Sidmar: staalbedrijf
vlak over de
grens
Jeugd-verkeerssehool te Goes
VOORDEEL -ARTIE
vang&voorYQ
VOORDEEL -ARTIE
vanJWvoorY Q
Voortijdig ontslag
beroepsofficieren
niet onder dwang
voor
zal
gaan
Onder wijsdag
te Goes
Alle bronnen van
Defensie wil
oefenrecht
gaan kopen
ME WAS WORDT NU WERKELIJK WITTER
Zorgeloze automobilisten
vragen zelf om diefstal
g POPU-tOOO
Enkele kilometers van Sas van Gent
til,
MAJORICA
Meisje doodde
stiefvader
„WE MOETEN
IETS DOEN"
MGD op nieuwe leest
parels
Voorzitter K.NCV:
Emmabloemgeld
alléén voor
tbc-bestrijding
De warmte van het sop mag verschillen, maar....
Voorzitter Expoge:
Liturgievoor
herdenking
bevrijding
DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 25 JUNI 1964
West>«rschel<5e
(Van onze verslaggever)
Onmiddellijk ten zuiden van Zei-
zate, op een afstand van slechts en
kele kilometers van Sas vaii Gent,
is men enige maanden geleden be
gonnen met de voorbereidingen
voor een enorm project: het staal
bedrijf Sidmar N.V. Dit staalbe
drijf zal worden gebouwd op de
oostelijke oever van het kanaal
Gent-Terneuzen over een lengte
van ongeveer drie km en een
breedte van twee km. De totale
bedrijf soppervlakte van Sidmar
zal ca. 640 ha. bedragen.
Sidmar is opgericht door een tiental
ondernemingen uit verschillende Euro
pese landen. Sidmar zal uitsluitend platte
staalplaten vervaardigen.
De redenen voor de oprichting van Sid
mar zijn geweest 1 de uitzonderlijk
hoge kosten van de porduktiemiddelen.
die nodig zijn voor een economische pro
duktie van staalplaten van hoge kwali
teit; 2 de platen kunnen alleen rendabel
geproduceerd worden met behulp van
ontzagwekkende installaties, die te duur
zijn voor de verschillende deelnemende
ondernemingen afzonderlijk; 3 enkele op
richtende maatschappijen wilden hun
produktie van staalplaten kwalitatief en
kwantitatief opvoeren (Arbed en Cocke-
rill-Ougrée)4 andere maatschappijen
wilden met de produktie van staalplaten
beginnen (Providence en Schneider) en
5. enkele ondernemingen van de Sidmar-
groep wilden zich bevoorraden met war
me staalbanden om ze tot koude platen te
walsen (Phenix Works (COBÊPA) en
Falck). Het totaal te investeren bedrag
in Sidmar wordt op 17 miljard Belgische
francs geschat.
NIET SCHRIKKEN
Men hoeft niet te schrikken van deze
enorme investering. Wanneer men de
steeds toenemende staalconstructie be
schouwt (van 10 miljoen ton in 1871 tot
de geraamde 600 miljoen ton in 1970) en
daarbij bedenkt dat het verzadigingspunt
van het staalverbruik nog lang niet is be
reikt, komt men tot de conclusie dat der
gelijke astronomische bedragen zeker be
steed blijken te zijn. Daarbij mag boven
dien niet uit het oog worden verloren dat
van alle metalen die in de moderne sa
menleving worden gebruikt het staal met
95 procent een buitengewoon domine
rende invloed heeft. Staal is het belang
rijkste industriële basisprodukt en het
zal het wel blijven ook.
Bij de vestiging van nieüwe staalfabrie
ken is een duidelijke trek naar zee waar
te nemen. Een van de voornaamste rede
nen daartoe is een gemakkelijke toegang
te verlenen aan de ertsschepen, die de
ertsen van overzee aanvoeren. De ertsen
uit Lorreinen, Luxemburg en Duitsland
zijn namelijk altijd vrij staalarm geweest.
