't is weer tijd voor zó geurici
I
Vlaams-Waalse controversen
bepalend bij wegtraceringen
BELGISCH LIMBURG VECHT VOOR TOEKOMST
Yerenvervoer
steeg in mei
opmerkelijk
Burgemeester Lockefeer
nam wel degelijk ontslag
SlagblaO Stem
Niet ad rem
Gouverneur:
aan ons
ligt het niet
Geruchten de
kop ingedrukt
iltoernooi
Vlissingen
en-toernooi
LSV Robur
WATER
andaag
orgen
Iwedstrijd
^apelle
belgie is een opzienbarende inhaalmanoeuvre op het gebied van
ruimtelijke ordening begonnen. De halve eeuw achterstand op het
in dit opzicht voorbeeldige Nederland wordt teniet gedaan in een
wisselvallig tempo, dat staat en valt met de binnenlandse politiek.
Vlaams-Waalse tegenstellingen veroorzaken nog altijd voelbare
spanningen bij de prioriteitsbepaling voor infrastructurele voorzie
ningen. Waar een open samenwerking tot stand gebracht zou moeten
worden is maar al te vaak sprake van een onsportieve wedijver, een
krachtmeting die de sterkste voordeel oplevert. Dat onmiskenbare
belangen daardoor jammerlijk in de knel komen, blijkt met name
wanneer de verbindingen onder de loep worden genomen. Het ont
breken van wegen en kunstwerken tussen Nederlands en Belgisch
Limburg is daarvan een droevig voorbeeld.
Misplaatst
Op afstand
Verbetering
Z.L.M. bestudeert
Sloe-helihaven
Hulsterse wethouder Martens:
Meisje gedood door
vallend raam
Dubbele princesseboneri
van open veld geveild
ad REM is de regering niet bepaald
met haar anti-REM-wetgeving. Al
maanden en maanden is de bouw van
het televisie-eiland aangekondigd. Ten
departemente vleide men zich blijkbaar
met de hoop, dat er toch niets van te
recht zou komen. Pas toen het platform
op poten kwam te staan, werd men
wakker. Een ontwerp werd haastig in
elkaar gezet. Juristen begonnen erom
heen een geweldige twist. De Tweede-
Kamercommissie deed intussen haar
best om zo spoedig mogelijk de me
ningen te registreren. Daaruit bleek,
dat het geen eenvoudige zaak was, om
dit vrijbuitersgedoe met strafbepalin
gen tegen te gaan- De regering voelt nu
opeens behoefte, om allerlei volken
rechtsgeleerden te raadplegen. Waarom
dit niet eerder is gebeurd? We weten
het niet. Alleen weten we nu wel, dat
de REM-heren gestijfd worden in hun
voornemen stug door te zetten in de
hoop, dat ze door het voldongen feit,
de Kamerleden zullen afschrikken van
doortastende maatregelen. Het partij
bestuur van de KVP heeft nu echter al
gewaarschuwd voor zulk een gang van
zaken. Het blijft waar wat mr. Roosjen
'zei: Als jongens in Drente clandestien
uitzendingen verzorgen, worden ze
meteen opgespoord en gepakt. Het zou
een onrechtvaardigheid zijn niet op te
treden tegen piraterij op grote schaal.
Verrassing
Tsjombe
Kroatische Opera
o.a. naar Tilburg
J. Janssens-voetbal-
het Goese sportpark
rendyk door de r.k.s.v.
tekende wijze werd ge-
ij de A-junioren gewon-
tal van Vlissingen.
aren toonde het team
i A.V. Goes zich de
H.V.V. uit Hulst bij de
ierde.
bur organiseert zondag
ld van het gemeente-
i de Westhavendiik een
ltoernooi, dat de wel
naam A.O.W.-voetbal-
ë-
ïrenigingen zullen naar
een elftal afvaardigen
Iel burg. Goes. H.V.V.
uiteraard Robur zelf.
beginnen om elf uur
iag 1 juli gelden voor
nde hoogwaterstanden
-19.13 Terneuzen; 6.31
singen 5.58—18.13 uur;
19.57 uur.
