Papier voor
ONZE PUZZEL
a' r lt pru' u r i
wtf I
Klank en lichtspel
rond een maquette
17
Oplossingen
17
DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 11 JULI 1964
HOMOFILIE (II)
Evenals dr.,C. v. Oosterhout las ook
ik in de Nieuwe Linie het vraaggesprek
met dr. Trimbos over homofilie. Hier
uit bleek mij reeds duidelijk dat we
hier vaak met mensen te maken hebben,
welke diep te beklagen zijn. Enige we
ken later kwam in hetzelfde blad, via
uw ingezonden stuk, een homofiel zelf
aan het woord: Opgevoed in een streng
gereformeerde milieu beleefde hij zijn
..anders zijn'* onbegrepen en uitzichtloos.
Ten einde raad wordt hij katholiek in
de hoop daar compensatie te vinden
voor het vele dat hij moet missen.
Maar ook daar ontmoet hij alleen on
begrip en wordt met doodzonde en hel
bedreigd. Ten einde raad wendt hij
zich van de mensen af en verzucht met
de dichter:
alleen van hart en van verlangen
en handen naar de hemel uitgebreid
alleen ben je, géén die je zoudt
omvangen
dan God in onbegrepen eeuwigheid.
Geroerd door zoveel ellende kijk ik
wat later in „De Stem" en daar staat
prompt weer iemand klaar om deze
veel geplaagde mens weer een kaak
slag toe te brengen.
Met dit artikel tekent zich een ver
bitterd en liefdeloos mens af. Onder
zijn pen wordt alles slecht en gemeen:
De Nieuwe Linie is zonder meer een
slecht blad; een algemeen gezien man
als dr. Trimbos is niet in staat tot ge
zond redeneren. Geheel de bijbel moet
er aan te pas komen om van elke ho
mofiel een slecht en zondig mens te
maken. Laat dr. Van Oosterhout doctor
zijn en uitstekend kenner van de bijbel,
de door St. Paulus veel geroemde liefde
lijkt hem vreemd. Tot slot zou ik dr.
Van Oosterhout willen aanraden on
danks alles toch een trouwe lezer van
„De Nieuwe Linie" te blijven. Wie weet
zal die „slechte" Nieuwe Linie nog eens
een goede oude man van hem maken!
SLUIS A. DE BADTS
HOMOFILIE (III)
Wat dr. van Oosterhout doet na
melijk de homofielen alvast naar het
hellevuur te verwijzen vind ik nogal
gevaarlijk, zelfs als hij het gezag van
Paulus als breekijzer hanteert. Wat
beweegt de moralisten toch, om overal
St.-Paulus bij te slepen? Waarom
waagt men zich niet wat moediger in
de evangelische sfeer van Christus zelf,
die tot de veile vrouwen van Zijn tijd
zei: ,,U wordt veel vergeven, want u
hebt veel liefgehad". Zou Christus de
homofielen, die variëteit van moeder
natuur, anders hebben bejegend?
Natuurlijk evenals de hetroseksu-
ele mens. moet de homofiel proberen
zijn driftleven te sublimeren. Zij die
daarin geslaagd zijn behoren tot onze
grootste geesten Maar moet hij die
faalt per se een satanskind zijn? Zegt
de bijbel dan niets over de echtbrekers
de overspeligen, de huichelaars en de
trouwelozen? En horen wij daar alle
maal niet min of meer toe, de hei
ligen uitgezonderd?
Dr. Trimbos werpt zich op als ver
dediger van onze eigentijdse heksen",
omdat hij terecht inziet dat zij voer
voor de brandstapel dreigen te worden.
Hij spreekt nauwelijks over het „zon
dige karakter" van de homofilie. Zo
als hij ook niet spreekt over het „zv\
dige karakter" in sommige echtelijke
seksuele contacten.
Moeten we daar niet ergens beginnen
namelijk, met de hele geschapen na
tuur in al haar variëteiten serieus te
nemen, zonder direct te willen uitma
ken wat normaal, abnormaal, zondig
of vlekkeloos is? We weten nog zo
vreselijk weinig over onze diepste
drijfveren te zeggen. Laat ons dan nog
even wachten voor we met stenen be
ginnen te gooien.
BREDA, J G-
Wy geloven, dat dr. van Oosterhout
de homofiel niet veroordeelt omdat hij
„anders" is Dat zou wel zeer onlo
gisch zijn. Het gaat hem, naar het
ons voorkomt, meer om het recht dat
de homofielen opeisen op erkenning
van hun andersgerichte natuur. Re
dactie.
HOMOFILIE IV
Alhoewel het ingezonden stuk van
dr. C. van Oosterhout op zichzelf
reeds van dien aard is, dat men er als
christelijk denkend mens zeer bewust
stelling tegen nemen moet, besloot ik
dit evenwel niet te doen, voordat ik
nog eens het door dr. van Oosterhout
gelaakte blad ,,De Nieuwe Linie" van
13 juni ter hand genomen had, waarin
het vraaggesprek met dr. Trimbos
betreffende de homosexualiteit gepu
bliceerd is.
Dr. van Oosterhout beschuldigt dr.
Trimbos van een niet gezond kunnen
redeneren, een euvel, waarmee hij
zelf klaarblijkelijk ook behept schijnt
te zijn. In de tweede alinea van zijn
schrijven immers haalt hij teksten aan
uit de H. Schrift, aan de hand waar
van hij de homofilie in de breedste zin
des woords volkomen en absoluut ver
oordeelt, ja zelfs aan de homofilen de
toegang tot het koninkrijk Gods ont
zegt In de laatste alinea evenwel
bindt hij aanmerkelijk in door te plei
ten voor een begripvol en liefderijk
behandelen van aeze ongelukkige
mensen. De tegenspraak is duidelijk.
Of: heeft dr. van Oosterhout in de
tweede alinea van zijn artikel alleen
diegenen willen veroordelen, die er in
de homosexuele sfeer maar als
„Sexualtierchen" op los leven? Zo ja
dan is deze veroordeling gegrond,
alhoewel het een gevaarlijke zaak is
het „schuldig" uit te spreken over zijn
medemensen. Maar wanneer dr. van
Oosterhout dit zó bedoeld heeft, dan
is er ook geen spiake meer van een
meningsverschil tussen hem en dr.
