>S PORT
Bentley nog
van een trots
steeds in bezit
Le Mans-record
Paarden met grote harten:
troeven op de renbanen
Frans Roelandt gaat
BARONIE verlaten
Jos van der Vleuten op
derde plaats in 4e rit
razende Baronie-captain j En....het hart van j
jongens I die ermee stopt j renpaarden
Bijzonder
KNBVLO heeft
nieuwe praeses
Wedstrijddata
voor .Zwitserland
Dauphiné Liberé
Michel Stolker
ver achterop
Ronde van Italië
Jacq. Anquetil:
lichte blessure
Kracht
Moedig
Ronde van Oostenrijk
E.K. schaatsen '66
in Amsterdam
NATIONALE WEGRACES
O.-Duitse atlete
is spoorloos
Winners
Draversinterland
Nederland-België
Schaaktoernooi
in Amsterdam
WATERSTANDEN
m
(Van een medewerker)
Sammy Davis, officieel S.C.H.
Davis, is ruim zeventig jaar oud
en heeft een grijs puntbaardje,
maar hij is nooit trotser dan wan
neer men hem herkent als een
van de Bentley-jongens. In de
kring van kenners van de auto
wereld is zijn naam even bekend
als die van Fangio, Trintignant,
Brabham en Salvadore nu zijn.
Destijds was hij een van de Bent-
ley-Boys die in de laatste der
twintiger jaren de donkergroene
Bentley's van de ene triomf naar
de andere reden: Tim Birkin,
Woolf Barnato, Humphrey Cook,
Glen Kidston, Beris Wood, Ber
nard Rubin, Frank Clement, Clive
Dunfee, John Duff en de onverge
telijke dokter Benjafield, Benjv
voor zijn vrienden.
De meeste van deze coureus zijn
niet meer in leven; verschillende van
hen sneuvelden in de tweede wereldoor
log als piloten in de slap om Engeland.
Maar onvergeten blijft de faam die zij
aan het merk met de gevleugelde ,.B"
hebben gegeven. De oude heer Bentley
zelf leeft nog altijd in een bescheiden
landhuis in Surrey, bijna vergeten, be
halve door de vrienden van de automo-
Mister S. C. H. Davis, was als
Sammy Davis een van de oor
spronkelijke Bentley Boys. In 1927
belandde hij in de bocht van Mai-
son Blanche tijdens de vierentwm-
tiguursrit van Le Mans, in een
botsing met een aantal van de
weg geraakte wagens. Hij slipte
dwars op de wrakstukken in, maar
slaagde erin om verder te rijden.
Samen met zijn teamgenoot dr.
Benjafield won hij in dat jaar.
De nu zeventigjarige Davis bewon
dert op de foto een Corgimodel
van deze beroemde Bentley no. 3.
Destijds, toen de slag om Tobroek een
hoogtepunt bereikte, nodigde een Engel
se luitenant zijn beste vrienden uit voor
een bijzonder feest in zijn tent. Hij
maakte een stuk pantserplaat van een
kapotgeschoten Duitse pantserwagen
gloeiend heet en goot daarover een half
blik Castor olie van Wakefield uit:
Bentley..." verzuchtte ieder
een.
W.O.B. Bentley was een van die bege
nadigde autoconstructeurs die door hun
scheppingen historie werden. Hij had
een bijzonder wijze om automobielen te
bouwen waarbij snelheid hoofdzaak was.
Voor zijn tijd waren er ook snelle wa
gens gebouwd maar voornamelijk van
lichte constructie. Ze waren snel, maar
onbetrouwbaar. Bentley koos een heel
andere manier van bouwen: hij bouwde
zware en stoere wagens die onwaar-
schijnhjk snel waren, zoals Ettore Bu-
gatti een zei: ,,Die mister Bentley
bouwt de snelste vrachtwagens die ik
ooit heb gecien in mijn leven..."
Tijdens de jaarlijkse ledenraadsverga
dering in Pulchri Studio in Den Haag
gehouden, is de benoeming van mr. dr.
J. P. G. Schmitz tot voorzitter van de
Koninklijke Nederlandse Bond voor Li
chamelijke Opvoeding bekrachtigd. De
heer Schmitz, gepensioneerd adviseur
van de KLM en woonachtig in Den
Haag, liep de vierdaagse van Nijmegen
die de KNBVLO organiseert twaalf
maal. Kort voor de tweede wereldoor
log leidde hij de vierdaagse ofstandsmar-
sen in het voormalige Nederlands-Indië.
