Hoorspelkern treedt op in familiestrip van televisie fiets! LOLLOBRIGIDA zonder illusies rijk maar les igd ISTE- sIDE ^IS en JES ngen" ÏUZEN e Noordhoff met toeten en blazen alabastine bij de hand? Verf? Plasticolor! Lente...Plasticolor! IN JULI EN AUGUSTUS: Programma's radio en t.v Ooe hel zélf mei Plasticolor...Prima! BARON BLUFF EN DE SPRINGAUTO lageraad fE ■LUI ICHE BANK DOODDOENER IN DE LIFT blijf jong, blijf fit.. SPAANS Opa's krant 4 rij- 3 ïiging ^elinge ing LS VAN GENT mging izelinge ving El 1964 i in hotel ,,De g: zaterdag- 102 - 349 iO. i f 0.50. Geen scheuren en gaten in plafond en wand Manders v. Limburg naar Noordbrabant Acht reportages van Olympia's Tour Gouden Roos Montreux op Nederlands scherm Bijzonder hoorspel Radio Televisie Theater Thuis bij VARA 123456789 INDIANEN BIJLTJE MUIS in werkzaamheden. peestenmarkt 14, Hulst. -2813 DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 15 MEI 1964 diensttreding aamheden, ën ten kantore der IS diploma dat diploma Iven komen |king) morden op de Jen zeer goede iten. n LLE adiensttreding •pakken van fruit het sorteer- en pak- er (tel. 01102-551). anmelding tijdens w*rk- jd aan het MONTAGE- T ELI ER METERFABRIEK idustrieweg 17,, Terneuzen kunt desgewenst ook :hriftelijke sollicitaties chten aan dit adres. (Advertentie) ALABASTINE HOLLAND N.V..LEIDSEGR ACHT 6 - AMSTERDAM Tom (Dorus) Manders is momenteel druk bezig met zijn voorbereidende werkzaamheden aan een film over Lim burg in de trant van de t.v.-produktie „Dorus in Volendam". Volgende week zou hij met de opnamen starten. Daarna trekt de filmende landloper naar Noordbrabant, waar hij in augustus een produktie hoopt te maken. Vervolgens is de provincie Zeeland aan de beurt. Omstreeks medio september hoopt Manders gereed te komen met de montage van deze filmshows. Al met al wacht Manders nog een paar drukke zomermaanden. Dorus vertelde nog dat de Duitse televisie zijn show Dorus in Volendam" heeft aangekocht en eind augustus op het eerste net gaan uitzen den. Van donderdag 21 tot en met woensdag 27 mei brengen de AVRO, KRO en VARA een reeks van acht reportages over de wielerwedstrijd voor amateurs, Olympias tour door Nederland. Wie de winnaar wordt van iedere etappe, zal de luisteraar kunnen vernemen van de ver slaggever Dick van Rijn. (Advertentie) Zaterdag 16 mei komt George Noordhoff met Toeten en Blazen. Terwijl de Koninklijke Luchtmacht middels geperste lucht en een vlie- gerpak, zorgt voor de nodige te gendruk, blijkt de trompettist wel in staat te zijn de hoge C te bla zen zonder schadelijke gevolgen. (Advertentie) Vandaag over veertien dagen, op za terdagavond 23 mei. wordt de met de gouden roos bekroonde inzending van Zwitserland naar het televisiefestival in Montreux op de Nederlandse televisie schermen vertoond. In deze op film vastgelegde uitzending, getiteld Happy end", beleeft een wat naief en poëtisch ingestelde figuur een aantal avonturen, welke min of meer verband houden met de mythologie. Het programma werd geschreven door Jean-Louis Roy en de voornaamste medewerkenden zijn Mare Fayolle, Franca di Rienzo, Jackie Mou- liere, Sacha Distel, les Aiglons en les Surfs. (Advertentie) De NCRV zal donderdag 21 mei een bijzonder hoorspel uitzenden dat tot titel draagt „Dooddoener in de lift". Het is geschreven en geregisseerd door Ab van Eyk en vormt een nieuw voorbeeld van radiofonie. Hoewel experimenteel, is het hoorspel toch voor elke aandach tige luisteraar begrijpelijk. Wat de goede verstaander het eerst zal opvallen, is de samenhang van woord en