Papier voor ONZE PUZZEL a' r lt pru' u r i wtf I Klank en lichtspel rond een maquette 17 Oplossingen 17 DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 11 JULI 1964 HOMOFILIE (II) Evenals dr.,C. v. Oosterhout las ook ik in de Nieuwe Linie het vraaggesprek met dr. Trimbos over homofilie. Hier uit bleek mij reeds duidelijk dat we hier vaak met mensen te maken hebben, welke diep te beklagen zijn. Enige we ken later kwam in hetzelfde blad, via uw ingezonden stuk, een homofiel zelf aan het woord: Opgevoed in een streng gereformeerde milieu beleefde hij zijn ..anders zijn'* onbegrepen en uitzichtloos. Ten einde raad wordt hij katholiek in de hoop daar compensatie te vinden voor het vele dat hij moet missen. Maar ook daar ontmoet hij alleen on begrip en wordt met doodzonde en hel bedreigd. Ten einde raad wendt hij zich van de mensen af en verzucht met de dichter: alleen van hart en van verlangen en handen naar de hemel uitgebreid alleen ben je, géén die je zoudt omvangen dan God in onbegrepen eeuwigheid. Geroerd door zoveel ellende kijk ik wat later in „De Stem" en daar staat prompt weer iemand klaar om deze veel geplaagde mens weer een kaak slag toe te brengen. Met dit artikel tekent zich een ver bitterd en liefdeloos mens af. Onder zijn pen wordt alles slecht en gemeen: De Nieuwe Linie is zonder meer een slecht blad; een algemeen gezien man als dr. Trimbos is niet in staat tot ge zond redeneren. Geheel de bijbel moet er aan te pas komen om van elke ho mofiel een slecht en zondig mens te maken. Laat dr. Van Oosterhout doctor zijn en uitstekend kenner van de bijbel, de door St. Paulus veel geroemde liefde lijkt hem vreemd. Tot slot zou ik dr. Van Oosterhout willen aanraden on danks alles toch een trouwe lezer van „De Nieuwe Linie" te blijven. Wie weet zal die „slechte" Nieuwe Linie nog eens een goede oude man van hem maken! SLUIS A. DE BADTS HOMOFILIE (III) Wat dr. van Oosterhout doet na melijk de homofielen alvast naar het hellevuur te verwijzen vind ik nogal gevaarlijk, zelfs als hij het gezag van Paulus als breekijzer hanteert. Wat beweegt de moralisten toch, om overal St.-Paulus bij te slepen? Waarom waagt men zich niet wat moediger in de evangelische sfeer van Christus zelf, die tot de veile vrouwen van Zijn tijd zei: ,,U wordt veel vergeven, want u hebt veel liefgehad". Zou Christus de homofielen, die variëteit van moeder natuur, anders hebben bejegend? Natuurlijk evenals de hetroseksu- ele mens. moet de homofiel proberen zijn driftleven te sublimeren. Zij die daarin geslaagd zijn behoren tot onze grootste geesten Maar moet hij die faalt per se een satanskind zijn? Zegt de bijbel dan niets over de echtbrekers de overspeligen, de huichelaars en de trouwelozen? En horen wij daar alle maal niet min of meer toe, de hei ligen uitgezonderd? Dr. Trimbos werpt zich op als ver dediger van onze eigentijdse heksen", omdat hij terecht inziet dat zij voer voor de brandstapel dreigen te worden. Hij spreekt nauwelijks over het „zon dige karakter" van de homofilie. Zo als hij ook niet spreekt over het „zv\ dige karakter" in sommige echtelijke seksuele contacten. Moeten we daar niet ergens beginnen namelijk, met de hele geschapen na tuur in al haar variëteiten serieus te nemen, zonder direct te willen uitma ken wat normaal, abnormaal, zondig of vlekkeloos is? We weten nog zo vreselijk weinig over onze diepste drijfveren te zeggen. Laat ons dan nog even wachten voor we met stenen be ginnen te gooien. BREDA, J G- Wy geloven, dat dr. van Oosterhout de homofiel niet veroordeelt omdat hij „anders" is Dat zou wel zeer onlo gisch zijn. Het gaat hem, naar het ons voorkomt, meer om het recht dat de homofielen opeisen op erkenning van hun andersgerichte natuur. Re dactie. HOMOFILIE IV Alhoewel het ingezonden stuk van dr. C. van Oosterhout op zichzelf reeds van dien aard is, dat men er als christelijk denkend mens zeer bewust stelling tegen nemen moet, besloot ik dit evenwel niet te doen, voordat ik nog eens het door dr. van Oosterhout gelaakte blad ,,De Nieuwe Linie" van 13 juni ter hand genomen had, waarin het vraaggesprek met dr. Trimbos betreffende de homosexualiteit gepu bliceerd is. Dr. van Oosterhout beschuldigt dr. Trimbos van een niet gezond kunnen redeneren, een euvel, waarmee hij zelf klaarblijkelijk ook behept schijnt te zijn. In de tweede alinea van zijn schrijven immers haalt hij teksten aan uit de H. Schrift, aan de hand waar van hij de homofilie in de breedste zin des woords volkomen en absoluut ver oordeelt, ja zelfs aan de homofilen de toegang tot het koninkrijk Gods ont zegt In de laatste alinea evenwel bindt hij aanmerkelijk in door te plei ten voor een begripvol en liefderijk behandelen van aeze ongelukkige mensen. De tegenspraak is duidelijk. Of: heeft dr. van Oosterhout in de tweede alinea van zijn artikel alleen diegenen willen veroordelen, die er in de homosexuele sfeer maar als „Sexualtierchen" op los leven? Zo ja dan is deze veroordeling gegrond, alhoewel het een gevaarlijke zaak is het „schuldig" uit te spreken over zijn medemensen. Maar wanneer dr. van Oosterhout dit zó bedoeld heeft, dan is er ook geen spiake meer van een meningsverschil tussen hem en dr. Trimbos, want deze laatste beweert, dat „een homo net zo zondig en net zo deugdzaam kan leven als ieder