Economisch gezien werd het steeds moei
lijker uit deze ertsen staal te produceren
dat zich kon meten met de kwaliteit staal
die men kreeg uit rijker en zuiverder ert
sen van bijvoorbeeld Westafrikaanse,
Zweedse of Zuidamerikaanse afkomst.
SPIJTIG
De transporten van deze ertsen over
zee vormen een zeer groot probleem. Er
doet zich een overrompelende ontwikke
ling in de tonnemaat voor. Enkele jaren
geleden was een schip van 30.000 ton nog
iets geweldigs. Binnen tien jaar is de ton
nemaat opgelopen tot 65.000 ton. Er zijn
zelfs reeds ertsschepen van 75.000 ton in
dienst, terwijl twee schepen van 110.000
ton op stapel staan. Alle havens van
waaruit erts geëxporteerd wordt verto
nen een tendens naar vergroting en ver
dieping.
Van de zijde van Sidmar wordt het nu
reeds spijtig genoemd dat de zeesluis bij
Terneuzen „slechts" toegang zal verlenen
aan schepen van ongeveer 65.000 ton.
Sidmar rekent er op dat de nu in aan
bouw zijnde zeesluis Sidmar voor de
eerstkomende 10 tot 15 jaar ten dienste
kan zijn. De heer Carlos Regnier, secreta
ris-generaal van Sidmar, heeft eind vo
rig jaar naar aanleiding hiervan gezegd
dat Sidmar dus niet ten volle zal kunnen
genieten van de moderne techniek die
ertsschepen van heel wat grotere tonne-
maten voor Terneuzen kunnen brengen.
Zoals de zaken nu staan zal Sidmar
tegen 1968 de eerste grote ertsschepen
voor zijn 600 meter lange kaai aan het
kanaal kunnen ontvangen. Zodra de eer
ste fase van de bouw van het hoogoven-
bedrijf gereed zal zijn (binnen twee jaar)
zullen maatregelen getroffen moeten wor-
Men is nog slechts bezig met de
grondwerkzaamheden op het ter
rein van Sidmar.
den om de ertsschepen vóór de sluizen van
Terneuzen of elders te lossen en om deze
ertsen met lichters tot op de kade van
Sidmar te brengen.
EéN MILJOEN TON
Naar verwacht wordt zal Sidmar binnen
nu en vier jaar compleet in bedrijf zijn.
Binnen twee jaar zal de meer dan één
kilometer lange koudwals voor het wal
sen van de staalplakken tot plaatijzer in
gebruik gesteld kunnen worden. Na die
eerste fase zal de produktie van Sidmar
ruim één miljoen ton staalplaten per jaar
bedragen.
De begincapaciteit van de opslagplaat
sen voor de verschillende ruwe etrsen zal
in een orde van grootte van 500.000 ton
liggen. De ertsen zullen van de opslag
plaatsen naar de breek- en zeefinstallaties
gaan, vandaar naar de hoogovens. De twee
hoogovens van Sidmar zullen 80 meter
hoog worden en een mondopening heb
ben van negen meter in de middellijn. De
hoogovens kunnen tot de grootste ter
wereld worden gerekend.
De hoogovens zullen gemakkelijk 3000
ton gietijzer per dag kunnen produceren.
Dank zij de moderne inzichten op het ge
bied van de produktiemethoden van giet
ijzer zal Sidmar tot belangrijke bespa
ringen aan cokes op de kostprijs van het
gietijzer kunnen komen.
Naast de produktie van gietijzer zul
len de hoogovens ongeveer acht miljoen
kubieke meter gas per dag kunnen voort
brengen. Dit gas zal, na zuivering, ge
bruikt worden als brandstof voor de ver
schillende ovens van de fabriek en de
ketels van de nieuwe elektriciteitscen
trale van Rodenhuize, even verderop aan
het kanaal.