muziek. Muziek en tekst zijn namelijk opgebouwd op het zelfde grondschema, wisselen elkaar af of versterken elkaar door samen te klin ken, zonder dat het een muziekwerk wordt. In het spel heeft elk geluid zijn bete kenis. De jazz, die in enkele scènes ver werkt is, is weer thematisch verbonden met de andere muziek, gespeeld door het orkest. Met opzet heeft Van Eyk gebruik gemaakt van jazz wegens haar grote improvisatiekracht. Verder is er op gematigde wijze ge ëxperimenteerd met metamorfosen van dialogen in monologen,' een effect dat ontstaat wanneer van monofonie wordt overgegaan op stereofonie, elektronische effecten en een nieuwe type verteller. Het is de denkstem van de hoofdpersoon als medereiziger in een treinscène in combinatie van de muziek. „De dooddoener in de lift" is geen pa rafrase van het Pinksterevaijgelie, maar moet wel tegen die achtergrond beluis terd worden. De hoofdpersoon in het spel heet niet zonder reden Peter (Petrus), maar men kan hem niet zonder meer vergelijken met de Petrus uit de bijbel. Ook deze hoofdpersoon, wetend wat er geschreven staat, misbruikt op een ge geven moment de taal, totdat hij in een situatie verzeild raakt waarin geen en kele mooipraterij helpt en alleen nog gebed als een schreeuw overblijft. (Advertentie) (Van onze radio- en tv-redacteur) Het ligt in het voornemen van de KRO televisie om op twee zaterdagen in juli en twee avonden in augustus een koste lijk familieverhaal op de beeldbuis te vertonen, dat tot titel draagt „In de rommelpot". Miljoenen kijkers kunnen zich gedurende de zomer amuseren m^t de belevenissen van een doodgewone fa milie in een klein provincieplaatsje. De scripts zijn geschreven door Jack van Merode, een pseudoniem van een serieus schrijver, die zijn identiteit niet he kend wenst te maken. Deze week is men begonnen met het opnemen van de vier delen in de studio's van Cinetone te Duivendrecht. De regie heeft Luc van Gent, die zich niet alleen gelukkig toonde met de realisatie van deze serie, maar bovendien als eerste tv-regisseur in de gelegenheid werd ge steld om te werken met de medewerkers (sters) van de hoorspelkern van de Ne derlandse Radio Unie. Sinds de heer Gerrit Lindenberg is be noemd tot toneelcoördinator, zowel van de NTS als de NRU, streeft deze beken de figuur uit het toneelleven ernaar, om voor de vele televisiespelen ook eens te putten uit de rijen der microfoonact'eurs (trices), die tot nu toe alleen in radio hoorspelen bekendheid verwierven. Deze tv-serie vormt daarom zo'n goede aan loop, omdat de auteur zich ten doel ge- steld heeft er geen serieus televisiespel Vrijdag 15 mei HILVERSUM I 402 METER VARA: 12.20 Regeringsuitzending: Uit. zending voor de landbouw. 12.30 Mede delingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Licht instrumentaal septet. AVRO: 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen, eventueel actueel of grammofoonmuziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Licht orkest en so list 14.00 Mannenkoor. 14.25 Bij de tijd en bij de thee, gevarieerd programma. VPRO: 16,00 Huisvesting voor bejaar den (II), klankbeeld. 16.15 Operette-ou vertures (gr.). 16.30 Voor de jeugd. 17.00 Muziekkalender. 17.30 Voor jonge men sen. 18.00 Nieuws18.15 Amusementsmu ziek. 18.30 Sportspiegel. 18.40 Jazz-rondo. 1900 Kiosk: artikelen uit zojuist versche nen weekbladen. 19.10 Ter discussie.... nabeschouwing over het congres Cul tuur en Televisie. 19.30 Pianorecital: mo derne muziek. 19.50 Daarom.praatje 20.00 Nieuws. 20.05 Nieuw land onder de voeten, klankbeeld over de Zuiderzee werken. 