Perseus de onoverwin
Huis der ontucht, 18 j
Grote kermisschieting
19 uur Groot bal
gadering
18 uur Receptie plaatse-
ekwartier: Deelnemers
stichting Pensioenfonds
ïbtenpersoneel van de
De Schelde
17 uur Opening ten-
ïst uit Afrika
atiënten naar streek-
Ydewalle" („Ter Yde
en"). Boven de deur de
Isteen met de wapens:
Kraey - Pradillis.
elen kon worden opge-
le dat dit wel een aar-
zou zijn. Men ging aan
een te plaatsen en men
verrassende ontdekking
en plaats was waar de
paste en dus alleen
rd hersteld. Dat werd
grootvader van de heer
eer in het jaar 1903 en
dan voorgoed een an-
g krijgen. Sic transit
H. Z.
elnemers aan de derde
an de hengelclub „De
i Kapelle. De prys voor
us was voor de heer C'.
oor de grootste rondvis
itslag van de wedstrijd
/eg 1495 pnt; 2 C. Dijks-
Jac, Landman 905 pnt;
pnt; 5 A. van Liere Azn
ger 810 pnt; 7 Joh. Zuid-
Lepoeter sr 775 pnt; 9
pnt; 10 P. Ganseman
etitie wordt thans ge-
idweg met 2230 punten,
aats komt G. de Rijder
edstrijd werd gehouden
>lde bij Yerseke. Op 11
ide bekerwedstrijd wor-
L
Luister naarl li weer tijd voor North State met de Dutch Swing College Band o.l.v. Peter Schilperoort via Radio Veronica, za.it. 15, zo. 10.30, dl. 10.00, do. IMS tl.
DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 30 JUNI 1964
(Van onze speciale verslaggever)
HET IS EEN doorn in het oog van
gouverneur Roppe van Belgisch Lim
burg. die niets heeft nagelaten om de
staart van de E 39 door Limburg,
een vitale verbinding voor industriële
ontsluiting, verwezenlijkt te krijgen.
„Aan ons heeft het niet gelegen", be
zweert hij Nederlandse journalisten,
die zijn schepping Bokrijk in het ka
der van een Benelux-studiereis bezoch
ten. De Koning Boudewijnsnelweg van
Antwerpen naar Aken over het Waal
se Luik ging vóór. Praat er niet
teveel op door met gouverneur Roppe;
hij zou er zijn aangeboren blijmoedig
heid totaal bij verliezen.
HET BELGISCHE ministerie van Open
bare Werken bedrijft zo neutraal mo
gelijk „public relations" in de Bene
lux. Een keur van gespecialiseerde
ambtenaren en uitvoerende technici is
beschikbaar om cijferdorre, moeizaam
verteerbare verhandelingen te geven
over bruggen, viaducten, wegen en
sluizen. Ze vertellen geestdriftig over
lengte, breedte en hoogte, vergeten
niet de slankheidsgraad van het nieuw
ste type rivierovergang te noemen en
delen tenslotte stapels documentatie uit,
die hun diensten zo ijverig hebben ge
produceerd. Hun causerieën zijn na
drukkelijk vrij van iedere politieke toe
speling.
houd in een sfeer van vertrouwelijk
heid. Zoals die ingenieur van de afde
ling Bruggen en Wegen toen het ope
ningstijdstip van de Boudewijnsnelweg
tot aan de Duitse grens ter sprake
kwam: „Okt. '64 moet er iets officieels
gebeuren, klaar of niet klaar. De mi
nister kan daar politiek gezien niet
onderuit, al is er nóg zoveel te doen".
WAT ER AL gedaan is spreekt zelfs
tot de verbeelding van de leek, wan
neer hij slechts fragmentarisch ken
nis neemt van de problemen, die tech
nici bij de aanleg van het tracé Luik-
Duitsland te overwinnen hebben. Er
zijn kilometers die tachtig miljoen
franken hebben gekost. Zoals de over
spanningen bij Welkenraedt in het E
5-gedeelte. waar drie verschillende
soorten fundering nodig zijn geweest.
De tientallen uitvoerende maatschap
pijen, die ter spreiding van het risi
co, bij dit project betrokken zijn, ma
ken in de komende maanden lange da
gen. Ze werken in ploegverband om
hun aandeel tijdig gereed te hebben.
