Hoorspelkern treedt op in
familiestrip van televisie
fiets!
LOLLOBRIGIDA
zonder
illusies
rijk maar
les
igd
ISTE-
sIDE
^IS en
JES
ngen"
ÏUZEN
e Noordhoff met toeten en blazen
alabastine bij de hand?
Verf? Plasticolor!
Lente...Plasticolor!
IN JULI EN AUGUSTUS:
Programma's
radio en t.v
Ooe hel zélf mei Plasticolor...Prima!
BARON BLUFF EN DE SPRINGAUTO
lageraad
fE
■LUI
ICHE BANK
DOODDOENER
IN DE LIFT
blijf jong, blijf fit..
SPAANS
Opa's krant
4
rij-
3
ïiging
^elinge
ing
LS VAN GENT
mging
izelinge
ving
El 1964
i in hotel ,,De
g: zaterdag-
102 - 349
iO.
i f 0.50.
Geen scheuren en gaten
in plafond en wand
Manders v. Limburg
naar Noordbrabant
Acht reportages van
Olympia's Tour
Gouden Roos Montreux
op Nederlands scherm
Bijzonder hoorspel
Radio
Televisie
Theater Thuis bij VARA
123456789
INDIANEN
BIJLTJE
MUIS
in
werkzaamheden.
peestenmarkt 14, Hulst.
-2813
DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 15 MEI 1964
diensttreding
aamheden,
ën ten kantore der
IS diploma
dat diploma
Iven komen
|king)
morden op de
Jen zeer goede
iten.
n
LLE
adiensttreding
•pakken van fruit
het sorteer- en pak-
er (tel. 01102-551).
anmelding tijdens w*rk-
jd aan het MONTAGE-
T ELI ER METERFABRIEK
idustrieweg 17,, Terneuzen
kunt desgewenst ook
:hriftelijke sollicitaties
chten aan dit adres.
(Advertentie)
ALABASTINE HOLLAND N.V..LEIDSEGR ACHT 6 - AMSTERDAM
Tom (Dorus) Manders is momenteel
druk bezig met zijn voorbereidende
werkzaamheden aan een film over Lim
burg in de trant van de t.v.-produktie
„Dorus in Volendam". Volgende week
zou hij met de opnamen starten.
Daarna trekt de filmende landloper
naar Noordbrabant, waar hij in augustus
een produktie hoopt te maken.
Vervolgens is de provincie Zeeland aan
de beurt. Omstreeks medio september
hoopt Manders gereed te komen met de
montage van deze filmshows. Al met al
wacht Manders nog een paar drukke
zomermaanden. Dorus vertelde nog dat
de Duitse televisie zijn show Dorus in
Volendam" heeft aangekocht en eind
augustus op het eerste net gaan uitzen
den.
Van donderdag 21 tot en met woensdag
27 mei brengen de AVRO, KRO en
VARA een reeks van acht reportages
over de wielerwedstrijd voor amateurs,
Olympias tour door Nederland. Wie de
winnaar wordt van iedere etappe, zal de
luisteraar kunnen vernemen van de ver
slaggever Dick van Rijn.
(Advertentie)
Zaterdag 16 mei komt George
Noordhoff met Toeten en Blazen.
Terwijl de Koninklijke Luchtmacht
middels geperste lucht en een vlie-
gerpak, zorgt voor de nodige te
gendruk, blijkt de trompettist wel
in staat te zijn de hoge C te bla
zen zonder schadelijke gevolgen.
(Advertentie)
Vandaag over veertien dagen, op za
terdagavond 23 mei. wordt de met de
gouden roos bekroonde inzending van
Zwitserland naar het televisiefestival in
Montreux op de Nederlandse televisie
schermen vertoond. In deze op film
vastgelegde uitzending, getiteld Happy
end", beleeft een wat naief en poëtisch
ingestelde figuur een aantal avonturen,
welke min of meer verband houden met
de mythologie. Het programma werd
geschreven door Jean-Louis Roy en de
voornaamste medewerkenden zijn Mare
Fayolle, Franca di Rienzo, Jackie Mou-
liere, Sacha Distel, les Aiglons en les
Surfs.
