Neem K5 BESCHUIT punt HILLMAN IMP heeft nu motor achterin Navigatiefout kostte 1000 mensen 't leven EXPERIMENTELE STATION-WAGON reauruimte CORRESPONDENT VIJFTIG JAAR GELEDEN VERGING ..DE EMPRESS OF IRELAND" even aandacht nu 55.- nu 13.- nu 16.- Opvarenden tan zinkend schip zagen gevaar niet lal' m lol' Speciale Voss Prestaties! Campingshow te Tilburg Aannemer(s) PILLOT 10 vrouwelijke werkkrachten „GEERTRUIDENBERG" 'f51 HEDEN, VRIJDAG 15 MEI 13 Pittig motortje Glas met wagen van 1.7 liter Duw niet door Tips - tips - tips-tips-tips AUTONIEUWS Familie vecht testament aan Qnvermij delijk Geen paniek Tragisch ZUNDERT De oudste wijnhandel in de Baronie van Breda magazijnchef en aank. bediende HISPANO SUIZA (NEDERLAND) N.V. Breda Bij de N.V. INDUSTRIEEL! MAATSCHAPPIJ voor deze 13 DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 15 MEI 1964 (Advertentie) De Hillman Imp, die vorig jaar door het Rootes-concern werd geïntroduceerd, is een geheel nieuwe constructie in de kleine klasse met een cilinderinhoud tot één liter. Het interessante is, dat de Imp de eerste Engelse wagen met de motor achterin is. Om de nadelen van deze plaatsing zoveel mogelijk weg te werken, zijn de kracht bron en de versnellingsbak van licht metaal gemaakt. Het motortype is uiterst modern: korte slag, bovenliggende nokkenas en een zeer hoge compressieverhouding van 10 1. Een korte rijproef was M voldoende om te con- #1 «at p| stateren, dat de Imp i|M|| 'n pittig motortje heeft, dat vlot hoge toeren tallen draait. Om de mogelijkheden op de a juiste wijze uit te bui- flf£ moet er ijverig worden geschakeld. Dit is geen straf, want de versnellingsbak is er Hnl een van het prettige I DS soort. De handle op de vloer doet het schakel- werk correct en precies, ondanks de lange overbrenging. De vier versnellingen vooruit zijn volledig ge synchroniseerd. Met de Imp kan men zich in het snelverkeer goed hand haven. De 875 cc motor presteert 42 SAE-pk bij 5000 t.p.m. en de top ligt boven 120 km per uur. Het acceleratie vermogen is redelijk goed: van 0-80 km per uur in 15 sec. Op bochtige wegen gedraagt de Imp zich befer dan andere wagens met staartmotor, die „over stuurd" zijn. Deze bekende tendens is behoorlijk afgezwakt door het geringe gewicht van de motor Bovendien heb ben de constructeurs de wielophanging ook onder handen genomen en zodanig uitgevoerd, dat het achterste deel van de wagen in de bocht niet gauw obsti naat wordt en „uitbreekt". Het resul taat is gunstig. Bij betrekkelijk snel bochtenwerk gedraagt de Imp zich zelfs lichtelijk onderstuurd. De wagen is echter nogal gevoelig voor zijwind en in dit geval wordt men er weer aan herinnerd dat hij overstuurd is. Zoals gezegd kan men met de Imp in het verkeer zonder moeite mee- vloeien. Inhaalmanoeuvres, vooral met volle belasting, zouden we er liever niet mee uithalen. Het acceleratiever mogen schiet in het betreffende snel- heidsgebied te kort. Men moet niet vergeten dat de Imp maar een kleine wagen is met' een in zijn klasse nor maal prestatievermogen. In het stads verkeer is de Imp een ideale auto Met zijn kleine draaicirkel en goed uitzicht naar alle kanten heeft men geen enkele moeite de wagen door de drukte te loocJsen en ^.e ^a^k^fen. Croot De Imp ziet er groter uit dan hij in werkelijkheid is. Vier personen Run nen er in, maar we hebben niet de indruk dat ze voor een lange reis com fortabel genoeg zitten. De aparte voor- stoelen zijn tamelijk klein, het zit- oppervlak is nogal kort en de rug leuningen geven nauwelijks zijdelingse steun. De achterbank biedt plaats aan twee volwassenen, maar als de voor zetels (om beenruimte vrij te maken) naar achteren worden gedrukt, komen hun knieën in de verdrukking. De hoofdruimte is voldoende, maar op on effen wegen doen de achterpassagiers er goed aan hun hoofd een beetje in te trekken als de wagen over een on effen wegdek rijdt. De Imp is vrij stug De nieuwe middenklassewagen van Hans Glas krijgt in plaats van een 1,5 een 1,7 liter motor. Van de zijde van de fabriek in Dingolfing is