Britse stormhoek: eens doelwit van Napoleon, nu schapenoord Skoj ph ER wor Aloud zevental Invasiekust Smokkelkust AFWEZIG I I I ERVAREN BETONVLECHTERS en TIMMERLIEDEN Dagblad De Stem 4 DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 28 JULI 1964 Vredig gegraas m oeroude jnvasiehoek 564ste STAATSLOTERIJ i. w» De personeelsdienst van „De Etna" n.v. DE ETNA" N.V. woensdag 29 juli de gehele dag GESLOTEN KENNISGEVING elektro-monteurs machine- en constructie bankwerkers plaatwerkers lassers elektrisch en autogeen N.V. ING. BUREAU WASSENBERG - Den Haag I I I I I HEFTRUCK-CHAUFFEURS bier EEN JONGEDAME JUBILEUMJAAR 1964 Zet Uzelf op het spoor van een gezellig dagje uit 183911964 Iedereen de handt de mou Veranderi Anneke tr op 29 augi 5> (Van een bijzondere medewerker) VERBAZINGWEKKEND is het helemaal niet, dat zo weinig men sen buiten Engeland ooit hebben gehoord van de „Cinque Ports", ge legen in Engelands zuidoostelijke stormhoek. Waarom is het niet verbazingwekkend Omdat die „Cinque Ports" op Engelands zuid oostelijke drempel liggen en het voor bezoekers geen gewoonte is om op de drempel te blijven staan. In het geval van de „Cinque Porte" is dat echter wis en zeker de moeite waard. Waarom Allereerst, omdat de namen der .Cin ques Ports" beelden oproepen van eeuwenoude gebeurtenissen, die plaats grepen, toen Engeland nog in staat van wording verkeerde, maar die niettemin tot op de huidige dag van grote invloed op de Engelse historie zijn geweest. De geschiedenis der Cinque Ports" gaa.t namelijk terug tot de tijden, toen men begon met de historie enigszins uitvoe rig te boek te stellen. Lang vóór er sprake was van een Brit se Marine verleenden de Engelse konin gen aan de zeelieden der „Cinque Ports" vele privileges. Zij wilden daarmee be reiken, dat die stoere mannen een vloot in gereedheid zouden brengen om En gelse troepen naar het Europese vas teland te transporteren, als de regering zulks nodig achtte. Deze vloot der „Cinque Ports" streed tegen de Fran sen, de Nederlanders en de Denen. Hij was de voorganger van de latere Brit se marine. De havens, waarin die sche pen lagen en werden uitgerust, zijn nog te zien, maar hun kaden zijn met gras begroeid. Van de oude glorie en bedrij vigheid zijn weinig sporen overgebleven. Wel van de traditie, zoals wij nog zullen zien. De zeven stadjes der „Cinque Ports" hadden hun gouden eeuw reeds achter de rug, toen koningin Elizabeth I een meisje was. Reeds in de zestien de eeuw gihgen zij behoren tot de groep der „Dode Steden" zoals Nederland die heeft langs de kusten van de vroegere Zuiderzee. Alleen Dover is nu nog een haven stad van enige betekenis. Zijn bestaan berust op de technische prestaties van de mens in de eeuwige sttrijd tegen de agressieve zee. Sandwich ligt thans ruim drie kilometer van de zee verwij derd. In de zandige duinen, die eens de handel van Sandwich verstikten, lig gen nu mooie golflinks. Hythe is een kustplaatsje zonder enige betekenis. Scheepjes, die niet tijdens de winter stormen mogen vergaan, moet men tij dig met man en macht op het strand in veiligheid brengen. New Romney is nu een tamelijk ver van de kust gele gen dorpje. Van de rivier, die eens zijn haven vormde, is zo op het oog nog maar heel