ander mens". Sexuele lustzoekers ko men zowel onder heterosexueel als onder homosexueel gerichte mensen voor. Dit houdt evenwel geenszins de veroordeling in van enerzijds de heterosexualiteit, anderszijds de homo sexualiteit. Men dient zeer wel te on derscheiden bij 'het uitspreken van een oordeel, over welke groep dan ook. x Vervolgens juicht dr. van Oosterhout het toe, dat men deze ongelukkiger) probeert vrij te pleiten van subjectieve schuld. Maar ik vraag me af of het mogelijk is om iemand vrij te pleiten van een werkelijke misdaad. Bij een misdaad is altijd subjectieve schuld aanwezig, en van deze subjectieve schuld kan men met de beste wil van de wereld niemand vrijpleiten Dit zou onlogisch, onredelijk en daardoor eveneens onmenselijk zijn. Ook hiqr geldt dus weer, dat men scherp on derscheidt vooraleer een handeling als misdaad gewaarmerkt kan worden. En hierin is dr. van Oosterhout hard, nog harder dan de burgerlijke rechter, die op een bepaalde leeftijd niet meer over misdaad spreekt. Uit de tekst van dr. van Oosterhout komt echter duidelijk naar voren, dat hij de homo- sexualteit zonder enige restrictie als een misdaad veroordeelt. Als hij deze mening blijft handhaven, zal hij daar door in de toekomst steeds meer ge ïsoleerd komen te staan. In de vierde alinea maakt dr. van Oosterhout een vergelijking, die als volgt luidt: ,,Als mocht blijken, dat 50 pet. der mannen zich eerst recht in hun element voelen bij lustmoord, dan zullen wij nog vanuit alle standpunten uitkomst zoeken tegen deze integere Auschwitz-mensen met grote werk lust". Deze vergelijking is behalve ge heel misplaatst volkomen minderwaar dig. Tot slot nog dit. Inderdaad valt er geen heil te verwachten van een on juist gebaseerde toegeeflijkheid, in deze zaken. Het wordt evenwel hoog tijd, dat de bestaande vooroordelen losgelaten worden om plaats te maken voor medemenselijkheid, wat toch christen-zijn betekent. DONGEN. H. R. RIJBEWIJS HALEN Er zijn examinatoren van het CBR, die zeer autoritair optreden, zoals ik zelf heb ondervonden. Verschillende examinatoren zijn oud-politie-ambtena- ren of vroegere KNIL-officieren. Het schijnt hen weieens moeite te kosten om eraan te wennen, dat de rij-kandidaten ge enondergeschikten zijn. Waarom sla gen gegadigden met rokken zo vlot? En waarom de nauwelijks 18-jarige intel lectuele nozems, wier papa een paar losse centen achter de hand heeft? Waarom kunnen vele serieuze mannen tussen 25 en 50 jaar, die een groot ge zin moeten onderhouden, en met een rijbewijs hun schamele boterham moeten verdienen, niet aan een slagen toeko men? Iedere gegadigde voor het rijbewijs, die het heilloze oord Parkzicht in Breda betreedt, voelt zich als een lam dat geslacht gaat worden. Ge zijt willoze werktuigen in hun handen. Zij alleen kunnen een auto besturen; zij alleen worden geloofd, met geen enkele ge-, tuige voor gegadigde. Persoonlijk ben ik in Parkzicht voor minder dan een varken behandeld. De eed die de exami natoren hebben afgelegd, beschouw ik alleen als een formaliteit, zonder ver der nut. 's-GRAVENMOER A. J. v. DONGEN Molendijk 23. Wy hebben ons om commentaar tot het CBR gewend. De waarnemend di recteur, mr. C. Pyl Hogeweg deelde ons het volgende mee: Dat verschillende examinatoren in vaste dienst oud-func tionarissen van gemeente- en rijkspoli tie zün, is algemeen bekend, terwijl eveneens bekend is dat onder de z.g. nevenfunctionarissen zich enige oud officieren bevinden (een paar van hen zijn KNIL-officier geweest). Dat deze functionarissen anders zou den optreden dan de andere, niet offi cier geweest zijnde examinatoren, is mij nimmer gebleken en trouwens klachten over een minder heuse behandeling zijn zeer zeldzaam. Dat kandidaten „met rokken" vlotter zouden slagen, moet zonder meer wor den tegengesproken zulks aan de hand van beschikbare statistische gegevens. (Het gemiddelde goedkeuringspercen tage van mannelijke kandidaten ligt ho ger dan dat van de vrouwelijke kandi daten). Dat 18-jarige kandidaten een hoger goedkeuringspercentage hebben dan b.v. kandidaten in de leeftijdsgroep van 25 tot 50 jaar is algemeen bekend, aange zien 18-jarigen en ook iets ouderen door gaans reeds op zeer jeugdige leeftijd met het verkeer en automobielen ver trouwd zijn geraakt.en dezulken meestal thuis bij vader in de auto al een be hoorlijke ervaring hebben opgedaan, terwijl zij nog niet de leeftijd van 18 jaar hebben bereikt; bovendien is het nu eenmaal een bekend verschijnsel dat jeugdigen vaak vlotter iets leren en ook vaak vlotter reageren, terwijl zij zaak beter bestand zijn tegen z.g. examen-zenuwen. Aangezien het slagen voor het rij examen geen kwestie mag zijn van het nodig-hebben van het rybewys uit so ciale overwegingen, doch zuiver een kwestie is van rijvaardig te zijn, zal het vaak voorkomen dat een „intellectuele nozem" wiens vader een paar losse cen ten in zijn zak heeft gemakkelijker slaagt dan een eerzame huisvader die met e enrijbewijs een schamele boter ham wil verdienen. DE CATECHISMUS NAAR ZOLDER! In ons „Dagblad De Stem" troffen wij op woensdag 24 juni een artikel aan met als eerste kopje: ,,Het ge loof is geen „leerstof" alleen, en met het zware onderschrift: „Schoolcate chismus slaat een nieuwe weg in." Dat wij zelf tot een veelbetekenend af schrift