Tunnelmoot eerste deel
van lijn naar Schiphol
Rome is uitgedroogd
Teh Fou wacht vijfentwintig
bruid
jaar op
V erslaaf de
chauffeur
gevonnist
Aanrander
weert zich
met stiletto
Russische roeisters
hebben goede eetlust
Esperantisten blijven voor
wereldtaal ijveren
AMSTERDAM-DEN HAAG
Geen rijksgoeclkeuring pieren
in Zanclvoort en Vlissingen
Palthe matig
optimistisch
GEEN TOEGANG
ZES ZWAAR
GEWONDEN
OP DE WEG
Brosio aanvaardt
NAVö-secretariaat
Lijnplan
Artsen bedrogen
AANSLAG OP
MAKARIOS
MISLUKT
Eind augustus
radio-reclame
van REM-eiland
Vrouw mishandeld
Korporaal schiet
soldaat per
ongeluk neer
Fiësta-toeristen
worden opgehaald
Liturgische kalender
Erhard wil betere
verhouding
met Sovjet-Unie
VMF levert Iran
suikerinstallaties
Frans dc Munck:
nog een jaar
Geen succes voor
Butler in Moskou
Zweden leidt in
in D.C.-finale
„Sterveling in
eeuwige stad'
door
Jan Dijkgraaf
Wereldcongres
in Den Haag
V.S. krijgen plan
jachtvliegtuig
van Frankrijk
DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 1 AUGUSTUS 1964
!7
Hoewel de speciale door de minister
van Verkeer en Waterstaat ingestelde
commissie nog geen beslissing heeft ge
nomen over het bouw. en financierings
plan voor de onder- en bovengrondse
Schiphollijn van Amsterdam naar Den
Haag wordt er op Schiphol al geruime
tijd aan de uitvoering van dit gigantische
project gewerkt.
Het is nog slechts een kleine begin
fase. een mootje tunnel van 15 meter
lengte, dat straks een deel moet worden
van het ondergrondse station van de
Nederlandse Spoorwegen op Schiphol.
Drie ton heeft de NS er voor op tafel
gelegd. Voor volgend jaar hebben de
spoorwegen volgens ,,De Koppeling",
het personeelsorgaan van de NS, nog
een vijf miljoen gulden uitgetrokken.
Dan moet een tunneldeel van ongeveer
600 meter op de startbaan 09/27 worden
gebouwt. De gemeente Amsterdam heeft
negen miljoen in petto voor de dubbele
weg- (Schiphol) spoorwegkruising bij
Badhoevedorp.
Waarom deze haast? ,',Ons bedrijf
moet wil het ooit een Schiphollijn
bezitten deze weken nu al gaan uit
voeren. want als het nieuwe Schiphol
eenmaal in dienst is, kan er binnen het
vrije ruimteprofiel van de start-landings
banen. de zogenaamde vliegtroggen niet
meer worden gebouwd", is het antwoord
van de NS.
Volgens de plannen (er bestaan op
papier verschillende mogelijkheden) be
gint de nieuwe Schiphollijn op het Mu
seumplein in Amsterdam. Ondergronds
gaat de lijn daar zuidwaarts, waarna
de route afbuigt over de bovengrondse
ringspoorbaan naar het westen. Even
voor de ringvaart van de Haarlemmer
meer buigt de lijn naar het zuidwesten,
om voor de volgende ongeveer 4500 me
ter (onder het hele Schipholgebied) weer
onder de grond te verdwijnen. Het to
tale ondergrondse tracé is ongeveer 6
kilometer lang.
Het lag in de bedoeling dat naast
Schiphol de lijn Leiden zou aandoen
en tenslotte zou eindigen in Den Haag
Bezuidenhout het- station dat Den
Haag Staatsspoor gaat vervangen. Aan
de tunnelmoot van 15 meter wordt zo
hard gewerkt, omdat in het najaar de
Wegens oplichting van een aantal dok
ters en overtredingen van de opiumwet
heeft de rechtbank te Amsterdam gis
terochtend de 37-jarige chauffeur J. B.
uit Hilversum veroordeeld tot 20 maan
den gevangenisstraf met aftrek van
voorarrest. Sinds een operatie aan zijn
rug. was de man verslaafd geraakt aan
palfium. Steeds volgde hij dezelfde me
thode om aan het verdovende middel te
komen. Hij vertelde de dokters in ver
schillende plaatsen dat zijn vrouw plot
seling ziek was geworden en dat ze de
zelfde tabletten wilde hebben. Daarbij
toonde hij een leeg palfiumflesje. Als de
artsen een recept uitschreven, veran
derde de chauffeur meestal de cijfers,
zodat hij grote hoeveelheden tabletten
kreeg. De officier had 2 1/2 jaar tegen
de verslaafde chauffeur geëist.
verhoogde toerit naar het vernieuwde
vcrkeersgebouw van de luchthaven over
ditzelfde stukje terrein moet worden
aangelegd.
