Japanse industrie komt met drijvende expositie u RIGOLETTO super 1 bolknak 33ct Ai WÉ, ,!l 7 mdfem '?>f /m f f Verolme wijst beschuldigingen van Ierse parlementariër af h WB "7 MAGGI IN ROTTERDAMSE PARKHAVEN Te weinig verkeers- en recreatie-voorzieningen - -, STROOI-AROMA Athenagoras naar Moskou Afgestelde autos (20 km) blijken gevaar op de weg Orthodoxie van het oosten prepareert zich op gesprek f S i "J V S/ de drank voor dorstige drinkers 0'; Nederlandse Hartstichting opgericht ANWB KRITISEERT OVERHEID: i f A WERF CORK NA AANDRINGEN GEBOUWD ia Druivenprinces en haar gevolg "V - +*'•>- f, s Weer pech voor REMboot beschadigd 95 ct. 58 ct. lm dagblad be stem van vb1jbag 19 juni 1964 limonade Veel energie en vindingrijkheid Metaalbewerkers vragen regering om bezitsvorming continuïteit Slagvaardig goed jaar neo/YyetoeYY. Zeg het met bloemen Alles (Advertentie) (Van een onzer verslaggevers) Japan is snel op weg een van de eerste industriële naties ter wereld te worden. Japanse produkten van de meest uiteenlopende soort, verschijnen in een onstuitbare vloedgolf over de hele wereld, niet alleen in de minder ontwikkelde landen van het zuidelijk halfrond, maar ook meer en meer op de markten van de hoog ont wikkelde westelijke landen. Zij nemen daar een sterk concurrerende positie in, welke mogelijk is door de bijzondere economische structuur van het „land van de opgaande zon", maar anderzijds hebben zij nog maar amper een naam van degelijkheid en betrouwbaarheid kunnen veroveren. grondstof en eindprodukt in handen heeft. Op de Brusselse wereldtentoonstelling in 1958 werd een elektronen-microscoop van Hitachi bekroond. De zeer gespecia liseerde wetenschappelijk-technische ap paratuur van het Japanse bedrijf, heeft sindsdien zijn weg in de westerse wereld gevonden. De zware produkten worden met name naar de landen van het zui delijke halfrond uitgevoerd. In Nederland brengt Hitachi reeds enige tijd een uit gebreide collectie elektronische appara tuur, zoals transistor-radio's en bandre corders. Huishoudelijke apparaten wer den hier al enige tijd onder gefingeerde naam op de markt gebracht. De Japan ners geven namelijk pas hun eigen naam aan een produkt als het naam gemaakt heeft. Het is bewonderenswaardig zoveel energie en vindingrijkheid de Japanners aan de dag leggen om hun industrieel potentieel te meten met dat van de oude re industriële naties. Een symptomatische uiting van deze drang naar industriële volwassenheid is het schip de „Sakura Maru" (12.500 ton) dat de grote Japanse industrie heeft laten bouwen en als drij vende expositie heeft ingericht. Alle Ja panse ondernemingen, die met hun pro dukten op de wereldmarkt verschijnen en dat zijn er tegenwoordig al heel wat doen mee aan deze varende jaarbeurs, deze ..floating fair". Op zijn reis om de wereld loopt de „Sakura Maru" op 24 juni Rotterdam binnen. De twee volgen de dagen, 25 en 26 juni, kan men in de Parkhaven deze drijvende expositie be zoeken. In Den Haag is opgericht de „Neder landse Hartstichting" (Nederlandse Stich ting tot bestrijding van hart- en vaat ziekten), die wil fungeren als represen tatief lichaam op het terrein van de be strijding van hart- en vaatziekten. De werkzaamheden van de nieuwe stichting, waarvan oud-minister mr. J. M. L. Th. Cals voorzitter is, zijn te vergelijken met die van organisaties ter bestrijding van tuberculose, kanker, reuma en astma. De stichting beoogt voorlichting te ge ven. streeft naar de oprichting van ad viesbureaus voor hartpatiënten, zal zich bezinnen op de methodiek van het be volkingsonderzoek op hartziekten en zal wetenschappelijk onderzoek om te ko men tot een doeltref ende preventie, steunen en stimuleren. In de stichtingsraad zijn vertegenwoor digd