WAAR BLIJFT DE TIJD?
VOOR LIEFHEBBERS
Hetfo
Het geval van de
dartele poedel
50
Programma's
radio en t.v.
Vlaamse t v.-reporter Julien
Peeters ook bij ons geliefd
WMÊÊÊÊÊmm
Voor liet Vlaamse scherm
TRAAN
wr Opa's krant
9
>a het eerst de
snsvlug dragen
t élan van een
Je Schot. Want
zo zuinig is hij
aatje heeft hij
/oor wesp is!),
nel optrekken,
sorteren. De zit
en op de duo
Person. Voor
e jacht-op-de-
ie stoplichten-
sn Vespa voor
e buurt vertelt
te!. 01100-6063
ff
VAN EEN KLEINE EXQUISE DRONK
Reportages uit een
amfibievoertuig
Mies Bouwman gaat
voor YARA-t.v. werken
Kees Brusse in de
rol van Maigret
Hoe prettig te leven
Geen t.v.-reportage
rest van Europa
Spionnen in de
schaduw (slot)
Radio
Televisie
DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 14 MEI 1964
(Advertentie)
lie), VLISSINGEN
volgens
afspraak
Telefoon 01184-326
oor onderdelen
HERO
SPECIAAL
U proeft het meteen: Hero Speciaal
is 'n klasse apart. Fruitzuiver - puur
genieten. Inderdaad 'het van het' voor
de fijnproevers. Kies uw smaak: Jus
d'Orange, Jus d'Ananas, Jus de Grape
fruit, Zwarte bessen, Rode bessen,
Frambozen en Meikersen, Appelsap
(Jus de Pommes), Tomatensap (Jus
de Tomates) cocktail en naturel.
Jus d'Orange, Appelsap en Tomaten
sap ook in voordelige gezinsflessen
(party-bottles).
Julien Peeters van de Vlaamse televisie
wordt door sommigen de Vaticaan-repor-
ter genoemd. Dat komt, vertelde hij, om
dat zo'n onderwerp heel wat studie vergt
en de televisie zich niet kan veroorloven
daar meer mensen op te zetten, zodat
hü toevallig dat etiket op zijn rug ge
plakt kreeg. Peeters is niet alleen favoriet
bij zyn landgenoten, maar geniet ook in
onze contreien grote populariteit.
Hij is in Merksem geboren op 13 ja
nuari 1927 en woonde, toen hij nog heel
klein was, drie jaar in Leuven. Toch voelt
hij zich een zuivere Mechelaar, waar hij
opgroeide. Hij studeerde er oude hu
maniora in het college, waarna hij wijs
begeerte en moderne geschiedenis ging
volgen.
Hierna volgde een periode waaraan l)ij
heel aangename herinneringen heeft be
houden: gedurende vier jaar gaf hij les
aan het college van Ganshoren. Niette
genstaande hij zich daar wel gelukkig
voelde, stonden zijn zinnen toch op een
andere carrière. Hij dacht reeds een hele
tijd aan de journalistiek en kreeg een
kans op het agentschap Belga „Daar heb
ik vooral veel taaisubtiliteiten geleerd,
verklaarde hij, trouwens dat was ook
het geval toen ik daarna omroeper werd,
want de radiovirus had me ook te pak
ken".
„In februari 1958 begon ik als om
roeper bij de Werelddienst, waar ik me
van een micro leerde bedienen. In okto
ber van hetzelfde jaar werd ik overge
heveld naar de nationale omroep, nog
altijd als omroeper. In juni 1959 werd
er een examen voor radio journalist en
commentator uitgeschreven. Ik slaagde
en verhuisde opnieuw naar de Wereld-
dienst. Daar ben ik dan gebleven tot
1 januari 1961. In die periode ligt ook
de Kongolese crisis, waarmee we op de
Werelddienst een ha^de tijd hebben door
gemaakt. Een harde, maar ook een leer
rijke en aangename ftjd. We moesten er
ontelbare uren makeii. maar we wisten
dat we op dat ogenblik een tot dan toe
ongekend aantal luisteraars hadden,
waarvan we ontelbare brieven hebben
gekregen. Het is om die reden dat ik
zeg „een aangename tijd".
Intussen had Peeters ook deelgenomen
aan een examen voor televisiespeciali
satie en op 1 januari ging hij over naar
het scherm, waar hij dan ondertussen de
..Vaticaan-reporter" is geworden. Die
naam heeft hij te danken aan de talrijke
reportages, die hij verzorgde over de
zittingen van het concilie en over de reis
van Z.H. Paus Paulus VI naar het H.
