Literaire ernstig prijzen raken in diskrediet RENTE TOT 4 Opera van Peking geraffineerd en adembenemend gebeuren Baron Bluff in een wespennest BEKRONINGEN, MAAR WAAROM? Programma's radio en t.v. Simcai000is4995: PROEFRIT BW ÉÉR i SIMGA - DEALERS Bij de NlwlB is het goed sparen! Jazz-septet voor televisie GROENEN GAAN BOUWVAKKEN EUROPEAAN IS VERBIJSTERD HET ZOEMENDE EI NEDERLANDSCHE MIDDENSTANDSBANK De bank waar u zich thuis voelt! Radio Televisie Aap contra godheid Yendelz waaien Opening mosselseizoen te Bruinisse en Zierikzee DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 13 JULI 1964 BEHOEVEN niet langer in te gaan op de literaire prijzen: Frankrijk gaat er sinds jaren ge bukt onder en heeft het al lang opgegeven op een verlosting te ho pen. Ieder jaar worden onbekende, middelmatige, overbodige schrij vers bekroond, die niemand opwin den, of grote genieën, die zich al lang veilig gesteld hebben in hun wereldroem en die deze vertraag de erkenning materieel of figuur lijk langs zich heen laten gaan. Zelfs de Nobelprijs verliest iets van zijn oude glans. OM NU EEN internationale prijs te creëren van geheel andere allure, door een avant-gardistische geest ge dragen en gericht op een moedige aan moediging van nieuwe scheppende krachten, hebben in 1961 dertien uit gevers uit verschillende landen waar onder Einaudi, Rowohlt, Meuienholf. Gallimard, Weidenfeld and Michel- son. etc. twee prijzen van ieder 10.000 dollar uitgeloofd, de Interna tionale Prijs", die aan een reeds ver schenen boek door een jury van vijf enzeventig schrijvers, critici en uit gevers uit dertien landen wordt ver leend, en een ,,Prix Fomentor", die aan een tot nu toe niet gedrukt werk van een jonge auteur wordt verUend. WAT DE .Internationale Prijs" be treft, heeft de jury tot nu toe be hoorlijke werken en auteurs gekozen: de Franse Ier Samuel Becke'.t, de zeer bekende en te weinig gelezen Ar gentijn Jorge Luis Borges, de Duitser Uwe Johnson, de Italiaan Carlo Emi- lio Gadda. Dit jaar heeft men, op de bijeenkomst van Salzburg eind april- begin mei, een vergissing begaan: men heeft het laatste boek van Natha lie Sarraute bekroond: „Les Fruits d'Or" (Gallimard), zeker het minst belangrijke en literair zeer aanvecht bare werk van de overigens grote schrijfster. Dat in de jury zeer fel en zeer hard om deze kandidatuur werd gevochten, is geen excuus. (Advertentie) "pRGER IS het geen met de „Prix Fomentor" gebeurde: deze prijs bestemd voor een literaire, nog onge drukte debutant wordt door de uit gevers zelf verleend en zij nemen het zoals in het geval van de Interna tionale Prijs" op zich, het bekroonde vverk meteen in alle dertien landen tegelijk te doen verschijnen. Geen ge ringe kans voor de bekroonde, naast de 10.000 dollar. Deze prijs werd ver leden jaar aan de jonge vriendin van Alberto Moravia verleend, Dacia Ma raini. een keuze, die meteen dooi ie dereen zo onjuist werd gevonden, dat het prestige van de prijs aanzienlijk daalde. Dit jaar hadden de uitgevers dan ook iets goed te maken, en ze maakten het nog erger: ze weken van de door henzelf opgestelde norm af en bekroonden een boek dat reeds ver schenen was. Wie denkt dat deze uitzondering ter- wille van de kwaliteit gemaakt werd, heeft het by het verkeerde einde: