KLM vervoert al veertig jaar (grote) dieren KLEURENFOTO'S KLEURENDIA'S NATUURLIJK: r izeni Beest aan boord krijgt even veeverzorging als een passagier Beroepsvoorhchting bouw per mobiele over kiosk Lancering raket is Europese geslaagd SPECIALE OPLEIDING VAN VERZORGERS Krapte-record op Rotterdams arbeidsmarkt Grasso richt nieuwe n.v. op 5 irs! I 158-io% 183-io% 425 -10% 289-io% Prijsstier Nico was de eerste Van der WERFF HUBRECHT EENMAAL PER JAAR.. KLAAR! furf|e wax Tl_ 1 Bogaersnog voor jaren emplooy Tokio duurste stad voor Amerikanen MARKTEN AARDGAS IN OPMARS - Europese fusie technisch klaar TER ZAKE 1 WATERSTANDEN Amsterdamse Effectenbeurs 8 OP- het atius- III één doel na- leveren met daarom geldt sparen bij de idt u weer In Ie week extra 'markten 175-io% 79-io% °.n n 1 kilo 30ct 00 gram 35ct 105e» 1 kilo 135ct M BIJ •AR IS S SPAREN E KOOP EL FA! II De KLM vervoerde onlangs 22 koeien van Londen naar Milaan en twee dagen later 28 koeien en een stier van Toronto naar Milaan. Er deden zich volgens de begeleidende dierenstewards geen bijzonder heden voor. Op zeker êdag vervoerde de KLM 1 stier van Rotterdam naar Parijs. Er waren geen diercnstcward aan boord en bijzonderheden deden zich wel voor. Dat was 9 juli, 1924. Tussen deze transporten liggen 40 jaar. In die tijd ontwikkelde het dierenvervoer door de lucht zich van een opzienbarende, voor velen een aan dwaasheid grenzende onderneming tot een bijna alledaagse routinezaak. Sceptici hadden het hoofd geschud toen een veehandelaar met kennelijk vooruit ziende blik de KLM opdracht had ge geven zijn prijsstier Nico V per vlieg tuig van Rotterdam naar Parijs te bren gen. En zo gebeurde het, alle pessimis tische voorspellingen van beter wetende buitenstaanders ten spijt, dat vlieger Jan Duimelaar zijn Fokker F-3, waaruit vijf zitplaatsen voor deze gelegenheid verwijderd waren, met stier en al de lucht instuurde Nico V wa?' het niet eens met ie gang van zaken. Hij uitte zijn protest door heftig te stampvoeten, wat Duime laar het ergste deed vrezen voor d- cabinevloer. Maar de Fokker was tegen een stootje bestand, want na de landing bleek alles nog intact. In de veertig jaar die op deze ge denkwaardige vlucht volgden, kreeg de KLM gelegenheid te over om ervaring op te doen, die ten tijde van Nico V nog ontbrak Voor 1939 ging het nvg met mondjesmaat, maar na de oorlog nam 't luchtvervoer van beester. sprongs gewijs ote. Het waren vooral de dieren tuinen dringend verlegen om aanvul ling voor hun leeggeraakte kooien die de steen aan het rollen brachten In 1949 maakte de KLM luchtvracht geschiedenis met transporten van oli fanten, tijgers en panters, terwijl daar naast nog apen, kangoeroes, ibissen en schildpadden een plaats vonden in de laadruimen van de vrachtvliegtuigen van de maatschappij. Het eerste veetrans port van enige omvang had een jaar later plaats, toen de KLM 1 stier en 11 koeien van Kopenhagen naar Athene vloog. Nico V werd destijds met veel improvi satie kunst en waarlijk vliegwerk van Rotterdam naar Parijs gebracht. Im provisatie is bij dit bijzondere vervoer nog steeds onontbeerlijk Het verschil tussen toen en nu is echter, dat men vandaag wéét wat men doet. wat er te wachten staat, dat men de risico's kent en weet hoe die te vermijden. Er wor den nu geen geluksgooien gemaakt in de hoop op hoge ogen. Want of het nu ééndagskuikens, tapirs, dolfijnen, olifan ten of onvruchtbare schroefwormvliegjes zijn, de vrachtmensen van de KLM en in het bijzonder de dierenstewards on der hen, kennen de moeilijkheden maar ook de mogelijkheden. Die kennis is niet aan komen waaien, studie proefnemingen en vooral ook prak tijkervaringen liggen er aan ten grond slag. Bovendien heeft