Twee t.v.-netten boycotten
de beroemde Emmy-trofee
Baron Bluff in een wespennest
HERRIE IN AMERIKAANSE T.Y.-WERELD
Helft van Duitse kijkers
gaat om tien uur naar bed
Programma s
radio en t.v.
OPERA „CURLEW RIVER
VAN BRITTEN OP T.V.
Nederlanders
gaan wonen
in België
I
Romantisch „luchtkasteel"
Schoonheidsfouten
moeten hersteld
worden
Radio
Televisie
Publiek vraagt
geen banaliteiten
Opname in Westerkerk
Op KRO-televisie
Nieuw element in
Djinn-program:
toer
een
gulden
Mr. Jan Leyten geen
gespreksleider
IK
Opa's krant
BÊÊË
Pijn op reis? WITTE KRUIS
MAAKT U VLOT WEER FIT!
Akkoord Bulgarije-
Griekenland
DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 1 JULI 1964
(Van onze correspondent)
Voor de Amerikaanse televisie
wereld is de „Emmy" wat de „Os
car" voor de filmindustrie is.
„Emmy" is nu zestien jaar oud.
Zij werd voor het eerst uitgereikt
in 1949 en heette toen nog „Imy"
afgeleid van „image orthicon'
de beeldbuis die in de t.v.-camera
zit. Zij werd toen uitgereikt door
de National Academy of Television
Arts, wat nu nog steeds het geval
is. De Academy telt nu zowat
6.000 leden en maakt zich ook ver
dienstelijk door de programma's te
selecteren, waarmee de Ver. Sta
ten aan buitenlandse t.v.-festivals
deelnemen.
Haar prille jeugd sleet „Emmy" in be
trekkelijke gemoedsrust. De Academy
bestond toen nog uit 'n klein aantal
t.v.-experts. Hun uitspraak werd nooit
aangevochten, omdat praktisch nie
mand toen iets van t.v. afwist. Maar
het gebeurde, dat één van de drie con
currerende t.v.-netten opvallend men-
„Emmy's" kreeg dan de andere en dat
zette kwaad bloed. Kortom, het ging met
de Emmy zoals met andere onderschei
dingen: wanneer je ze niet krijgt, deu
gen ze niet.
De N.B.C. had al zo dikwijls achter
Emmy's net gevist, dat zij zich ernstig
boos ging maken. Nog wel openlijk,
maar achter de gecapitonneerde deuren
van de N.B.C.-Headquarters werden zeer
onvriendelijke woorden aan het adres
van Emmy gesproken. Nu is het we'
zo, dat je een jongedame niet mag
slaan (een oude trouwens ook niet, zelfs
niet met een roos), zodat de N.B.C. naar
andere oplossingen ging zoeken. Zij had
er vrij spoedig een gevonden.
De oorlog breekt uit
Omdat de National Academy of Tele
vision Arts openstaat voor iedereen die
het kan betalen, betaalde de N.B.C. het
lidmaatschap van verscheidenen van haar
bedienden. Zij deed dit natuurlijk stie
kem en wanneer wij „verscheidenen"
schrijven, dan blijven wij aan de gema
tigde kant. De N.B.C.-bedienden gingen
al spoedig een meerderheid vormen, ten
minste als men de concurrerende t.v.-
maatschappijen mag geloven en hel was|._
hierop dat de N.B.C. wel enigszins ge-j dat in het Amerikaans zo sappig zegt,
rekend had. Maar de andere verenigin- de zak vasthouden. Het ordewoord werd
stipt opgevolgd door degenen, die uit
gen oordeelden dat de N.B.C. de grenzen
van het toelaatbare had overschreden
en staken het vuur aan de lont,
Een en ander heeft geleid tot net feit
dat C.B.S. en A.B.S besloten Emmy als
een vulgaire straatmeid te laten staan,
Zij namen geen deel aan de duplexuit-
zending tussen Hollywood en New York,
tijdens welke uitzending de Emmy's wor
den uitgereikt en waarvoor de drie net
ten de onkosten broederlijk deelden. Het
was de N.B.C., die nu alleen vooi de
kosten kon opdraaien.
De herrie begon midden meai ,toen de
leden van de Academy de lijst der in
aanmerking komende programma's ont
vingen. Van de 128 programma's waren
er 56 van de N.B.C 27 van de C.B.S.
en 25 van de A.B.C. Het was duidelijk
dat N.B.C.'s manoeuvre gelukt was. De
twee andere namen het niet.
