't is weer tijd voor zó geurici I Vlaams-Waalse controversen bepalend bij wegtraceringen BELGISCH LIMBURG VECHT VOOR TOEKOMST Yerenvervoer steeg in mei opmerkelijk Burgemeester Lockefeer nam wel degelijk ontslag SlagblaO Stem Niet ad rem Gouverneur: aan ons ligt het niet Geruchten de kop ingedrukt iltoernooi Vlissingen en-toernooi LSV Robur WATER andaag orgen Iwedstrijd ^apelle belgie is een opzienbarende inhaalmanoeuvre op het gebied van ruimtelijke ordening begonnen. De halve eeuw achterstand op het in dit opzicht voorbeeldige Nederland wordt teniet gedaan in een wisselvallig tempo, dat staat en valt met de binnenlandse politiek. Vlaams-Waalse tegenstellingen veroorzaken nog altijd voelbare spanningen bij de prioriteitsbepaling voor infrastructurele voorzie ningen. Waar een open samenwerking tot stand gebracht zou moeten worden is maar al te vaak sprake van een onsportieve wedijver, een krachtmeting die de sterkste voordeel oplevert. Dat onmiskenbare belangen daardoor jammerlijk in de knel komen, blijkt met name wanneer de verbindingen onder de loep worden genomen. Het ont breken van wegen en kunstwerken tussen Nederlands en Belgisch Limburg is daarvan een droevig voorbeeld. Misplaatst Op afstand Verbetering Z.L.M. bestudeert Sloe-helihaven Hulsterse wethouder Martens: Meisje gedood door vallend raam Dubbele princesseboneri van open veld geveild ad REM is de regering niet bepaald met haar anti-REM-wetgeving. Al maanden en maanden is de bouw van het televisie-eiland aangekondigd. Ten departemente vleide men zich blijkbaar met de hoop, dat er toch niets van te recht zou komen. Pas toen het platform op poten kwam te staan, werd men wakker. Een ontwerp werd haastig in elkaar gezet. Juristen begonnen erom heen een geweldige twist. De Tweede- Kamercommissie deed intussen haar best om zo spoedig mogelijk de me ningen te registreren. Daaruit bleek, dat het geen eenvoudige zaak was, om dit vrijbuitersgedoe met strafbepalin gen tegen te gaan- De regering voelt nu opeens behoefte, om allerlei volken rechtsgeleerden te raadplegen. Waarom dit niet eerder is gebeurd? We weten het niet. Alleen weten we nu wel, dat de REM-heren gestijfd worden in hun voornemen stug door te zetten in de hoop, dat ze door het voldongen feit, de Kamerleden zullen afschrikken van doortastende maatregelen. Het partij bestuur van de KVP heeft nu echter al gewaarschuwd voor zulk een gang van zaken. Het blijft waar wat mr. Roosjen 'zei: Als jongens in Drente clandestien uitzendingen verzorgen, worden ze meteen opgespoord en gepakt. Het zou een onrechtvaardigheid zijn niet op te treden tegen piraterij op grote schaal. Verrassing Tsjombe Kroatische Opera o.a. naar Tilburg J. Janssens-voetbal- het Goese sportpark rendyk door de r.k.s.v. tekende wijze werd ge- ij de A-junioren gewon- tal van Vlissingen. aren toonde het team i A.V. Goes zich de H.V.V. uit Hulst bij de ierde. bur organiseert zondag ld van het gemeente- i de Westhavendiik een ltoernooi, dat de wel naam A.O.W.