de 27-jarige Gisela Eisner, wier boek .Die Riesenzwerge" een jaar geleden bij Rowohlt is verschenen, is onder de jonge Duitse auteurs zeker een van de zwakste en onbelangrijkste. Namen als Martin Walser, Peter Weiss, Wal ter Jens, Otto Walter, zouden veel eerder in aanmerking zijn gekomen. „Die Riesenzwerge" bevatten verha len, die de jonge schrijfster reeds vroeger in de „Gruppe 47" heeft voor gelezen. en haar even avant-gardisti sche als scherp kritische colleg's had den weinig lof voor dit onbetekende proza. Rowohlt echter zag er iets m, publiceerde het boek en liet het nu ook nog onderscheiden met een prijs. De duitse literaire kritiek heeft tot nu toe weinig aanleiding gezien, het boek behoorlijk te kraken. Er heerst verlegenheid en verbazing. TTOE ZIJN DEZE twee vergissingen J-i- mogelijk? In het geval Nathalie Sarraute is dit begrijpelijk: deze Franse schrijfster van Russische ori gine is de meest vooraantaande fi guur uit de groep van de nouveau roman", waartoe Robbe-Grillet en Mi chel Butor behoren. Zij heeft in haar romans „Tropismes" (1938), „Por trait d'un inconnu (1956) en „Le Ple- nétarium" de grondslag gelegd voor hetgeen Jean-Paul Sartre in zijn in- Maandag 13 juli HILVERSUM I 402 m AVRO: 12,00 Dansork. en zangsol. 12,30 Land- en tuinb.meded. 12,33 Voor ons platteland 12,40 Lichte orkestmuz. 13.00 Nws. 13,15 Meded., event, act. of gram 13,25 Beursber. 13.30 Adriana Lecouvreur, opera. In de pauze: voordracht. Vanaf 16,00 Event, onderbreking voor rep Tour de France 1964 16.00 Nws. 16,02 Orgelspel 16,15 Lichte gram. 17,00 Logboek 1901 17,35 Country and Western Music (gr.) 18,00 Nws. 18,15 Event, act. 18,20 Pró- menade-ork. met zangsol. en harp 19.00 Klass. gram. 19,40 Van, voor en door ama teurs 20.00 Nws. 20.05 De vuurtoren, hoor spel 21.30 De Zaaiers-show, lichte orkest muz. en sol. 22,30 Nws. 22,40 Act., met nabeschouwing Tour de France 1964 23.02 Londens Symfonie-ork., moderne muz. In de pauze: 23,25-23,35 Voordracht 23,55- 24,00 Nws. HILVERSUM II 298 m NCRV: 12,00 Toeristische tips 12,25 Voor boer en tuinder 12.30 Land- tuinb.meded. 12.33 Licht ens. 12,53 Gram. event, act. 13,00 Nws. 13,15 Licht ens. 13.45 Operafragm. (gr.) 14,05 School radio 14,35 Radio-Vossenjacht, luisteraars op zoek naar radio-reporters (herh. van donderdag 2 juli jl.) 15,35 Vocaal ens., klass. en moderne liederen 16.00 Bijbel- overd. 16,30 Blokfluit en klavecimbel, oude muz. 17.00 V.d. kleuters 17.15 V.d jeugd 17,30 Lichte gram. 17,50 Rege- ringsuitz. De transmigratie van de be woners in het Brokopondo-stuwmeer- gebied, door pater E. Baneke 18.00 Kon. militaire kapel, marsmuz. 18,20 Klass en moderne gram. 19,00 Nws. en weer- praatje 19.10 Licht instr. kwartet 19.30 Radiokrant 19,50 Meteoren, muzikale hoogtepunten uit de Steravondprogram ma's van het afgelopen seizoen 20,30 Tot ziens in Jeruzalem, bijbel-quiz 21,05 Hol land-festival 1964: Sopraan en piano, klass. liederen 22,05 Wereldpanorama, in drukken uit Oost-Europa 22,15 Lichte gram. 22.30 Nws. cn herh SOS-ber 22.40 Avondoverd. 22.55 Boekbespr. 23.05 Ste reofonische uitz.: orkesten-gala (gr.) 23,55-24.00 Nws. BRUSSEL VLAAMS 324 m 12,00 Nws. 12,03 De ronde van de Derde Man 12.08 Landb.kroniek 12,15 Amus.- nnuz. 12,25 Weerber. 