Hamburg heeft unieke filmstudio-stad '64 Nederlanders geven hun moedertaal prijs Disk-jockey in het buitenland is een ongekroonde koning Baron Bluff en de dripdrups Sabena Axel SAMEN MET TELEVISIE FN DISCO: ASSIMILATIE IN AUSTRALIË Programma's radio en I.v. liwachter jager Cinquetti als koningin Geestelijke verarming Tegenstelling Erfgoed Koude douche 1WATER indaag orgen Rad relevisie Corruptie komt herhaaldelijk voor mmrn volken opwaaiend kon- eerste helikopter sinds veer in Axel aan. Zal I elvuldig terugkerend Inlijking van een lucht- jneer kijken. De streek lat er een potentieel be- m kan de vaste dienst llen." De heer Pijls was ledaan dat het klimaat lielikopterdienst wel veel Ids 1957. Hij zei dat er I) rekingen worden ge- Tddirectie van de Sabena ■landingplaats. Voorlopig llentele vluchten moeten |kend zijn de helikopter weinig rendabel, maar J:n worden als aanvoer- |[rote vluchten. In de Sykorsky '58 trok Tiling. Het concourster- lende tien minuten een j?et met douane, mare- (Dlitie en brandweer. gemeentebestuur van ■vezig wethouder G. Yse- Ir C. Smies. De helikop- Itterdam kwam met zes Ide om tien voor twee minuten later. Over'de Issel wordt twintig mi- Iver Axel-Rotterdam 45. arm na ruzie Vee stropers zer verslaggevers) Tijdens een vecht- jager en twee vermoe- bij de sluis van Borg- •jarige jager J. B. uit agmiddag zo ernstig ge- chot hagel, dat zijn lin- lekenhuis moest worden et hevig bloedende r de wegenwachter de an een knevelverband empo met de patrouille ziekenhuis St.-Annadal voerd. Door het snelle wegenwachter is waar in van de jager gered, hulp was gebleven zou ïes zijn overleden. De Itie heeft de twee man- L. G. en de 24-jarige t Borgharen, gearres- n Tussen de twee ver lachtoffer bestond een jager in de bosschages et Julianakanaal bezig chieten van schadelijk ij beide mannen die er lit waren om de natuur r ontstond een hevige waarna de drie man- raakten. L. G. en H. geweer uit de handen wringen. Tijdens deze vaarschijnlijk per onge- De volle lading hagel de linkerarm. Het was wegenwachter enkele voorbijkwam. Twee eveer dertien jaar die kn het gevecht zijn na rikt weggelopen. nschot, dat in de eerste r de Engelsen is gelost 1) is zaterdag herdacht it hetzelfde kanon, van door dezelfde man, die erschot van de Italiaan leider Togliatti is naar ht. Osservatore Roma- olieken opgeroepen om aus voor de overledene 25 augustus is het ln iter: in Hans weert: r; Terneuzen: 3.56 en gen: 3.20 en 15.29 uur: en 17.18 uur. 19.30 uur Blue Hawaii iur Paradijs der liefde, de contra-spionage arzan wordt getart Sing, aber spiel nicht 20 uur Summer s .30 uur Audiëntie door koningin irzan wordt getart )s blaue Meer und DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 24 AUGUSTUS 1964 HAMBURG De vijandelijke broeders „film" en „televisie" slo ten meer dan vier jaar geleden in Hamburg vrede, zij gingen samen werken met de platenindustrie en leven tot op heden in verstande lijke vriendschap onder één dak iet dak van Europa's modernste sturiobedrijf. Niets herinnert meer aan de crisis van 1958-'59, toen de film genoegen moest nemen met vier tot vijf produkties per jaar. Studiochef Gyula Trebitsch hielp 'destijds de op produktie beluste televisie met studioruimte uit de moeilijkheden en garandeerde daarmee de speelfilm makers verder de moderne, perfecte in richtingen van zijn bedrijf. De samen werking met de grammofoonplatenindu