weinig te bespeuren. Has tings is nu een badplaats. Van zijn vroegere handelsglorie is vrijwel geen spoor meer over. Rye en Winchelsea de twr - „oude stedekes", die pas in de dertiende eeuw werden opgenomen in de „Confederatie der Cinque Ports" hebben in de afgelopen zes eeuwen hun oorspronkelijke karakter het best bewaard. Weinig plekjes zijn er in Euro pa, waar de middeleeuwen zo intact zijn gebleven als in Winchelsea en Rye. Win chelsea is thans een wijnhaven van eni ge betekenis. De oude wijnkelders heeft men na de tweede wereldoorlog weer in gebruik genomen. Hoezeer de zee vaart vroeger van belang was voor die zeven stadjes blijkt ook uit hun stadswa pens. In elk dezer wapens ziet men namelijk een halve leeuw en een half schip! Op een heuvel bij New Romney staat een kruis het Kruis van Shepway. Het bevindt zich daar, waar eens het Hof van Shepway stond Dit Hof was de oe- lichaming van enige belang'ijke privi leges van de „Cinque Ports". Als be loning voor de diensten, den lande ter zee bewezen, hadden de ingezetenen der „Cinque Ports" namelijk het recht ver worven, geen andere Heer te moeten erkennen dan de koning. Alleen bun eigen rechtbank mocht hen berechten. Het Hof van Shepway benoem 'e zelf de Lord Warden (gouverneur) der „Cinque Ports". Tot op de huidige dag is deze functie, die nu uitsluitend traditionele betekenis heeft, een ere-ambt waartoe zeer verdienstelijke Engelsen worden be noemd. Na de laatste oorlog bekleedde Sir Winston Churchill de functie van „Gouverneur en Admiraal der Vijf Ha vens". Het Hof van Shepway waakte met argusogen en met alle ten dienste staande middelen praktisch gespro ken was de Confederatie der Vijl Ha vens een autonoom gebied binnen het Engelse koninkrijk over de eerbie diging der rechten en voorrechten the de steden verworven hadden. New Rom ney was eens het hart van de Confede ratie. In zijn archieven bevinden zich zeldzame historische documenten. Te genwoordig zijn de schapen in het Rom ney Marsh, het Moeras van Romney, wereldberoemd. Niet. omdat zij gra zen op de plaats, waar Willem de Ver overaar Engeland binnenviel, maar om dat zij schapen van zeer goede kwali teit zijn, In de dagen, toen de Theems, die thans uitmondt in de Noordzee, nog uit mondde in het Kanaal, was Sandwich de belangrijkste haven van Londen. Nog ziet men er in de dagen van Elizabeth I gebouwde versterkingen, hoewel de stad toen al over het toppunt van zijn glorie heen was. tn 1014 aldus een oude kroniek was Sandwich „de be roemdste haven van Engeland". Toen Eduard de Belijder de Confederatie der Vijf Havens stichtte, nam Sandwich op zich, „twintig schepen, elk bemand met 20 koppen, gedurende vijftien dagen" te zullen leveren. Dat was voor die da gen (circa 1050) heel veel! Een der aardigste tradities die te vens wijst op de vroegere betekenis der Cinque Ports" is, dat de burge meesters der stadjes, die in functie zijn bij de kroning van een nieuwe soeve- worden verheves. Het is een oud ge bruik, dat ook in deze eeuw in ere is gebleven. Het gebied der „Cinque Poros" is sedert de dageraad der historie de stormhoek en invasiekust van Eage- land geweest. De Romeinen landden na bij Sandwich en bleven vier eeuwen lang heersers over Engeland. Richbo- rough