Ondanks voorkeur voor Engels systeem N. T.S.-decorateurs verbruiken per jaar 12.000 kilo aan verf Baron Bluff en de dripdrups nderen Programma's radio en t.v. en Zomercarrousel •E aa GELEIDELIJK AAN WONDERE WERELD DER ILLUSIE Spotsysteem Weer vals bankpapier in omloop Belgisch jacht gezonken op Westerschelde )-BEVELAND we centrale varming basiliek in •gramma voor sserij fees ten UZEN Vandaag Morgen DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 3 AUGUSTUS 1964 Radio Televisie oor 40 mille aan kunstbloemen )ed afgelopen /el van het huis van de heer >p de hoek Kanaalstraat kstraat is zaterdagmiddag op :je ontsnapt aan een door een personenauto, hetgeen /as van een aanrijding tussen snauto's. De botsing was ont, it een personenauto, bestuurd r P. B.( geen voorrang ver- ie van rechts uit de Nieuwe komende personenauto, be de heer D. P. de C. uit Heyst •g (België). lap en te trachten elkaar te choten beide wagens achter de voorgevel van de woning Maasman toe. De wagen van C. raakte nog net met de gevel en kwam tot stilstand, ragen van de heer B. schuin wagen van De C. tot stil- De drie inzittenden van de agen en de heer B., die al- wagen zat, kwamen met de pndige, Willem Ehzinck, uit Jeld een inleiding over het ïide kunstenaars die, naar hij n leeftijd als in manier van van elkaar verschillen, maar emeen hebben: het bezeten fijn. rie blijft tot en met 17 au- |aande geopend. :entrale verwarmingsinstalla- siliek van de H. Willibrordus I binnenkort worden vervan- ii nieuwe, die zal worden aan- de fa. Beukers uit Schiedam. It over op oliestook. Tot nog enorme inhoud van de grote rmd door een kolenstookin- nieuwe ..kachel'' kan ervoor er in de kerk een tempera- graden heerst wanneer het m graden vriest. )estuur hoopt de nieuwe in- 60.000 zal kosten, nog voor :en van de winter te kunnen sngen. 1 onze correspondent) 16 augustus worden in Bres- irlijkse visserijfeesten gehou- ichtingsbestuur heeft zich nu kcrd van de medewerking tiesten en korpsen De groot- e, de optocht, zal dit jaar 9 praalwagens, met aan het sserijkoningm van de visserij- ,,Ons Belang", mejuffrouw loube. aat er gelegenheid om deel aan de grote vlootshow van loot. Traditiegebouw zullen •n vegers, de H.M. ..Grijps- _Elst" ligplaats kiezen in de laar te bezichtigen zijn. Za- en is er een congres van de Uitkomst. ^abaretprogramma wordt me- verleend door verschillende elevisie-artiesten o.a. Roland uis Neefs, Imca Marina, het 0 en het Bonelly kwartet. tYC worden weer watersport ies gegeven. Een bijzondere >rmt dit jaar de Eindhovense jroep Victory. Een muzikale 500 personen, een taptoe door uiit Breda en op beide avon- urwerk zullen er voor zorgen besten weer gezellig worden. tuinfeest uitgesteld t ongunstige weer kon het ;st van het Oranjekwartier, zaterdag met zoveel zorg was niet doorgaan. Ook het con- e Harmonie Terneuzen in het Tlhelminaplantsoen kon geen inden. Een en ander zal a.s. lats hebben. 1 waaraan alle Terneuzense assen 6 en 12 jaar kunnen zullen nu onder leiding van onderwijzers gehouden wor de meeste organisators weer rk zijn. van de tekenwedstrijd, waar- n van de Speeltuin het Oran- hebben deelgenomen, luidt als van 3 en 4 jaar: 1 J. Elbertse, laan 13. Troostprijzen: J. v. ?rkhoflaan 51; Lieda den Har- ïtstraat 6; Paula Geldhof Ma- 12; Juliette de Barbanson, laan 7. van 5 jaar: 1 Carla Dieleman, raat 1; 2 Joost de Barbanson, laan 7; 3 Nicole Haas, Konin- 6. van 6 jaar: 1 Paul Neufeglise, rt; 2 Johnny van Swaal, Bea- T, 3 Robby Verbeek Margriet van 7 jaar: 1 Marijke van rg. Marijkestraat 14; 2 Akkie Kerkhoflaan 51. van 8 jaar: 1 Frank van Marijkestraat 7: 2 Evert El- in ginnelaan 13: 3 Rob Vlie- (innelaan 21. van 9 en 10 jaar: 1 Piet Don- iat 6; 2 Wijnand v. d. Wynckel 18; 3 Ronnie v. d. Bilt, Irene- van 11 en 12 jaar: 1 Ria El- inginnelaan 13;* 2 F. Rijnhout, lbergstraat 13. Kasporgo iN 20 uur De roze panter, 14 j. GENT 20 uur ke liefdesbetrekkingen uur Op glad ijs 5 uur Mariandl is verloofd, ad- jrug ninck 15.30 uur Openings- ebouw 20 uur Het zwaard van raar, 14 j. :n uur Op glad ijs i« Ontluikende liefde T.V.