ZEEUWS molenboek geeft uitstekende inventarisatie MIJNHEER NOOIT MERCEDES" BOUWDE ZELF EEN AUTO... Zeeuwsch-Vlaanderen Goede ideeën, een naam en veel durf Norbertijnen gaan deelnemen aan zielzorg te Tilburg DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 5 AUGUSTUS 1964 Dagblad De Stem Invoer appels en peren in Zweden ZUID-BEVELAND GOES TERNEUZEN JUNI BOEKTE RECORD Eerste helft van dit jaar 42.111 woningen gereed Ticlionov meent: Radio-activiteit sterk afgenomen Faam begon, op de racebaan De auto ontdekt De naam De grote faam Als een vorst EXAMENS HOOGWATER Vandaag Morgen 2 2 (Van een onzer redacteuren) Als de winden waaien Door lucht en wolken heen Dan wil dit kruis wel draaien Ja, zelfs voor iedereen. Al is de Nederlandsche leeuw van honger bijna dood De echte onvervalschte Zeeuw eet zuiver wittebrood. Deze twee gedichten staan op de buil van de stellingmolen te Haamstede. Men kan de gedichten ook vinden in het zo juist verschenen boek „De molens van Zeeland" van de Dordtenaar M. van Hoogstraten. De eerste exemplaren van dit molenboek zijn onlangs aian het col lege van Gedeputeerde Staten van Zee land overhandigd (zie onze editie van 28 juli j.I.). Er is langs alle kanten bijzonder veel werk van dit molenboek gemaakt. De auteur heeft met medewerking van griffie-ambtenaren en beambten van het Kadaster te Middelburg en Zierikzee werkelijk tijd noch moeite gespaard om een zo volledig mogelijke inventarisatie te geven van wat Zeeland aan molens nog rijk is. In de inleiding op het boek laat de schrijver de lezer even proeven van de harde zakelijkheid en de strafverordenin gen, die in vroeger eeuwen aan het ont staan en aan het laten draaien van de molens verbonden waren. De molenaars hadden rekening te houden met vele or donnantiën van de provinciale en de plaatselijke overheid. Dat de molenaar tegen al deze maatregelen nogal eens zondigde blijkt uit het in 1687 door de Staten van Zeeland uitgevaardigde „Plac- caet tegens de quade practijcquen, meyn- eedigheydt ende ontrouw van de mole- naers". Van een belangrijk economisch instrument is de molen meer en meer „verworden" tot 'n kostbare bezienswaar digheid, een teken van een werkwijze, die weliswaar interessant maar voor een goed deel uit de tijd is. En dan zitten we midden in het pro bleem van het verdwijnen der molens. Van de vele duizenden molens, die Ne derland heeft gehad, zijn er 970 over ge bleven. Er staan er nog 75 in Zeeland. Het behoud van de molens in Nederland is een kwestie van liefde en geld. De eerste voorwaarde kan gemakkelijk wor den opgebracht. Het geld voor onderhoud en restauratie komt vaak moeilijk of in het geheel niet op tafel. Dit Zeeuws molenboek geeft een voor treffelijke inventarisatie van het aantal molens per juli 1963. Wanneer wij het boek doorbladeren, de foto's zien en de beschrijvingen lezen dan wordt het dui delijk, dat een groot aantal Zeeuwse molens nog in goede staat verkeert. On geveer één-derde deel wérkt zelfs nog. De Zeeuwse molens vormen een belang rijk bezit en wij kunnen het daarom ge heel eens zijn met de auteur wanneer hij schrijft „dat deze balans nodig is om de huidige situatie te overzien en gezamen lijk te overleggen wat te doen staat om tot een maximum aan behoud te komen". Hiervoor moeten z.i. alle hens aan dek komen om zonodig „die molens te helpen behouden die historisch, technisch of landschappelijk gezien van eminent be lang en eenvoudig onmisbaar zijn". Bij de beschrijving van de molens is bijzonder sytematisch en volgens bepaal de rubrieken te werk gegaan. Het grote voordeel daarvan is dat men in een oog wenk die gegevens heeft, die men van een bepaalde molen hebben wil. De be spreking der molens heeft plaatsgehad volgens zes hoofdlijnen. Er is onderscheid