Overleg met de provincies
over bruggen en wegen
Zebrapad wordt wellicht
een „zebra-borstel-pad"
Belofast
Y v>
UILTJE
Probeer maar eens een zuurpruim te blijven
in een simt van Belofast poplin.
Deze maand
eerste proef
Bruggen niet
beweegbaar
Memorie van antwoord Schelde-Rijnverdrag
België kiest
vermoedelijk
Franse tank
MET ULTRA-WASWERKINGw
St.-Eloy richt activiteiten op
afzonderlijke ondernemingen
El van Columbus
Vliegende schotels
selfmmingicottm
Vliegveldpersoneel
Engeland gaat het
langzaam aan doen
13 DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 19 JUNI 1964
(Van een medewerker)
„Er gebeuren nog te veel onge
lukken op de zebrapaden. Een der
oorzaken is, dat de witte strepen
bij slecht zicht bij avond en bij
miezerig weer soms niet door
een naderende automobilist gezien
worden. Ook zijn er psychologische
oorzaken, zoals b.v. een zekere
wegblindheid na een vermoeiende
dagtaak. Ik heb nu echter een vin
ding voltooid geïnspireerd door
het ontwerp van twee andere he
ren, waarover ik u dadelijk meer
zal vertellen om die zebrapa
den afdoende te markeren. De ge
meente, waar ik woon, gaat er als
eerste eind deze maand een proef
mee nemen. Ik verwacht veel be
langstelling op het drukke stations
plein van Alkmaar, wanneer we
daar aan de gang gaan vermoe
delijk zal dit op 27 juni zijn, 's mor
gens om half elf".
Aldus de heer Krijn Noels, direc
teur van een borstelfabriek te Heerhu-
gowaard, die reeds eerder van zich
deed spreken door zijn in meerdere
plaatsen van ons land gerealiseerde
kunstskibanen, vervaardigd van een kli-
maatbestendige vezel, welks procédé een
geheim is.
Ook de nieuwe vinding is in feite een
„borstelkwestie", met dien verstande
dan, dat de heer Noels (zoals gezegd),
het „eerstgeboorterecht" van het idee
niet geheel vopr zichzelf opeist.
Het markeren van zebrapaden met
een 5 cm hoge borstelstreep aan bei
de zijden deze weerkaatsen het licht
van de autolampen en vormen ook bij
grauw daglicht in het wegpanorama
reeds van verre een goed zichtbaar mo
tief werd bij hem op een merkwaar
dig ogenblik ter tafel gebracht door
twee vrienden, de heren Brij er en Oost-
dam. resp. uit Leeuwarden en Den
Haag, die over de produktie kwamen
praten. „Misschien hangen ideeën wel
in de luchtIk weet het niet. Maar
ik liep toen zelf met de gedachte rond,
iets met borstels ten aanzien van de
voetgangerspaden te doen. Ik had juist
een bericht gelezen, dat in Amerika
proeven genomen waren met witte stre
pen, die bij het betreden rood werden.
Dit had echter op enkele voetgangers
een verkeerde psychologische uitwer
king, want rood betekent immers ge
vaar en dus keerden ze haastig op hun
schreden terug. Dit bracht mijn uitvin-
dersbloed in beroering en terwijl ik
over het probleem aan het denken was
die rare dingen zul je altijd zien
stapte het bewuste tweetal met een kant
en-klaar idee bij mij binnen, dat ech
ter nog niet geheel rond bleek te zijn.
Ze hebben me echter op weg geholpen
en ze zullen ook een actieve rol spe
len bij de verdere ontwikkeling van het
geval."
De vinding is een ,,ei van Columbus"
In het wegdek worden natuurlijk ge
heel waterpas betonnen blokken, waar
op borstelvezels gemonteerd zijn, naast
elkaar ingegraven. „Deze vezel is van
een andere makelij dan die ik voor de
skibaan gebruikt heb, ze wordt platge
drukt, wanneer een auto erover heen
gaat en komt daarna weer overeind.
