Japanse industrie komt
met drijvende expositie
u
RIGOLETTO
super 1
bolknak
33ct Ai
WÉ, ,!l 7
mdfem '?>f /m
f f
Verolme wijst beschuldigingen
van Ierse parlementariër af
h
WB "7
MAGGI
IN ROTTERDAMSE PARKHAVEN
Te weinig verkeers- en
recreatie-voorzieningen
- -,
STROOI-AROMA
Athenagoras
naar Moskou
Afgestelde autos (20 km)
blijken gevaar op de weg
Orthodoxie van het oosten
prepareert zich op gesprek
f S
i "J V S/
de drank voor
dorstige drinkers
0';
Nederlandse
Hartstichting
opgericht
ANWB KRITISEERT OVERHEID:
i
f A
WERF CORK NA AANDRINGEN GEBOUWD
ia
Druivenprinces en
haar gevolg
"V - +*'•>-
f, s
Weer pech voor
REMboot
beschadigd
95 ct.
58 ct.
lm
dagblad be stem van vb1jbag 19 juni 1964
limonade
Veel energie en
vindingrijkheid
Metaalbewerkers
vragen regering
om bezitsvorming
continuïteit
Slagvaardig
goed jaar
neo/YyetoeYY.
Zeg het
met
bloemen
Alles
(Advertentie)
(Van een onzer verslaggevers)
Japan is snel op weg een van de eerste industriële naties ter wereld te worden.
Japanse produkten van de meest uiteenlopende soort, verschijnen in een onstuitbare
vloedgolf over de hele wereld, niet alleen in de minder ontwikkelde landen van
het zuidelijk halfrond, maar ook meer en meer op de markten van de hoog ont
wikkelde westelijke landen. Zij nemen daar een sterk concurrerende positie in,
welke mogelijk is door de bijzondere economische structuur van het „land van
de opgaande zon", maar anderzijds hebben zij nog maar amper een naam van
degelijkheid en betrouwbaarheid kunnen veroveren.
grondstof en eindprodukt in handen
heeft.
Op de Brusselse wereldtentoonstelling
in 1958 werd een elektronen-microscoop
van Hitachi bekroond. De zeer gespecia
liseerde wetenschappelijk-technische ap
paratuur van het Japanse bedrijf, heeft
sindsdien zijn weg in de westerse wereld
gevonden. De zware produkten worden
met name naar de landen van het zui
delijke halfrond uitgevoerd. In Nederland
brengt Hitachi reeds enige tijd een uit
gebreide collectie elektronische appara
tuur, zoals transistor-radio's en bandre
corders. Huishoudelijke apparaten wer
den hier al enige tijd onder gefingeerde
naam op de markt gebracht. De Japan
ners geven namelijk pas hun eigen naam
aan een produkt als het naam gemaakt
heeft.
Het is bewonderenswaardig zoveel
energie en vindingrijkheid de Japanners
aan de dag leggen om hun industrieel
potentieel te meten met dat van de oude
re industriële naties. Een symptomatische
uiting van deze drang naar industriële
volwassenheid is het schip de „Sakura
Maru" (12.500 ton) dat de grote Japanse
industrie heeft laten bouwen en als drij
vende expositie heeft ingericht. Alle Ja
panse ondernemingen, die met hun pro
dukten op de wereldmarkt verschijnen
en dat zijn er tegenwoordig al heel wat
doen mee aan deze varende jaarbeurs,
deze ..floating fair". Op zijn reis om de
wereld loopt de „Sakura Maru" op 24
juni Rotterdam binnen. De twee volgen
de dagen, 25 en 26 juni, kan men in de
Parkhaven deze drijvende expositie be
zoeken.
In Den Haag is opgericht de „Neder
landse Hartstichting" (Nederlandse Stich
ting tot bestrijding van hart- en vaat
ziekten), die wil fungeren als represen
tatief lichaam op het terrein van de be
strijding van hart- en vaatziekten. De
werkzaamheden van de nieuwe stichting,
waarvan oud-minister mr. J. M. L. Th.
Cals voorzitter is, zijn te vergelijken met
die van organisaties ter bestrijding van
tuberculose, kanker, reuma en astma.
De stichting beoogt voorlichting te ge
ven. streeft naar de oprichting van ad
viesbureaus voor hartpatiënten, zal zich
bezinnen op de methodiek van het be
volkingsonderzoek op hartziekten en zal
wetenschappelijk onderzoek om te ko
men tot een doeltref ende preventie,
steunen en stimuleren.
