Hamburg heeft unieke
filmstudio-stad
'64
Nederlanders geven hun
moedertaal prijs
Disk-jockey in het buitenland
is een ongekroonde koning
Baron Bluff en de dripdrups
Sabena
Axel
SAMEN MET TELEVISIE FN DISCO:
ASSIMILATIE IN AUSTRALIË
Programma's radio en I.v.
liwachter
jager
Cinquetti als koningin
Geestelijke
verarming
Tegenstelling
Erfgoed
Koude douche
1WATER
indaag
orgen
Rad
relevisie
Corruptie komt
herhaaldelijk voor
mmrn
volken opwaaiend kon-
eerste helikopter sinds
veer in Axel aan. Zal
I elvuldig terugkerend
Inlijking van een lucht-
jneer kijken. De streek
lat er een potentieel be-
m kan de vaste dienst
llen." De heer Pijls was
ledaan dat het klimaat
lielikopterdienst wel veel
Ids 1957. Hij zei dat er
I) rekingen worden ge-
Tddirectie van de Sabena
■landingplaats. Voorlopig
llentele vluchten moeten
|kend zijn de helikopter
weinig rendabel, maar
J:n worden als aanvoer-
|[rote vluchten.
In de Sykorsky '58 trok
Tiling. Het concourster-
lende tien minuten een
j?et met douane, mare-
(Dlitie en brandweer.
gemeentebestuur van
■vezig wethouder G. Yse-
Ir C. Smies. De helikop-
Itterdam kwam met zes
Ide om tien voor twee
minuten later. Over'de
Issel wordt twintig mi-
Iver Axel-Rotterdam 45.
arm na ruzie
Vee stropers
zer verslaggevers)
Tijdens een vecht-
jager en twee vermoe-
bij de sluis van Borg-
•jarige jager J. B. uit
agmiddag zo ernstig ge-
chot hagel, dat zijn lin-
lekenhuis moest worden
et hevig bloedende
r de wegenwachter de
an een knevelverband
empo met de patrouille
ziekenhuis St.-Annadal
voerd. Door het snelle
wegenwachter is waar
in van de jager gered,
hulp was gebleven zou
ïes zijn overleden. De
Itie heeft de twee man-
L. G. en de 24-jarige
t Borgharen, gearres-
n Tussen de twee ver
lachtoffer bestond een
jager in de bosschages
et Julianakanaal bezig
chieten van schadelijk
ij beide mannen die er
lit waren om de natuur
r ontstond een hevige
waarna de drie man-
raakten. L. G. en H.
geweer uit de handen
wringen. Tijdens deze
vaarschijnlijk per onge-
De volle lading hagel
de linkerarm. Het was
wegenwachter enkele
voorbijkwam. Twee
eveer dertien jaar die
kn het gevecht zijn na
rikt weggelopen.
nschot, dat in de eerste
r de Engelsen is gelost
1) is zaterdag herdacht
it hetzelfde kanon, van
door dezelfde man, die
erschot van de Italiaan
leider Togliatti is naar
ht. Osservatore Roma-
olieken opgeroepen om
aus voor de overledene
25 augustus is het ln
iter: in Hans weert:
r; Terneuzen: 3.56 en
gen: 3.20 en 15.29 uur:
en 17.18 uur.
19.30 uur Blue Hawaii
iur Paradijs der liefde,
de contra-spionage
arzan wordt getart
Sing, aber spiel nicht
20 uur Summer
s
.30 uur Audiëntie door
koningin
irzan wordt getart
)s blaue Meer und
DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 24 AUGUSTUS 1964
HAMBURG De vijandelijke
broeders „film" en „televisie" slo
ten meer dan vier jaar geleden in
Hamburg vrede, zij gingen samen
werken met de platenindustrie en
leven tot op heden in verstande
lijke vriendschap onder één dak
iet dak van Europa's modernste
sturiobedrijf.
Niets herinnert meer aan de crisis
van 1958-'59, toen de film genoegen moest
nemen met vier tot vijf produkties per
jaar. Studiochef Gyula Trebitsch hielp
'destijds de op produktie beluste televisie
met studioruimte uit de moeilijkheden
en garandeerde daarmee de speelfilm
makers verder de moderne, perfecte in
richtingen van zijn bedrijf. De samen
werking met de grammofoonplatenindu
strie bleek al door de geluidstechnische
installatie voor film en televisie.
