BREGENZER FESTSPIELE - Operette op vlotten i decor van 4000 m2 H S L F 0 C U S 0 C U U WIENER BURGTHEATER IS ER IEDER JAAR GAST OP 64 VELDEN I pip fai 11 i SU a K ii 11 nr Hf I 01 GEEN SPRAKE VAN HUWELIJK HERALD-SONJA 15 DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 22 AUGUSTUS 1964 M De Gaulle op goodwill-missie Khatchaturian op Schiphol: W. J. MUHRING - 4 4 4 4 WC v (L:* m m m m Wt ¥M m «V JJ Él 1È 4 m 11 m 53 4 m m I Ét t P IS in m m 4 üf m §§j K 1 i Agent bij teener-rel in Kurhaus: Zuidvietnamese boeddhisten zich roeren weer MOSKOUSE POLITIE GRIJPT SUPER- ZWARTHANDELAAR Kroestjev stelt nieuwe eisen: Koning Olaf: Bregenz, augustus. Omge ven door een keten van Bergen en aan de voet van de meer dan duizend meter hoge Pfander ligt in de oostelijke bocht van het Bo- denmeer het stadje Bre genz. Uit een oorspronke lijk Keltische nederzetting groeide de Romeinse plaats Brigantium, welke voor de Romeinse legers als toe gangspoort tot de Noorde lijke landen fungeerde. In de middeleeuwen zetel van de graaf van Bregenz ging dit stadje in de 16e eeuw over in handen van de Habsburgers en werd het zo Oostenrijks bezit. Vooral de oude bovenstad met haar stadswallen, het zeer oude pittoreske raadhuis en de indrukwekkende „Mar- tinsturm" heeft de intieme sfeer van dit ver verleden vrijwel ongeschonden we ten te bewaren. Daar wan delende bemerkt men niets van de woelige drukte in de moderne benedenstad, wier bewoners misschien niet zo uitbundig vriende lijk zijn als in Tirol of het Salzkammergut. Toch hou den ook zij van gezellig heid; laten zich gemakke lijk tot een onderhoudend gesprek verleiden en dan komt het al gauw hoe kan 't op het ogenblik ook - -■ I. iéflV. 'riïfttü Allemaal lappen voor de K.L.M., mensen! anders op de Bregenzer „Festspiele". De hele stad, overvloedig met rood-wit- rode vanen getooid, blijkt in een festivalroes te leven. Inwoners en toeristen zijn er vol van. Men kan wel haast geen wijnhuis of café binnengaan of men ont moet er één of meerdere toneelspelers of musici, die met elkaar of met de ande re gasten in druk gesprek gewikkeld zijn. gelijke uitvoering eigenlijk te klein is. Men vertelde mij dat de bouwplannen en het ontwerp voor een groot Fest- spielhaus reeds gereed zijn en dat men Opname uit „Das land des Lüchins Midden op de achtergrond een boeddhabeeld van 18 meter hoogte. met de bouw Tijdens dit zomerse festijn bezoeken meer dan honderdduizend toeristen (het viervoudige van het inwonertal) dit kultureel gebeuren. Die enorme be langstelling gaat vooral uit naar de voorstellingen die op het meer gege ven worden. Dit „Spiel auf dem See" is niet alleen de grote trekpleister maar als zodanig ook uniek in Europa. Dat het gelukt is dit oude Bregenz tot een nieuw kultureel brandpunt in het uiterste westen van Oostenrijk te ma ken, is te danken aan het initiatief en de opofferingsgezindheid van enkele kunstzinnige mannen uit deze hoofd stad van het vriendelijke Vorarlberg, waartoe ook de huidige directeur, Ernst Bar, behoorde. Zijn artistieke in slag leidde ertoe dat hij zijn werk zaamheden als ingenieur beëindigde en zich met de dagelijkse leiding van het festival belast zag. Aan zijn energieke arbeid, fantasie en doorzettingsvermo gen is het voor een groot deel te dan ken dat dit festijn tot een eerste-rangs manifestatie uitgroeide. Op instigatie van de Weense toneelspeler en de danser Kaiser werd in 1946 voor het eerst op een klein, zich in de gon delhaven bevindend vlot, Mozarts „Bas- tien und Bastienne" en een balletdiver tissement uitgevoerd. Uit dit gewaagde experiment zijn de „Bregenzer Seemest- spiele" in nog geen twintig jaren tot een internanionaal vermaard festijn uit- hoogste punt, midden-achter de tribu ne, verheft zich de grote