Met meer p.k.s meer mans Astmabestrijding is een nationale zaak DE ALLEREERSTE VISSEN NAVO s „Northern Express gestart in kille noorden Kleur? Plasticolor! Verf? Plasticolor! 95 1.- Veel vernieuwingen aan DMC 6 cilindermodellen Zonder klemmen lijmt u snel met SNELFIX -W0- 250 250 Reservekracht firn Europa de kleine wagen Ondervoed Sneller Tips - tips - tips - tips - tips Rusland waakt in Mongolië Westduitse artsen eisen hogere honoraria Vierde slachtoffer van explosie in Antwerpen Rotterdam weer verlost van borstelwormen Plaatselijke comité s nodig Nieuwe president in tv.-rechtbank Onze rusteloze aarde 15 DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 5 JUNI 1964 (Advertentie) 15 anbed. akhou» ;odern, raciet- gevuld /let af- nbreek- er met Mo- adloos. prima In alle Onze auto's krijgen sterkere motoren. De „behoefte" aan gro tere, krachtiger en snellere wa gens wordt sterker. Het rijdende publiek kan zich wegens de wel stand iets beters permitteren. De auto-industrie haakt in op de nieuwe ontwikkeling en maakt zich los van allerlei toestanden, waarmee ze vroeger rekening moest houden. In vele Europese landen heeft de fiscus indirect een liberale automobielbouw te gengewerkt. Zware wagens met een forse cilinderinhoud worden in onze streken als luxe be schouwd Vanwege de hoge be lasting en de benzineconsumptie zijn grote auto's voor ons aller minst economisch en te duur voor normaal gezinsverbruik. Ze rij den ver boven het gemiddelde budget. Een en ander heeft er Jtt toe geleid, dat we in .iFmCiBI voor massaal gebruik kregen, met kleine maar wel pittige motortjes en noodzitplaatsen voor vier personen. Het was even behelpen, maar we kwa men ermee, waar we wil- den. De meeste autofa- I brieken hebben hun klein- tjes verder ontwikkeld en ftfll er redelijk comfortabele vervoersmiddelen van ge maakt. Een alledaags wagentje in de 600—1000 cc categorie heeft thans al een topsnelheid van 115 120 km/u en het acceleratievermo gen is zodanig dat ze in het snelle ver keer niemand ,,voor de wielen" hoe ven te rijden. Toch hebben we altijd bezwaarlijk gevonden, dat een kleine motor weinig reserverkracht heeft, met name bij vol le belasting, dat hij op weghellingen te kort schiet en dat men er dus vaak het uiterste van moet vergen. En dat in dergelijke gevallen de dorst even groot is als die van een royale middenklasser met een haast dubbel zo sterke motor. De levensduur zullen we maar buiten beschouwing laten, want na een tachtig tot honderdduizend kilometer worden de meeste auto's in geruild en vaak nog vroeger, omdat „men er dan nog een goede prijs voor kan maken". Nog vroeger hebben we een nieuw model al in het vizier ge- C6CU> ""t u - ner is: voor ons tot nader order „het einde". De kleinere wagens zijn de laatste tijd tegelijk met de welvaart gegroeid. In de middenklasse is hetzelfde ge beurd: ruimer en sneller. Het is als of we in de afgelopen jaren pk-onder- voed zijn geweest. Verscheidene klei ne modellen zijn met hun motor over de één-liter-grens heen gesprongen. De R8 heeft een 1100 cc'er gekre gen, de BMC 850-serie heeft er sterke re versies bij gekregen en andere fa brieken bouwen ook krachtiger moto ren voor hun kleine wagens. Boven 1000 cc hetzelfde verschijnsel: de Cor- tine en 12M, die met een 1,2 liter hun debuut hebben gemaakt, werden al gauw ook met een 1.5 liter uitgerust en deze motoren worden voor liefheb bers en wedstrijdrijders nog aanmer kelijk opgevoerd. De VW 1500 kreeg een ,,S"-versie, de BMW 1500 bleek wat „underpowered" en hij kreeg een 1,8 liter onder de kap. Hans Glas vond zijn 1,5 liter middenklasser ook beneden de maat en maakte er een 1,7 liter van. De Vauxhalls, Lancia's, Alfa Romeo's en Opel Rekords kregen een extra dosis pk's mee. de nieuwe Rekord is binnenkort ook te koop met eenv 6-cilinder. Ford-Keulen heeft voor het Taunusmodel eveneens een zwaar dere krachtbron in voorbereiding. Bij