Succes van de Cortina is werkelijk Taak van „Maria Terweel55 in muurschildering uitgedrukt Geen uitbarsting in CSU-partijcongres Dit is de „Twini-Moke Ford ontwikkelt nieuwe techniek staalproduktie KNMV-RACES ZANDVOORT Werk van Hans Heeren Duitse Euro-ruzie luwt Regen of niet... ringrijdeni DUUR PROJECT 6 Meesterschapsprijs voor Simon Vestdijk Vergiftiging eist 23 doden in Griekenland Nieuwe SAAB? Geen verschil Invasie gaande uit N.-Vietnam Minister Luns in Oekraïne DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 13 JULI 1964 9 In 1960 begon het er op te lijken dat de Engelse automobilist grotere eisen ging stellen aan zijn auto, vooral wat betreft ruimte en vormgeving: zo vertelden functionarissen van de Engelse Ford Motor Co. Terwijl het voor de hand lag, dat er altijd een goede vraag naar auto's in de Anglia groep zou blijven bleek tevens dat er plaats was voor een nieuwe auto, die „economisch gebruik" zou kunnen paren aan ruimte en gedegen rijkwaliteiten. Ontwerpers van Ford kregen de volgende richtlijnen: Ontwikkel een interieur dat inclusief afmetingen en afwerking vergeleken kan worden met wagens uit een duurdere klasse. Zorg dat de rijkwaliteiten van de te creëren auto flink uit steken boven auto's uit de gelijksoortige klasse. q De auto moet qua onderhouds- en andere kosten kunnen concurreren met alle andere auto's uit zijn klasse. De prijs van de auto moet zo laag mogelijk zijn. Het project waarvan de kosten op 120 miljoen gulden werden geraamd kreeg volledige voorrang boven ande re projecten en gedurende september 1962 werd de Cortina bij het kopers- publiek geïntroduceerd. De Cortina was een 5-persoonsauto met een reus achtige kofferruimte en vele mogelijk heden zoals 2 of 4 deurs; standaard of in luxe uitvoering, Êk voorbank of separate zit- plaatsen; en bediening van de geheel gesyn- chroniseerde 4-versnel- lingsbak met vloer- of gM jpt stuurschakeling. BJy* De 53 pk 1200 cc motor bezit dezelfde eigen schappen als de ver- Het duurde niet lang of de enorme krachtreserve van de Anglia-Cortina Ford-motoren kwam tot uiting in alle vormen van de motorsport en Colin Chapman van de Lotusfabriek haal de wel het uiterste uit de Cortina- krachtbron met zijn versie van deze auto, nl. de Cortina-Lotus. Een 1500 cc motor met dubbele nokkenas gaf de wagen een snelheid om en nabij 180 km p.u. Compleet als racewagen uitgerust konden snelheden tot 195 km p.u. worden bereikt De Cortina Lotus werd in septem ber 1963 gehomologeerd, in de eerste race in Oulton Park, met Jack Sears, de landbouwer uit Norfolk aan het stuur, werd een overtuigende demon stratie gegeven van de suprematie van de Cortina, die hem de „British Saloon Car Drivers Championship" be zorgde. En het bekroonde een lange lyst van Cortina-successen in het ge hele raceseizoen. Ook op andere gebieden demon streerde de Cortina zijn buitengewone kwaliteiten. Slechts een week na de introductie'reed een Cortina Super de 12.000 mijlen van Londen naar Cape town praktisch non-stop in 13 dagen. En alles wat er na deze opvallende betrouwbaarheidsrit aan gedaan be hoefde te worden was: vervanging van de ventilators en een elektrisch lamp je. Op de Scandinavische circuits moes ten totaal andere moeilijkheden het hoofd worden geboden. Een Cortma Lotus voorzien van speciale spaakwie- len, behaalde op het Fredenrneer het „Swedish Ice Race Championship". Dit was het 5e internationale kampi oenschap voor de Cortina in 6 maan den tijds. In internationale rally's bouwden de verschillende typen Cortina's een mach tige reputatie op en wonnen zij be kers en teamprijzen in de gehele we reld. Deze prestaties bereikten in maart 1964 een nieuwe hoogte door een com plete overwinning in de East