Sidmar: staalbedrijf vlak over de grens Jeugd-verkeerssehool te Goes VOORDEEL -ARTIE vang&voorYQ VOORDEEL -ARTIE vanJWvoorY Q Voortijdig ontslag beroepsofficieren niet onder dwang voor zal gaan Onder wijsdag te Goes Alle bronnen van Defensie wil oefenrecht gaan kopen ME WAS WORDT NU WERKELIJK WITTER Zorgeloze automobilisten vragen zelf om diefstal g POPU-tOOO Enkele kilometers van Sas van Gent til, MAJORICA Meisje doodde stiefvader „WE MOETEN IETS DOEN" MGD op nieuwe leest parels Voorzitter K.NCV: Emmabloemgeld alléén voor tbc-bestrijding De warmte van het sop mag verschillen, maar.... Voorzitter Expoge: Liturgievoor herdenking bevrijding DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 25 JUNI 1964 West>«rschel<5e (Van onze verslaggever) Onmiddellijk ten zuiden van Zei- zate, op een afstand van slechts en kele kilometers van Sas vaii Gent, is men enige maanden geleden be gonnen met de voorbereidingen voor een enorm project: het staal bedrijf Sidmar N.V. Dit staalbe drijf zal worden gebouwd op de oostelijke oever van het kanaal Gent-Terneuzen over een lengte van ongeveer drie km en een breedte van twee km. De totale bedrijf soppervlakte van Sidmar zal ca. 640 ha. bedragen. Sidmar is opgericht door een tiental ondernemingen uit verschillende Euro pese landen. Sidmar zal uitsluitend platte staalplaten vervaardigen. De redenen voor de oprichting van Sid mar zijn geweest 1 de uitzonderlijk hoge kosten van de porduktiemiddelen. die nodig zijn voor een economische pro duktie van staalplaten van hoge kwali teit; 2 de platen kunnen alleen rendabel geproduceerd worden met behulp van ontzagwekkende installaties, die te duur zijn voor de verschillende deelnemende ondernemingen afzonderlijk; 3 enkele op richtende maatschappijen wilden hun produktie van staalplaten kwalitatief en kwantitatief opvoeren (Arbed en Cocke- rill-Ougrée)4 andere maatschappijen wilden met de produktie van staalplaten beginnen (Providence en Schneider) en 5. enkele ondernemingen van de Sidmar- groep wilden zich bevoorraden met war me staalbanden om ze tot koude platen te walsen (Phenix Works (COBÊPA) en Falck). Het totaal te investeren bedrag in Sidmar wordt op 17 miljard Belgische francs geschat. NIET SCHRIKKEN Men hoeft niet te schrikken van deze enorme investering. Wanneer men de steeds toenemende staalconstructie be schouwt (van 10 miljoen ton in 1871 tot de geraamde 600 miljoen ton in 1970) en daarbij bedenkt dat het verzadigingspunt van het staalverbruik nog lang niet is be reikt, komt men tot de conclusie dat der gelijke astronomische bedragen zeker be steed blijken te zijn. Daarbij mag boven dien niet uit het oog worden verloren dat van alle metalen die in de moderne sa menleving worden gebruikt het staal met 95 procent een buitengewoon domine rende invloed heeft. Staal is het belang rijkste industriële basisprodukt en het zal het wel blijven ook. Bij de vestiging van nieüwe staalfabrie ken is een duidelijke trek naar zee waar te nemen. Een van de voornaamste rede nen daartoe is een gemakkelijke toegang te verlenen aan de ertsschepen, die de ertsen van overzee aanvoeren. De ertsen uit Lorreinen, Luxemburg en Duitsland zijn namelijk altijd vrij staalarm geweest. Economisch gezien werd het steeds moei lijker uit deze ertsen staal te produceren dat zich kon meten met de kwaliteit staal die men kreeg uit rijker en zuiverder ert sen van bijvoorbeeld Westafrikaanse, Zweedse of Zuidamerikaanse afkomst. SPIJTIG De transporten van deze ertsen over zee vormen een zeer groot probleem. Er doet zich een overrompelende ontwikke ling in de tonnemaat voor. Enkele jaren geleden was een schip van 30.000 ton nog iets geweldigs. Binnen tien jaar is de ton nemaat opgelopen tot 65.000 ton. Er zijn zelfs reeds ertsschepen van 75.000 ton in dienst, terwijl