20.30 Klassieke grammofoonmu ziek. 20.50 Het literaire tijdschrift, lezing. VARA: 21.00 Lichte grammofoonmuziek. 21.30 In mijn kwaliteit van zoogdier, klankbeeld. (Herhaling van 27 mei 1963). 22.00 Lichte grammofoonmuziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Orgelspel: lichte muziek. 23.00 Balans: actuele kroniek. 23.15 Lich te grammofoonmuziek. 23.45 Socialistisch nieuws in Esperanto. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II 298 METER NCRV: 12.00 Oud worden jong blij ven: muzikale herinneringen. 12.30 Mede delingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Lichte orkestmuziek en zangsolist. 12.53 Grammofoonmuziek, eventueel actualitei. ten. 13.00 Nieuws. 13.15 Lichte orkestmu ziek. 13.35 Zeemansliedjes (gr.). 13.45 Schotse muziek (gr.). 14.05 Schoolradio. 14.25 Lichte grammofoonmuziek. 15.15 Voor de huisvrouw. 15.45 Klassieke ka mermuziek (gr.). 16.15 Duizendschoon Zelfgezaaide vruchten, lezing. 16.30 Bas bariton en piano: Moderne liederen. 17.00 Voordracht van gedichten. 17.20 Moderne orkestmuziek (gr.). 17.40 Lichte orkestmuziek en zangsoliste. 18.00 Koper orkest. 18.20 Voor de jeugd. 18.50 Rege ringsuitzending: Bescherming Bevolking. 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Van horen zeggen en zingen. 19.15 Klassieke grammofoonmuziek. 19.30 Radiokrant. 19.50 Balletmuziek (gr.) 20.00 Zingt ten Hemel toe: Geestelijke liederen. 20.30 Prisma: gevarieerd programma. 21.30 Klassieke orkestmuziek (gr.). 22.00 Com. mentaar of discussie. 22.10 Klarinet en piano: klassieke muziek. 22.30 Nieuws, en SOS-berichten. 22.40 Wijd als de we reld: internationale oriëntatie in de kerk zending en oecumene. 23.00 Kerk en mu ziek: De missionaire taak van kerk en muziek lezing, 23.10 Klassieke en mo derne liederen. 23.40 Grammofoonmu ziek. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL VLAAMS 324 m: 12.00 Nieuws. 12.03 Grammo foonmuziek. 12.15 Lichte muziek. (Om 12.25 Weerbericht en nieuws). 12.50 Beursberichten en programma-overzicht. 13 00 Nieuws. 13.20 Amusementsmuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio (Om 15.00 Nieuws). 15.45 Grammofoonmuziek. 16.00 Nieuws, 16.03 Beursberichten. 16.09 Ka mermuziek. 17.00 Nieuws. 17.15 Geva rieerde muziek. 17.45 Duitse les. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.30 Tips voor de automobilisten 19,00 Nieuws en radiokroniek. 19.40 Grammofoonmu ziek. 19.45 Echo's uit de natuur. 20.00 Liedjes. 20.15 Theaterkroniek. 20.40 Jazz muziek. 21.00 Boekbespreking. 21.15 Oude en nieuwe koorzang. 21.45 Volksmuziek uit India. 22.00 Nieuws en berichten, 22.15 Lichte orkestmuziek. 22.35 De ze ven kunsten. 22.50 Lichte muziek. 23.00 Nieuws. 23.05 Shakespeare in de muziek. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL FRANS 484 m: 12.03 Gevarieerde muziek en actualiteiten. 14.03 Gevarieerd program ma. 16.08 Gevarieerde muziek. 17.00 Nieuws. 17.55 Grammofoonmuziek 18.03 Voor de soldaten. 19.08 Nieuwe gram mofoonmuziek. 19.30 Nieuws. 20.00 Klas sieke muziek. 22.00 Wereldnieuws. 22.15 Pianomuziek. 22.55 Nieuws. Zaterdag 16 mei HILVERSUM I 402 METER VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte grammofoonmuziek. (Om 7.30 Van de voorpagina). 8.00 Nieuws,'postduiven- berichten en socialistisch strijdlied. 8.18 Lichte grammofoonmuziek. 8.30 Wegwijs: tips voor trips en vakanties. 8.40 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Loon naar wer ken, lezing. 9.10 Lichte grammofoonmu ziek. 9.35 Waterstanden. VPRO: 9.40 Met het oog op de bijbel, lezing. 