Major 1100: moderne auto met goede prestaties HÜLSMEYER ONTDEKTE RADARTE VROEG LIGA vaderdag 21 juni 131 geef vader een boek pa M Import-auto s toch in een redelijke conditie? Peking-communisten in arrest na reeks branden Verf? Plasticolor! In 1904: proef op de Rijnbrug Tijdschrift wordt internationaal Plasticolor! Prima! Oplage stijgt tot 30.000 U |n nieuw© ite reduk- Lstrijd en f 750.-, 'dere geld- il 6.000.- 19 DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 19 JUNI 1964 Tips - tips - tips - tips Pieptoon was het bewijs dat het toestel werkte KRACHTIGE KOST VOOR HET KIND'J Vlet overvaren Rotterdam: twee man verdronken Recherche zoekt grossier (24) van marihuana Arbeiderswijken in de as in India Douairière krijgt voor flessentrekkerij maand voorwaardelijk DYLON -lederverf. Medisch blad Australië: Onreine lucht is mede-oorzaak van longkanker irc \W (Van onze automomeimedewerKer; Met de „Major" 1100 heeft Renault een nieuw nummer toege voegd aan de R8-serie. Deze variant heeft van alles wat meer dan de R-8: een grotere cilinderinhoud (1108 cc), meer vermogen (50 SAE-pk bij 4900 t.p.m.), een fellere acceleratie en een hogere topsnelheid, die ruim boven 130 km/u ligt. Technisch is de „1100" een nieuw model. De krachtbron is al jaren in de circulatie, o.a. in de Caravelle, maar hier met een paar pk's meer. Wat ons bij de eerste kennismaking met de „1100" opviel, was de souplesse van de motor. Deze draait, ook bij hoge snelheden, rustiger en minder luidruch tig dan die van de „950". Boven 100 km uer uur had de R 8, die we verle den jaar hebben getest, een neiging om te dreunen. Bij de J ,.1100" is dit technische M» schoonheidsfoutje prak- ^isch weggewerkt. Van m iMII een korte rit met de nieuwste Renault hebben we een positieve indruk gekregen. Speciaal wat de IIP rij-eigenschappen betreft. De Major heeft tempera ment, niet alleen wat de acceleratie (van 0-100 km I per uur in 19 seconden) fÊËË betreft, maar vooral op de autoweg, waar hij zich met plezier tot de 135-140 km p. u. regionen laat doortrekken. In zijn klasse laat hij het meeste achter zich. Belangrijker is dat men met de Major inderdaad snel kan rijden. De wagen is zeer manoeuvreerbaar en ge makkelijk te beheersen in het verkeer. De effectieve remmen, schijfremmen rondom, geven een ruime veiligheids marge. Geen enkele auto in deze prijs klasse heeft dergelijke efficiënte rem men. Ze zijn volkomen berekend op het toch al goede prestatievermogen van de wagen. Een pluspunt is dat ook de eerste versnelling is gesynchroniseerd. De vier- bak is dezelfde als die in de Caravelle 1100. Het schakelen, hoewel nog met een vrij grote slag (H-schema) gaat zui ver en correct. De overbrengingsver houding is gewijzigd, met dien ver staande dat de derde en vierde versnel ling dichter bij elkaar zijn komen te liggen, wat ook een verbetering is. De besturing is vrij direct en ze geeft vol doende wegcontact. Het aantal stuur- omwentelingen voor totale wieluitslag is 3.6. Het veersysteem is tamelijk pro gressief en het draagt bij tot het to tale comfort van de Major. Het inte rieur is vrij weelderig ingericht met meubilair, dat aan hoge eisen vol doet. De zittingen zijn haast overdadig gevuld en bekleed: vóór aparte, ver- Advertentie) stelbare zetels, die een comfortabele zitpositie geven. In scherpe bochten verlenen ze voldoende steun. Men kan ook kunstleren bekleding krijgen. Op de achterbank zitten ruim twee personen even comfortabel. Ze hebben elk hun eigen ingang, want de Major heeft vier portieren. De afwerking van