Succes van de Cortina
is werkelijk
Taak van „Maria Terweel55 in
muurschildering uitgedrukt
Geen uitbarsting in
CSU-partijcongres
Dit is de „Twini-Moke
Ford ontwikkelt nieuwe
techniek staalproduktie
KNMV-RACES
ZANDVOORT
Werk van Hans Heeren
Duitse Euro-ruzie luwt
Regen of niet... ringrijdeni
DUUR PROJECT
6
Meesterschapsprijs
voor Simon Vestdijk
Vergiftiging eist 23
doden in Griekenland
Nieuwe SAAB?
Geen verschil
Invasie gaande
uit N.-Vietnam
Minister Luns
in Oekraïne
DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 13 JULI 1964
9
In 1960 begon het er op te lijken dat de Engelse automobilist
grotere eisen ging stellen aan zijn auto, vooral wat betreft ruimte
en vormgeving: zo vertelden functionarissen van de Engelse Ford
Motor Co.
Terwijl het voor de hand lag, dat er altijd een goede vraag naar
auto's in de Anglia groep zou blijven bleek tevens dat er plaats was
voor een nieuwe auto, die „economisch gebruik" zou kunnen paren
aan ruimte en gedegen rijkwaliteiten.
Ontwerpers van Ford kregen de volgende richtlijnen:
Ontwikkel een interieur dat inclusief afmetingen en afwerking
vergeleken kan worden met wagens uit een duurdere klasse.
Zorg dat de rijkwaliteiten van de te creëren auto flink uit
steken boven auto's uit de gelijksoortige klasse.
q De auto moet qua onderhouds- en andere kosten kunnen
concurreren met alle andere auto's uit zijn klasse.
De prijs van de auto moet zo laag mogelijk zijn.
Het project waarvan de kosten op
120 miljoen gulden werden geraamd
kreeg volledige voorrang boven ande
re projecten en gedurende september
1962 werd de Cortina bij het kopers-
publiek geïntroduceerd. De Cortina
was een 5-persoonsauto met een reus
achtige kofferruimte en vele mogelijk
heden zoals 2 of 4 deurs; standaard
of in luxe uitvoering,
Êk voorbank of separate zit-
plaatsen; en bediening
van de geheel gesyn-
chroniseerde 4-versnel-
lingsbak met vloer- of
gM jpt stuurschakeling.
BJy* De 53 pk 1200 cc motor
bezit dezelfde eigen
schappen als de ver-
Het duurde niet lang of de enorme
krachtreserve van de Anglia-Cortina
Ford-motoren kwam tot uiting in alle
vormen van de motorsport en Colin
Chapman van de Lotusfabriek haal
de wel het uiterste uit de Cortina-
krachtbron met zijn versie van deze
auto, nl. de Cortina-Lotus. Een 1500
cc motor met dubbele nokkenas gaf
de wagen een snelheid om en nabij
180 km p.u. Compleet als racewagen
uitgerust konden snelheden tot 195 km
p.u. worden bereikt
De Cortina Lotus werd in septem
ber 1963 gehomologeerd, in de eerste
race in Oulton Park, met Jack Sears,
de landbouwer uit Norfolk aan het
stuur, werd een overtuigende demon
stratie gegeven van de suprematie
van de Cortina, die hem de „British
Saloon Car Drivers Championship" be
zorgde. En het bekroonde een lange
lyst van Cortina-successen in het ge
hele raceseizoen.
Ook op andere gebieden demon
streerde de Cortina zijn buitengewone
kwaliteiten. Slechts een week na de
introductie'reed een Cortina Super de
12.000 mijlen van Londen naar Cape
town praktisch non-stop in 13 dagen.
En alles wat er na deze opvallende
betrouwbaarheidsrit aan gedaan be
hoefde te worden was: vervanging van
de ventilators en een elektrisch lamp
je.
Op de Scandinavische circuits moes
ten totaal andere moeilijkheden het
hoofd worden geboden. Een Cortma
Lotus voorzien van speciale spaakwie-
len, behaalde op het Fredenrneer het
„Swedish Ice Race Championship".
Dit was het 5e internationale kampi
oenschap voor de Cortina in 6 maan
den tijds.
In internationale rally's bouwden de
verschillende typen Cortina's een mach
tige reputatie op en wonnen zij be
kers en teamprijzen in de gehele we
reld.