Ondertussen hebben talrijke studiobe-
drijven overal ter wereld, die inzagen,
dat er een nieuw tijdperk was aange
broken, de chef van „Studio Hamburg"
verzocht, voor hen soortgelijke inrichtin
gen te ontwikkelen en aan de bouw van
een moderne organisatie medewerking te
verlenen. In vakkringen ontstond het be
grip „Trebitseh-systeem".
„Studio Hamburg" kan wat de in
lichting betreft concurreren met ateliers
in Hollywood. Tien opnamehallen met
eon nuttig oppervlak van 300 tot 1000
vierkante meter, twee muziek- en zes
synchroon- en mengstudio's staan met
P'oefstudio's, werkplaatsen en kantoor
gebouwen op het terrein samengedron
gen. Daaromheen ontstaan nieuwe gebou
wn. De waarde van het geheel ligt
in het interieur, in de automatic en in
de rationele werkwijze. Men bespaart
in ..Studio Hamburg" een kwart van de
vroeger gebruikelijke draaitijd.
Terwijl men in één van de opname
hallen de nieuwste produktie afdraait,
is in één van de proefstudio's een ander
team bezig met de voorbereidingen van
een nieuw programma. In de werkplaat
sen worden de décors zó ver gereed ge
maakt, dat zij later alleen nog behoeven
te worden samengebouwd. Zodra de deu
ren opengaan, treedt de belichtingsstaf
binnen. Slechts vier mensen bedienen de
automatische installatie. De belichtings
chef geeft zijn aanwijzingen via de mi
crofoon, in een ruimte ergens in het
gebouw drukt een man een paar toetsen
van het „lichtorgel" in, en in de studio
worden de schijnwerpers in de juiste
stand gebracht. Daarna zorgen assisten
ten voor de nauwkeurige instelling, het
geen met de hand geschiedt en dan is
het lichtplan voor de eerste scène gereed.
De wijze van belichten wordt direct op
een ponskaart vastgelegd. Als de opna
men beginnen, wordt de machine alleen
nog in volgorde van de te spelen scènes
door ponskaarten bestuurd en alles wordt
als vanzelf ingesteld.
Dit procédé, het tevoren gereedmaken
van de motagehal en het werken in de
proefstudio's, betekent een besparing tot
25 procent van de draaitijd. Voor de
speelfilmindustrie is dit percentage zelfs
nog hoger. Het „Electronic-Cym-Svstem
maakt het mogelijk, met drie gelijktijdig
werkende normale filmcamera's grote
stukken film zonder onderbreking af te
draaien. Deze camera's zijn bovendien
met elektronische zoekers uitgerust, die
de beelden op de beeldbuizen van een
bedieningslessenaar overbrengen. De re
gisseur geeft zijn aanwijzingen via de
microfoon en schakelt de camera's van
deze ruimte uit.
Alleen de schijnwerpers met lichtorgel
in de studio van 1000 vierkante meter
kostten al 3 miljoen mark. In deze studio
beschikt men ook over een zwembad met
een inhoud van 400.000 liter, dat verzon
ken in de bodem ligt en dat verwarmd
kan worden. Voor onderwateropnamen
filmt men een étage lager door speciale
vensters. De hallen 4 en 5, 9 en 10 als
mede de hallen 6, 7 en 8 zijn zó inge
richt, dat zij door het openen van geluids
dichte schuifdeuren tot één groot stu
diocomplex kunnen worden verenigd.
Alle studio's zijn door geluidsfrequen-
tiekabels en afzonderlijk lopende signaal
kabels met elkaar verbonden, waardoor
bij technische storingen zonder veel
moeilijkheden op de apparatuur van
naburige studio's kan worden overge
schakeld. Bovendien zijn alle ateliers
op het centrale geluidsarchief aange
sloten. dat alle studio's tegelijk via een
kabel van de gewenste geluiden kan
vooi'zien.
