Literaire
ernstig
prijzen raken
in diskrediet
RENTE TOT 4
Opera van Peking geraffineerd
en adembenemend gebeuren
Baron Bluff in een wespennest
BEKRONINGEN, MAAR WAAROM?
Programma's radio en t.v.
Simcai000is4995:
PROEFRIT BW ÉÉR
i SIMGA - DEALERS
Bij de NlwlB is het
goed sparen!
Jazz-septet voor televisie
GROENEN GAAN
BOUWVAKKEN
EUROPEAAN IS VERBIJSTERD
HET ZOEMENDE EI
NEDERLANDSCHE
MIDDENSTANDSBANK
De bank waar u zich thuis voelt!
Radio
Televisie
Aap contra godheid
Yendelz waaien
Opening mosselseizoen
te Bruinisse en
Zierikzee
DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 13 JULI 1964
BEHOEVEN niet langer in te
gaan op de literaire prijzen:
Frankrijk gaat er sinds jaren ge
bukt onder en heeft het al lang
opgegeven op een verlosting te ho
pen. Ieder jaar worden onbekende,
middelmatige, overbodige schrij
vers bekroond, die niemand opwin
den, of grote genieën, die zich al
lang veilig gesteld hebben in hun
wereldroem en die deze vertraag
de erkenning materieel of figuur
lijk langs zich heen laten gaan.
Zelfs de Nobelprijs verliest iets
van zijn oude glans.
OM NU EEN internationale prijs te
creëren van geheel andere allure,
door een avant-gardistische geest ge
dragen en gericht op een moedige aan
moediging van nieuwe scheppende
krachten, hebben in 1961 dertien uit
gevers uit verschillende landen waar
onder Einaudi, Rowohlt, Meuienholf.
Gallimard, Weidenfeld and Michel-
son. etc. twee prijzen van ieder
10.000 dollar uitgeloofd, de Interna
tionale Prijs", die aan een reeds ver
schenen boek door een jury van vijf
enzeventig schrijvers, critici en uit
gevers uit dertien landen wordt ver
leend, en een ,,Prix Fomentor", die
aan een tot nu toe niet gedrukt werk
van een jonge auteur wordt verUend.
WAT DE .Internationale Prijs" be
treft, heeft de jury tot nu toe be
hoorlijke werken en auteurs gekozen:
de Franse Ier Samuel Becke'.t, de
zeer bekende en te weinig gelezen Ar
gentijn Jorge Luis Borges, de Duitser
Uwe Johnson, de Italiaan Carlo Emi-
lio Gadda. Dit jaar heeft men, op de
bijeenkomst van Salzburg eind april-
begin mei, een vergissing begaan:
men heeft het laatste boek van Natha
lie Sarraute bekroond: „Les Fruits
d'Or" (Gallimard), zeker het minst
belangrijke en literair zeer aanvecht
bare werk van de overigens grote
schrijfster. Dat in de jury zeer fel en
zeer hard om deze kandidatuur werd
gevochten, is geen excuus.
(Advertentie)
"pRGER IS het geen met de „Prix
Fomentor" gebeurde: deze prijs
bestemd voor een literaire, nog onge
drukte debutant wordt door de uit
gevers zelf verleend en zij nemen het
zoals in het geval van de Interna
tionale Prijs" op zich, het bekroonde
vverk meteen in alle dertien landen
tegelijk te doen verschijnen. Geen ge
ringe kans voor de bekroonde, naast
de 10.000 dollar. Deze prijs werd ver
leden jaar aan de jonge vriendin van
Alberto Moravia verleend, Dacia Ma
raini. een keuze, die meteen dooi ie
dereen zo onjuist werd gevonden, dat
het prestige van de prijs aanzienlijk
daalde. Dit jaar hadden de uitgevers
dan ook iets goed te maken, en ze
maakten het nog erger: ze weken van
de door henzelf opgestelde norm af
en bekroonden een boek dat reeds ver
schenen was.