African Safari. In de zwaarste rally die op de internationale kalender voorkwam, veegden de Cortina's alles weg door in hun klasse de eerste 4 plaatsen te bezetten, op de ,,Fabriekspiijs" be slag te leggen en de zeer beiangrijke „Price Performance Index Award" te veroveren. Dit alles bewijst de rij kwaliteiten, de betrouwbaarneid en de veelzijdigheid van Engeland's meest verkochte wagen. Aan Simon Vestdijk is door de Maat schappij der Nederlandse Letterkunde de vijfjaarlijkse „Prijs voor meester schap" toegekend. De dr. Wijnaendts Francken-prijs voor biografie en cultuur geschiedenis is toegekend aan J. den Tex. Aan J. Bernlef (pseudoniem voor H. J. Marsman) werd de Lusy B. en C W. van der Hoogtprijs toegekend voor zijn bundel. ,,Dit verheugd verval." Als gevolg van het eten van tarwe dat per ongeluk was vermengd met een bestrijdingsmiddel tegen ongedierte zijn in het Griekse dorp Stylia gisteren 23 mensen om het leven gekomen. Ruim 150 personen zijn ernstig ziek. Dertig zeer ernstig zieken zijn met hefschroefvliegtuigen naar een zieken huis overgebracht. Zondag is op het circuit van Zandvoort de vier de en laatste race gehouden, die meetelde voor de strijd om het Neder lands kampioenschap motorrennen. 55 cc junioren (30 km): 1 Meyer (La ren Gld.) op Kreidler 17.44.2 (gem. 99.289 km/u) 2 Bron (Amsterdam) op tbmos. Kampioen: Meyer 59 pnt. 50 cc senioren (30 km) 1 v. Dongen (Rotterdam) op Kreidler 17.06.8 (gem. 102.895 km/u) 2 Swalp (Epe) op Tomos. Kampioen: v. Dongen 60 pnt. 125 cc junioren: (42 km) 1 Vis (Wate ringen) op Honda 22.15.2 (gem. 113.052 km/u) 2 v. Rijswijk (Den Haag) op Bul taco. Kampioen: J. Muller (Amsterdam) op Bultaco. 250 cc junioren: (42 km) 1 Moojen (Edam) op Honda 21.58.2 (gem. 144.511 km/u) 2 André de la Porte (Amsterdam) op Aermacchi. Kampioen: Breedt (Zaan dam) op NSU 40 pnt. 350 cc junioren (42 km) 1 Louwens (Nieuw Roden) op Norton 21.01.2 (gem. 119.685 km/u) 2 De Wever (Nieuwerkerk) op Norton. Kampioen Louwens 40 pnt. 500 cc junioren (42 km) 1 Zijlstra (Am sterdam) op Norton 20.22.8 (123.444 km/u) 2 Spahn (Amstelveen) op BMW. Kam pioen: Zijlstra 40 pnt. Volgens Zweedse berichten zou er een nieuwe Saab op komst zijn, met een plattere en langere motorkap. Dit zou betekenen dat er een andere mo tor in komt, vrij zpker weer een twee- takter, maar met een groter vermogen mogelyk een kleine 50 pk (SAE). De carrosserielijn zou ook worden gemo derniseerd, o.a. door de verouderde vormen weg te werken. a maarde 997 cc Anglia- |*A| gemeen verspSd^ept TipS - tipS - tipS - tipS f IPS I VI tatie heeft veroverd (Van onze verslaggever) In de hal van huize „Maria Ter- weel", dat maandag te Goes inge zegend en officieel geopend zal worden, is een muurschildering aangebracht van de Middelburg se kunstenaar Hans Heeren. Met dit schilderstuk heeft deze Zeeuwse schilder op voortreffe lijke wijze de functie van „Maria Terweel": revalidatie- en ver pleegtehuis, weergegeven. Uit al le in het werk aanwezige elemen ten kan men de taak lezen die het tehuis op zich heeft genomen, terwijl Hans Heeren ook de bin ding van het tehuis met Zeeland en met de Zeeuwen in zijn werk heeft weten te benadrukken. In de afbeelding van de verschil lende menselijke figuren geeft hij de gang des levens aan. De oude man is het symbool van het ouder en zwak ker worden, het hulpbehoevende en het lijden. De plukkende man symboli seert de huidige generatie, die werkt en ook de oudere, zwakkere generatie verzorgt. Dit aspect laat de schilder ook tot uiting komen in de fluitspe ler. Dit fluitspel wordt tevens ook al overgenomen door de jeugd, in het werk, het kind, dat afgekeerd is van het werk en het lijden. Hiermee wil Hans Heeren eigenlijk aanduiden, dat de