9.55 De school van morgen, praatje. VARA: 10.00 Buitenlands weekoverzicht. 10.15 Z.O. 135, gevarieerd programma. 11.30 Zaterdagclub. HILVERSUM II 298 METER KRO: 7,00 Nieuws 7,10 Morgengebed 7.15 Klassieke grammofoonmuziek. 7.45 De zingende kerk. 7.55 Overweging. 8.00 Nieuws. 8.15 Strip voor de jeugd. 8.20 Dj inn: gevarieerd programma. Vrijdag 15 mei NOT NTS: 14.00-14.25 Schooltelevisie (herhaling van dinsdag 12 mei). NTS: 19.30 Film uit de serie: Silence please. 20.00 Journaal en weeroverzicht. VPRO: 20.20 In depot: bespreking dagboek van de journalist Philip Mechanicus. 20.35 Cabaretkroniek. 21.20 Wedloop om mor gen: tweede film over ontwikkelings werk. 21.45 Medische rubriek. 22.20 Ge sprek aan de schrijftafel. NTS: 22,30-22.35 Journaal FRANS-BELGIë: 14.15 Schooltelevisie. 18.30 Berichten. 18.33 Engelse les. 19.00 Internationale jeugdkroniek. 19.30 Jani- que Aimée, filmfeuilleton. 20.00 Petit Théatre: Escale obligatoire, film. 21.00 Un coin de France. 21.15 Flitsen uit het filmfestival te Cannes en Palmarès. 22.05 L'Oeuil écoute: kunst-, literaire en theaterkroniek. 22.35 Journaal. VLAAMS-BELGIë: 14.05-15.15 Schoolte levisie. 19.00 TV-feuilleton voor de jeugd. 19.15 De avonturen van Popeye, teken film. 19.25 Voor de jongeren. 19.50 De weerman. 19.55 Sport. 20.00 Nieuws. 20.20 Hamlet, tragedie. 23.10 Nieuws. van te maken, maar een gezellige, vro lijke familieserie. Zo zal televisiekijkend Nederland straks kennis maken met Frans Somers als het hoofd van het gezin en Wies-je Bouwmeester, die de rol van zijn echt genote speelt. De rol van opa wordt vervuld door Rien van Noppen en de vier kinderen Marie-Louise, Juul, Hanny en Hans worden voor de camera's gebracht door Trude Libosan, Hans Karsenberg, Paula Majoor en Paul van der Lek. Als gasten werken in de diverse afleverin gen mee Magda Janssens in een verruk kelijke rol van een pientere tante, Huib Orizand, Nel Snel, Joke Hagelen en de bekende NCRV-omroepster Els Buiten dijk, die, zoals bekend is, ook lid is van de hoorspelkern -bij de NRI. Els Buitendijk vertelde ons tijdens de repetities, dat zij en haar collegaês het bijzonder prettig vinden om de radio- microfoon eens te verwisselen, met de televisie-camera's. Uiteraard vereist dat een grote omschakeling maar dank zij de prettige regie en de instructieve repe tities, hadden velen zich al spoedig met dit televisiewerk vertrouwd gemaakt. De eerste uitzending van „In de rom melpot" vindt plaats op zaterdagavond 2 juli. De decors zijn vervaardigd door J.P. Koenraads, die in de grote hal van de Cinetone-studio's een prachtige ge legenheid vond, om de diverse kamers, hal, trappenhuis en tuin van de familie woning op te trekken. De heer Lindenberg was bijzonder in genomen met dit plan van de KRO om de hoorspelmedewerkers aan te trekken voor deze tv-serie. Men had daarvoor ook de acteurs en actrices van het grote to neel kunnen engageren, maar daar was dit amusante verhaal over een Neder landse familie eigenlijk niet belangrijk genoeg voor. Anderzijds is het voor de kijkers ook wel eens prettig als zij eens de gelegenheid krijgen om kennis te ma ken met de leden van de hoorspelafde ling, die op zulk een uitstekende wijze hun taak voor de radio vervullen. Vrijwel tegelijkertijd met de KRO-tv is bij de VARA-tv het plan ontstaan om gedurende de zomermaanden een familie strip op de beeldbuis te presenteren. Ook in dit geval zullen de acht afleveringen op de zaterdagavonden worden vertoond. De serie heet „Theater Thuis" en handelt over situaties in het artiestenleven. De drie hoofdfiguren zijn Gerard Walden, zijn