-RECLAME NÖG^PRONG IN HET DUISTER (Van een onzer redacteuren) Voor het Nederlandse bedrijfsleven, zover het belangstelling heeft voor televisie-reclame, is het geen vraag meer, welk systeem van reclame-uitzendingen de voorkeur moet hebben. Nog (lang?) voordat iemand in Nederland weet hoe het hier uiteindelijk met de t.v.-reclame zal gaan, welen de aspirant-adverteerders één ding zeker: alleen het Engelse systeem, het z.g. spot-systeem is iets om over te praten. De andere (Amerikaanse en Beierse) systemen hebben reeds zo duidelijk hun nadelen bewezen, dat het dom zou zfjn hieraan in Nederland nog aandacht te besteden. De televisie-reclame als zij eens zal gaan draaien is overigens voor het Nederlandse bedrijfsleven nog zoiets als een sprong in het duister. De enige erva ring waarmee men in het begin kan manipuleren is een buitenlandse ervaring (al is deze al vrij omvangrijk), maar het blijft nog een vraag, hoe de t.v.-reclame in de Nederlandse verhoudingen zal uitpakken. Zoals ieder reclame-middel zal ook dit nieuwe medium een rendement moeten hebben, dat de kosten rechtvaar digt. In het begin zal wellicht ieder bedrijf dat mee wil tellen van liet nieuwe medium gebruik willen maken, maar naar de mening van reclame-deskundigen is lang niet ieder artikel geschikt om op de televisie aangeprezen te worden. De praktyk zal hierin gauw genoeg eer. selectie toepassen. „We moeten in Nederland met /.-re clame op niet te grote schaal beginnen. De overgang niuct geleidelijk zijn, want de bedrijven die meedoen kunnen hun reclamebudgetten niet ineens ondeisie boven halen en de fouten die in het be gin gemaakt worden moeten zij kunnen wegwerken. Uitzendingen op het tweede net zouden voorkeur hebben omdat zij wegens minderk ijkers minder kosten. De eerste reclame-uitzendingen moeten bo vendien niet te revolutionair zijn, omdat het publiek er nog aan moet wennen". Dit zei ons de heer J. Woerlee, directie lid van een groot reclamebureau in Rot terdam en voorzitter van een commissie televisie-reclame uit de vereniging voor erkende advertentiebureaus (VLA). Deze commissie speelt op de achtergrond een adviserende rol tegenover overheid en omroep, voor wie het onderwerp reclame een wezensvreemde zaak is. Er hebben zich zo vertelde de heer Woerlee, al tal rijke bedrijven op de nadering van de te levisiereclame voorbereid. Al jaren gele den zijn de eerste reclamefilms voor de televisie gemaakt, maar de bedrijven die ze lieten vervaardigen waren te optimis tisch. De films werden in de archieven opgeborgen om er te verouderen, want re clame kan alleen maar actueel zijn. Toch is men doorgegaan met het laten ver vaardigen van steeds nieuwe films. Talrijke bedrijven willen er namelijk het eerst bij zijn, zodra de televisiereclame een feit wordt en zij willen niet het risico lopen, dat de filmmaatschappijen overbe last zijn als de eerste uitzendingen voor de deur staan. Deze bedrijven namen en nemen een verstrekkende beslissing. Let terlijk en figuurlijk. Toen de eerste op drachten voor reclamefilms werden ge geven, konden weinigen vermoeden dat hun verschijning op de beeldbuis in een zo ver verschiet zou liggen. Het besluit was bovendien verstrekkend, omdat ook thans nog niemand kan voorspellen wat de uitwerking van televisie-reclame zal zijn Maar wie eenmaal op het beeld scherm zit kan er moeilijk meer af als zijn concurrenten er op blijven, zei de heer Woerlee. Het is in het geheel niet denkbeeldig, dat televisie-reclame voor veel bedrijven en voor talrijke artikelen een illusie zal blijken te zijn. Men moet ook bepaald niet veronderstellen, dat straks alleen de grote bedrijven de kans zullen krijgen van het nieuwe medium gebruik te ma ken. Het hangt voor een belangrijk deel af van het produkt dat men heeft aan te bieden en van de groep consumenten die men wil bereiken of men van de televisie-reclame enig rendement kan verwachten. Televisie-reclame is welis waar indringend, maar ook vluchtig en dat kan een onoverkomelijk bezwaar zijn voor de fabrikant die de aspirant koper rustig iets wil vertellen om