BEATLEFILM
oogst veel lof
Eenvoud en hogere eenheid
operadoel van Von Gluck
Baron Bluff in een wespennest
Programma's radio en t.v.
r-
Bell TV
Engelse kranten enthousiast
Kijk
TOERIST
Opa's krant
DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 8 JULI 1964
Tastbaar film
KRO-reportages
uit Valkenburg
Eén t.v.-toestel op
twintig personen
in de wereld
NTS bouwt rond
Vitus-Studio
Radio
Televisie
250e GEBOORTEDAG VAN MUSICUS
Als bejaarde nog
revolutionair
Oorspronkelijk
Verzet en strijd
•■1
i
I-]
(Advertentie)
„Yeah, yeah, yeah elf keer", dat is zei
de over het algemeen gunstige kritiek
van de Londense kranten op de Beattle-
film van 85 minuten speelduur. die deze
week, in het bijzijn van prinses Marga
ret, Gravin van Snowdon in première is
gegaan in het Londense Pavilion,bios
cooptheater.
Van de Times tot de Daily Worker
hebben alle tien kranten woorden van
lof voor de acteertalenten van John,
Paul, George en Ringo vooral deze
laatste en het camerawerk, de regie
en het draaiboek.
Prinses Margaret bezocht na de voor
stelling een feestje, waar ze tot de
Beatles zei, dat ze het ,,een heerlijke
film" had gevonden
Voor de première' begon, waren de
prinses en haar man graaf Snowdon, al
aan het langharige kwartet voorgesteld.
Snowdon vroeg een Vertaling van een zin
uit de tekst: „That shirt is too grotty".
George Harrison legde uit dat grothy
het Batl-jargon voor „grotesk" was.
Prinses Margaret vroeg aan Paul Mc.
Cartney hoe hij de film zelf vond Hij
wimpelde alle lof af op de regisseur en
zijn,
De
„Ik geloof niet. dat wij erg goed
mevrouw",
beroepscritici delen zijn oordeel
niet helemaal. Ze wezen erop dat er
weinig of geen „plot" is. De film toont,
wat een dag voor de Beatles is
treinreis, repetities, een televisieshow
uitjes naar een nachtclub, café's, een
speelzaal en een danstent. Het leven
wordt wat gecompliceerder gemaakt
door acteur Wilfrid Brambell die de on.
deugende Ierse grootvader van Mc. Cart
ney speelt.
De Beatles spelen zichzelf en brengen
twaalf songs - zes die hen beroemd ge
maakt hebben en zes nieuwe Lennon-
Mc Cartney-nummers speciaal voor de
film geschreven
In een theater aan Piccadilly-
circus in Londen is de première
gegaan van de film ,A hard day's
night", waarin de wereldberoem
de Beatles de hoofdrol vervullen.
Op de foto ziet men prinses Mar
garet en haar echtgenoot, Lord
Snowdon (rechts) in gesprek met
v.l.n.r. Ringo Starr, Paul McCart
ney, John Lennon en George Har
rison. De manager van de Beatles,
Brian Epstein, staat tweede van
rechts.
Moseley vindt Ringo-starr ,,een natuur
lijke clown in de Chaplin-klasse. Hij
heeft een lichaam, dat spreekt bij elke
beweging en een droef gezicht dat wordt
beheerst door een neus, die sprekender
is dan die van Cyrano de Bergerac".
De Guardian was onder de indruk:
de vier jongens, één neus en pruik,
rennen over het doek,zich uitlevend, gek.
scherend, het onverwachte uithalend en
nooit vervelend".
De regie van Üick Lester en het script
van Alan Owen een auteur uit de ge
boortestad van de Beatles, Liverpool,
werden hoog geprezen.
De Times roemde de luidruchtige vi
suele humor, de nieuwe ontdekte opna
men van Londen, en de levendige flitsen
van achter het toneel (of in dit geval
van achter het doek). Hetblad vond
het 'n bezwaar" dat er teveel sprankel
ende ideeën waren. ,,De illustere 4 doen
het goed genoeg als levensechte persoon
lijkheden, nog nauwelijks als acteurs"
aldus de Times.
