EUROPORT '64 TE ROTTERDAM:
Scheepsbouwtentoonstelling in
Ahoy zonder scheepsbouwers
BANKBOEKJES
r
TWEE
„WINNERS"
UIT DE
RITMEESTER
STAL
RITMEESTER
Samenwerking met Jaarbeurs
in Utrecht wil nog niet lukken
Vakbeurs
Doublure
Primeur
TER ZAKE
Amsterdamse Effectenbeurs
15
Geen gevoel voor
publiciteit
Zeelandniet bang
voor kanaaltunnel
Labour wil
staalindustrie
nationaliseren
MARKTEN
Ras is onmiskenbaar.
Ras zit niet
in het formaat.
U herkent het in
de heerlijke Pikeur,
maar ook
in de geurige Riant.
Twee „volbloed"
Ritmeesters.
Philips neemt deel
in Canadese
onderneming
Directie N.B.M.:
Veel te weinig
overheidsgeld
voor wegenbouw
Amerika leent
Suriname
miljoen dollar
15
DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 29 MEI 1964
(Van onze redacteur)
Dit jaar wordt in Rotterdam voor de derde achtereenvol
gende maal de scheepsbouwtentoonstelling „Europort" ge
houden. Voluit heet ze „Internationale tentoonstelling voor
de scheepvaart, scheepsbouw, machinebouw en havenuitrus
tingen" en het is jammer dat de handzame afkorting
„scheepsbouwtentoonstelling" in feite geen bestaansrecht
heeft. Het merkwaardige feit doet zich namelijk voor dat de
gehele Nederlandse scheepsbouwnijverheid op „Europort
'64" afwezig is
Deze omstandigheid is aan enkele voor
de hand liggende factoren te wijten, maar
er zijn tegelijkertijd argumenten aan te
voeren om een representatieve deelname
aan „Europort 64" door de scheepsbouw-
industrie te bepleiten.
In de eerste plaats is de betekenis van
de nieuwbouw sterk achteruit gegaan.
Met name Nederland heeft daaronder te
lijden, zoals dezer dagen nog de directie
van een van Nederlands grootste scheeps
werven, Wilton-Fijenoord te Schiedam,
heeft benadrukt. De scheepsbouwers
schakelen noodgedwongen hoe langer
hoe meer over op reparaties en de order
portefeuille van menige werf is voor het
grootste deel, zo niet praktisch geheel,
gevuld met reparatie-opdrachten.
Elet is aan de ene kant begrijpelijk dat
de industrie er onder deze omstandighe
den weinig voor voelt de scheepsbouw-
vlag fier in top te hijsen. Maar men zou,
menen wij, toch ook moeten bedenken
dat de concurrentie dat misschien wèl
doet. Op „Europort '64" is dat waar.
schijnlijk het geval, want de tentoon
stellingsorganisators zijn druk in onder
handeling met Japanse en Griekse wer
ven en het ziet ernaar uit dat deelname
uit die hoek zou goed als vaststaat.
Al was het alleen maar om in de con
currentiestrijd (vooral Japan is immers
Nederlands grote tegenstrever op het ter
rein van de scheepsbouw) acte de pré-
sence te geven en om op eigen terrein
de concurrent niet de volle lengte te ge
ven, zou men een waardige representatie
van wat Nederland in de scheepsbouw
presteert, toch moeten overwegen.
Behalve die conjuncturele factoren zijn
cr andere: de Nederlandse scheepsbouw
is duidelijk conservatief ingesteld. Op het
gebied van publiciteit en public relations
heeft zij nooit uitgeblonken. Ons dunkt
dat haar dit in de concurrentiestrijd be
paald geen goed zal doen. Deelname aan
„Europort '64" zou, dat is waar, een de
fensief karakter dragen in de huidige
omstandigheden. Ontbreekt zelfs de lust
tot verdedigen?
een nationale Sclieepsbouwbeurs in 1966.