strie bleek al door de geluidstechnische installatie voor film en televisie. Ondertussen hebben talrijke studiobe- drijven overal ter wereld, die inzagen, dat er een nieuw tijdperk was aange broken, de chef van „Studio Hamburg" verzocht, voor hen soortgelijke inrichtin gen te ontwikkelen en aan de bouw van een moderne organisatie medewerking te verlenen. In vakkringen ontstond het be grip „Trebitseh-systeem". „Studio Hamburg" kan wat de in lichting betreft concurreren met ateliers in Hollywood. Tien opnamehallen met eon nuttig oppervlak van 300 tot 1000 vierkante meter, twee muziek- en zes synchroon- en mengstudio's staan met P'oefstudio's, werkplaatsen en kantoor gebouwen op het terrein samengedron gen. Daaromheen ontstaan nieuwe gebou wn. De waarde van het geheel ligt in het interieur, in de automatic en in de rationele werkwijze. Men bespaart in ..Studio Hamburg" een kwart van de vroeger gebruikelijke draaitijd. Terwijl men in één van de opname hallen de nieuwste produktie afdraait, is in één van de proefstudio's een ander team bezig met de voorbereidingen van een nieuw programma. In de werkplaat sen worden de décors zó ver gereed ge maakt, dat zij later alleen nog behoeven te worden samengebouwd. Zodra de deu ren opengaan, treedt de belichtingsstaf binnen. Slechts vier mensen bedienen de automatische installatie. De belichtings chef geeft zijn aanwijzingen via de mi crofoon, in een ruimte ergens in het gebouw drukt een man een paar toetsen van het „lichtorgel" in, en in de studio worden de schijnwerpers in de juiste stand gebracht. Daarna zorgen assisten ten voor de nauwkeurige instelling, het geen met de hand geschiedt en dan is het lichtplan voor de eerste scène gereed. De wijze van belichten wordt direct op een ponskaart vastgelegd. Als de opna men beginnen, wordt de machine alleen nog in volgorde van de te spelen scènes door ponskaarten bestuurd en alles wordt als vanzelf ingesteld. Dit procédé, het tevoren gereedmaken van de motagehal en het werken in de proefstudio's, betekent een besparing tot 25 procent van de draaitijd. Voor de speelfilmindustrie is dit percentage zelfs nog hoger. Het „Electronic-Cym-Svstem maakt het mogelijk, met drie gelijktijdig werkende normale filmcamera's grote stukken film zonder onderbreking af te draaien. Deze camera's zijn bovendien met elektronische zoekers uitgerust, die de beelden op de beeldbuizen van een bedieningslessenaar overbrengen. De re gisseur geeft zijn aanwijzingen via de microfoon en schakelt de camera's van deze ruimte uit. Alleen de schijnwerpers met lichtorgel in de studio van 1000 vierkante meter kostten al 3 miljoen mark. In deze studio beschikt men ook over een zwembad met een inhoud van 400.000 liter, dat verzon ken in de bodem ligt en dat verwarmd kan worden. Voor onderwateropnamen filmt men een étage lager door speciale vensters. De hallen 4 en 5, 9 en 10 als mede de hallen 6, 7 en 8 zijn zó inge richt, dat zij door het openen van geluids dichte schuifdeuren tot één groot stu diocomplex kunnen worden verenigd. Alle studio's zijn door geluidsfrequen- tiekabels en afzonderlijk lopende signaal kabels met elkaar verbonden, waardoor bij technische storingen zonder veel moeilijkheden op de apparatuur van naburige studio's kan worden overge schakeld. Bovendien zijn alle ateliers op het centrale geluidsarchief aange sloten. dat alle studio's tegelijk via een kabel