Bij de bouw van de tunnelmoot wordt
als proef een nieuwe bouwwijze toege
past. Uit ..De Koppeling" blijkt, dat de
tunnelwanden worden gebouwd zonder
dat er een bouwput wordt gegraven. De
bouw in het pi'oefvlak van ongeveer 15
bij 25 meter begint met de bouw van
zogenaamde diepwanden. Deze term
stamt uit de mijnbouw en men bedoelt
er een betonnen wand mee, waardoor
moeder aarde als bekisting dient. Een
speciale graafmachine, uitgerust met een
smalle graafschop die'langs vele meters
hoge geleiders op en neer kan worden
bewogen, graaft daartoe een smalle
gleuf, even breed en even diep als de
gewenste betonwand diep en hoog moet
worden. Is de sleuf ruim 14 meter diep,
dan wordt de bewapening erin neerge
laten en wordt het aldus verkregen pa
neel volgestort met beton. Als het beton
hard is. heeft men in de bodem een
betonwand zonder dat er een bouwput,
bemaling Vf bekisting aan te pas is ge
komen. Om te voorkomen dat de tunnel
door de druk van het grondwater zal
gaan drijven wordt de betonkoker ver
zwaard of verankerd.
Ook daarbij worden weer enkele snuf
jes toegepast. Bij een tunnelkoker ge
beurt dat door chemisch injecteren van
de grond, waardoor deze geen water
meer toelaat, de andere koker wordt
verankerd door trekpalen met een ver
brede onderkant die door middel van
zware vibratoren in de diepe zandlaag
worden getrild en aldus de tunnel ver
ankeren
(Van een onzer verslaggevers)
Zandvoort en Vlissingen zullen het
voorlopig nog zonder een pier moeten
stellen. Minister Bogaers van Volkshuis
vesting en Bouwnijverheid weigert name
lijk voor dergelijke objecten gezien de
woningnood en de spanning op de bouw
markt, rijksgoedkeuringen af te geven.
Voor de Zand voor tse pier is destijds
een aanvraag voor afgifte van een rijks
goedkeuring ingediend; voor het pier-
plan in Vlissingen (een E.M.S.-object),
Volgens het Grieks-Cyprische blad
„Mahi" is enkele minuten voor de aan
komst van president Makarios uit Athene
op het vliegveld van Nicosia een poging
gedaan het Cyprische staatshoofd van
het leven te beroven. Het blad schrijft
dat „agenten van de vijanden van het
Cyprische volk" hebben getracht het toe
stel, waarin Makarios reisde, te laten ver
ongelukken, door de zendinstallatie van
de verkeerstoren op het vliegveld on
bruikbaar te maken. Er kon echter tijdig
een tweede zender worden ingeschakeld.
De veiligheidsfunctionarissen op het
vliegveld hebben geert commentaar wil
len leveren op dit bericht.
(Van een onzer verslaggevers)
Radio-Noordzee van de REM zal eind
augustus of begin september beginnen
met het uitzenden van reclamebood
schappen. De leiding van de reclame-
exploitatiemaatschappij heeft hiertoe be
sloten nu er veel aanvragen om reserve
ring van zendtijd zijn binnengekomen
uit de reclamewereld en het bedrijfsle
ven. Voor wat de start van de televisie
uitzendingen betreft wordt nog altijd ge
stijfd naar medio augustus.
(Van een onzer verslaggevers)
Een 32-jarige vrouw is op het Binnenhof,
in het centrum van Den Haag. door
een Haagse koopman aangerand en
ernstig mishandeld. De aanrander ruk
te de vrouw de kleren van het lijf en
uitte de meest ernstige bedreigingen.
De echtgenoot van het slachtoffer, die
zijn vrouw te hulp wilde komen, kon
dank zij tegenwoordigheid van geest
van zijn vrouw ontkomen aan een
wilde uitval met een stiletto door de
aanrander, omdat de vrouw het mes uit
zijn hand schopte.
Hierop ontstak de koopman in zo'n waan
zinnige woede dat hij de vrouw over
het gehele Binnenhof sleurde en haar
bont en blauw sloeg en schopte. Toen
haar man in zijn auto hulp wilde gaan
halen sprong de aanrander op de mo
torkap van de wagen.
De echtgenoot werd hierdoor nog meer
van zijn stuk gebracht, waardoor hij
de macht over het stuur verloor en bij
een taxistandplaats bij de poort van
het Binnenhof een vrouw aanreed en
licht verwondde. De aanrander is in
gesloten.
