Jacq Anquetil wint etappe maar „vijanden" zitten aan zijn wiel NEDERLANDERS OVERLEVEN NOG NET ONMENSELIJKE TOCHT Kleine Tour vreest grote acties van Nederlanders De RooNijdam, Damen en Geldermans de besten Vijf landgenoten weten valbijl van tijdslimiet juist te ontwijkenLeo van Dongen echter krijgt de ongenadige klap TAKTIEK VAN JAN JANSSEN JO DE ROO Duivels Verschrihkel ijk Onbevredigend Vertrouwen best geplaatst PRIJSVRAAG: achtste artikel 11 DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 1 JULI 1964 11 Vóór de etappe naar Monaco bespraken enkele Nederlandse coureurs de kansen enmoeilijkhe den. Leo van Dongen kon toen nog lachen. Hij wis.t niet dat enkele uren la ter de Ronde van Frank rijk voor hem ten einde was. V.l.n.r. de Roo. Gel dermans. v. Dongen, de Haan. (Foto Dagblad De Stem). (Van onze speciale verslaggever) MONACO, dinsdagavond. Jacques Anquetil heeft in de etappe over de verschrikkelijke Restefond door een spurtzege op de sintelhaan van het knusse stadionnetje van de A C Monaco een minuut van zijn ach terstand op B'ahamonles en Poulidorkunnen inlopen. Na bijna 240 kni fietsen langs afgrijselijke diepe afgronden, over een smal en steil geitepad tegen de hoog optorenende Restefond en ge teisterd door een ondraaglijke hitte had de Fransman nog voldoende reserves over om in de laatste ronde in het stadion' waar slechts een handvol Monagasken en vakantiegangers de intocht van de helden van deze afmattende negende dag gadesloeg, een scherpe eindspurt uit zijn vermoeide benen te persen en de verwoed tegenstribbelende Tommy Simpson van de zege af te houden. Het was het onverwachte einde van deze rit over de cols van de Alpen en de maritieme Alpen naar het prinsdom Monaco, waar een groot aan tal uitgeputte renners maar net op het nippertje aan de valbijl van de tijdslimiet ont snapten. Onder hen waren Jan Janssen en de Televizieren Rik Wouters, Piet van Est, Kees Haast en Jo de Haan. Voor Leo van Dongen echter was het zwaard te scherp. Hij kwam ver na de sluiting van de laatste controle binnen en werd uit de strijd genomen. Veel eerder hadden Ab Geldermans en Jo de Roo. Henk Nijdam en Piet Damen de finishlijn overschreden, zodat de vrees van de Nederlandse kolonie, dat een groot aandeel van onze jongens niet op tijd binnen zou zijn, gelukkig niet be waarheid werd. Gezien tegen de achter grond van deze unaniem als „onmense lijk" betitelde rit was het resultaat van de Nederlanders niet eens slecht te noe men. Het moet een duivels brein zijn geweest waaruit deze rit is ontsproten. Waar schijnlijk heeft de man, die deze kwel ling heeft bedacht nog nooit zelf op een fiets gezeten, laat staan een berg op twee wielen beklommen. De 2111 mter hoge col de Vars na 52 kilometer ging nog wel al was deze Alpenreus ook al te zwaar voor Leo van Dongen, die als een der eerste loste. Piet van Est en de toerende Jan Janssen. Op de top kwam het veld in groepjes, door, die niet ver uit elkaar la gen. Jimenez was het eerst boven, ge volgd door Taccone, Bahamontes, Kunde, Poulot, Pinera, Poulidor, Junkermann, Auquetil en nog vele anderen. Janssen was in een groep met Altig, Damen, de Haan, Nijdam, Wbuters en Huub Zilver berg verzeild geraakt en had anderhalve minuut verloren, maar in de afdaling kwamen de meesten weer bij. Dat was niet het geval met Huub