In de stichtingsraad zijn vertegenwoor
digd de overheid, verschillende instellin
gen en verenigingen op het gebied van
de volksgezondheid, waaronder de Ko
ninklijke Nederlandse Maatschappij tot
Bevordering der Geneeskunst en de Ko
ninklijke Nederlandse Maatschappij tot
Bevordering der Pharmacie, kruisvereni
gingen. bonden van ziekenfondsen, het
Chr. Nationaal Vakverbond, het Neder
lands Verbond van Vankverenigingen. het
huisartsengenootschap en de internisten
vereniging.
ALLE PRO-CHINESE elementen moeten,
zo is gisteren in Oost-Berlijn bevolen
uit de Oostduitse communistische partij
gestoten worden.
HELEMAAL VERREGEND is de vierde
dag van de paardenraces op Ascot, die
o.a. worden bijgewoond door prinses
Beatrix.
De grootste deelnemer aan de trip van
de „Sakura Maru", het gigantische in
dustriële concern „Hitachi", heeft zich,
voorafgaande aan het bezoek aan Rotter
dam. een dezer dagen in Amsterdam
reeds aan belangstellenden uit de zaken
wereld en de publiciteit voorgesteld. Hi
tachi is een welsprekend voorbeeld van
de nog vrijwel buiten onze gezichtskring
liggende onvoorspelbare technische en
economische ontplooiing van het moderne
Japan. Het concern ómvat 23 fabrieken
en drie research-laboratoria in Japan en
vestigingen in twaalf andere landen. Het
heeft 120.000 mensen in dienst.
Een inventarisatie van alles wat Hita
chi produceert zou hier onleesbaar wor
den door zijn lengte. Het programma van
het concern, dat in 1910 werd opgericht
door een werktuigbouwkundig ingenieur,
die tevens filosoof, tekenaar en schilder
was, omvat elektrische krachtinstallaties,
treinen, uiterst verfijnde elektronische
apparatuur, radio- en t.v.-installaties,
computers, huishoudelijke apparatuur, zo
als koelkasten en strijkijzers en installa
ties voor het opwekken van kernenergie,
om er slechts enkele te noemen. Opmer
kelijk is dat Hitachi alle fazen tussen
(Advertentie)
(Van onze Haagse redactie)
De auto's met een gemiddelde snelheid
van 20 km per uur zyn in het verkeer
een bron van vertraging bij het inhalen,
dus een gevaar voor de verkeersveilig
heid. Het is te hopen dat de minister
paal en perk aan dit verschijnsel zal
stellen. Deze wens heeft de A.N.W.B.
uitgesproken in het jaarverslag van de
bond.
Het aantal 20-km-autootjes in ons land
neemt sterk toe. vooral in het noorden
en oosten van het land. Het betreft hier
niet alleen kleine autootjes, maar ook
grotere typen. Ze worden „afgesteld" op
een maximumsnelheid van 20 km/u„ van
het bordje „20 km" voorzien, en mogen
dan zonder rijbewijs en kentekenbewijs
worden gebruikt.
Deze ontwikkeling is mogelijk gewor
den omdat art. 101 van het wegenver
keersreglement onder meer zegt, dat geen
rijbewijs is vereist voor het besturen van
motorrijtuigen, welke niet sneller kun
nen rijden dan 20 km u.
In 1959 verschenen de eerste „afgestel
de" kleine auto's, waarbij zich de vraag
voordeed in hoeverre deze niet sneller
dan 20 km „konden" rijden, met andere
woorden de vraag of zij afdoende waren
afgesteld.
Als gevolg van de toen ontstane juris
prudentie nam het aantal 20-km-autootjes
snel toe.
Gebleken is dat een groot deel der
20-km-autootjes toch nog topsnelheden
variërend van 30 tot 80 km per uur kan
halen. Reeds deed zich een aantal onge
vallen voor, waarbij deze voertuigen be
trokken waren. Het bleek dat de berij
ders ervan niet de flauwste notie hadden
van de verkeersregels, en dan ook een
ontstellend verkeersgedrag ten toon
spreidden.
In het verkeer zijn de 20-km-autootjes
een bron van vertraging bij inhaalma
noeuvres, hetgeen overigens voor alle
langzame voertuigen geldt. Echter zit bij
de 20-km-autootjes het gevaar in het
feit dat zij uiterlijk gelijk zijn aan ge
wone auto's, en daardoor andere ver
keersdeelnemers voor onverwachte feiten
stellen.