(Advertentie)
De NCRV zal donderdag 21 mei een
bijzonder hoorspel uitzenden dat tot
titel draagt „Dooddoener in de lift". Het
is geschreven en geregisseerd door Ab
van Eyk en vormt een nieuw voorbeeld
van radiofonie. Hoewel experimenteel,
is het hoorspel toch voor elke aandach
tige luisteraar begrijpelijk. Wat de goede
verstaander het eerst zal opvallen, is de
samenhang van woord en muziek. Muziek
en tekst zijn namelijk opgebouwd op het
zelfde grondschema, wisselen elkaar af
of versterken elkaar door samen te klin
ken, zonder dat het een muziekwerk
wordt.
In het spel heeft elk geluid zijn bete
kenis. De jazz, die in enkele scènes ver
werkt is, is weer thematisch verbonden
met de andere muziek, gespeeld door het
orkest. Met opzet heeft Van Eyk gebruik
gemaakt van jazz wegens haar grote
improvisatiekracht.
Verder is er op gematigde wijze ge
ëxperimenteerd met metamorfosen van
dialogen in monologen,' een effect dat
ontstaat wanneer van monofonie wordt
overgegaan op stereofonie, elektronische
effecten en een nieuwe type verteller.
Het is de denkstem van de hoofdpersoon
als medereiziger in een treinscène in
combinatie van de muziek.
„De dooddoener in de lift" is geen pa
rafrase van het Pinksterevaijgelie, maar
moet wel tegen die achtergrond beluis
terd worden. De hoofdpersoon in het spel
heet niet zonder reden Peter (Petrus),
maar men kan hem niet zonder meer
vergelijken met de Petrus uit de bijbel.
Ook deze hoofdpersoon, wetend wat er
geschreven staat, misbruikt op een ge
geven moment de taal, totdat hij in een
situatie verzeild raakt waarin geen en
kele mooipraterij helpt en alleen nog
gebed als een schreeuw overblijft.
(Advertentie)
(Van onze radio- en tv-redacteur)
Het ligt in het voornemen van de KRO
televisie om op twee zaterdagen in juli
en twee avonden in augustus een koste
lijk familieverhaal op de beeldbuis te
vertonen, dat tot titel draagt „In de
rommelpot". Miljoenen kijkers kunnen
zich gedurende de zomer amuseren m^t
de belevenissen van een doodgewone fa
milie in een klein provincieplaatsje. De
scripts zijn geschreven door Jack van
Merode, een pseudoniem van een serieus
schrijver, die zijn identiteit niet he
kend wenst te maken.
Deze week is men begonnen met het
opnemen van de vier delen in de studio's
van Cinetone te Duivendrecht. De regie
heeft Luc van Gent, die zich niet alleen
gelukkig toonde met de realisatie van
deze serie, maar bovendien als eerste
tv-regisseur in de gelegenheid werd ge
steld om te werken met de medewerkers
(sters) van de hoorspelkern van de Ne
derlandse Radio Unie.
Sinds de heer Gerrit Lindenberg is be
noemd tot toneelcoördinator, zowel van
de NTS als de NRU, streeft deze beken
de figuur uit het toneelleven ernaar, om
voor de vele televisiespelen ook eens te
putten uit de rijen der microfoonact'eurs
(trices), die tot nu toe alleen in radio
hoorspelen bekendheid verwierven. Deze
tv-serie vormt daarom zo'n goede aan
loop, omdat de auteur zich ten doel ge-
steld heeft er geen serieus televisiespel
Vrijdag 15 mei
HILVERSUM I 402 METER
VARA: 12.20 Regeringsuitzending: Uit.
zending voor de landbouw. 12.30 Mede
delingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33
Licht instrumentaal septet. AVRO: 13.00
Nieuws. 13.15 Mededelingen, eventueel
actueel of grammofoonmuziek. 13.25
Beursberichten. 13.30 Licht orkest en so
list 14.00 Mannenkoor. 14.25 Bij de tijd
en bij de thee, gevarieerd programma.
VPRO: 16,00 Huisvesting voor bejaar
den (II), klankbeeld. 16.15 Operette-ou
vertures (gr.). 16.30 Voor de jeugd. 17.00
Muziekkalender. 17.30 Voor jonge men
sen. 18.00 Nieuws18.15 Amusementsmu
ziek. 18.30 Sportspiegel. 18.40 Jazz-rondo.
1900 Kiosk: artikelen uit zojuist versche
nen weekbladen. 19.10 Ter discussie....
nabeschouwing over het congres Cul
tuur en Televisie. 19.30 Pianorecital: mo
derne muziek. 19.50 Daarom.praatje
20.00 Nieuws. 20.05 Nieuw land onder de
voeten, klankbeeld over de Zuiderzee
werken. 20.30 Klassieke grammofoonmu
ziek. 20.50 Het literaire tijdschrift, lezing.
