Handkarren in strijd
voor parkeerplaatsje
Rundvlees goedkoper
maar varkens duurder
Spoorlijn voor de Dow
Amsterdammers zijn vindingrijk
Prins vraagt steun van
Rotterdams bedrijfsleven
voor behoud van natuur,
Bankier legt
het af legen
parkeermeter
Fusie in de
bouwwereld
Amsterdamse Effectenbeurs
1^1
mm
I.-
AIR UNION
Strijd om aandeel
KLM duurt voort
Struyk-De Kanter
Beter via Mechclen
naar Brussel
MARKTEN
TER ZAKE
Goede resultaten
lederwarenbeurs
WATERSTANDEN
Gevaert-Agfa
nu samengevoegd
Hollandse nieuwe
voor Sovjet-Unie
79 b
se
v-»
vanaf 79
srlijke
voor
gram79
erpot49
l'US
2.45
enor Atanasio aan mij.
de de foto's uit mijn
de senora zag ze nau-
of ze riep uit: „O,
ze; dat zijn ze. Is 't
lieve Atanasio?" ,,On-
ld," beaamde de aan-
ne en tot ons: .Heren,
chten hebben de vorige
ier gelogeerd!"
St mi L+ l Isirvf tielbedrijf aan de Nieuwe Zijdsvoor- Bij zijn terugkeer met de auto schuift
DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 2 JULI 1964
9
Advertentie
Amsterdam beleefd een nieuw
handkarren-gevecht. De handkar is
als vervoermiddel al lang uit het
Amsterdamse verkeersbeeld ver
dwenen, maar op verschillende
plaatsen in de stad wordt zij nog
dagelijks benut als middel om een
parkeerplaats te reserveren. De
president-directeur van een grote
bankinstelling aan de Keizers
gracht heeft jaren geleden een
folkloristisch gebruik in het leven
geroepen.
Hij liet een postje opvoeren voor een
handkar, die waarschijnlijk in geen tijd
is afgeschreven. De kar paste precies
tussen de twee bomen voor de deur van
de bank, waar de president-directeur zijn
grote Amerikaanse slee placht te par
keren.
De hoofdportier, die aanvankelijk al
leen de deur openhield voor zijn hoogste
baas, kreeg er een nieuwe taak bij.
Iedere morgen tegen tien uur vatte hij
post bij de directionele handkar, om
ruim baan te maken, zodra hij het glan
zend chroom van de andere directio
nele wagen de brug van de Keizersgracht
over zag komen. De handkar verdween
dan in de kelder van het bankgebouw
en de president-directeur vond altijd zijn
plekje vrij.
Afgunstige, verontwaardigde of zo
maar op een fijne rel beluste Amster
dammers hebben jarenlang storm gelo
pen op de parkeerplaats. In de groentijd
hebben studenten de omstreden kar
enkele malen de gracht ingekiept, wat
de nachtportier van de bank handen vol
werk gaf om de situatie nog tijdig te
kunnen herstellen. Op de rekening-in
ventaris verscheen toen opnieuw een voor
een bank nogal vreemde post: twee drie
meter lange polsdikke kettingen. Sinds
dien werd ook de tweede portier bij het
parkeerproces ongeschakeld. 's Middags
bij het vertrek van de president-direc
teur verankerde hij de handkar onwrik
baar aan de twee bomen en 's morgens
maakte hij de kettingen los. Pas kort
geleden is er een eind gekomen aan de
parkeerhegomonie van de bank. Op de
plaats van de handkar is nu een keurige
parkeermeter verschenen en voor dit
wachtmiddel moeten zelfs bankdirec
teuren het hoofd buigen.
Op andere, nog niet door parkeer me
ters veroverde punten in de stad, woedt
het handkarren gevecht inmiddels nog
in volle hevigheid.
Onlangs daalden de gummieknuppels
van twee Amsterdamse agenten nog on
barmhartig neer op een recalcitrante
vrachtwagenchauffeur van een groot te-
tielbcdrijf aan de Nieuwe Zijdsvoor
burgwal, die stipt de orders van zijn
directie uitvoerde: bij het wegrijden zo
snel mogelijk de handkar op de vrij ge
komen plaats te zetten.
Dat de midden op de rijweg en de
trambaan staande vrachtauto inmiddels
het verkeer volledig blokkeerde deerde
de directie kennelijk niet
Een vindingrijk Amsterdammer, de
eigenaar van een bedrijf aan de Over
toom, heeft een nieuw middel in de strijd
geworpen: de uitschuifbare handkar. Een
gewone handkar bracht in zijn geval
geen uitkomst omdat hij geen ruimte had
om de kar weg te zetten als zijn auto
voor de deur stond. Hij heeft nu een
uitschuifbare constructie gemaakt, die
vergrendeld, afgesloten en zo ver ver
lengd kan worden, dat hij zich volledig
verzekerd weet van ,,zijn" parkeer
plaats.
