Ontdekker van vitamine
stierf als een onbekende
Spoe
dijk
c
VOEDINGSLEER IS NOG JONG
Super highway nummer 4
STALIN WIST
VAN DUITS
INVASIEPLAN
t
Uw toverformule voor verrukkelijke vakanties en vrolijke weekends: Renault R4. Ontdek
stille, onbekende plekjes. Uw R4 voert u erheen. Kronkelige bospaden en hobbelige
landweggetjes? U merkt nauwelijks iets. Zijn vier onafhankelijk geveerde wielen lachen
om kuilen. Hellingen en bochten? Zijn voorwielaandrijving en zijn pittige vier cilinder
motor nemen ze spelenderwijs. En op de grote weg? Uw R4 ontwikkelt vlot een veilige
vaart. In een oogwenk zit u op 100 km, vast op de weg.
Witte muizen
werden mager
Verloskundigen
voor dieren
protesteren
een Rayon-monteur
Gevaar v
Ontwikke
vissersdo
wordt ger
4
Tegen nieuwe wet
Twijfel
Proef
Vergeten pionier
Russisch blad:
Hoortoesfellen
Hoorbrillen
Oorhangers
Smits van Dongen
van Dissel
ORENSTEIN KOPPEL N.V.
Amsterdam
De fijnste gezinswagen die er bestaat
GARAGE G. CAPPENDIJK BBS
Kioosterzande
HP Tel. 01148-413
GARAGE „CENTRUM"
v. d. Vliet Bak
Jack Valckestraat 5-Goes
Telefoon 2404
GARAGE C. BOS
Filiaal Sluis Tel. 326
Kloosterstraat 41, Sas van Gent tel. 497
DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 22 JUNI 1964
(Van een bijzondere medewerker)
Op 82-jarige leeftijd stierf onlangs in
München een arts, wiens naam weliswaar
niet wereldberoemd is geworden, maar
die toch door zjjn wetenschappelijk pio-
(Van oonze verslaggever)
De Nederlandse Vereniging van
Verloskundigen voor Dieren en van
Castreurs, heeft scherp stelling ge
kozen tegen een wetsontwerp, dat
volgende week in de Tweede Ka
mer in behandeling zal worden ge
nomen. Het geldt een nieuwe rege
ling met betrekking tot het ge
bruik van antibiotica, hormoonpre
paraten, thyreostatica en daarmee
gelijk te stellen middelen.
Tot dusver hadden de „verloskundigen
voor dieren" die een officieel staats
examen dienen af te leggen vrijelijk
de beschikking over de moderne veteri
naire therapeutische middelen die in hun
vak te pas kwamen. Als de nieuwe wet
van kracht wordt, niet meer.
Op de persconferentie te Breda, gehou
den heeft deze vereniging bij monde van
haar juridisch adviseur, mr. Th. C. Ruijg-
rok en haar hoofdbestuursleden de heren
J. Th. H. Slot, voorzitter en C. L. F. Tet-
teroo o.a. belicht waarom de heren van
Meel en de Ruyter in 1956, toen een
soortgelijke kwestie in de Kamer aan de
orde kwam, een amendement hebben in
gediend, dat prompt aanvaard werd.
Hebben de verloskundigen van dieren
immers niet een enorme praktische er
varing? En hebben zij niet een staats
examen afgelegd dat medisch gezien
steeds tot recente datum is bijgeble
ven?
Waarom dan nu antibiotica, hormoan-
preparaten en gemotherapeütica verbo
den?
De van rijkswege erkende vereniging
(ongeveer 200 leden) is allerminst over
de gang van zaken te spreken en wijst
erop, dat weliswaar het aantal acade
misch gevormde dierenartsen toeneemt,
maar dat dit aantal beslist niet toerei
kend zal zijn om alle handelingen, die
„verloskundigen voor dieren" verrichten
volledig door dierenartsen te laten ver
vullen.
Met het instrumentarium, dat thans
verboden zou gaan worden is de verlos
kundige voor dieren, qua examen, ver
trouwd.
