29, house of er house ELISABETH BAS Resultaat Van Ommeren bleef „beneden maat" Fokker gaat een beroep doen op kapitaalmarkt Nog vóórdat het douaneloodje er af was, hadden 3 mensen het al gekocht: onze winkelchef, onze reclame-man en de Zweedse mode tekenaar. Vreemd dat die mensen juist dit pak...? Financiële reorganisatie is niet waarschijnlijk Veel (c veel "PARAAT" Geen liquiditeit Duitsland gaat importtarieven besnoeien Geruchten Kritiek tijdens KLM-vergadering Kleine aandeelhouders zijn/ feitelijk totaal machteloos GRAFSCHENNIS IN ZWITSERLAND 15 het beste! REGERING MAAKT DE DIENST UIT Zorgen voor toekomst scheepvaart Voor produktie F 28-toestellen WENNEKER Dividendvoorstellen TER ZAKE Kamer stemt in met toezicht op schadeverzekering Amsterdamse Effectenbeurs 15 DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 15 MEI 1964 AANDEEL K.L.M. NOG MAAR F 1,20 WAARD (Van onze financiële medewerker) Na 1961 heeft onze nationale lucht vaartmaatschappij de Koninklijke Locht- den van f 236.900.000..Het verlies van 1961 ad f 76.7 miljoen kon uit de reser ves worden afgeschreven. Datwas ook mindere verlies van 1962 ad 75,5 mil joen. Om het verlies uit 1963 ad 55,3 miljoen te dekken, kon niet meer uit de reserves worden geput. Per 31 decem ber 1963 stond er op de balans van de KLM een opgelopenverli es van f 114.3 miljoen. Hierdoor is het saldo vergroot jaar is daar nog eens een sühepje boven op gedaan met een verlies van 29,4 miljoen. Hierdoor is het saldo vergroot tot 143,7 miljoen. Vergelijkt men dit bedrag met het aandelenkapitaal, dat de K.L.M. heeft uitstaan dan ziet het er voor de aan deelhouder niet al te best uit. De ba- lanswaarde van het gehele aandelenka pitaal van f 145.419.000 is niet meer dan 1,12 miljoen waard of 1,2 pro cent. Vergelijkt men dit met de prijs, die op de Amsterdamsche effectenbeurs een week geleden voor een aandeel K.L.M. werd betaald 73 voor een aandeel van f 100,dan blijkt de beurs de waarde ongeveer 60 maal zo groot te schatten. Hieruit blijkt wel. dat de balanswaarde weinig houvast behoeft te bieden voor dé beurswaarde. Enige maanden geleden kostten de K.L.M.-aandelen nog „slechts" tussen de 50 en 60. Plotseling kwam er beweging in de koers, die steeg tot bo ven de 80. De belangstelling kwam vooral van Amerikaanse beleggers, die een goede winstontwikkeling bij de Ame rikaanse luchtvaartmaatschappijen za gen en meenden, dat een soortgelijke ontwikkeling zich wel eens bij andere luchtvaartmaatschappijen zou kunnen (Advertentie) dat een financiële reorganisatie zou wor den toegepast en dat de staat de uit staande aandelen tegen 100 per stuk zou overnemen. Wanneer men de toe stand en de geschiedenis van de K.L.M. bestudeert, komt men tot de conclusie, dat geen van beide geruchten veel kans op realisatie heeft. Een financiële reorganisatie wordt toe gepast, wanneer een bedrijf geen nor male uitweg meer ziet uit de liquidi teitsproblemen, waarvoor het zich ge plaatst ziet. Bjj de KLM is van een liquiditeitsprobleem helemaal geen spra ke. Het bedrag in kas en bij bankiers bedraagt maar liefst 77,6 miljoen. Bovendien kan de maatschappij met ga rantie van de staat nog leningen slui ten tot een bedrag van f 125 miljoen. Zouden de ministers het dan nog nodig vinden, dan zouden zjj de K.L.M. ver der 50 miljoen kunnen lenen ter ver hoging van de liquiditeit. Telt men een en ander bij elkaar