Neem
K5 BESCHUIT punt
HILLMAN IMP
heeft nu motor
achterin
Navigatiefout kostte
1000 mensen 't leven
EXPERIMENTELE STATION-WAGON
reauruimte
CORRESPONDENT
VIJFTIG JAAR GELEDEN VERGING
..DE EMPRESS OF IRELAND"
even
aandacht
nu 55.-
nu 13.-
nu 16.-
Opvarenden tan zinkend
schip zagen gevaar niet
lal'
m
lol'
Speciale
Voss
Prestaties!
Campingshow
te Tilburg
Aannemer(s)
PILLOT
10 vrouwelijke werkkrachten
„GEERTRUIDENBERG"
'f51
HEDEN, VRIJDAG 15 MEI
13
Pittig motortje
Glas met wagen
van 1.7 liter
Duw niet door
Tips - tips - tips-tips-tips
AUTONIEUWS
Familie vecht
testament aan
Qnvermij delijk
Geen paniek
Tragisch
ZUNDERT
De oudste wijnhandel in de
Baronie van Breda
magazijnchef
en aank. bediende
HISPANO SUIZA (NEDERLAND) N.V. Breda
Bij de N.V. INDUSTRIEEL! MAATSCHAPPIJ
voor deze
13
DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 15 MEI 1964
(Advertentie)
De Hillman Imp, die vorig jaar door het Rootes-concern werd
geïntroduceerd, is een geheel nieuwe constructie in de kleine klasse
met een cilinderinhoud tot één liter. Het interessante is, dat de Imp
de eerste Engelse wagen met de motor achterin is. Om de nadelen
van deze plaatsing zoveel mogelijk weg te werken, zijn de kracht
bron en de versnellingsbak van licht metaal gemaakt. Het motortype
is uiterst modern: korte slag, bovenliggende nokkenas en een zeer
hoge compressieverhouding van 10 1.
Een korte rijproef was
M voldoende om te con-
#1 «at p| stateren, dat de Imp
i|M|| 'n pittig motortje heeft,
dat vlot hoge toeren
tallen draait. Om de
mogelijkheden op de
a juiste wijze uit te bui-
flf£ moet er ijverig
worden geschakeld. Dit
is geen straf, want de
versnellingsbak is er
Hnl een van het prettige
I DS soort. De handle op de
vloer doet het schakel-
werk correct en precies,
ondanks de lange overbrenging. De vier
versnellingen vooruit zijn volledig ge
synchroniseerd. Met de Imp kan men
zich in het snelverkeer goed hand
haven. De 875 cc motor presteert 42
SAE-pk bij 5000 t.p.m. en de top ligt
boven 120 km per uur. Het acceleratie
vermogen is redelijk goed: van 0-80 km
per uur in 15 sec. Op bochtige wegen
gedraagt de Imp zich befer dan andere
wagens met staartmotor, die „over
stuurd" zijn. Deze bekende tendens is
behoorlijk afgezwakt door het geringe
gewicht van de motor Bovendien heb
ben de constructeurs de wielophanging
ook onder handen genomen en zodanig
uitgevoerd, dat het achterste deel van
de wagen in de bocht niet gauw obsti
naat wordt en „uitbreekt". Het resul
taat is gunstig. Bij betrekkelijk snel
bochtenwerk gedraagt de Imp zich zelfs
lichtelijk onderstuurd. De wagen is
echter nogal gevoelig voor zijwind en
in dit geval wordt men er weer aan
herinnerd dat hij overstuurd is.
Zoals gezegd kan men met de Imp
in het verkeer zonder moeite mee-
vloeien. Inhaalmanoeuvres, vooral met
volle belasting, zouden we er liever
niet mee uithalen. Het acceleratiever
mogen schiet in het betreffende snel-
heidsgebied te kort. Men moet niet
vergeten dat de Imp maar een kleine
wagen is met' een in zijn klasse nor
maal prestatievermogen. In het stads
verkeer is de Imp een ideale auto
Met zijn kleine draaicirkel en goed
uitzicht naar alle kanten heeft men
geen enkele moeite de wagen door de
drukte te loocJsen en ^.e ^a^k^fen.
