DE CROCKSONS HEBBEN 'N ZALIG WE VAK Opera-plannen alleen berekend op randstad Baron Bluff en de dripdrups mg Programma's radio en t.v. ASPIRIN© Rapport commissie Reeser Fascinerend gevaarlijk maar zeer nummer Opa's krant Operatreinen dè oplossing Lonneke Hoogland getrouwd augustus Bloed liep over mijn hoofd en het publiek gierde Flannery 0 Connor overleden REM-radio wordt goed ontvangen Rad Televisie Micro-t.v. op scherm van paar millimeter Leven zonder pijn met Aspirin XLITEIT 1914.1964 55 (Van een onzer redacteuren) „Hoog-ge-ëerd publiek, het is mij een genoegen U thans voor te stellen aan een Nederlands acrobatenduo van wereldklasse. Een da verend applaus vooorrrr De Crocksons!" De grijze spreekstal- meester verdwijnt op een sukkeldrafje achter het rode doek. Een sner pend fluitje, stalknechten grijpen het doek vast. Dan het commando „Manége frei" en met het doek vliegt ook het stokje van de dirigent omhoog. Twee in glanzend witte kostuums gestoken heren huppelen de piste binnen. Het publiek klapt. De Crocksons buigen naar links en rechts. Het circusorkest zet een slepende Engelse wals in. Het nummer begint. .V -few V. .A Het Is een fascinerend maar ook een gevaarlijk nummer. Aad (21) en Bas (28) van Toor weten dat. Ze praten er aever niet over. Vijf jaar hebben zij aan hun nummer gewerkt. Langzaam met veel moeite en pijn hebben zy hun num mer zien groeien. Als je de woorden „ge vaar'' of „brokken" laat vallen, kloppen ze het gauw af, zonder aanstellerij of omdat artiesten nou eenmaal bijgelovig moeten zijn. Ze zwijgen er gewoon lie ver over. De Crocksons hebben hun nummer he lemaal zelf uitgedacht. Afkijken was er niet bij. Dat wilden zij trouwens niet. Het moest en zou iets origineels worden. Vakmensen zijn er niet aan te pas ge komen. Thuis, in Vlaardingen, oefenden ze. „Zat" een gedeelte lekker dan kwam als bijna vanzelf „en als we nou eens dit of dat erbij deden". Het kwam erbij. Ze vielen, scholden en deden zich pijn maar bleven doorgaan, doorgaan, doorgaan. Het nummer begint. In het midden van de piste staat een tafel. Op die tafel komt een stoel. Aad, de kleinste van het duo, klimt voorzichtig op het hoofd van zijn partner. Hij gaat rechtstaan, wiebe lend met zijn armen het evenwicht zoe kend. Dan zet de menselijke pyramide zich in beweging. Aad, boven op het hoofd van zijn broer, staat stokstijf; zijn ogen gericht op één punt. Bas loopt naar de tafel. Hij klimt er voorzichtig op. Trommelgeroffel, Een zucht van het pu bliek. Ze zijn er. Het trommelgeroffel neemt toe. De stoel wordt beklommen. Even wankelt de bovenman, dan weet hij zijn evenwicht weer te vinden. Het publiek klapt opgelucht. Voorzichtig gaat het naar beneden, weer spanning, weer tromgeroffel, weer het opgeluchte ap plaus. Pijn Doet het nou pijn, vroegen wij aan Bas, iemand zo maar op je hoofd dra gen? Hij lacht er eens om. „Kestie van wennen", grapt hij. „Je moet niet vergeten dat Aad speciale schoentjes draagt van heel buigzaam leer. Het is in het begin natuurlijk wel een gek gevoel zo'n vent op je kop en hoofd pijn had ik er ook wel eens van. Maar alles went, hangen ook". Waar denk je aan als je boven op het hoofd van je broer staat, vroegen we aan Aad. „Ik denk alleen maar aan het nummer, aan evenwicht en zo. Je kunt aan niets anders denken. Dat zou nou, ja niks. Je moet er je hersens bij houden". Het nummer gaat verder. Op de tafel komen vier flessen. Echte flessen, geen trucs, geen flauwekul. Op de