gemaakt tussen algemene gegevens, ge gevens over exterieur en interieur, ver melding van versieringen en historische bijzonderheden en aanvullende gegevens, die niet in de vorige vijf hoofdgroepen waren onder te brengen. Zowel de technisch als historisch inge stelde lezer komt volledig aan zijn trek ken. Het molenboek moet wel specifiek gezien worden als een naslagwerk. Bij zonder handig en instructief is de kaart achter in het boek waarop alle in Zee land aanwezige molens naar type staan afgebeeld. Uit deze kaart blijkt dat in Zeeland nog open of gesloten standerdmolens, grond- zeilers, stellingmolens en belt- of berg- molens te vinden zijn. Typisch Zeeuws zijn de gewitte molen-, rompen of de witte plinten en afzettingen van deuren en vensters. Kenmerkend voor Zeeland zijn ook de rood geschil derde roeden in plaats van de zwart ge teerde, zoals overal elders in het land. Afgezien van enkele molens die aan kloosters hebben toebehoord, waren vrij wel alle dorpskorenmolens van vroeger banmolens, ook wel ambachts- of dwang- molens genoemd. De inwoners van de desbetreffende ban of het ambacht waren gedwongen hun graan in deze banmolens te laten malen. De ambachtsheer had het „windrecht" van de molens. De mole naar moest hem een vergoeding geven voor de benutting van de wind, die over zijn ambacht woei. Interressant is het te Dagblad voor Zeeland KANTOREN voor Zeeuwsch-Vlaanderen: Steenstraat 14 telefoon 2377 Hulst voor Walcheren en Zuid-Beveland Klokstraat 1 telefoon 6252 O''ES Eerste redacteur Exploitatie- insvectie Zeelana L. K M !JE JONG tel 2377 Hulst voor Zeeland. F DE LIGT tel. 6252 Goes privé 7300 Goes Redacteur voor Oost-Zeeuwsch- V laanderen en Kanaalzone W. WOLTERS tel. 2377 Hulst Dnvé 2572 Hulst Redacteur voor W est-Zeeuiosc h- V laanderen J PETIT Br eedestraat 3A Or.tf.burg tel. 01170-2991 Redacteur voor Zuid-Beveland en Walcheren. S. AUGUSTIJN, tel. 6252 Goes Rayonbeheerder voor Zuid-Beveland en Walcheren K. MENU tel 6252 Goes Prijs voor losse advertenties, bestemd voor de editie Zeeland f 0.18 per mm 1 mm ingezonden mededelingen 'ito mm gewone advertenties Bij contract aanzienlijke reductie „Kleintjes": 3 regels ot minder t 1.— eJke regel meer f 0.25 Als één regel gelden 23 letters en/ot leestekens Bij plaatsing ook in de Brabantse oplage resp. f 1,60 en f 0,60. Bij 3 achtereenvolgende ongewijzigde plaatsingen de derde plaatsing tegen half geld. weten dat de huidige commissaris van de Koningin in Zeeland, jhr. mr. A. de Casembroot, nog steeds het windrecht heeft van een van de molens van St. An- naland. Tot juni 1960 heeft dit windrecht 90,— per jaar opgeleverd. Zeeland bezit uitsluitend korenmolens. Vroeger kende deze provincie ook an dere industriemolens t.w. getij-, ros- en windmolens voor de grutterijen, voor de pel-, olie-, houtzaag-, run-, blauwsel-, snuif-, kruit- en poerindustrie. Zeelar\d heeft ook enkele windwatermolens ge had om de gebieden, waar geen natuur lijke lozing mogelijk was, van het teveel aan hemel- en welwater te verlossen. Een watermolen van de polder Schouwen is in 1913 gesloopt. In die buurt moeten er nóg twee hebben gestaan. Andere water molens hebben bestaan te Poortvliet en St. Maartensdijk. Wat de molentypen aangaat: buiten de thans nog aanwezige heeft Zeeland de paltrok-houtzaagmolen en de wipkoren- molen gekend. Van het eerste type zijn er nog maar vier in Nederland overge bleven. De laatste wipkorenmolen van Nederland (Ubbergen) werd in 1944 ver woest. (Van onze correspondent) KAPELLE In Zweden is bekend ge maakt, dat de invoer van appels in dit land onbeperkt mag plaats vinden tot en met 15 augustus a.s. en die van peren tot 31 augustus a.s. Na deze data wordt de grens voorlopig gesloten. Hoe lang deze sluiting zal duren is