BEATLEFILM oogst veel lof Eenvoud en hogere eenheid operadoel van Von Gluck Baron Bluff in een wespennest Programma's radio en t.v. r- Bell TV Engelse kranten enthousiast Kijk TOERIST Opa's krant DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 8 JULI 1964 Tastbaar film KRO-reportages uit Valkenburg Eén t.v.-toestel op twintig personen in de wereld NTS bouwt rond Vitus-Studio Radio Televisie 250e GEBOORTEDAG VAN MUSICUS Als bejaarde nog revolutionair Oorspronkelijk Verzet en strijd •■1 i I-] (Advertentie) „Yeah, yeah, yeah elf keer", dat is zei de over het algemeen gunstige kritiek van de Londense kranten op de Beattle- film van 85 minuten speelduur. die deze week, in het bijzijn van prinses Marga ret, Gravin van Snowdon in première is gegaan in het Londense Pavilion,bios cooptheater. Van de Times tot de Daily Worker hebben alle tien kranten woorden van lof voor de acteertalenten van John, Paul, George en Ringo vooral deze laatste en het camerawerk, de regie en het draaiboek. Prinses Margaret bezocht na de voor stelling een feestje, waar ze tot de Beatles zei, dat ze het ,,een heerlijke film" had gevonden Voor de première' begon, waren de prinses en haar man graaf Snowdon, al aan het langharige kwartet voorgesteld. Snowdon vroeg een Vertaling van een zin uit de tekst: „That shirt is too grotty". George Harrison legde uit dat grothy het Batl-jargon voor „grotesk" was. Prinses Margaret vroeg aan Paul Mc. Cartney hoe hij de film zelf vond Hij wimpelde alle lof af op de regisseur en zijn, De „Ik geloof niet. dat wij erg goed mevrouw", beroepscritici delen zijn oordeel niet helemaal. Ze wezen erop dat er weinig of geen „plot" is. De film toont, wat een dag voor de Beatles is treinreis, repetities, een televisieshow uitjes naar een nachtclub, café's, een speelzaal en een danstent. Het leven wordt wat gecompliceerder gemaakt door acteur Wilfrid Brambell die de on. deugende Ierse grootvader van Mc. Cart ney speelt. De Beatles spelen zichzelf en brengen twaalf songs - zes die hen beroemd ge maakt hebben en zes nieuwe Lennon- Mc Cartney-nummers speciaal voor de film geschreven In een theater aan Piccadilly- circus in Londen is de première gegaan van de film ,A hard day's night", waarin de wereldberoem de Beatles de hoofdrol vervullen. Op de foto ziet men prinses Mar garet en haar echtgenoot, Lord Snowdon (rechts) in gesprek met v.l.n.r. Ringo Starr, Paul McCart ney, John Lennon en George Har rison. De manager van de Beatles, Brian Epstein, staat tweede van rechts. Moseley vindt Ringo-starr ,,een natuur lijke clown in de Chaplin-klasse. Hij heeft een lichaam, dat spreekt bij elke beweging en een droef gezicht dat wordt beheerst door een neus, die sprekender is dan die van Cyrano de Bergerac". De Guardian was onder de indruk: de vier jongens, één neus en pruik, rennen over het doek,zich uitlevend, gek. scherend, het onverwachte uithalend en nooit vervelend". De regie van Üick Lester en het script van Alan Owen een auteur uit de ge boortestad van de Beatles, Liverpool, werden hoog geprezen. De Times roemde de luidruchtige vi suele humor, de nieuwe ontdekte opna men van Londen, en de levendige flitsen van achter het toneel (of in dit geval van achter het doek). Hetblad vond het 'n bezwaar" dat er teveel sprankel ende ideeën waren. ,,De illustere 4 doen het goed genoeg als levensechte persoon lijkheden, nog nauwelijks als acteurs" aldus de Times. Leonard Moseley van de Daily Express schreef dat alles*wat -in de film werd gedaan het vastzetten van de camera's op George, Paul, John en Ringo was als waren het bloedzuigers, „om hun sub stantie vast te leggen op het witte doek. Het resultaat is tastbaar film en ver