twee schepen van 110.000 ton op stapel staan. Alle havens van waaruit erts geëxporteerd wordt verto nen een tendens naar vergroting en ver dieping. Van de zijde van Sidmar wordt het nu reeds spijtig genoemd dat de zeesluis bij Terneuzen „slechts" toegang zal verlenen aan schepen van ongeveer 65.000 ton. Sidmar rekent er op dat de nu in aan bouw zijnde zeesluis Sidmar voor de eerstkomende 10 tot 15 jaar ten dienste kan zijn. De heer Carlos Regnier, secreta ris-generaal van Sidmar, heeft eind vo rig jaar naar aanleiding hiervan gezegd dat Sidmar dus niet ten volle zal kunnen genieten van de moderne techniek die ertsschepen van heel wat grotere tonne- maten voor Terneuzen kunnen brengen. Zoals de zaken nu staan zal Sidmar tegen 1968 de eerste grote ertsschepen voor zijn 600 meter lange kaai aan het kanaal kunnen ontvangen. Zodra de eer ste fase van de bouw van het hoogoven- bedrijf gereed zal zijn (binnen twee jaar) zullen maatregelen getroffen moeten wor- Men is nog slechts bezig met de grondwerkzaamheden op het ter rein van Sidmar. den om de ertsschepen vóór de sluizen van Terneuzen of elders te lossen en om deze ertsen met lichters tot op de kade van Sidmar te brengen. EéN MILJOEN TON Naar verwacht wordt zal Sidmar binnen nu en vier jaar compleet in bedrijf zijn. Binnen twee jaar zal de meer dan één kilometer lange koudwals voor het wal sen van de staalplakken tot plaatijzer in gebruik gesteld kunnen worden. Na die eerste fase zal de produktie van Sidmar ruim één miljoen ton staalplaten per jaar bedragen. De begincapaciteit van de opslagplaat sen voor de verschillende ruwe etrsen zal in een orde van grootte van 500.000 ton liggen. De ertsen zullen van de opslag plaatsen naar de breek- en zeefinstallaties gaan, vandaar naar de hoogovens. De twee hoogovens van Sidmar zullen 80 meter hoog worden en een mondopening heb ben van negen meter in de middellijn. De hoogovens kunnen tot de grootste ter wereld worden gerekend. De hoogovens zullen gemakkelijk 3000 ton gietijzer per dag kunnen produceren. Dank zij de moderne inzichten op het ge bied van de produktiemethoden van giet ijzer zal Sidmar tot belangrijke bespa ringen aan cokes op de kostprijs van het gietijzer kunnen komen. Naast de produktie van gietijzer zul len de hoogovens ongeveer acht miljoen kubieke meter gas per dag kunnen voort brengen. Dit gas zal, na zuivering, ge bruikt worden als brandstof voor de ver schillende ovens van de fabriek en de ketels van de nieuwe elektriciteitscen trale van Rodenhuize, even verderop aan het kanaal. Het gietijzer uit de hoogovens zal in de staalfabriek van Sidmar tot staal worden verwerkt. Sidmar volgt hierbij het zogenaamde LD-procéde, dat de laat- ste tien jaar in de staalwereld grote op gang heeft gemaakt. De blokken staal die uit de staalfabriek komen zullen ieder 10 tot 30 ton wegen. De derde afdeling van de fabriek wordt gevormd door de walserijen: de warm en koudwalserijen. In vóórwalserijen wor den de blokken eerst omgezet in staal plakken, die ongeveer 10 meter lang, 20 cm dik en 650 mm tot 1.90 m breed zullen zijn. Deze plakken worden, alvorens naar de walserijen te gaan, opgeslagen in hel plakkenpark. Het probleem van het opslaan van deze plakken was niet eenvoudig. Het gaat hier om overlasten per vierkante meter van ongeveer 25 ton. Onder een dergelijke belasting heeft de grond de neiging in zijn geheel af te schuiven tewijl tegelij kertijd gemakkelijk de stabiliteit van de funderingspalen in gevaar kan worden gebracht. Ter plaatse zijn reeds proeven genomen om de moeilijkheden op te los sen. Een en ander heeft er toe geleid dat er een groot aantal funderingspalen zal moeten worden aangebracht. In totaal zal Sidmar op niet minder dan 36.000 palen komen te staan. De warmwalserijen zullen het staal tot