Het eerste kanonschot werd gelost
door de perschef van de C.B.S., de heer
Fred Friendly, die helemaal niet in
een vriendelijke bui zijn reporters
opdracht had gegeven om eventuele
Emmy's te weigeren. Thomas Moore,
president van de A.B.C., sloot zich on
middellijk hierbij aan.
Beiden zegden en schreven dat zij
Emmy on-professioneel, onrealistisch
en unfair vonden en dat het huidige
systeem niet deugde. Enkele dagen la
ter liet James Aubry, de C.B.S.-presi-
dent, weten dat zijn vereniging zich
uit het Emmy-geval terugtrok, aange
zien hij niet te spreken was over de
manier van stemmen.
Nu men toch eenmaal bezig was,
vond men dat Emmy nog andere schoon
heidsfouten vertoonde. Zo was er de
veelheid aan onderscheidingen. Elk jaar
worden 22 prijzen uitgereikt, gaande
van de beste secundaire acteur tot d;
beste muziekbewerking. Dat is ouder
wets, meenden de A.B.C.- en C.B.S.-
voorzitters. Hetzelfde gold voor het
stemmen en bloc, waarbij de maatschap
pij, die de meeste leden in de Academy
telde aan het langste eindje trok. Men
twijfelde aan de bevoegdheid van de kie.
zers en wierp tegen, dat de leden onmo
gelijk de 127 uitzendingen konden hebben
gezien. Tenslotte was men het niet eens
over de wijze, waarop de kandidaten
werden gesteld' en gekozen.
Ironie van het toeval
Dat alles was vroeger ook zo, toen
N.B.C. zelden bij de prijzen was. Maar
nu de stuivertjes gewisseld waren, vonn
men het plots niet goed meer. Het was
integendeel een verwerpelijk systeem
geworden De huidige voorzitter van de
National Academy. Rod Sterling (bekend
auteur en producer van .Twilight Zo
ne", nochtans een C.B.S.-uitzending),
nam in zijn antwoord aan de afbrekers
geen blad voor de mond. Hij maakte
van de gelegenheid gebruik om A.B.C.
een veeg uit de pan te geven. „Als de
programma-kwaliteit als basis wordt ge
nomen, dan krijgt A.B.C. nooit een Em
my". zei hij.
C.B.S en A.B.C. meenden het echt met
hun boycot en N.B.C. mocht, zoals men
Woensdag 1 juli
HILVERSUM I 402 M
VARA: 12.00 Ritmisch strijkorkest
(stereofonische uitzending). 12.30 Mede
delingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33
Voor het platteland. 12.38 Musette-orkest
(stereofonische uitzending). 13.00 Nieuws.
13.15 Tango-Rumba-orkest en zangsolis
ten. 13.45 Geheimen onder de golven, le
zing (10). 14.00 Grepen uit de muziek
geschiedenis, muzikale lezing. 14.50 Houdt
u ook zo van vakantie?, lezing. (Tussen
16.0017.00 Eventuele reportage Tour de
France 1964). 15.00 Voor de jeugd. 16.30
Voor de zieken. 17.00 Wegwijzer:' tips
voor vakantie- en snipperdagen. 17.50 Re
geringsuitzending: Geven en nemen. Tips
voor en van luisteraars. 18.00 Nieuws.
18.15 Melodieën-Express. 18.40 Pianoduo:
amusementsmuziek. 19.00 Voor de kinde
ren. 19.10 Artistieke staalkaart. 19.40
Orgelspel. 20.00 Nieuws. 20.05 Waarheen
de wind waait: gevarieerd muzikaal pro
gramma. 20.55 Zet die draaimolen stop,
hoorspel. 21.45 Dansorkest en zangsolisten.
22.20 Sport halverwege. 22.40 Balans:
hoofd- en bijzaken uit het dagelijks ge
beuren. 22.55 Lichte grammofoonmuziek.
23.10 Jazzmagazine. 23.5524.00 Nieuws.
HILVERSUM II 298 M
NCRV: 11.50 Lichte grammofoonmuziek.
12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuin
bouw. 12.33 Licht instrumentaal kwartet.
12.53 Grammofoonmuziek, eventueel ac
tualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Lichte
grammofoonmuziek. 13.35 Transistor:
licht programma. 15.00 Klassiek strijk
kwartet. 15.30 Moderne grammofoonmu
ziek. 15.50 Bijbelvertelling voor de jeugd.
