29,
house of er
house
ELISABETH BAS
Resultaat Van Ommeren
bleef „beneden maat"
Fokker gaat een beroep
doen op kapitaalmarkt
Nog vóórdat het douaneloodje er
af was, hadden 3 mensen het al
gekocht: onze winkelchef, onze
reclame-man en de Zweedse mode
tekenaar. Vreemd dat die mensen
juist dit pak...?
Financiële reorganisatie
is niet waarschijnlijk
Veel (c veel
"PARAAT"
Geen liquiditeit
Duitsland gaat
importtarieven
besnoeien
Geruchten
Kritiek tijdens KLM-vergadering
Kleine aandeelhouders zijn/
feitelijk totaal machteloos
GRAFSCHENNIS
IN
ZWITSERLAND
15
het beste!
REGERING MAAKT
DE DIENST UIT
Zorgen voor
toekomst
scheepvaart
Voor produktie F 28-toestellen
WENNEKER
Dividendvoorstellen
TER ZAKE
Kamer stemt in
met toezicht op
schadeverzekering
Amsterdamse Effectenbeurs
15
DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 15 MEI 1964
AANDEEL K.L.M. NOG
MAAR F 1,20 WAARD
(Van onze financiële medewerker)
Na 1961 heeft onze nationale lucht
vaartmaatschappij de Koninklijke Locht-
den van f 236.900.000..Het verlies van
1961 ad f 76.7 miljoen kon uit de reser
ves worden afgeschreven. Datwas ook
mindere verlies van 1962 ad 75,5 mil
joen. Om het verlies uit 1963 ad 55,3
miljoen te dekken, kon niet meer uit
de reserves worden geput. Per 31 decem
ber 1963 stond er op de balans van de
KLM een opgelopenverli es van f 114.3
miljoen. Hierdoor is het saldo vergroot
jaar is daar nog eens een sühepje boven
op gedaan met een verlies van 29,4
miljoen. Hierdoor is het saldo vergroot
tot 143,7 miljoen.
Vergelijkt men dit bedrag met het
aandelenkapitaal, dat de K.L.M. heeft
uitstaan dan ziet het er voor de aan
deelhouder niet al te best uit. De ba-
lanswaarde van het gehele aandelenka
pitaal van f 145.419.000 is niet meer
dan 1,12 miljoen waard of 1,2 pro
cent. Vergelijkt men dit met de prijs,
die op de Amsterdamsche effectenbeurs
een week geleden voor een aandeel
K.L.M. werd betaald 73 voor een
aandeel van f 100,dan blijkt de beurs
de waarde ongeveer 60 maal zo groot
te schatten. Hieruit blijkt wel. dat de
balanswaarde weinig houvast behoeft
te bieden voor dé beurswaarde.
Enige maanden geleden kostten de
K.L.M.-aandelen nog „slechts" tussen
de 50 en 60. Plotseling kwam er
beweging in de koers, die steeg tot bo
ven de 80. De belangstelling kwam
vooral van Amerikaanse beleggers, die
een goede winstontwikkeling bij de Ame
rikaanse luchtvaartmaatschappijen za
gen en meenden, dat een soortgelijke
ontwikkeling zich wel eens bij andere
luchtvaartmaatschappijen zou kunnen
(Advertentie)
dat een financiële reorganisatie zou wor
den toegepast en dat de staat de uit
staande aandelen tegen 100 per stuk
zou overnemen. Wanneer men de toe
stand en de geschiedenis van de K.L.M.
bestudeert, komt men tot de conclusie,
dat geen van beide geruchten veel kans
op realisatie heeft.
Een financiële reorganisatie wordt toe
gepast, wanneer een bedrijf geen nor
male uitweg meer ziet uit de liquidi
teitsproblemen, waarvoor het zich ge
plaatst ziet. Bjj de KLM is van een
liquiditeitsprobleem helemaal geen spra
ke. Het bedrag in kas en bij bankiers
bedraagt maar liefst 77,6 miljoen.
Bovendien kan de maatschappij met ga
rantie van de staat nog leningen slui
ten tot een bedrag van f 125 miljoen.
Zouden de ministers het dan nog nodig
vinden, dan zouden zjj de K.L.M. ver
der 50 miljoen kunnen lenen ter ver
hoging van de liquiditeit. Telt men een
en ander bij elkaar dan komt men tot
een bedrag van 252,6 miljoen.