regietoren. Van daaruit kunnen met een uitgebreid telefoonnet en een zender- en luidspre kersysteem het toneel, de kleedkamers en alle medewerkenden bereikt wor den. Het op houten pilaren rustende vlot ligt op 25 meter uit de wal en heeft een bespeelbare oppervlakte van maar liefst 4000 vierkante meter. Dit „vaste" podium wordt nog gecompleteerd met verschillende drijvende vlotten waarop de décors zijn opgebouwd. De totale frontbreedte bedraagt ongeveer 100 meter, de diepte varieert van 40 tot 200 meter. De décors verheffen zich soms tot 24 meter boven de waterspiegel. De boeddha-figuur die in Léhars „Das Land des Lachelns" als achtergronddé cor fungeert is bijvoorbeeld 18 meter hoog. Onder het podium bevinden zich de kleedkamers en rekwisietenruimten en voor de gezamenlijke toneelbelichtng worden ongeveer 150 schijnwerpers ge bruikt, die 350 kW per uur verslinden en door eigen transformators gevoed worden. Het uit ongeveer 75 leden be staande orkest wordt op een lager aan gebouwd terras geplaatst. Van alle mij bekende openlucht tonelen is dit wel het grootste. Directeur van de Festspiele Ernst Bar, die eigenlijk ingenieur van be roep is. binnen afzienbare tijd hoopt te beginnen. ONDER VITTORIO GUI's inspirerende en zeer muzikale leiding gaven een uitgelezen gezelschap Italiaanse zan gers, het koor der Weense staatsopera en de Wiener Symphoniker ons bijzon' der veel te genieten, waarvan ons vooral de vocaal-scènische vertolking der titelrol door Biancamaria Casoni nog lang zal bijblijven, evenals die van de Engelse buffozanger Ian Wallace als Don Magnifico en Juan Oncina als Don Ramiro. Wat ons hier aan stemschoon' heid, virtuositeit en puur bel-canto werd geschonken, was een verrukking voor het oor. Dit te kunnen beleven was de reis naar Bregenz alleen al waard. Vermelden we tenslotte nog het optre den van het vermaarde Wiener Burg theater dat tot de „vaste" medewer kenden van dit festival gerekend kan worden en hier twee of drie toneelwer ken, waaronder steeds een première, van de grote Oostenrijkse toneelschrij vers opvoert. Ook de orkestconcerten o.l.v. prominente dirigenten en met me dewerking van internationaal befaamde solisten verhogen de glans van dit fes tival. De gelukkige combinatie van ernst en luim, welke in het totale speelplan tot uitting komt, alsmede het unieke See- festspiel schenken de Bregenzer Fest spiele een geheel eigen karakter. Land schap en kunst zijn hier tot een ondeel baar geheel vergroeid. COR BACKERS gegroeid, welke de roep van Oostenrijk als kunstzinnige natie opnieuw heeft p DIT schijnbaar uit water en hemel vergroot. Wat hier binnen de besloten- (J geschapen gigantische podium met een onmetelijke natuurlijke rondhori- heid van een klein stadje op artistiek terrein tot stand werd gebracht, is wer kelijk groots te noemen. Deze Seefest- spiele worden te land gecompleteerd door voortreffelijke toneeluitvoeringen in het „Theater am Kornmarkt"; sym fonieconcerten in de „Stadthalle"be koorlijke Serenadeavonden op de histo rische „Martinsplatz" in de bovenstad en kamermuziekrecitals in het grafelijk slot te Hohenems. Vooral de concerten in dit renaissance- paleis hebben een bijzondere bekoring. Dit kasteel met zijn ridderzaal, ga lerijen en bibliotheek schept een kul- tuurhistorische sfeer, die ook de heden daagse mens treft en hem verplaatst in een wereld van artistieke waarden wel ke bijna vergeten schijnt te zijn. Ge heel in stijl met deze uitzonderlijk ver fijnde omgeving klinken hier de wer ken van Vivaldi, Bach, Telemann, Ra- meau. Mozart en Haydn. De belangstel ling van de muzikale fijnproevers voor deze kamermuziekavonden is vele ma len groter dan het aantal zetels in de ridderzaal kan bieden. DE GROOTSTE toeloop heeft evemvel het naast