-voetbal- ë- ïrenigingen zullen naar een elftal afvaardigen Iel burg. Goes. H.V.V. uiteraard Robur zelf. beginnen om elf uur iag 1 juli gelden voor nde hoogwaterstanden -19.13 Terneuzen; 6.31 singen 5.58—18.13 uur; 19.57 uur. Perseus de onoverwin Huis der ontucht, 18 j Grote kermisschieting 19 uur Groot bal gadering 18 uur Receptie plaatse- ekwartier: Deelnemers stichting Pensioenfonds ïbtenpersoneel van de De Schelde 17 uur Opening ten- ïst uit Afrika atiënten naar streek- Ydewalle" („Ter Yde en"). Boven de deur de Isteen met de wapens: Kraey - Pradillis. elen kon worden opge- le dat dit wel een aar- zou zijn. Men ging aan een te plaatsen en men verrassende ontdekking en plaats was waar de paste en dus alleen rd hersteld. Dat werd grootvader van de heer eer in het jaar 1903 en dan voorgoed een an- g krijgen. Sic transit H. Z. elnemers aan de derde an de hengelclub „De i Kapelle. De prys voor us was voor de heer C'. oor de grootste rondvis itslag van de wedstrijd /eg 1495 pnt; 2 C. Dijks- Jac, Landman 905 pnt; pnt; 5 A. van Liere Azn ger 810 pnt; 7 Joh. Zuid- Lepoeter sr 775 pnt; 9 pnt; 10 P. Ganseman etitie wordt thans ge- idweg met 2230 punten, aats komt G. de Rijder edstrijd werd gehouden >lde bij Yerseke. Op 11 ide bekerwedstrijd wor- L Luister naarl li weer tijd voor North State met de Dutch Swing College Band o.l.v. Peter Schilperoort via Radio Veronica, za.it. 15, zo. 10.30, dl. 10.00, do. IMS tl. DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 30 JUNI 1964 (Van onze speciale verslaggever) HET IS EEN doorn in het oog van gouverneur Roppe van Belgisch Lim burg. die niets heeft nagelaten om de staart van de E 39 door Limburg, een vitale verbinding voor industriële ontsluiting, verwezenlijkt te krijgen. „Aan ons heeft het niet gelegen", be zweert hij Nederlandse journalisten, die zijn schepping Bokrijk in het ka der van een Benelux-studiereis bezoch ten. De Koning Boudewijnsnelweg van Antwerpen naar Aken over het Waal se Luik ging vóór. Praat er niet teveel op door met gouverneur Roppe; hij zou er zijn aangeboren blijmoedig heid totaal bij verliezen. HET BELGISCHE ministerie van Open bare Werken bedrijft zo neutraal mo gelijk „public relations" in de Bene lux. Een keur van gespecialiseerde ambtenaren en uitvoerende technici is beschikbaar om cijferdorre, moeizaam verteerbare verhandelingen te geven over bruggen, viaducten, wegen en sluizen. Ze vertellen geestdriftig over lengte, breedte en hoogte, vergeten niet de slankheidsgraad van het nieuw ste type rivierovergang te noemen en delen tenslotte stapels documentatie uit, die hun diensten zo ijverig hebben ge produceerd. Hun causerieën zijn na drukkelijk vrij van iedere politieke toe speling. houd in een sfeer van vertrouwelijk heid. Zoals die ingenieur van de afde ling Bruggen en Wegen toen het ope ningstijdstip van de Boudewijnsnelweg tot aan de Duitse grens ter sprake kwam: „Okt. '64 moet er iets officieels gebeuren, klaar of niet klaar. De mi nister kan daar politiek gezien niet onderuit, al is er nóg zoveel te doen". WAT ER AL gedaan is spreekt zelfs tot de verbeelding van de leek, wan neer hij slechts fragmentarisch ken nis neemt van de problemen, die tech nici bij de aanleg van het tracé Luik- Duitsland te overwinnen hebben. Er zijn kilometers die tachtig miljoen franken hebben gekost. Zoals de over spanningen bij Welkenraedt in het E 5-gedeelte. waar drie verschillende soorten fundering nodig zijn geweest. De tientallen uitvoerende maatschap pijen, die ter spreiding van het risi co, bij dit project betrokken zijn, ma ken in de komende maanden lange da gen. Ze werken in ploegverband om hun aandeel tijdig gereed te hebben. Of ze daarin volgens schema zullen slagen, blijft een vraag. Daarvoor zijn de onaangename geheimen, die de bo dem inmiddels heeft prijsgegeven, te tijdrovend geweest. Wat er ook van wordt, het Nederlandse superioriteits gevoel blijkt misplaatst bij het aan schouwen van werken in een opzet en van een omvang als deze. Ook België heeft zijn „keien" op het ter rein