Leonard Moseley van de Daily Express
schreef dat alles*wat -in de film werd
gedaan het vastzetten van de camera's
op George, Paul, John en Ringo was als
waren het bloedzuigers, „om hun sub
stantie vast te leggen op het witte doek.
Het resultaat is tastbaar film en ver
rukkelijk".
Van 10 tot 20 juli wordt, zoals bekend,
in de Eurohal te Valkenburg een groots
vakantiefestival gehouden. Het ligt in
het voornemen van de KRO-radio om
hieraan de nodige aandacht te besteden.
De „V-64'' moet namelijk niet alleen
een zomerfestün voor de Limburgers
worden maar ook voor de vele toeristen,
die deze maanden in Valkenburg door
brengen.
Zo zijn voor de „V-64" o.m. gecon
tracteerd: Kurt Edelhagen en zijn or
kest en het uit 35 personen bestaande
KRO-Cascade-orkest van Johnny Om-
bach. Zondag a.s. verzorgt de KRO uil
de Eurohal een radiouitzending, waarin
Kurt Edelhagen en zijn orkest voor de
microfoon komen.
Vervolgens is er dinsdag 14 juli een
uitzending van 't optreden van het Cas
cadeorkest met medewerking van Linda
Negri en Co Hagedoorn. Voorts is er
vrijdag 17 juli een uitzending gewijd aan
een optreden van de Woudzangers en or
kest Ethercharme o.l.v. Marinus van 't
Woud. Ton Kool gaat zaterdag- en zon
dagmiddag naar de V-64 talentenjacht.
Over het tijdstip van deze uitzending
kon nog niets worden medegedeeld.
Volgens de Television-digest in Was
hington zijn er op het ogenblik 143 mil
joen televisietoestellen in de wereld, 1
op elke 22 mensen.
Het aantal ontvangers buiten de Vere
nigde Staten bedraagt 80.800.000, tegen
61.850.000 in Amerika Nog pas twee jaar
geleden waren er in de Verenigde Sta
ten meer toestellen dan in alle andere
landen samen.
Japan heeft Engeland in 1963 van de
tweede plaats verdrongen. In Japan zijn
nu 14 miljoen toestellen, in Engeland
13 miljoen,
In negentig landen zijn televisiestudio's
en wel 648 in de Verenigde Staten en
1269 daarbuiten Vierenzestig landen heb.
ben op minstens één kanaal commerci
ële uitzendingen, zesentwintig willen er
niet van weten.
(Advertentie)
Ook in uw omgeving is een
Bell-dealer. Hij heeft de
nieuwste typen in voor
raad. U bent welkom om
een demonstratie bij te
wonen.
Imp.: IMTRA BREDA iel. 41487
Sinds kort is men in twee percelen,
welke gelegen zijn naast en achter de
Vitus-studio te Bussum, begonnen met
een grondige verbouwing. In de panden
aan de St.-Vitusstraat, welke met hun
achtererven aan de N.T.S.-studio gren
zen, waren vroeger een bakkerij en een
slagerij gehuisvest. Nu zal er straks een
grote zaal in worden ondergebracht,
waarin de employé's via een gesloten
t.v.-circuit kunnen kijken naar de op
beeldband vastgelegde produkties. Voorts
wordt er plaats gemaakt voor opslag
ruimte voor beeldbanden en het onder
brengen van diverse ampex-installaties,
waarmee de t.v.-programma's magne
tisch worden geregistreerd.
De vrijkomende ruimte in de Vitus-
studio heeft men straks hard nodig
i.v.m. de volledige ingebruikname van
het tweede net en de daarvoor nood
zakelijke controlekamers.
Om 20.05 komt via Hilversum I een
feestelijke improvisatie van het reporta
geteam onder de titel „Waarheen de
wind waait". De rubriek „Spelender
wijs" wordt om 20.55 uur uitgezonden,
en om 21.20 gevolgd door het program
ma „Natafelen".