de overheid, verschillende instellin gen en verenigingen op het gebied van de volksgezondheid, waaronder de Ko ninklijke Nederlandse Maatschappij tot Bevordering der Geneeskunst en de Ko ninklijke Nederlandse Maatschappij tot Bevordering der Pharmacie, kruisvereni gingen. bonden van ziekenfondsen, het Chr. Nationaal Vakverbond, het Neder lands Verbond van Vankverenigingen. het huisartsengenootschap en de internisten vereniging. ALLE PRO-CHINESE elementen moeten, zo is gisteren in Oost-Berlijn bevolen uit de Oostduitse communistische partij gestoten worden. HELEMAAL VERREGEND is de vierde dag van de paardenraces op Ascot, die o.a. worden bijgewoond door prinses Beatrix. De grootste deelnemer aan de trip van de „Sakura Maru", het gigantische in dustriële concern „Hitachi", heeft zich, voorafgaande aan het bezoek aan Rotter dam. een dezer dagen in Amsterdam reeds aan belangstellenden uit de zaken wereld en de publiciteit voorgesteld. Hi tachi is een welsprekend voorbeeld van de nog vrijwel buiten onze gezichtskring liggende onvoorspelbare technische en economische ontplooiing van het moderne Japan. Het concern ómvat 23 fabrieken en drie research-laboratoria in Japan en vestigingen in twaalf andere landen. Het heeft 120.000 mensen in dienst. Een inventarisatie van alles wat Hita chi produceert zou hier onleesbaar wor den door zijn lengte. Het programma van het concern, dat in 1910 werd opgericht door een werktuigbouwkundig ingenieur, die tevens filosoof, tekenaar en schilder was, omvat elektrische krachtinstallaties, treinen, uiterst verfijnde elektronische apparatuur, radio- en t.v.-installaties, computers, huishoudelijke apparatuur, zo als koelkasten en strijkijzers en installa ties voor het opwekken van kernenergie, om er slechts enkele te noemen. Opmer kelijk is dat Hitachi alle fazen tussen (Advertentie) (Van onze Haagse redactie) De auto's met een gemiddelde snelheid van 20 km per uur zyn in het verkeer een bron van vertraging bij het inhalen, dus een gevaar voor de verkeersveilig heid. Het is te hopen dat de minister paal en perk aan dit verschijnsel zal stellen. Deze wens heeft de A.N.W.B. uitgesproken in het jaarverslag van de bond. Het aantal 20-km-autootjes in ons land neemt sterk toe. vooral in het noorden en oosten van het land. Het betreft hier niet alleen kleine autootjes, maar ook grotere typen. Ze worden „afgesteld" op een maximumsnelheid van 20 km/u„ van het bordje „20 km" voorzien, en mogen dan zonder rijbewijs en kentekenbewijs worden gebruikt. Deze ontwikkeling is mogelijk gewor den omdat art. 101 van het wegenver keersreglement onder meer zegt, dat geen rijbewijs is vereist voor het besturen van motorrijtuigen, welke niet sneller kun nen rijden dan 20 km u. In 1959 verschenen de eerste „afgestel de" kleine auto's, waarbij zich de vraag voordeed in hoeverre deze niet sneller dan 20 km „konden" rijden, met andere woorden de vraag of zij afdoende waren afgesteld. Als gevolg van de toen ontstane juris prudentie nam het aantal 20-km-autootjes snel toe. Gebleken is dat een groot deel der 20-km-autootjes toch nog topsnelheden variërend van 30 tot 80 km per uur kan halen. Reeds deed zich een aantal onge vallen voor, waarbij deze voertuigen be trokken waren. Het bleek dat de berij ders ervan niet de flauwste notie hadden van de verkeersregels, en dan ook een ontstellend verkeersgedrag ten toon spreidden. In het verkeer zijn de 20-km-autootjes een bron van vertraging bij inhaalma noeuvres, hetgeen overigens voor alle langzame voertuigen geldt. Echter zit bij de 20-km-autootjes het gevaar in het feit dat zij uiterlijk gelijk zijn aan ge wone auto's, en daardoor andere ver keersdeelnemers voor onverwachte feiten stellen. Het 20-km-bordje is niet wettelijk ver plicht. Het gebruikelijke bordje is te klein om het bijzondere karakter goed duidelijk te maken, het is bovendien aan de voorzijde geplaatst; aan de achterzijde ontbreekt elke herkenning. Het congres van de katholieke metaalbe- werkersbond „St.