BIJ DE FOTO'S. DAGBLAD DE STEM (Van onze luchtvaartredacteur) Op de vliegbasis Twenthe is het eerste met Star- fighters uitgeruste Nederlandse squadron gelegerd. Het is No. 306 Fotoverkenningssquadron. 306 neemt in de Koninklijke Luchtmacht een unieke plaats in. Het ressorteert onder het commando tactische lucht strijdkrachten en zijn taak is dan ook in oorlogs tijd althans tactische fotoverkenning. Het foto graferen van vijandelijke troepenconcentraties, vlieg velden en andere installaties welke van directe be tekenis zijn voor de strijd aan het front. Het werk van de fotoverkenners is niet zonder gevaar. Zij beschikken niet over afweermiddelen tegen flak en vijandelijke jagers of raketten. Laag vliegend tussen de heuvels door of er overheen scherend, om de kans onontdekt te blijven tot het maximum te vergroten, dringen zij diep het vijan delijke gebied binnen- In navigeren moet de foto verkenner een kei zijn, want in één doeivlucht moet hij z(jn plaatjes hebben, voor een tweede run is ge woonlijk geen tijd en kans meer. Teruggekeerd op zijn basis wordt zijn vliegtuig besprongen door de mannen van de fotoploeg en terwijl de vlieger achter een kop koffie zit uit te blazen buigen stafofficieren zich al over de foto's die hij maakte. In vredestijd maakt het squadron zich ook van nut voor instellingen als de rijkswaterstaat en zo heeft 306 squadron een belangrijk aandeel gehad in de algemene research rond de Deltawerken. Jaarlijks neemt het Nederlandse verkennings squadron deel aan de NATO-fotoverkenningswed- strijd Royal Flush en wel in 2 ATAF-verband. (2 ATAF is de 2e Geallieerde Tactische Luchtmacht). De Nederlanders behalen doorgaans zeer goede re sultaten. Dit jaar wordt niet meegedaan in verband met de overschakeling van Thunderflash op Star- fighter. w priisvraag- p originaliteit, eus en humor. Aan de hand van de volgende tekst dient men de foto's te volgen als volgt volgt: te beginnen links bovenaan, dan naar beneden, langs de onderzijde van de pagina naar rechts en tenslotte van rechtsonder naar rechtsboven. Waar twee foto's naast elkaar staan van links naar rechts kijken. bOSTPRIJZEN (dig mogelijk, aan [um van deze prijs- Elke operationele vlucht begint met een briefing. De vlieger krijgt zijn op dracht en wordt zo uitvoerig mogelijk ingelicht omtrent het doel. Ook de weerstoestand wordt hem uiteengezet, alsmede de te volgen route en de bijzonderheden daarvan. jury van vooraan- Istieke en pub lie i- fabrikant van de ladelphia, U.S.A. spondeerd. De na- bber gepubliceerd. De vliegers begeven zich naar de „opgelijnde" Starfighters waar het grondpersoneel bezig is de machines startklaar te maken. De camera's staan „op scherp".. isterdam Alvorens in de cockpit te stappen voert de vlieger een zogenaamde plat- formcontrol uit. Hij loopt vlug maar grondig het uiterlijk van zijn machine even na. Daarna gespt hij zich in de parachute en stapt in. Het eerste wat hij- nu doet is 't uitvoeren van de cockpitcontrol. Hij controleert de zuurstof, de vlieg- instrumenten etc. iding Mij. „Zuid- in verband met is, a.s. dinsdag 9 Heerenhoek geen water zal zijn. Met de hand gebaart de vlieger aan de crewchief dat hij gereed is met zijn controle en dat alles in orde is. De crewchief (met geluiddempers op de oren) steekt de hand op ten teken dat hij het begrepen heeft en dat de vlie ger zodra hij toestemming van de toren heeft kan starten. Even later verheft de kist zich met donderend geweld van Twenthes startbaan op weg naar zijn doel. Plotseling, eerder dan men ver wachten zou, is hij weer terug boven de basis en vraagt landingspermissie. Als de Starfighter komt aan taxiën staat de fotoploeg al klaar. De vlieger stapt uit. Moe en ver langend naar koffie en een sigaret. Rappe handen halen binnen enkele seconden de camera's uit het vlieg tuig en gaan er full speed mee naar de Mobiele Fotoproduktie waar de foto's in ijltempo worden ontwikkeld en ge ïnterpreteerd. Op de nu volgende foto ziet u een deel van de Mobiele Fotoproduktie Sectie van het 306 squadron. Deze MFPS die over eigen stroomgene ratorwagens, ontwikkel-, droog- en afdrukinstallaties beschikt en er zelfs een volledig ingerichte, eveneens mo biele reparatieafdeling op nahoudt is volledig self-supporting. Tenslotte een plaat die vliegtuigen van 306-squadron destijds namen en welke veel van onze lezers ongetwij feld zal aanspreken: een grote dijk doorbraak bij Zierikzee.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 9