Twee t.v.-netten boycotten de beroemde Emmy-trofee Baron Bluff in een wespennest HERRIE IN AMERIKAANSE T.Y.-WERELD Helft van Duitse kijkers gaat om tien uur naar bed Programma s radio en t.v. OPERA „CURLEW RIVER VAN BRITTEN OP T.V. Nederlanders gaan wonen in België I Romantisch „luchtkasteel" Schoonheidsfouten moeten hersteld worden Radio Televisie Publiek vraagt geen banaliteiten Opname in Westerkerk Op KRO-televisie Nieuw element in Djinn-program: toer een gulden Mr. Jan Leyten geen gespreksleider IK Opa's krant BÊÊË Pijn op reis? WITTE KRUIS MAAKT U VLOT WEER FIT! Akkoord Bulgarije- Griekenland DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 1 JULI 1964 (Van onze correspondent) Voor de Amerikaanse televisie wereld is de „Emmy" wat de „Os car" voor de filmindustrie is. „Emmy" is nu zestien jaar oud. Zij werd voor het eerst uitgereikt in 1949 en heette toen nog „Imy" afgeleid van „image orthicon' de beeldbuis die in de t.v.-camera zit. Zij werd toen uitgereikt door de National Academy of Television Arts, wat nu nog steeds het geval is. De Academy telt nu zowat 6.000 leden en maakt zich ook ver dienstelijk door de programma's te selecteren, waarmee de Ver. Sta ten aan buitenlandse t.v.-festivals deelnemen. Haar prille jeugd sleet „Emmy" in be trekkelijke gemoedsrust. De Academy bestond toen nog uit 'n klein aantal t.v.-experts. Hun uitspraak werd nooit aangevochten, omdat praktisch nie mand toen iets van t.v. afwist. Maar het gebeurde, dat één van de drie con currerende t.v.-netten opvallend men- „Emmy's" kreeg dan de andere en dat zette kwaad bloed. Kortom, het ging met de Emmy zoals met andere onderschei dingen: wanneer je ze niet krijgt, deu gen ze niet. De N.B.C. had al zo dikwijls achter Emmy's net gevist, dat zij zich ernstig boos ging maken. Nog wel openlijk, maar achter de gecapitonneerde deuren van de N.B.C.-Headquarters werden zeer onvriendelijke woorden aan het adres van Emmy gesproken. Nu is het we' zo, dat je een jongedame niet mag slaan (een oude trouwens ook niet, zelfs niet met een roos), zodat de N.B.C. naar andere oplossingen ging zoeken. Zij had er vrij spoedig een gevonden. De oorlog breekt uit Omdat de National Academy of Tele vision Arts openstaat voor iedereen die het kan betalen, betaalde de N.B.C. het lidmaatschap van verscheidenen van haar bedienden. Zij deed dit natuurlijk stie kem en wanneer wij „verscheidenen" schrijven, dan blijven wij aan de gema tigde kant. De N.B.C.-bedienden gingen al spoedig een meerderheid vormen, ten minste als men de concurrerende t.v.- maatschappijen mag geloven en hel was|._ hierop dat de N.B.C. wel enigszins ge-j dat in het Amerikaans zo sappig zegt, rekend had. Maar de andere verenigin- de zak vasthouden. Het ordewoord werd stipt opgevolgd door degenen, die uit gen oordeelden dat de N.B.C. de grenzen van het toelaatbare had overschreden en staken het vuur aan de lont, Een en ander heeft geleid tot net feit dat C.B.S. en A.B.S besloten Emmy als een vulgaire straatmeid te laten staan, Zij namen geen deel aan de duplexuit- zending tussen Hollywood en New York, tijdens welke uitzending de Emmy's wor den uitgereikt en waarvoor de drie net ten de onkosten broederlijk deelden. Het was de N.B.C., die nu alleen vooi de kosten kon opdraaien. De herrie begon midden meai ,toen de leden van de Academy de lijst der in aanmerking komende programma's ont vingen. Van de 128 programma's waren er 56 van de N.B.C 27 van de C.B.S. en 25 van de A.B.C. Het was duidelijk dat N.B.C.'s manoeuvre gelukt was. De twee andere namen het niet. Het eerste kanonschot werd gelost door de perschef van de C.B.S., de heer Fred Friendly, die helemaal niet in een vriendelijke bui zijn reporters opdracht had gegeven om eventuele Emmy's te weigeren. Thomas Moore, president van de A.B.C., sloot zich on middellijk hierbij aan. Beiden zegden en schreven dat zij Emmy on-professioneel, onrealistisch en unfair vonden en dat het huidige systeem niet deugde. Enkele dagen la ter liet James Aubry, de C.B.S.