Der Dicke: Duitse kwesties
niet in de doofpot stoppen
'n klasse apart!
O PITTIGE
SIGARETTEN 1,25
Mijnwet continentaal plat
bij Tweede Kamer ingediend
Nog meer miljoenen mensen
steeds minder ruimte...
m
SANDALEN
ERHARD EN JOHNSON MORGEN BIJEEN Noodweer eist
vele
slachtoffers
NEDERLANDS STEDELIJKE ONTWIKKELING
8»
Agenda:
Pas als deze opgelost zijn
is ontspanning mogelijk
Hoe zullen we straks leven
en wonen angstdroom
r
Duitsers betwisten Nederlands deel
Flexibele plannen
Snel kiezen
1. Kennedy-ronde
2. Oost-Europa
3. Rusland-China
4. Zuidoost-Azië
Geen initiatief
1. Kennedy-ronde
2. Oost-Europa
3. Rusland-China
4. Zuidoost-Azië
Indonesië neemt
Brits bezit over
Winstaandeel
voor de staat
is mogelijk
top-punt
van hollandse
helderheid!
löpff
voor koud vier dubbeltjes
per echte liter (en nog elke
dag thuisbezorgd ook)
Volte gevreesd
en gezocht
Vergunningen
Prof Zijlstra meent:
economische
toekomst zorgelijk
Winstaandeel
maten 29 t/m 48
DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 11 JUNI 1964
Btf de besprekingen die de Wcstduitse
bondskanselier Lwdivig Erhard deze
week in Washington zal voeren met pre
sident Johnson, zal het bepalen van een
tydstip voor de volgende westelyke stap
tot oplossing van de Berltfnse crisis het
belangrijkste punt van bespreking zyn.
De bondskanselier zal met de Ameri
kaanse president de discussie voortzet
ten, die een maand geleden tijdens de
conferentie van NAVO-ministers in Den
Haag werd geopend, maar niet afgeslo
ten werd.
De Westduitse minister van buiten
landse zaken, Schroeder kon daar niet
de steun van Duitslands belangrijkste
bondgenoten verwerven voor een Wes
ters initiatief inzake de Berlijnse kwes
tie. Hij kreeg een verklaring, waarin
het recht tot zelfbeschikking val alle
Duitsers werd ondersteund, maar waar
in de tijd hiervoor niet werd genoemd.
Erhard zal volgens regeringsfunktiona-
rissen bij Johnson niet aandringen op
een nieuw initiatief in de Duitse kwes
tie. Hij zou slechts zekerheid willen heb
ben. dat als Moskou zich bereid toont
tot een werkelijke internationale ontspan
ning. het Westen dan zal aandringen
dit de baseren op het zelfbeschikkings
recht voor de Duitsers en duidelijke vei
ligheidsmaatregelen voor Berlijn.
De kanselier wil, dat de Duitse kwes
tie niet over het hoofd wordt gezien en
dat het Moskou duidelijk wordt gemaakt,
dat oplossing van de Duitse kwestie de
sleutel tot vermindering van de span
ning vormt.
Na een tweedaags officieel bezoek
aan Canada zal Erhard vrijdag John
son voor de derde maal sinds beider
ambtsaanvaarding ontmoeten.
De Amerikaanse regering gelooft,
dat een Westers plan voor Duitsland
zelf belangrijker is dan de vaststelling
van het tijdstip van indiening ervan.
Erhard meent, dat het tijdstip belang
rijker is.
Volgens waarnemers verwacht hij niet
(Advertentie)
dat Johnson tijdens de verkiezingscam
pagne een initiatief tot oplossing van de
Duitse kwestie zal nemen, maar zijn
voorwaarden tot een overeenkomst met
Moskou wil hij door zijn bondgenoten
aanvaard zien.
Erhard zou ook van plan zijn de
Amerikaanse president te antwoorden
op diens advies, gegeven in een inter
view met een tijdschrift uit München,
om rekening te houden met de Russi
sche vrees voor een herbewapend Duits
land. Dit standpunt werd in Duitsland
van alle kanten heftig bekritiseerd.
De kanselier zal aanvoeren, dat Rus-
lands beste garantie tegen een Duitse
aanval het lidmaatschap van de NAVO
is. Als de Russen echter instemmen met
een Duitse hereniging, dan zal zeker
rekening worden gehouden met Rus-
lands veiligheidszorgen.