Het 20-km-bordje is niet wettelijk ver
plicht. Het gebruikelijke bordje is te
klein om het bijzondere karakter goed
duidelijk te maken, het is bovendien aan
de voorzijde geplaatst; aan de achterzijde
ontbreekt elke herkenning.
Het congres van de katholieke metaalbe-
werkersbond „St.-Eloy" In Utrecht
heeft gistermiddag in een resolutie de
regering verzocht het klimaat voor de
bezitsvorming tc bevorderen en door
het treffen van maatregelen een kader
te scheppen, waardoor het meedelen
van de werknemers in de investeringen
uit de winsten wordt gestimuleerd.
In de resolutie wordt op de werkgevers
een beroep gedaan om zich tezamen met
de werknemers te beraden over de
concrete vormen van het doen delen
van de werknemers in de ingehouden
winsten. Aan het bestuur van St.-Eloy
werd opgedragen initiatieven te ont
plooien en maatregelen te bevorderen,
die ertoe leiden dat de totale bedrijfs
resultaten op een evenwichtiger wijze
toevloeien aan kapitaal en arbeid, waar
door verdere eenzijdige vermogenscon
centratie wordt tegengegaan en de
werknemers in staat worden gesteld
zich persoonlijk bezit te verwerven en
produktiemiddclen in mede-eigendom
te verkrijgen.
Voorts schaarde het congres van St.-Eloy
zich eenstemmig achter een resolutie,
waarin wordt aangedrongen op een
spoedige oplossing van het vraagstuk
georganiseerd en/ongeorganiseerden. De
congressisten oordeelden de feitelijke
discriminatie van georganiseerden en
ongeorganiseerden, waarbij de vak
bondsleden het volle pond moeten be
talen, ontoelaatbaar.
Voor de inleiding gistermiddag op het
congres gehouden, verwijzen wij de le
zer naar elders in dit blad.
(Van onze Haagse redactie)
Bij de overheid heerst onvoldoende be
grip voor de noodzaak zonder uitstel en
op belangrijk grotere schaal dan thans
het geval is verkeers- en recreatievoor
zieningen te treffen. Reeds te lang is de
betekenis van deze voorzieningen onder
schat, aldus wordt gezegd in het jaar
verslag van de A.N.W.B.
De problemen die het verkeer stelt zijn
welhaast onoverzienbaar, aldus de A.N.
W.B. Alle prognoses over de toeneming
zijn steeds weer door de werkelijkheid
achterhaald. Thans moet op grond van
de steeds toenemende jaarlijkse stijging
worden aangenomen dat er in 1970 ruim
twee miljoen personenauto's op onze we
gen zullen rondrijden. Dat wij op weg
zijn naar een autodichtheid van één auto
op zes Nederlanders, is dat jaar wel ze
ker, aldus de A.N.W.B. Voor 1980 moet
wederom gerekend worden op een ver
dubbeling ten opzichte van 1970.
De A.N.W.B. is tot de slotsom geko
men dat de moeilijkheden op de wegen
alleen het hoofd kunnen worden geboden
indien de huidige uitgaven ten behoeve
van wegen en bruggen met ten minste
50 procent worden verhoogd. Het percen
tage van het nationaal inkomen, dat hier
aan thans wordt besteed, bedraagt 0.
Dit percentage zal minstens één moeten
worden. Voorts acht de A.N.W.B. het van
overwegend belang dat in de wegenbouw
een zo groot mogelijke continuïteit wordt
gewaarborgd, zodat uit de reeds ver door
gevoerde mechanisatie in deze bouw het
maximale profijt kan worden getrokken
In het jaarverslag vermeldt de A.N.W.B.
voorts, dat de import van autowrakken
elk jaar groter wordt. Bij de minister van
Verkeer en Waterstaat is door de bond
aangedrongen om het kentekenbewijs
van bij een ongeval zwaar beschadigde
auto in te trekken. In 1963 zijn naar schat-
Vóór de Russische premier Kroest-
jev. momenteel op bezoek in Ko
penhagen, gisteravond met zijn gast
heer aan tafel ging, nam hij premier
Krag even apart. Nikita haalde een
miniatuur radio-ontvanger uit zijn
zak, bevestigde hem aan de revers
van Krag en stopte het hoorknopje
in diens oor.