Ik schat, dat op drukke punten de bor
stels na ongeveer een jaar versleten
zulle» zijn. Maar dan kunnen heel ge
makkelijk nieuwe op de blokken ge
monteerd worden. Overigens voelen b.
en w. ervoor om na het slagen van
de proef alle zebrapaden in Alkmaar
op deze wijze toe te rusten. Ik ver
wacht stellig, dat deze door mij verder
ontwikkelde vinding dé oplossing bete
kent van het nog steeds moeilijke zebra-
vraagstuk.
De heer Noels, die voor zijn kunst
skibaan reeds de „Gouden Atlas" van
de Ned. ver. van fabrikanten kreeg en
verder onderscheiden werd met een me
daille van de bekende uitvindersbeurs te
Brussel, is voorts van mening, dat de
„zebraborstel" ook uistekend dienst
kan doen om de witte markerende lijnen
van autowegen te vervangen. „Ik denk
b.v. aan de invalswegen van bepaalde
drukke hoofdwegen. Daar staat wel een
waarschuwingsbord, maar dit is niet
voldoende. Indien een naderende auto
mobilist die borstels over het wegdek
ziet staan, ontwaart hij van een afstand
al, waar de grens van de voorrangs-
weg ligt."
Inmiddels zijn er ook onderhandelin
gen met particulieren in Keulen en
Antwerpen aangeknoopt, die de vinding
aan de betrokken gemeentebesturen wil- f.
len aanbieden.
„Ik heb dus nu twee projecten, die
veel aandacht vragen. Zoals u weet,
staan er reeds skibanen in Rijswijk en
Tilburg. De piste in Hilversum heb ik
laten afbreken en deze wordt elders in
de gemeente in grotere vorm herbouwd.
Verder heeft Zwolsman twee banen bij
mij besteld; voor zijn pretpark bij Arn
hem en voor Scheveningen. Een staat
er al achter mijn fabriek klaar: 100 m
lang. 9 m breed en 15 m hoog.
Na de proefneming op het Alkmaar-
se stationsplein zal 's middags om vier
uur bij de fabriek in Heerhugowaard
voor demonstratiedoeleinden een eigen
skibaan geopend worden, die 50 m lang.
9 m breed en 11 m hoog wordt. De
jeugd van Alkmaar zal ter ere van de
ze inwijding in het strijdperk treden te
gen de kinderen van Heerhugowaard,
waarbij voor het eerst in ons land de
„vliegende schotel" in actie zal komen.
(Hiermede is een ronde plastic kom
bedoeld, die als slede in Italië reeds
in zwang is.) Naast dit ongetwijfeld
vrolijke festijn zullen ook skifietsen in
gezet worden, waarna enkele van onze
jonge wedstrijdskiërs hun talenten zullen
tonen.
In dit verband zij vermeld, dat de
heer Noels onlangs ook een grote baan
op de terreinen van het buiten Casa
blanca te 's-Gravenwezel (bij Antwer
pen) opende, terwijl zijn beborstelde pis
tes in de toekomst waarschijnlijk nog in
vele plaatsen van Europa gaan verrij
zen. Er zijn immers besprekingen gaan
de met Brussel, Spa, Knokke, Heidel-
berg en Londen.
„Nu die zebrapaden erbij komen,
zal ik dubbel hard moeten gaan wer
ken. Want het gaat niet vanzelf. En je
moet de octrooikwesties niet uit het oog
verliezen, dat is een hele geschiedenis".
Tenslotte vernamen wij, dat ook enkele
bekende figuren uit de waterskiwereld
eens hun licht zijn komen opsteken. De
heren zijn er thans van overtuigd, dat
de sprong vanaf de wal en vooral
het werken met springschansen mei
het borstelprocedé alle voordelen biedt
Maar., men zit met de internationale
reglementering en een individuele toe
passing in ons land zou op een uit
sluiting van bepaalde wedstrijden uit
lopen. „Er wordt echter achter de
schermen hard gewerkt om de zaak
op hoog niveau in orde te krijgen,"
aldus besloot de heer Noels ons ge
sprek.
Uitvinder Krijn Noels... in steen ver
ankerde borstels voor onze zebra
paden....