besloten hebben, dient eerst verklaard te worden. Aanleiding daar toe is de hoerastemming die wij in „De Stem"-bijdrage hebben aange troffen. Wij lezen daar toch, hier let terlijk aangehaald: „Nu kan men zeg gen, dat niet alleen de school bevrijd zal worden van de catechismus, maar ook de catechismus van de school". In sobere bewoording hebben wij eerst vertolkt gezien, dat met ingang van 1 september de bestaande cate chismus niet langer zal .dienen als handleiding voor de scholen, met de toevoeging, dat voor de volwassenen een nieuwe catechismus in voorberei ding is. Wij zien dit boekwerk met be langstelling tegemoet. Voorlopig zal katholiek Nederland zo blijkt uit de toelichting met uit gewerkte wenken en lessen op basis van het nieuwe programma kunnen werken althans voor het lager on derwijs. Hiertegen kan geen bezwaar gesteld worden, maar het komt ons voor dat men toch wel al te gemakkelijk de functie van het geheugen ter zijde gaat plaatsen. En het moet als „on juist" worden aangemerkt, wat wij in de toelichting lezen, dat aan de hand van de verdwijnende catechismus, wel iswaar het geloof werd „geleerd" in zo helder en kort mogelijke formulerin gen, maar dat dit een scheiding tussen geloof en leven in de hand heeft ge werkt en dat het geloof te zeer buiten het leven kwam te staan. Wie geregeld catechismuslessen geeft, weet beter zij hier tot repliek gezegd. Dat een en ander niet zo maar kan en mag gesteld worden moge blijken uit het woord van een bisschop, die in de nieuwe catechismus van 1948 het volgende heeft geschreven: „Wij ver manen allen, die bij de opvoeding van de jeugd een taak te vervullen hebben, ouders, priesters en onderwijzers, dat zij, ieder volgen hun roeping, de cate chismus met veel zorg aan de kinde ren zullen leren en verklaren en hen ook zullen helpen er naar te leven." Attentie dient gevraagd voor het hier laatst gestelde, door ons onder lijnd. Wat de memorisatie van de lessen betreft, dient hier gewezen te worden op de analogie met andere leervakken, neem rekenen, aardrijkskunde, ge schiedenis enz. Wat voor de vakken nuttig en nodig blijkt te zijn op de la gere school, kan evenzo voor het godsdienstonderricht van waarde blij ven. Overigens hebben wij alle bewonde ring voor de in „De Stem" opgeno men verklaring, dat de geloofsopvoe ding van onze kinderen geregeld zal worden in overleg met zovelen moge lijk uit onze kerkprovincie. GINNEKEN F DOENS. pastoor ONTGROENING H.T.S. (Ill) Naar aanleiding van een artikel over de afschaffing der ontgroening op de Bredase H.T.S. (11 junien een artikel dienaangaande van een ex- groen (20 juni), meen ik kritiek te moeten leveren op de schrijver van laatstgenoemd artikel. Meent u werkelijk dat een selectie op toekomstige leerlingen van een H.T.S. noodzakelijk is als het gaat om amusement? Ik betwijfel dit ten zeerste en ik geloof zelfs dat dit na delig werkt. Veronderstel dat een „hunkerend korpslid" op de „groendag" zijn dag niet heeft en afgewezen wordt. Mis schien bezat hij nu juist de kracht en het organisatietalent om tot een groot en machtig Virtus te komen. Mijns inziens is het beter de gehele groentijd achterwege te laten. De zwakke elementen voelen zich er op den duur vanzelf niet in thuis en zul len het dan ook spoedig de rug toe keren; nu echter op basis van vrij willigheid, terwijl anderen die wel „korps-talenten" bezitten, die verder kunnen ontplooien. Bovendien wil ik u er nog op wij zen (zoals ook de red. opmerkte), dat men uw scheiding zeker niet in de maatschappij mag doorvoeren. Ouden van dagen, misvormde kinderen, etc. waren bij u gedoemd te verdwijnen, wat een al te fascistische ingreep zou zijn. Onze maatschappij (en ik ge loof dat deze toch' wel de best mo gelijke is) berust niet op het recht van de sterkste maar op het recht der massa. Breda L.C. van den Broek. SOCIALE RECHTVAARDIGHEID Welk standpunt neemt de heer Pison eigenlijk in? Is hij tegen sociaal-recht vaardige toestanden? Ik meen dit op te maken uit zijn felle maar niet dui delijke reacties op sommige ingezon den stukken vooral als het gaat over sociale rechtvaardigheid Pison rea geert vooral op wat A. J. van Dongen schrijft. Laat deze inzender wat scherp kritisch zijn, maar onduidelijk is hij op de meeste punten niet. Dit laat bij Pison nog al wat te wensen over. Bij ingezonden stukken moet men het de gewone lezer toch zo duidelijk moge lijk maken. De heer van Dongen slaat met zijn felle kritiek heel vaak de spijker op de kop. Ik zou wensen dat de ver antwoordelijke personen in hoge of lage functies zijn kritiek onder ogen kregen en er eens ernstig over nadach ten. Ik wil hier aangaande de sociale verdeling nog wel enkele woorden aan toevoegen. Waarom steeds blijven 'schermen met 't recht op de bijstands wet, Is men bang dat men alle teu gels kwijtraakt als men als AOW'er niet meer om bijstand zou behoeven te vragen? Waarom duurt het toch zo lang eer men aangaande de AOW-ver- hoging tot een beslissing komt? ls daar nu werkelijk zo veel tijd voor no dig? Op andere punten is men het soms zo gauw eens. Waarom mag bedoelde groep ook niet wat meer van de huidige welvaart ge nieten? Plaatselijke comité's en ver enigingen moeten een jaar sparen en schooien om deze mensen één dagje op stap te laten gaan. Als er door col lectanten