rukkelijk". Van 10 tot 20 juli wordt, zoals bekend, in de Eurohal te Valkenburg een groots vakantiefestival gehouden. Het ligt in het voornemen van de KRO-radio om hieraan de nodige aandacht te besteden. De „V-64'' moet namelijk niet alleen een zomerfestün voor de Limburgers worden maar ook voor de vele toeristen, die deze maanden in Valkenburg door brengen. Zo zijn voor de „V-64" o.m. gecon tracteerd: Kurt Edelhagen en zijn or kest en het uit 35 personen bestaande KRO-Cascade-orkest van Johnny Om- bach. Zondag a.s. verzorgt de KRO uil de Eurohal een radiouitzending, waarin Kurt Edelhagen en zijn orkest voor de microfoon komen. Vervolgens is er dinsdag 14 juli een uitzending van 't optreden van het Cas cadeorkest met medewerking van Linda Negri en Co Hagedoorn. Voorts is er vrijdag 17 juli een uitzending gewijd aan een optreden van de Woudzangers en or kest Ethercharme o.l.v. Marinus van 't Woud. Ton Kool gaat zaterdag- en zon dagmiddag naar de V-64 talentenjacht. Over het tijdstip van deze uitzending kon nog niets worden medegedeeld. Volgens de Television-digest in Was hington zijn er op het ogenblik 143 mil joen televisietoestellen in de wereld, 1 op elke 22 mensen. Het aantal ontvangers buiten de Vere nigde Staten bedraagt 80.800.000, tegen 61.850.000 in Amerika Nog pas twee jaar geleden waren er in de Verenigde Sta ten meer toestellen dan in alle andere landen samen. Japan heeft Engeland in 1963 van de tweede plaats verdrongen. In Japan zijn nu 14 miljoen toestellen, in Engeland 13 miljoen, In negentig landen zijn televisiestudio's en wel 648 in de Verenigde Staten en 1269 daarbuiten Vierenzestig landen heb. ben op minstens één kanaal commerci ële uitzendingen, zesentwintig willen er niet van weten. (Advertentie) Ook in uw omgeving is een Bell-dealer. Hij heeft de nieuwste typen in voor raad. U bent welkom om een demonstratie bij te wonen. Imp.: IMTRA BREDA iel. 41487 Sinds kort is men in twee percelen, welke gelegen zijn naast en achter de Vitus-studio te Bussum, begonnen met een grondige verbouwing. In de panden aan de St.-Vitusstraat, welke met hun achtererven aan de N.T.S.-studio gren zen, waren vroeger een bakkerij en een slagerij gehuisvest. Nu zal er straks een grote zaal in worden ondergebracht, waarin de employé's via een gesloten t.v.-circuit kunnen kijken naar de op beeldband vastgelegde produkties. Voorts wordt er plaats gemaakt voor opslag ruimte voor beeldbanden en het onder brengen van diverse ampex-installaties, waarmee de t.v.-programma's magne tisch worden geregistreerd. De vrijkomende ruimte in de Vitus- studio heeft men straks hard nodig i.v.m. de volledige ingebruikname van het tweede net en de daarvoor nood zakelijke controlekamers. Om 20.05 komt via Hilversum I een feestelijke improvisatie van het reporta geteam onder de titel „Waarheen de wind waait". De rubriek „Spelender wijs" wordt om 20.55 uur uitgezonden, en om 21.20 gevolgd door het program ma „Natafelen". De NCRV op Hilversum II (298 m), brengt om 20.40 de documentaire „Na tuur in nood" en om 21.00 wordt er een uitvoering gegeven van het War- requim van Benjamin Britten, in het kader van het Holland-Festival. De VARA opent om half acht het avondprogramma met „top of flop". Vervolgens wordt om 20,45 door de eindexamenklas van de Amsterdamse To neelschool onder regie van Kees van Iersel het t.v.-stuk „Paneel" van Ingmar Bergmann opgevoerd Jan Blokker pre senteert om 22,05 zijn rubriek „Filmven- ster". TWEEDE NET De KRO zendt vanavond op kanaal 27 om 19.30 uur de natuurfilm „De wind in het riet" uit Om 20.45 kunt u kijken naar de internationale t.v.