Wie denkt dat deze uitzondering ter-
wille van de kwaliteit gemaakt werd,
heeft het by het verkeerde einde: de
27-jarige Gisela Eisner, wier boek .Die
Riesenzwerge" een jaar geleden bij
Rowohlt is verschenen, is onder de
jonge Duitse auteurs zeker een van de
zwakste en onbelangrijkste. Namen
als Martin Walser, Peter Weiss, Wal
ter Jens, Otto Walter, zouden veel
eerder in aanmerking zijn gekomen.
„Die Riesenzwerge" bevatten verha
len, die de jonge schrijfster reeds
vroeger in de „Gruppe 47" heeft voor
gelezen. en haar even avant-gardisti
sche als scherp kritische colleg's had
den weinig lof voor dit onbetekende
proza. Rowohlt echter zag er iets m,
publiceerde het boek en liet het nu
ook nog onderscheiden met een prijs.
De duitse literaire kritiek heeft tot
nu toe weinig aanleiding gezien, het
boek behoorlijk te kraken. Er heerst
verlegenheid en verbazing.
TTOE ZIJN DEZE twee vergissingen
J-i- mogelijk? In het geval Nathalie
Sarraute is dit begrijpelijk: deze
Franse schrijfster van Russische ori
gine is de meest vooraantaande fi
guur uit de groep van de nouveau
roman", waartoe Robbe-Grillet en Mi
chel Butor behoren. Zij heeft in haar
romans „Tropismes" (1938), „Por
trait d'un inconnu (1956) en „Le Ple-
nétarium" de grondslag gelegd voor
hetgeen Jean-Paul Sartre in zijn in-
Maandag 13 juli
HILVERSUM I 402 m
AVRO: 12,00 Dansork. en zangsol. 12,30
Land- en tuinb.meded. 12,33 Voor ons
platteland 12,40 Lichte orkestmuz. 13.00
Nws. 13,15 Meded., event, act. of gram
13,25 Beursber. 13.30 Adriana Lecouvreur,
opera. In de pauze: voordracht. Vanaf
16,00 Event, onderbreking voor rep Tour
de France 1964 16.00 Nws. 16,02 Orgelspel
16,15 Lichte gram. 17,00 Logboek 1901
17,35 Country and Western Music (gr.)
18,00 Nws. 18,15 Event, act. 18,20 Pró-
menade-ork. met zangsol. en harp 19.00
Klass. gram. 19,40 Van, voor en door ama
teurs 20.00 Nws. 20.05 De vuurtoren, hoor
spel 21.30 De Zaaiers-show, lichte orkest
muz. en sol. 22,30 Nws. 22,40 Act., met
nabeschouwing Tour de France 1964 23.02
Londens Symfonie-ork., moderne muz.
In de pauze: 23,25-23,35 Voordracht 23,55-
24,00 Nws.
HILVERSUM II 298 m
NCRV: 12,00 Toeristische tips 12,25
Voor boer en tuinder 12.30 Land-
tuinb.meded. 12.33 Licht ens. 12,53 Gram.
event, act. 13,00 Nws. 13,15 Licht ens.
13.45 Operafragm. (gr.) 14,05 School
radio 14,35 Radio-Vossenjacht, luisteraars
op zoek naar radio-reporters (herh. van
donderdag 2 juli jl.) 15,35 Vocaal ens.,
klass. en moderne liederen 16.00 Bijbel-
overd. 16,30 Blokfluit en klavecimbel,
oude muz. 17.00 V.d. kleuters 17.15 V.d
jeugd 17,30 Lichte gram. 17,50 Rege-
ringsuitz. De transmigratie van de be
woners in het Brokopondo-stuwmeer-
gebied, door pater E. Baneke 18.00 Kon.
militaire kapel, marsmuz. 18,20 Klass
en moderne gram. 19,00 Nws. en weer-
praatje 19.10 Licht instr. kwartet 19.30
Radiokrant 19,50 Meteoren, muzikale
hoogtepunten uit de Steravondprogram
ma's van het afgelopen seizoen 20,30 Tot
ziens in Jeruzalem, bijbel-quiz 21,05 Hol
land-festival 1964: Sopraan en piano,
klass. liederen 22,05 Wereldpanorama, in
drukken uit Oost-Europa 22,15 Lichte
gram. 22.30 Nws. cn herh SOS-ber 22.40
Avondoverd. 22.55 Boekbespr. 23.05 Ste
reofonische uitz.: orkesten-gala (gr.)