Land. „Daat laatste was een zware brok
werk, zegt hij. In drie dagen tijd hadden
ze er acht en een half uur uitzendingen
op zitten. Daarbij bleven wij in Rome en
moesten dus maar veel raden Ik had
echter het geluk dat ik een tijdje tevoren
een reis had ondernomen door deze stre
ken, zodat de vakantie, die ik daar heb
doorgebracht van heel groot nut is ge
weest bij die reportages".
Julien Peeters is niet alleen bekend als
Vaticaan-reporter, maar ook als nieuws-
presentator. Dat is gewoon werk voor
hem. Maar er zijn ook nog zijn reportages
en documentaire programma's, die niets
met het Vaticaan te maken hebben.
In de rubriek „Problemen van nu"
behandelde hij tiener-problemen, naar
aanleiding van de herrie die ontstaan was
in het Palais des Sports te Parijs bij een
optreden van „twistkoningen". Dit filmpje
lokte Belgische reacties uit tot in het
Belgische parlement en hierop dacht hij
aan een documentaire over de tieners.
In dezelfde reeks „Problemen van
nu" realiseerde hij een programma dat
als de tegenvoeter van het eerste mag
beschouwd worden en dat op het scherm
kwam onder de titel „Oude dag, weldaad
of verschrikking", waarbij een uitvoerig
interview met Kam iel Huysmans te pas
kwam. Binnenkort mogen wij van hem
een reportage verwachten over Egypte.
Onder leiding van Wim lbo gaat
15 mei de première van het caba
retprogramma Waar blijft de
tijd" in het Amsterdamse Tingel
Tangel-theater. Hieraan werken
oudere artiesten mee. Op de foto
v.l.n.r. Silvain Poons, Wim lbo
Henriëtte Davids, Herman Tho-
len, Dora PaulsenBob Scholte,
Joop de Leur en Pierre Collin
SO JAAR TOPKWALITEIT 1914-1964
Tom Pauka en zijn medewerkers van
de afdeling reportages en klankbeelden
bij de VARA-radio hebben een nieuw
plan uitgebroed. Deze zomer zullen zij
een zwerftocht te land en te water ma
ken met een amfibievoertuig. Zij hebben
daarvoor de beschikking over een auto,
waarvan de carrosserie hoog op de wie
len is geplaatst en die in het water
wordt voortgedreven door een schroef.
Dank zij dit vervoermiddel is het hun
straks mogelijk om vrijwel onbereik
bare plaatsen op te zoeken. Achter in de
wagen hebben zij een zendertje, dat -in
verbinding staat met de grote reportage
wagen, welke hen op veilige afstand tij
dens de zwerftochten vergezelt. De afge
lopen weken heeft Tom Pauka reeds en
kele proefritten met dit vreemde vehi
kel gemaakt. Daaruit bleek, dat de auto
zich beter kan verplaatsen in diep wa
ter, dan op de zachte bodem langs de
kusten.
Nadat Mies Bouwman had besloten zich
terug te trekken uit de redactie van het
veelomstreden programma „Zo is het"
van de VARA, vernemen wij dat zij in
het komende seizoen weer op de beeld
buis zal terugkeren. Óok nu gaat zij bij
de VARA-televisie werken, maar het
staat nog niet vast in welk programma,
omdat de planning voor het najaar nog
niet gereed is. Er gaan in Hilversum
geruchten dat Mies Bouwman en haar
echtgenoot, de bekende televisie-regis
seur Leen Timp, binnenkort een reis naar
Amerika gaan maken. Het ligt in de
bedoeling, dat gedurende deze reis het
echtpaar Timp zich niet alleen gaat
oriënteren bij de Amerikaanse tv, maar
tevens een reisverslag zullen samenstel
len, dat in het najaar zal worden ver
toond.
De televisiesectie van de VARA heeft
een contract afgesloten met de Franse
auteur Simenon voor de uitzending van
zes detective-verhalen. De hoofdpersoon
in deze serie is de over de gehele wereld
bekende inspecteur Maigret. Regisseur
Eimert Kruidhof is het gelukt om Kees
Brusse te engageren voor deze titelrol.
