KLM vervoert al veertig
jaar (grote) dieren
KLEURENFOTO'S
KLEURENDIA'S
NATUURLIJK:
r
izeni
Beest aan boord krijgt even
veeverzorging als een passagier
Beroepsvoorhchting
bouw per mobiele
over
kiosk
Lancering
raket is
Europese
geslaagd
SPECIALE OPLEIDING VAN VERZORGERS
Krapte-record
op Rotterdams
arbeidsmarkt
Grasso richt
nieuwe n.v. op
5
irs!
I
158-io%
183-io%
425 -10%
289-io%
Prijsstier Nico
was de eerste
Van der WERFF HUBRECHT
EENMAAL PER JAAR..
KLAAR! furf|e
wax
Tl_ 1
Bogaersnog voor jaren emplooy
Tokio duurste
stad voor
Amerikanen
MARKTEN
AARDGAS IN
OPMARS
-
Europese fusie
technisch klaar
TER ZAKE
1
WATERSTANDEN
Amsterdamse Effectenbeurs
8
OP-
het
atius-
III
één doel na-
leveren met
daarom geldt
sparen bij de
idt u weer In
Ie week extra
'markten
175-io%
79-io%
°.n
n 1 kilo 30ct
00 gram 35ct
105e»
1 kilo 135ct
M BIJ
•AR IS
S SPAREN
E KOOP
EL
FA!
II
De KLM vervoerde onlangs 22 koeien van Londen naar Milaan en
twee dagen later 28 koeien en een stier van Toronto naar Milaan. Er
deden zich volgens de begeleidende dierenstewards geen bijzonder
heden voor.
Op zeker êdag vervoerde de KLM 1 stier van Rotterdam naar
Parijs. Er waren geen diercnstcward aan boord en bijzonderheden
deden zich wel voor. Dat was 9 juli, 1924.
Tussen deze transporten liggen 40 jaar. In die tijd ontwikkelde het
dierenvervoer door de lucht zich van een opzienbarende, voor velen
een aan dwaasheid grenzende onderneming tot een bijna alledaagse
routinezaak.
Sceptici hadden het hoofd geschud toen
een veehandelaar met kennelijk vooruit
ziende blik de KLM opdracht had ge
geven zijn prijsstier Nico V per vlieg
tuig van Rotterdam naar Parijs te bren
gen. En zo gebeurde het, alle pessimis
tische voorspellingen van beter wetende
buitenstaanders ten spijt, dat vlieger Jan
Duimelaar zijn Fokker F-3, waaruit
vijf zitplaatsen voor deze gelegenheid
verwijderd waren, met stier en al de
lucht instuurde
Nico V wa?' het niet eens met ie
gang van zaken. Hij uitte zijn protest
door heftig te stampvoeten, wat Duime
laar het ergste deed vrezen voor d-
cabinevloer. Maar de Fokker was
tegen een stootje bestand, want na de
landing bleek alles nog intact.
In de veertig jaar die op deze ge
denkwaardige vlucht volgden, kreeg de
KLM gelegenheid te over om ervaring
op te doen, die ten tijde van Nico V
nog ontbrak Voor 1939 ging het nvg
met mondjesmaat, maar na de oorlog
nam 't luchtvervoer van beester. sprongs
gewijs ote. Het waren vooral de dieren
tuinen dringend verlegen om aanvul
ling voor hun leeggeraakte kooien die
de steen aan het rollen brachten
In 1949 maakte de KLM luchtvracht
geschiedenis met transporten van oli
fanten, tijgers en panters, terwijl daar
naast nog apen, kangoeroes, ibissen en
schildpadden een plaats vonden in de
laadruimen van de vrachtvliegtuigen van
de maatschappij. Het eerste veetrans
port van enige omvang had een jaar
later plaats, toen de KLM 1 stier en 11
koeien van Kopenhagen naar Athene
vloog.
Nico V werd destijds met veel improvi
satie kunst en waarlijk vliegwerk van
Rotterdam naar Parijs gebracht. Im
provisatie is bij dit bijzondere vervoer
nog steeds onontbeerlijk Het verschil
tussen toen en nu is echter, dat men
vandaag wéét wat men doet. wat er te
wachten staat, dat men de risico's kent
en weet hoe die te vermijden. Er wor
den nu geen geluksgooien gemaakt in
de hoop op hoge ogen. Want of het nu
ééndagskuikens, tapirs, dolfijnen, olifan
ten of onvruchtbare schroefwormvliegjes
zijn, de vrachtmensen van de KLM en
in het bijzonder de dierenstewards on
der hen, kennen de moeilijkheden maar
ook de mogelijkheden.
Die kennis is niet aan komen waaien,
studie proefnemingen en vooral ook prak
tijkervaringen liggen er aan ten grond
slag. Bovendien heeft er vanaf het mo
ment, dat het dierenvervoer in omvang
begon toe te nemen, een nauw kon-
takt bestaan tussen KLM cn de Vete
rinaire Faculteit van de Rijksuniversiteit
te Utrecht.