flessen wordt een stoel gezet. Bas klimt op de stellage. Hij maakt een hoogstandje. Een tweede stoel komt er bij en een derde. Aad klimt nu ook naar boven. Op het randje van de stoel met flessen, komen de achterpoten van stoel twee, daar bo ven op weer de achterpoten van stoel drie. Bas maakt weer een hoogstandje en Aad klimt voorzichtig langs hem om- hoog; hij grijpt de leuningen van stoel twee en drie en maakt ook een hoogstand. Het publiek kijkt ademloos toe. Dan f springen ze naar beneden. Een touche 1 van het orkest, gejuich van het publiek. Naar links en rechts buigen en lachend f de piste uithuppelen of er niets gebeurd is Niet laten merken dat ze bekaf zijn. Het publiek blijft klappen. Gauw even terug bedanken. Het nummer is afgelo- pen. Aad en Bas zijn beiden getrouwd. „Da's j nou 't vervelende in ons vak. Je hangt f in hotelkamers of in pensions en je vrouw j' is er niet. Je ziet ze soms weken lang I niet", zegt Bas. ,,Mot zelf je overhem- den wassen", zegt Aad. „We zijn nou f aan 't sparen voor een caravan, dan kun- nen de vrouwen mee", zegt Bas. Hij I wist het zweet van zijn voorhoofd en f trekt zijn hemd uit. „Wat 'n troep in de s kleedkamer, waar is mijn handdoek?" Bas zoekt. „Ik heb 'n baby van 21 maanden, joh, dat moet je zien die maakt al een kop- stand", vertelt hij trots. ,We hebben alle twee, schatten van vrouwen die onge looflijk veel begrip kunnen opbrengen voor ons vak. Mot ook wel, anders ging je kapot, hé Aad?" Aad knikt. De Crocksons treden ook in een ko misch nummer op. Ze maken een gooi en smijt-entree, heet dat in artiestentaai. Het is een nummer dat men moet zien. Het gaat allemaal in een razend tempo Er wordt geschopt, geslagen er vallen klappen en er worden optaters met een plank uitgedeeld dat het voor de arge loze toeschouwer bijna een wonder mag heten dat de Crocksons het einde van hun nummer nog levend halen. Bas bij voorbeeld is het gekke mannetje, met een doldwaas hoedje, dat de hardste klap pen krijgt. Hij wil o.m. een tafel be klimmen via een plank. Natuurlijk trapt hij mis. De plank vliegt tegen zijn hoofd en met een achterwaartse salto komt Bas in het zaagsel terecht. In Milledeevllle in de Amerikaanse staat Georgia is maandag pp 39-jarige leeftijd overleden de schrijfster Flannery O'Connor, die gerekend wordt tot Ame rika', belangrijkste hedendaagse litera toren. Mevrouw O'Connor was al lang gehan dicapt door een beenderziekte, die haar dwong krukken te gebruiken. Ze werd geboren in Savannah, Georgia en publi ceerde haar eerste werk „Wise blood" in 1952. Haar eerste bundel korte ver halen. „A good man is hard to find", zag in 1955 het licht. Flannery O'Connors tweede roman, „The violent bear it away", verscheen in 1960. Ze was op het ogenblik van haar dood bezig aan nieuwe korte verhalen. De teneur van haar werk wordt sterk bepaald door haar devoot rooms-katho- licisme. Mevrouw O'Connor, die met haar moe der een hoeve bewoonde, werd onder scheiden met de Kenyon Fellowship voor fictie, the O'Henry-onderscheiding en schenkingen van de national institute of arts ---1 letters en de Fordstichting. Overal in het land en zelfs in België en Duitsland wordt Radio Noordzee goed ontvangen. Dat blijkt uit de meer dan 10.000 reacties van luisteraars, die in de afgelopen dagen bij de REM zijn binnengekomen. Naast talloze telefoontjes worden da gelijks honderden brieven, briefkaarten, ansichtkaarten en telegrammen bij de REM bezorgd. Deze zendrapporten