van de gewenste geluiden kan vooi'zien. In Hamburg staat slechts zelden een hal leeg. Voor de beide televisiepro gramma's worden, televisiespelen, ope ra's, shows en actuele uilzendingen ge produceerd. De overige 13 vaste klanten, die er een kantoor hebben, zijn vrije film- en televisieprodukties en platen maatschappijen die, of het nu een slager of symfonieconcert is, alles kunnen op nemen. Dat wij hier te maken hebben met een zeer modern studiobedrijf, blijkt ook wel uit het feit, dat film en televisie jonge mensen tot vaklieden opleiden, van het allereerste begin af met de beide mas samedia vertrouwd gemaakt worden. Het idee van de „leerlingen in de filmwerk plaats" is ook afkomstig van de grote baas van de studio, Gyula Trebitsch. Alleen werkelijk begaafde jonge mensen krijgen hier een kans. Prolectiekinde- ren komen bij ..Studio Hamburg" de deur niet in. Een van de lichtregie-ruimten van studio Hamburg. Op de voorgrond het lichtorgel, dat de schijnwerpers gedurende de opnamen in het atelier bijna uitsluitend door pons kaarten automatisch stuurt. Op de achtergrond de monitors van de installatie, die de beeldkwaliteit van de afzonderlijke camera's uit balanceert. Meneer pastoor zet een kraak is de Duitse film, die hedenavond door de N.T.S.-televisie wordt gebracht. Het is een aardige comedie, die van goede smaak getuigt. De AVRO brengt vanavond over Hil versum I een reprise van het hoorspel El Greco genaamd. De NCRV brengt om half een toppers uit de twintiger jaren. Om 8.50 uur speelt het radio-Phil- harmonisch orkest o.l.v. Willem van Ot- terlo werken van Badings en César Franck. Ook de KRO moest tijdens het week einde aandacht besteden aan de z.g.n. rassendiscriminatie in Nederland. Het gesprek hierover op zaterdagavond met een Surinamer zette evenwel geen zo den aan de dijk, evenmin als het ge sprek met de heer Zwolsman, die zich door drs. van der Pluijm niet in een hoek wenste te laten drukken. Zodoende bleef het 0-0, al had een iets langere duur van het gesprek misschien de schaal in het nadeel van de geïnter viewde doen doorslaan. Lancelot maakte zaterdag zijn entree op de beeldbuis; de literaire achter grond kan deze serie wellicht meer body geven dan die van Ivanhoe had, al is ook hier de opbouw nogal kinderlijk. De Rommelpot heeft waarschijnlijk zijn laatste aflevering beleefd. Er is niet veel aan verloren; het was onge compliceerd amusement voor een zo meravond en als zodanig nog wel te accepteren. Pierre Janssen heeft zondagavond boeiend verteld over Rembrandt Saenredam. Zijn Kunstgrepen blijft een interessant onderdeel van het AVRO- program uitmaken. J. M. 27 augustus t/m 5 september (behalve zondag 30 augustus) Aanvang 21 uur Kaartverkoop bij de V.V.V.'ste Den Haag (Parkstraat), Rotterdam (Stadhuisplein) en Delft. Bestelkaarten bij alle V.V.V.'s. Prijzen: f. 2.-, f. 2.50, f. 3.-, f. 4.-, f. 5.-, f. 7.50 en f, 10.-. Minder t.v.-toestellen geregistreerd O O Het aantal t.v.