het inte rieur is op niveau, ook in details. Het compartiment is naar verfijnde Franse smaak ingericht en men zou het ge distingeerd elegant kunnen noemen. De R 8 Major maakt een sympathieke in druk en we geloven dat dit vooral be paald wordt door de zorg. waarmee de constructeurs en carrosserie-ontwerpers dit model in elkaar hebben gezet. De wagen heeft karakter zij het dan een Frans karakter. Wat ons in de Major aantrekt en mild stemt is de moderne opzet. Het model* is actueel en men is hier uitgegaan van het principe, dat een auto bedoeld is om mensen zo comfortabel mogelijk en eventueel snel te vervoeren. De krachtbron is een machine met een hoog rendement en een cilinderinhoud, die in deze klasse mag worden ge vraagd. De krukas is Vijf maal gela gerd. wat de bedrijfszekerheid ten goede komt. De Major is uitgerust met schijf remmen op alle wielen, een niet te onderschatten veiligheidsfactor. De prestaties liggen boven het ge middelde in de klasse rond één liter. De Major heeft de nodige veiligheids voor zieningen zoals kindersloten op de achterportieren en bevestigingspunten voor veiligheidsgordels,» De motor heeft een gesloten koelsysteem, gevuld met een anticorrosieve antivries oplossing goed voor temperaturen tot -40 graden Celsius. Het onderhoud is tot een mini mum beperkt: motorolie verversen en doorsmeren om de 5000 km. De versnel lingsbak en het differentieelhuis moe ten elke 10.000 km worden ververst en de wiellagers moeten elke 20.000 km een smeerbeurt hebben. Deze en andere voorzieningen stempelen de R 8 Ma jor tot een moderne auto. Hierbij ko men nog de goede rijkwaliteiten, die deze wagen heeft en die hem een sterk Frans nummer maken in de moorden de concurrentiestrijd. Hij kost 5995. Op het rijkarakter en de gedragingen van de Major komen we t.z.t. uitvoe rig terug. De Major 1100: een auto, die het doet! "■pracht nooit het benzineverbruik van uw auto te gaan „drukken" door het monteren van kleinere sproeiers. Niet dat de motor er altijd minder snel om zou kunnen draaien maar omdat de temperatuur van de motor bij dit te arme mengsel, te hoog wordt en er hierdoor schade aan de motor wordt toegebracht. Tn het koelwatercircuit zit meestal een z.g. thermostaat gemonteerd. Deze, automatisch werkende „klep" heeft tot taak. het water uit de motor niet eer der tot de radiateur toe te laten vóór dat de watertemperatuur tot circa 70 graden is gestegen. Defecte thermosta ten zullen meestal dicht blijven staan, de temperatuur wordt dan ontoelaat baar hoog. Het komt echter ook voor dat de thermostaat open blijft staan, in dit geval komt de motor slechts lang zaam of in het geheel niet op tempe ratuur. Dingelneigingen van de motor kunnen het gevolg zijn van een foutief af gestelde ontsteking. Ook komt het voor dat de benzine een te laag octaangetal heeft. Is hierbij de compressieverhou- ding van de motor aan.de, hoge kant dan zult u beslist op d<* éép of-andere su^erbenzirïe moeten overgaan. Clechb D 4- n.U 1 Vraagt inlichtingen bij onderstaande dealers: Garage BsM Kloosterzande G. CAPPENDIJK Tel. 01148-413 GARAGE „CENTRUM" v. d. Vliet Bak Btegj Jack Valckestraat 5 Goes - Telefoon 2404 GARAGE C. BOS Filiaal Sluis - Tel. 326 Kloosterstraat 41, Sas van Gent - Tel. 497 Een groot deel van ingevoerde ge bruikte auto's verkeert reeds als zij de grens passeert in behoorlijke con ditie. Een minderheid wordt zwaarbe schadigd ingevoerd en daarvan wordt slechts een kleine gedeelte na reparatie weer op de weg gebracht. Tot dusverre is niet gebleken, dat in gebruikte staat