>S PORT Bentley nog van een trots steeds in bezit Le Mans-record Paarden met grote harten: troeven op de renbanen Frans Roelandt gaat BARONIE verlaten Jos van der Vleuten op derde plaats in 4e rit razende Baronie-captain j En....het hart van j jongens I die ermee stopt j renpaarden Bijzonder KNBVLO heeft nieuwe praeses Wedstrijddata voor .Zwitserland Dauphiné Liberé Michel Stolker ver achterop Ronde van Italië Jacq. Anquetil: lichte blessure Kracht Moedig Ronde van Oostenrijk E.K. schaatsen '66 in Amsterdam NATIONALE WEGRACES O.-Duitse atlete is spoorloos Winners Draversinterland Nederland-België Schaaktoernooi in Amsterdam WATERSTANDEN m (Van een medewerker) Sammy Davis, officieel S.C.H. Davis, is ruim zeventig jaar oud en heeft een grijs puntbaardje, maar hij is nooit trotser dan wan neer men hem herkent als een van de Bentley-jongens. In de kring van kenners van de auto wereld is zijn naam even bekend als die van Fangio, Trintignant, Brabham en Salvadore nu zijn. Destijds was hij een van de Bent- ley-Boys die in de laatste der twintiger jaren de donkergroene Bentley's van de ene triomf naar de andere reden: Tim Birkin, Woolf Barnato, Humphrey Cook, Glen Kidston, Beris Wood, Ber nard Rubin, Frank Clement, Clive Dunfee, John Duff en de onverge telijke dokter Benjafield, Benjv voor zijn vrienden. De meeste van deze coureus zijn niet meer in leven; verschillende van hen sneuvelden in de tweede wereldoor log als piloten in de slap om Engeland. Maar onvergeten blijft de faam die zij aan het merk met de gevleugelde ,.B" hebben gegeven. De oude heer Bentley zelf leeft nog altijd in een bescheiden landhuis in Surrey, bijna vergeten, be halve door de vrienden van de automo- Mister S. C. H. Davis, was als Sammy Davis een van de oor spronkelijke Bentley Boys. In 1927 belandde hij in de bocht van Mai- son Blanche tijdens de vierentwm- tiguursrit van Le Mans, in een botsing met een aantal van de weg geraakte wagens. Hij slipte dwars op de wrakstukken in, maar slaagde erin om verder te rijden. Samen met zijn teamgenoot dr. Benjafield won hij in dat jaar. De nu zeventigjarige Davis bewon dert op de foto een Corgimodel van deze beroemde Bentley no. 3. Destijds, toen de slag om Tobroek een hoogtepunt bereikte, nodigde een Engel se luitenant zijn beste vrienden uit voor een bijzonder feest in zijn tent. Hij maakte een stuk pantserplaat van een kapotgeschoten Duitse pantserwagen gloeiend heet en goot daarover een half blik Castor olie van Wakefield uit: Bentley..." verzuchtte ieder een. W.O.B. Bentley was een van die bege nadigde autoconstructeurs die door hun scheppingen historie werden. Hij had een bijzonder wijze om automobielen te bouwen waarbij snelheid hoofdzaak was. Voor zijn tijd waren er ook snelle wa gens gebouwd maar voornamelijk van lichte constructie. Ze waren snel, maar onbetrouwbaar. Bentley koos een heel andere manier van bouwen: hij bouwde zware en stoere wagens die onwaar- schijnhjk snel waren, zoals Ettore Bu- gatti een zei: ,,Die mister Bentley bouwt de snelste vrachtwagens die ik ooit heb gecien in mijn leven..." Tijdens de jaarlijkse ledenraadsverga dering in Pulchri Studio in Den Haag gehouden, is de benoeming van mr. dr. J. P. G. Schmitz tot voorzitter van de Koninklijke Nederlandse Bond voor Li chamelijke Opvoeding bekrachtigd. De heer Schmitz, gepensioneerd adviseur van de KLM en woonachtig in Den Haag, liep de vierdaagse van Nijmegen die