Austin Healey Sprite: gunstige veranderingen Aan de rol M.R.P. streeft naar de vorming van een Franse centrumpartij EL-MIOR 1 i EL-MIOR Ê—?r Neem QRK5 BESCHUIT punt uit! GEEN LIAISON MET DE GAULLISTEN: Maakt Pinay een kans? Lord Beaverbrook niet alleen krantenmagnaat {uMtsigareN! Communisten gaan nu de bakens verzetten Geen vervanger Struikelblok En de communisten? Slag om Engeland Groot vriend van Churchill Sprinter Drie DAF's in de Coupe des Alpes Kap Tips - tips - tips-tips-tips Geef voorrang voor U wegrijdt Verkeer in Ethiopië houdt nu RECHTS EDGAR SIGAREN, fnn ant HAARCREME Bij de dood van een beroemd man 15 DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 12 JUNI 1964 IS (Advertentie) De nieuwste Austin Healy Sprite Mk. III heeft enkele wezenlijke veranderingen ondergaan, die de ze niet al te dure Engelse sport wagen ook aantrekkelijk maken voor rijders, die de vorige model len liever naar sportieve jongelui verwezen. We hebben de ver schillende BMC-sportjes met ple zier bereden ('t was eens wat anders), maar we hebben er nooit over gedacht een Sprite, bijvoor beeld als snel en handig reis- en reportage wagentje, in dienst te nemen. De Sprite was voor ons een amusant sportauto- tje, met goede rij-eigen- schappen, een pittig mo tortje met een matig prestatievermogen, mi nimaal comfort, kortom, een redelijke aanbieding tegen een billijke prijs. De laatste uitgave, de Sprite Mk. III. heeft evenwel een aanmerke lijk positievere indruk op >ns gemaakt. Het was een verrassing. By de fabriek hebben de con structeurs. met behoud van het "kleine ranke sportwagenmodel. de Sprite stevig onder han den gehad. De rijkarakteristiek van de Sprite is geprononceerder geworden. De wagen heeft een betere wegligging en hij is koersvaster geworden. Het acceleratie vermogen is aanzienlijk verbeterd en de topsnelheid van ongeveer 150 km. per uur is niet iets om zich voor te schamen. Onder de kap ligt een 4-cilin- der van 1098 cc. (de vorige Sprite had 948 cc.). De krachtbron heeft bij 5750 t.p.m. een effect van 60 pk. Behalve de gro tere cilinderinhoud hééft ook en vooral een gunstiger maximaal koppel (II.7 kgm bij 3250 t.p.m.) ertoe bijgedragen dat de Sprte n het verkeer prettger dat de Sprite in het verkeer prettiger te hanteren is. In alle versnellingen gedraagt de wagen zich als een sprinter. Snelle in haalmanoeuvres, mits goed getimed, brengen geen risico's met zich mee. Over de acceleratie waren we vol lof; van 0-100 km.u. in 15 sec en tot ruim 120 km.u. in minder dan 30 seconden. De motor is uitermate levendig en hij heeft alle kenmerken van een sportieve machine. Jammer was dat hij herhaal, delijk afsloeg, maar hij liet zich tel kens weer zo snel starten dat de om standers er niets van gemerkt hebben. De Sprite kennende zijn we ervan over tuigd, dat dit foutje niet Aanmerkend is voor deze auto. Opvallend is ook de soepelheid van deze I.I litei kracht bron. In druk stadsverkeer en in files is de Sprite even gemaAkanj* in de hand te houden als elke kieme perso- d© Grand Tourisme-klasse tot 1000 cc. ker-Gorris. de Franse équipc Laurent- Marche en de Belgische Daf-équipe Co- linet-Malpas hebben ingeschreven voor de Grand Tourism-klasse tot 1000 cc. in de uiterst zware bergenrit de „Coupe des Alpes" die van 22 tot en met 27 juni zal worden verreden onder auspiciën van de Mar >tillaanse automobielclub. De uit drie etappen bestaande strijd om de Alpentrofee wordt uitgevochten in de Hautes Alpes en de Alpes Mari- times. De rijders krijgen in totaal liefst 90 cols te verwerken. In de eerste etappe (Marseille Cannes: 970 km) 19 cols met een to taal hoogteverschil van 23.000 meter; in de tweede etappe (Cannes Cliamo- nix: 1240 km) 36 cols met een totaal hooggteverschil van 44.000 meter en in de derde etappe (Chamonix - Monte Carlo: 1170 km) 35 cols met een totaal hoogteverschil van 51.000 meter De belangrijkste cols zijn: Crois de Fer, Ornon, La Peinne, Chamroux, Tu- rini, Grand St. Bernard, Galibier, Alios, Lautaret, Vars. Izouard, Reste Faux, Alpe d'Huez. Col Bayard Cayolle Mont Cenis en Luittel. In totaal moeten 3380 km worden afge legd met een uurgemiddelde van onge veer 60 km. Alle wagens uitkomend in de G.T.