Austin Healey Sprite:
gunstige veranderingen
Aan
de
rol
M.R.P. streeft naar de vorming
van een Franse centrumpartij
EL-MIOR
1 i
EL-MIOR
Ê—?r
Neem QRK5 BESCHUIT punt uit!
GEEN LIAISON MET DE GAULLISTEN:
Maakt Pinay
een kans?
Lord Beaverbrook niet
alleen krantenmagnaat
{uMtsigareN!
Communisten gaan nu
de bakens verzetten
Geen vervanger
Struikelblok
En de communisten?
Slag om Engeland
Groot vriend
van Churchill
Sprinter
Drie DAF's in de
Coupe des Alpes
Kap
Tips - tips - tips-tips-tips
Geef voorrang voor U
wegrijdt
Verkeer in Ethiopië
houdt nu RECHTS
EDGAR SIGAREN,
fnn
ant
HAARCREME
Bij de dood van een beroemd man
15
DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 12 JUNI 1964
IS
(Advertentie)
De nieuwste Austin Healy Sprite
Mk. III heeft enkele wezenlijke
veranderingen ondergaan, die de
ze niet al te dure Engelse sport
wagen ook aantrekkelijk maken
voor rijders, die de vorige model
len liever naar sportieve jongelui
verwezen. We hebben de ver
schillende BMC-sportjes met ple
zier bereden ('t was eens wat
anders), maar we hebben er nooit
over gedacht een Sprite, bijvoor
beeld als snel en handig reis- en
reportage wagentje, in dienst te
nemen.
De Sprite was voor ons
een amusant sportauto-
tje, met goede rij-eigen-
schappen, een pittig mo
tortje met een matig
prestatievermogen, mi
nimaal comfort, kortom,
een redelijke aanbieding
tegen een billijke prijs.
De laatste uitgave, de
Sprite Mk. III. heeft
evenwel een aanmerke
lijk positievere indruk op
>ns gemaakt. Het was
een verrassing. By de
fabriek hebben de con
structeurs. met behoud
van het "kleine ranke
sportwagenmodel. de
Sprite stevig onder han
den gehad.
De rijkarakteristiek van de Sprite is
geprononceerder geworden. De wagen
heeft een betere wegligging en hij is
koersvaster geworden. Het acceleratie
vermogen is aanzienlijk verbeterd en
de topsnelheid van ongeveer 150 km.
per uur is niet iets om zich voor te
schamen. Onder de kap ligt een 4-cilin-
der van 1098 cc. (de vorige Sprite had
948 cc.).
De krachtbron heeft bij 5750 t.p.m.
een effect van 60 pk. Behalve de gro
tere cilinderinhoud hééft ook en vooral
een gunstiger maximaal koppel (II.7
kgm bij 3250 t.p.m.) ertoe bijgedragen
dat de Sprte n het verkeer prettger
dat de Sprite in het verkeer prettiger
te hanteren is.
In alle versnellingen gedraagt de
wagen zich als een sprinter. Snelle in
haalmanoeuvres, mits goed getimed,
brengen geen risico's met zich mee.
Over de acceleratie waren we vol lof;
van 0-100 km.u. in 15 sec en tot ruim
120 km.u. in minder dan 30 seconden.
De motor is uitermate levendig en hij
heeft alle kenmerken van een sportieve
machine. Jammer was dat hij herhaal,
delijk afsloeg, maar hij liet zich tel
kens weer zo snel starten dat de om
standers er niets van gemerkt hebben.
De Sprite kennende zijn we ervan over
tuigd, dat dit foutje niet Aanmerkend
is voor deze auto. Opvallend is ook de
soepelheid van deze I.I litei kracht
bron. In druk stadsverkeer en in files
is de Sprite even gemaAkanj* in de
hand te houden als elke kieme perso-
d© Grand Tourisme-klasse tot 1000 cc.
ker-Gorris. de Franse équipc Laurent-
Marche en de Belgische Daf-équipe Co-
linet-Malpas hebben ingeschreven voor
de Grand Tourism-klasse tot 1000 cc.
in de uiterst zware bergenrit de
„Coupe des Alpes" die van 22 tot
en met 27 juni zal worden verreden
onder auspiciën van de Mar >tillaanse
automobielclub.
