DE CROCKSONS
HEBBEN 'N ZALIG
WE
VAK
Opera-plannen alleen
berekend op randstad
Baron Bluff en de dripdrups
mg
Programma's radio en t.v.
ASPIRIN©
Rapport commissie Reeser
Fascinerend
gevaarlijk
maar zeer
nummer
Opa's krant
Operatreinen
dè oplossing
Lonneke Hoogland getrouwd
augustus
Bloed liep over mijn hoofd en het publiek gierde
Flannery 0 Connor
overleden
REM-radio wordt
goed ontvangen
Rad
Televisie
Micro-t.v. op scherm
van paar millimeter
Leven
zonder
pijn
met
Aspirin
XLITEIT 1914.1964
55
(Van een onzer redacteuren)
„Hoog-ge-ëerd publiek, het is mij een genoegen U thans voor te
stellen aan een Nederlands acrobatenduo van wereldklasse. Een da
verend applaus vooorrrr De Crocksons!" De grijze spreekstal-
meester verdwijnt op een sukkeldrafje achter het rode doek. Een sner
pend fluitje, stalknechten grijpen het doek vast. Dan het commando
„Manége frei" en met het doek vliegt ook het stokje van de dirigent
omhoog. Twee in glanzend witte kostuums gestoken heren huppelen
de piste binnen. Het publiek klapt. De Crocksons buigen naar links
en rechts. Het circusorkest zet een slepende Engelse wals in. Het
nummer begint.
.V -few
V.
.A
Het Is een fascinerend maar ook een
gevaarlijk nummer. Aad (21) en Bas (28)
van Toor weten dat. Ze praten er aever
niet over. Vijf jaar hebben zij aan hun
nummer gewerkt. Langzaam met veel
moeite en pijn hebben zy hun num
mer zien groeien. Als je de woorden „ge
vaar'' of „brokken" laat vallen, kloppen
ze het gauw af, zonder aanstellerij of
omdat artiesten nou eenmaal bijgelovig
moeten zijn. Ze zwijgen er gewoon lie
ver over.
De Crocksons hebben hun nummer he
lemaal zelf uitgedacht. Afkijken was er
niet bij. Dat wilden zij trouwens niet. Het
moest en zou iets origineels worden.
Vakmensen zijn er niet aan te pas ge
komen. Thuis, in Vlaardingen, oefenden
ze. „Zat" een gedeelte lekker dan kwam
als bijna vanzelf „en als we nou eens dit
of dat erbij deden". Het kwam erbij. Ze
vielen, scholden en deden zich pijn maar
bleven doorgaan, doorgaan, doorgaan.
Het nummer begint. In het midden
van de piste staat een tafel. Op die tafel
komt een stoel. Aad, de kleinste van het
duo, klimt voorzichtig op het hoofd van
zijn partner. Hij gaat rechtstaan, wiebe
lend met zijn armen het evenwicht zoe
kend. Dan zet de menselijke pyramide
zich in beweging. Aad, boven op het
hoofd van zijn broer, staat stokstijf; zijn
ogen gericht op één punt. Bas loopt naar
de tafel. Hij klimt er voorzichtig op.
Trommelgeroffel, Een zucht van het pu
bliek. Ze zijn er. Het trommelgeroffel
neemt toe. De stoel wordt beklommen.
Even wankelt de bovenman, dan weet
hij zijn evenwicht weer te vinden. Het
publiek klapt opgelucht. Voorzichtig gaat
het naar beneden, weer spanning, weer
tromgeroffel, weer het opgeluchte ap
plaus.
Pijn
Doet het nou pijn, vroegen wij aan
Bas, iemand zo maar op je hoofd dra
gen? Hij lacht er eens om.
„Kestie van wennen", grapt hij. „Je
moet niet vergeten dat Aad speciale
schoentjes draagt van heel buigzaam leer.