23,55-24.00 Nws.
BRUSSEL VLAAMS 324 m
12,00 Nws. 12,03 De ronde van de Derde
Man 12.08 Landb.kroniek 12,15 Amus.-
nnuz. 12,25 Weerber. 12.30 Amus.muz.
12,50 Beursber. en progr -overz. 13.00
Nws. en weerber (Om 13,15 14.05 en 15,05
Rep Tour de France) 13,20 Lichte muz.
14.00 Nws. 14,03 Radioschoolkoor 1964
15,00 Nws. 15,03 Lichte muz. (Tussen 16.00
en 18.00 Rep. Tour de France) 16.00
Nws. 16,03 Beursber. 16.09 V.d zieken
17.00 Nws., weerber. en meded. 17,15
Orkestmuz 18,00 Nws 18.03 V.d. sold.
18,28 Paardesportber. 18,30 Lichte muz
18.45 Verslag van de Tour de France 19,00
Nws., weerber., radiokroniek en corres
pondentie uit Nederland 19,40 Opera
fragm. 20.00 Moderne muz. 20.40 Moderne
muz. 21,00 Festival te Knokke 22,30 Nws.
22,45 Amus.muz. 23,00 Nws. 23,05 Gevar.
muz. 23,55 Nws. 24,00-0,45 V.d. zeelieden.
BRUSSEL FRANS 484 in
12,03 Gevar. muz. 15,45 Lichte muz.
16,08 Accordeonmuz. 17,45 Lichte muz.
18,10 V.d. sold. 19,30 Nws. 20.00 Songfes
tival te Knokke (Om 22,00 Wereldnws.)
22,55 Nws.
Dinsdag 14 juli
HILVERSUM I 402 m
AVRO: 7,00 Nws. 7,10 Ochtendgym. 7,20
Ochtend-varia VPRO: 7,50 Dagopening
AVRO: 8.00 Nws. 8,15 Lichte gram.
9,00 Ochtendgym. 9,10 De groenteman
9.15 Concerto Grosso no 2 9.35 Waterst.
10,00 Arbeidsvitaminen 10,50 Kleutertje
luister 1100 Korte nieuwsuitz. RVU:
11,02 Voordracht AVRO: 11,32 Palet.
HILVERSUM II 298 m
KRO: 7,00 Nws. 7,10 Morgengebed 7,15
Ouverture 7,55 Overw. 8,00 Nws. 8,15
Pluk de dag, progr. met lichte gram.,
praatje v.d. vrouw, toeristische tips en
?t' i. Hoera het is vakantie 10,15
Herh. Lichtbaken 10.25 Mozaieknoten
11.50 voldaan vooruit.
Maandag 13 juli
NTS: 19.30 De erfenis (Comedy Caper)
film 19,45 Openbaar kunstbezit 20,00 Jour
naal en weeroverz. 20,20 Duetto con af-
fetto, tekenfilm 20.30 Michael Strogoff, de
koerier van de tsaar, speelfilm 21,50 In
the mouth of a wolf, film 22,40 Journaal
22,45-22,55 Filmverslag van de Tour de
France
FRANS BELGIë: 19,00 Berichten 19,03
V.d. kleintjes 19,33 Les aventures du
progrès 19,45 Zwitserland in de 20e eeuw
een serie uitz. t.g.v. de nationale tentoon
stelling in Zwitserland 20,00 Journaal
20,30 Eurovisie: samenvattend filmverslag
van de Tour de Erance 20,40 Sportuitz.
21,10 Le roi et la figurante (The King
and the Chorus Girl), speelfilm 22,40
Journaal en samenvattend filmverslag
van de Tour de France.
VLAAMS BELGIë: 19.30 V.d. jonge
ren 19,55 De weerman 20.00 Nws. 20.20
Progr.-overz. 20.25 Sportnws. 20.40 De
spookbrigade (The Gost Squad), tv-
feuill. 21,30 De gemeênte: Kern van onze
vrijheden: Wat wordt, er gedaan voor de
jeugd? 22,05 Zoeklicht op de culturele
actualiteiten 22,25 Nws.