Nu komt de maatschappij wel voor
aanzienlijke uitgaven te staan. In de
komende jaren zouden enkele superso
nische vliegtuigen moeten worden aan-
gesrhaft, die per stuk f 70 a f 100 mil
joen gaan kosten. Over ongeveer zes
jaar zouden deze dan in gebruik worden
genomen. Op kortere termijn komt de
maatschappij met een forse loonsverho
ging. In 1963 werd aan salarissen, lo
nen en sociale lasten een bedrag van
220,9 miljoen betaald. In 1964 zal deze
Onze melangeur
gaf u
voordoen. Inderdaad ging het bij de
K.L.M. beter, want het verlies over
1963 was 20 miljoen kleiner dan dat
over 1962. maar het was nog aitijd een
verlies. De Amerikaanse beleggers zager
kennelijk over het hoofd, dat er bij de
K.L.M. een en ander goed mis was.
Tijdens en na de forse koersstijging
deden hardnekkig geruchten de ronde,
post ongetwijfeld hoger zijn. ondanks de
afvloeiing van personeel. De vliegers
zullen alleen al minstens 17 procent
meer moeten verdienen. Dit is het per-
rentage loonsverhoging, dat de direc
tie hen aangeboden heeft. Omdat de
vliegers zich niet met de hieraan ver
bonden eisen van produktieverhoging
(langer vliegen) kunnen verenigen, is
over dit minimum nog geen overeen
stemming bereikt.
Maar al deze horgere uitgaven bren
gen de liquiditeit van de K.L.M. nog
niet in gevaar, zelfs niet als men re
kening houdt met de in de eerste jaren
af te lossen bedragen (circa 30 mil
joen per jaar).
Het gerucht, dat de staat de aande
len tegen 100 procent zou overnemen,
berust waarschijnlijk ook op losse gron
den. Toen de aandelen K.L.M. op 1 mei
1957 op de effectenbeurs werden geïn
troduceerd, werd dit uitdrukkelijk ge
daan om particuliere beleggers meer
bij de financiering van ons bedrijf te
betrekken". Om dit mogelijk te maken
had de staat 15.000.000.aandelen
uit haar bezit aan de K.L.M. verkocht.
Er is geen reden aan te nemen, dat
de regering nu een ander standpunt zou
innemen. Integendeel. Het huidige kabi
net heeft blijk gegeven minder direct
belang bij het Nederlands bedrijfsleven
te willen hebben.
Deze situatie zou aanleiding kunnen
geven tot een nieuw gerucht, dat de
staat n.l. haar aandelen ter beschikning
zou stelien. Omdat het belang van de
staat nl. haar aandelen ter beschikking
procent van het aandelenkapitaal is,
zou hiermee een bedrag van ruim
100.000.000.zijn gemoeid. Er zou
dan ruim 44 miljoen verlies overblij
ven die door de resterende aandeelhou
ders c f 45 miljoen) gedragen zou moe
ten worden. Dit zou dan een afstem
peling tot ver beneden 73 per aan
deel betekenen. Maar ook dit is niet
waarschijnlijk, omdat een dergelijke ges
te van de staat politiek niet haalbaar
zou zijn.
Al met al moet dus worden gecon
cludeerd, dat een financiële reorganisa
tie voorlopig niet in de lucht
hangt. Maar wat staat de aandeel
houder dan wel te wachten? Voorlopig
zal hij geen dividend ontvangen. Het
verlies van de eerste jaren zal eerst
moeten worden weggewerkt alvorens
hij weer op inkomsten kan rekenen. Het
verlies is veel te groot. Een verbete
ring van de situatie is echter wel te
verwachten.
Inde aandeelhoudersvergaderingen van
de KLM van na de tweede wereldoorlog
is nog nooit zoveel kritiek geuit op het
feit, dat aandeelhouders eigenlijk niets
te vertellen hebben als in de vergade
ring van gisteren. Deze vergadering ken.
merkte zich bovendien door het feit, dat
de als commissarissen voorgedragen le
den van de gehele nieuwe raad. van com
missarissen niet bij acclamatie zijn be
noemd. Er werd bij zitten en opstaan
over gestemd en er werd kritiek op
personen geleverd.
De nieuw benoemde leden zijn: dr.
J. E. de Quay, mr. J. Burgerhout, prof.
Voor de derde opeenvolgende maal is
het netto resultaat van PHS. van Omme
ren n.v. op nagenoeg gelijk peil gebleven.