In Hamburg staat slechts zelden een
hal leeg. Voor de beide televisiepro
gramma's worden, televisiespelen, ope
ra's, shows en actuele uilzendingen ge
produceerd. De overige 13 vaste klanten,
die er een kantoor hebben, zijn vrije
film- en televisieprodukties en platen
maatschappijen die, of het nu een slager
of symfonieconcert is, alles kunnen op
nemen.
Dat wij hier te maken hebben met een
zeer modern studiobedrijf, blijkt ook wel
uit het feit, dat film en televisie jonge
mensen tot vaklieden opleiden, van het
allereerste begin af met de beide mas
samedia vertrouwd gemaakt worden. Het
idee van de „leerlingen in de filmwerk
plaats" is ook afkomstig van de grote
baas van de studio, Gyula Trebitsch.
Alleen werkelijk begaafde jonge mensen
krijgen hier een kans. Prolectiekinde-
ren komen bij ..Studio Hamburg" de
deur niet in.
Een van de lichtregie-ruimten van
studio Hamburg. Op de voorgrond
het lichtorgel, dat de schijnwerpers
gedurende de opnamen in het
atelier bijna uitsluitend door pons
kaarten automatisch stuurt. Op de
achtergrond de monitors van de
installatie, die de beeldkwaliteit
van de afzonderlijke camera's uit
balanceert.
Meneer pastoor zet een kraak is de
Duitse film, die hedenavond door de
N.T.S.-televisie wordt gebracht. Het is
een aardige comedie, die van goede
smaak getuigt.
De AVRO brengt vanavond over Hil
versum I een reprise van het hoorspel
El Greco genaamd. De NCRV brengt
om half een toppers uit de twintiger
jaren. Om 8.50 uur speelt het radio-Phil-
harmonisch orkest o.l.v. Willem van Ot-
terlo werken van Badings en César
Franck.
Ook de KRO moest tijdens het week
einde aandacht besteden aan de z.g.n.
rassendiscriminatie in Nederland. Het
gesprek hierover op zaterdagavond met
een Surinamer zette evenwel geen zo
den aan de dijk, evenmin als het ge
sprek met de heer Zwolsman, die zich
door drs. van der Pluijm niet in een
hoek wenste te laten drukken. Zodoende
bleef het 0-0, al had een iets langere
duur van het gesprek misschien de
schaal in het nadeel van de geïnter
viewde doen doorslaan.
Lancelot maakte zaterdag zijn entree
op de beeldbuis; de literaire achter
grond kan deze serie wellicht meer
body geven dan die van Ivanhoe had,
al is ook hier de opbouw nogal kinderlijk.
De Rommelpot heeft waarschijnlijk
zijn laatste aflevering beleefd. Er is
niet veel aan verloren; het was onge
compliceerd amusement voor een zo
meravond en als zodanig nog wel te
accepteren.
Pierre Janssen heeft zondagavond
boeiend verteld over Rembrandt
Saenredam. Zijn Kunstgrepen blijft een
interessant onderdeel van het AVRO-
program uitmaken.
J. M.
27 augustus t/m 5 september
(behalve zondag 30 augustus)
Aanvang 21 uur
Kaartverkoop bij de V.V.V.'ste Den Haag
(Parkstraat), Rotterdam (Stadhuisplein)
en Delft. Bestelkaarten bij alle V.V.V.'s.
Prijzen: f. 2.-, f. 2.50, f. 3.-, f. 4.-, f. 5.-,
f. 7.50 en f, 10.-.
Minder t.v.-toestellen
geregistreerd
O O
Het aantal t.v.-toestellen, dat in de
eerste zeven maanden van 1964 werd ge
registreerd lag bijna 21.000, d.w.z. on
geveer 12,5 procent lager dan in de over
eenkomstige periode van 1903 (resp.
168.575 en 189.495).
Op 1 augustus j.l. waren bij de dienst
luister en kijkgelden 1.742.970 televisie
toestellen aangegeven tegen 1.729.297
per 1 juli (t.m. 21 augustus 1.753.194).
Er waren op 1 augustus 2656420 ge
registreerd e radio-toestellen tegen
2.655.194 op 1 juli j.l.
