VERNIELING, MISHANDELING MOORD New York leeft onder terreur Dow Ter neuzen: grootste chemische complex Europa F ranse PTT gaat over tot automatische sortering van jeugdgangs Ruim vijftig landen nemen deel aan verkeersexpositie Wetenschappelijk van het roken genezen S'ers Jonge negers rebelleren tegen blanke maatschappij VOLGEND VOORJAAR OPENING Concurrerende benden werken nu samen Geen vertrouwen De Bloedbroeders Avondklok EENS IN DE VIJFTIEN JAAR: WAPENSCHOUW DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 4 JULI 1964 21 >neel Vergroting van markt in het vooruitzicht Eerste aanzet Belangrijk Maanraket Noviteit Motieven G emeenschappelijk md. Het salaris voor i is f 206,62 bruto per Dst, inwoning en be- i je f 533,58 tot maxi- rop wordt een redelijk woning en bewassing ■e inlichtingen worden •directrice van „Cou- ;ogenbosch). Ook kan gemaakt onder no. JBOSCH steld diploma of tnse, Duitse en ing: •n f 359,-- '0 vakantietoeslag, ordt een toeslag diploma hopen te men. /ens te richten aan 's-Hertogenbosch, en opleiding tot vak- heeft tot doel daartoe Hen in rswerkzaamheden wat daarbij hoort. leiding werk in de t moderne technische ar Roosendaal heen en jke inlichtingen. Hiertoe I en opgezonden naar: neelzaken, 2e afdeling, Leeftijd:jaar NALERING (Van onze verslaggever) Eind dit jaar zal het complex van Dow Chemical Internatio naal N.V. in de Nieuw Neuzen- polder in de gemeente Terneu- zen in bedrijf worden gesteld. Waarschijnlijk zal in het voor jaar van 1965 de officiële ope ning van het complex plaats vinden. Wanneer de opening is geschied zal er voorlopig ech ter nog geen stilstand intreden: er zijn nog allerhande plannen om het bestaande complex uit te breiden met nog enkele fa brieken, die de open ruimte tus sen het noordelijk en zuidelijk deel van het Dow-terrein (zie foto onder) zullen vullen. Die uitbreidingen zullen zodanig zijn dat Terneuzen over enkele jaren het grootste chemische fa briekscomplex van Europa bin nen zijn gemeentegrenzen zal hebben. Ds twee hierbij afgedrukte lucht foto's van onze fotograaf T. Slag boom laten duidelijk de stand van zaken op het Dow-terrein zien. Op de foto boven ziet men de enorme pier, die in de Westerschelde steekt en waarop een net van twaalf buizen van respectabele doorsnede zijn ge legd, waardoor een belangrijk gedeel te voor de bevoorrading van de fa brieken van Dow zal plaatsvinden. Aan de pier kunnen grote schepen aanmeren. De aanlegsteiger aan het eind van de pier zal mettertijd voor een groot gedeelte worden aange daan door schepen van de eigen vloot. Voorts ziet men op deze foto de „be bouwing" van het noordelijk gedeel te van het fabrieksterrein met voor namelijk de opslagtanks „het re servoir van het complex" en en kele andere bedrijven. Op de foto ziet men het zuidelijk gedeelte van het terrein, waarop plaats is ingeruimd voor de styron- fabriek, die al in september met de produktie zal beginnen en dus de eerste aanzet van de Terneuzense produktie van Dow zal zijn. In het midden van de foto het kantoorge bouw, dat inmiddels ook al voor een groot gedeelte is betrokken. Rondom het kantoorgebouw zullen de nieuwe fabrieken worden gegroepeerd. Zij nog opgemerkt dat ook een groot ge deelte van het braakliggend terrein rechts op de onderste foto zal wor den bebouwd. Dow Chemical Inter nationaal N.V. heeft indertijd onge veer 80 hectare grond aangekocht. In een speciaal supplement van dé internationale editie van The New York Times, die, zoals wij reeds berichtten, binnenkort in Zeeuwsch-VIaanderen en in het Botlekgebied zal worden ver spreid laat de directeur van Dow, de heer Collin W. Robertson, we ten, dat doordat Dow in Terneu zen gaat produceren veel afne mers sneller en beter worden be