hem voor zijn produkt te winnen. De heer Woerlee ziet in de tv-reclame evenmin veel heil voor bijvoorbeeld de grootwinkelbedrij ven, die in de dagbladen met .prijs- advertenties' verschijnen. Reeksen prijzen voor reeksen artikelen doen het op de televisie niet. Een ander nadeel van de televisie is, dat zij iedereen bereikt. Als het gaat om .alledaagse' artikelen waarvopr men een zeer grote en gespreide klantenkring bezit of denkt te verwerven geldt dit bezwaar niet. Echter wel als het gaat om dure of wel om duurzame gebruiks goederen, die men slechts in een uit gelezen klantenkring kan slijten. Het heeft geen zin om dergelijke produkten aan vijf miljoen televisiekijkers aan te prijzen. Anderzijds biedt de tv-reclame echter weer uitstekende mogelijkheden om pro dukten te demonstreren, wat bijvoor beeld in advertenties uitgesloten is. In het buitenland is bovendien gebleken, dat de huisvrouw de televisie-reclame op prijs stelt als een middel dat haar informeert over allerlei nieuwe dingen die te koop worden aangeboden. Uit dit alles blijkt dus wel, dat men niet zonder meer kan zeggen, dat tele visie-reclame ,je van het' is. Het hangt er maar helemaal van af, wat men wil verkopen en aan wie men iets wil ver kopen. Omdat televisie-reclame duur zal zijn, moet zij haast nog meer dan andere vormen van reclame wel vol- Maandag 3 augustus HILVERSUM I 402 M VARA: 12.00 Stereofonische uitzending: Licht orkest. 12.30 Mededelingen t.b.v land- en tuinbouw. 12.33 Voor het platte land. 12.38 Stereofonische uitzending: Licht instrumentaal kwintet. 13.00-Nieuws 13.15 Voor de middenstand, praatje. 13.20 Stereofonische uitzending: Pianotrio: klassieke muziek. 13.45 Een nieuw cultuurcentrum, lezing. 14.00 Klassieke pianomuziek (gr.). 14.40 Modern strijkkwartet (gr.) 15.00 Een persoonlijke mening, hoorspel, (herhaling van 14 'ju ni 1961). 16.00 Nieuws. 16.02 Sociëteit Zestig minuten voor boven de zestig. 17.00 Oude liedjes. 17.15 Beierse volksmu ziek (gr.). 17.25 Stereofonische uitzen ding: Dansorkest met zangsolisten. 18.00 Nieuws. 18.15 Licht instrumentaal trio 18.35 Hawaiian ensemble. 18.55 Verslag van het 49e Wereld Esperanto-Congres te Den Haag. 19.00 Licht ensemble met zangsolisten. 19.25 Stereofonische uitzen ding: Ritmisch strijkorkest. 19.50 De verkiezingsstrijd in de Verenigde Staten, lezing. 20.00 Nieuws. 20.05 Holland Festi val 1964: Nederlands kamerorkest, Ne derlands kamerkoor en solisten: klassie ke en moderne muziek. 21.35 Ik zou wel 'skleine wensen van bescheid mensen. 22.05 Licht orkest, licht vocaal ensemble en zangsoliste. 22.30 N«euws 22.40 Actuele kroniek en beschouwing van de Europese roeikampioenschappen voor heren te Amsterdam. 22.55 Weer klank: muziekrevue. 23.30 Amusements muziek (gr.) 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II 298 M NCRV: 12.00 Touring-Club: toeristische tips over Nederland 12.25 Voor boer en tuinder. 12.30 Mededelingen t.b.v. land en tuinbouw. 12.33 Orgelspel: klassieke muziek. 12.53 Grammofoonmuziek, even tueel actualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Musette-ensemble met zangsolisten. 13.40 Klassieke grammofoonmuziek. 14.00 Lichte grammofoonmuziek. 14.30 Radio- Vossejacht: luisteraars op zoek naar radio-reporters, (herhaling van donder dag 23 juli j.l.) 15.30 Klassieke pianomu ziek (gr.). 15.40 Vocaal ensemble: gees telijke liederen. 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30 Accordeonrecital: moderne muziek 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Kleuterlied jes (gr.). 17.30 Lichte grammofoonmu ziek. 17.50 Regeringsuitzending: School typen en het lager onderwijs in Surina me. door drs. G. K. Lub. 18.00 Militair orkest. 18.20 Klassieke grammofoonmu ziek. i9.oo Nieuws en weerpraatje. 19 10 ~jcht ensemble: Engelse volksliedjes, ti? i ^adl°krant. 19.50 Meteoren: mu- ziKcUe hoogtepunten uit de Steravond- ?A°,gn™mma:s van ^et afgelopen seizoen, zu.du De Wilkinsons, hoorspel (II - her- ?2r? '^5 Licht vocaal ensemble tgr.) 21.20 Promenade orkest: lichte fij,n,se muziek. 22.05 Wereldpanorama: indrukken uit Oost-Europa. 