VARA: 21.00 Lichte grammofoonmuziek.
21.30 In mijn kwaliteit van zoogdier,
klankbeeld. (Herhaling van 27 mei 1963).
22.00 Lichte grammofoonmuziek. 22.30
Nieuws. 22.40 Orgelspel: lichte muziek.
23.00 Balans: actuele kroniek. 23.15 Lich
te grammofoonmuziek. 23.45 Socialistisch
nieuws in Esperanto. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II 298 METER
NCRV: 12.00 Oud worden jong blij
ven: muzikale herinneringen. 12.30 Mede
delingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33
Lichte orkestmuziek en zangsolist. 12.53
Grammofoonmuziek, eventueel actualitei.
ten. 13.00 Nieuws. 13.15 Lichte orkestmu
ziek. 13.35 Zeemansliedjes (gr.). 13.45
Schotse muziek (gr.). 14.05 Schoolradio.
14.25 Lichte grammofoonmuziek. 15.15
Voor de huisvrouw. 15.45 Klassieke ka
mermuziek (gr.). 16.15 Duizendschoon
Zelfgezaaide vruchten, lezing. 16.30 Bas
bariton en piano: Moderne liederen.
17.00 Voordracht van gedichten. 17.20
Moderne orkestmuziek (gr.). 17.40 Lichte
orkestmuziek en zangsoliste. 18.00 Koper
orkest. 18.20 Voor de jeugd. 18.50 Rege
ringsuitzending: Bescherming Bevolking.
19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Van
horen zeggen en zingen. 19.15 Klassieke
grammofoonmuziek. 19.30 Radiokrant.
19.50 Balletmuziek (gr.) 20.00 Zingt ten
Hemel toe: Geestelijke liederen. 20.30
Prisma: gevarieerd programma. 21.30
Klassieke orkestmuziek (gr.). 22.00 Com.
mentaar of discussie. 22.10 Klarinet en
piano: klassieke muziek. 22.30 Nieuws,
en SOS-berichten. 22.40 Wijd als de we
reld: internationale oriëntatie in de kerk
zending en oecumene. 23.00 Kerk en mu
ziek: De missionaire taak van kerk en
muziek lezing, 23.10 Klassieke en mo
derne liederen. 23.40 Grammofoonmu
ziek. 23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL VLAAMS
324 m: 12.00 Nieuws. 12.03 Grammo
foonmuziek. 12.15 Lichte muziek. (Om
12.25 Weerbericht en nieuws). 12.50
Beursberichten en programma-overzicht.
13 00 Nieuws. 13.20 Amusementsmuziek.
14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio (Om 15.00
Nieuws). 15.45 Grammofoonmuziek. 16.00
Nieuws, 16.03 Beursberichten. 16.09 Ka
mermuziek. 17.00 Nieuws. 17.15 Geva
rieerde muziek. 17.45 Duitse les. 18.00
Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.30
Tips voor de automobilisten 19,00 Nieuws
en radiokroniek. 19.40 Grammofoonmu
ziek. 19.45 Echo's uit de natuur. 20.00
Liedjes. 20.15 Theaterkroniek. 20.40 Jazz
muziek. 21.00 Boekbespreking. 21.15 Oude
en nieuwe koorzang. 21.45 Volksmuziek
uit India. 22.00 Nieuws en berichten,
22.15 Lichte orkestmuziek. 22.35 De ze
ven kunsten. 22.50 Lichte muziek. 23.00
Nieuws. 23.05 Shakespeare in de muziek.
23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL FRANS
484 m: 12.03 Gevarieerde muziek en
actualiteiten. 14.03 Gevarieerd program
ma. 16.08 Gevarieerde muziek. 17.00
Nieuws. 17.55 Grammofoonmuziek 18.03
Voor de soldaten. 19.08 Nieuwe gram
mofoonmuziek. 19.30 Nieuws. 20.00 Klas
sieke muziek. 22.00 Wereldnieuws. 22.15
Pianomuziek. 22.55 Nieuws.