een dikte van mimaal 1.5 mm terugbren gen. Voor dunnere platen moet de koud- walserij worden ingeschakeld die de plakken tot een dikte van 0.3 mm walst. Sidmar zal vooralsnog niets doen aan de afwerking van de platen. Maar het staat vast dat Sidmar overweeg in de toekomst tot het galvaniseren, vertinnen en zelfs plastificeren over te gaan. PERSONEEL Sidmar zal in de eerste fase ongeveer 4000 man personeel hebben, waarvan 3400 arbeiders. Bijna de helft zal kunnen be staan uit niet-geschoolde arbeiders of ar beiders die Sidmar zelf kan opleiden. Een staalfabriek heeft niet veel metaal- Bijgaande situatietekening toont de plaats van het staalbedrijf Sid mar t.o.v. de kanaalzone in Zeeuwsch-Vlaanderen. kundigen nodig. Er kan worden volstaan met een zeventigtal ingenieurs. De secretaris-generaal van Sidmar ver wacht niet dat zich onoverkomelijke moeilijkheden zullen voordoen bij het aantrekken van arbeidskrachten. Volgens hem is het absoluut niet de bedoeling van Sidmar moeilijkheden te scheppen voor de nijverheden die reeds sedert eeuwen in Vlaanderen gevestigd zijn. „Men zal de oplossing van het gezond verstand moeten kiezen, die er waar schijnlijk in zal bestaan de vertegenwoor digers van de diverse belanghebbenden rond een tafel te groeperen om de pro- blomen dan ronduit en openlijk te be spreken". (Van onze parlementaire redactie) De reorganisatie c.q. bezuiniging bü de Koninklijke Landmacht heeft ook ge volgen voor het personeelsbeleid. Mi nister De Jong kondigt in zijn defen sienota aan, dat een aantal officieren voortijdig de militaire dienst zal moe ten verlaten. De minister hoopt deze afvloeiing zo enigszins mogelpk «P ba sis van vrijwilligheid te kunnen reali seren Hij acht het op soc'iai-ethischi gronden bezwaarlijk zonder meer tot een gedwongen afvloeiing over te gaan. Minister De Jong wil de voortij enge dienstverlating bevorderen dooi het neen gaan voor de betrokken officieren linar.- cieel aantrekkelijk te maken. Een rege ling daartoe is in voorbereiding Mili tairen, die bij de reorganisatie van nun onderdeel of dienstvak niet terstond el ders kunnen worden geplaatst, wil de minister in afwachting van hun nader1? indeling onder volledig behoud van hun rechtspositie met verlof zenden. In interdepartementaal overleg is intus sen reeds een commissie aan het werk voor het verlenen van arbeidsbemidde ling aan officieren, die voorttidig de militaire dienst verlaten De defensienota vertelt niet om welke aantallen het hier gaat. De juiste cij fers zullen pas ter beschikking zijn als de reorganisatie bij de K.L. geheel vol tooid is. De nota gaat er overigens van uit dat waar een overcompleet aan of ficieren of onderofficieren bestaat, be gonnen moet worden met herornscho- ling of herindeling. Er zijn ook onder delen waar een tekort is aan kader. Voor officieren is deze omscholingsmo- gelijkheid overigens gering De defen sienota stelt, dat er tegen november 1967 een overcompleet van 156 luit- kolonels zal zijn, een aantal, dat eind 1967 zal oplopen tot rond 200 Het ge volg hiervan is dat de bevordenngs- gang en de hoofdofficiersgangen getem poriseerd zullen worden. Ook in de subalterne rangen zaï de behoefte aan op de K.M.A. gevormde officieren als gevolg van de reorgani satie afnemen In deze rangen bescaan (Van onze verslaggever) De lessen, die de Shell jeugdver- keersschool op het veilingterrein te Goes nu al ruim een week lang geeft aan de leerlingen van de 5e en 6e klassen van de Goese lagere scholen, verlopen volgens de in structeur, de heer Harskamp uit Amsterdam en de heer De Haan, assistent, uit IJsselstein, bijzonder goed. De kinderen steken veel op van de onder deskundige leiding gegeven prak tische verkeersscholing waardoor ze al spelende de gevaren leren kennen van het echte wegverkeer. Voor de