Deze prestaties bereikten in maart
1964 een nieuwe hoogte door een com
plete overwinning in de East African
Safari. In de zwaarste rally die op
de internationale kalender voorkwam,
veegden de Cortina's alles weg door
in hun klasse de eerste 4 plaatsen te
bezetten, op de ,,Fabriekspiijs" be
slag te leggen en de zeer beiangrijke
„Price Performance Index Award" te
veroveren. Dit alles bewijst de rij
kwaliteiten, de betrouwbaarneid en de
veelzijdigheid van Engeland's meest
verkochte wagen.
Aan Simon Vestdijk is door de Maat
schappij der Nederlandse Letterkunde
de vijfjaarlijkse „Prijs voor meester
schap" toegekend. De dr. Wijnaendts
Francken-prijs voor biografie en cultuur
geschiedenis is toegekend aan J. den
Tex. Aan J. Bernlef (pseudoniem voor
H. J. Marsman) werd de Lusy B. en C
W. van der Hoogtprijs toegekend voor
zijn bundel. ,,Dit verheugd verval."
Als gevolg van het eten van tarwe
dat per ongeluk was vermengd met
een bestrijdingsmiddel tegen ongedierte
zijn in het Griekse dorp Stylia gisteren
23 mensen om het leven gekomen. Ruim
150 personen zijn ernstig ziek.
Dertig zeer ernstig zieken zijn met
hefschroefvliegtuigen naar een zieken
huis overgebracht.
Zondag is op het circuit van Zandvoort
de vier de en laatste race gehouden, die
meetelde voor de strijd om het Neder
lands kampioenschap motorrennen.
55 cc junioren (30 km): 1 Meyer (La
ren Gld.) op Kreidler 17.44.2 (gem. 99.289
km/u) 2 Bron (Amsterdam) op tbmos.
Kampioen: Meyer 59 pnt.
50 cc senioren (30 km) 1 v. Dongen
(Rotterdam) op Kreidler 17.06.8 (gem.
102.895 km/u) 2 Swalp (Epe) op Tomos.
Kampioen: v. Dongen 60 pnt.
125 cc junioren: (42 km) 1 Vis (Wate
ringen) op Honda 22.15.2 (gem. 113.052
km/u) 2 v. Rijswijk (Den Haag) op Bul
taco. Kampioen: J. Muller (Amsterdam)
op Bultaco.
250 cc junioren: (42 km) 1 Moojen
(Edam) op Honda 21.58.2 (gem. 144.511
km/u) 2 André de la Porte (Amsterdam)
op Aermacchi. Kampioen: Breedt (Zaan
dam) op NSU 40 pnt.
350 cc junioren (42 km) 1 Louwens
(Nieuw Roden) op Norton 21.01.2 (gem.
119.685 km/u) 2 De Wever (Nieuwerkerk)
op Norton. Kampioen Louwens 40 pnt.
500 cc junioren (42 km) 1 Zijlstra (Am
sterdam) op Norton 20.22.8 (123.444 km/u)
2 Spahn (Amstelveen) op BMW. Kam
pioen: Zijlstra 40 pnt.
Volgens Zweedse berichten zou er
een nieuwe Saab op komst zijn, met
een plattere en langere motorkap. Dit
zou betekenen dat er een andere mo
tor in komt, vrij zpker weer een twee-
takter, maar met een groter vermogen
mogelyk een kleine 50 pk (SAE). De
carrosserielijn zou ook worden gemo
derniseerd, o.a. door de verouderde
vormen weg te werken.
a maarde 997 cc Anglia-
|*A| gemeen verspSd^ept TipS - tipS - tipS - tipS f IPS
I VI tatie heeft veroverd
(Van onze verslaggever)
In de hal van huize „Maria Ter-
weel", dat maandag te Goes inge
zegend en officieel geopend zal
worden, is een muurschildering
aangebracht van de Middelburg
se kunstenaar Hans Heeren.
Met dit schilderstuk heeft deze
Zeeuwse schilder op voortreffe
lijke wijze de functie van „Maria
Terweel": revalidatie- en ver
pleegtehuis, weergegeven. Uit al
le in het werk aanwezige elemen
ten kan men de taak lezen die
het tehuis op zich heeft genomen,
terwijl Hans Heeren ook de bin
ding van het tehuis met Zeeland
en met de Zeeuwen in zijn werk
heeft weten te benadrukken.
