Britse stormhoek: eens doelwit
van Napoleon, nu schapenoord
Skoj
ph
ER wor
Aloud zevental
Invasiekust
Smokkelkust
AFWEZIG
I
I
I
ERVAREN
BETONVLECHTERS
en
TIMMERLIEDEN
Dagblad De Stem
4
DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 28 JULI 1964
Vredig gegraas
m oeroude
jnvasiehoek
564ste STAATSLOTERIJ i. w»
De personeelsdienst
van „De Etna" n.v.
DE ETNA" N.V.
woensdag 29 juli
de gehele dag
GESLOTEN
KENNISGEVING
elektro-monteurs
machine- en constructie
bankwerkers
plaatwerkers
lassers
elektrisch en autogeen
N.V. ING. BUREAU
WASSENBERG - Den Haag
I
I
I
I
I
HEFTRUCK-CHAUFFEURS
bier
EEN JONGEDAME
JUBILEUMJAAR 1964
Zet Uzelf op het spoor van een gezellig dagje uit
183911964
Iedereen
de handt
de mou
Veranderi
Anneke tr
op 29 augi
5>
(Van een bijzondere medewerker)
VERBAZINGWEKKEND is het
helemaal niet, dat zo weinig men
sen buiten Engeland ooit hebben
gehoord van de „Cinque Ports", ge
legen in Engelands zuidoostelijke
stormhoek. Waarom is het niet
verbazingwekkend Omdat die
„Cinque Ports" op Engelands zuid
oostelijke drempel liggen en het
voor bezoekers geen gewoonte is
om op de drempel te blijven staan.
In het geval van de „Cinque
Porte" is dat echter wis en zeker
de moeite waard. Waarom
Allereerst, omdat de namen der .Cin
ques Ports" beelden oproepen van
eeuwenoude gebeurtenissen, die plaats
grepen, toen Engeland nog in staat van
wording verkeerde, maar die niettemin
tot op de huidige dag van grote invloed
op de Engelse historie zijn geweest. De
geschiedenis der Cinque Ports" gaa.t
namelijk terug tot de tijden, toen men
begon met de historie enigszins uitvoe
rig te boek te stellen.
Lang vóór er sprake was van een Brit
se Marine verleenden de Engelse konin
gen aan de zeelieden der „Cinque Ports"
vele privileges. Zij wilden daarmee be
reiken, dat die stoere mannen een vloot
in gereedheid zouden brengen om En
gelse troepen naar het Europese vas
teland te transporteren, als de regering
zulks nodig achtte. Deze vloot der
„Cinque Ports" streed tegen de Fran
sen, de Nederlanders en de Denen. Hij
was de voorganger van de latere Brit
se marine. De havens, waarin die sche
pen lagen en werden uitgerust, zijn nog
te zien, maar hun kaden zijn met gras
begroeid. Van de oude glorie en bedrij
vigheid zijn weinig sporen overgebleven.
Wel van de traditie, zoals wij nog zullen
zien. De zeven stadjes der „Cinque
Ports" hadden hun gouden eeuw reeds
achter de rug, toen koningin Elizabeth
I een meisje was. Reeds in de zestien
de eeuw gihgen zij behoren tot de groep
der „Dode Steden" zoals Nederland die
heeft langs de kusten van de vroegere
Zuiderzee.
Alleen Dover is nu nog een haven
stad van enige betekenis. Zijn bestaan
berust op de technische prestaties van
de mens in de eeuwige sttrijd tegen de
agressieve zee. Sandwich ligt thans
ruim drie kilometer van de zee verwij
derd. In de zandige duinen, die eens
de handel van Sandwich verstikten, lig
gen nu mooie golflinks. Hythe is een
kustplaatsje zonder enige betekenis.