jeugd nog niet is opgenomen in de maatschappij, maar daarop toch wordt voorbereid. Het kind is nl. reeds los van de moeder en via het spel op weg naar het leven als volwassene. De verzorgende taak van Maria Terweel" laat de schilder goed uitko men door het uitbeelden van de vrouw, die in het schilderstuk de vrucht van het leven meedeelt aan de ouderdom en de zwakke mens. Tevens duidt haar plaats (op de voorgrond en tussen alle generaties) op haar ver bindende rol ten aanzien van de le vende mensheid. Wat Hans Heeren met de mensen, die hij afgebeeld heeft, wil zeggen, is, dat de oudere of zwakke mens niet uitgeschakeld is, maar betrokken is in het leven, ook al rust hy aan de kant. Vooral in het landschap komt de bin ding van Maria Terweel" met Zee land en de Zeeuwse mensen tot uiting. Men ziet het vruchtbare Zeeuwse land schap, waarin rust en verademing (spelende man en kind), en het agra rische element (grazende koeien met jong stiertje) zijn weerspiegeld. Ver der zijn er schapen afgebeeld, waarbij altijd een zwart zal zijn. Zet Zeeuwse karakter wordt ook verder benadrukt door het schip en het baken in zee. Deze twee elementen brengen tevens tot uitdrukking de le vensvaart, aankomst en vertrek, en de veilige haven die door bakens is aangegeven. Terwijl de zon na een lange dag in het westen ter kimme neigt, symboliseert de opwaartse vlucht van de vogel het verlangen naar de nieuwe dag. wat betreft uithoudings vermogen en betrouwbaarheid. Tevens voert de motor in de Formule junior klasse volledig de boventoon. De Cortina bevestigde onmiddellijk de voorspellingen van de verkoopex perts. Deze auto werd in Engeland en op het continent met gejuich ont vangen en exportorders ter waarde van f 200 miljoen konden reeds wor den geboekt voordat de wagen werd geïntroduceerd. Meer dan 3000 orders werden geplaatst in de eerste drie dagen na de introductie bij het pu bliek. Binnen één maand liepen 600 auto's per dag van de lijn in Dagen ham en dit aantal moest spoedig wor den verdubbeld teneinde aan de vraag te kunnen voldoen. In januari 1963* werd een krachti ger versie van deze automobiel, be kend als de Cortina Super, op de markt gebracht. De krachtbron be stond uit de 15Ö0 cc Fordmotor, met 5 x gelagerde krukas, welke zich reeds onder de sportrijders een grote repu tatie had veroverd. Toen kwam het model, waarop zo vele automobilisten, die hoge eisen aan de rijkwaliteiten stellen, hadden gewacht de Cortina GT. De motor ontwikkelde 25 pet. meer kracht dan de 64 pk van de 1500 cc standaard motor waardoor een zeer snelle acce leratie in alle versnellingen mogelijk werd. De uitvoering werd hierean aan gepast zodat de GT o.a. voorzien is van een stijvere ophanging en schijfrem men op de voorwielen. Zodra de Cortina GT was uitge bracht, liet het wedstrijdteam van Ford deze auto uitkomen tegen elke wagen, of de auto nu in de 850 cc of de 7 1. klasse thuishoorde. Het werd een volledig succes. Toen deze Corti na voor het eerst uitkwam m Oul ton Park in Cheshire op de dag na de introductie, vestigde een GT een. nieuw ronderecord in zijn klasse en won ze de wedstrijd. De naam van de Cortina GT als overwinnaar was hiermede gevestigd. Tegen het einde van het seizoen nad de Cortina GT deelgenomen in 18 En gelse races en won ze alle in haar klasse. De John Willment-organisatie en het Alan Andrews-team schreef met de Cortina GT op veie races in en blies nieuw leven in de 2 liter klasse met verbluffende resultaten. Keer op keer toonde Ford zich de meerdere. Nat of droog weer maakte ook geen verschil. Ronderecords bleven sneuve len en dank zij de wendbaarheid van de GT, de lichte directe Desturing en de frappante snelheid en de accelera tie werden een groot aantal