TOON- KAMER MEUBELEN Zijn NAVO-vliegers paraat? Tokiose meisjes tegen gevaren gewaarschuwd OLYMPISCHE SPELEN: Vier Amsterdammers na mislukte overval gepakt Mannen van Eindhoven en Volkel slaan goed figuur Strenge winter veroorzaakt kolensehaarste I standing ■»T=I KERS BREDA Nu koningsbeeld onthoofd in Denemarken ft 29 JULI T/M 1 AUGUSTUS VOOR HALVE PRIJS BOEKENPLANK Vogels houden Deltawerken Britse raketten op Maleisische bases DE BESTE PETTEN CONCENTRATIE VOLTREFFERS STILTE. In Zuid-Afrika: Ruggegraat van sabotagegroep thans gebroken Boven midden-Frankrijk voeren twee tactische NAVO-lucht- machten strijd om een trofee Doel van dit ernstige „spel" is het antwoord te vinden op de altijd actuele vraag: Negentien doden bij busongeluk in oost-Frankrijk stT en VAN COOTHPLEIN 12 - TEL. 01600-39400 De koppensnellerij in Denemarken neemt hand over hand toe. Werd in april de fameuze zeemeermin op de stenen schots in Langelinie, Kopenhagen, onthoofd, thans werd het hoofd van koning Frede- rik de Zevende in een park vande Jutlandse hoofdstad Aarhus afgehakt. Het hoofd lag in de buurt en het was minder beroepsmatig afgezaagd dan dat van de zeemeermin. Op de sokkel, waarop 's konings buste rust, staat gebeiteld: „De liefde van mijn volk mijn kracht". Het oorspronkelijke hoofd van de zee meermin is nooit gevonden. Er is een nieuw op gezet. (Advertentie) U kent toch onze collectie klassieke meubelen? Bank stellen, eethoeken, zitkamers, fauteuils en kleinmeubelen met een eigen stijl. Juist nü bent u extra welkom I Wetenwaardigheden over vogels zijn bijeengebracht door Jan van Rheenen in een boekje dat bezorgd is door de uitgever P. van Belkum Az. Behalve over inheemse volgels vindt men hier gegevens over kanaries, parkieten, wi- da's en wevers, kwartels, astrilden, ze- bravinken en vele andere soorten.Er gens zegt de auteur dat huisvogeis uw gasten zijn. De gastvrijheid gebiedt dat men zijn gasten goed behandeld. Maar dan moet men weten wat zij nodig heb ben. Ziedaar de reden waarom dit boek je is geschreven. Velen menen dat men een vogel maar in een kooitje hoeft te zetten en af en toe een korstje brood te geven. Van Rheenen leert dat er wel wat meer komt kijken, als men vogels houdt. In handig „binnenzak"-formaat ver scheen bij Nijgh en Van Ditmar de tweede druk van de „Gids voor de Del tawerken" van J. S. Lingsma. Het boek je verschaft de toerist en elke andere geïnteresseerde alle informatie over de verschillende onderdelen der werken. Een register met trefwoorden maakt het nog gemakkelijker dit boekje te hante ren en schenkt het blijvende waarde, te meer daar de auteur bijzonder goed op de hoogte blijkt te zijn. Over de onlangs geopende Haringvlietbrug bijvoorbeeld vindt men in dit boekje alle gewenste inlichtingen. Veel kaartjes en foto's ver duidelijken het hier en daar technische, maar nooit saaie verhaal over de groot ste waterbouwkundige werken, die Ne derlandse ingenieurs ooit hebben uitge voerd. Een voortreffelijk boek! Een woordvoerder van de Britse lucht macht in Singapore heeft maandag ver klaard, dat enige Britse lucht'doelraket- ten van het type Bloodhound op Britse bases in Maleisië zijn gestationeerd en dat tactische proeven met dit wapen „zeer succesvol'' zijn verlopen. Verdere bijzonderheden wilde de woordvoerder niet geven, doch hij legde er de nadruk op, dat de raketten een „zuiver defensief wapen" zijn, die in gevallen van een aan val zullen worden gebruikt. Zoals bekend bestrijden Maleisische veiligheidstroepen in de Borneose delen van de federatie Indonesische guerrilla strijders. (Advertentie) DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 28 JULI 1964 de zwarte kruisen op de flanken. Als we op Chaumont aankomen hebben de vliegers hun overalls al lang verwisseld dat men met de ogen kan bestrijken is voor het burgerpak. Klaar voor een feestelijk rondje. TN DE MESS zit 's avonds een groepje Nederlanders vliegers, journa listen en officieren