EN STERSCHELDEBRUG 1 OP ers langste brug van Europa tijd klaar? j i OM TE ONTHOUDEN ilsportk!eding H. P. SCHOUTEN ing uit Middelburg beeft de directie van het werk. Een van de drie putten waarop elke pijlereenheid rust Ook aan de Schouwse kant komt er tekening in de strijd. Het land hoofd nabij Zierikzee is zo goed als klaar. De reusachtige bok Jr. J. G. SNIP" drijft hier een van de palen in de grond, waarop het beweegbare deel van de brug (nodig om grotere schepen door te laten) zal rusten. Van onder de brug gezien Doorkijkje door een van de bouw elementen op het werkterrein te Kats. Twee werknemers gunnen zich kennelijk de tijd voor een sigaretje. LENGTE: 5 kilometer PLAATS: tussen Noord-Beveland en Schouwen-Duiveland Overzicht van de gereed gekomen bouwelementen op het werkterrein te Kats. De eerste boog is gespannen Op de achtergrond de provin ciale weg naar Goes. KOSTEN: 64 miljoen bij de aanneming MATERIAAL: voorgespannen beton OPDRACHTprovincie Zeeland UITVOERING: Combinatie Brug Oosterschelde OPLEVERING: 1 januari 1966 's avonds irdstraat 1, ns, Kerse de Kerk, plantsoen, dstraat 5, uren leverbaar rijgbaar bij: ESTSTRATE ZN. 11100—7847 en 7846 iLOEI- EN ALWAREN nachines dienst is of ver- Idelburg ig Perso- p. 1 tussen /oorwaarden DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 30 MEI 1964 Men ziet de mensen verbaasd en ongelovig opkijken wanneer men zegt dat jj 2 de Oosterscheldebrug op 1 januari 1966, over goed anderhalf jaar dus, 2 klaar moet zijn. Toch is het zo. Elke dag dat de brug later zal worden opgeleverd betekent 2 2 voor de aannemer een verliespost van 5000, zijnde het overeen gekomen 2 boete-beding. Zoals de zaken nu staan kan de brug nog op tijd klaar komen. Echter onder 2 één voorwaarde: dan zal het werktempo moeten worden opgevoerd. 2 De moeilijkheid bij de bouw van deze brug is om het maken van de elemen- 2 ten op het werkterrein te Kats en het monteren van deze brugelementen op 2 het water synchroon te laten verlopen. Dat lukt niet altijd en dat kan dan 2 2 tot gevolg hebben dat een vrij groot aantal werknemers tijdelijk op wacht- 2 2 geld moet worden geplaatst. Dat is tot nu toe drie keer gebeurd. 2 Als men wil kan men natuurlijk sneller bouwen. Maar sneller bouwen 2 2 betekent duurder bouwen. Wanneer de brug een maand te laat klaar zal 2 2 zijn kost dat de aannemer 150.000 aan boete; een, naar de aannemings- 2 som gemeten, betrekkelijk gering bedrag. Een half jaar later opleveren 2 2 kost de aannemer 900.000. 2 Het gaat er voor de aannemer nu maar om wat het voordeligst is: sneller 2 2 bouwen en op tijd klaar zijn of in hetzelfde iets te trage tempo doorgaan 2 en één maand, een paar maanden of mogelijk zelfs een half jaar te laat 2 2 klaar komen met alle boete-gevolgen van dien. 2 Wij zijn er vooralsnog niet gerust op dat het eerste goedkoper zal zijn dat 2 2 het laatste. ««y: -

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 9