er vanaf het mo ment, dat het dierenvervoer in omvang begon toe te nemen, een nauw kon- takt bestaan tussen KLM cn de Vete rinaire Faculteit van de Rijksuniversiteit te Utrecht. In de luchvaart worden dieren offi cieel onder vracht gerangschikt Maar omdat het levende wezenns zijn, kun- nenn zij niet als gewoon vrachtgoed be handeld worden. Ook al reizen ze niet eerste of toeristenklasse, maar in eer» laadruim, de service die zij ontvangen staat kwalitatief op hetzelfde peil als die van gewone passagiers. Soms zeds hoger, want welke passagier krijgt oij- voorbeeld uitgebreid gelegenheid om aan zijn zitplaats te wennen voordat hij aan boord komt? Wie krijgt een tijd lang een KLM-expert in huis die niet anders doet dan de leefwijze en gewoon tes bestuderen van de toekomstige nas- sagier, uitsluitend om de reis later zo aangenaam mogelijk te laten verlopen7 Dat gebeurt n.l. wel als het vervoer van een Inia Geoffrensis ter sprake komt. De Inia Geoffrensis is een boutu en een boutu is hetzelfde als een Ama zone dolfijn. Wanneer een boutu van Miami naar Manchester vervoerd moet worden, komt er meer bij kijken dan het vertalen van zijn latijnse naam. Dan wordt er tevoren een grondige studie ge maakt van het doen en laten van de boutu, om te kunnen bepalen wat de beste wijze is om het beest te vervoe ren. Niet alleen bijzondere dieren als dol fijnen en olifanten komen op de laadbrie ven voor. Maar ook vee, paarden, kui kens en varkens, die veelvuldig door de KLM worden vervoerd, eisen hun eigen aanpak, hun speciale behandeling. Daar om ontvangen de dierenstewards van de maatschappij een speciale opleiding, die vijf weken duurt en georganiseerd wordt in nauw overleg met de Rijksuniversi teit te Utrecht De tweede week verplaatst de lessen naar 't Stieren Kunstmatige Inseminatia Station te Bunnik (bij Utrecht). Dan volgt een week bij de Utrechtse Vee stallen N.V., een transportonderneming, waar vooral het geleiden van paarden, het halsteren, het laden en lossen wordt beoefend. In de vierde week maakt de dierensteward kennis met het draf. en renpaard op het Utrechts drafcentrum Mereveld Hier leert hij onderscheid ma ken tussen dravers, spring- en renpaar den cn de juiste wijze, waarop deze be handeld moeten worden. Het verzor gen van de paarden zoals het voeden, roskammen, wassen enz. neemt in dit deel van de opleiding een belangrijke plaats in. Ook het op- en aftuigen, 'het beslaan en zelfs het rijden vanaf de sul ky staan op het lesprogramma. De op leiding wordt besloten met een week in de Amsterdamse Manege, waar ook ge leerd wordt hoe paarden reageren op verschillende omstandigheden. Dat zoveel aandacht wordt besteed aan de opleiding van de dierenstewards, waar van de KLM er 8 in dienst heeft, is begrijpelijk gezien de hoge eisen, die'de ze vorm van vervoer stelt Een kostbaar renpaard, zeldzame roofdieren, grote zendingen ééndagkuikens, huisdieren, dol fijnen, het zijn dieren, die al of niet in financieel opzicht, een grote waarde voor de eigenaar vertegenwoordigen Al leen reeds op grond daarvan is de KLM als vervoerder verplicht de groo sc mo gelijke aandacht aan deze levende have le besteden. Voor de juiste wijze van In de 50 jaar dat Rotterdam een (ge westelijk) arbeidsbureau heeft, is het aanbod van arbeidskrachten nog nooit zo krap geweest als nu. De officieel ge registreerde arbeidsreserve in Rotter dam was eind juni gedaald tot 818 man, waarvan 335 buitenlandse zeelieden en 226 invaliden. Wat dus officieel beschik baar is op een totaal van 250.000 wer kenden in Rotterdam, is niet meer dan een fractie van een procent. Inmiddels komen er nu 3500 jongeren bij jongens van 14 tot 19 jaar die de diverse scholen hebben