-produktie: „Musik erklinkt in Wien". Om 21.10 volgt de tweede filmreportage over In dia onder de titel „Als er op aarde een paradijs zou zijn". Woensdag 8 juli HILVERSUM I 402 M VARA: 12.05 Lichte orkestmuziek (ste- reofonische uitzending). 12.30 Mededelin gen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Voor het platteland. 12.38 Elektronisch orgel spel en zangsolist: lichte muziek. 13.00 Nieuws. 13.15 Roemeens orkest (stereo- fonische uitzending). 13.45 Geheim onder de golven, lezing (VIII). 14.00 Romanti sche concertstukken (gr.). 14.30 Koorzang. 14.50 Kamerpraat, lezing. Tussen 16.00 en 17.00 Eventuele onderbreking repor tage Tour de France 1964. 15.00 Voor de jeugd. 16.30 Voor de zieken. 17.00 Weg wijzer: tips voor vakantie- en snipper dagen, afgewisseld met grammofoonmu- ziek. 17.50 Regeringsuitzending: Geven en nemen. Tips voor en van luiste- raars.18.00 Nieuws. 18.15 Lichte orkest muziek (gi.). 18.30 Promenade-orkest* amusementsmuziek. 19.00 Voor de kin deren. 19.10 Artistieke staalkaart 19 40 Instrumentaal trio en zangsoliste: jazz muziek. 20.00 Nieuws. 20.05 Waarheen de wind waait: gevarieerd muzikaal pro gramma. 20.55 Natafelen: licht program ma. 21.50 Balletmuziek (gr.). 22.20 Sport halverwege, met nabeschouwing Tour de France 1964. 22.30 Nieuws. 22.40 Actuele kroniek. 22.55 Weerklank: muziekrevue. 23.25 Holland Festival 1964: Moderne ka mermuziek. 23.5524.00 Nieuws. HILVERSUM II 298 M NCRV: 11.50 Lichte grammofoonmu- ziek. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Licht orkest met zang soliste. 12.53 Grammofoonmuziek, even tueel actualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Licht orkest en zangsolist. 13.35 Transis tor, licht programma. 15.00 Klassieke ka mermuziek. 15.15 Instrumentaal octet (gr.): klassieke muziek. 15.50 Bijbelver- telling voor de jeugd. 16.00 Voor de jeugd 17.00 Country en Westernmuziek (gr.). 17.15 Licht ensemble. 17.54 Licht orkest. 18.05 Vocaal ensemble. 18.30 Het Spek- trum. 18.45 Nieuwe gram. 19.00 Nieuws én weerpraatje. 19.10 Muziek van het Leger des Heils (gr.). 19.30 Radiokrant. 19.50 Meteoren: muzikale hoogtepunten uit de Steravondprogramma's van het af gelopen seizoen. 20.25 Latijns-Amerikaan se klanken (gr.). 20.40 Natuur in nood, documentaire over de natuurbescherming in Nederland. 21.00 Holland Festival 1964: Groot omroepkoor, vocaal ensemble, jon genskoor, Concertgebouworkest en so listen: moderne muziek. 22.30 Nieuws en herhaling SOS-berichten. 22.40 Dagslui ting. 23.00 Grammofoonmuziek. 23.10 God en de mens in de naoorlogse Nederlandse poëzie, lezing. 23.25 Gitaarspel (gr.). 23.40 Lichte grammofoonmuziek. 23.55 24.00 Nieuws. BRUSSEL VLAAMS 324 M: 12.00 Nieuws. 12.03 De ronde van slagen van de Tour de France. 19.00 Nieuws en radiokroniek. 19.40 Jazzmu ziek. 20.00 Muzikaal vakantieprogramma. 21.00 Noordzeefestival. (Om plm. 22.00 Nieuws). 23.00 Nieuws. 23.05 Klankbeeld. 23.55 Nieuws. 24.000.45 Berichten voor de scheepvaart. BRUSSEL FRANS 484 M: 12.03 Gevarieerd programma en actualiteiten. 14.03 Liedjes. 15.45 Lichte muziek. 16.08 Accordeonmuziek. 17.00 Nieuws. 17.45 Lichte muziek. 18.10 Voor de soldaten. 19.00 Nieuwe grammofoon platen. 19.30 Nieuws. 20.00 Klassieke en moderne muziek. 22.00 Wereldnieuws. 22.15 Jazzmuziek. 22.55 Nieuws. Donderdag 9 juli HILVERSUM I 402 M AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 3.00 Nieuws. 8.15 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Ochtendgymnastiek. 9.10 De groen teman. 9.15 Oude orkestmuziek (gr.). 9.35 Waterstanden. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Arbeidsvitaminen (gr.). 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Nieuws. 11.02 Huishoude lijke zaken, lezing. 