kinderen u W'.Ray;.:!..: jpl - ffw zelf is dit spel hoge ernst. Ze doen nun uiterste best om aan de geldende ver- keersvoorschriften te voldoen en zodoen de aan een „bekeuring" te ontkomen. Wanneer ze namelijk een „bekeuring" krijgen, wordt hun wagen of fiets af genomen. Iedere leerling krijgt bij de jeugd ver keersschool tweemaal de gelegenheid om te laten zien hoe hij zich in het verkeer gedraagt. Deze eerste gelegenheid is nu bijna voor alle scholieren voorbij en vandaag is met het tweede gedeelte begonnen. Dit tweede gedeelte zal voor de instructeur en diens assistent ruim een week in beslag nemen. Het eerste gedeelte is vooral bedoeld om de kinderen een beetje thuis te laten geraken op de jeugd verkeersschool. Ze moeten dan richting aangeven, behoorlijk rechts van de weg rijden en voldoen aan de verdere primaire eisen, die het veilige verkeer stelt. Het tweede gedeelte wordt echter een beetje moeilijker. Er staan dan op het circuit meer verkeersborden opgesteld. Deze verkeersborden worden tijdens het rijden van plaats verwisseld. Van de jongeren wordt dan verwacht dat ze op deze verwisseling direct zullen reageren. Per dag komen er op de jeugdverkeers- school gemiddeld honderd leerlingen van lagere scholen. Eerst krijgen ze tien a vijftien minuten theorie en mogen dan ieder ongeveer een half uur lang rijden Vooral in het begin van deze rijtijd worden veel fouten gemaakt, want de kinderen moeten eerst wennen aan deze praktische vorm van onderwijs. Wanneer ze er dan een beetje aan gewond zijn, dan gaat de instructeur als politieagent optreden: de wagen of fiets van diegene die een fout maakt, wordt afgenomen Met het praktische verkeersonderwijs zijn er tot nu toe volgens de heer Harskamp goede resultaten bereikt. Vergeleken met kinderen in andere streken van ons land vindt de instruc teur, dat de Goese scholieren zich zeer bevattelijk tonen voor hetgeen op de verkeersschool wordt geleerd. De heer Harskamp schrijft dit vooral toe aan de Vandaag wordt in Het Schuttershof te Goes een Zeeuwse Katholieke Onderwijs- dag gehouden, waaraan de afdelingen Zeeuwse Eilanden, Hulst en Oostburg deelnemen. Na een gelezen H. Mis om 9.30 uur en een bezoek aan de tentoon stelling vindt om 10.45 uur de officiële opening plaats waarna drs. Siardus Bohn- ke een lezing houdt over het lees-klinisch onderwijs, 's Middags geeft het Amstel- toneel om 13.30 uur onder leiding van Rini Blaaser een opvoering van het to neelstuk „De brief van een generaal" van Maurice Loughlyn. De leerlingen van de Caspar Berse school ,die hier aan het lessen zijn, vinden het machtig om op het terrein van de Goese veiling het echte wegverkeer na te boot sen. Ze zien dan ook vol verwach ting de dag tegemoet, dat ze nog eens mogen rijden. mentaliteit van de Goese, en over het algemeen ook de Zeeuwse kinderen, die nog prettig zijn in de omgang en zich niet zoals elders nozemachtig gedragen. De jeugdverkeersschool is op tournee door Zeeland. Tholen is reeds aan de beurt geweest en na Goes zal de mobiele school standplaats vinden in Westkapelle. Na de grote vakantie komt Zeeuwsch- Vlaanderen aan de beurt, waar eerst in Koewacht verkeersles zal worden ge geven. echter tekorten, verminderen. die daardoor zullen (Van onze parlementaire redactie) Minister De Jong (Defensie) heeit een commissie ingesteld, die to' taak heeft te onderzoeken in hoeverre het ge sten van marine, leger en lucnunacht wenst is de militair geneeskundige dien- op niieuwe leest te schoeien Onder meer wordt gedacht aan meer coordina tie met burgerinstellingen op dit ge bied. In de defensienota worden verder maatregelen aangekondigd om de vrij willige dienstneming van artsen en tandartsen te bevorderen. Aan deze groepen bestaan bij de gehele krijgs macht nog vrij grote tekorten. (Advertentie) Een