Mocht deze serie politieverhalen bij
de kijkers in de smaak vallen, dan be
staat de mogelijkheid om de serie uit te
breiden tot twaalf afleveringen. Het ligt
in de bedoeling van de VARA om met
ingang van dit najaar éénmaal per
maand een thriller van Simenon uit te
zenden. Bij de BBC-t.v. heeft de Mai-
gret-serie een groot succes geboekt.
Voor de AVRO op Hilversum I (402 m)
is er om 20,05 uur een stereofonische uit
zending van het Radio Filharmonisch Or
kest o.l.v. Willem van Otterloo met als
soliste Shura Cherkassky, piano. Om
20.45 uur kunt u luisteren naar het hoor
spel ,.Het dodelijk' dilemma".
De NCRV presenteert om 20.05 uur een
uitzending van de Savoy-opera „Yolan-
the" van Gilbert en Sullivan.
Het KRO-programma brengt van 8.30
tot 11.20 uur een productie van de BBC-
tv van de bekende tragedie „Hamlet
van Shakespeare.
Tweede net. De NCRV zendt om 20.30
uur de filmreportage van de NBC, geti
teld „De kleine vijf" uit. Vervolgens
wordt om 21.15 uur een aflevering ver
toond uit de reeks Engelse televisiefilms
onder de titel „Geheime brigade".
De auteur van de film Hoe prettig te
leven René Clément evenals de hoofd
acteurs Alain Delon en Gino Cervi
waarborgen vanavond om 20.20 uur een
prettige filmavond. Hier is niet René
Clément aan het werk, die het semi-
documentaire genre wil beoefenen zoals
in ,,La Bataille du Rail", „Le Père
Tranquille" of „Les Maudits". Het is
ook niet de aanklagende Clément uit
„Jeux Interdits".
De geschiedenis van Ulysse (Alain De
lon) en Olinto (Gino Cervi) is een sa
tirische komedie over anarchisme-op
zijn-Italiaans. Na zijn legerdienst ge
raakte Ulysse. aangetrokken door de
aanwervingsprèmies, verzeild in de ran
gen van de Italiaanse fascisten. Hij en
zijn vriend krijgen als opdracht de druk
kerij op te sporen waar een anti-fascis
tische aanplakbrief werd gedrukt. Ulys
se ontdekt het huis .Olinto Fossati en Zo
nen", maar hij ontdekt ook de charmante
dochter! De Fossati bedrijven een soort
operette-anarchisme en, gebonden met
de zoete band der liefde voor de dochter
Franca, wordt Ulysse een „verschrikke
lijk" anarchist. Op dit stramien zou een
dramatisch verhaal geweven kunnen wor
den, maar Clément verwerkte het met
veel humor, want in het gezin Tossati is
het „prettig te leven".
Woensdag 20 mei a.s. zal een voetbal
wedstrijd worden gespeeld tussen de
„rest van Europa" en een team, sa
mengesteld uit Scandinavische spelers.
De Deense televisie heeft de aangesloten
Eurovisielanden een rechtstreekse repor
tage aangeboden. Naar verluidt heeft de
J»TS besloten om geen gebruik te ma-
kon van deze aanbieding. De redenen
waarom konden nog niet worden meege
deeld.
55
ZOMER 1958. Ik was (vertelde Arbet-
ti) in Genève om een kleine opdracht
uit te voeren. Daar ontving ik een te
legram van mijn chef, luidende:
VERZOEK GASTON BESPREKING
VOORTZETTEN STOP ZELF ONMID
DELLIJK TERUGKOMEN STOP OOM
CESAR.
Ik wist toen, dat ik een onzer mij
bekende vertrouwensmannen in Zwit
serland de Geneefse affaire moest la
ten uitwerken, omdat mij elders een
belangrijke opdracht wachtte, die geen
uitstel gedoogde. „Belangrijk" en
„geen uitstel" lagen namelijk besloten
in de ondertekening oom César. Ik
trof mijn maatregelen. Ik droeg de
Geneefse zaak over aan „Gaston". Ik
vloog naar de hoofdstad van mijn land.
Ik arriveerde om tien uur. Ik belde
de chef op. Hij zei: Ik verwacht je;
kom direct naar mij toe. Zijn stem
klonk ernstig.