-toestellen, dat in de eerste zeven maanden van 1964 werd ge registreerd lag bijna 21.000, d.w.z. on geveer 12,5 procent lager dan in de over eenkomstige periode van 1903 (resp. 168.575 en 189.495). Op 1 augustus j.l. waren bij de dienst luister en kijkgelden 1.742.970 televisie toestellen aangegeven tegen 1.729.297 per 1 juli (t.m. 21 augustus 1.753.194). Er waren op 1 augustus 2656420 ge registreerd e radio-toestellen tegen 2.655.194 op 1 juli j.l. Het aantal aansluitingen op de draad omroep bedroeg op 1 augustus 452.829 tegen 455.919 op 1 juli j.l. (Van onze correspondent dr. C. Wouters) CANBERRA. Niet zonder re den hebben wij in de loop der ja ren herhaaldelijk onze bezorgdheid kenbaar gemaakt over het feit, dat langzaam maar zeker Nederlan ders in Australië en hun kinderen vervreemd raken van een van de cultuurwaarden welke zij uit hun vaderland hebben meegebracht. Wij geloven dat dit verlies voor namelijk te wijten is aan de ver waarlozing van de Nederlandse taal. Zelfs de Australische autoriteiten la ten niet af erop te wijzen, dat de im migranten moeten vasthouden aan hun oude, degelijke volksgewoonten, aan hun cultuur aan de rijke tradries van hun eeuwenoude beschaving. Reeds vaker hebben wij erop gewezen, dat Italianen, Hongaren, Grieken, Polen e.» Duitsers, wier verdiensten voor de cultuur van hun tweede vaderland volmondig wor den erkend, daarnaast onverdroten de rechten blijven opeisen voor de instand houding van hun moedertaal. Er zijn velen onder hen. die er de voorkeur aan geven een soort van minderheid te vormen in bepaalde wijken van de grote steden van Austraiië: liever dan afstand te doen van de gewoonten en gebruiken welke zij uit non vaderland hebben meegevoerd. Men staat ver steld over de omvang van hun nieuws bladen. weekbladen zeer zeker doch ge vuld met hoogst interessant nieuws op elk gebied in hun e igen taal, met grote, indrukwekkende advertenties, wel ke het mogelijk maken deze bladen in stand te houden. Geen enkele concessie wordt hierbij gedaan aan de Engelse taal! In schrille tegenstelling tot wat er in de Nederlandse gemeenschap geschiedt, staat dan ook de trouw aan de moeder taal en die immigranten vinden dat het voldoende is wanneer hun kinderen en hun kleinkinderen de Engelse taal uit stekend beheersen. Natuurlijk is het prijzenswaardig, dat de Nedex landers juist door hun aanpassingsvermogen de reputatie hebben weten te verwerven van zeer gezochte en wellicht de oeste im migranten naar Australische maatstaven te zijn doch dit neemt niet weg dat wij het betreuren, dat onder Ü3 jonge ren vooral de Nederlandse taal een „vreemde" taal gaat worden met alle gevolgen welke zulk een verwaarlozing meebrengt. Men begrijpt dan ook, dat wij aange naam verrast waren, toen wij de aan kondiging lazen in een Nederlands week blad in Australië van een prijsvraag over het zozeer omstreden begrip van integratie, dat intussen de overhand heeft gekregen ten koste van assimila tie. Wel vonden wij het vreemu, dat de aankondiging van deze prijsvraag in een Nederlands blad in het Engels was gesteld io Maandag 24 augustus HILVERSUM I (402 m) AVRO: 12.20 Pianospel: lichte muziek. l2.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuin bouw. 12.33 Voor ons platteland 12.40 Licht instrumentaal ensemble en zang solisten. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen, eventueel actueel of grammofoonmuziek. 13.25 Beursberichten 13.50 Thais, opera. In de pauze: voordracht. 16.00 Nieuws. 16.02 Logboek 1945. 1G50 Lichte gram mofoonmuziek 18.00 Nieuws. 18.15 Even tueel actueel 13.20 Orkesten;-arade 19.00 Klassieke grammofoonmuziek. 19.40 Lich te orkestmuziek 20 00 Nieuws. 20 05 Mu ziekrevue. 21,040 E] Greco genaamd, hoor spel. 22.10 Festival van Straatsburg 1964; Git'aarrecilaJ opn. 23.30 Nws. 22.40 Ac tualiteiten 23,00 Moderne orkestwerken (gr.) Intermezzo: voordracht. 