Trimbos, want deze laatste beweert,
dat „een homo net zo zondig en net
zo deugdzaam kan leven als ieder
ander mens". Sexuele lustzoekers ko
men zowel onder heterosexueel als
onder homosexueel gerichte mensen
voor. Dit houdt evenwel geenszins de
veroordeling in van enerzijds de
heterosexualiteit, anderszijds de homo
sexualiteit. Men dient zeer wel te on
derscheiden bij 'het uitspreken van
een oordeel, over welke groep dan
ook. x
Vervolgens juicht dr. van Oosterhout
het toe, dat men deze ongelukkiger)
probeert vrij te pleiten van subjectieve
schuld. Maar ik vraag me af of het
mogelijk is om iemand vrij te pleiten
van een werkelijke misdaad. Bij een
misdaad is altijd subjectieve schuld
aanwezig, en van deze subjectieve
schuld kan men met de beste wil van
de wereld niemand vrijpleiten Dit
zou onlogisch, onredelijk en daardoor
eveneens onmenselijk zijn. Ook hiqr
geldt dus weer, dat men scherp on
derscheidt vooraleer een handeling als
misdaad gewaarmerkt kan worden.
En hierin is dr. van Oosterhout hard,
nog harder dan de burgerlijke rechter,
die op een bepaalde leeftijd niet meer
over misdaad spreekt. Uit de tekst
van dr. van Oosterhout komt echter
duidelijk naar voren, dat hij de homo-
sexualteit zonder enige restrictie als
een misdaad veroordeelt. Als hij deze
mening blijft handhaven, zal hij daar
door in de toekomst steeds meer ge
ïsoleerd komen te staan.
In de vierde alinea maakt dr. van
Oosterhout een vergelijking, die als
volgt luidt: ,,Als mocht blijken, dat
50 pet. der mannen zich eerst recht in
hun element voelen bij lustmoord, dan
zullen wij nog vanuit alle standpunten
uitkomst zoeken tegen deze integere
Auschwitz-mensen met grote werk
lust". Deze vergelijking is behalve ge
heel misplaatst volkomen minderwaar
dig.
Tot slot nog dit. Inderdaad valt er
geen heil te verwachten van een on
juist gebaseerde toegeeflijkheid, in
deze zaken. Het wordt evenwel hoog
tijd, dat de bestaande vooroordelen
losgelaten worden om plaats te maken
voor medemenselijkheid, wat toch
christen-zijn betekent.
DONGEN. H. R.
RIJBEWIJS HALEN
Er zijn examinatoren van het CBR,
die zeer autoritair optreden, zoals ik
zelf heb ondervonden. Verschillende
examinatoren zijn oud-politie-ambtena-
ren of vroegere KNIL-officieren. Het
schijnt hen weieens moeite te kosten om
eraan te wennen, dat de rij-kandidaten
ge enondergeschikten zijn. Waarom sla
gen gegadigden met rokken zo vlot? En
waarom de nauwelijks 18-jarige intel
lectuele nozems, wier papa een paar
losse centen achter de hand heeft?
Waarom kunnen vele serieuze mannen
tussen 25 en 50 jaar, die een groot ge
zin moeten onderhouden, en met een
rijbewijs hun schamele boterham moeten
verdienen, niet aan een slagen toeko
men?
Iedere gegadigde voor het rijbewijs,
die het heilloze oord Parkzicht in Breda
betreedt, voelt zich als een lam dat
geslacht gaat worden. Ge zijt willoze
werktuigen in hun handen. Zij alleen
kunnen een auto besturen; zij alleen
worden geloofd, met geen enkele ge-,
tuige voor gegadigde. Persoonlijk ben
ik in Parkzicht voor minder dan een
varken behandeld. De eed die de exami
natoren hebben afgelegd, beschouw ik
alleen als een formaliteit, zonder ver
der nut.
's-GRAVENMOER A. J. v. DONGEN
Molendijk 23.
Wy hebben ons om commentaar tot
het CBR gewend. De waarnemend di
recteur, mr. C. Pyl Hogeweg deelde ons
het volgende mee: Dat verschillende
examinatoren in vaste dienst oud-func
tionarissen van gemeente- en rijkspoli
tie zün, is algemeen bekend, terwijl
eveneens bekend is dat onder de z.g.
nevenfunctionarissen zich enige oud
officieren bevinden (een paar van hen
zijn KNIL-officier geweest).
Dat deze functionarissen anders zou
den optreden dan de andere, niet offi
cier geweest zijnde examinatoren, is mij
nimmer gebleken en trouwens klachten
over een minder heuse behandeling zijn
zeer zeldzaam.
Dat kandidaten „met rokken" vlotter
zouden slagen, moet zonder meer wor
den tegengesproken zulks aan de hand
van beschikbare statistische gegevens.
(Het gemiddelde goedkeuringspercen
tage van mannelijke kandidaten ligt ho
ger dan dat van de vrouwelijke kandi
daten).
Dat 18-jarige kandidaten een hoger
goedkeuringspercentage hebben dan b.v.
kandidaten in de leeftijdsgroep van 25
tot 50 jaar is algemeen bekend, aange
zien 18-jarigen en ook iets ouderen door
gaans reeds op zeer jeugdige leeftijd
met het verkeer en automobielen ver
trouwd zijn geraakt.en dezulken meestal
thuis bij vader in de auto al een be
hoorlijke ervaring hebben opgedaan,
terwijl zij nog niet de leeftijd van 18
jaar hebben bereikt; bovendien is het
nu eenmaal een bekend verschijnsel
dat jeugdigen vaak vlotter iets leren
en ook vaak vlotter reageren, terwijl
zij zaak beter bestand zijn tegen z.g.
examen-zenuwen.
Aangezien het slagen voor het rij
examen geen kwestie mag zijn van het
nodig-hebben van het rybewys uit so
ciale overwegingen, doch zuiver een
kwestie is van rijvaardig te zijn, zal het
vaak voorkomen dat een „intellectuele
nozem" wiens vader een paar losse cen
ten in zijn zak heeft gemakkelijker
slaagt dan een eerzame huisvader die
met e enrijbewijs een schamele boter
ham wil verdienen.
DE CATECHISMUS
NAAR ZOLDER!
In ons „Dagblad De Stem" troffen
wij op woensdag 24 juni een artikel
aan met als eerste kopje: ,,Het ge
loof is geen „leerstof" alleen, en met
het zware onderschrift: „Schoolcate
chismus slaat een nieuwe weg in."