(Van onze parlementaire redactie)
In ons blad van donderdag hebben wij
reeds een uittreksel gepubliceerd uil de
memorie van antwoord betreffende bet
Schelde-Rijn-verdrag. Hieronder laten wij
nog een aantal wetenswaardigheden uit
die memorie volgen.
De Leidam langs de nieuwe vaargeul
door de Oosterschelde zal eerst worden
aangelegd nadat de Oosterschelde van
de zee zal zijn afgesloten.
Ter hoogte van het Bergse Diep zal in
de Leidam een brede opening worden uit
gespaard teneinde Bergen op Zoom ook
na de uitvoering van de Schelde-Rijn-
werken toegankelijk te laten blijven voor
kustvaarders met vaste mast, alsmede
voor kleine zeeschepen.
Vanuit de Westerscnelde kunnen deze
schepen Bergen op Zoom bereiken, via
het kanaal van Hansweert naar Wemel-
dinge of in een later stadium even
tueel via een doorsteek bij Waarde.
Hieruit blijkt, aldus de memorie van
antwoord, dat een over de Leidam ge
traceerde wegverbinding naar Tholen
nauwelijks kan worden aangemerkt als
een op de Schelde-Rijnwerken aansluiten
de voorziening. De regering beschouwt
deze verbinding als een „geheel nieuw,
zelfstandig en uitermate kostbaar werk"
waaraan naar haar oordeel voorlopig geen
behoefte blijkt te bestaan.
Los- en laadplaatsen
Langs de nieuwe Schelde-Rijnverbin-
ding kunnen allerlei los- en laadplaatsen
of havens worden aangelegd. Een voor
waarde daarbij is dat het normale profiel
(Advertentie)
van de vaarweg volledig beschikbaar
moet blijven voor de doorgaande vaart.
Deze heeft voorrang en mag niet worden
gehinderd.
Over de Schelde-Rijnverbinding zullen
op Nederlands gebied zes vaste oeverver
bindingen worden gebouwd. De door-
vaarthoogte van de bruggen zal tenminste
9.10 meter bedragen, zodat schepen die de
Rijn bevaren ongehinderd kunnen pas
seren, inclusief kustvaarders voor zover
deze tenminste hun mast kunnen strijken.
Andere kustvaarders kunnen westelijk
Noord-Brabant blijven bereiken via de
bestaande routes door het kanaal van
Hansweert naar Wemeldinge dan wel via
Ket Haringvliet of de Rotterdamse Water
weg. In dit verband merkt de memorie
van antwoord nog op dat de brug over de
sluizen in de Volkerakdam zeer hoog ge
legen is (14 meter boven N.A.P.) en
bovendien een beweegbaar gedeelte heeft.
De kustvaart op westelijk Noord-Brabant
blijft dus geheel vrij in de keuze van
haar aanlooproute vanuit zee. Het heeft
dus weinig zin de bruggen over de nieuwe
Schelde-Rijnverbinding beweegbaar te
maken. Hiermee zouden bovendien extra
kosten gepaard gaan, namelijk een bedrag
van rond 25 miljoen gulden.
Oeververbindingen
De over de Eendracht ontworpen oever
verbindingen, nabij Tholen en Oud- en
Nieuw Vossemeer vormen, aldus de me
morie van antwoord, een verbetering van
de regionale infrastructuur die voorlopig
ruimschoots in de te verwachten behoefte
zal voorzien
Bij de opzet van deze bruggen is men er
van uitgegaan dat de brug bij Tholen de
voornaamste oeververbinding zal vormen,
ook indien men in een verder verwijderde
toekomst zou denken aan een, via het ei
land Tholen lopende, doorgaande verbin
ding van Zuid-Beveland naar de Zoom,
een verbinding die in het kader van de
ontwikkeling van een havenindustriege
bied in het Oosterscheldebekken wellicht
denkbaar zou zijn.
Bij de onderhandelingen met België is
door Nederland duidelijk gestipuleerd dat
de in het verdrag aangegeven plaats van
de bruggen slechts als een schematische
aanduiding is bedoeld.