Dit standpunt heeft de bondskanselier
reeds verscheidene malen ingenomen.
Rusland tracht voordeel te behalen
uit de mogelijkheden van een Ameri
kaans-Duits gesprek. Het is bekend, dat
Erhard diplomatie onder vier ogen bo
ven alle andere soorten verkiest en de
Russen trachten nu de kanselier tot,
tot een gesprek met Kroestjev te be
wegen.
Erhard is tot dusverre nog niet op
het Russische aanbod ingegaan maar
volgens de meesten van zijn adviseurs
zal hij nog vóór de algemene verkie
zingen van september 1965 een regeling
voor een ontmoeting met Kroestjev wil
len treffen
Verdere punten van bespreking zullen
waarschijnlijk vormen: Erhard meent,
dat deze onderhandelingen niet zul-
mislukken door een Duitse weige
ring om thans een vaste Europese
graanprijs te aanvaarden. Volgens funk-
tionarissen meent Erhard. dat de Ame
rikanen en de Canadezen voornamelijk
een gegarandeerde toegang tot de Eu
ropese markt en een gegarandeerd aan
deel in de toename van de graanuit-
voer willen hebben. Hij gelooft niet,
dat men dit alleen door een vastge
steld e prijs kan verwerven.
Wat betreft de kwestie-Sudetenland
zal de bondskanselier verzekeren, dat
ondanks de verklaringen van juristen
over de waarde van het verdrag van
München waarbij Sudetenland aan Duits
land werd afgestaan, West-Duitsland
geen territoriale vorderingen heeft op
Tsjechoslowakije.
De Westduitse houding tegenover Zuid-
Slavië is volgens Erhard zo soepel ge
weest als maar mogelijk was. West
Duitsland zou alles gedaan hebben om
de betrekkingen met dit land te verbe
teren, maar de Zuidslaviërs zouden
steeds hogere eisen stellen.
Erhard aanvaardt de Amerikaanse
theorie, dat Rusland in het geschil met
China gesteund moet worden, niet. Hij
gelooft, dat Rusland een even gevaar
lijke vijand voor het Westen blijft. De
bondskanselier wil plannen tot uitbrei
ding van de handel met Communistisch
China ontvouwen maar hij zal tevens
verlangen, dat elke stap, die een wes
telijk land tegenover Communistisch
China wil ondernemen, in overeenstem
ming met zijn bondgenoten moet geschie
den. Erhard zou minder gebelgd zijn
over de feitelijke Franse erkenning van
Communistisch China, als wel over de
wijze, waarop dit gebeurde, namelijk
zonder vooroverleg met de bondgenoten.
De kanselier zal positief reageren op
het Amerikaanse verzoek aan NAVO
landen de hulp aan Zuid-Vietnam uit
te breiden. Hij zal Johnson waarschijn
lijk meedelen, dat West-Duitsland een
civiel hospitaalschip naar dat land zal
zenden, maar het zal geen militaire
bijstand in welke vorm ook, verschaf
fen.
Erhard zal voor de derde maal Ca
nada bezoeken, maar voor de eerste
maal als regeringshoofd. Van het be
zoek, dat officieel is, zal dan ook slechts
een dag worden gebruikt om politie
ke besprekingen te voeren. Volgens di
plomatieke kringen zijn er geen grote
problemen tussen beide landen
Erhard zal zijn ambtgenoot," Lester
Pearson waarschijnlijk polsen over de
kwestie-China en over het inrichten van
waarnemingsposten aan beide zijden
van het ijzeren gordijn.
Erhard heeft belangstelling voor pre
mier Pearsons plannen tot vorming van
een internationale vredesmacht. De rege.
ring in Bonn zou volgens waarnemers
bereid zijn in de kosten van zo'n le
ger bij te dragen maar zou niet wen
sen, dat een vredesmacht de Ameri
kaanse Franse en Britse troepen in
West-Berlijn zou vervangen.
Als gevolg van overstromingen in Mon
tana zfjn zeker 30 mensen om het leven
gekomen en worden 50 anderen vermist,
aldus het departement voor verkeerswe
gen in deze Amerikaanse staat. In Italië
kwamen 20 mensen om en in Grieken
land kostte het noodweer aan negen men
sen het leven.
