Ontdekker van vitamine stierf als een onbekende Spoe dijk c VOEDINGSLEER IS NOG JONG Super highway nummer 4 STALIN WIST VAN DUITS INVASIEPLAN t Uw toverformule voor verrukkelijke vakanties en vrolijke weekends: Renault R4. Ontdek stille, onbekende plekjes. Uw R4 voert u erheen. Kronkelige bospaden en hobbelige landweggetjes? U merkt nauwelijks iets. Zijn vier onafhankelijk geveerde wielen lachen om kuilen. Hellingen en bochten? Zijn voorwielaandrijving en zijn pittige vier cilinder motor nemen ze spelenderwijs. En op de grote weg? Uw R4 ontwikkelt vlot een veilige vaart. In een oogwenk zit u op 100 km, vast op de weg. Witte muizen werden mager Verloskundigen voor dieren protesteren een Rayon-monteur Gevaar v Ontwikke vissersdo wordt ger 4 Tegen nieuwe wet Twijfel Proef Vergeten pionier Russisch blad: Hoortoesfellen Hoorbrillen Oorhangers Smits van Dongen van Dissel ORENSTEIN KOPPEL N.V. Amsterdam De fijnste gezinswagen die er bestaat GARAGE G. CAPPENDIJK BBS Kioosterzande HP Tel. 01148-413 GARAGE „CENTRUM" v. d. Vliet Bak Jack Valckestraat 5-Goes Telefoon 2404 GARAGE C. BOS Filiaal Sluis Tel. 326 Kloosterstraat 41, Sas van Gent tel. 497 DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 22 JUNI 1964 (Van een bijzondere medewerker) Op 82-jarige leeftijd stierf onlangs in München een arts, wiens naam weliswaar niet wereldberoemd is geworden, maar die toch door zjjn wetenschappelijk pio- (Van oonze verslaggever) De Nederlandse Vereniging van Verloskundigen voor Dieren en van Castreurs, heeft scherp stelling ge kozen tegen een wetsontwerp, dat volgende week in de Tweede Ka mer in behandeling zal worden ge nomen. Het geldt een nieuwe rege ling met betrekking tot het ge bruik van antibiotica, hormoonpre paraten, thyreostatica en daarmee gelijk te stellen middelen. Tot dusver hadden de „verloskundigen voor dieren" die een officieel staats examen dienen af te leggen vrijelijk de beschikking over de moderne veteri naire therapeutische middelen die in hun vak te pas kwamen. Als de nieuwe wet van kracht wordt, niet meer. Op de persconferentie te Breda, gehou den heeft deze vereniging bij monde van haar juridisch adviseur, mr. Th. C. Ruijg- rok en haar hoofdbestuursleden de heren J. Th. H. Slot, voorzitter en C. L. F. Tet- teroo o.a. belicht waarom de heren van Meel en de Ruyter in 1956, toen een soortgelijke kwestie in de Kamer aan de orde kwam, een amendement hebben in gediend, dat prompt aanvaard werd. Hebben de verloskundigen van dieren immers niet een enorme praktische er varing? En hebben zij niet een staats examen afgelegd dat medisch gezien steeds tot recente datum is bijgeble ven? Waarom dan nu antibiotica, hormoan- preparaten en gemotherapeütica verbo den? De van rijkswege erkende vereniging (ongeveer 200 leden) is allerminst over de gang van zaken te spreken en wijst erop, dat weliswaar het aantal acade misch gevormde dierenartsen toeneemt, maar dat dit aantal beslist niet toerei kend zal zijn om alle handelingen, die „verloskundigen voor dieren" verrichten volledig door dierenartsen te laten ver vullen. Met het instrumentarium, dat thans verboden zou gaan worden is de verlos kundige voor dieren, qua examen, ver trouwd. Van de zijde van de bond wordt erop gewezen, dat de enige specialisatie, die men op veterinair terrein kent, de ver loskunde is. En juist hier zou men op de rechten van de veeverloskundigen in breuk willen doen. Men begrijpt dit dualisme in de wet niet. Vandaar een brief aan alle Kamerleden. nierswerk, de ontdekking van de vita mine, onuitwisbaar de geschiedenis van de geneeskunde is ingegaan. Het is de jongere generatie nu nauwe lijks bekend, dat men ongeveer 50 jaar geleden er nog niet het geringste idee van had, dat onze voeding heel kleine, maar uiterst belangrijke bestanddelen be vat, die voor de opbouw van het mense lijk organisme alsmede voor het behoud van onze gezondheid van beslissende be tekenis zijn. Ook het heden ten dage in alle talen ingeburgerde woord vitamine is nog niet ouder dan ongeveer 50 jaar. Het werd gevormd uit het Latijnse woord vita (leven), ongetwijfeld met de bedoe ling de grote betekenis van deze stoffen te onderstrepen. Nu weten wij maar al te goed, welke ernstige, ja vaak dodelijke gevolgen gebrek aan vitaminen in onze voeding kan hebben. De