12.30 Amus.muz. 12,50 Beursber. en progr -overz. 13.00 Nws. en weerber (Om 13,15 14.05 en 15,05 Rep Tour de France) 13,20 Lichte muz. 14.00 Nws. 14,03 Radioschoolkoor 1964 15,00 Nws. 15,03 Lichte muz. (Tussen 16.00 en 18.00 Rep. Tour de France) 16.00 Nws. 16,03 Beursber. 16.09 V.d zieken 17.00 Nws., weerber. en meded. 17,15 Orkestmuz 18,00 Nws 18.03 V.d. sold. 18,28 Paardesportber. 18,30 Lichte muz 18.45 Verslag van de Tour de France 19,00 Nws., weerber., radiokroniek en corres pondentie uit Nederland 19,40 Opera fragm. 20.00 Moderne muz. 20.40 Moderne muz. 21,00 Festival te Knokke 22,30 Nws. 22,45 Amus.muz. 23,00 Nws. 23,05 Gevar. muz. 23,55 Nws. 24,00-0,45 V.d. zeelieden. BRUSSEL FRANS 484 in 12,03 Gevar. muz. 15,45 Lichte muz. 16,08 Accordeonmuz. 17,45 Lichte muz. 18,10 V.d. sold. 19,30 Nws. 20.00 Songfes tival te Knokke (Om 22,00 Wereldnws.) 22,55 Nws. Dinsdag 14 juli HILVERSUM I 402 m AVRO: 7,00 Nws. 7,10 Ochtendgym. 7,20 Ochtend-varia VPRO: 7,50 Dagopening AVRO: 8.00 Nws. 8,15 Lichte gram. 9,00 Ochtendgym. 9,10 De groenteman 9.15 Concerto Grosso no 2 9.35 Waterst. 10,00 Arbeidsvitaminen 10,50 Kleutertje luister 1100 Korte nieuwsuitz. RVU: 11,02 Voordracht AVRO: 11,32 Palet. HILVERSUM II 298 m KRO: 7,00 Nws. 7,10 Morgengebed 7,15 Ouverture 7,55 Overw. 8,00 Nws. 8,15 Pluk de dag, progr. met lichte gram., praatje v.d. vrouw, toeristische tips en ?t' i. Hoera het is vakantie 10,15 Herh. Lichtbaken 10.25 Mozaieknoten 11.50 voldaan vooruit. Maandag 13 juli NTS: 19.30 De erfenis (Comedy Caper) film 19,45 Openbaar kunstbezit 20,00 Jour naal en weeroverz. 20,20 Duetto con af- fetto, tekenfilm 20.30 Michael Strogoff, de koerier van de tsaar, speelfilm 21,50 In the mouth of a wolf, film 22,40 Journaal 22,45-22,55 Filmverslag van de Tour de France FRANS BELGIë: 19,00 Berichten 19,03 V.d. kleintjes 19,33 Les aventures du progrès 19,45 Zwitserland in de 20e eeuw een serie uitz. t.g.v. de nationale tentoon stelling in Zwitserland 20,00 Journaal 20,30 Eurovisie: samenvattend filmverslag van de Tour de Erance 20,40 Sportuitz. 21,10 Le roi et la figurante (The King and the Chorus Girl), speelfilm 22,40 Journaal en samenvattend filmverslag van de Tour de France. VLAAMS BELGIë: 19.30 V.d. jonge ren 19,55 De weerman 20.00 Nws. 20.20 Progr.-overz. 20.25 Sportnws. 20.40 De spookbrigade (The Gost Squad), tv- feuill. 21,30 De gemeênte: Kern van onze vrijheden: Wat wordt, er gedaan voor de jeugd? 22,05 Zoeklicht op de culturele actualiteiten 22,25 Nws. Morgen, dinsdag 14 juli, gelden de volgende hoogwaterstanden voor Zee land: te Hansweert om 6.28 en 18.46 uur: te Terneuzen om 5.53 en 18.12 uur: te Vlissingen om 5.21 en 17.43 uur; te We- meldinge om 7.16 en 19.36 uur. Morgen, dinsdag 14 juli. gelden de vol gende hoogwaterstanden: te Bergen op Zoom om 7.26 en 19.46 uur: te Made- Drimmelen om 8.44 en 20.51 uur. leiding tot het Portrait d'un incon nu" genoemd heeft, de „anti-roman.' Nathalie Sarraute heeft inderdaad een ongewone kunst ontwikkeld om de traditionele vorm van de roman te overwinnen of te vernieuwenals men wil, door de gewone actie en de gewone karakterbeschrijving van de personen te laten vallen. Het ge hele romangebeuren wordt als het ware terugverplaatst naar de onuit gesproken en misschien ook onuit sprekelijke