Het gietijzer uit de hoogovens zal in
de staalfabriek van Sidmar tot staal
worden verwerkt. Sidmar volgt hierbij
het zogenaamde LD-procéde, dat de laat-
ste tien jaar in de staalwereld grote op
gang heeft gemaakt.
De blokken staal die uit de staalfabriek
komen zullen ieder 10 tot 30 ton wegen.
De derde afdeling van de fabriek wordt
gevormd door de walserijen: de warm
en koudwalserijen. In vóórwalserijen wor
den de blokken eerst omgezet in staal
plakken, die ongeveer 10 meter lang, 20
cm dik en 650 mm tot 1.90 m breed zullen
zijn. Deze plakken worden, alvorens naar
de walserijen te gaan, opgeslagen in hel
plakkenpark.
Het probleem van het opslaan van deze
plakken was niet eenvoudig. Het gaat hier
om overlasten per vierkante meter van
ongeveer 25 ton. Onder een dergelijke
belasting heeft de grond de neiging in
zijn geheel af te schuiven tewijl tegelij
kertijd gemakkelijk de stabiliteit van de
funderingspalen in gevaar kan worden
gebracht. Ter plaatse zijn reeds proeven
genomen om de moeilijkheden op te los
sen. Een en ander heeft er toe geleid
dat er een groot aantal funderingspalen
zal moeten worden aangebracht. In totaal
zal Sidmar op niet minder dan 36.000
palen komen te staan.
De warmwalserijen zullen het staal tot
een dikte van mimaal 1.5 mm terugbren
gen. Voor dunnere platen moet de koud-
walserij worden ingeschakeld die de
plakken tot een dikte van 0.3 mm walst.
Sidmar zal vooralsnog niets doen aan
de afwerking van de platen. Maar het
staat vast dat Sidmar overweeg in de
toekomst tot het galvaniseren, vertinnen
en zelfs plastificeren over te gaan.
PERSONEEL
Sidmar zal in de eerste fase ongeveer
4000 man personeel hebben, waarvan 3400
arbeiders. Bijna de helft zal kunnen be
staan uit niet-geschoolde arbeiders of ar
beiders die Sidmar zelf kan opleiden.
Een staalfabriek heeft niet veel metaal-
Bijgaande situatietekening toont
de plaats van het staalbedrijf Sid
mar t.o.v. de kanaalzone in
Zeeuwsch-Vlaanderen.
kundigen nodig. Er kan worden volstaan
met een zeventigtal ingenieurs.
De secretaris-generaal van Sidmar ver
wacht niet dat zich onoverkomelijke
moeilijkheden zullen voordoen bij het
aantrekken van arbeidskrachten. Volgens
hem is het absoluut niet de bedoeling
van Sidmar moeilijkheden te scheppen
voor de nijverheden die reeds sedert
eeuwen in Vlaanderen gevestigd zijn.
„Men zal de oplossing van het gezond
verstand moeten kiezen, die er waar
schijnlijk in zal bestaan de vertegenwoor
digers van de diverse belanghebbenden
rond een tafel te groeperen om de pro-
blomen dan ronduit en openlijk te be
spreken".
(Van onze parlementaire redactie)
De reorganisatie c.q. bezuiniging bü
de Koninklijke Landmacht heeft ook ge
volgen voor het personeelsbeleid. Mi
nister De Jong kondigt in zijn defen
sienota aan, dat een aantal officieren
voortijdig de militaire dienst zal moe
ten verlaten. De minister hoopt deze
afvloeiing zo enigszins mogelpk «P ba
sis van vrijwilligheid te kunnen reali
seren Hij acht het op soc'iai-ethischi
gronden bezwaarlijk zonder meer tot
een gedwongen afvloeiing over te gaan.