De nieuwe voorzitter heeft onder meer
in het eerste voetbalteam van het
Utrechts UW gespeeld en was rond
1930 voorzitter van de Nederlandse At
letiek Unie.
Tijdens de jaarvergadering werd het
bestuur van de bond voorts uitgebreid
met een tweetal leden, t.w. de heren
drs. E. van de Velde en J. de Vries.
BAS MALIEPAARD is terug van
Bordeaux-Parijs. Wat teleurge
steld over de afloop („jongens
wat werd ik ziek onderweg"),
kwam Bas Willemstad binnen,
waar verdriet echter plaats
maakte voor grote vreugde. Zijn
vrouw had het leven geschonken
aan een stevige zoon, die Patrick
gaat heten.
PALLE LYKKE heeft, noodge
dwongen, vakantie. De aanstaan
de schoonzoon van Rik van
Steenbergen moest op doktersad
vies enkele weken rusten na zijn
zware val en daarom trok Palle
maar eens naar zijn familie in
Kopenhagen.
JAN KUITERS laat zondag zijn
zoveelste Ronde van Zuid-Hol
land draaien. Een pittige klassie-
kervan om en nabij de tweehon
derd kilometer, die goede naam
heeft. Een paar honderd coureurs
gaan strijden voor de eerste
plaats, die vorig jaar bij Jan
Boog terecht kwam.
De KNVB en de Zwitserse voetbal
bond hebben overeenstemming bereikt
over de wedstrijddata voor de ontmoetin
gen tussen beide landenteams voor de
voorronde van het toernooi om het we
reldkampioenschap 1966.
De wedstrijd Nederland Zwitser
land is vastgesteld op zondag 17 okto
ber 1965, de ontmoeting Zwitserland
Nederland op zondag 14 november 1965.
Wanneer de wedstrijden tegen Noord-
Ierland met Nederland, Zwitser
land en Albanië in één groep inge
deeld worden gespeeld is nog niet
bekend. Wel staat vast dat de ontmoe
tingen in het seizoen 1964-1965 dus
nog voor de beide wedstrijden tegen de
Zwitsers zullen worden vastgesteld.
Het hoogstgeklasseerde land uit de
groep waarin Nederland uitkomt plaatst
zich in het eindtoernooi dat in juli in
Engeland wordt verwerkt.
FRANS ROELANDT
vertrek van een aanvoerder
De Fransman Jean Claude Lebaube
heeft na de zesde ronde nog steeds de
leiding in het algemeen klassement van
de omloop van de Dauphine Libere.
De zesde etappe, die over 192 km van
Bourg en Bresse naar Annecy voerde,
leverde na een lange solovlucht een
zege op voor de in Spanje geboren
Fransman Joseph Novales, die 2 1/2 mi
nuut voorsprong had op de Brit Tommy
Simpson (tweede) en 3 1/2 minuut op
het grote peloton, waarin zich naast
onze landgenoten Huub Harings en Arie
den Hartog, ook Lebaube, Unriona en
Poulidor bevonden. Dick Enthoven ver
loor veel tijd. Hij kwam, in gezelschap
van o.a. Rik van Looy, elf minuten na
de winnaar over de streep. Michel Stol
ker, rijdend voor het Spaanse merk Kas.
arriveerde in Annecy met een achter
stand van ruim een kwatier.
In het algemeen klassement deden
zich aan de kop geen verschuivingen
voor. De Zuidlander Arie den Hartog is
de bestgeplaatste Nederlander: Hij is de
24ste op ruim acht minuten. De uitslag
van de zesde etappe:
1. Novales (Fr.) 5.27.58; 2. Simpson
(G.B.) 5.30.21; 3. Van Coningsloo (B.)
5.31.25. En vervolgens het peloton in de
zelfde tijd. 75. Enthoven (Ned.) 5.30.00;
76. Stolker (Ned.) 5.44.08.
Het algemeen klassement luidt nu:
1. Lebaube (Fr.) 26.06.53; 2. Uriona
(Sp.) 26.07.50; 3. Poulidor (Fr.) 26.09.48;
4. Anglade (Fr.) 26.12.09; 5. Bahamon-
tes 26.12.28; 24. Den Hartog 26.15.15; 63.