Het is niet onbegrijpelijk dat Rotterdam,
en met name de Nederlandse (is Rotter
damse) sectie van de internationale ten
toonstelling die „Europort" organiseert,
tracht met de Jaarbeurs tot een akkoord
te komen, met name tot een samensmel
ting van de activiteiten.
Er is echter vooralsnog geen sprake
van enige samenwerking. De organisators
van „Europort" deelden gisteren tijdens
een persconferentie mee dat zij een voor
stel tot de directie van de Jaarbeurs
hebben gericht, behelzend het vormen
van een nationaal comité, waarin verte
genwoordigers van Jaarbeurs, Europort
en Hiswa zouden moeten worden opge.
nomen.
Die brief is twee maanden geleden
verstuurd en men heeft er geen antwoord
op gekregen.
De mogelijkheid bestaat derhalve dat
men in 1966 de merkwaardige situatie
te zien zal krijgen, dat in Utrecht een
Nationale Scheepsbouwbeurs wordt ge
houden en tegelijkertijd in Rotterdam
de Internationale Tentoonstelling voor
Scheepsbouw enz. Europort is namelijk
een jaarlijks evenement.
Er is overigens nog alle tijd om tot
een vergelijk te komen. Met een „dub
bele" tentoonstelling zou niemand ge.
baat zijn, zeker de industrie niet. Het
zou kiezen worden, voor Utrecht of voor
Rotterdam. En al zou dan ongetwijfeld
.Europort" in de Maastad de voorkeur
der meeste exposanten krijgen (het is
immers een intussen gevestigde expositie
die als vakbeurs snel een goede naam
heeft gekregen), een vergelijk zou toch
in aller belang zijn.
„Europort '64" wordt gehouden van 10
tot en met 14 november a.s. in de Ahoy-
hallen te Rotterdam. Honderd deelne
mers zijn al ingeschreven, behalve uit
ons land, uit Duitsland, Engeland, Frank
rijk, Italië, de Scandinavische landen en
de V.S. Zoals gezegd wordt nog onder
handeld met Japan en Griekenland.
Er is met betrekking tot de komende
tentoonstelling nog een ietwat teleurstel
lende situatie. Er dreigt een controverse
met de Koninklijke Jaarbeurs in Utrecht.
Zoals bekend streeft de Jaarbeurs naar
Het streven van de stoomvaartmaat
schappij „Zeeland" is erop gericht om
in samenwerking met de Britse spoor
wegen tot een nog meer efficiënte en
rendabele exploitatie der wederzijdse
diensten te komen, die de directie mo
gelijk acht, zelfs wanneer de kanaal
tunnel eenmaal tot stand zal zijn geko
men. Dit zegt de directie in het jaar
verslag over 1963, waarin de exploita
tierekening werd afgesloten met een sal
do van f 3.8 miljoen tegen f 4.1 min
in 1962. Deze vrij aanzienlijke daling
is uitsluitend een gevolg van de geste
gen exploitatiekosten. Aan het saldo kon
f 648.233 worden toegevoegd uit hoofde
van interest op de belegging van li
quid e middelen.
Na afschrijving en reserveringen res
teert een netto winst van f 616.974
(v.j. f 580.899).
Het aantal passagiers dat in de dag
dienst Hoek van Holland - Harwich
werd vervoerd, vertoonde een daling ten
opzichte van 1962. Deze daling werd
uitsluitend veroorzaakt doordat minder
in groepsverband reizende passagiers
werden vervoerd. De omvang van het
goederenverkeer overtrof die van 1962.
De opbengst van het postvervoer nam
toe.
De voorzitter van de Engelse Labour
Party, Anthony Greenwood, heeft don.
derdag in de jaarvergadering van de
Amalgamated Union of Foundry workers
te Blackpool verklaard, dat een Labour-
regering de ijzer- en staalindustrie zou
nationaliseren, omdat het een basisindu
strie is, waarvan vele andere belangrijke
industrieën afhankelijk zijn en omdat zij
eigenlijk een particulier monopolie is.