16.00 Voor de jeugd. 17.15 Eurojazz. 17.45
Licht ensemble. 18.05 Meisjeskoor en solis
te. 18.30 Het spectrum, berichten en le
zing. 18.45 Nieuwe lichte grammofoon
platen. 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10
Muziek van het Leger des Heils (gr.).
19.30 Radiokrant. 19.50 Lichte grammo
foonmuziek. 20.10 Holland Festival 1964:
Concert door de Wiener Philharmoniker:
klassieke muziek. In de pauze 20.45):
Kanttekeningen, actuele rubriek. 22.40
Dagsluiting. 23.00 Nieuws. 23.10 Opera
fragmenten (gr.). 23.5524.00 Nieuws.
BRUSSEL VLAAMS
324 M: 12.00 Nieuws. 12.03 De ronde van
de derde man. (Tussen 12.00 en 13.00 Re
portage van de Tour de France). 12.03
Grammofoonmuziek. 12.15 Amusements
muziek. (Om 12.25 Nieuws en weerbe
richt). 12.50 Beursberichten, en program
ma-overzicht. 13.00 Nieuws. (Om 13.15,
14.05 en 15.05 Reportage van de Tour de
France). 13.20 Lichte muziek. 14.00 Nieuws
14.03 Gevarieerde muziek. 15.00 Nieuws.
15.03 Lichte muziek. (Tussen 15.00 en
17.00 Reportage van"3e Tour de France).
15.45 Schoolkoren. 16.00 Nieuws. 16.03
Beursberichten. 16.09 Lichte muziek. 17.00
Nieuws en mededelingen. 17.15 Kamer
muziek. 17.50 Klassieke muziek. 18.00
Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.30
Lekennioraal en -filosofie. 18.50 Uitslagen
van de Tour de France. 19.00 Nieuws en
radiokroniek. 19.40 Lichte muziek. 20.00
Openbaar kunstbezit. 20.15 Amerikaanse
Koorzang. 22.00 Nieuws. 22.15 Italiaanse
volksmuziek. 22.35 Pianorecital. 23.00
Nieuws. 23.05 Gevarieerd programma.
23.55 Nieuws. 24.000.45 Voor de zee
lieden.
BRUSSEL FRANS
484 Mi: 12.03 Gevarieerde muziek en
actualiteiten. 14.03 Zomerliedjes. 15.45
Lichte muziek. 16.08 Accordeonmuziek.
17.00 Nieuws en mededelingen. 17.45 Lich
te muziek. 18.10 Voor de soldaten. 19.00
Nieuwe grammofoonplaten. 19.30 Nieuws.
20.00 Klassieke muziek. 22.00 Wereld
nieuws. 22.15 Jazzmuziek. 22.45 Nieuws.
Donderdag 2 juli
HILVERSUM I 402 M
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek.
VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00
Nieuws. 8.15 Lichte grammofoonmuziek.
9.00 Gymnastiek. 9.10 De Groenteman.
i.15 Klassieke Italiaanse kamermuziek
(gr.) 9.35 Waterstanden. 9.40 Morgenwij
ding. 10.00 Arbeidsvitaminen (gr.). 10.50
Voor de kleuters. 11.00 Nieuws. 11.02
Huishoudelijke zaken, lezing. 11.15 Radio
Filharmonisch orkest: klassieke muziek
(opn.).
HILVERSUM II 298 M
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed.
7.15 Lichte grammofoonmuziek. 7.55 Over
weging. 8.00 Nieuws. 8.15 Lichte grammo
foonmuziek, afgewisseld door berichten
en kookpraatje. 9.40 Schoolradio. 10.00
Hoogmis. 11.00 Voor de zieken.
A.B.C.- of C.B.S.-handen aten. Tijdens de
plechtigheid die te Hollywood wera
voorgesteld door Joey Bishop en te New
York door E. G. Marshall, waren de
meeste t.v.-vedetten afwezig of bezet,
zelfs zij die een Emmy in ontvangst
hadden moeten nemen.
Of het de ironie van het lot was. of
een interne manoeuvre om tegenstan
ders belachelijk te maken weet men
niet, maar het is een feit dat niet min
der dan vijf Emmy's gingen naar één
zelfde programma. „The Dick van
Dyke Show" (beste feuilleton, beste ac
teur, beste actrice, beste regie en bes
te komedie) 'n C.B.S.-programma. Er
was niemand om de beeldjes in ontvangst
te nemen. Drie Emmy's gingen naar de
Danny Kaye Show en voor het overige
werden de resterende veertien Emmy's
bijna mathematisch tussen de drie netten
verdeeld.