Zilverberg en Henk Nijdam die door een val achterble ven. Uit het grote peloton dat zich rustig voor bereidde op de ruim 2800 meter hoge Res tefond - het plafond van de Tour - die dreigend in de verte zijn kale kruin in de lucht stak, demarreerde na 70 km de Fransman Rostollan. Een wanhoopsdaad was de mening van de volgers, vooral toen de 23 kilometer lange klim naar de top van deze berg begon. De weg omhoog leidde langs een smal met kleine scherpe steentjes bezet geite pad, dat na elke bocht weer nieuwe ver rassingen bood. Diepe afgronden gaapten aan weerszijden met als afschrikwekken de voorbeelden roestige autowrakken van voorSije tragedies. Een paar kilometer onder de top waande men zich in een maanlandschap met als door een reuzen- hand kwistig rondgestrooide keistenen en tenslotte trok de karavaan tussen meters hoge sneeuwvallen in een grimmig decor van onherbergzame rotsformaties over de top. Dat alles werd overgoten door pijn lijk stekende zonnestralen, die de zwoe gende renners - tegen deze immense af grond net een troep mieren - naar water deden snakken. Toen de eenzame Rostol lan vier minuten op het in stukken uit eengereten veld was voorgeraakt zette Bahamontes de tegenaanval in. Jimenez, Poulidor, Anquetil en Junkermann gin gen mee in het spoor van de Spanjaard, maar hij was niet te houden en achter haalde in zijn eentje, drie kilometer on der de top, de afgematte Rostollan. Op de col lag de Spanjaard 30 seconden voor op Rostollan, 1.05 op Poulidor, 1.10 op Anquetil, 1.15 op Foucher en Simpson, 1.17 op Lebaube en Junkermann, 1.30 op de falende Italiaanse troef Adorni en de verrassende jonge Duitser Kunde. Baha montes reed op dat moment zelfs theore tisch in de gele trui want de drager daarvan, Georges Groussard was zes mi nuten achter. Alsof al deze verschrikkin gen nog niet genoeg waren geweest, had men nog een grapje bedacht. Meer dan 100 kilometer resteerden namelijk nog naar de finish in Monaco, terwijl vlak voor het prinsdom nog twee bijzonder lastige colletjes de Levent en tenslotte de Turbie in het parcours waren opgenomen Een dergelijk lange uitloop bood Baha montes geen kans om zijn Groussard te conserveren. winst op In de lange afdaling voegden zich steeds meer renners bij hem tot tenslotte een kopgroep van 24 man ontstond, waar uit Jimenez en Galera op het laatst het contact verloren. Bahamontes, onbetwist weer de sterke man in deze bergetappe had de eerste plaats in het bergklasse- ment op Jimenez veroverd, maar moest met een zeventiende in de etappe tevre den zijn. Een onbevredigend resultaat na een dergelijk zware rit. ANTIBES, dinsdagavond. (Van onze speciale verslaggever). Terwijl luierende touristen zich op het strand van le luxe badplaats Antibes bij een temperatuur van ruim dertig graden nog wat bruiner lieten branden door de ongenadig felle zon, werden enkele honder den meters verderop in het Stada Foch, dinsdag de laatste voorbereidingen getroffen voor de vierde ronde van de toekomst. Erg druk was het nog niet en alles ging het rustige tempo, dat de gang van zaken voor de start kenmerkt. Antibes is zich nauwelijks bewust van de Tour de i'Avenir. De mensen zijn hier gekomen om in een heerlijk klimaat van hun vakantie te genieten en voor de van tour-borden voorziene wagens, die het stadje doorkruisen, hebben zij dan ook