Zegslieden van het bureau voor civiele
defensie zeiden dat in een melding van
een radio-amateur te Browning, een klei
ne stad op ongeveer 240 kilometer afstand
van Great Falls, was gezegd dat men 13
lijken had gevonden en dat 12 andere
mensen uit het gebied werden vermist.
Duizenden mensen verlieten hun wonin
gen en tientallen anderen werden door
het water geïsoleerd.
Het peil in de rivieren in de Ameri
kaanse staat Montana is woensdag gaan
zakken. Twee dagen heeft het verwoes
tende water grote schade aangericht
mensenlevens geëist en duizenden men
sen dakloos gemaakt.
De machtige rivier de Missouri bleef
nog enigszins stijgen, maar in mindere
mate dan gisteren, zodat wordt gehoopt
dat ook deze rivier spoedig over zijn
hoogste stand heen zal zijn.
Volgens officiële mededelingen zijn tot
nog toe 28 mensen om het leven geko
men, maar gevreesd moet worden dat de
dodenlijst nog langer zal worden. Of
ficieel worden er 115 mensen vermist.
De rivier Sun is over zijn piek heen.
Bij het buiten zijn oevers treden van de
Sun zijn in Great Falls 200 huizen tot
aan de daken in het water komen te
staan. Hierbij zijn 2000 mensen uit hun
huizen verdreven. Er zijn een 40-tal boten
van particulieren bij de evacuatie inge
schakeld.
Verwacht wordt dat het nog wel drie
tot vier weken zal duren voor het juiste
aantal slachtoffers bekend is. Voorlopig
wordt de schade geschat op 10 miljoen
dollar.
Volgens voorlopige cijfers werden na
het noodweer, dat in de nacht van maan
dag op dinsdag het noorden van Italië
heeft getroffen, omstreeks vijftig men
sen gewond; bovendien wordt nog een
aantal mensen vermist, merendeels vis
sers. De opsporingen naar hen duren
voort. De materiële schade wordt geschat
op ongeveer twaalf miljoen gulden. Er is
een groot aantal daklozen.
In noord-Griekenland zijn zeven men
sen door de bliksem getroffen en twee
verdronken in Thracië, nadat de rivier
de Naritsa buiten haar oevers was ge
treden.
Het officiële Indonesische persbureau
Antara heeft woensdag bekendgemaakt
dat de Indonesische regering gereed is om
102 Britse plantages over te nemen, die
over het hele land verspreid liggen. Het
bureau zei er niet bij uit welke bron
het dit nieuws had, maar wel dat het
voornaamste probleem op het ogenblik
de financiering van de plantages is.
De Indonesische regering heeft onlangs
de Britse rubber- en theeplantages van
P. and T. Lands overgenomen. Er gingen
al enige tijd geruchten dat stappen voor
de overneming van de resterende bezit
tingen werden gedaan.
De Indonesische minister van onroe
rend goed, Frans Seda, heeft verklaard
dat de overneming van buitenlandse
plantages voor de Indonesische regering
een principekwestie is en afhankelijk is
van politieke factoren en van de betrek
kingen tussen Indonesië en de betrokken
landen.
(Advertentie)
GOLD STAR
(Advertentie)
(Van onze parlementaire redactie)
Minister Andriessen (econ. za
ken) heeft bij de Tweede Kamer
een ontwerp „mijnwet continentaal
plat" ingediend. Dit wetsontwerp
- een soort raamwet - bevat een
regeling voor het onderzoek naar
en de ontginning van delfstoffen
in, op of boven het deel van het
(Van onze verslaggever)
In 1970, al over enkele jaren dus, zullen we in Nederland met circa
13 miljoen mensen huizen, nog eens tien jaar later zullen het er 15 miljoen
zijn en rond de komende eeuwwisseling zijn er waarschijnlijk zo'n 20 mil
joen Nederlanders.
Waar moeten we al die mensen in ons kleine land, al zo vol en zo
nauw, gaan laten? De toekomstige uitbouw van de moderne welvaartsstaat
is een droombeeld, waarin we ons verlustigen, maar de vraag: „hoe zullen
we dan wonen, hoe zullen we leven en ons ontspannen?", is een nacht
merrie aan het worden.
Aan dit probleem heeft de Nederlandsche Maatschappij voor Nijverheid
en Handel (gisteren in Nijmegen) haar 81e jaarvergadering gewijd.