In de afbeelding van de verschil
lende menselijke figuren geeft hij de
gang des levens aan. De oude man is
het symbool van het ouder en zwak
ker worden, het hulpbehoevende en
het lijden. De plukkende man symboli
seert de huidige generatie, die werkt
en ook de oudere, zwakkere generatie
verzorgt. Dit aspect laat de schilder
ook tot uiting komen in de fluitspe
ler. Dit fluitspel wordt tevens ook al
overgenomen door de jeugd, in het
werk, het kind, dat afgekeerd is van
het werk en het lijden. Hiermee wil
Hans Heeren eigenlijk aanduiden, dat
de jeugd nog niet is opgenomen in de
maatschappij, maar daarop toch wordt
voorbereid. Het kind is nl. reeds los
van de moeder en via het spel op weg
naar het leven als volwassene.
De verzorgende taak van Maria
Terweel" laat de schilder goed uitko
men door het uitbeelden van de
vrouw, die in het schilderstuk de
vrucht van het leven meedeelt aan de
ouderdom en de zwakke mens. Tevens
duidt haar plaats (op de voorgrond en
tussen alle generaties) op haar ver
bindende rol ten aanzien van de le
vende mensheid.
Wat Hans Heeren met de mensen,
die hij afgebeeld heeft, wil zeggen, is,
dat de oudere of zwakke mens niet
uitgeschakeld is, maar betrokken is in
het leven, ook al rust hy aan de kant.
Vooral in het landschap komt de bin
ding van Maria Terweel" met Zee
land en de Zeeuwse mensen tot uiting.
Men ziet het vruchtbare Zeeuwse land
schap, waarin rust en verademing
(spelende man en kind), en het agra
rische element (grazende koeien met
jong stiertje) zijn weerspiegeld. Ver
der zijn er schapen afgebeeld, waarbij
altijd een zwart zal zijn.
Zet Zeeuwse karakter wordt ook
verder benadrukt door het schip en
het baken in zee. Deze twee elementen
brengen tevens tot uitdrukking de le
vensvaart, aankomst en vertrek, en
de veilige haven die door bakens is
aangegeven.
Terwijl de zon na een lange dag in het
westen ter kimme neigt, symboliseert
de opwaartse vlucht van de vogel het
verlangen naar de nieuwe dag.
wat betreft uithoudings
vermogen en betrouwbaarheid. Tevens
voert de motor in de Formule junior
klasse volledig de boventoon.
De Cortina bevestigde onmiddellijk
de voorspellingen van de verkoopex
perts. Deze auto werd in Engeland
en op het continent met gejuich ont
vangen en exportorders ter waarde
van f 200 miljoen konden reeds wor
den geboekt voordat de wagen werd
geïntroduceerd. Meer dan 3000 orders
werden geplaatst in de eerste drie
dagen na de introductie bij het pu
bliek. Binnen één maand liepen 600
auto's per dag van de lijn in Dagen
ham en dit aantal moest spoedig wor
den verdubbeld teneinde aan de vraag
te kunnen voldoen.
In januari 1963* werd een krachti
ger versie van deze automobiel, be
kend als de Cortina Super, op de
markt gebracht. De krachtbron be
stond uit de 15Ö0 cc Fordmotor, met
5 x gelagerde krukas, welke zich reeds
onder de sportrijders een grote repu
tatie had veroverd.
Toen kwam het model, waarop zo
vele automobilisten, die hoge eisen
aan de rijkwaliteiten stellen, hadden
gewacht de Cortina GT. De motor
ontwikkelde 25 pet. meer kracht dan
de 64 pk van de 1500 cc standaard
motor waardoor een zeer snelle acce
leratie in alle versnellingen mogelijk
werd. De uitvoering werd hierean aan
gepast zodat de GT o.a. voorzien is van
een stijvere ophanging en schijfrem
men op de voorwielen.
Zodra de Cortina GT was uitge
bracht, liet het wedstrijdteam van
Ford deze auto uitkomen tegen elke
wagen, of de auto nu in de 850 cc
of de 7 1. klasse thuishoorde. Het werd
een volledig succes. Toen deze Corti
na voor het eerst uitkwam m Oul
ton Park in Cheshire op de dag
na de introductie, vestigde een GT
een. nieuw ronderecord in zijn klasse
en won ze de wedstrijd.
De naam van de Cortina GT als
overwinnaar was hiermede gevestigd.
Tegen het einde van het seizoen nad
de Cortina GT deelgenomen in 18 En
gelse races en won ze alle in haar
klasse. De John Willment-organisatie
en het Alan Andrews-team schreef
met de Cortina GT op veie races in
en blies nieuw leven in de 2 liter
klasse met verbluffende resultaten.
