Papier voor UW pen HET IS MOEILIJK LEVEN MET DE WARE VRIJHEID ONZE PUZZEL PROGRAMMA'S RADIO EN T.V. en toch uw geld niet geblokkeerd BANKBOEKJES Evolutie van de verdraagzaamheid Radio Televisie Liturgische kalender 8 DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 4 JULI 1964 WILMERINK MULLER naar binnen en stra- lde hij zijn meester zij er in waren ge- zes paarden terug te Een schurk hebben id en één gevangen ge- )e anderen konden ont- omdat er een hord» aankwam rijden, we zijn gevlucht". J. F. KENNEDY LAAN Onlangs werd de J. F. Kennedylaan voor het verkeer opengesteld en we mogen gerust stellen dat deze ruime tweebaansweg een winstpunt is voor het steeds drukker en intensiever wor dend verkeer. De man waarnaar deze laan ge noemd werd is eenieder bekend, èn is ons allen in dierbare herinnering nog steeds geliefd. Wat deze man in de huidige wereldpolitiek en in de Amerikaanse binnenlandse verwikkelin gen nastreefde is groots te noemen. Het ligt nog vers in ons geheugen hoe deze grote leider aan zo'n rampzalig einde kwam. En nu heeft de stad Breda, die toch wel 'n bepaalde toeris tische aantrekkingskracht heeft, het genoegen dat een van haar lanen naar deze man genoemd is. Tussen beide banen ligt een ruime groenstrook en deze groenstrook heeft bij mij (en misschien bij vele stede lingen) het idee ingegeven om deze strook wat meer te decoreren bijv: in de vorm van een borstbeeld van wijlen President Kennedy. Het lijkt me zelfs mogelijk via deze rubriek mensen te vinden die zich ga rant willen stellen een hiertoe te vor men commissie om dit denkbeeld te realiseren. Wellicht kan via de redac tie (of redacteur van deze rubriek) de eventuele geldinzameling behartigd worden indien er adhesieve reacties komen op dit schrijven. (Er moet n.l. dan met de gemeente ook een en ander „geplooid" worden, vandaar commissie etc.). Welnu Breda, Bredanaars wat doen we? In afwachting, BREDA, VISSERS GELIJKE MONNIKEN, GELIJKE KAPPEN Ongetwijfeld weet u, dat het floreren van de middenstand voor een belangrijk deel afhankelijk is van reclame. Het principe van reclame is: tonen wat je hebt. Bovendien wordt dat ook in prak-* tijk gebracht: in advertenties en in de etalage. En vooral zaken, die op spe ciale artikelen de aandacht willen ves tigen, zetten of hangen deze artikelen tegen de gevel van hun winkel. Denkt u hierbij eens aan tuinartikelen, meu belen, rijwielen, lingerieartikelen en schoenen. Deze zaak heeft twee kanten, nl. 1) de potentiële koper wordt op een goedkope aanbieding van het door hem gewenste artikel gewezen, op een duidelijke, doch niet storende wijze: 2) de winkelier krijgt, ondanks zijn lagere prijzen, door de grotere omzet. Ook een grotere marginale opbrengst. Het is dus niets bijzonders om zich tot de gemeentelijke autoriteiten te wenden, met het verzoek een vergun ning te vertenen voor bovenstaand reclamedoel. Voor één pand in de Vier- windenstraat werd deze vergunning niet verleend, en wel uit esthetische over wegingen. Schoonheidsoverwegingen dus. Wij zijn uiteraard blij, dat het gemeente bestuur hier oog voor heeft. Wij vra gen ons echter af, hoe het dan wel mogelijk is, dat voor de werkplaatsen van diverse plaatselijke rijwiel- en bromfietsherstellers grote zwarte olie vlekken het trottoir verfraaien, zodat bovendien de voetgangers ter plaatse op de rijweg moeten gaan lopen, wat nu niet bepaald bevorderlijk is voor de verkeersveiligheid. En dat op meerdere plaatsen in deze stad de zielige restan ten staan van wat eens een auto was. En dat voor meerdere rijwielzaken de straat voor meters geblokkeerd is met te repareren fietsen en oude brommers. En dat, tenslotte, deze esthetische be zwaren niet gelden voor een branche vakgenoot, in dezelfde straat, slechts enkele meters verder. Laat men niet komen met de ver onderstelling dat het trottoir hierdoor geblokkeerd wordt. Door het ophangen van een stoeltje en een luchtbed wordt dit slechts 5-10 cm minder breed. Dan kunnen nog altijd 2-3 personen naast elkaar op het trottoir lopen. Esthetische bezwaren voor b.v. de Burg. de Manlaan of de Willem III laan, natuurlijk, volkomen akkoord. Maar nu net voor de Vierwindenstraat! En dan, alleen voor een klein stukje Vierwindenstraat! BREDA KEES DE VRIES Vierwindenstraat 26 1864 of 1964 Ja, men zou niet zeggen, dat we in 1964 leven, als men 't weggedeelte in de Lange Broekstraat in Raamsdonk bekijkt, dat een verbinding vormt met de Korte Broekstraat, Engelsewal en de nieuwe geasfalteerde weg. Wat is nl. het geval. Er moet hier i.v.m. de ruilverkaveling een nieuw weggedeelte aangelegd worden, dat de aansluiting vormt met de nieuwe geasfalteerde weg, dit weggedeelte moet bestraat worden met klinkers, dat is op zich niets