van de luchtmacht voorlichtingsdienst het succes van deze dag te vieren. Laten we er nou nog niet te veel nemen", zegt er een, „er moet nog zoveel gebeuren". Nog meer rocketaanvallen, schieten met boordwapens, bommenwerpen en taktische nucleaire aanvallen. En aan elke run gaat zo'n zware navigatievlucht vooraf Bovendien: Chaumont is een dollar- basis en dollars zijn duur in Nederland. Hetgeen ondermeer blykt uit de toelage die de Nederlandse vliegers hebben mee gekregen Als je in het begin wat zuinig aan doet, heb je op het laatst ook nog wat en daarnaast hebben ze ook nog wat eigen geld meegenomen. Niettemin: zo luidt die uitdrukking het moreel is goed. Méér dan voor treffelijk, zou ik zeggen! Foto aan de kop van de pagina Het Nederlandse team dat aan de Tactical Weapons Meet deel neemt. V.l.n.r. 2lt Jonkman (Vol kel, kapt. Pennings, kapt. Kornaat lit Broekhuizen (alle drie van Eindhoven) en lit Kuipéri van de vliegbasis Volkel. Op de foto beneden ziet men de crewchief van een der Nederlandse Thun- derstreaks boordwapens laden. De sleuven aan de bovenkant van de romp zijn twee van de zes vuurmonden van dit toestel. (Van onze speciale verslaggever) CHAUMONT AIR BASE te 11 uur 14 Zulu-tijd op een hete julidag: Aan het einde van de bre de startbaan staat de F 84 F Thun- derstreak van kapitein-vlieger J. J. M. Pennings te sidderen onder het nóg ingehouden geweld van de krachtige Wright J 65 straalmotor. Transpirerend onder de broeierige glazen stolp van zijn cockpit wacht kapitein Pennings op toestemming om te starten. Nog éénmaal ten overvloede zou je haast zeggen controleert hij de metertjes, de lichtjes en de handels in zijn „stuurhut". Vlak voor hem stijgen twee blauwe rookpluimpjes op, af komstig van de schroeiende ban den van een landende CF 104 G Starfighter van de Canadese lucht macht. 11.15 Zulu. De Starfighter die zojuist landde draait de startbaan af en de toren geeft de Nederlandse Thunder- streak toestemming om zijn aanloop te beginnen. Oorverdovend raast nu de jachtbommenwerper die schokkend vecht tegen de remmen die hem nog even vast. houden. Dan begint het vliegtuig te rol len steeds harder en met loeiende motor verheft het zich van de baan om even later laag vliegend te verdwijnen in de blauwgrijze nevels die de kim ver sluieren. Kapitein Pennings is zijn mis sie begonnen. Ongeveer vijf kwartier later zal hij terugkeren in de hoop goed gescoord te hebben en daarmee de pun- tenlijst van de Tweede Geallieerde Tac tische Luchtmacht (2ATAF), die in de competitie voor tactische luchtwapens in een sportieve strijd gewikkeld is met de Vierde Geallieerde Tactische Lucht macht (4ATAF)flink te hebben aan gevuld. Kapitein pennings (32) van het 315 squadron (vliegbasis Eindho ven) mag goede hoop hebben op een perfecte navigatievlucht en ëen full hit een voltreffer op het doel nabij St.-Dizier. Hij blijkt een van de azen te zijn van het uit Britten, Belgen en Nederlanders bestaande 2ATAF-team. Vorig jaar toen op de Duitse vliegbasis Hopsten de Tactical Weapens Meet voor de tweede keer werd gehouden, redde hij mee de eer van de verliezende 2ATAF door te eindigen als de beste rocket- schutter van alle competitiedeelnemers. Nu, op de in Frankrijk gelegen Ame rikaanse vliegbasis bij Chaumont (Haute Marne) ontmoeten 2 en 4ATAF elkaar voor de derde keer en in het weekeinde zag het er hoewel er nog van alles kan gebeuren voor het 31 juli is naar uit dat 4ATAF (Amerikanen, Fransen, Duitsers en Canadezen) opnieuw met de Broadhurst-trofee naar hun hoofdkwar tier in Ramstein Air Base in West-Duits- land zullen terugkeren. Dat 4ATAF steeds won heeft verschil lende redenen. De belangrijkste is wel dat tot nu toe 4ATAF wat uitrusting be treft 2ATAF voorwas. Dit jaar vliegt het 4ATAF-team weer met moderner en be ter uitgerust materiaal. De Canadezen met Starfighters, de Amerikanen en Fransen met F 100' s en alleen de Duit sers met de Thunderstreaks. De Neder landers en de