Mijn chef stak onmiddellijk van
van wal. De zaak (zei hij) is uiterst
belangrijk. Het geval ligt moeilijk-
Wij verdenken 'n man van hoge rang,
een ambtenaar van een onzer bond
genoten, van hoogst bedenkelijke
contacten. Het is vermoedelijk een
geval van chantage, van politieke
chantage. Tot voor kort gold de man
als een toonbeeld van fatsoen en
plichtsbesef, als een trouw dienaar
van zijn land. De laatste maanden
echter is er reden om te twijfelen
aan zijn houding. Wij hebben een
diepgaand onderzoek ingesteld naar
zijn verleden. Er kwam aan het licht
dat hij in de oorlog betrokken is
geweest in verwikkelingen, die niet
verkwikkelijk waren. Onmiddellijk
na de oorlog kwam de zaak niet aan
het licht.
Onmiddellijk na de oorlog kwam de
zaak niet aan het licht. Blijkbaar is
het geval later bekend geworden aan
een groepje mannen, die ik zal be
stempelen als documentenhandelaren.
Zij hebben de ambtenaar benaderd en
hem de man is geen krachtfiguur
gedreigd met openbaarmaking van
alles, tenzij hij enige wensen van hen
vervulde. Die wensen waren de ge
bruikelijke: onthulling van ambtelijke
geheimen, levering van papieren en
wat dies meer zij.
De man in kwestie verdient natuur
lijk oneervol ontslag en eventueel een
fikse straf. Toch hebben wij zijn re
gering niet verwittigd van een en an
der, omdat voor ons het oprollen van
die documentenbende heel wat belang
rijker is dan de val van die ambte
naar. Jouw taak, Arbetti, is het om
de bende op te blazen. Ik raad je aan
om die ambtenaar (en mijn chef
noemde een naam, die een goede klank
had in de kring der Verenigde Na
ties) op te zoeken en uit hem te per
sen wat je maar kunt. De man, dat
is gebleken, wijkt voor bedreigingen.
Het is natuurlijk voor hem niet pret
tig om nogmaals gemangeld te wor
den, maar de zaak is in dit hoogst
ernstige geval veel belangrijker dan
de man. Begrepen?
Ik reisde de volgende dag naar de
stad (Neen. zei Arbetti, toen ik hem
vroeg, welke stad, neen, in dit geval
noem ik de stad niet!), waar „de
man" woonde. Ik begaf mij naar zijn
woning. Ik liet mij aandienen. Hij ont
ving mij beleefd, doch koeltjes. Ik
nam mijn toevlucht tot de directe
methode. Ik zei, wat mijn vak was en
met welk doel ik bij hem was geko
men. Ik vertelde hem, dat wij het
een en ander van zijn eigenaardige
gedragingen wisten. Ik sommeerde
hem. mij alles te vertellen. Zou hij
dit niet doen, ja, dan..
De man poogde een kort ogenblik
te schermen en de onschuldige te
spelen. Hij was een slecht acteur. Ik
zei: Heel goed. U weigert medewer
king. Dan ga ik onmiddellijk naar uw
hoogste chef, de minister. Ik heb alle
introducties. Toen ging de man door
de knieën. Hij vertelde. Het was een
lang, weinig verheffend, soms zelfs laf
verhaal. Ik volsta met je te zeggen,
dat het belangrijkste voor mij was: Den
Haag centrum van activiteit van de
groep, naam van de leider Pietro Del-
lunzia.
Ik nam afscheid. Demonstratief wei
gerde ik de hand van de man. Ik zei:
In uw plaats zou ik een maandje met
ziekteverlof gaan. Die Dellunzia kan
gevaarlijk worden, als hij hoort, dat u
loslippig bent geweest. Misschien moet
ik hem dat wel laten weten. De zaak
is voor mij belangrijker dan uw rust.
De man werd bleek om de neus en liet
zich imponeren. Twee dagen later
hoorde ik, dat hij inderdaad ziektever
lof had gekregen.
Ik had hem een buisje kalme
rende middelen willen sturen, doch be
heerste mijn neiging tot ironie.
Ik ging naar Den Haag. Ik had tele
fonisch toestemming gevraagd om de
Nederlandse in
stanties om assi
stentie te verzoe
ken. Ik kreeg die
toestemming met
de toevoeging zo
weinig mogelijk. In
Den Haag zocht ik
een onzer vertrouwensmannen op. Ik zei
bem, informaties in te winnen betref
fende de verblijfplaats van Pietro Del
lunzia en verdere bijzonderheden om
trent deze man te verzamelen. Mijn
naam mocht niet genoemd worden.