verlaten. De vraag naar mannen en vrouwen in Rot terdam benadert op het ogepblik een getal van 14.000. De jongeren zijn dus te gering in aantal om ook maar iets van de spanning op de arbeidsmarkt in de Maasstad weg te nemen. Ook Amsterdam beleeft een zeer krappe arbeidsmarkt. Het aanbod van mannnelijke arbeidskrachten bereikte in de maand juni een dieptepunt van 1409, d.i. het geringste aantal dat tot nu toe in de hoofdstad werd geregistreerd. (Advertentie) Postbus 446, Amsterdam-C lelefoon: 020-222053' Beursoverzichi no. 356 INTERN ATIO Grasso's koninklijke machinefabrieken n.v. te 's-Hertogenbosch heeft besloten al haar koeltechnische installatieactivi teiten in binnen- en buienland te bun delen en geheel gescheiden te organise ren van de fabricage-activiteiten. Hier toe zal een afzonderlijke maatschappij worden opgericht, fle n.v. G-enco (gras so engineering and contracting) waarvan ahe aandelen in het bezit zijn van de n.v Grasso. In deze maatscheppij zul len ook alle activiteiten van de n.v. Ko- bach (thans reeds ook een dochter-instal latiebedrijf) en van alle reeds bestaande buitenlandse dochter-installatiebedrijven worden ingebracht De n.v .Grasso zelf zal dus optreden als moederbedrijf, maar tevens als fabricage-maatschappij voor standaardmachines en apparatuur op het gebied van koeltechniek en pers luchttechniek Naar men verwacht zal deze organisatorische scheiding van in stallatie en fabricageactiviteiten een gro tere specialisatie en deskundigheid be vorderen die nodig zijn om de hoogste graad van technische volmaaktheid op de diverse deelgebieden te bereiken. laden en lossen en verpakken behoeft men thans slechts het KLM Lucht vracht Handboek te raadplegen. Aan dit handboek is echter een zeer grondige studie vooraf gegaan. De KLM heeft een speciale afdeling die zich met de problematiek verbonden aan dit verveer bezighoudt Ook op het gebied van „verpakking is cv in de veertig jaar die op de vlucht van Nico V volgde vee» ver anderd. De eerste stier werd, zo goea en zo kwaad als het kon. in de kabins van de Fokker F-3 vastgebonden, het luchtreizende vee van nu staat keurig naast elkaar in eigen afrastering in het ruim van de vrachtmachine. Bij paar- denvervoer gebruikt men door de KLM ontworpen opvouwbare boxen, die Dij het in- en uitladen als loopbrug worden ge bruikt. Heel wat dieren hebben in de loop van die veertig jaar het luchtruim met de KLM gekozen Daaronder wa»en tal van beesten, die men normaal niet in een vliegtuig zou verwachten, zoals ta pirs, wallabies, moormarkies, Diana meer katten, gorderdieren, grondeekhoorns, berggüereza's, halsbandpekaries ge vlekte hyena's, ichneumons karakals en nog vele anderen. Deze soorten vor men op het totaal slechts een minder heid in tegenstelling tot paarden, vee, eendagskuikens, rhesus-apen, tropische vissen, vogels en huisdieren. Bij elkaar komen ze tot indrukwekkende getallen maar toch maken die duizenden dieren slechts een klein percentage uit van het totale gewicht aan luchtvracht, dat de KLM jaarlijks vervoert. Maar een lucht vaartmaatschappij, die' haar taak ern stig neemt, moet er voor zorgen dat die paar procent vervoer honderd procent goed wordt aangepakt. (Advertentie) de "gloed" nieuwe en sensationele vloeibare autowas beschermt uw wagen een heel jaar lang. Een beschermend schild voor uw auto een vol jaar lang. ALLEENVERTEGENWOORDiGER RAVAS HANDELMAATSCHAPPIJ N.V. NOBELSTRAAT, 22, UTRECHT TEL.