Zaterdag 16 mei
HILVERSUM I 402 METER
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23
Lichte grammofoonmuziek. (Om 7.30 Van
de voorpagina). 8.00 Nieuws,'postduiven-
berichten en socialistisch strijdlied. 8.18
Lichte grammofoonmuziek. 8.30 Wegwijs:
tips voor trips en vakanties. 8.40 Lichte
grammofoonmuziek. 9.00 Loon naar wer
ken, lezing. 9.10 Lichte grammofoonmu
ziek. 9.35 Waterstanden. VPRO: 9.40
Met het oog op de bijbel, lezing. 9.55
De school van morgen, praatje. VARA:
10.00 Buitenlands weekoverzicht. 10.15
Z.O. 135, gevarieerd programma. 11.30
Zaterdagclub.
HILVERSUM II 298 METER
KRO: 7,00 Nieuws 7,10 Morgengebed
7.15 Klassieke grammofoonmuziek. 7.45
De zingende kerk. 7.55 Overweging. 8.00
Nieuws. 8.15 Strip voor de jeugd. 8.20
Dj inn: gevarieerd programma.
Vrijdag 15 mei
NOT NTS: 14.00-14.25 Schooltelevisie
(herhaling van dinsdag 12 mei). NTS:
19.30 Film uit de serie: Silence please.
20.00 Journaal en weeroverzicht. VPRO:
20.20 In depot: bespreking dagboek van
de journalist Philip Mechanicus. 20.35
Cabaretkroniek. 21.20 Wedloop om mor
gen: tweede film over ontwikkelings
werk. 21.45 Medische rubriek. 22.20 Ge
sprek aan de schrijftafel. NTS: 22,30-22.35
Journaal
FRANS-BELGIë: 14.15 Schooltelevisie.
18.30 Berichten. 18.33 Engelse les. 19.00
Internationale jeugdkroniek. 19.30 Jani-
que Aimée, filmfeuilleton. 20.00 Petit
Théatre: Escale obligatoire, film. 21.00
Un coin de France. 21.15 Flitsen uit het
filmfestival te Cannes en Palmarès.
22.05 L'Oeuil écoute: kunst-, literaire en
theaterkroniek. 22.35 Journaal.
VLAAMS-BELGIë: 14.05-15.15 Schoolte
levisie. 19.00 TV-feuilleton voor de jeugd.
19.15 De avonturen van Popeye, teken
film. 19.25 Voor de jongeren. 19.50 De
weerman. 19.55 Sport. 20.00 Nieuws. 20.20
Hamlet, tragedie. 23.10 Nieuws.
van te maken, maar een gezellige, vro
lijke familieserie.
Zo zal televisiekijkend Nederland
straks kennis maken met Frans Somers
als het hoofd van het gezin en Wies-je
Bouwmeester, die de rol van zijn echt
genote speelt. De rol van opa wordt
vervuld door Rien van Noppen en de vier
kinderen Marie-Louise, Juul, Hanny en
Hans worden voor de camera's gebracht
door Trude Libosan, Hans Karsenberg,
Paula Majoor en Paul van der Lek. Als
gasten werken in de diverse afleverin
gen mee Magda Janssens in een verruk
kelijke rol van een pientere tante, Huib
Orizand, Nel Snel, Joke Hagelen en de
bekende NCRV-omroepster Els Buiten
dijk, die, zoals bekend is, ook lid is van
de hoorspelkern -bij de NRI.
Els Buitendijk vertelde ons tijdens de
repetities, dat zij en haar collegaês het
bijzonder prettig vinden om de radio-
microfoon eens te verwisselen, met de
televisie-camera's. Uiteraard vereist dat
een grote omschakeling maar dank zij
de prettige regie en de instructieve repe
tities, hadden velen zich al spoedig met
dit televisiewerk vertrouwd gemaakt.
De eerste uitzending van „In de rom
melpot" vindt plaats op zaterdagavond
2 juli. De decors zijn vervaardigd door
J.P. Koenraads, die in de grote hal van
de Cinetone-studio's een prachtige ge
legenheid vond, om de diverse kamers,
hal, trappenhuis en tuin van de familie
woning op te trekken.
De heer Lindenberg was bijzonder in
genomen met dit plan van de KRO om
de hoorspelmedewerkers aan te trekken
voor deze tv-serie. Men had daarvoor ook
de acteurs en actrices van het grote to
neel kunnen engageren, maar daar was
dit amusante verhaal over een Neder
landse familie eigenlijk niet belangrijk
genoeg voor. Anderzijds is het voor de
kijkers ook wel eens prettig als zij eens
de gelegenheid krijgen om kennis te ma
ken met de leden van de hoorspelafde
ling, die op zulk een uitstekende wijze
hun taak voor de radio vervullen.
