Handkarren in strijd voor parkeerplaatsje Rundvlees goedkoper maar varkens duurder Spoorlijn voor de Dow Amsterdammers zijn vindingrijk Prins vraagt steun van Rotterdams bedrijfsleven voor behoud van natuur, Bankier legt het af legen parkeermeter Fusie in de bouwwereld Amsterdamse Effectenbeurs 1^1 mm I.- AIR UNION Strijd om aandeel KLM duurt voort Struyk-De Kanter Beter via Mechclen naar Brussel MARKTEN TER ZAKE Goede resultaten lederwarenbeurs WATERSTANDEN Gevaert-Agfa nu samengevoegd Hollandse nieuwe voor Sovjet-Unie 79 b se v-» vanaf 79 srlijke voor gram79 erpot49 l'US 2.45 enor Atanasio aan mij. de de foto's uit mijn de senora zag ze nau- of ze riep uit: „O, ze; dat zijn ze. Is 't lieve Atanasio?" ,,On- ld," beaamde de aan- ne en tot ons: .Heren, chten hebben de vorige ier gelogeerd!" St mi L+ l Isirvf tielbedrijf aan de Nieuwe Zijdsvoor- Bij zijn terugkeer met de auto schuift DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 2 JULI 1964 9 Advertentie Amsterdam beleefd een nieuw handkarren-gevecht. De handkar is als vervoermiddel al lang uit het Amsterdamse verkeersbeeld ver dwenen, maar op verschillende plaatsen in de stad wordt zij nog dagelijks benut als middel om een parkeerplaats te reserveren. De president-directeur van een grote bankinstelling aan de Keizers gracht heeft jaren geleden een folkloristisch gebruik in het leven geroepen. Hij liet een postje opvoeren voor een handkar, die waarschijnlijk in geen tijd is afgeschreven. De kar paste precies tussen de twee bomen voor de deur van de bank, waar de president-directeur zijn grote Amerikaanse slee placht te par keren. De hoofdportier, die aanvankelijk al leen de deur openhield voor zijn hoogste baas, kreeg er een nieuwe taak bij. Iedere morgen tegen tien uur vatte hij post bij de directionele handkar, om ruim baan te maken, zodra hij het glan zend chroom van de andere directio nele wagen de brug van de Keizersgracht over zag komen. De handkar verdween dan in de kelder van het bankgebouw en de president-directeur vond altijd zijn plekje vrij. Afgunstige, verontwaardigde of zo maar op een fijne rel beluste Amster dammers hebben jarenlang storm gelo pen op de parkeerplaats. In de groentijd hebben studenten de omstreden kar enkele malen de gracht ingekiept, wat de nachtportier van de bank handen vol werk gaf om de situatie nog tijdig te kunnen herstellen. Op de rekening-in ventaris verscheen toen opnieuw een voor een bank nogal vreemde post: twee drie meter lange polsdikke kettingen. Sinds dien werd ook de tweede portier bij het parkeerproces ongeschakeld. 's Middags bij het vertrek van de president-direc teur verankerde hij de handkar onwrik baar aan de twee bomen en 's morgens maakte hij de kettingen los. Pas kort geleden is er een eind gekomen aan de parkeerhegomonie van de bank. Op de plaats van de handkar is nu een keurige parkeermeter verschenen en voor dit wachtmiddel moeten zelfs bankdirec teuren het hoofd buigen. Op andere, nog niet door parkeer me ters veroverde punten in de stad, woedt het handkarren gevecht inmiddels nog in volle hevigheid. Onlangs daalden de gummieknuppels van twee Amsterdamse agenten nog on barmhartig neer op een recalcitrante vrachtwagenchauffeur van een groot te- tielbcdrijf aan de Nieuwe Zijdsvoor burgwal, die stipt de orders van zijn directie uitvoerde: bij het wegrijden zo snel mogelijk de handkar op de vrij ge komen plaats te zetten. Dat de midden op de rijweg en de trambaan staande vrachtauto inmiddels het verkeer volledig blokkeerde deerde de directie kennelijk niet Een vindingrijk Amsterdammer, de eigenaar van een bedrijf aan de Over toom, heeft een nieuw middel in de strijd geworpen: de uitschuifbare handkar. Een gewone handkar bracht in zijn geval geen uitkomst omdat hij geen ruimte had om de kar weg te zetten als zijn auto voor de deur stond. Hij heeft nu een uitschuifbare constructie gemaakt, die vergrendeld, afgesloten en zo ver ver lengd kan worden, dat hij zich volledig verzekerd weet van ,,zijn" parkeer plaats. Bij zijn terugkeer met de auto schuift hij de hele zaak in elkaar, waarna auto en handkar rustig kunnen blijven staan. Da thij op die manier in feite twee kostbare parkeerplaatsen permanent be zet, deert hem niet in het minst. Protesten bij de politie hebben niet geholpen. Ook een handkar heeft recht op een parkeerplaats en aan uitschuif bare hand- karren heeft de samensteller van de Amsterdamse politieverordening nooit gedacht. Verbolgen buurtbewoners hebben gisteravond een bord bij de hand kar geplaatst met het opschrift: ,,ik sta hier vijf jaar nutteloos''. Een ergernis voor de buurt en alle parkeerders. Wie haalt mij weg?". Wie weet, tenslotte begint over een paar weken de groentijd weer. En als dat niet helpt dan zal over een paar jaar in ieder geval ook bij dit parkeerplekje in Amsterdam een parkeermeter staan. Gisteren heeft prins Bernhard, als pre sident van de internationale organisatie the World Wildlife Fund, het Wereld Na tuur Fonds, een beroep gedaan op het Rotterdamse bedrijfsleven dit fonds, waarvan de Nederlandse afdeling het natuur noodfonds Nederland wordt ge noemd te steunen. De prins deed dit tijdens een lunch in het gebouw van de Unilever. Hij zei in zijn toespraak o.m.: de doelstellingen idealen van het World Wildlife Fund gaan mij zeer ter harte en ik geloof dat de kruistocht die dit fonds begonnen is, slechts kans heeft op succes, indien ook het bedrijfsleven blijk geeft zich bewust te zijn van haar verantwoordelijkheid voor onze toekomst. De inzet van deze kruistocht is het behoud van een be woonbare aarde. Wij hebben de natuur nodig. Het is mijn overtuiging dat ko mende geslachten niet meer gelukkig zul len kunnen leven en werken, indien wij niet zorgen dat de natuurlijke land schappen in voldoende mate worden bewaard aldus prins Bernhard. De vrije natuur is niet alleen de leer meesteres van de kunst. Zij is ook de bron waar chemisch en landbouwkundig onderzoek steeds weer op moeten terug grijpen bij de ontwikkeling van nieuwe vindingen. Het behoud van begroeide landschappen is noodzakelijk om de ero sie, die misschien wel de grootste vij and van de mensheid is, in toom te houden. Het behouden van begroeide gebieden werkt de erosie steeds meer in de hand en deze plaag kan voor de mensheid gevaarlijker worden dan alle atoom bommen bij elkaar. Erosie betekent ver lies aan bouwgrond en verlies aan hout. Niet alleen maken wij de wereld on bewoonbaar, wij maken haar ook nog bij zonder vervelend. Wij laten de bossen en landschappen verdwijnen die wij voor onze ontspanning zo nodig hebben en wij kijken werkloos toe, terwijl talloze diersoorten die ons altijd op de aarde gezelschap hebben gehouden voorgoed verloren gaan. Het is nooit prettig, mensen te wijzen op een tekortkoming. De tegenwoordige mens is hier niet erg toegankelijk voor. Het lijkt soms wel of hij is afgestompt door de vloed van ellende en misdaad, die door couranten radio en televisie over hem wordt uitgestort. Hij is eraan ge wend om vanuit zijn gemakkelijke leun stoel met de vreselijkste toestanden te worden geconfronteerd, zonder dat hij zelf een hand hoeft uit te steken. Hij is bereid om geboeid toe te zien hoe alles afloopt, als hij er zelf maar niet bij be trokken wordt. Het is moeilijk hem te motiveren. Het is aldus de prins geen hopeloze taak die het World