-presi- dent, weten dat zijn vereniging zich uit het Emmy-geval terugtrok, aange zien hij niet te spreken was over de manier van stemmen. Nu men toch eenmaal bezig was, vond men dat Emmy nog andere schoon heidsfouten vertoonde. Zo was er de veelheid aan onderscheidingen. Elk jaar worden 22 prijzen uitgereikt, gaande van de beste secundaire acteur tot d; beste muziekbewerking. Dat is ouder wets, meenden de A.B.C.- en C.B.S.- voorzitters. Hetzelfde gold voor het stemmen en bloc, waarbij de maatschap pij, die de meeste leden in de Academy telde aan het langste eindje trok. Men twijfelde aan de bevoegdheid van de kie. zers en wierp tegen, dat de leden onmo gelijk de 127 uitzendingen konden hebben gezien. Tenslotte was men het niet eens over de wijze, waarop de kandidaten werden gesteld' en gekozen. Ironie van het toeval Dat alles was vroeger ook zo, toen N.B.C. zelden bij de prijzen was. Maar nu de stuivertjes gewisseld waren, vonn men het plots niet goed meer. Het was integendeel een verwerpelijk systeem geworden De huidige voorzitter van de National Academy. Rod Sterling (bekend auteur en producer van .Twilight Zo ne", nochtans een C.B.S.-uitzending), nam in zijn antwoord aan de afbrekers geen blad voor de mond. Hij maakte van de gelegenheid gebruik om A.B.C. een veeg uit de pan te geven. „Als de programma-kwaliteit als basis wordt ge nomen, dan krijgt A.B.C. nooit een Em my". zei hij. C.B.S en A.B.C. meenden het echt met hun boycot en N.B.C. mocht, zoals men Woensdag 1 juli HILVERSUM I 402 M VARA: 12.00 Ritmisch strijkorkest (stereofonische uitzending). 12.30 Mede delingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Voor het platteland. 12.38 Musette-orkest (stereofonische uitzending). 13.00 Nieuws. 13.15 Tango-Rumba-orkest en zangsolis ten. 13.45 Geheimen onder de golven, le zing (10). 14.00 Grepen uit de muziek geschiedenis, muzikale lezing. 14.50 Houdt u ook zo van vakantie?, lezing. (Tussen 16.0017.00 Eventuele reportage Tour de France 1964). 15.00 Voor de jeugd. 16.30 Voor de zieken. 17.00 Wegwijzer:' tips voor vakantie- en snipperdagen. 17.50 Re geringsuitzending: Geven en nemen. Tips voor en van luisteraars. 18.00 Nieuws. 18.15 Melodieën-Express. 18.40 Pianoduo: amusementsmuziek. 19.00 Voor de kinde ren. 19.10 Artistieke staalkaart. 19.40 Orgelspel. 20.00 Nieuws. 20.05 Waarheen de wind waait: gevarieerd muzikaal pro gramma. 20.55 Zet die draaimolen stop, hoorspel. 21.45 Dansorkest en zangsolisten. 22.20 Sport halverwege. 22.40 Balans: hoofd- en bijzaken uit het dagelijks ge beuren. 22.55 Lichte grammofoonmuziek. 23.10 Jazzmagazine. 23.5524.00 Nieuws. HILVERSUM II 298 M NCRV: 11.50 Lichte grammofoonmuziek. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuin bouw. 12.33 Licht instrumentaal kwartet. 12.53 Grammofoonmuziek, eventueel ac tualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Lichte grammofoonmuziek. 13.35 Transistor: licht programma. 15.00 Klassiek strijk kwartet. 15.30 Moderne grammofoonmu ziek. 15.50 Bijbelvertelling voor de jeugd. 16.00 Voor de jeugd. 17.15 Eurojazz. 17.45 Licht ensemble. 