VERNIELING, MISHANDELING MOORD
New York leeft onder terreur
Dow Ter neuzen: grootste
chemische complex Europa
F ranse PTT gaat over tot
automatische sortering
van jeugdgangs
Ruim vijftig landen nemen
deel aan verkeersexpositie
Wetenschappelijk van
het roken genezen
S'ers
Jonge negers rebelleren
tegen blanke maatschappij
VOLGEND VOORJAAR OPENING
Concurrerende
benden werken
nu samen
Geen vertrouwen
De Bloedbroeders
Avondklok
EENS IN DE VIJFTIEN JAAR: WAPENSCHOUW
DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 4 JULI 1964 21
>neel
Vergroting van
markt in het
vooruitzicht
Eerste aanzet
Belangrijk
Maanraket
Noviteit
Motieven
G emeenschappelijk
md. Het salaris voor
i is f 206,62 bruto per
Dst, inwoning en be-
i je f 533,58 tot maxi-
rop wordt een redelijk
woning en bewassing
■e inlichtingen worden
•directrice van „Cou-
;ogenbosch). Ook kan
gemaakt onder no.
JBOSCH
steld diploma of
tnse, Duitse en
ing:
•n f 359,--
'0 vakantietoeslag,
ordt een toeslag
diploma hopen te
men.
/ens te richten aan
's-Hertogenbosch,
en opleiding tot vak-
heeft tot doel daartoe
Hen in
rswerkzaamheden
wat daarbij hoort.
leiding werk in de
t moderne technische
ar Roosendaal heen en
jke inlichtingen. Hiertoe
I en opgezonden naar:
neelzaken, 2e afdeling,
Leeftijd:jaar
NALERING
(Van onze verslaggever)
Eind dit jaar zal het complex
van Dow Chemical Internatio
naal N.V. in de Nieuw Neuzen-
polder in de gemeente Terneu-
zen in bedrijf worden gesteld.
Waarschijnlijk zal in het voor
jaar van 1965 de officiële ope
ning van het complex plaats
vinden. Wanneer de opening is
geschied zal er voorlopig ech
ter nog geen stilstand intreden:
er zijn nog allerhande plannen
om het bestaande complex uit
te breiden met nog enkele fa
brieken, die de open ruimte tus
sen het noordelijk en zuidelijk
deel van het Dow-terrein (zie
foto onder) zullen vullen. Die
uitbreidingen zullen zodanig
zijn dat Terneuzen over enkele
jaren het grootste chemische fa
briekscomplex van Europa bin
nen zijn gemeentegrenzen zal
hebben.
Ds twee hierbij afgedrukte lucht
foto's van onze fotograaf T. Slag
boom laten duidelijk de stand van
zaken op het Dow-terrein zien. Op
de foto boven ziet men de enorme
pier, die in de Westerschelde steekt
en waarop een net van twaalf buizen
van respectabele doorsnede zijn ge
legd, waardoor een belangrijk gedeel
te voor de bevoorrading van de fa
brieken van Dow zal plaatsvinden.
Aan de pier kunnen grote schepen
aanmeren. De aanlegsteiger aan het
eind van de pier zal mettertijd voor
een groot gedeelte worden aange
daan door schepen van de eigen vloot.
Voorts ziet men op deze foto de „be
bouwing" van het noordelijk gedeel
te van het fabrieksterrein met voor
namelijk de opslagtanks „het re
servoir van het complex" en en
kele andere bedrijven.
Op de foto ziet men het zuidelijk
gedeelte van het terrein, waarop
plaats is ingeruimd voor de styron-
fabriek, die al in september met de
produktie zal beginnen en dus de
eerste aanzet van de Terneuzense
produktie van Dow zal zijn. In het
midden van de foto het kantoorge
bouw, dat inmiddels ook al voor een
groot gedeelte is betrokken. Rondom
het kantoorgebouw zullen de nieuwe
fabrieken worden gegroepeerd. Zij
nog opgemerkt dat ook een groot ge
deelte van het braakliggend terrein
rechts op de onderste foto zal wor
den bebouwd. Dow Chemical Inter
nationaal N.V. heeft indertijd onge
veer 80 hectare grond aangekocht.