Stolker 26.31.05; 66. Enthoven 26.32.46;
79. Harings 26.53.26.
(Van onze sportredactie)
Frans Roelandt ga*t Baronie verlaten.
Na zestien jaar „trouwe dienst" vertrekt
hy by deze Bredase tweede divisie club
en zal als trainer de voetbalsport verder
dienen. Wanneer hy dat even goed, en
met dezelfde toewijding, doet, als actief
beoefenaar (en daar valt niet aan te twy-
felen), dan kunnen Bavel en Terheyden,
die hem als oefenmeester krijgen, met
vertrouwen de toekomst tegemoet zien.
Frans Roelandt* namelyk is een op en
top sportman.
Daarom werd hij gymnastiekleraar en
hield het zo lang vol in Baronie s eerste.
Er is een tijd van komen en gaan, voor
iedereen. Frans Roelandt is nu aan het
laatste toéMet het eerste begon hij
in het Ulvenhoutse UW. Enkele jaren
speelde hij in de jeugdelftallen van deze
vereniging en toen zijn ouders naar Breda
verhuisden meldde de toen veertienjarige
Frans zich bij Baronie. Hij is die club
trouw gebleven. Na vier seizoenen kwam
hij in het eerste terecht en heeft daar al
tijd een plaats behouden. Frans viel di-
rekt in periodes van grote spanningen en
sensaties. Het eerste jaar speelde Baronie
om het kampioenschap tegen Dosko, maar
verloor. Een seizoen later veroverde men
die titel wél (op.Dosko) en prolonga
tie volgde het jaar daarop, toen TSC in
een beslissende match geklopt werd. Toen
deed het betaalde voetbal zijn intrede.
Mét de rest, dook Frans als semi-prof
de volgende competities in. Hij bezette
acht jaar verschillende plaatsen in de
voorhoede en kwam daarna in de defen
sie terecht. De laatste vijf jaren was hij
aanvoerder omdat men in hem ook an
dere dan voetbalcapaciteiten ontdekte.
Alles bij elkaar heeft Frans Roelandt zich
in de zestien jaar die hij verbonden is
geweest aan deze vereniging, bijzonder
verdienstelijk gemaakt voor Baronie.
Zestien en veertien is dertig.De tijd
van gaan!
W.O. Bentley bouwde een chassis van
stoere kracht met een extra sterke mo
tor erin, wat weer extra gewicht bete
kende. Alleen door brute kracht slaagde
hij erin deze zware wagens tot boven
de 180 km per uur te jagen.
Zijn beroemde 3 liter-Bentley werd in
1920 voor de eerste maal geb uwd. In
totaal werden er zestienhonderd wagens
van dit type gebouwd in zes modellen.
Het was een wagen van dit type die in
192,3 het ronderecord van Le Mans ver
beterde. Er volgden een 41/2-liter een
zes-liter en een acht-liter, een wagen
met de dubbele zuigerverplaatsing van
een hedendaagse Cadillac. Een derge
lijke automobiel heeft ondanks zijn der
tigjarige leeftijd onlangs nog een snel
heid van meer dan 200 km per uur be
haald op een Engelse renbaan. Daarna
kwamen de Blower-Bentleys, de wagens
met compressor.
Deze wagens bereikten hun grootste
successen in handen van een groep dur
vende jongelieden die zich zelf de Bent-
ley-Boys noemden. Die Blower Bentley
was een wagen die de moeite waard was
om te zien. Hij had een enorme aan
jager tussen de beide voorveren, een
radiateur die met een zwaar stalen net
werk tegen opgeworpen stenen werd be
schermd.
Er waren twee carburators en bijzon
der zware schokbrekers, die mede het
hunne ertoe hebben bijgedragen dat de
zware Bentley als een trein reed. De
carrosserieën waren in overeenstem
ming met de eisen van de tijd en van
de renbanen, vierpersoons met leren
kap. Hoewel alles aan de wagen bijzon
der zwaar was, deed men kinderlijke
pogingen om gewicht te winnen. Zo
werd de naast het buitenportier ge
plaatste handremhandle geheel uitge
boord, evenals de beide pedalen. De
enorme benzinetank was groot genoeg
om er een fikse hond in te verdrinken
cn ook gepantserd tegen opvliegende
stenen. De Bentley haalde in de derde
versnelling makkelijk 150 km per uur
en was de koning van vele wedstrijden
Zij zegevierden vijfmaal in de vier
entwintiguursrit van Le Mans, waar
onder vier maal achtereen, een record
dat geen enkel automerk ooit heeft
overtroffen dan we] benaderd.