11.15 Omroeporkest: klassieke en moderne muziek. HILVERSUM II 298 M KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed. 7.15 Lichte grammofoonmuziek. 7.55 Over weging. 8.00 Nieuws. 8.15 Lichte grammo- fooanmuziek, praatje voor de vrouw, toe ristische tips en kleuterprogramma. 9.55 Lichte grammofoonmuziek en inkoop praatje voor de huisvrouw. 11.00 Voor de zieken. VPRO: 11.45 Lichte grammo foonmuziek. Woensdag 8 juli VARA: 17.00 De Verrekijker, interna tionaal jeugdjournaal. 17.10—17 45 Voor de kinderen. 19.30 Top of Flop. NTS: 20.00 Journaal. VARA: 20.20 Achter het nieuws. NTS: 20.45 Paneel, toneelstuk. 21.35 De Wegenwacht, documentair pro- gramma. VARA: 22.05 Filmvenster. NTS: 22.35 Journaal. 22.40—22.50 Filmverslag van de Tour de France. Experimentele uitzendingen op het tweede net (kanaal 27): KRO: 19.30 The wind in the reeds, Engelse natuurfilm. 20.10 De Reünie, eenakter. 20.45 Musik erklingt in Wien, een internationale tele- visieproduktie. 21.10—21.50 Als er een paradijs op aarde zou zijn, filmreportage over India. BELGIë - FRANS: Tussen 16.00 en 16.30 Eurovisie: Reportage van de Tour de France. 19.00 Berichten. 19.03 Zoeklicht op het glas. 19.33 Tekenfilm. 19.40 Les hommes volants, filmfeuilleton over de avonturen van twee buitengewone para chutisten. 20.00 Journaal. 20.30 Eurovisie: Filmverslag van de Tour de France. 20.40 Europees journaal. 22.10 Petit Theatre: La lettre de Jéróme, speelfilm. 22.35 Journaal en filmverslag van de Tour de France. de derde man. 12.08 Grammofoonmuziek. 12.15 Amusementsmuziek. (Om 12.25 Weerbericht). 12.50 Beursberichten en berichten. 13.00 Nieuws. (Om 13.15, 14.05 en 15.05 Reportage van de Tour de Fran ce). 13.20 Lichte muziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Fragmenten uit The sound of -nu sic, musical. 15.00 Nieuws. (Tussen 15.00 en 17.00 Reportage van de Tour de Fran ce). 15.03 Muziek voor sportliefhebbers. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Muziek voor sportliefhebbers. 17.00 Nws. 17.15 Kamermuziek. 17.45 Moderne mu- ziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. Thunderbolt), speelfilm. 18.30 Lekenmoraal en -filosofie. 18.50 Uit-1 landse les. 22.15 Nieuws. BELGIë - VLAAMS: Tussen 16.00 en 17.15 Reportage van de Tour de France. 19.00 Voor de kleuters. 19.20 Voor de jeugd. 19.55 De weerman. 20.00 Journaal. 20.20 Programmaoverzicht. 20.25 Sport nieuws 20,40 Vooruit maar(Titfield 22.00 Neder- ER IS EEN TIJD geweest, waarin de Opera speciaal dan in Ita lië zweefde tussen castratenkuren en echt hoog ontwikkelde zang kunst; tussen het stereotype gebaar op meestal smakeloze, bijna in houdloze teksten en een betoverende rijkdom aan melodieën en contra- punctische vaardigheid. In die periode der geschiedenis van wat men zou willen noemen de muziekdramatische kunst speelden de castra ten in de verbeelding van het theaterpubliek een rol, die in latere jaren min of meer werd overgenomen door filmsterren en thans door show-figuren. rpEGEN DERGELIJKE, vaak nog ergere en soms ook minder ernstige uit wassen of tekortkomingen heeft de musicus Christoph Willibald von Gluck die 250 jaar geleden in de Obers- pfalz, vlak bij de Boheemse grens, als zoon van een houtvester geboren werd andere, betere, en zeker edeler mu- ziekprojecten weten uit te werken. Eenvoud en hogere eenheid stonden hem als minstens bereikbare idealen voor ogen. En hiertoe poogde hij de verschillende dramatische elementen van een opera zódanig te doen samen gaan, dat de Schouwburg-bezoekers werkelijk onder de indruk konden ko men van wat zich op het toneel zou afspelen. Om te beginnen schreef hij dus geen bravour-aria-muziek op onbe duidende teksten; en voor de instru menten had hij niet alleen een bege leidende taak zonder meer