De honderden miljoenen, welke de laat
ste vijf jaar werden geïnvesteerd, in
aanmerking nemend, is dit resultaat,
naar de directie in het jaarverslag
schrijft, beneden de maat.
Ten behoeve van de ontwikkeling en
de produktie van het F 28 straalver-
keersvliegtuig zullen de Fokkerfabrie
ken een beroep op de kapitaalmarkt moe
ten doen. Op de jaarvergadering heeft
de president-commissaris, de heer H.W.A.
van den Wall Bake, gistermiddag desge
vraagd medegedeeld, dat de emissie nog
dit jaar wordt aangekondigd.
Ten aanzien van de F 28 kan niet met
volledige zekerheid van te voren wor
den vastgesteld of zij een succes zal
worden. Met de F 27 „Friendship" is
destijds ook risico genomen. Thans ech
ter heeft Fokker zonder de in licentie
door Fairchild in Amerika gebouwde
F 27-toestellen mee te rekenen, 169
Friendships verkocht, waarvan er 142
zijn afgeleverd. Het moment, waarop tij
dens de produktie de kosten waren ge
dekt en men winst ging boeken, werd
bereikt na 125 machines. Bij de F 28
rekent men erop dit punt na 135 toe
stellen te bereiken. Intussen is de Friend
ship een groot succes geworden. Op de
vergadering werd meegedeeld, dat de
staat „een aantal miljoenen meer zal te
rug krijgen, dan hij destijds in de ont
wikkeling van de Friendship heeft ge
stoken".
Voor concurrentie van de reeds vlie
gende BAC 111 en de in ontwikkeling
zijnde DC 9, waarvan de aflevering vol
gend jaar wordt verwacht, is de directie
niet bijzonder bang. Deze beide eveneens
2-motorige straaltoestellen liggen in een
andere klasse.
Volgens de marktanalyse zal er in de
komende jaren aan circa 1000 vliegtui
gen met 2 straalmotoren voor de korte
afstand behoefte zijn. Fokker verwacht
daarvan circa 20 procent in de wacht te
kunnen slepen.
(Advertentie)
ÜNE KÉmm
Voor dit achterblijven van de winst bij
een stijgend investeringstotaal noemt het
verslag als hoofdoorzaak de hardnekkige
malaise in de zeescheepvaart. Het discre
pantieverschijnsel tussen investeringen
en opbrengst is bepaald niet aan de an
dere pijlers van het bedrijf te wijten. De
directie acht dit op zichzelf een geluk
kig teken. Blijkens de geconsolideerde
verlies- en winstrekening steeg het saldo
bedrijfsrekeningen van f 65,5 miljoen tot
f 73,3 miljoen. Kosten namen toe van
f 47,6 miljoen tot f 56,0. miljoen. Het
netto resultaat komt uit op f 17,2 miljoen
(v.j. f 17,9 miljoen). Inclusief het saldo
vorig jaar is ter verdeling f 24,9 mil
joen (v.j.Mi 25,7 miljoen). Aan de alge
mene reserve wordt extra toegevoegd
f 8,7 miljoen (v.j. f 8,9 miljoen).
In 1963 werd geïnvesteerd voor f 51,2
miljoen. De financieringsverplichtingen
voor investeringen beliepen op het einde
van het jaar f 82,3 miljoen. Deze expan
sie kon niet ten volle uit interne finan
cieringen worden opgevangen. Ter aan
vulling van de middelen werd o.a. in
Nederland f 20 miljoen langlopend kre
diet bij de bankiers opgenomen. Ondanks
de stijgende financierings- en personeels
kosten blijft het eindresultaat slechts
weinig achter bij dat over 1962. Dit is,
volgens de directie, des te bevredigen
der omdat laatstgenoemd resultaat gun
stig was beïnvloed door enige toevallige
factoren. De toekomst ziet de directie
met enige zorg tegemoet. De strijd tegen
de kostenstijging zet zij echter voort.
Het verslag wijdt een speciale para
graaf aan de deelneming van van Om
meren aan de luchtvaart. Haar belang
daarin is gevestigd bij een 50/50 deel
neming in Schreiner Aerocontractors n.v.
in Den Haag.
N.V. Bataafsche Aanneming Maat
schappij Den Haag 15 pet. (15) in con
tanten.
Nederlandse Waterschapsbank Den
Haag 5 pet. (5).
Nederlandse Kredietverzekering. Maat
schappij, Amsterdam 8 pet. (8) over ge
stort kapitaal en 2 pet. over niet-gestort
kapitaal.