Citroën en Peugeot wordt ook in Ame rikaanse richting gewerkt. Voor Euro pa is deze tendens (motoren met gro tere cilinderinhoud) nieuw. In Ameri ka is men gewend aan machtige mo toren, met honderden pk's en onder alle omstandigheden ruim voldoende krachtreserves. Deze knapen zijn sterk en ze gaan lang mee. Wat we nu constateren is, dat de klei ne wagens motoren krijgen, die kort geleden in kleine middenklassers zaten, en dat middenklassers worden uitge rust met zware motoren. De autorij ders 1964 willen motorisch meer asm hun trekken komen. Over enkele ja ren rijden we in de bovenste volksre- gionen in de zware klasse met moto ren van Amerikaanse afmetingen, met een cilinderinhoud van 4 tot 6 liter. De lagere klassen schuiven op en zo zullen we allemaal beter in de pk's komen te zitten. Intussen komen dan de gasturbinemotoren en de wankels bok op gang, maar we geloven dat de beproefde zuigermotoren zich nog lange tijd zullen handhaven. Dit is de sportcoupé van de Pon- tiac: bliksemsnelle acceleratie en veel reservekracht. een even sportieve als gerenommeer de Engelse wagen is een 4,2 liter Ford- motor aangeschaft, een V8 van 14 pk. De Alpine heeft van huis uit een 1.6 liter en men mag verwachten dat dit elegante sportje op de grote auto weg het meest achter zich laat. Vol gens fabrieksopgave ligt de top bij 200 km per uur. De Fordmotor is elas tisch genoeg om uit elke snelheid blik semsnel te accelereren. De met pk's volgestopte Alpine Tiger", zoals hij heet, zal in de VS nog geen 4000 dol lar kosten, dus goedkoper zijn dan andere Europese sportwagens in deze klasse. Ford werkt in de race-sector ook samen met de opgekochte Britse Lola-producent. Italiaanse carrosse- riebedrijven trekken ook zware Ame rikaanse motoren aan voor speciale ontwerpen. Het is overigens geen won der, dat de bijzonder krachtige VS-ma- chines indruk maken. Neem bijvoor beeld de V8-motor van de Pontiac GTO, een knaap van 6,3 liter die goed is voor 348 pk.: van 0 - 160 km per uur in 11,8 seconden. Dit is nog sneller dan de Ferrari GTO, die er een paar seconden langer over doet. Een Ame rikaans autoblad heeft de proef op de som genomen. Natuurlijk heeft de Fer rari een betere wegligging en een meer geperfectioneerde rijtechniek, maar deze super-Italiaan is dan ook een keer of vijf zo duur. Maar het is een feit dat de zware Amerikaanse wa gens minstens even snel zijn als de meeste Europese sport- en GT-wagens. Het zit hem in de sterke motoren, waarvan verscheidene versies zijn. Er is een tijd geweest dat wij ze als „bodemloze benzinevaten" beschouw den, maar de tijden zijn aan het ver anderen. We zijn nu zo ver dat we de Amerikanen nodig hebben voor onze grote wagens. We willen motorisch niet meer onder de maat rijden. Met meer pk's meer mans. De laatste tijd is de Amerikaanse motor in Europese wagens een speciale at tractie geworden. Voor sommige snel le typen bouwen de producenten lie ver geen zware motoren. Ze nemen liever een Amerikaan. Dit is eenvoudiger en bovendien stukken goedkoper. De nieuwe Opel Diplomat heeft een Chevroletmotor gekregen. Voor de Sunbeam Alpine, De British Motor Corporation in Bir mingham heeft aangekondigd dat de 6 cilinder modellen, die onder de naam Austin en Wolseley geleverd worden, een groot aantal wijzigingen zullen ondergaan die vooral gericht zqn op verhoging van de veiligheid en verbe tering van het comfort. De zes cilinders, die zich vooral on derscheiden hebben door grote zuinig heid en bijzonder lange „onbekommer de" levensduur, zullen in het vervolg geleverd worden met een vier-versnel- hngsbak. Op deze versnellingsbak is een semi automatische overdrive ver krijgbaar. Een volledig automatische transmissie is eveneens te leveren. Verder onderging het comfort een aanzienlijke verbetering door de toe passing van kleinere wielen, andere schokbrekers en langere bladveren. Het uitlaatsysteem werd geruislozer, terwijl