psychologische sfeer die in aan duidingen en zeer breed uit gewerkte innerlijke monologen op geroepen wordt. Hier heeft Sarraute de grote kunst van Marcel Proust verder doorgevoerd en toegepast op een eigen manier, leder van deze ro mans had zeker een van de literaire prijzen verdiend. Als men weet dat naast Sarraute de Pool Witold Gombrowicz, Muriel Spark, Gunther Grass en Tibo Dérv genoemd werden, dan vraagt men zich af, waarom men juist een boek koos, waarvan een Indisch lid van de jury zei dat het hem niet gelukt was het eenmaal te lezen. Dit is zeker over dreven, maar Sarraute reduceert de roman in „Fruits d'Or" nog verder dan het ooit de anti-roman of de zo genaamde „allitérature" gedreven heeft In het boek wordt niets anders ge boden dan een weefsel van fijn ge sponnen gesprekken, of beter: frag menten van gesprekken, die in elkaar overgaan en een soort .psychisclie materie" vormen die met de perso nen niets te maken hebben. We bewe gen ons dus in de richting van Be ckett echter zonder de existentiële fascinatie. Het psychologische vlecht werk belandt in een wezenloos en zin loos formalisme, een soort Kafka on der Kafka, dat wil zeggen zonder de essenntie van het eigenlijke menselij ke gebeuren. NOG ONBEGRIJPELIJKER is ech ter de keuze van Gisela Eisner voor de „Prix Fomentor": waarom wordt voor de zoveelste keer een nuch ter. realistische beschrijving van het kleinburgerlijke milieu, een ijskoude aanval op de spookachtige leegte van het alledaagse leven van ons allen met de nodige penetratie in de sek suele intimiteit als werkelijke litera tuur beschouwd? De „Gruppe 47", waarvan niemand kan zeggen dat ze aan bourgeoise remmingen lijdt, zag terecht niets of heel weinig in deze verhalen, en zelfs het verhaal van de zeven kinderen, die hun ouders met geweld dwingen, nog een kind te verwekken, raakt niet aan de magische kracht van Kafka's „Verwandlung" of de melancholie Van Bolls kleinburgerdrama. Nu wordt dit boek in zoveel talen vertaald en in twaalf landen gedrukt zonder dat ons het nut en de waarde daarvan duidelijk worden. De brave burger schrik injagen, seksuele grens situaties construeren en onbewogen weergeven, zonder in stijl of taal wer kelijk een nieuw of een eigen geluid te laten vernemen, dit alles is een in ternationale literaire prijs van dertien landen niet waard Dit is des te meer te betreuren als in Duitsland Juist nu merkwaardiger wijs een aantal jonge schrijvers aan het werk is waarvan nog heel wat te verwachten is. Gunther Grass, En- zensberger, Uwe Johnson, Heinrich Boll, Ingeborg Bachman en Ilse Ai- chinger zijn reeds de generatie die geleidelijk opvolgers en jongeren naast en onder zich vindt, die veelbeloven de verhalen schrijven. Waarom werd onder hen niet een werkelijke en oor- spronkelijke literaire kracht gezocht? Ze was gemakkelijker te vinden dan Gisela Eisner. Dr. K. J. Hahn (Advertentie) In het afgelopen tv-weekend heeft Cor Steijn naar onze mening het beste programma geleverd. Zijn show, die hij samen met tante Leen verzorgde, was oorspronkelijk, fris, gezellig en zuiver Nederlands. De vorige week stipuleer den de een Duitse show als onpersoon lijk en technisch te perfect. De show van Cor Steijn had minder internatio nale allure, maar omdat het allemaal zo