nauwelijks oog. De Nederlandse ploeg, zondagmorgen uit eigen land vertrokken, is na een voorspoedig verlopen reis maandag in de loop van de morgen op de plaats van bestemming aangekomen. De ploeg was per bus naar Parijs gegaan en had daar de nachttrein naar Antibes genomen. Maandagmiddag hebben de renners een trainingsritje van ongeveer zestig kilo meter gemaakt en voor dinsdag stond hetzelfde op het programma. Erg druk maken zij zich niet. „Als zij nu nog in vorm moeten komen, is het toch al te laat, dus laat ik ze maar een beetje gaan", zei een voor zijn doen zeer lank moedige Gerrit Schulte. De Bosschenaar, die voor het overige echter de ploeg met ijzeren hand re geert daar hebben zij later alleen maar voordeel van is aan de voor avond van het vertrek vol vertrou wen. ,,In de bergen moeten wij na tuurlijk even afwachten wat het wordt, maar op het vlakke kunnen wij ieder een aan. En de buitenlanders vermoe den al, dat wij met een verrassing ko men, wat er wordt me voortdurend ge vraagd of wij werkelijk zo sterk zijn". Schulte voor de Fransen Skuulte - vond het beter om de concurrenten niet te veel te vertellen. ,,Het zijn allemaal mi litairen, die nog niet veel ervaring heb ben", was onveranderlijk zijn antwoord. En daar moesten journalisten en ploeg leiders het maar mee doen. De tourorganisatie heeft de Nederlan ders de mannen uit het land van bloe den heel toepasselijk ondergebracht in het hotel ,,Des Fleurs" te Juan les Pins. ..Wij hebben het in zoverre getroffen, dat zij voor ons als zij dat willen ook een goede Nederlandse pot klaarmaken en dat is voor de jongens waarschijnlijk het beste", aldus Schulte, die tot dusverre bijzonder tevreden is. Voorlopig valt er dus van de Cóte tl'Azur weinig schokkends te vermel den. Zoals de Nederlanders brengen ook de buitenlandse ploegen de laatste dag voor de start in bijna complete rust door om de krachten te sparen voor de eer ste etappe, die over een afstand van 167,5 km naar Toulon voert. „Morgen wordt het ernstig zei Schulte grimmig, ,,en wij zullen eens zien of we niet meteen een goede slag kunnen slaan". Met de routebeschrijving erbij, bereidde de Bosschenaar zijn strijdplan voor de openingsetappe voor. ,,Een ra vitaillering op zo'n korte afstand is toch eigenlijk waanzin", meende hij. ,,Onze jongens hebben die niet nodig en mis schien dat we daar de anderen kunnen verrassen". Als het aan Schulte ligt wordt voor de derde achtereenvolgende maal de eerste etappe van de Tour de I'Avenir door een Nederlander gewon nen. JACQUES ANQUETIL sprintzege (foto Dagblad De Stem) RiluiUlag De uitslag van de negende etappe, BriangonMonaco, 239 km. luidt: 1 Anquetil (Fr.-Geminiani) 7.26.59 met bon. 7.25.59. 2 Simpson (G.B.-Plaud) z.t. met bon. 7.26.29, 3 G. Desmet (Belg.-De Kimpe), 4 Foucher (Fr.-De Muer), 5 Pou lidor (Fr.-Magne), 6 Pauwels (Belg.- Ramy), 7 Adorni (It.-Pezzi), 8 Mattio (Fr.-Remy), 9 Babini (It.-Pezzi), 10 Geor ges Groussard (Fr.-De Muer), 11 Kunde Did.-De Kimpe), 12 Duez (Fr.-Plaud), 13 Lebaube (Fr.-Geminiani), 14 Angla- de (Fr.-De Muer), 15 Pambianco (It.- Pezzi16 Rostollan (Fr.-Geminiani), 17 Bahamontes (Sp.-Remy), 18 Manzaneque (Sp.-Pla Sanchis), 19 Poulot (Fr.-Magne), 20 Martin (Sp.-Remy) allen in dezelfde tijd als de winnaar, 29 Geldermans (Ned.- Geminiani) 7.31.11, 32 De Roo (Ned.