vrouw Berry Kievits en zijn zoon Nol Kievits De tekst is van Guus Verstraete, die ook de televisieregie in handen heeft. „Theater Thuis" laat de kijkers kennis maken met een vrolijke artiestenfamilie, waar in huis soms de wonderlijkste din gen gebeuren. In tegenstelling tot de KRO-serie dragen de artiesten allen hun eigen naam en samen met Guus Ver straete werken zij al enige weken aan dit tv-feuilleton. Ook u kunt een fiet9 cadeau krijgen! Lees de advertenties lin de damesbladen. De AVRO presenteert vanavond om 20.05 uur op Hilversum I (402 m) een klankbeeld over de Zuiderzeewerken. De NTS vertoont om half acht een film overzicht van de geschiedenis van de uit de serie „Silence please" met een cowboy-film. Om 21,20 uur kunt u kij ken naar een documentaire in de serie „Wedloop om morgen'' handelend over het hulpproject in het ontwikkelings werk te Pakistan. (Advertentie) Er zijn ernstige lieden die be zwaar beginnen te maken tegen de huns inziens wat lichtzinnige wijze waarop onderwijsinstituten adverteren. „Nog vóór uw vakantie spreekt u vloeiend Spaans!" roepen fraai geïllustreerde advertenties zo omstreeks februari uit. „Dat kan niet", zeggen nu die ernstige lieden. „Een taal beheersen kun je niet leren in een paar maanden, dat kost lange tijd van intense studie, van blokken en woordjes instampen, van regels van buiten leren en eindeloos repeteren". Dat is nu jammer. Waarom moe ten ernstige mensen altijd roet in het eten gooien? Waarom willen ze die plezierige advertenties uit de krant hebben? Die maken het leven juist zo aangenaam, vind ik. Vroe ger heb ik ook moeten blokken, woordjes en regels inhameren en repeteren om een stuk of wat vreemde talen te leren. Jaren heb ik erover gedaan en het resultaat is natuurlijk nog maar zo zo. Het is heerlijk te lezen dat we in een tijd leven waarin het mogelijk is in je stoel, zonder enige inspanning, Spaans en als het moet nog Sans kriet en oud-Hebreeuws erbij, in een maand of wat te laten aan waaien. Goed, ik begin er niet aan, maar het is fijn te weten dat het kan, als ik wilde. De advertentiewereld is de mooi ste die er bestaat, daar moeten die ernstige lieden niets aan gaan be derven. „Weest vlot", „Wordt po pulair", „Wees artiest!" zo roepen andere annonces uit. Die zijn van instituten die je in twee weken tijd gitaar leren spelen. En dan de ad vertenties van de zegeltjes. Die zie ik altijd in dat dikke allemansblad van de Spoorwegen. De advertentie bestaat uit een stripverhaaltje. Op het eerste plaatje zie je een me vrouw in een treincoupé tegen een andere mevrouw klagen dat het le ven toch zo duur is. ,,Neem nu het reizen", zegt ze bedrukt. En dan op plaatje nummer twee, een ver baasde andere meurotuo. „O, maar ik reis altijd op je-weet-wel-zegels". Op het derde plaatje is dan prompt de conducteur aanwezig om de vraag „je weet-wel-zegels, wat zijn dat?" op te vangen met een tandpasta- glimlach en het verlossende ant woord „In elke wijk vindt u meer dere winkels die bij elke aankoop je-weet-wel-zegels verstrekken, me vrouw!" Ik ga soms gewoon op reis om die advertentie te lezen. Een con ducteur die alles van zegeltjes weet kom ik nooit tegen. Ook nooit een mevrouw die haar kaartje met ze geltjes betaalt. Goed, misschien gaat Spaans leren in twee maanden ook wel niet. En het is zelfs moge lijk dat de jongeman die op advies van zijn vriend Dinges-tandpasta gaat gebruiken, toch niet met het meisje van zijn dromen trouwt, zo als zo'n ander advertentie-stripver haaltje wil doen geloven. Maar wat doet dat er nu toe? De serieuze