Bij zijn terugkeer met de auto schuift
hij de hele zaak in elkaar, waarna auto
en handkar rustig kunnen blijven staan.
Da thij op die manier in feite twee
kostbare parkeerplaatsen permanent be
zet, deert hem niet in het minst.
Protesten bij de politie hebben niet
geholpen. Ook een handkar heeft recht
op een parkeerplaats en aan uitschuif
bare hand- karren heeft de samensteller
van de Amsterdamse politieverordening
nooit gedacht. Verbolgen buurtbewoners
hebben gisteravond een bord bij de hand
kar geplaatst met het opschrift: ,,ik sta
hier vijf jaar nutteloos''. Een ergernis
voor de buurt en alle parkeerders. Wie
haalt mij weg?".
Wie weet, tenslotte begint over een
paar weken de groentijd weer. En als
dat niet helpt dan zal over een paar jaar
in ieder geval ook bij dit parkeerplekje
in Amsterdam een parkeermeter staan.
Gisteren heeft prins Bernhard, als pre
sident van de internationale organisatie
the World Wildlife Fund, het Wereld Na
tuur Fonds, een beroep gedaan op het
Rotterdamse bedrijfsleven dit fonds,
waarvan de Nederlandse afdeling het
natuur noodfonds Nederland wordt ge
noemd te steunen.
De prins deed dit tijdens een lunch in
het gebouw van de Unilever. Hij zei
in zijn toespraak o.m.: de doelstellingen
idealen van het World Wildlife Fund
gaan mij zeer ter harte en ik geloof dat
de kruistocht die dit fonds begonnen is,
slechts kans heeft op succes, indien ook
het bedrijfsleven blijk geeft zich bewust
te zijn van haar verantwoordelijkheid
voor onze toekomst. De inzet van deze
kruistocht is het behoud van een be
woonbare aarde. Wij hebben de natuur
nodig. Het is mijn overtuiging dat ko
mende geslachten niet meer gelukkig zul
len kunnen leven en werken, indien wij
niet zorgen dat de natuurlijke land
schappen in voldoende mate worden
bewaard aldus prins Bernhard.
De vrije natuur is niet alleen de leer
meesteres van de kunst. Zij is ook de
bron waar chemisch en landbouwkundig
onderzoek steeds weer op moeten terug
grijpen bij de ontwikkeling van nieuwe
vindingen. Het behoud van begroeide
landschappen is noodzakelijk om de ero
sie, die misschien wel de grootste vij
and van de mensheid is, in toom te
houden.
Het behouden van begroeide gebieden
werkt de erosie steeds meer in de hand
en deze plaag kan voor de mensheid
gevaarlijker worden dan alle atoom
bommen bij elkaar. Erosie betekent ver
lies aan bouwgrond en verlies aan hout.
Niet alleen maken wij de wereld on
bewoonbaar, wij maken haar ook nog bij
zonder vervelend. Wij laten de bossen en
landschappen verdwijnen die wij voor
onze ontspanning zo nodig hebben en
wij kijken werkloos toe, terwijl talloze
diersoorten die ons altijd op de aarde
gezelschap hebben gehouden voorgoed
verloren gaan.
Het is nooit prettig, mensen te wijzen op
een tekortkoming. De tegenwoordige
mens is hier niet erg toegankelijk voor.
Het lijkt soms wel of hij is afgestompt
door de vloed van ellende en misdaad,
die door couranten radio en televisie over
hem wordt uitgestort. Hij is eraan ge
wend om vanuit zijn gemakkelijke leun
stoel met de vreselijkste toestanden te
worden geconfronteerd, zonder dat hij
zelf een hand hoeft uit te steken. Hij is
bereid om geboeid toe te zien hoe alles
afloopt, als hij er zelf maar niet bij be
trokken wordt. Het is moeilijk hem te
motiveren.
Het is aldus de prins geen hopeloze
taak die het World Wildlife Fund op
zich heeft genomen. Als wij er maar in
slagen deze boodschap tijdig en met vol
doende nadruk aan de mensheid bren
gen, zal het zelfs nu nog mogelijk zijn
veel te bereiken.
De Franse, Italiaanse en Duitse lucht
vaartmaatschappijen hebben gisteren in
Brussel opnieuw geweigerd aan de K.L.M.
een zodanig aandeel in het totale verkeer
der „Air Union" toe te staan, dat het een
gezonde ontwikkeling van de Nederland
se nationale maatschappij mogelijk zou
maken. Niet alleen voor de Nederlandse
onderhandelaars, maar ook voor de Bel
gische was het voorstel „onaanvaard
baar", dat vertegenwoordigers van de
„grote drie" van de zes landen van de
Europese Economische Gemeenschap in
dienden voor de verdeling van het totaal
te verrichten luchtverkeer, indien de na
tionale luchtvaartmaatschappijen van de
„zes" komen tot nauwe samenwerking fn
de „Air Union".