dan komt men tot een bedrag van 252,6 miljoen. Nu komt de maatschappij wel voor aanzienlijke uitgaven te staan. In de komende jaren zouden enkele superso nische vliegtuigen moeten worden aan- gesrhaft, die per stuk f 70 a f 100 mil joen gaan kosten. Over ongeveer zes jaar zouden deze dan in gebruik worden genomen. Op kortere termijn komt de maatschappij met een forse loonsverho ging. In 1963 werd aan salarissen, lo nen en sociale lasten een bedrag van 220,9 miljoen betaald. In 1964 zal deze Onze melangeur gaf u voordoen. Inderdaad ging het bij de K.L.M. beter, want het verlies over 1963 was 20 miljoen kleiner dan dat over 1962. maar het was nog aitijd een verlies. De Amerikaanse beleggers zager kennelijk over het hoofd, dat er bij de K.L.M. een en ander goed mis was. Tijdens en na de forse koersstijging deden hardnekkig geruchten de ronde, post ongetwijfeld hoger zijn. ondanks de afvloeiing van personeel. De vliegers zullen alleen al minstens 17 procent meer moeten verdienen. Dit is het per- rentage loonsverhoging, dat de direc tie hen aangeboden heeft. Omdat de vliegers zich niet met de hieraan ver bonden eisen van produktieverhoging (langer vliegen) kunnen verenigen, is over dit minimum nog geen overeen stemming bereikt. Maar al deze horgere uitgaven bren gen de liquiditeit van de K.L.M. nog niet in gevaar, zelfs niet als men re kening houdt met de in de eerste jaren af te lossen bedragen (circa 30 mil joen per jaar). Het gerucht, dat de staat de aande len tegen 100 procent zou overnemen, berust waarschijnlijk ook op losse gron den. Toen de aandelen K.L.M. op 1 mei 1957 op de effectenbeurs werden geïn troduceerd, werd dit uitdrukkelijk ge daan om particuliere beleggers meer bij de financiering van ons bedrijf te betrekken". Om dit mogelijk te maken had de staat 15.000.000.aandelen uit haar bezit aan de K.L.M. verkocht. Er is geen reden aan te nemen, dat de regering nu een ander standpunt zou innemen. Integendeel. Het huidige kabi net heeft blijk gegeven minder direct belang bij het Nederlands bedrijfsleven te willen hebben. Deze situatie zou aanleiding kunnen geven tot een nieuw gerucht, dat de staat n.l. haar aandelen ter beschikning zou stelien. Omdat het belang van de staat nl. haar aandelen ter beschikking procent van het aandelenkapitaal is, zou hiermee een bedrag van ruim 100.000.000.zijn gemoeid. Er zou dan ruim 44 miljoen verlies overblij ven die door de resterende aandeelhou ders c f 45 miljoen) gedragen zou moe ten worden. Dit zou dan een afstem peling tot ver beneden 73 per aan deel betekenen. Maar ook dit is niet waarschijnlijk, omdat een dergelijke ges te van de staat politiek niet haalbaar zou zijn. Al met al moet dus worden gecon cludeerd, dat een financiële reorganisa tie voorlopig niet in de lucht hangt. Maar wat staat de aandeel houder dan wel te wachten? Voorlopig zal hij geen dividend ontvangen. Het verlies van de eerste jaren zal eerst moeten worden weggewerkt alvorens hij weer op inkomsten kan rekenen. Het verlies is veel te groot. Een verbete ring van de situatie is echter wel te verwachten. Inde aandeelhoudersvergaderingen van de KLM van na de tweede wereldoorlog is nog nooit zoveel kritiek geuit op het feit, dat aandeelhouders eigenlijk niets te vertellen hebben als in de vergade ring van gisteren. Deze vergadering ken. merkte zich bovendien door het feit, dat de als commissarissen