lectuur is lang zo plezie rig niet. ,,De belastingverlaging zal nog wel op zich laten wachten", en „De oorlog in Vietnam kan van lange duur worden", vertellen de serieuze pagina's. Met hun rassen- rellen, vliegrampen en politieke Niet zo lang geleden, een jaar of tien liep Gina Lollobrigida op de weg van de Franse film van victorie tot victorie. Tegelijkertijd behaalde zij de ene Italiaanse schoonheidsprijs na de andere. Na een paar jaar was zij aartsrijk en kon zij zich de weelde veroorloven van een der deftigste woningen aan de Via Appia Antica te Rome. Momenteel is de grote, rijke Gina een ontgoochelde en een vervallen vrouw. Door haar landgenoten werd Gina ont dekt in een Franse film, „Fanfan la Tulipe", welke zij draaide met de jong gestorven, onvergetelijke, Franse acteur Gérard Philippe. In die tijd draaide in de Franse bioscopen de Italiaanse film „Pain, Amour et Fantaisie". Telkens waren de cinema's overvol. Gina Lol lobrigida vertolkte in de film de rol van een naaktvoetige „ragazza", een rol, welke zij volmaakt natuurlijk speelde: toen de toekomstige, uit arme ouders te Subiaco geboren vedette bijna veer tien was, maakten haar voeten voor het eerst kennis met een paar echte schoe nen. Hopeloos leeg Gina Lollobrigida is thans op vijfen- dertigjarige leeftijd een met aardse goe deren overladen vrouw. Zij bezit een weelderig huis te Rome, een aangenaam buitenhuis in de Italiaanse campagne, een, luxueuze woning in de Avenue de Villiers te Parijs, een grote ranch in Canada en een villa in Zwitserland. Als zij zin heeft in een autotocht, kan zij kiezen tussen haar Lancia, haar Cadil lac of haar Mercedes. Maar deze rijke vrouw is tegelijkertijd een arme vrouw. Praktisch heeft zij geen echtgenoot. Haar laatste films kon den niet de bijval wegdragen van de critici. Een der „vriendelijkste" critici, Jean de Baroncelli, „die alleen pijn doet als het moet", zegt van haar film?, dat zij hopeloos leeg zijn. Iedereen herinnert zich nog. hoe zes jaar geleden heel Italië in beroeiing kwam door de geboorte van Gina's zoon. Sindsdien is iedereen het erover eens. dat dit zoontje een afschuwelijk karakter heeft. Onlangs vertelde hij aan zijn moeder waarom hij van haar houdt: „Mama, ik hou van je, je bent toch zo rijk! Amerikaanse nekslag De mislukking van de vedette Gina Lollobrigida ligt én op het vlak van haar beroep én op het vlak van haar privé-leven. De loopbaan van Gina heeft de eerste, grote klap te wijten aan de bekende filmproducent, Ho ward Hughes, tegelijk miljardair en vrouwenveroveraar. Toen hij de foto's zag van Gina lollobrigida bood hij haar een zevenjarig contract aan, dat G-ina zonder het geringste wantrouwen tekende. Toen de vedette de opdringerige Ho ward Hughes aan het verstand bracht dat zij naar Amerika was gekomen enkel en alleen om films te draaien en niet om zich te laten charmeren door de producent van die films, stelde Hughes alles in het werk om haar het verblijf in Amerika te doen verbieden of althans onmogelijk te maken. Gina verloor door deze onverkwikkelijke geschiedenis veel tijd, wat haar concurrenten in de gele genheid stelden haar in te halen en voorbij te streven. Degen®, die hiervan wel het meest wist te profiteren, was haar grootste concurrente, Sophia Lo- ren. Nooit is Gina Lollobrigida deze Ame rikaanse nekslag helemaal te boven ge komen. Trouwens de Amerikaanse pers heeft sindsdien Gina steeds streng be handeld. In 1960 schreef een filmcriti cus boven zijn artikel: .,Lollo, go home!" In diezelfde tijd kampte Gina's pri^é- leven met enorme