In de luchvaart worden dieren offi
cieel onder vracht gerangschikt Maar
omdat het levende wezenns zijn, kun-
nenn zij niet als gewoon vrachtgoed be
handeld worden. Ook al reizen ze niet
eerste of toeristenklasse, maar in eer»
laadruim, de service die zij ontvangen
staat kwalitatief op hetzelfde peil als
die van gewone passagiers. Soms zeds
hoger, want welke passagier krijgt oij-
voorbeeld uitgebreid gelegenheid om
aan zijn zitplaats te wennen voordat hij
aan boord komt? Wie krijgt een tijd
lang een KLM-expert in huis die niet
anders doet dan de leefwijze en gewoon
tes bestuderen van de toekomstige nas-
sagier, uitsluitend om de reis later zo
aangenaam mogelijk te laten verlopen7
Dat gebeurt n.l. wel als het vervoer
van een Inia Geoffrensis ter sprake
komt. De Inia Geoffrensis is een boutu
en een boutu is hetzelfde als een Ama
zone dolfijn. Wanneer een boutu van
Miami naar Manchester vervoerd moet
worden, komt er meer bij kijken dan het
vertalen van zijn latijnse naam. Dan
wordt er tevoren een grondige studie ge
maakt van het doen en laten van de
boutu, om te kunnen bepalen wat de
beste wijze is om het beest te vervoe
ren.
Niet alleen bijzondere dieren als dol
fijnen en olifanten komen op de laadbrie
ven voor. Maar ook vee, paarden, kui
kens en varkens, die veelvuldig door de
KLM worden vervoerd, eisen hun eigen
aanpak, hun speciale behandeling. Daar
om ontvangen de dierenstewards van de
maatschappij een speciale opleiding, die
vijf weken duurt en georganiseerd wordt
in nauw overleg met de Rijksuniversi
teit te Utrecht
De tweede week verplaatst de lessen
naar 't Stieren Kunstmatige Inseminatia
Station te Bunnik (bij Utrecht). Dan
volgt een week bij de Utrechtse Vee
stallen N.V., een transportonderneming,
waar vooral het geleiden van paarden,
het halsteren, het laden en lossen wordt
beoefend. In de vierde week maakt de
dierensteward kennis met het draf. en
renpaard op het Utrechts drafcentrum
Mereveld Hier leert hij onderscheid ma
ken tussen dravers, spring- en renpaar
den cn de juiste wijze, waarop deze be
handeld moeten worden. Het verzor
gen van de paarden zoals het voeden,
roskammen, wassen enz. neemt in dit
deel van de opleiding een belangrijke
plaats in. Ook het op- en aftuigen, 'het
beslaan en zelfs het rijden vanaf de sul
ky staan op het lesprogramma. De op
leiding wordt besloten met een week in
de Amsterdamse Manege, waar ook ge
leerd wordt hoe paarden reageren op
verschillende omstandigheden.
Dat zoveel aandacht wordt besteed aan
de opleiding van de dierenstewards, waar
van de KLM er 8 in dienst heeft, is
begrijpelijk gezien de hoge eisen, die'de
ze vorm van vervoer stelt Een kostbaar
renpaard, zeldzame roofdieren, grote
zendingen ééndagkuikens, huisdieren, dol
fijnen, het zijn dieren, die al of niet
in financieel opzicht, een grote waarde
voor de eigenaar vertegenwoordigen Al
leen reeds op grond daarvan is de KLM
als vervoerder verplicht de groo sc mo
gelijke aandacht aan deze levende have
le besteden. Voor de juiste wijze van
In de 50 jaar dat Rotterdam een (ge
westelijk) arbeidsbureau heeft, is het
aanbod van arbeidskrachten nog nooit
zo krap geweest als nu. De officieel ge
registreerde arbeidsreserve in Rotter
dam was eind juni gedaald tot 818 man,
waarvan 335 buitenlandse zeelieden en
226 invaliden. Wat dus officieel beschik
baar is op een totaal van 250.000 wer
kenden in Rotterdam, is niet meer dan
een fractie van een procent.
Inmiddels komen er nu 3500 jongeren
bij jongens van 14 tot 19 jaar die
de diverse scholen hebben verlaten. De
vraag naar mannen en vrouwen in Rot
terdam benadert op het ogepblik een
getal van 14.000. De jongeren zijn dus te
gering in aantal om ook maar iets van
de spanning op de arbeidsmarkt in de
Maasstad weg te nemen.
Ook Amsterdam beleeft een zeer
krappe arbeidsmarkt. Het aanbod van
mannnelijke arbeidskrachten bereikte in
de maand juni een dieptepunt van 1409,
d.i. het geringste aantal dat tot nu toe
in de hoofdstad werd geregistreerd.