Het aantal aansluitingen op de draad
omroep bedroeg op 1 augustus 452.829
tegen 455.919 op 1 juli j.l.
(Van onze correspondent
dr. C. Wouters)
CANBERRA. Niet zonder re
den hebben wij in de loop der ja
ren herhaaldelijk onze bezorgdheid
kenbaar gemaakt over het feit, dat
langzaam maar zeker Nederlan
ders in Australië en hun kinderen
vervreemd raken van een van de
cultuurwaarden welke zij uit hun
vaderland hebben meegebracht.
Wij geloven dat dit verlies voor
namelijk te wijten is aan de ver
waarlozing van de Nederlandse
taal.
Zelfs de Australische autoriteiten la
ten niet af erop te wijzen, dat de im
migranten moeten vasthouden aan hun
oude, degelijke volksgewoonten, aan hun
cultuur aan de rijke tradries van hun
eeuwenoude beschaving. Reeds vaker
hebben wij erop gewezen, dat Italianen,
Hongaren, Grieken, Polen e.» Duitsers,
wier verdiensten voor de cultuur van
hun tweede vaderland volmondig wor
den erkend, daarnaast onverdroten de
rechten blijven opeisen voor de instand
houding van hun moedertaal. Er zijn
velen onder hen. die er de voorkeur
aan geven een soort van minderheid
te vormen in bepaalde wijken van de
grote steden van Austraiië: liever dan
afstand te doen van de gewoonten en
gebruiken welke zij uit non vaderland
hebben meegevoerd. Men staat ver
steld over de omvang van hun nieuws
bladen. weekbladen zeer zeker doch ge
vuld met hoogst interessant nieuws op
elk gebied in hun e igen taal, met
grote, indrukwekkende advertenties, wel
ke het mogelijk maken deze bladen in
stand te houden. Geen enkele concessie
wordt hierbij gedaan aan de Engelse
taal!
In schrille tegenstelling tot wat er in
de Nederlandse gemeenschap geschiedt,
staat dan ook de trouw aan de moeder
taal en die immigranten vinden dat het
voldoende is wanneer hun kinderen en
hun kleinkinderen de Engelse taal uit
stekend beheersen. Natuurlijk is het
prijzenswaardig, dat de Nedex landers
juist door hun aanpassingsvermogen de
reputatie hebben weten te verwerven van
zeer gezochte en wellicht de oeste im
migranten naar Australische maatstaven
te zijn doch dit neemt niet weg dat
wij het betreuren, dat onder Ü3 jonge
ren vooral de Nederlandse taal een
„vreemde" taal gaat worden met alle
gevolgen welke zulk een verwaarlozing
meebrengt.
Men begrijpt dan ook, dat wij aange
naam verrast waren, toen wij de aan
kondiging lazen in een Nederlands week
blad in Australië van een prijsvraag
over het zozeer omstreden begrip van
integratie, dat intussen de overhand
heeft gekregen ten koste van assimila
tie. Wel vonden wij het vreemu, dat de
aankondiging van deze prijsvraag in
een Nederlands blad in het Engels was
gesteld
io
Maandag 24 augustus
HILVERSUM I (402 m)
AVRO: 12.20 Pianospel: lichte muziek.
l2.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuin
bouw. 12.33 Voor ons platteland 12.40
Licht instrumentaal ensemble en zang
solisten. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen,
eventueel actueel of grammofoonmuziek.
13.25 Beursberichten 13.50 Thais, opera.
In de pauze: voordracht. 16.00 Nieuws.
16.02 Logboek 1945. 1G50 Lichte gram
mofoonmuziek 18.00 Nieuws. 18.15 Even
tueel actueel 13.20 Orkesten;-arade 19.00
Klassieke grammofoonmuziek. 19.40 Lich
te orkestmuziek 20 00 Nieuws. 20 05 Mu
ziekrevue. 21,040 E] Greco genaamd, hoor
spel. 22.10 Festival van Straatsburg 1964;
Git'aarrecilaJ opn. 23.30 Nws. 22.40 Ac
tualiteiten 23,00 Moderne orkestwerken
(gr.) Intermezzo: voordracht. 23.55—24 00
Nieuws.