de KNBVLO organiseert twaalf maal. Kort voor de tweede wereldoor log leidde hij de vierdaagse ofstandsmar- sen in het voormalige Nederlands-Indië. De nieuwe voorzitter heeft onder meer in het eerste voetbalteam van het Utrechts UW gespeeld en was rond 1930 voorzitter van de Nederlandse At letiek Unie. Tijdens de jaarvergadering werd het bestuur van de bond voorts uitgebreid met een tweetal leden, t.w. de heren drs. E. van de Velde en J. de Vries. BAS MALIEPAARD is terug van Bordeaux-Parijs. Wat teleurge steld over de afloop („jongens wat werd ik ziek onderweg"), kwam Bas Willemstad binnen, waar verdriet echter plaats maakte voor grote vreugde. Zijn vrouw had het leven geschonken aan een stevige zoon, die Patrick gaat heten. PALLE LYKKE heeft, noodge dwongen, vakantie. De aanstaan de schoonzoon van Rik van Steenbergen moest op doktersad vies enkele weken rusten na zijn zware val en daarom trok Palle maar eens naar zijn familie in Kopenhagen. JAN KUITERS laat zondag zijn zoveelste Ronde van Zuid-Hol land draaien. Een pittige klassie- kervan om en nabij de tweehon derd kilometer, die goede naam heeft. Een paar honderd coureurs gaan strijden voor de eerste plaats, die vorig jaar bij Jan Boog terecht kwam. De KNVB en de Zwitserse voetbal bond hebben overeenstemming bereikt over de wedstrijddata voor de ontmoetin gen tussen beide landenteams voor de voorronde van het toernooi om het we reldkampioenschap 1966. De wedstrijd Nederland Zwitser land is vastgesteld op zondag 17 okto ber 1965, de ontmoeting Zwitserland Nederland op zondag 14 november 1965. Wanneer de wedstrijden tegen Noord- Ierland met Nederland, Zwitser land en Albanië in één groep inge deeld worden gespeeld is nog niet bekend. Wel staat vast dat de ontmoe tingen in het seizoen 1964-1965 dus nog voor de beide wedstrijden tegen de Zwitsers zullen worden vastgesteld. Het hoogstgeklasseerde land uit de groep waarin Nederland uitkomt plaatst zich in het eindtoernooi dat in juli in Engeland wordt verwerkt. FRANS ROELANDT vertrek van een aanvoerder De Fransman Jean Claude Lebaube heeft na de zesde ronde nog steeds de leiding in het algemeen klassement van de omloop van de Dauphine Libere. De zesde etappe, die over 192 km van Bourg en Bresse naar Annecy voerde, leverde na een lange solovlucht een zege op voor de in Spanje geboren Fransman Joseph Novales, die 2 1/2 mi nuut voorsprong had op de Brit Tommy Simpson (tweede) en 3 1/2 minuut op het grote peloton, waarin zich naast onze landgenoten Huub Harings en Arie den Hartog, ook Lebaube, Unriona en Poulidor bevonden. Dick Enthoven ver loor veel tijd. Hij kwam, in gezelschap van o.a. Rik van Looy, elf minuten na de winnaar over de streep. Michel Stol ker, rijdend voor het Spaanse merk Kas. arriveerde in Annecy met een achter stand van ruim een kwatier. In het algemeen klassement deden zich aan de kop geen verschuivingen voor. De Zuidlander Arie den Hartog is de bestgeplaatste Nederlander: Hij is de 24ste op ruim acht minuten. De uitslag van de zesde etappe: 1. Novales (Fr.) 5.27.58; 2. Simpson (G.B.) 5.30.21; 3. Van Coningsloo (B.) 5.31.25. En vervolgens het peloton in de zelfde tijd. 75. Enthoven (Ned.) 5.30.00; 76. Stolker (Ned.) 5.44.08. Het algemeen klassement luidt nu: 1. Lebaube (Fr.) 26.06.53; 2. Uriona (Sp.) 26.07.50; 3. Poulidor (Fr.) 26.09.48; 4. Anglade (Fr.) 26.12.09; 5. Bahamon- tes 26.12.28; 24. Den Hartog 26.15.15; 63. Stolker 26.31.05; 