Scheepjes, die niet tijdens de winter
stormen mogen vergaan, moet men tij
dig met man en macht op het strand
in veiligheid brengen. New Romney is
nu een tamelijk ver van de kust gele
gen dorpje. Van de rivier, die eens zijn
haven vormde, is zo op het oog nog
maar heel weinig te bespeuren. Has
tings is nu een badplaats. Van zijn
vroegere handelsglorie is vrijwel geen
spoor meer over. Rye en Winchelsea
de twr - „oude stedekes", die pas in
de dertiende eeuw werden opgenomen
in de „Confederatie der Cinque Ports"
hebben in de afgelopen zes eeuwen
hun oorspronkelijke karakter het best
bewaard. Weinig plekjes zijn er in Euro
pa, waar de middeleeuwen zo intact zijn
gebleven als in Winchelsea en Rye. Win
chelsea is thans een wijnhaven van eni
ge betekenis. De oude wijnkelders heeft
men na de tweede wereldoorlog weer
in gebruik genomen. Hoezeer de zee
vaart vroeger van belang was voor die
zeven stadjes blijkt ook uit hun stadswa
pens. In elk dezer wapens ziet men
namelijk een halve leeuw en een half
schip!
Op een heuvel bij New Romney staat
een kruis het Kruis van Shepway. Het
bevindt zich daar, waar eens het Hof
van Shepway stond Dit Hof was de oe-
lichaming van enige belang'ijke privi
leges van de „Cinque Ports". Als be
loning voor de diensten, den lande ter
zee bewezen, hadden de ingezetenen der
„Cinque Ports" namelijk het recht ver
worven, geen andere Heer te moeten
erkennen dan de koning. Alleen bun
eigen rechtbank mocht hen berechten.
Het Hof van Shepway benoem 'e zelf de
Lord Warden (gouverneur) der „Cinque
Ports". Tot op de huidige dag is deze
functie, die nu uitsluitend traditionele
betekenis heeft, een ere-ambt waartoe
zeer verdienstelijke Engelsen worden be
noemd. Na de laatste oorlog bekleedde
Sir Winston Churchill de functie van
„Gouverneur en Admiraal der Vijf Ha
vens". Het Hof van Shepway waakte
met argusogen en met alle ten dienste
staande middelen praktisch gespro
ken was de Confederatie der Vijl Ha
vens een autonoom gebied binnen het
Engelse koninkrijk over de eerbie
diging der rechten en voorrechten the
de steden verworven hadden. New Rom
ney was eens het hart van de Confede
ratie. In zijn archieven bevinden zich
zeldzame historische documenten. Te
genwoordig zijn de schapen in het Rom
ney Marsh, het Moeras van Romney,
wereldberoemd. Niet. omdat zij gra
zen op de plaats, waar Willem de Ver
overaar Engeland binnenviel, maar om
dat zij schapen van zeer goede kwali
teit zijn,
In de dagen, toen de Theems, die
thans uitmondt in de Noordzee, nog uit
mondde in het Kanaal, was Sandwich de
belangrijkste haven van Londen. Nog
ziet men er in de dagen van Elizabeth I
gebouwde versterkingen, hoewel de
stad toen al over het toppunt van zijn
glorie heen was. tn 1014 aldus een
oude kroniek was Sandwich „de be
roemdste haven van Engeland". Toen
Eduard de Belijder de Confederatie der
Vijf Havens stichtte, nam Sandwich op
zich, „twintig schepen, elk bemand met
20 koppen, gedurende vijftien dagen" te
zullen leveren. Dat was voor die da
gen (circa 1050) heel veel!
Een der aardigste tradities die te
vens wijst op de vroegere betekenis der
Cinque Ports" is, dat de burge
meesters der stadjes, die in functie zijn
bij de kroning van een nieuwe soeve-
worden verheves. Het is een oud ge
bruik, dat ook in deze eeuw in ere is
gebleven.
Het gebied der „Cinque Poros" is
sedert de dageraad der historie de
stormhoek en invasiekust van Eage-
land geweest. De Romeinen landden na
bij Sandwich en bleven vier eeuwen
lang heersers over Engeland. Richbo-
rough was het Romeinse regeringscen
trum. De Romeinen bouwden de vijl for
ten (castella), die later uitgroeiden tot
de „Cinque Ports". Zoals in Nederland
de keizers van het Heilige Roomse Rijk
aan de kust graven of wakers tegen
de Noormannen benoemden, kende men
in Engeland na de Romeinse tijd de
„Graaf van de Saksische Kust". Deze
bestuurders bevorderden de opbloei der
havensteden en bereidden zo de tot
standkoming van de Confederatie der
Vijf Havens in de dagen van Eduard
de Belijder voor. De aansluiting van de
„twee oude stedekes" Rye en Winchel
sea bracht het aantal leden op Zïven,
maar het oude Normandisch-Franse
woord „Cinque" (vijf) handhaafde men
in de naam der confederatie.