(030) 2 20 00 De minister van Volkshuisvesting cn de l'edeiatie van patroonsverenigingen in Tokio is de duurste stad voor Ameri kanen die in het buitenland werken. Het prijsniveau ligt er 154 procent boven dat van New York Het eten in de Ja panse hoofdstad is 45 procent hoger dan in New York. de huur van de huizen, waarin de Amerikanen naar hun stand kunnen leven, 150 procent. Het vermaak in Tokio kost tweemaal zoveel als in New York. Milaan staat volgende op de lijst. Daa. .s het leven 23 procent duurder dan in New York. Voornamelijk door de hoge vervoerskosten en kleding. In Cairo, Melbourne en New Delhi kunnen Amerikanen in het buitenlan»i het goedkoopste terecht. In de vier maanden januari-april 1964 heeft de binnenlandse markt 50.200 kolenhaarden en haardkachels opgeno men. Dit is aanzienlijk minder dan in de eerste vier maanden van 1963, toen de binnenlandse markt nog 105.600 van deze op kolen gebaseerde verwarmings apparaten opnam. In dezelfde periode is de door de binnenlandse markt opgeno men hoeveelheid gashaarden, gaskachels en radiatoren sterk toegenomen en wei van 3.800 tot 18.200. Tevens is de afzet door de industrie van kolenhaarden en haardkachels in dezelfde periode met bijna de helft verminderd en wel van 109.000 tot 53.800 Daarentegen is de af zet door de industrie van gashaarden, gaskachels en -radiatoren toegenomen van 9.300 tot 26.700. Bouwnijverheid, drs. P. C. W. M. Bogaers, heeft dinsdagmorgen op het Janskerkhof in Utrecht een mobiele bouwkiosk in ge bruik gesteld. In deze kiosk zullen man nen uit de praktijk de jongelui, die op het ogenblik voor hun beroepskeuze staan, voorlichten over alle aspecten van het werken in de bouw. De informatiewagen is ingericht door de bouwbedrijven te Utrecht, de Utrecht se afdelingen van de drie werknemers organisaties in het bouwbedrijf en de stichting vakopleiding bouwbedrijf. De kiosk zal de eerstkomende maanden op verschillende punten in de stad worden neergezet. De animo voor het bouwbedrijf bij de Nederlandse jeugd is de laatste tijd toe genomen. Zo steeg het aantal leerlingen dat volledig dagonderricht in de bouw- van 1960 tot 25.000 in het najaar van 1963. vakken volgde van 22.000 aan het eind terwijl in dezelfde periode het aantal leerlingen van de leerlingstelsel in de bouwvakken toenam van 12.000 tot on geveer 16.000. De cijfers van 1963 zijn de hoogste die ooit werden bereikt, aldus minister Bogaers. De groei is de laatste jaren echter niet heel evenwichtig, ze heeft namelijk in hoofdzaak betrekking op timmerlieden en schilders. Aangezien er nog sprake is van een structureel tekort aan bouwcapaciteit meent de minister dat met relatief grote zekerheid kan worden gesteld dat in het bouwbedrijf gedurende een lange reeks van jaren volop werkgelegenheid zal be staan. Een aantrekkelijkheid van hef bouwbedrijf noemde hij ook de goede opleidings- en promotiemogelijkheden. Een minder prettige kant van het wer ken in de bouw is. dat het bouwbedrijf voor wat bijvoorbeeld voorzieningen als schaftlokalen, kleedgelegenheden en sa nitair betreft, niet dezelfde faciliteiten kan bieden als de industriële bedrijven. Men zou de bouwvakker in zekere zin kunnen vergelijken met een kampeerder, aldus minister Bogaers, die volop geniet van vrijheid en buitenlucht, maar met minder comfort genoegen moet nemen dan iemand die in een hotel logeert. Toch zal het bouwbedrijf, volgens hem, moeten trachten zijn achterstand op dit punt zo klein mogelijk te houden. De laatste technische vraagstukken van de samensmelting van de drie Europese uitvoerende organen zijn gis teren in Brussel door de ministerraad van de Europese Economische Gemeen schap opgelost. De tekst van de conven tie, die de fusie van de Hoge Autoriteit van de Gemeenschap voor Kolen en Staal, de commissie van de economische gemeenschap en de commissie van de ge meenschap voor atoomenergie moet rege len, is daarmee vrijwel klaar. Maar thans moeten nog oplossingen worden gevonden