(Van onze verslaggever)
Met ingang van gisteren is een voor
de bouwwereld belangrijke samenwer
king tot stand gekomen. De n.v. Indu
strie- en Handelmaatschappij A. Struyk
te Oosterhout en de n.v. Bouwstoffen-
handel H. W. de Kanter uit Breda heb
ben een fusie aangegaan. Het ligt in de
bedoeling voor wat betreft bouwmate
rialen tot een volledige samenwerking
te komen. Zoals bekend heeft de n.v.
Struyk tevens nog afdelingen beton, en
steenhouwers en natuursteen. Het Bre
dase bedrijf is een vanouds gevestigd
bedrijf dat uitsluitend op bouwmateria
len is ingesteld. De twee bedrijven zijn
tot deze fusie gekomen om samen beter
in staat te zijn de veelomvattende func
tie in de bouwwereld te kunnen vervul
len. Een voorname aanleiding tot het be
sluit is o.m. dat de bouwcomplexen
steeds groter worden en men in toene
mende mate te maken heeft met grote
aannemerscombinaties.
Het verkeer op de weg Antwerpen—
Brussel, zal met ernstige vertraging re
kening moeten houden wegens reparatie
werkzaamheden, die tot 15 augustus zul
len duren.
De KNAC adviseert daarom in over
eenstemming met de Belgische rijkswacht
deze weg te vermijden en om te rij
den via Mechelen.
De rundveeprijzen zijn iets lager ge
worden. Runderen eerste kwaliteit, die
in de allerduurste periode op de markt
zo'n f 4,75 per kilo opbrachten, gaan
nu voor f 4,05 tot f 4,45 van de hand.
De aanvoeren waren ook wat groter.
De waarnemend voorzitter van het
produktschap voor vee en vlees, de heer
J. B. Dinkla, zei op de openbare ver
gadering van het schap in Utrecht, dat
de maatregelen die het bestuur heeft ge
nomen nu toch, zij het langzaam, ef
fect gaan sorteren. Hij verwacht voor
lopig een kalme handel bij een wat
gedrukt prijsniveau.
In de laatste twee weken van juni
voerde Nederland 500 ton rundvlees en
6000 koeien in, een import, die de markt
aanzienlijk heeft verlicht. Hiertegenover
staat echter, dat er in de afgelopen pe
riode ongeveer 15.000 kalveren zijn ge
ëxporteerd. De heer Dinkla toonde zich
enigszins ongerust over deze aantas
ting van de jonge rundveestapel.
De heer M. van 't Hoff, die de sla
gersorganisaties in het produktschap
vertegenwoordigt, was niet ontevreden
over de gang van zaken op de rundvee
markt, al wilde hij de verdere ontwik
keling nog wel even afwachten alvorens
een oordeel uit te spreken. Hij drong
er bij de boeren op aan, hun oudere
koeien op te ruimen: als ze te zwaar
worden moet het vet toch weer worden
DINSDAG 7 JULI zal bij Van Doorne's
automobielfabrieken n.v. in Eindhoven
de 50.000e vrachtwagen van deze onder
neming van de montag'eband komen.
Dividendvoorstellen
N.V. Metaverpa, Maartensdijk, 11 pet.
(onv.).
Nationale Handelsbank, Amsterdam, 6
pet.
Lips en Gispen. Dordrecht, 12 pet. (eer
ste boekjaar na fusie).
weggegooid. De hele koe daalt dan wel in
prijs, maar het vlees niet.
Op de varkensmarkt is een ontwikke
ling in tegenovergestelde richting merk
baar. De handel is levendig bij een
flauw aanbod en de prijzen vertonen
een stijgende lijn. De overnameprijs
voor baconvarkens is daarom in de af
gelopen veerten dagen tweemaal ver
hoogd: een maal van f 2,60 tot f 2,65
cn daarna nog eens tot f 2,75 per kilo
gram geslacht gewicht.
Het bestuur vesloot vanmorgen, deze
prijs te handhaven. De voorzitter werd
gemachtigd, de baconprijs tussentijds op
nieuw te verhogen of zo nodig te verla
gen wanneer de marktontwikkeling daar
toe aanleidingg geeft.
In de laatste helft van juni zijn er on
geveer 34.000 varkens uitgevoerd. Het
aantal baconslachtingen bedroeg in die
periode 6800.
De derde zomervakbeurs voor koffers
en lederwaren die vorige week in Utrecht
is gehouden, is zakelijk geslaagd, zo
deelt de jaarbeurspersdienst mee.
Aan het eind van de beurs verklaarde
65 procent van de exposanten zich inge
nomen met de bereikte resultaten.
Diiekwart van de deelnemers was te
vreden over de door Nederlandse afne
mers geplaatste orders. Exportorders
werden afgesloten met bezoekers
uit West-Duitsland, Oostenrijk, Zwitser
land. België, Luxemburg. Australië,
Zweden en Frankrijk. Het merendeel
van de exposanten was van oorde«l,
dat de resultaten van deze vakbeurs
niet onderdeden voor die van het vorig
jaar. Het binnenlands bezoek steeg
enigszins, de belangstelling van buiten
landse zijde bleef vrijwel gelijk.