De uit drie etappen bestaande strijd
om de Alpentrofee wordt uitgevochten
in de Hautes Alpes en de Alpes Mari-
times. De rijders krijgen in totaal
liefst 90 cols te verwerken.
In de eerste etappe (Marseille
Cannes: 970 km) 19 cols met een to
taal hoogteverschil van 23.000 meter;
in de tweede etappe (Cannes Cliamo-
nix: 1240 km) 36 cols met een totaal
hooggteverschil van 44.000 meter en in
de derde etappe (Chamonix - Monte
Carlo: 1170 km) 35 cols met een totaal
hoogteverschil van 51.000 meter
De belangrijkste cols zijn: Crois de
Fer, Ornon, La Peinne, Chamroux, Tu-
rini, Grand St. Bernard, Galibier, Alios,
Lautaret, Vars. Izouard, Reste Faux,
Alpe d'Huez. Col Bayard Cayolle Mont
Cenis en Luittel.
In totaal moeten 3380 km worden afge
legd met een uurgemiddelde van onge
veer 60 km.
Alle wagens uitkomend in de G.T.-
klasse zijn in de klassementsproeven on
geacht hun cilinder-inhoud aan precies
dezelfde tijden gebonden. Dit betekent
dat deze proeven juist voor de kietne
wagens uitzonderlijk zwaar zijn.
nenwagen en men kan hem eigenlijk
met minder moeite draaien en parké
ren. De uitrusting met schijfremmen op
de voorwielen heeft het rijden met de
Sprite veiliger gemaakt. Dit soort wa
gens hebben we liever niet met trom-
melremmen.
De besturing is kort en precies. On
effenheden in het wegdek meikt men
nauwelijks aan het stuurwiei. Men kan
de Sprite haarfijn plaatsen en door
bochten sturen. Op dit punt is het een
echte sport. Bij nat weer willen de
achterwielen in scherpe bocaten wel
eens enkele centimeters uit de koers
gaan, maar via het stuur kan men
hierop snel reageren. Na een beetje
oefenen gaat het spelenderwijs. En de
Sprite staat er vrij neutraal tegenover.
De betere vering heeft ook een goede
invloed gehad op het rijkarakter. De
Mark III is veel minder „overstuur"
dan zijn voorgangers. De wegvastheid
en de koersstabiliteit zijn er op voor
uitgegaan
De 4-versnellingsbak (ee~ste nog niet
gesynchroniseerd) kan via de korte
pook op de vloer sportief-snel worden
geschakeld Op de bedieningsinsiru-
menten en het dashboard-arrangement
hebben we geen aanmerkingen. Een
toerenteller is er natuurlijk ook bij.
Sedert de introductie van de eerste
Sprite (Spartaans) is het comfort gaan
deweg verhoogd. De Mk. III heeft
TECHNISCHE gegevens in handlei
dingen vermelden o.m. de compressie-
verhouding van de motor. Wordt deze
b.v. als 6,5 aangegeven, dan betekent
dit dat het aangezogen lucht-benzine-
mengsel op het einde der compressie-
slag in een 6,5 maal kleinere ruimte
is samengeperst. Met het „hoger" wor
den van de compressieverhouding stijgt
ook het rendement van de motor. De
grens wordt bepaald door de tempera
tuur, waarbij het mengsel door zelf
ontbranding tot voortijdige actie komt.
IN een goed verzorgt uiterlijk her
kent men de bezitter of de berijder van
een auto. Door regelmatig onderhoud
en een deskundige behandeling bereikt
u tevens, dat uw auto. en dit slaat
zeker op de carrosserie', een langere
levensduur zal hebben.