Van de zijde van de bond wordt erop
gewezen, dat de enige specialisatie, die
men op veterinair terrein kent, de ver
loskunde is. En juist hier zou men op
de rechten van de veeverloskundigen in
breuk willen doen. Men begrijpt dit
dualisme in de wet niet. Vandaar een
brief aan alle Kamerleden.
nierswerk, de ontdekking van de vita
mine, onuitwisbaar de geschiedenis van
de geneeskunde is ingegaan.
Het is de jongere generatie nu nauwe
lijks bekend, dat men ongeveer 50 jaar
geleden er nog niet het geringste idee
van had, dat onze voeding heel kleine,
maar uiterst belangrijke bestanddelen be
vat, die voor de opbouw van het mense
lijk organisme alsmede voor het behoud
van onze gezondheid van beslissende be
tekenis zijn. Ook het heden ten dage in
alle talen ingeburgerde woord vitamine
is nog niet ouder dan ongeveer 50 jaar.
Het werd gevormd uit het Latijnse woord
vita (leven), ongetwijfeld met de bedoe
ling de grote betekenis van deze stoffen
te onderstrepen. Nu weten wij maar al
te goed, welke ernstige, ja vaak dodelijke
gevolgen gebrek aan vitaminen in onze
voeding kan hebben.
De geschiedenis van de ontdekking van
de vitamine behoort tot de interessantste
hoofdstukken van de jongste geschiede
nis der geneeskunde en laat duidelijk zien
hoeveel de moderne heelkunde aan de
chemie te danken heeft. Nog aan het
begin van onze eeuw waagde niemand
het eraan te twijfelen, dat onze voe
dingsmiddelen bestonden uit eiwit, vet,
koolhydraten en een paar mineralen en
dat deze stoffen alleen maar in voldoen
de hoeveelheden in onze voeding aan
wezig moesten zijn, om ons in leven en
gezond te houden. Alleen de toenmalige
28-jarige assistent van de geneeskundige
kliniek in Giessen (Bondsrepubliek Duit
land) dr. Wilhelm Stepp, werd door twij
fel geplaagd.
Hy had een bepaald vermoeden, dat er
zich naast eiwit, vet en koolhydraten nog
andere stoffen in ons voedsel moesten
bevinden, die voor de opbouw van de
levende substantie alsook voor de in
standhouding van onze gezondheid drin
gend nodig zijn. Hjj besloot daarom deze
kwestie langs experimentele weg na te
gaan.
De jonge onderzoeker onttrok aan het
hoofdvoedsel van witte muizen, alle in
alcohol en ether oplosbare stoffen en
voerde de proefdieren met theoretisch
„minder voedzaam" brood. Al na korte
tijd bleek zijn veronderstelling juist te
zijn. De proefdieren verloren langzamer
hand gewicht en stierven tenslotte zonder
uitzondering, hoewel zij wat de hoeveel
heid betrof, voldoende voedsel hadden ge
kregen. Daarop voegde hij langzamerhand
de onttrokken stoffen toe aan het voed
sel van andere dieren, die op dezelfde
manier werden gevoed en het wonder
gebeurde: de dieren herstelden zich weer
spoedig na bijvoeging van heel kleine
hoeveelheden. Het lag dus voor de hand,
dat juist die onbekende kwantitatief zo
nietige bestanddelen van het witte brood,
de waardevolste voedingsstoffen moesten
zijn.
Het eerste bericht over deze proeven
publiceerde Wilhelm Stepp in het jaar
1909. Twee jaar later bevestigde de En
gelse onderzoeker G.F. Hopkins de juist
heid van~de resultaten en gevolgtrekkin
gen van zijn Duitse collega. Hopkins was
eveneens op deze geheimzinnige uiterst
belangrijke stoffen gestoten, zij het dan
ook langs een andere weg. Er gingen
weliswaar nog enkele jaren voorbij, eer
er aan het bestaan van de intussen als
„vitamine" aangeduide stoffen niet meer
getwijfeld kon worden en het onderzoe
kingsterrein aan de chemici werd overge
laten, die er langzamerhand in slaagden
de vitaminen één voor één uit onze voe
dingsmiddelen te isoleren. Nu behoort
de kennis over vitaminen bijna tot de
algemene ontwikkeling. Er wordt echter
slechts zelden aan haar ontwikkelings
geschiedenis en in het bijzonder aan het
pionierswerk van de arts Wilhelm Stepp
gedacht.