18.05 Meisjeskoor en solis te. 18.30 Het spectrum, berichten en le zing. 18.45 Nieuwe lichte grammofoon platen. 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Muziek van het Leger des Heils (gr.). 19.30 Radiokrant. 19.50 Lichte grammo foonmuziek. 20.10 Holland Festival 1964: Concert door de Wiener Philharmoniker: klassieke muziek. In de pauze 20.45): Kanttekeningen, actuele rubriek. 22.40 Dagsluiting. 23.00 Nieuws. 23.10 Opera fragmenten (gr.). 23.5524.00 Nieuws. BRUSSEL VLAAMS 324 M: 12.00 Nieuws. 12.03 De ronde van de derde man. (Tussen 12.00 en 13.00 Re portage van de Tour de France). 12.03 Grammofoonmuziek. 12.15 Amusements muziek. (Om 12.25 Nieuws en weerbe richt). 12.50 Beursberichten, en program ma-overzicht. 13.00 Nieuws. (Om 13.15, 14.05 en 15.05 Reportage van de Tour de France). 13.20 Lichte muziek. 14.00 Nieuws 14.03 Gevarieerde muziek. 15.00 Nieuws. 15.03 Lichte muziek. (Tussen 15.00 en 17.00 Reportage van"3e Tour de France). 15.45 Schoolkoren. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Lichte muziek. 17.00 Nieuws en mededelingen. 17.15 Kamer muziek. 17.50 Klassieke muziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.30 Lekennioraal en -filosofie. 18.50 Uitslagen van de Tour de France. 19.00 Nieuws en radiokroniek. 19.40 Lichte muziek. 20.00 Openbaar kunstbezit. 20.15 Amerikaanse Koorzang. 22.00 Nieuws. 22.15 Italiaanse volksmuziek. 22.35 Pianorecital. 23.00 Nieuws. 23.05 Gevarieerd programma. 23.55 Nieuws. 24.000.45 Voor de zee lieden. BRUSSEL FRANS 484 Mi: 12.03 Gevarieerde muziek en actualiteiten. 14.03 Zomerliedjes. 15.45 Lichte muziek. 16.08 Accordeonmuziek. 17.00 Nieuws en mededelingen. 17.45 Lich te muziek. 18.10 Voor de soldaten. 19.00 Nieuwe grammofoonplaten. 19.30 Nieuws. 20.00 Klassieke muziek. 22.00 Wereld nieuws. 22.15 Jazzmuziek. 22.45 Nieuws. Donderdag 2 juli HILVERSUM I 402 M AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Gymnastiek. 9.10 De Groenteman. i.15 Klassieke Italiaanse kamermuziek (gr.) 9.35 Waterstanden. 9.40 Morgenwij ding. 10.00 Arbeidsvitaminen (gr.). 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Nieuws. 11.02 Huishoudelijke zaken, lezing. 11.15 Radio Filharmonisch orkest: klassieke muziek (opn.). HILVERSUM II 298 M KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed. 7.15 Lichte grammofoonmuziek. 7.55 Over weging. 8.00 Nieuws. 8.15 Lichte grammo foonmuziek, afgewisseld door berichten en kookpraatje. 9.40 Schoolradio. 10.00 Hoogmis. 11.00 Voor de zieken. A.B.C.- of C.B.S.-handen aten. Tijdens de plechtigheid die te Hollywood wera voorgesteld door Joey Bishop en te New York door E. G. Marshall, waren de meeste t.v.-vedetten afwezig of bezet, zelfs zij die een Emmy in ontvangst hadden moeten nemen. Of het de ironie van het lot was. of een interne manoeuvre om tegenstan ders belachelijk te maken weet men niet, maar het is een feit dat niet min der dan vijf Emmy's gingen naar één zelfde programma. „The Dick van Dyke Show" (beste feuilleton, beste ac teur, beste actrice, beste regie en bes te komedie) 'n C.B.S.-programma. Er was niemand om de beeldjes in ontvangst te nemen. Drie Emmy's gingen naar de Danny Kaye Show en voor het overige werden de resterende veertien Emmy's bijna mathematisch tussen de drie netten verdeeld. In de Ver. Staten vraagt men zich thans af of dit de laatste Emmy-uitrei- king is geweest. Tussen dit en juni van volgend jaar loopt echter veel water door de Mississippi. De heer Wolfgang Ernst, hoofd van het onderzoekbureau „Infratest", heeft onlangs in Bad Schachen een analyse gegeven van het kijkonderzoek in West- Duitsland. Allereerst stelde hij