-Eloy" In Utrecht heeft gistermiddag in een resolutie de regering verzocht het klimaat voor de bezitsvorming tc bevorderen en door het treffen van maatregelen een kader te scheppen, waardoor het meedelen van de werknemers in de investeringen uit de winsten wordt gestimuleerd. In de resolutie wordt op de werkgevers een beroep gedaan om zich tezamen met de werknemers te beraden over de concrete vormen van het doen delen van de werknemers in de ingehouden winsten. Aan het bestuur van St.-Eloy werd opgedragen initiatieven te ont plooien en maatregelen te bevorderen, die ertoe leiden dat de totale bedrijfs resultaten op een evenwichtiger wijze toevloeien aan kapitaal en arbeid, waar door verdere eenzijdige vermogenscon centratie wordt tegengegaan en de werknemers in staat worden gesteld zich persoonlijk bezit te verwerven en produktiemiddclen in mede-eigendom te verkrijgen. Voorts schaarde het congres van St.-Eloy zich eenstemmig achter een resolutie, waarin wordt aangedrongen op een spoedige oplossing van het vraagstuk georganiseerd en/ongeorganiseerden. De congressisten oordeelden de feitelijke discriminatie van georganiseerden en ongeorganiseerden, waarbij de vak bondsleden het volle pond moeten be talen, ontoelaatbaar. Voor de inleiding gistermiddag op het congres gehouden, verwijzen wij de le zer naar elders in dit blad. (Van onze Haagse redactie) Bij de overheid heerst onvoldoende be grip voor de noodzaak zonder uitstel en op belangrijk grotere schaal dan thans het geval is verkeers- en recreatievoor zieningen te treffen. Reeds te lang is de betekenis van deze voorzieningen onder schat, aldus wordt gezegd in het jaar verslag van de A.N.W.B. De problemen die het verkeer stelt zijn welhaast onoverzienbaar, aldus de A.N. W.B. Alle prognoses over de toeneming zijn steeds weer door de werkelijkheid achterhaald. Thans moet op grond van de steeds toenemende jaarlijkse stijging worden aangenomen dat er in 1970 ruim twee miljoen personenauto's op onze we gen zullen rondrijden. Dat wij op weg zijn naar een autodichtheid van één auto op zes Nederlanders, is dat jaar wel ze ker, aldus de A.N.W.B. Voor 1980 moet wederom gerekend worden op een ver dubbeling ten opzichte van 1970. De A.N.W.B. is tot de slotsom geko men dat de moeilijkheden op de wegen alleen het hoofd kunnen worden geboden indien de huidige uitgaven ten behoeve van wegen en bruggen met ten minste 50 procent worden verhoogd. Het percen tage van het nationaal inkomen, dat hier aan thans wordt besteed, bedraagt 0. Dit percentage zal minstens één moeten worden. Voorts acht de A.N.W.B. het van overwegend belang dat in de wegenbouw een zo groot mogelijke continuïteit wordt gewaarborgd, zodat uit de reeds ver door gevoerde mechanisatie in deze bouw het maximale profijt kan worden getrokken In het jaarverslag vermeldt de A.N.W.B. voorts, dat de import van autowrakken elk jaar groter wordt. Bij de minister van Verkeer en Waterstaat is door de bond aangedrongen om het kentekenbewijs van bij een ongeval zwaar beschadigde auto in te trekken. In 1963 zijn naar schat- Vóór de Russische premier Kroest- jev. momenteel op bezoek in Ko penhagen, gisteravond met zijn gast heer aan tafel ging, nam hij premier Krag even apart. Nikita haalde een miniatuur radio-ontvanger uit zijn zak, bevestigde hem aan de revers van Krag en stopte het hoorknopje in diens oor. Krag hoorde muziek en Kroestjev zei: „Dat is een goed middel als men zich verveelt bij redevoeringen op of