Het is in het begin natuurlijk wel een
gek gevoel zo'n vent op je kop en hoofd
pijn had ik er ook wel eens van. Maar
alles went, hangen ook". Waar denk je
aan als je boven op het hoofd van je
broer staat, vroegen we aan Aad. „Ik
denk alleen maar aan het nummer, aan
evenwicht en zo. Je kunt aan niets anders
denken. Dat zou nou, ja niks. Je
moet er je hersens bij houden".
Het nummer gaat verder. Op de tafel
komen vier flessen. Echte flessen, geen
trucs, geen flauwekul. Op de flessen
wordt een stoel gezet. Bas klimt op de
stellage. Hij maakt een hoogstandje. Een
tweede stoel komt er bij en een derde.
Aad klimt nu ook naar boven. Op het
randje van de stoel met flessen, komen
de achterpoten van stoel twee, daar bo
ven op weer de achterpoten van stoel
drie. Bas maakt weer een hoogstandje
en Aad klimt voorzichtig langs hem om-
hoog; hij grijpt de leuningen van stoel
twee en drie en maakt ook een hoogstand.
Het publiek kijkt ademloos toe. Dan f
springen ze naar beneden. Een touche 1
van het orkest, gejuich van het publiek.
Naar links en rechts buigen en lachend f
de piste uithuppelen of er niets gebeurd
is Niet laten merken dat ze bekaf zijn.
Het publiek blijft klappen. Gauw even
terug bedanken. Het nummer is afgelo-
pen.
Aad en Bas zijn beiden getrouwd. „Da's j
nou 't vervelende in ons vak. Je hangt f
in hotelkamers of in pensions en je vrouw j'
is er niet. Je ziet ze soms weken lang I
niet", zegt Bas. ,,Mot zelf je overhem-
den wassen", zegt Aad. „We zijn nou f
aan 't sparen voor een caravan, dan kun-
nen de vrouwen mee", zegt Bas. Hij I
wist het zweet van zijn voorhoofd en f
trekt zijn hemd uit. „Wat 'n troep in de s
kleedkamer, waar is mijn handdoek?"
Bas zoekt.
„Ik heb 'n baby van 21 maanden, joh,
dat moet je zien die maakt al een kop-
stand", vertelt hij trots. ,We hebben alle
twee, schatten van vrouwen die onge
looflijk veel begrip kunnen opbrengen
voor ons vak. Mot ook wel, anders ging
je kapot, hé Aad?" Aad knikt.
De Crocksons treden ook in een ko
misch nummer op. Ze maken een gooi
en smijt-entree, heet dat in artiestentaai.
Het is een nummer dat men moet zien.
Het gaat allemaal in een razend tempo
Er wordt geschopt, geslagen er vallen
klappen en er worden optaters met een
plank uitgedeeld dat het voor de arge
loze toeschouwer bijna een wonder mag
heten dat de Crocksons het einde van
hun nummer nog levend halen. Bas bij
voorbeeld is het gekke mannetje, met
een doldwaas hoedje, dat de hardste klap
pen krijgt. Hij wil o.m. een tafel be
klimmen via een plank. Natuurlijk trapt
hij mis. De plank vliegt tegen zijn hoofd
en met een achterwaartse salto komt
Bas in het zaagsel terecht.
In Milledeevllle in de Amerikaanse
staat Georgia is maandag pp 39-jarige
leeftijd overleden de schrijfster Flannery
O'Connor, die gerekend wordt tot Ame
rika', belangrijkste hedendaagse litera
toren.
Mevrouw O'Connor was al lang gehan
dicapt door een beenderziekte, die haar
dwong krukken te gebruiken. Ze werd
geboren in Savannah, Georgia en publi
ceerde haar eerste werk „Wise blood"
in 1952. Haar eerste bundel korte ver
halen. „A good man is hard to find", zag
in 1955 het licht.
Flannery O'Connors tweede roman,
„The violent bear it away", verscheen in
1960. Ze was op het ogenblik van haar
dood bezig aan nieuwe korte verhalen.