23.55—24 00 Nieuws. HILVERSUM II 1298 m NCRV; 12.00 Touring-Club: toeristische tips. 12.25 Voor boer en tuinder. 12.30 Mededelingen t.b.v land- en tuinbouw 12.33 Licht ensemble 12.53 Grammofoon muziek, evmtui el actualiteiten 13.00 Nieuws. 13 15 Licht ensemble 13.45 Mo derne gramnuifo..Mmuzick 14 05 Licht or kest. 14.35 Dy kei poraal uit Java. hoor spel. (herhaling; 15.00 Klassieke gram mofoonmuziek 15.35 Vocaal ensemble: Franse volksliederen. 16.00 Bijbelover- denking. 16.30 Viool en piano: klassieke muziek. 17.00 Voor de kleuters 17.15 Lichte grammoloonmuziek. 17.50 Rege ringsuitzending: Opleiding tot onderwij zer en hoger onderwijs in Suriname, door drs. G. K. Lub. 18.00 Kerkorgelconcert. 18.20 Amusementsmuziek igr.). 19 00 Nws en weerpi aatje. 10.10 Licht instrumentaal kwartet. 19.30 Radiokrant. 19.50 Meteoren: muzikale hoogtepunten uit de Steravond programma's van het afgelopen seizoen. -.0.20 De Wilkinsons, hoorspel (V) 20.50 Stereofonische uitzending: Radiofilhar monisch orkest: moderne en klassieke muziek 21.45 Vocaal ensemble: moderne muziek. 22.05 Wereldpanorama. 22 15 oWort Nederlandse grammofoonmuziek. oo Llws on herhaling SOS-berich- K 0 Avondovcrdenking. 22.55 Boek- g- 23.05 Lichte grammofoonmu ziek. 23.55—24 00 Nieuws. BRUSSEL VLAAMS (324 m) Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek. 1108 Landbouwkroniek. 12.15 Gevarieer de muziek. (12 25 Weerbericht). 12 50 Beursberichten 13.00 Nieuws. 13.20 Ka mermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Vocale muziek. 14.45 Klassieke muziek. 15.00 Nieuws. 15.03 Klassieke muziek. 15.30 Vo cale muziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beurs berichten 16.09 Voor de zieken 17.00 Nieuws. 17.15 Filmmelodieën. 17.30 Piano recital. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de sol daten. 18.28 Paardesportberichten. 18.3(1 Licht en luchtig zomerprogramma 1.9.00 Nieuws, radiokroniek en correspondentie uit Nederland 19.40 Operamuziek 20.00 Klassieke en moderne muziek. 21.15 The King and I, musical. 22.00 Nieuws. 22.15 Vlaamse volksmuziek. 22.35 De zeven kunsten. 22.50 Gevarieerde muziek. 23.00 Nieuws. 23.05 Gevarieerde muziek. 23.55 Nieuws. 24.00— 0.45 Voor de zeelieden. BRUSSEL FRANS (484 m) 12.03 Gevarieerde muziek. (Om 12.4(5 Feuilleton). 15.45 Lichte muziek. 16.08 Klassieke muziek 17.00 Nieuws 17 45 ,o1Con r ,n?uzick- 13.02 Voor de soldaten. 18.30 Lichte muziek. 19.00 Nieuwe gram mofoonmuziek. 19.30 Nieuws. 20.00 Hoor spel. 22.00 Wereldnieuws. 22.15 Jazzmu ziek. 22.55 Nieuws Dinsdag 25 augustus HILVERSUM I (402 m) AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym- ïastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.50 Dagopening AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Ochtendgymnastiek. 9.10 De groente man 9.15 Klassieke grammofoonmuziek. 9.35 Waterstanden. 9.40 Morgenwijding. 10 00 Arbeidsvitaminen (gr.). 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Nieuws, 11.02 Voor dè zieken. HILVERSUM II (298 m) KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed. 7.15 Lichte grammofoonmuziek. 7.55 Over weging. 8.00 Nieuws. 8.15 Lichte gram mofoonmuziek, praatje voor de vrouw, toeristische tips en programma voor de jeugd. 10.00 Lichtbaken, lezing (herha ling. 10.10 Amusementsmuziek, volks liedjes, kinderkoor en harpspel (gr.). 11.50 Vol?