bekend gemaakt, dat er met verschillende mo toren is geëxperimenteerd, dat de kleine 1500 cc'er een omweg is geweest en dat de nieuwe 1,7 liter krachtbron de ideale oplossing is gebleken. De vier- deurs Glas 1700 komt over een week of drie al in produktie. De 1681 cc motor heeft een max. vermogen van 80 pk bij 5000 t.p.m. en een max. koppel van 13,5 kgm bij 3500 t.p.m.. De com pressieverhouding is 8,5 1. De topsnel heid ligt boven 150 km/u. en volgens opgave van de fabriek is het benzine verbruik gemiddeld 8,5 liter op 100 km De Glas 1700 heeft schijfremmen op de voorwielen. geveerd en hij wordt daarom op een slecht weggedeelte wat stoterig. Dit wordt nog in de hand gewerkt dooi de hoge spanning, die de achterbanden moeten hebben. Het kofferruim van de Imp voorin onder de kap is niet groot. Achter de rugleuning van de achterbank en in het compartiment kunnen ook nog tas sen, pakjes en weke bagage worden opgeborgen, maar voor grote koffers moet er een imperial op het dak komen. Daarentegen kunnen twee personen veel bagageruimte vrijmaken door de leuning van de achterbank neer te klappen. Via de achterruit, die kan worden geopend en als doorgeefluik fungeert, kunnen allerlei spullen in de wagen worden gezet. De instrumen- tering is aan de sobere kant gehouden maar voldoende in deze prijsklasse, evenals het verwarmings- en ventilatie systeem. Boven de achterruit bevindt zich een luchtuitlaat. De afwerking van het interieur is acceptabel en de bekle ding is praktisch. Het benzineverbruik van de Imp varieert van 7 tot 8,5 liter op 100 km. De prijs is f 5690. TRANSFERS opplakken kan iedereen, maar om het goed te doen moet u toch wel enige voorzorgen nemen. Om te beginnen moet de ondergrond waar u de transfer op wil plakken volkomen vetvrij zijn. Dit bereikt u door dc ..plakplaats" met wasbenzine of spiritus af te wassen. Voorts moet deze plaats volkomen droog zijn en mag dus ook geen condens aanwezig zijn. Het op plakken zelf doet u nooit bij fel zon licht en u zorgt er voor de kleeflaag niet met uw vingers aan te raken. IN BEPAALDE onderdelen van de motor verzamelt zich na een lange rit een aanzienlijke hoeveelheid warmte. Door vóór het stilzetten van de motor deze enige minuten stationair te laten draaien kan deze warmte geleidelijk worden afgevoerd naar een omgeving met lagere temperaturen, waardoor on nodige slijtage voorkomen, kan worden. PEILSTOKKEN voor het olieniveau geven aan wat het hoogst en wat het laagst toelaatbare olieniveau mag zijn. Doorrijden met olie onder de laagste streep kan funest voor de motor zijn; maar ook een te hoge oliestand is niet al te best voor de krachtbron van uw wagen. In beide gevallen zal de tem peratuur van de motor boven de ge bruikelijke stijgen en kan zij dus een waarschuwing zijn. STARTEN wordt in het algemeen vergemakkelijkt indien het ontkoppe lingspedaal wordt ingedrukt. Door te ontkoppelen hoeft de motor nl. be paalde onderdelen van de versnellings bak niet mee te nemen. De startmotor ondervindt dus minder weerstand, het spanningsverlies wordt hierdoor ook kleiner en dit komt weer ten goede aan de ontstekingsvonk. De lieer van S. te Goes heeft moei lijkheden met de bougies van zijn Anglia. Hij schrijft hierover het na volgende: De bougies van myn wagen, die ik tussen twee haakjes vrijwel alleen voor bestelwerk gebruik, zijn om de haverklap versleten of vuil. Dit bete kent voor mij vrij veel tijdverlies en dat wens ik nu te beperken. Men heeft mij o.m. aangeraden een ander type bougie te monteren dan waarmee de wagen van huis uit uitgerust is. Kunt u mij de mogelijke voordelen hiervan duidelijk maken? De door de fabriek gemonteerde bou gies zijn bedoeld voor normaal gebruik. Bij het werk wat u met de wagen doet komt de motor vrijwel nooit volledig op bedrijfstemperatuur met als gevolg dat de bougies vervuilen. Elk bougie type heeft een eigen zelfreinigingstem- peratuur, wordt dit temperatuurgebied niet bereikt dan treedt onherroepelijk vervuiling op Met uw ervaringen ne men we dan ook graag aan dat de voor uw