ko men uit alle delen van Nederland Er zijn er bij uit Heinkenszand (Zeeland), Groningen, Roermond, Nunspeet, Alk maar en Schiermonnikoog en zelfs van over de grens: Hoboken (Antwerpen) en Wesel (Duitsland). Bloed „Het is een getruceerde plank, hij is van boven gespleten. Maar de klap kan Dalen is het allermoeilijkste io Woensdag 5 augustus HILVERSUM I 402 m (VARA) 12 05 Licht orkest (stereofonische uit zending) 12.30 Mededelingen t.b.v land en tuinbouw 12.33 Voor het platteland 12 38 Licht orgelspel 13.00 Nieuws 1315 Politiekapel 13.45 Peking benaderd door zijn buren, lezing (II) 14.00 Mannenzang- vereniging 14.15 Klassieke grammofoon- muziek 14.50 Op bezoek in Straatsburg, toespraak 15.00 Verzoekprogramma voor de jeugd 16.30 Voor de zieken 17.00 Weg wijzer: tips voor vakantie- en snipper dagen, afgewisseld met grammofoonmu- "ek 17.50 Regeringsuitzendingj: Geven n nemen Tips voor en van weggebrui kers 18 00 Nieuws 18.15 Volksliederen herhaling van 1 mei 1964) 18.45 Lichte rammofoonmuziek 18.55 Verslag van het '9e Wereld Esperanto-Congres te Den Haag 19.00 Voor de kinderen 19.10 Artis- neke Staalkaart 19.40 Stereofonische uit zending: Licht instrumentaal trio met angsoliste: jazzmuziek 20.00 Nieuws 20.05 Lichte grammofoonmuziek: 20.55 Natafe- !on; licht programma 21.25 OperettemU' ziek (gr.) 22.20 Sport halverwege 22.30 "ieuws 22.40 Actuele kroniek 22.55 Hol- md Festival 1964: klassieke en moderne imermuziek 23.5524.00 Nieuws. HILVERSUM II 298 m (NCRV) 12.10 Licht orkest en zangsoliste 12.30 lededelingen t:b.v. land- en tuinbouw 2 33 Koorzang: volksliederen 12.53 Gram mofoonmuziek. eventueel actualiteiten 13.00 Nieuws 13.15 Licht orkest 13.35 Tran- istor: licht programma 15.00 Klassieke grammofoonmuziek 15.35 Klassieke ka mermuziek 15.50 Bijbelvertelling voor de ugd 16.00 Voor de jeugd 17.00 Country <m Western muziek (gr.) 17.15 Lichte mu- iek; 17.45 Licht orkest en solist 18.05 voeaal- en instrumentaal ensemble: klas- icke muziek 18.30 Het spektrum: nieuws uit de prot.-christelijke organisaties 18.45 Nieuwe grammofoonmuziek 19.00 Nieuws en weerpraatje 19.10 Muziek van het Loser des Heils (gr.) 19.30 Radiokrant 19 50 Lichte grammofoonmuziek 20.10 Ka merorkest en solisten: klassieke muziek 21 05 Kom, Schepper Geest, verslag van de Conferentie van de Hervormde We reldbond te Frankfort aan de Main 21.20 Lichte grammofoonmuziek 21.50 Kant tekeningen 22.00 Gewijde muziek (gr.) -2.30 Nieuws en herhaling SOS-berich- en 22.40 Dagsluiting 23.00 Grammofoon- nuziek 23.10 Is literatuur alleen maar 'teratuur?, lezing (I) 23.25 Klassieke rammofoonmuziek 23.5524.00 Nieuws. BRUSSEL VLAAMS 324 m. 12.00 Nieuws 12.03 Interlu- hum 12.15 Festivaria 12.50 Beursberich ten 13 00 Nieuws 13.20 Kamermuziek 14.00 Nieuws 14.03 Operaconcert 15.00 Nieuws 1303 Lichte orkestmuziek 15.45 School- koren 16.00 Nieuws 16.03 Beursberichten 1109 Operamuziek 17.00 Nieuws 17.15 Ka mermuziek 17.40 Moderne muziek 18.00 Nieuws 18.03 Voor de soldaten 18.30 Le- kenmoraal en filosofie 18.50 Balletmuziek 19.00 Nieuws, en radiokroniek 19.40 Ge varieerde muziek 20.00 Muzikaal klank beeld 2100 Galaconcert (22.00 Nieuws) 23 00 Nieuws 23.05 Liedjesprogramma 23.35 Lichte muziek 23.55 Nieuws 24.00 0.45 Voor de zeelieden. BRUSSEL FRANS 484 m. 12.03 Gevarieerde muziek en actualiteiten (12.40 Feuilleton) 14.03 Lied jes van de zomer 15.45 Lichte muziek 16.08 Gevarieerde muziek 17.00 Nieuws, en kroniek 17.45 Lichte muziek 18.00 Nieuws 18.02 Voor de soldaten 19.00 Nwe grammofoonmuziek 19.30 Nieuws 20.00 Klassieke en moderne muziek (In de pau ze: 20.50 Grammofoonmuziek) 22.00 We reldnieuws 22.15 Jazzmuz. 