overwin ningen geboekt. Daarna werd de GT voor het eerst in Amerika uitgebracht. Tot nu toe was de langste race de 6-urenrace in Brands Hatch geweest, waar de derde prijs in het algemeen klasse ment en de le prijs in de kiasse werd behaald. Maar nu moest aan een moei lijker opgave het hoofd worden ge boden de 12-urenprestatierit te Marlboro in Maryland. Hier moest het definitieve bewijs van het uithou dingsvermogen van de GT worden ge leverd. Drieëndertig auto's die het puikje van de automobielindustrie in Ameri ka. Canada en Engeland vertegenwoor digden, maten hier hun krachten. Er waren 3 Cortina GT's ingeschreven. Zij eindigden als no 1, 2 en 10 in het algemeen klassement en wonnen de teamprijs en eindigden 1. 2, en 4 in hun klasse, terwijl de Cortina's tevens de „Price Performance Award" won nen Jack Sears, die de winnende GT bestuurde, verbeterde ook net vorige afstandsrecord. TE strak gespannen ventilatorrie- men zullen in vrij korte tijd versle ten zijn en bovendien de waterpomp en de dynamo door de geforceerde trek op de lagering ernstig beschadigen. Al met ai redenen genoeg om de door de fabriek voorgeschreven riemspeling van één a twee cm nauwkeurig in het oog te houden. INDIEN uw claxon een schor geluid gaat geven of helemaal in geluidsta king gaat dan kan dit te wijten zijn aan het ontregeld zijn van de afstel ling. Ook is het mogelijk dat de con tacten die de magneetstroom moeten in- en weer uitschakelen ingebrand zijn en dus vernieuwd moeten worden. Minder vaak komt het voor dat het membraam gescheurd is. PLAATSELIJK optredende roest plekjes, b.v. ten gevolge van steenslag moet u niet de kans geven zich uit te breiden want de roest vreet zich ge woon onder de lak door en na een paar maanden hangen de vellen erbij. Het is natuurlijk onzinnig elk klein plekje te laten bijspuiten maar u kunt wel het plekje zorgvuldig ontroesten door het voorzichtig blank te krabben. Direct hierna het plekje met menie of plamuur „dicht" maken en na een paar dagen met een bijkomende verf bijtippen. SOMMIGE mensen zien er helemaal geen bezwaar in, hun oliepeilstok met een zanderige lap of met een dot vuil gras „schoon" te vegen. Als ze zich realiseren, dat ze zodoende zand en stof, via de peilstok in de smeer olie brengen en dat dit funest is voor de levensduur van de motor, deden ze het nooit meer zo. De heer T. te Bergen op Zoom heeft sinds vorige maand sierranden op de velgen van zijn V.W. gemon teerd. Vanaf die tijd hoort hij, vooral op klinkerwegen rijdende, een abnor maal geluid. Dit geluid kan hij het beste omschrijven alsof de banden ver onder spanning staan en sissend over de straatstenen schuren. De vraag is nu of dit opgemerkte geluid verband kan hebben met de pas aangebrachte sierranden. Eén van de moeilijkste karweitjes voor een automonteur is het lokaliseren van een abnormaal geluid. Het is niet voor niets dat ze soms ver „overboord" hangen om zodoende beter te aannen luisteren en hun conclusie te trekken. In uw geval menen we als wel haast zeker te kunnen aannemen dat het door u opgemerkte geluid afkomstig is van het niet „dragen" van één of meerde re sierranden. Als de rand niet volko men klem zit tussen de sierdop en de velgrand dan zal er beslist een zekere trilling ontstaan die vooral op klinker wegen zeer hinderlijk kan zijn. Om te controleren of de sierranden al dan niet klem zitten handelt u als volgt. Zorg eerst dat de banden de voorgeschreven spanning hebben, hurk dan vervolgens voor een wiel en sla met een hamer vrij hard op het loopvlak van de band. Als de sierrand overal klem zit dan mag u alleen de vrij doffe dreun op de band horen. Zit de sierrand met overal klem dan hoort u een veel lichter trillend metaalachtig