Keer op keer toonde Ford zich de
meerdere.
Nat of droog weer maakte ook geen
verschil. Ronderecords bleven sneuve
len en dank zij de wendbaarheid van
de GT, de lichte directe Desturing en
de frappante snelheid en de accelera
tie werden een groot aantal overwin
ningen geboekt.
Daarna werd de GT voor het eerst
in Amerika uitgebracht. Tot nu toe
was de langste race de 6-urenrace
in Brands Hatch geweest, waar de
derde prijs in het algemeen klasse
ment en de le prijs in de kiasse werd
behaald. Maar nu moest aan een moei
lijker opgave het hoofd worden ge
boden de 12-urenprestatierit te
Marlboro in Maryland. Hier moest
het definitieve bewijs van het uithou
dingsvermogen van de GT worden ge
leverd.
Drieëndertig auto's die het puikje
van de automobielindustrie in Ameri
ka. Canada en Engeland vertegenwoor
digden, maten hier hun krachten. Er
waren 3 Cortina GT's ingeschreven.
Zij eindigden als no 1, 2 en 10 in het
algemeen klassement en wonnen de
teamprijs en eindigden 1. 2, en 4 in
hun klasse, terwijl de Cortina's tevens
de „Price Performance Award" won
nen Jack Sears, die de winnende GT
bestuurde, verbeterde ook net vorige
afstandsrecord.
TE strak gespannen ventilatorrie-
men zullen in vrij korte tijd versle
ten zijn en bovendien de waterpomp en
de dynamo door de geforceerde trek
op de lagering ernstig beschadigen. Al
met ai redenen genoeg om de door de
fabriek voorgeschreven riemspeling
van één a twee cm nauwkeurig in het
oog te houden.
INDIEN uw claxon een schor geluid
gaat geven of helemaal in geluidsta
king gaat dan kan dit te wijten zijn
aan het ontregeld zijn van de afstel
ling. Ook is het mogelijk dat de con
tacten die de magneetstroom moeten
in- en weer uitschakelen ingebrand
zijn en dus vernieuwd moeten worden.
Minder vaak komt het voor dat het
membraam gescheurd is.
PLAATSELIJK optredende roest
plekjes, b.v. ten gevolge van steenslag
moet u niet de kans geven zich uit te
breiden want de roest vreet zich ge
woon onder de lak door en na een
paar maanden hangen de vellen erbij.
Het is natuurlijk onzinnig elk klein
plekje te laten bijspuiten maar u kunt
wel het plekje zorgvuldig ontroesten
door het voorzichtig blank te krabben.
Direct hierna het plekje met menie of
plamuur „dicht" maken en na een
paar dagen met een bijkomende verf
bijtippen.
SOMMIGE mensen zien er helemaal
geen bezwaar in, hun oliepeilstok met
een zanderige lap of met een dot vuil
gras „schoon" te vegen. Als ze zich
realiseren, dat ze zodoende zand
en stof, via de peilstok in de smeer
olie brengen en dat dit funest is voor
de levensduur van de motor, deden ze
het nooit meer zo.
De heer T. te Bergen op Zoom
heeft sinds vorige maand sierranden
op de velgen van zijn V.W. gemon
teerd. Vanaf die tijd hoort hij, vooral
op klinkerwegen rijdende, een abnor
maal geluid. Dit geluid kan hij het
beste omschrijven alsof de banden ver
onder spanning staan en sissend over
de straatstenen schuren. De vraag is
nu of dit opgemerkte geluid verband
kan hebben met de pas aangebrachte
sierranden.
Eén van de moeilijkste karweitjes
voor een automonteur is het lokaliseren
van een abnormaal geluid. Het is niet
voor niets dat ze soms ver „overboord"
hangen om zodoende beter te aannen
luisteren en hun conclusie te trekken.
In uw geval menen we als wel haast
zeker te kunnen aannemen dat het door
u opgemerkte geluid afkomstig is van
het niet „dragen" van één of meerde
re sierranden. Als de rand niet volko
men klem zit tussen de sierdop en de
velgrand dan zal er beslist een zekere
trilling ontstaan die vooral op klinker
wegen zeer hinderlijk kan zijn. Om te
controleren of de sierranden al dan niet
klem zitten handelt u als volgt. Zorg
eerst dat de banden de voorgeschreven
spanning hebben, hurk dan vervolgens
voor een wiel en sla met een hamer
vrij hard op het loopvlak van de band.