Croot
De Imp ziet er groter uit dan hij
in werkelijkheid is. Vier personen Run
nen er in, maar we hebben niet de
indruk dat ze voor een lange reis com
fortabel genoeg zitten. De aparte voor-
stoelen zijn tamelijk klein, het zit-
oppervlak is nogal kort en de rug
leuningen geven nauwelijks zijdelingse
steun. De achterbank biedt plaats aan
twee volwassenen, maar als de voor
zetels (om beenruimte vrij te maken)
naar achteren worden gedrukt, komen
hun knieën in de verdrukking. De
hoofdruimte is voldoende, maar op on
effen wegen doen de achterpassagiers
er goed aan hun hoofd een beetje in
te trekken als de wagen over een on
effen wegdek rijdt. De Imp is vrij stug
De nieuwe middenklassewagen van
Hans Glas krijgt in plaats van een 1,5
een 1,7 liter motor. Van de zijde van
de fabriek in Dingolfing is bekend
gemaakt, dat er met verschillende mo
toren is geëxperimenteerd, dat de kleine
1500 cc'er een omweg is geweest en
dat de nieuwe 1,7 liter krachtbron de
ideale oplossing is gebleken. De vier-
deurs Glas 1700 komt over een week
of drie al in produktie. De 1681 cc
motor heeft een max. vermogen van
80 pk bij 5000 t.p.m. en een max. koppel
van 13,5 kgm bij 3500 t.p.m.. De com
pressieverhouding is 8,5 1. De topsnel
heid ligt boven 150 km/u. en volgens
opgave van de fabriek is het benzine
verbruik gemiddeld 8,5 liter op 100 km
De Glas 1700 heeft schijfremmen op de
voorwielen.
geveerd en hij wordt daarom op een
slecht weggedeelte wat stoterig. Dit
wordt nog in de hand gewerkt dooi
de hoge spanning, die de achterbanden
moeten hebben.
Het kofferruim van de Imp voorin
onder de kap is niet groot. Achter de
rugleuning van de achterbank en in
het compartiment kunnen ook nog tas
sen, pakjes en weke bagage worden
opgeborgen, maar voor grote koffers
moet er een imperial op het dak komen.
Daarentegen kunnen twee personen
veel bagageruimte vrijmaken door de
leuning van de achterbank neer te
klappen. Via de achterruit, die kan
worden geopend en als doorgeefluik
fungeert, kunnen allerlei spullen in de
wagen worden gezet. De instrumen-
tering is aan de sobere kant gehouden
maar voldoende in deze prijsklasse,
evenals het verwarmings- en ventilatie
systeem. Boven de achterruit bevindt
zich een luchtuitlaat. De afwerking van
het interieur is acceptabel en de bekle
ding is praktisch. Het benzineverbruik
van de Imp varieert van 7 tot 8,5 liter
op 100 km. De prijs is f 5690.
TRANSFERS opplakken kan iedereen,
maar om het goed te doen moet u toch
wel enige voorzorgen nemen. Om te
beginnen moet de ondergrond waar u
de transfer op wil plakken volkomen
vetvrij zijn. Dit bereikt u door dc
..plakplaats" met wasbenzine of spiritus
af te wassen. Voorts moet deze plaats
volkomen droog zijn en mag dus ook
geen condens aanwezig zijn. Het op
plakken zelf doet u nooit bij fel zon
licht en u zorgt er voor de kleeflaag
niet met uw vingers aan te raken.
IN BEPAALDE onderdelen van de
motor verzamelt zich na een lange rit
een aanzienlijke hoeveelheid warmte.
Door vóór het stilzetten van de motor
deze enige minuten stationair te laten
draaien kan deze warmte geleidelijk
worden afgevoerd naar een omgeving
met lagere temperaturen, waardoor on
nodige slijtage voorkomen, kan worden.
PEILSTOKKEN voor het olieniveau
geven aan wat het hoogst en wat het
laagst toelaatbare olieniveau mag zijn.