geluid. Het verschil tussen vast en los is zeer goed hoorbaar. Hebt u zodoende de los zittende rand gevonden dan neemt u de wieldop af en probeer dan eerst of de wieldopveertjes niet gebroken, ont zet of te slap zijn. Is dat alles voor- elkaar en is na montage van de dop het geluid nog niet normaal dan pro beert u de rand zo te verbuigen dat ze vrijwel overal tegen de wielvelg draagt. Na enige pogingen zult u dan zien dat u de juiste stand gevonden heeft en het geluid normaal klinkt als u weer met de hamer op de band slaat Als dit geluid normaal is dan zult u tijdens het rijden ook geen last meer hebben. British Motor Corporation heeft op basis van de Mini'smet een 850 cc motor enkele terreinwa gens ontwikkeld, die wel enige overeenkomst vertonen met de „jeepachtige" voertuigen uoor mi litair gebruik. Er zijn twee uit voeringen van: de Mini-Moke, met onder de kap de 850 cc'er en de Twini-Moke, die met twee l.l liter motoren is uitgerust één voorin en één achterin. Alle vier wielen worden dus aange dreven. Het betreft hier dus een uiterst competent terreinwagen tje, dat uolgens de fabriek tot on gelooflijke dingen in staat is. Bei de typen worden thans getest door het Amerikaanse leger. Op de foto: de Twini-Moke. De „Steel Division" van Ford Mo tor Company in Amerika heeft een nieuwe techniek voor het produceren van staal ontwikkeld. Zy zal de doel treffendheid en de staalproduktiecapa- citeit van Ford in de gehele wereld sterk vergroten, terwyl de hoge kwa liteit van het eindprodukt gehandhaafd blijft. Door het gebruik van. gezuiverde zuurstof bereikt men een oventem- ratuur van plm. 3000 graden Fahren heit. Hierdoor worden vloeibaar ijzer, staalafval, kalk en een oplosmiddel binnen enkele minuten tot staal van hoge kwaliteit omgevormd, terwijl hiervoor vroeger enkele uren nodig waren. Volgens de heer C.W. Conn, direc teur van de „Ford Steel Division" is deze nieuwe techniek een van de be langrijkste veranderingen in de ge schiedenis van de staalproduktie. Dit nieuwe proces, dat sneller en schoner is dan de vlamoven-methode, stelt de maatschappij in staat de staal produktie van hoge kwaliteit te ver- stemd voo d mwmwmwmwm groten. Deze staalproduktie is be stemd voor de constructie van perso nen. en vrachtwagens en tractoren. Het verschil tussen het gezuiverde zuurstofproces en de vlamoven-metho de ligt in het feit, dat de brandstof bron zich in de oven zelf bevindt. Er is geen enkele verwarmingsbron van buitenaf nodig om het staalmengsül te verhitten. Een lading van ca, 70 pet. gesmol ten ijzer en 30 pet. ijzerafval wordt in een schuin geplaatste zuurstofoven gebracht. Vervolgens wordt de oven in verticale positie gebracht, waarna een met water gekoelde zuurstofspuit boven de opening van de oven wordt neergelaten, tot op circa 1.8 meter bo ven de hete metaallading. Kalk en een oplosmiddel zijn de twee ingrediënten die aan de lading worden toegevoegd Wanneer de gezuiverde zuurstof o- ver de gesmolten massa uitstroomt, wordt een zodanige warmte verkre gen. dat het mengsel binnen 50 mi nuten in staal veranderd is. (Van onze correspondent in Bonn) Kalmer dan men, gezien de scherpe woordenwisselingen van de afgelopen week over de Europa- politiek had verwacht is in Mün- chen het partijcongres der christe- lijk-sociale unie, de Beierse zuster partij van dr. Audenauers C.D.U., verlopen. Bondskanselier prof. Erhard, die de vo rige week het mikpunt was van ernstige kritiek door C.S.U.-voorzitter Franz- Joseph Strauss, heeft zich in het hol van de leeuw begeven en in het „Deutsches Museum" in Miinchen de C.S.U.