voorgedragen le den van de gehele nieuwe raad. van com missarissen niet bij acclamatie zijn be noemd. Er werd bij zitten en opstaan over gestemd en er werd kritiek op personen geleverd. De nieuw benoemde leden zijn: dr. J. E. de Quay, mr. J. Burgerhout, prof. Voor de derde opeenvolgende maal is het netto resultaat van PHS. van Omme ren n.v. op nagenoeg gelijk peil gebleven. De honderden miljoenen, welke de laat ste vijf jaar werden geïnvesteerd, in aanmerking nemend, is dit resultaat, naar de directie in het jaarverslag schrijft, beneden de maat. Ten behoeve van de ontwikkeling en de produktie van het F 28 straalver- keersvliegtuig zullen de Fokkerfabrie ken een beroep op de kapitaalmarkt moe ten doen. Op de jaarvergadering heeft de president-commissaris, de heer H.W.A. van den Wall Bake, gistermiddag desge vraagd medegedeeld, dat de emissie nog dit jaar wordt aangekondigd. Ten aanzien van de F 28 kan niet met volledige zekerheid van te voren wor den vastgesteld of zij een succes zal worden. Met de F 27 „Friendship" is destijds ook risico genomen. Thans ech ter heeft Fokker zonder de in licentie door Fairchild in Amerika gebouwde F 27-toestellen mee te rekenen, 169 Friendships verkocht, waarvan er 142 zijn afgeleverd. Het moment, waarop tij dens de produktie de kosten waren ge dekt en men winst ging boeken, werd bereikt na 125 machines. Bij de F 28 rekent men erop dit punt na 135 toe stellen te bereiken. Intussen is de Friend ship een groot succes geworden. Op de vergadering werd meegedeeld, dat de staat „een aantal miljoenen meer zal te rug krijgen, dan hij destijds in de ont wikkeling van de Friendship heeft ge stoken". Voor concurrentie van de reeds vlie gende BAC 111 en de in ontwikkeling zijnde DC 9, waarvan de aflevering vol gend jaar wordt verwacht, is de directie niet bijzonder bang. Deze beide eveneens 2-motorige straaltoestellen liggen in een andere klasse. Volgens de marktanalyse zal er in de komende jaren aan circa 1000 vliegtui gen met 2 straalmotoren voor de korte afstand behoefte zijn. Fokker verwacht daarvan circa 20 procent in de wacht te kunnen slepen. (Advertentie) ÜNE KÉmm Voor dit achterblijven van de winst bij een stijgend investeringstotaal noemt het verslag als hoofdoorzaak de hardnekkige malaise in de zeescheepvaart. Het discre pantieverschijnsel tussen investeringen en opbrengst is bepaald niet aan de an dere pijlers van het bedrijf te wijten. De directie acht dit op zichzelf een geluk kig teken. Blijkens de geconsolideerde verlies- en winstrekening steeg het saldo bedrijfsrekeningen van f 65,5 miljoen tot f 73,3 miljoen. Kosten namen toe van f 47,6 miljoen tot f 56,0. miljoen. Het netto resultaat komt uit op f 17,2 miljoen (v.j. f 17,9 miljoen). Inclusief het saldo vorig jaar is ter verdeling f 24,9 mil joen (v.j.Mi 25,7 miljoen). Aan de alge mene reserve wordt extra toegevoegd f 8,7 miljoen (v.j. f 8,9 miljoen). In 1963 werd geïnvesteerd voor f 51,2 miljoen. De financieringsverplichtingen voor investeringen beliepen op het einde van het jaar f 82,3 miljoen. Deze expan sie kon niet ten volle uit interne finan cieringen worden opgevangen. Ter aan vulling van de middelen werd o.a. in Nederland f 20 miljoen langlopend kre diet bij de bankiers opgenomen. Ondanks de stijgende financierings- en personeels kosten blijft het eindresultaat slechts weinig achter bij dat over 1962. Dit