gewoontjes was, des te meer charme. Het was zo heel gewoontjes, zo ge woon als de persoon Cor Steijn zelf is en juist daardoor stal Cor Steijns-show onze harten. Omdat hij er zelf in terug te vinden was, zoals hij is. Omdat geen poging werd gedaan, ons met allerlei technische foefjes en schone schijn voor te toveren. Cor Steijn, los van Dorus, is Cor Steijn zoals wij hem vaker op het scherm zouden willen zien, met tante Leen! De rest van het tv-weekend werd ge vuld met routine-programma's. Vooral de NCRV had er zich zaterdagavond makkelijk afgemaakt. Drie strips, waar van de Lucille Ball-show de leukste was en Dick van Ruler. Dick van Ruler en George Noordhoff hadden zich aan de intelligentie van de aap gewaagd. Ondanks de gezellige do cent. die Georges Noordhoff is, wordt het toch tijd dat de NCRV deze serie afsluit. Zondagavond liefst twee programma's over de Amerikaanse televisie. Dr. L. de Jongs-commentaar deed ons meer dan de spectaculaire opzet op de Amerikaan se film die erop volgde. Ofschoon de Amerikanen wel begrepen hebben, hoe ze, zelfs in een verkiezingsfilm de no dige spanning moeten brengen. We za gen nogmaals het leven van John Ken nedy in het kort de revue passeren. Op nieuw bleek dat in hem een knap presi dent is verloren gegaan. L. van R. De afdeling Delft van de reformato- tiorische studentenvereniging S.S.R. heeft het plan haar groenen van 7 tot 21 september te laten werken als bouw vakarbeiders. Het betreft hier ruim 150 jongelui, die men zodoende een zinvolle ontgroeningstijd wil geven. Een aan nemer uit Rotterdam heeft zich bereid verklaard de groenen tewerk te stellen bij de bouw van zomerhuisjes op de Veluwe GARAGE VERVAET, Provincialeweg, Biervliet, telefoon 01152-400. Dealer voor Walcheren, N. en Z. Beveland: GARAGE P. KRUGER (Jobse en Sturm), P. Krugerstraat 209, Vlissingen telefoon 2008 Dealer voor O.-Zeeuwsch-Vlaanderen: GARAGE J. L. v. d. VOORDE - Steensedijk 108 - HULST - tel. 2878 Dealer voor Z.-Beveland: GARAGE DE KOEPOORT, „E. - A. Spelier" - Wijngaardstr. 62 - GOES - tel. 5302 Via Hilversum I wordt om 20.05 uur het hoorspel De Vuurtoren opgevoerd, terwijl op 23.05 uur het Londens Symfo nie-orkest moderne werken brengt. In de middag is om 13.30 uur de opera Adriana Lecouvreu te beluisteren met in de pau ze een fragment uit Jan Wolkers' Een roos van vlees. Hilversum II brengt om 11.05 uur de Blue Diamonds, 's Avonds om 21.05 uur zingt Elisabeth Schwarzkopf met Geoffry Parsons als begeleider. (Van een onzer redacteuren) Adembenemend is het optreden van de opera uit Peking, die voorstellingen geeft in het gebouw Carré. Voor de wes terling is het een openbaring. Wie het geluk heeft, door deze artis tieke spleet in het bamboegordyn te mogen kijken, ziet dit: Lichtvoetige danseressen in ruisende gewaden, de hoofdjes van rose porselein glimlachend geheven, de sierlijke, smalle handen als vlinders voor zich uitsturend. Zij zweven moeiteloos over het podium en zingen ondertussen met hoge, kirrende stemmen, die soms doen denken aan het gekwetter van opgewonden vogels. Zij zien ook gemaskerde mannen met plui men op het hoofd en witrubberen klom pen aan de voeten, waarop zij dreigend rondhinken oude symbolen van de boze geesten, die het Chinese volk ter roriseerden zij zien