(Advertentie)
Postbus 446, Amsterdam-C
lelefoon: 020-222053'
Beursoverzichi no. 356
INTERN ATIO
Grasso's koninklijke machinefabrieken
n.v. te 's-Hertogenbosch heeft besloten
al haar koeltechnische installatieactivi
teiten in binnen- en buienland te bun
delen en geheel gescheiden te organise
ren van de fabricage-activiteiten. Hier
toe zal een afzonderlijke maatschappij
worden opgericht, fle n.v. G-enco (gras
so engineering and contracting) waarvan
ahe aandelen in het bezit zijn van de
n.v Grasso. In deze maatscheppij zul
len ook alle activiteiten van de n.v. Ko-
bach (thans reeds ook een dochter-instal
latiebedrijf) en van alle reeds bestaande
buitenlandse dochter-installatiebedrijven
worden ingebracht De n.v .Grasso zelf
zal dus optreden als moederbedrijf,
maar tevens als fabricage-maatschappij
voor standaardmachines en apparatuur
op het gebied van koeltechniek en pers
luchttechniek Naar men verwacht zal
deze organisatorische scheiding van in
stallatie en fabricageactiviteiten een gro
tere specialisatie en deskundigheid be
vorderen die nodig zijn om de hoogste
graad van technische volmaaktheid op
de diverse deelgebieden te bereiken.
laden en lossen en verpakken behoeft
men thans slechts het KLM Lucht
vracht Handboek te raadplegen. Aan dit
handboek is echter een zeer grondige
studie vooraf gegaan. De KLM heeft
een speciale afdeling die zich met de
problematiek verbonden aan dit verveer
bezighoudt
Ook op het gebied van „verpakking
is cv in de veertig jaar die op de
vlucht van Nico V volgde vee» ver
anderd. De eerste stier werd, zo goea
en zo kwaad als het kon. in de kabins
van de Fokker F-3 vastgebonden, het
luchtreizende vee van nu staat keurig
naast elkaar in eigen afrastering in het
ruim van de vrachtmachine. Bij paar-
denvervoer gebruikt men door de KLM
ontworpen opvouwbare boxen, die Dij het
in- en uitladen als loopbrug worden ge
bruikt.
Heel wat dieren hebben in de loop
van die veertig jaar het luchtruim met
de KLM gekozen Daaronder wa»en tal
van beesten, die men normaal niet in
een vliegtuig zou verwachten, zoals ta
pirs, wallabies, moormarkies, Diana meer
katten, gorderdieren, grondeekhoorns,
berggüereza's, halsbandpekaries ge
vlekte hyena's, ichneumons karakals
en nog vele anderen. Deze soorten vor
men op het totaal slechts een minder
heid in tegenstelling tot paarden, vee,
eendagskuikens, rhesus-apen, tropische
vissen, vogels en huisdieren. Bij elkaar
komen ze tot indrukwekkende getallen
maar toch maken die duizenden dieren
slechts een klein percentage uit van het
totale gewicht aan luchtvracht, dat de
KLM jaarlijks vervoert. Maar een lucht
vaartmaatschappij, die' haar taak ern
stig neemt, moet er voor zorgen dat die
paar procent vervoer honderd procent
goed wordt aangepakt.
(Advertentie)
de "gloed" nieuwe
en sensationele
vloeibare autowas
beschermt uw wagen
een heel jaar lang.
Een beschermend schild
voor uw auto
een vol jaar lang.
ALLEENVERTEGENWOORDiGER
RAVAS HANDELMAATSCHAPPIJ N.V. NOBELSTRAAT, 22, UTRECHT TEL.(030) 2 20 00
De minister van Volkshuisvesting cn de l'edeiatie van patroonsverenigingen in
Tokio is de duurste stad voor Ameri
kanen die in het buitenland werken.
Het prijsniveau ligt er 154 procent boven
dat van New York Het eten in de Ja
panse hoofdstad is 45 procent hoger dan
in New York. de huur van de huizen,
waarin de Amerikanen naar hun stand
kunnen leven, 150 procent. Het vermaak
in Tokio kost tweemaal zoveel als in
New York.
Milaan staat volgende op de lijst. Daa.
.s het leven 23 procent duurder dan in
New York. Voornamelijk door de hoge
vervoerskosten en kleding.
In Cairo, Melbourne en New Delhi
kunnen Amerikanen in het buitenlan»i
het goedkoopste terecht.
In de vier maanden januari-april
1964 heeft de binnenlandse markt 50.200
kolenhaarden en haardkachels opgeno
men. Dit is aanzienlijk minder dan in
de eerste vier maanden van 1963, toen
de binnenlandse markt nog 105.600 van
deze op kolen gebaseerde verwarmings
apparaten opnam. In dezelfde periode is
de door de binnenlandse markt opgeno
men hoeveelheid gashaarden, gaskachels
en radiatoren sterk toegenomen en wei
van 3.800 tot 18.200. Tevens is de afzet
door de industrie van kolenhaarden en
haardkachels in dezelfde periode met
bijna de helft verminderd en wel van
109.000 tot 53.800 Daarentegen is de af
zet door de industrie van gashaarden,
gaskachels en -radiatoren toegenomen
van 9.300 tot 26.700.