bijzonders, maar wat is er nu gebeurd. Men heeft de klinkers die vo rig jaar van gemeentewege zijn gelegd er uitgehaald en deze moeten nu ge deeltelijk worden gebruikt voor het nieuwe weggedeelte. Gevolg: we hou den een vlakte met los zand over, die praktisch onbegaanbaar is zowel voor fietsers als voetgangers. Ook moeten hier twee maal daags mensen door, die gaan melken en ook mensen die naar hun werk gaan te Oosterhout etc. Ook komt het voor dat hier in deze zandvlakte boerenwagens vastrijden die met hooi beladen zijn en dergelijke dingen meer. Onlangs na een onweers bui, was 't één grote watervlakte, waar men bijna een roeiboot voor no dig had om erover of erdoor te ko men. Ik begrijp niet, dat zoiets der gelijks mag gebeuren; was 't nu echt niet mogelijk geweest om enkele auto's met klinkers meer te lossen, zo dat men het prima bestrate wegdek van de Lange Broekstraat had kunnen la ten liggen, totdat het nieuwe wegge deelte bestraat was. Dan had men deze klinkers toch nog kunnen gebruiken, al was het dan maar om de kinder kopjes in de Korte Broekstraat te ver vangen door klinkers, want dat wordt zo zachtjesaan toch ook wel tijd. Ik kan mij niet voorstellen dat zich een dergelijke situatie in Raamsdonksveer of elders had voorgedaan, want dan had ik wel eens willen zien wat er gebeurd was, maar dan was het niet bij een artikel „Papier voor uw pen" gebleven. Men kan hier nog eens in ogen schouw nemen, hoe de wegen er zo'n honderd jaar geleden uitzagen, ik weet niet, of 't aan de gemeente of aan de aannemingsfirma van deze weg ligt, zoiets dergelijks moest toch eigenlijk in 1964 helemaal niet meer voor mogen komen. Namens de bewoners van de Korte Broekstraat, Engelsewal, Vlaaikens- straat en 't einde van de Lange Broekstraat en de vele anderen die dagelijks door deze zandvlakte moe ten zien te komen. HOMOFILIE In een slecht blad (nl. de Nieuwe Linie van 13 juni) stond een vraag gesprek, dat de indruk wekken moest dat homoseksualiteit en heteroseksua liteit van zedelijk standpunt beschouwd gelijkwaardig zijn. Dit nu wordt on voorwaardelijk afgewezen door een ge zag, dat heel wat hoger staat dan dat van een jezuïetengeneraal. namelijk door het gezag van God zelf. Wanneer dus weer bepaalde kringen zich „ver ontrust" 2ouden voelen, dan is er nu alle reden toe. Want zo spreekt de Heer: (Rom. 1. 25-27) „Zij hebben de goddelijke waar heid verruild voor de leugen... Daarom heeft God hen overgeleverd aan ont- erende hartstochten. Hun vrouwen heb ben de natuurlijke omgang vervangen door de tegennatuurlijke. Eveneens hebben de mannen de natuurlijke ge meenschap met vrouwen opgegeven en zijn in lust voor elkander ontbrand; mannen plegen ontucht met mannen. Zo ontvangen zij aan den lijve het ver diende loon van hun afdwaling." (vert Kath. Bijbelstichting 1961). „Maakt u 2elf niets wijs!" staat er in I Kor. 6, 9-10, en dan wordt de hömoseksualiteii genoemd onder de misdrijven die uit sluiten van het koninkrijk Gods. En een opsomming van mensen, „die zich aan God noch gebod storen", waaronder de homofielen wederom worden ge noemd, (I Tim. I, 8-11) besluit met deze woorden: „Dit alles en nog meer staat lijnrecht tegenover de gezonde leer, die steunt op het roemrijk Evangelie van de gelukzalige God, dat mij js toever trouwd." Wanneer de Moederkerk niet meei werkt met Index en banvloeken, dan beschouwt zij ons blijkbaar als volwas sen kinderen, die zelf kunnen onder scheiden tussen goed en kwaad, en we ten wat doemwaardig is. Open discussie: best; maar nooit vanuit een klaarblij kelijk vals standpunt. Gezond redeneren kan Trimbos trou wens ook niet. Een misdaad blijft mis daad, ook al wordt die op bepaalde leeftijd niet door de burgerlijke rechter vervolgd. Een misdaad blijft misdaad, al wordt die bedreven door een groot percentage van de mensen. Als mocht blijken dat 50 pet. der mannen zich eerst recht in hun element gevoelen bij lustmoord, dan zullen wij nog van uit alle standpunten uitkomst zoeken tegen deze integere Auschwitz-mensen met grote werklust. Omdat men bij groot onverstand niet duidelijk genoeg kan zijn, voegen wii hier aan toe, dat mild beoordelen, aan halen van verzachtende omstandighe den, liefderijk behandelen en helpen van dergelijke ongelukkigen, ja zelfs hen vrijpleiten van subjectieve schuld waar mogelijk, ten zeerste moet wor den toegejuicht. Om tenminste iets goeds van Trimbos te zeggen: zijn boek „Gehuwd en ongehuwd" geeft hier en daar wel behartenswaardige wenken Er valt evenwel geen heil te verwach ten van een toegeeflijkheid, die het valse waar en het slechte goed gaat noemen. RIJSBERGEN DR. C. VAN OOSTERHOUT PISOI\ (III) Prof. Pison heeft de goede raad die hem van vele zijden is ingegeven niet opgevolgd. Heer Pison