BIJ DE FOTO'S.
DAGBLAD DE STEM
(Van onze luchtvaartredacteur)
Op de vliegbasis Twenthe is het eerste met Star-
fighters uitgeruste Nederlandse squadron gelegerd.
Het is No. 306 Fotoverkenningssquadron. 306 neemt
in de Koninklijke Luchtmacht een unieke plaats in.
Het ressorteert onder het commando tactische lucht
strijdkrachten en zijn taak is dan ook in oorlogs
tijd althans tactische fotoverkenning. Het foto
graferen van vijandelijke troepenconcentraties, vlieg
velden en andere installaties welke van directe be
tekenis zijn voor de strijd aan het front.
Het werk van de fotoverkenners is niet zonder
gevaar. Zij beschikken niet over afweermiddelen
tegen flak en vijandelijke jagers of raketten. Laag
vliegend tussen de heuvels door of er overheen
scherend, om de kans onontdekt te blijven tot het
maximum te vergroten, dringen zij diep het vijan
delijke gebied binnen- In navigeren moet de foto
verkenner een kei zijn, want in één doeivlucht moet
hij z(jn plaatjes hebben, voor een tweede run is ge
woonlijk geen tijd en kans meer.
Teruggekeerd op zijn basis wordt zijn vliegtuig
besprongen door de mannen van de fotoploeg en
terwijl de vlieger achter een kop koffie zit uit te
blazen buigen stafofficieren zich al over de foto's
die hij maakte.
In vredestijd maakt het squadron zich ook van
nut voor instellingen als de rijkswaterstaat en zo
heeft 306 squadron een belangrijk aandeel gehad in
de algemene research rond de Deltawerken.
Jaarlijks neemt het Nederlandse verkennings
squadron deel aan de NATO-fotoverkenningswed-
strijd Royal Flush en wel in 2 ATAF-verband. (2
ATAF is de 2e Geallieerde Tactische Luchtmacht).
De Nederlanders behalen doorgaans zeer goede re
sultaten. Dit jaar wordt niet meegedaan in verband
met de overschakeling van Thunderflash op Star-
fighter.
w priisvraag-
p originaliteit,
eus en humor.
Aan de hand van de volgende tekst
dient men de foto's te volgen als volgt
volgt: te beginnen links bovenaan, dan
naar beneden, langs de onderzijde van
de pagina naar rechts en tenslotte van
rechtsonder naar rechtsboven. Waar
twee foto's naast elkaar staan van
links naar rechts kijken.
bOSTPRIJZEN
(dig mogelijk, aan
[um van deze prijs-
Elke operationele vlucht begint met
een briefing. De vlieger krijgt zijn op
dracht en wordt zo uitvoerig mogelijk
ingelicht omtrent het doel.
Ook de weerstoestand wordt hem
uiteengezet, alsmede de te volgen
route en de bijzonderheden daarvan.
jury van vooraan-
Istieke en pub lie i-
fabrikant van de
ladelphia, U.S.A.
spondeerd. De na-
bber gepubliceerd.
De vliegers begeven zich naar de
„opgelijnde" Starfighters waar het
grondpersoneel bezig is de machines
startklaar te maken. De camera's
staan „op scherp"..
isterdam
Alvorens in de cockpit te stappen
voert de vlieger een zogenaamde plat-
formcontrol uit. Hij loopt vlug maar
grondig het uiterlijk van zijn machine
even na.
Daarna gespt hij zich in de parachute
en stapt in. Het eerste wat hij- nu doet
is 't uitvoeren van de cockpitcontrol.
Hij controleert de zuurstof, de vlieg-
instrumenten etc.
iding Mij. „Zuid-
in verband met
is, a.s. dinsdag 9
Heerenhoek geen
water zal zijn.
Met de hand gebaart de vlieger aan
de crewchief dat hij gereed is met zijn
controle en dat alles in orde is. De
crewchief (met geluiddempers op de
oren) steekt de hand op ten teken dat
hij het begrepen heeft en dat de vlie
ger zodra hij toestemming van de
toren heeft kan starten.
Even later verheft de kist zich met
donderend geweld van Twenthes
startbaan op weg naar zijn doel.
Plotseling, eerder dan men ver
wachten zou, is hij weer terug boven
de basis en vraagt landingspermissie.
Als de Starfighter komt aan taxiën
staat de fotoploeg al klaar.
De vlieger stapt uit. Moe en ver
langend naar koffie en een sigaret.
Rappe handen halen binnen enkele
seconden de camera's uit het vlieg
tuig en gaan er full speed mee naar de
Mobiele Fotoproduktie waar de foto's
in ijltempo worden ontwikkeld en ge
ïnterpreteerd.
Op de nu volgende foto ziet u een
deel van de Mobiele Fotoproduktie
Sectie van het 306 squadron. Deze
MFPS die over eigen stroomgene
ratorwagens, ontwikkel-, droog- en
afdrukinstallaties beschikt en er zelfs
een volledig ingerichte, eveneens mo
biele reparatieafdeling op nahoudt is
volledig self-supporting.
Tenslotte een plaat die vliegtuigen
van 306-squadron destijds namen en
welke veel van onze lezers ongetwij
feld zal aanspreken: een grote dijk
doorbraak bij Zierikzee.