BREDA, 1 juli Andijvie 8—14,
bloemkool A 2030. B 1315, C 12, snij
bonen kas 1.301.50, dubbele stambonen
1.401.50. tuinbonen 2326, doperwten
rijs 8090, stam 5060, peulen 1.501.80.
kaskomkommers 75 3134, 60 2022. 50
19, 40 1517, 35 13, rode kool 610, sav._
kool groen 815. spitskool 1220. bos-
peen 3040, postelein 2030. rabarber
610, selderie bos 68, sla I 610, II
3.54, spinazie I 2025, II 912, export
tomaten per bak van 6 kg A 5.505.55. B
5.51—5.55. C 5.21—5.27, CC 4.52, peterselie
bos 810, vroege aardappelen bonken
20, drielingen 1618, kriel 1823, was-
peen A 20—28.
BERGEN OP ZOOM Bonen 1.22
I.25. rode bessen 38, zwarte bessen 65.
frambozen AK 1.42. tubs 1.19, afw. 72,
aardbeien: Senga 1.10, diversen 78, afw.
62.
GOES, 1 juli Export- en industrie,
veiling: rode bessen I 3843. I ind. 37.20
37.60, II 37.2037.30, zwarte bessen 2
65. frambozen in kratten I 1.49, II 1.45,
aardbeien zonder dop: Senga Sengana
I 1.06, II 99, Red Gauntlet I en II 78, Ta
lisman I en II 80, diverse rassen I en II
78, aardbeien met dop: Talisman II 63
78, III 55—64, Red Gauntlet I 79—1.20. II
6498, III 5866, Cambridge Vigour III
59, aardbeien met dop per doos: Senga
Sengana II 19, Talisman extra 46. I 29. II
18—36. Ill 16. Red Gauntlet I 39—45. II
1637, III 16, diversen per doos: rode bes
sen I 1216, II 1014. frambozen I 37.
per stuk: perziken I 1320. II 45, per
kg: perziken II 80, kaspruimen II 1.20.
druiven I 4.70, klerken II 1.29, markiezen
II 1.211.64. Early Rivers II 1.32, Varikse
zwarte I 1.161.27, Insp. Löhnis II 1.26,
zoete morellen II 1.041.14. Ill 73, rode
bessen I 3638. groenten: per stuk: kom
kommers A I 23—27, A II 23—30, B I 17,
B II 18. afw. 17, kropsla I 45, II 45.
bloemkool A I 18—25. A II 12—22. B I 12
—20, B II 16—18. afw. 12—17. per kg!
doperwten I 4750. II 59. tuinbonen I
1730, snijbonen II 1.121.21. dubb. pr.-
bon. I 1.22-1.30. II 1.17-1.20. Prel.b. I 1.23,
rabarber I 511, spitskool I 1011, II 8
II, rode kool I 7, groene kool I 7. saxsa-
bonen I 1.17. postelein I 4748. II 2226.
tomaten A I 81, andijvie I 2733, vroege
aardappelen bonken 1723, grote 1317.
drielingen 1416. per bos: wortelen I 41
45. II 1625, kroten I 1011, uien 1
1326, selderie 3.5015, peterselie 1517.
's-HERTOGENBOSCH, 1 juli Aan
voer 8001 stuks, 797 runderen, 137 gras
kalveren, 1377 vette kalveren, 1057 nuch
tere kalveren, 162 schapen, 475 lammeren,
17 geiten, 30 fokzeugen. 431 slachtvarkens,
11 lopers. 2860 biggen, 647 slachtrunderen.
Prijzen: melk- en kalfkoeien 9251575.
gustekoeien 875—1285, graskalveren 375—
575, kalfvaarzen 1175—1565, klamvaarzen
960—1075, gustevaarzen 900—1075, pinken
675875, nuchtere kalveren voor fok of
mesterij 120—280, weideschapen 85—125.
ooien met lammeren 75105. drachtige
zeugen 375—475, lopers 80—100, biggen
55—72, alles per stuk: slachtrunderen ex
tra kw. 4.65—4.85, le kw. 4.40—4.65. 2e
kw. 4.00—4.25, 5e kw. 3.70—3.90. vette
stieren 4.304.60. worstkoeien 3.503.75.
alles per kg geslacht gewicht; vette kal
veren lc kw. 3.253.50. 2e kw. 2.903.15.
3c kw. 2.70—2.90. nuchtere slachtkalveren
1.451.90. slachtzeugen le kw. 1.601.70.