is, volgens de directie, des te bevredigen der omdat laatstgenoemd resultaat gun stig was beïnvloed door enige toevallige factoren. De toekomst ziet de directie met enige zorg tegemoet. De strijd tegen de kostenstijging zet zij echter voort. Het verslag wijdt een speciale para graaf aan de deelneming van van Om meren aan de luchtvaart. Haar belang daarin is gevestigd bij een 50/50 deel neming in Schreiner Aerocontractors n.v. in Den Haag. N.V. Bataafsche Aanneming Maat schappij Den Haag 15 pet. (15) in con tanten. Nederlandse Waterschapsbank Den Haag 5 pet. (5). Nederlandse Kredietverzekering. Maat schappij, Amsterdam 8 pet. (8) over ge stort kapitaal en 2 pet. over niet-gestort kapitaal. P. van Reeuwijk Woninginrichting, Rotterdam 22 pet. (20), waarvan 12 pet- (10) in contanten en 10 (10) in aandelen. A. L. Van Beek N.V. Tabakshandel 10 pet. (9). Hoeks' Machine- en zuurstoffabriek, Schiedam 17 pet, (17). P. de Fruyter: cumulatief preferente 6 (onv.) en cumulatief preferente winst- delende 8 (onv.). dr P. A. J. M. Ste-enkamp, M. Ruppert, H. J. Hofstra, drs. J. W. de Pous, J. M. Fenter van Vlissingen, jhr. mr. E. van Lennep, prof mr. P. Sanders en mr. C. J. G. J. Vinkesteijn. De vergadering wijzigde de statuten, overeenkomstig het voorstel zodanig, dat het mogelijk wordt een buitengewoon commissaris te benoemen. Het ligt in de bedoeling prins Bernharcj te benoemen, die zich bereid heeft verklaard een der gelijke benoeming te aanvaarden. Voorts ligt het zoals gemeld, in het voornemen de heer De Quay te benoe men tot president-commissaris. Aandeelhouder Posthumus Meijer merkte o.m. op, dat het hem verbaasd had dat vier leden van de raad zich nog weer voor een herbenoeming had den beschikbaar gesteld. De minister van Verkeer en Waterstaat heeft immers in de Tweede Kamer meegedeeld, dat de raad zijn mandaat maar ter beschikking moest stellen, opdat er vrijheid zou zijn een andere en verjongde raad samen te stellen. Deze aandeelhouder twijfelde aan het slagen van het doel der verjonging. De kleine aandeelhouders worden bo vendien naar de mening van deze aan deelhouder, in de hoek gedrukt. De staat immers bezit 1.010.000 aandelen en evenzoveel stemmen. De heer Gieben antwoordde dat de minister de raad niet heeft heengezonden, maar dat het college van gedelegeerden zelf heeft voorgesteld de zaken te veranderen. In antwoord op vragen van andere aandeelhouders heeft directeur ir F. Besancon o.a. meege deeld. dat in het aan de regering over gelegde meerjarenplan (dat tot 1967 loopt) als belangrijke taakstelling o.m. is opgenomen, dat nog verdere belang rijke afvloeiingen van personeelsleden tot stand zullen moeten worden gebracht. De heer Besancon deelde voorts mee, dat in dit meerjarenplan ook tot uitdruk king is gebracht, dat er voor het voeren van overleg een eenheid tot stand moet komen aan de kant van de werknemers Een eenheid die zodanig is, dat bij over leg tussen directie en werknemers over primaire arbeidsvoorwaarden een beter gecoördineerd geheel als gesprekspart ner kan optreden. Ook is in het meerjarenplan opgeiw- men een verbetering der communicatie tussen leiding en werknemers. Jhr. I. L. 