In de Ver. Staten vraagt men zich
thans af of dit de laatste Emmy-uitrei-
king is geweest. Tussen dit en juni van
volgend jaar loopt echter veel water
door de Mississippi.
De heer Wolfgang Ernst, hoofd van
het onderzoekbureau „Infratest", heeft
onlangs in Bad Schachen een analyse
gegeven van het kijkonderzoek in West-
Duitsland. Allereerst stelde hij vast dat
de structuur van het Duitse tv-publiek
vrijwel overeenkomt met die van de to
tale bevolking. Wel is sedert 1954, toen
reeds 60 procent over een tv-toestel be
schikte het niveau geleidelijk veran
derd, En daarmee zullen volgens de
heer Ernst de programma-samenstellers
geducht rekening moeten houden.
Een van de opvallenste feiten is wel.
dat in West-Duitsland het tv-apparaat
gewoonlijk bij 50 procent van de bevol
king na het avondeten wordt ingescha
keld. Niet minder opmerkelijk is het
verschijnsel dat vijftig procent van de
tv-bezitters reeds om tien uur naar bed
gaat en de rest van het avonprogram-
ma geen blik waardig keurt. Dit percen
tage bedraagt om 21 uur reeds twintig
maar bovendien stelde men vast, dat na
21 uur evenveel jeugdige kijkers voor
de beeldbuis zitten als om acht uur
's avonds. Volgens de heer Ernst heeft
het daarom weinig zin om de lv-pro-
gramma's, die alleen voor volwassenen
bestemd zijn, na negen uur uit te zenden,
zo vernemen wij van ..Fernsehen In-
formationen".
Misbruik
Enquêteurs en interviewers eonsta-
teerden herhaaldelijk dat de kijkers ex
travagante en op hoog niveau staande
producties niet waarderen: men wenst
meer degelijke kost, maar zeker geen
banaliteiten. Uitzendingen als „Minna
von Barnhelm" en ,,Wallenstein" kregen
De opera „Curlew-river" van de Brit
se componist Benjamin Britten, beleeft
op 7 juli haar continentale première in
de Westerkerk te Amsterdam, waarna
donderdag 9 juli een uitvoering van dit
werk gegeven zal worden in de resi
dentie. Beide uitvoeringen geschieden in
het kader van het Holland.Festival.
In opdracht van de NTS zal de NCRV-
televisie nu een beeldregistratie maken
van de opera, welke als NTS-uitvoering
op 2 augustus op het scherm zal worden
vertoond. De televisieregie is in handen
van Jan Duiveman en de tv-adaptatie
geschiedt onder verantwoordelijkheid van
David Koning, hoofd van de afdeling
drama bij de NCRV.
Dit nieuwe opus van Benjamin Bru
ten werd onlangs zeer gunstig in Enge
land ontvangen. Het is geschreven voor
drie solisten, een koor van negen man
nen en drie jongens, een kamerorkest
en een klein orgel.
Dit muziekdramatisch werk handelt
over enige monniken, die bij elkaar ko
men om iets op te voeren wat in we
zen een mysterie, of mirakelspel is. Na
de inleidende processie neemt het orkest
zijn plaats in en de abt zet uiteen, waar
om zij bijeen zijn. De broeders zullen
namelijk een mysteriespel opvoeren om
aan te tonen dat de onschuld het kwaad
overtreft en hoe door een wonder
een teken van Gods genade werd ont
vangen.
De veerman verschijnt dan en vertelt
dat hij aan de rivier wacht om mensen
over te zetten. Een reiziger voegt zich
bij hem en wil overgezet worden. Hun
gesprek wordt onderbroken door een
zwakzinnige vrouw. De veerman wei-
^uziek. 20.45 Amusementsconcert. 21.50 22.15 Nieuws.
Woensdag 1 juli
NEDERLAND
NTS: 17.00 De Verrekijker, internatio
naal jeugdjournaal. NCRV: 17.10—17.45
Voor de kinderen. 19.30 Barend de Beer,
film voor de kinderen. 19.35 Lassie TV-
film. NTS: 20.00 Journaal en weerover-
zicht. NCRV: 20.20 Memo. 20.35 Cinema-
tomobile, documentaire film (dl. 2). 21.00
Prima Vista, muzikaal programma. 21.30
Blik achter het Bamboegordijn, documen
taire film. 22.10 Drie maal negen, TV-filjtn.