2e kw. 1.501.55. slachtvarkens 1.902.00.
alles per kg levend gewicht; vette scha
pen 110—155. vette lammeren 105—135,
beide per stuk. Overzicht (resp. aanvoer
- handel - prijzen): melk- en kalfkoeien:
gewoon - matig - prijshoudend; guste
koeien: als vorige week - kalm - iets la
ger: jongvee: gewoon - stug - duur; vette
kalveren: groter - vlot - iets hoger; nuch
tere kalveren: groter - levendig - sta
biel: schapen cn lammeren: normaal -
flauw - onveranderd: fokzeugen: als vo
rige week - kalm stabiel; lopers en big
gen: groter vlug - op gelijk niveau;
slachtvee: iets minder - stijf - duur
slachtzeugen: gewoon - stroef - iets hoger.
XAPELLE. 1 juli Aardbeien zonder
dop industrie: Senga Sengana I 1.02
1.03, II 93—94. Red Gauntlet I en II 80—
81, diverse rassen I en II 74, aardbeien
met dop per doos van 250 gram: Red
Gauntlet extra 44, I 3847, II 1536,
Talisman I 31—36. II 16—28, Senga Sen
gana I 30, II 20. Vola I 41. II 24, Regina
II 22, Juspa I 36, Elcsta I 35. II 16. aard
beien met dop per kg II 6669. III 50.
frambozen in kratten per kg I 1.601.63,
II 1.491.57, rode bessen per kg ex. 47.
I 37.80—39, II 37.70—37.80, III doordraai,
rode bessen per doos van 250 gr ex 18,
I 16—18, II 12—16, witte bessen per doos
van 250 gram I 14. Loganbessen per doos
I 3741, kasperziken per stuk extra A
28, B 2022, C 14, kaspruimen per doos
extra 8, kersen per kg Markiezen II 1.75,
Varikse Zwarte I 1.421.48, II 99, Vr. van
Werden I 1.59, kastomaten per kg A I
78—89, B I 79, C I 67—79. CC 74, groente
veiling: aardappelen bonken 2125, I 16
18, II 15, drielingen 1314, kriel 1114,
dubb. pr.bonen 1.291.47. andijvie 27,
kropsla 3.55, bloemkool 1335, boskro-
ten 1011, bosuien 2223. bospeen 3537.
spinazie 24—43, spitskool 12, komkom
mers 1418.
MIDDELBURG, 30 juni Aardbeien
per doos. Red Gauntlet I 31, II 2032,
Talisman I 3132, II 1832, Cambridge
Vigour III 13, Senga Sengana I 2430,
II 1625, Regina II 18, Gorella II 26.
aardbeien per kg II 66—82, rode bessen
per doos I 1421. II 917, per kg I 35
50, II 3537, frambozen II 1436, vroege
aardappelen: bonken I 1927. II 2226.
grote I 1623, II 1423, drielingen I 16
20, II 14—20, kriel I 18—19, II 15—20, aan
voer 35 ton. H. telers worden verzocht om
aardappelen op 25 kg netto af te wegen.
OUDENBOSCH. 1 juli Bloemkool A
II 12—13, AA I 23. AA II 18—19, erwten
3980. peulen 1.402.10, bonen 501.30.
tuinbonen 1725, waspeen 1628. bos
peen 1138, sla 48, sav.-kool 1823.
spitskool 89, andijvie 1216, snijbonen
801.30, rabarber 47, rode kool 612.
komkommers 1319, sjalotten 7, tomaten
A 90. C 73, aardappelen grote en kriel
1318, drielingen 510, bonken 1722,
aardbeien diversen 501.38, Senga 76
1.08, rode bessen 3559, zwarte bessen
1.05, kruisbessen 56, frambozen 2938.
STEENBERGEN Industrie: Senga 79
91, afw. 75, Jiv. 75, consumptie 50—
1.16, rode bessen 3545, frambozen p. d.
1827. erwten 3760. dubb. bonen 1.27
1.32, zwarte bessen 85, Eerstelingen bon
ken 2427, grote 1420. drielingen 14—
16, kriel 1217. Doré bonken 2526, grote
1424. drielingen 161-9, kriel 17. Barim?
grote 1516, drielingen 1315, kriel 13—
14.
TERNEUZEN, 1 juli Sla I 3.50—8.60
bloemkool A 21—44. A II 14—35, B 12—16
B II 12—14, afw. 12—21, selderie 13—16
peen 1034, kroten 1316. uien 1017.
Barima bonkeii 2425, I 2021, kriel 2.
Eerstelingen bonken 2628. I 1421. drie
lingen 1315, kriel 219, andijvie 1719.
kassnijbonen 1.86, prins.bonen I 1.511.70.
tuinbonen II 18—36, doperwten II 5060
peulen I 2.232.31. kroten 24. rode kool
919, spitskool II 1118, sav.-kool 510.