waarom acht u het nodig om steeds de zetters van De Stem opmerkzaam te maken op een zetfoutje? O ja, dat zijn minderen. Bent u zo'n onfeilbaar mens, dat u nooit eens een fout maakt? Ten tweede: wie ver tegenwoordigt u eigenlijk? De katho lieken? Ik kan het me niet voorstellen, gezien mijn persoonlijke ervaringen in die kringen. Dan verslijt u mij voor een dom mens, goed we zullen aannemen dat het zo is, door uw kortzichtige bril bekeken. Maar men kan altijd nog beter voor een domoor worden gehouden met menselijke begrippen, dan voor een fanatieke conservatieve eenling. U schijft steeds „ons" en „wij". Aan wie dacht u dat mijn brief gericht was? Aan Nederlandse katholieken? Mis mijnheer Pison; alleen aan u, en aan uw evt. volgelingen, zo er al van vol gelingen sprake is. Kunt u er zo slecht tegen eens op uw nummer gezet te worden? Mijn vorig artikel. „Sociaal recht" was alleen voor de ouden van dagen, en de weduwen en wezen bestemd, maar niet voor pacifisten, daar haalde ik alleen het symbool vandaan, dat ik zeer zeker kan waarderen. Maar een brief is gemakkelijk anders uit te leg gen. Maar, heer Pison, besef één ding goed: bij mij zijn alle mensen gelijk, ongeacht hun beginselen, de heer Pison inbegrepen. 'S-GRAVENMOER A. .T. VAN D ">NGEN PISON (IV) Hoewel het de redactie van dit blad ook reeds duidelijk de keel gaat uit hangen blijft de quasi hoog ontwik kelde Pison rustig doorgaan met zijn zeer irriterende pennevruchten den volke bezig te houden. Dat hij hier door een groot aantal vijanden maakt zal hem uiteraard weinig belang in boezemen, hij zal in elk geval na welk commentaar dan ook, zijn hatelijk heden blijven voortzetten. Het is im mers bekend dat mensen zoals hij wor den gedreven door een duistere macht. Een psychiater kan misschien vast stellen onder welke categorie van gees, telijk ontwrichten Pison geplaatst dient te worden, wij kunnen hem moeilijk nog onder de „normalen" rekenen Enigszins beschermd door zijn gehe le of gedeeltelijke anonimiteit zal hij echter toch blijven doorgaan zijn kronkelige hersenschimmen te publi ceren. Zolang hij nu de Vara of PvdA tracht te kwetsen, ach deze kunnen zich, zo nodig, zelf verdedigen. Er ger is het echter als hij zoals op 6 juni j.l, een dode beschimpt, een dode, die misschien een der grootste geesten uit onze beschaving is geweest. Deze die zich niet ten onrechte noemde „hij die veel geleden heeft", heeft ook velen beschuldigd. Maar tevergeefs zoekt men het briljante uit de felste be schuldigingen geuit tegenover zeer hooggeplaatsten in den lande, in de dolzinnige uitingen van L. Pison. Inmiddels wachten wij de volgende ru briek „Papier voor uw Pen" af. Pison komt zeker terug hij is er toe gedoemd KLUNDERT L. V. D. Mierden. ONTGROENING (IV) De reacties van enige heren op mijn stuk van zaterdag 20 juni j.l., hebV mij genoopt wederom in de pen klimmen. Men meent, dit wordt althans duidelijk naar voren gebracht, dat ik geenszins op de hoogte zou zijn van de motieven die ten grondslag lig gen aan een nieuwe Introductietijd. Ik stel voor dit laatste even in het midden te laten. Uit een en ander is gebleken, dat het bestuur van Virtus het met me eens is, dat er in ieder geval geselecteerd moet worden. Deze maatregel mag misschien wreed lijken maar ik ben van mening dat het voor dit soort vereni gingen van groot belang is: waar in een gewone vereniging het bestuur al les organiseert, hier ligt de organisa tie in handen van de leden. Een Zekere heer „Dries" meent te moeten opmerken, dat ik het „kenne lijk betreur" dat de ontgroening afge schaft is, waardoor mij de kans ont nomen zou zijn sadistische praktijken aan de dag te leggen. Ik kan hierop slechts antwoorden, dat deze heer „kennelijk" een voorbarige conclusie getrokken heeft, ik kan me niettemin zijn bezorgdheid in dezen levendig voor stellen. Ook beweert deze heer dat de meeste ontgroende Virtusleden passief zouden zijn. Ik heb n.l. uit bijzonder betrouwbare bron vernomen, dat al leen al van de leden die dit jaar zijn ontgroend een 80 procent zekere acti viteiten aan de dag legt. De „criti casters" en „passievelingen" huizen sinds oudsher meestal in de grote hor de adspirantleden, die zo bij tijd en wijle langs een achterdeurtje het coprs binnendringen, en heer „Dries",, maak u niet bezorgd, hun kritiek vloeit voort uit een zekere machteloosheid, sterker nog, onrijpheid. Tegen de tijd dat deze heren hun praktijkjaar achter de rug hebben, zullen ze veel veran derd zijn. Tot slot zou ik er nog even de aan dacht op willen vestigen, dat een H.T.S.'er nog geen student is, m.a.w. de term „Studentencorps" is voorlopig nog uit den boze. EX-GROEN KLACHTENBOEK Meerdere malen ontmoet men in ingezonden stukken wensen en klach ten