TOON-
KAMER
MEUBELEN
Zijn NAVO-vliegers paraat?
Tokiose meisjes tegen
gevaren gewaarschuwd
OLYMPISCHE SPELEN:
Vier Amsterdammers na
mislukte overval gepakt
Mannen van
Eindhoven en
Volkel slaan
goed figuur
Strenge winter
veroorzaakt
kolensehaarste
I standing
■»T=I
KERS BREDA
Nu koningsbeeld
onthoofd
in Denemarken
ft
29 JULI T/M 1 AUGUSTUS
VOOR HALVE PRIJS
BOEKENPLANK
Vogels houden
Deltawerken
Britse raketten op
Maleisische bases
DE BESTE
PETTEN
CONCENTRATIE
VOLTREFFERS
STILTE.
In Zuid-Afrika:
Ruggegraat van
sabotagegroep
thans gebroken
Boven midden-Frankrijk voeren
twee tactische NAVO-lucht-
machten strijd om een trofee
Doel van dit ernstige „spel"
is het antwoord te vinden op
de altijd actuele vraag:
Negentien doden
bij busongeluk
in oost-Frankrijk
stT
en
VAN
COOTHPLEIN 12 - TEL. 01600-39400
De koppensnellerij in Denemarken neemt
hand over hand toe. Werd in april de
fameuze zeemeermin op de stenen schots
in Langelinie, Kopenhagen, onthoofd,
thans werd het hoofd van koning Frede-
rik de Zevende in een park vande
Jutlandse hoofdstad Aarhus afgehakt.
Het hoofd lag in de buurt en het was
minder beroepsmatig afgezaagd dan dat
van de zeemeermin.
Op de sokkel, waarop 's konings buste
rust, staat gebeiteld: „De liefde van
mijn volk mijn kracht".
Het oorspronkelijke hoofd van de zee
meermin is nooit gevonden. Er is een
nieuw op gezet.
(Advertentie)
U kent toch onze
collectie klassieke
meubelen? Bank
stellen, eethoeken,
zitkamers, fauteuils
en kleinmeubelen
met een eigen stijl.
Juist nü bent u
extra welkom I
Wetenwaardigheden over vogels zijn
bijeengebracht door Jan van Rheenen
in een boekje dat bezorgd is door de
uitgever P. van Belkum Az. Behalve
over inheemse volgels vindt men hier
gegevens over kanaries, parkieten, wi-
da's en wevers, kwartels, astrilden, ze-
bravinken en vele andere soorten.Er
gens zegt de auteur dat huisvogeis uw
gasten zijn. De gastvrijheid gebiedt dat
men zijn gasten goed behandeld. Maar
dan moet men weten wat zij nodig heb
ben. Ziedaar de reden waarom dit boek
je is geschreven. Velen menen dat men
een vogel maar in een kooitje hoeft te
zetten en af en toe een korstje brood
te geven. Van Rheenen leert dat er wel
wat meer komt kijken, als men vogels
houdt.
In handig „binnenzak"-formaat ver
scheen bij Nijgh en Van Ditmar de
tweede druk van de „Gids voor de Del
tawerken" van J. S. Lingsma. Het boek
je verschaft de toerist en elke andere
geïnteresseerde alle informatie over de
verschillende onderdelen der werken.
Een register met trefwoorden maakt het
nog gemakkelijker dit boekje te hante
ren en schenkt het blijvende waarde, te
meer daar de auteur bijzonder goed op
de hoogte blijkt te zijn. Over de onlangs
geopende Haringvlietbrug bijvoorbeeld
vindt men in dit boekje alle gewenste
inlichtingen. Veel kaartjes en foto's ver
duidelijken het hier en daar technische,
maar nooit saaie verhaal over de groot
ste waterbouwkundige werken, die Ne
derlandse ingenieurs ooit hebben uitge
voerd. Een voortreffelijk boek!