Dat wij zelf tot een veelbetekenend af
schrift besloten hebben, dient eerst
verklaard te worden. Aanleiding daar
toe is de hoerastemming die wij in
„De Stem"-bijdrage hebben aange
troffen. Wij lezen daar toch, hier let
terlijk aangehaald: „Nu kan men zeg
gen, dat niet alleen de school bevrijd
zal worden van de catechismus, maar
ook de catechismus van de school".
In sobere bewoording hebben wij
eerst vertolkt gezien, dat met ingang
van 1 september de bestaande cate
chismus niet langer zal .dienen als
handleiding voor de scholen, met de
toevoeging, dat voor de volwassenen
een nieuwe catechismus in voorberei
ding is. Wij zien dit boekwerk met be
langstelling tegemoet.
Voorlopig zal katholiek Nederland
zo blijkt uit de toelichting met uit
gewerkte wenken en lessen op basis
van het nieuwe programma kunnen
werken althans voor het lager on
derwijs.
Hiertegen kan geen bezwaar gesteld
worden, maar het komt ons voor dat
men toch wel al te gemakkelijk de
functie van het geheugen ter zijde
gaat plaatsen. En het moet als „on
juist" worden aangemerkt, wat wij in
de toelichting lezen, dat aan de hand
van de verdwijnende catechismus, wel
iswaar het geloof werd „geleerd" in zo
helder en kort mogelijke formulerin
gen, maar dat dit een scheiding tussen
geloof en leven in de hand heeft ge
werkt en dat het geloof te zeer buiten
het leven kwam te staan. Wie geregeld
catechismuslessen geeft, weet beter
zij hier tot repliek gezegd.
Dat een en ander niet zo maar kan
en mag gesteld worden moge blijken
uit het woord van een bisschop, die in
de nieuwe catechismus van 1948 het
volgende heeft geschreven: „Wij ver
manen allen, die bij de opvoeding van
de jeugd een taak te vervullen hebben,
ouders, priesters en onderwijzers, dat
zij, ieder volgen hun roeping, de cate
chismus met veel zorg aan de kinde
ren zullen leren en verklaren en hen
ook zullen helpen er naar te leven."
Attentie dient gevraagd voor het
hier laatst gestelde, door ons onder
lijnd.
Wat de memorisatie van de lessen
betreft, dient hier gewezen te worden
op de analogie met andere leervakken,
neem rekenen, aardrijkskunde, ge
schiedenis enz. Wat voor de vakken
nuttig en nodig blijkt te zijn op de la
gere school, kan evenzo voor het
godsdienstonderricht van waarde blij
ven.
Overigens hebben wij alle bewonde
ring voor de in „De Stem" opgeno
men verklaring, dat de geloofsopvoe
ding van onze kinderen geregeld zal
worden in overleg met zovelen moge
lijk uit onze kerkprovincie.
GINNEKEN F DOENS. pastoor
ONTGROENING H.T.S. (Ill)
Naar aanleiding van een artikel
over de afschaffing der ontgroening
op de Bredase H.T.S. (11 junien een
artikel dienaangaande van een ex-
groen (20 juni), meen ik kritiek te
moeten leveren op de schrijver van
laatstgenoemd artikel.
Meent u werkelijk dat een selectie
op toekomstige leerlingen van een
H.T.S. noodzakelijk is als het gaat
om amusement? Ik betwijfel dit ten
zeerste en ik geloof zelfs dat dit na
delig werkt.
Veronderstel dat een „hunkerend
korpslid" op de „groendag" zijn dag
niet heeft en afgewezen wordt. Mis
schien bezat hij nu juist de kracht
en het organisatietalent om tot een
groot en machtig Virtus te komen.
Mijns inziens is het beter de gehele
groentijd achterwege te laten. De
zwakke elementen voelen zich er op
den duur vanzelf niet in thuis en zul
len het dan ook spoedig de rug toe
keren; nu echter op basis van vrij
willigheid, terwijl anderen die wel
„korps-talenten" bezitten, die verder
kunnen ontplooien.
Bovendien wil ik u er nog op wij
zen (zoals ook de red. opmerkte), dat
men uw scheiding zeker niet in de
maatschappij mag doorvoeren. Ouden
van dagen, misvormde kinderen, etc.
waren bij u gedoemd te verdwijnen,
wat een al te fascistische ingreep zou
zijn. Onze maatschappij (en ik ge
loof dat deze toch' wel de best mo
gelijke is) berust niet op het recht
van de sterkste maar op het recht der
massa.
Breda L.C. van den Broek.
SOCIALE
RECHTVAARDIGHEID
Welk standpunt neemt de heer Pison
eigenlijk in? Is hij tegen sociaal-recht
vaardige toestanden? Ik meen dit op
te maken uit zijn felle maar niet dui
delijke reacties op sommige ingezon
den stukken vooral als het gaat over
sociale rechtvaardigheid Pison rea
geert vooral op wat A. J. van Dongen
schrijft. Laat deze inzender wat scherp
kritisch zijn, maar onduidelijk is hij
op de meeste punten niet. Dit laat bij
Pison nog al wat te wensen over. Bij
ingezonden stukken moet men het de
gewone lezer toch zo duidelijk moge
lijk maken.
De heer van Dongen slaat met zijn
felle kritiek heel vaak de spijker op
de kop. Ik zou wensen dat de ver
antwoordelijke personen in hoge of
lage functies zijn kritiek onder ogen
kregen en er eens ernstig over nadach
ten. Ik wil hier aangaande de sociale
verdeling nog wel enkele woorden aan
toevoegen. Waarom steeds blijven
'schermen met 't recht op de bijstands
wet, Is men bang dat men alle teu
gels kwijtraakt als men als AOW'er
niet meer om bijstand zou behoeven
te vragen? Waarom duurt het toch zo
lang eer men aangaande de AOW-ver-
hoging tot een beslissing komt? ls
daar nu werkelijk zo veel tijd voor no
dig? Op andere punten is men het
soms zo gauw eens.
Waarom mag bedoelde groep ook niet
wat meer van de huidige welvaart ge
nieten? Plaatselijke comité's en ver
enigingen moeten een jaar sparen en
schooien om deze mensen één dagje
op stap te laten gaan. Als er door col
lectanten bij bedoelde bejaarden aan
de deur wordt geklopt voor een bij
drage voor een of ander goed doel dan
krijgt men heel dikwijls ten antwoord,
wij komen zelf te kort. Is dit niet treu
rig?
Waarom die grote aandacht voor de
lonen, maar niet voor de prijzen, vooral
van het levensmiddelenpakket?