voor de politieke vraagstuk ken. Qp 29 en 30 juli zal de EEG-minis- terraad zich daarmee opnieuw bezig houden. In Brussel wordt echter niet verwacht, dat de conventie vóór de zo mervakantie klaar zal komen. EEN DUITS bankconsortium heeft in gestemd een lening van 60 miljoen mark te verstrekken aan de Inter-Amerikaanse ontwikkelingsbank. De overeenkomst is getekend door Her mann Abs, directeur van de Deutsche Bank A.G. en Felipe Herrera, president van de Inter-Amerikaanse Ontwikke lingsbank. ..jffljlB 5905 477 D 1011 Producten van de Agfa/Gevaert A.G. Op maandag 6 juli, ruim drie maanden na de officiële ratificatie van E.S.R.O. door negen Europese landen, is de eerste raket voor wetenschappelijke doeleinden met succes gelanceerd van de lanceer basis Salto di Quirra op Sardinië, zo is dinsdag van de Europese Organisatie voor Ruimte-onderzoek vernomen. De neus- kegel van deze raket werd samengesteld in de laboratoria van het Europese cen trum voor ruimtetechnologie (Estec), een onderafdeling van E.S.R.O., die zich mo menteel bevindt te Delft, en bevatte in strumenten die op hoogten van 180 km en 200 km barium en ammonium in de atmosfeer hebben verspreid. De aldus ontstane' wolken werden op tisch van de grond af gemeten voor het verkrijgen van gegevens omtrent wind- stroming, temperatuur en verspreidings coëfficiënt. Het wetenschappelijk gedeelte van de proefnemingen werd uitgevoerd onder verantwoordelijkheid van het Max Plank- instituut te München en het astronomisch instituut te Luik, terwijl E.S.R.O. zorg heeft gedragen voor de uitvoering van het experiment. Twaalf technici van Estec werden belast met de lancerings campagne, in samenwerking met enkele geleerden van de wetenschappelijke af deling der organisatie. Voorts werkten mee de technische staf van de lanceer basis en twee Australische experts, die ervaring hebben in het lanceren van de voor deze proefneming gebruikte Britse Skylark-raket. Het is de bedoeling dat een tweede identieke proefneming binnen enkele dagen zal worden gehouden. Salto di Quirra is een Italiaanse na tionale lanceerbasis gelegen aan de oost kust van Sardinië, die ter beschikking is gesteld van E.S.R.O., totdat deze organi satie gebruik kan gaan maken van haar eigen basis, die gevestigd zal worden te Kiruna in Zweden. De observatieposten zijn La Maddalena en Alghero, die zich op ongeveer 150 km afstand van de af- vuurplaats bevinden. VEEMARKT ROTTERDAM, 7 juli Totale aanvoer 3070; weekaanvoer 4960; vette koeien en ossen 175; gebruiksvee 412: vette kalveren 570: graskalveren 244: nuchtere kalveren 752; varkens 12; lopers 85. biggen 74, paarden 45, veulens 7, schapen of lammeren 485, bokken of geiten 32, PRIJZEN resp. Ie, 2e en 3e kwaliteit: vette koeien p. kg 4.004.35, 3.85—4.00, 3 65—3.80: vette kalveren p. kg 3.20—3.45. 3.05—3.20. 2.90—3.05: graskal veren p. stuk 650, 550, 400; nuchtere kal veren p. stuk 220, 210, 190; lopers p. stuk 140, 120, 100: biggen p stuk 80, 70, 65; slachtpaarden p. kg 3.50. 3.20, 2.90; scha pen p. stuk 150. 120. 100; lammeren p. stuk 130. 110, 95; kalf- en melkkoeien p. stuk 1550, 1325. 1125; vare koeien p. stuk 1200. 1000, 900; vaarzen p. stuk 1175, 1000. 850; pinken p. stuk 875, 750, 650. Overzicht resp. aanvoer, handel, prijzen: vette koeien iets minder, zeer kalm, als gisteren, worstkoeien 3.503.70 p. kg; vette kalveren iets minder, vlot, even hoger, prima's boven notering; graskal veren iets ruimer, flauw, niet geheel prijshoudend; nuchtere kalveren even korter, levendig, hoger, mestkalveren 180 —260 p. stuk: lopers en biggen gewoon, tamelijk, prijshoudend: slachtpaarden als vorige week, stroef, niet hoger; kalf- en melkkoeien gewoon, stil, niet hoger; vare koeien matig, kalm, stabiel; vaarzen en pinken klein, traag, vooral niet hoger. ROTTERDAM. 