P. van Reeuwijk Woninginrichting,
Rotterdam 22 pet. (20), waarvan 12 pet-
(10) in contanten en 10 (10) in aandelen.
A. L. Van Beek N.V. Tabakshandel 10
pet. (9).
Hoeks' Machine- en zuurstoffabriek,
Schiedam 17 pet, (17).
P. de Fruyter: cumulatief preferente
6 (onv.) en cumulatief preferente winst-
delende 8 (onv.).
dr P. A. J. M. Ste-enkamp, M. Ruppert,
H. J. Hofstra, drs. J. W. de Pous, J. M.
Fenter van Vlissingen, jhr. mr. E. van
Lennep, prof mr. P. Sanders en mr.
C. J. G. J. Vinkesteijn.
De vergadering wijzigde de statuten,
overeenkomstig het voorstel zodanig, dat
het mogelijk wordt een buitengewoon
commissaris te benoemen. Het ligt in de
bedoeling prins Bernharcj te benoemen,
die zich bereid heeft verklaard een der
gelijke benoeming te aanvaarden.
Voorts ligt het zoals gemeld, in het
voornemen de heer De Quay te benoe
men tot president-commissaris.
Aandeelhouder Posthumus Meijer
merkte o.m. op, dat het hem verbaasd
had dat vier leden van de raad zich
nog weer voor een herbenoeming had
den beschikbaar gesteld. De minister
van Verkeer en Waterstaat heeft immers
in de Tweede Kamer meegedeeld, dat de
raad zijn mandaat maar ter beschikking
moest stellen, opdat er vrijheid zou zijn
een andere en verjongde raad samen te
stellen. Deze aandeelhouder twijfelde aan
het slagen van het doel der verjonging.
De kleine aandeelhouders worden bo
vendien naar de mening van deze aan
deelhouder, in de hoek gedrukt. De
staat immers bezit 1.010.000 aandelen en
evenzoveel stemmen.
De heer Gieben antwoordde dat
de minister de raad niet heeft
heengezonden, maar dat het college van
gedelegeerden zelf heeft voorgesteld de
zaken te veranderen. In antwoord op
vragen van andere aandeelhouders heeft
directeur ir F. Besancon o.a. meege
deeld. dat in het aan de regering over
gelegde meerjarenplan (dat tot 1967
loopt) als belangrijke taakstelling o.m.
is opgenomen, dat nog verdere belang
rijke afvloeiingen van personeelsleden tot
stand zullen moeten worden gebracht.
De heer Besancon deelde voorts mee,
dat in dit meerjarenplan ook tot uitdruk
king is gebracht, dat er voor het voeren
van overleg een eenheid tot stand moet
komen aan de kant van de werknemers
Een eenheid die zodanig is, dat bij over
leg tussen directie en werknemers over
primaire arbeidsvoorwaarden een beter
gecoördineerd geheel als gesprekspart
ner kan optreden.
Ook is in het meerjarenplan opgeiw-
men een verbetering der communicatie
tussen leiding en werknemers. Jhr. I. L.
'van den Berch van Heemstede, mede
oprichter van de KLM, merkte op, dat
de KLM langzamerhand van karakter
is veranderd. De nu als leden van de
raad voorgestelden vormen partijen in
staalkaart van de politieke partijen in
ons land. Nu is het zover gekomen, dat
door de houders van prioriteitsaandelen
de regering eindelijk uitmaakt wat er
moet gebeuren. De KLM is min of meer
een organisatie van de staat geworden
en dat betreurt hij in hoge mate.
De heer Posthumus Meyer voegde aan
de reeds eerder vermelde opmerkingen
nog toe, dat men zich kan afvragen of
oud-ministers, die z.i, niet altijd het be
leid hebben gevoerd, dat het bedrijfsle
ven wenst nu juist' de eersten moeten
zijn om, als ze geen minister meer zijn,
hoge functies in dat bedrijfsleven te gaan
vervullen. De heren De Quay, Hofstra
en De Pous zijn oud-ministers. Ook an
dere aandeelhouders gaven te kennen,
dat ze zich gepasseerd voelden en dat
hun stem geen enkele waarde had.
In het slot van het nabij de Zwitserse
stad Genève gelegen plaatsje Coppet
heeft men ongeveer zes weken geleden
getracht het graf van de beroemde (Zwit
serse) minister van financiën onder Lo-
dewijk de Zestiende, Jacques Necker, met
springstof op te blazen. De aanslag werd
tot nu toe geheim gehouden om het on
derzoek naar de dader (s) niet te bemoei
lijken.