'van den Berch van Heemstede, mede oprichter van de KLM, merkte op, dat de KLM langzamerhand van karakter is veranderd. De nu als leden van de raad voorgestelden vormen partijen in staalkaart van de politieke partijen in ons land. Nu is het zover gekomen, dat door de houders van prioriteitsaandelen de regering eindelijk uitmaakt wat er moet gebeuren. De KLM is min of meer een organisatie van de staat geworden en dat betreurt hij in hoge mate. De heer Posthumus Meyer voegde aan de reeds eerder vermelde opmerkingen nog toe, dat men zich kan afvragen of oud-ministers, die z.i, niet altijd het be leid hebben gevoerd, dat het bedrijfsle ven wenst nu juist' de eersten moeten zijn om, als ze geen minister meer zijn, hoge functies in dat bedrijfsleven te gaan vervullen. De heren De Quay, Hofstra en De Pous zijn oud-ministers. Ook an dere aandeelhouders gaven te kennen, dat ze zich gepasseerd voelden en dat hun stem geen enkele waarde had. In het slot van het nabij de Zwitserse stad Genève gelegen plaatsje Coppet heeft men ongeveer zes weken geleden getracht het graf van de beroemde (Zwit serse) minister van financiën onder Lo- dewijk de Zestiende, Jacques Necker, met springstof op te blazen. De aanslag werd tot nu toe geheim gehouden om het on derzoek naar de dader (s) niet te bemoei lijken. In het familiegraf liggen Jacques Necker en zijn vrouw, en hun wellicht nog beroemder dochter madame De Stael begraven. De sarcofaag op het graf werd licht beschadigd. Alleen een smeedijzeren poort werd uit elkaar ge rukt. Over het motief van de dader(s) tast men in het duister. Velen zien de aan slag echter als een demonstratie tegen de opvoering van het zeer omstreden stuk van de Zwitser Walter Weideli „De bankier zonder gezicht", ter gelegenheid van het feit dat de „Republiek Genève" 150 jaar geleden in de Zwitserse bond werd opgenomen. (Advertentie) de 1963 WAS een gunstig jaar voor Nederlandse Waterschapsbank n.v. in Den Haag. De bank slaagde erin de ka pitaalbehoefte geheel op de particuliere markt te dekken. Door de hogere omzet kon ook een hogere winst worden be haald. Na afschrijvingen en interne re serveringen ad 55,0 min. (v.j. 41,8 min.), resteert een winstsaldo van 95.000 86.000). (Van onze parlementaire redactie) Minister Witteveen (Financiën) heeft in de Tweede Kamer algemene instem ming ontmoet met het wetsontwerp dat het schadeverzekeringsbedrijf onder toe zicht van de verzekeringskamer wil stel len. Voor het levensverzekeringsbedrijf bestaat een soortgelijk toezicht al jaren. Doel van het wetsontwerp is er zoveel mogelijk voor te zorgen dat maatschap pijen aan de verplichtingen, die zij op zich hebben genomen, zullen voldoen. De stoot tot indiening van het wets ontwerp is gegeven door de déconfitures van de Nationale Unie van 1945 in het jaar 1954, van de stichting ziekenhuis verzekering A.Z.R. in 1959 en van de Brandaris in 1961. Naar aanleiding daar van is ook van de zijde van het schade verzekeringsbedrijf zelf op invoering van een overheidstoezicht aangedrongen. Behalve ten aanzien van toezicht en controle van de zijde van de verzeke ringskamer, stelt het wetsontwerp ook regels voor een z.g. waarborgfonds. De schadeverzekeringsmaatschappij en zullen naast de naar goed koopmansgebruik vereiste, dus niet vrije reserves, nog een reserve van een bepaalde omvang moe ten aanhouden. Bij algemene maatregel van bestuur zal worden aangegeven aan welke mini mumeisen deze „vrije" reserves zullen dienen te voldoen. Als algemene mini mumeis geldt een bedrag, gelijk aan tien procent van de geboekte brutopremies in het voorgaande boekjaar. N ABE URSKOERSEN Telefonisch avondverkeer AKU 501 gb—508, Hoogovens 650—652, Kon. Olie 148.40—159.50, Philips 152.30— 154.00 gl, Unilever 146.50—147.20 gl, HVA 171.00—172.00 gl. Fraai gesneden kos tuum uitsoepelgladde engelse kamgarens. Diverse beschaafde dessins op lichte en middengrijze fonds. 