66. Enthoven 26.32.46; 79. Harings 26.53.26. (Van onze sportredactie) Frans Roelandt ga*t Baronie verlaten. Na zestien jaar „trouwe dienst" vertrekt hy by deze Bredase tweede divisie club en zal als trainer de voetbalsport verder dienen. Wanneer hy dat even goed, en met dezelfde toewijding, doet, als actief beoefenaar (en daar valt niet aan te twy- felen), dan kunnen Bavel en Terheyden, die hem als oefenmeester krijgen, met vertrouwen de toekomst tegemoet zien. Frans Roelandt* namelyk is een op en top sportman. Daarom werd hij gymnastiekleraar en hield het zo lang vol in Baronie s eerste. Er is een tijd van komen en gaan, voor iedereen. Frans Roelandt is nu aan het laatste toéMet het eerste begon hij in het Ulvenhoutse UW. Enkele jaren speelde hij in de jeugdelftallen van deze vereniging en toen zijn ouders naar Breda verhuisden meldde de toen veertienjarige Frans zich bij Baronie. Hij is die club trouw gebleven. Na vier seizoenen kwam hij in het eerste terecht en heeft daar al tijd een plaats behouden. Frans viel di- rekt in periodes van grote spanningen en sensaties. Het eerste jaar speelde Baronie om het kampioenschap tegen Dosko, maar verloor. Een seizoen later veroverde men die titel wél (op.Dosko) en prolonga tie volgde het jaar daarop, toen TSC in een beslissende match geklopt werd. Toen deed het betaalde voetbal zijn intrede. Mét de rest, dook Frans als semi-prof de volgende competities in. Hij bezette acht jaar verschillende plaatsen in de voorhoede en kwam daarna in de defen sie terecht. De laatste vijf jaren was hij aanvoerder omdat men in hem ook an dere dan voetbalcapaciteiten ontdekte. Alles bij elkaar heeft Frans Roelandt zich in de zestien jaar die hij verbonden is geweest aan deze vereniging, bijzonder verdienstelijk gemaakt voor Baronie. Zestien en veertien is dertig.De tijd van gaan! W.O. Bentley bouwde een chassis van stoere kracht met een extra sterke mo tor erin, wat weer extra gewicht bete kende. Alleen door brute kracht slaagde hij erin deze zware wagens tot boven de 180 km per uur te jagen. Zijn beroemde 3 liter-Bentley werd in 1920 voor de eerste maal geb uwd. In totaal werden er zestienhonderd wagens van dit type gebouwd in zes modellen. Het was een wagen van dit type die in 192,3 het ronderecord van Le Mans ver beterde. Er volgden een 41/2-liter een zes-liter en een acht-liter, een wagen met de dubbele zuigerverplaatsing van een hedendaagse Cadillac. Een derge lijke automobiel heeft ondanks zijn der tigjarige leeftijd onlangs nog een snel heid van meer dan 200 km per uur be haald op een Engelse renbaan. Daarna kwamen de Blower-Bentleys, de wagens met compressor. Deze wagens bereikten hun grootste successen in handen van een groep dur vende jongelieden die zich zelf de Bent- ley-Boys noemden. Die Blower Bentley was een wagen die de moeite waard was om te zien. Hij had een enorme aan jager tussen de beide voorveren, een radiateur die met een zwaar stalen net werk tegen opgeworpen stenen werd be schermd. Er waren twee carburators en bijzon der zware schokbrekers, die mede het hunne ertoe hebben bijgedragen dat de zware Bentley als een trein reed. De carrosserieën waren in overeenstem ming met de eisen van de tijd en van de renbanen, vierpersoons met leren kap. Hoewel alles aan de wagen bijzon der zwaar was, deed men kinderlijke pogingen om gewicht te winnen. Zo werd de naast het buitenportier ge plaatste handremhandle geheel