Na de Romeinen landden de Saksers
op de stranden, waar eens de Romein
se legioenen ontscheept waren. Zijn
beide Deense oorlogen vocht Engeland
uit nabij Sandwich De eerste predikers
van het christendom en later, de Nor-
mandische veroveraars kozen dezelfde
invasiepoort als vóór hen de Saksers en
de Romeinen. Napoleon liep met ernsti
ge plannen rond om Engeland binnen te
vallen in de streek der „Cinqne Ports".
Toen bouwden de Engelsen tal van klei
ne forten (martello-torens) langs de kust
die nog op enige plaatsen te zien zijn.
in onze eeuw kwam wereldoorlog num
mer twee. Zou Hitier een poging wa
len om over te steken en Engeland te
bezetten? In de zomer van 1940 leef
den de mensen in het gebied van de
„Cinque Ports" maanden acutereen in
koortsachtige spanning Een aantal ja
ren geleden vroegen wij eens aan New
Romney's oudste inwoner, de toen 102
jaar tellende William Furbeii „Wel,
mijnheer Furber, wat dacht u in 1940
van de Duitse invasie?" Furber, gepen
sioneerd marine-man, antwoordde met
iets van een vriendelijke snauw in zijn
stem: „Ik was toen nog geen negentig
jaar oud. Ik zei: dat lukt die Duitsers
nooit, als Churchill maar het comman
do krijgt. Hij zorgt wel, dat" ze niet bin
nenkomen!!" Nu. de Duitsers zijn niet
binnengevallen en daarom heeft Willem
de Veroveraar nog steeds hei, recht op
de titel „Laatste Veroveraar van Enge
land".
De castella der Romeinen, de „Oost-
wal" die de Saksers langs de kust bij
de „Cinq Ports" bouwden, de forten uit
de Napoleontische tijd en de radar-in
stallaties en vlammenwerperuatterijen
uit de laatste oorlog hadden alle tot
taak: Te waken tegen Engelands vijan
den op het Europese vasteland. Zij zijn
tevens stuk voor stuk symoolen zowel
van mooie, als moeilijke tijden in de
Engelse geschiedenis
Was het achteraf gezien eigenlijk
zo heel erg, dat de mannen, die voch
ten op de vloten der „Cinque Ports",
in hun vrije tijd wel eens aan zeero
verij deden? De Engelsen zien dit graag
Dit ls de ,nnvasiehoeköy Dover,
die door de Romeinen, de Saksen,
de Denen en de Noormannen is
benut om Groot-Brittannië binnen
te vallen. Ook Napoleon en Hitier
wilden hierlangs Engeland bin
nendringen. Nu zijn het de toe
risten, die hier en masse arrive
ren.
door de vingers. Zij zien ook door de
vingers, dat een aanta] instellingen op
charitatief en religieus gebied in het do
mein der „Cinque Ports" in vroeger
eeuwen hun middelen ten dele kregen
dank zij de troebele bronnen van zee
roverij en smokkelarij. Wie Romney
Marsh heeft bezocht, begrijpt - zeg
gen vele Engelsen dat daar in de
buurt gesmokkeld moest worden. Zü
zeggen dit voornamelijk, omdat zij onder
geen beding willen verdoezelen, dat die
smokkelaars en zeerovers niet slechts
vochten voor eigen huis. hof en handel,
maar voor Engeland Die mannen
moesten steeds over zee turen om te
zien of er vijanden in aantocht waren
En natuurlijk zagen zij dan ook wel eens
een lantaarn op een Frans schip., een
lantaarn, die voor hen een winstgeven
de dag betekende!