gericht aan gemeentebesturen, denk maar aan de onderwerpen wo ningnood, verkeerssituaties enz. enz. Het lijkt mij wenselijk, dat de plaat selijke afdelingen van de K.V.P. of van welke partij ook, iemand aanwijzen bij wie de kiezers hun verlangens kun nen deponeren en dat deze afdelin gen zich dan namens de kiezers, die zij vertegenwoordigen, tot de raadsfrac tie van hun partij richten om hun verlangen verwezenlijkt te krijgen. Dit lijkt mij veel doeltreffender, want dan komen deze wensen via het eigen ap paraat van de kiezers op de tafel, waar zij thuis behoren. Een ingezon den stuk kan deze wensen dan toch nog ondersteunen. BREDA KIEZER (Advertentie) HET GEHELE TEGOED IS MET SLECHTS 1 MAAND OPEISBAAR; OVER 1/5 DEEL KUNT U REEDS D'^CT BESCHIKKEN STORTEN EN OPNEMEN OOK PER GIRO UITVOERIGE FOLDER OP AANVRAAG VERKRIJGBAAR F. VAN LANSCHOT BANKIERS "S-HERTOGENBOSCH - HOGE STEENWEG 27-31 - TELEFOON 04100-22321 - POSTGIRO 1117570 EINDHOVEN - KEI ZERSGRACHT 17 - TELEFOON O4900-27442 - POSTGIRO 1130570 TILBURG - STATIONSTRAAT 17 - TELEFOON 04250-30300 - POSTGIRO 1140570 Aan Louis Veuillot wordt het volgende woord toegeschreven: .Wanneer ik de zwakkere ben vraag ik de vrijheid omdat dit uw principe is; ben ik echter de ster kere, dan ontneem ik U die omdat dat mijn principe is". De bekende Franse journalist schreef dit nooit, maar er zijn in de vorige eeuw wel katholieke conservatieven ge weest, die deze redeneringen in feite aanhingen. Met „de vrijheid" hebben de katholie ken en trouwens ook vele anderen in de loop der eeuwen nogal wat te stel len gehad. Een geschrift van de beken de prof. Jacques Leclercq uit Leuven geeft daarover verhelderende beschou wingen. Hij doorloopt de historie om na te gaan, hoe het vrijheidsbegrip is geevolueerd tot de opvattingen, die te genwoordig vrij algemeen worden gehou den. In de Middeleeuwen durfde St.-Tho- mas reeds de stoute stelling aan: „In Christus geloven is iets goeds en ter PRACHTIG Hiermede wil ik de stichting Zomer festival mijn hartelijke dank betuigen voor de prachtige en geslaagde toneel uitvoering in de Vlieren van 26 juni. Tevens mijn hartelijke dank aan alle medewerkers van het Fidelistoneel die dit stuk zo voortreffelijk hebben gespeeld. Het was fantastisch, het was af! Dit was nu eens werkelijk toneel van het beste soort. Wat een zonde dat er zo weinig mensen zijn komen kijken. Wat daar werd gebracht was werkelijk wel volle zalen waard. P. ERMEN, HEILAARSTR. 30, BREDA zaligheid noodzakelijk; maar de wil stemt hierin slechts redelijk toe voor zo ver de rede dat als iets goeds voor houdt. Indien de rede dat nu als iets verderfelijks zou voorstellen, zou de wil zondigen, als ze God aanhing". Tot de praktische toepassing komt St.-Thomas niet. Want hij beredeneert ook, dat een ongelovige niet te goeder trouw kan zijn. Ketters moeten meer gestraft wor den dan wie zich aan majesteitsschen nis of valsmunterij schuldig hebben ge maakt. Strenge reformatoren dachten er ei genlijk niets anders over. Alleen, de ket ters zijn in de ogen van de protestan ten nu de katholieken zoals de prote stanten dat in de ogen van de katnolie- ken waren. Vanaf de Franse revolutie maak-: de gewetensvrijheid dan steeds meei vor deringen in de zeden en instellingen on danks de val van Napoleon en de Restau ratie der Bourbons. In de officiële denk schema's van Rome zag men hierin aanvankelijk slechts indifferentisme en Gregorius XVI toornde in „Mirari vos" (1832): Uit de vergiftigde bron van indifferen tisme vloeit de valse en absurde stelregel voort, of beter de razernij dat men aan allen de vrijheid van geweten moet geven en die ook voor allen moet waarborgen. Verderfelijke dwaling waartoe die absolute en teugeloze vrijheid van opinie heeft ge leid, die tot ondergang van de Kerk en de Staat zich overal heeft verspreid.... Hier mede wordt ook de allerverderfelijkste vrijheid van de drukpers verbonden, die men niet genoeg kan haten noch veraf schuwen en die sommigen met zoveel la waai en aandrang durven te vragen en overal te verspreiden. De nieuwe gevormde staat België had in 1830 echter al een grondwet aange nomen, die volledig vrijheid van ere dienst voorschreef. „Die valse en ab surde stelregel of' liever die razernij" werd hier met instemming van het epis copaat toegepast! Prof. Leclercq legt uit, hoe in de landen die de aandacht van Rome het meest gaande maakten de beweging voor de vrijheid heel anders was gekleurd. Eigenlijk veroordeelde de paus het „liberalisme" in zijn meest extreme vorm zoals liberalen die ook niet voorstaan het anarchisme. WAAR BEHOREN DE ZWARTE HOKJES? Een puzzel als deze kan zeker tot de minder gemakkelijke opgaven gerekend worden en zal echt iets zijn Voor de ware liefhebbers, die