Als de sierrand overal klem zit dan
mag u alleen de vrij doffe dreun op
de band horen. Zit de sierrand met
overal klem dan hoort u een veel
lichter trillend metaalachtig geluid.
Het verschil tussen vast en los is zeer
goed hoorbaar. Hebt u zodoende de los
zittende rand gevonden dan neemt u
de wieldop af en probeer dan eerst of
de wieldopveertjes niet gebroken, ont
zet of te slap zijn. Is dat alles voor-
elkaar en is na montage van de dop
het geluid nog niet normaal dan pro
beert u de rand zo te verbuigen dat
ze vrijwel overal tegen de wielvelg
draagt. Na enige pogingen zult u dan
zien dat u de juiste stand gevonden
heeft en het geluid normaal klinkt als
u weer met de hamer op de band slaat
Als dit geluid normaal is dan zult u
tijdens het rijden ook geen last meer
hebben.
British Motor Corporation heeft
op basis van de Mini'smet een
850 cc motor enkele terreinwa
gens ontwikkeld, die wel enige
overeenkomst vertonen met de
„jeepachtige" voertuigen uoor mi
litair gebruik. Er zijn twee uit
voeringen van: de Mini-Moke,
met onder de kap de 850 cc'er
en de Twini-Moke, die met twee
l.l liter motoren is uitgerust
één voorin en één achterin. Alle
vier wielen worden dus aange
dreven. Het betreft hier dus een
uiterst competent terreinwagen
tje, dat uolgens de fabriek tot on
gelooflijke dingen in staat is. Bei
de typen worden thans getest
door het Amerikaanse leger. Op
de foto: de Twini-Moke.
De „Steel Division" van Ford Mo
tor Company in Amerika heeft een
nieuwe techniek voor het produceren
van staal ontwikkeld. Zy zal de doel
treffendheid en de staalproduktiecapa-
citeit van Ford in de gehele wereld
sterk vergroten, terwyl de hoge kwa
liteit van het eindprodukt gehandhaafd
blijft.
Door het gebruik van. gezuiverde
zuurstof bereikt men een oventem-
ratuur van plm. 3000 graden Fahren
heit. Hierdoor worden vloeibaar ijzer,
staalafval, kalk en een oplosmiddel
binnen enkele minuten tot staal van
hoge kwaliteit omgevormd, terwijl
hiervoor vroeger enkele uren nodig
waren.
Volgens de heer C.W. Conn, direc
teur van de „Ford Steel Division" is
deze nieuwe techniek een van de be
langrijkste veranderingen in de ge
schiedenis van de staalproduktie.
Dit nieuwe proces, dat sneller en
schoner is dan de vlamoven-methode,
stelt de maatschappij in staat de staal
produktie van hoge kwaliteit te ver-
stemd voo d mwmwmwmwm
groten. Deze staalproduktie is be
stemd voor de constructie van perso
nen. en vrachtwagens en tractoren.
Het verschil tussen het gezuiverde
zuurstofproces en de vlamoven-metho
de ligt in het feit, dat de brandstof
bron zich in de oven zelf bevindt. Er
is geen enkele verwarmingsbron van
buitenaf nodig om het staalmengsül
te verhitten.
Een lading van ca, 70 pet. gesmol
ten ijzer en 30 pet. ijzerafval wordt
in een schuin geplaatste zuurstofoven
gebracht. Vervolgens wordt de oven
in verticale positie gebracht, waarna
een met water gekoelde zuurstofspuit
boven de opening van de oven wordt
neergelaten, tot op circa 1.8 meter bo
ven de hete metaallading.
Kalk en een oplosmiddel zijn de
twee ingrediënten die aan de lading
worden toegevoegd
Wanneer de gezuiverde zuurstof o-
ver de gesmolten massa uitstroomt,
wordt een zodanige warmte verkre
gen. dat het mengsel binnen 50 mi
nuten in staal veranderd is.
(Van onze correspondent in Bonn)
Kalmer dan men, gezien de
scherpe woordenwisselingen van de
afgelopen week over de Europa-
politiek had verwacht is in Mün-
chen het partijcongres der christe-
lijk-sociale unie, de Beierse zuster
partij van dr. Audenauers C.D.U.,
verlopen.