Gooi het bij de politie maar op ille
gale grensoverschrijding, zei ik. Twee
dagen later kreeg ik de gevraagde in
lichtingen.
Ik bekeek de gegevens. Dellunzia
woonde in de Riouwstraat, samen met
een helper, Albert Parago. Papieren
in orde. Gedrag in huis correct. Des
avonds veel weg. Vertoefde dan in de
regel in een der cafés op het Buiten
hof. Veel gezien in gezelschap van een
jonge vrouw (ruim dertig jaar), Bel-
gisehe van geboorte, sedert 1949 in
Den Haag woonachtig. Deze jonge
vrouw bezat een poedel, zodat zij ge
makkelijk te herkennen'was. Zij stond
bij de politie gunstig bekend. Politie
ke betrouwbaarheid in orde. Naam:
Marie-Josée Delabarre. Andere vaste
contacten van Dellunzia en Parago
niet bekend. Wel losse kennissen, kof
fiehuisbekenden, „klein gewas" (zoals
mijn vertrouwensman hen bestempel
de).
Drie avonden bracht ik zoek in de
cafés op het Buitenhof. Op twee van
die drie avonden zag ik het drietal
op de terrasjes of binnen zitten. Del
lunzia maakte een nette indruk. Para
go was minder gunstig. Marie-Josée
was aantrekkelijk en levendig. Ik over
woog: Wat te doen? Ik zond mijn ver-
trouwensman naar de chef met een
kort rapport. Daags nadien ontving ik
een telegram, luidende:
Aandelen Belgische maatschappij stij
gende stop adviseer koers nauwlettend
volgen stop morgen nader bericht
stop oom César.
Ik wist toen, dat ik de Belgische
vrouw niet uit het oog mocht verlie
zen, dat mijn chef omtrent haar bij
zonderheden wist en dat ik de volgen
de dag nadere instructies zou krijgen.
Die avond ging ik weer naar het
Buitenhof. Ik zette mij in de buurt
van het drietal aan een tafeltje. De
hond, een dartele poedel, gaf mij de
gewenste aanleiding om een gesprek te
beginnen. Dellunzia en Parago waren
beleefd, doch terughoudend. Marie-Jo
sée deed een beetje uitdagend. Ik
maakte haar een conpliment over
de poedeL Ik maakte voorts een af
spraak met het drietal voor de vol
gende avond. Het is immers prettig,
weer eens echt Frans te kunnen spre
ken, zei ik tot Marie-Josée. Zij be
aamde dit van harte.
De volgende ochtend kwam mijn
vertrouwensman bij mij. Hij gaf mij
een briefje van de chef. Op het eer
ste gezicht was het
een gezellig brief
je van een oom
aan een neef. Daar
ik de situatie ken
den, begreep ik er
uit, dat de chef die
middag zelf in
Den Haag zou arriveren en dat ik
moest zorgen, Marie-Josée des avonds
zo lang mogelijk bezig en in mijn
buurt te houden.
Des avonds ontmoette ik het drie
tal. Na korte tijd vertrok Dellunzia.
Een conférence rouge, zei hij. Liefde
of politiek? vroeg ik. Gaan wel eens
samen, zei Dellunzia. Het was tien uur.
Marie-Josée was opgewekt. Het ge
sprek vlotte bijzonder. Vóór wij het be
seften, was het sluitingstijd. Wij ver
lieten het café. Bij de uitgang stond
mijn vertrouwensman. Hij zei tamelijk
luid: Arbetti, de chef is in de buurt.
Hij verwacht je onmiddellijk. Ik zei:
Een ogenblik, dan ga ik mee.
Marie-Josée vroeg: Zo'n haast? Ik
zei: Ja, ik moet een bevel opvol
gen. O-la-la, zei ze. Ze greep in haar
tasje- Aaide haar poedel. Vatte het
dier bij de halsband. Een schelle fluit
toon klonk. De poedel rende weg.
Ondeugende hond!" riep Marie-Jo
sée. Ergens op het Buitenhof vloek
te iemand luid. Marie-Josée keek op.
In haar blik lag iets van verrassing
en onrust. Ik hield haar, conform mijn
instructie, aan de praat. Parago ech
ter had haast om weg te gaan en zei
dat ook.
Iemand kwam naderbij. Hij had de
poedel aan de halsband. Het was de
chef. Is dit uw hond, madame Du-
pré? vroeg hij. Marie-Josée antwoord
de: Ja, dank u. De chef nam haar ter
zijde. Hij sprak heel kort met haar.