was het Romeinse regeringscen trum. De Romeinen bouwden de vijl for ten (castella), die later uitgroeiden tot de „Cinque Ports". Zoals in Nederland de keizers van het Heilige Roomse Rijk aan de kust graven of wakers tegen de Noormannen benoemden, kende men in Engeland na de Romeinse tijd de „Graaf van de Saksische Kust". Deze bestuurders bevorderden de opbloei der havensteden en bereidden zo de tot standkoming van de Confederatie der Vijf Havens in de dagen van Eduard de Belijder voor. De aansluiting van de „twee oude stedekes" Rye en Winchel sea bracht het aantal leden op Zïven, maar het oude Normandisch-Franse woord „Cinque" (vijf) handhaafde men in de naam der confederatie. Na de Romeinen landden de Saksers op de stranden, waar eens de Romein se legioenen ontscheept waren. Zijn beide Deense oorlogen vocht Engeland uit nabij Sandwich De eerste predikers van het christendom en later, de Nor- mandische veroveraars kozen dezelfde invasiepoort als vóór hen de Saksers en de Romeinen. Napoleon liep met ernsti ge plannen rond om Engeland binnen te vallen in de streek der „Cinqne Ports". Toen bouwden de Engelsen tal van klei ne forten (martello-torens) langs de kust die nog op enige plaatsen te zien zijn. in onze eeuw kwam wereldoorlog num mer twee. Zou Hitier een poging wa len om over te steken en Engeland te bezetten? In de zomer van 1940 leef den de mensen in het gebied van de „Cinque Ports" maanden acutereen in koortsachtige spanning Een aantal ja ren geleden vroegen wij eens aan New Romney's oudste inwoner, de toen 102 jaar tellende William Furbeii „Wel, mijnheer Furber, wat dacht u in 1940 van de Duitse invasie?" Furber, gepen sioneerd marine-man, antwoordde met iets van een vriendelijke snauw in zijn stem: „Ik was toen nog geen negentig jaar oud. Ik zei: dat lukt die Duitsers nooit, als Churchill maar het comman do krijgt. Hij zorgt wel, dat" ze niet bin nenkomen!!" Nu. de Duitsers zijn niet binnengevallen en daarom heeft Willem de Veroveraar nog steeds hei, recht op de titel „Laatste Veroveraar van Enge land". De castella der Romeinen, de „Oost- wal" die de Saksers langs de kust bij de „Cinq Ports" bouwden, de forten uit de Napoleontische tijd en de radar-in stallaties en vlammenwerperuatterijen uit de laatste oorlog hadden alle tot taak: Te waken tegen Engelands vijan den op het Europese vasteland. Zij zijn tevens stuk voor stuk symoolen zowel van mooie, als moeilijke tijden in de Engelse geschiedenis Was het achteraf gezien eigenlijk zo heel erg, dat de mannen, die voch ten op de vloten der „Cinque Ports", in hun vrije tijd wel eens aan zeero verij deden? De Engelsen zien dit graag Dit ls de ,nnvasiehoeköy Dover, die door de Romeinen, de Saksen, de Denen en de Noormannen is benut om Groot-Brittannië binnen te vallen. Ook Napoleon en Hitier wilden hierlangs Engeland bin nendringen. Nu zijn het de toe risten, die hier en masse arrive ren. door de vingers. Zij zien ook door de vingers, dat een aanta] instellingen op charitatief en religieus gebied in het do mein der „Cinque Ports" in vroeger eeuwen hun middelen ten dele kregen dank zij de troebele bronnen van zee roverij en smokkelarij. Wie Romney Marsh heeft bezocht, begrijpt - zeg gen vele Engelsen dat