In het familiegraf liggen Jacques
Necker en zijn vrouw, en hun wellicht
nog beroemder dochter madame De
Stael begraven. De sarcofaag op het
graf werd licht beschadigd. Alleen een
smeedijzeren poort werd uit elkaar ge
rukt.
Over het motief van de dader(s) tast
men in het duister. Velen zien de aan
slag echter als een demonstratie tegen
de opvoering van het zeer omstreden
stuk van de Zwitser Walter Weideli „De
bankier zonder gezicht", ter gelegenheid
van het feit dat de „Republiek Genève"
150 jaar geleden in de Zwitserse bond
werd opgenomen.
(Advertentie)
de
1963 WAS een gunstig jaar voor
Nederlandse Waterschapsbank n.v. in
Den Haag. De bank slaagde erin de ka
pitaalbehoefte geheel op de particuliere
markt te dekken. Door de hogere omzet
kon ook een hogere winst worden be
haald. Na afschrijvingen en interne re
serveringen ad 55,0 min. (v.j. 41,8
min.), resteert een winstsaldo van 95.000
86.000).
(Van onze parlementaire redactie)
Minister Witteveen (Financiën) heeft
in de Tweede Kamer algemene instem
ming ontmoet met het wetsontwerp dat
het schadeverzekeringsbedrijf onder toe
zicht van de verzekeringskamer wil stel
len. Voor het levensverzekeringsbedrijf
bestaat een soortgelijk toezicht al jaren.
Doel van het wetsontwerp is er zoveel
mogelijk voor te zorgen dat maatschap
pijen aan de verplichtingen, die zij op
zich hebben genomen, zullen voldoen.
De stoot tot indiening van het wets
ontwerp is gegeven door de déconfitures
van de Nationale Unie van 1945 in het
jaar 1954, van de stichting ziekenhuis
verzekering A.Z.R. in 1959 en van de
Brandaris in 1961. Naar aanleiding daar
van is ook van de zijde van het schade
verzekeringsbedrijf zelf op invoering van
een overheidstoezicht aangedrongen.
Behalve ten aanzien van toezicht en
controle van de zijde van de verzeke
ringskamer, stelt het wetsontwerp ook
regels voor een z.g. waarborgfonds. De
schadeverzekeringsmaatschappij en zullen
naast de naar goed koopmansgebruik
vereiste, dus niet vrije reserves, nog een
reserve van een bepaalde omvang moe
ten aanhouden.
Bij algemene maatregel van bestuur
zal worden aangegeven aan welke mini
mumeisen deze „vrije" reserves zullen
dienen te voldoen. Als algemene mini
mumeis geldt een bedrag, gelijk aan tien
procent van de geboekte brutopremies in
het voorgaande boekjaar.
N ABE URSKOERSEN
Telefonisch avondverkeer
AKU 501 gb—508, Hoogovens 650—652,
Kon. Olie 148.40—159.50, Philips 152.30—
154.00 gl, Unilever 146.50—147.20 gl, HVA
171.00—172.00 gl.
Fraai gesneden kos
tuum uitsoepelgladde
engelse kamgarens.
Diverse beschaafde
dessins op lichte en
middengrijze fonds.
239,50
Wi i
Karrestraat 3, Breda
est-Duitsland heeft diverse tariefs-
esnoenngen op de import aangekondigd
s maatregel tegen inflatie. Het ka
ki!? 4ln onn heeft voorts besloten de
mir lng 1965 beperken tot 63.9
miljard mark.
Tri?.+ van economische zaken,
frjj. Schmuecker heeft verklaard, dat
fvIeV6n op industriële goederen, die
s onder de 4 procent zijn, per 1 juli
vouecug zullen verdwijnen. Deze maat-
iiif i j gelden voor de import zowel
Jiii leden van de Euromarkt als uit niet-
teden.
Andere maatregelen die Schmuecker
bekend maakte:
Een unilaterale versnelling door
uuitsland van geprojecteerde tarief be
snoeiingen op industriële goederen bin
nen de Euromarkt. Bonn zal per 1 juli
tarieven op industriële goederen uit de
^Uromarkt met 20 procent verlagen.
Verlaging van Duitse tarieven op de
import van buiten de markt tot het
Peil. dat geldt voor goederen van binnen
de markt.