Minister De Jong wil de voortij enge
dienstverlating bevorderen dooi het neen
gaan voor de betrokken officieren linar.-
cieel aantrekkelijk te maken. Een rege
ling daartoe is in voorbereiding Mili
tairen, die bij de reorganisatie van nun
onderdeel of dienstvak niet terstond el
ders kunnen worden geplaatst, wil de
minister in afwachting van hun nader1?
indeling onder volledig behoud van
hun rechtspositie met verlof zenden.
In interdepartementaal overleg is intus
sen reeds een commissie aan het werk
voor het verlenen van arbeidsbemidde
ling aan officieren, die voorttidig de
militaire dienst verlaten
De defensienota vertelt niet om welke
aantallen het hier gaat. De juiste cij
fers zullen pas ter beschikking zijn als
de reorganisatie bij de K.L. geheel vol
tooid is. De nota gaat er overigens van
uit dat waar een overcompleet aan of
ficieren of onderofficieren bestaat, be
gonnen moet worden met herornscho-
ling of herindeling. Er zijn ook onder
delen waar een tekort is aan kader.
Voor officieren is deze omscholingsmo-
gelijkheid overigens gering De defen
sienota stelt, dat er tegen november
1967 een overcompleet van 156 luit-
kolonels zal zijn, een aantal, dat eind
1967 zal oplopen tot rond 200 Het ge
volg hiervan is dat de bevordenngs-
gang en de hoofdofficiersgangen getem
poriseerd zullen worden.
Ook in de subalterne rangen zaï de
behoefte aan op de K.M.A. gevormde
officieren als gevolg van de reorgani
satie afnemen In deze rangen bescaan
(Van onze verslaggever)
De lessen, die de Shell jeugdver-
keersschool op het veilingterrein
te Goes nu al ruim een week lang
geeft aan de leerlingen van de 5e
en 6e klassen van de Goese lagere
scholen, verlopen volgens de in
structeur, de heer Harskamp uit
Amsterdam en de heer De Haan,
assistent, uit IJsselstein, bijzonder
goed.
De kinderen steken veel op van de
onder deskundige leiding gegeven prak
tische verkeersscholing waardoor ze al
spelende de gevaren leren kennen van
het echte wegverkeer. Voor de kinderen
u W'.Ray;.:!..:
jpl - ffw
zelf is dit spel hoge ernst. Ze doen nun
uiterste best om aan de geldende ver-
keersvoorschriften te voldoen en zodoen
de aan een „bekeuring" te ontkomen.
Wanneer ze namelijk een „bekeuring"
krijgen, wordt hun wagen of fiets af
genomen.
Iedere leerling krijgt bij de jeugd ver
keersschool tweemaal de gelegenheid om
te laten zien hoe hij zich in het verkeer
gedraagt. Deze eerste gelegenheid is nu
bijna voor alle scholieren voorbij en
vandaag is met het tweede gedeelte
begonnen. Dit tweede gedeelte zal voor
de instructeur en diens assistent ruim
een week in beslag nemen.
Het eerste gedeelte is vooral bedoeld
om de kinderen een beetje thuis te laten
geraken op de jeugd verkeersschool. Ze
moeten dan richting aangeven, behoorlijk
rechts van de weg rijden en voldoen
aan de verdere primaire eisen, die het
veilige verkeer stelt.
Het tweede gedeelte wordt echter een
beetje moeilijker. Er staan dan op het
circuit meer verkeersborden opgesteld.
Deze verkeersborden worden tijdens het
rijden van plaats verwisseld. Van de
jongeren wordt dan verwacht dat ze op
deze verwisseling direct zullen reageren.
Per dag komen er op de jeugdverkeers-
school gemiddeld honderd leerlingen van
lagere scholen. Eerst krijgen ze tien a
vijftien minuten theorie en mogen dan
ieder ongeveer een half uur lang rijden
Vooral in het begin van deze rijtijd
worden veel fouten gemaakt, want de
kinderen moeten eerst wennen aan deze
praktische vorm van onderwijs. Wanneer
ze er dan een beetje aan gewond zijn,
dan gaat de instructeur als politieagent
optreden: de wagen of fiets van diegene
die een fout maakt, wordt afgenomen
Met het praktische verkeersonderwijs zijn
er tot nu toe volgens de heer Harskamp
goede resultaten bereikt.