239,50 Wi i Karrestraat 3, Breda est-Duitsland heeft diverse tariefs- esnoenngen op de import aangekondigd s maatregel tegen inflatie. Het ka ki!? 4ln onn heeft voorts besloten de mir lng 1965 beperken tot 63.9 miljard mark. Tri?.+ van economische zaken, frjj. Schmuecker heeft verklaard, dat fvIeV6n op industriële goederen, die s onder de 4 procent zijn, per 1 juli vouecug zullen verdwijnen. Deze maat- iiif i j gelden voor de import zowel Jiii leden van de Euromarkt als uit niet- teden. Andere maatregelen die Schmuecker bekend maakte: Een unilaterale versnelling door uuitsland van geprojecteerde tarief be snoeiingen op industriële goederen bin nen de Euromarkt. Bonn zal per 1 juli tarieven op industriële goederen uit de ^Uromarkt met 20 procent verlagen. Verlaging van Duitse tarieven op de import van buiten de markt tot het Peil. dat geldt voor goederen van binnen de markt. Een beroep op de andere landen van de Euromarkt om de verlaging van het externe tarief van de markt te ver snellen, hangende de gang van zaken in de Kennedy-ronde. Schmuecker zei, dat het onmiddellijk gevolg van de tariefsbesnoeiingen zou zijn, dat ongeveer 40 procent van de in dustriële export naar Duitsland vrij van rechten zou worden. De voorstellen van wet. waarin de door het kabinet genomen besluiten zijn vervat, zullen onmiddellijk naar het parlement worden gezonden. De internationale waarden hebben zich gistermiddag goed geweerd. De stemming was merendeels prijshoudend ten op zichte van het voorgaande slotniveau. AKU werd bij de opening verhandeld op 501. ex 13 procent slotdividend en ex vijf procent stock. De slotkoérs van eergiste ren was 543%, cum dividend en cum stock. Later op de middag steeg de koers als gevolg van lokale vraag voor de AKU-aandelen tot 506. De stukken ver lieten de markt op circa 504. AKU rekent voor 1964 op een weinig veranderd re sultaat. Kon. Olie opende op 158,30 een halve gulden boven de slotprijs van gis teren, om daarna op te lopen tot f 158,60. Het aanbod in deze hoek van de groot banken werd door de arbitrage grif op genomen. Unilever daalde van 147,10 tot 146,30. Daarna trad weer een licht herstel in. De slotkoérs van eergisteren was f 146,50. In Hoogovens ging weinig om op een prijs van 650 (onv.). Geduren de het eerste beurshalfuur was de handel in de hoofdfondsen ruimer dan de twee voorgaande beursdagen het geval is ge weest. Aandelen KLM ondergingen we derom een koersdaling. Voor Philips be stond belangstelling, waardoor de prijs opliep van 152,10 tot 152,70 152,50). De koersen van de actieve scheepvaart aandelen gaven weinig verandering te zien. Certificaten Deli verbeterden een paar dubbeltjes tot 133, na een ope ning op 134. De vaste stemming van de beide voorgaande dagen voor HVA op de belangrijk hogere winst over het afgelopen boekjaar kon niet verder wor den voortgezet. De stukken ondergingen een lichte koersreactie tot 169. De staats- fondsenhoek gaf weinig veranderingen te zien. Van Gelder was ex zes procent divi dend eerder iets lager. De directie van deze maatschappij ziet de toekomst voor lopig somber in. Aandelen Thomassen motoren werden 15 punten lager op 260 geadviseerd. Blaauwhoed gaf weinig ver andering te zien. Deze maatschappij geeft in de afgelopen maanden een verdere omzetstijging te zien. Het is mogelijk, dat de reeds aangekondigde converteer bare obligatielening groot 8 min. ho ger zal worden. 