Wildlife Fund op zich heeft genomen. Als wij er maar in slagen deze boodschap tijdig en met vol doende nadruk aan de mensheid bren gen, zal het zelfs nu nog mogelijk zijn veel te bereiken. De Franse, Italiaanse en Duitse lucht vaartmaatschappijen hebben gisteren in Brussel opnieuw geweigerd aan de K.L.M. een zodanig aandeel in het totale verkeer der „Air Union" toe te staan, dat het een gezonde ontwikkeling van de Nederland se nationale maatschappij mogelijk zou maken. Niet alleen voor de Nederlandse onderhandelaars, maar ook voor de Bel gische was het voorstel „onaanvaard baar", dat vertegenwoordigers van de „grote drie" van de zes landen van de Europese Economische Gemeenschap in dienden voor de verdeling van het totaal te verrichten luchtverkeer, indien de na tionale luchtvaartmaatschappijen van de „zes" komen tot nauwe samenwerking fn de „Air Union". (Van onze verslaggever) Met ingang van gisteren is een voor de bouwwereld belangrijke samenwer king tot stand gekomen. De n.v. Indu strie- en Handelmaatschappij A. Struyk te Oosterhout en de n.v. Bouwstoffen- handel H. W. de Kanter uit Breda heb ben een fusie aangegaan. Het ligt in de bedoeling voor wat betreft bouwmate rialen tot een volledige samenwerking te komen. Zoals bekend heeft de n.v. Struyk tevens nog afdelingen beton, en steenhouwers en natuursteen. Het Bre dase bedrijf is een vanouds gevestigd bedrijf dat uitsluitend op bouwmateria len is ingesteld. De twee bedrijven zijn tot deze fusie gekomen om samen beter in staat te zijn de veelomvattende func tie in de bouwwereld te kunnen vervul len. Een voorname aanleiding tot het be sluit is o.m. dat de bouwcomplexen steeds groter worden en men in toene mende mate te maken heeft met grote aannemerscombinaties. Het verkeer op de weg Antwerpen— Brussel, zal met ernstige vertraging re kening moeten houden wegens reparatie werkzaamheden, die tot 15 augustus zul len duren. De KNAC adviseert daarom in over eenstemming met de Belgische rijkswacht deze weg te vermijden en om te rij den via Mechelen. De rundveeprijzen zijn iets lager ge worden. Runderen eerste kwaliteit, die in de allerduurste periode op de markt zo'n f 4,75 per kilo opbrachten, gaan nu voor f 4,05 tot f 4,45 van de hand. De aanvoeren waren ook wat groter. De waarnemend voorzitter van het produktschap voor vee en vlees, de heer J. B. Dinkla, zei op de openbare ver gadering van het schap in Utrecht, dat de maatregelen die het bestuur heeft ge nomen nu toch, zij het langzaam, ef fect gaan sorteren. Hij verwacht voor lopig een kalme handel bij een wat gedrukt prijsniveau. In de laatste twee weken van juni voerde Nederland 500 ton rundvlees en 6000 koeien in, een import, die de markt aanzienlijk heeft verlicht. Hiertegenover staat echter, dat er in de afgelopen pe riode ongeveer 15.000 kalveren zijn ge ëxporteerd. De heer Dinkla toonde zich enigszins ongerust over deze aantas ting van de jonge rundveestapel. De heer M. van 't Hoff, die de sla gersorganisaties in het produktschap vertegenwoordigt, was niet ontevreden over de gang van zaken op de rundvee markt, al wilde hij de verdere ontwik keling nog wel even afwachten alvorens een oordeel uit te spreken. Hij drong er bij de boeren op aan, hun oudere koeien op te ruimen: als ze te zwaar worden moet het vet toch weer worden DINSDAG 7 JULI zal bij Van Doorne's automobielfabrieken n.v. in Eindhoven de 50.000e vrachtwagen van deze onder neming van de montag'eband komen. Dividendvoorstellen N.V. Metaverpa, Maartensdijk, 11 pet. (onv.). Nationale Handelsbank, Amsterdam, 6 pet. Lips en Gispen. Dordrecht, 12 pet. (eer ste boekjaar na fusie). weggegooid. De hele koe daalt dan wel in prijs, maar