PROBEER het verwisselen van een
wiel zo te doen, dat dit u de minste
moeite en tijd kost. Dus achtereenvol
gens: handrem aanzetten, overliggend
wiel blokkeren reserve wiel naast u
klaar leggen, crick plaatsen, wieldop
afhalen, wielmoeren iets losdraaien,
wagen opcrickken, wielmoeren uit
draaien, wiel afnemen, reservewiel op
zetten, wielmoeren met de hand aan
draaien en wel zodanig, dat de kegel
vorm van de moeren concentrisch in
de wielgaten zitten, de moeren kruis
lings vastzetten, wagen laten zaKken,
wielmoeren „natrekken", wieldop op
drukken. reservewiel opbergen, overlig,
gend wiel deblokkeren en de handrem
loszetten.
STOPPEN van een auto kunt u op
verschillende manieren doen. De meest
efficiënte wijze is de navolgende:
neem uw voet van het gaspedaal en
rem zachtjes bij. Even voordat de wa
gen stil zal gaan staan ontkoppelen,
het versnellingshandel op vrij zetten en
de koppeling weer op laten komen. Met
stationnair draaiende motor kunt u
dan zo nodig nog even de rem gebrui
ken.
De heer van S. te Raamsdonksveer
wil graag weten of het juist is, dat
zekeringen in een automobielinstalla
tie zijn aangebracht om te voorkomen
dat de lampen etc. door een kortslui
ting zullen doorbranden. Zo zijn ziens
wijze niet juist mocht zijn verzoekt hij
een nadere uitleg.
Het doorbranden van „stroomverbrui
kers" wordt door de aanwezigheid van
zekeringen niet voorkomen. Het door
branden van een lamp b.v. gebeurt
omdat ze aan de grens van haar le
vensduur is of omdat ze op een te
hoge spanning wordt aangesloten. Ver
geet men het contact af te zetten,
dan zal de warmteontwikkeling in de
bobine zo hoog worden (omdat er geen
onderbrekingen meer plaatsvinden) dat
deze kan verbranden.
De door u bedoelde zekeringen heb
ben dus een heel andere functie en wel
om de leidingen te beschermen tegen
de gevolgen van een eventuele kort
sluiting. Stel dat een stroomdraad naar
een lamp door schuren plaatselijk
blank is geworden en dat deze blanke
plaats contact kan maken met enig
metalen deel van de carrosserie. Het
gevolg hiervan is, dat de stroom, zon
der enige weerstand te ondervinden,
naar de „massa" af kan vloeien,
waarbij de stroomdraad tot smeltens
toe kan worden verhit. De isoiatie
vliegt hierdoor in brand en omdat de
bedrading meestal in bundels ligt zul
len ook de andere draden mede schade
oplopen.
Omdat de stroom vóór de lamp
naar massa gaat wordt de lamp stroom
loos en zal uitgaan. Zoals u ziet is er
van doorbranden dus geen sprake.
draaibare portierramen met ventilatie-
ruitjes gekregen.
De deuren kunnen nu op slot en aan
de buitenkant zitten drukknophandels.
Het uitzicht is verbeterd. De voorruit
is meer gebogen en de stijl is meer
naar achteren geplaatst. Het neerlaten
van de losse kap (vroeger moest deze
worden gedemonteerd) gaat met een
paar handgrepen. Persoonlijk zouden
we een hardtop aanschaffen en deze
er, op een paar zonnige vakantieweken
in het zuiden na, permanent op hou
den. De toevoer van verse buitenlucht
die bij de losse kap verzekerd is, vin
den we ideaal, maar bij hoge snelhe
den wordt het 'klapperen van het doek,
dat bepaald niet geluiddempend is,
irriterend. Maar misschien klinkt spor
tieve rijders dit als muziek in de oren.