Raamsdonksveer, C. J. v.d. Kieboom
Pieter Breugelstraat 34
IN 'T P1SONNETJE
Met betrekking tot de algemene si
tuatie bieden de jongste reacties op
onze inzendingen van 6, resp. 27 juni
jl. zeker nog verscheidene opmerke
lijke gezichtspunten. En de geachte
opponenten hebben het ons in dezen
wel bijzonder gemakkelijk gemaakt.
De heer v. Dongen te 's-Gravenmoer
tracht ons thans aan te praten, dat
zijn schrijven d.d. 6 juni in genen dele
bedoeld was als een pleidooi voor een
zijdige ontwapening. Aan de pacifisten
zou hij slechts het symbool van het
„door twee handen omknelde gebro
ken geweer" hebben ontleend, hetwelk
hij nochtans „zeer zeker kan waar
deren."
Aan dit laatste hebben wij ook geen
moment .wijfeld. De vraag is hier
maar, of de ouden van dagen, wedu
wen en wezen in een gedemilitariseerd
West-Europa een betere verzorging
zouden genieten dan thans het geval
is; en hoe lang zulk een ideale toe
stand dan eventueel zou duren.
En na enkele royaal gepeperde,
doch ietwat vals klinkende tirades
tegen de vakbonden, de huidige rege
ringspartijen, de Carlisten, de Tele
graaf, de miljonairs en ondergeteken
de schrijft inzender, als het ware nog
met een stalen gezicht: „Bij mij zijn
alle mensen gelijk, ongeacht hun be
ginselen...."
„Hoe ontroerend ware de domheid",
aldus de heer Pofjes, „en hoe ver
makelijk de afgunst, indien ze niet zo
gevaarlijk waren."
Overigens is het niet de eerste maal,
dat hier gepoogd wordt, onder het
mom van sociale „bewogenheid" de
morele weerstand van ons volk, en
daarmede de kracht van de Westerse
defensie te ondermijnen.
Met een zekere heer v. d. Mierden
te Klundert kunnen we het dus eens
zijn, dat de VARA en de P.v.d.A.
eigenlijk geen belangeloze steun of be
scherming van node hebben; zelfs
niet door middel van laffe en onbe
nullige ingezonden stukjes in anders
denkende dagbladen.
Prof. Pofjes is overigens van me
ning, dat „zulk een geniepig-mislei-
dende vorm van leugenpropaganda
ook helemaal niet .zou stroken met
het belang, c.q. de waardigheid van
het Nederlandse socialisme, wat men
zich daarvan dan ook moge voorstel
len."
In elk geval: Voor zover het deze
of gene nog mocht aanlokken, op zoek
te gaan naar de waarheid, bij Marx
en Lenin is zij onzes inziens beslist
niet te vinden. Ontpoppen zij zich niet
altijd weer als sluwe speculanten op
de lafheid, de hebzucht, de afgunst en
de kortzichtigheid van de massa?
Mocht dit inzicht weer wat meei
ontvankelijkheid hebben, ontmoet, dan
had deze discussie wat ons betreft
voldoende opgeleverd.
BREDA. L. PISON.
En dat is dan reden genoeg om
deze discussie te sluiten. Redactie.
DEMAGOGIE
Het is voor niemand een geheim
dat we thans in een periode van be
stedingsbeperking verkeren, d.w.z. dat
de verhouding tussen consumptie en
investeringen, die uit haar balans is
geraakt weer in evenwicht wordt ge
bracht.
Economisch gezien heel juist en te
rechtvaardigen. Wat ons echter het
meest tegen de borst stuit, is wel dat
men tracht deze toestand te camou
fleren. Immers, door de ongekende
loonsverhogingen worden de arbeiders
in de waan gebracht, een deel te ont
vangen van de toegenomen welvaart
terwijl gelijktijdig maatregelen wor
den getroffen, die de koopkracht an
de verhoogde lonen terugbrengt tot be
neden het niveau van de oorspron
kelijke lonen. Tezelfdertijd worden aan
de kapitaalverstrekkers faciliteiten
verleend, die hen toestaan hun bezit
te vergroten, in de verwachting hen
daardoor te prikkelen tot vergrote in
vesteringen. Enerzijds dus bij de ar
beiders een beperking op hun bestaans
voorzieningen en anderzijds bij de ka
pitaalverstrekkers geen dwang tot
consumptiebeperkingen, doch een aan
was van hun vermogen. Welke groep
zich schuldig heeft gemaakt aan over-
besteding, laten we in het midden. Wel
vragen we ons af waarom de rege
ring zich uitsluitend laat leiden door
de economische eisen, in het voorbij
zien van de sociologische en psycho
logische eisen, die men toch niet on
gestraft kan verwaarlozen.
M.a.w. waarom geen drastische
loonsverhogingen, met bindendverkla-
ring van de regering, dat deze via
een investeringsbank, onder supervisie
van de vakbonden, een collectieve in
vestering door de arbeiders in het
bedrijfsleven mogelijk maakt? Op de
ze wijze wordt bevorderd: de bezit-
spreiding, medezeggenschap in het be
drijf en de verantwoordelijkheid en in
teresse voor de ondernemingen. Dit
is toch altijd het streven geweest, zo
wel van de politieke partijen als van
de regeringen ofwas het hun
geen ernst?
Dan is nu de tijd aangebroken, dat
de arbeiders zelf, door eigen politieke
organen, een woord gaan meespre
ken in zaken, waar zij zo nauw bij
betrokken zijn en niet langer als stem-
menmateriaal worden misbruikt voor
de liberale kopstukken, die de boven
ste plaatsen innemen op de verkie
zingslijsten. Het gaat er thans om, dat
de lusten zowel als de lasten van een
werkzaam en werkloos deelnemen in het
bedrijfsleven, naar evenredigheid wor
den gespreid.
G. L. Schrijvers
Schubertstraat 15,
Kaatsheuvel.
REM-TV
In uw blad van dinsdag 30 juni j.l.
schreef uw hoofdredacteur onder het
hoofd „Niet ad rem", een stukje over
het REM-project.