Doorrijden met olie onder de laagste
streep kan funest voor de motor zijn;
maar ook een te hoge oliestand is niet
al te best voor de krachtbron van uw
wagen. In beide gevallen zal de tem
peratuur van de motor boven de ge
bruikelijke stijgen en kan zij dus een
waarschuwing zijn.
STARTEN wordt in het algemeen
vergemakkelijkt indien het ontkoppe
lingspedaal wordt ingedrukt. Door te
ontkoppelen hoeft de motor nl. be
paalde onderdelen van de versnellings
bak niet mee te nemen. De startmotor
ondervindt dus minder weerstand, het
spanningsverlies wordt hierdoor ook
kleiner en dit komt weer ten goede
aan de ontstekingsvonk.
De lieer van S. te Goes heeft moei
lijkheden met de bougies van zijn
Anglia. Hij schrijft hierover het na
volgende: De bougies van myn wagen,
die ik tussen twee haakjes vrijwel alleen
voor bestelwerk gebruik, zijn om de
haverklap versleten of vuil. Dit bete
kent voor mij vrij veel tijdverlies en
dat wens ik nu te beperken. Men heeft
mij o.m. aangeraden een ander type
bougie te monteren dan waarmee de
wagen van huis uit uitgerust is. Kunt
u mij de mogelijke voordelen hiervan
duidelijk maken?
De door de fabriek gemonteerde bou
gies zijn bedoeld voor normaal gebruik.
Bij het werk wat u met de wagen doet
komt de motor vrijwel nooit volledig
op bedrijfstemperatuur met als gevolg
dat de bougies vervuilen. Elk bougie
type heeft een eigen zelfreinigingstem-
peratuur, wordt dit temperatuurgebied
niet bereikt dan treedt onherroepelijk
vervuiling op Met uw ervaringen ne
men we dan ook graag aan dat de voor
uw automerk normale bougies, voor
uw werk van een te koud type zijn.
Met uw voornemen op een ander type
over te gaan (dus een warmer type)
kunnen we volledig instemmen. Wel
raden we u aan de keus van het war
mere type bougie over te laten aan
de dealer want deze heeft de beschik
king over diverse bougielijsten waarin
de „naasthogere" in warmtegraad zon
der meer af te lezen is.
in 't kort
DE RENAULT 1500 zou in septem
ber worden gepresenteerd, vermoe
delijk in twee versies, een met een
70 pk en een met een 90 pk motor
PANHARD experimenteert met
schijfremmen, bedoeld voor het type
„24", dat we onlangs bespraken.
ALFA ROMEO komt dit jaar met
een Giulia 1300 uit.
Bij veel wegversmallingen staan
verkeersborden die aangeven
welke richting voorrang dient
te geven als de doorgang te smal
is om het verkeer uit beide rich
tingen elkaar tegelijkertijd te
laten passeren.
Degene die aan zijn zijde een
vierkant blauw bord aantreft met
een opgaande witte pijl en een
rode pijl die naar beneden wijst,
mag veronderstellen dat het ver
keer va\ de andere kant hem
voorrang zal geven.
Volgens de ANWB zijn er echter
nogal wat automobilisten die aan
dit bord het recht denken te
kunnen ontlenen om onder alle
omstandigheden eerst de ver
smalde weg te mogen passeren,
ook al is een automobilist die
van de andere kant komt, al
halverwege of heel dicht bij het
versmalde weggedeelte.
Het zijn deze doorduwers die met
hun auto dan vierkant de weg
versperren. De ANWB wil er wel
op wijzen dat deze manier van
handelen in strijd is met een
fatsoenlijk weggebruik.
Quebec kwam tot de conclusie, dat de
enige oorzaak van de botsing was ge
legen in het feit, dat de „Storstad haar
roer naar bakboord had gedraaid in de
mist en regelrecht op de „Empress of
Ireland" was gevaren. Kapitein Kendall
droeg geen enkele schuld maar de com
missie was van oordeel, dat hij er beter
aan had gedaan de „Storstad" wat meer
ruimte te geven.