kinderrechter in Manchester heeft een 15-jarig meisje dat haar stiefvader door wurging om het leven had gebracht, naar een tehuis gestuurd „om over deze afgrijselijke ervaring heen te komen". Het meisje had haar stiefvader met een band van een schort en een kous gewurgd omdat hij haar ,,een kreupel varken" had genoemd. Rosemary's elfjarige broertje werd vrijgesproken omdat de jury van mening was dat niet overtuigend was ko men vast te staan dat hij aan de moord rechtstreeks deel had genomen. (Advertentie) (Advertentie) De defensienota gaat ook nog il op de groep medisch afgekeurde beroeps militairen wier ontslag destijds door minister Visser door ministe» De Jong weer ongedaan is gemaakt Mi nister De Jong wil voor deze groei, spe ciale sociale voorzieningen treffen Het overleg hierover heeft evenwel nog niet tot resultaat geleid. Bij de zeemacht ligt de personeels- f'isheid-Schoonheicl-JeUgd situatie anders, daar is een tekor1 aan beroepsmilitairen De 'uchtmacht zi niet eenzelfde probleem De defensie.» ui a zwijgt nog over de gevorgen van de reorganisatie van de militaire dienst plicht. Deze zaak is nog in onderzoek de la faculté de Lausanne De frisheid van de bergbeek - koelte van lover - geurige bloesem en vruchtenextracten heel dit samenspel van verkwikking wordt U geboden door hydriane van Dr. N. G. Payot. Deze intens stimulerende vloeibare crème houdt het natuurlijke vochtgehalte in Uw huid op peil, Uw make-up de gehele dag heerlijk gaaf en fris. (Van onze parlementaire redactie) Defensie heeft een nieuwe methode uitgedacht om oefenterreinen te krijgen voor het leger. Er -omt een bureau, dat als acquisitie-orgaan za' optreden voor het verkrijgen van het recht om op gronden van particulieren militaire oefeningen te houden en wel op bas s van vooraf op zakelijke gronden aan te gane overeenkomsten Gestreefd wordt naar meerjarige contracten voor één oefenperiode per jaar of eventueel per twee jaar van igeveer vijf a tien da gen. Voor dit oefenrecht za. vooraf de vergoeding worden betaald. De overeen komst voorziet verder in een schadeve» goedingsregeling voor gewassen en een herstelregeling voor resterende schade. De herstelregeling za] o ider meer voor de betrokken grondeigenaren c.q. gebrui kers het recht inhouden om naar eigen keuze tegen vergoeding eventuele scha de zelf te herstellen of te doen hersta len dan wel het herstelwerk door de fensie op kosten van de legerleiding tc laten uitvoeren. Defensie hoopt, dat het huidige aantal vaste militaire oefenter reinen (15 van 250 ha) wat verminderd kan worden als dit plan slaagt Dr. N. G. Payot-Holland N.V. Keizersgracht 12-14 - Amsterdam-C. 55 De voorzitter van de Koninklijke Ne derlandse centrale vereniging tot be strijding der tuberculose, heeft op de algemene vergadering nadrukkelijk ver klaard, dat de Emmabloemcollecle uit sluitend kan worden gehouden ten bate van de tuberculosebestrijding. Als men voor de bestrijding van andere ziekten wil collecteren moet men dat onder een andere naam doen, zo voegde hij hier aan toe. Volgens hem wordt de opbr-ngst van de Emmabloemcollecte in tal van plaat sen niet gebruikt voor de tuberculose bestrijding. Er zijn gemeenten, waar men er ernstig over denkt, het geld te bestemmen voor bijvoorbeeld hulp aan polio-, reuma- of astmapatiënten. Het bestuur van de KNCV zal niet lijdelijk blijven toezien, dat de Emmabloemcol lecte wordt misbruikt of dat men met de opbrengst eigenlijk geen raad weet, zei de voorzitter (Advertentie) Een prachtige witte was! Is dat niet de wens van elke huisvrouw? Die wens gaat nu beter dan ooit in vervulling. Voor iedereen. Door toedoen van OMO. Zoals u weet is OMO vernieuwd. De waskracht is vergroot. Daarvan profiteert de vrouw die gewend is haar was te koken, maar evenzeer de vrouw