Belgen hebben ook Thun derstreaks en de Britten nemen deel met hun spookachtige Canberra's. Boven dien blijken de Fransen die in'„Vier" zitten knappe prestaties te kunnen leveren, zodanig dat zij de nonchalance die de Amerikanen nu al menige dis- kwalifikatie opleverde, meer dan goed kunen maken. De teams zijn niet speciaal voor de competitie geoefend. Zy zyn door on partijdige NAVO-kopstukken willekeurig gekozen uit de bemanningslysten der tactische Aircent-squadrons, want 't doel van deze competitie is een overzich te krijgen van de graad van geoefendheid van de gemiddelde tactische vlieger. O EGELMATIG DE vliegkaart, welke op zijn knie zit vastgebonden, raad plegend, speurt kapitein Pennings het golvende groen en gele Franse land schap af. Vanaf de verplicht gestelde hoogte van 500 voet heeft hij uitstekend grondzicht maar een Thunderstreak vliegt snel en de geringste vergissing kost punten. Pennings heeft voor hij de vlucht aanving de tijden opgegeven waarop hij de keerpunten van de vlucht zal overvliegen en op die punten staan juryleden met stopwatches. Zorgvuldig heeft de vlieger na de briefing zijn vlucht zitten plannen. Het vluchtplan zit goed in elkaar, maar gedoogt geen koersaf wijkingen] En het doel bijna aan het eind van de laagvlieg-navigatievlucht kris-kras over centraal Frankrijk, moet ineens goed aangevlogen worden, want voor een tweede run krijgt de vlieger geen toestemming. KAPITEIN SLEGERS van de Belgische luchtmacht drukt zich met de rug tegen de gesloten hangar van het sport- vliegveldje Cogny in de buurt van Or leans, langs de route Nationale nr. 7. Het is gaan onweren en het regent hard. Hij moet echter op zijn hoede blijven want elk moment kan er weer een straal jager overvliegen. Cogny is een van de checkpoints in de navigatievlucht van die dag en de kapitein hanteert de on verbiddelijke stopwatch. Hij móet wel onpartijdig zijn want hij kent de start volgorde niet, zodat hij ook niet weten kan, wie passeert en welke tijd de on bekende vlieger voor het overvliegen van kapitein Siegers' ijzeren hangar in zijn bij de jury ingediende vluchtplan heeft opgegeven. Het jureren op Cogny is een eenzame job. Langs de route nationale nummer 7 razen auto's van noord naar zuid en omgekeerd en geen bestuurder heeft aandacht voor de kapitein. In de verte rommelt het geluid van ietmotoren. Zou dat een deelnemer zijn? Hij ziet de stip afgetekend tegen de dreigende onweers- lucht. Die zit goed fout, komt helemaal van de verkeerde kant. Even later blijkt het een F 105 Thunderchief te zijn. Geen deelnemer dus. Thunder- chiefs doen niet mee. De Vlaming haalt geduldig de schouders op en staart weer naar de voorbijflitsende auto's op de route nationale Dan hoort hij weer een vliegtuig. Dit maal het zware knetterende geronk van een wentelwiek. De S 58-helikopter van het Franse leger, bestuurd door sergeant vlieger Roger Martin land op het veldje. Siegers is blij met het bezoek; het be tekent een praatje. Er stappen twee met baseball-petten (die in de Amerikaanse luchtmacht een officiële militaire status schijnen te hebben verworven) en veld- pakken getooide fotoreporters van de Amerikaanse strijdkrachten-pers uit die snel aanstalten maken om te fotografe ren. Tegelijkertijd nadert uit de juiste aanvliegrichting een jet. Siegers klemt de stopwatch in de hand en kijkt naar de snel naderende zwarte stip. Het is een Thunderstreak; Nederlands ziet hij als de jachtbommenwerper van kapitein Pennings overraast. Kapitein Siegers druktde stopwatch af, noteert de tijd, type en nationaliteit en als extra notitie „Kwam perfect aanvliegen ondanks on weersbuien op zijn route". KAPITEIN PENNINGS heeft goede zin. „Het gaat lekker" denkt hij. Voor zover hij weet heeft hij nog geen of weinig fouten gemaakt. Onder hem door glijden de pas geschoren korenvelden en de bossen. Uitgedroogde riviertjes en de schaarse, hoveloze dorpjes identificeert hij aan de hand van de kaart. Het