In een speciaal supplement
van dé internationale editie van
The New York Times, die, zoals
wij reeds berichtten, binnenkort
in Zeeuwsch-VIaanderen en in
het Botlekgebied zal worden ver
spreid laat de directeur van Dow,
de heer Collin W. Robertson, we
ten, dat doordat Dow in Terneu
zen gaat produceren veel afne
mers sneller en beter worden be
diend, waardoor de markt voor
de Dow zich ongetwijfeld nog
zal vergroten".
In een interview verklaart hij
voorts dat het Terneuzense complex
een hechte basis is voor een toe
komstige uitbreiding van het pro-
duktieprogramma. Hij acht het niet
onmogelijk dat de vestiging in Ter-
neuzen behalve het grootste bedrijf
ook een van de belangrijkste chemi
sche bedrijven van Europa wordt.
De vestiging in Terneuzen is, zoals
bekend, vooral bestemd voor Dow's
plasticverwerkende industrie.
(Van onze Parijse correspondent)
Binnen afzienbare tijd zullen in Frank
rijk de brieven gefrankeerd worden met
lichtgevende postzegels. Bovendien zal
elke brief, die we ontvangen, beneden
rechts op de enveloppe, verschillende,
horizontale streepjes vertonen. Deze
streepjes betekenen, in codeschrift, het
adres van de geadresseerde.
Natuurlijk moeten wij als wij een brief
posten net zoals nu duidelijk, midden op
de enveloppe, het adres van de geadres
seerde blijven schrijven. Daarenboven
zullen de Franse posterijen de brief
schrijver vragen om het departement,
waarin de geadresseerde woont, op de
enveloppe aan te duiden met zijn eigen
nummer, hetzelfde dat op de nummer
platen van de auto's staat.
Dit systeem maakt de elektronische
sortering mogelijk en zal de taak van het
postpersoneel in hoge mate vergemakke
lijken. Het is een elegante oplossing voor
het steeds moeilijker werdende sorte
ringsprobleem.
Op de expositie „Philatec", welke te
Parijs plaats heeft in het Grand Palais,
kan het publiek kennis maken met ver
schillende elektronische machines, uitge
vonden door het „Centre National d'Etu-
des des Télécommunications".
In het kader van de „Dag van de Tech
niek", welke georganiseerd werd door
„Philatec", hebben verschillende inge
nieurs en leidende personen van de Fran
se P.T.T. zich bezig gehouden met het
sorteringsprobleem van de brieven, een
probleem, dat steeds dringender om een
urgente oplossing vraagt.
In 1948 hebben de Franse posterijen
2.700.000.000 brieven gestempeld, gesor
teerd en bezorgd. In 1962 was dit getal
tot 5.500.000.000. Men voorziet, dat de
P.T.T. in 1970 zeven miljard brieven zal
moeten bezorgen en in 1985 twaalf mil
jard. Deze miljarden brieven moeten ge
sorteerd worden volgens bestemming:
land, provincie of departement, stad of
dorp, straat.
Bij deze getallen zijn de postpakketten
niet inbegrepen. In 1962 bedroeg het ge
tal der per post verzonden voorwerpen
gemiddeld 120 stuks per inwoner Men
schat, in Frankrijk, dat er er 200 in 1985
zullen zijn.
Het werk van het elektronische systeem
zal steeds uit drie en soms uit vier etap
pes bestaan.
1) Een machine zal de brieven auto
matische rechtop zetten, zodat alle brie
ven het adres aan dezelfde kant tonen.
Hier komt de fosforiserende postzegel
tussenbeide, welke het aan een fotoelek-
trische cel mogelijk maakt om de brief
in de goede richting te oriënteren. Deze
machine kan 36.000 brieven per uur ver
werken.
2) Daarna g*aan de brieven naar in-
dexatieposten, waar de enveloppen, be
neden links, voorzien worden van hori
zontale, fosforiserende streepjes: het
adres in codeschrift van de geadresseerde.
Eén persoon kan zo 4.200 brieven per uur
behandelen.
3) De brieven, voorzien van het fos
foriserende adres in codeschrift, gaan ver
volgens naar de automatische sorterings-
mnchinc, welke per uur 50.000 brieven,
bestemd voor 50 verschillende richtingen
of 25.000 brieven voor 100 verschillende
richtingen kan sorteren.