Maii liet zes miljoen 11a
aan Paus of seminarie
Verre familieleden van Mario Magri-
ni, die 20 april op ruim tachtigjarige
leeftijd stierf, gaan zijn testament aan
vechten. Daarin wordt n.l. bepaald, dat
alle bezittingen ter waarde van meer
dan zes miljoen gulden, toevallen aan
„de regerende Paus van Rome of, in
dien deze ze niet aanvaardt aan het
seminarie van het aartsbisdom Ferrara."
De familieleden, in Bologna woonach
tig. stellen, dat het testament enkele
uren voor het overlijden is gedicteerd,
toen Magrini niet meer over al zijn
geestvermogens beschikte. Al voor zijn
laatste ziekte, zeggen zij, gaf hij blijk
van onevenwichtigheid.
(Van een bijzondere medewerker)
Het was 29 mei 1914.
Het passagiersschip „Empress
of Ireland" van de „Canadian Pa
cific" was op weg van Quebec naar
Londen met 1467 passagiers en be
manning aan boord. Slechts 444
hunner zouden verder komen dan
Father Point, een plaatsje bij
Quebec.
De „Empress of Ireland" had
Quebec de avond tevoren verla
ten met de gebruikelijke vrolijke
taferelen, die aan „een sprong
over de Oceaan" vooaf plegen te
gaan. Op de kade stonden vrienden
en bekenden van de passagiers.
Een orkest speelde vrolijke mu
ziek. Grapjes en beste wensen
schalden over het water toen het
schip het ruime sop koos.
Nadat de loods bij Father Point was
afgezet, bemerkte de kapitein een Noorse
kolenboot op twee mijl afstand. Hij lette
op de landmist, die de neiging had om
in de richting van de zee te trekken. Om
dat hij bang was, dat de mistbank tussen
de beide schepen zou glippen, besloot hij
zelf op de brug te blijven om een oogje
in het zeil te houden. Zijn vrees bleek al
gauw gerechtvaardigd. De mist kwam
snel opzetten en de lichten van de kolen
boot waren al nauwelijks meer zichtbaar.
Onmiddellijk gaf kapitein Kendall via de
scheepstelegraaf het bevel ,.op volle
kracht achteruit" en even later lag het
schip stil. Tegelijkertijd liet hij dc
scheepssirene loeien om aan te geven
wat hij deed. De „Storstad" beantwoord
de zijn signalen.
Kapitein Kendall wachtte in angstige
spanning af. Plotseling zag hij toen de
rode en groene lichten van de „Storstad"
op zich afkomen. Kapitein Kendall gaf
een schreeuw van ontzetting. De „Stor
stad" voer loodrecht op de flank van
het passagiersschip af. Een botsing was
niet meer te voorkomen maar niettemin
schreeuwde kapitein Kendall via zijn
megafoon naar de „Storstad" om op vol
le kracht achteruit te stomen. Hij bracht
de motoren van zijn eigen schip op volle
kracht vooruit, maar enkele seconden la
ter boorde de boeg van de Noor zich
met 'n enorme kracht in de scheepswand
van de „Empress of Ireland" Om nog te
redden wat er te redden viel, schreeuw
de kapitein Kendall opnieuw in de rich
ting van de „Storstad". Dit keer om op
volle kracht vooruit te varen om het
grote gat van zijn schip zoveel mogelijk
dicht te houden. Maar hij zag de kolen
boot langzaam achteruit varen
Op dat ogenblik realiseerden kapitein
Kendall en zijn officieren zich, dat het
schip verloren was. De waterdichte schot
ten waren versplinterd, de waterdichte
compartimenten niet meer te gebruiken
De enige hoop op een goede afloop
lag nu nog in het feit, dat de „Empress
of Ireland" meer dan voldoende red
dingboten aan boord had voor alle pas
sagiers en bemanningsleden. Maar de
meeste passagiers maakten weinig haast
hetzij om zich eerst aan te kleden, het
zij door gebrek aan besef hoe groot het
gevaar was, waarin zij verkeerden!
mances in het theater. Ze hadden teza
men hoofdrollen vertolkt in Londen. Een
overlevende uit Toronto vertelde dat hij
na de botsing Irving en zijn vrouw in
een gang benedendeks had gezien. Het
zag er toen al hachelijk voor hen uit. Ir
ving had hem gevraagd of de boot de
diepte in ging, waarop hij had geant
woord, dat het er wel op leek.