een nieuw remsysteem wordt toegepast. De schijfremmen op de voorwielen zijn daardoor nog effectie ver, terwijl op de achterwielen een „anti-blokkeer" inrichting aanwezig is. Op de punten „service" en „onder houd" vragen de nieuwe 6 cilinders aanzienlijk minder dan hun voorgan- Het interieur van de nieuwe Wolseley 6-cilinder met o.a. de z.g. slaapstoelen en picknicktafelt.jes voor de passagiers op de achter bank. gers. Niet minder dan 6 smeerpunten kwamen te vervallen en de trommel- remmen op de achterwielen werden geheel zelf-instellend. Het interieur onderging eveneens wijzigingen. Van de drie verschillende uitvoeringen van de 6 cilinder zijn er thans twee uitgevoerd met voorzittin gen met volledig verstelbare rugleu ningen. Wat betreft die uitvoeringen: de 6 cilinder wordt gebracht als Austin A 110 Westminster Mk. II „Standaard" als Austin A 110 Westminster M. II „Super de Luxe" en als Wolseley 6/110 Mk. II. De 2912 cc. zes-cilinder motor van 120 pk. bleef ongewijzigd. Wat betreft het uiterlijk van de zes cilinders valt vooral op, dat ze de in druk wekken langer en lager te zijn dan hun voorgangers door de toepas sing van kleinere wielen. Tot de wekelijkse reinigingsbeurt van uw auto behoren ook de eventueel aan wezige witte zijvlakken der banden U maakt ze het best schoon met ruim water, een borstel en een schuur middel. Nooit schoonmaken met ben zine, spiritus, petroleum etc. want hierdoor wordt het rubber aangetast en bovendien zullen de witte zijvlak ken gaan verkleuren. Indien de knipperlichtcontrolelamp langzamer gaat knipperen dan normaal het geval is, dan zal dit in de meeste gevallen te verklaren zyn doordat één der knipperlampen defect is. De totale stroom door de clignoteur is dan kleiner, de „opwarmtijd" van het bi- metaaltje wordt hierdoor langer en de frequentie van het onderbreken der nog werkende lamp dus kleiner. Pendelen van een auto, d.w.z, het rijden in een min of meer laverende koers, kan o.m. het gevolg zijn van het te strak vasthouden van het stuur wiel. Ook een te grote speling in het stuurmechanisme, de toestand der banden, het soort wegdek en niet te vergeten de zijwind kunnen uw wagen doen zigzaggen. Spaar uw motor door op een lange rit tijdens volle snelheid zo nu en dan het gaspedaal even los te laten. De hierdoor boven de zuiger ontstane grote onderdruk zal een weinig olie van de cilinderwand „omhoog" zuigen waardoor het bovenste stuk van de cilinderwand en ook de zuiger een in die omstandigheden zeer van pas ko mende extrasmering krijgen. U vraagt maar. De heer S. te Breda komt deze week met liefst maar twee vragen. Ten eer ste gaat zijn belangstelling uit naar de Weiss-cardankoppeling; hiervan wil hij graag de principewerking weten en het verschil met de normale kruis- koppeling. Zijn tweede vraag betreft het hoe en waarom van de voorwiel standen. Als cardankoppeling (aandrijving tussen twee onderdelen onder veran derlijke hoeken) is de gewone kruis koppeling in feite onvolmaakt want bij een constante snelheid van de aan drijvende as zal de aangedreven as gedurende twee maal negentig graden van een asomweteling sneller draaien dan de aandrijvende as en de overige twee maal negentig graden langzamer. De wisseling in omwentelingssnelheid is afhankelijk van de hoek tussen de aandrijvende en de aangedreven as. Genoemd nadeel kan voor een groot deel worden opgeheven door twee kruiskoppelingen te monteren en dit door middel van een z.g. tussenas. Een „constante snelheid"-koppeling is o.m. de Bendix-Weiss-koppeling. Het princi pe ervan berust op van groeven voor ziene cardanhelften waarin kogels heen en weer kunnen rollen. De kogels zul len zich te allen tijde in het middelste vlak der ashoeken bevinden zodat hier door geen versnellingen en vertra gingen meer kunnen optreden. Met voorwieluitlijning wordt bedoeld de onderlinge verhouding van stuur- hoeken en wielstanden. Ze zijn