Een beroep op de andere landen
van de Euromarkt om de verlaging van
het externe tarief van de markt te ver
snellen, hangende de gang van zaken in
de Kennedy-ronde.
Schmuecker zei, dat het onmiddellijk
gevolg van de tariefsbesnoeiingen zou
zijn, dat ongeveer 40 procent van de in
dustriële export naar Duitsland vrij van
rechten zou worden. De voorstellen van
wet. waarin de door het kabinet genomen
besluiten zijn vervat, zullen onmiddellijk
naar het parlement worden gezonden.
De internationale waarden hebben zich
gistermiddag goed geweerd. De stemming
was merendeels prijshoudend ten op
zichte van het voorgaande slotniveau.
AKU werd bij de opening verhandeld op
501. ex 13 procent slotdividend en ex vijf
procent stock. De slotkoérs van eergiste
ren was 543%, cum dividend en cum
stock. Later op de middag steeg de koers
als gevolg van lokale vraag voor de
AKU-aandelen tot 506. De stukken ver
lieten de markt op circa 504. AKU rekent
voor 1964 op een weinig veranderd re
sultaat. Kon. Olie opende op 158,30 een
halve gulden boven de slotprijs van gis
teren, om daarna op te lopen tot f 158,60.
Het aanbod in deze hoek van de groot
banken werd door de arbitrage grif op
genomen. Unilever daalde van 147,10
tot 146,30. Daarna trad weer een licht
herstel in. De slotkoérs van eergisteren
was f 146,50. In Hoogovens ging weinig
om op een prijs van 650 (onv.). Geduren
de het eerste beurshalfuur was de handel
in de hoofdfondsen ruimer dan de twee
voorgaande beursdagen het geval is ge
weest. Aandelen KLM ondergingen we
derom een koersdaling. Voor Philips be
stond belangstelling, waardoor de prijs
opliep van 152,10 tot 152,70 152,50).
De koersen van de actieve scheepvaart
aandelen gaven weinig verandering te
zien. Certificaten Deli verbeterden een
paar dubbeltjes tot 133, na een ope
ning op 134. De vaste stemming van
de beide voorgaande dagen voor HVA
op de belangrijk hogere winst over het
afgelopen boekjaar kon niet verder wor
den voortgezet. De stukken ondergingen
een lichte koersreactie tot 169. De staats-
fondsenhoek gaf weinig veranderingen
te zien.
Van Gelder was ex zes procent divi
dend eerder iets lager. De directie van
deze maatschappij ziet de toekomst voor
lopig somber in. Aandelen Thomassen
motoren werden 15 punten lager op 260
geadviseerd. Blaauwhoed gaf weinig ver
andering te zien. Deze maatschappij geeft
in de afgelopen maanden een verdere
omzetstijging te zien. Het is mogelijk,
dat de reeds aangekondigde converteer
bare obligatielening groot 8 min. ho
ger zal worden.
13/5 14/5
I staatsleningen
'Nederland 5ö 4%
iNederland 59 4%
'Nederi. 60/1 4%
Nederl. 60/2 4%
(Nederland 59 4y4
(Nederland 60 4%
(Nederland 61 4%
iNederland 63 4 y4
(Nederland 53 3%
(Grootboek 3
idem Stal 3%
iNederland 51 3
{Nederland 53 3%
Kederiand 56 3%
ederland 48 3
iNederl Bel. 3y4
INederland 50 3%
INederland 54 3%
(Nederland 5o 3%
iNederi. 55/2 3y4
(Nederland 37 3
(Grootboek 46 3
lening 47 3
'iNed. Invest. 3
Ned. 62/64 a
In die 37 3
Undid 37a 1
97 97
98H 96ft
96*.
96ft
95
93H
93
93 ft
89*4
85(j
93
90*4
89ft
83B
83%
85 ft
85
87%
87%
87
93%
96H
96%
,96«
95ft
93B
93%
93%
89%
86ft
93%
90',i
891-8
83 H
82 V4
83 B
85*4
85
87%
88%
87 Vi
92
96B
97% -
91H 91H
(Bank- en kredietwezen
6. Ned. G. 57 ft 104^ 104%
IB. 58/59 30 J. 4% «5% 95%
idem 25). 60 4% 96V4 96V4
■Aandelen industriële
ondernemingen
Cultures
A'dam Rubber
tiVA-mynen
118y4
170
118
169%
(Industriële ondernemingen
A.K.U.
•Deb Mi).