Het slachtoffer is de 32-jarige kokkin H.
S.-H., die met haar man. de 39-jarige
oberkelner S. S. en haar 22-jarige zus
ter C. H., die garderobejuffrouw is,
werkzaam in een Indisch restaurant op
het Buitenhof.
Om half elf 's avonds waren de drie
klaar met hun werk, waarna zij zich
naar het Binnenhof begaven waar hun
auto stond geparkeerd. De kokkin liep
alvast vooruit om de wagen te ope
nen. Nauwelijks had ze een portier los
of ze werd van achteren door de koop
man gegrepen.
De aanrander kon worden gegrepen toen
hij van de motorkap van S.' auto viel.
De koopman, die al eerder wegens
zedenmisdrijven met de politie in aan
raking is geweest, ging op het politie
bureau zo te keer. dat hij in een cel
moest worden opgesloten.
Op de vliegbasis Soesterberg is een
dienstplichtig soldaat, H. T. van Wou
denberg, uit Bussum, ernstig gewond ge
raakt, toen hij door een kogel uit de
pistoolmitrailleur van een korporaal
werd getroffen. Hij was met de korporaal
op een patrouillegang. Hoe een schot uit
de pistoolmitrailleur heeft kunnen afgaan
is tot dusverre nog niet duidelijk ge
worden. Noch het slachtoffer, noch de
korporaal die een shock heeft, konden
tot nu toe worden gehoord.
Het slachtoffer werd in een hospitaal
in Utrecht geopereerd en maakt het naar
omstandigheden redelijk wel.
Volgens de heer B. A. M. Schreiner,
airecteur van „Schreiner Airways", zal
zondag 9 augustus een veertigtal „Fiësta"-
toeristen per „Friendship" van zijn lucht
vaartmaatschappij uit Spanje naar Ne
oerland worden overgevlogen.
Het gezelschap wordt zondag 9 augus
tus des middags om half vijf op de lucht
haven Rotterdam verwacht.
Het bestuur van de AVOR (Algemene
Vereniging van Organisators van Reizen)
heeft intussen een plan opgesteld waar
hij de leden van deze organisatie zich
verbinden om, zodra een medelid door
welke oorzaken dan ook in moeilijkheden
verkeert, gezamenlijk een oplossing te
vinden om de schade voor het publiek
tot een minimum terug te brengen.
ZONDAG 2 augustus. Elfde zondag na
Pinksteren. Groen. Mis: Deo in loco.
Credo. Prefatie van de H Drievuldig
heid.
MAANDAG 3 augustus Mis van de elf
de zondag na Pinksteren: Deus in loco.
Groen.
DINSDAG 4 augustus. H. Dominicus.
Jf't' (Dominicus de Guzman werd in
U70 te Calaruega in Spanje geboren.
1 bestreed de ketterij van de Albi-
stichtte de orde van de
2.? Dominicanen. Hij ver-
oona het beschouwende met het actieve
WOENhnl/22-1 stierf hii te Bologna),
lp. c 0 augustus. O L. Vrouw-
deWit' <Dit is het feest van
de Meorriu I,van de basiliek Maria-
oor/nmnf 6 ?e bijvoeging vindt haar
!5P,°°8 in de legende, dat Maria in
de kerk sneeuw de plaats van
fatie van He u*„cn aangeduid). Pre-
DONDERDAG agd Maria-
verandering He a£gustus- Gedaante-
veidnaering des Heren Wit (Pane
Caliixtus III heeft dit feest na de over-
RH XistusPnnFdicissimuseeedn A^apU
257 tot 258, stterfStegdeTijk mltrdl twee
Prefatie marteldood)- Credo. Gewone
VRIJDAG 7 augustus. H Caietannc
Wit. (In 1480 werd hij te Vicenza iri
Noord-Italie geboren. Hij stichtte de
orde van de Theatijnen en was een
voorbeeld van evangelische armoede
Hij stierf in 1547 te Napels). Tweede
gebed H. Donatus. (Deze bisschop van
Arezzo zou volgens de overlevering
omstreeks 450 de marteldood zijn ge
storven). Of: Votiefmis van het H.
Hart: Cogitationes. Wit Tweede gebed
H. Cajetanus. Derde gebed H. Donatus.
ZATERDAG 8 augustus. H. Joannes
Maria Vianney. (Deze heilige, beter
bekend als de pastoor van Ars, werd
op 8 mei 1786 de Dardilly bij Lyon
geboren. Na lange en vernederende stu
dies werd hij in 1815 te Grenoble tot
priester gewijd Gedurende 42 jaar was
hij pastoor van Ars. Hij stierf in 1859.