in zijn hoofd, maar veeleer muziek, die werkelijk in greep in de handelingen op het toneel, of deze eventueel illustreerde; zodat er door en vanuit het orkest stemming ge wekt kon worden. En wie thans uit muziekgeschiedenisboeken en/of uit partituur-analyses kennis neemt van de compositorische potenties, die von Gluck in zich heeft weten te ontwikke len. die constateert wellicht tot zijn verbazing dat deze musicus op de leef tijd der bejaarden nog revolutionair is geworden. Want, de triomf van zijn mu zikale loopbaan is geweest, dat hij op 65-jarige leeftijd zijn meesterwerk ge maakt heeft, nl. de „Iphigénie in Tau- ris": de opera, die onder auspiciën van de Nederlandse Opera, tot de Holland Festival-gebeurtenissen mag gerekend worden. Het was de laatste opera, die von Gluck aan de wereld geschonken heeft. Zijn kunnen was gerijpt tot een waar achtig meesterschap, dat terecht aanlei ding geboden heeft, om in het leven van von Gluck relaties te zien met dat van de grote George Friedrich Handel, en om affiniteit te horen in werken van Mozart, die ten tijde van de Iphi génie juist aan zijn „Entführung aus dem Serail" werkte. pR ZIJN Inderdaad door von Gluck orkestrale mogelijkheden en effec ten bedacht, die tientallen jaren la ter nog troffen door genialiteit van opzet en oorspronkelijkheid van uitwer king. Men omschreef deze feiten als volgt: „Aan alten en contra-bassen ont lokt hij vaak huiveringswekkende tre molo-effecten; hij wist de kuise wee moed van de fluit te benutten; en schreef hoornpassages die door haar rake aanwending bepaalde situaties in een drama met één slag fel belichtte", Meer misschien dan deze poëtische ontboezeming zegt ons, in dit verband de verklaring, die de componist zelf eens heeft afgelegd: „Ik stelde mij voor de muziek te ontdoen van al die mis bruiken, die. sedert lang de Italiaan se Opera ontsieren en haar van het meest grootse en schoonste alle schouw spelen maken tot het belachelijkste en vervelendste Ik was er op bedacht, de muziek tot haar ware taak te beper ken; ik heb het ontdekken van nieu we effecten slechts van belang geacht, voor zover zij logisch door de situaxie en door de uitdrukking vereist worden; tenslotte is er geen enkele tech nische regel, die ik niet gaarne ten gunste van de indruk meen te moeten opofferen" „Ik ben voorts van me ning dat mijn voornaamste streven ge richt moest zijn op een mooie eenvoud; en ik heb vermeden ten koste van de 1 duidelijkheid te pronken met moeilijk heden". Natuurlijk moesten dergelijke beginselen in een tijd, waarin alles wat „Italiaanse" muziek was als on aantastbaar worden beschouwd, heel wat kwaad bloed zetten. Er kwam dan ook verzet cn strijd tegen von Gluck. Ook in Wenen, waar de mu zikale smaak immer ver-italianiseerd was. Al heeft de reactie daar geen al te scherpe vormen aangenomen ze ker niet zodanig als te Parijs het ge val was doordat het Weense Hof de musicus von Gluck gunstig gezind was; terwijl de adel c.s. het Hof in deze volgde. Zou men nu uit het bovenstaande willen afleiden, dat von Gluck een revolutie in de opera-compositie heeft doen ontstaan? Het zou onjuist zijn, zo'n sterke conclusie aan te durven. Het lijkt ons juister, te stellen, dat von Gluck het volgende beginsel heeft uit gewerkt: „een componist mag niet een willekeurige muziek componeren, die alleen dient om aangenaam aan te doen; de componist moet er wel naar stre ven muziek te schrijven (althans, wan neer het over opera's oratoria e.d. gaat) die precies bij de tekst past". Ongetwijfeld zal dit principe op de dag-van-heden, in de kringen van ge avanceerde electronisten, ook weer geen volledige samenhang vinden. Goed, het ging er ons om, op een