„De stedelijke ontwikkeling in Neder
land" vormt een dankbaar onderwerp
om er een dag lang in een wat duistere
schouwburg over te praten en er zelfs
het hoofd helemaal bij te houden, ook
al is het buiten het heerlijkste zomer
weer. En zeker wanneer er, zoals gis
teren, in gewoon Nederlands over ge
sproken wordt, en niet in het jargon van
planologen en sociologen.
Drie inleiders hadden een gedegen
preadvies uitgebracht: prof. dr. W. Stei-
gengan, hoogleraar planologie aan de
gemeentelijke Universiteit van Amster
dam, jhr. ir. J. de Ranitz, stedebouw-
kundige en prof. dr. S. O. van Poelje,
directeur van de Vereniging van Neder
landse Gemeenten.
Hoewel hun preadviezen (waarover
wij reeds eerder schreven) en de in de
vergadering van gisteren gegeven toelich
tingen daarop het probleem van de ste
delijke ontwikkeling slechts in ruwe lij
nen aanduiden („we beschikken nog niet
over het nodige instrumentarium om een
definitieve beleidslijn op te stellen")
hebben zij gedrieën de kwestie wel vol
komen integraal gesteld. En tevens zo
duidelijk dat wie nog niet beangst mocht
zijn door de gedachte hoe we de steeds
sneller slinkende ruimte in Nederland
met een snel groeiend aantal mensen
moeten gaan delen, het gisteren beslist
wel geworden is.
Nederland is reeds het dichtst be
volkte land ter wereld. Tegenover 360
inwoners per vierkante kilometer staan
er 300 in geheel West-Europa. Als de
Verenigde Staten zo dicht bevolkt waren
als ons land, dan zou daar een aantal
mensen wonen ter grootte van de ge
hele wereldbevolking, aldus prof. Stei-
genga.
Er is geen enkele reden om t« veron
derstellen dat de bevolkingsgroei op een
bepaald punt zal eindigen. We maken nu
prognoses voor 15 en al voor 20 miljoen
inwoners. Daarbij hoeft het niet te blij
ven. Het is dan ook noodzakelijk flexi
bele plannen te maken, zodat aanpassing
mogelijk blijft. Bij een verkeerde plan
ning van de toekomstige stedelijke ont
wikkeling zullen we bij relatief lage be
volkingscijfers met een „onleefbaar land"
zitten.
Dat maken van plannen is dringend
nodig, betoogde de Amsterdamse hoog
leraar, want een ongeleide .uitwaaiering'
van de steden kunnen we ons niet meer
veroorloven. Het gevaar voor aantas
ting van de open ruimten, nodig voor
een verantwoord toekomstig urbanisatie
proces, is daarvoor te groot.
Jhr. De Ranitz ging vooral in op de
humanitaire aspecten van de bevolkings
groei en de verstedelijking van het land.
De volte, zo stelde hij, wordt ernstig
gevreesd, maar tegelijkertijd wordt ze
gewild, zelfs gezocht. De volte wordt ge
ëxploiteerd en „verkocht". Volle ber
men, volle trottoirs, volle winkels: ze
hinderen en voldoen meteen aan veler
behoefte aan „gezelligheid".
In zijn preadvies heeft jhr. De Ranitz
een opsomming gegeven van een aantal
mogelijkheden bij de „distributie van de
ruimte" welke noodzakelijk wordt. Men
kan, zo illustreert hij, een aantal regio
nale concentraties over het gehele land
spreiden, waarbij elke provincie zijn
deel krijgt. Een tweede mogelijkheid is
„linten" van industriesteden te scheppen,
gescheiden door recreatieve bufferzones
en tezamen „guirlandes" over het land
vormen.
Met nadruk verwerpt jhr. De Ranitz
een verdere opvulling van de Randstad
Holland. Zijn voorkeur gaat uit naar
een spreiding over drie hoofdgebieden:
de Randstad (mèt „groene zone"), Twen
te en in het zuiden een agglomeratie
Einhoven als hoofdindustrie- en woon
gebied.
Hij pleitte ook voor steden van niet
meer dan honderd- tot tweehonderddui
zend inwoners, in stedengroepen van
niet meer dan 1 a 2 miljoen mensen.