daar in de buurt gesmokkeld moest worden. Zü zeggen dit voornamelijk, omdat zij onder geen beding willen verdoezelen, dat die smokkelaars en zeerovers niet slechts vochten voor eigen huis. hof en handel, maar voor Engeland Die mannen moesten steeds over zee turen om te zien of er vijanden in aantocht waren En natuurlijk zagen zij dan ook wel eens een lantaarn op een Frans schip., een lantaarn, die voor hen een winstgeven de dag betekende! HOGE PRIJZEN 25.000 8678 5000 18284 2000 14678 1 1500 9589 14011 1000 6866 13924 18620 20102 20111 400 3407 5^80 6970 7611 8353 9192 11070 11443 1359U 15942 17186 18063 JL9199 20074 20362 J 200 4449 2464 3213 3317 3328 3776 3799 3981 4351 4359 4458 4863 5379 5943 b<82 6815 7060 7494 7645 8205 8371 8661 8755 8849 9052 9384 9622 9704 10613 10935 11139 11196 11433 147111532 11703 11989 12059 12110 12309 1239 12445 12538 13093 13373 13565 13663 13857 14208 14247 14430 15319 15625 16085 16245 16748 17276 17287 17669 17770 18646 18703 18835 19123 19239 19331 20029 20425 20814 20958 21143 21386 21447 21482 21906 PRIJZEN VAN ƒ20,— 1068 086 115 351 361 370 601 619 626 951 2000 2024 026 089 309 320 329 571 594 621 786 787 831 3073 079 184 408 446 464 706 707 718 880 898 908 4027 041 048 217 259 396 640 660 763 922 924 942 5000 002 009 311 383 38b 559 573 582 687 697 743 926 940 942 6006 015 037 282 292 299 484 492 519 745 775 792 931 936 997 7021 030 037 306 311 313 436 443 465 610 613 629 835 867 915 8028 047 126 374 378 410 629 636 683 833 846 881 9016 023 167 170 202 413 436 476 675 681 688 10017 065 066 214 220 252 460 468 492 771 786 789 11010 035 077 414 446 509 629 637 638 735 770 797 921 959 964 12005 008 057 352 387 399 131 161 395 409 636 638 112 156 343 431 654 668 847 866 207 212 473 520 736 802 915 917 063 078 423 434 791 828 986 993 064 106 389 441 596 623 794 820 972 996 056 104 307 317 575 597 822 838 045 055 322 339 477 510 640 663 920 930 152 232 456 518 689 693 891 912 029 060 249 269 489 538 748 754 067 076 265 332 514 606 843 849 222 280 523 537 652 659 801 814 114 157 410 433 168 175 295 319 424 430 490 543 595 658 769 832 842 843 201 242 261 457 486 497 671 676 695 910 232 257 273 572 583 606 805 813 848 963 987 996 120 140 152 489 504 553 842 891 901 299 30 518 565 696 74» 350 368 630 667 863 870 177 192 576 618 908 911 117 133 157 265 271 488 500 509 553 556 632 634 643 647 656 825 849.857 860 867 122 137 161 163 270 355 365 386 387 432 657 673 719 739 744 845 855 903 911 922 068 096 ióó 342 359 364 517 526 538 713 732 735 944 969 974 294 312 33b 531 535 543 703 719 791 930 995 078 129 13b 278 350 380 541 562 617 780 840 84< 120 128 135 353 354 423 634 666 722 853 904 951 296 297 341 582 583 595 671 684 701 830 858 870 1(2 241 368 412 539 560 766 822 345 351 585 599 813 825 159 162 388 390 625 670 851 982 163 176 427 439 721. (55 974 99b 372 401 612 618 716 727 878 913 171 267 299 320 34U 439 455 487 526 528 555 765 951 13012 158 352 637 884 UUU1 329 541 772 963 15034 267 638 867 16046 264 398 516 844 17017 140 366 623 944 18004 252 637 915 IÜU24 187 412 693 938 40078 213 345 457 666 768 893 055 176 314 506 683 911 571 594 602 620 637 640 657 732 747 773 779 787 805 806 808 847 880 905 019 028 186 192 368 395 b52 