De verbindingen van de Olym
pische centra onderling en naar
het centrum van de Japanse hoofd-
stad worden onderhouden door
een aantal op palen aangelegde
wegen, de zgn. super highways.
Deze luchtopname toont een ge
deelte van een dezer wegen, super
highway nr. 4, die het stadscentrum
verbindt met het Olympische dorp.
De eerste „officiële" cabine ver
trekt hier voor een ritje over de
Grevelingen.
Jozef Stalin werd twee maanden voor
de Duitse invasie van Rusland over het
invasieplan ingelicht, maar heeft de
waarschuwing terzijde gelegd als een
„naïeve provocatie", aldus het RuMt-
sche tijdschrift „Ogoniok".
In het artikel, dat was gepubliceerd
aan de vooravond van de 23ste herden
kingsdag van Hitiers invasie van de Sov
jet-Unie, werd gezegd dat functionaris
sen van de Russische ambassade in Ber
lijn Stalin er in april 1941 van hadden
verwittigd, dat Duitse militairen het be
vel hadden gekregen zich in oostelijke
richting naar de Russische grens te be
geven. De waarschuwing was gebaseerd
op inlichtingen van een Duitse officier.
De Russische consul stelde Stalin er
van op de hoogte dat de Duitsers grote
hoeveelheden Duits-Russische woorden
boeken hadden geproduceerd voor de
Duitse militairen. Hij had volgens het
tijdschrift zelfs een exemplaar van het
woordenboek naar Moskou gezonden.
„Iemand wil kameraad Stalin, te slim
af zijn", zo zou de overleden dictator
hebben gezegd, „maar dat is niet zo ge
makkelijk. Dit is naïeve provocatie. Het
zijn kinderen."
Geheel onverwacht nam de Heer tot zich zijn
dienaar
HUBERT ZWARTELé
echtgenoot van mevr.
A. Raman
hoofd van de bietencultuur bij de N.V. Suiker
fabrieken van Vlaanderen.
Geboren te Koewacht op 27 jan. 1898 en overle
den te Moerbeke (W.) op 18 juni 1964, voorzien
van het H. Oliesel.
Vereerd met de Gouden Medaille der Kroonorde
en de Landbouwmedaille eerste klasse.
De plechtige uitvaartdienst, gevolgd door de ter
aardebestelling, waarbij u beleefd wordt uitgeno
digd, zal plaatshebben in de parochiekerk te
Moerbeke (W.) op dinsdag 23 juni 1964 te 10 uur.
Vergaderen aan het sterfhuis, Damstr. 62, om
9.30 uur.
De families Zwartelé en Raman.
RUNDVEE
Voor de vlugge en prompte
uitbetaling van mijn op 15
juni onteigende koe, ver
zekerd bij de Onderlinge
Rundvee-Verzekeringsmaat
schappij te Hulst, betuig ik
hiermede mijn welgemeende
dank.
J. v. Damme
Boschkapelle, 16 juni 1964.
vanaf 240.
Eindstraat 13 - Breda
Vergoeding voor zieken
fondsleden.
NOTARIS
te GOES
zal op dinsdag 30 juni 1964
te 20.00 uur in „de Prins van
Oranje" te Goes krachtens
artikel 1223 B.W.
publiek verkopen:
I. HET CAFé
met woonhuis aan de St.
Jacobsstraat 20-22 te Goes,
groot 3 54 aren;
II.
HET CAFé
RESTAURANT
c.a. aan de St, Jacobsstraat
46 te Goes, groot 1.45 aren.