niet vooraf te zeggen. Meestal gaat omstreeks novem ber—december de grens van Zweden weer open voor peren en iets later voor appels. Dat houdt echter verband met de afzet van de fruitoogst uit het eigen land. Wanneer er zich geen bijzondere omstan digheden meer voordoen zal er een re cord oogst van peren komen in Zweden. De appeloogst in dit land wordt middel matig groot. Het voornaamste ras van dit land is de Ingrid Marie en hiervan is de stand niet onverdeeld gunstig. Op het ogenblik vindt af en toe wat export van appelen naar Zweden plaats. Dit is echter niet van grote betekenis. Meestal gaan er in de tweede helft van augustus ook nog wat peren naar dit land (Advertentie) VOOR DE MODERNSTE KAPSELS naar DAMESKAPSALON J. RISK© Dubbele Poort 9 Hulst Tel. 2421. V. J. BURGERLIJKE STAND Geboorten: Cornelia Johanna, d. de Back en van J. A. Menheere te Goes Eduardus Laurentius Petr,us, z. v. F. van der Veeken en van J. E. Steenbakker, Goes; Mirjam Theodora Margaretha, d. v. G. T. Witkam en van E. L. M. Barree te Goes: Mathilda Louisa Maria, d. v. P. A. den Boer en van -M. A. M. de Kok te Kruiningen; Agidia Josina Paulina, d. v. J. Bal en van M. C. Doene te Hoedekens- kerke: Johanna, d. v. P. J. Colijn en van B P. de Munck, te Goes; Catharina Tona, d v. G. J. den Engelsen en van C. G. M. Verdonk te Goes. Huw. aangiften: J. Proos, oud 33 jr en J Knuist, oud 24 jaar; H. T. Koning, oud 21 jr en D. M. Koster, oud 17 jr Gehuwd: C. Minderhoud, oud 53 jr en P de Haze, oud 41 jr; J. van Sprang, oud 52 jr en C. den Toonder, oud 46 jr; H. A. van der Hart, oud 24 jr en A. J. Hcfti- koop, oud 19 jr; J. J. Maalderink, oud 26 jr en A Bonder. oud 21 jr; W. N. San- dee oud 21 jr en I. T. Melief. oud 17 jr Overleden: Baaij, Jan, oud 70 jr, e. v C. Loch te Yerseke; Adriaanse. Joost, oud 65 jr ongehuwd, te Goes. Kloetinge EXCELSIOR 65 JAAR De muziekvereniging „Excelsior" zal op 8 september het 65-jarig bestaan her denken. Op zaterdag 12 september reci- pieert het bestuur in „Amicitia" waar na 's avonds een gezellige avond volgt, voor de leden. Er wordt geen festival gehouden om dat het bestuur van mening is dat er op Zuid-Beveland op dit gebied reeds teveel geboden is deze zomer. BLOEMENTENTOONSTELLING De vereniging van oud-leerlingen van land- en tuinbouwwintercursussen zal ook deze zomer weer een bloementen toonstelling organiseren in „Amicitia' op zaterdag 5 september a.s. Het bestuur wil er mede in verband met het 50-jarig bestaan iets groots van maken. Een foto van de prachtige stads- molen van Hulstdie in 1792 in opdracht van het stadsbestuur werd gebouwd. De molen is tot ongeveer 1931 in bedrijf geweest. Het Zeeuwse molenboek omschrijft de ligging als volgt: uitermate fraai en dominerend gelegen op een bolwerk aan de noordzijde van het oude omwalde Hulst. Vol gens het boek is de toestand van deze molen zeer Tenslotte zij van dit bijzonder fraai uitgevoerde Zeeuws molenboek nog vermeld dat het opgaven bevat van de literatuur over molens in Zeeland en van de algemene literatuur over molens. Jhr. mr. A. Casembroot, Commissaris van de Koningin in Zeeland, schreef in een voorwoord onder meer: „Het I\?k, dat dank zij financiële steun van het rijk en de provincie een lage verkoop prijs heeft, moge een brede belangstel ling hebben en er toe bijdragen dat naast de overheid ook méér dan tot nu toe particulieren, particuliere instel lingen en het bedrijfsleven zich voor het behoud van de molens zullen gaan interesseren". Kloosterzande ONGEVAL MET SCOOTER Toen de heer K. uit Veghel met zijn scooter, alhier de Hulsterweg bereed, be merkte hij. dat er iets mankeerde aan de motor. Teneinde de motor te kunnen nazien plaatste hij deze op de weg berm tussen de rijbaan en het rijwiel pad. Per ongeluk schoot