Vergeleken met kinderen in andere
streken van ons land vindt de instruc
teur, dat de Goese scholieren zich zeer
bevattelijk tonen voor hetgeen op de
verkeersschool wordt geleerd. De heer
Harskamp schrijft dit vooral toe aan de
Vandaag wordt in Het Schuttershof te
Goes een Zeeuwse Katholieke Onderwijs-
dag gehouden, waaraan de afdelingen
Zeeuwse Eilanden, Hulst en Oostburg
deelnemen. Na een gelezen H. Mis om
9.30 uur en een bezoek aan de tentoon
stelling vindt om 10.45 uur de officiële
opening plaats waarna drs. Siardus Bohn-
ke een lezing houdt over het lees-klinisch
onderwijs, 's Middags geeft het Amstel-
toneel om 13.30 uur onder leiding van
Rini Blaaser een opvoering van het to
neelstuk „De brief van een generaal"
van Maurice Loughlyn.
De leerlingen van de Caspar Berse
school ,die hier aan het lessen
zijn, vinden het machtig om op
het terrein van de Goese veiling
het echte wegverkeer na te boot
sen. Ze zien dan ook vol verwach
ting de dag tegemoet, dat ze nog
eens mogen rijden.
mentaliteit van de Goese, en over het
algemeen ook de Zeeuwse kinderen, die
nog prettig zijn in de omgang en zich
niet zoals elders nozemachtig gedragen.
De jeugdverkeersschool is op tournee
door Zeeland. Tholen is reeds aan de
beurt geweest en na Goes zal de mobiele
school standplaats vinden in Westkapelle.
Na de grote vakantie komt Zeeuwsch-
Vlaanderen aan de beurt, waar eerst in
Koewacht verkeersles zal worden ge
geven.
echter tekorten,
verminderen.
die daardoor zullen
(Van onze parlementaire redactie)
Minister De Jong (Defensie) heeit een
commissie ingesteld, die to' taak heeft
te onderzoeken in hoeverre het ge
sten van marine, leger en lucnunacht
wenst is de militair geneeskundige dien-
op niieuwe leest te schoeien Onder
meer wordt gedacht aan meer coordina
tie met burgerinstellingen op dit ge
bied. In de defensienota worden verder
maatregelen aangekondigd om de vrij
willige dienstneming van artsen en
tandartsen te bevorderen. Aan deze
groepen bestaan bij de gehele krijgs
macht nog vrij grote tekorten.
(Advertentie)
Een kinderrechter in Manchester heeft
een 15-jarig meisje dat haar stiefvader
door wurging om het leven had gebracht,
naar een tehuis gestuurd „om over deze
afgrijselijke ervaring heen te komen".
Het meisje had haar stiefvader met
een band van een schort en een kous
gewurgd omdat hij haar ,,een kreupel
varken" had genoemd.
Rosemary's elfjarige broertje werd
vrijgesproken omdat de jury van
mening was dat niet overtuigend was ko
men vast te staan dat hij aan de moord
rechtstreeks deel had genomen.
(Advertentie)
(Advertentie)
De defensienota gaat ook nog il op
de groep medisch afgekeurde beroeps
militairen wier ontslag destijds door
minister Visser door ministe» De
Jong weer ongedaan is gemaakt Mi
nister De Jong wil voor deze groei, spe
ciale sociale voorzieningen treffen Het
overleg hierover heeft evenwel nog niet
tot resultaat geleid.