22.15 Lichte ■Nederlandse muziek (gr.). 22,30 Nieuws en herhaling SOS-berichten. 22.40 Kom, «cnepper Geest, verslag van de Confe rentie van de Hervormde Wereldbond te Frankfort aan de Main. 22.55 Boek bespreking. 23.05 Stereofonische uitzen ding: Orkesten-Gala (gr.).- 23.40 Het Christelijk Esperanto Congres te Lunte- ren. terugblik en perspectief. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL VLAAMS 324 m: 12.00 Nieuws. 12.03 Interlu dium. 12.08 Landbouwkroniek. 12.15 Fes- tivaria. 12.25 Weerberichten. 12.30 Festi- varia. 12.50 Beursberichten. 13.00 Nieuws. 13.15 Kamermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Vocale muziek. 15.08 Nieuws 1511 Lichte muziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberich ten. 16.09 Voor de zieken. 17.00 Nieuws. 17.15 Amusementsmuziek. 17.30 Pianore cital. 18.00 Nieuws. 18.03 Paardesportuit- slagen. 18.30 Licht zomerprogramma. 19.00 Nieuws en radiokroniek. Daarna: Correspondentie uit Nederland. 19.40 Ope ramuziek. 20.00 Kamermuziek. 20.40 Lie deren. 21.00 Liedjesprogramma. 21.30 Lichte muziek. 22.00 Nieuws. 22.05 Jazz muziek. 23.00 Nieuws. 23.05 Jazzmuziek (vervolg). 23.15 Gevarieerde muziek. 23.55 Nieuws. 24.00-0.45 Voor de zeelie den. BRUSSEL FRANS 484 m: 12.03 Gevarieerde muziek en actualiteiten. (12.40 Feuilleton). 1*03 Liedjes van de zomer. 15.45 Lichte mu ziek. 16.08 Klassieke en moderne muziek. 17 00 Nieuws. 17.45 Lichte muziek. 18.02 Voor de soldaten. 19.15 Nieuwe grammo foonmuziek 19.30 Nieuws. 20.00 Spel. 21.03 Lichte muziek 22.00 Wereldnieuws. 22.10 Jazzmuziek. 22.55 Nieuws Dinsdag 4 augustus HILVERSUM I 402 M AVRO: 700 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Ochtendgymnastiek. 9.10 De groente man. 9.15 Oude kamermuziek (gr.). 9.35 Waterstanden. 9.40 Morgenwijding 9.55 Boekbespreking. 10.00 Lichte grammo foonmuziek. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Nieuws. 11.02 R.V.U.: Het poppenspel als eigen kunstuiting, door W. Meilink. 11.32 Voor de zieken. HILVERSUM II 298 M KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed. 7.15 Lichte grammofoonmuziek. 7.55 Overweging. 8.00 Nieuws. 8.15 Lichte grammofoonmuziek, praatje voor de vrouw, toeristische tips en programma voor de kinderen. 10.05 Lichtbaken, le zing (herhaling). 10.15 Klassieke gram mofoonmuziek, programma voor de vrouw en lichte grammofoonmuziek. 11.50 Volaanvooruit, lezing. Maandag 3 augustus 19.30 Riesi heeft weer hoop, documen tair programma. NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.20 Teo for two, speel film. 21.55 Hollywood the great stars film. 22.45-22.55 Journaal. FRANS-BELGIë: 19.00 Berichten. 19.03 Voor de kinderen. 19.30 Sportprogram ma. 20.00 Journaal. 20.30 1914-1918: Jour. naai van de Eerste Wereldoorlog. 21.00 The story of Louis Pasteur, film. 22.25 Journaal. VLAAMS-BELGIë: 19.30 Programma voor de teenagers. 19.55 De weerman, 20.00 Nieuws. 20.25 Bonanza. TV-Western 21.15 Panorama: De week in beeld. 22.00 Zoeklicht op de culturele actualiteit. 22.20 Nieuws. Sinds televisie gemeengoed is geworden en iedereen dus in termen van bijval of afkeuring zijn mening geeft over tele visiereclame, bestaat er een grondige verwarring over ver schillende begrippen die hier mee verband houden. In Neder land moest de televisie-recla me een politieke zaak worden en de spraakverwarring werd er daardoor niet minder om. Het is natuurlijk overdreven te veronderstellen, dat de pro blemen zichzelf zouden oplos sen al ieder het maar eens was over de begrippen, maar in ieder geval zou het gesprek dan toch gemakkelijker verlo pen. Voor wie het er bij zichzelf nog niet over eens is volgt hier een verduidelijking van enkele begrippen. Commerciële televisie. Dit is iedere vorm van televisie die in tegenstelling tot ons omroepen- systeem op commerciële basis wordt gefinancierd. Dit kan ge beuren door het uitzenden van reclame-boodschappen, maar be paald noodzakelijk is dit niet. Men kan ook van een commerciële tele visiezender spreken als hij wordt geëxploiteerd uit de opbrengsten van filmverkoop van gerelayeerde