Vrijwel tegelijkertijd met de KRO-tv
is bij de VARA-tv het plan ontstaan om
gedurende de zomermaanden een familie
strip op de beeldbuis te presenteren. Ook
in dit geval zullen de acht afleveringen
op de zaterdagavonden worden vertoond.
De serie heet „Theater Thuis" en handelt
over situaties in het artiestenleven. De
drie hoofdfiguren zijn Gerard Walden,
zijn vrouw Berry Kievits en zijn zoon
Nol Kievits
De tekst is van Guus Verstraete, die
ook de televisieregie in handen heeft.
„Theater Thuis" laat de kijkers kennis
maken met een vrolijke artiestenfamilie,
waar in huis soms de wonderlijkste din
gen gebeuren. In tegenstelling tot de
KRO-serie dragen de artiesten allen hun
eigen naam en samen met Guus Ver
straete werken zij al enige weken aan
dit tv-feuilleton.
Ook u kunt een
fiet9 cadeau krijgen!
Lees de advertenties
lin de damesbladen.
De AVRO presenteert vanavond om
20.05 uur op Hilversum I (402 m) een
klankbeeld over de Zuiderzeewerken.
De NTS vertoont om half acht een film
overzicht van de geschiedenis van de
uit de serie „Silence please" met een
cowboy-film. Om 21,20 uur kunt u kij
ken naar een documentaire in de serie
„Wedloop om morgen'' handelend over
het hulpproject in het ontwikkelings
werk te Pakistan.
(Advertentie)
Er zijn ernstige lieden die be
zwaar beginnen te maken tegen
de huns inziens wat lichtzinnige
wijze waarop onderwijsinstituten
adverteren. „Nog vóór uw vakantie
spreekt u vloeiend Spaans!" roepen
fraai geïllustreerde advertenties zo
omstreeks februari uit. „Dat kan
niet", zeggen nu die ernstige lieden.
„Een taal beheersen kun je niet
leren in een paar maanden, dat kost
lange tijd van intense studie, van
blokken en woordjes instampen, van
regels van buiten leren en eindeloos
repeteren".
Dat is nu jammer. Waarom moe
ten ernstige mensen altijd roet in
het eten gooien? Waarom willen ze
die plezierige advertenties uit de
krant hebben? Die maken het leven
juist zo aangenaam, vind ik. Vroe
ger heb ik ook moeten blokken,
woordjes en regels inhameren en
repeteren om een stuk of wat
vreemde talen te leren. Jaren heb
ik erover gedaan en het resultaat
is natuurlijk nog maar zo zo. Het
is heerlijk te lezen dat we in een tijd
leven waarin het mogelijk is in je
stoel, zonder enige inspanning,
Spaans en als het moet nog Sans
kriet en oud-Hebreeuws erbij, in
een maand of wat te laten aan
waaien. Goed, ik begin er niet aan,
maar het is fijn te weten dat het
kan, als ik wilde.
De advertentiewereld is de mooi
ste die er bestaat, daar moeten die
ernstige lieden niets aan gaan be
derven. „Weest vlot", „Wordt po
pulair", „Wees artiest!" zo roepen
andere annonces uit. Die zijn van
instituten die je in twee weken tijd
gitaar leren spelen. En dan de ad
vertenties van de zegeltjes. Die zie
ik altijd in dat dikke allemansblad
van de Spoorwegen. De advertentie
bestaat uit een stripverhaaltje. Op
het eerste plaatje zie je een me
vrouw in een treincoupé tegen een
andere mevrouw klagen dat het le
ven toch zo duur is. ,,Neem nu het
reizen", zegt ze bedrukt. En dan
op plaatje nummer twee, een ver
baasde andere meurotuo. „O, maar
ik reis altijd op je-weet-wel-zegels".
Op het derde plaatje is dan prompt
de conducteur aanwezig om de vraag
„je weet-wel-zegels, wat zijn dat?"
op te vangen met een tandpasta-
glimlach en het verlossende ant
woord „In elke wijk vindt u meer
dere winkels die bij elke aankoop
je-weet-wel-zegels verstrekken, me
vrouw!"
Ik ga soms gewoon op reis om
die advertentie te lezen. Een con
ducteur die alles van zegeltjes weet
kom ik nooit tegen. Ook nooit een
mevrouw die haar kaartje met ze
geltjes betaalt. Goed, misschien
gaat Spaans leren in twee maanden
ook wel niet. En het is zelfs moge
lijk dat de jongeman die op advies
van zijn vriend Dinges-tandpasta
gaat gebruiken, toch niet met het
meisje van zijn dromen trouwt, zo
als zo'n ander advertentie-stripver
haaltje wil doen geloven.