de scooter, bij de reparatie door. met het voorwiel tot op het rijwielpad.' Op dat moment pas seerde juist de bromfietsberijder A. D. uit Nispen. Hij botste tegen het voor wiel van de scooter op en viel op het rijwielpad. D. kreeg bij de val geen let sel, doch zijn zuster die op de duo zat, en eveneens viel liep verwondingen aan het rechterbeen en aan de rechterhand op. Zowel de bromfiets als de scooter werden beschadigd. BENOEMINGEN OP GEMEENTE Burgemeester en wethouders van Ter- neuzen hebben bij de op te richten dienst van openbare werken benoemd tot hoofd van de afdeling bouw- en wo ningtoezicht, de heer J- F. de Mul, technisch ambtenaar le klasse bij de ge meente Veendam; tot administratieve kracht in de rang van schrijfster, mej. M. C. Fieret, thans werkzaam ter se cretarie. Tevens hebben zij benoemd tot secretaresse van de burgemeester mej. C. D de Bokx, wonende te Terneuzen en tót typiste ten kantore van de ge meenteontvanger, mej. E. Jonker, wo nende te Terneuzen. Overslag KONINGSVISSEN Op het viswater ,,De Keizersput" is door de hengelvereniging „De Paling vrienden" het jaarlijkse concours gehou den voor de koningstitel. Uit deze wedstrijd werd de heer Omer de Baerdemaker van Wachtebeke-Over- slag als koning 1964 uitgeroepen. De uitslag was: 1. Omer de Baerde maker (Koning 1964)2. L. de Vlees- chauer, Wachtebeke; 3. E. van Assel, Overslag; 4. M. Spiessëns, Overslag; 5. A. Verdurmen, Overslag; 6". Lea de Meester, Wachtebeke; 7. Foco Pietro, Polen. Sas van Gent OPPERWACHTMEESTER W. P. DE VISSER JUBILEERT Op vrijdag 7 augustus a.s. zal de op perwachtmeester der rijkspolitie uit Sas van Gent de dag herdenken, waarop hij 25 jaar geleden in overheidsdienst trad. „Opper" W. P. de Visser, die rayon commandant en tevens waarnemend groepscommandant van de groep Sas van Gent is, kwam op 7 augustus 1939 bij het korps Politietroepen, en ruim een jaar later, nl. op 15- augustus 1940. moest hij dienst gaan doen bij de Marechaussee te Bergen op Zoom. Op 10 augustus 1942 werd hij naar Sas van Gent overge plaatst. Na ruim 6 jaar in Sas van Gent dienst te hebben gedaan, werd hij op 1 december 1949 tot Postcommandant van Hoek benoemd, alwaar hij op 1 januari 1959 bevorderd werd tot opperwacht meester. Kennelijk lag Sas van Gent hem zeer na aan het hart, want op 1 ja nuari 1960 kwam opper Visser weer naar Sas terug, maar nu als rayoncomman dant, tevens waarnemend groepscom mandant. De zilveren jubilaris zal vrijdag a.s. ir de raadszaal van het Stadhuis worden gehuldigd, in tegenwoordigheid van jus titiële autoriteiten en collega's. ffestdorpe NIEUWE POSTCOMMANDANT Met ingang van 1 augustus is tot postcommandant der Rijkspolitie be noemd opperwachtmeester Hendriks uit Baarle-Nassau. Hij volgt de heer J. F. de Kort op, die vanaf die datum overgeplaatst is naar Sas van Gent. WANDELSUCCESSEN Twee leden van de wandelsportvereni ging „De Westdorpse Tippelaars" heb ben met succes deelgenomen aan de N.W.B.-vierdaagse van Apeldoorn. Ook in de vierdaagse van Nijmegen was deze vereniging vertegenwoordigd. Eén van hun leden heeft deze bekende vier daagse tot het eind toe kunnen volhou den. DEN HAAG Volgens gegevens van het Centraal Bureau voor de Statistiek werden in de maand juni van dit jaar 8518 nieuwe woningen voltooid. Dit is een hoger cijfer dan ooit in een maand juni werd bereikt. In juni 1963 kwamen 8151 woningen gereed. In de jaren 1958 t/m 1862 kwamen in de maand juni gemiddeld 7149 woningen gereed. In het eerste halfjaar van 1964 werden 42.111 nieuwe woningen opgeleverd, tegen 30.066 in het eerste halfjaar van 1963. Gemiddeld kwamen in de overeenkom stige periode van de jaren 1958 t/m 1962 37.973 woningen gereed. In Noord-Brabant kwamen in het eer ste halfjaar van 1964 6802 woningen