weergaloze acro baten in zijden kleren, die als gummi ballen over het toneel stuiteren; jong leurs, die moeiteloos hun lansen laten molewieken, muzikanten in hooggesloten mao tse toeng-pakken, die bizarre klan ken aan hun vreemde instrumenten ont wringen. Schril smeekt het bamboe mondorgel, virtuoos wordt de dans van het volk van Yi in de snaren van de Chinese luit tot leven gewekt. Het is fascinerend en bizar, kleurrijk en koninklijk, wat hier door danseressen, mime-spelers, musici en acteurs van de legendarische opera van Peking wordt Deze avond brengt de NTS een film, die oud en jong graag zullen volgen: Michael Strogoff, de koerier van de tsaar. Het boek van Jules Verne is bekend ge noeg om half Nederland voor het scherm gevangen te houden. In het jazzprogramma van woens dag 15 juli om 20.20 uur treedt het septet Herman Schoonderwa.lt op. Vier vocalisten verzorgen de Ne derlandse teksten. Op de foto: de leider van dit half uurtje Jazz. gedaan: spelenderwijs ontstaat een syn these van zang, dans en toneel, die in het keurslijf van eeuwenoude choreogra- fiëen en klanken de kapitale erfenissen van de Chinese cultuur gestalte geeft. Elke beweging van hand, lichaam en oog is doordacht, ingegeven door heilige tra ditie, die de kern van het leven transpa rant maakt. De avond begint met het opwindende oproer in het hemelrijk, waarbij de apen in opstand komen tegen de hemelse machten. Hun koning is niet uitgenodigd voor een feestmaal en neemt dan het heft in eigen poot. (Advertentie) Hij eet van alle gereedstaande spij zen en neemt de rest, mee voor zijn grijnzende broeders in het bos. Daar ont brandt dan een strijd op leven en dood tussen het springend en dansend ape- leger en het hemels heirleger, waarbij de kleurrijk gemaskerde koning de go den verslaat. Het is de eerste artistieke klap, die de daalder meer dan waard is en waarin de leden van de opera van Peking hun virtuoos meesterschap ten volle bewijzen. Zwaarden en lansen schieten als slangen door de lucht en vriend en vijand buitelen in een verruk kelijk ballet door en over elkaar. Het kostelijke Chinese menu bestaat voorts uit solo's fluit, mondorgel en luit, uit humoristische pantomimes, waarbij de Chinezenin de zaal luid en uit volle borst hun voetnoten plaatsen, uit klassieke balletten en folkloristische .dan sen, waarbij stijl en acrobatiek hand in hand gaan. Hoogtepunt is een Chinese versie van het vendelzwaaien, waarbij bloedrode doeken als vuurtongen omhoog lekken. Dansers en danseressen in exo tische gewaden de aankleding van deze show is even luisterrijk als geraffineerd wervelend over het toneel, terwijl zij met hun meterslange linten, grillige ara besken in de lucht schrijven. Zo springt deze show van top naar top, terwijl welsprekende gebaren en een aanstekelijk ritme de duistere fantasieën uit het oosten ook voor Europese ogen en oren vertalen. De formidabele uitsmij ter van deze premièreavond bestaat uit een eeuwenoud ballet, waarin de strijd van de held Meng Hai Kung tegen de regeringstroepen dansend in reprise gaat. In dit gevecht om het fort van Yientan- shan pakken de artiesten hun artistieke bagage pas volledig uit: de acrobatiek wordt moeiteloos naar een wereldniveau getild en in het verrassend schijngevecht dan