Een woordvoerder van de Britse lucht
macht in Singapore heeft maandag ver
klaard, dat enige Britse lucht'doelraket-
ten van het type Bloodhound op Britse
bases in Maleisië zijn gestationeerd en
dat tactische proeven met dit wapen
„zeer succesvol'' zijn verlopen. Verdere
bijzonderheden wilde de woordvoerder
niet geven, doch hij legde er de nadruk
op, dat de raketten een „zuiver defensief
wapen" zijn, die in gevallen van een aan
val zullen worden gebruikt.
Zoals bekend bestrijden Maleisische
veiligheidstroepen in de Borneose delen
van de federatie Indonesische guerrilla
strijders.
(Advertentie)
DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 28 JULI 1964
de zwarte kruisen op de flanken. Als
we op Chaumont aankomen hebben de
vliegers hun overalls al lang verwisseld
dat men met de ogen kan bestrijken is
voor het burgerpak. Klaar voor een
feestelijk rondje.
TN DE MESS zit 's avonds een groepje
Nederlanders vliegers, journa
listen en officieren van de luchtmacht
voorlichtingsdienst het succes van
deze dag te vieren. Laten we er nou
nog niet te veel nemen", zegt er een,
„er moet nog zoveel gebeuren".
Nog meer rocketaanvallen, schieten
met boordwapens, bommenwerpen en
taktische nucleaire aanvallen. En aan
elke run gaat zo'n zware navigatievlucht
vooraf
Bovendien: Chaumont is een dollar-
basis en dollars zijn duur in Nederland.
Hetgeen ondermeer blykt uit de toelage
die de Nederlandse vliegers hebben mee
gekregen
Als je in het begin wat zuinig aan
doet, heb je op het laatst ook nog wat
en daarnaast hebben ze ook nog wat
eigen geld meegenomen.
Niettemin: zo luidt die uitdrukking
het moreel is goed. Méér dan voor
treffelijk, zou ik zeggen!
Foto aan de kop van de pagina
Het Nederlandse team dat aan
de Tactical Weapons Meet deel
neemt. V.l.n.r. 2lt Jonkman (Vol
kel, kapt. Pennings, kapt. Kornaat
lit Broekhuizen (alle drie van
Eindhoven) en lit Kuipéri van
de vliegbasis Volkel. Op de foto
beneden ziet men de crewchief
van een der Nederlandse Thun-
derstreaks boordwapens laden. De
sleuven aan de bovenkant van
de romp zijn twee van de zes
vuurmonden van dit toestel.
(Van onze speciale verslaggever)
CHAUMONT AIR BASE te 11
uur 14 Zulu-tijd op een hete
julidag: Aan het einde van de bre
de startbaan staat de F 84 F Thun-
derstreak van kapitein-vlieger J.
J. M. Pennings te sidderen onder
het nóg ingehouden geweld van de
krachtige Wright J 65 straalmotor.
Transpirerend onder de broeierige
glazen stolp van zijn cockpit wacht
kapitein Pennings op toestemming
om te starten. Nog éénmaal ten
overvloede zou je haast zeggen
controleert hij de metertjes, de
lichtjes en de handels in zijn
„stuurhut". Vlak voor hem stijgen
twee blauwe rookpluimpjes op, af
komstig van de schroeiende ban
den van een landende CF 104 G
Starfighter van de Canadese lucht
macht.
11.15 Zulu. De Starfighter die zojuist
landde draait de startbaan af en de
toren geeft de Nederlandse Thunder-
streak toestemming om zijn aanloop te
beginnen. Oorverdovend raast nu de
jachtbommenwerper die schokkend vecht
tegen de remmen die hem nog even vast.
houden. Dan begint het vliegtuig te rol
len steeds harder en met loeiende
motor verheft het zich van de baan om
even later laag vliegend te verdwijnen
in de blauwgrijze nevels die de kim ver
sluieren. Kapitein Pennings is zijn mis
sie begonnen. Ongeveer vijf kwartier
later zal hij terugkeren in de hoop goed
gescoord te hebben en daarmee de pun-
tenlijst van de Tweede Geallieerde Tac
tische Luchtmacht (2ATAF), die in de
competitie voor tactische luchtwapens
in een sportieve strijd gewikkeld is met
de Vierde Geallieerde Tactische Lucht
macht (4ATAF)flink te hebben aan
gevuld.