ingevoerde personenauto's grotere ge varen voor de verkeersveiligheid op leveren dan andere gebruikte auto's. Dit' antwoorden de minister van ver keer en waterstaat, mr. J. van Aartsen en van justitie, mr. Y. Scholten en dt staatssecretaris van financiën, dr. W H. van den Berge, op vragen van hei Tweede-Kamerlid mr. C. Berkhouwei (VVD) De „kenuzenimport", voornamelijk uit Duitsland, is in het bijzonder dc laatste jaren toegenomen. Bij de invoei van gebruikte auto's moet gereageerd worden op het te laag stellen van de invoerwaarde. Nog onlangs zijn aanwij zingen verstrekt aan belastingambte naren voor een controle op de invoer waarde. De bewindslieden weten niet in hoe verre uit ingevoerde „kneusjes" in ons land „nieuwe" auto's worden samenge steld. Maar komen deze „nieuwe" wa gens in het verkeer, dan moeten ze een kentekenbewijs hebben, dat niet wordt afgegeven dan na keuring van het voertuig. Eventuele kopers kunnen uit aantekeningen op het kentekenbewijs opmaken, of ze te maken hebben met een auto die bij invoer nieuw, dan wel gebruikt was. Gebleken is wel, dat auto's die in Duitsland zijn gestolen en illegaal in ons land zijn ingevoerd, zijn aangepast aan Nederlandse kentekenbewijzen van in Nederland afgedankte motorrijtui gen door vervalsing van motor- en chassisnummers. De bewindslieden ach ten het voorts mogelijk, dat een ver sterkt aanbod van gebruikte personen auto's nadeel oplevert voor de handel in nieuwe auto's. Zij vinden nog geen aanleiding tot een onderzoek naar aard en omvang van kwalijke praktijken en naar technische mogelijkheden en maatregelen om tegen veronderstelde euvelen te kunnen optreden. Wel verze keren de bewindslieden, dat deze mate rie hun aandacht en die van de betrok ken opsporingsdiensten heeft. te oliesoorten zullen bij hogere temperaturen populair gezegd, te dun worden. Bovendien zal een dergelijke olie de hoge drukken niet kunnen weer staan waardoor de kans op wegdrukken van de oliefilm beslist niet ondenkbeel dig is. Kunt u zich voorstellen wat er gebeurt als een as zonder voldoende smering in een lager loopt? U VRAAGT MAAR De heer L. te Breda meent dat de ontstekingscondensator van zijn Austin niet meer in- orde is. Hij baseert deze gedachte op het feit, dat de contactpun ten nogal zijn ingebrand en dit, na te zijn schoongemaakt, vrij snel weer gaan doen. De vraag is nu, hoe te controle ren of de condensator al dan niet nog bruikbaar is. Inderdaad wijst het snel inbranden van contactpunten meestal wel in de richting der condensator. Aan de andere kant is het echter ook weer zo, dat een motor, doordat de condensator slecht is. beslist niet meer in staat is zijn nor male prestaties te leveren hetgeen uiteraard vrijwel direct opgemerkt wordt. Een condensator is nl. een on misbaar hulpmiddel om de bobine on der alle omstandigheden in staat te stellen een hoogspanning op te wekken en die in vonkvorm tussen de elektroden van de bougies te laten overspringen waardoor de verbranding van het mengsel mogelijk wordt. Als uw Austin vlot start, goed stationair loopt en op hoge toeren niet overslaat dan is er volgens ons geen enkele reden om aan de kwaliteit van de condensator te twij' felen. Wel is het mogelijk dat de „ca paciteit" niet aangepast is aan het ver mogen van de bobine. Als dit niet het geval is dan kunt u allerlei vreemde dingen verwachten, t.w. overslaan van de motor, startmoeilijkheden en in be paalde omstandigheden, nl. als de con densatorcapaciteit te klein is, sterk in branden der contactpunten. We kunnen u dan ook maar één