ge reed en in Zeeland §76. De aantallen over dezelfde periode waren vorig jaar resp 5472 en 489 woningen. TILBURG Norbertijnen van de ab dij van Berne te Heeswijk zullen in een nabije toekomst een belangrijk aandeel krijgen in de zielzorg te Tilburg. Plannen zijn gereed om deze Witheren de meeste van de zestien parochies in het uitbrei dingsplan de Heikant (noordelijk stads deel), waar eerlang circa 40.000 mensen zullen wonen, toe te wijzen. De bestaan de parochie Heikant zal worden opge heven. Volgend jaar wordt begonnen met de bouw van de eerste woningen in het uitbreidingsplan de Heikant. Het ligt in de bedoeling 16 parochies te vestigen, te weten tien zgn. één-mans parochies en 6 twee-mans parochies. In feite verkeert het vestigen van één-mans- parcchies nog in een experimenteel sta dium. In het bisdom Rotterdam was het succes niet groot; in dat van Den Bosch is een en ander voor verdere uitwerking vatbaar. In Tilburg heeft de geestelijke overheid vooraf overleg gepleegd met MOSKOU Ter gelegenheid van het feit, dat één jaar geleden in Moskou het akkoord voor een gedeeltelijk staken van de kernproeven werd gesloten, heeft dinsdag de voorzitter van het Russische vredescomité Nikolai Tichonov, ver klaard, dat de hoeveelheid radio-aciti- viteit „honderden malen'' zo klein is ge worden. Hierdoor is de hoeveelheid ra dio-actieve stof dat de menselijke or ganen binnendringt, sterk verminderd. Tichonov deed een scherpe aanval op de plannen van president De Gaulle om in het gebied van de Stille Oceaan een Franse waterstofbom te beproeven, ter wijl hij ook geen goed woord over had voor de voorgestelde multilaterale kernmacht. Wat dit laatste betreft sprak hij van „sinistere plannen" waardoor West-Duitsland „zijn handen uitstrekt naar kernwapens". de gemeentelijke autoriteiten, zodat ver wacht mag worden, dat met bepaalde desiderata is rekening gehouden. De tien. één-mans-parochies zullen worden toe gewezen aan Witheren, die elk zullen hebben te zorgen voor 1500 tot 1800 per sonen. De zes overigen worden bezet door wereldheren, die telkens 3500 per sonen per parochie zullen tellen. Dat juist de Norbertijnen de grondvesters van de oudste parochies in Tilburg (Goirke en Heike) werden aangewezen vloeit vooral voort uit de beschikoaar- heid in de komende jaren van daarvoor aan te wijzen geestelijken. De Witheren zullen worden gehuisvest in een klooster in het uitbreidingsplan de Heikant. Of hiervoor speciaal al worden gebouwd, dan wel dat een bestaand pand zal wor den betrokken is momenteel nog niet bekend. DOORDAT zware regens de dam in de Australische stad Harvey hebben ver zwakt, wordt de stad bedreigd door wa ter uit het achter die dam gelegen stuwmeer. Hij was géén begenadigde uit vinder en constructeur, zoals Ni- kolaus Otto of Gottlieb Daimler, géén grote coureur zoals Charles Rolls en géén knappe vakman, zo als W/alter Chrysler. Hij was niet een man die van miljoenen auto's droomde zoals Henry Ford en geen fietsenmaker die het tot massa-fa brikant van auto's bracht, zoals Bill Morris. En toch werd hij de onsterfelijke heer Mercedes, deze Emil Jellinek, over wie nog steeds zoveel vreemde verhalen de ronde doen. Hij was gewoon een man met een bij zondere neus voor zaken, die op een goe de dag het idee had dat men van de auto iets beters kon maken dan totdien het geval was geweest. Daarmee werd hij de schepper van „de" automobiel, en zijn idee werd door de hele autowereld nagevolgd. De auto aan wie hij zijn hart had verpand, was de schepping van Daimler. Aan die auto gaf Jellinek de naam van zijn dochter Mercedes. Daar mee werd Emil Jellinek een van de grote, en helaas ook zeer omstreden, en weinig bekende autovaders. Emil Jellinek was een man van vele ambachten en nog meer