Morgen, dinsdag 14 juli, gelden de
volgende hoogwaterstanden voor Zee
land: te Hansweert om 6.28 en 18.46 uur:
te Terneuzen om 5.53 en 18.12 uur: te
Vlissingen om 5.21 en 17.43 uur; te We-
meldinge om 7.16 en 19.36 uur.
Morgen, dinsdag 14 juli. gelden de vol
gende hoogwaterstanden: te Bergen op
Zoom om 7.26 en 19.46 uur: te Made-
Drimmelen om 8.44 en 20.51 uur.
leiding tot het Portrait d'un incon
nu" genoemd heeft, de „anti-roman.'
Nathalie Sarraute heeft inderdaad
een ongewone kunst ontwikkeld om
de traditionele vorm van de roman
te overwinnen of te vernieuwenals
men wil, door de gewone actie en
de gewone karakterbeschrijving van
de personen te laten vallen. Het ge
hele romangebeuren wordt als het
ware terugverplaatst naar de onuit
gesproken en misschien ook onuit
sprekelijke psychologische sfeer die
in aan duidingen en zeer breed uit
gewerkte innerlijke monologen op
geroepen wordt. Hier heeft Sarraute
de grote kunst van Marcel Proust
verder doorgevoerd en toegepast op
een eigen manier, leder van deze ro
mans had zeker een van de literaire
prijzen verdiend.
Als men weet dat naast Sarraute de
Pool Witold Gombrowicz, Muriel
Spark, Gunther Grass en Tibo Dérv
genoemd werden, dan vraagt men zich
af, waarom men juist een boek koos,
waarvan een Indisch lid van de jury
zei dat het hem niet gelukt was het
eenmaal te lezen. Dit is zeker over
dreven, maar Sarraute reduceert de
roman in „Fruits d'Or" nog verder
dan het ooit de anti-roman of de zo
genaamde „allitérature" gedreven heeft
In het boek wordt niets anders ge
boden dan een weefsel van fijn ge
sponnen gesprekken, of beter: frag
menten van gesprekken, die in elkaar
overgaan en een soort .psychisclie
materie" vormen die met de perso
nen niets te maken hebben. We bewe
gen ons dus in de richting van Be
ckett echter zonder de existentiële
fascinatie. Het psychologische vlecht
werk belandt in een wezenloos en zin
loos formalisme, een soort Kafka on
der Kafka, dat wil zeggen zonder de
essenntie van het eigenlijke menselij
ke gebeuren.
NOG ONBEGRIJPELIJKER is ech
ter de keuze van Gisela Eisner
voor de „Prix Fomentor": waarom
wordt voor de zoveelste keer een nuch
ter. realistische beschrijving van het
kleinburgerlijke milieu, een ijskoude
aanval op de spookachtige leegte van
het alledaagse leven van ons allen
met de nodige penetratie in de sek
suele intimiteit als werkelijke litera
tuur beschouwd?
De „Gruppe 47", waarvan niemand
kan zeggen dat ze aan bourgeoise
remmingen lijdt, zag terecht niets of
heel weinig in deze verhalen, en zelfs
het verhaal van de zeven kinderen,
die hun ouders met geweld dwingen,
nog een kind te verwekken, raakt niet
aan de magische kracht van Kafka's
„Verwandlung" of de melancholie Van
Bolls kleinburgerdrama.
Nu wordt dit boek in zoveel talen
vertaald en in twaalf landen gedrukt
zonder dat ons het nut en de waarde
daarvan duidelijk worden. De brave
burger schrik injagen, seksuele grens
situaties construeren en onbewogen
weergeven, zonder in stijl of taal wer
kelijk een nieuw of een eigen geluid
te laten vernemen, dit alles is een in
ternationale literaire prijs van dertien
landen niet waard
Dit is des te meer te betreuren als
in Duitsland Juist nu merkwaardiger
wijs een aantal jonge schrijvers aan
het werk is waarvan nog heel wat
te verwachten is. Gunther Grass, En-
zensberger, Uwe Johnson, Heinrich
Boll, Ingeborg Bachman en Ilse Ai-
chinger zijn reeds de generatie die
geleidelijk opvolgers en jongeren naast
en onder zich vindt, die veelbeloven
de verhalen schrijven. Waarom werd
onder hen niet een werkelijke en oor-
spronkelijke literaire kracht gezocht?