bekend als toespoor (of uitspoor) wielvlucht, hellingshoek der fuseepennen, naspoor (of voorspoor) en uitspoor in bochten. De bedoeling van dit alles is, om dat deel van het bandenloopvlak dat in aanraking komt met het wegdek, een zo gunstig mogelijk aanrakingsvlak te geven waarbij de geringst mogelijke wrijving zal optreden. Bedoelde stuur- hoeken en wielstanden worden door de constructie berekend en/of proef ondervindelijk vastgesteld; zé zijn nauw aan elkaar verwant en bij wijzi ging van de één, zullen zich automa tisch ook de andere wijzigen. Het uit lijnen van de voorwielen vereist naast de fabrieksgegevens een zeer grondige kennis op dit speciale terrein om van de benodigde kostbare apparatuur nog maar te zwijgen. (Advertentie) Rusland stuurt grote groepen „deskun digen" en technici naar buiten-Mongolië om de Chinese invloed in deze Aziatische republiek teniet te doen. De Russische deskundigen nemen de werkzaamheden over van duizenden Chinezen die worden teruggestuurd. Zij zijn in de loop van de laatste twee jaar in buiten-Mongolië aangekomen ogen schijnlijk om medewerking te verlenen bij verscheidene technische ontwikke lingsprojecten en moeten de uitvoering bevorderen van Russische projecten die vallen onder een verleden maart ge sloten, nieuwe overeenkomst. Het Kremlin wil de Chinese invloed in de republiek ontzenuwen om te voor komen dat buiteq-Mongolië uiteindelijk kiest voor het Chinese communisme. De regering van buiten-Mongolië heeft gekozen voor het communisme dat wordt aangehangen door premier Nikita Kroestjev en voor nauwere betrekkin gen met Rusland. De Duitse artsen eisen een verhoging van hun honoraria met 42 tot 50 procent. De voorzitter van het Westduitse artsen verbond, dr. Ernst Fromm. heeft in een telegram aan Bondskanselier Erhara er op gewezen, dat de honoraria der artsen al meer dan 7 jaar ongewijzigd zijn ge bleven en spoedig herziening behoeven. Het Westduitse kabinet zal zich vrijdag over deze kwestie beraden. Het West duitse ministerie van gezondheid heeft een verhoging van 33 tot 50 procent voor gesteld. De zware ontploffing van woensdaga vond in de installaties van een chemisch bedrijf in Antwerpen heeft een vierde slachtoffer geeist. Het is de schipper van een boot, die aan de kade dientbij de installaties lag gemeerd. Door de explo sie stortte het dak van zijn hut in. Hij werd zo ernstig aan het hoofd gewond, dat hij donderdag in het ziekenhuis over leed. (Advertentie) De toevoeging van chloor-amine aan 't Rotterdamse drinkwater, waarmee de drinkwaterleiding vorige week woensdag een begin maakte, heeft bijzonder goede resultaten opgeleverd. Het euvel van de borsteldfertjes is bedwongen. Zoals men weet is het drinkwaterlei- dingbedrijf, tegelijk met de chlorering, begonnen monsters water van een kubie ke meter te nemen. Gisteren en dinsdag zijn geen levende borsteldiertjes meer in het water aangetroffen. Als veiligheidsmaatregel, om te voor komen dat het kwaad opnieuw de kop zou opsteken, zal de drinkwaterleiding voorlopig nog met het chloreren door gaan. De dosering zal echter tot de helft worden teruggebracht. Een stad zo groot als Amsterdam... zou maar nauwelijks in staat xijn het totaal aantal Nederlanders te herber gen dat op een of andere manier iets te maken heeft met astma bronchitis of dergelijke aandoeningen van de lucht wegen. Ruim 800.000 Nederlanders reageren in hun leven in meer of mindere mate astmatisch. Dat wil ook zeggen dat 1 op elke 15 Nederlanders een van deze aan doeningen aan den lijve ondervond, on dervindt of zal ondervinden. Met recht kan dus worden gesteld, dat deze bron- chiale aandoeningen zó veelvuldig voor komen, dat gesproken kan worden van een volksziekte. In tegenstelling tot andere ziekten, die doorgaans bij oudere mensen voorkomen houdt deze volksziekte geen rekening met de leeftijd Onder de bovengenoem de 800.000 personen worden ruim 30.000 