raad geven en dat is de condensator door een vakman te laten testen op capaciteit en kwaliteit. Advertentie) Radarapparaten staan tegenwoordig bvèral "in dienst vattTtlé luchtvaart, scheepvaart, ruimtevaart ~eiiAiet spoor wegverkeer. Sinds de tweede wereld oorlog kent ieder beschaafd mens de be tekenis van radar. Maar er zullen er wel niet veel zijn, die iets over de ge schiedenis van deze technische aanwinst of liever gezegd over het ver terug- liggende begin van de uitvinding zou den kunnen zeggen. Op een voorjaarsdag in 1904, bood een jonge man op een van de bruggen, die zich in Keulen over de Rijn welven, een wonderlijk schouwspel. Op de leuning van de brug had hij twee geheimzinnige houten kastjes neergezet, waaruit lange metalen staven als voelsprieten van een insekt naar buiten staken. Daarop leidde hij zijn demonstratie in met een paar technische opmerkingen. „Dit apparaat", zei hij, „aal in de toekomst scheepsbotsin- gen voorkomen. De beide staven, de an tennes, zenden radiogolven uit. De uit metaal bestaande scheepsdelen kaatsen die terug en daardoor wordt hier in de ontvanger", hij wees op het tweede hou ten kastje, „een trillingskring opgewekt' Kort daarna naderde een grote sleep boot de Rijnbrug. Onmiddellijk begon Advertentie) de jonge man zijn antennes te rich ten en aan een paar knoppen te draaien. Het schip zal nog ongeveer 100 m weg geweest zijn, toen plotseling uit een van de kastjes een zwakke pieptoon was te horen.' Seconden later rinkelde er een bel. „Alarm", riep de jongeman, „er nadert een schip!" De omstanders, die uit nieuwsgierige voorbijgangers en enige krantenmensen bestonden, ap plaudisseerden, het eerste applaus voor de technische vinding, die later onder de naam radar de wereld veroverde. De interessante demonstratie werd de dag daarop in de kranten beschreven. Ook de naam van de uitvinder werd ge noemd. Het was een zekere ingenieur Christian Hülsmeyer. Niemand vermoed de toen echter, dat het technische prin cipe, dat aan deze uitvinding ten grond slag lag, tientallen jaren later ond,er de naam radar tot de belangrijkste nieuwig heden van onze eeuw zou behoren. Aardigheid9 Al op 30 april 1904 ontving de jonge Keulse technicus een patentschrift, waar in zijn uitvinding, die hij „Telemobi- loscoop" noemde, woordelijk als volgt werd beschreven: „Een methode om ver verwijderde metalen voorwerpen door middel van elektrische golven aan een waarnemer te melden". Vele jaren deed Christian Hülsmeyer tevergeefs 'moeite, toonaangevende scheepvaart- en marine kringen voor zijn uitvinding te interesse ren en haar toepassing in de praktijk te bereiken. Hij vond nergens begrip. Zijn uitvinding werd als „technische aardig heid" bestempeld of er werd zelfs om geglimlacht De tijd, d.w.z, de eerste Op de Nieuwe Maas nabij het oostelijk havenhoofd van de tweede petroleum haven in Rotterdam, is vannacht de mo- torvlet „Dirk" van het aannemingsbe drijf P. Troost uit Pernis overvaren door de sleper „Australië" van de sleepdienst P. Smit jr. Twee opvarenden van de vlet, de 43-jarige schipper Willem Ba- kelaar (Beatrixstraat 3, Ouddorp) en de 2-jarige Freddy Corfcen, het zoontje van de 31-jarige matroos L. J Corten (Ever- aertstraat 104. Antwerpen), verdronken. De matroos kon ternauwernood door de bemanning van de „Australië" worden gered. Het ongeluk gebeurde toen de „Austra lië" bezig was met het verhalen van een Zweeds zeeschip. Bij het oostelijk haven hoofd kwam de motorvlet, kort onder de zuidelijke oever, zonder enige verlich ting, recht op de „Australië" af. On danks waarschuwingssignalen van de „Australië" hield de vlet haar noodlot tige koers. De „Dirk" kwam dwars voor de steven van de sleper en zonk bijna onmiddellijk. Een aanvankelijk bescheiden opzet van de uitgeverij Paul Brand, te Hilversum, om in samenwerking met enkele bekende theologen een internationaal theologisch tijdschrift „Concilium" in vier talen uit te geven, heeft bij de bisschoppen, theo logen en priesters en leken uit de ge hele wereld zo'n weerklank gevonden, dat thans besloten is het tijdschrift uit te geven in 6 talen met een oplage van 30.000 exemplaren. Acht uitgevers, in Europa en de Ver enigde Staten hebben met Paul Brand een overeenkomst aangegaan om het tijdschrift in hun verspreidingsgebieden te drukken en uit te geven. Het eerste nummer zal mogelijk nog tijdens de derde zitting van het concilie aan de paus worden aangeboden. Twee honderd theologen van wereldnaam uit 15 landen hebben prof. Schillebeeckx en prof. Rahner, de mede-initiatiefnemers, hun medewerking toegezegd. Het DOC, het Documentatiecentrum- Concilie, zal in „Concilium" achtergrond documentatie verzorgen over belangrijke kwesties in de Kerk. Het blad wil het theologisch vakjargon vermijden en het moderne theologisch denken gepopula riseerd, maar wetenschappelijk volko men verantwoord vertolken vooral ten dienste van de pastoraal. Enkele Nederlandse medewerkers zijn: mr. L. C Baas, landelijk voorzitter van de Katholieke Actie, prof dr. P. Schoo- nenberg sj uit Nijmegen,'dr. B. Willems op uit Nijmegen, mgr. dr. J. Willebrands secretaris van het secretariaat voor de Eenheid, mgr. dr. J. Groot, voorzitter van het Willibrord-apostolaat, en dr. Trimbos, van het katholiek bureau voor geestelijke gezondheidszorg te Utrecht. Op 28 juni komen acht uitgevers uit verschillende landen van de wereld bij een om een actieprogramma te bespre ken. Bij de uitgeverij Brand zullen vanaf september zgn. DOC-dossiers verschij nen waarin verschillende concilie-onder werpen worden behandeld. Het eerste dossier zal gaan over de liturgie, het tweede over de Kerk, het derde en vierde over het oecumenisme dertig jaar van onze eeuw scheen nog niet rijp te zijn voor een dergelijke mo derne gedachte. Geheel vergeten en uit het openbare leven teruggetrokken stierf ingenieur Hülsmeyer enige jaren geleden in Düssel- dorf. In geheel andere vorm, maar op hetzelfde principe berustend, was zijn uitvinding intussen een apparaat van de grootste praktische betekenis geworden. Maar zelfs de man, die nu als de uitvin der van radar geldt, de Engelsman Watt- son-Watt, zal wel nauwelijks ooit iets van zijn Duitse voorganger en diens patent uit het jaar 1904 hebben gehoord. De geschiedenis van de techniek is vol voor beelden, dat er altijd weer nieuwe ideeën zijn, die eenvoudig „in de lucht zitten" en die door twee of drie personen na elkaar of ook tegelijkertijd worden uitgedacht. Hülsmeyers persoonlijke tragiek lag daar in, dat hij het radarprincipe te vroeg ont dekt had. De afdeling narcotica-bestrijding der Amsterdamse centrale recherche speurt naar de 24-jarige E. V. uit de hoofdstad, qua uiterlijk een Leidseplein type, die er van verdacht wordt „groothandelaar" in marihuana te zijn. Bekend is dat hij de laatste tijd vrij grote hoeveelheden heeft afgezet. De jongeman weet overigens dat de recher che naar hem speurt en hij is al enkele dagen spoorloos. Na de arrestatie van de fotograaf R. S. van B„ in wiens woning een kilo marihuana in beslag werd ge nomen is voorts nog in Amsterdam-noord aangehouden de