Bouwnijverheid, drs. P. C. W. M. Bogaers,
heeft dinsdagmorgen op het Janskerkhof
in Utrecht een mobiele bouwkiosk in ge
bruik gesteld. In deze kiosk zullen man
nen uit de praktijk de jongelui, die op
het ogenblik voor hun beroepskeuze
staan, voorlichten over alle aspecten van
het werken in de bouw.
De informatiewagen is ingericht door
de bouwbedrijven te Utrecht, de Utrecht
se afdelingen van de drie werknemers
organisaties in het bouwbedrijf en de
stichting vakopleiding bouwbedrijf. De
kiosk zal de eerstkomende maanden op
verschillende punten in de stad worden
neergezet.
De animo voor het bouwbedrijf bij de
Nederlandse jeugd is de laatste tijd toe
genomen. Zo steeg het aantal leerlingen
dat volledig dagonderricht in de bouw-
van 1960 tot 25.000 in het najaar van 1963.
vakken volgde van 22.000 aan het eind
terwijl in dezelfde periode het aantal
leerlingen van de leerlingstelsel in de
bouwvakken toenam van 12.000 tot on
geveer 16.000. De cijfers van 1963 zijn
de hoogste die ooit werden bereikt, aldus
minister Bogaers. De groei is de laatste
jaren echter niet heel evenwichtig, ze
heeft namelijk in hoofdzaak betrekking
op timmerlieden en schilders.
Aangezien er nog sprake is van een
structureel tekort aan bouwcapaciteit
meent de minister dat met relatief grote
zekerheid kan worden gesteld dat in het
bouwbedrijf gedurende een lange reeks
van jaren volop werkgelegenheid zal be
staan. Een aantrekkelijkheid van hef
bouwbedrijf noemde hij ook de goede
opleidings- en promotiemogelijkheden.
Een minder prettige kant van het wer
ken in de bouw is. dat het bouwbedrijf
voor wat bijvoorbeeld voorzieningen als
schaftlokalen, kleedgelegenheden en sa
nitair betreft, niet dezelfde faciliteiten
kan bieden als de industriële bedrijven.
Men zou de bouwvakker in zekere zin
kunnen vergelijken met een kampeerder,
aldus minister Bogaers, die volop geniet
van vrijheid en buitenlucht, maar met
minder comfort genoegen moet nemen
dan iemand die in een hotel logeert. Toch
zal het bouwbedrijf, volgens hem, moeten
trachten zijn achterstand op dit punt zo
klein mogelijk te houden.
De laatste technische vraagstukken
van de samensmelting van de drie
Europese uitvoerende organen zijn gis
teren in Brussel door de ministerraad
van de Europese Economische Gemeen
schap opgelost. De tekst van de conven
tie, die de fusie van de Hoge Autoriteit
van de Gemeenschap voor Kolen en
Staal, de commissie van de economische
gemeenschap en de commissie van de ge
meenschap voor atoomenergie moet rege
len, is daarmee vrijwel klaar. Maar
thans moeten nog oplossingen worden
gevonden voor de politieke vraagstuk
ken. Qp 29 en 30 juli zal de EEG-minis-
terraad zich daarmee opnieuw bezig
houden. In Brussel wordt echter niet
verwacht, dat de conventie vóór de zo
mervakantie klaar zal komen.
EEN DUITS bankconsortium heeft in
gestemd een lening van 60 miljoen mark
te verstrekken aan de Inter-Amerikaanse
ontwikkelingsbank.
De overeenkomst is getekend door Her
mann Abs, directeur van de Deutsche
Bank A.G. en Felipe Herrera, president
van de Inter-Amerikaanse Ontwikke
lingsbank.
..jffljlB
5905 477 D 1011
Producten van de Agfa/Gevaert A.G.
Op maandag 6 juli, ruim drie maanden
na de officiële ratificatie van E.S.R.O.
door negen Europese landen, is de eerste
raket voor wetenschappelijke doeleinden
met succes gelanceerd van de lanceer
basis Salto di Quirra op Sardinië, zo is
dinsdag van de Europese Organisatie voor
Ruimte-onderzoek vernomen. De neus-
kegel van deze raket werd samengesteld
in de laboratoria van het Europese cen
trum voor ruimtetechnologie (Estec), een
onderafdeling van E.S.R.O., die zich mo
menteel bevindt te Delft, en bevatte in
strumenten die op hoogten van 180 km
en 200 km barium en ammonium in de
atmosfeer hebben verspreid.
De aldus ontstane' wolken werden op
tisch van de grond af gemeten voor het
verkrijgen van gegevens omtrent wind-
stroming, temperatuur en verspreidings
coëfficiënt.