het strandbad gelegen „Vlottentoneel" met de zich op de oever bevindende tribune welke plaats biedt aan 6400 bezoekers. Deze tot elf meter oplopende, amfitheatergewijs gebouwde tribune is zó geconstrueerd dat elke bezoeker een vrij uitzicht op het in het Bodenmeer liggende toneel beeft. Aan beide zijden van de tribune staan twee belichtingstorens en op het zon wordt elk jaar een Weense operette opgevoerd, welke als hét karakteristie ke kenmerk van het Bregenzer festival beschouwd moet worden. Daarnaast wordt sedert 1951 ook elk jaar een avondvullend ballet opgevoerd. De enscenering van ballet en operette wijkt geheel van de gangbare toneel bouw af en is moeilijk in kort bestek te beschrijven. Wel kan gezegd wor den dat er completering daarvan bovendien gebruik gemaakt wordt van kleurrijke en fantastisch opspuitende waterfonteinen, waarvoor een ingewik keld pompsysteem is aangelegd. Deze waterdécors verlenen aan het geheel een zeer apart effect en zijn logisch in de décorbouw opgenomen. De uitvoering van Léhar's „Das Land des Lachelns" en het ballet „Doorn roosje" (op muziek van Tsjaikowsky) zijn voor ons en de duizenden bezoe kers onvergetelijke belevenissen ge worden. De in het avondlijke duister vervagende bergcontouren, de zich op de waterspiegel weerkaatsende oever verlichting, het feeërieke spel op het vlot, de glanzende diamantenpracht der waterfonteindecors, de melancholieke en gracieuze lyriek van Lehars muziek - voortreffelijk gespeeld, gedanst en ge zongen o.l.v. Franz Bauer-Theussl - dif alles is zo reëel en onwezenlijk tegelijk, zó sprookjesachtig, dat men zich in een andere wereld waant waarvan men aan het slot slechts node afscheid kan nemen. Ook de opera is in het speelplan opge nomen en zo waren wij getuige van een opvoering van Rossini's „Ceneren- tola" o.l.v. Vittorio Gui in het „Theater Am Kornmarkt", welke voor een der- HUMOR Niets ruïneert zo gemakkelijk een stel ling als pionzetten, leert Tarrasch en gekscherend voegt hij er aan toe „Als je geen pionzet doet, verlies je nooit een partij." Speel hoogstens één of twee pionzetten in de opening, zegt Lasker in zijn leerboek. De stukken moeten ont wikkeld. Steinitz ging nog verder, je mag alleen maar in de opening met de ko ning- en damepion spelen. Al deze ge leerdheid ten spijt won de zwartspeler de onderstaande partij door alleen maar met pionnen te spelen; er kwam zelfs geen stuk aan te pas. 1. d2d4, d7d5, 2. c2—c4, e7—e6, 3. Pbl c3, c7c5, 4 Lel—f4, c5xd4, 5. Lf4xb8, d4xc3, 6. Lb8e5, c3xb2 en wit gaf zich gewonnen. Tegen de dreiging 1b2x alD of 7 Lfbb4-f- met damewinst is geen kruid meer gewassen. De Amerikaanse grootmeester Marshall speelde een nog wonderlijkere partij tegen Rogosin in het tournooi te New York 1940. Na 10 zetten had Marshall nog geen stuk ontwikkeld en alleen maar met pionnen gespeeld. Toch stond hij na deze 10 zetten glad op winst. Kijkt u zelf maar. 1. e2e4 (wit Marshall), c7c5, 2. b2 -b4, c5xb4, 3. a2-a3, Pb8-c6, 4. a3xb4, Pg8 f6, 5. b4b5. Pc6d4, 6. c2—c3, Pd4—e6, 7. e4e5, Pf6—d5. 8. c3—c4, Pd5—f4, 9. g2g3, Pf4g6, 10. f2f4 en nu is de onderstaande stelling bereikt: een stuk verliest, doch oneindig meer uit- zonderingen. Een schaker bezocht zijn vriend en was hoogst verbaasd, toen hij deze aan tafel met zijn hond zag schaakspelen. „Nee maar, dat is geweldig, ik wist niet, dat jouw hond kon schaken." „Nou scha ken is het woord niet", antwoordde zijn vriend, „hij heeft al drie partijen ver loren." Philidor, een van de grootste schaak meesters uit de 18e eeuw, was schaak leraar van koning Lodewijk XVI. Na enkele maanden wilde de koning wel eens weten, hoe intussen zijn spelsterkte ge stegen was. Philidor, de grote strateeg op het schaakbord, toonde zich ook een slagvaardig diplomaat toen hij antwoord de: „Majesteit, er zijn drie klassen van schaakspelers. De eerste klasse bevat de schaakspelers, die helemaal niet spe len! In de tweede klasse zitten de scha kers, die slecht spelen en in de derde klasse zitten de sterke schakers. U bent juist overgegaan naar de tweede klasse!' Geen stuk gespeeld en wit staat toch gewonnen. Rogosin speelde 10Pg6x f4 en verloor snel, maar ook 10 Pe6c7, 11. f4—f5!, Pg6xe5, 12. d2—d4 (de 12e pionzet) is hopeloos, omdat zwart'stuk vóór!' 