Zonder menselijke talenten was hij toch
>on groot predikant, een buitengewone
biechtvader en een kenner van de diep
ste roerselen van het menselijk hart.
Hij is de beschermheilige van alle pa
rochiegeestelijken). Tweede gebed H.H.
Cyriacus. Largus en Smaragdus. (Tij
dens dc kerkvervolging omstreeks het
jaar 300 stierven zij de marteldood).
is dit echter neg niet gebeurd. Tegen
het oorspronkelijke ontwerp voor een pier
te Vlissingen is destijds met het oog op
de veiligheid van het scheepvaartverkeer
bij Vlissingen door Rijkswaterstaat be
zwaar gemaakt. Bij de E.M.S. heeft men
toen een nieuw pier-plan ontworpen,
maar de aanvraag voor rijksgoedkeuring
op dit plan heelt men nog niet verzon
den. Gezien de houding van het minis
terie ten opzichte van het Zandvoortse
plan zou ook voor het Vlissingse object
trouwens geen goedkeuring worden af
gegeven.
In het Zandvoortse geval is een en an
der nogal teleurstellend voor directeur
J. G. Drabbe van de Amsterdamse Maat
schappij voor Havenwerken, te meer daar
de heer Drabbe heeft aangevoerd de
Zandvoortse pier met Portugese materia
len en arbeidskrachten te willen laten
bouwen. Volgens de heer Drabbe is mi
nister Bogaers ten onrechte bevreesd „uit
een of andere politieke partij" kritiek te
zullen krijgen, indien hij thans een rijks-
goedkeuring zou afgeven. Het ontbreekt
de minister aan moed, aldus de heer
Drabbe.
De Westduitse bondskanselier Ludwig
Erhard, die dinsdag verklaard heeft dat
hij bereid is een samenkomst te hebben
met de Russische premier Kroestjev,
heeft vrijdag krachtig gepleit voor bete
re betrekkingen tussen de Sovjet-Unie en
West-Duitsland.
In het officiële regeringsbulletin
schrijft Erhard, dat de oorzaken van de
spanning tussen Oost en West weggeno
men moeten worden en een werkelijke
veilige vrede in de wereld verzekerd
moet worden.
Maar volgens Erhard kunnen de voor
waarden voor een werkelijke vrede niet
geschapen worden voordat het recht op
zelfbeschikking algemeen erkend zou
zijn een verwijzing naar de Duitse
kwestie, waaromtrent de meningen van
Moskou en Bonn hemelsbreed verschillen.
In Teheran heeft de n.v. verenigde
machinefabrieken (V.M.F. StorkWerk
spoor) het contract ondertekend voor be
drijfsklare oplevering van twee bietsui
ker fabrieksinstallaties. Deze installaties
zullen de capaciteit van twee bestaande
bedrijven vergroten tot het drievoudige
van de huidige verwerking.
De bedrijfsklare oplevering houdt in,
dat niet alleen de machines, apparaten en
staalconstructies van de gebouwen ge
leverd zullen worden, maar dat ook het
transport, de montage en de nodige ci
viele werken tot de bestelling behoren.
Een en ander zal geschieden in samen
werking tussen de Stork—Werkspoor-
suikerafdeling, werkspoor services en
construction (montageafdeling Werkspoor
Utrecht) en een Perzische onderneming.
Oud-international Frans de Munck zal
zijn loopbaan nog met een jaar verlen
gen. De 41-jarige doelman, die de laatste
drie jaar voor Veendam uitkwam, zal het
komend seizoen voor de sportclub Cam-
buur uitkomen.
Veendam verzekerde zich daarentegen
van de steun van de rechtsbuiten van
Leeuwarden, Pascal.
De Sovjet-Unie heeft de door Engeland
gestelde voorwaarden voor het beleggen
van een nieuwe veertien-mogendheden-
conferentle over Laos verworpen.
Van welingelichte zijde in Moskou
waar Engelands minister van buitenland
se zaken. Butler, overleg heeft gepleegd
met zijn Russische ambtgenoot Gromiko.
werd meegedeeld dat Gromiko vrijdag
verklaard heeft dat het al of niet door
gaan van deze conferentie, die Rusland
in augustus wil houden, niet afhankelijk
mag worden gesteld van bepaalde voor
waarden.
Zoals bekend meent Engeland dat de
conferentie alleen gehouden kan worden
als de politieke eenheid in Laos onder
leiding van dc neutralistische premier
Soevanna Phoema hersteld is, er een be
stand in Laos wordt gesloten dat doel
treffend is en de linkse strijdkrachten
van de Pathet Lao zich terugtrekken uit
de gebieden die zij sinds februari ver
overd hebben.