HOGE PRIJZEN
25.000 8678 5000 18284 2000 14678 1 1500 9589 14011 1000 6866 13924 18620 20102
20111 400 3407 5^80 6970 7611 8353 9192 11070 11443 1359U 15942 17186 18063 JL9199
20074 20362 J 200 4449 2464 3213 3317 3328 3776 3799 3981 4351 4359 4458 4863 5379
5943 b<82 6815 7060 7494 7645 8205 8371 8661 8755 8849 9052 9384 9622 9704 10613 10935
11139 11196 11433 147111532 11703 11989 12059 12110 12309 1239 12445 12538 13093
13373 13565 13663 13857 14208 14247 14430 15319 15625 16085 16245 16748 17276 17287
17669 17770 18646 18703 18835 19123 19239 19331 20029 20425 20814 20958 21143 21386
21447 21482 21906
PRIJZEN VAN ƒ20,—
1068 086 115
351 361 370
601 619 626
951 2000
2024 026 089
309 320 329
571 594 621
786 787 831
3073 079 184
408 446 464
706 707 718
880 898 908
4027 041 048
217 259 396
640 660 763
922 924 942
5000 002 009
311 383 38b
559 573 582
687 697 743
926 940 942
6006 015 037
282 292 299
484 492 519
745 775 792
931 936 997
7021 030 037
306 311 313
436 443 465
610 613 629
835 867 915
8028 047 126
374 378 410
629 636 683
833 846 881
9016 023
167 170 202
413 436 476
675 681 688
10017 065 066
214 220 252
460 468 492
771 786 789
11010 035 077
414 446 509
629 637 638
735 770 797
921 959 964
12005 008 057
352 387 399
131 161
395 409
636 638
112 156
343 431
654 668
847 866
207 212
473 520
736 802
915 917
063 078
423 434
791 828
986 993
064 106
389 441
596 623
794 820
972 996
056 104
307 317
575 597
822 838
045 055
322 339
477 510
640 663
920 930
152 232
456 518
689 693
891 912
029 060
249 269
489 538
748 754
067 076
265 332
514 606
843 849
222 280
523 537
652 659
801 814
114 157
410 433
168 175 295 319
424 430 490 543 595
658 769 832 842 843
201 242 261
457 486 497
671 676 695
910
232 257 273
572 583 606
805 813 848
963 987 996
120 140 152
489 504 553
842 891 901
299 30
518 565
696 74»
350 368
630 667
863 870
177 192
576 618
908 911
117 133 157 265 271
488 500 509 553 556
632 634 643 647 656
825 849.857 860 867
122 137 161 163 270
355 365 386 387 432
657 673 719 739 744
845 855 903 911 922
068 096 ióó
342 359 364
517 526 538
713 732 735
944 969 974
294 312 33b
531 535 543
703 719 791
930 995
078 129 13b
278 350 380
541 562 617
780 840 84<
120 128 135
353 354 423
634 666 722
853 904 951
296 297 341
582 583 595
671 684 701
830 858 870
1(2 241
368 412
539 560
766 822
345 351
585 599
813 825
159 162
388 390
625 670
851 982
163 176
427 439
721. (55
974 99b
372 401
612 618
716 727
878 913
171 267 299 320 34U
439 455 487 526 528
555
765
951
13012
158
352
637
884
UUU1
329
541
772
963
15034
267
638
867
16046
264
398
516
844
17017
140
366
623
944
18004
252
637
915
IÜU24
187
412
693
938
40078
213
345
457
666
768
893
055
176
314
506
683
911
571 594 602 620 637 640 657 732 747
773 779 787 805 806 808 847 880 905
019 028
186 192
368 395
b52 659
892 939
013 061
338 353
562 589
798 843
119 127
321 342
66b 682
893 899
049 057
265 309
401 402
560 646
861 885
018 063
147 156
375 385
629 685
962 974
012 049
310 339
706 714
y34 94b
<>39 041
210 217
45b 471
(01 705
951 971
118 119
214 236
398 102
485 502
669 680
777 792
899 906
058 075
189 221
316 355
516 537
690 740
912 914
035 043
230 235
437 444
679 692
943 956
092 119
366 429
621 665
847 854
136 138
373 377
718 751
900 923
089 107
311 337
414 437
649 659
900 901
070 087
161 162
405 432
689 706
Ü'70 098
353 368
729 816
970 983
074 075
232 Z4'2
475 509
747 754
976 981
122 163
245 270
403 434
513 521
686 707
794 803
920 932
076 097
229 233
380 406
549 558
774 791
940 944
053 054
260 294
542 560
702 712
961 981
141 166
462 475
679 689
859 862
148 173
431 438
788 810
967 975
111 114
345 353
453 464
667 688
924 933
U88 098
190 215
468 525
710 810
076 121 157
314 337 340
562 578 601
771 876 878
985
232 258 289
484 503 520
711 755 766
910 911 922
186 190 262
511 554 588
811 818 857
161 216 224
368 376 380
488 489 511
709 740 842
959 978
112 125 134
241 296 325
558 594 604
831 862 888
114 180 237 247 248
383 391 453 485 527
870 871 881 882 902
110 121 139 159 174
244 256 308 342 381
55b 564 574 575 659
780 790 836 895 896
168 176
286 323
435 437
534 .583
722 730
804 845
937 951
122 124
249 263
415 434
567 569
810 833
966 974
1(9 188 190
325 334 339
438 441 445
585 604 632
731 763 764
852 864 877
999
13140 171
267 285 304
453 467 489
582 626 665
876 899 904
j. Heden overleed, voor-
I zien van de H.H. Sa
cramenten der Sterven
den, onze geliefde en
zorgzame vader en groot
vader
ALOISIUS DE JAEGER
weduwnaar van
Romanic Michielsens
in de leeftijd van 79 jaar.