Maar wat doet dat er nu toe? De
serieuze lectuur is lang zo plezie
rig niet. ,,De belastingverlaging zal
nog wel op zich laten wachten", en
„De oorlog in Vietnam kan van
lange duur worden", vertellen de
serieuze pagina's. Met hun rassen-
rellen, vliegrampen en politieke
Niet zo lang geleden, een jaar
of tien liep Gina Lollobrigida op
de weg van de Franse film van
victorie tot victorie. Tegelijkertijd
behaalde zij de ene Italiaanse
schoonheidsprijs na de andere. Na
een paar jaar was zij aartsrijk en
kon zij zich de weelde veroorloven
van een der deftigste woningen
aan de Via Appia Antica te Rome.
Momenteel is de grote, rijke
Gina een ontgoochelde en een
vervallen vrouw.
Door haar landgenoten werd Gina ont
dekt in een Franse film, „Fanfan la
Tulipe", welke zij draaide met de jong
gestorven, onvergetelijke, Franse acteur
Gérard Philippe. In die tijd draaide in
de Franse bioscopen de Italiaanse film
„Pain, Amour et Fantaisie". Telkens
waren de cinema's overvol. Gina Lol
lobrigida vertolkte in de film de rol
van een naaktvoetige „ragazza", een rol,
welke zij volmaakt natuurlijk speelde:
toen de toekomstige, uit arme ouders
te Subiaco geboren vedette bijna veer
tien was, maakten haar voeten voor het
eerst kennis met een paar echte schoe
nen.
Hopeloos leeg
Gina Lollobrigida is thans op vijfen-
dertigjarige leeftijd een met aardse goe
deren overladen vrouw. Zij bezit een
weelderig huis te Rome, een aangenaam
buitenhuis in de Italiaanse campagne,
een, luxueuze woning in de Avenue de
Villiers te Parijs, een grote ranch in
Canada en een villa in Zwitserland. Als
zij zin heeft in een autotocht, kan zij
kiezen tussen haar Lancia, haar Cadil
lac of haar Mercedes.
Maar deze rijke vrouw is tegelijkertijd
een arme vrouw. Praktisch heeft zij
geen echtgenoot. Haar laatste films kon
den niet de bijval wegdragen van de
critici. Een der „vriendelijkste" critici,
Jean de Baroncelli, „die alleen pijn doet
als het moet", zegt van haar film?, dat
zij hopeloos leeg zijn.
Iedereen herinnert zich nog. hoe zes
jaar geleden heel Italië in beroeiing
kwam door de geboorte van Gina's
zoon. Sindsdien is iedereen het erover
eens. dat dit zoontje een afschuwelijk
karakter heeft. Onlangs vertelde hij aan
zijn moeder waarom hij van haar houdt:
„Mama, ik hou van je, je bent toch zo
rijk!
Amerikaanse nekslag
De mislukking van de vedette Gina
Lollobrigida ligt én op het vlak van
haar beroep én op het vlak van haar
privé-leven. De loopbaan van Gina
heeft de eerste, grote klap te wijten
aan de bekende filmproducent, Ho
ward Hughes, tegelijk miljardair en
vrouwenveroveraar. Toen hij de foto's
zag van Gina lollobrigida bood hij
haar een zevenjarig contract aan, dat
G-ina zonder het geringste wantrouwen
tekende.
Toen de vedette de opdringerige Ho
ward Hughes aan het verstand bracht
dat zij naar Amerika was gekomen enkel
en alleen om films te draaien en niet
om zich te laten charmeren door de
producent van die films, stelde Hughes
alles in het werk om haar het verblijf
in Amerika te doen verbieden of althans
onmogelijk te maken. Gina verloor door
deze onverkwikkelijke geschiedenis veel
tijd, wat haar concurrenten in de gele
genheid stelden haar in te halen en
voorbij te streven. Degen®, die hiervan
wel het meest wist te profiteren, was
haar grootste concurrente, Sophia Lo-
ren.
Nooit is Gina Lollobrigida deze Ame
rikaanse nekslag helemaal te boven ge
komen. Trouwens de Amerikaanse pers
heeft sindsdien Gina steeds streng be
handeld. In 1960 schreef een filmcriti
cus boven zijn artikel: .,Lollo, go home!"