Autorennen in de twintiger jaren was
een sensationeel bedrijf. In 1927 reden
de Bentleys als team in de strijd om
de vierentwintiguursrit van Le Mans. een slip te brengen. Zijwaarts en niet
De wedstrijd begon om vier uur in de
middag. Het team bestond uit Benja
field en Davis, Duller en d'Erlanger,
alsmede uit Clement en Callingham. De
drie Bentleys waren als eersten weg en
in de tweede ronde brak Clement met
de kap op het ronderecord van 72 mijl
per uur. Om half tien in de avond nam
Callingham de scherpe bocht bij Maison
Blanche met 160 km en ontdekte dat
een Schneider renwagen van de baan
was geraakt en de weg deels versperde.
Callingham slaagde erin de Franse wa
gen te ontwijken, maar kwam daardoor
zelf in een slip en belandde in een grep
pel. Hij versperde de andere helft van
de weg ten dele. Een kleine Franse wa
gen slaagde erin om tussen beide wrak
ken door te schieten. Toen kwam Duller
met een Bentley. Hij miste de Schnei
der, maar raakte de andere Bentely en
daarmee was de weg volkomen ver
sperd.
,,Het was niet makkelijk om door de
bocht te komen met het gele licht van
de koplampen" vertelde Sammy Davis,
„ik was al met volle vaart in de bocht
toen ik houtsplinters op de weg zag,
waaruit ik opmaakte, dat een wagen het
hekwerk had geraakt. Ik nam gas weg
om door de bocht te schieten, toen ik
plotseling een wegversperring van auto's
voor mij zag..."
Na bijna veertig jaar is dit nog steeds
hét grote verhaal van Davis. ,,Ik reed
te snel om te remmen" vertelt hij, ,,ik
trok de handrem aan om de wagen in
voorwaarts schoot ik in de wrakstukken
en alle lichten waren uit. Ik stond stil,
maar had het gevoel dat de wagen nog
reed. Tegen elke hoop in startte ik,
voornamelijk uit angst dat andere wa
gens achterop kwamen. Tot mijn grote
verbazing reed de wagen niet alleen,
maar was nog bestuurbaar ook, al was
dit een beetje moeilijk. In het donker
reed ik naar de pits..."
In die tijd moesten coureurs alle re
paraties zelf verrichten met gereed
schappen en onderdelen die in de wagen
aanwezig waren. Bij onderzoek bleek
dat het chassis verbogen was, dat een
koplamp was verdwenen, de spatscher-
men waren vernield en een voorwiel be
schadigd. Met touw werden de spatbor
den vastgemaakt, een zaklamp verving
een der koplampen en Davis reed ver
der. De wagen stuurde moeilijk, de rem
men waren zeer onevenwichtig, maar
hij rééd. Toen Davis de auto voor de
laatste ronden aan Dr. Benjafield over
gaf rapporteerde hij, dat de wagen
bruikbaar was. Weliswaar vielen er hier
en daar stukken af, maar Benjy was
tevreden. Hij reed de laatste ronden met
de donkergroene Bentley en won de
vierentwintiguursrit van Le Mans met
de beroemde nummer 3.
„We wonnen" herinnert Sammy Da-vis
zich, „maar ik zou het niet graag nog
een keer doen en ik geloof niet dat een
hedendaagse coureur dit zou hebben aan
gedurfd!
De Luxemburgse* Johnny Schleck
heeft zijn gele leiderstrui in de „ronde
van Oostenrijk voor amateur wielren
ners met succes vededigd.
De vierde etappe van Li'nz naar Bad
Aussee over 166 kilometer die werd ver
reden in warm en drukkend weer, werd
gewonnen door de Oostenrijker Chris-
De internationale schaatsunie heeft
tydens een vergadering in Locarno,
Zwitserland, besloten dat de Europese
kampioenschappen 1965 op 30 en 31 ja
nuari in Gotheborg zullen worden ge
houden.