Hij zei dat de resultaten van de in
dustrie slecht zijn als men ze ziet tegen
de achtergrond van de vorderingen in
landen als Duitsland, Japan en Italië.
Dividendvoorstellen
N.V. Houthandel v.h. Van Wessem en
Co., Zaandam, 8 (8).
Aannemersbedrijf N.B.M., Zaandag, 12
(12).
Stoomvaartmaatschappij „Zeeland",
Hoek van Holland, 14 (13).
Machinefabriek Braat, Amsterdam,
voorstel tot passeren (als vorig jaar).
N.V. Bronswerk, Amersfoort, 8.
Alex Adam, Delft, 6 (12).
Textiel Unie N.V., Hengelo, voorstel tot
passeren.
Rommenhöller'sche Koolzuur- en zuur-
stofwerken, 20 (18).
Ruhaak en Co. N.V. zal het dividend
passeren, zo is voorgesteld.
„Europort" is geen specifiek Neder
landse zaak. De expositie wordt georga
niseerd door de „Anglian Trade Promo
tions Ltd." in Londen. Deze heeft vesti
gingen in Rotterdam en Hamburg.
Toen de
werd gezet
eerste „Europort" op touw
(in 1962), moest een plaats
van vestiging worden gekozen. Niet al
leen Londen en Hamburg deden, als par
ticipanten van „Anglian Trade" mee in
het overigens vreedzame gevecht om de
eer, maar elke belangrijke Westeuropese
havenplaats was in feite kandidaat.
(Advertentie)
Nieuwbouw op de
steeds verder af.
werven neemt
De keus is op Roterdam gevallen, niet
onbegrijpelijk, want zelfs een wereldten
toonstelling zou de Maasstad, als eerste
haven ter wereld, dat prerogatief 'moeten
gunnen. Zelfs New York zou moeilijk
ernstige bezwaren kunnen maken.
De expositie belooft interessante nou.
veautés te geven: o.a. een zeer recente
Duitse uitvinding, een systeem van mist-
opsporing. Dit systeem, dat een waarde
volle aanvulling op de radar zal beteke
nen, bepaalt de plaats van voorkomende
mistbanken en hun dichtheid. Het wordt
op het ogenblik in Noorwegen getest. Het
wordt dus een primeur.
ZEER GEMAKKELIJK OPEISBAAR
-1/5 DEEL DIREKT, DE REST MET
SLECHTS 1 MAAND OPZEGGING
STORTEN EN OPNEMEN OOK
PER GIRO
UITVOERIGE FOLDER OPAANVRAAG VERKRIJGBAAR
F. van Lanschot
'S-HERTOGENBOSCH-HOGE STEENWEG 27-31-TEL. (04100) 22321
POSTGIRO 1117570
EINDHOVEN KEIZERSGRACHT 17 - TEL. (04900) 27442
POSTGIRO 1130570
TILBURG STATIONSTRAAT 17 TELEFOON (04250) 30300
POSTGIRO 1140570
(Advertentie)
The Dow Chemical Company verwacht
dat haar twee magnesiumfabrieken in
Freeport, aan de Golf van Mexico,
1965 een produktie van 100.000 ton zul
len bereiken. In deze fabrieken wordt
magnesium gewonnen uit zeewater. De
verhoging van de produktie wordt be
reikt door de verbetering van het win
ningsproces.
Tussen Blaauwhoed N.V. en N.V.
Zaans veem H. de Boer jbzn, is over
eenstemming bereikt over een fusie tus
sen beide bedrijven. Blaauwhoed had
reeds een minderheidsbelang in Zaans
veem.
Door verwisseling van aandelen heeft
Blaauwhoed thans het volledig geplaat
ste kapitaal van Zaans veem verwor
ven. In verband hiermede heeft Blaauw
hoed 252 nieuwe aandelen geëmitteerd.