uitge boord, evenals de beide pedalen. De enorme benzinetank was groot genoeg om er een fikse hond in te verdrinken cn ook gepantserd tegen opvliegende stenen. De Bentley haalde in de derde versnelling makkelijk 150 km per uur en was de koning van vele wedstrijden Zij zegevierden vijfmaal in de vier entwintiguursrit van Le Mans, waar onder vier maal achtereen, een record dat geen enkel automerk ooit heeft overtroffen dan we] benaderd. Autorennen in de twintiger jaren was een sensationeel bedrijf. In 1927 reden de Bentleys als team in de strijd om de vierentwintiguursrit van Le Mans. een slip te brengen. Zijwaarts en niet De wedstrijd begon om vier uur in de middag. Het team bestond uit Benja field en Davis, Duller en d'Erlanger, alsmede uit Clement en Callingham. De drie Bentleys waren als eersten weg en in de tweede ronde brak Clement met de kap op het ronderecord van 72 mijl per uur. Om half tien in de avond nam Callingham de scherpe bocht bij Maison Blanche met 160 km en ontdekte dat een Schneider renwagen van de baan was geraakt en de weg deels versperde. Callingham slaagde erin de Franse wa gen te ontwijken, maar kwam daardoor zelf in een slip en belandde in een grep pel. Hij versperde de andere helft van de weg ten dele. Een kleine Franse wa gen slaagde erin om tussen beide wrak ken door te schieten. Toen kwam Duller met een Bentley. Hij miste de Schnei der, maar raakte de andere Bentely en daarmee was de weg volkomen ver sperd. ,,Het was niet makkelijk om door de bocht te komen met het gele licht van de koplampen" vertelde Sammy Davis, „ik was al met volle vaart in de bocht toen ik houtsplinters op de weg zag, waaruit ik opmaakte, dat een wagen het hekwerk had geraakt. Ik nam gas weg om door de bocht te schieten, toen ik plotseling een wegversperring van auto's voor mij zag..." Na bijna veertig jaar is dit nog steeds hét grote verhaal van Davis. ,,Ik reed te snel om te remmen" vertelt hij, ,,ik trok de handrem aan om de wagen in voorwaarts schoot ik in de wrakstukken en alle lichten waren uit. Ik stond stil, maar had het gevoel dat de wagen nog reed. Tegen elke hoop in startte ik, voornamelijk uit angst dat andere wa gens achterop kwamen. Tot mijn grote verbazing reed de wagen niet alleen, maar was nog bestuurbaar ook, al was dit een beetje moeilijk. In het donker reed ik naar de pits..." In die tijd moesten coureurs alle re paraties zelf verrichten met gereed schappen en onderdelen die in de wagen aanwezig waren. Bij onderzoek bleek dat het chassis verbogen was, dat een koplamp was verdwenen, de spatscher- men waren vernield en een voorwiel be schadigd. Met touw werden de spatbor den vastgemaakt, een zaklamp verving een der koplampen en Davis reed ver der. De wagen stuurde moeilijk, de rem men waren zeer onevenwichtig, maar hij rééd. Toen Davis de auto voor de laatste ronden aan Dr. Benjafield over gaf rapporteerde hij, dat de wagen bruikbaar was. Weliswaar vielen er hier en daar stukken af, maar Benjy was tevreden. Hij reed de laatste ronden met de donkergroene Bentley en won de vierentwintiguursrit van Le Mans met de beroemde nummer 3. „We wonnen" herinnert Sammy Da-vis zich, „maar ik zou het niet graag nog een keer doen en ik geloof niet dat een hedendaagse coureur dit zou hebben aan gedurfd! De Luxemburgse* Johnny Schleck heeft zijn gele leiderstrui in de „ronde van Oostenrijk voor amateur wielren ners met succes vededigd. De vierde etappe