De NCRV op Hilversum II (298 m),
brengt om 20.40 de documentaire „Na
tuur in nood" en om 21.00 wordt er
een uitvoering gegeven van het War-
requim van Benjamin Britten, in het
kader van het Holland-Festival.
De VARA opent om half acht het
avondprogramma met „top of flop".
Vervolgens wordt om 20,45 door de
eindexamenklas van de Amsterdamse To
neelschool onder regie van Kees van
Iersel het t.v.-stuk „Paneel" van Ingmar
Bergmann opgevoerd Jan Blokker pre
senteert om 22,05 zijn rubriek „Filmven-
ster".
TWEEDE NET
De KRO zendt vanavond op kanaal
27 om 19.30 uur de natuurfilm „De wind
in het riet" uit Om 20.45 kunt u kijken
naar de internationale t.v.-produktie:
„Musik erklinkt in Wien". Om 21.10
volgt de tweede filmreportage over In
dia onder de titel „Als er op aarde een
paradijs zou zijn".
Woensdag 8 juli
HILVERSUM I 402 M
VARA: 12.05 Lichte orkestmuziek (ste-
reofonische uitzending). 12.30 Mededelin
gen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Voor
het platteland. 12.38 Elektronisch orgel
spel en zangsolist: lichte muziek. 13.00
Nieuws. 13.15 Roemeens orkest (stereo-
fonische uitzending). 13.45 Geheim onder
de golven, lezing (VIII). 14.00 Romanti
sche concertstukken (gr.). 14.30 Koorzang.
14.50 Kamerpraat, lezing. Tussen 16.00
en 17.00 Eventuele onderbreking repor
tage Tour de France 1964. 15.00 Voor de
jeugd. 16.30 Voor de zieken. 17.00 Weg
wijzer: tips voor vakantie- en snipper
dagen, afgewisseld met grammofoonmu-
ziek. 17.50 Regeringsuitzending: Geven
en nemen. Tips voor en van luiste-
raars.18.00 Nieuws. 18.15 Lichte orkest
muziek (gi.). 18.30 Promenade-orkest*
amusementsmuziek. 19.00 Voor de kin
deren. 19.10 Artistieke staalkaart 19 40
Instrumentaal trio en zangsoliste: jazz
muziek. 20.00 Nieuws. 20.05 Waarheen de
wind waait: gevarieerd muzikaal pro
gramma. 20.55 Natafelen: licht program
ma. 21.50 Balletmuziek (gr.). 22.20 Sport
halverwege, met nabeschouwing Tour de
France 1964. 22.30 Nieuws. 22.40 Actuele
kroniek. 22.55 Weerklank: muziekrevue.
23.25 Holland Festival 1964: Moderne ka
mermuziek. 23.5524.00 Nieuws.
HILVERSUM II 298 M
NCRV: 11.50 Lichte grammofoonmu-
ziek. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw. 12.33 Licht orkest met zang
soliste. 12.53 Grammofoonmuziek, even
tueel actualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15
Licht orkest en zangsolist. 13.35 Transis
tor, licht programma. 15.00 Klassieke ka
mermuziek. 15.15 Instrumentaal octet
(gr.): klassieke muziek. 15.50 Bijbelver-
telling voor de jeugd. 16.00 Voor de jeugd
17.00 Country en Westernmuziek (gr.).
17.15 Licht ensemble. 17.54 Licht orkest.
18.05 Vocaal ensemble. 18.30 Het Spek-
trum. 18.45 Nieuwe gram. 19.00 Nieuws
én weerpraatje. 19.10 Muziek van het
Leger des Heils (gr.). 19.30 Radiokrant.