De v.o.f. Nationale Bouwonderneming
in liq., Ringbaan-Oost 108, Tilburg, en
L. M. Struycken, Ringbaan-Oost 106,.
eveneens uit Tilburg, hebben om verlen
ging van surséance van betaling ge
vraagd. Verhoor: 4-9-'64. Bewindvoerder
mr. J. F. H. van den Heuvel, Nieuwland
straat 32, Tilburg.
BERGEN OP ZOOM, 28 mei Asper
ges AA extra 310, AA I 2.70, A extra
2.92, A I 2.87, A afw. 1.70, B extra 2.60,
B I 2.00, B afw. 1.15, C extra 1.60. C I
1.30, D I 1.30, E I 70, E II 50, stek 25, on
dereind 20.
DRUNEN, 28 mei Appelen 10—79,
aardbeien (met dop) 2576, druiven 7.30,
asperges 402.70, aardappelen 701.00,
andijvie 1525, bloemkool 1066, snij
bonen 3.20, bospeen 2062, knolselderie
214, komkommers 1251 per stuk, 10
43 per kg. sav.kool 59, spitskool 612,
wi^tte kool .14, kroten 1214, peterselie
12—18,'peulen 2.Ó0—2.60, prei 11—26, ra
barber 412* radijs 714, raapstelen 24,
selderie (bos) 214. sla 48, slavellen
2530, tomaten kas 701.65, uien 1026.
Spinazie 819.
ETTEN, 27 mei Op de veemarkt
van woensdag werden aangevoerd 52 run
deren, 5 stuks kleinvee en 3 paarden. Het
aanbod van runderen was even korter,
met rustige handel en staande prij
zen. Het aanbod van slachtvee was nor
maal, de handel lui, duur. Prijzen: kalf-
koeien 750-1350, guste koeien 700-1075,
kalfvaarzen 1000-1300, pinken 550-700,
graskalveren 400-500. biggen 65-85, lopers
95-110, paarden 800-1100, vette koeien
3,60-4,10 per kilo geslacht.
GOES, 28 mei Kruisbessen export
1.44, export industrie 43, aardbeien per
doos I 92—95, II 67—72.
KAPELLE, 28 mei Kruisbessenvei
ling: exportbessen levering 2 uur 1.44.
levering 5 uur J .44, levering 29 mei 10
uur 1.31. Kleine kruisbessen 43.
MIDDELBURG, 27 mei D. evern 1
85-94, 2 71-93, 3 51-56, regina 1 90-99, 2
80-93, 3 52-67, Cambridge vigour 1 94-95,
3 74, talisman 1 90, glasa 1 97, 2 84, to
maten Al 193-201 A2 177-201 BI 176-188
B2 185-198 Cl 158 C2 155 CC1 130-141 CC2
128 kriel 83, asperges 143-320. Groenten:
komk gr. 75-90 46—55, 60-75 44—46, 50-60
32—38, 40-50 25—32, 30-40 22—24, krom
per kg 45, sla 4-5, and. 1 37-51, 2 16-36,
postelein 1 31-48, 2 35-49, boskroten 50-
64. bospeen 71-91, bl.kool 4 p. kist 62-71,
6 p. kist 33-61, 8 p. kist 22-41, 10 p. kist
14-24, 12 p. kist 13-16, prei 11-25, spin. 1
42-47, 2 36-59, spitskool 16-40, rabarber
5-13, radijs 6,5-22, sjalotten 47-49, was-
peen 125, nwe. aardappelen 113-143. De
eersté nieuwe aardappelen van de koude
grond werden aangevoerd door J. Bim-
mel, Domburg.
STEENBERGEN, 28 mei Bintjes 9.20,
geveild plm. 30 ton.