Krag hoorde muziek en Kroestjev
zei: „Dat is een goed middel als men
zich verveelt bij redevoeringen op of
ficiële feestelijkheden". Krag ant
woordde hierop: ..Dat is geweldig,
maar toch zal ik het niet gebruiken
als u vanavond het woord voert".
ting van de A.N.W.B. 300.000 gebruikte
auto's verhandeld.
De A.N.W.B. boekte in 1963 een record-
aanwas van bijna 50.000 nieuwe leden.
Het ledental heeft de 600.000 bijna be
reikt. Het aantal Wegenwacht-lidmaat
schappen nam eveneens zeer aanzienlijk
toe: van 369.573 tot 410.332.
Het groter aantal leden zorgde voor
een toeneming van de werkzaamheden
op alle gebied. Zo verstrekte de A.N.
W.B. vorig jaar 134.915 complete reis
routes voor buitenlandse reizen tegen
111.952 in 1962, een stijging van ca. 20
procent.
De toeristische trek naar het zuiden
bleef toenemen. De belangstelling voor
Italië en Spanje temperde enigermate.
De gestegen logiesprijzen zijn daaraan
niet vreemd. Naar Frankrijk nam de trek
weer toe, evenals naar Joego-Slavië en
naar Griekenland.
Nederland telt thans twee miljoen kam.
peerders. In 1963 werden weer een half
miljoen kampeerpaspoorten afgegeven of
verlengd.
(Ad verte hi
SF
HOFNAR
Atéffaèr* J"
/iSST-
In Naaldwijk heeft de broeder
schap van de Blauwe Druif de
druivenprinses 1964 en haar feeën
officieel voorgesteld. De foto toont
zittend druivenprinses Corry van
Uffelen (22 jaar), links bloemenfee
Marian v.d. Ende (24) en rechts
Janny Sikkes (22) in een van de
Westlandse warenhuizen.
Een parlementslid van de grootste op
positiepartij in Ierland, de Fina Geal, heeft
de activiteiten van de Nederlandse
scheepsbouwer, Cornells Verolme, in Ier
land aan de orde gesteld in het kader
van een tussenverkiezing.
De leider van de Fina Geal, James
Dillon, verweet de Ierse regering in een
verklaring in het parlement, Verolme een
subsidie van 350.000 pond sterling te
hebben gegeven voor het plaatsen van
een order voor de bouw van een 30.000
ton metend schip op Verolmes scheeps
werf in Cork.
„De concurrentie zou gekomen zijn van
de Nederlandse vracht- en tankvaart-
maatschappij te Den Haag. De president
commissaris van deze maatschappij is de
heer Verolme", aldus Dillon.
„De heer Verolme ging erop af en gaf
zichzelf het contract het schip in Cork
te bouwen na een uitermate harde con
currentiestrijd. Wij kunnen ons allen
voorstellen hoe de heer Verolme bij zich
zelf pleitte en met zichzelf worstelde om
het schip te mogen bouwen", voegde Dil
lon eraan toe.
hi,—» f
(Advertentie)
(Van onze Haagse redactie)
Een onderzoek heeft uitgewezen dat
geen opzet in het spel is bij de bescha
diging van een „vleugelboot", die de
R.E.M. gebruikt voor het contact tussen
de wal en het t.v.-eiland. De eigenaar, de
n.v. Aquavion te Papendrecht (een dóch
termaatschappij van Aviolandal, heeft
meegedeeld dat de vleugel van de vleu
gelboot „Golobrina" tijdens de start is
afgebroken.
Eerder had Aquavion aangifte van de
beschadiging aan de politie gedaan, om
dat men de mogelijkheid van opzet niet
uitsloot. De oorzaak van de breuk blijkt
echter aan een constructiefout te wijten
te zijn De „Golobrina" is inmiddels van
de Scheveningse binnenhaven versleept
naar Papendrecht.
in de
jj
handige tafelstrooier
nu ook in voordelig
vulzakje slechts
Maggi Strooi-Aroma is een volkomen
plantaardig aroma in strooibare vorm
om spijzen te kruiden en de smaak te
verfijnen. Voor alle eiergerechten, to
maten, groenten, aardappelen, vlees, vis
enz. enz. Kruidt elk gerecht naar ieders
eigen smaak.
*voor het vullen bodem van strooier verwij
deren.
In de herfst van dit jaar zal patriarch
Athenagoras van Constantinopel een be
zoek brengen aan Moskou om daar over
leg te plegen met patriarch Alexej van
de Russisch-orthodoxe kerk. Hij heeft de
H. Stoel van zijn voornemen uitvoerig
op de hoogte gesteld.