19.50 Meteoren: muzikale hoogtepunten
uit de Steravondprogramma's van het af
gelopen seizoen. 20.25 Latijns-Amerikaan
se klanken (gr.). 20.40 Natuur in nood,
documentaire over de natuurbescherming
in Nederland. 21.00 Holland Festival 1964:
Groot omroepkoor, vocaal ensemble, jon
genskoor, Concertgebouworkest en so
listen: moderne muziek. 22.30 Nieuws en
herhaling SOS-berichten. 22.40 Dagslui
ting. 23.00 Grammofoonmuziek. 23.10 God
en de mens in de naoorlogse Nederlandse
poëzie, lezing. 23.25 Gitaarspel (gr.).
23.40 Lichte grammofoonmuziek. 23.55
24.00 Nieuws.
BRUSSEL VLAAMS
324 M: 12.00 Nieuws. 12.03 De ronde van
slagen van de Tour de France. 19.00
Nieuws en radiokroniek. 19.40 Jazzmu
ziek. 20.00 Muzikaal vakantieprogramma.
21.00 Noordzeefestival. (Om plm. 22.00
Nieuws). 23.00 Nieuws. 23.05 Klankbeeld.
23.55 Nieuws. 24.000.45 Berichten voor
de scheepvaart.
BRUSSEL FRANS
484 M: 12.03 Gevarieerd programma en
actualiteiten. 14.03 Liedjes. 15.45 Lichte
muziek. 16.08 Accordeonmuziek. 17.00
Nieuws. 17.45 Lichte muziek. 18.10 Voor
de soldaten. 19.00 Nieuwe grammofoon
platen. 19.30 Nieuws. 20.00 Klassieke en
moderne muziek. 22.00 Wereldnieuws.
22.15 Jazzmuziek. 22.55 Nieuws.
Donderdag 9 juli
HILVERSUM I 402 M
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek.
VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 3.00
Nieuws. 8.15 Lichte grammofoonmuziek.
9.00 Ochtendgymnastiek. 9.10 De groen
teman. 9.15 Oude orkestmuziek (gr.). 9.35
Waterstanden. 9.40 Morgenwijding. 10.00
Arbeidsvitaminen (gr.). 10.50 Voor de
kleuters. 11.00 Nieuws. 11.02 Huishoude
lijke zaken, lezing. 11.15 Omroeporkest:
klassieke en moderne muziek.
HILVERSUM II 298 M
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed.
7.15 Lichte grammofoonmuziek. 7.55 Over
weging. 8.00 Nieuws. 8.15 Lichte grammo-
fooanmuziek, praatje voor de vrouw, toe
ristische tips en kleuterprogramma. 9.55
Lichte grammofoonmuziek en inkoop
praatje voor de huisvrouw. 11.00 Voor
de zieken. VPRO: 11.45 Lichte grammo
foonmuziek.
Woensdag 8 juli
VARA: 17.00 De Verrekijker, interna
tionaal jeugdjournaal. 17.10—17 45 Voor
de kinderen. 19.30 Top of Flop. NTS:
20.00 Journaal. VARA: 20.20 Achter het
nieuws. NTS: 20.45 Paneel, toneelstuk.
21.35 De Wegenwacht, documentair pro-
gramma. VARA: 22.05 Filmvenster. NTS:
22.35 Journaal. 22.40—22.50 Filmverslag
van de Tour de France.
Experimentele uitzendingen op het
tweede net (kanaal 27): KRO: 19.30 The
wind in the reeds, Engelse natuurfilm.
20.10 De Reünie, eenakter. 20.45 Musik
erklingt in Wien, een internationale tele-
visieproduktie. 21.10—21.50 Als er een
paradijs op aarde zou zijn, filmreportage
over India.
BELGIë - FRANS: Tussen 16.00 en 16.30
Eurovisie: Reportage van de Tour de
France. 19.00 Berichten. 19.03 Zoeklicht
op het glas. 19.33 Tekenfilm. 19.40 Les
hommes volants, filmfeuilleton over de
avonturen van twee buitengewone para
chutisten. 20.00 Journaal. 20.30 Eurovisie:
Filmverslag van de Tour de France. 20.40
Europees journaal. 22.10 Petit Theatre:
La lettre de Jéróme, speelfilm. 22.35
Journaal en filmverslag van de Tour de
France.
de derde man. 12.08 Grammofoonmuziek.