De teneur van haar werk wordt sterk
bepaald door haar devoot rooms-katho-
licisme.
Mevrouw O'Connor, die met haar moe
der een hoeve bewoonde, werd onder
scheiden met de Kenyon Fellowship voor
fictie, the O'Henry-onderscheiding en
schenkingen van de national institute of
arts ---1 letters en de Fordstichting.
Overal in het land en zelfs in België
en Duitsland wordt Radio Noordzee
goed ontvangen. Dat blijkt uit de meer
dan 10.000 reacties van luisteraars, die
in de afgelopen dagen bij de REM zijn
binnengekomen.
Naast talloze telefoontjes worden da
gelijks honderden brieven, briefkaarten,
ansichtkaarten en telegrammen bij de
REM bezorgd. Deze zendrapporten ko
men uit alle delen van Nederland Er
zijn er bij uit Heinkenszand (Zeeland),
Groningen, Roermond, Nunspeet, Alk
maar en Schiermonnikoog en zelfs van
over de grens: Hoboken (Antwerpen) en
Wesel (Duitsland).
Bloed
„Het is een getruceerde plank, hij is
van boven gespleten. Maar de klap kan
Dalen is het allermoeilijkste
io
Woensdag 5 augustus
HILVERSUM I 402 m (VARA)
12 05 Licht orkest (stereofonische uit
zending) 12.30 Mededelingen t.b.v land
en tuinbouw 12.33 Voor het platteland
12 38 Licht orgelspel 13.00 Nieuws 1315
Politiekapel 13.45 Peking benaderd door
zijn buren, lezing (II) 14.00 Mannenzang-
vereniging 14.15 Klassieke grammofoon-
muziek 14.50 Op bezoek in Straatsburg,
toespraak 15.00 Verzoekprogramma voor
de jeugd 16.30 Voor de zieken 17.00 Weg
wijzer: tips voor vakantie- en snipper
dagen, afgewisseld met grammofoonmu-
"ek 17.50 Regeringsuitzendingj: Geven
n nemen Tips voor en van weggebrui
kers 18 00 Nieuws 18.15 Volksliederen
herhaling van 1 mei 1964) 18.45 Lichte
rammofoonmuziek 18.55 Verslag van het
'9e Wereld Esperanto-Congres te Den
Haag 19.00 Voor de kinderen 19.10 Artis-
neke Staalkaart 19.40 Stereofonische uit
zending: Licht instrumentaal trio met
angsoliste: jazzmuziek 20.00 Nieuws 20.05
Lichte grammofoonmuziek: 20.55 Natafe-
!on; licht programma 21.25 OperettemU'
ziek (gr.) 22.20 Sport halverwege 22.30
"ieuws 22.40 Actuele kroniek 22.55 Hol-
md Festival 1964: klassieke en moderne
imermuziek 23.5524.00 Nieuws.
HILVERSUM II 298 m (NCRV)
12.10 Licht orkest en zangsoliste 12.30
lededelingen t:b.v. land- en tuinbouw
2 33 Koorzang: volksliederen 12.53 Gram
mofoonmuziek. eventueel actualiteiten
13.00 Nieuws 13.15 Licht orkest 13.35 Tran-
istor: licht programma 15.00 Klassieke
grammofoonmuziek 15.35 Klassieke ka
mermuziek 15.50 Bijbelvertelling voor de
ugd 16.00 Voor de jeugd 17.00 Country
<m Western muziek (gr.) 17.15 Lichte mu-
iek; 17.45 Licht orkest en solist 18.05
voeaal- en instrumentaal ensemble: klas-
icke muziek 18.30 Het spektrum: nieuws
uit de prot.-christelijke organisaties 18.45
Nieuwe grammofoonmuziek 19.00 Nieuws
en weerpraatje 19.10 Muziek van het
Loser des Heils (gr.) 19.30 Radiokrant
19 50 Lichte grammofoonmuziek 20.10 Ka
merorkest en solisten: klassieke muziek
21 05 Kom, Schepper Geest, verslag van
de Conferentie van de Hervormde We
reldbond te Frankfort aan de Main 21.20
Lichte grammofoonmuziek 21.50 Kant
tekeningen 22.00 Gewijde muziek (gr.)