Ze was gemakkelijker te vinden dan
Gisela Eisner.
Dr. K. J. Hahn
(Advertentie)
In het afgelopen tv-weekend heeft
Cor Steijn naar onze mening het beste
programma geleverd. Zijn show, die hij
samen met tante Leen verzorgde, was
oorspronkelijk, fris, gezellig en zuiver
Nederlands. De vorige week stipuleer
den de een Duitse show als onpersoon
lijk en technisch te perfect. De show
van Cor Steijn had minder internatio
nale allure, maar omdat het allemaal
zo gewoontjes was, des te meer charme.
Het was zo heel gewoontjes, zo ge
woon als de persoon Cor Steijn zelf is
en juist daardoor stal Cor Steijns-show
onze harten. Omdat hij er zelf in terug
te vinden was, zoals hij is. Omdat geen
poging werd gedaan, ons met allerlei
technische foefjes en schone schijn voor
te toveren. Cor Steijn, los van Dorus, is
Cor Steijn zoals wij hem vaker op het
scherm zouden willen zien, met tante
Leen!
De rest van het tv-weekend werd ge
vuld met routine-programma's. Vooral
de NCRV had er zich zaterdagavond
makkelijk afgemaakt. Drie strips, waar
van de Lucille Ball-show de leukste
was en Dick van Ruler.
Dick van Ruler en George Noordhoff
hadden zich aan de intelligentie van de
aap gewaagd. Ondanks de gezellige do
cent. die Georges Noordhoff is, wordt
het toch tijd dat de NCRV deze serie
afsluit.
Zondagavond liefst twee programma's
over de Amerikaanse televisie. Dr. L. de
Jongs-commentaar deed ons meer dan
de spectaculaire opzet op de Amerikaan
se film die erop volgde. Ofschoon de
Amerikanen wel begrepen hebben, hoe
ze, zelfs in een verkiezingsfilm de no
dige spanning moeten brengen. We za
gen nogmaals het leven van John Ken
nedy in het kort de revue passeren. Op
nieuw bleek dat in hem een knap presi
dent is verloren gegaan.
L. van R.
De afdeling Delft van de reformato-
tiorische studentenvereniging S.S.R.
heeft het plan haar groenen van 7 tot
21 september te laten werken als bouw
vakarbeiders. Het betreft hier ruim 150
jongelui, die men zodoende een zinvolle
ontgroeningstijd wil geven. Een aan
nemer uit Rotterdam heeft zich bereid
verklaard de groenen tewerk te stellen
bij de bouw van zomerhuisjes op de
Veluwe
GARAGE VERVAET, Provincialeweg, Biervliet, telefoon 01152-400.
Dealer voor Walcheren, N. en Z. Beveland:
GARAGE P. KRUGER (Jobse en Sturm), P. Krugerstraat 209, Vlissingen telefoon 2008
Dealer voor O.-Zeeuwsch-Vlaanderen:
GARAGE J. L. v. d. VOORDE - Steensedijk 108 - HULST - tel. 2878
Dealer voor Z.-Beveland:
GARAGE DE KOEPOORT, „E. - A. Spelier" - Wijngaardstr. 62 - GOES - tel. 5302
Via Hilversum I wordt om 20.05 uur
het hoorspel De Vuurtoren opgevoerd,
terwijl op 23.05 uur het Londens Symfo
nie-orkest moderne werken brengt. In de
middag is om 13.30 uur de opera Adriana
Lecouvreu te beluisteren met in de pau
ze een fragment uit Jan Wolkers' Een
roos van vlees.
Hilversum II brengt om 11.05 uur de
Blue Diamonds, 's Avonds om 21.05 uur
zingt Elisabeth Schwarzkopf met Geoffry
Parsons als begeleider.
(Van een onzer redacteuren)
Adembenemend is het optreden van de
opera uit Peking, die voorstellingen
geeft in het gebouw Carré. Voor de wes
terling is het een openbaring.