Kapitein pennings (32) van het
315 squadron (vliegbasis Eindho
ven) mag goede hoop hebben op een
perfecte navigatievlucht en ëen full hit
een voltreffer op het doel nabij
St.-Dizier. Hij blijkt een van de azen
te zijn van het uit Britten, Belgen en
Nederlanders bestaande 2ATAF-team.
Vorig jaar toen op de Duitse vliegbasis
Hopsten de Tactical Weapens Meet voor
de tweede keer werd gehouden, redde
hij mee de eer van de verliezende 2ATAF
door te eindigen als de beste rocket-
schutter van alle competitiedeelnemers.
Nu, op de in Frankrijk gelegen Ame
rikaanse vliegbasis bij Chaumont (Haute
Marne) ontmoeten 2 en 4ATAF elkaar
voor de derde keer en in het weekeinde
zag het er hoewel er nog van alles
kan gebeuren voor het 31 juli is naar
uit dat 4ATAF (Amerikanen, Fransen,
Duitsers en Canadezen) opnieuw met de
Broadhurst-trofee naar hun hoofdkwar
tier in Ramstein Air Base in West-Duits-
land zullen terugkeren.
Dat 4ATAF steeds won heeft verschil
lende redenen. De belangrijkste is wel
dat tot nu toe 4ATAF wat uitrusting be
treft 2ATAF voorwas. Dit jaar vliegt het
4ATAF-team weer met moderner en be
ter uitgerust materiaal. De Canadezen
met Starfighters, de Amerikanen en
Fransen met F 100' s en alleen de Duit
sers met de Thunderstreaks. De Neder
landers en de Belgen hebben ook Thun
derstreaks en de Britten nemen deel
met hun spookachtige Canberra's. Boven
dien blijken de Fransen die in'„Vier"
zitten knappe prestaties te kunnen
leveren, zodanig dat zij de nonchalance
die de Amerikanen nu al menige dis-
kwalifikatie opleverde, meer dan goed
kunen maken.
De teams zijn niet speciaal voor de
competitie geoefend. Zy zyn door on
partijdige NAVO-kopstukken willekeurig
gekozen uit de bemanningslysten der
tactische Aircent-squadrons, want 't doel
van deze competitie is een overzich te
krijgen van de graad van geoefendheid
van de gemiddelde tactische vlieger.
O EGELMATIG DE vliegkaart, welke op
zijn knie zit vastgebonden, raad
plegend, speurt kapitein Pennings het
golvende groen en gele Franse land
schap af. Vanaf de verplicht gestelde
hoogte van 500 voet heeft hij uitstekend
grondzicht maar een Thunderstreak
vliegt snel en de geringste vergissing
kost punten. Pennings heeft voor hij
de vlucht aanving de tijden opgegeven
waarop hij de keerpunten van de vlucht
zal overvliegen en op die punten staan
juryleden met stopwatches. Zorgvuldig
heeft de vlieger na de briefing zijn vlucht
zitten plannen. Het vluchtplan zit goed
in elkaar, maar gedoogt geen koersaf
wijkingen] En het doel bijna aan het
eind van de laagvlieg-navigatievlucht
kris-kras over centraal Frankrijk, moet
ineens goed aangevlogen worden, want
voor een tweede run krijgt de vlieger
geen toestemming.
KAPITEIN SLEGERS van de Belgische
luchtmacht drukt zich met de rug
tegen de gesloten hangar van het sport-
vliegveldje Cogny in de buurt van Or
leans, langs de route Nationale nr. 7.
Het is gaan onweren en het regent hard.
Hij moet echter op zijn hoede blijven
want elk moment kan er weer een straal
jager overvliegen. Cogny is een van de
checkpoints in de navigatievlucht van
die dag en de kapitein hanteert de on
verbiddelijke stopwatch. Hij móet wel
onpartijdig zijn want hij kent de start
volgorde niet, zodat hij ook niet weten
kan, wie passeert en welke tijd de on
bekende vlieger voor het overvliegen
van kapitein Siegers' ijzeren hangar in
zijn bij de jury ingediende vluchtplan
heeft opgegeven.