Of ze daarin volgens schema zullen
slagen, blijft een vraag. Daarvoor zijn
de onaangename geheimen, die de bo
dem inmiddels heeft prijsgegeven, te
tijdrovend geweest. Wat er ook van
wordt, het Nederlandse superioriteits
gevoel blijkt misplaatst bij het aan
schouwen van werken in een opzet
en van een omvang als deze. Ook
België heeft zijn „keien" op het ter
rein van de wegenbouw.
DE BELGISCHE minister Bertrand,
aan wie de portefeuille verkeerszaken
is toevertrouwd, heeft zich kort gele
den tijdens de Belgische week te Bre
da uitgesproken over de aanlegurgen-
tie van enkele, voor Nederland be
langwekkende verbindingen. Zelf Lim
burger van origine heeft hij, daartoe
aangezet door burgemeester dr. R.
Geuljans van Breda, te kennen gege
ven, dat de E 10, voor wat het tracé
Antwerpen - Breda betreft, mogelijk
voorrang zal krijgen boven het E 3-
gedeelte dat Antwerpen met Eindho
ven, Venlo en Hamburg verbindt, of
schoon het niet voor 1967 klaar zal
zijn. Europa's drukste grensovergang,
Wuustwezen, kan zich dan eindelijk
verheugen in een aangepaste door
stroomcapaciteit voor het goederen
transport, al zal de intercommunale
belangengemeenschap, die snelle ver
wezenlijking van de E 3 voorstaat,
zich daardoor bepaald gediscrimineerd
voelen. Want opnieuw vist Limburg
dan achter het net
VOOR DE opstelling van een wegen-
financieringsschema en een technisch
programma op lange termijn is voor
namelijk de groei van het autopark
leidraad geweest. Opvoering van de
De doorgravingen voor de Boude
wijnsnelweg bij Cheratte, op de
rechter Maasoever, zijn wellicht de
diepste die ooit voor een autover
binding verricht zijn. In verband
met mogelijke verzakkingen in dit
mijngebied moest van tunnelbouw
worden afgezien.
Vragen naar achtergronden om
zeilen deze functionarissen even di
plomatiek als hoffelijk. Ze hebben uit
drukkelijk opdracht de pers op een
afstand te houden' als er beleidszaken
in het geding komen Intussen is
van de rivaliteit voldoende waarneem
baar. Ze komt tot uiting in de frequen
tie. waarmee Vlaamse en Waalse
ambtenaren voorlichtend optreden en
waarbij nauwlettend het evenredig
heidsbeginsel in acht genomen wordt.
HET WAALS georiënteerde industrie
gebied Luik-Herstal krijgt langzamer
hand een Vlaan.se tegenpool in Lim
burg. Het oude mijndorp Genk gaat
daar grootstedelijke allures vertonen
voor wat de economische ontwikke
ling betreft. Het doortrekken van de
tweede E 39-poot is derhalve voor dit
gebied urgent. Maar, laat inspecteur-
generaal ruimtelijke ordening L. Hen-
drickx zich tenslotte tot een reactie
verleiden, bij de huidige stand van za
ken politiek geen haalbare kaart. Niet
temin neemt de belangstelling voor
Genk als industrievestigingsplaats der
mate toe, dat de ontwikkelingen op
departementaal niveau nauwelijks kun
nen worden bijgebeend. Ook menige
Nederlandse onderneming heeft er al
voet aan de grond of krijgt het in
de naaste toekomst. Het geduld dat
voor aanleg van de tweede bretelslip
over Hasselt naar Heerlen min of
meer wordt afgedwongen, is daarom
redelijkerwijs amper op te brengen.
Dat de Limburgers desondanks heb
ben leren berusten in deze door poli
tiek beheerste groeibelemmering pleit
voor hun incasseringsvermogen.
AFSTAND VAN Zeeuwsch-Vlaanderen
(dat in een soortgelijk geval beslist
een casus belli zou hebben gezien) in
ruil voor betere verbindingen met Lim
burg deed het als grapje bij de over
heidsdienaren nauwelijks. Ze mogen
en het is hun niet kwalijk te ne
men geen oor hebben voor specu
latieve gissingen naar hetgeen is voor
afgegaan aan de thans toegepaste spel
regels. Het stereotype antwoord blijft:
,,Dat is een regeringsaffaire, waar
over geen oordeel past". Privé heb
ben ze uiteraard wél een mening. Ze
geven die soms met allerlei voorbe-
Het aanbrengen van kunstwerken,
zoals dit bij Melen, verliep niet al
tijd zonder problemen. Soms waren
er drie verschillende soorten fun
dering nodig. Bepaalde wegkilome-
ters kwamen mede daardoor op
liefst tachtig miljoen Belgische
franken.