bij bedoelde bejaarden aan de deur wordt geklopt voor een bij drage voor een of ander goed doel dan krijgt men heel dikwijls ten antwoord, wij komen zelf te kort. Is dit niet treu rig? Waarom die grote aandacht voor de lonen, maar niet voor de prijzen, vooral van het levensmiddelenpakket? Raamsdonksveer, C. J. v.d. Kieboom Pieter Breugelstraat 34 IN 'T P1SONNETJE Met betrekking tot de algemene si tuatie bieden de jongste reacties op onze inzendingen van 6, resp. 27 juni jl. zeker nog verscheidene opmerke lijke gezichtspunten. En de geachte opponenten hebben het ons in dezen wel bijzonder gemakkelijk gemaakt. De heer v. Dongen te 's-Gravenmoer tracht ons thans aan te praten, dat zijn schrijven d.d. 6 juni in genen dele bedoeld was als een pleidooi voor een zijdige ontwapening. Aan de pacifisten zou hij slechts het symbool van het „door twee handen omknelde gebro ken geweer" hebben ontleend, hetwelk hij nochtans „zeer zeker kan waar deren." Aan dit laatste hebben wij ook geen moment .wijfeld. De vraag is hier maar, of de ouden van dagen, wedu wen en wezen in een gedemilitariseerd West-Europa een betere verzorging zouden genieten dan thans het geval is; en hoe lang zulk een ideale toe stand dan eventueel zou duren. En na enkele royaal gepeperde, doch ietwat vals klinkende tirades tegen de vakbonden, de huidige rege ringspartijen, de Carlisten, de Tele graaf, de miljonairs en ondergeteken de schrijft inzender, als het ware nog met een stalen gezicht: „Bij mij zijn alle mensen gelijk, ongeacht hun be ginselen...." „Hoe ontroerend ware de domheid", aldus de heer Pofjes, „en hoe ver makelijk de afgunst, indien ze niet zo gevaarlijk waren." Overigens is het niet de eerste maal, dat hier gepoogd wordt, onder het mom van sociale „bewogenheid" de morele weerstand van ons volk, en daarmede de kracht van de Westerse defensie te ondermijnen. Met een zekere heer v. d. Mierden te Klundert kunnen we het dus eens zijn, dat de VARA en de P.v.d.A. eigenlijk geen belangeloze steun of be scherming van node hebben; zelfs niet door middel van laffe en onbe nullige ingezonden stukjes in anders denkende dagbladen. Prof. Pofjes is overigens van me ning, dat „zulk een geniepig-mislei- dende vorm van leugenpropaganda ook helemaal niet .zou stroken met het belang, c.q. de waardigheid van het Nederlandse socialisme, wat men zich daarvan dan ook moge voorstel len." In elk geval: Voor zover het deze of gene nog mocht aanlokken, op zoek te gaan naar de waarheid, bij Marx en Lenin is zij onzes inziens beslist niet te vinden. Ontpoppen zij zich niet altijd weer als sluwe speculanten op de lafheid, de hebzucht, de afgunst en de kortzichtigheid van de massa? Mocht dit inzicht weer wat meei ontvankelijkheid hebben, ontmoet, dan had deze discussie wat ons betreft voldoende opgeleverd. BREDA. L. PISON. En dat is dan reden genoeg om deze discussie te sluiten. Redactie. DEMAGOGIE Het is voor niemand een geheim dat we thans in een periode van be stedingsbeperking verkeren, d.w.z. dat de verhouding tussen consumptie en investeringen, die uit haar balans is geraakt weer in evenwicht wordt ge bracht. Economisch gezien heel juist en te rechtvaardigen. Wat ons echter het meest tegen de borst stuit, is wel dat men tracht deze toestand te camou fleren. Immers, door de ongekende loonsverhogingen worden de arbeiders in de waan gebracht, een deel te ont vangen van de toegenomen welvaart terwijl gelijktijdig maatregelen wor den getroffen, die de koopkracht an de verhoogde lonen terugbrengt tot be neden het niveau van de oorspron kelijke lonen. Tezelfdertijd worden aan de kapitaalverstrekkers faciliteiten verleend, die hen toestaan hun bezit te vergroten, in de verwachting hen daardoor te prikkelen tot vergrote in vesteringen. Enerzijds dus bij de ar beiders een beperking op hun bestaans voorzieningen en anderzijds bij de ka pitaalverstrekkers geen dwang tot consumptiebeperkingen, doch een aan was van hun vermogen. Welke groep zich schuldig heeft gemaakt aan over- besteding, laten we in het midden. Wel vragen we ons af waarom de rege ring zich uitsluitend laat leiden door de economische eisen, in het voorbij zien van de sociologische en psycho logische eisen, die men toch niet on gestraft kan verwaarlozen. M.a.w. waarom geen drastische loonsverhogingen, met bindendverkla- ring van de regering, dat deze via een investeringsbank, onder supervisie van de vakbonden, een collectieve in vestering door de arbeiders in het bedrijfsleven mogelijk maakt? Op de ze wijze wordt bevorderd: de bezit- spreiding, medezeggenschap in het be drijf en de verantwoordelijkheid en in teresse voor de ondernemingen. Dit is toch altijd het streven geweest, zo wel van de politieke partijen als van de regeringen ofwas het hun geen ernst? Dan is nu de tijd aangebroken, dat de arbeiders zelf, door eigen politieke organen, een woord gaan meespre ken in zaken, waar zij zo nauw bij betrokken zijn en niet langer als stem- menmateriaal worden misbruikt voor de liberale kopstukken, die de boven ste plaatsen innemen op de verkie zingslijsten. Het gaat er thans om, dat de lusten zowel als de lasten van een werkzaam en werkloos deelnemen in het bedrijfsleven, naar evenredigheid wor den gespreid. G. L. Schrijvers Schubertstraat 15, Kaatsheuvel. REM-TV In