659 892 939 013 061 338 353 562 589 798 843 119 127 321 342 66b 682 893 899 049 057 265 309 401 402 560 646 861 885 018 063 147 156 375 385 629 685 962 974 012 049 310 339 706 714 y34 94b <>39 041 210 217 45b 471 (01 705 951 971 118 119 214 236 398 102 485 502 669 680 777 792 899 906 058 075 189 221 316 355 516 537 690 740 912 914 035 043 230 235 437 444 679 692 943 956 092 119 366 429 621 665 847 854 136 138 373 377 718 751 900 923 089 107 311 337 414 437 649 659 900 901 070 087 161 162 405 432 689 706 Ü'70 098 353 368 729 816 970 983 074 075 232 Z4'2 475 509 747 754 976 981 122 163 245 270 403 434 513 521 686 707 794 803 920 932 076 097 229 233 380 406 549 558 774 791 940 944 053 054 260 294 542 560 702 712 961 981 141 166 462 475 679 689 859 862 148 173 431 438 788 810 967 975 111 114 345 353 453 464 667 688 924 933 U88 098 190 215 468 525 710 810 076 121 157 314 337 340 562 578 601 771 876 878 985 232 258 289 484 503 520 711 755 766 910 911 922 186 190 262 511 554 588 811 818 857 161 216 224 368 376 380 488 489 511 709 740 842 959 978 112 125 134 241 296 325 558 594 604 831 862 888 114 180 237 247 248 383 391 453 485 527 870 871 881 882 902 110 121 139 159 174 244 256 308 342 381 55b 564 574 575 659 780 790 836 895 896 168 176 286 323 435 437 534 .583 722 730 804 845 937 951 122 124 249 263 415 434 567 569 810 833 966 974 1(9 188 190 325 334 339 438 441 445 585 604 632 731 763 764 852 864 877 999 13140 171 267 285 304 453 467 489 582 626 665 876 899 904 j. Heden overleed, voor- I zien van de H.H. Sa cramenten der Sterven den, onze geliefde en zorgzame vader en groot vader ALOISIUS DE JAEGER weduwnaar van Romanic Michielsens in de leeftijd van 79 jaar. Fam. de Jaeger Fam. Michielsens Zuiddorpe, 27 juli 1964. De uitvaartdienst waar bij UEdele wordt uitge nodigd zal plaats hebben op woensdag 29 juli a.s. om 10 uur in de parochie kerk van O. L. Vrouw Tenhemelopneming te Zuiddorpe. Rozenkransgebed dins- dagavond om 7 uur in de Darochiekerk. FAMILIEBERICHTEN (uit ar.dere bladen) Geboren: Liesette, dochter van A. Verhoeven-Suyker- buyk, Nispen. Getrouwd: E. Bastiaansen en J. Ottow, Breda. Overleden: P. Vaes, 57 jaar Tilburg. F. v. d. Put, 44 jaar, Tilburg. E, v. Geene, 59 jaar, 's-Hertogenbosch. J. Krens, 67 jaar, Etten (N.Br.) J. Ruiter, 48 jaar, Vlissingen. J. Vermerris, 76 jaar, Sluis. J. Louwerse, 54 jaar, O- en W.-Souburg. D. Wattel, 64 jaar Middelburg. G. Wieck- hardt, 77 jaar. Driewegen C. Beenhakker, 77 jaar, 's Heer Arendskerke. A. Vermerris, 81 jaar, Oostkapelle. C. v. Sluys, 88 jaar, Krabbendijke. is afwezig van 2 t.m. 15 aug. a.s. Na deze datum zal zij u wederom gaarne DAGE LIJKS ontvangen van 8.00 tot 12.00 en van 13.30 tot 17.30 uur; zaterdags van 10.00 tot 12,00 uur. Tramsingel 17 - Breda rr Wegens sterfgeval HORLOGERIE CORTVRIENDT Axel TELEFONISCH AANGESLOTEN onder no. 01180-4906 Afd. Verkoop H. Hozee NOORDSINGEL 174 MIDDELBURG KOELTECHNISCH REPARATIEBEDRIJF SOHIER-RIETVELD Tel. 01184-4161 en 2713. Werkplaats 01180-4381. Gevraagd voor spoedige indiensttreding voor bin nen- en buitenland: 070322744. Voor Noord-Brabant dagelijks na 19.00 uur: L. J. J. LEVöLEGER, Margrietstraat 29 Raamsdonksveer, tel. 01621222. HO.U t MT O" DU PONT DE NEMOURS (Nederland) N.V. DORDRECHT Bij de constructie-afdeling kunnen direct een aantal geplaatst worden. Sollicitaties te richten aan het bedrijf Postbus 23, Dordrecht, tel. contact 01850-21641 toestel 135 of melden aan de Grevelingenweg bij de Personeels afdeling. 