In diezelfde tijd kampte Gina's pri^é-
leven met enorme moeilijkheden. Alles
was zo hoopvol begonnen! Milko Skofic
student in de medicijnen en Gina Lollo
brigida waren smoor verliefd. Dokter
Skofic trouwde vedette Lollobrigida. De
toekomst leek rooskleurig. De dokter zei
vaarwel aan zijn praktijk om zich ge
heel te wijden aan de zaken van zijn
vrouw. De populaire Gina, verstandig
bijgestaan door haar verknochte echlge-
noot, stapelde kapitaal op kapitaal.
Men fluisterde in die tijd. dat de vedet
te tenminste vijf miljoen dollar ge
plaatst had in de U.S.A., in Canada en
in Zwitserland.
Het keerpunt
Maar Gina verloor de sympathie van
het Italiaanse volk toen zij zich met
haar statenloze man in 1960 in Canada
vestigde. Italië hééft nooit kunnen ver
geten, dat zij haar land de rug toe
keerde. Ook noemde men haar de trotse
Gina, die slechts met minachting neer
keek op haar vereerders uit het volk,
zij, die toch stamde uit de „minus ha-
bentes". Men beweert zelfs, dat zij haar
vader aanried: „Zeg vooral aan nie
mand, dat je mijn vader bent!"
Na de geboorte van haar zoontje
vroeg zij aan een journalist: „Ziet mijn
neus er niet langer uit dan vroeger?
Het schijnt dat dit gewoonlijk gebeurt
na een bevalling."
Het leven wreekt zich op Gina van
alle kanten. Haar man, Milko Skofic. die
sinds lang begreep, dat hij niet genoeg
in tel was. heeft Gina en haar belan
gen in de steek gelaten om zich te wij
den aan de kunsthandel. Gina, nog
steeds rijk en sensationeel, is gedoemd
tot het leven der eenzamen.
H. W.
Horizontaal
1. geestelijke 2. pro memorie be
dorven lengtemaat 3. boom
deel van de mast 4. etcetera
naam van bekend voetballer 5. ta
bak abt (Frans) 6. speelgoed
bloeiwijze 7. kindergezegde soort
verlichting 8. muzieknoot groet
meisjesnaam 9. handvat.
Vertikaal:
1. waterstand Europeaan re
geringsreglement 2. leerwijze 3. toon
ladder 4. zonnegod administratie
troepen 5. ambtsgewaad larve 6.
voor de vuist water in Friesland
7. korting 8. joodse geheime leer 9.
voorzetsel lof achter.
"6 *ieq
*BU J93 uio
-qwt *8 ;eqex 'i sa *a
n§o; -g jb ejeos *g ap
-otflaui 'z *sa d® T 'PM
•jaa^s *6 ue spe ai *8
R 'L '9 sqq®
Seqs *g aqe 0}a bi sa *g
uiX uid z J9^d *x 'joh
:Su}Ssoido
Moeilijke patiënt
angstverhalen brengen ze je in een
stemming, die dringend behoefte
schept aan wat tegenwicht. En daar
voor zorgen de Spaanse lessen, de
tandpasta en de zegeltjes.
PRAET-MAECKER
Onlangs hebben Amerikaanse bur
gers, die van Indianen afstammen, b|j
de regering en alle andere mogelijke
instanties, protest aangetekend tegen
televisie-programma's, waarin hun
voorouders altijd als bloeddorstige
vechtjassen worden afgeschilderd. Dat
is faliekant fout, zo zeggen de India
nen-afstammelingen. „Onze voorouders
hebben alleen de grond van hun va
deren verdedigd tegen de opdringende
blanken." Afgevaardigden van elf In
dianenstammen hebben het protest
ondertekend. Zij hebben de hoop uit
gesproken, dat er in televisieprogram
ma's eens wat meer aandacht besteed
zal worden aan de cultuur van de
Indianen.
Het bijltje, dat al 150 jaar deel 1
uitmaakt van de standaarduitrusting
van de Britse brandweer, zal naar i
alle waarschijnlijkheid worden ver-
vangen door een instrument dat op
een beitel aan de ene en op een
weerhaak aan de andere kant lijkt.