De nadere plaatsbepaling van de brug
gen en de tracering der aansluitende
wegen kunnen voor zover dit met het
oog op de verdere ontwikkelingsplannen
gewenst moet worden geacht en nau
tisch toelaatbaar is, aan de belangen van
het verkeer en aan de regionale be
langen worden aangepast. Het rijk is
bereid met de provinciale besturen van
Brabant en Zeeland overleg te plegen.
Schadevergoeding
Van rijkswege zal eenzelfde overleg
worden bevorderd ten aanzien van de
andere aanpassingswerken die in verband
met de aanleg van de nieuwe Schelde-
Rijnverbinding nodig zullen zijn.
Voor zover het zuivere aanpassing be
treft komen de kosten van deze werken
volledig ten laste van de bouwrekening
van de Schelde-Rijnverbinding. Dit geldt
niet voor verbeteringswerken of nieuwe
werken waarvoor de plannen ten tijde
van de ondertekening van het verdrag
(13 mei 1963) nog geen vaste vorm hadden
aangenomen.
Bij het vaststellen van schadevergoe
dingen aan degenen die door onteigening
ten behoeve van de aanleg van de nieuwe
verbinding zullen worden getroffen zullen
de normale in de onteigeningswet voor
geschreven regels worden gevolgd
Een schadevergoeding voor mensen die
omrijschade lijden of wier economische
belangen door de vermindering van de
betekenis van het Kanaal door Zuid-
Beveland zouden worden geschaad wordt
door de regering afgewezen.
Geprobeerd zal worden het ontwerp en
de uitvoering van de werken zodanig op
te zetten dat eventuele nadelen voor der
den zoveel mogelijk beperkt blijven.
Op een dag kwam hij op kantoor in een shirt
van Belofast poplin. Die had zijn vrouw voor hem
gekocht. Onder ons gezegd: uit eigen belang. Want
zij had een gloeiende hekel aan strijken. En U
weet dat een Belofast poplin shirt zichzelf strijkt
en op alle manieren gewassen kan worden. Neuriënd
en minzaam knikkend zette hij zich achter zijn
bureau. ,,Waar heeft hij zijn zuur gezicht gelaten?",
dacht iedereen. En zij zorgden dat z'n puike humeur
op peil bleef. Wat niet moeilijk was, dank zij zijn
nieuwe shirt. Want een shirt van Belofast poplin
is van puur katoen en draagt altijd prettig. Blijft
U liever toch maar een zuurpruim? Draag Uw
shirt van Belofast poplin alleen in het weekend
en nooit ofte nimmer op kantoor!
Alleen de naam Belofast garandeert U dat een shirt of
blouse gemaakt is van de originele zelfstrijkende poplin.
Belofast is het handelsmerk van de Deering Milliken Research Corporation voor zelfstrijkende stoffen. U.S.-patent nr.
2.985.501. Belofast poplin wordt in de Benelux vervaardigd door de licentiehouder J. F. Scholten Zn.N.V. te Enschede.
De Belgische regering denk erover,
voor het leger de Franse tank te kiezen,
zo heeft de Belgische minister van de
fensie, Segers. meegedeeld. Hij koos
daarmee voor het eerst partij in de
tankslag" tussen de Franse /-.MX-30, de
Duitse „Leopard", de Engelse „Chief
tain" en de Amerikaanse M-60.
„Het schijnt, blijkens een onderzoek
van het ministerie van defensie, dat de
Franse tank momenteel de beste is, maar
deze verkeert nog in een experimenteel
stadium Wij beschikken op het ogen
blik over twee soorten tanks, de „Patton"
en de „Pershing" die nodig vervangen
moeten worden Zowel het Amerikaanse
als het Franse type kan onder de hui
dige omstandigheden over een jaar ge
leverd worden De regering heeft echter
besloten, haar beslissing een jaar uit te
stellen. Zij zal de beschikbare gelden
aanwenden voor vernieuwing van net
transportmaterieel en met name vier-
tons-legerwagens aankopen", aldus de
Belgische bewindsman.