4) de brieven, welke in de centrale
bureaus van de grote steden arriveren,
kunnen hier een vierde behandeling on
dergaan: een elektronische sortering vol
gens de arrondissementen, de wijken en
zelfs de straten.
Ingenieurs bestuderen reeds voor een
meer verwijderde toekomst een brieven-
sorteringsmogelijkheid, waarbij helemaal
geen menselijke tussenkomst meer nodig
zal zijn. Een dergelijke sortering zal
slechts mogelijk zijn voor brieven met een
getypt adres en als de technici een op
lossing gevonden hebben voor het moei
lijke probleem van de automatisch# le
zing van de getypte letters.
enen in het
oma en de
Boekhouden
*en.
an de N.V.
3RIA" afd.
ord recht,
leiding kunt
en tussen
(Van onze correspondent)
Rondzwervende benden jeugdige nietsnutten, meestal kleurlingen,
oefenen een zo hevige terreur uit in New-York, dat duizenden het
nu niet meer wagen 's avonds uit te gaan, uit vrees te worden aan
gerand, beroofd of mishandeld.
Dit werd officieel toegegeven door de gemeentelijke autoriteiten,
nadat de eerste twee weken van de maand het record aan geweld
plegingen had bereikt in de geschiedenis van Manhattan en de
New-Yorkse randgemeenten. De stad heeft nu dan ook veel weg van
een belegerd politiekamp.
dig wegebben, maar dan enkel om la-
Vele metro-treinstellen hebben nu een
escorte van politie-agenten wanneer ze
's avonds laat van en naar de verder
afgelegen wijken rijden.
bovengronds kan men in de districten,
die als bijzonder gevaarlijk staan aanga
schreven, haast in elke hoek agenten
zien patrouilleren, gewapend met gum
mistokken en revolver.
Het is de grootste concentratie van po
litie, die ooit te New York, waar de
misdaad nochtans welig tiert, werd in
gezet.
Blijkens verschillende rapporten wer
den sommige benden de laatste tijd in
de negerwijk Harlem speciaal opgeleid
om blanken te overvallen. Zulke raids
waren tot nu toe schaars: meestal gold
het groepen kleurlingen, die ten oorlog
trokken tegen alles en iedereen Ze sloe
gen winkelruiten in en gingen te werk
als vandalen ook in hun eigen wijken,
zowel als in de districten, die overheer
send door blanken worden bewoond.
Nu de blanken meer speciaal op de
korrel worden genomen, vreest de po
litie dat de reactie niet zal uitblijven en
blanke gangs" de uitdaging met tegen-
raids zullen beantwoorden.
Waar een dergelijke „burgeroorlog'
tussen blank en zwart toe zou kunnen
leiden kan men zich nauwelijks voor
stellen. Daarom stellen de autoriteiten
alles in het werk om de benden kleur
lingen onder controle te krijgen voordat
het zover komt.
De leiders van de bewegingen, die te
New York de toepassing van gelijke
rechten voorstaan hebben geen afdoende
verklaring voor deze wilde uitbarsting
van geweld.
Wel zijn ze van mening dat de jonge
neger alle vertrouwen heeft verloren in
de fundamentele eerlijkheid van de blan
ken. Het is inderdaad een feit, dat de
kleurlingen hoogst ontgoocheld zijn door
de onmacht van het congres om de wet
ten op de burgerrechten te doen toepas
sen. Anderzijds worden ze ook steeds
meer ontmoedigd door de groeiende
moeilijkheid aan een baan te komen.
Onlangs nog citeerde de „New York
Times" de mening van de leiders der
bevolking voor gelijke rechten, die een
ter met nog grotere vernielzucht de
blanke wijken weer te overspoelen. Het
lijkt er wel op dat we weldra tijden
zullen beleven, waarin iedereen steeds
een revolver op zak zal hebben".
Een van de meest gevaarlijke benden
te Harlem staat bekend onder de wel
sprekende naam ,,The Blood Brothers".
Aan leden ervan worden heel wat over
vallen op blanken toegeschreven. Hoe
veel blanken zy reeds hebben vermoord
is niet bekend.
Naar verluidt rekruteren de „Bloed
broeders" hun leden bij het schuim van
de samenleving, meer bepaald onder de
jongeren, die verslaafd zijn aan ver
dovende'middelen. Het is niet moeilijk
straatschenders in die omstandigheden
er toe aan te zetten te stelen, te moor
den, te verkrachten en te plunderen.