het vlees niet. Op de varkensmarkt is een ontwikke ling in tegenovergestelde richting merk baar. De handel is levendig bij een flauw aanbod en de prijzen vertonen een stijgende lijn. De overnameprijs voor baconvarkens is daarom in de af gelopen veerten dagen tweemaal ver hoogd: een maal van f 2,60 tot f 2,65 cn daarna nog eens tot f 2,75 per kilo gram geslacht gewicht. Het bestuur vesloot vanmorgen, deze prijs te handhaven. De voorzitter werd gemachtigd, de baconprijs tussentijds op nieuw te verhogen of zo nodig te verla gen wanneer de marktontwikkeling daar toe aanleidingg geeft. In de laatste helft van juni zijn er on geveer 34.000 varkens uitgevoerd. Het aantal baconslachtingen bedroeg in die periode 6800. De derde zomervakbeurs voor koffers en lederwaren die vorige week in Utrecht is gehouden, is zakelijk geslaagd, zo deelt de jaarbeurspersdienst mee. Aan het eind van de beurs verklaarde 65 procent van de exposanten zich inge nomen met de bereikte resultaten. Diiekwart van de deelnemers was te vreden over de door Nederlandse afne mers geplaatste orders. Exportorders werden afgesloten met bezoekers uit West-Duitsland, Oostenrijk, Zwitser land. België, Luxemburg. Australië, Zweden en Frankrijk. Het merendeel van de exposanten was van oorde«l, dat de resultaten van deze vakbeurs niet onderdeden voor die van het vorig jaar. Het binnenlands bezoek steeg enigszins, de belangstelling van buiten landse zijde bleef vrijwel gelijk. BREDA, 1 juli Andijvie 8—14, bloemkool A 2030. B 1315, C 12, snij bonen kas 1.301.50, dubbele stambonen 1.401.50. tuinbonen 2326, doperwten rijs 8090, stam 5060, peulen 1.501.80. kaskomkommers 75 3134, 60 2022. 50 19, 40 1517, 35 13, rode kool 610, sav._ kool groen 815. spitskool 1220. bos- peen 3040, postelein 2030. rabarber 610, selderie bos 68, sla I 610, II 3.54, spinazie I 2025, II 912, export tomaten per bak van 6 kg A 5.505.55. B 5.51—5.55. C 5.21—5.27, CC 4.52, peterselie bos 810, vroege aardappelen bonken 20, drielingen 1618, kriel 1823, was- peen A 20—28. BERGEN OP ZOOM Bonen 1.22 I.25. rode bessen 38, zwarte bessen 65. frambozen AK 1.42. tubs 1.19, afw. 72, aardbeien: Senga 1.10, diversen 78, afw. 62. GOES, 1 juli Export- en industrie, veiling: rode bessen I 3843. I ind. 37.20 37.60, II 37.2037.30, zwarte bessen 2 65. frambozen in kratten I 1.49, II 1.45, aardbeien zonder dop: Senga Sengana I 1.06, II 99, Red Gauntlet I en II 78, Ta lisman I en II 80, diverse rassen I en II 78, aardbeien met dop: Talisman II 63 78, III 55—64, Red Gauntlet I 79—1.20. II 6498, III 5866, Cambridge Vigour III 59, aardbeien met dop per doos: Senga Sengana II 19, Talisman extra 46. I 29. II 18—36. Ill 16. Red Gauntlet I 39—45. II 1637, III 16, diversen per doos: rode bes sen I 1216, II 1014. frambozen I 37. per stuk: perziken I 1320. II 45, per kg: perziken II 80, kaspruimen II 1.20. druiven I 4.70, klerken II 1.29, markiezen II 1.211.64. Early Rivers II 1.32, Varikse zwarte I 1.161.27, Insp. Löhnis II 1.26, zoete morellen II 1.041.14. Ill 73, rode bessen I 3638. groenten: per stuk: kom kommers A I 23—27, A II 23—30, B I 17, B II 18. afw. 17, kropsla I 45, II 45. bloemkool A I 18—25. A II 12—22. B I 12 —20, B II 16—18. afw. 12—17. per kg! doperwten I 4750. II 59. tuinbonen I 1730, snijbonen II 1.121.21. dubb. pr.- bon. I 1.22-1.30. II 1.17-1.20. Prel.b. I 1.23, rabarber I 511, spitskool I 1011, II 8 II, rode kool I 7, groene kool I 7. saxsa- bonen I 1.17. postelein I 4748. II 2226. tomaten A I 81, andijvie I 2733, vroege aardappelen bonken 1723, grote 1317. drielingen 1416. per bos: wortelen I 41 45. II 1625, kroten I 1011, uien 1 1326, selderie 3.5015, peterselie 1517. 