Irving keerde zich toen om en zei
tegen zijn vrouw: „Kom schat, snel. Er
is geen tijd te verliezen". Mevrouw
Irving begon te huilen. De boot schud-
EEN NIEUWE industriële revolutie
vreest de Britse minister van energie
naar aanleiding van de wetsbepalingen
op het vastelandsplat.
Dit is de experimentele Ford Aurora, aangebracht die naar gelang de duisternis
speciaal ontworpen om nieuwe comfort-
features in stationwagons te ontwikkelen.
In de Aurora bevinden zich een televisie
apparaat, drie radiotoestellen (gescheiden
te beluisteren door bestuurder, passa
giers en kinderen), 'n thermo-elektrische
combinatie oven-koelkast, een bandrecor
der en een drankenkoeler.
Aan de voorkant van dc auto is een rij
in groter of kleiner aantal kunnen wor
den in- of uitgeschakeld.
Een zonnedak kan door een druk op de
knop van niet doorschijnend tot door
schijnend worden gemaakt.
Langs de zijkanten zijn T.L. buizen aan
gebracht, die bij het renden in het don
ker meer veiligheid betekenen. De deu
ren van de Aurora kunnen niet geopend
worden, zolang de auto in één van de
versnellingen staat.
Het dak is zodanig behandeld dat het
infrarode stralen terugkaatst, waardoor
de temperatuur in de auto, mede door
de airconditioning steeds aangenaam
blijft.
De Aurora staat samen met de andere
experimentele wagens van Ford, de
Mustang I en II, de Congar II en de Al
legro in het Ford-paviljoen op de Wereld
tentoonstelling te New York.
Het schip raakte in een steeds gevaar
lijker positie. Telkens werden redding
boten overboord gezet. „Haal alle men
sen aan dek en denk eraan, eerst vroy
wen en kinderen in de boten!" schreeuw
de kapitein Kendall. Zijn stem ging ech
ter biina verloren door het gekerm van
degenen, die gewond waren geraakt.
Steeds meer passagiers kwamen in hun
nachtkleding aan dek maar er heerste
geen paniek. Enige honderden hingen
over de railing toen het schip op het
punt stond ten onder te gaan. Toen, ter
wijl het schip langzaam slagzij maakte,
klampten zij zich vast. Zij werden kort
daarop in het water gezogen. Verschei-
denen verdronken, terwijl zij luid om
hulp riepen.
Intussen haastten vele schepen zich
naar de plaats des onheils om te helpen
Een s.o.s. van de ..Empress of Ireland*
was opgevangen door een telegrafist on
Father Point. Hij rende in zijn nachtkle
ding de kade op en schreeuwde naar de
kapitein van de loodsboot „Eureka" „Ga
onmiddellijk de zee op. De ..Empress of
Ireland" vergaat
De „Eureka" stoomde onmiddellijk op.
Tezamen met de tender „Lady Evelyn"
kwam ze. elf minuten nadat de „Empress
of Ireland" was gezonken op de plaats
van de ramp aan. Veel drenkelingen
hadden zich aan wrakstukken vastge
klemd. Velen hadden armen en benen
'ebroken. Biina allen waren het mannen
in nachtkleding. Weinige vrouwen waren
in staat geweest te zwemmen of het
koude water te weerstaan.
De „Eureka" en de „Lady Evelvn" na
men 399 overlevenden aan boord Voor
'onson^ang hadden beide schepen dezen
opgepikt en velen dood aan land
gebracht. In Rimouski werden de gewon
den behandeld. De doden werden naast
elkaar op de pier gelegd.