Het jureren op Cogny is een eenzame
job. Langs de route nationale nummer
7 razen auto's van noord naar zuid en
omgekeerd en geen bestuurder heeft
aandacht voor de kapitein. In de verte
rommelt het geluid van ietmotoren. Zou
dat een deelnemer zijn? Hij ziet de stip
afgetekend tegen de dreigende onweers-
lucht. Die zit goed fout, komt helemaal
van de verkeerde kant. Even later
blijkt het een F 105 Thunderchief te
zijn. Geen deelnemer dus. Thunder-
chiefs doen niet mee. De Vlaming haalt
geduldig de schouders op en staart weer
naar de voorbijflitsende auto's op de
route nationale
Dan hoort hij weer een vliegtuig. Dit
maal het zware knetterende geronk van
een wentelwiek. De S 58-helikopter van
het Franse leger, bestuurd door sergeant
vlieger Roger Martin land op het veldje.
Siegers is blij met het bezoek; het be
tekent een praatje. Er stappen twee met
baseball-petten (die in de Amerikaanse
luchtmacht een officiële militaire status
schijnen te hebben verworven) en veld-
pakken getooide fotoreporters van de
Amerikaanse strijdkrachten-pers uit die
snel aanstalten maken om te fotografe
ren. Tegelijkertijd nadert uit de juiste
aanvliegrichting een jet. Siegers klemt
de stopwatch in de hand en kijkt naar
de snel naderende zwarte stip. Het is
een Thunderstreak; Nederlands ziet hij
als de jachtbommenwerper van kapitein
Pennings overraast. Kapitein Siegers
druktde stopwatch af, noteert de tijd,
type en nationaliteit en als extra notitie
„Kwam perfect aanvliegen ondanks on
weersbuien op zijn route".
KAPITEIN PENNINGS heeft goede zin.
„Het gaat lekker" denkt hij. Voor
zover hij weet heeft hij nog geen of
weinig fouten gemaakt. Onder hem door
glijden de pas geschoren korenvelden en
de bossen. Uitgedroogde riviertjes en de
schaarse, hoveloze dorpjes identificeert
hij aan de hand van de kaart. Het klinkt
simpel, maar navigeren op geringe
hoogte is geen gemakkelijke zaak, ook
niet al is het zich goed. Het landschap
maar klein van omvang en de snelheid
is hoog. Dorpjes die tot baken moeten
dienen, blijken achter heuvelruggen te
hjggen en pas op het allerlaatste ogen
blik zichtbaar te worden. Pennings is
een zeer ervaren vlieger maar niette
min moet hij zich tot het uiterste con
centreren. En het is verschrikkelijk
warm in de cockpit. De oranje vlieg-
overall plakt aan zijn rug en onder de
grote witte helm kriebelt het zweet langs
de wortels van zijn kortgeknipte haren.
Eentonig dreunend dringt het geluid
van de sterke motor door in zijn kop
telefoons en helm bedekte oren. Nog één
keerpunt en dan moet hij voor zijn doel
komen. Extra opgelet nu. het moet nu
in de buurt zijn: een schuurtje, half
verborgen achter een groepje bomen.
Opeens ziet hij het. Onmiddellijk gooit
hij zijn Streak in een scherpe bocht. Nu
goed koers houden denkt hij, dan kom
ik vanzelf boven het doel terecht.
T>IJ HET doel de „range" geheten
en en gelegen in een droge woeste
nij in de buurt van St.-Dizier zitten
de score-judges te wachten op de vol
gende kist. Captain Callagan (USAF)
van het Iron Knights-squadron beklimt
de toren waar de overige score-judges,
major Fletcher (USAF), squadronleader
Dawson (RAF) en een Turkse officier
met een onuitsprekelijke naam al klaar
zitten om de treffers, tijd enz. te note
ren.