12.15 Amusementsmuziek. (Om 12.25
Weerbericht). 12.50 Beursberichten en
berichten. 13.00 Nieuws. (Om 13.15, 14.05
en 15.05 Reportage van de Tour de Fran
ce). 13.20 Lichte muziek. 14.00 Nieuws.
14.03 Fragmenten uit The sound of -nu
sic, musical. 15.00 Nieuws. (Tussen 15.00
en 17.00 Reportage van de Tour de Fran
ce). 15.03 Muziek voor sportliefhebbers.
16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09
Muziek voor sportliefhebbers. 17.00 Nws.
17.15 Kamermuziek. 17.45 Moderne mu-
ziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. Thunderbolt), speelfilm.
18.30 Lekenmoraal en -filosofie. 18.50 Uit-1 landse les. 22.15 Nieuws.
BELGIë - VLAAMS: Tussen 16.00 en
17.15 Reportage van de Tour de France.
19.00 Voor de kleuters. 19.20 Voor de
jeugd. 19.55 De weerman. 20.00 Journaal.
20.20 Programmaoverzicht. 20.25 Sport
nieuws 20,40 Vooruit maar(Titfield
22.00 Neder-
ER IS EEN TIJD geweest, waarin de Opera speciaal dan in Ita
lië zweefde tussen castratenkuren en echt hoog ontwikkelde zang
kunst; tussen het stereotype gebaar op meestal smakeloze, bijna in
houdloze teksten en een betoverende rijkdom aan melodieën en contra-
punctische vaardigheid. In die periode der geschiedenis van wat men
zou willen noemen de muziekdramatische kunst speelden de castra
ten in de verbeelding van het theaterpubliek een rol, die in latere
jaren min of meer werd overgenomen door filmsterren en thans door
show-figuren.
rpEGEN DERGELIJKE, vaak nog ergere
en soms ook minder ernstige uit
wassen of tekortkomingen heeft de
musicus Christoph Willibald von Gluck
die 250 jaar geleden in de Obers-
pfalz, vlak bij de Boheemse grens, als
zoon van een houtvester geboren werd
andere, betere, en zeker edeler mu-
ziekprojecten weten uit te werken.
Eenvoud en hogere eenheid stonden
hem als minstens bereikbare idealen
voor ogen. En hiertoe poogde hij de
verschillende dramatische elementen
van een opera zódanig te doen samen
gaan, dat de Schouwburg-bezoekers
werkelijk onder de indruk konden ko
men van wat zich op het toneel zou
afspelen. Om te beginnen schreef hij
dus geen bravour-aria-muziek op onbe
duidende teksten; en voor de instru
menten had hij niet alleen een bege
leidende taak zonder meer in zijn hoofd,
maar veeleer muziek, die werkelijk in
greep in de handelingen op het toneel,
of deze eventueel illustreerde; zodat er
door en vanuit het orkest stemming ge
wekt kon worden. En wie thans uit
muziekgeschiedenisboeken en/of uit
partituur-analyses kennis neemt van
de compositorische potenties, die von
Gluck in zich heeft weten te ontwikke
len. die constateert wellicht tot zijn
verbazing dat deze musicus op de leef
tijd der bejaarden nog revolutionair is
geworden. Want, de triomf van zijn mu
zikale loopbaan is geweest, dat hij op
65-jarige leeftijd zijn meesterwerk ge
maakt heeft, nl. de „Iphigénie in Tau-
ris": de opera, die onder auspiciën van
de Nederlandse Opera, tot de Holland
Festival-gebeurtenissen mag gerekend
worden.
Het was de laatste opera, die von
Gluck aan de wereld geschonken heeft.