Gisteren is in Canada de oprichting
bekendgemaakt van Canatel Electronics
Ltd. Deze nieuwe onderneming, waarvan
het hoofdkantoor in Montreal is geves
tigd, zal telecommunicatieapparatuur en
-systemen ontwikkelen, fabriceren en
verkopen. 76 procent van het uitgegeven
aandelenkapitaal is in Canadese handen,
terwijl 24 procent is ondergebracht bij
het Philips-concern. Een van de Canadese
aandeelhouders is Canada Wire and Ca
ble Co. Ltd., de grootste fabrikant in
Canada op het gebied van draad en ka
bel.
Door middel van een technische hulp
en licentie-overeenkomst zal de samen
werking tussen Canatel en Philips Hilver
sum worden gerealiseerd. Voorts zal Ca_
natel de telecommunicatieactiviteit van
Philips Electronics Industries Ltd., To
ronto, overnemen en voortzetten. Canatel
heeft verder Radio Enginering Products
Ltd. in Montreal, een bedrijf, gespecia
liseerd in telecommunicatieapparatuur
voor defensiedoeleinden, verworven.
NABEURSKOERSEN
Telefonisch avondverkeer
AKU Hoogovens 641; Kon. Olie
158.20—158.50; Philips 153.00—153.20; Uni
lever 145.30 gb145.50.
Gebrek aan overheidsgelden dreigt een
belemmering te worden voor de verdere
ontplooiing van de wegenbouw in Ne
derland. Dit heeft de directie van N.V.
Aannemingsbedrijf NBM te Zaandam
verklaard in de algemene vergadering
van aandeelhouders. De ontwikkeling
van het wegennet in Nederland blijft,
volgens de directie, aanzienlijk ten ach
ter bij de ontwikkeling van het ver
keer. Recente berekeningen hebben aan
getoond, dat voor het rijkswegennet min
stens het drievoudige bedrag per jaar
nodig zal zijn om aan de huidige ont
wikkelingen het hoofd te kunnen bieden.
Het zal dan ook, volgens de directie,
een taak zijn van alle weggebruikers
om gezamenlijk een hogere prioriteit te
bereiken voor het wegennet in ons land
Het wegenbouwbedrijf is de laatste ja
ren uitgegroeid tot een industriële tak
van bedrijf, waarin planning op lange
termijn een onmisbare factor is gewor
den. Helaas wordt deze planning, al
dus de directie, vaak onmogelijk ge
maakt door het ontbreken van een fi-
nancieringspolitiek op lange termijn bij
de overheid.
Over de verwachtingen voor 1964 van
haar bedrijf is de directie niet pes
simistisch gestemd.
In Paramaribo hebben besprekingen
plaatsgevonden tussen vertegenwoordi
gers van de regering van Suriname en
van de Ver. Staten inzake het aanbod
van de VS tot het verstrekken van een
lening van een miljoen dollar aan Su
riname voor de uitvoering van ontwik
kelingsprojecten.
Het overleg heeft behoudens goed
keuring door de raad van ministers
geleid tot overeenstemming tussen mi-
nister-president Pengel en de Ameri
kaanse missie over de ontwikkelings
hulp van de VS aan Suriname.
De Ver. Staten zullen voorts landbouw-
produkten aan Suriname schenken in
het raam van het streven van de Su
rinaamse regering om de voedselschaar
ste, die door de grote droogte zou kun
nen ontstaan, op te heffen. De produk-
ten, die beschikbaar kunnen worden ge
steld. zijn graan, bloem, mais, koren-
meel, eetbare plantaardige oliën, peul
vruchten, Yellow mile (veevoeder) en
vetvrij melkpoeder.
Ook gisteren was er geen aanleiding
voor de Amsterdamse effectenbeurs om
een opgewekter beeld te laten zien. Aan
gezien de internationale concerns het
moesten stellen zonder publieke vraag
en zonder belangstelling van de arbi
trage, heerste in al deze hoeken een on
geanimeerde stemming en waren de koer
sen weinig veranderd. Echter bleek Kon.