automerk normale bougies, voor uw werk van een te koud type zijn. Met uw voornemen op een ander type over te gaan (dus een warmer type) kunnen we volledig instemmen. Wel raden we u aan de keus van het war mere type bougie over te laten aan de dealer want deze heeft de beschik king over diverse bougielijsten waarin de „naasthogere" in warmtegraad zon der meer af te lezen is. in 't kort DE RENAULT 1500 zou in septem ber worden gepresenteerd, vermoe delijk in twee versies, een met een 70 pk en een met een 90 pk motor PANHARD experimenteert met schijfremmen, bedoeld voor het type „24", dat we onlangs bespraken. ALFA ROMEO komt dit jaar met een Giulia 1300 uit. Bij veel wegversmallingen staan verkeersborden die aangeven welke richting voorrang dient te geven als de doorgang te smal is om het verkeer uit beide rich tingen elkaar tegelijkertijd te laten passeren. Degene die aan zijn zijde een vierkant blauw bord aantreft met een opgaande witte pijl en een rode pijl die naar beneden wijst, mag veronderstellen dat het ver keer va\ de andere kant hem voorrang zal geven. Volgens de ANWB zijn er echter nogal wat automobilisten die aan dit bord het recht denken te kunnen ontlenen om onder alle omstandigheden eerst de ver smalde weg te mogen passeren, ook al is een automobilist die van de andere kant komt, al halverwege of heel dicht bij het versmalde weggedeelte. Het zijn deze doorduwers die met hun auto dan vierkant de weg versperren. De ANWB wil er wel op wijzen dat deze manier van handelen in strijd is met een fatsoenlijk weggebruik. Quebec kwam tot de conclusie, dat de enige oorzaak van de botsing was ge legen in het feit, dat de „Storstad haar roer naar bakboord had gedraaid in de mist en regelrecht op de „Empress of Ireland" was gevaren. Kapitein Kendall droeg geen enkele schuld maar de com missie was van oordeel, dat hij er beter aan had gedaan de „Storstad" wat meer ruimte te geven. Maii liet zes miljoen 11a aan Paus of seminarie Verre familieleden van Mario Magri- ni, die 20 april op ruim tachtigjarige leeftijd stierf, gaan zijn testament aan vechten. Daarin wordt n.l. bepaald, dat alle bezittingen ter waarde van meer dan zes miljoen gulden, toevallen aan „de regerende Paus van Rome of, in dien deze ze niet aanvaardt aan het seminarie van het aartsbisdom Ferrara." De familieleden, in Bologna woonach tig. stellen, dat het testament enkele uren voor het overlijden is gedicteerd, toen Magrini niet meer over al zijn geestvermogens beschikte. Al voor zijn laatste ziekte, zeggen zij, gaf hij blijk van onevenwichtigheid. (Van een bijzondere medewerker) Het was 29 mei 1914. Het passagiersschip „Empress of Ireland" van de „Canadian Pa cific" was op weg van Quebec naar Londen met 1467 passagiers en be manning aan boord. Slechts 444 hunner zouden verder komen dan Father Point, een plaatsje bij Quebec. De „Empress of Ireland" had Quebec de avond tevoren verla ten met de gebruikelijke vrolijke taferelen, die aan „een sprong over de Oceaan" vooaf plegen te gaan. Op de kade stonden vrienden en bekenden van de passagiers. Een orkest speelde vrolijke mu ziek. Grapjes en beste wensen schalden over het water toen het schip het ruime sop koos. Nadat de loods bij Father Point was afgezet, bemerkte de kapitein een Noorse kolenboot op twee mijl afstand. Hij lette op de landmist, die de neiging had om in de richting van de zee te trekken. Om dat hij bang was, dat de mistbank tussen de beide schepen zou glippen, besloot hij zelf op de brug te blijven om een oogje in het zeil te houden. Zijn vrees bleek al gauw gerechtvaardigd. De mist kwam snel opzetten en de lichten van de kolen boot waren al nauwelijks meer zichtbaar. Onmiddellijk gaf kapitein Kendall via de scheepstelegraaf het bevel ,.op volle kracht achteruit" en even later lag het schip stil. Tegelijkertijd liet hij dc scheepssirene loeien om aan te geven wat hij deed. De „Storstad" beantwoord de zijn signalen. Kapitein Kendall wachtte in angstige spanning af. Plotseling zag hij toen de rode en groene lichten van de „Storstad" op