22.35 Dagsluiting. NTS: 22.4522.50 Jour
naal. en filmverslag van de Tour de
France.
EXPERIMENTELE UITZENDINGEN
OP HET TWEEDE NET (kanaal 27)
NTS: 20.35±22.05 De zevende sluier,
speelfilm (14. jaar).
FRANS-BELGIë
19.00 Berichten. 19.03 De dobbelbeker,
gevarieerd programma. 19.35 Tekenfilm.
19.40 Rocambole, feuilleton. 20.00 Jour
naal. 20.30 Eurovisie: Filmverslag van de
Tour de France. 20.40 Negen miljoen,
wedstrijdprogramma. 22.10 Eurovisie:
klassiek kamerconcert. 22.45 Journaal en
filmverslag van de Tour de France.
VLAAMS-BELGIë
19.00 Voor de kleuters. 19.20 Voor de
jeugd 19.55 De weerman. 20.00 Nieuws.
20.20 Programmaoverzicht. 20.35 Sport
nieuws. 20.40 Volksconcert IV: klassiek
en modern concert. 21.30 Openbaar kunst,
bezit. 21.40 De gemeente, documentaire.
In samenwerking met de BRT heeft
de KRO een televisie-documentaire ver
vaardigd, waaraan Hans Bik van de
KRO en Ivo Berg en Lieven Gtfpen van
de Vlaamse televisie meewerken. Deze
interessante produktie wordt 7 juli ver
toond. In deze documentaire getiteld
.Over de streep" komt het verschtfnsel
aan de orde, dat een bezoeker in Duits
land en België ervaart, als blijkt dat er
die landen niet zulke enorme pro
blemen in de woningnood bestaan als,
waartegen in ons land wordt gevochten.
Ook al zijn de huren niet bepaald laag
in die landen, toch is nu, 19 jaar na
de tweede wereldoorlog, voor iedereen de
mogelijkheid aanwezig om behoorlijke
woonruimte te vinden. Dat er in Neder
land op dit gebied nog een nijpend
tekort bestaat, ervaren dagelijks niet al
leen de jonge mensen die na een lange
verkering nu wel eens" graag willen trou
wen, maar ook voor gevestigde gezin
nen kan de beschikbare ruimte in de
loop der jaren te krap geworden zijn
door gezinsuitbreiding, zodat verhuizen
naar een grotere woning een gebiedende
eis is.
De bewoners langs de Belgische grens
hebben er iets op gevonden om zonder
schrikbarend hoge onkosten, toch over
voldoende woonruimte te kunnen be
schikken. Men heeft daar graag dage
lijks een ritje van ongeveer twintig ki
lometer voor over, want, hoewel zij hun
werk in Nederland hebben, zijn zij in
België gaan wonen. Of in een huurhuis,
dat vrij te betrekken is, of in een eig?n
huis, waarvoor zij niet al te hoge grond
prijzen behoeven te betalen, noch maan
den op de vereiste vergunningen moeten
wachten.
gert haar over te zetten in deze toestand.
Het blijkt dat zij over de aarde dwaalt
om te zoeken naar haar verloren zoon,
die door slavenhandelaars is gestolen.
De veerman zet haar tenslotte over en
tijdens deze tocht vertelt hij aan de rei
ziger dat aan de overzijde een menigte
verzameld is om de dood van een jon
gen te herdenken. Hij werd door slaven,
handelaars stervend achtergelaten en
sedertdien zijn bij het graf wonderen
gebeurd. De moeder herkent in dat ver
haal haar zoon en gaat bij het graf
voor in het gebed. Boven de stemmen
van de menigte klinkt een zwakke hoge
stem en de geest van de jongen. Hij
trekt zich terug en zegt: „De doden zul
len herrijzen en op die gezegende dag
zullen wij elkaar ontmoeten in de he
mel". Zijn moeder zakt ineen, bevrijd
van haar zwakzinnigheid, maar overwel
digd door smart.
Tot besluit geeft de abt een samen
vatting in een epiloog en de aanwezigen
(nu weer gekleed als monniken) verla
ten zingend de kerk.
hoge waarderingscijfers, al was dit zeker
niet te danken aan een .honger naar
klassieken". Eerder was men geporteerd
voor de kwaliteit en de algemene bevat
telijkheid van deze toneelstukken. De
heer Ernst noemde programma's, die een
hoge graad van ontwikeling van de kij
kers veronderstellen gewoonweg mis
bruik maken van het massamedium. De
toeschouwers wensen thuis informatie
en ontspanning, of gemakkelijk te ver
werken educatief maar geen lessen met
opgeheven wijsvinger.