-2.30 Nieuws en herhaling SOS-berich-
en 22.40 Dagsluiting 23.00 Grammofoon-
nuziek 23.10 Is literatuur alleen maar
'teratuur?, lezing (I) 23.25 Klassieke
rammofoonmuziek 23.5524.00 Nieuws.
BRUSSEL VLAAMS
324 m. 12.00 Nieuws 12.03 Interlu-
hum 12.15 Festivaria 12.50 Beursberich
ten 13 00 Nieuws 13.20 Kamermuziek 14.00
Nieuws 14.03 Operaconcert 15.00 Nieuws
1303 Lichte orkestmuziek 15.45 School-
koren 16.00 Nieuws 16.03 Beursberichten
1109 Operamuziek 17.00 Nieuws 17.15 Ka
mermuziek 17.40 Moderne muziek 18.00
Nieuws 18.03 Voor de soldaten 18.30 Le-
kenmoraal en filosofie 18.50 Balletmuziek
19.00 Nieuws, en radiokroniek 19.40 Ge
varieerde muziek 20.00 Muzikaal klank
beeld 2100 Galaconcert (22.00 Nieuws)
23 00 Nieuws 23.05 Liedjesprogramma
23.35 Lichte muziek 23.55 Nieuws 24.00
0.45 Voor de zeelieden.
BRUSSEL FRANS
484 m. 12.03 Gevarieerde muziek en
actualiteiten (12.40 Feuilleton) 14.03 Lied
jes van de zomer 15.45 Lichte muziek
16.08 Gevarieerde muziek 17.00 Nieuws,
en kroniek 17.45 Lichte muziek 18.00
Nieuws 18.02 Voor de soldaten 19.00 Nwe
grammofoonmuziek 19.30 Nieuws 20.00
Klassieke en moderne muziek (In de pau
ze: 20.50 Grammofoonmuziek) 22.00 We
reldnieuws 22.15 Jazzmuz. 22.55 Nieuws.
Donderdag 6 augustus
HILVERSUM I 402 M
Ay*0: 'LOO Nieuws 7.10 Ochtendgym-
SSor? n Ik20 Lichte grammofoonmuziek
VfKO '.50 Dagopening AVRO: 8.00 Nws
8 15 Lichte grammofoonmuziek 9.00 Och
tendgymnastiek 9.10 De groenteman 9.15
Klassieke grammofoonmuziek 9.35 Water
standen 9 40 Morgenwijding 10.00 Lichte
grammofoonmuziek 10.50 Voor de kleu
ters 1100 Nieuws 11.02 Huishoudelijke
zaken, lezmg 11.15 Radiophilharmonisch
orkest: klassieke muziek.
HILVERSUM II 298 m
Nieuws 7.10 Morgengebed
7,15 Lichte grammofoonmuziek 7,55 Over
weging 8.00 Nieuws 8.15 Lichte grammo
foonmuziek, praatje voor de vrouw, toe
ristische tips en programma voor de kin
deren 10.00 Klassieke grammofoonmu
ziek. operettefragmenten en praatje voor
de vrouw 11.00 Voor de zieken VPRO:
111.45 Lichte grammofoonmuziek.
Woensdag 5 augustus
NTS: 17.00 De Verrekijker, internatio
naal jeugdjournaal VARA: 17.10—17.45
Voor de kinderen 19.30 Top of flop NTS:
20.00 Journaal. VARA: 20.20 Achter het
nieuws 20 45 Happy Het kan verkeren,
TV-film 21.10 Lichte muziek 21.25 Film
venster 21.55 Mooney's jongen huilt niet,
toneelstuk NTS: 22.2522.30 Journaal.