*" vooruit, lezing. Maandag 24 augustus NTS: 19.30 Huckleberry Hound, teken film. 19.55 Hairbteath Harry's Loss, slap stick. 20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.20 Walt Disney op de wereldientoon- stelling, filmrepoitage. 21.0522.35 Me neer pastoor zet een kraak (Der Gaunei und der liebe Gctt), speelfilm. (Alle leef tijden), 22.3522 40 Journaal. FRANS-BELGIE 19.00 Nieuws. 19.03 Voor de kinderen. 19.30 1914—1918 Journaal van de Eerste Wereldoorlog. 20 00 Journaal. 20.30 Sport- uitzending. 21.00 Kondyke Annie, film. 22.10 Salul les Cubains, film. 22.40 Jour naal. VLAAMS-BELGIE 19.30 Voor de jeugd. 19.55 De weer man 20.00 Nieuws 20.25 De spook- brigade, t.v.-feuilleton. 21.15 Quizpro-1 gramma. 22.05 Film en wetenschap. 22.25 Zoeklicht. 22.45 Nieuws. (Van een onzer muziekmedewerkers) Het grootste deel der radioluisterschare kan tot de liefhebbers van de lichte mu ziek gerekend worden. Dientengevolge is er van bet ontbijt- en koffie-uurtje in de morgen, het thee-uurtje in de middag tot de laatste gezellige ogenblikken in de avond altijd wel een zender te vin den die amusements- of dansmuziek ten gehore brengt, die hoofdzakelijk als aan genaam klinkende achtergrond moet fun geren om de sfeer van het samenzijn te verhogen. Dooi programmaleiders en andere des kundigen op dit gebied wordt de luister dichtheid van dergelijke soort program ma's op 60 tot 70 miljoen geschat en de radiostations in de respectieve landen van Europa ontvangen jaarlijks een 40- tot. 60-duizend brieven met verzoeken om bepaalde platen te draaien. Daarbij zijn de laatste jaren nog de commerciële zenders gekomen. De platenmaatschappijen stellen er ho ge prijs op goede betrekkingen met disk jockeys en programmaleiders aan te kno pen en deze. koste wat het koste, te continueren. Zij zijn zakelijk gezien een belangrijke en marktbepaïende factor, die voor de platenbusiness van het grootste belang is. De misstanden die in het buitenland hieruit voortvloeien willen we maar onbesproken laten en alleen constateren dat dergelijke „zake lijke" connecties met de niet-commerciële radio en televisie niet op hun plaats zijn. In feite wordt de disk-jockey een soort ongekroonde koning, die het maar voor het zeggen heeft. De figuur van de platencommentator is ontstaan toen de Engelse domineeszoon Christoph Stone in 1927 voor de BBC zijn ..platenpraatjes" startte. Dit werd direct een groot succes en in minder dan geen tijd behoorden zijn uitzendingen tot de meest beluisterde programma's van de Engelse omroep. Dit bleef in het buitenland niet onopgemerkt en al heel gauw werden in de hele wereld gelijk soortige programma's op stapel gezet. Deze „plaatpraat"-programma's zijn over al buitengewoon in trek. Maclitsnositie Deze platenpraters zijn zich zeer wel van hun machtspositie bewust en sommi gen weten daarvan handig gebruik te maken. Dat bewijst het grote omkoop schandaal bü de Amerikaanse radio en televisie in 1960. Dit was zelfs zó com promitterend voor het Amerikaanse volk, dat de regering een commissie (de Har- ris-commlssie) uit leden van het Ame rikaanse Congres samenstelde om dit corruptieschandaal tot klaarheid te brengen. In de lente van dat jaar moest ook Amerika's meest gevierde disk-jockey. Dick Clark, zich voor deze commissie verantwoorden en o.a. de vraag beant woorden waarom hij van de uitgever van de song „Butterfly" 7000 dollar had aangenomen. Een waterdicht antwoord wist deze