HILVERSUM II 1298 m
NCRV; 12.00 Touring-Club: toeristische
tips. 12.25 Voor boer en tuinder. 12.30
Mededelingen t.b.v land- en tuinbouw
12.33 Licht ensemble 12.53 Grammofoon
muziek, evmtui el actualiteiten 13.00
Nieuws. 13 15 Licht ensemble 13.45 Mo
derne gramnuifo..Mmuzick 14 05 Licht or
kest. 14.35 Dy kei poraal uit Java. hoor
spel. (herhaling; 15.00 Klassieke gram
mofoonmuziek 15.35 Vocaal ensemble:
Franse volksliederen. 16.00 Bijbelover-
denking. 16.30 Viool en piano: klassieke
muziek. 17.00 Voor de kleuters 17.15
Lichte grammoloonmuziek. 17.50 Rege
ringsuitzending: Opleiding tot onderwij
zer en hoger onderwijs in Suriname, door
drs. G. K. Lub. 18.00 Kerkorgelconcert.
18.20 Amusementsmuziek igr.). 19 00 Nws
en weerpi aatje. 10.10 Licht instrumentaal
kwartet. 19.30 Radiokrant. 19.50 Meteoren:
muzikale hoogtepunten uit de Steravond
programma's van het afgelopen seizoen.
-.0.20 De Wilkinsons, hoorspel (V) 20.50
Stereofonische uitzending: Radiofilhar
monisch orkest: moderne en klassieke
muziek 21.45 Vocaal ensemble: moderne
muziek. 22.05 Wereldpanorama. 22 15
oWort Nederlandse grammofoonmuziek.
oo Llws on herhaling SOS-berich-
K 0 Avondovcrdenking. 22.55 Boek-
g- 23.05 Lichte grammofoonmu
ziek. 23.55—24 00 Nieuws.
BRUSSEL VLAAMS (324 m)
Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek.
1108 Landbouwkroniek. 12.15 Gevarieer
de muziek. (12 25 Weerbericht). 12 50
Beursberichten 13.00 Nieuws. 13.20 Ka
mermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Vocale
muziek. 14.45 Klassieke muziek. 15.00
Nieuws. 15.03 Klassieke muziek. 15.30 Vo
cale muziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beurs
berichten 16.09 Voor de zieken 17.00
Nieuws. 17.15 Filmmelodieën. 17.30 Piano
recital. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de sol
daten. 18.28 Paardesportberichten. 18.3(1
Licht en luchtig zomerprogramma 1.9.00
Nieuws, radiokroniek en correspondentie
uit Nederland 19.40 Operamuziek 20.00
Klassieke en moderne muziek. 21.15 The
King and I, musical. 22.00 Nieuws. 22.15
Vlaamse volksmuziek. 22.35 De zeven
kunsten. 22.50 Gevarieerde muziek. 23.00
Nieuws. 23.05 Gevarieerde muziek. 23.55
Nieuws. 24.00— 0.45 Voor de zeelieden.
BRUSSEL FRANS (484 m)
12.03 Gevarieerde muziek. (Om 12.4(5
Feuilleton). 15.45 Lichte muziek. 16.08
Klassieke muziek 17.00 Nieuws 17 45
,o1Con r ,n?uzick- 13.02 Voor de soldaten.
18.30 Lichte muziek. 19.00 Nieuwe gram
mofoonmuziek. 19.30 Nieuws. 20.00 Hoor
spel. 22.00 Wereldnieuws. 22.15 Jazzmu
ziek. 22.55 Nieuws
Dinsdag 25 augustus
HILVERSUM I (402 m)
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym-
ïastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek.
VPRO: 7.50 Dagopening AVRO: 8.00
Nieuws. 8.15 Lichte grammofoonmuziek.
9.00 Ochtendgymnastiek. 9.10 De groente
man 9.15 Klassieke grammofoonmuziek.
9.35 Waterstanden. 9.40 Morgenwijding.
10 00 Arbeidsvitaminen (gr.). 10.50 Voor
de kleuters. 11.00 Nieuws, 11.02 Voor dè
zieken.
HILVERSUM II (298 m)
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed.