ficiële feestelijkheden". Krag ant woordde hierop: ..Dat is geweldig, maar toch zal ik het niet gebruiken als u vanavond het woord voert". ting van de A.N.W.B. 300.000 gebruikte auto's verhandeld. De A.N.W.B. boekte in 1963 een record- aanwas van bijna 50.000 nieuwe leden. Het ledental heeft de 600.000 bijna be reikt. Het aantal Wegenwacht-lidmaat schappen nam eveneens zeer aanzienlijk toe: van 369.573 tot 410.332. Het groter aantal leden zorgde voor een toeneming van de werkzaamheden op alle gebied. Zo verstrekte de A.N. W.B. vorig jaar 134.915 complete reis routes voor buitenlandse reizen tegen 111.952 in 1962, een stijging van ca. 20 procent. De toeristische trek naar het zuiden bleef toenemen. De belangstelling voor Italië en Spanje temperde enigermate. De gestegen logiesprijzen zijn daaraan niet vreemd. Naar Frankrijk nam de trek weer toe, evenals naar Joego-Slavië en naar Griekenland. Nederland telt thans twee miljoen kam. peerders. In 1963 werden weer een half miljoen kampeerpaspoorten afgegeven of verlengd. (Ad verte hi SF HOFNAR Atéffaèr* J" /iSST- In Naaldwijk heeft de broeder schap van de Blauwe Druif de druivenprinses 1964 en haar feeën officieel voorgesteld. De foto toont zittend druivenprinses Corry van Uffelen (22 jaar), links bloemenfee Marian v.d. Ende (24) en rechts Janny Sikkes (22) in een van de Westlandse warenhuizen. Een parlementslid van de grootste op positiepartij in Ierland, de Fina Geal, heeft de activiteiten van de Nederlandse scheepsbouwer, Cornells Verolme, in Ier land aan de orde gesteld in het kader van een tussenverkiezing. De leider van de Fina Geal, James Dillon, verweet de Ierse regering in een verklaring in het parlement, Verolme een subsidie van 350.000 pond sterling te hebben gegeven voor het plaatsen van een order voor de bouw van een 30.000 ton metend schip op Verolmes scheeps werf in Cork. „De concurrentie zou gekomen zijn van de Nederlandse vracht- en tankvaart- maatschappij te Den Haag. De president commissaris van deze maatschappij is de heer Verolme", aldus Dillon. „De heer Verolme ging erop af en gaf zichzelf het contract het schip in Cork te bouwen na een uitermate harde con currentiestrijd. Wij kunnen ons allen voorstellen hoe de heer Verolme bij zich zelf pleitte en met zichzelf worstelde om het schip te mogen bouwen", voegde Dil lon eraan toe. hi,—» f (Advertentie) (Van onze Haagse redactie) Een onderzoek heeft uitgewezen dat geen opzet in het spel is bij de bescha diging van een „vleugelboot", die de R.E.M. gebruikt voor het contact tussen de wal en het t.v.-eiland. De eigenaar, de n.v. Aquavion te Papendrecht (een dóch termaatschappij van Aviolandal, heeft meegedeeld dat de vleugel van de vleu gelboot „Golobrina" tijdens de start is afgebroken. Eerder had Aquavion aangifte van de beschadiging aan de politie gedaan, om dat men de mogelijkheid van opzet niet uitsloot. De oorzaak van de breuk blijkt echter aan een constructiefout te wijten te zijn De „Golobrina" is inmiddels van de Scheveningse binnenhaven versleept naar Papendrecht. in de jj handige tafelstrooier nu ook in voordelig vulzakje slechts Maggi Strooi-Aroma is een volkomen plantaardig aroma in strooibare vorm om spijzen te kruiden en de smaak te verfijnen. Voor alle eiergerechten, to maten, groenten, aardappelen, vlees, vis enz. enz. Kruidt elk gerecht naar ieders eigen smaak. *voor het vullen bodem van strooier verwij deren. In de herfst van dit jaar zal patriarch Athenagoras van Constantinopel een be zoek brengen aan Moskou om daar over leg te plegen met patriarch Alexej van de Russisch-orthodoxe kerk. Hij heeft de H. Stoel van zijn voornemen uitvoerig op de hoogte gesteld. De inhoud van het overleg is niet be kend gemaakt, maar welingelichte