-Ge- miniani) 7.35.39, 51 Nijdam (Ned.-Pelle- naars) 7.44.57, 56 Damen (Ned.-Belle naars) z.t., 59 Zilverberg (Ned.-Dries- sens) z.t., 69 Wouters (Ned.-Pellenaars) 8.05.47, 77 Piet van Est (Ned.-Pellenaars), 84 Jan Janssen (Ned.-De Muer), 91 Haast (Ned.-Pellenaars), 97 De Haan (Nedt Pellenaars). Uitgevallen Niet gestart zijn de Belg Planekaert en de Spanjaard Velez. Leo van Dongen (Pellenaars) werd uit de strijd genomen wegens het overschrijden van de tjjdsli- miet. Gele trui Het algemeen klassement ziet er na negen ritten als volgt uit: 1 G. Grous sard 53.28.07, 2 Bahamontes op 3.35, 3 Poulidor op 4.07, 4 Foucher op 4.08, 5 Anquetil op 4.22, 6 Anglade op 4.23, 7 Junkerman op 4.47, 8 Simpson op 5.40, 9 Lebaube op 6.17, 10 Martin op 6.53, 11 Manzaneque op 7.24, 12 Altig op 7.31, 13 G. Desmet 1 op 7.34, 14 Novales op 9.11, 15 Jimenez op 11.17, 16 Galera op 11.39, 17 Armand Desmet op 12.25, 18 Pauwels op 12.25, 19 Adorni op 12.33, 20 Kunde op 12.54, 26 De Roo 53.45.08. 29 Gelder mans 53.48.42, 49 Damen 54.12.02, 55 Zil verberg 54.16.41, 59 Janssen 54.19.14, 65 Haast 54.27.17, 72 Nydam 54.29.47, 75 Wouters 54.32.43, 79 De Haan 54.35.40, 91 Van Est 54.52.23. Groene trui Het puntenklassement: 1 Janssen 95 punten, 2 Altig 78 pun ten. 3 Seis 70 punten, 4 Bocklandt -65 punten, 5 G. Desmet 1 51 punten, 6 Nij dam 45 punten. Ploegenprijs Het ploegenklassement van de negen de etappe luidt: 1 De Muer 22.20.57, 2 Geminiani z.t., 3 De Kimpe z.t.. 4 ex aequo Remy en Pez- zi beide z.t., 12 Pellenaars 23.35.41. Het algemeen ploegenklassement: 1 De Muer 160.28.02, 2 Geminiani 160.38.44, 3 Remy 160.43.12, 4 De Kimpe 160.47.24, 5 Pla Sanchis 161.00.36, 12 Pel lenaars 162.40.28. Bergprijs Na de beklimmingen van de Col des Vars en de Restefond (beide eerste cate gorie) en de Levens (tweede categorie) ziet het bergklassement er als volgt uit: 1 Bahamontes 63 punten, 2 Jimenez 45 punten, 3 Poulidor 37 punten, 4 Anglade 24 punten, 5 Taccone 21 punten. (Van onze speciale verslaggever) Jan Janssen vooral had lering getrok ken uit de eerste Alpenetappe, waarin hij aanvankelijk had geprobeerd zijn plaats in de klassering te verdedigen, maar toen had ondervonden, dat klim men nog iets heel anders is dan spurten. Hij draaide nu soepel, zonder zich te forceren in de achterhoede mee. Bijzonder fris stapte de Ossendrechter ruim 38 minuten na Anquetil van de fiets en guitig vertrouwde hij ons toe: „Nog nooit heb ik zo'n gemakkelijke dag gehad. Waarom zou ik me forceren en dan misschien 30e worden? Een tachtig ste plaats is net zo goed voor mij als Altig en, Seis maar geen punten halen voor de groene trui". Het gevaar van uitsluiting door tijdsoverschrijding had Janssen bezworen door midden in een groep van 36 coureurs naar de eind streep te rijden. Zelfs als zij de tijdsli miet hadden overschreden dan nog zou men het niet aangedurfd hebben zoveel renners tegelijk te elimineren en daarop had Janssen gespeculeerd. Lachend trok hij dan ook zijn nieuwe groene trui aan en reed een ereronde langs de reeds ge heel verlaten tribunes. (Van onze speciale verslaggever) MONACO, dinsdagavond. De beste Nederlander was de Beverweker Ab Geldermans, die op een langzaam leeg lopende achterband een verdienstelijke 29ste plaats veroverde. Hij was tevre den, maar had toch een klacht: „zes kruiken drinken (drie liter is dat) is