Machtig is het sterke windgeruis wel,
maar wat ons betreft liefst voor zo
kort mogelijke tijd. De Cockpic van de
Sprite is aantrekkelijk ingericht voor
twee personen, die het in de kuipvor-
mige goed passende en steun gevende
zetels lange tijd kunnen uithouden. De
kofferruimte is niet groot, maar er kan
toch nog flink wat bagage in. Kleine
reisbenodigdheden kunnen achter de
zittingen worden gedeponeerd. Er kan
hier ook nog een kind worden geplaatst
maar dan is de wagen vol genoeg.
Het benzineverbruik is aan de lage
kant 7 a 8,5 liter op 100 km. De
prijs van de Healy Sprite Mk. Ill is
f 8585,en men heeft voor dit geld
een kleine maar rasechte sportwagen,
die meer presteert dan men zo op het
eerste geizcht zou denken.
mè
v»
PAS OP!
Wegrijdende
automobilist
ziet fietsers
wellicht niet
Nu in vrijwel alle grotere ge
meenten de straten veelal vol
staan met rijen geparkeerde auto's
wordt daar de rijbaan smaller
en de verkeerssituatie minder
overzichtelijk.
Het is juist nu zaak, meent de
ANWB, dat men met extra om
zichtigheid met de auto wegrijdt
uit de parkeerstand. Men dient
dan al het verkeer dus ook
bakfietsen, brommers enz. te
laten voorgaan voordat men weg
rijdt.
Hoewel het uitzicht naar ach
teren wellicht wat wordt ontno
men door andere geparkeerde
auto's, reken er nimmer op dat
het rijverkeer u wel zal zien weg
rijden. Zo'n voor anderen onver
hoedse manoeuvre kan b.v. fiet
sers in smalle straten in levens
gevaar brengen.
Het verkeer in Ethiopië moet voortaan
rechts houden. Om ongelukken te voor
komen werden te Addis Abeba 500 po
litiemannen ingezet en werd een maxi
mumsnelheid van 30 kilometer per uur
ingesteld.
Politiefunctionarissen zeiden dat nodig
was rechts te gaan houden omdat 90
pet. van de door Ethiopië ingevoerde
auto's waren toegerust voor dit weg
verkeer. Voordat de Britten in Ethiopië
kwamen werd in dat land reeds rechts
gehouden
(Advertentie)
Het complete Edgar assortiment: Ideal Bet Elite 16 ct Enorm 20 ct Special 22 ct Extra 25 ct Prima 27 ct Perfect 33 ct Sublime 37 ct Luxe 42 ct
(Van onze Parijse correspondent)
Herhaaldelijk vraagt men ons en die vraag is even begrijpe
lijk als belangrijk hoe het staat met de kansen van de socialistische
burgemeester van Marseille, Gaston Defferre, bij de presidentsver
kiezingen van eind 1965. Is er enige kans, dat hij generaal De Gaulle
van het Elysée verjaagt? Wij geloven aan de veilige kant te zijn met
het antwoord: Defferre legt gewicht in de schaal. Méér niet. Afgezien
van De Gaulle's Atlantische of Europese politiek, die hem nationaal
en internationaal geen goed heeft gedaan, hebben twee feiten de
positie van het tegenwoordige staatshoofd een knak gegeven: de
verschijning van Defferre als tegenkandidaat en De Gaulle's onver
wachte operatie.
linge ziekte van De Gaulle de Fransen
feaullisme hééft ons willen doen
geloven, dat De Qaulle £(*nder slag of
stoot tót president van de republiek
zou worden herkozen. Zó bijster ge
makkelijk zal dat niet gaan. Zonder op
de uitslag van de verkiezingen vooruit
te lopen staat vast, dat drie grote par
tijen, de katholieke M.R.P., de socialis
ten van de S.F.I.O. en de communisten
het parool, zullen uitgeven niet op De
Gaulle te stemmen. Hetzelfde zullen
enkele kleinere partijen doen: liberale
groepen en de P.S.U., de onafhankelijke
Socialistische Partij. In hoeverre dat
parool zal worden opgevolgd moet wor
den afgewacht. Wij komen daar in de
loop van dit artikel op terug.