rabarber 1011, spinazie II 1130, toma
ten A 1.10, A II 62—76, C II 63—66. CC I
3942; per doosje: aardbeien: Talisman
28—35. II 14—30. Red Gauntlet I 28—45, I
1434. Regina II 1418, Sengana I 263,-
II 1423. Cambridge II 1621, Gorella
38—42, II 14—25. M. Prince I 36, II 14
rode bessen I 1216, II 915, per kg
rode bessen 35—40, druiven wit 6 06
blauw 4.644.81, frambozen I 1.56, II 1.5C
Konstanz 356 (onver.); Rheinfelder
geen opgave; Ottenheim 294 14)
Straatsburg 240 (—8); Maxau 411 (on
ver.); Plochingen 108 5); Mannheim
242 (—5); Steinbach 120 (+2); Mainz 226
(+4); Bingen 152 4); Kaub 158 4)
Kochum 223 (onver.); Koblenz 158 2)«
Keulen 103 4); Ruhrort 272 4';
Lobith 878 4>: Nijmegen 659 6):
Arnhem 706 4); Eefde IJssel 235 2>:
Deventer 137 5); Monsin 5458 (-4-10'
Borgharen 3832 (onver.); Belfeld 1086
6).; Grave beneden de sluis 500 3)
Deze foto geeft een beeld van de
werkzaamheden aan de nieuwe spoor
lijn van Terneuzen naar Sluiskil, die
de DOW-Chemical fabrieken laten
aanleggen voor de afvoer van de
DOW-produkten.
De samenvoeging der industriële acti
viteiten van Gevaert photoprodukten n.v.
en Agfa A.G aangekondigd in februari
jl. wordt van kracht op 1 juli 1964, zo
deelt Gevaert in een communiqué mee
De zaken die tot nog toe door deze twee
vennootschappen werden gevoerd, wor
den van die datum af overgenomen door
de nieuwe exploitatievennootschap
pen waarin de twee partners elk voor
de helft deelnemen, en die volgende fir
manamen hebben aangenomen: Gevaert
-Agfa n.v. met zetel te Mortsel (Anl-
werpen), Agfa-Gevaert A.G. met zetel
te Leverkusen. Het oprichtingska
pitaal van elk der twee vennootschap
pen zal eerlang op 1.4 miljard Belgi
sche francs worden gebracht.
Dinsdag hebben de Nederlandse maat
schappij „Redersvereniging voor de Ne
derlandse zeevisserij" en de „Alunion
Prodintorg" in Moskou een contract ge
sloten voor de levering van haring aan
Rusland.
In de maanden augustus tot december
zullen in totaal vierduizend ton haring
aan Rusland geleverd worden. Met deze
levering is een bedrag gemoeid van ruim
drie miljoen gulden.
De internationale waarden hebben
vanmiddag voor de derde achtereenvol
gende beursdag koersverbeteringen te
zien gegeven. AKU maakte hierop echter
een uitzondering. Dit fonds had direct
bij de opening van aanbod te lijden waar
door de koers daalde van 473 tot 471,
tegen een voorgaande slotkoers van 474,25
Later op de middag nam het aanbod
in de AKU-hoek toe waaruit bleek, dat
ook de beroepshandel zich van deze stuk
ken ontdeed. De handel werd ruim. De
koers zakte in tot 465 om daarna licht
te herstellen. Aanwijsbare redenen voor
de flauwe stemming in de AKU-hoek wa
ren niet aanwezig.
De overige internationale waarden no
teerden boven het voorgaande slotni-
veau. Vooral Hoogovens lagen vast in
de markt op 632, na een opening op 628.
Gisteren reeds steeg dit fonds 5,5 punt
tot 626,5 De vaste stemming voor Hoog
ovens wordt toegeschreven aan het ge
publiceerde gunstige bedrijfsnieuws.
Philips boekte een halve gulden koers
winst op 153,60. Unilever, gesteund door
de vaste slotkoers voor dit fonds gisteren
in Wall Street, verbeterde ruim een
gulden tot 144,20. Kon. Olies plus
vijftig cent op 160,40. Ogenschijnlijk
begint de handel in de hoofdfondsen
wat op te leven. De liquidaties, in ver
band met het verstreken eerste halfjaar
1964, behoren tot het verleden. Het be
drijfsnieuws van vele maatschappijen
over de eerste maanden of het eerste
halfjaar van het lopende boekjaar is
merendeels gunstiger dan men aanvan
kelijk vermoedde. Het pessimisme uitge
sproken door vele directies over de te
verwachten resultaten van 1964 is voor
vele maatschappijen niet bewaarheid ge
worden. Dit schept vertrouwen bij het
publiek, vanwaar dan ook de kooporders
loskomen. Zwitserland toonde wederom
belangstelling voor de hoofdfondsen.
In de locale afdelingen kwamen geen
spectaculaire koerswijzigingen voor.
Lips en Gispen stelt over het eerste
boekjaar na de fusie een divident voor
van twaalf procent.
NABEtTRSKOERSEN
Telefonisch avondverkeer
AKU 470—472 gl; Hoogovens 632—635;
Kon. Olie 161.00—162.00; Philips 153.20—
154.00; Unilever 144.20—145.00 gl.