uw blad van dinsdag 30 juni j.l. schreef uw hoofdredacteur onder het hoofd „Niet ad rem", een stukje over het REM-project. Ik ben zo vrij hierop te reageren, want m.i. wordt het de hoogste tijd, dat de „zuilen" eens voor een vol dongen feit gesteld worden. Deze „zui len" krijgen zelfs al invloed op de Tweede Kamer! Dat ze zich eerst maar eens bij hun programma's hou den! Want waarom bang zijn voor „vrije t.v.", als hun eigen program ma's zo goed zijn? Wat mij betreft mogen de zuilen opgeruimd worden en hierin sta ik niet alleen Met de invloed van de „zuilen" in de Kamer komen we er niet. Een programmaverbetering van hun kant kan heus geen kwaad. Want wat brengt de t.v. ons op de dag van vandaag? Forums, en nog eens fo rums: dag kijkgeld! Nee, dan mijn petje af voor de initiatiefnemers van het REM-project Hier zit voorwaar iets in. gezien de toekomstige programma's. Wat de op merking van mr. Roosjen betreft, die door uw hoofdredacteur wordt geci teerd in zijn geroemde stukje nog even dit: de medewerkers aan het EM- project zijn heus geen jongens' maar wel degelijk technici die heus wel we ten wat ze doen. Misschien gaat hier de KLM ook wel helpen de zaak in goede banen te leiden, zoals ze dat destijds gedaan heeft bij Radio Veronica. Tus sen twee haakjes: Veronica zendt nog steeds uit, ondanks alles! Een REM-voorstander HET GEVAARLIJKE VERKEER Donderdag 25 juni jl. gebeurde er te Huiten op de (beruchte) weg Breda- Tilburg het zoveelste ongeluk met do delijke afloop. Een man van 32 jaar en vader van drie kinderen. In één slag is een gezin in leed en rouw gedom peld zoals vele andere gezinnen van vroegere verkeersslachtoffers op deze weg. Een ongeval is gauw vergeten bij buitenstaanders, maar in de gezin nen en bij de verwanten van de slacht offers blijft dit onbeschrijfelijke leed en verdriet. De overheid doet wat ze doen kan, om aan dit euvel paal en perk te stellen, maar ze kan geen ijzer met handen breken. De Bredase- weg is met zijn drie rijbanen een on mogelijke verkeersweg geworden en om de veiligheid van deze weg te verhogen, is het beter om er in de toekomst mahr twee rijbanen van te maken. Dan is tenminste het gevaar om botsingen en het gevaarlijke snij den, enigszins bezworen. Toen het on geval gebeurd was kwam ondergete kende per bus van Tilburg af, en in deze bus werd de „onsmakelijke" op merking gemaakt dat men wel van sensaties hield. Ik neem aan, zonder twijfel, dat dit ondoordacht gezegd is, alhoewel wij ons afvragen, of bij som mige jongelui een ongeluk als dit. nog wel indruk maakt. Maar laten wij, wie wij ook zijn, eerbied hebben voor het leven van onze medemensen! Ook op de weg! GILZE. C. ASHMANN. Meestal blykt dat men de ver schrikking van een verkeersonge luk pas goed beseft als men er ooggetuige van is geweest. Helaas is de driebaansweg in dit opzicht een „goede" leerschool. Redactie. DUITS VERLEDEN EN HEDEN De afgelopen weken is de publieke opinie van het gehele wereldforum weer geconfronteerd met voorvallen die herinneringen oproepen aan het nazi-verleden van Duitsland. De beweringen geuit door de Bonds dagcommissaris van Defensie, oud-ad miraal Hellmuth Heye, dat in de nieuwgevormde Bundeswehr de tradi tionalistische elementen een latent ge vaar vormen voor de democratische mehodes in het leger en dat deze die opvattingen ook reeds interpreteren, kunnen beslist waarheid bevatten, maar men moet niet steeds argumen teren. wat de oorzaken ervan zijn, dat deze elementen hun gestelde doel kun nen bereiken, maar men moet ook eens tot daden kunnen komen. Wil men kunnen spreken van een nieuwe Bun deswehr. dan zal de huidige regering dezelfde procedure moeten volgen, als welke men gevolgd heeft met de rech ters, die de nazi-wetten ten uitvoer legden. Dan kan niet slechts een nieuwe Bundeswehr ontstaan, die nieuw is wat betreft materieel en personeel, maar dan éérst kan men van nieuw spreken, omdat dan eerst de „Innere Führung", gebaseerd door de generaals Boudissin en Von Kielmonsegg. doorgang zal kun nen vinden. Met moet betwijfelen of deze traditio nalistische elementen de mening en de moraal representeren van het huidige Duitse volk, want waarom zou zij nog geloof hechten aan die vage beloften en droombeelden van de traditionalis ten. De huidige financiële, sociale, eco nomische en politieke toestand is roos kleuriger en gezonder dan ooit en con trasteert wel zeer met de periode, toen dezelfden, die nu weer opgang willen maken met hun ideeën, hun demago gisch en autocratisch bewind uitoefen den. Daarbij moet men er zich ook meer rekenschap van geven dat de afstand tussen het nieuwe leger en het huidige Duitse volk veel groter is dan ze vroe ger was. Het Duitse volk wil een democrati sche natie vormen. Natuurlijk zijn er ook hier, die een andere weg willen inslaan. Te vaak generaliseert men, als men over heden en verleden van het Duitse volk spreekt; dat men er ook de jeugd in betrekt om oude woedegevoe lens te demonstreren is wel zeer onge grond en onwaardig. Er moet meer naar worden gestreefd om tot betere en hechtere banden te komen met dit volk, dat zeker de misstap, die het be gaan heeft, nooit zal willen kunnen ver geten. Dat is me maar al te vaak ge bleken uit vele contacten en uit een reis naar Berlijn. Daar zeker krijgt men een duidelijk