In de tweede plaats heeft de plotse-
(Advertentie)
0
MET DE PUNTJES OP DE
met het feit geconfronteerd, dat het
staatshoofd 73 is en niet het eeuwige
leven heeft. Een soortgelijke operatie
van De Gaiille's voorganger op het Ely
sée. van René Coty, verliep zonder op
schudding in het land. De behandeling,
die De Gaulle in het ziekenhuis moest
ondergaan, was voor de openbare me
ning een grote schok, zo'n schok, dat
in verband met.een mogelijke fatale af-
ló'öp de minister van' ^Binnenlandse Za
ken een aantal krasse preventieve maat
regelen liet nemen: extra politievërster-
king, mobilisatie van bepaalde Gaullis
tische sectoren en zwarte lijsten van ver
dachte linkse elementen ook uit vakbe
wegingskringen, die onmiddellijk zouden
moeten worden gearresteerd. Zulk een
vaart heeft het gelukkig niét gelopen.
De Gaulle heeft zich hersteld en nam
een aantal weken rust op zijn buitenver
blijf in Eolombey-les-deux-Eglises. In
afwachting van De Gaulle's plannen
beraden zich de drie genoemde partijen:
M.R.P., socialisten en communisten.
De U.N.R., de Gaullistische Partij,
geeft er zich terdege rekenschap van,
dat zij De Gaulle niet zal overleven.
Voor een zo markante figuur als De
Gaulle is geen vervanger van gelijk
formaat beschikbaar.
Het Gaullisme zoekt daarom naar
bondgenoten en meent die in de eerste
plaats te vinden bij de M.R.P., een
christelijke partij met linkse leiders
en linkse militanten, maar met een
overwegend rechts kiezerscorps, dat
uit allerlei overwegingen Gaullistisch
stemt. Wil de M.R.P. niet goedschiks
met het Gaullisme samenwerken, dan
weet De Gaulle wel middelen om de
M.R.P. daartoe te dwingen. De jong
ste kieswetswyziging voor de gemeen
teraadsverkiezingen begin volgend
jaar, kort voor de presidentsverkiezin
gen, is daar een bewijs van.
Het 21e jaarlijkse congres van "de
M.R.P. rond Pinksteren 'in le Touquet
gehouden, is op de Gaullistische aan
zoeken niet ingegaan. De partij is feller
anti-Gaullistisch dan 'ooit. De Gaulle be
hoeft er niet op te rekenen, dat bij een
mogelijke regeringshervorming M.R.P.-
ministers bereid zullen zijn zitting te
nemen in een nieuw kabinet-Pompidou.
De M.R.P. heeft in haar 21ste congres
niet de nadruk gelegd op de presidents
verkiezingen van 1965, maar op de vor
ming van een geheel nieuwe centrum
partij. Eventueel op de vorming van
een combinatie van socialisten, liberalen
en MRP, die een deel vanhun soe
vereiniteit zouden moeten afstaan aan
een supranationaal gezagsorgaan om te
kunnen komen tot één gezamenlijke
tegenkandidaat van De Gaulle. Vandaar,
dat het M.R.P.-congres gereserveerd is
geweest ten opzichte van de kandida
tuur van Defferre. Zou de vorming van
die centrumpartij gelukken, dan zou een
beroep worden gedaan op de oude Pinay,
leider van de conservatieven en van de
boeren, die als kandidaat van socialis
ten, liberalen. M.R.P. en conservatieve
democraten èen behoorlijke kans zou
maken het van De Gaulle te winnen. Of
Pinay daartoe bereid is moet worden
afgewacht. Tot dusver heeft hij noch
duidelijk ja, noch duidelijk neen gezegd.