7.15 Lichte grammofoonmuziek. 7.55 Over
weging. 8.00 Nieuws. 8.15 Lichte gram
mofoonmuziek, praatje voor de vrouw,
toeristische tips en programma voor de
jeugd. 10.00 Lichtbaken, lezing (herha
ling. 10.10 Amusementsmuziek, volks
liedjes, kinderkoor en harpspel (gr.). 11.50
Vol?*" vooruit, lezing.
Maandag 24 augustus
NTS: 19.30 Huckleberry Hound, teken
film. 19.55 Hairbteath Harry's Loss, slap
stick. 20.00 Journaal en weeroverzicht.
20.20 Walt Disney op de wereldientoon-
stelling, filmrepoitage. 21.0522.35 Me
neer pastoor zet een kraak (Der Gaunei
und der liebe Gctt), speelfilm. (Alle leef
tijden), 22.3522 40 Journaal.
FRANS-BELGIE
19.00 Nieuws. 19.03 Voor de kinderen.
19.30 1914—1918 Journaal van de Eerste
Wereldoorlog. 20 00 Journaal. 20.30 Sport-
uitzending. 21.00 Kondyke Annie, film.
22.10 Salul les Cubains, film. 22.40 Jour
naal.
VLAAMS-BELGIE
19.30 Voor de jeugd. 19.55 De weer
man 20.00 Nieuws 20.25 De spook-
brigade, t.v.-feuilleton. 21.15 Quizpro-1
gramma. 22.05 Film en wetenschap. 22.25
Zoeklicht. 22.45 Nieuws.
(Van een onzer muziekmedewerkers)
Het grootste deel der radioluisterschare
kan tot de liefhebbers van de lichte mu
ziek gerekend worden. Dientengevolge is
er van bet ontbijt- en koffie-uurtje in
de morgen, het thee-uurtje in de middag
tot de laatste gezellige ogenblikken in
de avond altijd wel een zender te vin
den die amusements- of dansmuziek ten
gehore brengt, die hoofdzakelijk als aan
genaam klinkende achtergrond moet fun
geren om de sfeer van het samenzijn
te verhogen.
Dooi programmaleiders en andere des
kundigen op dit gebied wordt de luister
dichtheid van dergelijke soort program
ma's op 60 tot 70 miljoen geschat en
de radiostations in de respectieve landen
van Europa ontvangen jaarlijks een 40-
tot. 60-duizend brieven met verzoeken
om bepaalde platen te draaien. Daarbij
zijn de laatste jaren nog de commerciële
zenders gekomen.
De platenmaatschappijen stellen er ho
ge prijs op goede betrekkingen met disk
jockeys en programmaleiders aan te kno
pen en deze. koste wat het koste, te
continueren. Zij zijn zakelijk gezien een
belangrijke en marktbepaïende factor,
die voor de platenbusiness van het
grootste belang is. De misstanden die
in het buitenland hieruit voortvloeien
willen we maar onbesproken laten en
alleen constateren dat dergelijke „zake
lijke" connecties met de niet-commerciële
radio en televisie niet op hun plaats
zijn. In feite wordt de disk-jockey een
soort ongekroonde koning, die het maar
voor het zeggen heeft.
De figuur van de platencommentator
is ontstaan toen de Engelse domineeszoon
Christoph Stone in 1927 voor de BBC
zijn ..platenpraatjes" startte. Dit werd
direct een groot succes en in minder dan
geen tijd behoorden zijn uitzendingen tot
de meest beluisterde programma's van
de Engelse omroep. Dit bleef in het
buitenland niet onopgemerkt en al heel
gauw werden in de hele wereld gelijk
soortige programma's op stapel gezet.
Deze „plaatpraat"-programma's zijn over
al buitengewoon in trek.
Maclitsnositie
Deze platenpraters zijn zich zeer wel
van hun machtspositie bewust en sommi
gen weten daarvan handig gebruik te
maken. Dat bewijst het grote omkoop
schandaal bü de Amerikaanse radio en
televisie in 1960. Dit was zelfs zó com
promitterend voor het Amerikaanse volk,
dat de regering een commissie (de Har-
ris-commlssie) uit leden van het Ame
rikaanse Congres samenstelde om dit
corruptieschandaal tot klaarheid te
brengen.