vast dat de structuur van het Duitse tv-publiek vrijwel overeenkomt met die van de to tale bevolking. Wel is sedert 1954, toen reeds 60 procent over een tv-toestel be schikte het niveau geleidelijk veran derd, En daarmee zullen volgens de heer Ernst de programma-samenstellers geducht rekening moeten houden. Een van de opvallenste feiten is wel. dat in West-Duitsland het tv-apparaat gewoonlijk bij 50 procent van de bevol king na het avondeten wordt ingescha keld. Niet minder opmerkelijk is het verschijnsel dat vijftig procent van de tv-bezitters reeds om tien uur naar bed gaat en de rest van het avonprogram- ma geen blik waardig keurt. Dit percen tage bedraagt om 21 uur reeds twintig maar bovendien stelde men vast, dat na 21 uur evenveel jeugdige kijkers voor de beeldbuis zitten als om acht uur 's avonds. Volgens de heer Ernst heeft het daarom weinig zin om de lv-pro- gramma's, die alleen voor volwassenen bestemd zijn, na negen uur uit te zenden, zo vernemen wij van ..Fernsehen In- formationen". Misbruik Enquêteurs en interviewers eonsta- teerden herhaaldelijk dat de kijkers ex travagante en op hoog niveau staande producties niet waarderen: men wenst meer degelijke kost, maar zeker geen banaliteiten. Uitzendingen als „Minna von Barnhelm" en ,,Wallenstein" kregen De opera „Curlew-river" van de Brit se componist Benjamin Britten, beleeft op 7 juli haar continentale première in de Westerkerk te Amsterdam, waarna donderdag 9 juli een uitvoering van dit werk gegeven zal worden in de resi dentie. Beide uitvoeringen geschieden in het kader van het Holland.Festival. In opdracht van de NTS zal de NCRV- televisie nu een beeldregistratie maken van de opera, welke als NTS-uitvoering op 2 augustus op het scherm zal worden vertoond. De televisieregie is in handen van Jan Duiveman en de tv-adaptatie geschiedt onder verantwoordelijkheid van David Koning, hoofd van de afdeling drama bij de NCRV. Dit nieuwe opus van Benjamin Bru ten werd onlangs zeer gunstig in Enge land ontvangen. Het is geschreven voor drie solisten, een koor van negen man nen en drie jongens, een kamerorkest en een klein orgel. Dit muziekdramatisch werk handelt over enige monniken, die bij elkaar ko men om iets op te voeren wat in we zen een mysterie, of mirakelspel is. Na de inleidende processie neemt het orkest zijn plaats in en de abt zet uiteen, waar om zij bijeen zijn. De broeders zullen namelijk een mysteriespel opvoeren om aan te tonen dat de onschuld het kwaad overtreft en hoe door een wonder een teken van Gods genade werd ont vangen. De veerman verschijnt dan en vertelt dat hij aan de rivier wacht om mensen over te zetten. Een reiziger voegt zich bij hem en wil overgezet worden. Hun gesprek wordt onderbroken door een zwakzinnige vrouw. De veerman wei- ^uziek. 20.45 Amusementsconcert. 21.50 22.15 Nieuws. Woensdag 1 juli NEDERLAND NTS: 17.00 De Verrekijker, internatio naal jeugdjournaal. NCRV: 17.10—17.45 Voor de kinderen. 19.30 Barend de Beer, film voor de kinderen. 19.35 Lassie TV- film. NTS: 20.00 Journaal en weerover- zicht. NCRV: 20.20 Memo. 20.35 Cinema- tomobile, documentaire film (dl. 2). 21.00 Prima Vista, muzikaal programma. 21.30 Blik achter het Bamboegordijn, documen taire film. 22.10 Drie maal negen, TV-filjtn. 22.35 Dagsluiting. NTS: 22.4522.50 Jour naal. en filmverslag van de Tour de France. EXPERIMENTELE UITZENDINGEN OP HET TWEEDE NET (kanaal 27) NTS: 20.35±22.05 De zevende sluier, speelfilm (14. jaar). FRANS-BELGIë 19.00 Berichten. 19.03 De dobbelbeker, gevarieerd programma. 19.35 Tekenfilm. 19.40 Rocambole, feuilleton. 