's-HERTOGENBOSCH, 1 juli Aan voer 8001 stuks, 797 runderen, 137 gras kalveren, 1377 vette kalveren, 1057 nuch tere kalveren, 162 schapen, 475 lammeren, 17 geiten, 30 fokzeugen. 431 slachtvarkens, 11 lopers. 2860 biggen, 647 slachtrunderen. Prijzen: melk- en kalfkoeien 9251575. gustekoeien 875—1285, graskalveren 375— 575, kalfvaarzen 1175—1565, klamvaarzen 960—1075, gustevaarzen 900—1075, pinken 675875, nuchtere kalveren voor fok of mesterij 120—280, weideschapen 85—125. ooien met lammeren 75105. drachtige zeugen 375—475, lopers 80—100, biggen 55—72, alles per stuk: slachtrunderen ex tra kw. 4.65—4.85, le kw. 4.40—4.65. 2e kw. 4.00—4.25, 5e kw. 3.70—3.90. vette stieren 4.304.60. worstkoeien 3.503.75. alles per kg geslacht gewicht; vette kal veren lc kw. 3.253.50. 2e kw. 2.903.15. 3c kw. 2.70—2.90. nuchtere slachtkalveren 1.451.90. slachtzeugen le kw. 1.601.70. 2e kw. 1.501.55. slachtvarkens 1.902.00. alles per kg levend gewicht; vette scha pen 110—155. vette lammeren 105—135, beide per stuk. Overzicht (resp. aanvoer - handel - prijzen): melk- en kalfkoeien: gewoon - matig - prijshoudend; guste koeien: als vorige week - kalm - iets la ger: jongvee: gewoon - stug - duur; vette kalveren: groter - vlot - iets hoger; nuch tere kalveren: groter - levendig - sta biel: schapen cn lammeren: normaal - flauw - onveranderd: fokzeugen: als vo rige week - kalm stabiel; lopers en big gen: groter vlug - op gelijk niveau; slachtvee: iets minder - stijf - duur slachtzeugen: gewoon - stroef - iets hoger. XAPELLE. 1 juli Aardbeien zonder dop industrie: Senga Sengana I 1.02 1.03, II 93—94. Red Gauntlet I en II 80— 81, diverse rassen I en II 74, aardbeien met dop per doos van 250 gram: Red Gauntlet extra 44, I 3847, II 1536, Talisman I 31—36. II 16—28, Senga Sen gana I 30, II 20. Vola I 41. II 24, Regina II 22, Juspa I 36, Elcsta I 35. II 16. aard beien met dop per kg II 6669. III 50. frambozen in kratten per kg I 1.601.63, II 1.491.57, rode bessen per kg ex. 47. I 37.80—39, II 37.70—37.80, III doordraai, rode bessen per doos van 250 gr ex 18, I 16—18, II 12—16, witte bessen per doos van 250 gram I 14. Loganbessen per doos I 3741, kasperziken per stuk extra A 28, B 2022, C 14, kaspruimen per doos extra 8, kersen per kg Markiezen II 1.75, Varikse Zwarte I 1.421.48, II 99, Vr. van Werden I 1.59, kastomaten per kg A I 78—89, B I 79, C I 67—79. CC 74, groente veiling: aardappelen bonken 2125, I 16 18, II 15, drielingen 1314, kriel 1114, dubb. pr.bonen 1.291.47. andijvie 27, kropsla 3.55, bloemkool 1335, boskro- ten 1011, bosuien 2223. bospeen 3537. spinazie 24—43, spitskool 12, komkom mers 1418. MIDDELBURG, 30 juni Aardbeien per doos. Red Gauntlet I 31, II 2032, Talisman I 3132, II 1832, Cambridge Vigour III 13, Senga Sengana I 2430, II 1625, Regina II 18, Gorella II 26. aardbeien per kg II 66—82, rode bessen per doos I 1421. II 917, per kg I 35 50, II 3537, frambozen II 1436, vroege aardappelen: bonken I 1927. II 2226. grote I 1623, II 1423, drielingen I 16 20, II 14—20, kriel I 18—19, II 15—20, aan voer 35 ton. H. telers worden verzocht om aardappelen op 25 kg netto af te wegen. OUDENBOSCH. 1 juli Bloemkool A II 12—13, AA I 23. AA II 18—19, erwten 3980. peulen 1.402.10, bonen 501.30. tuinbonen 1725, waspeen 1628. bos peen 1138, sla 48, sav.