Uit het vervoersoverzicht van de Pro
vinciale Stoombootdiensten in Zeeland
blijkt dat in de maand mei 1964 het ver
voer van passagiers en auto's opmerkelijk
is gestegen. Het autovervoer op de fijn
Terneuzen-Hoedekenskerke liep evenwel
van 3691 tot 3284 terug. Het hoge aan
bod in mei werd mede bepaald door de
zeer drukke Pinksterdagen.
Gedurende de eerste vijf maanden van
dit jaar werden op de lijn Vlissingen
Breskens 849.940 passagiers overgezet. In
1963 was dit totaal ruim 150.000 minder.
Kruiningen-Perkpolder vertoonde een
nog hogere stijging, namelijk van
409.538 tot 576.488.
Het autotransport telde voor Vlissingen
een verhoging in de eerste vijf maanden
van 1964 van 173.504 tot 218.658 en voor
Kruiningen van 168.816 tot 238.758.
De sterkere stijging van de totalen
voor Kruiningen werden veroorzaakt,
doordat, daar de veren in het
winterseizoen 1962-1963 veel minder in de
vaart konden worden gehouden.
Over de gehele lijn is een geduchte stij
ging van het vervoersaanbod te consta
teren.
Stijgen deed evenwel ook het aantal
achtergebleven auto's. Verontrustend
zelfs. Hier volgen de cijfers voor de
maand mei 1964, met daarachter die van
april van dit jaar. Vlissingen 3505 (445),
Breskens 3912 (689), Terneuzen (99) 9,
Hoedekenskerke 107 (40), Kruiningen
9310 Q2139), Perkpolder 11.719 (10.348),
Zierikzee 1382 (352) en Kats 553 (267).
DE GAULLE gaat vrijdag en zaterdag
naar Bonn voor besprekingen met Erhard.
Aan beide zijden nemen zoveel ministers
aan het overleg deel dat men reeds
spreekt van een grote Duits-Franse „ka
binetsvergadering".
DE RIJ-EXAMENS in Amsterdam en
Utrecht zijn gisteren al met een kwartier
verlengd. Vanaf 1 juli staat iedere kan
didaat voor het rijbewijs dit te wachten.
Het rijdend examen duurt dan drie kwar
tier.
v
capaciteit, uitbreiding en verbetering
van de wegen is onvermijdelijk, als
ervaringscijfers leren, dat het in 1980
in het Belgische verkeer ruim vier
maal zo druk is als in 1957. Recente
onderzoekingen hebben uitgewezen dat
zestienhonderd kilometer snelweg moet
worden aangelegd en vierduizend
kilometer verbreed. De meest urgente
verbindingen worden bekostigd door
middel van het wegenfonds 1955-1969.
Klaar zijn de trajecten Brussel - Oost
ende Brussel - Meisbroek, gedeelte
lijk de Brusselse ring, Antwerpen -
Hasselt en Brussel - Waver, waarmee
tweehonderdtwintig kilometer voor het
verkeer is opengesteld. Honderd kilo
meter. waarvan tachtig op de route
Hasselt - Luik - Duitse grens, is
thans in aanleg. Er is inmiddels aan
gedrongen op tempoverhoging. De
Waalse route Luik - Namen - Ber
gen - Doornik - Rijsel is nu ook aan
uitvoering toe. Ze geniet voorrang,
omdat het Waalse industriebekken daar
van veel heil verwacht, Het Limburg
se en Kempener industriegebied is
met een stuk E 39 gedeeltelijk tege
moetgekomen.
IN DE toekomst zullen vele wegen
naar Brussel leiden. Brussel, waar de
braintrust van de Wetstraat zich hei-
haaldelijk dient aan te passen aan de
richtingveranderingen die de bewinds
lieden op de voor hen best begaan
bare weg moeten houden. Ze hebben
het niet gemakkelijk, de denkers voor
de nationale welvaart. Hun positie
wordt tweeslachtig, zodra de binnen
landse politiek ambtelijk van hen eist,
wat zij particulier als onbillijk ver
werpen, Niettemin worden steeds meer
vorderingen gemaakt in een sfeer,
die niet langer uit tegenstellingen wordt
geboren, maar de wil tot samenwer
ken weerspiegelt. Hopelijk wordt daar
door het tellen van het aantal Vlaam
se en Waalse kilometers bij de weg-
tracering overbodig.