Bij de zeemacht ligt de personeels- f'isheid-Schoonheicl-JeUgd
situatie anders, daar is een tekor1 aan
beroepsmilitairen De 'uchtmacht zi niet
eenzelfde probleem De defensie.» ui a
zwijgt nog over de gevorgen van de
reorganisatie van de militaire dienst
plicht. Deze zaak is nog in onderzoek
de la faculté de Lausanne
De frisheid van de bergbeek -
koelte van lover -
geurige bloesem en vruchtenextracten
heel dit samenspel van verkwikking
wordt U geboden
door hydriane van Dr. N. G. Payot.
Deze intens stimulerende
vloeibare crème
houdt het natuurlijke vochtgehalte
in Uw huid op peil,
Uw make-up de gehele dag
heerlijk gaaf en fris.
(Van onze parlementaire redactie)
Defensie heeft een nieuwe methode
uitgedacht om oefenterreinen te krijgen
voor het leger. Er -omt een bureau,
dat als acquisitie-orgaan za' optreden
voor het verkrijgen van het recht om
op gronden van particulieren militaire
oefeningen te houden en wel op bas s
van vooraf op zakelijke gronden aan
te gane overeenkomsten Gestreefd wordt
naar meerjarige contracten voor één
oefenperiode per jaar of eventueel per
twee jaar van igeveer vijf a tien da
gen. Voor dit oefenrecht za. vooraf de
vergoeding worden betaald. De overeen
komst voorziet verder in een schadeve»
goedingsregeling voor gewassen en een
herstelregeling voor resterende schade.
De herstelregeling za] o ider meer voor
de betrokken grondeigenaren c.q. gebrui
kers het recht inhouden om naar eigen
keuze tegen vergoeding eventuele scha
de zelf te herstellen of te doen hersta
len dan wel het herstelwerk door de
fensie op kosten van de legerleiding tc
laten uitvoeren. Defensie hoopt, dat het
huidige aantal vaste militaire oefenter
reinen (15 van 250 ha) wat verminderd
kan worden als dit plan slaagt
Dr. N. G. Payot-Holland N.V.
Keizersgracht 12-14 - Amsterdam-C.
55
De voorzitter van de Koninklijke Ne
derlandse centrale vereniging tot be
strijding der tuberculose, heeft op de
algemene vergadering nadrukkelijk ver
klaard, dat de Emmabloemcollecle uit
sluitend kan worden gehouden ten bate
van de tuberculosebestrijding. Als men
voor de bestrijding van andere ziekten
wil collecteren moet men dat onder een
andere naam doen, zo voegde hij hier
aan toe.
Volgens hem wordt de opbr-ngst van
de Emmabloemcollecte in tal van plaat
sen niet gebruikt voor de tuberculose
bestrijding. Er zijn gemeenten, waar
men er ernstig over denkt, het geld te
bestemmen voor bijvoorbeeld hulp aan
polio-, reuma- of astmapatiënten. Het
bestuur van de KNCV zal niet lijdelijk
blijven toezien, dat de Emmabloemcol
lecte wordt misbruikt of dat men met
de opbrengst eigenlijk geen raad weet,
zei de voorzitter
(Advertentie)
Een prachtige witte was! Is dat niet de
wens van elke huisvrouw? Die wens gaat
nu beter dan ooit in vervulling. Voor
iedereen. Door toedoen van OMO. Zoals
u weet is OMO vernieuwd. De waskracht
is vergroot. Daarvan profiteert de vrouw
die gewend is haar was te koken, maar
evenzeer de vrouw die wast met heet
water zo uit geyser of boiler. Vernieuwde
OMO gééft namelijk onder alle omstan
digheden een was die werkelijk witter
is! Ja, ook als de was niet gekookt wordt.
Want vernieuwde OMO wast witter bij
elke soptemperatuur. Bovendien is het
bijzonder geschikt voor het wassen van
nylon en andere moderne stoffen. Ook
die worden werkelijk witter. Daarom kan
van OMO met recht worden gezegd, dat
het een compleet wasmiddel is. Kook
sters en niet-kooksters zullen er even
enthousiast over zijn.