-kool 1823. spitskool 89, andijvie 1216, snijbonen 801.30, rabarber 47, rode kool 612. komkommers 1319, sjalotten 7, tomaten A 90. C 73, aardappelen grote en kriel 1318, drielingen 510, bonken 1722, aardbeien diversen 501.38, Senga 76 1.08, rode bessen 3559, zwarte bessen 1.05, kruisbessen 56, frambozen 2938. STEENBERGEN Industrie: Senga 79 91, afw. 75, Jiv. 75, consumptie 50— 1.16, rode bessen 3545, frambozen p. d. 1827. erwten 3760. dubb. bonen 1.27 1.32, zwarte bessen 85, Eerstelingen bon ken 2427, grote 1420. drielingen 14— 16, kriel 1217. Doré bonken 2526, grote 1424. drielingen 161-9, kriel 17. Barim? grote 1516, drielingen 1315, kriel 13— 14. TERNEUZEN, 1 juli Sla I 3.50—8.60 bloemkool A 21—44. A II 14—35, B 12—16 B II 12—14, afw. 12—21, selderie 13—16 peen 1034, kroten 1316. uien 1017. Barima bonkeii 2425, I 2021, kriel 2. Eerstelingen bonken 2628. I 1421. drie lingen 1315, kriel 219, andijvie 1719. kassnijbonen 1.86, prins.bonen I 1.511.70. tuinbonen II 18—36, doperwten II 5060 peulen I 2.232.31. kroten 24. rode kool 919, spitskool II 1118, sav.-kool 510. rabarber 1011, spinazie II 1130, toma ten A 1.10, A II 62—76, C II 63—66. CC I 3942; per doosje: aardbeien: Talisman 28—35. II 14—30. Red Gauntlet I 28—45, I 1434. Regina II 1418, Sengana I 263,- II 1423. Cambridge II 1621, Gorella 38—42, II 14—25. M. Prince I 36, II 14 rode bessen I 1216, II 915, per kg rode bessen 35—40, druiven wit 6 06 blauw 4.644.81, frambozen I 1.56, II 1.5C Konstanz 356 (onver.); Rheinfelder geen opgave; Ottenheim 294 14) Straatsburg 240 (—8); Maxau 411 (on ver.); Plochingen 108 5); Mannheim 242 (—5); Steinbach 120 (+2); Mainz 226 (+4); Bingen 152 4); Kaub 158 4) Kochum 223 (onver.); Koblenz 158 2)« Keulen 103 4); Ruhrort 272 4'; Lobith 878 4>: Nijmegen 659 6): Arnhem 706 4); Eefde IJssel 235 2>: Deventer 137 5); Monsin 5458 (-4-10' Borgharen 3832 (onver.); Belfeld 1086 6).; Grave beneden de sluis 500 3) Deze foto geeft een beeld van de werkzaamheden aan de nieuwe spoor lijn van Terneuzen naar Sluiskil, die de DOW-Chemical fabrieken laten aanleggen voor de afvoer van de DOW-produkten. De samenvoeging der industriële acti viteiten van Gevaert photoprodukten n.v. en Agfa A.G aangekondigd in februari jl. wordt van kracht op 1 juli 1964, zo deelt Gevaert in een communiqué mee De zaken die tot nog toe door deze twee vennootschappen werden gevoerd, wor den van die datum af overgenomen door de nieuwe exploitatievennootschap pen waarin de twee partners elk voor de helft deelnemen, en die volgende fir manamen hebben aangenomen: Gevaert -Agfa n.v. met zetel te Mortsel (Anl- werpen), Agfa-Gevaert A.G. met zetel te Leverkusen. Het oprichtingska pitaal van elk der twee vennootschap pen zal eerlang op 1.4 miljard Belgi sche francs worden gebracht. Dinsdag hebben de Nederlandse maat schappij „Redersvereniging voor de Ne derlandse zeevisserij" en de „Alunion Prodintorg" in Moskou een contract ge sloten voor de levering van haring aan Rusland. In de maanden augustus tot december zullen in totaal vierduizend ton haring aan Rusland geleverd worden. Met deze levering is een bedrag gemoeid van ruim drie miljoen gulden. De internationale waarden hebben vanmiddag voor de derde achtereenvol gende beursdag koersverbeteringen te zien gegeven. AKU maakte hierop echter een uitzondering. Dit fonds had direct bij de opening van aanbod te lijden waar door de koers daalde van 473 tot 471, tegen een voorgaande slotkoers van 474,25 Later op de middag nam het aanbod in de AKU-hoek toe waaruit bleek, dat ook de beroepshandel zich van deze stuk ken ontdeed. De handel werd ruim. De koers zakte in tot 465 om daarna licht te herstellen. Aanwijsbare redenen voor de flauwe stemming in de AKU-hoek wa ren niet aanwezig. De overige internationale waarden no teerden boven het voorgaande slotni- veau. Vooral Hoogovens lagen vast in de markt op 632, na een opening op 628. Gisteren reeds steeg dit fonds 5,5 punt tot 626,5 De vaste stemming voor Hoog ovens wordt toegeschreven aan het ge publiceerde gunstige bedrijfsnieuws. Philips