van de wegenbouw. DE BELGISCHE minister Bertrand, aan wie de portefeuille verkeerszaken is toevertrouwd, heeft zich kort gele den tijdens de Belgische week te Bre da uitgesproken over de aanlegurgen- tie van enkele, voor Nederland be langwekkende verbindingen. Zelf Lim burger van origine heeft hij, daartoe aangezet door burgemeester dr. R. Geuljans van Breda, te kennen gege ven, dat de E 10, voor wat het tracé Antwerpen - Breda betreft, mogelijk voorrang zal krijgen boven het E 3- gedeelte dat Antwerpen met Eindho ven, Venlo en Hamburg verbindt, of schoon het niet voor 1967 klaar zal zijn. Europa's drukste grensovergang, Wuustwezen, kan zich dan eindelijk verheugen in een aangepaste door stroomcapaciteit voor het goederen transport, al zal de intercommunale belangengemeenschap, die snelle ver wezenlijking van de E 3 voorstaat, zich daardoor bepaald gediscrimineerd voelen. Want opnieuw vist Limburg dan achter het net VOOR DE opstelling van een wegen- financieringsschema en een technisch programma op lange termijn is voor namelijk de groei van het autopark leidraad geweest. Opvoering van de De doorgravingen voor de Boude wijnsnelweg bij Cheratte, op de rechter Maasoever, zijn wellicht de diepste die ooit voor een autover binding verricht zijn. In verband met mogelijke verzakkingen in dit mijngebied moest van tunnelbouw worden afgezien. Vragen naar achtergronden om zeilen deze functionarissen even di plomatiek als hoffelijk. Ze hebben uit drukkelijk opdracht de pers op een afstand te houden' als er beleidszaken in het geding komen Intussen is van de rivaliteit voldoende waarneem baar. Ze komt tot uiting in de frequen tie. waarmee Vlaamse en Waalse ambtenaren voorlichtend optreden en waarbij nauwlettend het evenredig heidsbeginsel in acht genomen wordt. HET WAALS georiënteerde industrie gebied Luik-Herstal krijgt langzamer hand een Vlaan.se tegenpool in Lim burg. Het oude mijndorp Genk gaat daar grootstedelijke allures vertonen voor wat de economische ontwikke ling betreft. Het doortrekken van de tweede E 39-poot is derhalve voor dit gebied urgent. Maar, laat inspecteur- generaal ruimtelijke ordening L. Hen- drickx zich tenslotte tot een reactie verleiden, bij de huidige stand van za ken politiek geen haalbare kaart. Niet temin neemt de belangstelling voor Genk als industrievestigingsplaats der mate toe, dat de ontwikkelingen op departementaal niveau nauwelijks kun nen worden bijgebeend. Ook menige Nederlandse onderneming heeft er al voet aan de grond of krijgt het in de naaste toekomst. Het geduld dat voor aanleg van de tweede bretelslip over Hasselt naar Heerlen min of meer wordt afgedwongen, is daarom redelijkerwijs amper op te brengen. Dat de Limburgers desondanks heb ben leren berusten in deze door poli tiek beheerste groeibelemmering pleit voor hun incasseringsvermogen. AFSTAND VAN Zeeuwsch-Vlaanderen (dat in een soortgelijk geval beslist een casus belli zou hebben gezien) in ruil voor betere verbindingen met Lim burg deed het als grapje bij de over heidsdienaren nauwelijks. Ze mogen en het is hun niet kwalijk te ne men geen oor hebben voor specu latieve gissingen naar hetgeen is voor afgegaan aan de thans toegepaste spel regels. Het stereotype antwoord blijft: ,,Dat is een regeringsaffaire, waar over geen oordeel past". Privé heb ben ze uiteraard wél een mening. Ze geven die soms met allerlei voorbe- Het aanbrengen van kunstwerken, zoals dit bij Melen, verliep niet al tijd zonder problemen. Soms waren er drie verschillende soorten fun