8seft overal B voorrang N.V. BIERBROUWERIJ DE DRIE HOEFIJZERS Wij vragen voor onze Expeditie enkele ot jongemannen die tot heftruck-chauffeur wensen te worden opgeleid. Sollicitaties worden ingewacht bij de afdeling Personeels zaken, Ceresstraat 13 te Breda. Voor een gesprek kunnen wij U elke maandag-, woensdag en vrijdagmorgen tussen 9 en 11 uur ontvangen op bovengenoemd adres. N.V. BIERBROUWERIJ DE DRIE HOEFIJZERS Wij vragen voor onze Afdeling Expeditie voor het verrichten van faktureerwerkzaamheden- Gegadigden dienen in het bezit te zijn van mulo- en type-diploma. Schriftelijke sollicitaties met volledige persoonlijke gegevens kunnen worden ingezonden aan onze afdeling Personeelszaken, Ceresstraat 13, Breda. MAAK NS VAKANTIEDAGTOCHTEN Het nieuwe boekje ligt voor U klaar. Reis wanneer het U uitkomt. Het Volledige programma's voor alles- schikt NS altijd. 30 Mogelijkheden inbegrepen-prijzen. Dat betekent: voor een vakantie-in-dagformaat. één kaartje dat reis- en toegangsbil- Individueel reizen met een uitge- jet is voor het gehele programma, stippeld doel. 10 Voorbeelden van vakantie-in- dagformaat: AMSTERDAM, Rondrit, Havenrondvaart DELTAWERKEN' HELLEVOET- SLUIS OOSTENDE en BRUGGE TEUTOBURGERWOUD ARDENNEN, Stuwdam Glleppe, Watervallen van.Coo ROTTERDAM, Euromast. Museum Boymans-van Beuningen, Haven- rondvaart HARDERWIJK met rondvaart langs Oostelijk Flevoland LEIDEN, Rijksmuseum voor Vol kenkunde, boottocht Kager- pd Brasemermeren AMSTERDAM. Rijksmuseum Rondvaart. Tramabonnemen. BOOTTOCHT ROTTERDAM- ANTWERPEN De overige 30 NS-dagtochten vm-. TT in het boekje Belcrum-garage vraagt steeds aanrijdingvrije auto's v.a. 1959 te k. Min. Kanstraat 18 - 20, Breda. Tel. 01600-39870. Vito garage te Breda biedt u deze week te koop aan de vol. gende zo goed als nieuwe au- tomobielen tegen scherpe prij zen: Volkswagen de Luxe 1963 weinig gereden, kl. rood. Volks wagen de Luxe 1962 type 1063. kl. Perl-Weiss. Volkswagen de Luxe 1962 zeer goed, kl. rood. Volkswagen de Luxe 1599, 1962 in prima staat. Volkswagen de Luxe 1500 1963 stationcar als nieuw. Fiat 1500. 1963, met schuifdak, weinig gereden. Fi at 600 D 1962, kl. middel-blauw Renault R 8 1963. Dauphin» 1962. Renault Gordini, 1963 als nieuw. Renault Dauphine 1960. Ford Taunus FK 1250, geslo ten bestelwagen 1960. Ingeruild Opel Caravan 1955 en Ford Taunus 1955. Zoekt u een wer kelijke occasion, komt dan ge- heel vrijblijvend eens bij ons kijken. Praktisch al deze auto mobielen zijn rechtstreeks van eerste eigenaar. Koopt ver trouwd. Koopt bij de Vito, 100 pet garantie zowel op eventu ele onderdelen en geen kosten van arbeidsloon gedurende 10.000 km of 3 mnd., alle kos ten voor onze rekening. Let op het juiste adres: Vito-gara- ge. Ginnekenweg 340-342, Bre da, telef. 36173. Recht tegen over de kerk vlakbij de Ginne- kenmarkt. Dagelijks geopend tot 's avonds 10 uur. Zater dags tot 6 u. Zondags van 11 tot 6 u. Inruil mogelijk. Finan ciering binnen één uur 8er®; geld. 21761-X Wij hebben nog speciale zo- meraanbieding onderhanden. 