FRANS-BELGIë
19.00 Berichten 19.03 Schijnwerper op
19.33 Les hommes volants, film
feuilleton 20.00 Journaal 20.30 Kontiki,
filmdocumentaire 21.40 Documentaire
over Peru 22.40 Journaal.
VLAAMS-BELGIë
19.00 Voor de kleuters 19.20 Voor de
jeugd 19.55 De weerman 20.00 Nieuws
20 25 Liefde, speelfilm 21.50 Nederlandse
les 22.05 Sportkroniek 22.35 Nieuws.
toch hard aankomen. In Miinchen ■ijdens
een voorstelling lag ie schuin. Ik kreeg
'm dan ook schuin tegen m'n kop. Met
de scherpe zijkant weet-je-wel. Bloeden
als een rund, joh, maar toch het nummer
afgewerkt. Het publiek dacht dat 't erbij
hoorde en dat het bloed een of ander
trucje was. Ze hebben gegierd". Bas-
denkt er een beetje weemoedig aan terug
Hij laat zijn voorhoofd zien. Onder zijn
haren zit een grote, dikke blauwe plek.
Aad en Bas hebben een hele collectie
gag-apparaten. Pruiken waar water uit
spuit. Een tv-camera met knallende
microfoon en wolken rook spuwende kop
telefoon.
Ze hebben een koffer, die zo maar
kan rijden, zonder draden of touwtjes
en aan het einde van de rit uit elkaai
knalt.
Ken-je-iiagaaii
Het zijn bijzonder ingenieuze apparaten.
Ze hebben ze samen uitgeknobbeld. Hoe
het allemaal werkt vertellen ze natuur
lijk niet. Er wordt in ieder geval met
rotjes gewerkt als er iets knalt. Bas
heeft er voornamelijk mee geëxperi
menteerd. Hij had er thuis zo'n honderd
liggen voor de proeven. Op een vieze
dag is er een vonk tussen gesprongen.
„De hele jen in de fik, joh, 'n Vuurwerk
van heb ik jou daar. Mijn vrouw in pa
niek en die troep maar knallen. Honderd
keer achter mekaar, ken - je - na - gaan
wat de buren zeiden
Aad en Bas hebben een wereldnummer.
Zonder overdrijven. De show-wereld ligt
voor hen open. Impresario's vechten om
de Crocksons. Ze kunnen overal terecht.
De halve wereld hebben Aad en Bas
afgereisd. „D'r gaat toch niks boven
Nederland. Voorlopig blijven we hier. We
zijn tot en met 1967 volgeboekt. Geen
avondje meer vrij. 't Is een hard vak,
jè moet je veel ontzeggen, maar 't is ook
een zalig vak. Herrie met mekaar heb
ben we nooit, hé Bas", zegt Aad. „As
ik niet binnen de drie seconden m'n
handdoek heb, ga ik gillen", schreeuwt
Bas
National Cash-Register exposeert mo
menteel op de wereldtentoonstelling in
New York het kleinste televisietoestel ter
wereld. Deze micro-tv heeft een beeld
scherm van diagonaal gemeten anderhal
ve milimeter. Slechts met behulp van een
sterk vergrootglas is het beeld te be
kijken.
Voor hen die zich afvragen met welk
doel dit minuscule toestelletje is vervaar
digd mogen wij volstaan met erop te wij
zen dat de Amerikaanse firma wilde aan
tonen welk een hoge kwaliteit de nieu
we fosforiserende laag bezit, welke Na
tional Cash-Register heeft weten te ont
wikkelen in haar laboratoria. Met dit
nieuwe materiaal zou het namelijk mo
gelijk zijn om straks televisieschermen te
vervaardigen, welke beelden zonder de
bekende lijnen kunnen weergeven.
daar staat BAYER achter.
