Overleg met de provincies over bruggen en wegen Zebrapad wordt wellicht een „zebra-borstel-pad" Belofast Y v> UILTJE Probeer maar eens een zuurpruim te blijven in een simt van Belofast poplin. Deze maand eerste proef Bruggen niet beweegbaar Memorie van antwoord Schelde-Rijnverdrag België kiest vermoedelijk Franse tank MET ULTRA-WASWERKINGw St.-Eloy richt activiteiten op afzonderlijke ondernemingen El van Columbus Vliegende schotels selfmmingicottm Vliegveldpersoneel Engeland gaat het langzaam aan doen 13 DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 19 JUNI 1964 (Van een medewerker) „Er gebeuren nog te veel onge lukken op de zebrapaden. Een der oorzaken is, dat de witte strepen bij slecht zicht bij avond en bij miezerig weer soms niet door een naderende automobilist gezien worden. Ook zijn er psychologische oorzaken, zoals b.v. een zekere wegblindheid na een vermoeiende dagtaak. Ik heb nu echter een vin ding voltooid geïnspireerd door het ontwerp van twee andere he ren, waarover ik u dadelijk meer zal vertellen om die zebrapa den afdoende te markeren. De ge meente, waar ik woon, gaat er als eerste eind deze maand een proef mee nemen. Ik verwacht veel be langstelling op het drukke stations plein van Alkmaar, wanneer we daar aan de gang gaan vermoe delijk zal dit op 27 juni zijn, 's mor gens om half elf". Aldus de heer Krijn Noels, direc teur van een borstelfabriek te Heerhu- gowaard, die reeds eerder van zich deed spreken door zijn in meerdere plaatsen van ons land gerealiseerde kunstskibanen, vervaardigd van een kli- maatbestendige vezel, welks procédé een geheim is. Ook de nieuwe vinding is in feite een „borstelkwestie", met dien verstande dan, dat de heer Noels (zoals gezegd), het „eerstgeboorterecht" van het idee niet geheel vopr zichzelf opeist. Het markeren van zebrapaden met een 5 cm hoge borstelstreep aan bei de zijden deze weerkaatsen het licht van de autolampen en vormen ook bij grauw daglicht in het wegpanorama reeds van verre een goed zichtbaar mo tief werd bij hem op een merkwaar dig ogenblik ter tafel gebracht door twee vrienden, de heren Brij er en Oost- dam. resp. uit Leeuwarden en Den Haag, die over de produktie kwamen praten. „Misschien hangen ideeën wel in de luchtIk weet het niet. Maar ik liep toen zelf met de gedachte rond, iets met borstels ten aanzien van de voetgangerspaden te doen. Ik had juist een bericht gelezen, dat in Amerika proeven genomen waren met witte stre pen, die bij het betreden rood werden. Dit had echter op enkele voetgangers een verkeerde psychologische uitwer king, want rood betekent immers ge vaar en dus keerden ze haastig op hun schreden terug. Dit bracht mijn uitvin- dersbloed in beroering en terwijl ik over het probleem aan het denken was die rare dingen zul je altijd zien stapte het bewuste tweetal met een kant en-klaar idee bij mij binnen, dat ech ter nog niet geheel rond bleek te zijn. Ze hebben me echter op weg geholpen en ze zullen ook een actieve rol spe len bij de verdere ontwikkeling van het geval." De vinding is een ,,ei van Columbus" In het wegdek worden natuurlijk ge heel waterpas betonnen blokken, waar op borstelvezels gemonteerd zijn, naast elkaar ingegraven. „Deze vezel is van een andere makelij dan die ik voor de skibaan gebruikt heb, ze wordt platge drukt, wanneer een auto erover heen gaat en komt daarna weer overeind. Ik schat, dat op drukke punten de bor stels na ongeveer een jaar versleten zulle» zijn. Maar dan kunnen heel ge makkelijk nieuwe op de blokken ge monteerd worden. Overigens voelen b. en w. ervoor om na het slagen van de proef alle zebrapaden in Alkmaar op deze wijze toe te rusten. Ik ver wacht stellig, dat deze door mij verder ontwikkelde vinding dé oplossing bete kent van het nog steeds moeilijke zebra- vraagstuk. De heer Noels, die voor zijn kunst skibaan reeds de „Gouden Atlas" van de Ned. ver. van fabrikanten kreeg en verder onderscheiden werd met een me daille van de bekende uitvindersbeurs te Brussel, is voorts van mening, dat de „zebraborstel" ook uistekend dienst kan doen om de witte markerende lijnen van autowegen te vervangen. „Ik denk b.v. aan de invalswegen van bepaalde drukke hoofdwegen. Daar staat wel een waarschuwingsbord, maar dit is niet voldoende. Indien een naderende auto mobilist die borstels over