Het Belgische leger moet in totaal 580
verouderde tanks vervangen. Een mili
taire technische commissie heeft in sa
menwerking met deskundigen uit Neder
land, waar de „Centurion"-tanks voor
vervanging in aanmerking komen, de
buitenlandse tanks bestudeerd Neder
land schijnt echter, naar bekend voor
lopig m^t de aankoop van nieuwe tanks
te willen wachten. Voor de Belgen is de
kwestie overigens veel urgenter, daar
hun tanks minder van kwaliteit zijn dan
de Nederlandse.
uml
belangenbehartiging". De bedrijfsgroe
pen krijgen een eigen taak, gericht op
de vermenselijking en democratisering
van de situatie op de werkplek.
De 850 verkeerscontroleurs op de Brit
se vliegvelden dreigen van 3 juli af voor
„onbepaalde tijd" een langzaam-aan-actie
te voeren tenzij het ministerie van lucht
vaart hun eisen om hogere salarissen,
betere arbeidsvoorwaarden inwilligt.
Een dergelijke actie zal een „zeer ern
stige" stagnatie van het luchtverkeer te
weeg brengen, hoewel niets zal worden
gedaan om de veiligheid in gevaar te
brengen, aldus William McCall, secre
taris-generaal van de bond van beroeps
ambtenaren.
In Parijs hebben de verkeerscontro
leurs van de luchthaven Orly aangekon
digd vanaf 23 juni voor een onbepaalde
periode in staking te gaan tenzij hun
salarissen worden verhoogd en meer per
soneel wordt aangesteld.
Volgens de wet moeten personen in
dienst van de staat een week tevoren
kennis geven van een staking.
De Britse controleurs hebben het mi
nisterie van luchtvaart ook verzocht een
onafhankelijk onderzoek naar hun klach
ten te doen instellen. Het ministerie
heeft gisteren beloofd het verzoek in
overweging te nemen en spo?dig ant
woord te geven.
De katholieke bond van werknemers in
het metaal- en elektrotechnisch bedrijf en
aanverwante bedrijven „St.-Eloy" gaat
zijn activiteiten in de toekomst meer
richten op de afzonderlijke ondernemin
gen. Er zullen bedrijfsgroepen worden
gesticht, die zich zullen bezighouden met
vermenselijking en democratisering van
de werkplek.
senoritas van 14 t/m 18 ct
sigaren van 20 t/m 33 ct
(Advertentie)
Begin eens met Uiltje d'Or, de
lichte senorita in het handige,
rode blikje.
St.-Eloy meent dat de werknemer nog
vaak een werkbestel aantreft, dat °P
volstrekt onvoldoende wijze rekening
houdt, met zijn menselijke persoonlijk
heid. Het functieverlies van de plaatse
lijke afdeling en de „onaangepastheid"
van het werkbestel in de onderneming,
zijn voor het bestuur van St. Eloy aan
leiding geweest deze materie te bestu
deren.
Dit heeft de algemeen-secretaris van
St.-Eloy, de heer P. Zijm, donderdag
middag meegedeeld op het congres van
zijn organisatie in Utrecht
Het is het eerste congres van St.-Eloy
na een reeks structuurwijzigingen, waar
door ruim 60.000 leden reeds een grotere
medezeggenschap in bondsaangelegenhe-
den hebben gekregen. De besluiten die
voorheen de bezoldigde bondsbestuurders
alleen moesten nemen, worden nu geno
men door een uit onbezoldigden bestaand
algemeen bestuur, dat tussen de bonds-
congressen drie of meer malen per jaar
vergadert.
De heer Zijm zei, dat de bond min
of meer uit de onderneming is „weg-
gegroeid". De weg terug naar het be
drijf is nodig om de emancipatie van de
werknemer te voltooien.
De bedrijfsgroep zal in de onderneming
het enige bondsorgaan van St.-Eloy wor
den. De ondernemingsraad en andere
interne overlegorganen van de onderne
ming kunnen volgens de heer Zijm wor
den gezien als „brokken gerealiseerde