luierend in het zonnetje eens een uurtje aan een puzzel willen besteden. Ons diagram is zonder zwarte hokjes en zonder nummers. Gegeven worden slechts genummerde omschrijvingen, zoals dat bij gewone kruiswoordraadsels het geval is. Aan de liefhebbers de taak de puzzel zonder de zwarte hokjes op te lossen en te bepalen, waar die zwarte hokjes, die er eigenlijk in horen dan wel behoren te staan. Veel succes! OMSCHRIJVING Horizontaal: 1 dans; 4 boom; 6 vereist; 8 Frans pers. voornaamw; 10 deel der V.S.; 12 behoeftige; 14 meer in Amerika; 16 pl. d. Betuwe; 18 afbeelding; 21 jongens naam; 23 plezier; 24 wondvocht; 25 vis- gerei; 26 jongensnaam; 29 kaartenver zameling; 32 onmeetbaar getal; 33 meis jesnaam; 34 op de wijze van; 36 rond hout; 37 bekende motorraces; 39 beves tiging; 40 rechthoekig stuk karton; 41 nummer; 43 pers. voornaamw.; 44 om roepvereniging; 46 als eerder; 47 geogr. aanduiding; 48 gladde; 51 incasseren; 53 veren verlies; 54 babyattribuut; 57 te zijner tijd; 59 rivier in Portugal; 61 leger; 62 wond; 63 deel v. d. voet; 65 meisjesnaam; 67 toespraak; 69 andere; "70 rare man; 71 onvruchtbaar; 72 eil. i. d. Indische archipel. Verticaal: 1 werkelijk; 2 jongensnaam; 3 alpen weide; 4 lidwoord; 5 op dit moment; b dwaas; 7 genoegen; 9 eetgerei; 11 rei- niginsmiddel; 12 deel v d. kachel; 13 klepper: 15 Eur. vulkaan; 17 Germ, vuurgod; 19 rang i. h. leger; 20 als eerder; 22 proef; 27 drank; 28 deel v. h. been; 30 oogvocht; 31 plaats i h. Gooi; 32 nachtkleding; 34 soort schip; 35 krantenjongen; 38 vogel verblijf42 groot mens; 45 royale; 47 bez. voor naamw.; 49 vorm van gillen; 50 her kauwer; 51 meisjesnaam; 52 Eur. vul kaan; 53 al; 55 stad der oudheid; 56 water in Friesland; 58 anti; 60 tijdperk: 62 menselijk geluid; 64 eikeschors; 66 meisjesnaam; 68 jongensnaam; 69 ge wicht. OPLOSSING Horizontaal: 1 sa; 3 kram; 6 pool; 9 ad; 11 pisa; 13 steen; 15 oslo; 17 krot; 18 doel; 19 rein 20 eddie 23 naar; 24 eire; 26 orde; 28 irene; 31 non; 33 anker; 37 kan; 38 pa; 40 tl; 41 aap 42 tu; 43 assen; 44 ur; 45 vee 47 ls; '3 oo; 50 iel; 53 serre; 55 els; 57 rogge; 59 asem; 61 isar; 63 kaas; 65 essen; 67 kaal; 70 atol; 71 edam 72 dame; 74 dolle; 77 apis 79 en; 80 rbem 81 aken; 82 nt. Vertikaal 1 spar; 2 ai; 3 karnen; 4 aster; 5 mt; 6 pê; 7 onder; 8 loenén; al; 10 door 12 ski 14 end; 16 sla; 21 dén; 22 ion; 25 iep; 27 dal 28 ik; 29 ra; 30 enter; 32 oksel; 34 karig; 35 ea; 36 rp; 39 aas; 40 tno 45 vs 46 ee; 47 les; 49 ora; 51 eg; 52 le; 54 raster; 55 ems; 56 sie; 58 orkaan; 60 eelde; 62 sneek; 63 kade; 64 aam; 66 sol; 68 amp; 69 last; 73 am; 75 om; 76 la; 78 in. Zaterdag 4 juli HILVERSUM I 403 M VARA: 12.30 Mededelingen t.b.v. land en tuinbouw. Aansluitend: postduivenbe- richten. 12.33 Sportnieuws. 13.00 Nieuws. 13.15 VARA-Varia. 13.20 Radio Jazzclub. 13.50 Uitlaat, programma voor de twin tigers. 14.25 Metropole-orkest. 15.05 Ge sproken portret. 15.20 De Metropolitan na 1950 (gr.): Verkorte uitvoering van de opera's Don Pasquale en Samson et Dalila. (Om 16.15 Nws. en boekbespre king). 17.30 Lichte orkestmuziek (stereo- fonische uitzending). 18.00 Nieuws en commentaar. 18.20 Ramblersrevue. 18.45 Elektronisch orgelspel. 19.00 Tijd voor teenagers. 20.00 Nieuws. 20.05 Neder lands Tangocomponist.zeven letters muzikaal klankbeeld rond Arie Maasland. 20.50 Pianospel met instru mentale begeleiding (gr.). 21.15 Onbe woondinterview met grammofoon- muziek. 22.00 Lichte orkestmuziek. 22.15 Muzikale commentaartjes. 22.30 Nieuws. 22.40 Balans: hoofd- en bijzaken uit de actualiteit. 22.55 Zij die van de zon le ven; licht vakantieprogramma. 23.30 Lichte grammofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II 298 M KRO: 12.00 Angelus. 12.04 Katholiek nieuws. 12.10 Lichte grammofoonmuziek. 12.50 Regeringsuitzending: Alleen een glas water, een vraaggesprek met Clau de Belloni met ir. C. van Rooijen, Direc teur van het Rijks Instituut voor Drink watervoorziening. 13.00 Nieuws. 13.15 Marktberichten voor boeren en tuinders. 13.18 Musicerende dilettanten. 13.45 Dwars door de groene hel, reisbeschrij ving door Brazilië. 14.00 Voor de jeugd, (plm, 16.30 Eventueel reportage Tour de France 1964). 16.30 De Springplank. 17.00 Lichte klassieke werkjes (gr.). In de pauze: 17.30-17.40 Boekbespreking. 18.00 Kunstkroniek. 18.30 Populaire grammo foonmuziek. 18.50 Lichtbaken, lezing. 19.00 Nieuws. 19.10 Actualiteiten. 19.22 Tour de France 1964. 19.30 Holland Fes tival 1964: Kamerkoor, Residentieorkest en zangsolisten: klassieke muziek. 20.30 Raaien ma^r, muzikaal spelletje. 21.30 Onze kinderen en het Middelbaar Onder wijs, lezing. 21.45 En toen... gingen we plaatjes draaien. 22.10 Ie Wereldoorlog 1914-1918, documentaire. 22.30 Nieuws. 22.40 Tekenen des tijds, lezing. 