klinkt simpel, maar navigeren op geringe hoogte is geen gemakkelijke zaak, ook niet al is het zich goed. Het landschap maar klein van omvang en de snelheid is hoog. Dorpjes die tot baken moeten dienen, blijken achter heuvelruggen te hjggen en pas op het allerlaatste ogen blik zichtbaar te worden. Pennings is een zeer ervaren vlieger maar niette min moet hij zich tot het uiterste con centreren. En het is verschrikkelijk warm in de cockpit. De oranje vlieg- overall plakt aan zijn rug en onder de grote witte helm kriebelt het zweet langs de wortels van zijn kortgeknipte haren. Eentonig dreunend dringt het geluid van de sterke motor door in zijn kop telefoons en helm bedekte oren. Nog één keerpunt en dan moet hij voor zijn doel komen. Extra opgelet nu. het moet nu in de buurt zijn: een schuurtje, half verborgen achter een groepje bomen. Opeens ziet hij het. Onmiddellijk gooit hij zijn Streak in een scherpe bocht. Nu goed koers houden denkt hij, dan kom ik vanzelf boven het doel terecht. T>IJ HET doel de „range" geheten en en gelegen in een droge woeste nij in de buurt van St.-Dizier zitten de score-judges te wachten op de vol gende kist. Captain Callagan (USAF) van het Iron Knights-squadron beklimt de toren waar de overige score-judges, major Fletcher (USAF), squadronleader Dawson (RAF) en een Turkse officier met een onuitsprekelijke naam al klaar zitten om de treffers, tijd enz. te note ren. In de verte horen we een vliegtuig naderen. „Dat zal hij zijn", zegt range- comander Lieutenant Rountree uit Texas „Hij zal zodadelijk over die gindse heu velkam komen duikelen. Hopelijk ziet hij het doel beter dan de Franse F 100 die vanmorgen een groot bord hier voor de doelschijf aanzag en de volle laag lood en ijzer op ons kleine kampement af- spoot. Gelukkig werd niemand gedeerd". Daar komt de Thunderstreak over de heuvel aangesprongen. Recht op het doel afduikend lanceert Pennings want die is het zijn rockets. Vier stuks. „Allemaal raak!" roept de Ne derlandse assistent van de jury de Limburgse sergeant Vaessens uit Ka- dier en Keer. Ver achter het doel draait de Thunderstreak van Pennings in een steile bocht op het nog geen in een steilebocht op het nog honderd kilometer verder liggende Chaumont aan. Pennings grijnst in zijn zuurstof masker. „Ze móeten raak geweest zyn, alle vier!" Precies op tijd verschijnt de Streak van kapitein Pennings in het circuit van Chaumont. Als hij even later aan komt taxiën en zyn vyf collega's, zijn crewchief en andere leden van de grondploeg ziet staan, grijnst hij van oor tot oor en steekt de duim op. „Proos"t zegt er een, dat wordt een feest vanavond". HET VLIEGPROGRAMMA zit er voor vandaag op. Van de basis stijgen nu de helikopters op om de juryleden, verspreid over een gebied rond Chau mont met een straal van 120 kilometer op te pikken. Een van deze helikopters komen we tegen als we met een Alouette wentelwiek van de Luftwaffe terugvlie gen van de range naar Chaumont. Die gaat de ogenschijnlijk nonchalante, maar o zo attente Callagan halen. En Fletcher met zijn scherp getekende Indianenkop met daarin een paar opvallend vriende lijk glimmende oogjes. En ook de cor recte en beleefde RAF-officier en de zwijgend werkende Turk. De leden van het door Fontainebleau voor deze compe titie beschikbaar gestelde detachement zullen naar hun hotelkamers in Suippes en St.-Dizier verdwijnen en dan valt de avond over het kleine kampement van de Texaan lieutenant Rountree. Al leen de stroomgenerator en een of andere draagbare radio zullen de stilte van dit lege stuk Frankrijk verbreken. Er zit voor de permanente bezetting van de range niets anders op dan vroeg naar bed te gaan. Niet alle Amerikanen in Europa zitten op fluweel Unteroffizier Hoggendorf (23 jaar, voor het eerst in Frankrijk en in zijn dage lijks bestaan instructeur van de helikop- terschool in Faszberg) scheert met zijn Alouette, ten gerieve van zijn passagiers, laag door het fraaie Marnedal. In