Er viel op de vrijdag gehouden jaar
vergadering van Palthe's textielverede-
lings-bedrijven n.v. een gematigd opti
misme te beluisteren, hoewel tevens ver
klaard werd, dat het bedrijf nog niet door
alle zorgen heen is.
De mooie zomer zorgde ervoor, dat in
het eerste halfjaar 1964 de afdeling rei
niging, die 72 procent van de onderne
ming omvat, een tevredenstellende net
towinst behaalde.
„De regenboog" in Tilburg behaalde
zelfs een zeer behoorlijke nettowinst. De
gang van zaken stemt tot voldoening en
de directie is van mening dat de resul
taten nog' verder opgevoerd kunnen
worden.
In de afdeling veredeling, grotendeels
i Almelo gevestigd, liggen de zaken
moeilijker. Vooral de filmdrukkerij on
dervindt tegenslagen door de structurele
wijzigingen, die zich in de textielindu
strie voordoen. Door een efficiëntere
werkwijze tracht de directie zo goed
mogelijk resultaten te bereiken. Alle
factoren om te slagen heeft men echter
niet in de hand. Voor het gehele concern
ziet het bestuur de toekomst met ver
trouwen tegemoet. Men hoopt dit jaar
zover te komen dat het bedrijf weer een
rendabele basis krijgt.
De liquiditeitspositie baart zorgen
Slaagt men er echter in enige niet inte
grerende delen van het bedrijf van de
hand te doen, dan zal hierin een aan
merkelijke verbetering komen. Bij de
Belgische dochter Ribby gaan de zaken
slecht.
De televisie had gisteren geen
toegang tot het rampterrein van
Champagnole. Vandaar dat ook
een Nederlandse reportage, in
samenwerking met de R.T.F.
voorbereid, moest vervallen. De
bodem was zó kwetsbaar, dat
men het onverantwoord achtte
de camerawagens tot vlak bij de
boorinstallatie te laten komen.
Overigens neemt de politie ook
verder de grootste voorzichtig
heid in acht. Op de foto ziet men
hoe een Franse fotograaf tever
geefs tracht door de bewaking
te komen.
Zweden heeft in de eindstrijd voor de
Davis Cup Europese zone tegen Frankrijk
een 1-0 voorsprong genomen door een
overwinning van Jan Erik Lundquiet op
de Fransman Pierre Barthes. De score
was 6-8, 6-1, 6-3, 7-5.
De jonge Fransman (23 jaar) gaf zich
tot het uiterste doch hij bezweek op de
duur voor de ervaren Zweed. Aan het
begin werd de wedstrijd bijna een uur
onderbroken door regen en na vijf games
moest opnieuw even worden gestopt. De
Zweed was hierdoor even van zijn stuk
gebracht en verloor de eerste set. Daarna
kwam hij echter goed op gang en de
Fransman ging kansloos ten onder.
(Van onze
correspondent)
Het is nu wel duidelyk,
dat onze cultuur onze be
schaving, verschijnings
vorm, omgangsmanieren
en de hele rest uitslui
tend van één ding af
hangen. Ze blijven ermee
in stand of ze zakken in
elkaar als een kaarten
huis zónder dat éne. En
ik bedoel nu: water. Wij
zitten hier in Rome sinds
ruim twee weken prak
tisch zonder water, ter-
wyl de temperatuur bui
ten dagelijks een maxi
mum haalt van tussen
de 34 en de 36 graden
Celsius (in de schaduw,
alstublieft). Hoe de ther
mometer er thuis uitziet,
zeg ik maar liever niet
eens; want als iemand
vlak onder het dakterras
woont, waar de zon zon
der enige belemmering
en met wellust haar ener
gie aan wijdt, dan krijg
je temperaturen, die u
toch niet gelooft.
Maar goed, geen water
dus. Wat dat betekent, is
ongeveer allesomvattend
Zo'n eerste dag gaat het
nog. Je denkt: morgen
zal het er wel weer zijn.
Maar de tweede dag
wordt het bedenkelijk.
Ik heb nu letterlijk ge
probeerd mij te scheren
en mijn tanden te poet
sen met resp. mineraal
water en witte wijn. Het
lukt niet. Scheerzeep en
tandpasta „slaan" niet
aan.
Bovendien wordt het een
vieze boel in de was ca-
fel en die kun je na af
loop niet schoonmaken.
Ik heb geprobeerd me te
wassen of liever af te
spoelen met dat mine
raalwater. Het bleek een
waardeloze operatie; na
afloop was ik nog kleve
riger dan tevoren. Van
het vele krantelezen en
van het prutsen met een
scheefgelopen machine
lint heb ik koolzwarte
handen; alles wat ik aan
raak wordt vuil. Ik heb
een baard van drie da
gen, kan me niet meer
vertonen. Ben tegen de
avond met een lege wijn-
fles naar de kapper ge
gaan. Niet om die fles
maar om m'n baard.