bevattelijke wijze te Omschrijven, wat von Gluck 200 jaar geleden in „die omstandighe den en voor „die" vakmensen betekend heeft. En wil men een diep-doordachte for mulering over von Gluck's betekenis voor de opera-compositie als zodanig en in het algemeen, dan diene hiertoe een citaat uit het omvangrijke geschrift „Oper und Dram" van niemand minder dan Richard Wagner: „Dat von Gluck de passende noodzakelijkheid met be wustheid, en principieel, heeft uitge sproken van een uitdrukking in aria en recitatief, maakt hem tot het uit gangspunt voor een algehele wijziging in de positie der artistieke factoren van de opera ten opzichte van elkaar, zoals die tot dusver was geweest. Van nu af aldus nog Wagner gaat de heerschappij in de inrichting van de opera met zekerheid op de componist over; de zanger wordt het orgaan van de bedoeling; en deze bedoeling is met bewustheid uitgesproken", in die zin, dat met de dramatische inhoud van de tekst een ware uitdrukking van over eenstemming moet worden gebracht. Eerst na von Gluck zijn de compo nisten erop bedacht geweest, uit deze, hun positie voor werkelijke uitbrei ding van de gevonden vormen voordeel te trekken". JO WILBRINK De Algemene Nederlandse Ver eniging voor Vreemdelingenverkeer is boos op de ministers van buiten landse zaken en justitie. Een tijdje geleden heeft de Rotterdamse vreemdelingenpolitie een 16-jarige Amerikaanse student uit het land gezet. Dat hadden de ministers nooit goed moeten vinden, meent het ANVV en ze moeten er maar voor zorgen dat zoiets niet meer gebeurt. De uitwijzing van de Amerikaan se jongeman heeft in de kranten in zijn land scherpe reacties gewekt, schrijft het bestuur aan de minis ters. Wij krijgen ieder jaar subsi die om vreemdelingen naar hier te praten" zegt het ANVV, „maar als ze in Amerika boos op ons worden dan helpt onze propaganda niet meer." Daat zit het probleem nu juist: als de Amerikaanse kranten er nu maar geen rel over gemaakt had den, was het zo erg niet geweest. Maar nu is Uncle Sam boos op ons. Zowel voor het ANVV als voor ons allemaal reden om te bibberen. Stel dat de Amerikanen niet meer wil len komen! Wat die Amerikaanse jongen misdreven heeft is mij niet bekend. De vreemdelingenpolitie zal echt wel een reden gehad hebben om hem uit te wijzen. Doch in het be lang van het vreemdelingenver keer dienen we elke overtreding van een Vreemdeling Met Dollars door de vingers te zien. In geval van een lustmoord wordt dat mis schien wat bezwaarlijk. Maar het toerisme is toch wel van zodanige importantie dat we tolerant moe ten zijn. Nu is Amerika al boos en wanneer we in 't aanbrekende sei zoen nu weer zo korzelig doen te gen Duitse bromnozems als vorig jaar, dan gaat men aan de andere kant van onze oostgrens misschien ook wel scherpe stukjes tegen ons schrijven. Dan komen behalve de dollars ook de marken in gevaar. We kunnen ons eenvoudig niet veroorloven de buitenlanders tegen ons in het harnas te jagen. We eten van hen. Daarom moeten we voor komend wezen en de politie instru eren dat zij het uit haar hart laat toeristen te beschouwen als lieden die zich aan onze wetten hebben te onderwerpen. We moeten niet aan de ene leant het vreemdelingenverkeer bevor deren en aan de andere kant toeris ten over de grens zetten. Op die manier werkt het handhaven van de wet de propaganda-activiteit van het ANVV tegen. Het is thans misschien nog juist vroeg genoeg om de politie van Zandvoort te waarschuwen: grijp elke Amsterdamse nozem die op een brommer rondscheurt en herrie schopt in het nekvel, maar wees voorkomend en beleefd jegens Duitse jongelieden. Dat zijn Toeris ten, steunpilaren onzer economie. We hebben in hun land dure affi ches