boekte een halve gulden koers winst op 153,60. Unilever, gesteund door de vaste slotkoers voor dit fonds gisteren in Wall Street, verbeterde ruim een gulden tot 144,20. Kon. Olies plus vijftig cent op 160,40. Ogenschijnlijk begint de handel in de hoofdfondsen wat op te leven. De liquidaties, in ver band met het verstreken eerste halfjaar 1964, behoren tot het verleden. Het be drijfsnieuws van vele maatschappijen over de eerste maanden of het eerste halfjaar van het lopende boekjaar is merendeels gunstiger dan men aanvan kelijk vermoedde. Het pessimisme uitge sproken door vele directies over de te verwachten resultaten van 1964 is voor vele maatschappijen niet bewaarheid ge worden. Dit schept vertrouwen bij het publiek, vanwaar dan ook de kooporders loskomen. Zwitserland toonde wederom belangstelling voor de hoofdfondsen. In de locale afdelingen kwamen geen spectaculaire koerswijzigingen voor. Lips en Gispen stelt over het eerste boekjaar na de fusie een divident voor van twaalf procent. NABEtTRSKOERSEN Telefonisch avondverkeer AKU 470—472 gl; Hoogovens 632—635; Kon. Olie 161.00—162.00; Philips 153.20— 154.00; Unilever 144.20—145.00 gl. 30/6 1/7 Staatsleningen Nederland 58 ifo Nederland 59 Ufo Nederl. 60/1 ifo Nederl. 60/2 ifo Nederland 59 ifo Nederland 60 ifo Nederland 61 ifo Nederland 63 Ufo Nederland 53 3% Grootboek 3% Idem Stal Ufo iNederland 51 3% iNedenand 53 Ufo Nederland 56 ifo Nederland 48 ifo Nederl. Bel. 3y4 Nederland 56 3% Nederland 54 Ufo Nederland 55 ifo Nederl. 55/2 3y4 Nederland 37 3 Grootboek 46 3 lening 47 3 Ned. Invest. 3 Ned. 62/64 3 lndië 37 3 Indiè 37a 3 Bank- en kredietwezen B. Ned. G. 57 6 102 95% 95% 95% 95% 95Ï*6 95% 95^ 95 92% 93% 92 92% 92 92 Vs 92 92 86% 86% 74 y8 83% 83% 92 Vs 92 y8 88 88 86% 86% 79% 79% 80% 80% 82% 82% 82% 82V4 85 85 y4 86 87% 85 85 88% 88% 95 Eü 95% 89% 90 B. 58/59 30 J. Idem 25 j. 6 4% 4% 921/4 93 Aandelen industriële ondernemingen Cultures A dam Rubber HVA-mijnen 115 149 Industriële ondernemingen A.K..U. 474 te 'Dell Mij. 127.50 Hoogovens 627 5 Philips Gem Bez. 153 20 c.v.a. Unilever 143.20 102A 92 te 93 te 114 150 467 126.50 635 153.50 144.10 30/6 Scheepvaart en Luchtvaart 109 140 68 145 te 141 133 te 108 fo 2 46 138 te i3uy4 H.AJL.. Java-China K.L.M K.N.S.M. Kon. Paketvrt. Stv. My. Ned. Nievelt Goudr. Ommeren Rott. Lioya Scheepv. Unie Premieleningen Alkmaar 56 2 te A'dam C-A 33 3 ld. prem. 51 2te ld. 56-1 ld. 56-2 ld. 56-3 Breda Dordrecht Eindh. Enschede s-Gr-Hag„ 52 2% Idem 52-2 2 te Rotterd. 52-1 2y2 idem 52-2 2y2 Idem 57 2 te Utrecht 52 2y2 Z.-Holl. 57 2te Z.-Holl. 59 2y2 30/6 1/7 A'dam b.m ƒ50 111 111 inter ume 231 231 N. Fonds mu Neto 509.50 Robeco 135 1/7 Urn las 530 530 Ver. Bezit. 380 379 fo Europafonds 25 24% 109 A'damse Bank 189 139% CuJtuurbank 246 246 Gron. ind. Cr. B 147 145 144 Holl Bank U. 915 910 140 fo Kasassociatie 225 224% 133% Nat. Nederl. 328 327 107% Ned. Credietb. 213 te 213 245 Ned. Handel M;j 243 244y2 138 y4 Ned. Middjst.b. 338% 338 130 Ned. Overzee B 215 215 R'damse B 310 305 2fo 2te 2te 54 2 te 56 2y2 54 2i/2 54 2y2 81% 121 X 85 81% 92 91% 81 b oi te 78% 93 93 91 x 91 121 x 84% 81 91% 91 81 84'te 84% 85 88 Va 86% 84% 85% Converteerbare obligaties A.K.U. 1000 4% Bill ton Borsumij. 3% Gelder Zn. 4% KLM subord. 4% B. Ned. Bakk 4% Sanders beh. 5 Schokbeton ifo Scholten Foxh Ufo Utermohlen Ufo Aand in belegg mijen .avenburg's B. Twentse B. 128 y« 126 182% 186 87% 100 Vs 100 Vs 88 87 y4 186 186 125% 125 200 202 203.50 157.50 203.50 industriële ondernemingen Aib. Beun Alg. Mjj onr. G. A.1JVL.E, Alg. Norit. Amstei A dam Ballast A'dam Droogd. A'dam Rijtuig A.N4J3.M. Becht en Dysex Beeren trico Bensdorp intern Bergh j urgens v. Berkels-Pat. Blaauwhoed Blijdenst Will. Bols Lucas Borsumij Wehry Braai mach. Breda machines Bredero s Bouw Brocades Bronswerk Burhm.