Zijn kunnen was gerijpt tot een waar
achtig meesterschap, dat terecht aanlei
ding geboden heeft, om in het leven
van von Gluck relaties te zien met dat
van de grote George Friedrich Handel,
en om affiniteit te horen in werken
van Mozart, die ten tijde van de Iphi
génie juist aan zijn „Entführung aus
dem Serail" werkte.
pR ZIJN Inderdaad door von Gluck
orkestrale mogelijkheden en effec
ten bedacht, die tientallen jaren la
ter nog troffen door genialiteit van
opzet en oorspronkelijkheid van uitwer
king. Men omschreef deze feiten als
volgt: „Aan alten en contra-bassen ont
lokt hij vaak huiveringswekkende tre
molo-effecten; hij wist de kuise wee
moed van de fluit te benutten; en
schreef hoornpassages die door haar
rake aanwending bepaalde situaties in
een drama met één slag fel belichtte",
Meer misschien dan deze poëtische
ontboezeming zegt ons, in dit verband
de verklaring, die de componist zelf
eens heeft afgelegd: „Ik stelde mij voor
de muziek te ontdoen van al die mis
bruiken, die. sedert lang de Italiaan
se Opera ontsieren en haar van het
meest grootse en schoonste alle schouw
spelen maken tot het belachelijkste en
vervelendste Ik was er op bedacht,
de muziek tot haar ware taak te beper
ken; ik heb het ontdekken van nieu
we effecten slechts van belang geacht,
voor zover zij logisch door de situaxie
en door de uitdrukking vereist worden;
tenslotte is er geen enkele tech
nische regel, die ik niet gaarne ten
gunste van de indruk meen te moeten
opofferen" „Ik ben voorts van me
ning dat mijn voornaamste streven ge
richt moest zijn op een mooie eenvoud;
en ik heb vermeden ten koste van de 1
duidelijkheid te pronken met moeilijk
heden".
Natuurlijk moesten dergelijke
beginselen in een tijd, waarin alles
wat „Italiaanse" muziek was als on
aantastbaar worden beschouwd, heel
wat kwaad bloed zetten. Er kwam
dan ook verzet cn strijd tegen von
Gluck. Ook in Wenen, waar de mu
zikale smaak immer ver-italianiseerd
was. Al heeft de reactie daar geen al
te scherpe vormen aangenomen ze
ker niet zodanig als te Parijs het ge
val was doordat het Weense Hof de
musicus von Gluck gunstig gezind was;
terwijl de adel c.s. het Hof in deze
volgde.
Zou men nu uit het bovenstaande
willen afleiden, dat von Gluck een
revolutie in de opera-compositie heeft
doen ontstaan? Het zou onjuist zijn,
zo'n sterke conclusie aan te durven.
Het lijkt ons juister, te stellen, dat von
Gluck het volgende beginsel heeft uit
gewerkt: „een componist mag niet een
willekeurige muziek componeren, die
alleen dient om aangenaam aan te doen;
de componist moet er wel naar stre
ven muziek te schrijven (althans, wan
neer het over opera's oratoria e.d. gaat)
die precies bij de tekst past".
Ongetwijfeld zal dit principe op de
dag-van-heden, in de kringen van ge
avanceerde electronisten, ook weer geen
volledige samenhang vinden. Goed, het
ging er ons om, op een bevattelijke
wijze te Omschrijven, wat von Gluck
200 jaar geleden in „die omstandighe
den en voor „die" vakmensen betekend
heeft.
En wil men een diep-doordachte for
mulering over von Gluck's betekenis
voor de opera-compositie als zodanig
en in het algemeen, dan diene hiertoe
een citaat uit het omvangrijke geschrift
„Oper und Dram" van niemand minder
dan Richard Wagner: „Dat von Gluck
de passende noodzakelijkheid met be
wustheid, en principieel, heeft uitge
sproken van een uitdrukking in aria
en recitatief, maakt hem tot het uit
gangspunt voor een algehele wijziging
in de positie der artistieke factoren
van de opera ten opzichte van elkaar,
zoals die tot dusver was geweest. Van
nu af aldus nog Wagner gaat de
heerschappij in de inrichting van de
opera met zekerheid op de componist
over; de zanger wordt het orgaan van
de bedoeling; en deze bedoeling is met
bewustheid uitgesproken", in die zin,
dat met de dramatische inhoud van de
tekst een ware uitdrukking van over
eenstemming moet worden gebracht.