zich afkomen. Kapitein Kendall gaf een schreeuw van ontzetting. De „Stor stad" voer loodrecht op de flank van het passagiersschip af. Een botsing was niet meer te voorkomen maar niettemin schreeuwde kapitein Kendall via zijn megafoon naar de „Storstad" om op vol le kracht achteruit te stomen. Hij bracht de motoren van zijn eigen schip op volle kracht vooruit, maar enkele seconden la ter boorde de boeg van de Noor zich met 'n enorme kracht in de scheepswand van de „Empress of Ireland" Om nog te redden wat er te redden viel, schreeuw de kapitein Kendall opnieuw in de rich ting van de „Storstad". Dit keer om op volle kracht vooruit te varen om het grote gat van zijn schip zoveel mogelijk dicht te houden. Maar hij zag de kolen boot langzaam achteruit varen Op dat ogenblik realiseerden kapitein Kendall en zijn officieren zich, dat het schip verloren was. De waterdichte schot ten waren versplinterd, de waterdichte compartimenten niet meer te gebruiken De enige hoop op een goede afloop lag nu nog in het feit, dat de „Empress of Ireland" meer dan voldoende red dingboten aan boord had voor alle pas sagiers en bemanningsleden. Maar de meeste passagiers maakten weinig haast hetzij om zich eerst aan te kleden, het zij door gebrek aan besef hoe groot het gevaar was, waarin zij verkeerden! mances in het theater. Ze hadden teza men hoofdrollen vertolkt in Londen. Een overlevende uit Toronto vertelde dat hij na de botsing Irving en zijn vrouw in een gang benedendeks had gezien. Het zag er toen al hachelijk voor hen uit. Ir ving had hem gevraagd of de boot de diepte in ging, waarop hij had geant woord, dat het er wel op leek. Irving keerde zich toen om en zei tegen zijn vrouw: „Kom schat, snel. Er is geen tijd te verliezen". Mevrouw Irving begon te huilen. De boot schud- EEN NIEUWE industriële revolutie vreest de Britse minister van energie naar aanleiding van de wetsbepalingen op het vastelandsplat. Dit is de experimentele Ford Aurora, aangebracht die naar gelang de duisternis speciaal ontworpen om nieuwe comfort- features in stationwagons te ontwikkelen. In de Aurora bevinden zich een televisie apparaat, drie radiotoestellen (gescheiden te beluisteren door bestuurder, passa giers en kinderen), 'n thermo-elektrische combinatie oven-koelkast, een bandrecor der en een drankenkoeler. Aan de voorkant van dc auto is een rij in groter of kleiner aantal kunnen wor den in- of uitgeschakeld. Een zonnedak kan door een druk op de knop van niet doorschijnend tot door schijnend worden gemaakt. Langs de zijkanten zijn T.L. buizen aan gebracht, die bij het renden in het don ker meer veiligheid betekenen. De deu ren van de Aurora kunnen niet geopend worden, zolang de auto in één van de versnellingen staat. Het dak is zodanig behandeld dat het infrarode stralen terugkaatst, waardoor de temperatuur in de auto, mede door de airconditioning steeds aangenaam blijft. De Aurora staat samen met de andere experimentele wagens van Ford, de Mustang I en II, de Congar II en de Al legro in het Ford-paviljoen op de Wereld tentoonstelling te New York. Het schip raakte in een steeds gevaar lijker positie. Telkens werden redding boten overboord gezet. „Haal alle men sen aan dek en denk eraan, eerst vroy wen en kinderen in de boten!" schreeuw de kapitein Kendall. Zijn stem ging ech ter biina verloren door het gekerm van degenen, die gewond waren geraakt. Steeds meer passagiers kwamen in hun nachtkleding aan dek maar er heerste geen paniek. Enige honderden hingen over de railing toen het schip op het punt stond ten onder te gaan. Toen, ter wijl het schip langzaam slagzij maakte, klampten zij zich vast. Zij werden kort daarop in het water gezogen. Verschei- denen verdronken, terwijl zij luid om hulp riepen. Intussen haastten vele schepen zich naar de plaats des onheils om te helpen Een s.o.s. van de ..Empress of Ireland* was opgevangen door een telegrafist on Father Point. Hij rende in zijn nachtkle ding de kade op en schreeuwde naar de kapitein van de loodsboot „Eureka" „Ga onmiddellijk de zee