-TET Caive Delft Carps Garen la bi Centr. Suiker Daalderop Dagra Demka Dess tapijtfabr. Dikkers en Co. Drie Hoefijzers D.R.U. 598 596% 250 252 lo2 153 lbi.oi 165 417 422 513 510% 154 151 353 349 68 193 193% 128 128 497 500 250 252 221 225 443 444 129 125 1150 1170 74% 74y4 76 74% 239 239 708 695 755 156 157% 775 775 1005 1010 383 te 390 328 325 264 te 264 x 250 179 180 338 336 168 380 381 267 265 y4 Duyvis Jz. Enthoven Pletterij Er dal Exceisior Fittingiabr. Fokker Ford Gazelle rijwJabr V an Gelder Pap. Gelderl.-Tielens Gero Geveke en Co Gist- en Ptr. Grinten v. d. Gruyter en Zn Hagemeyer v. Hart Havenwerker Heem van dei Heineken's Heybroek Hoek s mach.labr Hoii. Kattenb. Holl. Beton Holl. Construct Hoii. Melksurk Homburg Hoogenboscb Hooimeyer indola Interias Internatio Int. Gew Beton inventum Houtn - Jongeneel Kemo Kempen Begeei Key noutnandei Kied.-ind. Smits Kiene Suikerw. Kon. Ned. Pap. Kon. Zout Ketjen Korenschoof Koudijs Kromhout Kon Ver. Tapijt Leeuw Papierw Leidsche Woi Lmdeteves Macintosh n.v. M. Ned Bakk. Mees Uuuwm. 63 Menko 30/6 271 te 275 740 230 125 c 376 925 327 165 506 272 710 328 978% 148 x 480 lol te 389 347 430 410 680 113 te 425 263 b 440 343 153 448 286 765 2öo 22b 278 304 öüu 200 v 208 140 02 0 287 48 163 474 233 1/7 271 te 277 b 735 230 125 379 te 930 327 te 165 506 275 329 146 x 477 160 394 346 429 410 682 111 425 490 x 268 442 340 155 446 288 455 470 405 766 265 225 277 303 te 869% 260 207 140te 517 288 485 163 474 233 140 Meteooi Beton Misset Uitg Mij Alosa MJjnoouwk. Naarden Chem Nedap Ned. Dok. M. N. exp. pap^abi Ned. KaoeilatJi Ned. Melkunie Ned. Scheepsb Nelie v. ftetam Nijveiuai Oranjeboom Overzeese Gas Paiemb Ind. <mj Paitne Philips o /e cutnph Pietersen auto's Keesink Reine veld Riva Roti. Droogd M Runaak en Co. Rijns taai Scnelde B v A Schevexpi Mij Schokbeton Scnoiten Carton Schollen Foxnoi Schuttersveld snnon de Wit Simons emb. Simplex mach. Smit translorm. Spaarneslad Stokvis &t Zn. Stoomp Twen the Swaay van labakin Philips l'homsen ver b. U mie ver 1% Idem 67e Idem 4% Uleiinohien Uti. usiaitl. A. Varossieau Veenend. Sprnn. Ver. Bükfabr. Ver. Giasla. nat. Ver. Machinela. Ver. Touwfabr. 30/6 1/7 2oZ 287 o3u o30 TOb 440 •iio 410 X oio 14/ 33b va 237 346% 285 12b va 126% 24b 250 ÓÜO 306 iou 180 Jöi 379 3öu 380 lz3 110 J2. iO 02.90 131 131 179 188 189 53 29o 290 113V4 110 112% 200 te 250 302 293 292 oOl 501 740 740 223 221% 240 144 te 144% 165 246 245 öüo 200 202 992% 91% 333 334 180 149 301 136 136% 118 117% 79% 79 - 295 285 278 y4 276 336 b 304 273 x 270 264 262 185 186 Vette winkel Vezei vei werking Vussingen Katoen Vorsten.» -wUit. Vredeplein Vries iJzerh. V Uicaaiisourd Walvisvaart Weiiiiii* Beton W essanec Wilt. tej enoord De Wit s textiel Wyers Ina H Zaalberg Zeeuwse Cont Zwanenb Org Zwitsai 30/6 372 lioü 263 221 11Z o2 y8 21 y te 447 207 220 o36 114 371 968 1/7 375 263 222% 114 b 52% 222 441 205% 220 539% 113 371 970 .viijnuouw en petroleum Aig Exploratie Bullion le rubx. Biintun Ze rum. K. Pti 1 a j 1.20 K Pti 5 a t i,20 Mueaie Emm ld eert i/ io jpi ld i winstbew ld 4 winstbew Oost-Borneu mij Scheepvaart Furness Oostzee Donarionfondsen Anaconda BeUneliein Steel General Electric General Motor Proct.and Gamble Republic Steel Shell OU 49 49.50 509 432 435 160 160 160 160.50 1845 1840 3025 3025 3350 3300 3250 80 80 479 100 43H 37 V. 87 V» 45 «ft 476 44 Va 36% 30% 89% 83 44tf 48 v. b bieden gedaan en bieden 9 gedaan en laten X •aten d ex dividend c ex claim

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 9