- klasse zijn in de klassementsproeven on geacht hun cilinder-inhoud aan precies dezelfde tijden gebonden. Dit betekent dat deze proeven juist voor de kietne wagens uitzonderlijk zwaar zijn. nenwagen en men kan hem eigenlijk met minder moeite draaien en parké ren. De uitrusting met schijfremmen op de voorwielen heeft het rijden met de Sprite veiliger gemaakt. Dit soort wa gens hebben we liever niet met trom- melremmen. De besturing is kort en precies. On effenheden in het wegdek meikt men nauwelijks aan het stuurwiei. Men kan de Sprite haarfijn plaatsen en door bochten sturen. Op dit punt is het een echte sport. Bij nat weer willen de achterwielen in scherpe bocaten wel eens enkele centimeters uit de koers gaan, maar via het stuur kan men hierop snel reageren. Na een beetje oefenen gaat het spelenderwijs. En de Sprite staat er vrij neutraal tegenover. De betere vering heeft ook een goede invloed gehad op het rijkarakter. De Mark III is veel minder „overstuur" dan zijn voorgangers. De wegvastheid en de koersstabiliteit zijn er op voor uitgegaan De 4-versnellingsbak (ee~ste nog niet gesynchroniseerd) kan via de korte pook op de vloer sportief-snel worden geschakeld Op de bedieningsinsiru- menten en het dashboard-arrangement hebben we geen aanmerkingen. Een toerenteller is er natuurlijk ook bij. Sedert de introductie van de eerste Sprite (Spartaans) is het comfort gaan deweg verhoogd. De Mk. III heeft TECHNISCHE gegevens in handlei dingen vermelden o.m. de compressie- verhouding van de motor. Wordt deze b.v. als 6,5 aangegeven, dan betekent dit dat het aangezogen lucht-benzine- mengsel op het einde der compressie- slag in een 6,5 maal kleinere ruimte is samengeperst. Met het „hoger" wor den van de compressieverhouding stijgt ook het rendement van de motor. De grens wordt bepaald door de tempera tuur, waarbij het mengsel door zelf ontbranding tot voortijdige actie komt. IN een goed verzorgt uiterlijk her kent men de bezitter of de berijder van een auto. Door regelmatig onderhoud en een deskundige behandeling bereikt u tevens, dat uw auto. en dit slaat zeker op de carrosserie', een langere levensduur zal hebben. PROBEER het verwisselen van een wiel zo te doen, dat dit u de minste moeite en tijd kost. Dus achtereenvol gens: handrem aanzetten, overliggend wiel blokkeren reserve wiel naast u klaar leggen, crick plaatsen, wieldop afhalen, wielmoeren iets losdraaien, wagen opcrickken, wielmoeren uit draaien, wiel afnemen, reservewiel op zetten, wielmoeren met de hand aan draaien en wel zodanig, dat de kegel vorm van de moeren concentrisch in de wielgaten zitten, de moeren kruis lings vastzetten, wagen laten zaKken, wielmoeren „natrekken", wieldop op drukken. reservewiel opbergen, overlig, gend wiel deblokkeren en de handrem loszetten. STOPPEN van een auto kunt u op verschillende manieren doen. De meest efficiënte wijze is de navolgende: neem uw voet van het gaspedaal en rem zachtjes bij. Even voordat de wa gen stil zal gaan staan ontkoppelen, het versnellingshandel op vrij zetten en de koppeling weer op laten komen. Met stationnair draaiende motor kunt u dan zo nodig nog even de rem gebrui ken. De heer van S. te Raamsdonksveer wil graag weten of het juist is, dat zekeringen in een automobielinstalla tie zijn aangebracht om te voorkomen dat de lampen etc. door een kortslui ting zullen doorbranden. Zo zijn ziens wijze