kinderen geteld. Slechts een klein deel van de ergste patiëntjes kan in specia le centra worden verpleegd. De beschik bare ruimte is voorshands nog te be perkt om alle daarvoor in aanmerking komende patiëntjes op te nemen. Toen is dit vaak bijzonder belangrijk voor een astmapatiënt en zeker voor het ast matische kind: leven in een omgeving, die geheel op de behandeling van astma is ingesteld. Bovendien is die omgeving vaak van belang, omdat astma een ziek te is, die mede door geestelijke span ningen manifest kan worden; spannin gen die in dat op de astmapatiënt af gestemde milieu vaak wegvallen. In de astmacentra worden kinderen verpleegd die tot de ergste gevallen behoren. Door een dergelijke doeltreffende behan deling in hun jeugd kan in vele geval len worden voorkomen, dat op latere leeftijd, door telkens terugkerend optre den van astma, chronische bronchitis e.d., op den duur invaliditeit ontstaat. Door samenwerking van bestaande in stanties op het gebied van de astma bestrijding, is enkele jaren geleden het Nederlands Astma Fonds als overkoe pelende organisatie in het leven geroe pen. die op vele manieren steun ver leent in de strijd tegen astma, bronchi tis en dergelijke aandoeningen van de luchtwegen. Dit geschiedt onder meer door gelden beschikbaar te stellen voor de Nederlandse astmacentra, voor we tenschappelijk onderzoek en voor recht streekse hulp aan de astma- en chroni sche bronchitispatiënt. Sinds 1961 toen het fonds in feite praktisch kon gaan functioneren, is reeds een totaalbe drag van rond f. 350.000,- voor deze doel einden ter beschikking gesteld. Maar wil het Astma Fonds aan het zo noodzakelijk programma toekomen, dan zal daarvoor jaarlijks een bedrag van minstens f. 600.000,. tot f. 800.000,- op tafel moeten komen. Eerst dan wordt de mogelijkheid geschapen de ziekte op grote schaal, zo doeltreffend mogelijk te bestrijden en de achterstand in te lopen die thans nog ten opzichte van andere ziekten bestaat. Het reeds ver- strekte bedrag moet dan ook beschouwd worden als een eerste begin, de geld middelen lieten trouwens niet toe meer te doen. Door middel van collecten, le denwerving en andere speciale acties tracht de Vereniging tot Steun aan het Nederlands Astma Fonds de benodigde gelden te verzamelen. Hiervoor is de me. dewerking vanuit alle lagen der Neder landse bevolking nodig. Dat op het eerste gezicht forse be drag van f- 600.000,. zou binnen afzien bare tijd haalbaar moeten zijn: Neder land telt ruim 1000 gemeenten, waar in november van dit jaar voor de astma bestrijding gecollecteerd mag worden. Gemiddeld zou dan in elke gemeente een bedrag van f 600,- behoeven wor den ingezameld en.het bedrag zou binnen zijn. Daarvoor is echter in elke gemeente een plaatselijk comité nodig, dat een dergelijke collecte, met steun van het Nederlandse Astma Fonds wil organiseren en dat bovendien in die ge meenten contribuerende leden wil win nen. In de gegeven omstandigheden is een spontaan ontstaan van plaatselijke steun lecte-comités, een onontbeerlijke steun voor het fonds. Dat eigen initiatief is bovendien van grote waarde voor een succesvol werken. Wie op het gebied van het organiseren van plaatselijke collec ten, of het vormen van een plaatselijke afdeling met leden een initiatief zou wil len nemen, wende zich tot het Neder landse Astma Fonds, F.C. Donderstraat 29 te Utrecht, telefoon 030-14754. VoDr giften staat 'postgiro 411000 t.n.v. het Astmafonds te Utrecht open. Zoals wij reeds hebben aangekondigd zal maandag en woensdagavond a,s. uit Tivoli te Utrecht een rechtstreekse tele visie-uitzending worden gegeven van de tv-rechtbank. Voor de eerste maal zal het rechter lijke college niet worden gepresideerd door prof. dr. Belinfante, die met vakan tie in het buitenland is. Zijn plaats wordt ingenomen door mr. J. Roelse. advocaat en wethouder in de gemeente Hilversum, die reeds vroeger deel van de tv-recht