Kapper zonder water:
knipt zoveel je wilt, maar
scheert niemand.
Ik heb toen avondbla
den gekocht en die lege
fles gevuld aan het pomp
je op straat. Er stond
een lange file mensen,
allemaal met lege fles
sen en met engelenge
duld Opeens hoor ik
mijn' naam mompelen.
Het is Angelina 'n buur
vrouw. Ze vertelt in de
snikhete avond terwijl
het even een beetje stil
wordt, dat ik de giorna-
lista olandese ben en
dat ik elke avond met het
verre Olanda moet tele
foneren. Het is niét waar
maar het maakt indruk.
Angelina zegt: „Nietwaar
dottore, u kunt toch niet
wachten, u krijgt toch zo
die telefoon?" Om die
reden mocht ik lang voor
mijn beurt mijn fles vul
len.
Langzaam naar huis
door de avond, met de
kranten en de kostbare
fles. Het is waar, dat er
elke dag opnieuw andere
stakingen zijn. Van de
posterijen tot de melk-
voorziening, van de bak
kers tot de spoorwegen,
van de banken tot de
kranten. En om de waar
heid te zeggen: het kan
me allemaal niets meer
schelen. Dan maar nóg
meer vertraging met de
post uit het vaderland
en dan maar geen vers
brood morgenochtend, 't
Laat met koud. Pardon,
ik bedoel dat het al snik
heet genoeg is. Maar dat
ze ons zonder water laten
zitten is een grof schan
daal.
Omdat het niet om een
staking gaat, om com
munistische agitaties of
om fascistische vuilig
heid. Nee, er blijkt een
ernstig defect te zijn; er
komt niet genoeg water
meer. Opeens heeft men
vastgesteld dat de stad
Rome met zijn twee en
een half miljoen inwo
ners veel te snel gegroeid
is om aan de waterbe
hoeften, de water-eisen,
de water-nood te voldoen
En dan te bedenken, dat
ongeveer een miljoen
Romeinen in deze weken
en maanden uit de stad
is. Jawel aan koele kus
ten. in blauwe bergen of
aan rimpelloze meren.
Maar wij zitten met vuile
handen, viezige baarden,
zweterige shirtjes, rie
kende keukens en we's
waarover ik moet zwij
gen. Mijn cultuur, mijn
beschaving? Geef mij
water, want de oerstaat
grijnst mij aan
(Van een onzer verslaggevers)
Handel en industrie ondervinden in
toenemende mate hinder va.n de ver
scheidenheid der wereldtalen". Aldus
merkte de heer E. L. M. Wensing, di
recteur van de afdeling elektro
medische apparaten van Philips, op, aan
de vooravond van het 29ste Esperanto-
wereldcongres, dat van 1 tot 8 augustus
in Den Haag en Scheveningen zal plaats
vinden. en neutrale taal, aldus de heer
W.ensing, zou de efficiency zeer ten
goede komen.
Overigens begreep hij de afwachtende
houding niet van velen en de tegen
stroom die soms merkbaar is om deze
wereldtaal meer ingang te doen vinden.
De heer Wensing wees er tegenover de
pers ook op, dat bij internationale mee
tings en congressen de landstaal van
het verzamelland in een voordelige po
sitie verkeert. Anderen spreken dikwijls
van al op papier gestelde redevoeringen
en voelen zich opgelucht als hun beurt
voorbij is. Voor andere landen dan Ne
derland ligt de waarde van Esperanto
nog hoger, zo vervolgde de Philips-
directeur. Allen, die in Nederland een
middelbare opleiding genoten hebben,
weten zich in de omringende landen wel
min of meer te redden. In andere lan
den past men het systeem van vreemde
talen leren op scholen in veel mindere
mate toe.
Ongeveer 2500 personen zullen de ko-
In de Casa Academica is men wel
wat gewend op het gebied van eetlust.
Hier immers hebben het grootste deel
van het jaar enkele honderden studen
ten een bijzonder geriefelijk onderdak
en laten zich de produkten van de keu
ken bijzonder goed smaken. Maar de da
mes van dè Russische ploeg voor de
Europese roeikampioenschappen sUan
toch alle records.
Met verbazing kijken de veroouwe-
cerde kelners elke dag weer toe hoe
de stevig gebouwde Russinnen zich door
enorme porties voedsel heenwerken. Als
oetje staat meestal Nederlandse kaas
op het programma en dan niet een nor
male portie, maar torenhoge stapels, die
met veel smaak verorberd worden.