6 juli. Aardappelen nwe: groot 16—23, poters 12—14, kriel 713 p kg. andijvie I 1118 p. kg: bloem kool IA 6 21—36. 8 18—23. IIA 6 12—17, 8 1214 p. stuk; per kg: dubbele bonen I 130—150, II 130—140; kassnijbonen I 120—150, II 80—100; tuinbonen 16—29, peulen 170210: rode kool 610, spinazie I 2741. waspecn IIA 3440, uien met lof 2329, uien zonder lof 3443, spits kool 918, sla IA 1019. IIA 6U per krop; selderij 8 per bos; bospeen II 30 34 per bos; komkommers 70/80 2838, 60/70 24—30, 50 60 23—26, 40 50 14—20 p. stuk; tomaten IA 380400, IB 420, IC 360, ICC 300 p. bak; perziken AA 2536, A 2126, B 1019. C 611 p. stuk; per kg: ontario 160250, beauty 90220; june blood 110170, golden japan 160230, rode bessen I 3967. II 3547; zw. bes sen 85122; aardbeien: talisman IA 210 232. IIA 147—196. MIDDELBURG, 6 juli. - Aarbeien p.ds. red Cauntlet I 60—62, II 4060; talisman II 3857; senga sengana II 4152; kas- prpimen I 211—226, II 143; kruisbessen I 8384, II 90; aardbeien per kg II 145 158; rode bessen (ds.1 1727, II 1021; rode bessen p. kg I 5380, II 3575: frambozen I 51, II 3548; perziken I 638. II 920; witte bessen p. kg- II 41 43; netmeloen I 131155; kersen II 135; tomaten:'AI 52—69, All 50—61. BI 51—72, Bil 51—59, Cl 42—56, CII 30—56, CCI 31— 32. CCII 2636; vroege aardappelen per 100 kg: bonken I 18.80, II 18.50; grote I 16.30, II 13.50; drielingen I 12.40; kriel I 11.70, II 8.20; druiven 497519; groenten: andijvie I 9lë, II 89, bloemkool 3 st. II 23—43; 4 st. p. kist II 17—45: 6 st. p. kist II 15—32; 8 st. p. kist II 10—21, 10 st. p. kist 10; postelein I 4656, II 5263; kassnijbonen I 150170. II 117172; sla II 418, waspeen II 3152; bospeen II 27—63, spitskool I 23—26, II 15—28: dubb. prins, bonen I 127157, II 115154; sav. kool I 1720, II 818; tuinbonen II 26— 33; kroten, 55 4.5-12, bonen saxa I 123-144; uien II 1640, boskroten II 815; rode kool I 58; rabarber II 6—16, spinazie II 6070. stamsnijbonen II 118129; au gurken I 117; komkommers groen: 75 1 19. II 15-20. 60-75 I 19, 60-75 II 14-20; 50/60 I 15—17. II 10—16; 40/50 II 10—14; 35 40 'II 10—12; krom II 10—12; kom kommers wit 60/75 27. De eerste augurken werden aangevoerd door de heer A. Wouters te Ritthem. De eerste meloenen werden door diverse te lers aangevoerd. STEENBERGEN. 7 juli Ind. Senga 84, diversen 50, cons, aardbeien 502.44, zwarte bessen 71, rode bessen 3555, frambozen per doosje 47, erwten 5562. dubb. bonen 951.06, Eerstelingen bon ken 21.6024, grote 13.1018.30, Doré grote 13.1022, drielingen 12.10. NABEURSKOERSEN Telefonisch avondverkeer AKU Hoogovens Kon. Olie 163.20—164.90 gb. Philips 152.60 gb—153.00 gl, Unilever 144.80 gl. Konstanz 346 2); Rheinfelden 225 (—11); Ottenheim 277 (+9; Straatsburg 230 10); Maxau 393 (—4); Plochingen 94 11); Mannheim 219 8); Stein- bach 110 (+1); Mainz 208 10); Bingen 136 (—9): Kaub 139 (—9); Kochum 240 2); Koblenz 140 9); Keulen 92 (+4); Ruhrort 257 3); Lobith 858 1); Nij megen 642 (—3): Arnhem 690 (—5); Eef- de IJsel 212 10»; Deventer 119 6); Monsin 5442 (—22); Borgharen 3800 53): Belfeld 1080 4); Grave beneden de Sluis 494 7). Sinds de aankondiging van de uitgifte der nieuwe staatslening, die heel wat pennen in beweging heeft gebracht, gaat de aandacht ter beurze meer dan an ders uit naar de hoek van de Neder landse staatsfondsen. Elke dag weer is de vraag; hoe zijn de staatsleningen? Bij opening van de markt bleek dat we derom steunaankopen werden verricht maar nadat deze waren uitgewerkt, zakte het koerspeil in en ontstond we derom voor de staatsfondsen een zeer gedrukte tendenz. Staffellening bij voor beeld ging terug van 81 5/8 naar 80 3/4, de 