20.00 Jour naal. 20.30 Eurovisie: Filmverslag van de Tour de France. 20.40 Negen miljoen, wedstrijdprogramma. 22.10 Eurovisie: klassiek kamerconcert. 22.45 Journaal en filmverslag van de Tour de France. VLAAMS-BELGIë 19.00 Voor de kleuters. 19.20 Voor de jeugd 19.55 De weerman. 20.00 Nieuws. 20.20 Programmaoverzicht. 20.35 Sport nieuws. 20.40 Volksconcert IV: klassiek en modern concert. 21.30 Openbaar kunst, bezit. 21.40 De gemeente, documentaire. In samenwerking met de BRT heeft de KRO een televisie-documentaire ver vaardigd, waaraan Hans Bik van de KRO en Ivo Berg en Lieven Gtfpen van de Vlaamse televisie meewerken. Deze interessante produktie wordt 7 juli ver toond. In deze documentaire getiteld .Over de streep" komt het verschtfnsel aan de orde, dat een bezoeker in Duits land en België ervaart, als blijkt dat er die landen niet zulke enorme pro blemen in de woningnood bestaan als, waartegen in ons land wordt gevochten. Ook al zijn de huren niet bepaald laag in die landen, toch is nu, 19 jaar na de tweede wereldoorlog, voor iedereen de mogelijkheid aanwezig om behoorlijke woonruimte te vinden. Dat er in Neder land op dit gebied nog een nijpend tekort bestaat, ervaren dagelijks niet al leen de jonge mensen die na een lange verkering nu wel eens" graag willen trou wen, maar ook voor gevestigde gezin nen kan de beschikbare ruimte in de loop der jaren te krap geworden zijn door gezinsuitbreiding, zodat verhuizen naar een grotere woning een gebiedende eis is. De bewoners langs de Belgische grens hebben er iets op gevonden om zonder schrikbarend hoge onkosten, toch over voldoende woonruimte te kunnen be schikken. Men heeft daar graag dage lijks een ritje van ongeveer twintig ki lometer voor over, want, hoewel zij hun werk in Nederland hebben, zijn zij in België gaan wonen. Of in een huurhuis, dat vrij te betrekken is, of in een eig?n huis, waarvoor zij niet al te hoge grond prijzen behoeven te betalen, noch maan den op de vereiste vergunningen moeten wachten. gert haar over te zetten in deze toestand. Het blijkt dat zij over de aarde dwaalt om te zoeken naar haar verloren zoon, die door slavenhandelaars is gestolen. De veerman zet haar tenslotte over en tijdens deze tocht vertelt hij aan de rei ziger dat aan de overzijde een menigte verzameld is om de dood van een jon gen te herdenken. Hij werd door slaven, handelaars stervend achtergelaten en sedertdien zijn bij het graf wonderen gebeurd. De moeder herkent in dat ver haal haar zoon en gaat bij het graf voor in het gebed. Boven de stemmen van de menigte klinkt een zwakke hoge stem en de geest van de jongen. Hij trekt zich terug en zegt: „De doden zul len herrijzen en op die gezegende dag zullen wij elkaar ontmoeten in de he mel". Zijn moeder zakt ineen, bevrijd van haar zwakzinnigheid, maar overwel digd door smart. Tot besluit geeft de abt een samen vatting in een epiloog en de aanwezigen (nu weer gekleed als monniken) verla ten zingend de kerk. hoge waarderingscijfers, al was dit zeker niet te danken aan een .honger naar klassieken". Eerder was men geporteerd voor de kwaliteit en de algemene bevat telijkheid van deze toneelstukken. De heer Ernst noemde programma's, die een hoge graad van ontwikeling van de kij kers veronderstellen gewoonweg mis bruik maken van het massamedium. De toeschouwers wensen thuis informatie en ontspanning, of gemakkelijk te ver werken educatief maar geen lessen met opgeheven wijsvinger. Voorts bleek uit deze analyse dat de benaming „Zweites Deutsches Fernse hen" erg ongelukkig is gekozen. Onbe wust menen de kijkers dat het