In de verte horen we een vliegtuig
naderen. „Dat zal hij zijn", zegt range-
comander Lieutenant Rountree uit Texas
„Hij zal zodadelijk over die gindse heu
velkam komen duikelen. Hopelijk ziet hij
het doel beter dan de Franse F 100 die
vanmorgen een groot bord hier voor de
doelschijf aanzag en de volle laag lood
en ijzer op ons kleine kampement af-
spoot. Gelukkig werd niemand gedeerd".
Daar komt de Thunderstreak over de
heuvel aangesprongen. Recht op het
doel afduikend lanceert Pennings
want die is het zijn rockets. Vier
stuks. „Allemaal raak!" roept de Ne
derlandse assistent van de jury de
Limburgse sergeant Vaessens uit Ka-
dier en Keer. Ver achter het doel
draait de Thunderstreak van Pennings
in een steile bocht op het nog geen
in een steilebocht op het nog honderd
kilometer verder liggende Chaumont
aan. Pennings grijnst in zijn zuurstof
masker. „Ze móeten raak geweest zyn,
alle vier!"
Precies op tijd verschijnt de Streak
van kapitein Pennings in het circuit
van Chaumont. Als hij even later aan
komt taxiën en zyn vyf collega's, zijn
crewchief en andere leden van de
grondploeg ziet staan, grijnst hij van
oor tot oor en steekt de duim op.
„Proos"t zegt er een, dat wordt een
feest vanavond".
HET VLIEGPROGRAMMA zit er voor
vandaag op. Van de basis stijgen
nu de helikopters op om de juryleden,
verspreid over een gebied rond Chau
mont met een straal van 120 kilometer
op te pikken. Een van deze helikopters
komen we tegen als we met een Alouette
wentelwiek van de Luftwaffe terugvlie
gen van de range naar Chaumont. Die
gaat de ogenschijnlijk nonchalante, maar
o zo attente Callagan halen. En Fletcher
met zijn scherp getekende Indianenkop
met daarin een paar opvallend vriende
lijk glimmende oogjes. En ook de cor
recte en beleefde RAF-officier en de
zwijgend werkende Turk. De leden van
het door Fontainebleau voor deze compe
titie beschikbaar gestelde detachement
zullen naar hun hotelkamers in Suippes
en St.-Dizier verdwijnen en dan valt
de avond over het kleine kampement
van de Texaan lieutenant Rountree. Al
leen de stroomgenerator en een of andere
draagbare radio zullen de stilte van dit
lege stuk Frankrijk verbreken. Er zit
voor de permanente bezetting van de
range niets anders op dan vroeg naar
bed te gaan. Niet alle Amerikanen in
Europa zitten op fluweel
Unteroffizier Hoggendorf (23 jaar, voor
het eerst in Frankrijk en in zijn dage
lijks bestaan instructeur van de helikop-
terschool in Faszberg) scheert met zijn
Alouette, ten gerieve van zijn passagiers,
laag door het fraaie Marnedal. In de
dorpjes heffen de Fransen de hoofden
op en wuiven naar de wentelwiek met
Zuid-Afrika wordt op het ogenblik ge
troffen door de strengste winter van
deze eeuw. De bittere kou heeft met
zich meebracht dat er een enorm te
kort aan kolen is ontstaan. De kolen-
schaarste wordt de „ergste in de Zuid-
af rikaanse geschiedenis" genoemd.
De Zuidafrikaanse Kamer van Koop
handel en Fabrieken heeft een waar
schuwing uitgegeven, dat indien de ko-
lenaanvoer binnen twee weken niet ge
normaliseerd is, de industrie ernstig zal
worden getroffen.
De kolencrisis is ongeveer twee weken
geleden duidelijk aan het daglicht getre
den, toen de distributie van de kolen
werd verstoord door abnormaal lage
temperaturen, waardoor veel meer kolen
dan normaal voor huisbrand werden ge
bruikt.
De spoorwegen zijn zelf ook getroffen
doordat door de vorst de transporten
van kolen worden vertraagd. Grote voor
raden kolen en brandstof liggen te wach
ten op vervoer naar de bedrijven.