13/5 14/5 I staatsleningen 'Nederland 5ö 4% iNederland 59 4% 'Nederi. 60/1 4% Nederl. 60/2 4% (Nederland 59 4y4 (Nederland 60 4% (Nederland 61 4% iNederland 63 4 y4 (Nederland 53 3% (Grootboek 3 idem Stal 3% iNederland 51 3 {Nederland 53 3% Kederiand 56 3% ederland 48 3 iNederl Bel. 3y4 INederland 50 3% INederland 54 3% (Nederland 5o 3% iNederi. 55/2 3y4 (Nederland 37 3 (Grootboek 46 3 lening 47 3 'iNed. Invest. 3 Ned. 62/64 a In die 37 3 Undid 37a 1 97 97 98H 96ft 96*. 96ft 95 93H 93 93 ft 89*4 85(j 93 90*4 89ft 83B 83% 85 ft 85 87% 87% 87 93% 96H 96% ,96« 95ft 93B 93% 93% 89% 86ft 93% 90',i 891-8 83 H 82 V4 83 B 85*4 85 87% 88% 87 Vi 92 96B 97% - 91H 91H (Bank- en kredietwezen 6. Ned. G. 57 ft 104^ 104% IB. 58/59 30 J. 4% «5% 95% idem 25). 60 4% 96V4 96V4 ■Aandelen industriële ondernemingen Cultures A'dam Rubber tiVA-mynen 118y4 170 118 169% (Industriële ondernemingen A.K.U. •Deb Mi). Hoogovens iPhilips Gem Bez. c.v.a. Unilever 544 503 132 §133.50 650 649 152 152.40 146.90 146.30 13/5 14/5 Scheepvaart en Luchtvaart hal. 117% 117 java-Chint 159 te K.L.M 68.50 68.10 KJN.S.M. 154 153% Kon. Paketvrt iioy4 156 y4 Stv. Mij. Ned. 142 140 te Nievelt Goudr 111 111% v. Ommeren 270 te 270 te Rott. Lioyd 141 y4 140% Scheepv. Unie 136 135te Premieleningen Alkmaar 56 2 te 81 y8 81% A'dam C-a 33 3 117% b 118 b ld. prem. 51 2 85 te 85 VB ld. 56-1 2 yj 81 te 8i y4 ld 56-2 2 ya 92 92 ld. 56-3 2te 92 y4 92 y4 Breda 54 2 te 82 y4 81% Dordrecht 56 2y2 81% Eindh. 54 2te 83 te 82 te Enschede 54 2 te 87 s-Gr-Hag. 52 2te 90 te 90 te Idem 52-2 2 te 95 te Rotter d. 52-1 2 te 90% Idem 52-2 2 te Idem 57 2 te 88 te 87 y4 Utrecht 52 2te 100 101 Z.-Holl. 57 2 te 88% 87 te Z.-Holl. 59 2 te 89% Converteerbare obligaties AKU 1 1000 4te 145 143 Bill ton 193 192 BorsumlJ. 3% 88 te 87% Gelder Zn. 4% 103 te 103 te KLM su bord. 4% 88 te 88% B. Ned. Bakk 4% 190 te 191 y4 Sanders beh. 5 Schokbeton 3 te 232 232 Scholten Foxh 4 te 125 Utermohlen 4te Aand. in belegg. mij en A'dam bm, 50 161.50 161.50 Interunie 203 203 N. Fonds mij Neto 115.50 115 13/5 14/5 Robeco 232 231 Umtas 510 510 Ver. Bezit. 136.50 136.50 Europafonds 554 550 A'damse Bank 380 380 Cultuurbank 27% 26 te 199% Gron. Ind. Cr. B. U9te Holl. Bank U. 240 240 te KasassociaUe 153 152te Nat. Nederl 904 885 Ned. Credietb. 225 te 226 Ned. Handel Mij 347te 348 Ned. Midd.st.b. 214 214 Ned. Overzee B. 235 240 b R'damse B. 348 352 Slavenburg's B. 208 te 210 Twentse B. 305 305 industriële ondernemingen Alb. Heijn 599 te 599 3/4 Alg Mij onr. G. 260 260 A.l.M.E. 102 b 158 Alg. Norit, 176 175 Amstel 420 x 426 A'dam Ballast 533 A'dam Droogd 165 x 162 A'dam RU tuig 385 385 A.N.l.E.M 72% 74 Becht en Dyser 139 137 öensdorp Intern 554 554 Bergh Jurgens 273 te 273 te v. Berkels-Pat. 251 247 Blaauwhoed 490 490 Blijdenst. Will. 141 te 141% Bols Lucas 1170 1200 Borsumij Wehry 76 te 75te Braat mach. 80 80 Breda Machines 260 258 d öredero's Bouw 770 766 Brocades 860 845 Bronswerk 168 te 167 te Buhrm.