22.55 Nieuws. Donderdag 6 augustus HILVERSUM I 402 M Ay*0: 'LOO Nieuws 7.10 Ochtendgym- SSor? n Ik20 Lichte grammofoonmuziek VfKO '.50 Dagopening AVRO: 8.00 Nws 8 15 Lichte grammofoonmuziek 9.00 Och tendgymnastiek 9.10 De groenteman 9.15 Klassieke grammofoonmuziek 9.35 Water standen 9 40 Morgenwijding 10.00 Lichte grammofoonmuziek 10.50 Voor de kleu ters 1100 Nieuws 11.02 Huishoudelijke zaken, lezmg 11.15 Radiophilharmonisch orkest: klassieke muziek. HILVERSUM II 298 m Nieuws 7.10 Morgengebed 7,15 Lichte grammofoonmuziek 7,55 Over weging 8.00 Nieuws 8.15 Lichte grammo foonmuziek, praatje voor de vrouw, toe ristische tips en programma voor de kin deren 10.00 Klassieke grammofoonmu ziek. operettefragmenten en praatje voor de vrouw 11.00 Voor de zieken VPRO: 111.45 Lichte grammofoonmuziek. Woensdag 5 augustus NTS: 17.00 De Verrekijker, internatio naal jeugdjournaal VARA: 17.10—17.45 Voor de kinderen 19.30 Top of flop NTS: 20.00 Journaal. VARA: 20.20 Achter het nieuws 20 45 Happy Het kan verkeren, TV-film 21.10 Lichte muziek 21.25 Film venster 21.55 Mooney's jongen huilt niet, toneelstuk NTS: 22.2522.30 Journaal. FRANS-BELGIë 19.00 Berichten 19.03 Schijnwerper op 19.33 Les hommes volants, film feuilleton 20.00 Journaal 20.30 Kontiki, filmdocumentaire 21.40 Documentaire over Peru 22.40 Journaal. VLAAMS-BELGIë 19.00 Voor de kleuters 19.20 Voor de jeugd 19.55 De weerman 20.00 Nieuws 20 25 Liefde, speelfilm 21.50 Nederlandse les 22.05 Sportkroniek 22.35 Nieuws. toch hard aankomen. In Miinchen ■ijdens een voorstelling lag ie schuin. Ik kreeg 'm dan ook schuin tegen m'n kop. Met de scherpe zijkant weet-je-wel. Bloeden als een rund, joh, maar toch het nummer afgewerkt. Het publiek dacht dat 't erbij hoorde en dat het bloed een of ander trucje was. Ze hebben gegierd". Bas- denkt er een beetje weemoedig aan terug Hij laat zijn voorhoofd zien. Onder zijn haren zit een grote, dikke blauwe plek. Aad en Bas hebben een hele collectie gag-apparaten. Pruiken waar water uit spuit. Een tv-camera met knallende microfoon en wolken rook spuwende kop telefoon. Ze hebben een koffer, die zo maar kan rijden, zonder draden of touwtjes en aan het einde van de rit uit elkaai knalt. Ken-je-iiagaaii Het zijn bijzonder ingenieuze apparaten. Ze hebben ze samen uitgeknobbeld. Hoe het allemaal werkt vertellen ze natuur lijk niet. Er wordt in ieder geval met rotjes gewerkt als er iets knalt. Bas heeft er voornamelijk mee geëxperi menteerd. Hij had er thuis zo'n honderd liggen voor de proeven. Op een vieze dag is er een vonk tussen gesprongen. „De hele jen in de fik, joh, 'n Vuurwerk van heb ik jou daar. Mijn vrouw in pa niek en die troep maar knallen. Honderd keer achter mekaar, ken - je - na - gaan wat de buren zeiden Aad en Bas hebben een wereldnummer. Zonder overdrijven. De show-wereld ligt voor hen open. Impresario's vechten om de Crocksons. Ze kunnen overal terecht. De halve wereld hebben Aad en Bas afgereisd. „D'r gaat toch niks boven Nederland. Voorlopig blijven we hier. We zijn tot en met 1967 volgeboekt. Geen avondje meer vrij. 