Vanavond Top of Flop vanuit het
Brabantse Luyksgestel (7,30 uur). Jan
Blokker presenteert zijn filmvenster
(9,25 uur) en om vijf voor tien Tennes
see Williams' toneelstuk: Mooney's jon
gen huilt niet. waarop wij gisteren
reeds attendeerden.
België Vlaams brengt om vijf voor
half negen de speelfilm Liefde naar een
roman van Vicki Baum, met Maria
Schell in een der belangrijkste rollen
BARRE BARKEEPER
In Johnstown is een bar-keeper ge
arresteerd, die zich in de loop van drie
jaar schuldig bleek te hebben ge
maakt aan een hele serie insluipingen
en daarbij het nodige in eigen zak liet
verdwijnen. Iedereen vroeg zich af
hoe dat mogelijk was, omdat de man
steeds in zijn zaak aanwezig was.
Achteraf is gebleken hoe hij te werk
ging. Zodra hij een echtpaar in zijn
bar ontdekte, viste hij uit waar het
woonde. Hij begon zich intens met
man en vrouw te bemoeien door
rondjes weg te geven. Midden op de
avond zei hij plotseling, dat hij even
weg moest voor een afspraak. Die af
spraak was dan het huis, waar het in
de bar aanwezige echtpaar woonde.
Thuis gekomen ontdekte men de in
braak. maar niemand dacht er ooit
aan de vriendelijke en vrijgevige bar
keeper te verdenken. Tot hij door een
stom toeval tegen de lamp liep.
EVEN HELPEN
Een Londense agent wilde het ver
keer uit de knoop helpen en sprong
achter het stuur van een vrachtauto,
die in de weg stond. Hij startte de
motor, reed tegen een lantaarnpaal
en ramde tegelijkertijd drie auto's.
SNOR
Het hoofd van de Mexicaanse politie
eist van zijn verkeersagenten, dat zij
hun snor afscheren. Een snor is geen
statussymbool voor de man meer, al
dus de hoofdcommissaris, het is een
belachelijk aanhangsel, alleen nog
maar te gebruiken in cowboy-films.
LEEUWEHART
Een leeuw uit de dierentuin van
Cambridge werd geopereerd vanwege
i een afknelling van de darm. Tijdens
i de operatie hield zijn hart op met
i kloppen. De chirurg paste hartmas-
i sage toe en na vijf en dertig minu-
i ten was de zaak weer normaal.
Dr. Jef Last spreekt over Hilversum
I om 1,45 uur weer over China. Hel
Trio Pim Jacobs is om 10 voor acht
's avonds te beluisteren. Om vijf voor
half tien hoort u operette-muziek.
Via Hilversum II beluistert men om
tien over acht het Radio-Kamerorkest,
met muziek van Vivaldi en Mozart.
C. Rijnsdorp beantwoordt om tien over
elf de vraag: literatuur, alleen maar
literatuur?
PAPEGAAI
De politie van Manchester heeft ge
zegd dat de dieven die zondag uit de i
Belle Vue-dierentuin twee papegaaien 4
stalen, nog niet klaar zijn. i
De ene papegaai schreeuwt de hele i
Sag „Mijn naam is Nelly en ik woon
in Belle Vue", de andere treedt be- j
scheiden op als echo en herhaalt: j
„Belle Vue, Belle Vue", enz. enz.
KAT
Van de week botsten in Kopenhagen
2s auto's op elkaar toen een kat
plotseling de rijbaan overstak. De i
schade wordt geraamd op bijna 18.000
gulden en de bestuurder van een der
wagens liep lichte verwondingen op. 4
De kat bleef ongedeerd.
VERGISSING
In Toronto (Canada) braken ge
meentearbeiders een leeg huis af, in J
verband met de bouw van een nieuwe J
gemeentegarage. Toen de zaak in puin
lag, kwam men tot de ontdekking,
dat het verkeerde huis was afgebro-
ken. Kosten: 13.000 dollar.