23.00 Mo derne balletmuziek (gr.). (Stereofonische uitzending). 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL VLAAMS 324 m: 12.00 Nieuws. 12.03 De ronde van de derde man. 12.08 Grammofoonmu ziek. 12.15 Amusementsmuziek. (Om 12.25 Weerbericht). 12.55 Programma-over zicht. 13.00 Nieuws. (Om 13.15, 14.05 en 15.05 Reportage van de Tour de France). 13.20 Amusementsprogramma met veel muziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Voor de auto mobilisten. 14.30 Gevarieerde muziek. 14.50 Radioweek I14.55 Zang. 15.00 Nieuws. 15.03 Amusementsprogramma met muziek. (Tussen 15.45 en 17.00 Re portage van de Tour de France). 17.00 Nieuws en berichten. 17.30 Kerkorgel recital. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de sol daten. 18.28 Paardesportberichten. 18.30 Zomerliedjes uitgevoerd door kinderkoor. 18.45 Uitslagen en standen van de Tour de France. 19.00 Nieuws en commentaar uit Amerika. 19.40 Grammofoonmuziek. 20.45 Lichte barmuziek. 21.00 Gevarieerd muzikaal programma. (In de pauze om plm. 22.00 Nieuwsoverzicht en berichten). 23.30 Dansmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL FRANS 484 fn: 12.18 Gevarieerde muziek en actualiteiten. 14.45 Gevarieerde muziek. 17.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten, 19.08 Lichte muziek. 19.30 Nieuws. 20.00 Hoorspelen. 20.30 Lichte muziek. 22.00 Wereldnieuws. 22.15 Jazzmuziek. 22.55 Nieuws. 23.00 Gevarieerde muziek. 23.55 Nieuws. Zondag 5 juli HILVERSUM I 402 M VARA: 8.00 Nieuws, sportmededelingen, postduivenberichten en socialistisch strijdlied. 8.18 Voor het platteland. 8.30 Weer of geen weer, gevarieerd program ma. 9.45 Geestelijk leven, toespraak. 10.00 Oude kamermuziek (opn.). 10.30 Literair vraaggesprek. 11.00 Populair klassieke muziek (gr.). AVRO: 12.00 Divertimento Solistenparade: lichte muziek. 13.00 Nws. 13.07 De toestand in de wereld, lezing. 13.17 Mededelingen of grammofoonmu ziek. 13.20 Cabaretprogramma. 13.50 Boekbespreking. 14.00 Latijns-Amerikaan se klanken (gr.). 14.30 Omroeporkest: Semi-klassieke muziek (stereofonische uitzending). 15.30 Tour d'Europe, licht programma. 16.00 Dansorkest en zangso listen. 16.30 Sportrevue. VARA: 17.00 Dansmuziek voor de tieners. 17.30 Hoor spel voor de jeugd. 17.50 Nieuws, sport uitslagen en sportjournaal. VPRO: 18.30 Na jaren van scheiding, literaire uitzen ding. 18.45 Cabaret in Kikkerland: Ne derlandse kleinkunst op de grammofoon plaat. 19.30 Korte doopsgezinde kerk dienst. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Rijk dom der welluidendheid (gr.). 21.00 Fa kir, hoorspel. 21.35 Licht instrumentaal ensemble. 21.50 Voordracht. 22.10 Lichte muziek uit Italië. 22.30 Nieuws. 22.40 Journaal met o.m. Tour de France 1964. 23.05 BRT-symfonie-orkest met BRT- koor en zangsoliste: Moderne muziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II 298 M KRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Klassieke gram mofoonmuziek. 8.25 Inleiding hoogmis. 8.30 Hoogmis. 9.30 Klassieke pianomuziek (gr.). 9.45 Nieuws. Convent van kerken: 10.00 Heiligingssamenkomst van het Le ger des Heils. KRO: 11.15 Klassieke en moderne kamermuziek (gr.). 12.00 In het land van de dichter, literaire lezing. 12.20 Lichte grammofoonmuziek. 12.50 Buiten lands commentaar. 13.00 Nieuws. 13.10 Lichte grammofoonmuziek. 13.30 Idem. 14.00 Holland Festival 1964: Residentie orkest: klassieke muziek. 14.30 Viool en piano (gr.)klassieke muziek. 15.00 Lich te grammofoonmuziek, afgewisseld met sportreportages en uitslagen. 16.30 Ves pers. IKOR: 17.00 Hervormde kerkdienst. 18.00 Oecumenisch nieuws. 18.10 Koor zang. 18.30 Waar blijft het Wilde Ganzen- geld?: rekening en verantwoording over de gelden, die tijdens het tweede kwar taal van dit jaar werden ontvangen. 18.45 Grammofoonmuziek. 18.50 De kerk aan het werk: actualiteiten van het kerkelijk erf. 19.00 De Open Deur, veertiendaagse rubriek. NCRV: 19.30 Verzoekprogram ma van geestelijke muziek (gr.). 20.00 Nieuws. 20.08 Reflex: een wekelijkse be spiegeling over leven en samenleven. 20.15 Operettemuziek met toelichting. 21.15 Reisoogst (20): zwerftochten door gedroomde en werkelijke werelden. 21.35 Stereofonische uitzending: Klassieke grammofoonmuziek. 22.25 Boekbespre king. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondgebed. 22.50 Franse chansons (opn.). 23.05 Lich te grammofoonmuziek. 23.55-24.00 Nws. BRUSSEL VLAAMS 324 m: 12.00 Nieuws. 12.03 De ronde van de derde man. 12.08 Grammofoon muziek. 12.15 Amusementsmuziek. 12.55 Programma-overzicht. 13.00 Nieuws en berichten. 13.20 Voor de soldaten. 14.00 Nieuws. 14.03 Opera- en Belcantoconcert (Om 15.30, 16.00, 17.00, 18.00, 18.25, 19.00. 20.00, 20.35 en in aansluiting met het nieuws van 22.00: Berichten voor de au tomobilisten). 