't Is een hard vak, jè moet je veel ontzeggen, maar 't is ook een zalig vak. Herrie met mekaar heb ben we nooit, hé Bas", zegt Aad. „As ik niet binnen de drie seconden m'n handdoek heb, ga ik gillen", schreeuwt Bas National Cash-Register exposeert mo menteel op de wereldtentoonstelling in New York het kleinste televisietoestel ter wereld. Deze micro-tv heeft een beeld scherm van diagonaal gemeten anderhal ve milimeter. Slechts met behulp van een sterk vergrootglas is het beeld te be kijken. Voor hen die zich afvragen met welk doel dit minuscule toestelletje is vervaar digd mogen wij volstaan met erop te wij zen dat de Amerikaanse firma wilde aan tonen welk een hoge kwaliteit de nieu we fosforiserende laag bezit, welke Na tional Cash-Register heeft weten te ont wikkelen in haar laboratoria. Met dit nieuwe materiaal zou het namelijk mo gelijk zijn om straks televisieschermen te vervaardigen, welke beelden zonder de bekende lijnen kunnen weergeven. daar staat BAYER achter. Vanavond Top of Flop vanuit het Brabantse Luyksgestel (7,30 uur). Jan Blokker presenteert zijn filmvenster (9,25 uur) en om vijf voor tien Tennes see Williams' toneelstuk: Mooney's jon gen huilt niet. waarop wij gisteren reeds attendeerden. België Vlaams brengt om vijf voor half negen de speelfilm Liefde naar een roman van Vicki Baum, met Maria Schell in een der belangrijkste rollen BARRE BARKEEPER In Johnstown is een bar-keeper ge arresteerd, die zich in de loop van drie jaar schuldig bleek te hebben ge maakt aan een hele serie insluipingen en daarbij het nodige in eigen zak liet verdwijnen. Iedereen vroeg zich af hoe dat mogelijk was, omdat de man steeds in zijn zaak aanwezig was. Achteraf is gebleken hoe hij te werk ging. Zodra hij een echtpaar in zijn bar ontdekte, viste hij uit waar het woonde. Hij begon zich intens met man en vrouw te bemoeien door rondjes weg te geven. Midden op de avond zei hij plotseling, dat hij even weg moest voor een afspraak. Die af spraak was dan het huis, waar het in de bar aanwezige echtpaar woonde. Thuis gekomen ontdekte men de in braak. maar niemand dacht er ooit aan de vriendelijke en vrijgevige bar keeper te verdenken. Tot hij door een stom toeval tegen de lamp liep. EVEN HELPEN Een Londense agent wilde het ver keer uit de knoop helpen en sprong achter het stuur van een vrachtauto, die in de weg stond. Hij startte de motor, reed tegen een lantaarnpaal en ramde tegelijkertijd drie auto's. SNOR Het hoofd van de Mexicaanse politie eist van zijn verkeersagenten, dat zij hun snor afscheren. Een snor is geen statussymbool voor de man meer, al dus de hoofdcommissaris, het is een belachelijk aanhangsel, alleen nog maar te gebruiken in cowboy-films. LEEUWEHART Een leeuw uit de dierentuin van Cambridge werd geopereerd vanwege i een afknelling van de darm. Tijdens i de operatie hield zijn hart op met i kloppen. De chirurg paste hartmas- i sage toe en na vijf en dertig minu- i ten was de zaak weer normaal. Dr. Jef Last spreekt over Hilversum I om 1,45 uur weer over China. Hel Trio Pim Jacobs is om 10 voor acht 's avonds te beluisteren. Om vijf voor half tien hoort u operette-muziek. Via Hilversum II beluistert men om tien over acht het Radio-Kamerorkest, met muziek van Vivaldi en Mozart. C. Rijnsdorp beantwoordt om tien over elf de vraag: literatuur, alleen maar literatuur? PAPEGAAI De politie van Manchester heeft ge zegd dat de dieven die zondag uit de i Belle Vue-dierentuin twee papegaaien 4 stalen, nog niet klaar zijn. i De ene papegaai schreeuwt de hele i Sag „Mijn naam is Nelly en ik woon in Belle Vue", de andere treedt be- j scheiden op als echo en herhaalt: j „Belle Vue, Belle Vue", enz. enz. KAT