DE OORLOG BREIDT ZICH UIT
5 Augustus 1914 Het wordt heden
een bange dag. Zoo-even bereikt ons jj
een telegram dat Engeland aan
Duitschland een ultimatum heeft ge
zonden.
Duitsland België verlaten. Of an- 4
ders oorlog met Engeland. Het ant-
woord hierop kan niet twijfelachtig
zijn. i
Het is de lang gevreesde dag, dat de
groote Europeesche oorlog zal uitbre- f
ken en Nederland in het grootste ge- f
vaar geraakt.
Het uur is gekomen, dat onze regee-
ring weten moet of het niet beter is 4
den oorlog te verklaren aan de partij j
welke ons het minst schade kan doen. i
Gelukkig: tot nu toe eerbiedigen de
Duitschers angstwekkend onze neu-
traliteit het is een straaltje hoop. dat
wij er buiten zullen blijven. Maar 1
het kan verdwenen zijn, al vóór het
nummer van deze krant is afgedrukt.
IVii n lui ver
(Van onze muziekmedewerker.
Het opera-rapport van de commissie
Reeser heeft suggesties gedaan omtrent
de bouw van een operacentrum, de sa
menstelling en organisatie van een even
tuele „Staatsopera" en het beleid van
dit muziekdramatisch instituut.
Eerst dient de vraag gesteld te wor
den of de Nederlander opera-minded is.
Het antwoord kan kort en bondig beves
tigend zyn mits - de kwaliteit van het
gebodene op hoog niveau staat. De over
wegend middelmatige voorstellingen van
de Nederlandse Opera in het verleden
hebben de waardering en belangstelling
van onze operaliefhebbers voor dit insti
tuut sterk doen afnemen.
De vraag of een „operabeoefening op
hoog niveau" in ons land een haalbare
kaart is, ken niet direct volmondig bi-
vestigend beantwoord worden. Daarin
spelen talrijke factoren ook die van
de propaganda en buitenorganisatie
een veel te belangrijke rol. Zij vormen
de keten van schakels, die het geheel
tot een succes moeten maken. Zeer veel
zal bijvoorbeeld afhangen van de bezet
ting van alle stemvakken en de noodza
kelijke doublures, die bij een werkelijk
goed georganiseerd operabedrijf een con
ditio sine qua non is! Een solistenen
semble van hoge kwaliteit samenstellen,
desnoods met aanvullingen uit 't buiten
land, kost bovendien kapitalen. Daar
voor is de geraamde 10 miljoen gui ien
subsidie waaruit alle verdere onkos
ten moeten worden bestreden beshst
niet toereikend.
De gedachte om het Concertgebouw-
of het Residentie-Orkest als opera-orkest
in te schakelen is weinig gelukkig.
Verwijzing in dezen naar de praktijk van
de Wiener Philharmoniker is een slecht
gekozen voorbeeld Dit orkest is ,van
huis uit" altijd een opera-orkest ge
weest en eerst veel later met het ge*'en
van symfonieconcerten begonnen. Het is
nu eenmaal eenvoudiger van een opera-
rkest een symfonisch ensemble te ma
ken. dan deze transformatie in tegenge
stelde richting te doen verlopen.
De samenstelling van een „uitstekend"
operaballet is al evenmin een eenvou
dige zaak, want de meeste van oaze
beste dansers zijn reeds vast verbonden
aan een onzer te goeder naam en faam
bekend staande balletgezelschappen. De
reserve aan goede tot zeer goede krach
ten is heus niet zó groot als de neren
waarschijnlijk veronderstellen.