diend, waardoor de markt voor de Dow zich ongetwijfeld nog zal vergroten". In een interview verklaart hij voorts dat het Terneuzense complex een hechte basis is voor een toe komstige uitbreiding van het pro- duktieprogramma. Hij acht het niet onmogelijk dat de vestiging in Ter- neuzen behalve het grootste bedrijf ook een van de belangrijkste chemi sche bedrijven van Europa wordt. De vestiging in Terneuzen is, zoals bekend, vooral bestemd voor Dow's plasticverwerkende industrie. (Van onze Parijse correspondent) Binnen afzienbare tijd zullen in Frank rijk de brieven gefrankeerd worden met lichtgevende postzegels. Bovendien zal elke brief, die we ontvangen, beneden rechts op de enveloppe, verschillende, horizontale streepjes vertonen. Deze streepjes betekenen, in codeschrift, het adres van de geadresseerde. Natuurlijk moeten wij als wij een brief posten net zoals nu duidelijk, midden op de enveloppe, het adres van de geadres seerde blijven schrijven. Daarenboven zullen de Franse posterijen de brief schrijver vragen om het departement, waarin de geadresseerde woont, op de enveloppe aan te duiden met zijn eigen nummer, hetzelfde dat op de nummer platen van de auto's staat. Dit systeem maakt de elektronische sortering mogelijk en zal de taak van het postpersoneel in hoge mate vergemakke lijken. Het is een elegante oplossing voor het steeds moeilijker werdende sorte ringsprobleem. Op de expositie „Philatec", welke te Parijs plaats heeft in het Grand Palais, kan het publiek kennis maken met ver schillende elektronische machines, uitge vonden door het „Centre National d'Etu- des des Télécommunications". In het kader van de „Dag van de Tech niek", welke georganiseerd werd door „Philatec", hebben verschillende inge nieurs en leidende personen van de Fran se P.T.T. zich bezig gehouden met het sorteringsprobleem van de brieven, een probleem, dat steeds dringender om een urgente oplossing vraagt. In 1948 hebben de Franse posterijen 2.700.000.000 brieven gestempeld, gesor teerd en bezorgd. In 1962 was dit getal tot 5.500.000.000. Men voorziet, dat de P.T.T. in 1970 zeven miljard brieven zal moeten bezorgen en in 1985 twaalf mil jard. Deze miljarden brieven moeten ge sorteerd worden volgens bestemming: land, provincie of departement, stad of dorp, straat. Bij deze getallen zijn de postpakketten niet inbegrepen. In 1962 bedroeg het ge tal der per post verzonden voorwerpen gemiddeld 120 stuks per inwoner Men schat, in Frankrijk, dat er er 200 in 1985 zullen zijn. Het werk van het elektronische systeem zal steeds uit drie en soms uit vier etap pes bestaan. 1) Een machine zal de brieven auto matische rechtop zetten, zodat alle brie ven het adres aan dezelfde kant tonen. Hier komt de fosforiserende postzegel tussenbeide, welke het aan een fotoelek- trische cel mogelijk maakt om de brief in de goede richting te oriënteren. Deze machine kan 36.000 brieven per uur ver werken. 2) Daarna g*aan de brieven naar in- dexatieposten, waar de enveloppen, be neden links, voorzien worden van hori zontale, fosforiserende streepjes: het adres in codeschrift van de geadresseerde. Eén persoon kan zo 4.200 brieven per uur behandelen. 3) De brieven, voorzien van het fos foriserende adres in codeschrift, gaan ver volgens naar de automatische sorterings- mnchinc, welke per uur 50.000 brieven, bestemd voor 50 verschillende richtingen of 25.000 brieven voor 100 verschillende richtingen kan sorteren. 