Ik ben zo vrij hierop te reageren,
want m.i. wordt het de hoogste tijd,
dat de „zuilen" eens voor een vol
dongen feit gesteld worden. Deze „zui
len" krijgen zelfs al invloed op de
Tweede Kamer! Dat ze zich eerst
maar eens bij hun programma's hou
den! Want waarom bang zijn voor
„vrije t.v.", als hun eigen program
ma's zo goed zijn? Wat mij betreft
mogen de zuilen opgeruimd worden
en hierin sta ik niet alleen
Met de invloed van de „zuilen" in
de Kamer komen we er niet. Een
programmaverbetering van hun kant
kan heus geen kwaad. Want wat
brengt de t.v. ons op de dag van
vandaag? Forums, en nog eens fo
rums: dag kijkgeld!
Nee, dan mijn petje af voor de
initiatiefnemers van het REM-project
Hier zit voorwaar iets in. gezien de
toekomstige programma's. Wat de op
merking van mr. Roosjen betreft, die
door uw hoofdredacteur wordt geci
teerd in zijn geroemde stukje nog even
dit: de medewerkers aan het EM-
project zijn heus geen jongens' maar
wel degelijk technici die heus wel we
ten wat ze doen. Misschien gaat hier de
KLM ook wel helpen de zaak in goede
banen te leiden, zoals ze dat destijds
gedaan heeft bij Radio Veronica. Tus
sen twee haakjes: Veronica zendt nog
steeds uit, ondanks alles!
Een REM-voorstander
HET GEVAARLIJKE
VERKEER
Donderdag 25 juni jl. gebeurde er te
Huiten op de (beruchte) weg Breda-
Tilburg het zoveelste ongeluk met do
delijke afloop. Een man van 32 jaar en
vader van drie kinderen. In één slag
is een gezin in leed en rouw gedom
peld zoals vele andere gezinnen van
vroegere verkeersslachtoffers op deze
weg. Een ongeval is gauw vergeten
bij buitenstaanders, maar in de gezin
nen en bij de verwanten van de slacht
offers blijft dit onbeschrijfelijke leed
en verdriet. De overheid doet wat ze
doen kan, om aan dit euvel paal en
perk te stellen, maar ze kan geen
ijzer met handen breken. De Bredase-
weg is met zijn drie rijbanen een on
mogelijke verkeersweg geworden en
om de veiligheid van deze weg te
verhogen, is het beter om er in de
toekomst mahr twee rijbanen van te
maken. Dan is tenminste het gevaar
om botsingen en het gevaarlijke snij
den, enigszins bezworen. Toen het on
geval gebeurd was kwam ondergete
kende per bus van Tilburg af, en in
deze bus werd de „onsmakelijke" op
merking gemaakt dat men wel van
sensaties hield. Ik neem aan, zonder
twijfel, dat dit ondoordacht gezegd is,
alhoewel wij ons afvragen, of bij som
mige jongelui een ongeluk als dit. nog
wel indruk maakt. Maar laten wij, wie
wij ook zijn, eerbied hebben voor het
leven van onze medemensen! Ook op
de weg!
GILZE. C. ASHMANN.
Meestal blykt dat men de ver
schrikking van een verkeersonge
luk pas goed beseft als men er
ooggetuige van is geweest. Helaas
is de driebaansweg in dit opzicht
een „goede" leerschool. Redactie.
DUITS VERLEDEN EN
HEDEN
De afgelopen weken is de publieke
opinie van het gehele wereldforum
weer geconfronteerd met voorvallen
die herinneringen oproepen aan het
nazi-verleden van Duitsland.
De beweringen geuit door de Bonds
dagcommissaris van Defensie, oud-ad
miraal Hellmuth Heye, dat in de
nieuwgevormde Bundeswehr de tradi
tionalistische elementen een latent ge
vaar vormen voor de democratische
mehodes in het leger en dat deze die
opvattingen ook reeds interpreteren,
kunnen beslist waarheid bevatten,
maar men moet niet steeds argumen
teren. wat de oorzaken ervan zijn, dat
deze elementen hun gestelde doel kun
nen bereiken, maar men moet ook eens
tot daden kunnen komen. Wil men
kunnen spreken van een nieuwe Bun
deswehr. dan zal de huidige regering
dezelfde procedure moeten volgen, als
welke men gevolgd heeft met de rech
ters, die de nazi-wetten ten uitvoer
legden. Dan kan niet slechts een nieuwe
Bundeswehr ontstaan, die nieuw is wat
betreft materieel en personeel, maar
dan éérst kan men van nieuw spreken,
omdat dan eerst de „Innere Führung",
gebaseerd door de generaals Boudissin
en Von Kielmonsegg. doorgang zal kun
nen vinden.
Met moet betwijfelen of deze traditio
nalistische elementen de mening en de
moraal representeren van het huidige
Duitse volk, want waarom zou zij nog
geloof hechten aan die vage beloften
en droombeelden van de traditionalis
ten. De huidige financiële, sociale, eco
nomische en politieke toestand is roos
kleuriger en gezonder dan ooit en con
trasteert wel zeer met de periode, toen
dezelfden, die nu weer opgang willen
maken met hun ideeën, hun demago
gisch en autocratisch bewind uitoefen
den. Daarbij moet men er zich ook meer
rekenschap van geven dat de afstand
tussen het nieuwe leger en het huidige
Duitse volk veel groter is dan ze vroe
ger was.
Het Duitse volk wil een democrati
sche natie vormen. Natuurlijk zijn er
ook hier, die een andere weg willen
inslaan. Te vaak generaliseert men, als
men over heden en verleden van het
Duitse volk spreekt; dat men er ook de
jeugd in betrekt om oude woedegevoe
lens te demonstreren is wel zeer onge
grond en onwaardig. Er moet meer naar
worden gestreefd om tot betere en
hechtere banden te komen met dit
volk, dat zeker de misstap, die het be
gaan heeft, nooit zal willen kunnen ver
geten. Dat is me maar al te vaak ge
bleken uit vele contacten en uit een
reis naar Berlijn. Daar zeker krijgt men
een duidelijk beeld van wat het West-
duitse volk nastreeft.
De reputatie van een land wordt ze
ker niet verbeterd, als men, indien
Duitsers in dat land vakantie houden
en daar jeugdigen onder zijn, deze her
innert aan hun verleden, want niet iede
re Duitser heeft hetzelfde levenspad
bewandeld. Als ze er weer zijn 's zo
mers, dan neemt men grif hun marken
aan, want als er wat te verdienen valt
dan is men er in ons vaderland als de
kippen bij, ondanks dat men aan de
zelfde mensen nog niet lang geleden
gegrond of ongegrond verwijten heeft
gemaakt.