Ik hoorde Marie-Josée mompelen:
Goed, zoals u wilt. Toen verdween zij
met Parago en haar poedel in de rich
ting van de Lange Vijverberg.
De chef riep een taxi. Wij reden
naar Scheveningen. Wij zetten ons in
een hoek van een der bars. Heren
(zei de chef), onze opdracht is ge
slaagd. En hij toonde ons een meta
len kokertje. Dat heb ik (vertelde hij)
van de halsband van de poedel ge
nomen. Met een clips bevestigd. De
zaak was eenvoudig, Arbetti, toen ik
jouw informatie eenmaal had. Een
Belgische vrouw met een poedel, dat
zette mij aan het denken. In 1945 kort
na de wapenstilstand, was er ook een
jonge Belgische vrouw. Zij opereerde
met een andere hond, 'n Groenendaler.
Ik wist spoedig, dat Marie-Josée De
labarre en die vrouw uit 1945 zij
heette toen Dupré dezelfde waren.
Ik besloot te handelen. Ik liet Dellun
zia weten, dat jij „verdacht" was en
met de politie samenwerkte. Daarom
ging hij vanavond vroeger weg. Hij
bleef echter in de buurt van het café.
Ik was ook in de buurt. Ik wachtte op
de „honden-truc". Ik instrueerde onze
vertrouwensman. Daarom zei hij luid,
zodat Marie-Josée het kon horen, ,,dat
de chef in de buurt was en jou on
middellijk verwachtte". Toen Marie-
Josée die woorden hoorde, gaf ze een
teken, in dit geval een zwaai met haar
arm. Zij bevestigde het kokertje met
twee micro-foto's aan de halsband van
de poedel. Zij wist, dat Dellunzia een
fluittoon zou geven, waarop de poe
del was afgericht. De hond snelde
weg met de kostbare foto's- Stellig
zou Dellunzia ze in veiligheid hebben
gebracht, als ik niet in de buurt was
geweest. Ik ving de hond hij beet
me bijna! en ik maakte mij mees
ter van het kokertje. Toen Dellunzia
dat zag, vloekte hij luid. Dat hoorden
de heren. Nu, ik verzeker u, dat die
Dellunzia niet ver is gekomen. Ik had
ervoor gezorgd, dat iemand de Neder
landse autoriteiten wees op de ante
cedenten van die schooier. Hij is nu
wel opgepakt. Parago gaat in dit ge
val vrij uit. Hij heeft wel eens lelijke
dingen gedaan in het leven, doch van
die documentenzwendel wist hij niets.
Hij was lijfwacht en „sterke hand"
van Dellunzia. Ja, heren, zo lag het
geval.
Toen Arbetti zweeg, zei ik: Je ver
geet het belangrijkste. Wat gebeurde
er met Marie-Josée?
Begrijp je dat niet? zei Arbetti.
Maar ik heb je toch gezegd, dat de
chef met haar een kort gesprek had?
Ja, dat heb je verteld. En..?
Man (zei Arbetti), hij wist, dat zij
het denkende deel van die bende was.
Hij wist ook, dat zij heel kwetsbaar
was. En hij zei: U bezorgt mij alle
gegevens, die ik wens, anders.. Marie-
Josée was intelligent genoeg om te
begrijpen, dat mijn chef niet schertste
of blufte. Daarom stemde zij toe.
„Goed, zoals u wilt" waren haar slot
woorden. Jij (zei Arbetti tot mij)
vindt natuurlijk, dat we haar hadden
moeten laten arresteren. Doch je
miskent onze stelregel: De zaak is
belangrijker dan de mens in gevallen
als dat van „De Dartele Poedel".
Een vrije Marie-Josée was voor ons
als inlichtingenbron veel waardevoller
dan een Marie-Josée achter de tralies.
En die ambtenaar, Arbetti?
Die keerde niet terug van ziektever
lof. Ik had, op last van mijn chef,
een tweede gesprek met hem in zijn
vakantieverblijf. Ik zei een paar har
de dingen. Een week later diende hij
een aanvraag in om eervol ontslag.
Zijn regering willigde die aanvraag
in. Hij kreeg een ridderorde als af-
afscheidsgeschenk.