De wereldkampioenschappen worden
op 13 eti 14 februari in Oslo gehouden
en de wereldkampioenschappen voor da
mes in Tieksaemaeki op 6 en 7 febru
ari.
Amsterdam heeft de Europese kam
pioenschappen 1966 toegewezen gekre
gen op 29 en 30 januari, Gotheborg de
wereldkampioenschappen 1966 op 19 en
20 februari en Trondheim op 5 en 6 fe-
fruari de wereldkampioenschappen voor
dames.
OtXlRt»
JOS VAN DER VLEUTEN
weer uitstekend
(Advertentie)
Zondag 14 juni a.s.:
OP HET CIRCUIT VAN ETTEN
- 125 - 250 - 350 - 500 cc. JUNIOREN en SENIOREN
AANVANG HALF TWEE
tian Frisch. Hij boekte een tijd van
4 uur 21 minuten en 46 seconden. Twee
de werd de Belg Roger Desmet in
4.22.16 en derde Jos van der Vleuten
met 4.22.46.
In een groot peleton dat ex-aequo op
de achtste plaats werd genoteerd in een
tijd van 4.28.40 zaten onder anderen
de Belgen Romain Robben, Armand
Geeraerts en de Nederlanders Nico Lu-
te, Henk de Jong en Evert Dolman.
Ook leider Johnny Schleck zat in deze
groep.
De Belg Rafael Verdegem werd 46e
in 4.32.12.
In het algemeen klassement leidt de
Luxemburger Schleck met 14.54.09, ge
volgd door zijn landgenoot Schuetz met
14.57.32 en de Nederlander Van der
Vleuten met 14.57.59. Verdere plaatsin
gen: 7. Dolman, Nederland 15.00.56;
8. Desmet, België 15.01.28; 10. De Jong
Nederland 15.05.51; 14. Robben, België
15.06.17; 24. Geeraerts. België 15.10.31;
50. Verdegem, België 16.09.16.
Het ploegenklassement ziet er als
volgt uit: 1. Luxemburg 45.26.34; 2. Ne
derland 45.29.02; 4. België 45.46.52; 5.
Duitsland 45.51.55; 6. Oostenrijk 45.57.16
Een 23-jarige Oostduitse atlete is ver
dwenen na aan atletiekwedstrijden in
Haelsingborg (Zweden) te hebben deel
genomen.
Volgens het dagblad „Nyhetcrna" is
de harduoopster Erika Depersdorff uit
Rostock verdwenen en is zij mogelijk
naar West-Duitsland gegaan. De rest van
het Oostduitse gezelschap is naar huis
teruggekeerd.
(Van een medewerker)
Paarden zijn dikwijls on
berekenbaar, zei een pi-
queur onlangs. Paardehar-
ten echter zijn wel degelijk
berekenbaar, stelde 'n Aus
tralische geleerde kort ge
leden vast. Hy was tot de
conclusie gekomen, dat ren
paarden met grote, zware
harten, voorbestemd zijn om
als winnaars op de ren
baan te schitteren.
Hij wees er echter met na
druk op, dat die uitspraak
alleen juist is, „als alle an
dere dingen gelijk zijn".
Zijn nasporingen hebben tien
jaar geduurd. De uitkomsten
rechtvaardigen de gevolg
trekking (zegt hij) dat paar
den, die blijkens hun elek
trocardiogrammen grote
harten hebben uitblinkers
op de renbaan zijn, mits
zij bovendien over een aan
tal andere eigenschappen
beschikken, die een goed
renpaard nodig heeft.
Die Australische geleerde
is dr. J. Steel, lector in de
diergeneeskunde aan de
universiteit van Sydney.
Een jaar of tien geleden be
sloot hij, onderzoekingen te
doen naar le gezondheids
toestand van renpaarden.
Hij begon toen cardiogram-
men te maken van die
dieren. Min of meer toeval
lig ontdekte hij, dat er ver
band bestaat tussen grootte
en gewicht van het hart
een renpaard en de presta
ties van het dier op de ren
baan.
van die 306 renpaarden ge
durende enige ujd.