ongelukken tot de dag dat zijn geluk in zaken begon. Hij was de zoon van een Tsjechische vader en een Hongaarse moeder en deze laatste is waarschijnlijk verantwoordelijk voor het heftige temperament van haar zoon. Emil's vader was universiteitsprofessor in vele steden, lot hij besloot zich in We nen te vestigen. Van de drie zonen en twee dochters van deze hooggeleerde heer was Emil het buitenbeentje De ene na de andere Huisleraar gaf het op en verdween, tot men het met kostscholen ging proberen. Emil werd van tal van scholen weggestuurd en belandde tenslo- te op een zeer stienge kostschool in Son- dershausen. Daar was hij de enige Oos tenrijkse jongen temidden van Duitse leerlingen. Dat was ook de reden, dat de vorst van Schwarzenburg-Sondershausen, die eenmaal per jaar de school met zijn aanwezigheid vereerde, hem een goud stuk gaf. De Pruisisch-Oostenrijkse oor log was pas voorbij en de vorst wilde de Oostenrijkse leerling troosten voor de ne derlaag van Sadowa-Königgratz. Een week later vervoegde zich een po litieman bij de ouders in Wenen, met een briefkaart. De Kaart was beschreven met het handschrift van hun zoontje Emil en Nadien was het een zaak van vallen en de tekst luidde: De vorst van Schwarzen- berg-Sondershausen is een ezel Geen wonder, dat Emil Jellinek weer eens van school werd weggestuurd opstaan: een handelsschool in Praag; die hij ijlings verliet om terecht te komen in het fabrieksstadje Rotkosteletz in Mo- ravië. Daar werd hij plaatsvervangend stationschef, totdat hij met zijn handen niet van de lokomotief kon afblijven; hij maakte een ritje en werd ontslagen. De ouders wisten niet meer wat ze met deze zoon moesten beginnen, tot de vader op het idee kwam het bij de diplomatieke dienst te proberen. Emil werd naar Tanger gestuurd waar hij derde secretaris aan het consulaat werd. De Oostenrijks-Hongaarse consul was bijzonder blij toen de jongeman na enkele maanden de voorkeur gaf aan eigen zaken. Hij werd handelsagent in Tetocan, waar bij een vrouw vond, een natuurlijke dochter van maarschalk Can- robert overigens, failleerde, en ging daar na naar Algiers, waar hij fortuin maakte in de tabak en in het verzekeringsbedrijf. Toen keerde hij terug naar Wenen, waar hij in Baden een villa kocht, die hij naar zijn vrouw „Mercedes" noemde. Tijdens een vakantie aan de Riviéra ontdekte hij de automobiel cn sedertdien is de auto wereld nooit meer dezelfde geweest. Na tal van teleurstellingen met Fran se wagens van diverse merken en met een Benz „Victoria". las Jellinok een advertentie van een fabriek in Canstatt. Hij haastte zich, de fabriek te bezoeken en leerde er behalve de directeuren ook de constructeur Maybach kennen. Daarmee werd een historische samen werking geboren. Jellinek koent zijn eerste Daimler en was ontevreden; hij wilde een auto die veertig en niet die slechts vierentwintig km per uur kon rijden. Over alle tech nische bezwaren stapte hij luchtig heen met de mededeling, dat hij van die din gen geen verstand had. Om.de zaak aan trekkelijker te maken bestelde hij vier auto's tegelijk onder de voorwaarde dat ze tenminste veertig km per uur moesten rijden. Hij kreeg zijn zin, maar was nog geenszins tevreden; hij verlangde een be ter bestuurbare auto met de motor voorin en met vier cilinders. Op grond van die aanwijzing werd de Daimler Phoenix ge boren. In die tijd hadden vele auto's, ook de Phoenix, een gloeibuisontsteking. Bosch had inmiddels ie bougie en de elektri sche ontsteking ontwikkeld, en Jellinek. de doordrijver, wilde zijn auto's daarmee zien uitgerust. Hij bood Maybach niet alleen zijn orga nisatietalenten aan, maar ook het geld van Henri de Rotschild en William K. Vanderbilt, als Maybach naar Frankrijk wilde komen om een autofabriek te