Wie het geluk heeft, door deze artis
tieke spleet in het bamboegordyn te
mogen kijken, ziet dit:
Lichtvoetige danseressen in ruisende
gewaden, de hoofdjes van rose porselein
glimlachend geheven, de sierlijke, smalle
handen als vlinders voor zich uitsturend.
Zij zweven moeiteloos over het podium
en zingen ondertussen met hoge, kirrende
stemmen, die soms doen denken aan het
gekwetter van opgewonden vogels. Zij
zien ook gemaskerde mannen met plui
men op het hoofd en witrubberen klom
pen aan de voeten, waarop zij dreigend
rondhinken oude symbolen van de
boze geesten, die het Chinese volk ter
roriseerden zij zien weergaloze acro
baten in zijden kleren, die als gummi
ballen over het toneel stuiteren; jong
leurs, die moeiteloos hun lansen laten
molewieken, muzikanten in hooggesloten
mao tse toeng-pakken, die bizarre klan
ken aan hun vreemde instrumenten ont
wringen. Schril smeekt het bamboe
mondorgel, virtuoos wordt de dans van
het volk van Yi in de snaren van de
Chinese luit tot leven gewekt.
Het is fascinerend en bizar, kleurrijk
en koninklijk, wat hier door danseressen,
mime-spelers, musici en acteurs van de
legendarische opera van Peking wordt
Deze avond brengt de NTS een film,
die oud en jong graag zullen volgen:
Michael Strogoff, de koerier van de tsaar.
Het boek van Jules Verne is bekend ge
noeg om half Nederland voor het scherm
gevangen te houden.
In het jazzprogramma van woens
dag 15 juli om 20.20 uur treedt het
septet Herman Schoonderwa.lt op.
Vier vocalisten verzorgen de Ne
derlandse teksten. Op de foto: de
leider van dit half uurtje Jazz.
gedaan: spelenderwijs ontstaat een syn
these van zang, dans en toneel, die in
het keurslijf van eeuwenoude choreogra-
fiëen en klanken de kapitale erfenissen
van de Chinese cultuur gestalte geeft.
Elke beweging van hand, lichaam en oog
is doordacht, ingegeven door heilige tra
ditie, die de kern van het leven transpa
rant maakt.
De avond begint met het opwindende
oproer in het hemelrijk, waarbij de apen
in opstand komen tegen de hemelse
machten. Hun koning is niet uitgenodigd
voor een feestmaal en neemt dan het
heft in eigen poot.
(Advertentie)
Hij eet van alle gereedstaande spij
zen en neemt de rest, mee voor zijn
grijnzende broeders in het bos. Daar ont
brandt dan een strijd op leven en dood
tussen het springend en dansend ape-
leger en het hemels heirleger, waarbij
de kleurrijk gemaskerde koning de go
den verslaat. Het is de eerste artistieke
klap, die de daalder meer dan waard is
en waarin de leden van de opera van
Peking hun virtuoos meesterschap ten
volle bewijzen. Zwaarden en lansen
schieten als slangen door de lucht en
vriend en vijand buitelen in een verruk
kelijk ballet door en over elkaar.
Het kostelijke Chinese menu bestaat
voorts uit solo's fluit, mondorgel en luit,
uit humoristische pantomimes, waarbij
de Chinezenin de zaal luid en uit
volle borst hun voetnoten plaatsen, uit
klassieke balletten en folkloristische .dan
sen, waarbij stijl en acrobatiek hand in
hand gaan. Hoogtepunt is een Chinese
versie van het vendelzwaaien, waarbij
bloedrode doeken als vuurtongen omhoog
lekken. Dansers en danseressen in exo
tische gewaden de aankleding van deze
show is even luisterrijk als geraffineerd
wervelend over het toneel, terwijl zij
met hun meterslange linten, grillige ara
besken in de lucht schrijven.
Zo springt deze show van top naar top,
terwijl welsprekende gebaren en een
aanstekelijk ritme de duistere fantasieën
uit het oosten ook voor Europese ogen
en oren vertalen. De formidabele uitsmij
ter van deze premièreavond bestaat uit
een eeuwenoud ballet, waarin de strijd
van de held Meng Hai Kung tegen de
regeringstroepen dansend in reprise gaat.