moeilijkheden. Alles was zo hoopvol begonnen! Milko Skofic student in de medicijnen en Gina Lollo brigida waren smoor verliefd. Dokter Skofic trouwde vedette Lollobrigida. De toekomst leek rooskleurig. De dokter zei vaarwel aan zijn praktijk om zich ge heel te wijden aan de zaken van zijn vrouw. De populaire Gina, verstandig bijgestaan door haar verknochte echlge- noot, stapelde kapitaal op kapitaal. Men fluisterde in die tijd. dat de vedet te tenminste vijf miljoen dollar ge plaatst had in de U.S.A., in Canada en in Zwitserland. Het keerpunt Maar Gina verloor de sympathie van het Italiaanse volk toen zij zich met haar statenloze man in 1960 in Canada vestigde. Italië hééft nooit kunnen ver geten, dat zij haar land de rug toe keerde. Ook noemde men haar de trotse Gina, die slechts met minachting neer keek op haar vereerders uit het volk, zij, die toch stamde uit de „minus ha- bentes". Men beweert zelfs, dat zij haar vader aanried: „Zeg vooral aan nie mand, dat je mijn vader bent!" Na de geboorte van haar zoontje vroeg zij aan een journalist: „Ziet mijn neus er niet langer uit dan vroeger? Het schijnt dat dit gewoonlijk gebeurt na een bevalling." Het leven wreekt zich op Gina van alle kanten. Haar man, Milko Skofic. die sinds lang begreep, dat hij niet genoeg in tel was. heeft Gina en haar belan gen in de steek gelaten om zich te wij den aan de kunsthandel. Gina, nog steeds rijk en sensationeel, is gedoemd tot het leven der eenzamen. H. W. Horizontaal 1. geestelijke 2. pro memorie be dorven lengtemaat 3. boom deel van de mast 4. etcetera naam van bekend voetballer 5. ta bak abt (Frans) 6. speelgoed bloeiwijze 7. kindergezegde soort verlichting 8. muzieknoot groet meisjesnaam 9. handvat. Vertikaal: 1. waterstand Europeaan re geringsreglement 2. leerwijze 3. toon ladder 4. zonnegod administratie troepen 5. ambtsgewaad larve 6. voor de vuist water in Friesland 7. korting 8. joodse geheime leer 9. voorzetsel lof achter. "6 *ieq *BU J93 uio -qwt *8 ;eqex 'i sa *a n§o; -g jb ejeos *g ap -otflaui 'z *sa d® T 'PM •jaa^s *6 ue spe ai *8 R 'L '9 sqq® Seqs *g aqe 0}a bi sa *g uiX uid z J9^d *x 'joh :Su}Ssoido Moeilijke patiënt angstverhalen brengen ze je in een stemming, die dringend behoefte schept aan wat tegenwicht. En daar voor zorgen de Spaanse lessen, de tandpasta en de zegeltjes. PRAET-MAECKER Onlangs hebben Amerikaanse bur gers, die van Indianen afstammen, b|j de regering en alle andere mogelijke instanties, protest aangetekend tegen televisie-programma's, waarin hun voorouders altijd als bloeddorstige vechtjassen worden afgeschilderd. Dat is faliekant fout, zo zeggen de India nen-afstammelingen. „Onze voorouders hebben alleen de grond van hun va deren verdedigd tegen de opdringende blanken." Afgevaardigden van elf In dianenstammen hebben het protest ondertekend. Zij hebben de hoop uit gesproken, dat er in televisieprogram ma's eens wat meer aandacht besteed zal worden aan de cultuur van de Indianen. Het bijltje, dat al 150 jaar deel 1 uitmaakt van de standaarduitrusting van de Britse brandweer, zal naar i alle waarschijnlijkheid worden ver- vangen door een instrument dat op een beitel aan de ene en op een weerhaak aan de andere kant lijkt. R. Sidney Gibbons van het ministe- 1 rie van binnenlandse zaken heeft mee gedeeld dat het nieuwe instrument nog wordt bestudeerd door de brand- 1 weer-adviesraad. De volledige gege vens waren nog niet beschikbaar, zei i hij, ,en het heeft zelfs nog geen naam' Men geeft het bijltje op, omdat het niet past ,bij het nieuwe lichtgewicht uniform dat ook