programma's en zo meer Reclame-televisie. Dit begrip ligt dicht bij het vorige. Het gaat hier om een televisiezender die bestaat uit de opbrengsten van reclame en we denken hierbij wel in de eerste plaats aan een systeem waarbij programma's worden ge maakt door adverteerders (spon sors). Televisie-reclame. Dit begrip duidt slechts het onderscheid aan met andere vormen van reclame dagbladreclameluchtreclame) en het zegt verder niets over de wijze waarop de zendtijd er voor wordt verhuurd en de reclame-bood schappen op het beeldscherm ko men. Over de verschillende syste- nien daarvan kan men lezen in het hierbij geplaatste artikel. wordt uitgezonden. In de rest van het avondprogramma komt geen reclame meer voor. Van het reclame-uur wordt ongeveer een vijfde aan reclame-bood schappen besteed in blokken van vijf minuten. Het systeem voldoet zeer slecht. Geen enkel programma is in staat de kijkers te boeien bij zo'n overvloed van opeen gehoopte reclame. De kijkers zijn het gauw beu en het bedrijfsleven klaagt ei steen en been over, dat zijn reclame in de grote hoop verloren gaat en zo weinig effect heeft. Een bezwaar is ook nog, dat het systeem nauwelijks voor uitbrei ding vatbaar is. Zit men er echter een maal aan vast, dan is het moeilijk er iets anders voor in de plaats te stellen. De heer Woerlee liet er tegenover ons geen twijfel over bestaan, dat het Neder landse bedrijfsleven verre de voorkeur geeft aan het Engelse systeem met zijn gespreide reclame-boodschappen. Het biedt volgens hem ook in de Nederlandse verhoudingen in vergelijking met de an dere systemen aanzienlijke voordelen voor de zendmaatschappij, voor adver teerders en voor kijkers. De omroepen hebben het Duitse systeem gepropageerd omdat zij een scherpe scheiding tussen hun programma's en de reclame-boodschappen willen handhaven. Volgens de heer Woerlee begint er hier en bil de overheid langzamerhand wat duidelijker begrip te leven voor de voor delen van het Engelse systeem met re clame-spots tussen de programma's door. Men begint in te zien. dat het geen zin heeft zendtijd voor reclame te verhuren, als niet tegelijk wordt voldaan aan enkele elementaire voorwaarden, die men voor een doeltreffende reclame niet kan mis sen. De omroepen hebben volgens de heer Woerlee het grootste belang bij een doel treffende tv-reclame met voor hen een optimale opbrengst, omdat het zelfs bij een verdubbeling van het kijkgeld moei lijk zou zijn om twee programma's (laat staan drie) op een behoorlijk peil te ver zorgen. De omroepen hebben dus ook, belang bij het kiezen van het beste sy steem. Voor Nederland geldt daarbij nog deze overweging, dat in een klein land de exploitatie-kosten van televisie-uitzen dingen vrijwel gelijk zijn aan die in een groot land, terwijl er de opbrengsten uit kijkgelden zowel als uit reclame verhou dingsgewijs lager liggen. ..Reclame lokt reclame uit", zegt de heer Woerlee als hij als zijn mening te kennen geeft, dat de dagbladen niet zo bang behoeven te zijn voor de televisie reclame. Er zal een verschuiving in de besteding van de reclame-budgetten op treden. maar het nieuwe medium zal vol gens hem het totale bedrag dat aan re clame wordt besteed doen groeien. De televisie zal de dagbladen veel adverten ties ontnemen, maar anderen tot meer ad verteren brengen. In de landen met t.v.- reclame neemt dit medium nog steeds een ondergeschikte plaats in op het totaal der reclame-budgetten. In Engeland wordt nog twee en een half maal zoveel aan krantenreclame uitgegeven als aan tele visie-reclame. in Amerika zesmaal zo veel en in Duitsland zelfs achtmaal zo veel. In het programma Zomercarrousel dat dinsdag a.s. om 8.50 uur op de televisie komt, treedt o.m. Helen Sha piro op. Men ziet haar hier, reeds genietend van de Nederlandse bloe men. Hilversum I brengt vanavond om 7.5C uur enkele achtergronden van de Ame rikaanse verkiezingscampagne. Om 8.05 uur musiceert het Nederlands Kamer orkest onder leiding van Benjamin Brit ten. Om 4.30 uur kunt u luisteren naar accordeonmuziek van John Holvast, die o.m. een étude zal