het wegdek ziet staan, ontwaart hij van een afstand al, waar de grens van de voorrangs- weg ligt." Inmiddels zijn er ook onderhandelin gen met particulieren in Keulen en Antwerpen aangeknoopt, die de vinding aan de betrokken gemeentebesturen wil- f. len aanbieden. „Ik heb dus nu twee projecten, die veel aandacht vragen. Zoals u weet, staan er reeds skibanen in Rijswijk en Tilburg. De piste in Hilversum heb ik laten afbreken en deze wordt elders in de gemeente in grotere vorm herbouwd. Verder heeft Zwolsman twee banen bij mij besteld; voor zijn pretpark bij Arn hem en voor Scheveningen. Een staat er al achter mijn fabriek klaar: 100 m lang. 9 m breed en 15 m hoog. Na de proefneming op het Alkmaar- se stationsplein zal 's middags om vier uur bij de fabriek in Heerhugowaard voor demonstratiedoeleinden een eigen skibaan geopend worden, die 50 m lang. 9 m breed en 11 m hoog wordt. De jeugd van Alkmaar zal ter ere van de ze inwijding in het strijdperk treden te gen de kinderen van Heerhugowaard, waarbij voor het eerst in ons land de „vliegende schotel" in actie zal komen. (Hiermede is een ronde plastic kom bedoeld, die als slede in Italië reeds in zwang is.) Naast dit ongetwijfeld vrolijke festijn zullen ook skifietsen in gezet worden, waarna enkele van onze jonge wedstrijdskiërs hun talenten zullen tonen. In dit verband zij vermeld, dat de heer Noels onlangs ook een grote baan op de terreinen van het buiten Casa blanca te 's-Gravenwezel (bij Antwer pen) opende, terwijl zijn beborstelde pis tes in de toekomst waarschijnlijk nog in vele plaatsen van Europa gaan verrij zen. Er zijn immers besprekingen gaan de met Brussel, Spa, Knokke, Heidel- berg en Londen. „Nu die zebrapaden erbij komen, zal ik dubbel hard moeten gaan wer ken. Want het gaat niet vanzelf. En je moet de octrooikwesties niet uit het oog verliezen, dat is een hele geschiedenis". Tenslotte vernamen wij, dat ook enkele bekende figuren uit de waterskiwereld eens hun licht zijn komen opsteken. De heren zijn er thans van overtuigd, dat de sprong vanaf de wal en vooral het werken met springschansen mei het borstelprocedé alle voordelen biedt Maar., men zit met de internationale reglementering en een individuele toe passing in ons land zou op een uit sluiting van bepaalde wedstrijden uit lopen. „Er wordt echter achter de schermen hard gewerkt om de zaak op hoog niveau in orde te krijgen," aldus besloot de heer Noels ons ge sprek. Uitvinder Krijn Noels... in steen ver ankerde borstels voor onze zebra paden.... (Van onze parlementaire redactie) In ons blad van donderdag hebben wij reeds een uittreksel gepubliceerd uil de memorie van antwoord betreffende bet Schelde-Rijn-verdrag. Hieronder laten wij nog een aantal wetenswaardigheden uit die memorie volgen. De Leidam langs de nieuwe vaargeul door de Oosterschelde zal eerst worden aangelegd nadat de Oosterschelde van de zee zal zijn afgesloten. Ter hoogte van het Bergse Diep zal in de Leidam een brede opening worden uit gespaard teneinde Bergen op Zoom ook na de uitvoering van de Schelde-Rijn- werken toegankelijk te laten blijven voor kustvaarders met vaste mast, alsmede voor kleine zeeschepen. Vanuit de Westerscnelde kunnen deze schepen Bergen op Zoom bereiken, via het kanaal van Hansweert naar Wemel- dinge of in een later stadium even tueel via een doorsteek bij Waarde. Hieruit blijkt, aldus de memorie van antwoord, dat een over de Leidam ge traceerde wegverbinding naar Tholen nauwelijks kan worden aangemerkt als een op de Schelde-Rijnwerken aansluiten de voorziening. De regering beschouwt deze verbinding als een „geheel nieuw, zelfstandig en uitermate kostbaar werk" waaraan naar haar oordeel voorlopig geen behoefte blijkt te bestaan. Los- en laadplaatsen Langs de nieuwe Schelde-Rijnverbin- ding kunnen allerlei los- en laadplaatsen of havens worden aangelegd. Een voor waarde daarbij is dat het normale profiel (Advertentie) van de vaarweg volledig beschikbaar moet blijven voor de doorgaande vaart. Deze heeft voorrang en mag niet worden gehinderd. Over de Schelde-Rijnverbinding zullen op Nederlands gebied zes vaste oeverver bindingen worden gebouwd. De door- vaarthoogte van de bruggen zal tenminste 9.10 meter bedragen, zodat schepen die de Rijn bevaren ongehinderd kunnen pas seren, inclusief kustvaarders