Olie zich op het ^vorige niveau goed te
kunnen handhaven bij een overigens wei
nig om het lijf hebbende markt. Unile
ver daarentegen liep terug naar 146,20,
waarmee een verlies werd geleden van
bijna anderhalve gulden. Philips opende
iets hoger, maar ging terug naar 153,
waarmee het vorige niveau werd bena
derd. Hoogovens was vast genageld op
641. AKU opende op het vorige niveau
maar ging daarna twee punten achteruit.
Ook over de overige hoeken valt wei
nig te verhellen. HVA, die vandaag in
Amsterdam de jaarvergadering houdt,
was prijshoudend zonder meer. Het
zelfde kon gezegd worden van Amsterdam
Rubber, waarvan binnenkort het jaarver
slag kan worden verwacht. De scheep
vaartmarkt deed het hier en daar wat
beter, maar wat affaire betreft bleef al
les vrijwel bij het oude. Holland Ameri-
kalijn liep op tot 115 en Nievelt Goudri-
aan, die eergisteren ex-dividend reeds
aan de vaste kant waren, liepen verder
omhoog.
De staatsfondsenmarkt had een ongeani
meerd en afbrokkelend verloop. De
nieuwste vijf procent lening 1964 kon
zich niet op pari handhaven. Zij noteerde
99%. Het enige, dat nog de aandacht trok,
was de aanhoudend vaste tendens voor
aandelen van verzekeringsmaatschappijen.
27/5 28/5
Staatsleningen
Nederland 58 4%
Nederland 59 41/2
Nederl. 60/1 4y2
Nederl. 60/2 4y2
Nederland 59 4%
Nederland 60 4%
Nederland 61 4%
Nederland 63 4y4
Nederland 53 3%
Grootboek 3y2
Idem Staf 3%
Nederland 51 3%
Nederland 53 3%
Nederland 56 3y2
Nederland 48 31/4
Nederl. Bel. 3%
Nederland 50 3%
Nederland 54 31/4
Nederlana 55 3%
Nederl. 55/2 31/4
Nederland 37 3
Grootboek 46 3
lening 47 3
Ned. Invest. 3
Ned. 62/64 3
Indië 37 3
Indië 37a 3
Bank- en kredietwezen
B. Ned. G. 57 6 957/a
96%
96% 5
96ra
96%
96H
96%
96A
96,v
95
95
93%
93A
93rt
93%
93%
93
88%
88'/s
85
85ft
93%
93%
90%
AR 5,4,
90%
OQ5%
0078
82%
OÖ78
82y2 b
8oy4
82%
82A
84%
84%
84
84&
87%
87 y4
87%
87ys
86H
87 b
91%
91%
96%
96H
91%
91 y4
104
104A
B. 58/59 30 J.
Idem 25 j. 60
4%
95
Aandelen industriële
ondernemingen
Cultures
A'dam Rubber 117
HV A-mijnen 168
95%
117y4
169%
industriële ondernemingen
A.K.U.
Dell Mij.
Hoogovens
Philips Gem. Bez.
c.v.a. Unilever
505 *501%
134.50 134.50
640 642
353 152.90
147.30 146.10
27/5 28/5
Scheepvaart en Luchtvaart
114% 115
H.A.L.
Java-Chin a
K.L.M.
K.N.S.M.
Kon. Paketvrt.
Stv. Mi]. Ned.
Nievelt Goudr.
v. Ommeren
Rott. Lloyd
Scheepv. Unie
Premieleningen
Alkmaar 56 2%
A'dam C-A 33 3
ld. prem. 51 2%
ld. 56-1
ld. 56-2
ld. 56-3
Breda
Dordrecht
Eindh.