R. Sidney Gibbons van het ministe- 1
rie van binnenlandse zaken heeft mee
gedeeld dat het nieuwe instrument
nog wordt bestudeerd door de brand- 1
weer-adviesraad. De volledige gege
vens waren nog niet beschikbaar, zei i
hij, ,en het heeft zelfs nog geen naam'
Men geeft het bijltje op, omdat het
niet past ,bij het nieuwe lichtgewicht
uniform dat ook in overweging is'.
In de deftigste kruidenierszaak van
Londen, de zaak van de firma Fort-
num and Mason, leven de winkelbe
dienden (die daar een jacquet en een
gestreepte pantalon dragen) in een
toestand van grote opwinding. In de 1
etalage van deze fijne zaak, welke
onder meer het koninklijk paleis van
grutterswaren voorziet, verschijnt
iedere avond na sluitingstijd een ordi- i
naire muis. Het dier voert in de uit
stalkast een soort one-mouse-show op,
tot groot vermaak van de voorbij
gangers Zij hebben hem zelfs een
naam gegeven, namelijk „sir Michael". 1
Natuurlijk deed de firma Fortnum and 1
Mason wat zjj kon om de muis te 1
vangen, maar sir Michael heeft een
grote aanhang gekregen onder de be- i
zoekers van nachtclubs e.d., die in i
de kleine uurtjes zijn show bijwonen.
De directie van Fortnum and Mason
zei: „We zijn in alle staten van pa
niek, want dit is een zeer ongrijpbare
muis. Onze firma heeft de reputatie
dat zij geen ongedierte in haar kelders 1
heeft, en nu staat die muis nota bene
in onze etalage kunsten te vertonen, i
Het ene deel van onze deftige klanten
kring wil dat wij deze muis sparen,
het andere, zindelijkste deel, wil dat
wij hem executeren. Wat moeten wjj
nu doen?"
EEN MEESTERWERK*)
15 Mei 1914. Uit een hoofdartikel.
Reeds voor eenigen tijd verscheen het
derde deel der zes deelen, waaruit
de Verklaring van den catechismus
der Nederlandsche bisdommen zal be
staan, en nog steeds verzuimden wjj
een woord van waardeering te uiten
van onze geleerden stadgenoot, pas
toor P. Potters.
Vanzelf volgt hieruit, dat
dit werk bestemd is om in breeden
kring onberekenbaar veel nut te
stichten. Gezwegen nog van de eerw.
Geestelijken voor wie het in alle
vaktijdschriften warm en zonder voor
behoud wordt aanbevolen, behoort dit
werk thuis in de katholieke lees
bibliotheken, waar het niet in het
minst om zijn apologetischen inhoud
voor velen een vraagbaak zal zijn.
Maar ook ontwikkelde leeken zullen
goed doen het zich aan te schaffen.
Een van de voornaamste redenen
waarom er tegenwoordig nog zooveel
slapende, liberale, half- en kwart
katholieken gevonden worden, is de
verregaande onwetendheid op het ge
bied van de katholieke leer, welke
men ook in kringen, die op den naam
van ontwikkeld en zelfs van weten
schappelijk aanspraak maken, niet
•q anpui zelden aantreft.
3s 'c 9d Eindelijk zullen ook an
dersdenkenden. die gaarne eens een
betrouwbare uiteenzetting van de leer
der katholieke kerk vernemen, het
met vrucht raadplegen en veel van
hun vooroordelen als sneeuw voor de
zon zien wegsmelten
Van een medewerker.
40. Burgemeester Koestap
raakte slechts langzaam uit
zijn zwijm. De kunstmatige
ademhaling, met iorse hand
toegepast door een tomaten-
kweker van de naburige
landerijen, deed hem ten
slotte schokkerig overeind
komen, waarop vaardige
handen onmiddelijk overgin.
gen tot kloppen op de rug.
De magistraat zat nog een
ogenblik lodderig op de aan
gestampte akker voor zich
heen te kijken, doen toen
trof het beeld van de spring-
auto zijn oog.
,,D-daar wil ik n-niet
meer in", bracht hij moei
lijk uit.
„Da's je geraden ook!",
viel de boer uit. „Van wie
is dat kreng? Vertel op!
Wie betaalt m'n scha?"
De burgervader kon zo
veel vragen nog niet aan en
reeds dreigde hü weer ach
terover te zinken, toen plot
seling een tweede beeld in
zijn oog viel.
„Daar!", riep hij uit,
„dat is hem!", en met ge
zaghebbende arm wees hij
op baron Bluff, die 'n eind
verder met een pak bank
biljetten in de hand op het
punt stond zich heen te
spoeden.-