Eerst na von Gluck zijn de compo
nisten erop bedacht geweest, uit deze,
hun positie voor werkelijke uitbrei
ding van de gevonden vormen voordeel
te trekken".
JO WILBRINK
De Algemene Nederlandse Ver
eniging voor Vreemdelingenverkeer
is boos op de ministers van buiten
landse zaken en justitie. Een tijdje
geleden heeft de Rotterdamse
vreemdelingenpolitie een 16-jarige
Amerikaanse student uit het land
gezet. Dat hadden de ministers
nooit goed moeten vinden, meent
het ANVV en ze moeten er maar
voor zorgen dat zoiets niet meer
gebeurt.
De uitwijzing van de Amerikaan
se jongeman heeft in de kranten in
zijn land scherpe reacties gewekt,
schrijft het bestuur aan de minis
ters. Wij krijgen ieder jaar subsi
die om vreemdelingen naar hier te
praten" zegt het ANVV, „maar als
ze in Amerika boos op ons worden
dan helpt onze propaganda niet
meer."
Daat zit het probleem nu juist:
als de Amerikaanse kranten er nu
maar geen rel over gemaakt had
den, was het zo erg niet geweest.
Maar nu is Uncle Sam boos op ons.
Zowel voor het ANVV als voor ons
allemaal reden om te bibberen. Stel
dat de Amerikanen niet meer wil
len komen!
Wat die Amerikaanse jongen
misdreven heeft is mij niet bekend.
De vreemdelingenpolitie zal echt
wel een reden gehad hebben om
hem uit te wijzen. Doch in het be
lang van het vreemdelingenver
keer dienen we elke overtreding
van een Vreemdeling Met Dollars
door de vingers te zien. In geval
van een lustmoord wordt dat mis
schien wat bezwaarlijk. Maar het
toerisme is toch wel van zodanige
importantie dat we tolerant moe
ten zijn. Nu is Amerika al boos en
wanneer we in 't aanbrekende sei
zoen nu weer zo korzelig doen te
gen Duitse bromnozems als vorig
jaar, dan gaat men aan de andere
kant van onze oostgrens misschien
ook wel scherpe stukjes tegen ons
schrijven. Dan komen behalve de
dollars ook de marken in gevaar.
We kunnen ons eenvoudig niet
veroorloven de buitenlanders tegen
ons in het harnas te jagen. We eten
van hen. Daarom moeten we voor
komend wezen en de politie instru
eren dat zij het uit haar hart laat
toeristen te beschouwen als lieden
die zich aan onze wetten hebben te
onderwerpen.
We moeten niet aan de ene leant
het vreemdelingenverkeer bevor
deren en aan de andere kant toeris
ten over de grens zetten. Op die
manier werkt het handhaven van
de wet de propaganda-activiteit
van het ANVV tegen.
Het is thans misschien nog juist
vroeg genoeg om de politie van
Zandvoort te waarschuwen: grijp
elke Amsterdamse nozem die op
een brommer rondscheurt en herrie
schopt in het nekvel, maar wees
voorkomend en beleefd jegens
Duitse jongelieden. Dat zijn Toeris
ten, steunpilaren onzer economie.
We hebben in hun land dure affi
ches opgehangen om ze te lokken.
Laten we daarom blij zijn dat ze
komen, hoe ze zich dan ook gedra
gen.
PRAET-MAECKER.
PAPEGAAI
In Delaware (Verenigde Staten)
kwam een oud en rijk man te over
lijden. De familie toog zo opgewekt
als in gegeven omstandigheden kon,
naar de notaris. „Ik moet u teleur
stellen", aldus deze belangrijke man
„alles (dat was 75.000 dollar) gaat
naar de papegaai van de overlede
neAlgemene verslagenheid.