dering nodig. Bepaalde wegkilome- ters kwamen mede daardoor op liefst tachtig miljoen Belgische franken. Uit het vervoersoverzicht van de Pro vinciale Stoombootdiensten in Zeeland blijkt dat in de maand mei 1964 het ver voer van passagiers en auto's opmerkelijk is gestegen. Het autovervoer op de fijn Terneuzen-Hoedekenskerke liep evenwel van 3691 tot 3284 terug. Het hoge aan bod in mei werd mede bepaald door de zeer drukke Pinksterdagen. Gedurende de eerste vijf maanden van dit jaar werden op de lijn Vlissingen Breskens 849.940 passagiers overgezet. In 1963 was dit totaal ruim 150.000 minder. Kruiningen-Perkpolder vertoonde een nog hogere stijging, namelijk van 409.538 tot 576.488. Het autotransport telde voor Vlissingen een verhoging in de eerste vijf maanden van 1964 van 173.504 tot 218.658 en voor Kruiningen van 168.816 tot 238.758. De sterkere stijging van de totalen voor Kruiningen werden veroorzaakt, doordat, daar de veren in het winterseizoen 1962-1963 veel minder in de vaart konden worden gehouden. Over de gehele lijn is een geduchte stij ging van het vervoersaanbod te consta teren. Stijgen deed evenwel ook het aantal achtergebleven auto's. Verontrustend zelfs. Hier volgen de cijfers voor de maand mei 1964, met daarachter die van april van dit jaar. Vlissingen 3505 (445), Breskens 3912 (689), Terneuzen (99) 9, Hoedekenskerke 107 (40), Kruiningen 9310 Q2139), Perkpolder 11.719 (10.348), Zierikzee 1382 (352) en Kats 553 (267). DE GAULLE gaat vrijdag en zaterdag naar Bonn voor besprekingen met Erhard. Aan beide zijden nemen zoveel ministers aan het overleg deel dat men reeds spreekt van een grote Duits-Franse „ka binetsvergadering". DE RIJ-EXAMENS in Amsterdam en Utrecht zijn gisteren al met een kwartier verlengd. Vanaf 1 juli staat iedere kan didaat voor het rijbewijs dit te wachten. Het rijdend examen duurt dan drie kwar tier. v capaciteit, uitbreiding en verbetering van de wegen is onvermijdelijk, als ervaringscijfers leren, dat het in 1980 in het Belgische verkeer ruim vier maal zo druk is als in 1957. Recente onderzoekingen hebben uitgewezen dat zestienhonderd kilometer snelweg moet worden aangelegd en vierduizend kilometer verbreed. De meest urgente verbindingen worden bekostigd door middel van het wegenfonds 1955-1969. Klaar zijn de trajecten Brussel - Oost ende Brussel - Meisbroek, gedeelte lijk de Brusselse ring, Antwerpen - Hasselt en Brussel - Waver, waarmee tweehonderdtwintig kilometer voor het verkeer is opengesteld. Honderd kilo meter. waarvan tachtig op de route Hasselt - Luik - Duitse grens, is thans in aanleg. Er is inmiddels aan gedrongen op tempoverhoging. De Waalse route Luik - Namen - Ber gen - Doornik - Rijsel is nu ook aan uitvoering toe. Ze geniet voorrang, omdat het Waalse industriebekken daar van veel heil verwacht, Het Limburg se en Kempener industriegebied is met een stuk E 39 gedeeltelijk tege moetgekomen. IN DE toekomst zullen vele wegen naar Brussel leiden. Brussel, waar de braintrust van de Wetstraat zich hei- haaldelijk dient aan te passen aan de richtingveranderingen die de bewinds lieden op de voor hen best begaan bare weg moeten houden. Ze hebben het niet gemakkelijk, de denkers voor de nationale welvaart. Hun positie wordt tweeslachtig, zodra de binnen landse politiek ambtelijk van hen eist, wat zij particulier als onbillijk ver werpen, Niettemin worden steeds meer vorderingen gemaakt in een sfeer, die niet langer uit tegenstellingen wordt geboren, maar de wil tot samenwer ken weerspiegelt. Hopelijk