15.30 Gevarieerd program ma. (Om 17.00 Nieuws en berichten Voor de scheepvaart en om 18.00 Nieuws). 18.30 Katholieke uitzending. 19.00 Nieuws. 19.40 Gevarieerde muziek en berichten. 21.00 Noordzeefestival: Koorzang. 22.00 Nieuws. 22.20 Koorzang (vervolg). 23.00 Nieuws. 23.05 Dansmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL FRANS 484 m: 12.18 Gevarieerd programma. 13.00 Nieuws. 13.15 Gevarieerd program ma met reportages. 17.00 Nieuws. 19.30 Nieuws. 22.00 Wereldnieuws. 22.55 Nieuws. 23.00 Jazzmuziek. 23.55 Nieuws. Maandag 6 juli HILVERSUM I 402 M VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte grammofoonmuziek. (7.30 Van de voorpagina, praatje). 8.00 Nieuws en socialistisch strijdlied. 8.18 Lichte gram mofoonmuziek. 8.50 Gymnastiek voor de vrouw. 9.00 Klassieke orkestwerken (gr.) (stereofonische uitzending). 9.35 Water standen. VPRO: 9.40 Ik heb uw num mer niet, overdenking. VARA: 10.00 Amusem* nts- en lichte muziek (r.). 11.00 Nieuws. 11.02 Voordracht, 11.20 Onbe woond: interview en grammofoonmuziek. HILVERSUM II 298 M NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Dagopening. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. 7.45 Ra diokrant. 8.00 Nieuws. 8.15 Gewijde mu ziek (gr.), 8.30- Lichte grammofoonmu ziek. 9.00 Verzoekprogramma voor de zieken. 9.40 Voor de vrouw. 10.10 Klassie ke grammofoonmuziek. 10.30 Rondom het woord: theologische etherleergang. 11.05 Lichte grammofoonmuziek. Zaterdag 4 juli NTS: 14.00-17.00 en 17.45-19.30 Eurovi sie: Directe reportage van het Interna- tionale tennistoernooi te Wimbledon van de finales dames enkelspel, heren dub bel, dames dubbel en gemengd dubbel. AVRO: 17.00 Voor de kinderen. 17.30 Pinky en Perky, TV-film (tot 17.45). 19.30 Top Cat, TV-film. NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. AVRO: 20.20 Televizier 20.50 Dick van Dyke Show (dl. 18). 21.15 Chansons. 21.40 Frinton Potassy, TV- film. 22.20 Zomeravondmelodie. NTS: 22.45 Journaal. 22.50-23.00 Filmverslag van de Tour de France. Experimentele uitzendingen op het tweede net (kanaal 27) NTS: 20.20 Hartendrie, interstedentoer- nooi. 21.50-22.20 Klassiek pianoconcert. FRANS-BELGIë: 19.00 Berichten Coq- a:l'ane: nieuwe zomeruitzending over de dieren. 19.33 International Detective: de zaak Washington, nieuw politiefeuilleton. 20.00 Journaal. 20.30 Eurovisie: Filmver slag van de Tour de France. 20.40 La roue, speelfilm. 22.20 Face au public: Colette Renard. 23.00 Journaal en film verslag van de Tour de France. VLAAMS-BELGIë: 14.00-18.00 Eurovi sie: Tennis. Reportage van de finale en kelspel dames en dubbelspel heren in de internationale tenniskampioenschappen te Wimbledon. 19.30 Tijd voor U: geva rieerd programma. 20.00 Nieuws. 20.20 Programmaoverzicht. 20.25 Sportnieuws. 20.40 De vader van de bruid: Kay zorgt voor het avondeten, TV-feuilleton. 21.05 Pro en contra: amusementsprogramma, 21.55 Het 87e politiedistrict: Onder hyp nose (The pigeon), TV-politiefeuilleton. 22.45 Nieuws. Met Leo XIII komt een geheel andere toon, zij het dat hij nog theoretisch uit gaat van de oorspronkelijke stellingen: Uit alles blijkt dat het geenszins is toe gelaten zonder enig onderscheid de vrij heid van gedachte, pers< onderwijs en godsdienst op te eisen, té verdedigen of toe te kennen als zoveel rechten die door de natuur aan de mens gegeven worden. Indien de natuur die wettelijk had gege ven, zou men het recht hebben zich aan Gods macht te onttrekken en geen enkele wet zou de menselijke vrijheid kunnen matigen. Uit dat alles volgt ook dat die verschillende vrijheden om goede redenen geduld kunnen worden, indien een wijs bestuur hen maar belet in losbandigheid en wanorde te ontaarden. In 1888 is er dit woord van Leo XIII'. „De vrijheid, opperste goed van de na tuur en uitsluitend bezit van de wezens met rede en verstand begaafd, bezorgt de mens een waardigheid waardoor hij aan zijn eigen inzicht is toevertrouwd en meester wordt van zijn handelin gen". Na de eerste wereldoorlog komt er een nieuwe wending. Pius XI en meer nog Pius XII ontwikkelen een leer, die het menselijk gezag het recht om de religi euze en morele dwaling te ondeidruk ken beslist ontzegt. „Men vindt dat met noch in de algemene overtuiging van de mensen noch in het christelijk gewe ten noch in de bronnen van de Open- baring, noch in de praktijk van de Kerk". Pius XII wijst op Christus woord: „Laat op de akker het onkruid groei en met het goede zaad omwille van het graan". Tegenover degenen, die zeggen: „Al leen de waarheid heeft rechten, de dwa ling heeft er geen enkel", merkte kardi naal Bea onlangs op: „De dwaling is een abstractie en kan als dusdanig geen enkel recht hebben. Maar de mens heeft rechten