van Li'nz naar Bad Aussee over 166 kilometer die werd ver reden in warm en drukkend weer, werd gewonnen door de Oostenrijker Chris- De internationale schaatsunie heeft tydens een vergadering in Locarno, Zwitserland, besloten dat de Europese kampioenschappen 1965 op 30 en 31 ja nuari in Gotheborg zullen worden ge houden. De wereldkampioenschappen worden op 13 eti 14 februari in Oslo gehouden en de wereldkampioenschappen voor da mes in Tieksaemaeki op 6 en 7 febru ari. Amsterdam heeft de Europese kam pioenschappen 1966 toegewezen gekre gen op 29 en 30 januari, Gotheborg de wereldkampioenschappen 1966 op 19 en 20 februari en Trondheim op 5 en 6 fe- fruari de wereldkampioenschappen voor dames. OtXlRt» JOS VAN DER VLEUTEN weer uitstekend (Advertentie) Zondag 14 juni a.s.: OP HET CIRCUIT VAN ETTEN - 125 - 250 - 350 - 500 cc. JUNIOREN en SENIOREN AANVANG HALF TWEE tian Frisch. Hij boekte een tijd van 4 uur 21 minuten en 46 seconden. Twee de werd de Belg Roger Desmet in 4.22.16 en derde Jos van der Vleuten met 4.22.46. In een groot peleton dat ex-aequo op de achtste plaats werd genoteerd in een tijd van 4.28.40 zaten onder anderen de Belgen Romain Robben, Armand Geeraerts en de Nederlanders Nico Lu- te, Henk de Jong en Evert Dolman. Ook leider Johnny Schleck zat in deze groep. De Belg Rafael Verdegem werd 46e in 4.32.12. In het algemeen klassement leidt de Luxemburger Schleck met 14.54.09, ge volgd door zijn landgenoot Schuetz met 14.57.32 en de Nederlander Van der Vleuten met 14.57.59. Verdere plaatsin gen: 7. Dolman, Nederland 15.00.56; 8. Desmet, België 15.01.28; 10. De Jong Nederland 15.05.51; 14. Robben, België 15.06.17; 24. Geeraerts. België 15.10.31; 50. Verdegem, België 16.09.16. Het ploegenklassement ziet er als volgt uit: 1. Luxemburg 45.26.34; 2. Ne derland 45.29.02; 4. België 45.46.52; 5. Duitsland 45.51.55; 6. Oostenrijk 45.57.16 Een 23-jarige Oostduitse atlete is ver dwenen na aan atletiekwedstrijden in Haelsingborg (Zweden) te hebben deel genomen. Volgens het dagblad „Nyhetcrna" is de harduoopster Erika Depersdorff uit Rostock verdwenen en is zij mogelijk naar West-Duitsland gegaan. De rest van het Oostduitse gezelschap is naar huis teruggekeerd. (Van een medewerker) Paarden zijn dikwijls on berekenbaar, zei een pi- queur onlangs. Paardehar- ten echter zijn wel degelijk berekenbaar, stelde 'n Aus tralische geleerde kort ge leden vast. Hy was tot de conclusie gekomen, dat ren paarden met grote, zware harten, voorbestemd zijn om als winnaars op de ren baan te schitteren. Hij wees er echter met na druk op, dat die uitspraak alleen juist is, „als alle an dere dingen gelijk zijn". Zijn nasporingen hebben tien jaar geduurd. De uitkomsten rechtvaardigen de gevolg trekking (zegt hij) dat paar den, die blijkens hun elek trocardiogrammen grote harten hebben uitblinkers op de renbaan zijn, mits zij bovendien over een aan tal andere eigenschappen beschikken, die een goed renpaard nodig heeft. Die Australische geleerde is dr. J. Steel, lector in de diergeneeskunde aan de universiteit van Sydney. Een jaar of tien geleden be sloot hij, onderzoekingen te doen naar le gezondheids toestand van renpaarden. Hij begon toen cardiogram- men te maken van die dieren. Min of meer toeval lig ontdekte hij, dat er ver band bestaat tussen grootte en gewicht van het hart een renpaard en de presta ties van het dier op de ren baan. van die 306 renpaarden ge durende enige