elegante jongeman hierop nim mer te geven. Met het verhoor van Dick Clark bereikte dit Payola-sehandaal (af geleid van to pay betalen) zijn hoogte punt. Reeds lang was deze corruptie een openlijk geheim en men wist dat ver schillende disk-jockeys op basis van een laag salaris werden aangesteld en hun chefs er cynisch aan toevoegden ..dat de platenmaatschappijen beslist wel hogere bedragen zouden offeren". Velen ontvingen dan ook maandelijkse cheques van verschillende platenfirma's met bedragen variërende van 25 tot 100 dollar, waarop tegelijkertijd de songtitels waren genoteerd, die als tegenprestatie gepropageerd dienden te worden. Zo is het ook bekend dat twee disk-jockeys van de Westinghouse Broadcasting Cor poration KYW in Cleveland, die bij de aanvang van het Payola-proces ontslagen werden, voor elke platenstart 300 dollar ontvingen. Een andere plaatprater had een inkomen van 42.000 dollar 30.000 bij de radio en 12.000 bij de televisie en bovendien 300 dollar voor elke gelan ceerde plaat. We willen het hierbij laten, maar we vermelden dat zes van deze heren binnen twee jaar van 23 grammo foonplatenmaatschappijen 116.580 dollar aan steekpenningen hebben opgestreken. Tegen de ruim 5200 radio- en televisie stations en de 3500 „platenrijders" werd zonder meer de beschuldiging geuit dat De redactie had zich hierover feite lijk niet druk gemaakt, ofschoon bij dragen in het Nederlands welkom zou den zijn. De eerste bijdrage was in het Engels, doch de tweede week nadat de prijsvraag was geopend verse.ivcn een bijdrage in het Nederlands en het trof ons inderdaad te zien, dat de stijl en de taal van dit opstel bijzonder goed waren, terwijl de jonge schrijver, Leo Delissen uit Ingleburn. 17 jaar oud. aan de betekenis van integratie volkomen recht had doen wedervaren. Menige h.b.s.-er in Nederland had het heus niet beter kunnen doen dan deze leerling van het Landbouwkundig college van de broeders Maristen te Campbeïitewn bij Liverpool in de staat van Nieuw-Zuid- Wales. De jonge Delissen schreef o a. over integratie en assimilatie: „Het verschil dringt zich aan ons op, wanneer wij onder integratie verstaan het overnemen van de goede gewoon ten van het nieuwe land en liet behou den van de goede dingen, die wij als een erfgoed uit het vaderland hebben meegenomen, met inbegrip van taal, cul tuur en zelfs de godsdienst onzer ra deren. Dit laatste nu, dat wil zeggen het behoud van het erfgoed der vaderen, is iets wat vele mensen niet willen. Zij beweren, dat zij door het vaderland vaarwel te zeggen, met alles gebroken hebben dat hen aan dat vaderland her innert. Het is mogelijk, dat zij een soort wrok voelen tegenover het land waar eens hun wieg stond. Ik geloof echter, dat men heel veel prijsgeeft wanneer men de taal, de cul tuur, de aloude gewoonten, die men als het ware met de moedermelk neeft in gedronken, aflegt. Men maakt zich geestelijk armer wan neer men zozeer opgaat in het nieuw land, dat men als het ware eike her innering aan het vaderland uitbant er daardoor in plaats van integratie het verouderde begrip van assimilatie op de voorgrond plaatst. Zelfs de Austra lische immigratie.autoriteiten laten niel af de immigranten aan te moedigen integratie op de voorgrond te plaatsen als een ideaal en ik ben het hierin me' hen eens." Als een koude douche trof ons ech ter de aantekening van de redactie. waarin zij het raadzaam oordeelde