4) de brieven, welke in de centrale bureaus van de grote steden arriveren, kunnen hier een vierde behandeling on dergaan: een elektronische sortering vol gens de arrondissementen, de wijken en zelfs de straten. Ingenieurs bestuderen reeds voor een meer verwijderde toekomst een brieven- sorteringsmogelijkheid, waarbij helemaal geen menselijke tussenkomst meer nodig zal zijn. Een dergelijke sortering zal slechts mogelijk zijn voor brieven met een getypt adres en als de technici een op lossing gevonden hebben voor het moei lijke probleem van de automatisch# le zing van de getypte letters. enen in het oma en de Boekhouden *en. an de N.V. 3RIA" afd. ord recht, leiding kunt en tussen (Van onze correspondent) Rondzwervende benden jeugdige nietsnutten, meestal kleurlingen, oefenen een zo hevige terreur uit in New-York, dat duizenden het nu niet meer wagen 's avonds uit te gaan, uit vrees te worden aan gerand, beroofd of mishandeld. Dit werd officieel toegegeven door de gemeentelijke autoriteiten, nadat de eerste twee weken van de maand het record aan geweld plegingen had bereikt in de geschiedenis van Manhattan en de New-Yorkse randgemeenten. De stad heeft nu dan ook veel weg van een belegerd politiekamp. dig wegebben, maar dan enkel om la- Vele metro-treinstellen hebben nu een escorte van politie-agenten wanneer ze 's avonds laat van en naar de verder afgelegen wijken rijden. bovengronds kan men in de districten, die als bijzonder gevaarlijk staan aanga schreven, haast in elke hoek agenten zien patrouilleren, gewapend met gum mistokken en revolver. Het is de grootste concentratie van po litie, die ooit te New York, waar de misdaad nochtans welig tiert, werd in gezet. Blijkens verschillende rapporten wer den sommige benden de laatste tijd in de negerwijk Harlem speciaal opgeleid om blanken te overvallen. Zulke raids waren tot nu toe schaars: meestal gold het groepen kleurlingen, die ten oorlog trokken tegen alles en iedereen Ze sloe gen winkelruiten in en gingen te werk als vandalen ook in hun eigen wijken, zowel als in de districten, die overheer send door blanken worden bewoond. Nu de blanken meer speciaal op de korrel worden genomen, vreest de po litie dat de reactie niet zal uitblijven en blanke gangs" de uitdaging met tegen- raids zullen beantwoorden. Waar een dergelijke „burgeroorlog' tussen blank en zwart toe zou kunnen leiden kan men zich nauwelijks voor stellen. Daarom stellen de autoriteiten alles in het werk om de benden kleur lingen onder controle te krijgen voordat het zover komt. De leiders van de bewegingen, die te New York de toepassing van gelijke rechten voorstaan hebben geen afdoende verklaring voor deze wilde uitbarsting van geweld. Wel zijn ze van mening dat de jonge neger alle vertrouwen heeft verloren in de fundamentele eerlijkheid van de blan ken. Het is inderdaad een feit, dat de kleurlingen hoogst ontgoocheld zijn door de onmacht van het congres om de wet ten op de burgerrechten te doen toepas sen. Anderzijds worden ze ook steeds meer ontmoedigd door de groeiende moeilijkheid aan een baan te komen. Onlangs nog citeerde de „New York Times" de mening van de leiders der bevolking voor gelijke rechten, die een ter met nog grotere vernielzucht de blanke wijken weer te overspoelen. Het lijkt er wel op dat we weldra tijden zullen beleven, waarin iedereen steeds een revolver op zak zal hebben". Een van de meest gevaarlijke benden te Harlem staat bekend onder de wel sprekende naam ,,The Blood Brothers". Aan leden ervan worden heel wat over vallen op blanken toegeschreven. Hoe veel blanken zy reeds hebben vermoord is niet bekend. Naar verluidt rekruteren de „Bloed broeders" hun leden bij het schuim van de samenleving, meer bepaald onder de jongeren, die verslaafd zijn aan ver dovende'middelen. Het is niet moeilijk straatschenders in die omstandigheden er toe aan te zetten te stelen, te moor den, te verkrachten en te plunderen. Sommige leden van de bende worden speciaal geselecteerd en getraind in ju do en karate (deze laatste Japanse vecht