In dit gevecht om het fort van Yientan-
shan pakken de artiesten hun artistieke
bagage pas volledig uit: de acrobatiek
wordt moeiteloos naar een wereldniveau
getild en in het verrassend schijngevecht
dan griezelig echt lijkt, worden staaltjes
van schermen ten beste gegeven, die tel
kens weer nieuw applaus in de zaal los
woelen.
Zo wordt dit optreden van de Opera
van Peking, onder de 370 groepen in het
onmetelijke China de primus inter pares,
een enorme belevenis: bizar en exo
tisch, groots en meeslepend.
Op zaterdag 25 juli a.s. wordt te Brui
nisse het mosselseizoen geopend. In Zie
rikzee zal dit op 6 augustus plaatsvinden.
In Bruinisse zal het feest dit jaar voor
een groot deel op het water worden ge
vierd. Men verwacht enkele honderden
boten, waaronder vele uit Bergen op
Zoom en Dordrecht, die zullen deelnemen
aan zeilwedstrijden op de Grevelingen.
Tijdens de wedstrijden vindt op het ha
venplateau de ontvangst plaats van de
lieftallige mosselkoningin.
's Middags om half twee kan ieder die
daartoe lust gevoelt zich inschepen aan
boord van een van de gepavoiseerde vis
sersschepen. die dan de traditionele vloot-
schouw zullen houden. Na het opkorren
van d e eerste mossels zal de vloot koers
zetten naar de thuishaven. Om ongeveer
kwart voor vier zal de mosselkoningin
zich per praalwagen, en in gezelschap van
het publiek, begeven naar de Grevelin-
gendam, die een natuurlijke tribune zal
zijn voor het aanschouwen van een in
Zeeland nog nimmer vertoonde waterski
show.
Om zes uur is er voor ieder gelegen
heid tot het eten van vers gekookte mos
sels. Daarna volgt nog een lollig pro
gramma van boegsprietlopen op de sche
pen, roeiwedstrijden, watergevechten,
enz. Aan het slot van de feestdag zal
een groot vuurwerk worden afgestoken.
Vooral voor degenen die op Schouwen-
Duiveland op vakantie zijn, zal dit een
interessante dag zijn, niet in het minst
door de vaartocht op de Grevelingen.
Ook uit het Brabantse worden veel gas
ten verwacht.
Na de Nerveuze Nerviërs van
hun kwaal te hebben afgehol
pen, zien onze vrienden Suske
en Wiske zich weer voor een
nieuwe opdracht gesteld. Dit
keer zal hun avontuur hen
naar andere verre oorden voe
ren. We willen er nog niet
teveel van vertellen, het gaat
tegenwoordig toch allemaal al
zo snel. Maar laten we wel
vaststellen, dat het verhaal
door de auteur wordt opge
diend onder de aantrekkelijke
en veelbelovende titel „Het
zoemende ei". Goed, we zet
ten ons schrap en wachten
af
89. Johan opende de doos,
terwijl zijn meester een klei
ne verhandeling gaf over de
opvliegende wolk wespen.
„Kijk!" spak hij. „Wespen
van de soort der pico diabo
lo! Goede vliegers, met een
groot uithoudingsvermogen.
Uitzonderlijk scherpe angel.
De steek veroorzaakt jeuk.
doch is zelden dodelijk!"
De aanwezigen werden wat
wit rond de neus en tastten
met schrik naar de steken»
die zij reeds hadden opgelo
pen.
„Zie, zie!" juichte de baron
intussen. „Reeds zijn de nij
vere beestjes bezig, uw
boomgaard voor een miljoe
nen-schade te behoeden! De
schadelijke rupsen worden
door mijn wespen afdoende
verwijderd!"
„Schadelijke rupsen!
riep de gaardenier. „M-mijn
kostbare zij-zijderupsen! De
?nige kweek van dit land en
daar jaag jU je schandelijke
schadelijke wespen op af!
Jij., jij.."
Hij slikte enige malen en
zijn hoofd werd rood.
„Hm., zijderupsen.." mom
pelde de baron, „een nieuw
gezichtpunt, dat ik helaas
over het hoofd zag. Kom
Johan, in de autol"