ook in het geval van de onover komelijke dwaling. Hij heeft het recht en de plicht zijn geweten te volgen en hij heeft hiermede ook het recht om in die onafhankelijkheid door allen geëer biedigd te worden".. Ziehier dan een aantal uitspraken, zo als prof. Leclercq er meer heeft geplukt langs dé weg der geschiedenis. Er is een belangrijke evolutie in het katnolie- ke denken op dit gebied, evenwijdig lo pend met de evolutie van verhoudingen, en toestanden. Ook door anderen is aan de vrijheid geweld aangedaan. Nog zijn er veel staten die de universele verklarin gen van de Rechten van de Mens onder tekenen en. negeren. De Kerk kiest nu echter openlijk par tij voor het broederlijk respect voor al len die van goede wil zijn. Het is een actueel en boeiend geschrift dat de Leuvense professor ons aanbiedt. Hij brengt nog tal van vraagstukken, samenhangend met het hoofdthema, ter sprake en redeneert spits en levendig. Jammer alleen dat de Nederlandse ver taling zoals ze bij Nelissen (Bilthoven) verscheen onder de titel „De vrijheid van opinie en de katholieken" verre van vlekkeloos is. Opvallend is bijvoorbeeld dat i prince" in de betekenis van „vorst" herhaaldelijk door „prins" wordt ver taald. Taalkundige hinderlijkheden mo gen niet afschrikken van het ter hand nemen van dit werk. Het is de moeite waard. Zondag 5 juli KRO: 11.00- plm. 12.15 Hoogmis. NTS: 19.30 Weekjournaal. 19.55 Journaal. 20.00 Sport in beeld. NCRV: 20.30 Voordracht. NTS: 20.45 De geschiedenis van de oude eik, documtenaire film. NCRV: 21.30 On der vier ogen, interview. 22.00 Zangreci tal en interview. 22.25 Dagsluiting. NTS: 22.35-22.40 Journaal. FRANS-BELGIë: 16.30 Gevarieerd programma. 19.30 Robin des Bois, feuil leton: Le Chateau abandonné. 20.00 Journaal. 20.30 Eurovisie: Filmverslag van de Tour de France. 20.40 Maitre Don Gesualdo, feuilleton. 22.05 Eurovisie: Zo- merconcert in de tuinen van Tivoli te Kopenhagen: volks- en balletmuziek. 22.55 Journaal en filmverslag van de Tour de France. VLAAMS-BELGIë: 11.00-11.40 H. Mis. 15.20 Internationaal waterballet. 16.30 De Flintstones, tekenfilm (herhaling). 16.55 Voor de kleuters. 17.15 Eurovisie (ARD) Reportage van het Concours hippique: wedstrijd der kampioenen te Aken. 19 00 Mooie Olga, poppenfilm. 19.15 Ivanhoe, TV-feuilleton voor de jeugd. 19.40 Bugs Bunny: Geo P. Dawy, serie tekenfilms. 20.00 Journaal. 20.20 Programmaoverzicht 20.25 Sportnieuws. 20.40 Danny Kay-show (II). 21.30 Een huwelijk zal gesloten wor denspel. 21.55 Sportuitzending. 22.25 Nieuws. ZONDAG 5 juli. Zevende zondag na Pink steren. Groen. Mis: Omnes gentes. Cre do. Prefatie van de H. Drievuldigheid. MAANDAG 6 juli. Mis van de zevende zondag na Pinksteren: Omnes gentes. Groen. DINSDAG 7 juli. H. H. Cyrillus en Me thodius. Wit. (Deze apostelen van de Slavische volken waren broers, afkom stig uit Thessalonica. Zij leefden in de negende eeuw. Door Paus Hadrianus II werden zij tot bisschop gewijd), 's Her togenbosch: Zoete Lieve Vrouw van Den Bosch. Wit. (De verering van dit Maria-beeld was al in de 14e eeuw be kend toen in 1629 Den Bosch in handen van de Protestanten kwam, werd het beeld in het geheim overgebracht naar Brussel. Door de zorg van mgr. Zwijsen kwam het in 1853 terug naar de kathe draal van St. Jan, waar het nog steeds een middelpunt is van Maria-verering). Tweede gebed H.H. Cyrillus en Me thodius. Credo. Prefatie van de H. Maagd Maria. WOENSDAG 8 juli. H. Elisabeth van Por tugal. Wit. (Door haar huwelijk met Dionysius I werd zij koningin van Por tugal. Na de dood van haar gemaal trad zij in het klooster der Clarissen. Zij was een voorbeeld van naastenliefde en een ware vredestichtster. Zij stierf te Coïm- bra in 1336). DONDERDAG 9 juli. H.H. Martelaren van Gorcum. Rood. (Na afschuwelijke mishandelingen werden deze priesters van Gorcum naar Brielle gevoerd, waar zij even buiten het stadje in een turf schuur de marteldood stierven. Zij stierven als verdedigers van het opper gezag van de Paus en van de eucharis tie. In 1867 werden zij heilig verklaard). VRIJDAG 10 juli. De zeven heilige broers en Rufina en Secunda. Rood. (De broers waren kinderen van de H. Felicitas. Omstreeks 162 stierven zij te Rome de marteldood. De twee maagden onder gingen hetzelfde lot omstreeks 257). ZATERDAG 11 juli. Mis van de H. Maagd Maria op zaterdag: Salve. Wit. Tweede gebed H. Pius I. (Deze Paus bestuurde de Kerk van 140 tot 155 toen hij de marteldood stierf). Prefatie van de H. Maagd Maria. Breda: Zegepraal van de H. Norbertus. (Met dit feest gedenken we de overwinning, die Norbertus hedft behaald op de ketterij van Tanchelm, die de leer over de Eucharistie ver wierp). Wit. Tweede gebed H. Pius I.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 21