brengen, die aan hem is opgedragen door de componist Her man Strategies Dat is over Hilversum II, waar om 11.05 uur een stereofonische uitzending van het orkestengala plaats vindt. doen aan de eerste eis van alle reclame, namelijk dat zij haar geld waard moet zijn. Zo niet dan kan men er beter niet aan beginnen. Wat Nederland betreft is de tv-reclame nog een onbekend gebied, dat men met sterk gekleurde verwachtingen in het verschiet ziet liggen. Door allerlei oor zaken gaan hier emotionele motieven meespelen, waardoor logische en com merciële overwegingen nog wel eens in het gedrang komen. De praktijk zal, naar de mening van de heer Woerlee, straks uitwijzen wat geschikt is voor televisie reclame en wat niet. Wie de plank mis geslagen heeft zal zich wel terugtrekken, ondanks zijn concurrent of misschien tegelijk met zijn concurrent. De reclame bureaus kunnen hun adviezen nu nog slechts baseren op buitenlandse ervarin gen. Zij vertrouwen er op, dat er ook voor Nederland veel waars in zal zitten, maar ze zien niettemin met belangstel ling er naar uit hoe de televisie-reclame in Nederland zal uitpakken. „Sinds de televisie-reclame in de poli tieke sfeer is terechtgekomen is de zaak er niet gemakkelijker op geworden, want de begripsverwarring is hier mo gelijk nog groter geworden dan zij in de kring van reclame-deskundigen al was," zegt de heer Woerlee. De begripsverwarring betreft onder meer het systeem dat voor het uitzenden van reclame-boodschappen moet worden toegepast. Het oudste voorbeeld, dat in de praktijk ook het slechtst is bevallen is het Amerikaanse, het zg. sponsor- systeem. Hierbij huurt de adverteerder zendtijd van bijvoorbeeld een uur of lan ger, die hij geheel zelf moet vullen. Hij moet dus zelf een programma bouwen, waarvoor hij artiesten moet engageren of films huren. De sponsor kan met zijn programma doen wat hij wil en hij pro jecteert zijn reclame-boodschappen op de plaatsen waar zij volgens hem het meeste effect hebben. Niet zelden gebeurt dat tot ergernis van de kijkers, die hun pro gramma op de spannendste ogenblikken onderbroken zien. Door die ergernis is het al mis met deze vorm van televisie reclame, want reclame die ergernis wekt kan nooit een gunstig effect hebben. Dit is dan ook een van de redenen, dat men in Amerika langzamerhand afstapt van het sponsorsysteem. Een andere reden is, dat deze programma's de adverteer ders veel te duur worden. Dit laatste bezwaar wordt ten dele opgeheven als meer adverteerders eenzelfde programma sponsoren. In Amerika gaat men echter meer en meer over tot het zg. spotsysteem, dat men in Engeland al van het begin af heeft toegepast en dat daarom ook wel het Engelse systeem genoemd wordt Hierbij worden minuten en seconden zendtijd voor reclamedoeleinden verhuurd en deze worden door een heel program ma uitgestrooid op plaatsen waar zij niet storend zijn. Voorwaarde is dat de pro gramma's geschikt zijn om op regel matige tijden onderbroken te worden. De praktijk heeft uitgewezen, dat tien pro cent reclametijd, dus zes minuten pet uur en deze verdeeld over drie inter mezzo's van steeds ongeveer twee mi nuten het best voldoet. De zendermaat schappij stelt haar tarieven vast op ba sis van de berekende kijkdichtheid vooi de verschillende programma's en kan dus voor zich een optimaal rendement bereiken. Ditzelfde geldt voor de adver teerder, terwijl tenslotte de kijker de reclame niet als een hinderlijk element ondervindt. Naast deze systemen bestaat nog het Duitse, dat het eerst door de Beierse omroep is toegepast. Hierbij wordt alle reclame in een licht programma gestopt, dat meestal aan het begin van de avond (Van onze radio- en tv-redacteur) Een van de belangrijkste „ach tergronden" bij televisieshows en -spelen is altijd het decor. Het is een schijnwereld] e vol perspectief opgebouwd uit hout, karton en hardboard, dat na een zorgvuldige beschildering wordt omgetoverd in prachtige oude kasteeltjes, gezel lige straatjes met terrasjes of bij zonder suggestieve trappenhuizen. Maar aangezien een bewegende camera net als de kijkers