30/6
1/7
Staatsleningen
Nederland 58 ifo
Nederland 59 Ufo
Nederl. 60/1 ifo
Nederl. 60/2 ifo
Nederland 59 ifo
Nederland 60 ifo
Nederland 61 ifo
Nederland 63 Ufo
Nederland 53 3%
Grootboek 3%
Idem Stal Ufo
iNederland 51 3%
iNedenand 53 Ufo
Nederland 56 ifo
Nederland 48 ifo
Nederl. Bel. 3y4
Nederland 56 3%
Nederland 54 Ufo
Nederland 55 ifo
Nederl. 55/2 3y4
Nederland 37 3
Grootboek 46 3
lening 47 3
Ned. Invest. 3
Ned. 62/64 3
lndië 37 3
Indiè 37a 3
Bank- en kredietwezen
B. Ned. G. 57 6 102
95%
95%
95%
95%
95Ï*6
95%
95^
95
92%
93%
92
92%
92
92 Vs
92
92
86%
86%
74 y8
83%
83%
92 Vs
92 y8
88
88
86%
86%
79%
79%
80%
80%
82%
82%
82%
82V4
85
85 y4
86
87%
85
85
88%
88%
95 Eü
95%
89%
90
B. 58/59 30 J.
Idem 25 j. 6
4%
4%
921/4
93
Aandelen industriële
ondernemingen
Cultures
A dam Rubber
HVA-mijnen
115
149
Industriële ondernemingen
A.K..U. 474 te
'Dell Mij. 127.50
Hoogovens 627 5
Philips Gem Bez. 153 20
c.v.a. Unilever 143.20
102A
92 te
93 te
114
150
467
126.50
635
153.50
144.10
30/6
Scheepvaart en Luchtvaart
109
140
68
145 te
141
133 te
108 fo
2 46
138 te
i3uy4
H.AJL..
Java-China
K.L.M
K.N.S.M.
Kon. Paketvrt.
Stv. My. Ned.
Nievelt Goudr.
Ommeren
Rott. Lioya
Scheepv. Unie
Premieleningen
Alkmaar 56 2 te
A'dam C-A 33 3
ld. prem. 51 2te
ld. 56-1
ld. 56-2
ld. 56-3
Breda
Dordrecht
Eindh.
Enschede
s-Gr-Hag„ 52 2%
Idem 52-2 2 te
Rotterd. 52-1 2y2
idem 52-2 2y2
Idem 57 2 te
Utrecht 52 2y2
Z.-Holl. 57 2te
Z.-Holl. 59 2y2
30/6
1/7
A'dam b.m ƒ50
111
111
inter ume
231
231
N. Fonds mu Neto
509.50
Robeco
135
1/7
Urn las
530
530
Ver. Bezit.
380
379 fo
Europafonds
25
24%
109
A'damse Bank
189
139%
CuJtuurbank
246
246
Gron. ind. Cr. B
147
145
144
Holl Bank U.
915
910
140 fo
Kasassociatie
225
224%
133%
Nat. Nederl.
328
327
107%
Ned. Credietb.
213 te
213
245
Ned. Handel M;j
243
244y2
138 y4
Ned. Middjst.b.
338%
338
130
Ned. Overzee B
215
215
R'damse B
310
305
2fo
2te
2te
54 2 te
56 2y2
54 2i/2
54 2y2
81%
121 X
85
81%
92
91%
81 b
oi te
78%
93 93
91 x
91
121 x
84%
81
91%
91
81
84'te
84%
85
88 Va
86%
84%
85%
Converteerbare obligaties
A.K.U. 1000 4%
Bill ton
Borsumij. 3%
Gelder Zn. 4%
KLM subord. 4%
B. Ned. Bakk 4%
Sanders beh. 5
Schokbeton ifo
Scholten Foxh Ufo
Utermohlen Ufo
Aand in belegg mijen
.avenburg's B.
Twentse B.
128 y«
126
182%
186
87%
100 Vs
100 Vs
88
87 y4
186
186
125%
125
200
202
203.50
157.50
203.50
industriële ondernemingen
Aib. Beun
Alg. Mjj onr. G.
A.1JVL.E,
Alg. Norit.
Amstei
A dam Ballast
A'dam Droogd.
A'dam Rijtuig
A.N4J3.M.
Becht en Dysex
Beeren trico
Bensdorp intern
Bergh j urgens
v. Berkels-Pat.
Blaauwhoed
Blijdenst Will.
Bols Lucas
Borsumij Wehry
Braai mach.
Breda machines
Bredero s Bouw
Brocades
Bronswerk
Burhm.-TET
Caive Delft
Carps Garen la bi
Centr. Suiker
Daalderop
Dagra
Demka
Dess tapijtfabr.
Dikkers en Co.
Drie Hoefijzers
D.R.U.
598
596%
250
252
lo2
153
lbi.oi
165
417
422
513
510%
154
151
353
349
68
193
193%
128
128
497
500
250
252
221
225
443
444
129
125
1150
1170
74%
74y4
76
74%
239
239
708
695
755
156
157%
775
775
1005
1010
383 te
390
328
325
264 te
264 x
250
179
180
338
336
168
380
381
267
265 y4
Duyvis Jz.