Van de week botsten in Kopenhagen 2s auto's op elkaar toen een kat plotseling de rijbaan overstak. De i schade wordt geraamd op bijna 18.000 gulden en de bestuurder van een der wagens liep lichte verwondingen op. 4 De kat bleef ongedeerd. VERGISSING In Toronto (Canada) braken ge meentearbeiders een leeg huis af, in J verband met de bouw van een nieuwe J gemeentegarage. Toen de zaak in puin lag, kwam men tot de ontdekking, dat het verkeerde huis was afgebro- ken. Kosten: 13.000 dollar. DE OORLOG BREIDT ZICH UIT 5 Augustus 1914 Het wordt heden een bange dag. Zoo-even bereikt ons jj een telegram dat Engeland aan Duitschland een ultimatum heeft ge zonden. Duitsland België verlaten. Of an- 4 ders oorlog met Engeland. Het ant- woord hierop kan niet twijfelachtig zijn. i Het is de lang gevreesde dag, dat de groote Europeesche oorlog zal uitbre- f ken en Nederland in het grootste ge- f vaar geraakt. Het uur is gekomen, dat onze regee- ring weten moet of het niet beter is 4 den oorlog te verklaren aan de partij j welke ons het minst schade kan doen. i Gelukkig: tot nu toe eerbiedigen de Duitschers angstwekkend onze neu- traliteit het is een straaltje hoop. dat wij er buiten zullen blijven. Maar 1 het kan verdwenen zijn, al vóór het nummer van deze krant is afgedrukt. IVii n lui ver (Van onze muziekmedewerker. Het opera-rapport van de commissie Reeser heeft suggesties gedaan omtrent de bouw van een operacentrum, de sa menstelling en organisatie van een even tuele „Staatsopera" en het beleid van dit muziekdramatisch instituut. Eerst dient de vraag gesteld te wor den of de Nederlander opera-minded is. Het antwoord kan kort en bondig beves tigend zyn mits - de kwaliteit van het gebodene op hoog niveau staat. De over wegend middelmatige voorstellingen van de Nederlandse Opera in het verleden hebben de waardering en belangstelling van onze operaliefhebbers voor dit insti tuut sterk doen afnemen. De vraag of een „operabeoefening op hoog niveau" in ons land een haalbare kaart is, ken niet direct volmondig bi- vestigend beantwoord worden. Daarin spelen talrijke factoren ook die van de propaganda en buitenorganisatie een veel te belangrijke rol. Zij vormen de keten van schakels, die het geheel tot een succes moeten maken. Zeer veel zal bijvoorbeeld afhangen van de bezet ting van alle stemvakken en de noodza kelijke doublures, die bij een werkelijk goed georganiseerd operabedrijf een con ditio sine qua non is! Een solistenen semble van hoge kwaliteit samenstellen, desnoods met aanvullingen uit 't buiten land, kost bovendien kapitalen. Daar voor is de geraamde 10 miljoen gui ien subsidie waaruit alle verdere onkos ten moeten worden bestreden beshst niet toereikend. De gedachte om het Concertgebouw- of het Residentie-Orkest als opera-orkest in te schakelen is weinig gelukkig. Verwijzing in dezen naar de praktijk van de Wiener Philharmoniker is een slecht gekozen voorbeeld Dit orkest is ,van huis uit" altijd een opera-orkest ge weest en eerst veel later met het ge*'en van symfonieconcerten begonnen. Het is nu eenmaal eenvoudiger van een opera- rkest een symfonisch ensemble te ma ken. dan deze transformatie in tegenge stelde richting te doen verlopen. De samenstelling van een „uitstekend" operaballet is al evenmin een eenvou dige zaak, want de meeste van oaze beste dansers zijn reeds vast verbonden aan een onzer te goeder naam en faam bekend staande balletgezelschappen. De reserve aan goede tot zeer