methode vooral is erop gericht blijven de verwondingen en zelfs de dood te ver oorzaken). Die training gebeurt in kelders of op dakterrassen. Een speurder, die speciaal een onder zoek instelde naar de werkzaamheden stemmig de geweldplegingen in de on dergrondse toeschreven aan ,,de uitbar sting van bepaalde elementen in de ge meenschap, aan wie gepaste opvoeding, werkverschaffing en woongelegenheid waren ontzegd". Een kleurling, die door het blad werd geïnterviewd verklaarde: „Niemand be kommert zich echt om het negerpro bleem. De verenigingen voor gelijke rechten beperken zich ertoe verklaringen af te leggen, waaruit moet blijken dat al dit geweld niet gepleegd zou worden, indien iedereen dezelfde rechten bezat. Maar daar blijft het dan bij Deze golf van geweldplegingen zal wellicht spoe- van deze gang beschreef de „Bloedbroe ders" als „wilde, psychopatische, moor dende jonge dieren". De kleurlingengangs zijn dezelfde die elkaar destijds bekampten in Harlem. Maar nu worden ze opgeleid in de idee: zich verenigen in de strijd tegen de ge meenschappelijke vijand: de blanke. Een van de „blanke" districten, die het meest lijdt onder deze zwarte ter reur is de wijk rond Columbia Univer- (Bijzondere correspondentie) Voortaan zal er slechts eenmaal in de vijftien jaar over de hele we reld een internationale verkeers- tcntoonstelling plaats vinden. Als eerste treedt de Bondsrepubliek Duitsland als gastheer op en de stad Mtinchen zal de benodigde terreinen beschikbaar stellen. Hier zullen het volgend jaar de poorten van de eerste vak-show in de ge schiedenis van het verkeer geopend worden. In München zal niet alleen een demon, stratie gegeven worden van de techni sche vooruitgang van onze tijd, maar ook uitvoerig gesproken worden over de functionele betekenis, die het verkeer op het gebied van de contacten tussen de volkeren heeft. Vooral omdat dit thema op hetzelfde niveau daarna pas weer over vijftien jaar ter sprake sal kamen en de situatie zich op alle gebieden in onze tijd zo snel verandert, behoeft het belang van deze tentoonstelling geen nader betoog, temeer omdat hier een standpunt bepaald gaat worden dat voor de hele wereld geldig is. Men kan zeggen dat het tijdstip van de Münchense expositie juist gekozen is, want gedurende de generatie, die ons nog van het jaar tweeuizend scheidt, zal het verkeer veel meer dan vroeger een sleutel voor de welvaart in de we reld en het technische midde' voor de samenwerking van de volkeren en tussen de continenten worden. Op deze wijze zal het verkeer de ordening van een steeds groeiende wereldbevolking nelpen ver lichten. Het is het doel van de eerste wereld- verkeers-tentoonstelling zich op deze con crete taken van de naaste toekomst te concentreren en wel in het oesef dat er in de lange geschiedenis van de beheer sing van ruimte en tijd een keerpunt is ingetreden. Men rekent erop dat minstens vijf miljoen mensen de expositie zullen be zichtigen. Een half miljoen niervan zal bestaan uit verkeersdeskundigen en teeh. nici vanuit de gehele wereld. Herdoor zal München als nooit te voren in het middelpunt van het wereldinteresse ko men te staan en men kan er zeker van zijn dat de stad deze taak ook op wereldniveau zal aanpakken. Het kenteken van de tentoonstelling, die in het hartje van de stad zal wor den gehouden, zal een 142 meter hoge getrouwe copie van de nieuwe Ameri kaanse Saturnus 5-raket, die d° eerste Amerikaanse ruimtevaarders naar de maan zal brengen, zijn. De raket zal dus een uitstekende blikvanger zijn, die men al vanaf een grote afstand zai kun nen zien. Het initiatief hiertoe werd ge nomen door professor Wernher von Braun. die tevens ere-voorziiter is voor de commissie voor ruimtevaart van de tentoonstellingEen