Hoogovens
iPhilips Gem Bez.
c.v.a. Unilever
544 503
132 §133.50
650 649
152 152.40
146.90 146.30
13/5 14/5
Scheepvaart en Luchtvaart
hal.
117%
117
java-Chint
159 te
K.L.M
68.50
68.10
KJN.S.M.
154
153%
Kon. Paketvrt
iioy4
156 y4
Stv. Mij. Ned.
142
140 te
Nievelt Goudr
111
111%
v. Ommeren
270 te
270 te
Rott. Lioyd
141 y4
140%
Scheepv. Unie
136 135te
Premieleningen
Alkmaar 56 2 te
81 y8
81%
A'dam C-a 33 3 117% b
118 b
ld. prem. 51 2
85 te
85 VB
ld. 56-1 2 yj
81 te
8i y4
ld 56-2 2 ya
92
92
ld. 56-3 2te
92 y4
92 y4
Breda 54 2 te
82 y4
81%
Dordrecht 56 2y2
81%
Eindh. 54 2te
83 te
82 te
Enschede 54 2 te
87
s-Gr-Hag. 52 2te
90 te
90 te
Idem 52-2 2 te
95 te
Rotter d. 52-1 2 te
90%
Idem 52-2 2 te
Idem 57 2 te
88 te
87 y4
Utrecht 52 2te
100
101
Z.-Holl. 57 2 te
88%
87 te
Z.-Holl. 59 2 te
89%
Converteerbare obligaties
AKU 1 1000 4te
145
143
Bill ton
193
192
BorsumlJ. 3%
88 te
87%
Gelder Zn. 4%
103 te
103 te
KLM su bord. 4%
88 te
88%
B. Ned. Bakk 4%
190 te
191 y4
Sanders beh. 5
Schokbeton 3 te
232
232
Scholten Foxh 4 te
125
Utermohlen 4te
Aand. in belegg. mij en
A'dam bm, 50
161.50
161.50
Interunie
203
203
N. Fonds mij Neto
115.50
115
13/5
14/5
Robeco
232
231
Umtas
510
510
Ver. Bezit.
136.50
136.50
Europafonds
554
550
A'damse Bank
380
380
Cultuurbank
27%
26 te
199%
Gron. Ind. Cr. B.
U9te
Holl. Bank U.
240
240 te
KasassociaUe
153
152te
Nat. Nederl
904
885
Ned. Credietb.
225 te
226
Ned. Handel Mij
347te
348
Ned. Midd.st.b.
214
214
Ned. Overzee B.
235
240 b
R'damse B.
348
352
Slavenburg's B.
208 te
210
Twentse B.
305
305
industriële ondernemingen
Alb. Heijn
599 te
599 3/4
Alg Mij onr. G.
260
260
A.l.M.E.
102 b
158
Alg. Norit,
176
175
Amstel
420 x
426
A'dam Ballast
533
A'dam Droogd
165 x
162
A'dam RU tuig
385
385
A.N.l.E.M
72%
74
Becht en Dyser
139
137
öensdorp Intern
554
554
Bergh Jurgens
273 te
273 te
v. Berkels-Pat.
251
247
Blaauwhoed
490
490
Blijdenst. Will.
141 te
141%
Bols Lucas
1170
1200
Borsumij Wehry
76 te
75te
Braat mach.
80
80
Breda Machines
260
258 d
öredero's Bouw
770
766
Brocades
860
845
Bronswerk
168 te
167 te
Buhrm.-TET
779
780
Calvé Delft
994
995 te
Carps Garenfabi
414
414
Centr. Suiker
269
269
Daalderop
280
283
Dagra
243 L
250
Demka
172
172
Dess. tapfltfat»
346
340%
Dikkers en Co
206
203
Drie Hoefijzers
383 x
381
DJR.U.
266
263
Duyvls Jz.
Snthoven Pletter!)
ErdaJ
Excelsior
Fittmgfabr.
Fokker
Ford
Gazelle rffwdabr
Van Gelder Pap.
GeJderl.-Tlelens
Gero
Geveke en Co.
Gist- en Ptr.
Grinten v. d.
Gruyter en Zn
Hagemeijer
v. Hart
Havenwerken
Heem van der
Helneken's
Heybroek
öoek's mach.fabr
HoU. Kattenb.
Holl. Beton
Ho 11. Construct
Holl. Melksulk
Homburg
Hoogenboscb
Hooimeyer
Indola
tnterlas
tnternatlo
Int. Gew. Beton
Inventum
Houth. Jongeneel
Kemo
Kempen Begeer
Key houthandel
Kled.-Ind. Smits
Klene Sulkerw.