-gedele- geerden toegesproken. Ook hij onthield zich, evenals Strauss vrijdagmiddag j.l., van een direct strijdgesprek over de Europese politiek, waarvan de regerings chef inmiddels heeft verklaard, dat hij niet voornemens is die te wijzigen. Strauss heeft er zijnerzijds van afge zien een Frans-Duitse unie te eisen. Hij stelde daarentegen de E.E.G.-landen die daartoe nu al bereid zijn voor om een Europese confederatie te vormen, met een raad van regeringschefs, een secreta riaat-generaal en een adviescommissie. In twaalf commissies hebben de C.S.U.- gedelegeerden over talrijke politieke pro blemen gesproken. Het drukst bezocht was de commissie voor buitenlandse po litiek. Daarin deed het C.S.U.-bondsdag lid baron zu Guttenberg nogmaals het voorstel tot vorming van een Frans- Duitse commissie die voorstellen voor een politieke unie der zes E.E.G.-staten zou moeten uitwerken. Deze commissie zou moeten worden voorgezeten door de minister zonder portefeuille, dr. Heinrich Krone, de vertrouweling van oudkanse lier Adenauer in de Erhard-regering. In politieke kringen in de hondshoofd - stad en ook in München ziet men dit voorstel van Guttenberg als een ernstige slag tegen de minister van buitenlandse zaken dr. Gerhard Schroeder wiens be voegdheden en macht (over de Euro pese politiek) zouden worden besnoeid door zulk een Krone-commissie. De C.S.U. had ook allerlei niet tot de partij behorende deskundigen uitgeno digd om het congres over politieke pro blemen toe te spreken. Premier Ngyen Khanh van Zuid.- Vietnam heeft gisteren gezegd, dat een. invasie van Zuid-Vietnam door de strijdkrachten van communistisch Noord- Vietnam gaande is. De Zuidvietnamese regeringsleider zei dat geregelde troepen van het Noordvietnamese leger de af gelopen dagen noordelijke provincies hadden aangevallen. De krijgsgevange nen die waren gemaakt kwamen volgens hem uit de Noordvietnamese steden Haipong en Thanh Hoa. „Gene raal Khanh zei dat de regering spoedig nieuwe speciale stappen zal nemen om deze communistische invasie een halt toe te roepen. Intussen werd zondag vernomen, dat Zuidvietnamese troepen, gesteund door artillerie en gevechtsbommenwerpers, bij Vinh Tsjaoe een felle strijd van acht uur hebben geleverd met twee Vietcong- bataljons. Aan regeringszijde vielen 30 doden en ruim 100 gewonden. Minstens tien communistische guerrillastrijders sneuvelden. ,Ik ben blij een vriendschapsbezoek aan de Oekraïne te brengen", zei minis ter Luns gisteren in Kiev tegen de Oekraïnse minister van buitenlandse zaken, Loeka Palamarskjoek. „De Nederlanders zijn even vrede lievend als de Oekraïners en strijden voor het behoud van de vrede. De betrekkingen tussen Nederland en Rusland zijn nooit bedorven door een oorlog". Minister Luns legde later een krans op het graf van de onbekende soldaat en maakte daarna een boottocht op de Dnjepr. Hij woonde gisteren een dienst bij in 'het St.-Vladimir-kathedraal. Later op de dag keerde minister Luns met zijn gevolg naar Moskou terug. In Leninerad werd met de pers gesproken over het onderhoud met Kroestjev. Minister Luns zeiOver sommige pro blemen hebben wij gemeenschappelijke opvattingen. Zowel het westen als het oosten zou met vrees zien dat meer landen in bezit zouden komen van atoomwapens". Hij merkte voorts op dat het Duitse probleem een spil is waarom veel draait. De minister vertelde ook dat hij met Russische functionarissen heeft gespro ken over de kwestie van opvoering van opvoering van culturele uitwisseling en van de handel tussen Nederland en de Sovjet-Unie. In Veer,© blijft men ringrijden, al regent het nog zo hard. Veel jui chende toeschouwers zijn er dan weliswaar niet te zien, en te horen maar het eeuwenoude Zeeuwse rlng- rijspel liet zich afgelopen weekend door wat nattigheid niet van de brengen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 8