Sommige leden van de bende worden
speciaal geselecteerd en getraind in ju
do en karate (deze laatste Japanse vecht
methode vooral is erop gericht blijven
de verwondingen en zelfs de dood te ver
oorzaken).
Die training gebeurt in kelders of
op dakterrassen.
Een speurder, die speciaal een onder
zoek instelde naar de werkzaamheden
stemmig de geweldplegingen in de on
dergrondse toeschreven aan ,,de uitbar
sting van bepaalde elementen in de ge
meenschap, aan wie gepaste opvoeding,
werkverschaffing en woongelegenheid
waren ontzegd".
Een kleurling, die door het blad werd
geïnterviewd verklaarde: „Niemand be
kommert zich echt om het negerpro
bleem. De verenigingen voor gelijke
rechten beperken zich ertoe verklaringen
af te leggen, waaruit moet blijken dat
al dit geweld niet gepleegd zou worden,
indien iedereen dezelfde rechten bezat.
Maar daar blijft het dan bij Deze golf
van geweldplegingen zal wellicht spoe-
van deze gang beschreef de „Bloedbroe
ders" als „wilde, psychopatische, moor
dende jonge dieren".
De kleurlingengangs zijn dezelfde die
elkaar destijds bekampten in Harlem.
Maar nu worden ze opgeleid in de idee:
zich verenigen in de strijd tegen de ge
meenschappelijke vijand: de blanke.
Een van de „blanke" districten, die
het meest lijdt onder deze zwarte ter
reur is de wijk rond Columbia Univer-
(Bijzondere correspondentie)
Voortaan zal er slechts eenmaal
in de vijftien jaar over de hele we
reld een internationale verkeers-
tcntoonstelling plaats vinden. Als
eerste treedt de Bondsrepubliek
Duitsland als gastheer op en de
stad Mtinchen zal de benodigde
terreinen beschikbaar stellen. Hier
zullen het volgend jaar de poorten
van de eerste vak-show in de ge
schiedenis van het verkeer geopend
worden.
In München zal niet alleen een demon,
stratie gegeven worden van de techni
sche vooruitgang van onze tijd, maar
ook uitvoerig gesproken worden over de
functionele betekenis, die het verkeer op
het gebied van de contacten tussen de
volkeren heeft. Vooral omdat dit thema
op hetzelfde niveau daarna pas weer
over vijftien jaar ter sprake sal kamen
en de situatie zich op alle gebieden in
onze tijd zo snel verandert, behoeft het
belang van deze tentoonstelling geen
nader betoog, temeer omdat hier een
standpunt bepaald gaat worden dat voor
de hele wereld geldig is.
Men kan zeggen dat het tijdstip van
de Münchense expositie juist gekozen is,
want gedurende de generatie, die ons
nog van het jaar tweeuizend scheidt,
zal het verkeer veel meer dan vroeger
een sleutel voor de welvaart in de we
reld en het technische midde' voor de
samenwerking van de volkeren en tussen
de continenten worden. Op deze wijze zal
het verkeer de ordening van een steeds
groeiende wereldbevolking nelpen ver
lichten.
Het is het doel van de eerste wereld-
verkeers-tentoonstelling zich op deze con
crete taken van de naaste toekomst te
concentreren en wel in het oesef dat er
in de lange geschiedenis van de beheer
sing van ruimte en tijd een keerpunt is
ingetreden.
Men rekent erop dat minstens vijf
miljoen mensen de expositie zullen be
zichtigen. Een half miljoen niervan zal
bestaan uit verkeersdeskundigen en teeh.
nici vanuit de gehele wereld. Herdoor
zal München als nooit te voren in het
middelpunt van het wereldinteresse ko
men te staan en men kan er zeker van
zijn dat de stad deze taak ook op
wereldniveau zal aanpakken.
Het kenteken van de tentoonstelling,
die in het hartje van de stad zal wor
den gehouden, zal een 142 meter hoge
getrouwe copie van de nieuwe Ameri
kaanse Saturnus 5-raket, die d° eerste
Amerikaanse ruimtevaarders naar de
maan zal brengen, zijn. De raket zal
dus een uitstekende blikvanger zijn, die
men al vanaf een grote afstand zai kun
nen zien. Het initiatief hiertoe werd ge
nomen door professor Wernher von
Braun. die tevens ere-voorziiter is voor
de commissie voor ruimtevaart van de
tentoonstellingEen model van deze ra
ket staat reeds als een persoonlijk ge
schenk van Wernher von Braun op het
schrijfbureau van de voorzitter van de
commissie, J. F. G. Grosser.