bank uitmaakte. In plaats van mr. Roel se zal als rechter fungeren prof dr. R. Rijksen, de bekende Utrechtse crimino loog, bij de toeschouwers waarschijnlijk nog wel bekend van de documentaire, welke Pier Tania maakte over het ge vangeniswezen. (Advertentie) U kunt dit verhaal over vissen zonder argwaan lezen. Niet alleen spreken we over een tijd, waarin er nog geen mensen leefden, en er dus ook geen speciaal vissers- latijn bestond, maar boven dien treffen we in dit grijze verleden zulke merkwaar dige dieren aan, dat we al leen daarom al gerust alle overdrijving achterwege kunnen laten. De vissen vormen met de amfibieën, de reptielen, de vogels, de zoogdieren en de mens de stam der gewervel de dieren. De vissen zijn binnen deze groep de laagst georganiseerde dieren. Zij deden ook het eerst hun in trede in de aardgeschiedenis en wel tegen het einde van de Siluur periode, ca. 410 miljoen jaar geleden. Een duidelijke ontplooiing volg de in de daarna volgende 50 miljoen jaar. Deze oudste vissen waren maar kleine diertjes, niet veel meer dan 10 cm lang. Ze hadden wel ongeveer de vorm van een vis, maar bezaten nog geen inwendig skelet, dus geen graat. Een belangrijk ken merk van deze eerste vissen was, dat ze ook geen kaken oude overblijfselen heeft ge vonden in Schotland, werd de plaats van de rugvin in genomen door een rij ste kels. Dit dier bezat een nog schubloze huid en had maar liefst negen kieuwbogen. De tegenwoordige beenvissen hebben er maar vijf bezaten. Ze komen hierin overeen met de thans nog levende prikken en lancet visjes. Een verder primitief kenmerk was het ontbre ken van gepaarde vinnen. De ongepaarde vinnen wa ren vertegenwoordigd door een uit twee ongelijke lob ben bestaande staartvin en een rugvin. Bij de Lasanius (afb. 1), een vis waarvan men ca. 410 miljoen jaar Iets later tijdens de ge schiedenis van de aarde leefde Cephalaspis, de vis van de tweede afbeelding. Het grootste deel van het lichaam was ook hier nog onbeschermd, maar de kop ging schuil achter een merk waardig pantser. De oog. kassen werden bovendien nog door extra beenringen beschermd. Deze ringen wa ren door een benen boog met elkaar verbonden, zodat het dier van dichtbij de in druk gaf een lorgnet op te hebben. Naast deze groep van kaakloze vissen trad tijdens de Devoon periode een twee de groep op, die wel kaken bezat, al verschilden deze nog van die van de tegen woordige vissen. Een verdere vooruitgang was het begin van een inwendig skelet en van gepaarde vinnen. In deze groep bereikten som mige soorten al spoedig grote afmetingen, zoals Dinichthys van de rechter afbeelding, die tot acht meter lang kon worden. Zijn huid was ten dele met beenschilden be dekt. Hij had in de meest letterlijke zin een grote bek, die geopend werd door de bovenkaak omhoog te bewe gen en niet, zoals gebruike lijk, de onderkaak naar be neden. „Zowel voor de landmacht als de luchtstrijdkrachten betekent de „Nor thern Express" een zware oefening", dit zei generaal-majoor R. J. Thom- messen, commandant van de taktische luchtstrijdkrachten van noord-Noor- wegen. toen hij op de Noorse lucht machtbasis Bodo het Nederlandse en Engelse squadfon jagers, die gisteren in verband met de NAVO-oefening daar waren gearriveerd, welkom heet te. Noord-Noorwegen, dat ee". opper vlakte heeft van Nederland, België en Denemarken tezamen en een bevolking van niet meer dan 500.000 inwoners, is met zijn rotsachtige bergen, diep in het land lopende fjorden en vele meren een ruw en onherbergzaam land. „Een landleger dat zich tussen de Noorse met sneeuwtoppen bekroonde bergen zal moeten verplaatsen komt voor een zware taak te staan", aldus generaal-majoor Thommessen, die tij dens de NAVO-oefening de leiding heeft van de taktische eenheden van de Noorse, Nederlandse. Belgische, En gelse en Amerikaanse 'luchtmacht, die ter ondersteuning van landmacht-een heden uit België, Italië, Engeland