de dorpjes heffen de Fransen de hoofden op en wuiven naar de wentelwiek met Zuid-Afrika wordt op het ogenblik ge troffen door de strengste winter van deze eeuw. De bittere kou heeft met zich meebracht dat er een enorm te kort aan kolen is ontstaan. De kolen- schaarste wordt de „ergste in de Zuid- af rikaanse geschiedenis" genoemd. De Zuidafrikaanse Kamer van Koop handel en Fabrieken heeft een waar schuwing uitgegeven, dat indien de ko- lenaanvoer binnen twee weken niet ge normaliseerd is, de industrie ernstig zal worden getroffen. De kolencrisis is ongeveer twee weken geleden duidelijk aan het daglicht getre den, toen de distributie van de kolen werd verstoord door abnormaal lage temperaturen, waardoor veel meer kolen dan normaal voor huisbrand werden ge bruikt. De spoorwegen zijn zelf ook getroffen doordat door de vorst de transporten van kolen worden vertraagd. Grote voor raden kolen en brandstof liggen te wach ten op vervoer naar de bedrijven. Vele bedrijven hebben al aangekon digd hun deuren te moeten sluiten indien de aanwezige kolenvoorraad is uitgeput. Dit kan tot gevolg hebben dat vele men sen werkloos worden. In de Afrikaanse wijken worden kolen zwart" verkocht en vele Afrikanen heb ben hun oude gewoonten weer opgevat door gedroogde koeienmest te stoken. In de afgelopen dagen is het weer iets verbeterd en de kolentreinen beginnen al iets regelmatiger te rijden, maar algemeen wordt verwacht dat het nog wel vijf a zes weken zal duren, indien de weersverbetering aanhoudt, voor alles weer normaal is. De veiligheidspolitie heeft de rugge graat van de nieuwste sabotage-organi- satie in Zuid-Afrika, de Afrikaanse ver zetsbeweging, gebroken, zo heeft com missaris Keevy in Pretoria meegedeeld. Hij zei dat de afgelopen drie weken veertig mensen zijn -gearresteerd en dat de politie opslagplaatsen voor sabotage- materiaal heeft gevonden. In Johannes burg is een aanzienlijke hoeveelheid explosieven en mechanismen voor tijd bommen gevonden. Commissaris Keevy zei, dat verschei dene mensen spoedig terecht zullen staan in verband met sabotagedaden, waaron der de aanslag in het station van Jo hannesburg. Van de Afrikaanse verzetsbeweging maken volgens hem zowel blanken als niet-blanken deel uit. (Van onze verslaggever) Drie kwartier nadat zy in Limmen op klaarlichte dag een mislukte roof overval hadden gepleegd, op de 55-jarige garage- en benzinepomphouder A. Krom aan de Rijksstraatweg zyn vier jeugdi ge Amsterdammers aangehouden. Zy re den in het net, dat de rijkspolitie in de omgeving direct na de melding van de roofoverval had gespannen. Bij de cam ping tussen Castricum en Heemskerk werden zij, rijdend op twee brommers in de kraag gegrepen. Het zijn de 16- jarige R. K., de 16-jarige B. C. K., de 18-jarige A. B. en de eveneens 16-jarige R. F. D. Na het verhoor op het politiebureau te Heiloo, dat in verband met de kermis gebrek had aan celruimte, werden zij overgebracht naar het politiebureau van Heerhugowaard en Bergen. Hun buit was slechts een scheerapparaat. De jongelui waren bij de garage van de heer Krom gekomen om een lekke band te repareren. De reparatie duurde nogal lang en dat had enigszins de arg waan van de garagehouder opgewekt. Daarom besloot hij het grote geld. dat hij die dag van klanten bij zijn station had ontvangen, (ongeveer driehonderd gulden) in zijn woning op te bergen. Elke keer wisten de jeugidige klanten iets anders te verzinnen om zo lang mogelijk de verrichtingen van de heer Krom in zijn kantoortje met de kassa gade te slaan. Dan weer vroegen zij om een moertje, weer later om een bout je. Op het moment dat de garagehouder even binnen was hoorde hij, ondanks het geluid van de fel knetterende bromfiets, de kassa in zijn kantoortje aanslaan. Hij rende naar buiten en zag net hoe een van de jongelui een greep in de kassa deed. Bij de worsteling die daarna ontstond kreeg de heer Krom een klap op zijn neus, die hevig begon te bloe den. Van