414 procent 1961 opende op 91 en ging terug naar 90 1/2. De 5 procent 1964 handhaafde zich op 98 1/4. De in vloed van de komende staatslening strekt zich uiteraard nog verder uit. Zo was gisteren de inschrijving op de uit gifte van f 3,25 min 5 1/2 procent 30-jarige obligaties ten laste van de Stichting Bethlehem in Den Haag tegen 99 procent. Deze emissie valt thans in een minder gunstige markt zodat men zich ten aanzien van het resultaat der inschrijving liever nog niet uitsprak. De aandelenmarkt was bijzonder stil en ongeanimeerd. ,,Dit is misschien de stilste beursdag uit mijn loopbaan", zo sprak een niet meer zo jeugdige beurs bezoeker. En inderdaad, hoewel Ame rika een goede markt liet zien en het Dow Jonescijfer wederom in de hoogte ging, hoewel ook de Duitse beurzen aan de vaste kant waren en Londen een kalme prijshoudende tendens rappor teerde, viel Amsterdam uit de toon door gebrek aan affaire. Nederlandse fondsen in New York waren prijshoudend maar aan het Damrak kon in het verdere ver loop een lichte afbrokkeling voor de internationale niet worden voorkomen. AKU ging terug naar 466. Philips ver loor bijna een gulden op f 153. Unilever opende prijshoudend maar brokkelde af, Olies evenwel handhaven zich op f 163, na aarzelende opening. De overige afdelingen waren kleur- oos. 6/7 7/7 S taatsieningen Neaeriana oö 4% 94 Nederland oU 4% 93% Nederi 60/1 4% 94% Nederi 60/a 1% yak Nederiana oü 4% yaf# Nederland 60 4% yi Neoenana 61 4% 9Uj-6 Nederiana 63 4% 9UV2 Nedeviano oa s% aöVz GrootDuek laem beu ai i/2 Nederland Dl yi^4 Nederland aö attVs Nederland Db 3% 86% Neaeriand «J 3% 79% Nederi. Bei 3% Nederland oo 3% 79% Nederland J>4 3% ai% Neaeriand oo 3% 81 Va S Nederi o5/2 3% 85 Nederland 3? 3 Grootboek 46 3 lening 47 3 Neu invest. 3 Indie ó'i 3 Lndie 37a 3 86 Va 85 öy% 95 ;4 S 94% 93A 94% 93 Va 92 Va 90% 90% 90% 86% 81 90% x 88 Va 86% 79% 79% 81% 81% 85 86 84% 89% 95% 89 Bank- en kredietwezen B. Ned G 67 o B. öö/öb 30 J 4% Idem 25 J 60 4% 102 91% 92% 101% 91% 91% Aandelen industriële ondernemingen A dam Hubber iHVA-mijnert 113 150 114% 149% industriële ondernemingen AJS..Ü. 468 467 Dell Mij, 126.3» 127 Hoogovens 634 632 Philips Gem Bea .03.80 152.90 «.ra. Unilever 144.60 H.A.L. java-China H.UM t\.on faketvrt. atv. Mo Nea. Nleveli Goudz v. ommeren Hott. Laoya Scheepv linie freimelemngen Alkmaar ob 2% A dam C-A 33 3 ld prem 51 2% ld ob-1 ld ob-2 Ld Dö-3 ld. '59 Breaa Uorarechi ob 2% kirn-th 54 2% Enschede 54 2% s-Gr-Hag.. 52 2% idem 52-2 2% Botterd o2-i 21/2 idem 52-2 2% idem 57 Utrecht Z.-üoü Z.-HoJLl. 6/7 7/7 Luchtvaart 108 107% 137 136 ÖO.D» 140% 142 140 14U% 133 131 10. 106% 241 244 131 136% 128 V4 127% 2% 2% 54 2% 52 2 Va 07 2% 59 2% 80% 126 b do Va 80 Va 93 92% 81 Va 83% 81 */8 8U% 78 92% 90 91% 88 Va 84% 84% 85 121 x 80% 93% 92% 81% 82 81% 81% 78% 90 90 b 90 Va 88% 84% 84% 85 converteerbare obligatie.- A.H.U 1U0U 4% Bill ton Borsumy. 3% Geloei Zn 4% HLiVl su Dord 4% B Nea Bakk 4% Banders Den o Schok De ton 3% Scholten Foxb 4% Utermohlen 4% •\anfl m belegg mljen .«veM'Ulgl B. .Twentse B. 124 124% 184 182% 0 i Vu e 88 b 98 96 87% 185 180 123% 206 mljen loU 0» 159 204 205 A dam D jn ov in ter urne Nt onas nuj Ne to Boneco U ai tas Ver. Bezit. Europaionds A'damse Bank Cultuur bank Gron. inu. Cr. B Hoil Bank U. Hasassuciatie Nat Neoeri. L\lea Cieaietb. Ned Bandei My Neo Middel.d Nea overzee B ti 'damse B 6/7 7/7 JL11.„ 111.50 234 234 Oio 512 13o.b» loó.öU 030 530 376 371 24 23% 186 24b 245% 147 785 223 Vk 223% 333 332% 1 213% 243 243 3oo Vk 331% 21o Vz 215 310 310 industriële ondernemingen AID Heyn Alg. Mij onr G. AAM.h Alg Norit. Amstei ri» ddiu Ballast A dam Urouga A'dam Rijtuig A.N J.itJVL Becni en Uysei Beeren trico Bensdorp inlero Bergh Jurgens v. Berkels-Pat. ölaauwhoed Biijdensi Will Bols .Lucas Borsumu vVeixo Braat ma en. Breda machines Brederu s Bouw Brocades Bronswerk Burhm.