NIVANO
(Nadruk verboden)
Meen 'niet dat de waarlijk be
langrijke dingen alleen gebeuren in
de steden waar, zoals nu weer in
Den Haag, lieden met klinkende
namen en met goudbestikte petten
op de zorgenvolle hoofden confe
renties houden. Laat ons niet uit
het oog verliezen dat zich schier
onopgemerkt dingen voordoen die
toch wel tot de Tekenen des Tijds
gerekend mogen worden.
U voelt al wel dat ik aan Johnny
Halliday denk. Juist, Johnny is. in
weerwil van zijn naam, als dienst
plichtige in het Franse leger op
genomen. Een simpel feitje, zal
iemand zeggen die geen oog voor
die dingen heeft. Maar voel de
tragiek even aan: Johnny was een
wereldberoemd twistfenomeen, die
miljoenen fervente aanhangers tel
de. En nu is hij een naamloos sol
daat, in een pak zoals honderd
duizenden anderen dragen. En hij,
die stampvolle zalen tot hysterie
bracht en met een publiek van
duizenden tieners kon doen wat hij
wilde (en het ook deed), die staat
nu stram in de houding voor een
of andere jongeman die toevallig
een jaar eerder in dienst gekomen
is en die enkele strepen op zijn
mouwen heeft. Want zo gaat het
in het leger: twistheld is daar geen
rang. En korporaal wel. Die korpo
raal mag dan enige tijd geleden
nog deel uitgemaakt hebben van
het publiek in zo'n zaal waar
Johnny optrad, hij mag hem hees
toegejuicht hebben, geslagen en
gedrongen om Johnny's handteke
ning te bemachtigen en 's avonds
heeft hij misschien gezwijmeld voor
de tientallen foto's van zijn held
Johnn\f die de wanden van zijn
slaapkamer bedekten, maar nü is
hij korporaal en Johnny soldaat.
Tot zo ver zou er ook niets bij
zonders aan de hand zijn. Ik zou
er hier geen woord aan verspillen.
Maar ik las ergens hoe het verder
ging: de korporaal, zo berichtte een
krant die een speciale verslaggever
naar Johnny's legerplaats gestuurd
had, kreeg tranen in de ogen toen
soldaat Halliday voor het eerst voor
hem salueerde.
Kijk, dat is nu wat ik bedoelde
met het Teken des Tijds. Johnny
Horizontaal:
1. uitgedorste halmen plezier 2.
jongensnaam 3. ternauwernSod 4.
vernis tijdperk 5. grote bijl
ik (Latijn) 6. voor (in samenstellin
gen) kunstprodukt 7. pook 8. re
gister 9. metselspecie deel van
Brabant.
Vertikaal:
1. dierenverblijf wandelplaats 2.
bloeiwijze 3. bouwland 4. boom
vaartuig 5. plaats in Gelderland
krantenjongen 6. schrijver van grie
zelverhalen ivoor 7. orde 8. be
dorven 9. ambtsgewaad paar.
'I3)S
aSoi '6 10J '8 I33a.i d(a aod 9
03(B ada 'Q ure uqo 'f> Ja>i
-rte '8 ZBB Z V®"3 IE1S T 't»A
'laad
3ITE21 '6 TOI "8 185(04 'i sps
aud '9 oSa sjjb 'g era 5(bi
jaduiB -g oa( z t^d oj;s t -joh
:Sinssoido
Zonde van de moeite.
De TV Is nog steeds waardeloos!
moet stram staan en salueren voor
een vroegere fan; daar is niets aan
te doen, zo luiden de voorschriften.
Maar de. tijden zijn wèl veranderd-
De korporaal zwelgt niet meer,
zoals in de onbeschaafde tijden
toen wij ons nog vermeiden in
militarisme, in machtswellust. Hij
buldert Johnny niet toe. Hij rea
geert de jaloezie, die hij vroeger
wellicht gevoeld heeft omdat niet
hij maar Johnny de Grote Held
was, niet af door het gewezen idool
te vernederen. Neen, hij accepteert
Johnny's disciplinaire groet met
tranen in de ogen.
En het is goed dat er kranten
zijn die daarover nauwgezet be
richten.
PRAET-MAECKER
HLOSOFIE
Kroestjev heeft onlangs een bezoek
aan Egypte gebracht en daar onder
meer de pyramiden bezichtigd. Nikita
was zo welwillend om de spot te
drijven met de Russische manie om
uitvindingen voor zich op te eisen.
