RENTE TOT 4% De komst van de Geest eda Kanaal werken T erneuzen ZINGA Ook bij „de pil" is de intentie normatief Bij de WIWB is het goed sparen! lUW Door DR. C. A. RUK, professor in de bijbel-exegese theologicum ruilactie ■CTOR of ander ZIEN. mmodellen, DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 16 MEI 1964 Actie tegen zes noodlottigste verkeersfouten NEDERLANDSCHE MIDDENSTANDSBANK De bank waar u zich thuis voelt! SLAAN heeft „it" - heeft pit maakt fit! Nu ook in grote fles! Inbraak in ,Bea -kantoor buit circa f 35.000 Prof. Haering licht toe: en zij begonnen vele talen te spreken rOGRAFIE TERNEUZEN ÊN A :ra's >U NAAR ET 908 Terneuzen (Advertentie) Het Verbond voor Veilig Verkeer zal tot en met oktober in nauwe samenwer king met de Sectie Bijzondere Verkeers- taken van het korps rijkspolitie speciale aandacht gaan besteden aan een zestal fouten, die volgens rapporten oorzaak zijn van 90 pet. der ongevallen op de auto-snelwegen. Daartoe- is georganiseerd „de Actie Zwarte Zes" in het kader waarvan het verbond een zevental t.v.-spots heeft ver. vaardigd en een vlugschrift heeft uitge geven. Ook op andere wijze zal de Actie Zwarte Zes regelmatig onder de aan dacht van de weggebruiker worden ge bracht. Hierbij plaatsen wij de laatste htfoto's in de serie, die lucht- ograaf T. Slagboom speciaal ,or Dagblad De Stem heeft ge lakt van de stand van zaken l de kanaalverbreding tussen •izate en Terneuzen. Na de fo- 's van Zelzate, Sas van Gent en '.iskil volgen nu twee foto's die ven Terneuzen zijn gemaakt. Voor niet-ingewijden doen de naai- en sluiswerken in Terneu- i bijzonder verward aan. Aan t hand van vooral de bovenste o kan die verwarrende indruk ■llicht een beetje worden weg nomen. We gaan uit van de Minister Lely- ''3 bij Sluiskil, die helemaal links ven op de foto enigszins vaag is te 't. Volgen we het kanaal in noorde- te richting dan zien we weer duide- k de verbreding van het kanaal echtsen het Zevenaardok (links) Blijven we het oude kanaal in ordelijke richting volgen (dat be- (Advertentie) tekent naar benéden op de foto) dan ontmoeten we een zwarte stippellijn. Hier zal de kanaalarm naar de mid- densluis worden afgedamd. Het kanaal gedeelte tussen de dam en de midden- sluis en de zogenaamde vluchthaven, icaarvan de inham links onder op de foto is te zien, zullen worden gedempt. Midden-onder op de foto ziet men de in aanbouw zijnde nieuwe binnen- vaartsluis, aangegeven met een zwarte 3 Deze sluis zal verbinding krijgen met het kanaal via het gebied dat op de foto tussen de twee witte stippel lijnen is gelegen. Dit stuk grond zal t.z.t. worden weggegraven. We zijn nu in de kanaalarm terecht gekomen, die leidt naar de Westsluis (op de foto rechts-onder aangegeven met een witte 2) Deze Westsluis is de enige van de drie bestaande sluizen die in de toe komst gehandhaafd zal blijven. De Westsluis Wordt nu gebruikt voor het binnenlaten van niet alleen bin nenvaart- maar ook kleine zeeschepen. Boven de Westsluis ziet men op de foto (witte 1) de grote bouwput voor de toekomstige zeesluis. Deze zeesluis zal in zuidelijke richting (dat is op de foto naar links-boven) aansluiting krijgen op het voor een belangrijk ge deelte reeds op breedte gebrachte ka naal. De witte stippellijn geeft er een idee van hoe de nieuwe westelijke kanaaloever in de richting van de nieuwe zeevaartsluis zal lopenIn de toekomst zal de Westsluis speciaal die nen als binnenvaartsluis. Tussen de kanaalarm naar de Westsluis en die naar de nieuwe zeevaartsluis zal een landtong komen te liggen waarvan het puntje met een enkel wit stippeltje is aangegeven. De wegensituatie nabij de nieuwe sluizen en kanaalarmen zal, zoals on langs uitvoerig is bericht, drastisch worden gewijzigd. De onderste foto is om verschillende redenen interessant. Middenonder ziet men de grote bouwput voor de In aan bouw zijnde nieuwe zeevaartsluis. De zeevaartsluis zal door middel van een nieuwe havenmond (zwarte pijl links boven) verbinding krfigen met de Wes- terschelde. Tussen de twee zwarte pij len in ligt de havenmond, die naar de Westsluis leidt. De zwarte pijl in het midden geeft de plaats aan waar d** tweede nieuwe havenmond moet komen teneinde de nieuwe binnenvaartsluis een verbinding met de zee te kunnen ge ven. Geheel rechts op de foto, achter de oude stad Terneuzen, ziet men dan nog de havesmond waarvan de provin ciale stoombootdienst momenteel ge bruik maakt. Volgt men de havenmond tussen de twee zwarte pijlen ïn noor delijke richting, over de Westerschelde met zijn zandbank heen, dar onder scheidt men nog duidelijk de Zuidbe /e landse kust en de contouren van net plaatsje Ellewoutsdfik. In het Stockholmse kantoor van de Britse luchtvaartmaatschappij „BEA" zijn uit een opengebroken brandkast vijftigduizend Zweedse kronen verdwe nen plm. f 35.000). Er zijn geen sporen van de daders. 