Fam. de Jaeger
Fam. Michielsens
Zuiddorpe, 27 juli 1964.
De uitvaartdienst waar
bij UEdele wordt uitge
nodigd zal plaats hebben
op woensdag 29 juli a.s.
om 10 uur in de parochie
kerk van O. L. Vrouw
Tenhemelopneming te
Zuiddorpe.
Rozenkransgebed dins-
dagavond om 7 uur in de
Darochiekerk.
FAMILIEBERICHTEN
(uit ar.dere bladen)
Geboren: Liesette, dochter
van A. Verhoeven-Suyker-
buyk, Nispen.
Getrouwd: E. Bastiaansen
en J. Ottow, Breda.
Overleden: P. Vaes, 57
jaar Tilburg. F. v. d. Put, 44
jaar, Tilburg. E, v. Geene, 59
jaar, 's-Hertogenbosch. J.
Krens, 67 jaar, Etten (N.Br.)
J. Ruiter, 48 jaar, Vlissingen.
J. Vermerris, 76 jaar, Sluis.
J. Louwerse, 54 jaar, O- en
W.-Souburg. D. Wattel, 64
jaar Middelburg. G. Wieck-
hardt, 77 jaar. Driewegen C.
Beenhakker, 77 jaar, 's Heer
Arendskerke. A. Vermerris,
81 jaar, Oostkapelle. C. v.
Sluys, 88 jaar, Krabbendijke.
is afwezig van 2 t.m. 15 aug.
a.s. Na deze datum zal zij u
wederom gaarne DAGE
LIJKS ontvangen van 8.00
tot 12.00 en van 13.30 tot
17.30 uur; zaterdags van 10.00
tot 12,00 uur.
Tramsingel 17 - Breda
rr
Wegens sterfgeval
HORLOGERIE
CORTVRIENDT
Axel
TELEFONISCH AANGESLOTEN
onder no. 01180-4906 Afd. Verkoop H. Hozee
NOORDSINGEL 174 MIDDELBURG
KOELTECHNISCH REPARATIEBEDRIJF
SOHIER-RIETVELD
Tel. 01184-4161 en 2713. Werkplaats 01180-4381.
Gevraagd voor spoedige indiensttreding voor bin
nen- en buitenland:
070322744. Voor Noord-Brabant dagelijks na
19.00 uur: L. J. J. LEVöLEGER, Margrietstraat 29
Raamsdonksveer, tel. 01621222.
HO.U t MT O"
DU PONT DE NEMOURS (Nederland) N.V.
DORDRECHT
Bij de constructie-afdeling kunnen direct een aantal
geplaatst worden.
Sollicitaties te richten aan het bedrijf Postbus 23,
Dordrecht, tel. contact 01850-21641 toestel 135 of
melden aan de Grevelingenweg bij de Personeels
afdeling.
8seft overal
B voorrang
N.V. BIERBROUWERIJ
DE DRIE HOEFIJZERS
Wij vragen voor onze Expeditie enkele
ot jongemannen die tot heftruck-chauffeur wensen te
worden opgeleid.
Sollicitaties worden ingewacht bij de afdeling Personeels
zaken, Ceresstraat 13 te Breda.
Voor een gesprek kunnen wij U elke maandag-, woensdag
en vrijdagmorgen tussen 9 en 11 uur ontvangen
op bovengenoemd adres.