beeld van wat het West- duitse volk nastreeft. De reputatie van een land wordt ze ker niet verbeterd, als men, indien Duitsers in dat land vakantie houden en daar jeugdigen onder zijn, deze her innert aan hun verleden, want niet iede re Duitser heeft hetzelfde levenspad bewandeld. Als ze er weer zijn 's zo mers, dan neemt men grif hun marken aan, want als er wat te verdienen valt dan is men er in ons vaderland als de kippen bij, ondanks dat men aan de zelfde mensen nog niet lang geleden gegrond of ongegrond verwijten heeft gemaakt. Het is te hopen, dat de Bonner re gering aan deze affaire een einde maakt door deze zaak, die niet het gehele volk treft, efficiënt en krachtdadig aan te pakken, want alle kleine voorvallen, zoals deze doen afbreuk aan de reputa tie van het nieuwe Duitsland. S. MANNAART TERNEUZEN (Zld.), Rozenstraat 192 UITSTAPJES VOOR GEHANDICAPTEN De zomer is weer gekomen en ook de vakantietijd. Veel plannen worden gemaakt voor vakantie, reizen en uit stapjes. Ook worden de gemeentelijke uitstapjes voor de bejaarden georga niseerd. Ik vindt het mooi, dat er ook aan de bejaarden gedacht wordt. Deze mensen hebben dan ook nog eens een gezellige dag. Toch is er een groepje in de gemeenschap waar niemand aan denkt. Dat zijn nl. de licht-gehan- dicapten. Die worden vaak over het hoofd gezien. Waarom denken de ge meentebesturen ook eens niet aan hen? Het zou hun geen kwaad doen als zij ook eens een uitstapje konden maken zoals de bejaarden. Mij dunkt dat hun offer al zwaar genoeg is. Het is net of de gehandicapten levende doden zijn. Het ergste is dat er zo weinig zijn, anders konden ze samen een organisatie vormen en dan onder- elkaar een uitstapje organiseren. Ik geloof dat het de enige groep is in ons land of toch zeker in Zeeuwsch- Vlaanderen waaraan niet gedacht wordt. Met licht-gehandicapten bedoel ik die mensen die door hun kwaal ook niet met andere reisgezelschappen kunnen meegaan, b.v. iemand die aan epilepsie lijdt. Waarom zeggen de ge meentelijke bejaardencomités niet: laten wij die mensen eens een dagje meenemen? Ik wil hier geen kritiek op de ge meentebesturen uitoefenen. Ik wil ze alleen maar wakker schudden omdat ze onbewust aan de gehandicapten voorbijgaan en hen zo het gevoel ge ven dat ze in de maatschappij niet thuis horen. AARDENBURG. M. S. HARMONIE Er is geen belangstelling meer voor een concert van harmonie of fanfare. Dit is weer eens gebleken bij het concert gegeven door de Harmonie Kol- pings-zonen uit Bergen op Zoom in de tuin van Thalia. Enige tientallen had den zich de moeite getroost om te gaan luisteren naar die werkelijk zeer mooie muziek. De tuin is door de omvergehaalde bomen nu niet ideaal om daar publiek te ontvangen, maar de kiosk staat er nog. Men moet ook allemaal maar blijven staan, want tafels en stoelen zijn ver dwenen. Voor directeur en muzikanten is het niet prettig dat er na de voor bereidingen en inspanningen zo weinig publiek is en dat er zo veel brommers knetterend voorbij razen; de tijd is voorbij dat het verkeer rond Thalia werd omgelegd. Dat de muziek die Kolpings-zonen maakt wel in Antwerpen gewaardeerd wordt, blijkt uit het feit dat het ensem ble al twee maal in de dierentuin met buitengewoon succes is opgetreden. Het is zo jammer dat de Harmonieën en fanfares zo verdrongen worden, nu staan de drumbands in het middelpunt. Er zijn nog zoveel goede harmonieën, ook in Bergen op Zoom, die wel van goed gehalte zijn en de moeite waard zijn om ze te beluisteren. BERGEN OP ZOOM A. v. G. Niemand zal uw opvatting, dat de harmonieën en fanfares er nog best mogen zyn, betwisten. Maar alles evolueert ook de waardering voor concerten in de openlucht. Wie we?t beleeft u de tijd nog, dat zelfs voetbalwedstrijden niet meer zijn dan brokjes moeizaam in stand ge houden folklore. Redactie. waarvan de naam ons vertrouwd ls, dus „John F.(itzgerald) Kennedylaan" of kort „Kennedylaan"; 2. het plan van het borstbeeld: ik ben blij, dat het idee er is om „iets te doen". Maar, is een borstbeeld de ideale manier om een weg te sie ren? Mensen met auto's hebben wei nig tijd om naamplaten op borstbeel den te identificeren en een langzamer iemand moet uitkijken op de Bosch straat of de andere kant (Valken berg), wil hij niet in het ziekenhuis belanden. Er moet dus iets eenvou digs komen, dat toch door iedereen gezien wordt. Tegen de wand van het Luxortheater is plaats genoeg (met goedvinden van de directie) voor een plaquette rechts van de rijbaan in de buurt van de naamplaat. Een plas tiek, die Kennedy's ideaal of werk symboliseert lukt me ook wel iets. Dan zijn we daar meteen van die lelijke wittekalkmuur af; 3. via die kalkmuur van het „Luxor" komen we bij de ineenzakkende huis- jes(?) achter het Valkenberg (vanaf de Boschstraat links in de buiten bocht). Als ze geen nut meer hebben, mogen ze dan weggehaald worden van de gemeente? Laten we het hopen; 4. de groenstrook heb ik nooit gezien. Tussen de rijbanen is een keu rig geplaveide middenberm. Stenen zijn ook maar stenen, nuttig voor de huizenbouw, maar niet fraai als mid denberm. Misschien heeft de ge meente nog wat geld en tijd voor be plantingen. Als ze het dan net zo mooi maken als de Allerheiligenweg, dan zijn wij dik tevreden. Een rozenbe- planting zou er mooi staan. Misschien kunt. u met deze ideeën iets doen. misschien niet. In ieder ge val ben ik blij, dat er iets gedaan kan worden om de gedachtenis van John Fritzgerald Kennedy levend te houden. Mocht u nog naar een spreuk zoeken, als u die wilt toepassen (b.v. onder de plastiek of het borstbeeld), dan hoeft u niet ver te zoeken: Kennedy heeft hem zelf al gegeven in zijn inaugure le rede: „Ask not what your country can do for you, ask what you can do for your country" of in het Nederlands: „Vraag niet wat uw land voor u kan doen, vraag wat u kunt doen voor uw land." BREDA. A. KOELEMIJ. De heer Vissers vroeg in zijn in gezonden stuk niet zozeer om nieuwe ideeën, als wei om een commissie of comité om van de J.