die wast met heet water zo uit geyser of boiler. Vernieuwde OMO gééft namelijk onder alle omstan digheden een was die werkelijk witter is! Ja, ook als de was niet gekookt wordt. Want vernieuwde OMO wast witter bij elke soptemperatuur. Bovendien is het bijzonder geschikt voor het wassen van nylon en andere moderne stoffen. Ook die worden werkelijk witter. Daarom kan van OMO met recht worden gezegd, dat het een compleet wasmiddel is. Kook sters en niet-kooksters zullen er even enthousiast over zijn. Het aantal autodiefstallen inclusief joyriding zal groter worden. In de hoofdstad alleen al zullen dit jaar naar schatting 800 autodiefstallen worden ge pleegd. Er moet iets aan gedaan worden, zei hoofdinspecteur T. Sanders, chef van de groep der Amsterdamse recherche, die belast is met de bestrijding van deze diefstallen. In principe moet dat „iets" D-eginnen bij het publiek, dat bijzonder siordig is. 1000 vel (4 rollen) modern toiletpapier De assistent-instructeur, de heer De Haan uit IJselstein, treedt op als politieagent. Herhaaldelijk komt het voor dat word geconstateerd dat men auto's open laat staan, met de sleutels in het contact en zelfs met de autopapieren in hsi dash boardkastje. Of dat men Zijn wagen dagenlang op onbewaakte ji iatsen laat staan. Autobezitters moeten iets aan hun wagen doen ter voorkoming van dief stal aldus de hoofdinspecteur Er zijn verschillende mogelijkheden: een blok kering op het stuur, de versnening, het contact een onderbreking van het stroom circuit of een geluidsalarmapparaat. Dit is een eenvoudige niet kostbare voor ziening, zo heeft de ervaring geleerd. De overheid zou dwingende voorschrif ten aan leveranciers kunnen opleggen dat een wagen voorzien moet zijn van en bepaalde beveiliging. Ook heeft de overheid een taak door te zorgen voor bewaakte parkeerplaatsen en parkeerga rages. Verder zou zij naar de mening van de hoofdinspecteur zwaardere straf, fen kunnen stellen op en opleggen voor autodiefstallen Er zijn verschillende manieren voor onbevoegden om zich toegang tot een auto te verschaffen Zo bieden tocht- raampjes vele mogelijkheden. Het is verschrikkelijk eenvoudig, zei hoofdin specteur Sanders. Ook laat men, met name in de zomer, portierramen een stukje open staan, die dan verder naar beneden gedrukt kunnen worden De verzekeringsmaatschappijen zouden door verlaging der premie voor autobe zitters die hun wagen hebben beveiligd op hun wijze een bijdrage kunnen le veren. En de politie zelf kan dit doen door meer controles - voor zover deze door personeelsgebrek niet beperkt wor den. In de hoofdstad houdt een zestal gespecialiseerde rechercheurs zich met de autodiefstallen bezig. Tenslotte gaf hoofdinspecteur Sanders nog het advies aan het publiek: doe snel aangifte a's uw wagen gestolen is. De voorzitter van de Nederlandse vere niging van ex-politieke gevangenen uit de bezettingstijd, mr. G. Ch. Aalders, heeft gisteren te Arnhem :n de openings, zitting van het jaarlijks congres van de vereniging gezegd, dat de tijd van vrede en geen gevaar nog niet is aangebroken. Van alle kanten dreigen de gevaren van verslapping en het niet meer onderken nen van schijn en werkelijkheid. Hij pleitte voor geestelijke waarneembaar heid. Hij zei de jeugd hun muziKdle idolen te gunnen maar toch ook ie".s anders le verwachten: geestdrift voor hogere waarden, liefde voor land en volk en de bereidheid zich daarvoor in te zetten. De vraag of men niet zoj kunnen trachten voor de gezinnen een soort li turgie samen te stellen om Je bszettings. tijd en de bevrijding als he+ ware té doen herleven, noemde hij act overwegen waard Deze liturgie zou dan een navol ging zijn van dc viering va de Seder- avond door de joden, nu al gedu-ende 3.000 jaar.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 5