Of de vorming van die centrumpartij
lukt is de vraag. Wij zien het er nog
niet van komen. 'Veel meer dan in de
grote steden speelt in de provincie nog
altijd een grote rol de oude schoolstrijd,
d.w.z. de staatssubsidie aan het katho
lieke onderwijs. Vóór een katholieke
boer op een socialist of een provinciale
socialist (of liberaal) op een katholiek
stemt, moet er nog heel wat gebeuren.
De machtige bond van onderwijzers staat
op het standpunt van de openbare school
DE GAULLE
die eenheid!
en aangezien de Socialistische Partij
zeer veel onderwijzers telt valt niet in
te zien, hoe zij het zonder verlies van
veel leden en van veel aanhang in het
land eens zou kunnen worden met de
M.R.P. over zelfs gedeeltelijke subsidi
ering van het katholieke onderwijs. Zelfs
Gaston Defferre, die van zijn partij veel
losser staat dan de algemene secretaris
Guy Mollet, heeft voor de schoolstrijd
geen oplossing weten te vinden. De
M.R.P. hoopt voor haar centrumpartij
op me'dewerking van die socialisten, die
volstrekt vijandig staan tegenover een
volksfront met de communisten.
Dat zijn er ongetwijfeld zeer velen,
maar zelfs die velen zullen eerder ge
neigd zijn tijdelijke verkiezingsafspra
ken te maken met de communisten
dan een verhouding aan te gaan met
een centrumpartij, van wie in de toe
komst nog moet blijken, wat zij wil
en waar zij op af stevent.
Veel habgt ook af van de communis
ten. In die partij is een vernieuwing
gaande. Vooral de jongeren laten zich
meer en meer gelden. De oude partij
leider Maurice Thorez is uit het secre
tariaat verdreven. Voor hem is een
soort van erepost gevormd: partijvoor
zitter, maar daar heeft hij het niet
meer alléén voor het zeggen. Nog veel
meer dan in het verleden zullen de
Franse communisten de socialisten pro
beren te verleiden met hen in de huwe
lijksboot te stappen. Ware het .met
die aanbiedingen tot oen eenheidofront
ernst, dan zouden de cummunisten de
kanditatuur van Defferre tegen De Gaul
le moeten steunen en propaganda voor
hem moeten maken. Dat doen zij be
paald niet. Zij dreigen uit te zullen ko
men met een eigen kandidaat, zolang
Defferre weigert met hen te onderhan
delen over een gemeenschappelijk pro
gram. Indirect spelen zij daardoor in de
kaart van De Gaulle. Men mag zich de
vraag stellen, of dat niet de achterbakse
bedoeling is. Op het Elysée ziet Moskou
veel liever een man als De Gaulle,
die met zijn overdreven nationalisme de
gemeenschappelijke markt en de NATO
ondermijnt dan mannen als Defferre of
Pinay. die de solidariteit van het Wes
ten als vlag in top willen hijsen.
Een kandidatuur van Pinay onderstelt,
dat socialisten en M.R.P. het samen
eens worden. Dat zou betekenen, dat de
socialisten hun kandidaat Defferre op
geven, of dat Defferre zich uit eigen
beweging terugtrekt. Noch het een, noch
het ander lijkt waarschijnlijk. Defferre
heeft in zijn eigen partij niet louter
vrienden, maar zij, die hem haten of
uit afgunst dwarsbomen, komen daar
niet openlijk voor uit terwille van de
partij eenheid. Defferres kansen, ook al
heeft hij de sterke communistische per
tij tegen zich, zouden aanmerkelijk stij
gen, wanneer de M.R.P. het kon opbren
gen zijn kandidatuur openlijk te steunen.
Aan de partijleiders van de. M.R.P. ligt
het niet. Zij spraken op het congTes
dezelfde taal als Defferre. Maar - -het
kiezerscorps, niet alleen van de M.R.P.,
is conservatief. Dat heeft De Gaulle in
zijn voordeel. En Gaston Defferre in
zijn nadeel.