Het gedeelte Hasselt-Antwerpen
kwam zonder technische complica
ties tot stand. Het is al geruime
tijd in gebruik.
Voorzitter ir. M. Geuze deelde gister
middag in zijn openingswoord van de al
gemene vergadering van de Zeeuwse
Landbouwmij. in de Prins van Oranje te
Goes mee, dat het hoofdbestuur van de
Z.L.M. besloten heeft een speciale advies
commissie in te stellen, die de wenselijk
heid en de nuttigheid zal onderzoeken
van een helikopter-vliegveld in het
Noord-Sloe.
De commissaris vain de koningin, jhr.
mr. A. de Casembroot, raadde aan met dit
onderzoek spoed te betrachten.
(Advertentie)
(Van onze verslaggever)
Na afloop van de openbare raadsver
gadering van vrijdag j.l. heeft wethou
der J. Martens van Hulst uitdrukkelijk
verklaard dat burgemeester A. L. S.
Lockefeer van Hulst op 16 april van dit
jaar ontslag heeft genomen als burge
meester van Hulst, omdat hij inmiddels
op pensioengerechtigde leeftijd was ge
komen. Er zouden in Hulst geruchten
de ronde doen, die willen dat de heer
Lockefeer, die momenteel „waarnemend"
is geen ontslag zou hebben genomen,
waardoor moeilijkheden zouden zyn ont
staan in verband met de benoeming van
een opvolger.
Deze verklaring, die
wethouder Martens
aflegde, zonder daar
tevoren de waarne
mend burgemeester
in gekend te heb
ben, heeft in Hulst
niet zo erg veel op
zien gebaard. Dhr.
Lockefeer zelf acht
de kwestie „onbe
langrijk".
Naar de heer Mar
tens ons verklaarde
is hem ter ore ge
komen dat een ont
slagname door de
burgemeester tij
dens een bepaalde
vergadering in twij
fel was getrokken.
Op welke vergadering en van welke
vereniging dat is geweest wilde hij lie
ver niet zeggen. „Het was niet de eerste
de beste vereniging", voegde hij er niet
temin aan toe. „Ik werd erover opge
beld en om verdere verbreiding van d'
geruchten de kop in te drukken heb ik
spontaan tijdens de vergadering die ver
klaring afgelegd", aldus wethouder Mar
tens.
Algemeen neemt men aan dat de ge
ruchten, hoe bescheiden in omvang ook,
zijn ontstaan omdat de benoeming van
de opvolger van de heer Lockefeer lan
ger op zich laat wachten dan men oor
spronkelijk heeft gedacht. Mr. dr. A. J
J. M. Mes, lid van Gedeputeerde Staten
van Zeeland, zou zich immers na afloop
van de afscheidsvergadering van burge
meester Lockefeer hebben laten ontval
len dat het waarnemend burgemeester
schap van de heer Lockefeer maar van
korte duur zou zijn.
Wethouder Martens liet ons weten dat
een burgemeester die geen ontslag neemt
wanneer hij op pensioengerechtigde
leeftijd is gekomen, er de gemeentelijke
hamer toch altijd bij neer móét leggen,
zodat er geen opvolgingsmoeilijkheden
kunnen ontstaan.
Weth. J. Martens
spontane
verklaring
Een noodlottig ongeval heeft maan
dagmiddag in Aardenburg het leven ge
kost aan de 3-jarige Magda de Bruyckere.
Het meisje werd tijdens een klimpartij
door een venster door een vallend raam
getroffen en vrijwel op slag gedood. Het
ongeluk gebeurde op de ouderlijke boer
derij van de familie J. de Bruyckere-van
Overloop aan de rijksweg tussen Draai
brug en Aardenburg. Het gezin telde drie
kinderen. Dokter N. J. Rijk uit Aarden
burg was spoedig ter plaatse, doch me
dische hulp mocht niet meer baten.