Bezichtiging op dinsdag 23
juni en vrijdag 26 juni 1964
van 14 tot 16 uur
Nadere inlichtingen mede
over het tijdstip van aan
vaarding ten kantore van
de notaris.
importeur van:
draglines, hydraulische graafmachines, mobiele
kranen, bulldozers, laadschoppen enz.
vraagt voor uitbreiding van haar service dienst:
voor zuid-westelijke deel van Nederland.
Praktijkervaring met wegenbouwmachines strekt
tot aanbeveling.
Geboden wordt een aantrekkelijke en zeer
gevarieerde werkkring.
Sollicitaties te richten aan: Directie ORENSTEIN
KOPPEL N.V., Cruquiusweg 142, AMSTERDAM,
telefoon 020 - 58955
VEILIG - ZUINIG - COMFORTABEL
Veilig? En hoe! In het grote: vier betrouwbare
remmen. In het kleinekindersloten op de achter
portieren. Zuinig? En of! Éénmaal vol tanken en
u rijdt meer dan 400 km. Comfort? In de R4 heb
ben ook lange benen de ruimte, u zit in uw R4
als thuis op de royale zetels en banken. Over
banken gesprokenenkele handgrepen en hopla,
daar staan ze als picknick-stoelen in het gras.
Service? Waar u in het vrije Europa ook gaat
ontmoet u Renault. 8500 goede vrienden, 8500
deskundige Renault dealers.
Uw R4 heeft nog iets exclusiefs voor wagens in
zijn prijsklasse. Het Renault gesloten koelcircuit.
Géén water meer bijvullen, geen anti-vries meer
in de winter. Zorgenvrij autorijden, ook al omdat
doorsmeren bij de R4 verleden tijd is. En tenslotte
met uw R4 kuntuhetwereld-record-bagage-laden-
kleinere-wagens breken. Ongelooflijk wat u door
die handige grote vijfde achterdeur in uw R4
kunt verstouwen. Maakte u nog geen proefrit'
in een R4? Maak dan een afspraak met de dichtst -
bijzijnde Renault-dealer.
Prijs.va.3.995.
Zend mij s.v.p. gratis de R-4 folder
adres
plaats...
Invullen en in open envelop (waarop postzegel
van 5 ct.) opsturen aan Renault Nederland
N.V., Wibautstraat 224, Amsterdam.
Voor alle prijzen geldt„af Amsterdam"
m
V.
w-
pé" IgfS
(Van onze verslagge
Het eens zo welvarende
Faal aan de Westerscheid
meente Graauw en Langen
het ogenblik een ietwat ar
staan, dat nu vooral in de
gewerkt door het uitblijven
nen tot verbetering van d
ter plaatse in het kader va
plan. In afwachting van die
mag er in Paal namelijk nie
omdat andere plannen het D
den kunnen doorkruisen. In
Graauw moet men nu toez
perspectieven voor Paal er
herder gaan uitzien en Paal
polder worden beschermd do
die het gemakkelijk zou kunn
wanneer de weersomstandigli
aardig zouden gaan samensf
Het gevaar voor dijkdoorbi
slist niet denkbeeldig. Bij hoe
hef water tot aan de teen vi
Bij^ ruw weer kunnen de golv
kelijk over de dijk slaan. Hei
dan een afbrokkeling van dei
nen bewerkstelligen. Deze
situatie is sinds 1955, twee
watersnood, toen de dijk bi,
ook begaf, reeds meerdere
kennis gebracht van het min|
Verkeer en Waterstaat en het
bestuur, die op hun beurt hf
weten dat de verzwaring en
van de zeewering vlak voo;
staat.
Sinds enige tijd is er een
getreden bij Paal. Veel huizen
meer verbouwd worden omda
bekend is, hoe de situatie ir
worden, wanneer de dijk v
zwaard. Verbeteringen aan
waarin vroeger plaats was
De heer C. Be\
Vlissirigen, neerr
van 5,-, totaa
Spar", Fa. Baare
van mevr. Poldt
Hogeweg 98 te