N.V. BIERBROUWERIJ
DE DRIE HOEFIJZERS
Wij vragen voor onze Afdeling Expeditie
voor het verrichten van faktureerwerkzaamheden-
Gegadigden dienen in het bezit te zijn van
mulo- en type-diploma.
Schriftelijke sollicitaties met volledige persoonlijke
gegevens kunnen worden ingezonden aan onze afdeling
Personeelszaken, Ceresstraat 13, Breda.
MAAK NS VAKANTIEDAGTOCHTEN
Het nieuwe boekje ligt voor U klaar. Reis wanneer het U uitkomt. Het
Volledige programma's voor alles- schikt NS altijd. 30 Mogelijkheden
inbegrepen-prijzen. Dat betekent: voor een vakantie-in-dagformaat.
één kaartje dat reis- en toegangsbil- Individueel reizen met een uitge-
jet is voor het gehele programma, stippeld doel.
10 Voorbeelden van vakantie-in-
dagformaat:
AMSTERDAM, Rondrit,
Havenrondvaart
DELTAWERKEN' HELLEVOET-
SLUIS
OOSTENDE en BRUGGE
TEUTOBURGERWOUD
ARDENNEN, Stuwdam Glleppe,
Watervallen van.Coo
ROTTERDAM, Euromast. Museum
Boymans-van Beuningen, Haven-
rondvaart
HARDERWIJK met rondvaart langs
Oostelijk Flevoland
LEIDEN, Rijksmuseum voor Vol
kenkunde, boottocht Kager- pd
Brasemermeren
AMSTERDAM. Rijksmuseum
Rondvaart. Tramabonnemen.
BOOTTOCHT ROTTERDAM-
ANTWERPEN
De overige 30 NS-dagtochten vm-.
TT in het boekje
Belcrum-garage vraagt steeds
aanrijdingvrije auto's v.a. 1959
te k. Min. Kanstraat 18 - 20,
Breda. Tel. 01600-39870.
Vito garage te Breda biedt u
deze week te koop aan de vol.
gende zo goed als nieuwe au-
tomobielen tegen scherpe prij
zen: Volkswagen de Luxe 1963
weinig gereden, kl. rood. Volks
wagen de Luxe 1962 type 1063.
kl. Perl-Weiss. Volkswagen de
Luxe 1962 zeer goed, kl. rood.
Volkswagen de Luxe 1599, 1962
in prima staat. Volkswagen de
Luxe 1500 1963 stationcar als
nieuw. Fiat 1500. 1963, met
schuifdak, weinig gereden. Fi
at 600 D 1962, kl. middel-blauw
Renault R 8 1963. Dauphin»
1962. Renault Gordini, 1963 als
nieuw. Renault Dauphine 1960.
Ford Taunus FK 1250, geslo
ten bestelwagen 1960. Ingeruild
Opel Caravan 1955 en Ford
Taunus 1955. Zoekt u een wer
kelijke occasion, komt dan ge-
heel vrijblijvend eens bij ons
kijken. Praktisch al deze auto
mobielen zijn rechtstreeks van
eerste eigenaar. Koopt ver
trouwd. Koopt bij de Vito, 100
pet garantie zowel op eventu
ele onderdelen en geen kosten
van arbeidsloon gedurende
10.000 km of 3 mnd., alle kos
ten voor onze rekening. Let
op het juiste adres: Vito-gara-
ge. Ginnekenweg 340-342, Bre
da, telef. 36173. Recht tegen
over de kerk vlakbij de Ginne-
kenmarkt. Dagelijks geopend
tot 's avonds 10 uur. Zater
dags tot 6 u. Zondags van 11
tot 6 u. Inruil mogelijk. Finan
ciering binnen één uur 8er®;
geld. 21761-X
Wij hebben nog speciale zo-
meraanbieding onderhanden.
1 Renault R 8 1964, 2 Renaults
R 8 1963 als nieuw weinig ge
lopen. Dauphine, Ondine en
Gordini met en zonder schuif
dak, zeer zeldzaam mooi. Een
zeer zeldzame Dodge 1964,
slechts 15 duizend km gelopen
hardtop, 2 pedalen als nieuw.