niet juist mocht zijn verzoekt hij een nadere uitleg. Het doorbranden van „stroomverbrui kers" wordt door de aanwezigheid van zekeringen niet voorkomen. Het door branden van een lamp b.v. gebeurt omdat ze aan de grens van haar le vensduur is of omdat ze op een te hoge spanning wordt aangesloten. Ver geet men het contact af te zetten, dan zal de warmteontwikkeling in de bobine zo hoog worden (omdat er geen onderbrekingen meer plaatsvinden) dat deze kan verbranden. De door u bedoelde zekeringen heb ben dus een heel andere functie en wel om de leidingen te beschermen tegen de gevolgen van een eventuele kort sluiting. Stel dat een stroomdraad naar een lamp door schuren plaatselijk blank is geworden en dat deze blanke plaats contact kan maken met enig metalen deel van de carrosserie. Het gevolg hiervan is, dat de stroom, zon der enige weerstand te ondervinden, naar de „massa" af kan vloeien, waarbij de stroomdraad tot smeltens toe kan worden verhit. De isoiatie vliegt hierdoor in brand en omdat de bedrading meestal in bundels ligt zul len ook de andere draden mede schade oplopen. Omdat de stroom vóór de lamp naar massa gaat wordt de lamp stroom loos en zal uitgaan. Zoals u ziet is er van doorbranden dus geen sprake. draaibare portierramen met ventilatie- ruitjes gekregen. De deuren kunnen nu op slot en aan de buitenkant zitten drukknophandels. Het uitzicht is verbeterd. De voorruit is meer gebogen en de stijl is meer naar achteren geplaatst. Het neerlaten van de losse kap (vroeger moest deze worden gedemonteerd) gaat met een paar handgrepen. Persoonlijk zouden we een hardtop aanschaffen en deze er, op een paar zonnige vakantieweken in het zuiden na, permanent op hou den. De toevoer van verse buitenlucht die bij de losse kap verzekerd is, vin den we ideaal, maar bij hoge snelhe den wordt het 'klapperen van het doek, dat bepaald niet geluiddempend is, irriterend. Maar misschien klinkt spor tieve rijders dit als muziek in de oren. Machtig is het sterke windgeruis wel, maar wat ons betreft liefst voor zo kort mogelijke tijd. De Cockpic van de Sprite is aantrekkelijk ingericht voor twee personen, die het in de kuipvor- mige goed passende en steun gevende zetels lange tijd kunnen uithouden. De kofferruimte is niet groot, maar er kan toch nog flink wat bagage in. Kleine reisbenodigdheden kunnen achter de zittingen worden gedeponeerd. Er kan hier ook nog een kind worden geplaatst maar dan is de wagen vol genoeg. Het benzineverbruik is aan de lage kant 7 a 8,5 liter op 100 km. De prijs van de Healy Sprite Mk. Ill is f 8585,en men heeft voor dit geld een kleine maar rasechte sportwagen, die meer presteert dan men zo op het eerste geizcht zou denken. mè v» PAS OP! Wegrijdende automobilist ziet fietsers wellicht niet Nu in vrijwel alle grotere ge meenten de straten veelal vol staan met rijen geparkeerde auto's wordt daar de rijbaan smaller en de verkeerssituatie minder overzichtelijk. Het is juist nu zaak, meent de ANWB, dat men met extra om zichtigheid met de auto wegrijdt uit de parkeerstand. Men dient dan al het verkeer dus ook bakfietsen, brommers enz. te laten voorgaan voordat men weg rijdt. Hoewel het uitzicht naar ach teren wellicht wat wordt ontno men door andere geparkeerde auto's, reken er nimmer op dat het rijverkeer u wel zal zien weg rijden. Zo'n voor anderen onver hoedse manoeuvre kan b.v. fiet sers in smalle straten in levens gevaar brengen. Het verkeer in Ethiopië moet voortaan rechts houden. Om ongelukken te voor komen werden te Addis Abeba 500 po litiemannen ingezet en werd een maxi mumsnelheid van 30 kilometer per uur ingesteld. Politiefunctionarissen zeiden dat nodig was rechts te gaan houden omdat 90 pet. van de door Ethiopië ingevoerde auto's waren toegerust voor dit weg verkeer. Voordat de Britten