Wat het doen van inkopen oetreft
zijn de Russische meisjes heel wat voor
zichtiger. Ze zijn stuk voor stuk al in
de souvenierwinkel in de Casa ge
weest, hebben de twee studenten, die
daar de scepter zwaaien, de oren van
het hoofd gevraagd omtrent prijzen van
allerlei aanlokkelijke artikelen, maar
aankopen zijn er tot dusver niet ge
daan. Erg gul kunnen de Russen zijn
met speldjes in allerlei uitvoeringen
vaak herinnerend aan de Sowjet-
prestaties in de ruimte waarvan zij
een onuitputtelijke voorraad schijnen te
bezitten. Na één dag tenminste lispen
alle bellboys" van het hotel met rijen
indrukwekkende „onderscheidingen" op
hun blauw-wit gestreepte huisjasjes rond.
Dat de deviezen voor de deelnemers
uit de landen van achter het ijzeren
gordijn bijzonder kostbaar zijn, bleek
wel uit de pogingen van de Roemeen
se dames om op alles zelfs op de
vastgestelde hotelprijs korting te krij
gen. De Westeuropese dames daaren
tegen behoeven meestal niet op een paar
centen te kijken. De Britse meisjes bij
voorbeeld klosten nog geen uur na hun
aankomst moeizaam maar trots op
gloednieuwe klompen in de ruime hal
rond.
Taalmoeilijkheden zijn er in de Casa
nog maar weinig geweest, want altijd
is er in een van de Oosteuropese ploe
gen wel iemand die een mondvol Duits,
Frans of Engels spreekt en bovendien
zijn er ook studenten beschikbaar, die
,,wat achter het ijzeren gordijn spre
ken". Echt moeilijk 'werd het pas toen
het kleine groepje Bulgaren arriveerde,
waarvan geen enkel lid ook maar iets
anders dan Bulgaars beheerste
De oplossing bracht een 18-jarige
Zuidslavische student, die al enkele ja
ren in ons land woont en die zich enigs
zins voor de Bulgaren verstaanbaar kon
maken, maar iedereen vraagt zich af.
hoe het de Bulgaarse chauffeur die
met een vrachtauto de boten naar ons
land heeft gereden, is gelukt om uit
eindelijk toch op de goede plaats-aan
te komen.
mende week deelnemen aan dit interna
tionale congres. Zij komen uit 42 lan
den. waaronder ook uit andere wereld
delen. Zelfs uit China is een vertegen
woordiging. Vandaag functioneert het
congres in feite al, maar zondag 2 au
gustus wordt het in het Kurhaus te
Scheveningen officieel geopend. Diverse
regeringen zullen er vertegenwoordigd
zijn. Van Nederlandse zijde komen de
commissaris der koningin in Zuid-Hol
land en de secretaris-generaal van
O., K. en W.
In de komende week zal ook het ne
gende internationale kindercongres
plaatsvinden in het conferentie-oord de
Dintel te Overschie. Hieraan nemen 77
kinderen deel uit 12 landen, waaronder
18 uit Engeland.
Na de congresweek blijven vele deel
nemers nog in Nederland voor het bij
wonen van een zuiver toeristisch na-
congres in Friesland, voor een populair-
wetenschappelijk conferentie in Gronin
gen en voor het 20ste internationale
jongerencongres in het Anna Frankhuis
in Amsterdam. Het aantal esperantisten
in de wereld bedraagt thans ongeveer
50.000 a 60.000.
Op ryksweg 12 in de gemeente Drie
bergen is gistermorgen vroeg een ernstig
auto-ongeluk gebeurd, waarbij zes per
sonen zwaar zijn gewond. Twee der ge
wonden, die zijn opgenomen in een zie
kenhuis te Utrecht, verkeren in levens
gevaar.
Op de rijbaan Utrecht - Arnhem wer
den twee auto's die geparkeerd hadden
gestaan en juist bezig waren met optrek
ken, aangereden door een achterop ko
mende trailer met oplegger. Een van de
auto's werd in de middenberm gedrukt,
de andere werd door de trailer volko
men vermorzeld.
Van de zes inzittenden werden er twee
uit geslingerd. De vier overigen werden
door de te hulp geroepen brandweer uit
de wrakstukken bevrijd. De inzittenden
waren de familie Pannèmans uit Utrecht,
bestaande uit vijf personen, alsmede een
14-jarig jongetje. Van hen werden de
moeder en een dochtertje zeer ernstig
gewond. Voor hun leven wordt gevreesd.
De overigen werden min of meer ernstig
gewond. De chauffeur van de trailer,
Van II. uit Rotterdam, kreeg een shock.
