EN
STERSCHELDEBRUG
1 OP
ers
langste brug van Europa
tijd klaar? j
i
OM TE ONTHOUDEN
ilsportk!eding
H. P. SCHOUTEN ing
uit Middelburg
beeft de directie
van het werk.
Een van de drie putten waarop elke
pijlereenheid rust
Ook aan de Schouwse
kant komt er tekening
in de strijd.
Het land hoofd nabij
Zierikzee is zo goed
als klaar.
De reusachtige bok
Jr. J. G. SNIP" drijft
hier een van de palen
in de grond, waarop
het beweegbare deel
van de brug (nodig om
grotere schepen door te
laten) zal rusten.
Van onder de brug gezien
Doorkijkje door een van de bouw
elementen op het werkterrein
te Kats.
Twee werknemers gunnen zich
kennelijk de tijd voor
een sigaretje.
LENGTE: 5 kilometer
PLAATS: tussen Noord-Beveland en
Schouwen-Duiveland
Overzicht
van de
gereed
gekomen
bouwelementen
op het
werkterrein
te Kats.
De eerste
boog is
gespannen
Op de
achtergrond
de provin
ciale weg
naar Goes.
KOSTEN: 64 miljoen bij de
aanneming
MATERIAAL: voorgespannen beton
OPDRACHTprovincie Zeeland
UITVOERING: Combinatie
Brug Oosterschelde
OPLEVERING: 1 januari 1966
's avonds
irdstraat 1,
ns, Kerse
de Kerk,
plantsoen,
dstraat 5,
uren
leverbaar
rijgbaar bij:
ESTSTRATE ZN.
11100—7847 en 7846
iLOEI- EN
ALWAREN
nachines
dienst is
of ver-
Idelburg
ig Perso-
p.
1 tussen
/oorwaarden
DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 30 MEI 1964
Men ziet de mensen verbaasd en ongelovig opkijken wanneer men zegt dat jj
2 de Oosterscheldebrug op 1 januari 1966, over goed anderhalf jaar dus, 2
klaar moet zijn.
Toch is het zo. Elke dag dat de brug later zal worden opgeleverd betekent 2
2 voor de aannemer een verliespost van 5000, zijnde het overeen gekomen
2 boete-beding.
Zoals de zaken nu staan kan de brug nog op tijd klaar komen. Echter onder
2 één voorwaarde: dan zal het werktempo moeten worden opgevoerd.
2 De moeilijkheid bij de bouw van deze brug is om het maken van de elemen-
2 ten op het werkterrein te Kats en het monteren van deze brugelementen op 2
het water synchroon te laten verlopen. Dat lukt niet altijd en dat kan dan 2
2 tot gevolg hebben dat een vrij groot aantal werknemers tijdelijk op wacht- 2
2 geld moet worden geplaatst. Dat is tot nu toe drie keer gebeurd.
2 Als men wil kan men natuurlijk sneller bouwen. Maar sneller bouwen 2
2 betekent duurder bouwen. Wanneer de brug een maand te laat klaar zal 2
2 zijn kost dat de aannemer 150.000 aan boete; een, naar de aannemings-
2 som gemeten, betrekkelijk gering bedrag. Een half jaar later opleveren 2
2 kost de aannemer 900.000.
2 Het gaat er voor de aannemer nu maar om wat het voordeligst is: sneller 2
2 bouwen en op tijd klaar zijn of in hetzelfde iets te trage tempo doorgaan
2 en één maand, een paar maanden of mogelijk zelfs een half jaar te laat 2
2 klaar komen met alle boete-gevolgen van dien.
2 Wij zijn er vooralsnog niet gerust op dat het eerste goedkoper zal zijn dat 2
2 het laatste.
««y: -