geschiedenis van de ontdekking van de vitamine behoort tot de interessantste hoofdstukken van de jongste geschiede nis der geneeskunde en laat duidelijk zien hoeveel de moderne heelkunde aan de chemie te danken heeft. Nog aan het begin van onze eeuw waagde niemand het eraan te twijfelen, dat onze voe dingsmiddelen bestonden uit eiwit, vet, koolhydraten en een paar mineralen en dat deze stoffen alleen maar in voldoen de hoeveelheden in onze voeding aan wezig moesten zijn, om ons in leven en gezond te houden. Alleen de toenmalige 28-jarige assistent van de geneeskundige kliniek in Giessen (Bondsrepubliek Duit land) dr. Wilhelm Stepp, werd door twij fel geplaagd. Hy had een bepaald vermoeden, dat er zich naast eiwit, vet en koolhydraten nog andere stoffen in ons voedsel moesten bevinden, die voor de opbouw van de levende substantie alsook voor de in standhouding van onze gezondheid drin gend nodig zijn. Hjj besloot daarom deze kwestie langs experimentele weg na te gaan. De jonge onderzoeker onttrok aan het hoofdvoedsel van witte muizen, alle in alcohol en ether oplosbare stoffen en voerde de proefdieren met theoretisch „minder voedzaam" brood. Al na korte tijd bleek zijn veronderstelling juist te zijn. De proefdieren verloren langzamer hand gewicht en stierven tenslotte zonder uitzondering, hoewel zij wat de hoeveel heid betrof, voldoende voedsel hadden ge kregen. Daarop voegde hij langzamerhand de onttrokken stoffen toe aan het voed sel van andere dieren, die op dezelfde manier werden gevoed en het wonder gebeurde: de dieren herstelden zich weer spoedig na bijvoeging van heel kleine hoeveelheden. Het lag dus voor de hand, dat juist die onbekende kwantitatief zo nietige bestanddelen van het witte brood, de waardevolste voedingsstoffen moesten zijn. Het eerste bericht over deze proeven publiceerde Wilhelm Stepp in het jaar 1909. Twee jaar later bevestigde de En gelse onderzoeker G.F. Hopkins de juist heid van~de resultaten en gevolgtrekkin gen van zijn Duitse collega. Hopkins was eveneens op deze geheimzinnige uiterst belangrijke stoffen gestoten, zij het dan ook langs een andere weg. Er gingen weliswaar nog enkele jaren voorbij, eer er aan het bestaan van de intussen als „vitamine" aangeduide stoffen niet meer getwijfeld kon worden en het onderzoe kingsterrein aan de chemici werd overge laten, die er langzamerhand in slaagden de vitaminen één voor één uit onze voe dingsmiddelen te isoleren. Nu behoort de kennis over vitaminen bijna tot de algemene ontwikkeling. Er wordt echter slechts zelden aan haar ontwikkelings geschiedenis en in het bijzonder aan het pionierswerk van de arts Wilhelm Stepp gedacht. De verbindingen van de Olym pische centra onderling en naar het centrum van de Japanse hoofd- stad worden onderhouden door een aantal op palen aangelegde wegen, de zgn. super highways. Deze luchtopname toont een ge deelte van een dezer wegen, super highway nr. 4, die het stadscentrum verbindt met het Olympische dorp. De eerste „officiële" cabine ver trekt hier voor een ritje over de Grevelingen. Jozef Stalin werd twee maanden voor de Duitse invasie van Rusland over het invasieplan ingelicht, maar heeft de waarschuwing terzijde gelegd als een „naïeve provocatie", aldus het RuMt- sche tijdschrift „Ogoniok". In het artikel, dat was gepubliceerd aan de vooravond van de 23ste herden kingsdag van Hitiers invasie van de Sov jet-Unie, werd gezegd dat functionaris sen van de Russische ambassade in Ber lijn Stalin er in april 1941 van hadden verwittigd, dat Duitse militairen het be vel hadden gekregen zich in oostelijke richting naar de Russische grens te be geven. De waarschuwing was gebaseerd op inlichtingen van een Duitse officier. De Russische consul stelde Stalin er van op de hoogte dat de Duitsers grote hoeveelheden Duits-Russische woorden boeken hadden geproduceerd voor de Duitse militairen. Hij had volgens het tijdschrift zelfs een exemplaar van het woordenboek naar Moskou gezonden. „Iemand wil kameraad Stalin, te slim af zijn", zo zou de overleden dictator hebben gezegd, „maar dat is niet zo ge makkelijk. Dit is naïeve provocatie. Het zijn kinderen." Geheel onverwacht nam de Heer tot zich zijn dienaar HUBERT ZWARTELé echtgenoot van mevr. A. Raman hoofd van de bietencultuur bij de N.V. Suiker fabrieken van Vlaanderen. Geboren te Koewacht op 27 jan. 1898 en overle den te Moerbeke (W.) op 18 juni 1964, voorzien van het H. Oliesel. Vereerd met de Gouden Medaille der Kroonorde en de Landbouwmedaille eerste klasse. De plechtige uitvaartdienst, gevolgd door de ter aardebestelling, waarbij u beleefd wordt uitgeno digd, zal plaatshebben in de parochiekerk te Moerbeke (W.) op dinsdag 23 juni 1964 te 10 uur. Vergaderen aan het sterfhuis, Damstr. 