De inhoud van het overleg is niet be
kend gemaakt, maar welingelichte krin
gen zijn van mening dat het overleg be
doeld is om een gezamenlijke lijn te be
palen in de oecumenische toenadering
tot de Kerk van Rome en te komen tot
een uitbreiding van het thans bestaande
gesprek tussen Istanboel en Rome en
tot een dialoog tussen de gehele ortho
doxie van het Oosten met de katholieke
Kerk. De mogelijkheden hiertoe schij
nen gunstig te zijn. Het standpunt van
de Moskouse patriarch is de laatste
laren veel positiever geworden, zoals
gebleken is uit het feit, dat het patriar
chaat van Moskou met waarnemers ver
tegenwoordigd was op het concilie Pa-
triarch Alexej verklaarde, de ontmoe
ting van de paus en patriarch Athenago
ras in Jeruzalem te beschouwen als een
concreet getuigenis van de sfeer van
vriendschap, die tussen het rooms-katho-
iicisme en de orthodoxie ontluikt" Hij
voegde hier nog aan toe: „Wij zijn van
mening, dat een verdere ontwikkeling
van de contacten kan leiden tot een dia-
loog tussen de Kerken, waaraan van or
thodoxe zijde vertegenwoordigers van
alle orthodoxe kerken zullen moeten deel
nemen".
Patriarch Athenagoras heeft de H.
Stoel vaji zijn voornemen op de hoogte
gesteld via de apostolisch internuntius
in Turkije, mgr. Lardone. Deze heeft een
uitvoerig onderhoud gehad met de patri
arch en inmiddels de H. Stoel verslag
uitgebracht.
„Wij leverden 350.000 pond sterling en
het schip werd te water gelaten. Er wa
ren feestelijkheden en het schip koos zee.
Het voer. in ballast naar Vancouver om
een lading in te nemen voor de Neder
landse vracht- en tankvaartmaatschappij.
En toen gebeurde er iets opmerkelijks",
vervolgde Dillon. „Voordat de „Blue Pe
ter" (vertrekvlag) werd gestreken en het
schip zee koos, werd het verkocht aan
een firma in Amsterdam en niemand
weet hoeveel die firma voor het schip
betaalde. Aangenomen wordt dat het niet
minder dan een miljoen pond was".
Aan de minister van industrie en han
del, Jack Lunch, vroeg Dillon: „Ik Izou
de minister willen vragen ons te zeggen
of het waar is dat deze order door de
heer Verolme van de heer Verolme werd
verkregen ondanks een harde concur
rentie en waarom het nodig was een
subsidie van 35U.000 pond te verlenen".
Men verwacht dat of premier Sean F.
Lemass of Lynch antwoord zal geven op
de beschuldigingen van Dillon, vooral
omdat, hij beweerd heeft dat de Ierse
regering reeds heeft toegezegd nog een
subsidie van 3550.000 pond sterling asn
Verolme te verlenen voor de bouw van
een tweede schip.
Een woordvoerder van Verolme in Ne
derland heeft, de heer H. J. Hofstra, vice-
president-commissaris van Verolmes
scheepswerf citerend, verklaard dat de
beweringen van Dillon „slechts gedeelte
lijk juist en een volkomen verkeerde in
terpretatie der feiten" zijn.
De woordvoerder wees erop dat op
„herhaalde en dringende verzoeken van
de Ierse regering" aan Verolme een
scheepswerf in Cork werd gebouwd om
de armelijke bevolking werkgelegenheid
te verschaffen.
„Wij begonnen er met volkomen onge
schoold personeel en in het begin werd
er op de Ierse werf Weemaal zo lang
zaam gewerkt als op andere scheepswer
ven. daar er geen geschoolde arbeiders
beschikbaar waren", aldus de woordvoer
der. „We hebben de arbeiders geschoold
tegen hoge kosten".
Toen er geen orders binnenkwamen
werd besloten op de Ierse werf een schip
te bouwen voor rekening van een van
Verolme's dochtermaatschappijen tegen
een iets hogere prijs dan op de wereld
markt gold. Toen dit schip door de doch
termaatschappij werd verkocht, leed de
maatschappij een „aanzienlijk verlies", al
dus de woordvoerder.
Het betreffende schip, de „Amstelhof"
werd verkocht aan de stoomvaartmaat
schappij „Nederland" te Amsterdam.
(Advertentie»
VADERDAG - 21 JUNI
ca... bestal tijdigI