Vele bedrijven hebben al aangekon
digd hun deuren te moeten sluiten indien
de aanwezige kolenvoorraad is uitgeput.
Dit kan tot gevolg hebben dat vele men
sen werkloos worden.
In de Afrikaanse wijken worden kolen
zwart" verkocht en vele Afrikanen heb
ben hun oude gewoonten weer opgevat
door gedroogde koeienmest te stoken.
In de afgelopen dagen is het weer iets
verbeterd en de kolentreinen beginnen
al iets regelmatiger te rijden, maar
algemeen wordt verwacht dat het nog
wel vijf a zes weken zal duren, indien
de weersverbetering aanhoudt, voor alles
weer normaal is.
De veiligheidspolitie heeft de rugge
graat van de nieuwste sabotage-organi-
satie in Zuid-Afrika, de Afrikaanse ver
zetsbeweging, gebroken, zo heeft com
missaris Keevy in Pretoria meegedeeld.
Hij zei dat de afgelopen drie weken
veertig mensen zijn -gearresteerd en dat
de politie opslagplaatsen voor sabotage-
materiaal heeft gevonden. In Johannes
burg is een aanzienlijke hoeveelheid
explosieven en mechanismen voor tijd
bommen gevonden.
Commissaris Keevy zei, dat verschei
dene mensen spoedig terecht zullen staan
in verband met sabotagedaden, waaron
der de aanslag in het station van Jo
hannesburg.
Van de Afrikaanse verzetsbeweging
maken volgens hem zowel blanken als
niet-blanken deel uit.
(Van onze verslaggever)
Drie kwartier nadat zy in Limmen
op klaarlichte dag een mislukte roof
overval hadden gepleegd, op de 55-jarige
garage- en benzinepomphouder A. Krom
aan de Rijksstraatweg zyn vier jeugdi
ge Amsterdammers aangehouden. Zy re
den in het net, dat de rijkspolitie in de
omgeving direct na de melding van de
roofoverval had gespannen. Bij de cam
ping tussen Castricum en Heemskerk
werden zij, rijdend op twee brommers
in de kraag gegrepen. Het zijn de 16-
jarige R. K., de 16-jarige B. C. K., de
18-jarige A. B. en de eveneens 16-jarige
R. F. D.
Na het verhoor op het politiebureau
te Heiloo, dat in verband met de kermis
gebrek had aan celruimte, werden zij
overgebracht naar het politiebureau van
Heerhugowaard en Bergen. Hun buit
was slechts een scheerapparaat.
De jongelui waren bij de garage van
de heer Krom gekomen om een lekke
band te repareren. De reparatie duurde
nogal lang en dat had enigszins de arg
waan van de garagehouder opgewekt.
Daarom besloot hij het grote geld. dat
hij die dag van klanten bij zijn station
had ontvangen, (ongeveer driehonderd
gulden) in zijn woning op te bergen.
Elke keer wisten de jeugidige klanten
iets anders te verzinnen om zo lang
mogelijk de verrichtingen van de heer
Krom in zijn kantoortje met de kassa
gade te slaan. Dan weer vroegen zij
om een moertje, weer later om een bout
je. Op het moment dat de garagehouder
even binnen was hoorde hij, ondanks het
geluid van de fel knetterende bromfiets,
de kassa in zijn kantoortje aanslaan.
Hij rende naar buiten en zag net hoe
een van de jongelui een greep in de
kassa deed. Bij de worsteling die daarna
ontstond kreeg de heer Krom een klap
op zijn neus, die hevig begon te bloe
den. Van deze gelegenheid gebruik ma
kend sprong de dader snel achter op
de brommer van zijn vriend.
Terwijl zijn vrouw de politie waar
schuwde en daarbij een behoorlijk sig
nalement kon doorgeven, pakte de heer
Krom zijn Chevrolet om de achtervol
ging in te zetten. Bij hotel „Friesland"
pikte hij de juist passerende wachtmees-
een greep in de la had gedaan was zó
verrast door de komst van de heer
Krom, dat hij niets kon meenemen. Een
van de mededaders had wel een scheer
apparaat uit het kantoortje bemachtigd.