-r.E1 Calve Ueift 10U4 Corps oaientabi 390 centr Suiker 334 Oaaiderop 260 Uagra 250 Demka 18U üess taputtabi 342 üikKet&enCo 169 ui it Hoefijzers 377 D.R.U. 265 592 2o0 153 loy.»j> 424 5U9 102% 310 65% 19U 126 505 25U a 222 448 124 A 1155 74% 75 700 799 152 591 154 164 422 500 151% 315 66% 187% 127% 503 248 x 222 446 123 1165 73 75 230 x 699 799 151 1001 398 345 259 252 180 344 168 378 269% Duyvis Jz, Enthoven Pletterjj Erdai nxceisior Eitunglabr. kokker Ford Gazelle ry w Jabx Van Gelder Pap. Geiderl.-Tieiens Gero L^eveke en Co. Gist- en Ptr. Grinten v. Gruyter en Zn Hagemeyer v. Hart Havenwerken Heem van der Hetaeken'i Beybroek Hoeks macnJiabi Huil. Kattenb. Huil. Beton Hoii. Construct Boil. Meiksuik trom burg Hoogenbosch Hooimeyex uidoia interlas internatio ml. Gew Beton inventum Boulh - Jong ene t Hezno &.empen Begeer tvey douthonder tviea.-ind. smiu tvlene suikerw Hon. Ned. Pap Hon Zoul He ij» Horenscnool Houdys tvromnout Hon vei i'apyi Leeuw Papierw Leidsche Wol Linde te ves Macintosh n.v M Ne Bakk iouwm. 63 Menko 6/7 7/7 270 275 710 221 124-5 379 943 320 163 495 280 700 335 951 468 15y 396 343 429 688 b 109 40b A 48U x 268 44b 345 153 437 36U 314 45i 46b 274 690 220 129 379 942 318 161% 500 b 280 x 330 951 140 x 468 157 y4 393 345 422 405 x 693 106% 405 266 448 345 155 433 366 306 466 751 760 ,T 136% 260 a 222 260 296 ÖbO 26b 206 141 515 290 472 160 473 234 137 220 298 869 259 205 141% 513 293 470 480 x 469 234 137 Meteoor Beton Misset Uitg. My Mosa Mynbouwk. Naarden Cbem Nedap Ned. Lok. M. N. exp. papdabi Neo. Habeilabr Ned. Melkunie Ned. Scheepsb Nelie v Ne tam Ny veroaJ Oranjeboom Overzeese Gas PaiemD ind. my Pal the Philips 6cumph Pietersen auto's Heesink Heineveid Hi va Hott. Lroogd M KuHddk en Co Hy os taai Schelde B v. A Schev.expi My Schok be ton bcnoilen carton Bcholten üuxhoJ Schuttersveld aunoD de Wit Bimons emb simplex mach .3imi txanaiorm Bpaarnestad otokvis &i zn. stoom p iweniht Switdj van labakio fhilips ihom&en ver b. Unilever 1% idem 6% idem 4% u lerinohien Uü. asialtr A Varossieau Veenend. Spinn Ver. Biikfabr. Ver Glasta nat Vei Machinela Vee. Touwt abr. 6/7 7/7 21o X 280 500 500 441 Vk 440 X 291 408 D olö 518 104 149 129 128 234-/k 227 348 348 28b 286 b 12o 123% 24ü 249 8U0 305 lü2 176 386 379 <586 383 124 74 124 189 109 Ol.Ob 51.80 136 x 125 177 0 180 196 190 336 344 2.9 275 llo lib 112% 240 244 296 280 287 287 OU6 500 749 740 218 215 24u 243 14b 146 lbu 168 b 24 0 241% 826 810 l9y 195 96 90 x 336 324 177 147 b 284% 133 131 il. 116 79 78% 470 472 29b 292 271-. 270 265 268 262 184% 183 6/7 7/7 vette winkei V ezel v erw erking Vhssmgen katoen Vorstem Cult, v redestein Vries Mzerh. V uicaansoord Walvisvaart Wermnx Beton WessaneD Wilt. Feyenooro Le Wit's textiel Wyers lno 6c H Zaalberg Zeeuwse cont Zwanenb Org Zwitsaj 376 162 225 148 116 50 452 204 218 113 370 975 376 263 211 226 147 115 215% 452 202 215% 536% 113 376 973 435 tViynbouw en petroleum 45 Alg. Exploratie Bimton ie rubx Biiüion Ze ruor. H. PU 1 a 1 ,40 H. Pu o a j ,zo Moeare Erum ld. eert. i/io upr id. i wmstbew ld. 4 winstbew Oost-Borneo my. Scheepvaart Harness Oostzee Doliarlondsen Anaconda Bethienein Steel General EiecUic uenerai Motor Proct anooauibifc Kepubiic Steel ShelJ Oli 43 431 162 162.70 432 162 162.8U 1850 1865 b 308a 3040 X 330i.au 3397.50 333a 3325 80 478 100 44 374, 824, 90 46% 48 y. 80 478 99% 44 37% 82% 90 83% 46% 48% b bieden gedaan en bieden 5 gedaan en laten x laten d ex dividend e ex claim

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 9