Het wetenschappelijk gedeelte van de
proefnemingen werd uitgevoerd onder
verantwoordelijkheid van het Max Plank-
instituut te München en het astronomisch
instituut te Luik, terwijl E.S.R.O. zorg
heeft gedragen voor de uitvoering van
het experiment. Twaalf technici van
Estec werden belast met de lancerings
campagne, in samenwerking met enkele
geleerden van de wetenschappelijke af
deling der organisatie. Voorts werkten
mee de technische staf van de lanceer
basis en twee Australische experts, die
ervaring hebben in het lanceren van de
voor deze proefneming gebruikte Britse
Skylark-raket. Het is de bedoeling dat
een tweede identieke proefneming binnen
enkele dagen zal worden gehouden.
Salto di Quirra is een Italiaanse na
tionale lanceerbasis gelegen aan de oost
kust van Sardinië, die ter beschikking is
gesteld van E.S.R.O., totdat deze organi
satie gebruik kan gaan maken van haar
eigen basis, die gevestigd zal worden te
Kiruna in Zweden. De observatieposten
zijn La Maddalena en Alghero, die zich
op ongeveer 150 km afstand van de af-
vuurplaats bevinden.
VEEMARKT ROTTERDAM, 7 juli
Totale aanvoer 3070; weekaanvoer 4960;
vette koeien en ossen 175; gebruiksvee
412: vette kalveren 570: graskalveren
244: nuchtere kalveren 752; varkens 12;
lopers 85. biggen 74, paarden 45, veulens
7, schapen of lammeren 485, bokken of
geiten 32, PRIJZEN resp. Ie, 2e en 3e
kwaliteit: vette koeien p. kg 4.004.35,
3.85—4.00, 3 65—3.80: vette kalveren p. kg
3.20—3.45. 3.05—3.20. 2.90—3.05: graskal
veren p. stuk 650, 550, 400; nuchtere kal
veren p. stuk 220, 210, 190; lopers p. stuk
140, 120, 100: biggen p stuk 80, 70, 65;
slachtpaarden p. kg 3.50. 3.20, 2.90; scha
pen p. stuk 150. 120. 100; lammeren p.
stuk 130. 110, 95; kalf- en melkkoeien
p. stuk 1550, 1325. 1125; vare koeien p.
stuk 1200. 1000, 900; vaarzen p. stuk 1175,
1000. 850; pinken p. stuk 875, 750, 650.
Overzicht resp. aanvoer, handel, prijzen:
vette koeien iets minder, zeer kalm, als
gisteren, worstkoeien 3.503.70 p. kg;
vette kalveren iets minder, vlot, even
hoger, prima's boven notering; graskal
veren iets ruimer, flauw, niet geheel
prijshoudend; nuchtere kalveren even
korter, levendig, hoger, mestkalveren 180
—260 p. stuk: lopers en biggen gewoon,
tamelijk, prijshoudend: slachtpaarden als
vorige week, stroef, niet hoger; kalf- en
melkkoeien gewoon, stil, niet hoger; vare
koeien matig, kalm, stabiel; vaarzen en
pinken klein, traag, vooral niet hoger.
ROTTERDAM. 6 juli. Aardappelen
nwe: groot 16—23, poters 12—14, kriel
713 p kg. andijvie I 1118 p. kg: bloem
kool IA 6 21—36. 8 18—23. IIA 6 12—17,
8 1214 p. stuk; per kg: dubbele bonen
I 130—150, II 130—140; kassnijbonen I
120—150, II 80—100; tuinbonen 16—29,
peulen 170210: rode kool 610, spinazie
I 2741. waspecn IIA 3440, uien met
lof 2329, uien zonder lof 3443, spits
kool 918, sla IA 1019. IIA 6U per
krop; selderij 8 per bos; bospeen II 30
34 per bos; komkommers 70/80 2838,
60/70 24—30, 50 60 23—26, 40 50 14—20 p.
stuk; tomaten IA 380400, IB 420, IC 360,
ICC 300 p. bak; perziken AA 2536, A
2126, B 1019. C 611 p. stuk; per kg:
ontario 160250, beauty 90220; june
blood 110170, golden japan 160230,
rode bessen I 3967. II 3547; zw. bes
sen 85122; aardbeien: talisman IA 210
232. IIA 147—196.
MIDDELBURG, 6 juli. - Aarbeien p.ds.
red Cauntlet I 60—62, II 4060; talisman
II 3857; senga sengana II 4152; kas-
prpimen I 211—226, II 143; kruisbessen I
8384, II 90; aardbeien per kg II 145
158; rode bessen (ds.1 1727, II 1021;
rode bessen p. kg I 5380, II 3575:
frambozen I 51, II 3548; perziken I
638. II 920; witte bessen p. kg- II 41
43; netmeloen I 131155; kersen II 135;
tomaten:'AI 52—69, All 50—61. BI 51—72,
Bil 51—59, Cl 42—56, CII 30—56, CCI 31—
32. CCII 2636; vroege aardappelen per
100 kg: bonken I 18.80, II 18.50; grote I
16.30, II 13.50; drielingen I 12.40; kriel
I 11.70, II 8.20; druiven 497519; groenten:
andijvie I 9lë, II 89, bloemkool 3 st.