Een opmerkelijke stelling was dat hij
de totale Nederlandse stedelijke ontwik
keling afgesteld wilde zien op het na
tionale hoofdcentrum, Amsterdam. Daar
over is discussie - met Rotterdammers -
mogelijk, En die was er dan ook
Jhr. De Ranitz toonde zich niet pes
simistisch: de bevolkingsexplosie die
meer mensen en andere mensen oplevert,
behoeft Nederland niet te noodzaken tot
het bouwen van steden die, volgens een
snijdend citaat „de grootste menselijke
vuilverbranding" zullen vormen.
Maar een snelle keuze is nodig, betoog
de hij. „Kies voordat de chaos een feit is.
En laat het publiek kijken in de keuken
van de planologen".
99
„Meer mensen betekent ook „meer
wensen", zei prof. Van Poeije. Het prog
nosecijfer van 20 miljoen Nederlanders
rond de eeuwwisseling stelde hij betrek
kelijk door op te merken dat één Neder
lander van nu minstens driemaal zoveel
behoeften heeft als een uit de vorige
eeuw. De mens van rond het jaar 2000
zal zijn behoeften, ten opzichte van de
onze, nog vermenigvuldigd hebben.
„Twaalf miljoen mensen beheren is al
zo moeilijk" aldus prof. Van Poelje. Hij
vroeg zich af hoe het dan moet als er
nog eens 8 miljoen bijgekomen zijn
20 miljoen mensen met voor 60 miljoen
noten op hun zang!
De toekomstige mens zal, om zijn gro
ter behoeften, meer sociale en bestuur
lijke aandacht vragen. Hij zal beter (dat
is: niet kleinbehuisd) willen wonen. Hij
zal zich meer en beter willen ontspan
nen. Daarvoor is ruimte nodig.
„Van een welvaartsstaat gaan we wel
licht naar de recreatiestaat. Voor die
recreatie is een tuinstadstaat nodig, en
dat zal .wel wat worden: weinig tuin,
veel stad en nog meer staat" merkte
prof. Van Poelje op.
De toekomstige stedelijke ontwikkeling
kan men zien als een droevig alternatief:
wonen in een „olievlek" (een steeds maar
verder uitdijende stadsbebouwing zoals
Londen of Parijs) of in een .blokkendoos',
zoals New York is.
Het compromis is niet gemakkelijk te
vinden. Bij het zoeken naar .de oplossing
moet volgens prof. Van Poelje rekening
worden gehouden met de specifieke ei
genschappen van Nederland en de Ne
derlanders geen „slaapsteden" of zelfs
„slaapdistricten", ook geen echte metro
polen.
[continentaal plat dat onder
I Noordzee is gelegen en waarop
Nederland souvereine rechten
heeft.
Het wetsontwerp gaat niet in op de
precieze afbakening van het deel van het
plat waarover Nederland soevereine
rechten heeft. Deze materie is geregeld
in het in 1958 gesloten internationaal ver
drag van Genève inzake het continen
taal plat. Niettemin betwist West-Duits
land Nederland een deel van de ons land
toekomende 62.000 km2, zich daarbij be
roepend op bijzondere omstandigheden
Nederland accepteert deze niet en in
uiterste instantie zal het internationaal
gerechtshof wellicht om een uitspraak
worden benaderd.
Het ingediende wetsontwerp vindt zijn
aanleiding in de grote belangstelling die
er de laatste jaren is ontstaan voor de
opsporing van aardolie en aardgas op de
Noordzee, mede door de Groningse aard
gasvondsten. Er is inmiddels reeds aan
een tiental maatschappijen toestemming
verleend om door geofysische onderzoe
kingen een eerste verkenning van het
betrokken gebied uit te voeren. Die on
derzoekingen zijn in volle gang en dat
maakte een spoedige totstandkoming van
een specifieke regeling voor het conti
nentaal plat van belang. Minister An
driessen vond het namelijk om verschil
lende redenen niet wenselijk de huidige
van 2810 daterende mijnwet op het con
tinentaal plat van toepassing te verkla
ren.
Het thans Ingediende wetsontwerp stelt
met nadruk hetge enook internatio
naal algemeen wordt aanvaardt dat
alle delfstoffen die in of op het plat aan
wezig zün de staat behoren. De
eigendom echter van delfstoffen die met
gebruik van een vergunning worden ge
wonnen gaat over op de houder van een
wonnings-vergunning.