Voorts bleek uit deze analyse dat de
benaming „Zweites Deutsches Fernse
hen" erg ongelukkig is gekozen. Onbe
wust menen de kijkers dat het tweede
rangs-programma's biedt.
Opvallend noemde spreker het verder
dat men elke avond tijdens het program
ma „heute" een daling van het aantal
kijkers moet incasseren. Immers „Heu-
te" is een gelijksoortige rubriek als de
„Tagesschau" van het eerste Duitse
tv-programma. Bij het onderzoek kwam
vast te staan dat „Heute" het minste
publiek van alle Z D F-uitzendingen
boekt., de kijker wil het belangrijke
nieuws graag via het eerste echte" tv-
programma te weten komen. Volgens
..Fernseh-informationen" verklaart deze
theorie niet alles. Men dient namelijk
niet te vergeten dat de meerderheid van
de kijkers gewend is geraakt aan het
aanvangsuur van de „Tagesschau" om
20 uur en dat het de exactere bericht
geving van dit programma verre prefe
reert boven die van het Zweites Deut
sches Fernsehen.
Zaterdagochtend om kwart over elf
kunt u luisteren naar een nieuwe rubriek
in het Djinn-programma van de KRO.
Deze uitzending heet ,,een gulden toer".
Zij bestaat uit een reportage uit een ge
meente ergens in Nederland, waar op
het marktplein of sportterrein een aan
tal mensen door Kees Schilperoort ge
test worden op hun kennis van de streek.
De test zal niet moeilijk zijn, maar
spitsvondigheid en snelheid zijn er wel
bij vereist. Zestig gulden vormt de in
zet voor het goede antwoord: voor elke
seconde, die men aan bedenktijd nodig
heeft, gaat er een gulden af. Zaterdag
4 juli komt de uitzending uit Schagen,
maar we willen u wel verklappen, dat
ze reeds donderdagochtend wordt opge
nomen. Voor hen die in Schagen dus
wat verdienen willen, bestaat er nu een
gerede kans door mee te doen aan deze
KRO-uitzending.
Om gezondheidsredenen heeft mr.
Jan Leyten de opdracht terug moeten
geven om in het KRO-radiop"ogramma
..Tekenen des tijds" het gesprek te lei
den. Dick de Vree van de KRO-reporta-
gedienst neemt in de resterende uitzen
dingen zijn taak over.
Zaterdag 11 juli heeft hij een gesprek
met pater J. Vosskuehler, directeur
van het Katholiek Sociaal Centrum te
Amsterdam.
Indien u de oude spijkerbroeken
van Jan Cremer (zelf) wilt kopen,
dan moet u haast maken. Te Am
sterdam exposeert de auteur van
„Ik, Jan Cremer" een aantal per
soonlijke eigendommen en ze zijn
te koop. Wat zeg ik: te gééf. De
spijkerbroeken, op een doek geplakt,
staan geprijsd voor tweeduizend
gulden. Dat is eenvoudig een habbe-
krats voor broeken die de Grote
Schrijver heeft gedragen, hoe
groot beseft waarschijnlijk alleen
Ik, Jan Cremer zelf, en wij, be
wonderende lezersscharemogen
ons gelukkig prijzen dat hij er de
tarieven ter expositie niet op heeft
afgestemd. De wérkelijke waarde
van deze symbolen van de geest
gaat ver boven een bedragje van
twee mille uit. Waarschijnlijk komt
u al te laat.
Maar er hangt ook nog een oud
shirtje van Jan, voor de bespotte
lijk lage prijs van f427,50 en mis
schien hebben de grasduinende
museumdirecteuren het over het
hoofd gezien. Of hadden ze geen
erg in de (wie heeft er niet over
gelezen?) rode eethoek, een keuken
stoeltje en een tafeltje, fris in de
verf, van Ik, Jan Cremer zelf cn
mee te nemen voor slechts 2500
gulden.
Wat moet het een diepe culturele
belevenis zijn voor de zoveelste
maal in „Ik. Jan Cremer" te lezen
over de rode eethoek en dan tel
kens een blik te kunnen werpen op'
het onderhavige meubilair. Dit ge
not is uiteraard heel wat meer
waard dan 25 vodjes van 100 gul
den. Het is eenvoudig niet in geld
uit te drukken.