veel te weinig op zo'n hete dag, maar gelukkig heb ik van de mensen langs de kant nog wat bier gekregen". Tot tien kilometer voor de finish had Geldermans in een groep gezeten, waar uit juist zijn ploeggenoot Rudi Altig de marreerde op het moment dat de ach terband van de Beverwijker langzaam begon leeg te lopen. „Jammer", vond Geldermans, toen hij hoorde dat Altig in zijn eentje in die laatste tien kilometer meer dan een minuut op de kopgroep had goedgemaakt. „Had ik maar met hem mee kunnen gaan". Na Geldermans boekte ook Jo de Roo hij was op de voorlaatste col de Levent gelost weer een uitstekend resultaat door als 32ste te eindigen. De Roo, die iets gebukt gaat onder het juk van Anquetils meester schap in de ploeg, is nu in het algemeen klassement de bestgeplaatste Nederlan der op 17.01 achter Groussard. Zo flitste Jacques Anquetil vóór Tom Simpson over de eindstreep in Monaco. (Telefoto) Tegenstander Jacques Anquetil kreeg maandag de eerste (kleine) klappen te incasse ren. Dinsdag niet! En natuurlyk is dat topnieuws voor de vele Franse jour nalisten, die de Tour volgen en die zich bekommeren om het lot van de man, die normaal gesproken ook deze ronde moet winnen. „En?", vroegen de Fransen nadat Jacques zijn eerste nederlaag tegen Fede Bahamontes had opgelopen. „Wat denkt gij nu? Hebt gij nu al een tegenstander ontdekt?". „Neen", zei Jacques. „De zaak ligt voor mij nog steeds gekompliceerd, want mijn belangrijkste tegenstander is nog steeds onzichtbaar". Ik weet nog niet wie ik het meest moet vre zen". Typering André Zimmermann, vorig jaar win naar van de Kleine Tour, liet zich in de Alpenetappes maar zeer weinig zien. Jacques Goddet moest daar toch eens naar informeren. Hij trok naar het hotel van de Kapha's in Monaco en wendde zich tot Rafael Geminiani. „Wat is toch de reden, dat ik Zimmer mann niet voorin zie bewegen?" vroeg de Tourbaas aan de Franse ploeglei der. „Kijk eens", antwoordde Rafael: „De jongen eet goed, slaapt best en begint al het echte gezicht van een Tourren ner te krijgen". En daarmee kon Goddet het doen. JACQUES GODDET waarom Vakman Jacques Anquetil beschikt in deze Tour over niet minder dan drie rij wielen. De ene gebruikt hij voor de vlakke etappes. Een andere fiets voor de bergritten en een derde voor het betwisten van de tijdritten. Voordat de kampioen de Alpen introk wendt^ hij zich tot chef-mecaniciën Louis de Bruyckere, een Belg. „Maak mijn lichtere fiets voor de bergen klaar, Louis", verzocht hij de Belg. „Akkoord", zei deze. „Ik zal die lichte fiets in orde brengen". Voegde Louis de Bruyckere er later, toen Anquetil weg was, aan toe: „En dat kreng van een fiets is twintig gram lichter". Achterstand Hij was een heel stukje ach teropgeraakt, vriend Hubert Ferrer: renner van de Pelforth- ploeg. Hij kon maar niet tegen de Col de Restefond en de Col du Vars opkomen. En hij genoot geen steun van zijn ploegmaats die wel wat anders hadden te doen dan hem te steunen. Een van de passerende journalisten moedigde Hubert aan en wat zei de zich vermoeid voortsle pende coureur? „Maak je ner gens ongerust over. Mijn pa troon is Sint-Hubertus. Hij is de man van de grote jacht". Premie En eindelijk is ook Miguel Carbajo over de brug gekomen. Hij was aan vankelijk niet van plan een premie te schenken voor deze Tour. de Span jaard. Want