Het is te hopen, dat de Bonner re
gering aan deze affaire een einde maakt
door deze zaak, die niet het gehele volk
treft, efficiënt en krachtdadig aan te
pakken, want alle kleine voorvallen,
zoals deze doen afbreuk aan de reputa
tie van het nieuwe Duitsland.
S. MANNAART
TERNEUZEN (Zld.), Rozenstraat 192
UITSTAPJES VOOR
GEHANDICAPTEN
De zomer is weer gekomen en ook
de vakantietijd. Veel plannen worden
gemaakt voor vakantie, reizen en uit
stapjes. Ook worden de gemeentelijke
uitstapjes voor de bejaarden georga
niseerd. Ik vindt het mooi, dat er ook
aan de bejaarden gedacht wordt. Deze
mensen hebben dan ook nog eens een
gezellige dag. Toch is er een groepje
in de gemeenschap waar niemand aan
denkt. Dat zijn nl. de licht-gehan-
dicapten. Die worden vaak over het
hoofd gezien. Waarom denken de ge
meentebesturen ook eens niet aan
hen? Het zou hun geen kwaad doen
als zij ook eens een uitstapje konden
maken zoals de bejaarden. Mij dunkt
dat hun offer al zwaar genoeg is. Het
is net of de gehandicapten levende
doden zijn. Het ergste is dat er zo
weinig zijn, anders konden ze samen
een organisatie vormen en dan onder-
elkaar een uitstapje organiseren. Ik
geloof dat het de enige groep is in
ons land of toch zeker in Zeeuwsch-
Vlaanderen waaraan niet gedacht
wordt. Met licht-gehandicapten bedoel
ik die mensen die door hun kwaal ook
niet met andere reisgezelschappen
kunnen meegaan, b.v. iemand die aan
epilepsie lijdt. Waarom zeggen de ge
meentelijke bejaardencomités niet:
laten wij die mensen eens een dagje
meenemen?
Ik wil hier geen kritiek op de ge
meentebesturen uitoefenen. Ik wil ze
alleen maar wakker schudden omdat
ze onbewust aan de gehandicapten
voorbijgaan en hen zo het gevoel ge
ven dat ze in de maatschappij niet
thuis horen.
AARDENBURG. M. S.
HARMONIE
Er is geen belangstelling meer voor
een concert van harmonie of fanfare.
Dit is weer eens gebleken bij het
concert gegeven door de Harmonie Kol-
pings-zonen uit Bergen op Zoom in de
tuin van Thalia. Enige tientallen had
den zich de moeite getroost om te gaan
luisteren naar die werkelijk zeer mooie
muziek.
De tuin is door de omvergehaalde
bomen nu niet ideaal om daar publiek
te ontvangen, maar de kiosk staat er
nog.
Men moet ook allemaal maar blijven
staan, want tafels en stoelen zijn ver
dwenen. Voor directeur en muzikanten
is het niet prettig dat er na de voor
bereidingen en inspanningen zo weinig
publiek is en dat er zo veel brommers
knetterend voorbij razen; de tijd is
voorbij dat het verkeer rond Thalia
werd omgelegd.
Dat de muziek die Kolpings-zonen
maakt wel in Antwerpen gewaardeerd
wordt, blijkt uit het feit dat het ensem
ble al twee maal in de dierentuin met
buitengewoon succes is opgetreden.
Het is zo jammer dat de Harmonieën
en fanfares zo verdrongen worden, nu
staan de drumbands in het middelpunt.
Er zijn nog zoveel goede harmonieën,
ook in Bergen op Zoom, die wel van
goed gehalte zijn en de moeite waard
zijn om ze te beluisteren.
BERGEN OP ZOOM A. v. G.
Niemand zal uw opvatting, dat de
harmonieën en fanfares er nog best
mogen zyn, betwisten. Maar alles
evolueert ook de waardering
voor concerten in de openlucht. Wie
we?t beleeft u de tijd nog, dat zelfs
voetbalwedstrijden niet meer zijn
dan brokjes moeizaam in stand ge
houden folklore. Redactie.
waarvan de naam ons vertrouwd ls,
dus „John F.(itzgerald) Kennedylaan"
of kort „Kennedylaan";
2. het plan van het borstbeeld: ik ben
blij, dat het idee er is om „iets te
doen". Maar, is een borstbeeld de
ideale manier om een weg te sie
ren? Mensen met auto's hebben wei
nig tijd om naamplaten op borstbeel
den te identificeren en een langzamer
iemand moet uitkijken op de Bosch
straat of de andere kant (Valken
berg), wil hij niet in het ziekenhuis
belanden. Er moet dus iets eenvou
digs komen, dat toch door iedereen
gezien wordt. Tegen de wand van het
Luxortheater is plaats genoeg (met
goedvinden van de directie) voor een
plaquette rechts van de rijbaan in de
buurt van de naamplaat. Een plas
tiek, die Kennedy's ideaal of werk
symboliseert lukt me ook wel iets.
Dan zijn we daar meteen van die
lelijke wittekalkmuur af;
3. via die kalkmuur van het „Luxor"
komen we bij de ineenzakkende huis-
jes(?) achter het Valkenberg (vanaf
de Boschstraat links in de buiten
bocht). Als ze geen nut meer hebben,
mogen ze dan weggehaald worden
van de gemeente? Laten we het
hopen;
4. de groenstrook heb ik nooit
gezien. Tussen de rijbanen is een keu
rig geplaveide middenberm. Stenen
zijn ook maar stenen, nuttig voor de
huizenbouw, maar niet fraai als mid
denberm. Misschien heeft de ge
meente nog wat geld en tijd voor be
plantingen. Als ze het dan net zo mooi
maken als de Allerheiligenweg, dan
zijn wij dik tevreden. Een rozenbe-
planting zou er mooi staan.
Misschien kunt. u met deze ideeën
iets doen. misschien niet. In ieder ge
val ben ik blij, dat er iets gedaan kan
worden om de gedachtenis van John
Fritzgerald Kennedy levend te houden.
Mocht u nog naar een spreuk zoeken,
als u die wilt toepassen (b.v. onder de
plastiek of het borstbeeld), dan hoeft
u niet ver te zoeken: Kennedy heeft
hem zelf al gegeven in zijn inaugure
le rede:
„Ask not what your country can do
for you, ask what you can do for your
country"
of in het Nederlands:
„Vraag niet wat uw land voor u kan
doen, vraag wat u kunt doen voor uw
land."