stich ten, waar de ideeën van de heer Jellinek zouden worden verwezenlijkt. Maybach weigerde uit misplaatste trouw aan Daimler. „Als ik dan geen eigen autofabriek kan hebben, dan zal ik tenminste een eigen merk hebben" brieste Jellinek en schreef de Phoenix Daimlers voor eigen rekening in als „Mercedes", de naam van zijn dochter. Sedertdien was die naam niet meer weg te denken uit de autosportwe reld, hoewel de fabriek er allesbehalve mee ingenomen was. Maar Jellinek hield het been stijf en kocht alleen auto's als de naam Mercedes erop stond. Intussen ontwikkelde hij allerlei nieuwe ideeën over de automobiel, die hij in lange brieven en telegrammen aan Maybach doorgaf. Toed de fabriek niet direct reageerde, bestelde hij zes endertig automobielen volgens zijn „ontwerp", met de naam Mercedes, ter waarde van meer dan een half miljoen mark. Voor een dergelijk argument moest de fabriek wel zwichten. Zo werd de eerste Mercedes geboren: motor voorin, electrische ontsteking, een chassis waarin de motor was opgehangen en waar de mensen niet bovenop maar in zaten, een honingraat radiateur, gangwis sel en differentieel tot één blok verenigd, een geringe hoogte, laaggelegen zwaarte punt. een bepaalde maat wielen en een fikse snelheid. Bijzondere nieuwtjes wa ren het gaspedaal en de sterk achterover- hellende stuurkolom. De slagzin van Jel linek was „Wie wil verkopen moet wed strijden winnen!" Het was zijn idee, dat men dezelfde wagens die bekerwedstrijden hadden ge wonnen, ook ten verkoop moest aanbie den. Tegenwoordig zou zoiets niet moge lijk zijn, maar in die tijd was het juist een grote trekpleister. Weliswaar wilde de fabriek zich aanvankelijk uit de wed strijden terugtrekken, maar dank zij Jel linek die voet bij stuk hield en zelf een groot deel van de kosten betaalde, werd op die manier de naam Mercedes be roemd. Toen de fabriek de naam wilde laten vallen, haastte Jellinek zich deze wettig te doen deponeren in tal van landen. Tenslotte vroeg en verkreeg hij toestem ming om de naam zelf te mogen voeren; voortaan heette hij Jellinek-Mercedes. „Ik ben de eerste man ter wereld die zijn naam heeft geërfd van zijn eigen dochter en van een auto" placht hij trots te zeggen. Zijn villa's in Baden bij Wenen en in Nice droegen ook al die naam en de roem was niet meer tegen te houden toen Wil liam K. Vanderbilt een nieuw wereldre cord vestigde op een auto met de naam Mercedes De fabriek in Canstatt bleef de auto's koppig Daimler noemen, terwijl Jellinek zijn auto's eenvoudig „Merce des" noemde. De directeur mopperde, maar legde zich er tenslotte bij neer, want deze koppige Tsjech nam tot twee derde van de produktie af en de fabriek mocht soms al heel blij zijn als ze in het drukke seizoen een paar dozijn wagens zelf mocht verkopen. Deze monsieur Mercedes, zoals hij al spoedig werd genoemd, vocht voor zijn merk op alle belangrijke circuits. Hij zelf kwam er zelden. Hij zat in een van zijn Mercedesvilla's en voerde zijn strijd om de eerste plaats, met behulp van telegra fische instructies. Zijn coureurs waren de Belgische baron de Caters, de roodharige Camille Jenatzy, Werner, die later chauf feur van Wilhelm II werd. Claude Lor raine-Barrow en tal van anderen, waar onder een zekere Dr. Pascal, een pseudo niem, waarachter zich Henri de Rotschild verborg. De grote triomf van monsieur Mercedes was het winnen van de Gordon Bennett- wedstrijd die in Ierland werd gehouden. Daardoor groeide de fabriek in Canstatt in korte tijd Van 340 tot 2200 employés! Om de Mercedessupprematie re hand haven stichtte Jellinek een Oostenrijkse fabriek, waardoor hij in landenwedstrij- den met twee teams van drie wagens en zijn eigen naam kon uitkomen, dit om opkomende Duitse merken als Opel NAG en Benz de voet