Enschede
's-Gr-Hag., 52 2%
Idem 52-2 2%
Rotterd. 52-1 2y2
2%
21/2
52 2y2
57 2i/2
59 2y2
156
*155y4
69.30
153% 153%
151% 150%
141 140
110% d 111%
258 257%
140% 139%
134% 134%
8iys 8iy8
2%
2%
21/2
54 2%
56 21/2
54 21/2
54 21/2
Idem 52-2
Idem 57
Utrecht
Z.-Holl.
Z.-Holl.
85%
81%
93
93
81%
81%
841/4
91
87%
87y4
8%%
81%
93%
93
81%
82%
85
90
96 x
9oy4
87%
86%
86%
Converteerbare obligaties
A.K.U. 1000 4% 143
Biliton
Borsumij. 3% 87 %b
Gelder Zn. 4% 101
KLM subord. 4%
B.Ned. Bakk. 43/4
Sanders beh. 5
Schok beton 3%
Scholten Foxh 4% 126
Utermohlen 4% 192
Aand. in belegg mijen
141%
2051/2
87%
101 y4
87
195
265 b
228
127
193
A'dam b.m, ƒ50
Interunitt
161
202
161.50
201.50
27/5 28/5
B.
N. Fonds mij Neto
Robeco
Unitas
Ver. Bezit.
Europafonds
A'damse Bank
Cultuurbank
Gron. Ind. Cr.
Holl. Bank U.
Kasassociatie
Nat. Nederl.
Ned. Credietb.
Ned. Handel Mij
Ned. Midd.st.b.
Ned. Overzee B.
R'damse B.
Slavenburg's B.
Twentse B.
113,50
230
510
137
535
379
25%
213
241
152
935
226
342
214%
235
338
217%
303
Industriële ondernemingen
Alb. Heijn
Alg. Mij Onr. G.
A.I.M.E.
Alg. Norit.
Amstel
A'dam Ballast
A'dam Droogd.
A'dam Rijtuig
A.N.I.E.M.
Becht en Dyser
Beeren trico
Bensdorp Intern
Bergh Jurgens
v. Berkels-Pat.
Blaauwhoed
Blijdenst. Will.
Bols Lucas
Borsumij Wehry
Braat mach.
Breda machines
Bredero's Bouw.
Brocades
Bronswerk
Burhm.-TET
Calvé Delft
Carps Garenfabr.
Centr. Suiker
Daalderop
Dagra
Demka
Dess. tapijtfabr.
Dikkers en Co. 203 y4
Drie Hoefijzers 389
Djt.U. 275%
600
266
159%
422
515%
160%
71%
204
132%
540
273 y4
241
461
138 x
1150
74
79
255
758
834
163
815
100%
414%
265
268
240
185
113.50
230
509
137
533
374%
26
210
241
151
919 d
227
341
214%
235%
335
218
306
604
265
157
167
424
160%
357
204
133
542
273%
242
465
137 x
74%
250
752
830
166
810
992%
417
270
274 b
240
184%
335
205
389
270%
27/5 28/5
Duyvis Jz.
Enthoven Pletterij
Erdal
Excelsior
Fittingfabr.
Fokker
Ford
Gazelle rijw.fabr.
Van Gelder Pap.
Gelderl.-Tielens
Gero
Geveke en Co.
Gist- en Ptr.
Grinten v. d.
Gruyter en Zn.
Hagemeijer
v. Hart
Havenwerken
Heem van der
Heineken's
Heybroek
Hoek's mach.fabr.
Holl. Kattenb.
Holl. Beton
Holl. Construct.
Holl. Meiksuik.
Homburg
Hoogenbosch
Hooimeyer
Indola
Interlas
Internatio
Int. Gew. Beton
Inventum
Houth.- J ongeneel
Kemo
Kempen Begeer
Key houthandel
Kled.-Ind. Smits
Kiene Suikerw.
Kon. Ned. Pap.
Kon. Zout Ketjen
Korenschoof
Koudijs
Kromhout
Kon. Ver. Tapijt
Leeuw Papierw.
Leidsche Wol
Lmdeteves
Macintosh n.v.