model van deze ra ket staat reeds als een persoonlijk ge schenk van Wernher von Braun op het schrijfbureau van de voorzitter van de commissie, J. F. G. Grosser. In de raket zullen liften gebouwd wor den, waarmee de bezoekers naar de laatste trap gebracht kunnen worden. Hier wordt een restaurant, dat een on vergetelijk panorama bied. ingericht. Ook de klassieke verkeersmiddelen van onze getechniseerde wereld zullen op deze tentoonstelling echter geens zins te kort komen Midden in de zo ver van de zee gelegen hoofdstad van Beieren zal namelijk een modern vrachtschip van achtduizend ton ge plaatst worden. De plaats van dit zeeschip zal een groene wel aan de voet van de Alpen zijn! Primeurs zullen er te München even eens bewonderd kunnen worden. Japan zal bijvoorbeeld verschijnen met een bergspoor van twee verdiepingen. In elke gondel zullen honderd passagiers vervoerd kunnen worden. De Duitse posterijen gaan ten gerieve van de bezoekers met een van de mo dernste machines speciale postzegels in meerdere kleuren drukken en tot de overige attracties zullen kleurentelevisie en t.v.-telefoon behoren. Het lijdt dus geen twijfel dat deze tentoonstelling in de volste betekenis van het woord een noviteit wordt. Dit echter niet alleen wegens boven vermelde snuf jes, maar vooral omdat de vakwereld in München de ontwikkeling van het verkeer gedurende de eerste vijftien jaar voor het forum van de publieke opinie in de wereld zal gaan bespreken. Alle landen werden uitgenodigd hier hun pres laties op het gebied van het verkeer te lemonstreren en zij zijn hiertoe bereid, '°als wel bleek uit de talrijke reacties. Tot nu toe hebben reeds meer dan vijf tig landen hun deelname toegezegd. In de beste betekenis van het woord is verkeer ook een thema van de we reldpolitiek, waarbij de ontwikkelings landen en de hiermee verbonden proble men op de voorgrond staan. De ont plooiing van de economische kraenten van deze landen;, hun opname in de grote economie van de volkeren en de bevordering van steeds hechtere, veel- vuldigere en snellere contacten van land tot land en van continent tot continent is alleen maar door de technische mid delen en een aangepaste organisatie van het wereldverkeer mogelijk Dit alles zal het voornaamste aspect worden van de wereldverkeerstentoonstelling in Mün chen, die hierdoor unieke perspectieven zal openen op de toekomstige taken van de techniek en van de volkeren Het verkeer is geen probleem meer het is een nachtmerrie gewor den. In München probeert men die nachtmerrie (en hopelijk het op gelucht ontwaken) in kaart te brengen. sity, in Manhattan. Jonge blanke stu denten en zelfs professoren werden op straat aangevallen en zwaar mishandeld soms op klaarlichte dag. L. Carroll Adams, een professor, die bij een aanval ernstig werd gewond, ver. klaarde later: „Dit was bepaald een ras- senincident Zij kwamen op mij afge stormd al' gillend: „Blanke man, we gaan u vermoorden!" Sommige blanke leiders hebben ge- eist dat een avondklok van kracht zou worden, teneinde de activiteiten van de kleurlingen 's nachts beter onder con trole te kunnen houden. De meeste ge meentelijke autoriteiten verzetten zich daartegen, maar de districts-attorney van Brooklyn, Edward Silver, voelt er wel voor. Hij stelde voor dat de politie bevoegd heid zou krijgen om de jongeren, die zich 's avonds laat op straat bevinden, voor ondervraging op te brengen en ieder die geen bevredigend antwoord kan ge ven onder arrest te stellen tot hij door zijn ouders op het politiebureau wordt afgehaald. Maar inmiddels leven duizenden in angst in New York en 's zondags bege ven kerkgangers zich nu wanneer dat ook maar enigszins mogelijk is in groepen naar de kerkdiensten. (Van onze correspondent