1 Renault R 8 1964, 2 Renaults R 8 1963 als nieuw weinig ge lopen. Dauphine, Ondine en Gordini met en zonder schuif dak, zeer zeldzaam mooi. Een zeer zeldzame Dodge 1964, slechts 15 duizend km gelopen hardtop, 2 pedalen als nieuw. Fords Corsair 1963 type 64, Anglia's 1963 - 1961, Taunus 12M en 15M. Consuls I960 - 1962 en Ford Zephyr, Opels 1700 4 deurs met schuifdak, Opeis 2 deurs 1500, V.W. 1500 en 1209 met en zonder roldak, Fiats 2100-600 en 500 - 1100. Zeer mooie Chevrolets 1961 4 deurs Hardtop Impala kleur wit. Che vrolet 1959 wit Impala en 58 stationwagen. Chrysler Valiant 1962 met radio, Peugeot 1961, Simca Aronde, Simca 1000. Vauxhall 1964 sport weinig ge lopen. Vauxhall 1962 zwart en nog diverse bestelauto's Tau- nussen V.W bestel. Opel, Re nault Estafette 1963 en nog ve le inruilauto's voor elk prijsje- Voor een betrouwbare gebruik te auto naar een betrouwbare zaak met de grootste voorraad, de allergrootste service ie en blijft Belcrum Garage. Min- Kanstraat 1620, Breda. Tel 01600-39900 en 39870. VlakbU de groenteveiling en station. Onze showroom is dagelijks geopend van 8 tot 10 uur n.m. Ook zaterdags en zondags. Vraag inlichtingen omtrent „De Etna" n.v. vraagt voor spoedige indiensttr. vracht, wagenchauffeurs. Dagelijks aanmelding bij onze personeels, dienst van 8.00 tot 12.00 en van 13,30 tot 17,3o uur; zaterdags van 10.00 tot 12,00 uur. „De Etna" n.v.. Tramsingel 17 Breda. 84331-ït .De Etna" n.v. vraagt op zeer korte termijn een elektronica- monteur. Dagelijks aanmelding, bij onze personeelsdienst van 3,00 tot 12,00 en van 13,30 tot 17,30 uur; zaterdags van 10,00 tot 12,00 uur. „De Etna", n.v. Tramsingel 17, Breda. 84338-X Leerling kapster gevr. Prett. werkkring. Goed loon. Dames- kapsalon J. Riské, Dubbele Poort 9. Hulst. Tel. 01140-2421. Gevraagd nette hulp in de huishouding tegen eind augus. tus. Meerdere hulp aanwezig. Aanmelden na 7 uur. Halster- seweg 122, Bergen op Zoom. Net dagmeisje of meisje voor dag en nacht gevr. Mevr. H. de Nijs, Spui o 26, Terneuzen. Nette werksters gevr. voor za. terdags, zondags en avonduren hoog loon. Rest. v. Oosterom, Station, Hulst. Tel. 01140-2294. Ruimte hebben we nodig. En kele klasse z.g.a.n. en nieuwe, beschadigde zig-zag naaimachi nes tegen lage prijzen. Hand- naaimach. 15, 25, 35, 45. Trap. naaimach. v.a. 35. Elektr. v.a. 75, Bekkers. Boschstraat 67, Breda. Tel. 41725. X Bontmantels. Keuze uit meer dan 200 stuks. Nu zomerprijzen Kees v.d. Ven Nieuwlandstr. 3, Tilburg, tel. 04250-26617. X Bosgrond te koop 8000 m2 mooi gelegen aan harde weg. Te bevr. weg naar Wouw 5, Huijbergen. Huur nieuwe televisie met alle Erogramma's voor een gering edrag per maand. Geen voor uitbetaling. Altijd recht van koop. Vandaag besteld, morgen bij u thuis! Bel (ook 's a- vonds) nr. 01184-4410 of 01180- 3973 of 01100-5397. Per B.B.A. naar Kaatsheuvel (Efteling) met lijn 34-35 vli Dorst, Ryen, Dongen, Autobw- sen vertrekken van Breda Era. mastraat o.a 10.30, 12.00, 13.00, Terug uit Kaatsheuvel o.i, 15.45 17.35. 18.50 Volledige in. lichtingen kantoor BB.A Sta tionsplein 12. Breda, tel. 39730. 814M-X OccasslonsChrysler Vailliant 1961 f 3.950.- Opel Kapitan L 1960 f 4.500,-—; Renault be stelwagen 1962 700 kg f 2.500.