wordt daar door het tellen van het aantal Vlaam se en Waalse kilometers bij de weg- tracering overbodig. Het gedeelte Hasselt-Antwerpen kwam zonder technische complica ties tot stand. Het is al geruime tijd in gebruik. Voorzitter ir. M. Geuze deelde gister middag in zijn openingswoord van de al gemene vergadering van de Zeeuwse Landbouwmij. in de Prins van Oranje te Goes mee, dat het hoofdbestuur van de Z.L.M. besloten heeft een speciale advies commissie in te stellen, die de wenselijk heid en de nuttigheid zal onderzoeken van een helikopter-vliegveld in het Noord-Sloe. De commissaris vain de koningin, jhr. mr. A. de Casembroot, raadde aan met dit onderzoek spoed te betrachten. (Advertentie) (Van onze verslaggever) Na afloop van de openbare raadsver gadering van vrijdag j.l. heeft wethou der J. Martens van Hulst uitdrukkelijk verklaard dat burgemeester A. L. S. Lockefeer van Hulst op 16 april van dit jaar ontslag heeft genomen als burge meester van Hulst, omdat hij inmiddels op pensioengerechtigde leeftijd was ge komen. Er zouden in Hulst geruchten de ronde doen, die willen dat de heer Lockefeer, die momenteel „waarnemend" is geen ontslag zou hebben genomen, waardoor moeilijkheden zouden zyn ont staan in verband met de benoeming van een opvolger. Deze verklaring, die wethouder Martens aflegde, zonder daar tevoren de waarne mend burgemeester in gekend te heb ben, heeft in Hulst niet zo erg veel op zien gebaard. Dhr. Lockefeer zelf acht de kwestie „onbe langrijk". Naar de heer Mar tens ons verklaarde is hem ter ore ge komen dat een ont slagname door de burgemeester tij dens een bepaalde vergadering in twij fel was getrokken. Op welke vergadering en van welke vereniging dat is geweest wilde hij lie ver niet zeggen. „Het was niet de eerste de beste vereniging", voegde hij er niet temin aan toe. „Ik werd erover opge beld en om verdere verbreiding van d' geruchten de kop in te drukken heb ik spontaan tijdens de vergadering die ver klaring afgelegd", aldus wethouder Mar tens. Algemeen neemt men aan dat de ge ruchten, hoe bescheiden in omvang ook, zijn ontstaan omdat de benoeming van de opvolger van de heer Lockefeer lan ger op zich laat wachten dan men oor spronkelijk heeft gedacht. Mr. dr. A. J J. M. Mes, lid van Gedeputeerde Staten van Zeeland, zou zich immers na afloop van de afscheidsvergadering van burge meester Lockefeer hebben laten ontval len dat het waarnemend burgemeester schap van de heer Lockefeer maar van korte duur zou zijn. Wethouder Martens liet ons weten dat een burgemeester die geen ontslag neemt wanneer hij op pensioengerechtigde leeftijd is gekomen, er de gemeentelijke hamer toch altijd bij neer móét leggen, zodat er geen opvolgingsmoeilijkheden kunnen ontstaan. Weth. J. Martens spontane verklaring Een noodlottig ongeval heeft maan dagmiddag in Aardenburg het leven ge kost aan de 3-jarige Magda de Bruyckere. Het meisje werd tijdens een klimpartij door een venster door een vallend raam getroffen en vrijwel op slag gedood. Het ongeluk gebeurde op de ouderlijke boer derij van de familie J. de Bruyckere-van Overloop aan de rijksweg tussen Draai brug en Aardenburg. Het gezin telde drie kinderen. Dokter N. J. Rijk uit Aarden burg was spoedig ter plaatse, doch me dische hulp mocht niet meer baten. GistLeren voerden in de V.V.Z.B. en kele tiers de eerste prinsessebonen aan, die in het open veld geteeld waren. Deze werden verkocht voor 166 cent per kg. Kopers waren de heren Joh. Trimpe en D. Fokke te Goes. In de twee voorgaande jaren