niet zijn vriend Fede Ba hamontes leidde in het bergklasse ment, maar de niet-vriend, landgenoot Martin Jimenez. Na de etappe met de beklimming van de Galibier werd het echter ander. Maandagavond nog zond Miguel een telegram naar de organi sators met de mededeling: „Zet in Uw mededelingen, dat de ren ner, die het bergklassement gaat win nen twintig hammen cadeau krijgt. Van mij'. Miguel is.slager. Kwalificatie Neen, de Italianen hebben in deze Tour nog geen potten gebroken. Zij zijn nog niet tot daverende prestaties gekomen en het is nog niet te zeggen wanneer zij iets bijzonders zullen uit voeren. Wat zeggen de „Azzurri" over elkaar? Vittorio Adorni over zijn ploeggenoot Vito Taccone: „Zijn benen doen het uitstekend, maar Vito heeft geen her sens". Stem Enkele dagen geleden stemden de journalisten wie naar hun mening de Tour gaat wmen Zoals gezegd kreeg Jacques Anquetil de meeste stem men, namelijk 50. Raymond Pouli dor kwam tot 49. Het zat de organi satoren van de stemmerij een beetje dwars, dat ook de naam van een renner was genoemd, zekere Four- nier. die helemael niet op hun lijst als deelnemer voorkwam. Zij wilden er niet in berusten en 'kwamen er eindelijk achter wie op deze man stemde. De dader? Een Italiaans journalist, die voor een deftige krant elke dag een klein stukje doorbelt en., daar na de Tourplaatsen gaat verkennen. Dief Jean Stablinsky, kampioen van Frankrijk, heeft zich tot de commissaris-generaal van de Tour gewend, de heer Er lie Wermelinger. Hij beklaagde zich over het feit, dat in de laatste twee dagen drie van zijn vijf nationale kampioenstruien werden gestolen. Wat zei Erlie daarop? „Laat deze dieven hun gang gaan, Jean. Als je straks de dief maar houdt die tijdens de kampioenswedstrijd met je trui aan de haal wil gaan". Prijs De prix d'orange voor de meest bemin neliike renenr ging naar de Fransman Duez, de prijs voor de intelligentste naar Anquetil, die „het best zijn hoofd en zijn benen" gebruikte. De prijs voor de mees! onfortuinlijke renner werd niet toege kend. Etappe Vandaag krijgen de renners het weer wat gemakkelijker. De tiende etappe brengt de troep van Monaco naar Hyeres over een afstand van 187,5 kilo meter. Om half acht reeds valt het startschot en rond twaalf uur zullen de coureurs in Hyeres arriveren, nadat zy kennis hebben gemaakt met de Gassin, een colletje van de vierde ca tegorie. Hebben zy het gemakkelijk? Jacques Goddet gunt hen geen rust, want na de vlakke rit volgt een tydrit, die van Hyeres naar Toulon loopt, over een afstand van 20.8 kilometer. De eerste renner (de laatstgeplaatste in het klas sement) start om twee uur, de laatste om half vyf. De Tourrenners hebben er nu een hele kluif opzitten. Zo lang zamerhand moet het u ook duidelijk worden wie de oud-renner is, die de slotsom uitmaakt van deze prijsvraag voor de adverteer ders. Wij zijn immers al aan de achtste van de veertien etappen gekomen. In de sterretjes zit het achtste lettertje verborgen, dat een schakel vormt in de naam van de ex-coureur. Een renner, die nog zeer weinig op de voorgro*d is getreden is de man, waarover het Vandaag gaat. Hij kent zijn v*k. Hij behaa*de immers in het verladen voldoende overwinningen. Than* schijnt het hem maar niet te mogen lukken. Wie is die man?

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 13