- Mercedes Benz 190 benz., 1956 f 2.750,—; Mercedes Benz 190 D 1963, 60.000 km f 10.500,—; Mercedes Benz. 2Ü0 SE, 1961, f 8.750,Mercedes Benz 230 SL 1964 automatic, f 27.500,—; Mercedes Benz. 1.960, L 319 D bestelwagen f "3.750,Garag van Dongen-Jonkers N.V. Wil- jelminasingel 42, Breda, telef. 30950. 84189-X Ford Taunus 12 M, wegens vertrek te koop voor elk aan nemelijk bod. Na 6 uur. tel. 01657-223. .K.W. Motor 200 cc z.g.a>n' ri jas helm en tas te koop, 28000 km. Te bevr. Tabak- str. 7. Hulst. Tel. 3184. Dé stoppelknol ls ,Nobltt®r (in de plastic bus) Bestel bij uw zaadhandel 021153-X Zwakte na ziekte? S chief f*" bloedwijn helpt bijzonder sne1- aktief lecithine en vitanu- en mineralen, werkt bio- Bij apothekers en dl®" (Bijzondere corres Skopje herrijst als e< de 15 verschrikkelijke in de eens zo bloeiend stinkende, stoffige puin anderd. Voor het a.anbre geraad op 26 juli 196. schudde de grond on hoofstad van Macedonië, van gewonden en sterv ten van afgryzen wer door het lawaai van de houwen. De fatale 15 s< aan minstens 2.000 men gekost. Vele duizenden i „Het was afgrijselijk., alsof de wereld verging korte haast afgebeten klonk de doffe wanhoop sen heen. Velen zeiden, je voor altijd de rug zt In feite ontvluchtte bijn de 200.000 inwoners de heils. Thans wonen er 220.0( Skopje. Zij zijn onderge bewoonbaar gemaakte w< rakken en geprefabricee stad zal herrijzen. De in er op te zweren en zij hersenen en handen om belofte gestand te doen. Het relaas van Djor< een 54-jarige oorlogsin va geldt voorde door van Skopje Öie de aai meegemaakt. Dimovski en zijn gezi eigen woning. Zij mochte spreken. Hun huis werd rendeel van hun bezittir doch allen brachten het „Ik ga weg uit Skopj moet ik ergens anders st den en met mijn gezin kamertje wonen, terug nimmer'', zei' Dimovski aardbeving. „Ik geloof niet, dat h mogelijk is om hier te wo ki vertrok echter nooit i zette al zijn krachten ii helpen aan de herbouw Thans woont hij met zijl geprefabriceerd huis in d van de stad. „Ik herinner mij ma a wat ik heb gezegd. Maar Skopje en toen wij te hor Skopje zou worden herbc dat ik mee moest helpen steeds bakker maar op bak ik voor de arbeiders a maak- en opruimingsdiens vak. Mijn zoon", voegt aan toe, „helpt in de z mee aan de wederopbouw ter gaat hij naar school, lang meer duren voor w tezamen zijn." Het centrum van de Titoplein waar het epicen aardbeving werd geregi: een enorme veranderin) Het puin is voor het gro ruimd en een aantal be, bouwen is omvergehaald. Het centraal station, deel ervan, staat nog grafsteen op het plein, is op 5.17 uur het begin beving, stil blijven staan, Sommige café's aan he heropend. De zaken gaa vorm van amusement is dat er weinig te doen is t( st d Bev nen vitaal, gisten. lnPet 22-jarige zangeresje I in hpt u°P 2? augustus ij m het huwelijk treden 1 i-' v.a,n r Laan, mei „Radio Veronica". De brj binnenkort voor de KemI ken. I Het echtpaar gaat inwoil kes moeder tot zijn niel Amstelveen klaar is De bruidjapon maak ij ik wil, dat Anneke er kl Trouwen doe je tenslotte m! Ik had liever gezien, dat| haar huwelijk ophield met daar voelt ze niets voor"! moeder van de bruid.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 4