1 Toen de dag van het Pinkster feest was aangebroken, wa ren ze allen op één plaats bijeen. 2 Eensklaps kwam er een geruis uit de hemel als van een hevige windvlaag, en vulde het hele huis, waar ze waren vergaderd. 3 Vu rige tongen verschenen hun spreidden zich rond, en zetten zich op ieder van hen neer. 4 Allen werden vervuld van den Heilige Geest, en begonnen ver schillende talen te spreken, naar gelang de Geest hen liet spreken. 5 Nu vertoefden er te Jeruzalem godvrezende joden uit alle vol ken onder de hemel. 6 Bij dat ge ruis liepen de mensen te hoop; ze stonden verwonderd, dat ieder een hen in zijn eigen taal hoor de spreken. 7 Ze raakten buiten zichzelf van verbazing, en zei den: Ziet, zijn allen, die daar spreken, geen Galileërs? 8 En hoe horen wij allen ze dan in onze eigen moedertaal spreken? 9 Par ten, Meden en Elamieten; bewo ners van Mesopotamië, Judea en Kappadócië, van Pontus en Azië. 10 van Frygië en Pamfylië, van Egypte en de streken van Libye bij Cyrene; romeinse kolonisten, 11 joden en proselieten, Kretenzen en Arabieren: we horen ze in onze eigen taal Gods grote wer ken verkondigen. STORMWIND WAT direct opvalt en altijd weer indruk maakt, is het verhaal over het plotseling ontstaan van een ge druis als een hevige Stormwind en het verschijnen van op vuur lijkende tongen. Dit tekent de dynamiek van wat daar in Jerusalem plaats vindt. Als de Geest Gods neerdaalt, dan komt er vaart in. dan raakc alles los, dan ontstaat er een machtig stuwende beweging. Hier wo^dt de geest vaardig over het volk Gods en dan gebeuren er dingen waarover iedereen verbaasd staat. Zij werden vol, vervuld van de Heilige Geest van Gods eigen Geest. Hei kooien van de Geest wordt in dj bijbel steeds verbonden met opvallende ver schijnselen, met een doorbraak van het gewone, met een duidelijk bin nendringen van de kracht Gods in de menselijke wereld. En ons ver haal laat er geen twijfel ever be staan, dat er daar in Jerusalem iets zo bijzonders plaatsvindt, dat de hele stad te hoop loopt. De men sen die van alle kanten samenstro men, zijn buiten zichzelf van ver bazing (zie vooral vers 6 7 en 12). De verbazing is vooral geconcen treerd rondom het geluid on het spreken van talen (vers 4, 6, 8 en 11). Wat moet dit vernaai, dit vreemde verschijnsel van ner spre ken van vreemde talen? Wat bedoelt de schrijver Lucas met dit ver haal? In Engeland is verwarring ontstaan ais gevolg van een interview van de Ro meinse correspondent van de „Guardian" met de moraaltheoloog pater B. Haering c.ss.r., hoogleraar aan het Alfonsianum te Rome, naar aanleiding van de recente verklaring van het Engelse espiscopaat over geboorteregeling en de pil. Volgens dit interview zou pater Haering gezegd hebben, dat de Engelse bisschoppen in hun verklaring fouten hadden gemaakt en dat zij ouderwets waren in hun opvat tingen. Het interview was voor het episcopaat aanleiding navraag te doen bij prof. Hae ring zelf. Secretaris van de raad van bisschoppen van Engeland en Wales, mgr. Warlock, had een telefonisch onderhoud met de hoogleraar. Naar aanleiding van dit onderhoud verklaarde mgr. Warlock tegenover de pers, dat prof. Haering de juiste weergave van zijn woorden ont kende. Hij zou niets gezegd hebben over ouderwetse opvattingen en evenmin de inhoud van de verklaring der bisschop pen bestrijden. Integendeel aldus mgr. Warlock, prof. Haering ondersteunt ten volle de ziens wijze van het Engelse episcopaat. Prof. Haering verklaarde geïnteres seerd te zijn in de vraag of de moderne pil een nieuwe situatie schept, welke verdere discussie behoeft voordat een definitief antwoord