en de Verenigde Staten zijn ingezet. Maar ook van de vliegers zal meer inspan ning worden gevergd vooral wat be treft hun navigatie. De oriëntatie bo ven 't Noorse landschap is bijzonder moeilijk. Tussen de ontelbare grauwe en witte bergtoppen, hier en daar onder broken, door een klein stookje groen, en de talloze eilandjes langs de meer dan 3000 kilometer lange kust van Noor wegen zijn bepaalde objecten moeilijk te ontdekken. „Thans zijn de vliegcondities nog gunstig", aldus de generaal-majoor. Het weer is hier helder en de zon blijft in dit boven de poolcirkel gelegen ge bied gedurende het zomerseizoen 24 uur van het etmaal schijnen, maar in de winter, wanneer het land bedekt is met een dikke laag sneeuw en ijs en de zon bijna niet boven de horizon komt is het vliegen een moeilijke op gave. Terwijl gistermiddag 't 314-squadron van de Belgische luchtmacht op de veel noordelijker gelegen luchtmachtbasis binnenkwam, landden nabij Bardufoss met tussenpozen van 30 minuten de militaire transporttoestellen, die in de komende paar dagen een groep para chutisten uit België, het tweede batal jon Greenjackets uit Engeland, de Al penjagers uit Italië en enkele eenhe den van de in Europa gelegerde Ame rikaanse strijdkrachten zullen over vliegen Op de luchthaven Bardufoss waren dr. Gudmund Harlem, de Noorse minis ter van defensie en vice-admiraal Stor- heill, die de algehele leiding heeft van de Northern Express, bij de aankomst van het eerste toestel ter verwelkoming aanwezig. Dit betekende het begin van een twee weken durende oefening waarbij ongeveer 6000 landstrijdkrach ten een van 's werelds meest verlaten gebieden, de Troms, zullen intrekken om versterking te bieden aan de Noor delijke flank van het Europese NAVO- leger. De oefening Northern Express is de vierde in haar soort. De eerste grote NAVO-oefening, die de toepasselijke naam droeg „First Try", werd gehou den in 1961 op Sardinië, in het jaar daarop gevolgd door de „Southern Ex press" in Griekenland. Vorig jaar was het Noorwegen, dat als trainingsgebied voor de „Northern Trail" een voorloper van de Northern Express, werd uitge kozen. Het doel van deze oefeningen is om de onmiddellijke beschikbaarheid van de mobiele troepen van het NAVO-leger te testen en te verbeteren. In een zeer kort tijdsbestek moeten eenheden van grote omvang over grote afstanden worden verplaatst om hulp te bieden waar dit in oorlogstijd nodig zou kun nen zijn. Niet alleen op taktisch ge bied maar ook psychologisch gezien ziju deze oefeningen van belang. Juist de snelle aanwezigheid van versterking op eventueel zwakke plekken in het ver- dedigingsgebied bij een grote vijande lijke aanval zal deze vijand doen be seffen, dat iedere aanval op welk punt dan ook een offensief betekent tegen het gehele NAVO-leger. In tijd van oorlog is Noorwegen, dat in het noorden langs een strook van 200 km aan de Sovjet-Unie grenst, voor de NAVO een uitermate belangrijk ge bied. Aan de ene kant beheerst het met Denemarken de zeeroutes van de Oostzee en de Barentz zee naar de At lantische Oceaan en de directe Vlieg routes van midden-Rusland naar noord- Amerika, maar aan de andere kant is het land op enkele punten kwetsbaar. Noorwegen is door zijn toegankelijke natuur en schaarse wegen niet alleen moeilijk begaanbaar, maar ook van wege zijn uitgestrektheid van meer dan 300.000 vierkante kilometer bijna niet te bestrijken. Het doel van een oefening als de Northern Express is er dan ook op gericht, dat de manschappen van beide strijdkrachten bekend raken met het bergachtige terrein. Later op de middag arriveeerde in het 13.000 inwoners tellende vissers stadje Bodo de commandant van de geallieerde luchtstrijdkrachten in Cen traal Europa, sir Edmond C. Huddles- ton. voor een inspectiebezoek aan het onder zijn commando vallende Neder landse en Britse squadron.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 17