BREDA. A. KOELEMIJ.
De heer Vissers vroeg in zijn in
gezonden stuk niet zozeer om
nieuwe ideeën, als wei om een
commissie of comité om van de
J.(ohn), F. (itzgerald) Kennedy
laan iets moois te maken. De com
missie of het comité zou alle
ideeën op hun waarde kunnen
toetsen. Het beplantingsplan zou
den wij niet graag ondersteunen,
omdat de laan in kwestie een
hoofdverkeersader gaat worden.
Beplanting zou het uitzicht al te
zeer belemmeren. Redactie.
TOPLOOS
Natuurlijk weer zo'n chagrijn die on
middellijk begint te protesteren zullen
de lezers denken. Niets is minder waar
geacht publiek, ik breek hier een lans
voor de toploze mode.
Waarom eigenlijk niet? Hoelang reeds
ijvert een kleine groep van uiterst mo-
dieuzen niet voor zulk een doel? U kent
ze allen, de zgn. nudisten. Het eerste
succesje hebben ze met de toploze mode
nu bereikt, goed het is voorlopig nog
wel een gering succes, maar een top
loos begin is het halve werk.
Het was immers niet te vermijden,
eerst onmogelijk gesloten badpakken,
later bikini's en thans 1-delige. Nog
luttel wijlen en het machtig tijdperk der
géén-delige kleding zal zijn aangebro
ken.
Goed er is geprotesteerd maar uit de
foto in de krant mag vrij worden opge
maakt dat het hier dames betreft be
horend tot een minderheidsgroep. Be
grijpelijk trouwens, want ze zagen er
oud en rimpelig uit.
Natuurlijk vormt het een en ander
wel een probleem voor de B.H.-fabri
kanten. Doch wellicht schuilt hier de
oplossing in de cuploze B.H. Anders
gezien zal de toploze mode een omzet-
vergroting betekenen voor verkoud-
heidszalffabrikanten.
Nee mensen in onze drang naar de
natuur, wegens over-comfort, moest dit
er wel van komen. Wie weet hoeveel
mannen er niet naar hunkeren te lopen
als tarzans in een tijgervelletje of zo.
De toploze mode is voor mij op en
top Hoos) een top! Honie soit qui mal
y pense. (Hi, hi, hi).
BREDA, JOHNNY WALKER
VOLKSZANGDAG 1964
Ondergetekende is reeds 8 jaar lid
van de jeugddrumband, die afgebeeld
staat op de foto in uw blad van
30-6'64. Groot echter was mijn ver
bazing, toen ik bemerkte, dat deze
foto, geplaatst bij een artikel over
Volkszangdag 1964, reeds 5 a 6 jaar
oud is. De reeds eerder genoemde
drumband draagt dit uniform n.l.
sinds jaren niet meer.
Ik vraag mij af, of het wel juist
is om bij een artikel over een re
cent gebeuren een foto te plaatsen, die
een aantal jaren geleden van ditzelfde
gebeuren genomen is. Als uw blad
een foto wil plaatsen, moet het een
fotograaf uitzenden, of anders maar
liever geen foto afdrukken. Het is ten
slotte toch taak dat, als u uw lezers
een opname wilt wonen, deze opname
dan ook werkelijk recent is, maar het
is toch niet de bedoeling, dat u der
gelijke oude foto's afdrukt, of kost het
te veel moeite een fotograaf te sturen?
P.F. te Breda
Het gaat ons maar zelden om de
moeite. Meestal noopt tijdgebrek ons,
om niet-actuele foto's by actuele ar
tikelen te plaatsen. Voor uw klacht
hebben wij intussen alle begrip. Er
is terdege nota van genomen. Redactie.
KABOUTERSLE/DSTERS
Naar aanleiding van uw artikel ir
Dagblad de Stem van 17 juni 1.1., waar
in u 2 kabouterleidsters uit Huybergen
wegens hun vakantieplannen veroor
deelt, zou ik gaarne het een en ander
willen opmerken.
Het hele jaar door staan onze leid
sters iedere week klaar om de kabou
ters en gidsen een prettige middag te
bezorgen. Om het programma hiervoor
klaar te maken, hebben ze in de loop
van iedere week zeker nog wel een
paar uur nodig.
Ze hebben deze tijd er graag voor
over, anders waren ze geen leidster
geworden, maar dat sluit niet uit dat
het hun tóch wel eens minder goed uit
komt, dat ze er persoonlijke afspraken
enz. voor af moeten zeggen, maar
ze zijn dan toch op hun post.
Het kamp is het hoogtepunt van het
jaar; zowel kinderen als leidsters wer
ken hier het gehele jaar naar toe. Het
leidster-zijn mag echter de mogelijk
heid voor een persoonlijke vakantie
niet uitsluiten; dit mag door niemand
geëist worden, noch door de leiding,
noch door de kinderen noch door hun
ouders. Dat in dit bepaalde geval de
leidsters haar keuze, na overleg, niet
op het kamp hebben laten vallen, is een
kwestie waarin zij uiteindelijk zelf had
den te beslissen. Het is juist zo jam
mer dat er leidsters zijn die in hun
enthousiasme hun persoonlijke belan
gen altijd naar de achtergrond schui
ven ten behoeve van de jeugdbeweging
zij doen dan zichzelf te kort.
Mag ik een suggestie doen om te
voorkomen dat een kleine groep leid
sters, die zich het hele jaar door be
schikbaar stelt, wordt overbelast:
Zijn er niet meer geïnteresseerden
in het jeugdwerk, b.v. een of meer
moeders van kabouters of gidsen, die
zouden willen helpen bij een kamp9
Het gebeurt wel meer, tot groot ge
noegen van de leidsters en de moe
ders zelf.
Het was jammer dat u in het boven
genoemde artikel uw veroordeling uit
sprak; het leidsterscorps verdient dit
nietl
J. H. A. NEYENS
Diocesaan Hoofdcommissaresse
J. F. KENNEDYLAAN
Met genoegen heb ik uw idee jl.
zaterdag in mijn krant gelezen. In
grote lijnen ben ik het met u eens,
dat er aan deze laan heel wat ver
fraaid kan worden:
1. om te beginnen de naam J. *F.