Maar Jan Cremer is, goddank,
een bescheiden jonge auteur. De
roem stijgt hem niet naar het hoofd.
Hij wéét dat hij duizenden kunst-
minnenden grif vermogens kan la
ten betalen voor zijn spijkerbroek,
zijn shirt en zijn rode eethoek.
Maar hij blijft redelijk. Hij rekent
uiterst lage prijzen, omdat hij de
cultuur tot het volk wil brengen.
Als over honderden jaren de naam
van Ik, Jan Cremer zal galmen in
de wereld der kunsthistoriedan
zal men van hem getuigen dat hij
een democraat was die niet, gelijk
geschiedde met de vleugel van Mo-
l zart en de viool van Paganini, de
stoffelijke resten zijner grootheid in
I pitrines liet plaatsen, maar die ze
onder het volk bracht.
„Maar hij schrijft zulke vieze
woorden in zijn boeken", zal een
i betweterig mannetje misschien op-
merken. „En dat shirt was net zo
1 goor als zijn boeken" zal een tweede
zuurpruim er aan toevoegen.
Maar wij, ademloze bewonderaars,
zullen in de eerste trein naar Am-
sterdam springen om al was het
1 maar één van cultuur doortrokken
'spijker uit de broek van Ig, Jan
Cremer te bemachtigen.
PRAET-MAECKER
NA BELONING BOETE
Een autobestuurder in Montreal had
[zo keurig zijn auto door het verkeer
geloodst, dat de verkeerspolitie, die
hem gevolgd was, meende, dat hij
in aanmerking kwam voor een gou-
>deni sleuteltje wegens correct rijden.
I „Mogen wij even uw rijbewijs, dan
i kunnen wij die beloning daarop aan-
i tekenen", verzocht een der politie-
mannen.
Het bleek toen, dat de man in geen
jaren een rijbewijs had gehad. De
politie was weliswaar zo sportief de
beloning te laten doorgaan, maar gaf
1 de automobilist daarna een stevig
proces verbaal.
Kunnen we elkaar later weer een* ont
moeten? Zo over een jaar of vjjf bij
voorbeeld?
GOEDE MORGEN
In een dure buitenwijk van NewJ
York verscheen op zekere mooie 1
zomermorgen een man van openbare
werken, gewapend met de spullen, j
die hij die dag nodig had voor zijn f
ongetwijfeld nuttig werk. Hij zette
zijn kar midden op de asfaltweg}
stil, zijn handen aan de mond en}
schreeuwde in het rond: Goede mor
gen. Toen zette hij zijn pneumatische J
hamer aan..
JONGEN IN HONDENHOK!
Een Italiaanse moeder heeft haar}
dertien-jarige zoon enige tijd als een
hond in een hok vastgelegd. Zij kon
hem onmogelijk meer baas, en het
leek haar het beste zoonlief een hals- j
band om te doen en letterlijk aan de J
ketting te letten.
De jongen nam dat niet en zette
het op een brullen. Daarop kwamen
de buren in actie, die de politie4
waarschuwden, toen de moeder niet
van plan bleek haar zoon los te i
maken.
VAKANTIE-STUNT
De nieuwste vakantie-stiunt komt i
uit Amerika. Eén groot bedrijf maakt}
daar reclame onder de aanlokkelijke
titel: Voel u een miljonair. Voor een j
bedrag van duizend dollar heeft men i
dan gedurende een vol etmaal de
beschikking over een prachtige villa,
midden in een park gelegen. In dat J
park is een zwembassin en er staat J
een Cadillac voor de deur. Bovendien
staat een jacht ter beschikking, ter-
wijl een groot aantal bedienden u op!
uw wenken bedient.
DE MOORD OP HET
KROONPRINSELIJKE PAAR
1 juli 1914 Het komt uit. wat wij
'gisteren vermoed hebben, de moord i
op den Oostenrijkschen troonopvolger
is een gevolg van de al-slavische (pan-
Slavische) beweging. De moordenaars
hebben bekend, dat de bommen uitij
Servië zijn gekomen. Het waren zooge-
naamde militaire bommen. Het volk
roept om wraak op Servië en de Servi-
sche kranten verbeteren die stemming}
niet. Mohammedanen en Kroaten heb-
ben een bloedbad aangericht onder de
Serviërs.