goede krach ten is heus niet zó groot als de neren waarschijnlijk veronderstellen. Het advies om het nieuwe operage bouw op te trekken in het midden van de randstad Holland, dus in de om geving van Leiden, is voor een stand plaatsopera" beslist niet de juiste en zeker niet de gewenste oplossing. De gelden voor deze opbouw zullen te allen tijde gefourneerd moeten worden uit de belastinggelden van het gehele Nederlandse volk. Logisch is het dat het dan ook een instituut voor net ge hele volk moet zijn en niet voor de „happy few"!! Daarom moet het ge bouw werkelijk centraal gesitueerd worden en dat is voor ons land de onmiddellijke omgeving van de stad Utrecht. Misschien verwacht de commissie Ree ser in de toekomst de meeste belang stelling uit de randstad Holland, maar dan sluit zij de mogelijkheid tot inten sievere popularisering bij de ,,rest" van Nederland bij voorbaat uit. Volgens het rapport moet men het daar maar doen met een kleiner operagezelschap, een provinciale opera. Naar mijn overtui ging is dit een even onlogische als on praktische oplossing. Bovendien zit er iets denigrerends in als men weet dat deze provinciale gezelschappen gezien worden als de leerschool voor de natio nale opera. Wat wij wél adviseren? De opera in de onmiddellijke mabijheid van Utrecht situeren en de subsidie zodanig verrui men dat men regelmatig zgn. „opera- treinen" uit de vier windstreken kan in leggen. Wat dit betreft kan men een voorbeeld aan Duitsland nemen, waar dit systeem reeds lang bekend is en uit stekende resultaten heeft afgeworpen. Horizontaal: 1. in het midden 2. schop bid (Latijn) 3. meisjesnaam 4. munt vaartuig 5. Europeaan Limburgi Sym fonie Orkest 6. laatst (volkstaal) kapot 7. bar 8. bevel indien 9. geestelijke Verticaal: 1. spil klein kamertje muziek noot 2. aanwezig 3. familielid Nederlandse Tele visiestichting waterstand 4. administratietroepen voorzet sel 5. laagte bedorven 6. persoonlijk voornaamwoord soortelijk gewicht 7. militair zangstem slee 8. vogel 9. familielid eveneens selenlu um as ^oo ba '6 jmsuBJ '8 -ie —ril*— oo 3s3ti '9 pp c a; je dB s;u bui 'g ;uasaad is jao sb *x :°iJ9A J9}Bd '6 SIB BIS '8 9J9 'i 2fms— isai '9 osj ;sa 'g ouB2t ;uao 'f UB g bjo Bds z oipaui m\ :joh iSmssojdo Op het stadhuis in Vlaardingen is het huwelijk voltrokken van Lon neke Hoogland, televisie-omroep- ster bij de AVRO, met mr. J.F.A. de Soet, hoofd verkoopontwikke ling bij de KLM. 109. Tegen de middag stak de directeur aarzelend zijn hoofd om de hoek van de deur en keek wantrouwig naar de bedrijvigheid die in de fabriekshal heerste Aha! sprak de baron minzaam. ..Wat voert u hierheen, goe de man?" „Wat mij voert?" herhaalde de directeur drif tig. ,,De drups, meneer! En de vergadering van commis sarissen! Als directeur ben ik„O, de drups!" zei de baron. Juist! Wel, zo als u ziet, zijn wij druk be zig met de betreffende ule vellen!" ,,Maar.... maar wat voor drups maakt u?" riep de heer Sabbelhap wan hopig. ,,Driploze drups," sprak de baron kort. „Heer lijke, kleef loze. zachte drip- loze drups, met een volle smaak die de tong streelt. Zij zijn een groot succes laat uw commissarissen dus gerust binnenkomen!" Maai de directeur had ervaring met de drups van de baron en daarom kon hij slechts met de grootste moeite een glimlach forceren, terwijl hij tegen de wachtende commis sarissen zei: ,,Het is een groot succes! Komt u ge rust binnen!"

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 5