-TET 779 780 Calvé Delft 994 995 te Carps Garenfabi 414 414 Centr. Suiker 269 269 Daalderop 280 283 Dagra 243 L 250 Demka 172 172 Dess. tapfltfat» 346 340% Dikkers en Co 206 203 Drie Hoefijzers 383 x 381 DJR.U. 266 263 Duyvls Jz. Snthoven Pletter!) ErdaJ Excelsior Fittmgfabr. Fokker Ford Gazelle rffwdabr Van Gelder Pap. GeJderl.-Tlelens Gero Geveke en Co. Gist- en Ptr. Grinten v. d. Gruyter en Zn Hagemeijer v. Hart Havenwerken Heem van der Helneken's Heybroek öoek's mach.fabr HoU. Kattenb. Holl. Beton Ho 11. Construct Holl. Melksulk Homburg Hoogenboscb Hooimeyer Indola tnterlas tnternatlo Int. Gew. Beton Inventum Houth. Jongeneel Kemo Kempen Begeer Key houthandel Kled.-Ind. Smits Klene Sulkerw. Kon. Ned. Pap. Kon. Zout Ketjen Korenschoof Koudijs Kromhout Kon. Ver. Tapijt Leeuw Papierw Leidsche Wol Undeteves Macintosh n.v. M. Ned. Bakk. I Kees Bouwm. '63 13/5 14/5 13/5 14/5 271 273 Menko 152% 287 Meteoor Beton 290 te 295 724 724 Misset Uitg Mij 525 525 225 225 Mosa 426 b 425 b 132% 130 Mijnbouwk. 430 430 403 407 Naarden Chem, 539 te 542 940 935 Nedap 154 154 343 342te Ned. Dok. M. 130% 130 b 185 175 te d N. exp. papdabr. 244 245 535 Ned. Kabelfabr. 434 430 290 b 293 b Ned. Melkunie 292 292 755 b 755 .Ned. Seheepsb. 130 y4 342 te 342 te Nelle v. 229 te 958 959 Nejam 349 347 161 161 Nij verdal 200 te 200% Oranjeboom 391 390 443 448 Jverzeese Gas 7388 180 182 te Palemb. Ind. mij 135 b 134te 412te 410te Pal the 118% 118% 388 te 340 Philips 6°/» cumph 3270 52.80 428 424te Pietersen auto's 148 383 Reesink 750 x 748 x 169 170 120% 118% Reineveld 217 215 433 430 Riva 358 359 505 b Rott. Droogd. M 311 303 292 292 te Ruhaak en Co. 161 463 474 te Rijnstaai 122 122% 344 345 ocnelde B. v. a. 248 247 177 117 Schev, expl. Mij 352 352 480 482 schokbeton 341 341 Scholten Carton 531 530 285 280% Scholten Foxhol 740 740 466 465 Schuttersveld 230 x Simon de Wit 284 285 415 414 Simons emb. 144 b 144 b 824 820 Simplex mach. 165 165% 141% Smit transform 282 280 269 270 Spaarnestad 890 238 234 Stokvis Zn. 200 200 te 313 toomp Twenthe 91 89% 304 302 te Swaay van 352 y4 352 y4 888 839 te l'abakin Philips 161 162 250 1 255 b Thomsen ver. b 333 218 218 Unilever 7% 143 142% 145 146 Idem 6% 121% 121% 514 514 Idem 4% 85 y4 84% 299 298 U termohlen 448 450 551 te ütr. asfaltf, A. 292 169% 169% Varossieau 348 360 518 519 Veen end. Spinn 317te 3I5te 485 497% Ver. Blikfabr. 310 309 Ver. Glasfa. nat. 273 265 d Ver. Machinefa. Ver. Touwfabr. Vettev/inkel Vezel verwerking Vlissingen katoen Vorsten!Cult. Vredestein Vries iJzerb. Vulcaansoord Walvisvaart Wernink's Beton Wessanen Wilt. Feyenoord De Wit's textiel Wyers Ind. H. Zaalberg Zeeuwse Cont. Zwanenb. Org. Zwitsai Mijnbouw en petr Alg. Exploratie Billiton le rubr. Bilhton 2e rubr. K. Ptr. 1 a 1,20 K. Ptr. 5 a 1,20 Moeare Enim. ld. eert. l/io opr. ld. 1 winstbew. ld. 4 winstbew. Oost-Borneo mj). Scheepvaart Oostzee Oostzee □onarionfondsen Anaconda Bethlehem Steel General Electric General Motor Proct. and Gamble Shell OU Republic Steel 13/5 14/5 202 y4 198 426 424 385 386 164% 164 270 270 217 217 152 152 110 x 109 x 55 b 55 b 254 256 450 442 d> 211 212 221% 221%i 530 540 125 128 382 380 980 989 330 b 335 x oleum 52.50 53.50 462 463 157 159.60 57.30 d 159.60 1965 d 1971 3030 d 3060 3340 d d 3410 79 80 475 477 102 101 44 37% 37 80% 81%! 91 96y4i 82% 82 45 44 46 y4 46%| gedaan en bieden gedaan en laten b bieden x laten d ex dividend c ex claim

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 9