Op de rijbaan ontstond een geweldige
ravage, mede doordat de lading van de
auto's, die voornamelijk uit kisten be
stond, op de weg terechtkwam.
(Van een onzer verslaggevers)
In Enschede wacht Nien Teh Fou op
zijn bruid. Maandag stapte hij bij Gre-
nauble de grens over om Hsu Liang Mei
na 25 jaar weer in zijn armen te kunnen
nemen. Hsu Liang Mei, in 1939 een
charmante Chinese vrouw, een meisje
nog, die toen met haar twee zoontjes
naast zich met tranen in de ogen naar
de driftige bewegingen van haar man
keek. Hsu Liang Mei had woorden ge
had met Nien Teh Fou. Geen echte
ruzie, maar woorden, die uitmondden
H1 een afscheid van vele jaren. Nien
Teh Fou pakte zijn koffers en volgde
zijn vrienden familie naar Nederland,
waar hij een nieuw bestaan opbouwde.
Hij werkt nu als kok in een Chinees
restaurant in Enschede. In het begin
van de week vernam hij dat Hsu Liang
Mei hem na 25 jaar gevolgd was en in
Duitsland verbleef zonder in het bezit
te zijn van een Nederlands visum.
Na een hartelijke begroeting verlieten
de twee geliefden Dortmund om te
trachten bij Grenauble illegaal de grens
over te komen. Een poging die mis
lukte omdat de Duitse politie het twee
tal op enkele honderden meters van de
Nederlandse bodem staande hield. Na
veel verhoren mocht Nien Teh Fou, bij
zijn vrienden bekend als Bernhard. naar
Enschede terugkeren. Zijn geliefde
moest in Dortmund achterblijven, om er
geplaagd door zenuwen, die haar voort
durend hoofdpijn bezorgen, te wachten
tot het Nederlandse visum zal worden
verstrekt. Dat visum is nog maar pas
aangevraagd, zodat het nog wel even
kan duren voordat Hsu Liang Mei over
de vereiste papieren beschikt. Inmiddels
is de kans groot dat het Duitse visum
verloopt.
Dan kan het gebeuren dat Hsu Liang
Mei teruggezonden wordt naar China,
naar de stad Chekiang, waar haar twee
zoons, beiden militair, volgens de com
munistische principes opgevoed wor
den.
Bernhard hoopt dat het niet zover
komt. Hij rekent op een goede afloop
en met glinsterende ogen kondigt hij
aan: „Als zij bij me komt ik heb
wegens de zaak weinig tijd om haar op
te zoeken gaan we zo gauw mogelijk
opnieuw trouwen. We geven dan twee
dagen feest voor al onze Chinese vrien
den en familieleden".
Nien Teh Fou trouwde na de oorlog
met een Enschede's meisje, werd op
nieuw vader van een zoon en scheidde
een jaar of acht later. Shu Liang Mei
kon hij echter nooit vergeten. Vanaf
zijn aankomst in Nederland stuurde hij
haar geld voor haar onderhoud en dat
van de kinderen. Dat deed hij ook tij
dens zijn huwelijk met de Enschedese
vrouw en na de scheiding week hij van
deze traditie uiteraard niet af. Hij
bracht haar zelfs in 1957 een bezoek, de
reis naar China makend als versteke
ling. Of toen reeds het plan tot her
eniging in Enschede rijpte, daarover
laat de nog steeds geen Nederlander ge
worden Chinees zich niet uit.
In Parijs is vrijdagmiddag officieel
meegedeeld dat Manlio Brosio, de nieuwe
secretaris-generaal van de NAVO. als
opvolger van de aftredende mr. D. U.
Stikker, vandaag zijn functie zal aan
vaarden.
Brosio was tot dusver Italiaanse ambas
sadeur in Parijs.
Frankrijk en de Verenigde Staten heb
ben een overeenkomst getekend waarbij
de V.S. volledige gegevens over proeven
en het recht om te vliegen met een
nieuw verticaal opstijgend Frans jacht
vliegtuig zullen krijgen.' aldus is van
Franse zijde in Washington medegedeeld.
Op hun beurt zullen de Verenigde Sta
ten Frankrijk voorzien van geheime ge
gevens over een nieuw type Amerikaan
se motor voor een toestel dat verticaal
kan opstijgen en landen.
Van de zijde van het Amerikaanse
ministerie van defensie is gezegd dat de
overeenkomst twee maanden geleden in
Parijs is getekend.
Naar verluidt zou volgende maand een
Frans vliegtuig beproefd worden dat als
een hefschroefvliegtuig kan opstijgen,
landen en op een plaats kan „hangen",
maar ook als een jachtvliegtuig kan wor
den gebruikt.