thuis altijd door de vensters en deuren een uitzicht krijgt op de „buitenwereld" en het natuurlijk geen pas geeft om daarachter maar een saaie studiomuur te vertonen, dienen in vele produkties altijd zogenaamde achter gronddoeken te worden gebruikt. In tv-j argon noemt men dit stops en ze bedoelen daarmee de immense beschil derde bosgezichten of gefotografeerde stadspanorama's waarop de tv-speler en dus ook de kijker via een renaissance-to- rentransje of een namaak Gotisch venstei uitzicht heeft. Al deze grote stukken worden vervaardigd in het NTS decor centrum aan de Kampstraat te Hilver sum, waar eerste improvisators mei hetzelfde gemak een straatje aanleggen als een echte oude Franse schoorsteen mantel ontwerpen. Met een half oor vingen wij dezer da gen de mededeling op, dat de grootste „ezels" van Nederland bij het NTS de corcentrum in gebruik waren. Het prik kelde onze nieuwsgierigheid en de heer K, Kromhout, chef van de hoofdafdeling materiële uitvoering bij de NTS, was zo vriendelijk onze gids te zijn in de vele gebouwen van de oude Hilversumse ta- pijtfabriêk, waarin het decorcentrum is gehuisvest. T.V.-illiisionifeten In een van de grote fabriekshallen toonde hij ons de grootste NTS-„ezel", een metalen wand van 12 bij 5 meter, waarop een decorateur op een linnen doek van dezelfde immense afmetingen een majestueus bosgezicht aan het schil deren was. De oppervlakte aan doek was ze groot en de perspectivische effecten waren ze geraffineerd, dat wij ons in een echt bos waanden. Alleen de penetrante verflucht ontnam ons deze illusie. Deze schilderwand bestaat uit een enorme geperforeerde verticale wand, waarop het doek is gespannen. Vroeger moest de decorateur op een wankel trapje of een steiger klimmen, wilde hij op tien meter hoogte een suggestieve lucht schil deren, thans drukt hij maar op een knop en de wand met het doek voor hem zakt in een stofvrije ruimte beneden de werk vloer tot de schilder gelijk staat met de vereiste hoogte van het doek. Momenteel beschikt de NTS over drie van zulke „ezels" waarvan de twee anderen resp. 10 bij 5 en 5 bij 5 meter groot zijn Alles werkt volautomatisch. Dit is geen Neder landse uitvinding, het wordt reeds jaren in buitenlandse tv-centra toegepast. Wel zijn deze „ezels" geheel van Nederlands fabrikaat. Vorig jaar werd de eerste „schilderswand" in gebruik genomen en sindsdien worden er minstens twee ach tergronddoeken van deze respectabele af metingen per week afgeleverd. Na ge bruik worden de enorme doeken op rek ken bewaard om eventueel in volgende Produkties dienst te kunnen doen. Van elk doek is een foto gemaakt en de de corontwerper behoeft samen met de tv- regisseur maar het fotoboek na te slaan om een keuze te maken uit polderland schappen, straten, pleinen, haven- of berggezichten. De heer Kromhout vertelde terloops, dat per jaar in deze decorfabriek zo'n twintig wagons karton, 120 kilometer plakband om de naden van de decors te dichten en 12.000 kilo verf worden gebruikt. Flora in plastic Misschien hebt u tijdens de opvoering van een televisiespel zich wel eens af gevraagd hoe het mogelijk is, dat al die prachtige bloemen en planten er zo heer lijk fris bij staan, ondanks de intense hitte, welke de studio-lampen dagelijks uitstralen. Dit is echter geen kwestie van goede erzorging en een voortdurende begieting van de bloemen. De NTS-flora is namelijk „nep" en wordt in Italië ver vaardigd uit plastic. Op een van de grote zolders zagen wij Hier ziet u een decorateur van de NTS aan het werk voor de grootste „ezel" van ons landwaarop een doek is gespannen van 12 bij 5 meter. Dit enorme achtergrond schilderij kan volautomatisch naar boven en beneden worden bewo gen. een voorraad plastic kunstbloemen, bla deren en planten ter waarde van een ruwe veertigduizend gulden. Zo'n tak met beuke- of eikebladeren is evenals grote bossen chrysanten, tul pen, anthuriums enz. volkomen demon tabel. Je kunt blad voor blad van de tak of bloem van de stengel verwijderen en later weer vastklemmen. Dit is om tweeërlei reden gedaan. De belangrijkste reden