(Advertentie)
fant-astischl
fijn
voor
vader!
Exclbsief verkrijgbaar bij de kapper
(Van onze correspondent)
Lord Beaverbrook de bekende Britse
persmagnaat, die op 25 mei zijn 85e
verjaardag vierde, is deze week in zijn
landhuis Cherkley, bij Leatherhead in
Surrey, overleden. Met hem verdwijnt
een van de bekendste figuren uit de
geschiedenis van de wereldpers.
Hij stond aan het hoofd van drie
kranten (oplage 4,5 miljoen) de Daily
Express, de Sunday Express en de Eve
ning Standard en zijn hoge ouderdom
ten spijt, liet hij zich af en toe nog
rechtstreeks met de publikaties in.
Lord Beaverbrook werd als Max Ait-
ken geboren en was de zoon van een
arme dominee in Canada. De jonge Ait
kin wist echter van aanpakken en toen
hij zesentwintig werd, was hij reeds
miljonair.
Later ging Max Aitkin zich ook voor
de politiek interesseren en werd hij we
gens zijn vele inspanningen in de adel
stand verheven. Hij koos toen de naam
Beaverbrook, naai' de ï'ivier in Canada,
waar hij zijn jeugd had doorgebracht.
Hoewel hij wellicht de meest dynami
sche persoon was uit de Britse pers
wereld sedert Lord Northcliff, zal hij
in de ogen van de historici vooral be
kend blijven als de eerste minister voor
vliegtuigbouw. Hij deed de Britse lucht
vaart herleven en het was grotendeels
aan hem te danken dat de Britten zege
vierend uit de slag om Engeland zijn
gekomen.
Op zijn laatste verjaardag stuurde
Churchill hem een boodschap, die luid
de als volgt: „Ik zou willen herhalen
wat ik in 1940 over mijn goede vriend
schreef. Lord Beaverbrook bewees mij
uitstekende diensten. Wanneer het erop
aankwam, bezat hij uitzonderlijke hoe
danigheden. Ik was gelukkig dat ik nu
en dan op hem kon steunen. Nooit
heeft hij gefaald. Door zijn kracht en
zijn genie konden talrijke hinderpalen
overwonnen worden."
Die boodschap werd door Max Aitken,
de zoon van Lord Beaverbrook, voor
de B.B.C. voorgelezen.
Beaverbrook zou geen Beaverbrook
zijn, indien hij ook na de oorlog niet
een grote rol in de Britse politie*. zou
hebben willen spelen. Hij was een ver
woed conservatief en behoorde tot die
genen osder de Engelse politieke figu
ren die reeds vanuit de eerste wereld
oorlog een onoverwinnelijke afkeer van
Duitsland voelden en daardoor hun hou
ding hebben laten bepalen. Beaverbrook
heeft de veranderingen in de politieke
mentaliteit der naoorlogse jaren, vooral
wat betreft het betrekken van de Bonds
republiek Duitsland in het westelijk ver
dedigingssysteem niet kunnen of willen
volgen en zijn anti-Duitse geladenheid
zocht bij menige gelegenheid eèn uit
weg in ongenuanceerde en overtekende
aanvallen op de Duitsers. De na-oorlogse
Britse regeringen waren dan ook her
haaldelijk niet zo happy met ziin pers
campagnes.
Het is intussen wel opmerkelijk, dat
hy met zijn politieke houding ondanks
de enorme oplage van de Beaverbrook-
pers geen wezenlijke invloed op de of
ficiële Engelse houding heeft kunnen
uitoefenen. Wel is hij, in tijdelijk mon-
sterverband met de Labourpers erin ge
slaagd, een deel der openbare mening
in Engeland tegen de E.E.G. en de
Europese integratie op te zetten. Hy
was en bleef daarvan een fel tegen
stander als aanhanger van een inmid
dels historie geworden „splendid isola
tion.,.