Het wetsontwerp bevat regels voor on
derzoekingen naar de aanwezigheid van
delfstoffen en voor de winning ervan. In
aan een zekere termijn gebonden ver
gunningen, die hiervoor nodig zijn. wor
den het tijdvak bepaald en het deel of
delen van het continentaal plat waarvoor
deze vergunningen gelden. Ook kunnen
in de vergunningen beperkingen en voor
schriften worden opgenomen, w.o. de
verplichting tot betaling van een zeker
periodiek oppervlakterecht aan de over
heid.
In tegenstelling tot bij het verken-
ningsonderzoek zullen de vergunningen
voor opsporingsonderzoek en voor win
ning exclusieve rechten voor de houders
doen ontstaan*
Voor de winning betekent dit, dat voor
een areaal, waarvoor een vergunning
geldt, geen tweede vergunning voor het
winnen van diezelfde delfstof kan worden
verleend. T.a.v. een opsporingsvergun
ning houdt de exclusiviteit het volgende
in: in een opsporingsvergunning moeten
de delfstoffen worden vermeld ten aan
zien waarvan de houder recht van voor
rang bezit bij het verkrijgen van een
winningsvergunning. Is een opsporings
vergunning voor een bepaald gebied ver
leend, dan kan wel voor datzelfde ge
bied aan een ander een tweede opspo
ringsvergunning worden verleend. Maar
aan die ander kan dan t.a.v. de delfstof
fen, die in de eerste opsporingsvergun-
ning zijn vermeld, geen recht van voor
rang voor het verkrijgen van een win
ningsvergunning worden verleend.
de winningsrecht wat betreft bitumina wen
selijk. Naar zijn oordeel dienen even
tuele bodemrijkdommen op het conti
nentaal plat op de meest voortvarende
wijze te worden opgespoord.
Overwogen wordt in een algemene
maatregel van bestuur de Belangrijkste
beperkingen, voorschriften en financiële
verplichtingen samen te vatten, die bij
het verlenen van een vergunning veelal
zullen worden gesteld.
Het ligt in de bedoeling bij het in wer
king treden van de „mijnwet continentaal
plat" de mogelijkheid tot het indienen
van aanvragen slechts voor een beperkte
tijd (een paar maanden) open te stellen.
Bij de verlening van een winningsver
gunning kan de staat zich een geldelijk
aandeel verzekeren in de resultaten, die
met de winning behaald worden.
„Ondanks de individuele welstand in
Nederland is er op het ogenblik toch re
den tot bezorgdheid over de economi
sche toekomst van ons land. Dit is geen
professionele zwartgalligheid, maar ont
leend aan de praktijk, geleerd in de ja
ren 1956/1958", aldus woensdagmiddag in
Rotterdam prof. dr. J. Zijlstra tijdens de
algemene vergadering van de metaalunie.
Hij constateerde dat de loonexplosie van
eind vorig jaar grote risico's met zich
had gebracht. Prof. Zijlstra zei evenwel
van mening te zijn dat de gevolgen er
van wel te dragen zijn, mits de toekom
stige loonontwikkeling binnen het econo
misch mogelijke blijft. „Wanneer echter
binnenkort nog eenzelfde explosie zich
zou voordoen, zal ons een zware reke
ning worden gepresenteerd. We kunnen
ons dan niet meer troosten met de ge
dachte dat in de ons omringende landen
ook inflatie voorkomt", aldus prof. Zijl
stra.
(Advertentie)
De houder van een opsporingsvergun
ning, die de aanwezigheid in economisch
winbare hoeveelheid heeft aangetoond
van een in de vergunning vermeld delf
stof, moet een winningsvergunning voor
die delfstof worden verleend, tenzij ge
wichtige redenen van algemeen belang
aanleiding geven zo'n vergunning te wei
geren.
Vergunningen voor opsporingsonder
zoek en voor winning kunnen gelijktij
dig worden aangevraagd en verleend.
Daar in een dergelijke gezamenlijke ver
gunning reeds de voorwaarden moeten
zijn opgenomen, waaronder later een
eventuele winning kan plaatsvinden, is
de opspoorder tevoren bekend met .de
exploitatievoorschriften en de financiële
verplichtingen, waaraan hij zal hebben te
voldoen. Hieraan is het voordeel verbon
den dat de opsporing zonder vertraging
kan overgaan in een exploitatie.
In beginsel acht de minister van Eco
nomische Zaken een dergelijke gelijktij
dige verlening van een opsporings- en
vanaf f 17.50
Het ideale model met het
zachtverende voetbed