'mm iüP Wr< In deze stelling was wit aan zet. Er dreigt 1a2al Dame en met het oog op de volgende variant: 1. Th5h7, Kb4 a5, 2. Th7vb7, Ka5—a6! 3. Tb7—b8, Ka6 a7 en de zwarte pion is niet meer te gen te houden, gaf wit zich gewonnen. Zwart vond deze capitulatie prachtig, want hij had gezien, dat er na 1. Th5 h7, Kb4a5, 2. Th7h8! voor hem niets anders had opgezeten dan zich gewon nen te geven. Het grappigst is echter, dat beide te genstanders niet gezien hadden, dat na 1. Th5h7 zwart door 1a2al Dame! remise had kunnen forceren: 2. Th7xb7+, Kb4a3, 3 Tb7—a7+, Ka3—b4ü 4. Ta7x al pat. Een zoon vroeg aan zijn vader een pure Schot wat deze hem voor zijn verjaardag zou geven. „Wij zullen een partij schaak spelen", antwoordde de zui nige pagpa „en dan geef ik jou een vol SAIGON De leiders van de mach tige boeddhistische beweging in Zuid- Vietnam hebben op een massa-bijeen komst te Saigon het bewind van gene raal Khan gewaarschuwd) dat de boed dhistische strijd nog niet geëindigd is". Ongeveer 2.000 demonstranten juichten hun leider, Tich Tam' Chau, uitbundig toe. De leiders vermeden een recht streekse aanval op de regering van ge neraal Nguyen Khan. De boeddhistische bijeenkomst had plaats in een van de belangrijkste pa goden van Saigon en werd opgeluisterd met spandoeken waarop te lezen stond dat het aan bepaalde elementen over gebleven uit het Diem-tijdperk" te wij ten is dat er nog tegen boeddhisten ge discrimineerd wordt. Tich Tam Chau drong er bij de over heid op aan alle discriminerende maat regelen op te heffen of een „algemene protest-campagne" tegemoet te zien. Volgens waarnemers zijn de grieven der boeddhisten niet minder dan 'n jaar geleden toen de acties der boeddhisten de aanleiding vormden tot de val van de toenmalige dictator Diem. MOSKOU De Russische politie heeft een zwarthandelaer in diamanten ge arresteerd en meer dan een kwart mil joen roebels aan edelstenen, goud en va luta in beslag genomen, zo meldt het Moskouse avondblad. Volgens het blad is Boris Zakharowitsj Sjoelyakof (73), wegens „speculatie" in staat van beschuldiging gesteld, waaiv voor men ter dood veroordeeld kan wor den. Hij zou sinds de bolsjewistische revolutie al een heimelijke handel in diamant en hebben gedreven. Een van de diamanten die bij hem thuis werden gevonden, heeft een waarde van 87.000 roebel, aldus het blad. Sjoelyakof wees de politie de plaats aan waar hij zijn kostbaarheden had verstopt. Men vond edelstenen, goud en geld in kachels, tinnen kannen, in het slot van aktentassen onder pijnbomen en zelfs in de graven van zijn moeder en vrouw. OSLO. Koning Olav de Vijfde van Noorwegen heeft gisteren via een com muniqué alle geruchten als zou zijn zoon, kroonprins Herald, een niet. adellijk meisje willen trouwen, tegen gesproken. Indien prins Herald de rechten op de troon zou opgeven, omdat hij van het Noorse parlement niet voldoende steun zou krijgen voor een morgana tisch huwelijk, zou dit het einde van het 1100-jaar oude Noorse koninkrijk kunnen betekenen. Buiten Noorwegén werd de 27-jarige Sonja Heraldsen genoemd als de toe komstige bruid van Noorwegens kroonprins. Zij is afkomstig uit «en Oslo's middenstandsmilieu. land; is um VIJ in me:

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 18