krin gen zijn van mening dat het overleg be doeld is om een gezamenlijke lijn te be palen in de oecumenische toenadering tot de Kerk van Rome en te komen tot een uitbreiding van het thans bestaande gesprek tussen Istanboel en Rome en tot een dialoog tussen de gehele ortho doxie van het Oosten met de katholieke Kerk. De mogelijkheden hiertoe schij nen gunstig te zijn. Het standpunt van de Moskouse patriarch is de laatste laren veel positiever geworden, zoals gebleken is uit het feit, dat het patriar chaat van Moskou met waarnemers ver tegenwoordigd was op het concilie Pa- triarch Alexej verklaarde, de ontmoe ting van de paus en patriarch Athenago ras in Jeruzalem te beschouwen als een concreet getuigenis van de sfeer van vriendschap, die tussen het rooms-katho- iicisme en de orthodoxie ontluikt" Hij voegde hier nog aan toe: „Wij zijn van mening, dat een verdere ontwikkeling van de contacten kan leiden tot een dia- loog tussen de Kerken, waaraan van or thodoxe zijde vertegenwoordigers van alle orthodoxe kerken zullen moeten deel nemen". Patriarch Athenagoras heeft de H. Stoel vaji zijn voornemen op de hoogte gesteld via de apostolisch internuntius in Turkije, mgr. Lardone. Deze heeft een uitvoerig onderhoud gehad met de patri arch en inmiddels de H. Stoel verslag uitgebracht. „Wij leverden 350.000 pond sterling en het schip werd te water gelaten. Er wa ren feestelijkheden en het schip koos zee. Het voer. in ballast naar Vancouver om een lading in te nemen voor de Neder landse vracht- en tankvaartmaatschappij. En toen gebeurde er iets opmerkelijks", vervolgde Dillon. „Voordat de „Blue Pe ter" (vertrekvlag) werd gestreken en het schip zee koos, werd het verkocht aan een firma in Amsterdam en niemand weet hoeveel die firma voor het schip betaalde. Aangenomen wordt dat het niet minder dan een miljoen pond was". Aan de minister van industrie en han del, Jack Lunch, vroeg Dillon: „Ik Izou de minister willen vragen ons te zeggen of het waar is dat deze order door de heer Verolme van de heer Verolme werd verkregen ondanks een harde concur rentie en waarom het nodig was een subsidie van 35U.000 pond te verlenen". Men verwacht dat of premier Sean F. Lemass of Lynch antwoord zal geven op de beschuldigingen van Dillon, vooral omdat, hij beweerd heeft dat de Ierse regering reeds heeft toegezegd nog een subsidie van 3550.000 pond sterling asn Verolme te verlenen voor de bouw van een tweede schip. Een woordvoerder van Verolme in Ne derland heeft, de heer H. J. Hofstra, vice- president-commissaris van Verolmes scheepswerf citerend, verklaard dat de beweringen van Dillon „slechts gedeelte lijk juist en een volkomen verkeerde in terpretatie der feiten" zijn. De woordvoerder wees erop dat op „herhaalde en dringende verzoeken van de Ierse regering" aan Verolme een scheepswerf in Cork werd gebouwd om de armelijke bevolking werkgelegenheid te verschaffen. „Wij begonnen er met volkomen onge schoold personeel en in het begin werd er op de Ierse werf Weemaal zo lang zaam gewerkt als op andere scheepswer ven. daar er geen geschoolde arbeiders beschikbaar waren", aldus de woordvoer der. „We hebben de arbeiders geschoold tegen hoge kosten". Toen er geen orders binnenkwamen werd besloten op de Ierse werf een schip te bouwen voor rekening van een van Verolme's dochtermaatschappijen tegen een iets hogere prijs dan op de wereld markt gold. Toen dit schip door de doch termaatschappij werd verkocht, leed de maatschappij een „aanzienlijk verlies", al dus de woordvoerder. Het betreffende schip, de „Amstelhof" werd verkocht aan de stoomvaartmaat schappij „Nederland" te Amsterdam. (Advertentie» VADERDAG - 21 JUNI ca... bestal tijdigI

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 15