II 23—43; 4 st. p. kist II 17—45: 6 st. p.
kist II 15—32; 8 st. p. kist II 10—21, 10
st. p. kist 10; postelein I 4656, II 5263;
kassnijbonen I 150170. II 117172; sla
II 418, waspeen II 3152; bospeen II
27—63, spitskool I 23—26, II 15—28: dubb.
prins, bonen I 127157, II 115154; sav.
kool I 1720, II 818; tuinbonen II 26—
33; kroten, 55 4.5-12, bonen saxa I 123-144;
uien II 1640, boskroten II 815; rode
kool I 58; rabarber II 6—16, spinazie
II 6070. stamsnijbonen II 118129; au
gurken I 117; komkommers groen: 75
1 19. II 15-20. 60-75 I 19, 60-75 II 14-20;
50/60 I 15—17. II 10—16; 40/50 II 10—14;
35 40 'II 10—12; krom II 10—12; kom
kommers wit 60/75 27.
De eerste augurken werden aangevoerd
door de heer A. Wouters te Ritthem. De
eerste meloenen werden door diverse te
lers aangevoerd.
STEENBERGEN. 7 juli Ind. Senga
84, diversen 50, cons, aardbeien 502.44,
zwarte bessen 71, rode bessen 3555,
frambozen per doosje 47, erwten 5562.
dubb. bonen 951.06, Eerstelingen bon
ken 21.6024, grote 13.1018.30, Doré
grote 13.1022, drielingen 12.10.
NABEURSKOERSEN
Telefonisch avondverkeer
AKU Hoogovens Kon. Olie
163.20—164.90 gb. Philips 152.60 gb—153.00
gl, Unilever 144.80 gl.
Konstanz 346 2); Rheinfelden 225
(—11); Ottenheim 277 (+9; Straatsburg
230 10); Maxau 393 (—4); Plochingen
94 11); Mannheim 219 8); Stein-
bach 110 (+1); Mainz 208 10); Bingen
136 (—9): Kaub 139 (—9); Kochum 240
2); Koblenz 140 9); Keulen 92 (+4);
Ruhrort 257 3); Lobith 858 1); Nij
megen 642 (—3): Arnhem 690 (—5); Eef-
de IJsel 212 10»; Deventer 119 6);
Monsin 5442 (—22); Borgharen 3800
53): Belfeld 1080 4); Grave beneden
de Sluis 494 7).
Sinds de aankondiging van de uitgifte
der nieuwe staatslening, die heel wat
pennen in beweging heeft gebracht, gaat
de aandacht ter beurze meer dan an
ders uit naar de hoek van de Neder
landse staatsfondsen. Elke dag weer is
de vraag; hoe zijn de staatsleningen?
Bij opening van de markt bleek dat we
derom steunaankopen werden verricht
maar nadat deze waren uitgewerkt,
zakte het koerspeil in en ontstond we
derom voor de staatsfondsen een zeer
gedrukte tendenz. Staffellening bij voor
beeld ging terug van 81 5/8 naar 80 3/4,
de 414 procent 1961 opende op 91 en
ging terug naar 90 1/2. De 5 procent
1964 handhaafde zich op 98 1/4. De in
vloed van de komende staatslening
strekt zich uiteraard nog verder uit. Zo
was gisteren de inschrijving op de uit
gifte van f 3,25 min 5 1/2 procent
30-jarige obligaties ten laste van de
Stichting Bethlehem in Den Haag tegen
99 procent. Deze emissie valt thans in
een minder gunstige markt zodat men
zich ten aanzien van het resultaat der
inschrijving liever nog niet uitsprak.
De aandelenmarkt was bijzonder stil
en ongeanimeerd. ,,Dit is misschien de
stilste beursdag uit mijn loopbaan", zo
sprak een niet meer zo jeugdige beurs
bezoeker. En inderdaad, hoewel Ame
rika een goede markt liet zien en het
Dow Jonescijfer wederom in de hoogte
ging, hoewel ook de Duitse beurzen aan
de vaste kant waren en Londen een
kalme prijshoudende tendens rappor
teerde, viel Amsterdam uit de toon door
gebrek aan affaire. Nederlandse fondsen
in New York waren prijshoudend maar
aan het Damrak kon in het verdere ver
loop een lichte afbrokkeling voor de
internationale niet worden voorkomen.
AKU ging terug naar 466. Philips ver
loor bijna een gulden op f 153. Unilever
opende prijshoudend maar brokkelde af,
Olies evenwel handhaven zich op f 163,
na aarzelende opening.
De overige afdelingen waren kleur-
oos.