tweede rangs-programma's biedt. Opvallend noemde spreker het verder dat men elke avond tijdens het program ma „heute" een daling van het aantal kijkers moet incasseren. Immers „Heu- te" is een gelijksoortige rubriek als de „Tagesschau" van het eerste Duitse tv-programma. Bij het onderzoek kwam vast te staan dat „Heute" het minste publiek van alle Z D F-uitzendingen boekt., de kijker wil het belangrijke nieuws graag via het eerste echte" tv- programma te weten komen. Volgens ..Fernseh-informationen" verklaart deze theorie niet alles. Men dient namelijk niet te vergeten dat de meerderheid van de kijkers gewend is geraakt aan het aanvangsuur van de „Tagesschau" om 20 uur en dat het de exactere bericht geving van dit programma verre prefe reert boven die van het Zweites Deut sches Fernsehen. Zaterdagochtend om kwart over elf kunt u luisteren naar een nieuwe rubriek in het Djinn-programma van de KRO. Deze uitzending heet ,,een gulden toer". Zij bestaat uit een reportage uit een ge meente ergens in Nederland, waar op het marktplein of sportterrein een aan tal mensen door Kees Schilperoort ge test worden op hun kennis van de streek. De test zal niet moeilijk zijn, maar spitsvondigheid en snelheid zijn er wel bij vereist. Zestig gulden vormt de in zet voor het goede antwoord: voor elke seconde, die men aan bedenktijd nodig heeft, gaat er een gulden af. Zaterdag 4 juli komt de uitzending uit Schagen, maar we willen u wel verklappen, dat ze reeds donderdagochtend wordt opge nomen. Voor hen die in Schagen dus wat verdienen willen, bestaat er nu een gerede kans door mee te doen aan deze KRO-uitzending. Om gezondheidsredenen heeft mr. Jan Leyten de opdracht terug moeten geven om in het KRO-radiop"ogramma ..Tekenen des tijds" het gesprek te lei den. Dick de Vree van de KRO-reporta- gedienst neemt in de resterende uitzen dingen zijn taak over. Zaterdag 11 juli heeft hij een gesprek met pater J. Vosskuehler, directeur van het Katholiek Sociaal Centrum te Amsterdam. Indien u de oude spijkerbroeken van Jan Cremer (zelf) wilt kopen, dan moet u haast maken. Te Am sterdam exposeert de auteur van „Ik, Jan Cremer" een aantal per soonlijke eigendommen en ze zijn te koop. Wat zeg ik: te gééf. De spijkerbroeken, op een doek geplakt, staan geprijsd voor tweeduizend gulden. Dat is eenvoudig een habbe- krats voor broeken die de Grote Schrijver heeft gedragen, hoe groot beseft waarschijnlijk alleen Ik, Jan Cremer zelf, en wij, be wonderende lezersscharemogen ons gelukkig prijzen dat hij er de tarieven ter expositie niet op heeft afgestemd. De wérkelijke waarde van deze symbolen van de geest gaat ver boven een bedragje van twee mille uit. Waarschijnlijk komt u al te laat. Maar er hangt ook nog een oud shirtje van Jan, voor de bespotte lijk lage prijs van f427,50 en mis schien hebben de grasduinende museumdirecteuren het over het hoofd gezien. Of hadden ze geen erg in de (wie heeft er niet over gelezen?) rode eethoek, een keuken stoeltje en een tafeltje, fris in de verf, van Ik, Jan Cremer zelf cn mee te nemen voor slechts 2500 gulden. Wat moet het een diepe culturele belevenis zijn voor de zoveelste maal in „Ik. Jan Cremer" te lezen over de rode eethoek en dan tel kens een blik te kunnen werpen op' het onderhavige meubilair. Dit ge not is uiteraard heel wat meer waard dan 25 vodjes van 100 gul den. Het is eenvoudig niet in geld uit te drukken. Maar Jan Cremer is, goddank, een bescheiden jonge auteur. De roem stijgt hem niet naar het hoofd. Hij wéét dat hij duizenden kunst- minnenden grif vermogens kan la ten betalen voor zijn