voor zover deze tenminste hun mast kunnen strijken. Andere kustvaarders kunnen westelijk Noord-Brabant blijven bereiken via de bestaande routes door het kanaal van Hansweert naar Wemeldinge dan wel via Ket Haringvliet of de Rotterdamse Water weg. In dit verband merkt de memorie van antwoord nog op dat de brug over de sluizen in de Volkerakdam zeer hoog ge legen is (14 meter boven N.A.P.) en bovendien een beweegbaar gedeelte heeft. De kustvaart op westelijk Noord-Brabant blijft dus geheel vrij in de keuze van haar aanlooproute vanuit zee. Het heeft dus weinig zin de bruggen over de nieuwe Schelde-Rijnverbinding beweegbaar te maken. Hiermee zouden bovendien extra kosten gepaard gaan, namelijk een bedrag van rond 25 miljoen gulden. Oeververbindingen De over de Eendracht ontworpen oever verbindingen, nabij Tholen en Oud- en Nieuw Vossemeer vormen, aldus de me morie van antwoord, een verbetering van de regionale infrastructuur die voorlopig ruimschoots in de te verwachten behoefte zal voorzien Bij de opzet van deze bruggen is men er van uitgegaan dat de brug bij Tholen de voornaamste oeververbinding zal vormen, ook indien men in een verder verwijderde toekomst zou denken aan een, via het ei land Tholen lopende, doorgaande verbin ding van Zuid-Beveland naar de Zoom, een verbinding die in het kader van de ontwikkeling van een havenindustriege bied in het Oosterscheldebekken wellicht denkbaar zou zijn. Bij de onderhandelingen met België is door Nederland duidelijk gestipuleerd dat de in het verdrag aangegeven plaats van de bruggen slechts als een schematische aanduiding is bedoeld. De nadere plaatsbepaling van de brug gen en de tracering der aansluitende wegen kunnen voor zover dit met het oog op de verdere ontwikkelingsplannen gewenst moet worden geacht en nau tisch toelaatbaar is, aan de belangen van het verkeer en aan de regionale be langen worden aangepast. Het rijk is bereid met de provinciale besturen van Brabant en Zeeland overleg te plegen. Schadevergoeding Van rijkswege zal eenzelfde overleg worden bevorderd ten aanzien van de andere aanpassingswerken die in verband met de aanleg van de nieuwe Schelde- Rijnverbinding nodig zullen zijn. Voor zover het zuivere aanpassing be treft komen de kosten van deze werken volledig ten laste van de bouwrekening van de Schelde-Rijnverbinding. Dit geldt niet voor verbeteringswerken of nieuwe werken waarvoor de plannen ten tijde van de ondertekening van het verdrag (13 mei 1963) nog geen vaste vorm hadden aangenomen. Bij het vaststellen van schadevergoe dingen aan degenen die door onteigening ten behoeve van de aanleg van de nieuwe verbinding zullen worden getroffen zullen de normale in de onteigeningswet voor geschreven regels worden gevolgd Een schadevergoeding voor mensen die omrijschade lijden of wier economische belangen door de vermindering van de betekenis van het Kanaal door Zuid- Beveland zouden worden geschaad wordt door de regering afgewezen. Geprobeerd zal worden het ontwerp en de uitvoering van de werken zodanig op te zetten dat eventuele nadelen voor der den zoveel mogelijk beperkt blijven. Op een dag kwam hij op kantoor in een shirt van Belofast poplin. Die had zijn vrouw voor hem gekocht. Onder ons gezegd: uit eigen belang. Want zij had een gloeiende hekel aan strijken. En U weet dat een Belofast poplin shirt zichzelf strijkt en op alle manieren gewassen kan worden. Neuriënd en minzaam knikkend zette hij zich achter zijn bureau. ,,Waar heeft hij zijn zuur gezicht gelaten?", dacht iedereen. En zij zorgden dat z'n puike humeur op peil bleef. Wat niet moeilijk was, dank zij zijn nieuwe shirt. Want een shirt van Belofast poplin is van puur katoen en draagt altijd prettig. Blijft U liever toch maar een zuurpruim? Draag Uw shirt van Belofast poplin alleen in het weekend en nooit ofte nimmer op kantoor! Alleen de naam Belofast garandeert U dat een shirt of blouse gemaakt is van de originele zelfstrijkende poplin. Belofast is het handelsmerk van de Deering Milliken Research Corporation voor zelfstrijkende stoffen. U.S.