Enthoven Pletterij
Er dal
Exceisior
Fittingiabr.
Fokker
Ford
Gazelle rijwJabr
V an Gelder Pap.
Gelderl.-Tielens
Gero
Geveke en Co
Gist- en Ptr.
Grinten v. d.
Gruyter en Zn
Hagemeyer
v. Hart
Havenwerker
Heem van dei
Heineken's
Heybroek
Hoek s mach.labr
Hoii. Kattenb.
Holl. Beton
Holl. Construct
Hoii. Melksurk
Homburg
Hoogenboscb
Hooimeyer
indola
Interias
Internatio
Int. Gew Beton
inventum
Houtn - Jongeneel
Kemo
Kempen Begeei
Key noutnandei
Kied.-ind. Smits
Kiene Suikerw.
Kon. Ned. Pap.
Kon. Zout Ketjen
Korenschoof
Koudijs
Kromhout
Kon Ver. Tapijt
Leeuw Papierw
Leidsche Woi
Lmdeteves
Macintosh n.v.
M. Ned Bakk.
Mees Uuuwm. 63
Menko
30/6
271 te
275
740
230
125 c
376
925
327
165
506
272
710
328
978%
148 x
480
lol te
389
347
430
410
680
113 te
425
263 b
440
343
153
448
286
765
2öo
22b
278
304
öüu
200 v
208
140
02 0
287
48
163
474
233
1/7
271 te
277 b
735
230
125
379 te
930
327 te
165
506
275
329
146 x
477
160
394
346
429
410
682
111
425
490 x
268
442
340
155
446
288
455
470
405
766
265
225
277
303 te
869%
260
207
140te
517
288
485
163
474
233
140
Meteooi Beton
Misset Uitg Mij
Alosa
MJjnoouwk.
Naarden Chem
Nedap
Ned. Dok. M.
N. exp. pap^abi
Ned. KaoeilatJi
Ned. Melkunie
Ned. Scheepsb
Nelie v.
ftetam
Nijveiuai
Oranjeboom
Overzeese Gas
Paiemb Ind. <mj
Paitne
Philips o /e cutnph
Pietersen auto's
Keesink
Reine veld
Riva
Roti. Droogd M
Runaak en Co.
Rijns taai
Scnelde B v A
Schevexpi Mij
Schokbeton
Scnoiten Carton
Schollen Foxnoi
Schuttersveld
snnon de Wit
Simons emb.
Simplex mach.
Smit translorm.
Spaarneslad
Stokvis &t Zn.
Stoomp Twen the
Swaay van
labakin Philips
l'homsen ver b.
U mie ver 1%
Idem 67e
Idem 4%
Uleiinohien
Uti. usiaitl. A.
Varossieau
Veenend. Sprnn.
Ver. Bükfabr.
Ver. Giasla. nat.
Ver. Machinela.
Ver. Touwfabr.
30/6
1/7
2oZ
287
o3u
o30
TOb
440
•iio
410 X
oio
14/
33b va
237
346%
285
12b va
126%
24b
250
ÓÜO
306
iou
180
Jöi
379
3öu
380
lz3
110
J2. iO
02.90
131
131
179
188
189
53
29o
290
113V4
110
112%
200 te
250
302
293
292
oOl
501
740
740
223
221%
240
144 te
144%
165
246
245
öüo
200
202
992%
91%
333
334
180
149
301
136
136%
118
117%
79%
79
-
295
285
278 y4
276
336 b
304
273 x
270
264
262
185
186
Vette winkel
Vezei vei werking
Vussingen Katoen
Vorsten.» -wUit.
Vredeplein
Vries iJzerh.
V Uicaaiisourd
Walvisvaart
Weiiiiii* Beton
W essanec
Wilt. tej enoord
De Wit s textiel
Wyers Ina H
Zaalberg
Zeeuwse Cont
Zwanenb Org
Zwitsai
30/6
372
lioü
263
221
11Z
o2 y8
21 y te
447
207
220
o36
114
371
968
1/7
375
263
222%
114 b
52%
222
441
205%
220
539%
113
371
970
.viijnuouw en petroleum
Aig Exploratie
Bullion le rubx.
Biintun Ze rum.
K. Pti 1 a j 1.20
K Pti 5 a t i,20
Mueaie Emm
ld eert i/ io jpi
ld i winstbew
ld 4 winstbew
Oost-Borneu mij
Scheepvaart
Furness
Oostzee
Donarionfondsen
Anaconda
BeUneliein Steel
General Electric
General Motor
Proct.and Gamble
Republic Steel
Shell OU
49
49.50
509
432
435
160
160
160
160.50
1845
1840
3025
3025
3350
3300
3250
80
80
479
100
43H
37 V.
87 V»
45
«ft
476
44 Va
36%
30%
89%
83
44tf
48 v.
b
bieden
gedaan en bieden
9
gedaan en laten
X
•aten
d
ex dividend
c
ex claim