6/7 7/7
S taatsieningen
Neaeriana oö 4% 94
Nederland oU 4% 93%
Nederi 60/1 4% 94%
Nederi 60/a 1% yak
Nederiana oü 4% yaf#
Nederland 60 4% yi
Neoenana 61 4% 9Uj-6
Nederiana 63 4% 9UV2
Nedeviano oa s% aöVz
GrootDuek
laem beu ai i/2
Nederland Dl yi^4
Nederland aö attVs
Nederland Db 3% 86%
Neaeriand «J 3% 79%
Nederi. Bei 3%
Nederland oo 3% 79%
Nederland J>4 3% ai%
Neaeriand oo 3% 81 Va S
Nederi o5/2 3% 85
Nederland 3? 3
Grootboek 46 3
lening 47 3
Neu invest. 3
Indie ó'i 3
Lndie 37a 3
86 Va
85
öy%
95 ;4 S
94%
93A
94%
93 Va
92 Va
90%
90%
90%
86%
81
90% x
88 Va
86%
79%
79%
81%
81%
85
86
84%
89%
95%
89
Bank- en kredietwezen
B. Ned G 67 o
B. öö/öb 30 J 4%
Idem 25 J 60 4%
102
91%
92%
101%
91%
91%
Aandelen industriële
ondernemingen
A dam Hubber
iHVA-mijnert
113
150
114%
149%
industriële ondernemingen
AJS..Ü. 468 467
Dell Mij, 126.3» 127
Hoogovens 634 632
Philips Gem Bea .03.80 152.90
«.ra. Unilever 144.60
H.A.L.
java-China
H.UM
t\.on faketvrt.
atv. Mo Nea.
Nleveli Goudz
v. ommeren
Hott. Laoya
Scheepv linie
freimelemngen
Alkmaar ob 2%
A dam C-A 33 3
ld prem 51 2%
ld ob-1
ld ob-2
Ld Dö-3
ld. '59
Breaa
Uorarechi ob 2%
kirn-th 54 2%
Enschede 54 2%
s-Gr-Hag.. 52 2%
idem 52-2 2%
Botterd o2-i 21/2
idem 52-2 2%
idem 57
Utrecht
Z.-üoü
Z.-HoJLl.
6/7
7/7
Luchtvaart
108
107%
137
136
ÖO.D»
140%
142
140
14U%
133
131
10.
106%
241
244
131
136%
128 V4
127%
2%
2%
54 2%
52 2 Va
07 2%
59 2%
80%
126 b
do Va
80 Va
93
92%
81 Va
83%
81 */8
8U%
78
92%
90
91%
88 Va
84%
84%
85
121 x
80%
93%
92%
81%
82
81%
81%
78%
90
90 b
90 Va
88%
84%
84%
85
converteerbare obligatie.-
A.H.U 1U0U 4%
Bill ton
Borsumy. 3%
Geloei Zn 4%
HLiVl su Dord 4%
B Nea Bakk 4%
Banders Den o
Schok De ton 3%
Scholten Foxb 4%
Utermohlen 4%
•\anfl m belegg mljen
.«veM'Ulgl B.
.Twentse B.
124
124%
184
182%
0 i Vu e
88 b
98
96
87%
185
180
123%
206
mljen
loU 0»
159
204
205
A dam D jn ov
in ter urne
Nt onas nuj Ne to
Boneco
U ai tas
Ver. Bezit.
Europaionds
A'damse Bank
Cultuur bank
Gron. inu. Cr. B
Hoil Bank U.
Hasassuciatie
Nat Neoeri.
L\lea Cieaietb.
Ned Bandei My
Neo Middel.d
Nea overzee B
ti 'damse B
6/7
7/7
JL11.„
111.50
234
234
Oio
512
13o.b»
loó.öU
030
530
376
371
24
23%
186
24b
245%
147
785
223 Vk
223%
333
332%
1
213%
243
243
3oo Vk
331%
21o Vz
215
310
310
industriële ondernemingen
AID Heyn
Alg. Mij onr G.
AAM.h
Alg Norit.
Amstei
ri» ddiu Ballast
A dam Urouga
A'dam Rijtuig
A.N J.itJVL
Becni en Uysei
Beeren trico
Bensdorp inlero
Bergh Jurgens
v. Berkels-Pat.
ölaauwhoed
Biijdensi Will
Bols .Lucas
Borsumu vVeixo
Braat ma en.
Breda machines
Brederu s Bouw
Brocades
Bronswerk
Burhm.-r.E1
Calve Ueift 10U4
Corps oaientabi 390
centr Suiker 334
Oaaiderop 260
Uagra 250
Demka 18U
üess taputtabi 342
üikKet&enCo 169
ui it Hoefijzers 377
D.R.U. 265
592
2o0
153
loy.»j>
424
5U9
102%
310
65%
19U
126
505
25U a
222
448
124 A
1155
74%
75
700
799
152
591
154
164
422
500
151%
315
66%
187%
127%
503
248 x
222
446
123
1165
73
75
230 x
699
799
151
1001
398
345
259
252
180
344
168
378
269%
Duyvis Jz,
Enthoven Pletterjj
Erdai
nxceisior
Eitunglabr.
kokker
Ford
Gazelle ry w Jabx
Van Gelder Pap.