Het aantal autodiefstallen inclusief
joyriding zal groter worden. In de
hoofdstad alleen al zullen dit jaar naar
schatting 800 autodiefstallen worden ge
pleegd.
Er moet iets aan gedaan worden, zei
hoofdinspecteur T. Sanders, chef van de
groep der Amsterdamse recherche, die
belast is met de bestrijding van deze
diefstallen.
In principe moet dat „iets" D-eginnen
bij het publiek, dat bijzonder siordig is.
1000 vel
(4 rollen)
modern
toiletpapier
De assistent-instructeur, de heer
De Haan uit IJselstein, treedt op
als politieagent.
Herhaaldelijk komt het voor dat word
geconstateerd dat men auto's open laat
staan, met de sleutels in het contact en
zelfs met de autopapieren in hsi dash
boardkastje. Of dat men Zijn wagen
dagenlang op onbewaakte ji iatsen laat
staan. Autobezitters moeten iets aan hun
wagen doen ter voorkoming van dief
stal aldus de hoofdinspecteur Er zijn
verschillende mogelijkheden: een blok
kering op het stuur, de versnening, het
contact een onderbreking van het stroom
circuit of een geluidsalarmapparaat. Dit
is een eenvoudige niet kostbare voor
ziening, zo heeft de ervaring geleerd.
De overheid zou dwingende voorschrif
ten aan leveranciers kunnen opleggen
dat een wagen voorzien moet zijn van
en bepaalde beveiliging. Ook heeft de
overheid een taak door te zorgen voor
bewaakte parkeerplaatsen en parkeerga
rages. Verder zou zij naar de mening
van de hoofdinspecteur zwaardere straf,
fen kunnen stellen op en opleggen voor
autodiefstallen
Er zijn verschillende manieren voor
onbevoegden om zich toegang tot een
auto te verschaffen Zo bieden tocht-
raampjes vele mogelijkheden. Het is
verschrikkelijk eenvoudig, zei hoofdin
specteur Sanders. Ook laat men, met
name in de zomer, portierramen een
stukje open staan, die dan verder naar
beneden gedrukt kunnen worden
De verzekeringsmaatschappijen zouden
door verlaging der premie voor autobe
zitters die hun wagen hebben beveiligd
op hun wijze een bijdrage kunnen le
veren. En de politie zelf kan dit doen
door meer controles - voor zover deze
door personeelsgebrek niet beperkt wor
den. In de hoofdstad houdt een zestal
gespecialiseerde rechercheurs zich met
de autodiefstallen bezig. Tenslotte gaf
hoofdinspecteur Sanders nog het advies
aan het publiek: doe snel aangifte a's
uw wagen gestolen is.
De voorzitter van de Nederlandse vere
niging van ex-politieke gevangenen uit
de bezettingstijd, mr. G. Ch. Aalders,
heeft gisteren te Arnhem :n de openings,
zitting van het jaarlijks congres van de
vereniging gezegd, dat de tijd van vrede
en geen gevaar nog niet is aangebroken.
Van alle kanten dreigen de gevaren van
verslapping en het niet meer onderken
nen van schijn en werkelijkheid. Hij
pleitte voor geestelijke waarneembaar
heid.
Hij zei de jeugd hun muziKdle idolen
te gunnen maar toch ook ie".s anders le
verwachten: geestdrift voor hogere
waarden, liefde voor land en volk en de
bereidheid zich daarvoor in te zetten.
De vraag of men niet zoj kunnen
trachten voor de gezinnen een soort li
turgie samen te stellen om Je bszettings.
tijd en de bevrijding als he+ ware té
doen herleven, noemde hij act overwegen
waard Deze liturgie zou dan een navol
ging zijn van dc viering va de Seder-
avond door de joden, nu al gedu-ende
3.000 jaar.