Kon. Ned. Pap.
Kon. Zout Ketjen
Korenschoof
Koudijs
Kromhout
Kon. Ver. Tapijt
Leeuw Papierw
Leidsche Wol
Undeteves
Macintosh n.v.
M. Ned. Bakk.
I Kees Bouwm. '63
13/5
14/5
13/5
14/5
271
273
Menko
152%
287
Meteoor Beton
290 te
295
724
724
Misset Uitg Mij
525
525
225
225
Mosa
426 b
425 b
132%
130
Mijnbouwk.
430
430
403
407
Naarden Chem,
539 te
542
940
935
Nedap
154
154
343
342te
Ned. Dok. M.
130%
130 b
185
175 te d
N. exp. papdabr.
244
245
535
Ned. Kabelfabr.
434
430
290 b
293 b
Ned. Melkunie
292
292
755 b
755
.Ned. Seheepsb.
130 y4
342 te
342 te
Nelle v.
229 te
958
959
Nejam
349
347
161
161
Nij verdal
200 te
200%
Oranjeboom
391
390
443
448
Jverzeese Gas
7388
180
182 te
Palemb. Ind. mij
135 b
134te
412te
410te
Pal the
118%
118%
388 te
340
Philips 6°/» cumph
3270
52.80
428
424te
Pietersen auto's
148
383
Reesink
750 x
748 x
169
170
120%
118%
Reineveld
217
215
433
430
Riva
358
359
505 b
Rott. Droogd. M
311
303
292
292 te
Ruhaak en Co.
161
463
474 te
Rijnstaai
122
122%
344
345
ocnelde B. v. a.
248
247
177
117
Schev, expl. Mij
352
352
480
482
schokbeton
341
341
Scholten Carton
531
530
285
280%
Scholten Foxhol
740
740
466
465
Schuttersveld
230 x
Simon de Wit
284
285
415
414
Simons emb.
144 b
144 b
824
820
Simplex mach.
165
165%
141%
Smit transform
282
280
269
270
Spaarnestad
890
238
234
Stokvis Zn.
200
200 te
313
toomp Twenthe
91
89%
304
302 te
Swaay van
352 y4
352 y4
888
839 te
l'abakin Philips
161
162
250 1
255 b
Thomsen ver. b
333
218
218
Unilever 7%
143
142%
145
146
Idem 6%
121%
121%
514
514
Idem 4%
85 y4
84%
299
298
U termohlen
448
450
551 te
ütr. asfaltf, A.
292
169%
169%
Varossieau
348
360
518
519
Veen end. Spinn
317te
3I5te
485
497%
Ver. Blikfabr.
310
309
Ver. Glasfa. nat.
273
265 d
Ver. Machinefa.
Ver. Touwfabr.
Vettev/inkel
Vezel verwerking
Vlissingen katoen
Vorsten!Cult.
Vredestein
Vries iJzerb.
Vulcaansoord
Walvisvaart
Wernink's Beton
Wessanen
Wilt. Feyenoord
De Wit's textiel
Wyers Ind. H.
Zaalberg
Zeeuwse Cont.
Zwanenb. Org.
Zwitsai
Mijnbouw en petr
Alg. Exploratie
Billiton le rubr.
Bilhton 2e rubr.
K. Ptr. 1 a 1,20
K. Ptr. 5 a 1,20
Moeare Enim.
ld. eert. l/io opr.
ld. 1 winstbew.
ld. 4 winstbew.
Oost-Borneo mj).
Scheepvaart
Oostzee
Oostzee
□onarionfondsen
Anaconda
Bethlehem Steel
General Electric
General Motor
Proct. and Gamble
Shell OU
Republic Steel
13/5
14/5
202 y4
198
426
424
385
386
164%
164
270
270
217
217
152
152
110 x
109 x
55 b
55 b
254
256
450
442 d>
211
212
221%
221%i
530
540
125
128
382
380
980
989
330 b
335 x
oleum
52.50
53.50
462
463
157
159.60
57.30 d
159.60
1965 d
1971
3030 d
3060
3340 d
d
3410
79
80
475
477
102
101
44
37%
37
80%
81%!
91
96y4i
82%
82
45
44
46 y4
46%|
gedaan en bieden
gedaan en laten
b bieden
x laten
d ex dividend
c ex claim