deze gelegenheid gebruik ma kend sprong de dader snel achter op de brommer van zijn vriend. Terwijl zijn vrouw de politie waar schuwde en daarbij een behoorlijk sig nalement kon doorgeven, pakte de heer Krom zijn Chevrolet om de achtervol ging in te zetten. Bij hotel „Friesland" pikte hij de juist passerende wachtmees- een greep in de la had gedaan was zó verrast door de komst van de heer Krom, dat hij niets kon meenemen. Een van de mededaders had wel een scheer apparaat uit het kantoortje bemachtigd. Hij was met zijn vriend achter op de andere brommer al vooruint gegaan, ter J. J. Baart op. In de veronderstelling dat de jeugdige daders in de richting Amsterdam zouden rijden, gingen zij de kant van Uitgeest op. Het vangnet van de rijkspolitie, uit gerust met verschillende wagens was toen al hermetisch samengetrokken. Tus sen Castricum en Uitgeest liepen de jeug dige daders in de val. Na het verhoor bekenden zij, dat de roofoverval van tevoren was opgezet. De jongeman die Een autobus met 27 inzittenden is nabij Epinal, in oost-Frankrijk, door nog onbekende oorzaak door de leuning van een brug geschoten om vervolgens met de wielen omhoog, op een elf meter la ger gelegen spoorwegbaan terecht te ko men. Negentien inzittenden, onder wie de bestuurder, zijn hierbij om het leven gekomen. Zeven overige passagiers zijn ernstig gewond. Eén meisje, dat achter in de bus zat, èleef ongedeerd en waar schuwde een passerende automobilist. De doden en gewonden zijn overge bracht naar het ziekenhuis van het na burige stadje Vittel. De passagiers van de bus waren le den van een uit Perpigan, in zuidwest- Frankrijk, afkomstige groep volksdan sers en -zangers. La Sardane geheten. Ter gelegenheid van een te Senones ge houden Europese wedstrijd voor derge lijke groepen, hadden ze daar een uit voering gegeven. Het verkeer op de spoorweg was na het ongeluk volledig gestremd. Het treinverkeer moest worden omgelegd. Wanneer de Olympische Spelen voor een aantal meisjes in Tokio uitdraaien op een ongelukkige liefde, dan zullen deze meisjes niet met recht kunnen zeggen dat zy niet waren gewaarschuwd. Al twee jaar worden de meisjes van Tokio door de gemeentelijke autoriteiten er op gewezen dat zij de mooie praatjes van buitenlanders niet te letterlijk moe ten nemen. Al ongeveer dertien miljoen yen heeft de stad gespendeerd aan boek jes en pamfletten en met allerlei instan ties vergaderd. De actie tot bescherming van de meisjes van Tokio staat onder leiding van mej. Tsoeja Nakano, directrice van het bu reau voor vrouwenzorg in Tokio. Mej. Nakano zegt te weten, dat er mensen zijn, die zeggen dat zij gemeen tegeld verknoeit of haar neus in ander mans zaken steekt. Zij trekt zich van die kritiek echter niets aan. „Ik wil de kuisheid van de Japanse vrouwen be schermen tegen buitenlanders die Japan zullen bezoeken in verband met de Olym pische Spelen". Mej. Nakano maakt zich zorgen om de naar haar mening te soe pele opvatting die de jonge Japanse ge neratie over het verkeer der seksen huldigt. Gezien de vreemde aantrekkings kracht, die buitenlanders voor Japanse meisjes schijnen te hebben, worden de zorgen van mej. Nakano nog verdubbeld. Mej. Nakano houdt hen, die beweren dat het zo'n vaart niet zal lopen, het ver leden voor. Toen in 1958 in Tokio de Aziatische spelen werden gehouden, verdrongen de Japanse meisjes zich voor het hotel dat als „dorp" der spelen werd benut. Later zijn heel wat traantjes ge laten als gevolg van internationale lief desaffaires met droevige afloop. Hoe denken de Japanse meisjes zelf over de bescherming die mej. Nakano hen wiel bieden? Een 24-jarig kantoor meisje gaf deze commentaar: „Is de leid ster van deze beweging misschien al wat oud? Is haar filosofie niet wat ouderwets? Wat is er verkeerd aan als een Japans meisje verliefd wordt op een buitenlan der? We zijn niet zo gemakkelijk te ver leiden". (Advertentie)

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 6