in Bonn) Honderd en twintig mark kost het, om in het „Instituut voor Medische Motief-analyse" in Berlijn van het roken af te ko men. De kuur is zuiver psycho logisch. Er komen geen pillen, tabletten of andere medicamen ten aan te pas. Ook zelf-kasty- ding en bovenmenselijke inspan ning van de wil worden van de rook-patiënten niet verlangd. Zij die zich aan de kuur onderwerpen kunnen zolang verder roken tot zij eigener beweging de sigaret laten lig gen. Er zijn patiënten de lichtere rokers die dat al na een zitting van twee uren kunnen. Er zijn er ook die het roken tot de laatste zit tingen volhouden. En er zullen er vermoedelijk ook wel zijn, die door deze behandeling ook niet van het ro ken afkomen. De eerste kuur tien zittingen van twee uren :s nog niet ten einde. Het is derhalve nog niet mogelijk om een indruk te krijgen van de resultaten De kern van de'behandeling is, dat de stugge rokers het roken uit het hoofd wordt gepraat. Zij geschiedt door twee Berlijnse dames naar Amerikaans voorbeeld. Voor de patiënt met de eigenlijke kuur begint, wordt hij (of zij) ondei- worpen aan wat wordt genoemd een „diepte-psychologische vóór-behande ling". Daarbij wordt bij de patiënten een onderzoek ingesteld naar de on derbewuste motieven, die hem of haar er steeds weer toe verleiden naar het verfrommelde pakje of het keurige sigaretten-etui te grijpen om er maar weer eentje op te steken. Afgezien van de aanstekelijkheid van het roken wie op het T.V.- beeldscherm iemand een sigaret ziet opsteken, is geneigd dit voorbeeld te volgen zijn de motieven talrijk en uiteenlopend. Daar zijn b.v. die rokers die uit oppositie zijn gaan roken: Als jongen of meisje van twaalf jaar werd hij of zij door papa op het roken be trapt en kreeg daarvoor een pak op zijn c.q haar broek. Daar zijn verder de pre'stige-rokers, die hun (haar) streven naar macht stillen met siga retten. Vrouwen zien in het roken vaak een teken harer definitieve emancipatie. Weer anderen roken uit angst voor het leven of als middel tegen vereenzaming. In totaal zijn er ongeveer 90 oorza ken, die de mens verleiden een min of meer hartstochtelijke roker c.q. rookster te worden. Naar deze rook- motieven zoekt in de eerste plaats het Berlijnse instituut. Wanneer die mo tieven bij de individuele patiënten zijn ontdekt wordt de therapie daarop ge richt. Deze therapie geschiedt in groe. pen. De patiënten worden naar leef tijd en naar overeenkomst hunier harer levensproblemen in kleine groepen samengevoegd en dan oegint de feitelijke behandeling van de rookzucht. In de eerste zitting vertelt een arts een gediplomeerde psycho therapeute over de gevaren van het roken, In de volgende zittingen spreken de patiënten met elkaar over hun (haar) rook-problemen en vinden by elkaar de kracht om er mee uit te scheiden en er daarna definitief mee op te houden. Daarby gaat het instituut er van uit, dat „geestelijke ziekte" en het roken kan daaronder worden gerekend gemakkelijker in grotere gemeen schappen te behandelen zyn, met meer kans op succes althans. En wie ook na de tien zit-mgen nog wil doorgaan met roken is even goede vrienden met het instituut, dat zegt niet te willen streven naar totale ab stinentie (ofschoon die bij een juiste behandeling te bereiken is). Men wil in ieder geval de rook-gewoonten der patiënten matigen en diegenen helpen, die de dokter heeft aangeraden het roken er aan te geven. Overigens: het gaat ook zonder in stituut voor motief analyse. Uw cor respondent heeft ook zonder deze hulp het roken van rond 40 sigareuen per dag opgegeven. Voornaamste hulp middel: de weigering zich door een vodje papier met wat tabak er in te laten terroriseren

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 15