In de raket zullen liften gebouwd wor
den, waarmee de bezoekers naar de
laatste trap gebracht kunnen worden.
Hier wordt een restaurant, dat een on
vergetelijk panorama bied. ingericht.
Ook de klassieke verkeersmiddelen
van onze getechniseerde wereld zullen
op deze tentoonstelling echter geens
zins te kort komen Midden in de zo
ver van de zee gelegen hoofdstad van
Beieren zal namelijk een modern
vrachtschip van achtduizend ton ge
plaatst worden. De plaats van dit
zeeschip zal een groene wel aan de
voet van de Alpen zijn!
Primeurs zullen er te München even
eens bewonderd kunnen worden. Japan
zal bijvoorbeeld verschijnen met een
bergspoor van twee verdiepingen. In
elke gondel zullen honderd passagiers
vervoerd kunnen worden.
De Duitse posterijen gaan ten gerieve
van de bezoekers met een van de mo
dernste machines speciale postzegels in
meerdere kleuren drukken en tot de
overige attracties zullen kleurentelevisie
en t.v.-telefoon behoren.
Het lijdt dus geen twijfel dat deze
tentoonstelling in de volste betekenis van
het woord een noviteit wordt. Dit echter
niet alleen wegens boven vermelde snuf
jes, maar vooral omdat de vakwereld
in München de ontwikkeling van het
verkeer gedurende de eerste vijftien jaar
voor het forum van de publieke opinie
in de wereld zal gaan bespreken. Alle
landen werden uitgenodigd hier hun pres
laties op het gebied van het verkeer te
lemonstreren en zij zijn hiertoe bereid,
'°als wel bleek uit de talrijke reacties.
Tot nu toe hebben reeds meer dan vijf
tig landen hun deelname toegezegd.
In de beste betekenis van het woord
is verkeer ook een thema van de we
reldpolitiek, waarbij de ontwikkelings
landen en de hiermee verbonden proble
men op de voorgrond staan. De ont
plooiing van de economische kraenten
van deze landen;, hun opname in de
grote economie van de volkeren en de
bevordering van steeds hechtere, veel-
vuldigere en snellere contacten van land
tot land en van continent tot continent
is alleen maar door de technische mid
delen en een aangepaste organisatie van
het wereldverkeer mogelijk Dit alles
zal het voornaamste aspect worden van
de wereldverkeerstentoonstelling in Mün
chen, die hierdoor unieke perspectieven
zal openen op de toekomstige taken van
de techniek en van de volkeren
Het verkeer is geen probleem meer
het is een nachtmerrie gewor
den. In München probeert men die
nachtmerrie (en hopelijk het op
gelucht ontwaken) in kaart te
brengen.
sity, in Manhattan. Jonge blanke stu
denten en zelfs professoren werden op
straat aangevallen en zwaar mishandeld
soms op klaarlichte dag.
L. Carroll Adams, een professor, die
bij een aanval ernstig werd gewond, ver.
klaarde later: „Dit was bepaald een ras-
senincident Zij kwamen op mij afge
stormd al' gillend: „Blanke man, we
gaan u vermoorden!"
Sommige blanke leiders hebben ge-
eist dat een avondklok van kracht zou
worden, teneinde de activiteiten van de
kleurlingen 's nachts beter onder con
trole te kunnen houden. De meeste ge
meentelijke autoriteiten verzetten zich
daartegen, maar de districts-attorney van
Brooklyn, Edward Silver, voelt er wel
voor.
Hij stelde voor dat de politie bevoegd
heid zou krijgen om de jongeren, die
zich 's avonds laat op straat bevinden,
voor ondervraging op te brengen en ieder
die geen bevredigend antwoord kan ge
ven onder arrest te stellen tot hij door
zijn ouders op het politiebureau wordt
afgehaald.
Maar inmiddels leven duizenden in
angst in New York en 's zondags bege
ven kerkgangers zich nu wanneer dat
ook maar enigszins mogelijk is in
groepen naar de kerkdiensten.