Van de vele aangrijpende verhalen van
de overlevenden was vooral de beschrij
ving van de wijze waarop de acteur Laü-
rence Irving en zijn vrouw Mabel Hack
ney de dood vonden in de golven, bij
zonder tragisch. Irving was eerder ver
loofd geweest met Ethel Barrymore maar
zijn huwelijk met Mabel Hackey werd
beschouwd als een van de grootste ro-
AMERICAN-STORES
BREDASEWEG 287
CABANON en
GOVERNOR
BUNGALOWTENTEN
GEVRAAGD
voor het bouwen van
14.000,woningen te
Kaatsheuvel en Hooge en
Lage Zwaluwe. Inlichtingen
MAKELAARSKANTOOR
N.V. EXBOMIJ
Willem I laan 4 OSS
Tel. 04120-3320.
de enorm en wierp Ir ving hardhandig
tegen de deur van zijn hut. Zijn gezicht
bloedde. Zijn vrouw werd angstig en
probeerde hem te omhelzen maar ter
wijl het bloed van zijn gezicht stroom
de, trok hij een reddingsgordel over
haar hoofd en probeerde haar naar bo
ven te dragen. De man uit Toronto had
zijn hulp aangeboden, maar Irving had
gezegd: „Pas maar op jezelf, oude baas.
God zegene u!"
Nadat ze op het dek waren gekomen,
sloeg de man uit Toronto in het water,
waar hij zich wist vast te grijpen aan
een stuk wrakhout. Kort voor het schip
in de diepte verdween zag hij nog hoe
Irving en zijn vrouw elkaar op het dek
omhelsden, irving kuste haar teder. Nie
mand heeft hen ooit weergezien
Wat de oorzaak van deze scheepsramp
was? Een commissie van onderzoek in
1854
Telefoon 01696-2200, b.g.g. 2333
GEVRAAGD
FA. F. VERBERKMOES EN ZOON
Moeregrebstraat 11 Bergen op Zoom
Na 6 uur Halsterseweg 187
Voor.direct gevraagd te, Roosendaal;
g
1 of 2 kamers, ca. 40 m2
Brieven onder letter BR. aan Drukkerij Boekhandel Fa. C. van
Velzen, Postbus 6, Krabbendijke.
Vraagt voor tijdelijk dienstverband van circa 6 maanden
(niet jonger dan 21 jaar) voor controle-werkzaamheden en schoon
machinaal werk. Spoedige indiensttreding.
Aanmelden: op werkdagen van 9-5
uur en tevens op woensdag 20 mei a.s.
's avonds van 6-9 uur bij de afd.
Personeelszaken, Terheijdenseweg 169
Breda.
Voor tel. inlichtingen 01600- -
24041 toestel 241.
kan geplaatst worden een geroutineerde
wiens ambities uitgaan naar de internationale handel en die hierin
een toekomst wil opbouwen.
Voor de bedoelde functie is naast een behoorlijke kennis van de
overige moderne talen het correspondentiediploma voor de Spaanse
taal een eerste vereiste.
Met de hand geschreven brieven met uitvoerige persoonlijke inlich
tingen, ook omtrent opleiding, ervaring etc., te richten aan de Directie,
Postbus 888, Rotterdam.
zal ons geheel verbouwde bedrijf in gebruik worden genomen.
Openingsreceptie van 16.30 tot 18.30 uur
Vrijdag en zaterdag treden op Zondag en maandag spelen en zingen
The Dancing Mascottes De Marichica's
NIGHTCLUB-BAR
Nieuwendijk 9
Tel. 0 1184-4401
Vlissingen
Dagelijks geopend van 10 uur avonds tot
5 uur 's morgens
ENTERTAINMENT
SHOW
DANCING
Mantelkostuum van
allure! Prachtige
kamgaren matting,
moderne belijning.
Maten: 34 t m 42.
vanaf maandag 79.-
(scheelt 24.D.
Als linnen geweven
fibranne (gehéél
gevoerd) met 2 kleine
plooitjes vóór!
Maten 34 t/m 46.
vanaf maandag 16.75
Vrolijkjcatoenen
zomerjurkje in gedurfde
Italiaanse streep-
kombinaties.
Maten34 t, m 44
vanaf maandag 24.75
deze Speciale Voss
Prijzen gelden
slechts a.s. vrijdag
en zaterdag
Zolang de voorraad strekt
Niet telefonisch of
schriftelijk te bestellen
APART EN NIET DUUR