opgehangen om ze te lokken. Laten we daarom blij zijn dat ze komen, hoe ze zich dan ook gedra gen. PRAET-MAECKER. PAPEGAAI In Delaware (Verenigde Staten) kwam een oud en rijk man te over lijden. De familie toog zo opgewekt als in gegeven omstandigheden kon, naar de notaris. „Ik moet u teleur stellen", aldus deze belangrijke man „alles (dat was 75.000 dollar) gaat naar de papegaai van de overlede neAlgemene verslagenheid. Iemand bracht tenslotte uit: „Waar om dan eigenlijk?" „Omdat de over ledene vond, dat zijn papegaai het enige wezen is geweest, dat nooit een onverstandig woord sprak". DECADENT De Algerijnen is het verboden op gokautomaten te spelen. Reden: het is decadent en herinnert aan de dagen van het kolonialisme. KLEUREN Katten kunnen kleuren onderschei den, honden niet. Op de grond van een laboratorium legde men knopen in allerlei kleur. Als de proefdieren op een rode knoop stapten, kregen' ze wat lekkers. Katten hadden het gauw door en stapten tenslotte alleen maar op de knopen, die voor een beloning i zorgden. Honden kregen de zaak niet door. ONGELDIG J Huwelijken tussen Duitsers beneden de 21 jaar in Schotland gesloten in f de beroemde smidse worden niet er kend. Elk jaar lopen tussen de twee- a driehonderd jonge Duitsers weg om in Schotland te trouwen. Is het een maal zo ver, dan lopen zü het con sulaat plat om geld voor de terug reis. Vandaar die maatregel. n- f ADELAAR Een woedende adelaar heeft deze week geprobeerd een sportvliegtuigje te overvallen, dat blijkbaar naar zijn zin te veel lawaai maakte. Er ge beurde niets, omdat de vlieger het dier wist te ontwijken. VIOOL Het grote verlangen van iedere vio. list is nog steeds eens een echte Stradivarius te bezitten. Dat kan dan ook, maar de prijs is er naar. Toen een dirigent in Birmingham er ein delijk een op de kop kon tikken, werd er f 80.000 voor gevraagd. De dirigent stond eerst sprakeloos, maar de koop ging door. WOLVEN Als u per trein door Lapland rijdt, kan het gebeuren, dat u plots wordt opgeschrikt door wolvengehuil. U be hoeft echter niet bang te zijn: het- gaat erom de rendierkudden van de spoorlijn te houden, zodat men het gehuil via een geluidsband imiteert. EMIGRATIE 8 Juli 1914. Waar niettegen staande herhaalde waarschuwingen wederom gezinnen naar Brazilië ge- emigreerd zijn, die aldaar in kommer vollen toestand geraakten, wordt de aandacht van belanghebbenden er dringend op gevestigd, dat personen, die naar Brazilië eniigreeren en niet slagen, in geen geval kunnen rekenen i op geldelijken bijstand of terugzen- a ding naar Nederland voor rekening van het rijk. J Naar Canada moet men alleen emi- r greeren als men boerenarbeider, dienstbode of bier is. De laatste moet in het bezit zijn van kapitaal. Het staat niet vast, dat men, als men naar Zuid-Afrika emigreert, daar i ook werk zal vinden. Ie I SARDIENTJES VANGEN 85. De aanwezigen namen een dreigende houding aan tegenover baron Bluff en de in de taartendoos -aanwezige wespen. „Kom! We gaan hem een klap geven!" stelde iemand voor, zich naar voren drin gend. „Een dreun van een klap!" riep een tweede. Doch de baron streek glim lachend een oneffenheid in de doos weg. „Deze wespen hebben angels!" stelde hij voldaan vast, op het karton tikkend. „Daarmee kunnen ze steken! Vooral opgewon den mensen kunnen worden geprikt. Wanneer ik nu het deksel van deze doos open onder het motto: een wesp is zijn vrijheid waard dan".. Onmiddellijk viel er een diepe stilte in het vertrek. De aanwezigen schuifelden voorzichtig wat uit elkaar en zodoende kón baron Bluff zich waardig naar de deur begeven. „Volg mij, Johan!" «prak hy, en verliet de zaal..

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 5