spijkerbroek, zijn shirt en zijn rode eethoek. Maar hij blijft redelijk. Hij rekent uiterst lage prijzen, omdat hij de cultuur tot het volk wil brengen. Als over honderden jaren de naam van Ik, Jan Cremer zal galmen in de wereld der kunsthistoriedan zal men van hem getuigen dat hij een democraat was die niet, gelijk geschiedde met de vleugel van Mo- l zart en de viool van Paganini, de stoffelijke resten zijner grootheid in I pitrines liet plaatsen, maar die ze onder het volk bracht. „Maar hij schrijft zulke vieze woorden in zijn boeken", zal een i betweterig mannetje misschien op- merken. „En dat shirt was net zo 1 goor als zijn boeken" zal een tweede zuurpruim er aan toevoegen. Maar wij, ademloze bewonderaars, zullen in de eerste trein naar Am- sterdam springen om al was het 1 maar één van cultuur doortrokken 'spijker uit de broek van Ig, Jan Cremer te bemachtigen. PRAET-MAECKER NA BELONING BOETE Een autobestuurder in Montreal had [zo keurig zijn auto door het verkeer geloodst, dat de verkeerspolitie, die hem gevolgd was, meende, dat hij in aanmerking kwam voor een gou- >deni sleuteltje wegens correct rijden. I „Mogen wij even uw rijbewijs, dan i kunnen wij die beloning daarop aan- i tekenen", verzocht een der politie- mannen. Het bleek toen, dat de man in geen jaren een rijbewijs had gehad. De politie was weliswaar zo sportief de beloning te laten doorgaan, maar gaf 1 de automobilist daarna een stevig proces verbaal. Kunnen we elkaar later weer een* ont moeten? Zo over een jaar of vjjf bij voorbeeld? GOEDE MORGEN In een dure buitenwijk van NewJ York verscheen op zekere mooie 1 zomermorgen een man van openbare werken, gewapend met de spullen, j die hij die dag nodig had voor zijn f ongetwijfeld nuttig werk. Hij zette zijn kar midden op de asfaltweg} stil, zijn handen aan de mond en} schreeuwde in het rond: Goede mor gen. Toen zette hij zijn pneumatische J hamer aan.. JONGEN IN HONDENHOK! Een Italiaanse moeder heeft haar} dertien-jarige zoon enige tijd als een hond in een hok vastgelegd. Zij kon hem onmogelijk meer baas, en het leek haar het beste zoonlief een hals- j band om te doen en letterlijk aan de J ketting te letten. De jongen nam dat niet en zette het op een brullen. Daarop kwamen de buren in actie, die de politie4 waarschuwden, toen de moeder niet van plan bleek haar zoon los te i maken. VAKANTIE-STUNT De nieuwste vakantie-stiunt komt i uit Amerika. Eén groot bedrijf maakt} daar reclame onder de aanlokkelijke titel: Voel u een miljonair. Voor een j bedrag van duizend dollar heeft men i dan gedurende een vol etmaal de beschikking over een prachtige villa, midden in een park gelegen. In dat J park is een zwembassin en er staat J een Cadillac voor de deur. Bovendien staat een jacht ter beschikking, ter- wijl een groot aantal bedienden u op! uw wenken bedient. DE MOORD OP HET KROONPRINSELIJKE PAAR 1 juli 1914 Het komt uit. wat wij 'gisteren vermoed hebben, de moord i op den Oostenrijkschen troonopvolger is een gevolg van de al-slavische (pan- Slavische) beweging. De moordenaars hebben bekend, dat de bommen uitij Servië zijn gekomen. Het waren zooge- naamde militaire bommen. Het volk roept om wraak op Servië en de Servi- sche kranten verbeteren die stemming} niet. Mohammedanen en Kroaten heb- ben een bloedbad aangericht onder de Serviërs. Aartshertog Karl en prinses Zita zijn} nu de directe troonopvolgers. Ons ka-} tholieken interesseert vooral of deze} aartshertog even solied katholiek is i als Franz Ferdinand het was. Ver- J schillende berichten zeggen van ja. Prinses ZTita, die haar opvoeding