Hij was met zijn vriend achter op de
andere brommer al vooruint gegaan,
ter J. J. Baart op.
In de veronderstelling dat de jeugdige
daders in de richting Amsterdam zouden
rijden, gingen zij de kant van Uitgeest
op. Het vangnet van de rijkspolitie, uit
gerust met verschillende wagens was
toen al hermetisch samengetrokken. Tus
sen Castricum en Uitgeest liepen de jeug
dige daders in de val. Na het verhoor
bekenden zij, dat de roofoverval van
tevoren was opgezet. De jongeman die
Een autobus met 27 inzittenden is
nabij Epinal, in oost-Frankrijk, door nog
onbekende oorzaak door de leuning van
een brug geschoten om vervolgens met
de wielen omhoog, op een elf meter la
ger gelegen spoorwegbaan terecht te ko
men. Negentien inzittenden, onder wie
de bestuurder, zijn hierbij om het leven
gekomen. Zeven overige passagiers zijn
ernstig gewond. Eén meisje, dat achter
in de bus zat, èleef ongedeerd en waar
schuwde een passerende automobilist.
De doden en gewonden zijn overge
bracht naar het ziekenhuis van het na
burige stadje Vittel.
De passagiers van de bus waren le
den van een uit Perpigan, in zuidwest-
Frankrijk, afkomstige groep volksdan
sers en -zangers. La Sardane geheten.
Ter gelegenheid van een te Senones ge
houden Europese wedstrijd voor derge
lijke groepen, hadden ze daar een uit
voering gegeven.
Het verkeer op de spoorweg was na
het ongeluk volledig gestremd. Het
treinverkeer moest worden omgelegd.
Wanneer de Olympische Spelen voor
een aantal meisjes in Tokio uitdraaien op
een ongelukkige liefde, dan zullen deze
meisjes niet met recht kunnen zeggen
dat zy niet waren gewaarschuwd.
Al twee jaar worden de meisjes van
Tokio door de gemeentelijke autoriteiten
er op gewezen dat zij de mooie praatjes
van buitenlanders niet te letterlijk moe
ten nemen. Al ongeveer dertien miljoen
yen heeft de stad gespendeerd aan boek
jes en pamfletten en met allerlei instan
ties vergaderd.
De actie tot bescherming van de meisjes
van Tokio staat onder leiding van mej.
Tsoeja Nakano, directrice van het bu
reau voor vrouwenzorg in Tokio.
Mej. Nakano zegt te weten, dat er
mensen zijn, die zeggen dat zij gemeen
tegeld verknoeit of haar neus in ander
mans zaken steekt. Zij trekt zich van
die kritiek echter niets aan. „Ik wil de
kuisheid van de Japanse vrouwen be
schermen tegen buitenlanders die Japan
zullen bezoeken in verband met de Olym
pische Spelen". Mej. Nakano maakt zich
zorgen om de naar haar mening te soe
pele opvatting die de jonge Japanse ge
neratie over het verkeer der seksen
huldigt. Gezien de vreemde aantrekkings
kracht, die buitenlanders voor Japanse
meisjes schijnen te hebben, worden de
zorgen van mej. Nakano nog verdubbeld.
Mej. Nakano houdt hen, die beweren
dat het zo'n vaart niet zal lopen, het ver
leden voor. Toen in 1958 in Tokio
de Aziatische spelen werden gehouden,
verdrongen de Japanse meisjes zich voor
het hotel dat als „dorp" der spelen werd
benut. Later zijn heel wat traantjes ge
laten als gevolg van internationale lief
desaffaires met droevige afloop.
Hoe denken de Japanse meisjes zelf
over de bescherming die mej. Nakano
hen wiel bieden? Een 24-jarig kantoor
meisje gaf deze commentaar: „Is de leid
ster van deze beweging misschien al wat
oud? Is haar filosofie niet wat ouderwets?
Wat is er verkeerd aan als een Japans
meisje verliefd wordt op een buitenlan
der? We zijn niet zo gemakkelijk te ver
leiden".
(Advertentie)