In de lente van dat jaar moest ook
Amerika's meest gevierde disk-jockey.
Dick Clark, zich voor deze commissie
verantwoorden en o.a. de vraag beant
woorden waarom hij van de uitgever
van de song „Butterfly" 7000 dollar had
aangenomen. Een waterdicht antwoord
wist deze elegante jongeman hierop nim
mer te geven. Met het verhoor van Dick
Clark bereikte dit Payola-sehandaal (af
geleid van to pay betalen) zijn hoogte
punt. Reeds lang was deze corruptie een
openlijk geheim en men wist dat ver
schillende disk-jockeys op basis van een
laag salaris werden aangesteld en hun
chefs er cynisch aan toevoegden ..dat de
platenmaatschappijen beslist wel hogere
bedragen zouden offeren".
Velen ontvingen dan ook maandelijkse
cheques van verschillende platenfirma's
met bedragen variërende van 25 tot 100
dollar, waarop tegelijkertijd de songtitels
waren genoteerd, die als tegenprestatie
gepropageerd dienden te worden. Zo is
het ook bekend dat twee disk-jockeys
van de Westinghouse Broadcasting Cor
poration KYW in Cleveland, die bij de
aanvang van het Payola-proces ontslagen
werden, voor elke platenstart 300 dollar
ontvingen. Een andere plaatprater had
een inkomen van 42.000 dollar 30.000
bij de radio en 12.000 bij de televisie
en bovendien 300 dollar voor elke gelan
ceerde plaat. We willen het hierbij laten,
maar we vermelden dat zes van deze
heren binnen twee jaar van 23 grammo
foonplatenmaatschappijen 116.580 dollar
aan steekpenningen hebben opgestreken.
Tegen de ruim 5200 radio- en televisie
stations en de 3500 „platenrijders" werd
zonder meer de beschuldiging geuit dat
De redactie had zich hierover feite
lijk niet druk gemaakt, ofschoon bij
dragen in het Nederlands welkom zou
den zijn. De eerste bijdrage was in het
Engels, doch de tweede week nadat de
prijsvraag was geopend verse.ivcn een
bijdrage in het Nederlands en het trof
ons inderdaad te zien, dat de stijl en
de taal van dit opstel bijzonder goed
waren, terwijl de jonge schrijver, Leo
Delissen uit Ingleburn. 17 jaar oud. aan
de betekenis van integratie volkomen
recht had doen wedervaren. Menige
h.b.s.-er in Nederland had het heus niet
beter kunnen doen dan deze leerling
van het Landbouwkundig college van de
broeders Maristen te Campbeïitewn bij
Liverpool in de staat van Nieuw-Zuid-
Wales. De jonge Delissen schreef o a.
over integratie en assimilatie:
„Het verschil dringt zich aan ons op,
wanneer wij onder integratie verstaan
het overnemen van de goede gewoon
ten van het nieuwe land en liet behou
den van de goede dingen, die wij als
een erfgoed uit het vaderland hebben
meegenomen, met inbegrip van taal, cul
tuur en zelfs de godsdienst onzer ra
deren.
Dit laatste nu, dat wil zeggen het
behoud van het erfgoed der vaderen,
is iets wat vele mensen niet willen. Zij
beweren, dat zij door het vaderland
vaarwel te zeggen, met alles gebroken
hebben dat hen aan dat vaderland her
innert. Het is mogelijk, dat zij een
soort wrok voelen tegenover het land
waar eens hun wieg stond.
Ik geloof echter, dat men heel veel
prijsgeeft wanneer men de taal, de cul
tuur, de aloude gewoonten, die men als
het ware met de moedermelk neeft in
gedronken, aflegt.
Men maakt zich geestelijk armer wan
neer men zozeer opgaat in het nieuw
land, dat men als het ware eike her
innering aan het vaderland uitbant er
daardoor in plaats van integratie het
verouderde begrip van assimilatie op
de voorgrond plaatst. Zelfs de Austra
lische immigratie.autoriteiten laten niel
af de immigranten aan te moedigen
integratie op de voorgrond te plaatsen
als een ideaal en ik ben het hierin me'
hen eens."