gegeven kan wor den. Hij herinnerde aan de verklaring van paus Pius XII in 1958. Maar de pil in kwestie toentertijd was de enovid-pil. Deze pil is essentieel dezelfde als de mo derne, maar de biologen hebben vijf jaar lang onderzocht wat nu precies de aard en de uitwerking van deze pil is. In zijn verklaring maakte Pius XII duidelijk onderscheid in het contraceptieve en het therapeutische gebruik van de pil. Het eerste veroordeelde hij, het laatste stond hij toe vanwege het beginsel van het „dubbel effect". Volgens prof. Haering beschouwen de gynaecologen de „moderne pil" niet als een sterilisatie-middel. Hun gezaghebbende mening kan vol gens hem dan ook niet terzijde worden geschoven. Hij is voorts van mening, dat in de discussie over de pil meer rekening moet worden gehouden met de intentie Ir.dien de pil met een verkeerde inten tie gebruikt wordt, d.w.z. bevruchtings- verhinderend, moet dit veroordeeld wor den net als het gebruik van het mecha nisch voorbehoedsmiddel. Volgens prof. Haering is het oude con traceptief, dat Pius XII veroordeelde, heel wat anders dan de moderne pil. Het oude middel is een persoonlijke ingreep van man en vrouw (opus hominis) in het sexueel verkeer, terwijl de nieuwe pro- gestatieve pil slechts ingrijpt, zoals me dicijnen e.d. (opus naturae). Prof. Haering is van mening, dat studie moet worden gemaakt van de persoon lijke verantwoordelijkheid, zonder daar bij de objectieve factoren uit het oog te verliezen. In het interview zegt prof. Haering zijn persoonlijke mening te heb ben gegeven, waarin zijns inziens niets strijdt met de verklaring der En gelse bisschoppen. Wij gaan nog wat onwennig met de bijbel om. wij horen met met een bepaalde thema's en grote ge dachten doorklinken in de Bijbelse verhalen. Wij moeten dat we ;r gaan leren en dan beluisteren wij in het spreken in vreemde talen he* exta tisch verheerlijken van de Heer om zijn grote daden, om de gaven en weldaden, die Hij zijn volk schenkt Paulus weet daarover te spreken (lees bijv. 1 Kor. 12-14), hi] kent de grote verscheidenheid d-?r gaven Gods en somt daarbij ooü de ga ve van de talen op. Deze bestaat niet in een geschenk op linguïstisch, taalkundig gebied, zodat men plot seling een aantal talen zou tvennen, maar in een zo vol zijn van de macht en de heerlijkheid en de goedheid van God, dat men dit op een extatische soms woordeloze wijze in klanken tot uiting wil bren gen. Dit verhaalt Lucas *er over de leerlingen (niet alleen V aposte len. maar allen, d.w.z. heel de groep van Jesus' leerlingen met o.a. Maria, zie hoofdstuk 1, 13-14-15; heel de wordende Kerk, niet alleen de hiërarchie). En allen daar in de stad staan verbaasd, zij groeien naar de leerlingen toe, zij ondergaan het grootse van Gods werking in zijn volk. TOREN VAN BABEL TOCH moeten wij nog iets verder doordringen in de betekenis van dit verhaal Wij herinneren ons al len. dat er in de Bijbel nog een merkwaardig verhaal over talen voorkomt, nl. het verhaal over de toren van Babel, te vinde* in het boek der schepping hoofdstuk 11, 1-9. Het zou mij te ver voeren om dit in details te gaan ontleden maar om te laten zien hoeveel dit verhaal met het Pinkstergebeuren te maken heeft, het volgende. De toren van Babel, de toren der spraak verwarring staat op het eind /an de verhalen over zondeval en boos heid. Voordat de spraakverwarring vermeld wordt, is verteld dat de zon de de mens van God losmaakt(e) en bovendien scheiding brengt tus sen de mensen onderling Hoofdstuk 3 tot 11 van Genesis verhaalt de groei en de algemeenheid van de zonde, de universaliteit van de ver deeldheid. Daarop sluit de vertelling over de toren van Babel aan: "ie wil voornamelijk laten uitkomen, dat wat daar in Jeruzalem gebeurde is fundamenteel voor het christelijk leven van alle eeuwen zonde en hoogmoed onenigheidstegen stelling en verdeeldheid met zich meebrengen of dit zelfs zijn. Daar om „verstaan de mensen eikaar niet meer", een uitdrukking die wij ook nog kennen om aan te geven, dat men „langs elkaar heen praat", het oneens is met elkaar, dat men verdeeld is. Nu, in ae meest hevige mate komt dit in de zonde voor, daar is scheiding, tegen stelling, liefdeloosheidt haat, hoog moed. Zo kunnen wij de zin van