is een psychologische. Men wil de mannen, die deze takken en bloemen moeten schikken de gelegenheid geven om hun eigen smaak en creativiteit vol ledig te kunnen ontplooien. In dezelfde rekwisietenruimten vindt u bijvoorbeeld ook de prachtige schalen met fruit. Moet dit fruit in een spel een functionele rol vervullen, dan legt men bijvoorbeeld een paar echte appels, bananen of een trosje druiven tussen het plastic fruit. De acteur en actrice, die dan in de studio voor een, schitterend gedekte tafel zit, is tevoren geïnstrueerd, welke vruchten echt zijn en welke niet. Overigens worden alle plastic bloemen en planten voor de uitzending zorgvuldig gewassen in lauw water. Ze staan er dan niet alleen heerlijk „fris" en schoon bij, maar ze wekken thuis bij een close up van de camera vaak de indruk alsof er nog een laagje dauw op de planten ligt, Vandaag biedt de televisie niet zoveel. Er is een film over het heldendom in Hollywood en Doris Day is te zien in de film Tea for two. SLUIS. Tijdens het afgelopen week einde zijn hier weer valse bankbiljetten ■in omloop gebracht. Evenals Kerstmis vo rig jaar betreft het hier de Belgische bil jetten van duizend francs, n.l. die biljet ten van het oudere type met de beelte nis van koning Albert. De valse biljetten zijn gemakkelijk van de ware te onder scheiden door hun fletsere kleur, het pa pier is gladder en de biljetten dragen alle hetzelfde nummer n.l. 6764 M822. Tot nog toe heeft de rijkspolitie een zestal biljetten kunnen achterhalen. Het gemeentebestuur van Sluis heeft ae ne ringdoenden via een circulaire op dc hoogte gesteld. Ook in de aangrenzende Beégische gemeente West-Kapelle zijn vervalsingen van bovenstaand type in omloop gebracht. De rijkspolitie, die In terpol heeft ingeschakeld, heeft ook de omliggende gemeentebesturen gewaar schuwd. TERNEUZEN Het Belgische zeil jacht „Pirate" is zaterdagmiddag om een uur op de Westerschelde nabij de zgn. oesterputten onder Terneuzen tengevolge van het zeer ruwe weer gezonken. De vier opvarenden zijn gered. Het 7 meter lange zeiljacht van het type papillon was uitgevaren met aan boord de eigenaar-schipper, 'de 29-jarige Belgische ingenieur M. P. A. de Kenme- ter en diens broer, de heer H. de Kemme- ter. de heer L. Maertens-de Noordhout en mej. Y. Carton de Wyart. Het zeiljacht begon bij het afgaand wa ter en tegen de wind steeds mee-: water te maken, maar aanvankelijk kon men het door voortdurend hozen drijvend hou den. Bij een plotselinge rukwind kwam het echter vol en zonk bijna onmiddel lijk. De vier opvarenden, allen geoefen de zwemmers, wisten zich boven water te houden. De sleepbootkapitein B. J. IJkelenstam van de Bootiiedenwacht zag vanuit zijn spidoboot, waarmee de dienst Lussen de wal en de in de oesterput lig gende schepen wordt onderhouden, het on ""Tik gebeuren. Hij voer zo snel mo gelijk terug en kon alle drenkelingen aan boord nemen. Deze zijn verder in Hotel Rotterdam te Terneuzen verzorgd. De Pirate is op twintig meter water ge zonken en aangezien het geen gevaar voor de scheepvaart vormt, moet het als verloren worden beschouwd. 107. Er viel een diepe stil te in de fabriekshal, toen aanwezigen de eerste drip- loze drup proefden. De di recteur probeerde te kau wen, de baron probeerde te zuigen en Johan trachtte te slikken maar de Bluff-drup (zoals de baron ze reeds had genoemd) bleken nogal hard te zijn! Ten einde raad greep de heer Sabbelhap een voorha mer en gaf daarmee een slag op het snoepgoed. Het was een hevige slag. met de kracht der wanhoop ge geven en er ontstond dan ook een flinke bluts in de hamer. Maar het snoepje vertoonde zelfs geen kras. „Wat is dit?!", riep de directeur verhit, zich meer en meer opwindend. ..noem je dat snoep?" Je hebt kie- zenkrakende kiezel gemaakt meneer! Prutswerk, Dit is een eerlijke snoepgoed fa- oriek en geen steenbakkerij O, wat moet ik straks de commissarissen zeggen en de aandeelhouders? Had ik u hier maar nooit toegela ten! Er uit, meneer! Maak dat u wegkomt, of ik bega een ongeluk!"

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 3