bij de Benedictinessen ontving, gaat voor} heel godvruchtig 'door. En Prins Karl wordt door de antiklericale Matin „zeer vroom" genoemd. In Serajewo steeg gisteren de volks-} woede tijdens demonstraties van mi- nuut tot minuut. Winkels van Serviërs j werden bestormd en verwoest, de stra- ten lagen vol puinhopen. De politie stond machteloos. Het officiële Servië t wil met den moord niets te maken} hebben. De Vara opent om 20.05 uur op Hil versum I (402 m) het avondprogramma met de eerste uitzending van „Waar heen de wind waait", waarin een orkest en een reportageteam klaar staan om neer te strijken in een stad of dorp, al naar gelang de weersomstandigheden. Om 20.55 uur volgt een herhaling van het hoorspel „Zet die draaimolen stop". De NCRV geeft om 19.30 uur op Hilver sum II (298 m) een uitzending van de radiokrant. Om 20.15 uur schakelt men over naar het Concertgebouw te Am sterdam waar de Wiener Philharmoniker spelen onder directie van Herbert von Karajan. Uitgevoerd worden de eerste symfonie van Mozart en de 7e symfonie van (Bruckner. Na het nieuws volgt om 20.20 uur de NCRV-rubriek „Memo" en om 20.35 uur de tweede aflevering in de filmserie „Ci- nematomobile". Om 21.30 uur wordt een Franse documentaire over Rood-China, getiteld „blik achter het bamboegor dijn" vertoond. TWEEDE NET Op kanaal 27 kunt u om 20.35 uur kij ken naar de bekende speelfilm „De ze vende sluier" onder regie van Compton Bennet met in de hoofdrollen Ann Todd, James Mason en Herbert Lorn. (Advertentie) In het programma „Luchtkasteel" zingt Liesbeth List enkele chan sons in de decoratieve omgeving van het kasteel Oud-Zuylen nabij Utrecht. Jaap Frank (fluit) en Hans Philips (clavecimbel) bege leiden haar. Hans Andreus verzorgde de tek sten van enkele korte sketches en gedichten, waaronder er zijn van Piet Paaltjens. Behalve romantisch is het programma aan de badine rende kant. Er komt ook een bal konscène in voor. (Donderdag 20.45 uur, VAR A-televisie). (Advertentie) Griekenland en Bulgarije hebben in Sofia een overeenkomst geparafeerd over onder andere economische kwes ties, een handels- en betalingsovereen komst op lange termijn en de instelling van een rechtstreekse luchtdienst tussen Athene en Sofia. De overeenkomst gaat ook over samenwerking bij het gebruik van het water van rivieren die door bei de landen lopen, douane-faciliteiten en samenwerking op toeristisch gebied. Vol gens het Atheense persbureau zal de overeenkomst door de ministers van buitenlandse zaken van de twee landen in Athene worden getekend. 79. Baron Bluff had gelijk. De vrolijke feestgangers wa ren plotseling verrast door de zwerm nijdige wespen, die uit de taartendoos te voorschijn waren gekomen en omdat het niet zo prettig is door zo'n insect te wor den gestoken, hadden ze het gebouw verlaten en zich naar buiten begeven. Nie mand van hen bemerkte echter, dat de wespen hun achtervolging staakten. Deze dieren werden name lijk aangetrokken door de geuren van de taarten, en zoete drankjes, die in de feestzaal waren achtegeble- ven en als een gonzende wolk keerden ze door het zijraam terug, de lekkernij en boven de mensen prefe rerend. Baron Bluff maakte zijn knecht erop opmerkzaam. ,,Kijk, Johan", sprak hij, .•hoe aardig is het niet, het gedrag van de pico diabolo van nabij te bestuderen, Dc gehele zwerm bevindt zich thans weer in de herberg. Ga meteen naar binnen en doe ze in de doos terug". Een kort ogenblik bewaar de de knecht een gedrukt zwijgen, „Zeker, meneer", sprak hij daarop gehoorzaam.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 9