deze twee verhalen beter gaan vei- staan. Het Babelverhaal wil le^en dat door de zonde „de hele aarde" de hele mensheid verdeeld en in verwarring geraakt, het Pinkster- verhaal wil als tegenhanger voor houden, dat door de geest van de Heer zelf, door de Geest van kef- de de eenheid hersteld wordt tus- 1 sen God en de mensen en tussen de mensen onderling dat door deze geest de verwarring wordt overwonnen en de banden van de liefde weer stevig worden gesmeed. Allen worden verenigd in het verstaan van Gods grote daden (4-11). En dan moet men er wel op letten, dat in het Babelverhaal uitdrukkelijk gespro ken vvoi'dt over de héle aarde, over alle mensen en dat in het Pinkster- verhaal wordt gezegd, dat in Jeru salem joden bijeen waren uit alle volkeren onder de hemel (1,5) Het ene universalisme staat tegenover het andere. En deze gave der nieu we eenheid met God en met de men sen onderling wordt in Jerusalem geschonken. Natuurlijk, zouden we kunnen zeggen. Want Jerusalem is alle eeuwen door de plaats waar God zijn volk op een bijzondere wiize bezoekt en begenadigt; daar verhoort Hij zijn volk en neemt hen weer genadig aan. Jerusalem is net een- trum van die wonderlijke geschiede nis van Israël met de Heer. (Het is daarom zo goed en zo veelzeg gend dat Paus Paulus weer naar I Jerusalem is gegaan). Daai treedt Jesus dan ook de volle heeilijkheid van de Vader binnen, daar senenkt Hij de gave bij uitstek, de Geest f van de Heer. LIEFDESVERBOND DE Heilige Geest Gods eigen Geest is do gave bij uitstek. Het is de i gave, waarnaar heel het Oude Ver bond bewust of onbewust leeft en die nu wordt geschonken op het reeds eeuwen lang gevierde Pinksterfeest Want het Pinksterfeest is niet be gonnen, is niet voor het eerst ge vierd. toen Jesus de beloofde Geest aan zijn leerlingen schonk. Het Oude Verbond, Israël, kende dit feest dat de 50c dag (Pentecostes) na Pasen werd gevierd, reeds vele eeuwen. En dat dankte daarbij de Heer, de God van Israël voor al zijn gaven, voor de vruchtbaarheid en de oogst van het land en heel in het bijzonder voor de gave van het heilige Ver bond, van de heilige Thora en van de heilige Wet die richtlijn en uit drukking was van het liefdesverbond tussen God en zijn volk. Vooral op Pinksteren bestudeerde en overwoog Gods volk biddend de heilige b->eken van het Verbond, in grote dankbaar heid en in verlangen verwachten van de gave bij uitstek, de heilige Geest van de Heer zelf. Op deze wijze staat het christelij ke Pinksterfeest ingebouwd in de joodse Pinksterviering. Datgene wat j God in zijn volk in het Oude Ver- bond is begonnen, wordt in Christus l tot voltooiing gebracht. Men zou kun nen zeggen; 't herenigingswerk, dat I God bij Abraham begon, voltrok Hij in Christus voltooide Hij in en door de Geest van Christus. Hij is onze liefde en onze eenheid. Nog moet datgene wat m Jasus tot volledige vervulling kwam, in ons en in heel de mensheid worden verwerkelijkt. Daarom vieren wij ge lovig het Pinksterfeest opdat wij en alle mensen in kracht van Jezus' Geest inderdaad geraken tot „die eenheid en die gave liefde", die de Heer voor allen bestemt. TEDER jaar weer klinkt in de kerk het machtige Pinksterver- haal uit de Handelingen van de Apostelen. Er is alle reden om telkens weer na te denken over deze sublieme inzet van de eer ste christelijke gemeenschap in Jerusalem, want wat daar ge beurde, is fundamenteel voor het christelijk leven van alle eeuwen. Telkens opnieuw zal de Kerk, zul len wij als Kerk, moeten terugkij ken naar dat wonderlijke, nieuwe begin om daar telkens opnieuw te ontdekken en te ervaren wie zij zijn. Het voorlezen en het lezen van dit verhaal is dan niet alietn meer een terugblik naar Jerusalem uit de dagen van de wording der eerste christengemeente, het is dan niet alleen meer een blik op de histo rische groei van het chiistendom in en uit het jodendom, maar dit verhaal wordt dan ook 'n boodschap voor ons, richtsnoer voor ons leven woord Gods dicht bij ons (Deut. 30,14) Om het denken hierover te ver gemakkelijken en vruchtbaarder te maken zou ik hier enkele notities bij het Pinksterverhaal willen n.a- ken. De tekst uit Handelingen 2,1-11 luidt: -- -V - I

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 19