Als een koude douche trof ons ech
ter de aantekening van de redactie.
waarin zij het raadzaam oordeelde erop
te wijzen, dat inzendingen in het Engels
dienden te geschieden, omdat de kennis
van het Nederlands bij de jongelui, die
in de prijsvraag belang stelden, onvol
doende werd geacht. Wij vragen ons
af, of de redactie van een blad dat zich
aandient als Nationaal Nieuwsblad in
de Nederlandse Taal niet inziet, dat zij
door deze houding zich een voorstand
ster toont van assimilatie, een begrip
dat, zoals wij reeds opmerkten, thans
een volkomen verouderd begrip is ge
worden.
Het valt niet weg te redeneren, dat
in dit land een parate kennis van de
Egelse taal een noodzaak is, doch
wij vinden dat het een vorm van ver
raad is aan de Nederlandse volks
aard, wanneer een Nederlands blad
voor een prijsvraag onder zijn lezers,
de voorkeur durft te geven aan de
Engelse taal. Wü zijn ervan over
tuigd, dat geen enkele van de ande
re buitenlandse persorganen zoiets ziu
durven doen.
Onze taal behoeft in genen dele onder
te doen voor onverschillig welke ande
re cultuurtaal en het is ook daarom,
dat wij het misplaatst achten 'wannéér
op Nederlandse feestavonden een wel
komstwoord aan de gasten zo stuntelig
is dat men niets beters meent te kun
nen doen dan alleen Engels te spreken.
Tal van factoren hebben aan de ach
terstelling van onze taal tot zelfs m
Nederlandse milieus medegewerkt. Wij
weten, dat de defaitistische houding van
vele Nederlandse ouders hieraan niet
vreemd is en dat ook de afwijzende
houding van het onderwijzend personeel
in de middelbare scholen hiertoe heeft
bijgedragen. Zou het niet dienstig zijn.
indien zij die in Australië tot de toon
aangevende kringen in de Nederlandse
gemeenschap behoren van hogerhand op
het hart werd gedrukt de belangen van
de Nederlandse cultuur en van de Ne
derlandse taal niet uit het oog te ver
liezen?
zij zich op ergerlijks wijze hadden laten
omkopen.
Deze „zakelijke" verhouding tussen
disk-jockeys en platenmaatschappijen
bestaat niet alleen in Amerika, ook in
Engeland en Duitsland en in andere lan
den, zij het in mindere mate. heeft dit
verschijnsel zich geopenbaard.
Een van de hoogtepunten in het
vakantieseizoen te Nice is de
„Witte Nacht". Dit jaar was het
Italiaanse zangeresje Gigliola Cin
quetti, die het Eurovisie-songfesti
val won, de „W itte-Nacht" -
koningin.
Op de foto zien we haar tijdens
de intocht over de Promenade des
Anglais, waarbij zij rijkelijk bloe
men rondstrooide onder de toe
schouwers. Zij werd vergezeld
door de Franse zanger Danyel
Gérard.
124 Het vliegtuigje schoot
steil naar beneden en ver
dween met een loei in een
hooischelf, die door een ze
kere boer Krelis met veel
zorg was opgetast. De zach
te substantie brak de vaart
van het toestel en bedekte
het volkomen. Lange tijd
was er niets anders te horen
dan het geruis van de drup
regen. maar toen klonk uit
het inwendige van de voor
malige berg wat gemompel
en even later brak een hand
door het gewas.
„Ik voel lucht," klonk de
stem van Baron Bluff ge
smoord. „Deze kant uit, Jo-
han!"
Het volgende ogenblik
stak hij zijn hoofd naar bui-
ton en keek midden in
het gelaat van boer Krelis.
„Wat moet dat in m'n
hooi?" gromde de landbou
wer ontstemd. „Heb ik het
daarvoor zo mooi opgetast?
Je bent zeker een van die
luchtmachtkerels, hè?" ver
volgde hij, zich meer en
meer opwindend. „Dat jak
kert maar door de lucht en
daar moeten wij nog belas
ting voor betalen ook.'
Maar ik zal je!"