griezelig echt lijkt, worden staaltjes van schermen ten beste gegeven, die tel kens weer nieuw applaus in de zaal los woelen. Zo wordt dit optreden van de Opera van Peking, onder de 370 groepen in het onmetelijke China de primus inter pares, een enorme belevenis: bizar en exo tisch, groots en meeslepend. Op zaterdag 25 juli a.s. wordt te Brui nisse het mosselseizoen geopend. In Zie rikzee zal dit op 6 augustus plaatsvinden. In Bruinisse zal het feest dit jaar voor een groot deel op het water worden ge vierd. Men verwacht enkele honderden boten, waaronder vele uit Bergen op Zoom en Dordrecht, die zullen deelnemen aan zeilwedstrijden op de Grevelingen. Tijdens de wedstrijden vindt op het ha venplateau de ontvangst plaats van de lieftallige mosselkoningin. 's Middags om half twee kan ieder die daartoe lust gevoelt zich inschepen aan boord van een van de gepavoiseerde vis sersschepen. die dan de traditionele vloot- schouw zullen houden. Na het opkorren van d e eerste mossels zal de vloot koers zetten naar de thuishaven. Om ongeveer kwart voor vier zal de mosselkoningin zich per praalwagen, en in gezelschap van het publiek, begeven naar de Grevelin- gendam, die een natuurlijke tribune zal zijn voor het aanschouwen van een in Zeeland nog nimmer vertoonde waterski show. Om zes uur is er voor ieder gelegen heid tot het eten van vers gekookte mos sels. Daarna volgt nog een lollig pro gramma van boegsprietlopen op de sche pen, roeiwedstrijden, watergevechten, enz. Aan het slot van de feestdag zal een groot vuurwerk worden afgestoken. Vooral voor degenen die op Schouwen- Duiveland op vakantie zijn, zal dit een interessante dag zijn, niet in het minst door de vaartocht op de Grevelingen. Ook uit het Brabantse worden veel gas ten verwacht. Na de Nerveuze Nerviërs van hun kwaal te hebben afgehol pen, zien onze vrienden Suske en Wiske zich weer voor een nieuwe opdracht gesteld. Dit keer zal hun avontuur hen naar andere verre oorden voe ren. We willen er nog niet teveel van vertellen, het gaat tegenwoordig toch allemaal al zo snel. Maar laten we wel vaststellen, dat het verhaal door de auteur wordt opge diend onder de aantrekkelijke en veelbelovende titel „Het zoemende ei". Goed, we zet ten ons schrap en wachten af 89. Johan opende de doos, terwijl zijn meester een klei ne verhandeling gaf over de opvliegende wolk wespen. „Kijk!" spak hij. „Wespen van de soort der pico diabo lo! Goede vliegers, met een groot uithoudingsvermogen. Uitzonderlijk scherpe angel. De steek veroorzaakt jeuk. doch is zelden dodelijk!" De aanwezigen werden wat wit rond de neus en tastten met schrik naar de steken» die zij reeds hadden opgelo pen. „Zie, zie!" juichte de baron intussen. „Reeds zijn de nij vere beestjes bezig, uw boomgaard voor een miljoe nen-schade te behoeden! De schadelijke rupsen worden door mijn wespen afdoende verwijderd!" „Schadelijke rupsen! riep de gaardenier. „M-mijn kostbare zij-zijderupsen! De ?nige kweek van dit land en daar jaag jU je schandelijke schadelijke wespen op af! Jij., jij.." Hij slikte enige malen en zijn hoofd werd rood. „Hm., zijderupsen.." mom pelde de baron, „een nieuw gezichtpunt, dat ik helaas over het hoofd zag. Kom Johan, in de autol"

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 3