zich schrijver noemende 24-jarige B. B., die in een kledingstuk in zijn woning 130 gram marihuana als voor raad aanwezig had. Volgens de recher che heeft de nu gezochte „groothande laar" de beide arrestanten marihuana ge leverd. (Advertentie) In Vijayawada in de Indische staat Andhra zijn vijftig mensen, voor het merendeel Peking-communisten, gearres teerd naar aanleiding van vyf branden die drieduizend arbeiderswoningen in de plaats tussen 10 en 14 juni in. de as hebben gelegd. De leiders van de pro-Peking en pro- Moskou communisten in Andhra hebben beiden de gearresteerde communisten in de steek gelaten, elkaar beschuldigend. De Chinese tak stuurt aan op een na tionaal congres in New Delhi in juli waarop zou moeten worden gekomen tot oprichting van een nieuwe communis tische partij, vrij van de controle van het aan Moskou trouwe bestuur van de In dische cp. In Vijayawada zijn politieversterkingen aangekomen die rondrijden in met radio zenders uitgeruste jeeps en vrachtauto's. Uit de omliggende steden zijn brandweer korpsen aangevoerd. De eerste branden zijn in Vijayawada begonnen op 10 juni, toen minstens dui zend arbeiderswoningen met de grond gelijk gemaakt werden. Een dag latei- werden er vijfhonderd door brand ver nield, en nog drie branden volgden elkaar in de volgende drie dagen op. De rechtbank in Den Haag heeft don derdag een 62-jarige douairière uit Baarn vervoordeeld tot een maand gevangenis straf voorwaardelijk met een proeftijd van drie jaar terzake van flessentrekkerij. Verdachte was ten laste gelegd, dat ze in diverse eerste rangshotels hier te lande eind 1959. op verschillende data in 1961 en in 1962 had gelogeerd zonder de hotel rekening te betalen. Verdachte had mee gedeeld tijdelijk in financiële moeilijk heden te verkeren in terband met de regeling van een erfenis. De officier van justitie had veertien dagen geleden tegen verdachte honderd gulden boete, .subsidiair tien dagen hech tenis en een maand voorwaardelijke ge vangenisstraf met een proeftijd van drie jaar geëist. (Advertentie) Een merkwaardig feit is dat de ram pen alleen dichtbevolkte arbeiderswijken hebben getroffen waar communistische vakbonden domineren De bonden zijn evenals de partijen scherp verdeeld in aanhangers van Moskou en aanhangers van Peking. De branden in Vijayawada zijn gevolgd door paniek, en men heeft de nachten voor alle zekerheid in de buitenlucht doorgebracht. De premier van de staat Andhra, Brahmananda Reddy, heeft ver klaard dat de branden het gevolg zijn van „weloverwogen optreden van de ru ziënde vleugels in de communistische partij". Hij zei het niet met zoveel woor den, maar het was aan weinig twijfel onderhevig dat hij de Peking-commu nisten de lucifer in de hand drukte. Advertentie) Verf zelf .schoenen thuis met 8 kleuren ook wit. Bij uw drogist f 1.95 Luchtverontreiniging is na het roken van sigaretten, waarschijnlijk de voor naamste oorzaak van longkanker, zo heeft het Australisch medisch blad don derdag geschreven. In Engeland ster ven driemaal zoveel mensen aan deze ziekte als in Australië en de hoofdoor zaak is bijna zeker de luchtvervuiling in het industriële Engeland. Opvallend is in dit verband dat in Zuid-Afrika, waar de lucht betrekkelijk weinig verontrei nigd wordt, longkanker veel meer voor komt onder de blanke Britse emigranten dan onder de blanke Zuidafrikanen die ter plaatse geboren zijn. En de Zuid afrikanen hebben de naam de zwaarste sigarettenrokers ter wereld te zijn, aldus het blad

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 13