„De hartgewiv-iten van
door mij onderzochte ren
paarden", vertelde dr. Steel
varieerden tussen 2250
gram en 4950 gram. De be
roemde Engelse volbloed
Eclipse had een hart, dat
6300 gram woog. En het
hart van het bijzónder goe
de Australische paard Phar
Lap had een hart van 6075
gram. Een paard met een
groot hart heeft daardoor
dus uitstekende kansen op
de renbaan, mits natuur
lijk ook zijn andere eigen
schappen in orde zijn. Heeft
een paard geen groot hart,
dan is het onwaarschijnlijk
dat het als renpaard een
uitblinker zal worden. Het
spreekt echter vanzelf, dat
een slecht temperament, ge
brekkige training af li
chaamsgebreken zelfs een
paard met het allergrootste
hart onbruikbaar op de ren
baan kunnen maken!"
In 1960 vertoefde de heer
Steel in New York ter ge
legenheid van de Interna
tional Stakes. Hij maakte
elektrocardiogrammen van
de tien finalisten en stelde
toen vast, dat Widower
Creed van alle tien de hoog
ste hart-score (133) had en
dus wel winnaar zou wor
den, „als alle andere din
gen evenwaardig waren aan
die van de andere paarden".
De Newijorkse pers schonk
veel aandacht aan die ver
klaring. Het laat zich den
ken, dat Steel zeer tevre
den was, toen hij zag dat
Widower breed inderdaad
winnaar werd!
Toen dr. Steel, met zijn
onderzoekingen begon, viel
het niet mee om toestem
ming te krijgen om cardio-
grammen van renpaarden
te maken. Toen hij echter
in het begin der jaren vijf
tig een paar maal was op
getreden als getuige-deskun-
dige in doping-zaken, gin
gen vele staldeuren voor
hem open.
„Vroeger", vertelde hij
.hebben diergeneeskundigen
ook wel pogingen gedaan
om met behulp van cario-
grammen bijzonderheden
omtrent renpaarden te le
ren kennen, maar naar mijn
mening interpreteerden zij
die cardiogram men ver
keerd. Ik meen de juiste
methode gevonden te heb
ben. Mijn onderzoekingen
hebben ook medisch belang,
want paarden lijden, even
als jonge kinderen, wel aan
myocarditis. Mijn cardio-
grammen kunnen misschien
nog belangrijke bijzonderhe.
den aan het licht brengen
betreffende die ziekte.... O
ja, en dan moeten we ook
nog onderzoeken, of een
„huwelijk" van een groot
hartige hengst met en
groothartige merrie bijzon
der groothartige veulens op
levert!
Na bestudering van een
groot aantal elektrocardio
grammen van paarden stel
de hij (op wetenschappelij
ke gronden, die wij hier
buiten beschouwing laten)
voor ieder paard de (wat
hij in gesprekken met le
ken noemt) hart score
vast. De (uit het cariogram
af te lezen) hartscore is
een betrouwbare aanwij
zing voor de grootte en het
gewicht van een paardehart
Steel onderzocht voorts post
mortem 34 renpaarden,
waarvan hij bij hun leven
cardiogrammen had ge
maakt. Deze post mortem
onderzoekingen bevestigden
de juistheid van zijn op oa
sis van de cariogrammen
vastgestelde hartgewrichten.
De hartgewichten van die
34 (dode) renpaarden vari-
ëerden van 2376 gram tot
5149 gram, hun hart-scores
van 86 tot 123.
Op grond van deze gege
vens ontwikkelde Steel ver
volgens de theorie dat ren
paarden met de hoogste
hart-scores de meests open
rennen (open-class races)
winnen. Aan die rennen
mag ieder paard deelne-
nemen, ongeacht leeftijd,
geslacht, en race-anteceden
ten. Inderdaad gelukte het
Steel om aan te tonen, dat
er een duidelijk aanwijsba
re correlatie bestaat tussen
de hart-scores en de race
prestaties der paarden.
Steel ging nog verder.
Hij maakte elektrocardio
grammen van 305 renpaar
den. Bij de keuze der paar
den lette hij er niet op,
in welke conditie de paar
den waren. Wel waren 2e
allemaal reeds enige keren
op de renbaan uitgekomen.