werden de eerste dubbele prinsesse bonen resp. op 25 en 18 juli aangevoerd. De samenstellers van het filmmenu bij de NTS begingen gisteravond de fout om de hoofdfilm reeds om half negen te ver tonen. Dat terwijl de KFC deze rolprent uitsluitend geschikt achtte voor 18-jari- gen en ouderen. Bij navraag bleek ons dat de NTS in dergelijke gevallen uit sluitend rekening houdt met de rijksfilm keuring, welke deze film geschikt vond voor 14-jarigen. Toch vragen wij ons af, waarom men de instructieve Amerikaanse documen taire over de geschiedenis van de Ver enigde Staten niet het eerst heeft ge plaatst. Overigens was de Franse hoofd film „Lino in de knel" een knappe psy chologische thriller, met een ongemeen sterke karaktertekening. Lino Ventura gaf een boeiende en door leefde creatie van de in grote moeilijk heden geraakte kranteverkoper Cazalis. Regisseur Gilles Grangier wist door een originele aanpak van het scenario de toe schouwers tot de laatste meters film in spanning te houden. B. de R. DRINSES IRENE heeft haar jarige vader en haar hele familie een blijde verrassing bereid: de onverwach te overkomst naar Nederland. Toen ze de stem van haar hart volgde en misverstanden en wrijvingen daarop volgden, verloochende ze haar jeugd en haar opvoeding niet. Een verbit terde fanaticus riep: „Adieu, Irene van Oranje". Maar we wisten, dat de familiale liefde ongeschokt was geble ven en dat ook in het Nederlandse volk de genegenheid voor haar niet gedoofd was. Dit incognito-bezoek lokte snel-geïmproviseerde huldebetui gingen uit. Irene is door haar huwelijk binnengetreden in een heel andere levenskring, doch ze blijft de liefheb bende en beminde dochter en zuster, ze blijft voor het volk een der prin sessen uit het bloeiende gezin van Soestdijk. PEN JAAR geleden gelastte Oe Thant de Katangese minister-president Mosje Tsjombe met geweld uit zijn machtspositie te verdrijven. Die zou immers de vorming van een krachtig centraal Kongolees bewind in de weg staan door blanke „huurlingen", waar onder veel Belgen, in dienst te hou den. Hij zou ook onder één hoedje spelen met de Belgische maatschappijen die de rijke kopermijnen exploiteren. De V.N.-vredesmacht wist Tsjombe na harde strijd te verslaan. Deze vestigde zich in Madrid en wachtte zijn tijd af. Die tijd is nu gekomen. Het breken van het katangese verzet is niet gevolgd door een krachtige bewindsvorming in Kongo. Het gezag van Leopoldstad brokkelt almeer af. Oproerige stam men heben in belangrijke delen van Kongo het heft in handen. De V.N. heeft geen geld meer om langer een troepenmacht te onderhouden. Het Kongolese leger is lang niet opgewas sen tegen de taak. daaraan een einde te maken. In allerijl worden nu Bel gen te hulp geroepen, om aan dat leger meer ruggegraat te geven. En in Tsjombe ziet men de man, die het in elkaar zakkend gezag moet opkrik ken. Hoe sarcastisch kan de historie zijn! Den Haag beleeft vandaag een warè invasie van Joegoslaven: 380 man mede^ werkenden, technici enz. van de Kroati. sche opera en ballet uit Zagreb komen vanmorgen met een speciale trein aan. De Kroaten zullen gedurende 14 dagen van 2 juli tot 14 juli in het kader van het Holland Festival uitvoeringen geven en optreden in Amsterdam, waar de tournee begint, Den Haag, Rotterdam en Tilburg. Met negen bussen zal het gezel schap tussen deze plaatsen reizen. Een lange rij van vrachtauto's voor het ver voer van het materieel zal de staart van deze enorme stoet vormen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 3