Bondskanselier prof. Erhard, die de vo
rige week het mikpunt was van ernstige
kritiek door C.S.U.-voorzitter Franz-
Joseph Strauss, heeft zich in het hol van
de leeuw begeven en in het „Deutsches
Museum" in Miinchen de C.S.U.-gedele-
geerden toegesproken. Ook hij onthield
zich, evenals Strauss vrijdagmiddag j.l.,
van een direct strijdgesprek over de
Europese politiek, waarvan de regerings
chef inmiddels heeft verklaard, dat hij
niet voornemens is die te wijzigen.
Strauss heeft er zijnerzijds van afge
zien een Frans-Duitse unie te eisen. Hij
stelde daarentegen de E.E.G.-landen die
daartoe nu al bereid zijn voor om een
Europese confederatie te vormen, met
een raad van regeringschefs, een secreta
riaat-generaal en een adviescommissie.
In twaalf commissies hebben de C.S.U.-
gedelegeerden over talrijke politieke pro
blemen gesproken. Het drukst bezocht
was de commissie voor buitenlandse po
litiek. Daarin deed het C.S.U.-bondsdag
lid baron zu Guttenberg nogmaals het
voorstel tot vorming van een Frans-
Duitse commissie die voorstellen voor
een politieke unie der zes E.E.G.-staten
zou moeten uitwerken. Deze commissie
zou moeten worden voorgezeten door de
minister zonder portefeuille, dr. Heinrich
Krone, de vertrouweling van oudkanse
lier Adenauer in de Erhard-regering.
In politieke kringen in de hondshoofd -
stad en ook in München ziet men dit
voorstel van Guttenberg als een ernstige
slag tegen de minister van buitenlandse
zaken dr. Gerhard Schroeder wiens be
voegdheden en macht (over de Euro
pese politiek) zouden worden besnoeid
door zulk een Krone-commissie.
De C.S.U. had ook allerlei niet tot de
partij behorende deskundigen uitgeno
digd om het congres over politieke pro
blemen toe te spreken.
Premier Ngyen Khanh van Zuid.-
Vietnam heeft gisteren gezegd, dat een.
invasie van Zuid-Vietnam door de
strijdkrachten van communistisch Noord-
Vietnam gaande is. De Zuidvietnamese
regeringsleider zei dat geregelde troepen
van het Noordvietnamese leger de af
gelopen dagen noordelijke provincies
hadden aangevallen. De krijgsgevange
nen die waren gemaakt kwamen
volgens hem uit de Noordvietnamese
steden Haipong en Thanh Hoa. „Gene
raal Khanh zei dat de regering spoedig
nieuwe speciale stappen zal nemen om
deze communistische invasie een halt
toe te roepen.
Intussen werd zondag vernomen, dat
Zuidvietnamese troepen, gesteund door
artillerie en gevechtsbommenwerpers,
bij Vinh Tsjaoe een felle strijd van acht
uur hebben geleverd met twee Vietcong-
bataljons. Aan regeringszijde vielen 30
doden en ruim 100 gewonden. Minstens
tien communistische guerrillastrijders
sneuvelden.
,Ik ben blij een vriendschapsbezoek
aan de Oekraïne te brengen", zei minis
ter Luns gisteren in Kiev tegen de
Oekraïnse minister van buitenlandse
zaken, Loeka Palamarskjoek.
„De Nederlanders zijn even vrede
lievend als de Oekraïners en strijden
voor het behoud van de vrede.
De betrekkingen tussen Nederland en
Rusland zijn nooit bedorven door een
oorlog".
Minister Luns legde later een krans
op het graf van de onbekende soldaat
en maakte daarna een boottocht op de
Dnjepr. Hij woonde gisteren een dienst
bij in 'het St.-Vladimir-kathedraal.
Later op de dag keerde minister
Luns met zijn gevolg naar Moskou
terug.
In Leninerad werd met de pers gesproken
over het onderhoud met Kroestjev.
Minister Luns zeiOver sommige pro
blemen hebben wij gemeenschappelijke
opvattingen. Zowel het westen als het
oosten zou met vrees zien dat meer
landen in bezit zouden komen van
atoomwapens".
Hij merkte voorts op dat het Duitse
probleem een spil is waarom veel draait.
De minister vertelde ook dat hij met
Russische functionarissen heeft gespro
ken over de kwestie van opvoering van
opvoering van culturele uitwisseling en
van de handel tussen Nederland en de
Sovjet-Unie.
In Veer,© blijft men ringrijden, al
regent het nog zo hard. Veel jui
chende toeschouwers zijn er dan
weliswaar niet te zien, en te horen
maar het eeuwenoude Zeeuwse rlng-
rijspel liet zich afgelopen weekend
door wat nattigheid niet van de
brengen.