ujd. „De hartgewiv-iten van door mij onderzochte ren paarden", vertelde dr. Steel varieerden tussen 2250 gram en 4950 gram. De be roemde Engelse volbloed Eclipse had een hart, dat 6300 gram woog. En het hart van het bijzónder goe de Australische paard Phar Lap had een hart van 6075 gram. Een paard met een groot hart heeft daardoor dus uitstekende kansen op de renbaan, mits natuur lijk ook zijn andere eigen schappen in orde zijn. Heeft een paard geen groot hart, dan is het onwaarschijnlijk dat het als renpaard een uitblinker zal worden. Het spreekt echter vanzelf, dat een slecht temperament, ge brekkige training af li chaamsgebreken zelfs een paard met het allergrootste hart onbruikbaar op de ren baan kunnen maken!" In 1960 vertoefde de heer Steel in New York ter ge legenheid van de Interna tional Stakes. Hij maakte elektrocardiogrammen van de tien finalisten en stelde toen vast, dat Widower Creed van alle tien de hoog ste hart-score (133) had en dus wel winnaar zou wor den, „als alle andere din gen evenwaardig waren aan die van de andere paarden". De Newijorkse pers schonk veel aandacht aan die ver klaring. Het laat zich den ken, dat Steel zeer tevre den was, toen hij zag dat Widower breed inderdaad winnaar werd! Toen dr. Steel, met zijn onderzoekingen begon, viel het niet mee om toestem ming te krijgen om cardio- grammen van renpaarden te maken. Toen hij echter in het begin der jaren vijf tig een paar maal was op getreden als getuige-deskun- dige in doping-zaken, gin gen vele staldeuren voor hem open. „Vroeger", vertelde hij .hebben diergeneeskundigen ook wel pogingen gedaan om met behulp van cario- grammen bijzonderheden omtrent renpaarden te le ren kennen, maar naar mijn mening interpreteerden zij die cardiogram men ver keerd. Ik meen de juiste methode gevonden te heb ben. Mijn onderzoekingen hebben ook medisch belang, want paarden lijden, even als jonge kinderen, wel aan myocarditis. Mijn cardio- grammen kunnen misschien nog belangrijke bijzonderhe. den aan het licht brengen betreffende die ziekte.... O ja, en dan moeten we ook nog onderzoeken, of een „huwelijk" van een groot hartige hengst met en groothartige merrie bijzon der groothartige veulens op levert! Na bestudering van een groot aantal elektrocardio grammen van paarden stel de hij (op wetenschappelij ke gronden, die wij hier buiten beschouwing laten) voor ieder paard de (wat hij in gesprekken met le ken noemt) hart score vast. De (uit het cariogram af te lezen) hartscore is een betrouwbare aanwij zing voor de grootte en het gewicht van een paardehart Steel onderzocht voorts post mortem 34 renpaarden, waarvan hij bij hun leven cardiogrammen had ge maakt. Deze post mortem onderzoekingen bevestigden de juistheid van zijn op oa sis van de cariogrammen vastgestelde hartgewrichten. De hartgewichten van die 34 (dode) renpaarden vari- ëerden van 2376 gram tot 5149 gram, hun hart-scores van 86 tot 123. Op grond van deze gege vens ontwikkelde Steel ver volgens de theorie dat ren paarden met de hoogste hart-scores de meests open rennen (open-class races) winnen. Aan die rennen mag ieder paard deelne- nemen, ongeacht leeftijd, geslacht, en race-anteceden ten. Inderdaad gelukte het Steel om aan te tonen, dat er een duidelijk aanwijsba re correlatie bestaat tussen de hart-scores en de race prestaties der paarden. Steel ging nog verder. Hij maakte elektrocardio grammen van 305 renpaar den. Bij de keuze