in Ethiopië kwamen werd in dat land reeds rechts gehouden (Advertentie) Het complete Edgar assortiment: Ideal Bet Elite 16 ct Enorm 20 ct Special 22 ct Extra 25 ct Prima 27 ct Perfect 33 ct Sublime 37 ct Luxe 42 ct (Van onze Parijse correspondent) Herhaaldelijk vraagt men ons en die vraag is even begrijpe lijk als belangrijk hoe het staat met de kansen van de socialistische burgemeester van Marseille, Gaston Defferre, bij de presidentsver kiezingen van eind 1965. Is er enige kans, dat hij generaal De Gaulle van het Elysée verjaagt? Wij geloven aan de veilige kant te zijn met het antwoord: Defferre legt gewicht in de schaal. Méér niet. Afgezien van De Gaulle's Atlantische of Europese politiek, die hem nationaal en internationaal geen goed heeft gedaan, hebben twee feiten de positie van het tegenwoordige staatshoofd een knak gegeven: de verschijning van Defferre als tegenkandidaat en De Gaulle's onver wachte operatie. linge ziekte van De Gaulle de Fransen feaullisme hééft ons willen doen geloven, dat De Qaulle £(*nder slag of stoot tót president van de republiek zou worden herkozen. Zó bijster ge makkelijk zal dat niet gaan. Zonder op de uitslag van de verkiezingen vooruit te lopen staat vast, dat drie grote par tijen, de katholieke M.R.P., de socialis ten van de S.F.I.O. en de communisten het parool, zullen uitgeven niet op De Gaulle te stemmen. Hetzelfde zullen enkele kleinere partijen doen: liberale groepen en de P.S.U., de onafhankelijke Socialistische Partij. In hoeverre dat parool zal worden opgevolgd moet wor den afgewacht. Wij komen daar in de loop van dit artikel op terug. In de tweede plaats heeft de plotse- (Advertentie) 0 MET DE PUNTJES OP DE met het feit geconfronteerd, dat het staatshoofd 73 is en niet het eeuwige leven heeft. Een soortgelijke operatie van De Gaiille's voorganger op het Ely sée. van René Coty, verliep zonder op schudding in het land. De behandeling, die De Gaulle in het ziekenhuis moest ondergaan, was voor de openbare me ning een grote schok, zo'n schok, dat in verband met.een mogelijke fatale af- ló'öp de minister van' ^Binnenlandse Za ken een aantal krasse preventieve maat regelen liet nemen: extra politievërster- king, mobilisatie van bepaalde Gaullis tische sectoren en zwarte lijsten van ver dachte linkse elementen ook uit vakbe wegingskringen, die onmiddellijk zouden moeten worden gearresteerd. Zulk een vaart heeft het gelukkig niét gelopen. De Gaulle heeft zich hersteld en nam een aantal weken rust op zijn buitenver blijf in Eolombey-les-deux-Eglises. In afwachting van De Gaulle's plannen beraden zich de drie genoemde partijen: M.R.P., socialisten en communisten. De U.N.R., de Gaullistische Partij, geeft er zich terdege rekenschap van, dat zij De Gaulle niet zal overleven. Voor een zo markante figuur als De Gaulle is geen vervanger van gelijk formaat beschikbaar. Het Gaullisme zoekt daarom naar bondgenoten en meent die in de eerste plaats te vinden bij de M.R.P., een christelijke partij met linkse leiders en linkse militanten, maar met een overwegend rechts kiezerscorps, dat uit allerlei overwegingen Gaullistisch stemt. Wil de M.R.P. niet goedschiks met het Gaullisme samenwerken, dan weet De Gaulle wel middelen om de M.R.P. daartoe te dwingen. De jong ste kieswetswyziging voor de gemeen teraadsverkiezingen begin volgend jaar, kort voor de presidentsverkiezin gen, is daar een bewijs van. Het 21e jaarlijkse congres van "de M.R.P. rond Pinksteren 'in le Touquet gehouden, is op de Gaullistische aan zoeken niet ingegaan. De partij is feller anti-Gaullistisch dan 'ooit. De Gaulle be hoeft er niet op te rekenen, dat bij een mogelijke regeringshervorming M.R.P.