Het advies om het nieuwe operage
bouw op te trekken in het midden van
de randstad Holland, dus in de om
geving van Leiden, is voor een stand
plaatsopera" beslist niet de juiste en
zeker niet de gewenste oplossing. De
gelden voor deze opbouw zullen te
allen tijde gefourneerd moeten worden
uit de belastinggelden van het gehele
Nederlandse volk. Logisch is het dat
het dan ook een instituut voor net ge
hele volk moet zijn en niet voor de
„happy few"!! Daarom moet het ge
bouw werkelijk centraal gesitueerd
worden en dat is voor ons land de
onmiddellijke omgeving van de stad
Utrecht.
Misschien verwacht de commissie Ree
ser in de toekomst de meeste belang
stelling uit de randstad Holland, maar
dan sluit zij de mogelijkheid tot inten
sievere popularisering bij de ,,rest" van
Nederland bij voorbaat uit. Volgens het
rapport moet men het daar maar doen
met een kleiner operagezelschap, een
provinciale opera. Naar mijn overtui
ging is dit een even onlogische als on
praktische oplossing. Bovendien zit er
iets denigrerends in als men weet dat
deze provinciale gezelschappen gezien
worden als de leerschool voor de natio
nale opera.
Wat wij wél adviseren? De opera in
de onmiddellijke mabijheid van Utrecht
situeren en de subsidie zodanig verrui
men dat men regelmatig zgn. „opera-
treinen" uit de vier windstreken kan in
leggen. Wat dit betreft kan men een
voorbeeld aan Duitsland nemen, waar
dit systeem reeds lang bekend is en uit
stekende resultaten heeft afgeworpen.
Horizontaal:
1. in het midden
2. schop bid (Latijn)
3. meisjesnaam
4. munt vaartuig
5. Europeaan Limburgi Sym
fonie Orkest
6. laatst (volkstaal) kapot
7. bar
8. bevel indien
9. geestelijke
Verticaal:
1. spil klein kamertje muziek
noot
2. aanwezig
3. familielid Nederlandse Tele
visiestichting waterstand
4. administratietroepen voorzet
sel
5. laagte bedorven
6. persoonlijk voornaamwoord
soortelijk gewicht
7. militair zangstem slee
8. vogel
9. familielid eveneens selenlu
um
as ^oo ba '6 jmsuBJ '8 -ie
—ril*— oo 3s3ti '9 pp
c a; je dB s;u bui 'g
;uasaad is jao sb *x :°iJ9A
J9}Bd '6 SIB BIS '8 9J9 'i 2fms—
isai '9 osj ;sa 'g ouB2t ;uao 'f
UB g bjo Bds z oipaui m\ :joh
iSmssojdo
Op het stadhuis in Vlaardingen is
het huwelijk voltrokken van Lon
neke Hoogland, televisie-omroep-
ster bij de AVRO, met mr. J.F.A.
de Soet, hoofd verkoopontwikke
ling bij de KLM.
109. Tegen de middag stak
de directeur aarzelend zijn
hoofd om de hoek van de
deur en keek wantrouwig
naar de bedrijvigheid die in
de fabriekshal heerste Aha!
sprak de baron minzaam.
..Wat voert u hierheen, goe
de man?" „Wat mij voert?"
herhaalde de directeur drif
tig. ,,De drups, meneer! En
de vergadering van commis
sarissen! Als directeur ben
ik„O, de drups!" zei
de baron. Juist! Wel, zo
als u ziet, zijn wij druk be
zig met de betreffende ule
vellen!" ,,Maar.... maar
wat voor drups maakt u?"
riep de heer Sabbelhap wan
hopig. ,,Driploze drups,"
sprak de baron kort. „Heer
lijke, kleef loze. zachte drip-
loze drups, met een volle
smaak die de tong streelt.
Zij zijn een groot succes
laat uw commissarissen dus
gerust binnenkomen!" Maai
de directeur had ervaring
met de drups van de baron
en daarom kon hij slechts
met de grootste moeite een
glimlach forceren, terwijl hij
tegen de wachtende commis
sarissen zei: ,,Het is een
groot succes! Komt u ge
rust binnen!"