in overweging is'. In de deftigste kruidenierszaak van Londen, de zaak van de firma Fort- num and Mason, leven de winkelbe dienden (die daar een jacquet en een gestreepte pantalon dragen) in een toestand van grote opwinding. In de 1 etalage van deze fijne zaak, welke onder meer het koninklijk paleis van grutterswaren voorziet, verschijnt iedere avond na sluitingstijd een ordi- i naire muis. Het dier voert in de uit stalkast een soort one-mouse-show op, tot groot vermaak van de voorbij gangers Zij hebben hem zelfs een naam gegeven, namelijk „sir Michael". 1 Natuurlijk deed de firma Fortnum and 1 Mason wat zjj kon om de muis te 1 vangen, maar sir Michael heeft een grote aanhang gekregen onder de be- i zoekers van nachtclubs e.d., die in i de kleine uurtjes zijn show bijwonen. De directie van Fortnum and Mason zei: „We zijn in alle staten van pa niek, want dit is een zeer ongrijpbare muis. Onze firma heeft de reputatie dat zij geen ongedierte in haar kelders 1 heeft, en nu staat die muis nota bene in onze etalage kunsten te vertonen, i Het ene deel van onze deftige klanten kring wil dat wij deze muis sparen, het andere, zindelijkste deel, wil dat wij hem executeren. Wat moeten wjj nu doen?" EEN MEESTERWERK*) 15 Mei 1914. Uit een hoofdartikel. Reeds voor eenigen tijd verscheen het derde deel der zes deelen, waaruit de Verklaring van den catechismus der Nederlandsche bisdommen zal be staan, en nog steeds verzuimden wjj een woord van waardeering te uiten van onze geleerden stadgenoot, pas toor P. Potters. Vanzelf volgt hieruit, dat dit werk bestemd is om in breeden kring onberekenbaar veel nut te stichten. Gezwegen nog van de eerw. Geestelijken voor wie het in alle vaktijdschriften warm en zonder voor behoud wordt aanbevolen, behoort dit werk thuis in de katholieke lees bibliotheken, waar het niet in het minst om zijn apologetischen inhoud voor velen een vraagbaak zal zijn. Maar ook ontwikkelde leeken zullen goed doen het zich aan te schaffen. Een van de voornaamste redenen waarom er tegenwoordig nog zooveel slapende, liberale, half- en kwart katholieken gevonden worden, is de verregaande onwetendheid op het ge bied van de katholieke leer, welke men ook in kringen, die op den naam van ontwikkeld en zelfs van weten schappelijk aanspraak maken, niet •q anpui zelden aantreft. 3s 'c 9d Eindelijk zullen ook an dersdenkenden. die gaarne eens een betrouwbare uiteenzetting van de leer der katholieke kerk vernemen, het met vrucht raadplegen en veel van hun vooroordelen als sneeuw voor de zon zien wegsmelten Van een medewerker. 40. Burgemeester Koestap raakte slechts langzaam uit zijn zwijm. De kunstmatige ademhaling, met iorse hand toegepast door een tomaten- kweker van de naburige landerijen, deed hem ten slotte schokkerig overeind komen, waarop vaardige handen onmiddelijk overgin. gen tot kloppen op de rug. De magistraat zat nog een ogenblik lodderig op de aan gestampte akker voor zich heen te kijken, doen toen trof het beeld van de spring- auto zijn oog. ,,D-daar wil ik n-niet meer in", bracht hij moei lijk uit. „Da's je geraden ook!", viel de boer uit. „Van wie is dat kreng? Vertel op! Wie betaalt m'n scha?" De burgervader kon zo veel vragen nog niet aan en reeds dreigde hü weer ach terover te zinken, toen plot seling een tweede beeld in zijn oog viel. „Daar!", riep hij uit, „dat is hem!", en met ge zaghebbende arm wees hij op baron Bluff, die 'n eind verder met een pak bank biljetten in de hand op het punt stond zich heen te spoeden.-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 5