(ohn), F. (itzgerald) Kennedy laan iets moois te maken. De com missie of het comité zou alle ideeën op hun waarde kunnen toetsen. Het beplantingsplan zou den wij niet graag ondersteunen, omdat de laan in kwestie een hoofdverkeersader gaat worden. Beplanting zou het uitzicht al te zeer belemmeren. Redactie. TOPLOOS Natuurlijk weer zo'n chagrijn die on middellijk begint te protesteren zullen de lezers denken. Niets is minder waar geacht publiek, ik breek hier een lans voor de toploze mode. Waarom eigenlijk niet? Hoelang reeds ijvert een kleine groep van uiterst mo- dieuzen niet voor zulk een doel? U kent ze allen, de zgn. nudisten. Het eerste succesje hebben ze met de toploze mode nu bereikt, goed het is voorlopig nog wel een gering succes, maar een top loos begin is het halve werk. Het was immers niet te vermijden, eerst onmogelijk gesloten badpakken, later bikini's en thans 1-delige. Nog luttel wijlen en het machtig tijdperk der géén-delige kleding zal zijn aangebro ken. Goed er is geprotesteerd maar uit de foto in de krant mag vrij worden opge maakt dat het hier dames betreft be horend tot een minderheidsgroep. Be grijpelijk trouwens, want ze zagen er oud en rimpelig uit. Natuurlijk vormt het een en ander wel een probleem voor de B.H.-fabri kanten. Doch wellicht schuilt hier de oplossing in de cuploze B.H. Anders gezien zal de toploze mode een omzet- vergroting betekenen voor verkoud- heidszalffabrikanten. Nee mensen in onze drang naar de natuur, wegens over-comfort, moest dit er wel van komen. Wie weet hoeveel mannen er niet naar hunkeren te lopen als tarzans in een tijgervelletje of zo. De toploze mode is voor mij op en top Hoos) een top! Honie soit qui mal y pense. (Hi, hi, hi). BREDA, JOHNNY WALKER VOLKSZANGDAG 1964 Ondergetekende is reeds 8 jaar lid van de jeugddrumband, die afgebeeld staat op de foto in uw blad van 30-6'64. Groot echter was mijn ver bazing, toen ik bemerkte, dat deze foto, geplaatst bij een artikel over Volkszangdag 1964, reeds 5 a 6 jaar oud is. De reeds eerder genoemde drumband draagt dit uniform n.l. sinds jaren niet meer. Ik vraag mij af, of het wel juist is om bij een artikel over een re cent gebeuren een foto te plaatsen, die een aantal jaren geleden van ditzelfde gebeuren genomen is. Als uw blad een foto wil plaatsen, moet het een fotograaf uitzenden, of anders maar liever geen foto afdrukken. Het is ten slotte toch taak dat, als u uw lezers een opname wilt wonen, deze opname dan ook werkelijk recent is, maar het is toch niet de bedoeling, dat u der gelijke oude foto's afdrukt, of kost het te veel moeite een fotograaf te sturen? P.F. te Breda Het gaat ons maar zelden om de moeite. Meestal noopt tijdgebrek ons, om niet-actuele foto's by actuele ar tikelen te plaatsen. Voor uw klacht hebben wij intussen alle begrip. Er is terdege nota van genomen. Redactie. KABOUTERSLE/DSTERS Naar aanleiding van uw artikel ir Dagblad de Stem van 17 juni 1.1., waar in u 2 kabouterleidsters uit Huybergen wegens hun vakantieplannen veroor deelt, zou ik gaarne het een en ander willen opmerken. Het hele jaar door staan onze leid sters iedere week klaar om de kabou ters en gidsen een prettige middag te bezorgen. Om het programma hiervoor klaar te maken, hebben ze in de loop van iedere week zeker nog wel een paar uur nodig. Ze hebben deze tijd er graag voor over, anders waren ze geen leidster geworden, maar dat sluit niet uit dat het hun tóch wel eens minder goed uit komt, dat ze er persoonlijke afspraken enz. voor af moeten zeggen, maar ze zijn dan toch op hun post. Het kamp is het hoogtepunt van het jaar; zowel kinderen als leidsters wer ken hier het gehele jaar naar toe. Het leidster-zijn mag echter de mogelijk heid voor een persoonlijke vakantie niet uitsluiten; dit mag door niemand geëist worden, noch door de leiding, noch door de kinderen noch door hun ouders. Dat in dit bepaalde geval de leidsters haar keuze, na overleg, niet op het kamp hebben laten vallen, is een kwestie waarin zij uiteindelijk zelf had den te beslissen. Het is juist zo jam mer dat er leidsters zijn die in hun enthousiasme hun persoonlijke belan gen altijd naar de achtergrond schui ven ten behoeve van de jeugdbeweging zij doen dan zichzelf te kort. Mag ik een suggestie doen om te voorkomen dat een kleine groep leid sters, die zich het hele jaar door be schikbaar stelt, wordt overbelast: Zijn er niet meer geïnteresseerden in het jeugdwerk, b.v. een of meer moeders van kabouters of gidsen, die zouden willen helpen bij een kamp9 Het gebeurt wel meer, tot groot ge noegen van de leidsters en de moe ders