- ministers bereid zullen zijn zitting te nemen in een nieuw kabinet-Pompidou. De M.R.P. heeft in haar 21ste congres niet de nadruk gelegd op de presidents verkiezingen van 1965, maar op de vor ming van een geheel nieuwe centrum partij. Eventueel op de vorming van een combinatie van socialisten, liberalen en MRP, die een deel vanhun soe vereiniteit zouden moeten afstaan aan een supranationaal gezagsorgaan om te kunnen komen tot één gezamenlijke tegenkandidaat van De Gaulle. Vandaar, dat het M.R.P.-congres gereserveerd is geweest ten opzichte van de kandida tuur van Defferre. Zou de vorming van die centrumpartij gelukken, dan zou een beroep worden gedaan op de oude Pinay, leider van de conservatieven en van de boeren, die als kandidaat van socialis ten, liberalen. M.R.P. en conservatieve democraten èen behoorlijke kans zou maken het van De Gaulle te winnen. Of Pinay daartoe bereid is moet worden afgewacht. Tot dusver heeft hij noch duidelijk ja, noch duidelijk neen gezegd. Of de vorming van die centrumpartij lukt is de vraag. Wij zien het er nog niet van komen. 'Veel meer dan in de grote steden speelt in de provincie nog altijd een grote rol de oude schoolstrijd, d.w.z. de staatssubsidie aan het katho lieke onderwijs. Vóór een katholieke boer op een socialist of een provinciale socialist (of liberaal) op een katholiek stemt, moet er nog heel wat gebeuren. De machtige bond van onderwijzers staat op het standpunt van de openbare school DE GAULLE die eenheid! en aangezien de Socialistische Partij zeer veel onderwijzers telt valt niet in te zien, hoe zij het zonder verlies van veel leden en van veel aanhang in het land eens zou kunnen worden met de M.R.P. over zelfs gedeeltelijke subsidi ering van het katholieke onderwijs. Zelfs Gaston Defferre, die van zijn partij veel losser staat dan de algemene secretaris Guy Mollet, heeft voor de schoolstrijd geen oplossing weten te vinden. De M.R.P. hoopt voor haar centrumpartij op me'dewerking van die socialisten, die volstrekt vijandig staan tegenover een volksfront met de communisten. Dat zijn er ongetwijfeld zeer velen, maar zelfs die velen zullen eerder ge neigd zijn tijdelijke verkiezingsafspra ken te maken met de communisten dan een verhouding aan te gaan met een centrumpartij, van wie in de toe komst nog moet blijken, wat zij wil en waar zij op af stevent. Veel habgt ook af van de communis ten. In die partij is een vernieuwing gaande. Vooral de jongeren laten zich meer en meer gelden. De oude partij leider Maurice Thorez is uit het secre tariaat verdreven. Voor hem is een soort van erepost gevormd: partijvoor zitter, maar daar heeft hij het niet meer alléén voor het zeggen. Nog veel meer dan in het verleden zullen de Franse communisten de socialisten pro beren te verleiden met hen in de huwe lijksboot te stappen. Ware het .met die aanbiedingen tot oen eenheidofront ernst, dan zouden de cummunisten de kanditatuur van Defferre tegen De Gaul le moeten steunen en propaganda voor hem moeten maken. Dat doen zij be paald niet. Zij dreigen uit te zullen ko men met een eigen kandidaat, zolang Defferre weigert met hen te onderhan delen over een gemeenschappelijk pro gram. Indirect spelen zij daardoor in de kaart van De Gaulle. Men mag zich de vraag stellen, of dat niet de achterbakse bedoeling is. Op het Elysée ziet Moskou veel liever een man als De Gaulle, die met zijn overdreven nationalisme de gemeenschappelijke markt en de NATO ondermijnt dan mannen als Defferre of Pinay. die de solidariteit van het Wes ten als vlag in top willen hijsen. Een kandidatuur van Pinay onderstelt, dat socialisten en M.R.P. het samen eens worden. Dat zou betekenen, dat de socialisten hun kandidaat Defferre op geven, of dat Defferre zich uit eigen beweging terugtrekt. Noch het een, noch het ander lijkt waarschijnlijk. Defferre heeft in zijn eigen partij niet louter vrienden, maar zij, die hem haten of uit