Iemand bracht tenslotte uit: „Waar
om dan eigenlijk?" „Omdat de over
ledene vond, dat zijn papegaai het
enige wezen is geweest, dat nooit een
onverstandig woord sprak".
DECADENT
De Algerijnen is het verboden op
gokautomaten te spelen. Reden: het is
decadent en herinnert aan de dagen
van het kolonialisme.
KLEUREN
Katten kunnen kleuren onderschei
den, honden niet. Op de grond van
een laboratorium legde men knopen
in allerlei kleur. Als de proefdieren
op een rode knoop stapten, kregen' ze
wat lekkers. Katten hadden het gauw
door en stapten tenslotte alleen maar
op de knopen, die voor een beloning i
zorgden. Honden kregen de zaak niet
door.
ONGELDIG J
Huwelijken tussen Duitsers beneden
de 21 jaar in Schotland gesloten in f
de beroemde smidse worden niet er
kend. Elk jaar lopen tussen de twee-
a driehonderd jonge Duitsers weg om
in Schotland te trouwen. Is het een
maal zo ver, dan lopen zü het con
sulaat plat om geld voor de terug
reis. Vandaar die maatregel.
n- f
ADELAAR
Een woedende adelaar heeft deze
week geprobeerd een sportvliegtuigje
te overvallen, dat blijkbaar naar zijn
zin te veel lawaai maakte. Er ge
beurde niets, omdat de vlieger het
dier wist te ontwijken.
VIOOL
Het grote verlangen van iedere vio.
list is nog steeds eens een echte
Stradivarius te bezitten. Dat kan dan
ook, maar de prijs is er naar. Toen
een dirigent in Birmingham er ein
delijk een op de kop kon tikken,
werd er f 80.000 voor gevraagd. De
dirigent stond eerst sprakeloos, maar
de koop ging door.
WOLVEN
Als u per trein door Lapland rijdt,
kan het gebeuren, dat u plots wordt
opgeschrikt door wolvengehuil. U be
hoeft echter niet bang te zijn: het-
gaat erom de rendierkudden van
de spoorlijn te houden, zodat men het
gehuil via een geluidsband imiteert.
EMIGRATIE
8 Juli 1914. Waar niettegen
staande herhaalde waarschuwingen
wederom gezinnen naar Brazilië ge-
emigreerd zijn, die aldaar in kommer
vollen toestand geraakten, wordt de
aandacht van belanghebbenden er
dringend op gevestigd, dat personen,
die naar Brazilië eniigreeren en niet
slagen, in geen geval kunnen rekenen i
op geldelijken bijstand of terugzen- a
ding naar Nederland voor rekening
van het rijk. J
Naar Canada moet men alleen emi- r
greeren als men boerenarbeider,
dienstbode of bier is. De laatste moet
in het bezit zijn van kapitaal.
Het staat niet vast, dat men, als
men naar Zuid-Afrika emigreert, daar i
ook werk zal vinden.
Ie I
SARDIENTJES VANGEN
85. De aanwezigen namen
een dreigende houding aan
tegenover baron Bluff en de
in de taartendoos -aanwezige
wespen.
„Kom! We gaan hem een
klap geven!" stelde iemand
voor, zich naar voren drin
gend. „Een dreun van een
klap!" riep een tweede.
Doch de baron streek glim
lachend een oneffenheid in
de doos weg. „Deze wespen
hebben angels!" stelde hij
voldaan vast, op het karton
tikkend. „Daarmee kunnen
ze steken! Vooral opgewon
den mensen kunnen worden
geprikt. Wanneer ik nu het
deksel van deze doos open
onder het motto: een wesp is
zijn vrijheid waard dan"..
Onmiddellijk viel er een
diepe stilte in het vertrek.
De aanwezigen schuifelden
voorzichtig wat uit elkaar en
zodoende kón baron Bluff
zich waardig naar de deur
begeven.
„Volg mij, Johan!" «prak
hy, en verliet de zaal..