erop te wijzen, dat inzendingen in het Engels dienden te geschieden, omdat de kennis van het Nederlands bij de jongelui, die in de prijsvraag belang stelden, onvol doende werd geacht. Wij vragen ons af, of de redactie van een blad dat zich aandient als Nationaal Nieuwsblad in de Nederlandse Taal niet inziet, dat zij door deze houding zich een voorstand ster toont van assimilatie, een begrip dat, zoals wij reeds opmerkten, thans een volkomen verouderd begrip is ge worden. Het valt niet weg te redeneren, dat in dit land een parate kennis van de Egelse taal een noodzaak is, doch wij vinden dat het een vorm van ver raad is aan de Nederlandse volks aard, wanneer een Nederlands blad voor een prijsvraag onder zijn lezers, de voorkeur durft te geven aan de Engelse taal. Wü zijn ervan over tuigd, dat geen enkele van de ande re buitenlandse persorganen zoiets ziu durven doen. Onze taal behoeft in genen dele onder te doen voor onverschillig welke ande re cultuurtaal en het is ook daarom, dat wij het misplaatst achten 'wannéér op Nederlandse feestavonden een wel komstwoord aan de gasten zo stuntelig is dat men niets beters meent te kun nen doen dan alleen Engels te spreken. Tal van factoren hebben aan de ach terstelling van onze taal tot zelfs m Nederlandse milieus medegewerkt. Wij weten, dat de defaitistische houding van vele Nederlandse ouders hieraan niet vreemd is en dat ook de afwijzende houding van het onderwijzend personeel in de middelbare scholen hiertoe heeft bijgedragen. Zou het niet dienstig zijn. indien zij die in Australië tot de toon aangevende kringen in de Nederlandse gemeenschap behoren van hogerhand op het hart werd gedrukt de belangen van de Nederlandse cultuur en van de Ne derlandse taal niet uit het oog te ver liezen? zij zich op ergerlijks wijze hadden laten omkopen. Deze „zakelijke" verhouding tussen disk-jockeys en platenmaatschappijen bestaat niet alleen in Amerika, ook in Engeland en Duitsland en in andere lan den, zij het in mindere mate. heeft dit verschijnsel zich geopenbaard. Een van de hoogtepunten in het vakantieseizoen te Nice is de „Witte Nacht". Dit jaar was het Italiaanse zangeresje Gigliola Cin quetti, die het Eurovisie-songfesti val won, de „W itte-Nacht" - koningin. Op de foto zien we haar tijdens de intocht over de Promenade des Anglais, waarbij zij rijkelijk bloe men rondstrooide onder de toe schouwers. Zij werd vergezeld door de Franse zanger Danyel Gérard. 124 Het vliegtuigje schoot steil naar beneden en ver dween met een loei in een hooischelf, die door een ze kere boer Krelis met veel zorg was opgetast. De zach te substantie brak de vaart van het toestel en bedekte het volkomen. Lange tijd was er niets anders te horen dan het geruis van de drup regen. maar toen klonk uit het inwendige van de voor malige berg wat gemompel en even later brak een hand door het gewas. „Ik voel lucht," klonk de stem van Baron Bluff ge smoord. „Deze kant uit, Jo- han!" Het volgende ogenblik stak hij zijn hoofd naar bui- ton en keek midden in het gelaat van boer Krelis. „Wat moet dat in m'n hooi?" gromde de landbou wer ontstemd. „Heb ik het daarvoor zo mooi opgetast? Je bent zeker een van die luchtmachtkerels, hè?" ver volgde hij, zich meer en meer opwindend. „Dat jak kert maar door de lucht en daar moeten wij nog belas ting voor betalen ook.' Maar ik zal je!"

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 3