afgunst dwarsbomen, komen daar niet openlijk voor uit terwille van de partij eenheid. Defferres kansen, ook al heeft hij de sterke communistische per tij tegen zich, zouden aanmerkelijk stij gen, wanneer de M.R.P. het kon opbren gen zijn kandidatuur openlijk te steunen. Aan de partijleiders van de. M.R.P. ligt het niet. Zij spraken op het congTes dezelfde taal als Defferre. Maar - -het kiezerscorps, niet alleen van de M.R.P., is conservatief. Dat heeft De Gaulle in zijn voordeel. En Gaston Defferre in zijn nadeel. (Advertentie) fant-astischl fijn voor vader! Exclbsief verkrijgbaar bij de kapper (Van onze correspondent) Lord Beaverbrook de bekende Britse persmagnaat, die op 25 mei zijn 85e verjaardag vierde, is deze week in zijn landhuis Cherkley, bij Leatherhead in Surrey, overleden. Met hem verdwijnt een van de bekendste figuren uit de geschiedenis van de wereldpers. Hij stond aan het hoofd van drie kranten (oplage 4,5 miljoen) de Daily Express, de Sunday Express en de Eve ning Standard en zijn hoge ouderdom ten spijt, liet hij zich af en toe nog rechtstreeks met de publikaties in. Lord Beaverbrook werd als Max Ait- ken geboren en was de zoon van een arme dominee in Canada. De jonge Ait kin wist echter van aanpakken en toen hij zesentwintig werd, was hij reeds miljonair. Later ging Max Aitkin zich ook voor de politiek interesseren en werd hij we gens zijn vele inspanningen in de adel stand verheven. Hij koos toen de naam Beaverbrook, naai' de ï'ivier in Canada, waar hij zijn jeugd had doorgebracht. Hoewel hij wellicht de meest dynami sche persoon was uit de Britse pers wereld sedert Lord Northcliff, zal hij in de ogen van de historici vooral be kend blijven als de eerste minister voor vliegtuigbouw. Hij deed de Britse lucht vaart herleven en het was grotendeels aan hem te danken dat de Britten zege vierend uit de slag om Engeland zijn gekomen. Op zijn laatste verjaardag stuurde Churchill hem een boodschap, die luid de als volgt: „Ik zou willen herhalen wat ik in 1940 over mijn goede vriend schreef. Lord Beaverbrook bewees mij uitstekende diensten. Wanneer het erop aankwam, bezat hij uitzonderlijke hoe danigheden. Ik was gelukkig dat ik nu en dan op hem kon steunen. Nooit heeft hij gefaald. Door zijn kracht en zijn genie konden talrijke hinderpalen overwonnen worden." Die boodschap werd door Max Aitken, de zoon van Lord Beaverbrook, voor de B.B.C. voorgelezen. Beaverbrook zou geen Beaverbrook zijn, indien hij ook na de oorlog niet een grote rol in de Britse politie*. zou hebben willen spelen. Hij was een ver woed conservatief en behoorde tot die genen osder de Engelse politieke figu ren die reeds vanuit de eerste wereld oorlog een onoverwinnelijke afkeer van Duitsland voelden en daardoor hun hou ding hebben laten bepalen. Beaverbrook heeft de veranderingen in de politieke mentaliteit der naoorlogse jaren, vooral wat betreft het betrekken van de Bonds republiek Duitsland in het westelijk ver dedigingssysteem niet kunnen of willen volgen en zijn anti-Duitse geladenheid zocht bij menige gelegenheid eèn uit weg in ongenuanceerde en overtekende aanvallen op de Duitsers. De na-oorlogse Britse regeringen waren dan ook her haaldelijk niet zo happy met ziin pers campagnes. Het is intussen wel opmerkelijk, dat hy met zijn politieke houding ondanks de enorme oplage van de Beaverbrook- pers geen wezenlijke invloed op de of ficiële Engelse houding heeft kunnen uitoefenen. Wel is hij, in tijdelijk mon- sterverband met de Labourpers erin ge slaagd, een deel der openbare mening in Engeland tegen de E.E.G. en de Europese integratie op te zetten. Hy was en bleef daarvan een fel tegen stander als aanhanger van een inmid dels historie geworden „splendid isola tion.,.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 17