op. De ..Empress of Ireland" vergaat De „Eureka" stoomde onmiddellijk op. Tezamen met de tender „Lady Evelyn" kwam ze. elf minuten nadat de „Empress of Ireland" was gezonken op de plaats van de ramp aan. Veel drenkelingen hadden zich aan wrakstukken vastge klemd. Velen hadden armen en benen 'ebroken. Biina allen waren het mannen in nachtkleding. Weinige vrouwen waren in staat geweest te zwemmen of het koude water te weerstaan. De „Eureka" en de „Lady Evelvn" na men 399 overlevenden aan boord Voor 'onson^ang hadden beide schepen dezen opgepikt en velen dood aan land gebracht. In Rimouski werden de gewon den behandeld. De doden werden naast elkaar op de pier gelegd. Van de vele aangrijpende verhalen van de overlevenden was vooral de beschrij ving van de wijze waarop de acteur Laü- rence Irving en zijn vrouw Mabel Hack ney de dood vonden in de golven, bij zonder tragisch. Irving was eerder ver loofd geweest met Ethel Barrymore maar zijn huwelijk met Mabel Hackey werd beschouwd als een van de grootste ro- AMERICAN-STORES BREDASEWEG 287 CABANON en GOVERNOR BUNGALOWTENTEN GEVRAAGD voor het bouwen van 14.000,woningen te Kaatsheuvel en Hooge en Lage Zwaluwe. Inlichtingen MAKELAARSKANTOOR N.V. EXBOMIJ Willem I laan 4 OSS Tel. 04120-3320. de enorm en wierp Ir ving hardhandig tegen de deur van zijn hut. Zijn gezicht bloedde. Zijn vrouw werd angstig en probeerde hem te omhelzen maar ter wijl het bloed van zijn gezicht stroom de, trok hij een reddingsgordel over haar hoofd en probeerde haar naar bo ven te dragen. De man uit Toronto had zijn hulp aangeboden, maar Irving had gezegd: „Pas maar op jezelf, oude baas. God zegene u!" Nadat ze op het dek waren gekomen, sloeg de man uit Toronto in het water, waar hij zich wist vast te grijpen aan een stuk wrakhout. Kort voor het schip in de diepte verdween zag hij nog hoe Irving en zijn vrouw elkaar op het dek omhelsden, irving kuste haar teder. Nie mand heeft hen ooit weergezien Wat de oorzaak van deze scheepsramp was? Een commissie van onderzoek in 1854 Telefoon 01696-2200, b.g.g. 2333 GEVRAAGD FA. F. VERBERKMOES EN ZOON Moeregrebstraat 11 Bergen op Zoom Na 6 uur Halsterseweg 187 Voor.direct gevraagd te, Roosendaal; g 1 of 2 kamers, ca. 40 m2 Brieven onder letter BR. aan Drukkerij Boekhandel Fa. C. van Velzen, Postbus 6, Krabbendijke. Vraagt voor tijdelijk dienstverband van circa 6 maanden (niet jonger dan 21 jaar) voor controle-werkzaamheden en schoon machinaal werk. Spoedige indiensttreding. Aanmelden: op werkdagen van 9-5 uur en tevens op woensdag 20 mei a.s. 's avonds van 6-9 uur bij de afd. Personeelszaken, Terheijdenseweg 169 Breda. Voor tel. inlichtingen 01600- - 24041 toestel 241. kan geplaatst worden een geroutineerde wiens ambities uitgaan naar de internationale handel en die hierin een toekomst wil opbouwen. Voor de bedoelde functie is naast een behoorlijke kennis van de overige moderne talen het correspondentiediploma voor de Spaanse taal een eerste vereiste. Met de hand geschreven brieven met uitvoerige persoonlijke inlich tingen, ook omtrent opleiding, ervaring etc., te richten aan de Directie, Postbus 888, Rotterdam. zal ons geheel verbouwde bedrijf in gebruik worden genomen. Openingsreceptie van 16.30 tot 18.30 uur Vrijdag en zaterdag treden op Zondag en maandag spelen en zingen The Dancing Mascottes De Marichica's NIGHTCLUB-BAR Nieuwendijk 9 Tel. 0 1184-4401 Vlissingen Dagelijks geopend van 10 uur avonds tot 5 uur 's morgens ENTERTAINMENT SHOW DANCING Mantelkostuum van allure! Prachtige kamgaren matting, moderne belijning. Maten: 34 t m 42. vanaf maandag 79.- (scheelt 24.D. Als linnen geweven fibranne (gehéél gevoerd) met 2 kleine plooitjes vóór! Maten 34 t/m 46. vanaf maandag 16.75 Vrolijkjcatoenen zomerjurkje in gedurfde Italiaanse streep- kombinaties. Maten34 t, m 44 vanaf maandag 24.75 deze Speciale Voss Prijzen gelden slechts a.s. vrijdag en zaterdag Zolang de voorraad strekt Niet telefonisch of schriftelijk te bestellen APART EN NIET DUUR

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 7