62, om 9.30 uur. De families Zwartelé en Raman. RUNDVEE Voor de vlugge en prompte uitbetaling van mijn op 15 juni onteigende koe, ver zekerd bij de Onderlinge Rundvee-Verzekeringsmaat schappij te Hulst, betuig ik hiermede mijn welgemeende dank. J. v. Damme Boschkapelle, 16 juni 1964. vanaf 240. Eindstraat 13 - Breda Vergoeding voor zieken fondsleden. NOTARIS te GOES zal op dinsdag 30 juni 1964 te 20.00 uur in „de Prins van Oranje" te Goes krachtens artikel 1223 B.W. publiek verkopen: I. HET CAFé met woonhuis aan de St. Jacobsstraat 20-22 te Goes, groot 3 54 aren; II. HET CAFé RESTAURANT c.a. aan de St, Jacobsstraat 46 te Goes, groot 1.45 aren. Bezichtiging op dinsdag 23 juni en vrijdag 26 juni 1964 van 14 tot 16 uur Nadere inlichtingen mede over het tijdstip van aan vaarding ten kantore van de notaris. importeur van: draglines, hydraulische graafmachines, mobiele kranen, bulldozers, laadschoppen enz. vraagt voor uitbreiding van haar service dienst: voor zuid-westelijke deel van Nederland. Praktijkervaring met wegenbouwmachines strekt tot aanbeveling. Geboden wordt een aantrekkelijke en zeer gevarieerde werkkring. Sollicitaties te richten aan: Directie ORENSTEIN KOPPEL N.V., Cruquiusweg 142, AMSTERDAM, telefoon 020 - 58955 VEILIG - ZUINIG - COMFORTABEL Veilig? En hoe! In het grote: vier betrouwbare remmen. In het kleinekindersloten op de achter portieren. Zuinig? En of! Éénmaal vol tanken en u rijdt meer dan 400 km. Comfort? In de R4 heb ben ook lange benen de ruimte, u zit in uw R4 als thuis op de royale zetels en banken. Over banken gesprokenenkele handgrepen en hopla, daar staan ze als picknick-stoelen in het gras. Service? Waar u in het vrije Europa ook gaat ontmoet u Renault. 8500 goede vrienden, 8500 deskundige Renault dealers. Uw R4 heeft nog iets exclusiefs voor wagens in zijn prijsklasse. Het Renault gesloten koelcircuit. Géén water meer bijvullen, geen anti-vries meer in de winter. Zorgenvrij autorijden, ook al omdat doorsmeren bij de R4 verleden tijd is. En tenslotte met uw R4 kuntuhetwereld-record-bagage-laden- kleinere-wagens breken. Ongelooflijk wat u door die handige grote vijfde achterdeur in uw R4 kunt verstouwen. Maakte u nog geen proefrit' in een R4? Maak dan een afspraak met de dichtst - bijzijnde Renault-dealer. Prijs.va.3.995. Zend mij s.v.p. gratis de R-4 folder adres plaats... Invullen en in open envelop (waarop postzegel van 5 ct.) opsturen aan Renault Nederland N.V., Wibautstraat 224, Amsterdam. Voor alle prijzen geldt„af Amsterdam" m V. w- pé" IgfS (Van onze verslagge Het eens zo welvarende Faal aan de Westerscheid meente Graauw en Langen het ogenblik een ietwat ar staan, dat nu vooral in de gewerkt door het uitblijven nen tot verbetering van d ter plaatse in het kader va plan. In afwachting van die mag er in Paal namelijk nie omdat andere plannen het D den kunnen doorkruisen. In Graauw moet men nu toez perspectieven voor Paal er herder gaan uitzien en Paal polder worden beschermd do die het gemakkelijk zou kunn wanneer de weersomstandigli aardig zouden gaan samensf Het gevaar voor dijkdoorbi slist niet denkbeeldig. Bij hoe hef water tot aan de teen vi Bij^ ruw weer kunnen de golv kelijk over de dijk slaan. Hei dan een afbrokkeling van dei nen bewerkstelligen. Deze situatie is sinds 1955, twee watersnood, toen de dijk bi, ook begaf, reeds meerdere kennis gebracht van het min| Verkeer en Waterstaat en het bestuur, die op hun beurt hf weten dat de verzwaring en van de zeewering vlak voo; staat. Sinds enige tijd is er een getreden bij Paal. Veel huizen meer verbouwd worden omda bekend is, hoe de situatie ir worden, wanneer de dijk v zwaard. Verbeteringen aan waarin vroeger plaats was De heer C. Be\ Vlissirigen, neerr van 5,-, totaa Spar", Fa. Baare van mevr. Poldt Hogeweg 98 te

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 6