dwars te zetten Intussen werd hij ook een der grootste hoteleige naars van zijn tijd: de hotels Astoria en Mercedes in Parijs, de hotels Royal en Scribe in Nice. Toen na de dood van Gottlieb Daimler de verhouding met de fabriek, te wensen overliet ging hij electrische automo bielen in Oostenrijk bouwen onder de naam Mercedes. Hij betaalde driehonderd francs per wagen aan de fabriek in Can statt om die naam te mogen gebruiken. Hij had namelijk patent genomen op de naam „Mercédès" met Franse accents terwijl de fabriek de naam „Mercedes' had gepatenteerd. Jellinek leefde als een vorst, met grote villa's van tientallen kamers, een zee vaardig jacht en een belangrijke positie als consul-generaal van Oostenrijk-Hon- garije in het vorstendom Monaco. In zijn laatste levensjaren hield hij zich bezig met vele uitvindingen op het gebied van automobielen en scheepvaart (zoals de Maierboeg), maar toen de eer ste wereldoorlog uitbrak kwam er een eind aan die glorie. Hij trok zich terug in Génève, waar hij in het begin van 1918 overleed. Ongetwijfeld zal men zich afvragen wat er is geworden van de dochter Mer cedes, Deze Jeïlinedochter was lichtzin nig en niet geïnteresseerd in auto's. „Wat leuk dat die auto's net zo heten als ik!" zei ze toen in juli 1914 drie Mercedeswa- gens op een circuit bij Lyon de drie eer ste plaatsen bezetten. Zij trouwde met de Oostenrijkse baron von Schlosser, liet la ter haar man en kinderen in de steek en hertrouwde met een adellijk en ongefor tuneerde beeldhouwer, die kort na het huwelijk stierf. Mercedes Jellinek-Mer- cedes overleed in februari 1929 in een be scheiden flat in Wenen. Pas in 1957 werd het stoffelijk overschot van Emil Jelli- nek-Mercedes op hetzelfde kerkhof in Wenen bijgezet. Dit is de man die een der groot ste autovaders werd: Emil Jel linekmet zijn dochter Merce des. Hij noemde de door hem verkochte auto's hardnekkig zo, ook toen de fabriek er niets van wilde weten en nog steeds de naam Daimler gebruikte. Zijn slagzin was: „Wie auto's wil verkopen moet eerst wedstrijden winnen!" Toen de fabriek niet op zijn Mere edesplannen wilde ingaanbestelde hij eenvoudig drie dozijn auto's met een waarde van meer dan een half miljoen mark, een argument waartegen geen enkele behoudzucht bestand bleek. De geniale constructeur Wil helm Maybach werkte de plannen van Monsier Mercédès uit. DUITS-M.O. Geslaagd voor Duits M.O.-A (school- akte): C. H. de Bruin (Goes); Duits M.O.- A (huisakte): A. de Smet (Sluis). ELEKTROTECHNISCH INSTALLATEUR Te Rotterdam slaagde voor het exa men elektrotechnisch installateur de heer J. M. Huige uit 's-Heerenhoek. SCHEEPSWERKTUIGKUNDIGE Te 's-Gravenhage slaagden voor het Staatsexamen „Voorlopig Diploma", als Scheepswerktuigkundige. de heren: E. J. Schreij, Middelburg (met lof)K. van Belzen, Ritthem (met lof)J. de Zeeuw, Breskens (met lof)P. Hensen, Breskens (met lof)J. H. W. Knolle, Arnemuiden; H Starrenburg, Arnemui- den; W. Marinusse, St.-Laurens; C. van de Sande, Ouwerkerk; P, C van de Velde, Drieschor; A. H. Visser, Colijns- plaat, allen van de school voor'Scheeps- werktuigkundigen te Middelburg. GEZEL SCHILDER Voor gezel schilder is te Utrecht ge slaagd de heer Carlo de Witte uit Westöorpe. Morgen, donderdag 6 augustus, gelden voor de provincie Zeeland de volgende hoogwaterstanden: Hansweert 1,29 en 13.51 uur; Terneuzen 0,57 en 13,18 uur; Vlissingen 0,23 en 12,49 uur; Wemeldin- ge 1.54 en 14.23 uur. VLISSINGEN Alliambra 20 uur Als de wilde ganzen roepen, 14 j. Luxor 20 uur Hinderlaag in het rotsgebergte, 14 j- GOES Grand 20 uur Vera Cruz, 14 j. MIDDELBURG City 20 uur Geef ze de ruimte OOSTBURG Ledel 20 uur Ontluikende liefde OOSTBURG Ledel 15 uur Mijn vriend Kazan

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 2