Aartshertog Karl en prinses Zita zijn}
nu de directe troonopvolgers. Ons ka-}
tholieken interesseert vooral of deze}
aartshertog even solied katholiek is i
als Franz Ferdinand het was. Ver- J
schillende berichten zeggen van ja.
Prinses ZTita, die haar opvoeding bij de
Benedictinessen ontving, gaat voor}
heel godvruchtig 'door. En Prins Karl
wordt door de antiklericale Matin
„zeer vroom" genoemd.
In Serajewo steeg gisteren de volks-}
woede tijdens demonstraties van mi-
nuut tot minuut. Winkels van Serviërs j
werden bestormd en verwoest, de stra-
ten lagen vol puinhopen. De politie
stond machteloos. Het officiële Servië t
wil met den moord niets te maken}
hebben.
De Vara opent om 20.05 uur op Hil
versum I (402 m) het avondprogramma
met de eerste uitzending van „Waar
heen de wind waait", waarin een orkest
en een reportageteam klaar staan om
neer te strijken in een stad of dorp, al
naar gelang de weersomstandigheden.
Om 20.55 uur volgt een herhaling van
het hoorspel „Zet die draaimolen stop".
De NCRV geeft om 19.30 uur op Hilver
sum II (298 m) een uitzending van de
radiokrant. Om 20.15 uur schakelt men
over naar het Concertgebouw te Am
sterdam waar de Wiener Philharmoniker
spelen onder directie van Herbert von
Karajan. Uitgevoerd worden de eerste
symfonie van Mozart en de 7e symfonie
van (Bruckner.
Na het nieuws volgt om 20.20 uur de
NCRV-rubriek „Memo" en om 20.35 uur
de tweede aflevering in de filmserie „Ci-
nematomobile". Om 21.30 uur wordt een
Franse documentaire over Rood-China,
getiteld „blik achter het bamboegor
dijn" vertoond.
TWEEDE NET
Op kanaal 27 kunt u om 20.35 uur kij
ken naar de bekende speelfilm „De ze
vende sluier" onder regie van Compton
Bennet met in de hoofdrollen Ann Todd,
James Mason en Herbert Lorn.
(Advertentie)
In het programma „Luchtkasteel"
zingt Liesbeth List enkele chan
sons in de decoratieve omgeving
van het kasteel Oud-Zuylen nabij
Utrecht. Jaap Frank (fluit) en
Hans Philips (clavecimbel) bege
leiden haar.
Hans Andreus verzorgde de tek
sten van enkele korte sketches en
gedichten, waaronder er zijn van
Piet Paaltjens. Behalve romantisch
is het programma aan de badine
rende kant. Er komt ook een bal
konscène in voor. (Donderdag
20.45 uur, VAR A-televisie).
(Advertentie)
Griekenland en Bulgarije hebben in
Sofia een overeenkomst geparafeerd
over onder andere economische kwes
ties, een handels- en betalingsovereen
komst op lange termijn en de instelling
van een rechtstreekse luchtdienst tussen
Athene en Sofia. De overeenkomst gaat
ook over samenwerking bij het gebruik
van het water van rivieren die door bei
de landen lopen, douane-faciliteiten en
samenwerking op toeristisch gebied. Vol
gens het Atheense persbureau zal de
overeenkomst door de ministers van
buitenlandse zaken van de twee landen
in Athene worden getekend.
79. Baron Bluff had gelijk.
De vrolijke feestgangers wa
ren plotseling verrast door
de zwerm nijdige wespen,
die uit de taartendoos te
voorschijn waren gekomen
en omdat het niet zo prettig
is door zo'n insect te wor
den gestoken, hadden ze het
gebouw verlaten en zich
naar buiten begeven. Nie
mand van hen bemerkte
echter, dat de wespen hun
achtervolging staakten.
Deze dieren werden name
lijk aangetrokken door de
geuren van de taarten, en
zoete drankjes, die in de
feestzaal waren achtegeble-
ven en als een gonzende
wolk keerden ze door het
zijraam terug, de lekkernij
en boven de mensen prefe
rerend.
Baron Bluff maakte zijn
knecht erop opmerkzaam.
,,Kijk, Johan", sprak hij,
.•hoe aardig is het niet, het
gedrag van de pico diabolo
van nabij te bestuderen, Dc
gehele zwerm bevindt zich
thans weer in de herberg.
Ga meteen naar binnen en
doe ze in de doos terug".
Een kort ogenblik bewaar
de de knecht een gedrukt
zwijgen,
„Zeker, meneer", sprak
hij daarop gehoorzaam.