M. Ned. Bakk.
Mees Bouwm. '63
Menko
282
710
228
131
404
960
340
173
534
287
780
334
1000
152%
445
172%
390
344%
433
715 x
119%
410
288
461%
350
177
470
355
286%
449
471
420
839%
148
270
234
310
305
879
254
208
142%
523
296
539 b
168%
503%
483
241
145 b
282%
288
710
228
129
970
343 b
171
532
780
334%
995
152%
450
172%
386
344%
433
287
715 x
119%
412
285
460%
351
172
465
355
286
450
420
830
148
271
234
311
305
880
252
214
142
522
299%
539%
169 y4
502%
487
240
145 b
27/5
28/5
Meteoor Beton
295
295
Misset Uitg. Mij,
525
525
Mosa
426
425
Mijnbouwk.
424
423
Naarden Chem.
573
Nedap
153
153%
Ned. Dok. M.
134
134%
N. exp. pap.fabr.
243
Ned. Kabelfabr.
440
435
Ned. Melkunie
Ned. Scheepsb.
132%
132%
Nelle v.
225
226
Netam
352
352
Nij verdal
189
185
Oranjeboom
391 x
390
Overzeese Gas
387
387
Palemb. Ind. mij.
Palthe
115
114%
Philips 6% cumph
52.50
52.30
Pietersen auto's
147
147
Reesink
169%
169%
Reineveld
202%
202 y4
Riva
359
357
Rott. Droogd. M.
313
315
Ruhaak en Co.
130
122
Rijnstaal
122
122
Schelde B. v. A.
233
233
Schev. expl. Mij.
346
348
Scholten Carton
320
320
Scholten Foxhol
540
533
Schuttersveld
760
759
Simon de Wit
228
228
Simons emb.
282
Schokbeton
145 Va
145
Simplex mach.
Smit transform.
242
241%
Spaarnestad
915
Stokvis Zn.
193%
196
Stoomp. Twenthe
85
83
Swaay van
363
366
Tabakin Philips
159
159%
Thomsen ver. b.
344%
Unilever 7%
i4oy4
140%
Idem 6%
121 y4
121 VB
83%
Idem 4%
83%
Utermohlen
450
450
Utr. asfaltf. A.
285 b
290
Varossieau
352
350%
Veenend. Spinn.
320
322%
Ver. Blikfabr.
301%
300%
Ver. Glasfa. nat.
256
258
Ver. Machinefa.
194%
194
Ver. Touwfabr.
425
428
Vette winkel
Vezelverwerking
Vlissingen katoen
Vorstenl. Cult.
Vredestein
Vries IJzerh.
Vulcaansoord
Walvisvaart
Wernink's Beton
Wessanen
Wilt. Feyenoord
De Wit's textiel
Wyers Ind. H.
Zaalberg
Zeeuwse Cont.
Zwanenb. Org.
Zwitsal
Alg. Exploratie
BilLiton le rubr.
Billiton 2e rubr.
K. Ptr. U 1,20
K. Ptr. 5 f 1,20
Moeare Enim
ld. eert. 1/10 opr.
Id. 1 winstbew.
Id. 4 winstbew.
Oost-Borneo mij.
Scheepvaart
Furness
Oostzee
Dollarfondsen
Anaconda
Bethlehem Steel
General Electric
General Motor
Proct. and Gamble
Republic Steel
Shell Oil
27/5
28/5
380
378
158
157
258
258%
223
222
219
223
152
149
111%
111%
55 b
55 b
238 d
237
443
215
215
220
221%
520
5211%
125
12©
383
378
989 y2
988%
322 b
320
leum
52.50
558
484
157.50
158.60
1977% 1976
3460
3327.50 3460
3302.50
490
103
«A
35%
81
81%
43%
44%
43%
36%
80%
44%
44%
b bieden
gedaan en bieden
I gedaan en laten
laten
d ex dividend
c a ex claim