Steel volgde de prestaties
JACBUES ANQUETIL
zware opgaaf
In de 51ste Giro d'Italia heerste tijdens
de rustdag in Santa Margherita Ligure
de stilte voor de storm. De renners be
reidden zich voor op de komende zeer
zware AlDen-etappes, die deze ronde
van Italië^ zullen gaan beslissen. Jacqu
es Anquetil, de Franse leider in het al
gemeen klassement, kreeg dermate last
van zijn linkerhand tengevolge van een
val in de 17de rit, dat hij naar de dok
ter stapte om een röntgenfoto te laten
maken. De artsen stelden vast dat de
Normandiër geen breuk had opgelopen,
maar dat er sprake was van een ver
stuiking, Anquetil zal vandaag starten
met slechts 35 seconden voorsprong op
Renzo Fontana en 1.05 op Italo Ziliolt
Voor de draversinterland Belglë-Ne-
derland, die on zaterdagavond 6 juni op
de baan Sterrebeek bij Brussel wordt ge
houden, zijn thans ook de Belgische
équipes aangewezen.
In de Nederlandse ploegen zijn nog
enkele wijzigingen gebracht, in verband
met een minder goede course-conditie
van enige kandidaten. De equiper zien er
thans als volgt uit:
4-jarigen: Nederland: Bromelia, Bo
naire, Beachcomber en Bold Mac. Bel
gië: Unworthy, Une Frisco, Un Gamin
en Ultimatum.
5-jarigen: Nederland: Adkit Hollandia,
Astyanar. Albatros S en Aleid Williams
België: The Fury, Troupier, Torantil en
Tabou.
6-jarige en oudere paarden: Neder
land: Walter Hollandia, Yankee Maid.
Zanto en Zahir B. België: Sabreur, Quir-
lo. Pikar en Reine du Moulin.
In één der bijnummers zullen de Ne
derlandse paarden Zane Grey, Auerhen
S en Yostra starten.
Voor deze draversinterland bestaat in
de drafsportwereld een zeer grote be
langstelling. Verscheidene autobussen
zullen zaterdag de Nederlandse suppor
ters naar Brussel vervoeren.
Het intei zone-schaaktoernooi is in Am
sterdam voortgezet met het spelen van
de partijen uit de elfde ronde. De uit
slagen luiden:
Ivkov (Z.-Sl.)Portisch (Hong.) 1/2
1/2; Rossetto (Arg.)Vranesic (Can.) af.
gebroken; Larsen (Den.)Evans (V.S.)
1/21/2; Quinones (Peru)IReshevsky
(V.S.) 01; Darga (W.-Dld.)Lengyel
(Hong.) 0—1; Tring'ov (Buig.)Bilek
(Hong.) 1/21/2; Bronstein (Rusl.)
Berger (Austr.) 1—0; Tal (Rusl.)Ben
koe (V.S.) 1—0; Stein (Rusl.)Perez
(Sp.) 10; Spasski (Rusl.)—(Porath (Is
raël) 10; Smyslov (Rusl.)Gligoric (Z.-
Sl.) afgebroken; Pachman (Tsj-Sl.)Fo-
guelman (Arg.) 10.
De stand luidt nu:
I. Larsen 8 1/2 punt; 2. Reshevsky. Ivkov.
Tal en Spasski allen 8; 6. Bronstein 7 1/2
en 1 afg.; 7. Lengyel 7; 8. Smyslov 6 1/2
en 1 afg.; 9. Darga en Stein beiden 6 1/2;
II. Portisch 6; 12. Gligoric 5 1/2 en 1 afg.;
13. Pachman 5 1/2; 14. Evans 5; 15. Qui
nones 4 1/2; 16. Bilek en Tringov beiden
4; 18. Rossetto en Benkoe beiden 3 1/2
en 1 afg.: 20 Porath 3 1/2; 21. Vranesic
3 en 1 afg.: 22. Foguelman en Perez bei
den 2 1/2; 24. Be2'ger 1 1/2.
Konstanz 377 (—3); Rheinfelden 274
(—2); Ottenheim 354 (+81; Straatsburg
304 (onv.); Maxau 474 +1Plochin-
gen 126 (+5); Mannheim 325 111;
Steinbaeh 120 1); Mainz 306 (—81;
Bingen 211 (—7); Kaub 232 (—111;
Kochum 243 111; Koblenz 222 (—121;
Keulen 204 (—61; Ruhrort 389 (—91;
Lobith 1004 (—10): Nijmegen 788 (—7);
Arnhem 811 c—91; Eefde IJssel 347 (—51-
Deventer 343 (—2); Borgharen 3855
52); Belfeld 1098 (+14); Grave bene-
den de sluif 499 (—5).