(Van onze correspondent in Bonn)
Honderd en twintig mark kost
het, om in het „Instituut voor
Medische Motief-analyse" in
Berlijn van het roken af te ko
men. De kuur is zuiver psycho
logisch. Er komen geen pillen,
tabletten of andere medicamen
ten aan te pas. Ook zelf-kasty-
ding en bovenmenselijke inspan
ning van de wil worden van de
rook-patiënten niet verlangd.
Zij die zich aan de kuur onderwerpen
kunnen zolang verder roken tot zij
eigener beweging de sigaret laten lig
gen. Er zijn patiënten de lichtere
rokers die dat al na een zitting
van twee uren kunnen. Er zijn er
ook die het roken tot de laatste zit
tingen volhouden. En er zullen er
vermoedelijk ook wel zijn, die door
deze behandeling ook niet van het ro
ken afkomen. De eerste kuur tien
zittingen van twee uren :s nog
niet ten einde. Het is derhalve nog
niet mogelijk om een indruk te krijgen
van de resultaten
De kern van de'behandeling is, dat
de stugge rokers het roken uit het
hoofd wordt gepraat. Zij geschiedt
door twee Berlijnse dames naar
Amerikaans voorbeeld.
Voor de patiënt met de eigenlijke
kuur begint, wordt hij (of zij) ondei-
worpen aan wat wordt genoemd een
„diepte-psychologische vóór-behande
ling". Daarbij wordt bij de patiënten
een onderzoek ingesteld naar de on
derbewuste motieven, die hem of haar
er steeds weer toe verleiden naar
het verfrommelde pakje of het keurige
sigaretten-etui te grijpen om er maar
weer eentje op te steken.
Afgezien van de aanstekelijkheid
van het roken wie op het T.V.-
beeldscherm iemand een sigaret ziet
opsteken, is geneigd dit voorbeeld te
volgen zijn de motieven talrijk en
uiteenlopend. Daar zijn b.v. die rokers
die uit oppositie zijn gaan roken: Als
jongen of meisje van twaalf jaar werd
hij of zij door papa op het roken be
trapt en kreeg daarvoor een pak op
zijn c.q haar broek. Daar zijn verder
de pre'stige-rokers, die hun (haar)
streven naar macht stillen met siga
retten. Vrouwen zien in het roken
vaak een teken harer definitieve
emancipatie. Weer anderen roken uit
angst voor het leven of als middel
tegen vereenzaming.
In totaal zijn er ongeveer 90 oorza
ken, die de mens verleiden een min
of meer hartstochtelijke roker c.q.
rookster te worden. Naar deze rook-
motieven zoekt in de eerste plaats het
Berlijnse instituut. Wanneer die mo
tieven bij de individuele patiënten zijn
ontdekt wordt de therapie daarop ge
richt. Deze therapie geschiedt in groe.
pen. De patiënten worden naar leef
tijd en naar overeenkomst hunier
harer levensproblemen in kleine
groepen samengevoegd en dan oegint
de feitelijke behandeling van de
rookzucht.
In de eerste zitting vertelt een
arts een gediplomeerde psycho
therapeute over de gevaren van
het roken, In de volgende zittingen
spreken de patiënten met elkaar
over hun (haar) rook-problemen en
vinden by elkaar de kracht om er
mee uit te scheiden en er daarna
definitief mee op te houden. Daarby
gaat het instituut er van uit, dat
„geestelijke ziekte" en het roken
kan daaronder worden gerekend
gemakkelijker in grotere gemeen
schappen te behandelen zyn, met
meer kans op succes althans.
En wie ook na de tien zit-mgen nog
wil doorgaan met roken is even goede
vrienden met het instituut, dat zegt
niet te willen streven naar totale ab
stinentie (ofschoon die bij een juiste
behandeling te bereiken is). Men wil
in ieder geval de rook-gewoonten der
patiënten matigen en diegenen helpen,
die de dokter heeft aangeraden het
roken er aan te geven.
Overigens: het gaat ook zonder in
stituut voor motief analyse. Uw cor
respondent heeft ook zonder deze hulp
het roken van rond 40 sigareuen per
dag opgegeven. Voornaamste hulp
middel: de weigering zich door een
vodje papier met wat tabak er in
te laten terroriseren