Fords Corsair 1963 type 64,
Anglia's 1963 - 1961, Taunus
12M en 15M. Consuls I960 - 1962
en Ford Zephyr, Opels 1700 4
deurs met schuifdak, Opeis 2
deurs 1500, V.W. 1500 en 1209
met en zonder roldak, Fiats
2100-600 en 500 - 1100. Zeer
mooie Chevrolets 1961 4 deurs
Hardtop Impala kleur wit. Che
vrolet 1959 wit Impala en 58
stationwagen. Chrysler Valiant
1962 met radio, Peugeot 1961,
Simca Aronde, Simca 1000.
Vauxhall 1964 sport weinig ge
lopen. Vauxhall 1962 zwart en
nog diverse bestelauto's Tau-
nussen V.W bestel. Opel, Re
nault Estafette 1963 en nog ve
le inruilauto's voor elk prijsje-
Voor een betrouwbare gebruik
te auto naar een betrouwbare
zaak met de grootste voorraad,
de allergrootste service ie en
blijft Belcrum Garage. Min-
Kanstraat 1620, Breda. Tel
01600-39900 en 39870. VlakbU
de groenteveiling en station.
Onze showroom is dagelijks
geopend van 8 tot 10 uur n.m.
Ook zaterdags en zondags.
Vraag inlichtingen omtrent
„De Etna" n.v. vraagt voor
spoedige indiensttr. vracht,
wagenchauffeurs. Dagelijks
aanmelding bij onze personeels,
dienst van 8.00 tot 12.00 en van
13,30 tot 17,3o uur; zaterdags
van 10.00 tot 12,00 uur. „De
Etna" n.v.. Tramsingel 17
Breda. 84331-ït
.De Etna" n.v. vraagt op zeer
korte termijn een elektronica-
monteur. Dagelijks aanmelding,
bij onze personeelsdienst van
3,00 tot 12,00 en van 13,30 tot
17,30 uur; zaterdags van 10,00
tot 12,00 uur. „De Etna", n.v.
Tramsingel 17, Breda. 84338-X
Leerling kapster gevr. Prett.
werkkring. Goed loon. Dames-
kapsalon J. Riské, Dubbele
Poort 9. Hulst. Tel. 01140-2421.
Gevraagd nette hulp in de
huishouding tegen eind augus.
tus. Meerdere hulp aanwezig.
Aanmelden na 7 uur. Halster-
seweg 122, Bergen op Zoom.
Net dagmeisje of meisje voor
dag en nacht gevr. Mevr. H.
de Nijs, Spui o 26, Terneuzen.
Nette werksters gevr. voor za.
terdags, zondags en avonduren
hoog loon. Rest. v. Oosterom,
Station, Hulst. Tel. 01140-2294.
Ruimte hebben we nodig. En
kele klasse z.g.a.n. en nieuwe,
beschadigde zig-zag naaimachi
nes tegen lage prijzen. Hand-
naaimach. 15, 25, 35, 45. Trap.
naaimach. v.a. 35. Elektr. v.a.
75, Bekkers. Boschstraat 67,
Breda. Tel. 41725. X
Bontmantels. Keuze uit meer
dan 200 stuks. Nu zomerprijzen
Kees v.d. Ven Nieuwlandstr.
3, Tilburg, tel. 04250-26617. X
Bosgrond te koop 8000 m2
mooi gelegen aan harde weg.
Te bevr. weg naar Wouw 5,
Huijbergen.
Huur nieuwe televisie met alle
Erogramma's voor een gering
edrag per maand. Geen voor
uitbetaling. Altijd recht van
koop. Vandaag besteld, morgen
bij u thuis! Bel (ook 's a-
vonds) nr. 01184-4410 of 01180-
3973 of 01100-5397.
Per B.B.A. naar Kaatsheuvel
(Efteling) met lijn 34-35 vli
Dorst, Ryen, Dongen, Autobw-
sen vertrekken van Breda Era.
mastraat o.a 10.30, 12.00, 13.00,
Terug uit Kaatsheuvel o.i,
15.45 17.35. 18.50 Volledige in.
lichtingen kantoor BB.A Sta
tionsplein 12. Breda, tel. 39730.