zelf. Het was jammer dat u in het boven genoemde artikel uw veroordeling uit sprak; het leidsterscorps verdient dit nietl J. H. A. NEYENS Diocesaan Hoofdcommissaresse J. F. KENNEDYLAAN Met genoegen heb ik uw idee jl. zaterdag in mijn krant gelezen. In grote lijnen ben ik het met u eens, dat er aan deze laan heel wat ver fraaid kan worden: 1. om te beginnen de naam J. *F. Kennedy" klinkt my (en met mij vele anderen) vrij vreemd in de oren. De meesten van ons kennen de Ameri kaanse president óf als „John Kennedy", of als „John F(itz- gerald) Kennedy" óf kortweg „Ken nedy". Zijn vroegere collega's-sena toren in Washington kenden hem ge woon als „Jack Kennedy". U zult met mij eens zijn, dat dat allemaal iets sympathieker, „minder officieel" kl"?kt. Kennedy was geen man voor officiële futiliteitjes. Hij was een mens, net als iedereen rondom hem. Daarom lijkt het mij normaal dat wy een mens eren met een 'laan, Horizontaal: 1. vis, 6. weg met hui zen, 10. dierengeluid. U. bijenhouder, 14 jongensnaam, 15. herkauwer, 18. Euro peaan, 19. voorzetsel, 21. voorzetsel, 22. bijwoord, 24. holte in de muur, 26 bar. 27. voorzetsel, 29. oogvocht, 31. vreemde munt, 32. soort onderwijs (afk.), 34. drank, 36. meisjesnaam, 38. voorzetsel, 39. steenmassa, 41. beetje, 43. niet dicht, 45 ik (Lat.), 46. roofvogel, 47. wind richting (afk.), 48. meer in Amerika, 50. rivier (Spaans), 51. Ind. vleesgerecht, 53. te zijner plaatse (Lat. afk.), 54. Eng. telwoord, 56. staatsbedrijf (afk.), 57. deel v. d. bijbel (afk.), 59. Frans lid woord, 60. schoeisel, 63. voegwoord, 65. opstootje, 67. houding, 68. meisjesnaam 70. meisjesnaam; 72. bewijs van achting, 74. inhoudsmaat, 76. langwerpig rond, 78. tandeloos zoogdier, 79. vogel, 81. voegwoord, 82. roofdier, 83. telwoord. Verticaal: 1. snor, 2. ruim, 3. keuken gerei, 4. het Romeinse Rijk (afk.), 5. grote bijl, 6. de oudere (afk.), 7. deel v. h. kippenhok, 8. reptiel, 9. sarren 12. groot water, 13. vulkaan, 16. zangnoot, 17. lengtemaat (afk.), 19. herkauwer. 20. bijwoord, 23. enzovoort, 25. meisjes naam, 28. Europeaan, 30. werelddeel, 31. overdekking, 33. muziekinstrument, 35. plaats in Duitsland, 37. behoefte aan drinken, 38. in ontvangst nemen, 40. deel v. h. hoofd, 41. Europeaan, 42. Eng telwoord 44. takje, 49. elektrisch gela den deeltje, 52. vervoerbedrijf (afk.). 53. lijn, 55. bijbelse naam, 56. voetbalvereni ging (a/k.), 58. ijzeren staaf, 59. gewa pende ruiter, 61. behoeftige, 62. verstand, 64. jongensnaam, 66. landbouwwerktuig, 67. de somma van, 69. anno, 71. dieren geluid, 73. tochtje, 75. voormalig Ned. eiland, 77. afgelegen, 79. titel, 80. Frans lidwoord. OPLOSSING ZWARTE- HOKJESPUZZEL Horizontaal: 1. rumba, 4. den, 6. no di, 8. elle, 10. utah, 12. arme, 14 erie, 16. eist, 18. plaat, 21. otto, 23. lol, 24. etter, 25. net. 26. karei, 29. atlas, 32. pi, 33. an, 34. ala, 36. ra, 37. tt, 39. anker. 40. kaart, 41. nr. 43. je, 44. kro, 46. ae, 47 ol, 48. egale, 51. innen, 53. rui, 54. luier, 57. tzt, 59, esla, 61. armee, 62. snee, 63. teen, 65. nita, 67. rede, 69. gene, 70. snaak, 71. dor, 72. ambon. Verticaal: 1. reëel, 2. bert, 3. alm, 4. de, 5. nu, 6. nar, 7. genot, 9. lepel, 11. tetra, 12. asla, 13. ratel, 15. etna, 17. loki, 19. It, 20. ae, 22. test, 27. ranja, 28. enkel, 30. traan, 31. laren, 32. pon, 34. ark, 35. ako, 38. til, 42. reus, 45. ruime, 47. onze, 49. gilt, 50. eland, 51. irene, 52. etna, 53 reeds, 55. ur, 56. ee. 58. tegen, 60. aera, 62. stem, 64. eek, 66. ina, 68. ed, 69. gr. (Door A. P. van de Walle) Het Belfort en de Lakenhal vormen de mooiste monu menten in het stadscentrum van Gent en zijn getuigenis sen van de hoge bloei, die de stad der Artevelden in de middeleeuwen heeft gekend. Enkele jaren geleden ontstond het idee om op visuele wijze de stad Gent ^°=tShï:J tijde van de bouw van het Belfort, uit te beelden. Men wilde een maquette bouwen waaron men de ongeveer 5000 woningen tien tallen patriciërshuizen - in de oude tijd „stenen genoemd kerken kloosters, kapellen, burchten en om-' heiningsmuren, rivieren en bruggen moest kunnen zien. Het was een on-' dernemmg die men niet zonder gron- die\on°aanvatterr gaande stu- ,iHe bfUWer. vaT de maquette moesi zich de atmosfeer van de XIVf eeuwse stad eigen maken. ie nli Sereed- De maquette is opgesteld m de ruime zaal van de Lakenhal naast het Belfort. Ze heeft een oppervlakte van nagenoeg 30 m2. Rondom werd een podium gebouwd voor de toeschouwers. klfnk T l» er, gewerkt aan een hlo hchtspel onder regie van de Ss v,an Marken, de bekende Ne- aerla.se Gent wonende cineast en technicus. De première had plaats in het begin van deze maand. Gedurende dertig minuten ongeveer, en afwisselend in vier talen (Nederlands, Frans, Engels en Duits) wordt rond de maquette met behulp van klank en licht, de in economische en politiek opzicht voor Gent zo belangrijke XlVe eeuw opge roepen. 16 ,,En wat Gent éénmaal was, is het gebleven en wil het blijven: een kop pige fiere vesting, een relikwie van schatten, een steeds brandende lich tende toorts. Gij allen, vriend of vreemdeling, die tot binnen het pulse rende hart van Gent zijt getreden gaet luisteren in deze stede naar zijn hero ïsch epos en bewonder de weergaloze luister van deze oude vechtstad."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 11