der paar den lette hij er niet op, in welke conditie de paar den waren. Wel waren 2e allemaal reeds enige keren op de renbaan uitgekomen. Steel volgde de prestaties JACBUES ANQUETIL zware opgaaf In de 51ste Giro d'Italia heerste tijdens de rustdag in Santa Margherita Ligure de stilte voor de storm. De renners be reidden zich voor op de komende zeer zware AlDen-etappes, die deze ronde van Italië^ zullen gaan beslissen. Jacqu es Anquetil, de Franse leider in het al gemeen klassement, kreeg dermate last van zijn linkerhand tengevolge van een val in de 17de rit, dat hij naar de dok ter stapte om een röntgenfoto te laten maken. De artsen stelden vast dat de Normandiër geen breuk had opgelopen, maar dat er sprake was van een ver stuiking, Anquetil zal vandaag starten met slechts 35 seconden voorsprong op Renzo Fontana en 1.05 op Italo Ziliolt Voor de draversinterland Belglë-Ne- derland, die on zaterdagavond 6 juni op de baan Sterrebeek bij Brussel wordt ge houden, zijn thans ook de Belgische équipes aangewezen. In de Nederlandse ploegen zijn nog enkele wijzigingen gebracht, in verband met een minder goede course-conditie van enige kandidaten. De equiper zien er thans als volgt uit: 4-jarigen: Nederland: Bromelia, Bo naire, Beachcomber en Bold Mac. Bel gië: Unworthy, Une Frisco, Un Gamin en Ultimatum. 5-jarigen: Nederland: Adkit Hollandia, Astyanar. Albatros S en Aleid Williams België: The Fury, Troupier, Torantil en Tabou. 6-jarige en oudere paarden: Neder land: Walter Hollandia, Yankee Maid. Zanto en Zahir B. België: Sabreur, Quir- lo. Pikar en Reine du Moulin. In één der bijnummers zullen de Ne derlandse paarden Zane Grey, Auerhen S en Yostra starten. Voor deze draversinterland bestaat in de drafsportwereld een zeer grote be langstelling. Verscheidene autobussen zullen zaterdag de Nederlandse suppor ters naar Brussel vervoeren. Het intei zone-schaaktoernooi is in Am sterdam voortgezet met het spelen van de partijen uit de elfde ronde. De uit slagen luiden: Ivkov (Z.-Sl.)Portisch (Hong.) 1/2 1/2; Rossetto (Arg.)Vranesic (Can.) af. gebroken; Larsen (Den.)Evans (V.S.) 1/21/2; Quinones (Peru)IReshevsky (V.S.) 01; Darga (W.-Dld.)Lengyel (Hong.) 0—1; Tring'ov (Buig.)Bilek (Hong.) 1/21/2; Bronstein (Rusl.) Berger (Austr.) 1—0; Tal (Rusl.)Ben koe (V.S.) 1—0; Stein (Rusl.)Perez (Sp.) 10; Spasski (Rusl.)—(Porath (Is raël) 10; Smyslov (Rusl.)Gligoric (Z.- Sl.) afgebroken; Pachman (Tsj-Sl.)Fo- guelman (Arg.) 10. De stand luidt nu: I. Larsen 8 1/2 punt; 2. Reshevsky. Ivkov. Tal en Spasski allen 8; 6. Bronstein 7 1/2 en 1 afg.; 7. Lengyel 7; 8. Smyslov 6 1/2 en 1 afg.; 9. Darga en Stein beiden 6 1/2; II. Portisch 6; 12. Gligoric 5 1/2 en 1 afg.; 13. Pachman 5 1/2; 14. Evans 5; 15. Qui nones 4 1/2; 16. Bilek en Tringov beiden 4; 18. Rossetto en Benkoe beiden 3 1/2 en 1 afg.: 20 Porath 3 1/2; 21. Vranesic 3 en 1 afg.: 22. Foguelman en Perez bei den 2 1/2; 24. Be2'ger 1 1/2. Konstanz 377 (—3); Rheinfelden 274 (—2); Ottenheim 354 (+81; Straatsburg 304 (onv.); Maxau 474 +1Plochin- gen 126 (+5); Mannheim 325 111; Steinbaeh 120 1); Mainz 306 (—81; Bingen 211 (—7); Kaub 232 (—111; Kochum 243 111; Koblenz 222 (—121; Keulen 204 (—61; Ruhrort 389 (—91; Lobith 1004 (—10): Nijmegen 788 (—7); Arnhem 811 c—91; Eefde IJssel 347 (—51- Deventer 343 (—2); Borgharen 3855 52); Belfeld 1098 (+14); Grave bene- den de sluif 499 (—5).

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 11