-patent nr. 2.985.501. Belofast poplin wordt in de Benelux vervaardigd door de licentiehouder J. F. Scholten Zn.N.V. te Enschede. De Belgische regering denk erover, voor het leger de Franse tank te kiezen, zo heeft de Belgische minister van de fensie, Segers. meegedeeld. Hij koos daarmee voor het eerst partij in de tankslag" tussen de Franse /-.MX-30, de Duitse „Leopard", de Engelse „Chief tain" en de Amerikaanse M-60. „Het schijnt, blijkens een onderzoek van het ministerie van defensie, dat de Franse tank momenteel de beste is, maar deze verkeert nog in een experimenteel stadium Wij beschikken op het ogen blik over twee soorten tanks, de „Patton" en de „Pershing" die nodig vervangen moeten worden Zowel het Amerikaanse als het Franse type kan onder de hui dige omstandigheden over een jaar ge leverd worden De regering heeft echter besloten, haar beslissing een jaar uit te stellen. Zij zal de beschikbare gelden aanwenden voor vernieuwing van net transportmaterieel en met name vier- tons-legerwagens aankopen", aldus de Belgische bewindsman. Het Belgische leger moet in totaal 580 verouderde tanks vervangen. Een mili taire technische commissie heeft in sa menwerking met deskundigen uit Neder land, waar de „Centurion"-tanks voor vervanging in aanmerking komen, de buitenlandse tanks bestudeerd Neder land schijnt echter, naar bekend voor lopig m^t de aankoop van nieuwe tanks te willen wachten. Voor de Belgen is de kwestie overigens veel urgenter, daar hun tanks minder van kwaliteit zijn dan de Nederlandse. uml belangenbehartiging". De bedrijfsgroe pen krijgen een eigen taak, gericht op de vermenselijking en democratisering van de situatie op de werkplek. De 850 verkeerscontroleurs op de Brit se vliegvelden dreigen van 3 juli af voor „onbepaalde tijd" een langzaam-aan-actie te voeren tenzij het ministerie van lucht vaart hun eisen om hogere salarissen, betere arbeidsvoorwaarden inwilligt. Een dergelijke actie zal een „zeer ern stige" stagnatie van het luchtverkeer te weeg brengen, hoewel niets zal worden gedaan om de veiligheid in gevaar te brengen, aldus William McCall, secre taris-generaal van de bond van beroeps ambtenaren. In Parijs hebben de verkeerscontro leurs van de luchthaven Orly aangekon digd vanaf 23 juni voor een onbepaalde periode in staking te gaan tenzij hun salarissen worden verhoogd en meer per soneel wordt aangesteld. Volgens de wet moeten personen in dienst van de staat een week tevoren kennis geven van een staking. De Britse controleurs hebben het mi nisterie van luchtvaart ook verzocht een onafhankelijk onderzoek naar hun klach ten te doen instellen. Het ministerie heeft gisteren beloofd het verzoek in overweging te nemen en spo?dig ant woord te geven. De katholieke bond van werknemers in het metaal- en elektrotechnisch bedrijf en aanverwante bedrijven „St.-Eloy" gaat zijn activiteiten in de toekomst meer richten op de afzonderlijke ondernemin gen. Er zullen bedrijfsgroepen worden gesticht, die zich zullen bezighouden met vermenselijking en democratisering van de werkplek. senoritas van 14 t/m 18 ct sigaren van 20 t/m 33 ct (Advertentie) Begin eens met Uiltje d'Or, de lichte senorita in het handige, rode blikje. St.-Eloy meent dat de werknemer nog vaak een werkbestel aantreft, dat °P volstrekt onvoldoende wijze rekening houdt, met zijn menselijke persoonlijk heid. Het functieverlies van de plaatse lijke afdeling en de „onaangepastheid" van het werkbestel in de onderneming, zijn voor het bestuur van St. Eloy aan leiding geweest deze materie te bestu deren. Dit heeft de algemeen-secretaris van St.-Eloy, de heer P. Zijm, donderdag middag meegedeeld op het congres van zijn organisatie in Utrecht Het is het eerste congres van St.-Eloy na een reeks structuurwijzigingen, waar door ruim 60.000 leden reeds een grotere medezeggenschap in bondsaangelegenhe- den hebben gekregen. De besluiten die voorheen de bezoldigde bondsbestuurders alleen moesten nemen, worden nu geno men door een uit onbezoldigden bestaand algemeen bestuur, dat tussen de bonds- congressen drie of meer malen per jaar vergadert. De heer Zijm zei, dat de bond min of meer uit de onderneming is „weg- gegroeid". De weg terug naar het be drijf is nodig om de emancipatie van de werknemer te voltooien. De bedrijfsgroep zal in de onderneming het enige bondsorgaan van St.-Eloy wor den. De ondernemingsraad en andere interne overlegorganen van de onderne ming kunnen volgens de heer Zijm wor den gezien als „brokken gerealiseerde

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 7