814M-X
OccasslonsChrysler Vailliant
1961 f 3.950.- Opel Kapitan
L 1960 f 4.500,-—; Renault be
stelwagen 1962 700 kg f 2.500.-
Mercedes Benz 190 benz., 1956
f 2.750,—; Mercedes Benz 190
D 1963, 60.000 km f 10.500,—;
Mercedes Benz. 2Ü0 SE, 1961,
f 8.750,Mercedes Benz 230
SL 1964 automatic, f 27.500,—;
Mercedes Benz. 1.960, L 319 D
bestelwagen f "3.750,Garag
van Dongen-Jonkers N.V. Wil-
jelminasingel 42, Breda, telef.
30950. 84189-X
Ford Taunus 12 M, wegens
vertrek te koop voor elk aan
nemelijk bod. Na 6 uur. tel.
01657-223.
.K.W. Motor 200 cc z.g.a>n'
ri jas helm en tas te koop,
28000 km. Te bevr. Tabak-
str. 7. Hulst. Tel. 3184.
Dé stoppelknol ls ,Nobltt®r
(in de plastic bus) Bestel
bij uw zaadhandel 021153-X
Zwakte na ziekte? S chief f*"
bloedwijn helpt bijzonder sne1-
aktief lecithine en vitanu-
en mineralen, werkt bio-
Bij apothekers en dl®"
(Bijzondere corres
Skopje herrijst als e<
de 15 verschrikkelijke
in de eens zo bloeiend
stinkende, stoffige puin
anderd. Voor het a.anbre
geraad op 26 juli 196.
schudde de grond on
hoofstad van Macedonië,
van gewonden en sterv
ten van afgryzen wer
door het lawaai van de
houwen. De fatale 15 s<
aan minstens 2.000 men
gekost. Vele duizenden i
„Het was afgrijselijk.,
alsof de wereld verging
korte haast afgebeten
klonk de doffe wanhoop
sen heen. Velen zeiden,
je voor altijd de rug zt
In feite ontvluchtte bijn
de 200.000 inwoners de
heils.
Thans wonen er 220.0(
Skopje. Zij zijn onderge
bewoonbaar gemaakte w<
rakken en geprefabricee
stad zal herrijzen. De in
er op te zweren en zij
hersenen en handen om
belofte gestand te doen.
Het relaas van Djor<
een 54-jarige oorlogsin va
geldt voorde door
van Skopje Öie de aai
meegemaakt.
Dimovski en zijn gezi
eigen woning. Zij mochte
spreken. Hun huis werd
rendeel van hun bezittir
doch allen brachten het
„Ik ga weg uit Skopj
moet ik ergens anders st
den en met mijn gezin
kamertje wonen, terug
nimmer'', zei' Dimovski
aardbeving.
„Ik geloof niet, dat h
mogelijk is om hier te wo
ki vertrok echter nooit i
zette al zijn krachten ii
helpen aan de herbouw
Thans woont hij met zijl
geprefabriceerd huis in d
van de stad.
„Ik herinner mij ma a
wat ik heb gezegd. Maar
Skopje en toen wij te hor
Skopje zou worden herbc
dat ik mee moest helpen
steeds bakker maar op
bak ik voor de arbeiders a
maak- en opruimingsdiens
vak. Mijn zoon", voegt
aan toe, „helpt in de z
mee aan de wederopbouw
ter gaat hij naar school,
lang meer duren voor w
tezamen zijn."
Het centrum van de
Titoplein waar het epicen
aardbeving werd geregi:
een enorme veranderin)
Het puin is voor het gro
ruimd en een aantal be,
bouwen is omvergehaald.
Het centraal station,
deel ervan, staat nog
grafsteen op het plein,
is op 5.17 uur het begin
beving, stil blijven staan,
Sommige café's aan he
heropend. De zaken gaa
vorm van amusement is
dat er weinig te doen is
t(
st
d
Bev
nen
vitaal,
gisten.
lnPet 22-jarige zangeresje I
in hpt u°P 2? augustus ij
m het huwelijk treden 1
i-' v.a,n r Laan, mei
„Radio Veronica". De brj
binnenkort voor de KemI
ken. I
Het echtpaar gaat inwoil
kes moeder tot zijn niel
Amstelveen klaar is
De bruidjapon maak ij
ik wil, dat Anneke er kl
Trouwen doe je tenslotte m!
Ik had liever gezien, dat|
haar huwelijk ophield met
daar voelt ze niets voor"!
moeder van de bruid.