Geiderl.-Tieiens
Gero
L^eveke en Co.
Gist- en Ptr.
Grinten v.
Gruyter en Zn
Hagemeyer
v. Hart
Havenwerken
Heem van der
Hetaeken'i
Beybroek
Hoeks macnJiabi
Huil. Kattenb.
Huil. Beton
Hoii. Construct
Boil. Meiksuik
trom burg
Hoogenbosch
Hooimeyex
uidoia
interlas
internatio
ml. Gew Beton
inventum
Boulh - Jong ene t
Hezno
&.empen Begeer
tvey douthonder
tviea.-ind. smiu
tvlene suikerw
Hon. Ned. Pap
Hon Zoul He ij»
Horenscnool
Houdys
tvromnout
Hon vei i'apyi
Leeuw Papierw
Leidsche Wol
Linde te ves
Macintosh n.v
M Ne Bakk
iouwm. 63
Menko
6/7 7/7
270
275
710
221
124-5
379
943
320
163
495
280
700
335
951
468
15y
396
343
429
688 b
109
40b A
48U x
268
44b
345
153
437
36U
314
45i
46b
274
690
220
129
379
942
318
161%
500 b
280 x
330
951
140 x
468
157 y4
393
345
422
405 x
693
106%
405
266
448
345
155
433
366
306
466
751
760
,T 136%
260 a
222
260
296
ÖbO
26b
206
141
515
290
472
160
473
234
137
220
298
869
259
205
141%
513
293
470
480 x
469
234
137
Meteoor Beton
Misset Uitg. My
Mosa
Mynbouwk.
Naarden Cbem
Nedap
Ned. Lok. M.
N. exp. papdabi
Neo. Habeilabr
Ned. Melkunie
Ned. Scheepsb
Nelie v
Ne tam
Ny veroaJ
Oranjeboom
Overzeese Gas
PaiemD ind. my
Pal the
Philips 6cumph
Pietersen auto's
Heesink
Heineveid
Hi va
Hott. Lroogd M
KuHddk en Co
Hy os taai
Schelde B v. A
Schev.expi My
Schok be ton
bcnoilen carton
Bcholten üuxhoJ
Schuttersveld
aunoD de Wit
Bimons emb
simplex mach
.3imi txanaiorm
Bpaarnestad
otokvis &i zn.
stoom p iweniht
Switdj van
labakio fhilips
ihom&en ver b.
Unilever 1%
idem 6%
idem 4%
u lerinohien
Uü. asialtr A
Varossieau
Veenend. Spinn
Ver. Biikfabr.
Ver Glasta nat
Vei Machinela
Vee. Touwt abr.
6/7
7/7
21o X
280
500
500
441 Vk
440 X
291
408 D
olö
518
104
149
129
128
234-/k
227
348
348
28b
286 b
12o
123%
24ü
249
8U0
305
lü2
176
386
379
<586
383
124 74
124
189
109
Ol.Ob
51.80
136 x
125
177 0
180
196
190
336
344
2.9
275
llo
lib
112%
240
244
296
280
287
287
OU6
500
749
740
218
215
24u
243
14b
146
lbu
168 b
24 0
241%
826
810
l9y
195
96
90 x
336
324
177
147 b
284%
133
131
il.
116
79
78%
470
472
29b
292
271-.
270
265
268
262
184%
183
6/7 7/7
vette winkei
V ezel v erw erking
Vhssmgen katoen
Vorstem Cult,
v redestein
Vries Mzerh.
V uicaansoord
Walvisvaart
Wermnx Beton
WessaneD
Wilt. Feyenooro
Le Wit's textiel
Wyers lno 6c H
Zaalberg
Zeeuwse cont
Zwanenb Org
Zwitsaj
376
162
225
148
116
50
452
204
218
113
370
975
376
263
211
226
147
115
215%
452
202
215%
536%
113
376
973
435
tViynbouw en petroleum
45
Alg. Exploratie
Bimton ie rubx
Biiüion Ze ruor.
H. PU 1 a 1 ,40
H. Pu o a j ,zo
Moeare Erum
ld. eert. i/io upr
id. i wmstbew
ld. 4 winstbew
Oost-Borneo my.
Scheepvaart
Harness
Oostzee
Doliarlondsen
Anaconda
Bethienein Steel
General EiecUic
uenerai Motor
Proct anooauibifc
Kepubiic Steel
ShelJ Oli
43
431
162
162.70
432
162
162.8U
1850 1865 b
308a 3040 X
330i.au 3397.50
333a 3325
80
478
100
44
374,
824,
90
46%
48 y.
80
478
99%
44
37%
82%
90
83%
46%
48%
b
bieden
gedaan en bieden
5
gedaan en laten
x
laten
d
ex dividend
e
ex claim