GistLeren voerden in de V.V.Z.B. en
kele tiers de eerste prinsessebonen aan,
die in het open veld geteeld waren. Deze
werden verkocht voor 166 cent per kg.
Kopers waren de heren Joh. Trimpe en
D. Fokke te Goes. In de twee voorgaande
jaren werden de eerste dubbele prinsesse
bonen resp. op 25 en 18 juli aangevoerd.
De samenstellers van het filmmenu bij
de NTS begingen gisteravond de fout om
de hoofdfilm reeds om half negen te ver
tonen. Dat terwijl de KFC deze rolprent
uitsluitend geschikt achtte voor 18-jari-
gen en ouderen. Bij navraag bleek ons
dat de NTS in dergelijke gevallen uit
sluitend rekening houdt met de rijksfilm
keuring, welke deze film geschikt vond
voor 14-jarigen.
Toch vragen wij ons af, waarom men
de instructieve Amerikaanse documen
taire over de geschiedenis van de Ver
enigde Staten niet het eerst heeft ge
plaatst. Overigens was de Franse hoofd
film „Lino in de knel" een knappe psy
chologische thriller, met een ongemeen
sterke karaktertekening.
Lino Ventura gaf een boeiende en door
leefde creatie van de in grote moeilijk
heden geraakte kranteverkoper Cazalis.
Regisseur Gilles Grangier wist door een
originele aanpak van het scenario de toe
schouwers tot de laatste meters film in
spanning te houden.
B. de R.
DRINSES IRENE heeft haar jarige
vader en haar hele familie een
blijde verrassing bereid: de onverwach
te overkomst naar Nederland. Toen ze
de stem van haar hart volgde en
misverstanden en wrijvingen daarop
volgden, verloochende ze haar jeugd
en haar opvoeding niet. Een verbit
terde fanaticus riep: „Adieu, Irene
van Oranje". Maar we wisten, dat de
familiale liefde ongeschokt was geble
ven en dat ook in het Nederlandse
volk de genegenheid voor haar niet
gedoofd was. Dit incognito-bezoek
lokte snel-geïmproviseerde huldebetui
gingen uit. Irene is door haar huwelijk
binnengetreden in een heel andere
levenskring, doch ze blijft de liefheb
bende en beminde dochter en zuster,
ze blijft voor het volk een der prin
sessen uit het bloeiende gezin van
Soestdijk.
PEN JAAR geleden gelastte Oe Thant
de Katangese minister-president
Mosje Tsjombe met geweld uit zijn
machtspositie te verdrijven. Die zou
immers de vorming van een krachtig
centraal Kongolees bewind in de weg
staan door blanke „huurlingen", waar
onder veel Belgen, in dienst te hou
den. Hij zou ook onder één hoedje
spelen met de Belgische maatschappijen
die de rijke kopermijnen exploiteren.
De V.N.-vredesmacht wist Tsjombe na
harde strijd te verslaan. Deze vestigde
zich in Madrid en wachtte zijn tijd af.
Die tijd is nu gekomen. Het breken van
het katangese verzet is niet gevolgd
door een krachtige bewindsvorming
in Kongo. Het gezag van Leopoldstad
brokkelt almeer af. Oproerige stam
men heben in belangrijke delen van
Kongo het heft in handen. De V.N.
heeft geen geld meer om langer een
troepenmacht te onderhouden. Het
Kongolese leger is lang niet opgewas
sen tegen de taak. daaraan een einde
te maken. In allerijl worden nu Bel
gen te hulp geroepen, om aan dat leger
meer ruggegraat te geven. En in
Tsjombe ziet men de man, die het
in elkaar zakkend gezag moet opkrik
ken. Hoe sarcastisch kan de historie
zijn!
Den Haag beleeft vandaag een warè
invasie van Joegoslaven: 380 man mede^
werkenden, technici enz. van de Kroati.
sche opera en ballet uit Zagreb komen
vanmorgen met een speciale trein aan.
De Kroaten zullen gedurende 14 dagen
van 2 juli tot 14 juli in het kader van
het Holland Festival uitvoeringen geven
en optreden in Amsterdam, waar de
tournee begint, Den Haag, Rotterdam en
Tilburg. Met negen bussen zal het gezel
schap tussen deze plaatsen reizen. Een
lange rij van vrachtauto's voor het ver
voer van het materieel zal de staart van
deze enorme stoet vormen.