Kennedy" klinkt my (en met mij vele
anderen) vrij vreemd in de oren. De
meesten van ons kennen de Ameri
kaanse president óf als „John
Kennedy", of als „John F(itz-
gerald) Kennedy" óf kortweg „Ken
nedy". Zijn vroegere collega's-sena
toren in Washington kenden hem ge
woon als „Jack Kennedy". U zult met
mij eens zijn, dat dat allemaal iets
sympathieker, „minder officieel"
kl"?kt. Kennedy was geen man voor
officiële futiliteitjes. Hij was een
mens, net als iedereen rondom hem.
Daarom lijkt het mij normaal dat
wy een mens eren met een 'laan,
Horizontaal: 1. vis, 6. weg met hui
zen, 10. dierengeluid. U. bijenhouder, 14
jongensnaam, 15. herkauwer, 18. Euro
peaan, 19. voorzetsel, 21. voorzetsel, 22.
bijwoord, 24. holte in de muur, 26 bar.
27. voorzetsel, 29. oogvocht, 31. vreemde
munt, 32. soort onderwijs (afk.), 34.
drank, 36. meisjesnaam, 38. voorzetsel,
39. steenmassa, 41. beetje, 43. niet dicht,
45 ik (Lat.), 46. roofvogel, 47. wind
richting (afk.), 48. meer in Amerika,
50. rivier (Spaans), 51. Ind. vleesgerecht,
53. te zijner plaatse (Lat. afk.), 54. Eng.
telwoord, 56. staatsbedrijf (afk.), 57.
deel v. d. bijbel (afk.), 59. Frans lid
woord, 60. schoeisel, 63. voegwoord, 65.
opstootje, 67. houding, 68. meisjesnaam
70. meisjesnaam; 72. bewijs van achting,
74. inhoudsmaat, 76. langwerpig rond,
78. tandeloos zoogdier, 79. vogel, 81.
voegwoord, 82. roofdier, 83. telwoord.
Verticaal: 1. snor, 2. ruim, 3. keuken
gerei, 4. het Romeinse Rijk (afk.), 5.
grote bijl, 6. de oudere (afk.), 7. deel v.
h. kippenhok, 8. reptiel, 9. sarren 12.
groot water, 13. vulkaan, 16. zangnoot,
17. lengtemaat (afk.), 19. herkauwer. 20.
bijwoord, 23. enzovoort, 25. meisjes
naam, 28. Europeaan, 30. werelddeel, 31.
overdekking, 33. muziekinstrument, 35.
plaats in Duitsland, 37. behoefte aan
drinken, 38. in ontvangst nemen, 40.
deel v. h. hoofd, 41. Europeaan, 42. Eng
telwoord 44. takje, 49. elektrisch gela
den deeltje, 52. vervoerbedrijf (afk.). 53.
lijn, 55. bijbelse naam, 56. voetbalvereni
ging (a/k.), 58. ijzeren staaf, 59. gewa
pende ruiter, 61. behoeftige, 62. verstand,
64. jongensnaam, 66. landbouwwerktuig,
67. de somma van, 69. anno, 71. dieren
geluid, 73. tochtje, 75. voormalig Ned.
eiland, 77. afgelegen, 79. titel, 80. Frans
lidwoord.
OPLOSSING ZWARTE-
HOKJESPUZZEL
Horizontaal: 1. rumba, 4. den, 6. no
di, 8. elle, 10. utah, 12. arme,
14 erie, 16. eist, 18. plaat, 21. otto,
23. lol, 24. etter, 25. net. 26. karei,
29. atlas, 32. pi, 33. an, 34. ala, 36. ra,
37. tt, 39. anker. 40. kaart, 41. nr. 43. je,
44. kro, 46. ae, 47 ol, 48. egale, 51. innen,
53. rui, 54. luier, 57. tzt, 59, esla, 61.
armee, 62. snee, 63. teen, 65. nita, 67.
rede, 69. gene, 70. snaak, 71. dor, 72.
ambon.
Verticaal: 1. reëel, 2. bert, 3. alm, 4.
de, 5. nu, 6. nar, 7. genot, 9. lepel, 11.
tetra, 12. asla, 13. ratel, 15. etna, 17. loki,
19. It, 20. ae, 22. test, 27. ranja, 28. enkel,
30. traan, 31. laren, 32. pon, 34. ark, 35.
ako, 38. til, 42. reus, 45. ruime, 47. onze,
49. gilt, 50. eland, 51. irene, 52. etna,
53 reeds, 55. ur, 56. ee. 58. tegen, 60.
aera, 62. stem, 64. eek, 66. ina, 68. ed,
69. gr.
(Door A. P. van de Walle)
Het Belfort en de Lakenhal vormen de mooiste monu
menten in het stadscentrum van Gent en zijn getuigenis
sen van de hoge bloei, die de stad der Artevelden in de
middeleeuwen heeft gekend.
Enkele jaren geleden ontstond het
idee om op visuele wijze de stad Gent
^°=tShï:J tijde van de bouw
van het Belfort, uit te beelden. Men
wilde een maquette bouwen waaron
men de ongeveer 5000 woningen tien
tallen patriciërshuizen - in de oude
tijd „stenen genoemd kerken
kloosters, kapellen, burchten en om-'
heiningsmuren, rivieren en bruggen
moest kunnen zien. Het was een on-'
dernemmg die men niet zonder gron-
die\on°aanvatterr gaande stu-
,iHe bfUWer. vaT de maquette moesi
zich de atmosfeer van de XIVf
eeuwse stad eigen maken.
ie nli Sereed- De maquette
is opgesteld m de ruime zaal van de
Lakenhal naast het Belfort. Ze heeft
een oppervlakte van nagenoeg 30 m2.
Rondom werd een podium gebouwd
voor de toeschouwers.
klfnk T l» er, gewerkt aan een
hlo hchtspel onder regie van de
Ss v,an Marken, de bekende Ne-
aerla.se Gent wonende cineast en
technicus.
De première had plaats in het begin
van deze maand. Gedurende dertig
minuten ongeveer, en afwisselend in
vier talen (Nederlands, Frans, Engels
en Duits) wordt rond de maquette
met behulp van klank en licht, de in
economische en politiek opzicht voor
Gent zo belangrijke XlVe eeuw opge
roepen. 16
,,En wat Gent éénmaal was, is het
gebleven en wil het blijven: een kop
pige fiere vesting, een relikwie van
schatten, een steeds brandende lich
tende toorts. Gij allen, vriend of
vreemdeling, die tot binnen het pulse
rende hart van Gent zijt getreden gaet
luisteren in deze stede naar zijn hero
ïsch epos en bewonder de weergaloze
luister van deze oude vechtstad."