„Wij geven graag toe, dat de Egypte-
naren de pyramiden het eerst hadden,*'
zei hij, „maar wij bereikten het eerst
de kosmos, terwijl de Egyptenaren
nog op de aarde staan." Een atleet,
die als attractie voor Kroestjev in
recordtempo de pyramide van Cheops
moest beklimmen, hoorde dat en zei
beleefd: „Wij staan inderdaad op de
grond, maar dan ook met beide
benen."
ORTHODOX
Meppel praat opgewonden na over
een incident dat zich in de Ned. her
vormde kerk aldaar heeft voorgedaan.
De predikant, ds. G. van Estrik uit
Genemuiden, weigerde het huwelijk
van een jong paartje in te zegenen,
omdat hjj onder de aanwezigen in het
gebouw een vrouwelijke ouderling had
opgemerkt. Volgens de predikant is
het ambt van ouderling volgens de
H. Schrift alleen gereserveerd voor
mannen. Hij wenste dan ook niet in
on-evangelische situaties een huwelijk
in te zegenen. Het feest ging eenvou
dig niet door. Bruid en bruidegom
hebben toen maar van een kerkelijke
inzegening afgezien.
DE ZIEKTE VAN ONZEN BISSCHOP
14 Mei 1914 Met leedwezen ver
nemen wij, dat de ongesteldheid, wel
ke onzen beminden Bisschop Z.D.H.
Mgr. Petrus Leijten sinds langen tijd
heeft aangegrepen, niet wijkt.
Uit voorzorg is daarom aan Z.D.H.
hedenmorgen door de H.E. heer Ple
baan A. Schellekens het H. Oliesel
toegediend. Direkt stervensgevaar is
er niet; Monseigneur heeft hedenmor
gen nog de H. Mis opgedragen.
Onze Bisschop geeft ook in dit op
zicht wederom een voorbeeld, dat men
het H. Oliesel, zoo mogelijk, ontvange
bij volle verstand, in kalme overgave 1
aan den H. Wil Gods en niet op het
allerlaatste oogenblik.
Donderdag 14 mei
HILVERSUM I 402 m
AVRO: 12,00 Licht ens. en zangsol. 12,30
Land- en tuinb.meded. 12,33 Uit het be
drijfsleven, lez. 12,40 Licht ens. en zang
sol. 13,00 Nws. 13,15 Meded., event, act.
of gram. 13,25 Beursber. 13,30 Licht ens.
met zangsol 14,00 Stereofonische uitz.:
sopraan en piano, moderne liederen 14,30
Hou je aan je woord, een progr. vol
speelse invallen en literaire spitsvondig
heden (herh. van 12 mei jl.) 15,10 Oude
gram. 15,30 Stereofonische uitz.: Piano
a quatre mains: klass. en moderne muz.
16,00 Voordracht 16,20 Lichte gram. 17,00
V.d. jeugd 17,55 Gespr. brief 18,00 Nws.
18,15 Event, act. 18,20 Uitz. van de PvdA.
Partijdig, een progr. van de PvdA, waar
in iedere luisteraar wel ongeveer wee!
wat hij waagt met presentator Theo Eerd
mans 18,30 Licht ork en zangsol. 19,00
V.d. kleuters 19,05 Sportparade 19.30
Dansorkest en zangsol. 20.00 Nws. 20.05
Stereofonische uitz.: Pianosoliste met
Radiofilharm. ork„ klass. muz. 20.45 Het
dodelijk dilemma, hoorspel 22,30 Nws, en
meded. 22,40 Act. 23,05 Nwe. gram. 23,55-
24,00 Nws
HILVERSUM II 298 m
KRO: 12,30 Land-en tuinb.meded. 12,33
Deze week, act kroniek 13,00 Nws. 13,15
Klass. gram. 13,45 V.d. vrouw NCRV.
14.15 Marsmuz. (gr.) 14,35 Lichte orkest-
muz. (gr.) 14,45 Pianorec., klass. muz.
14,55 Klass. gram. 15,35 NCRV-vocaai
ens., oude en moderne liederen 16,00 Le
ven naar Pinksteren, godsd. uitz. 16,30
Viool, fluit en piano, klass. en moderne
muz 17,00 V.d. jeugd 17,20 Lichte gram.
17,30 Schoolzang 17,45 Metropole-ork. 18,15
Sportrubr. 18,30 Licht instr. kwintet 18,50
Sociaal perspectief, lez. 19,00 Nws. en
weerpraatje 19,10 Op de man af, praatje
19,15 Mannenkoor, geest, liederen 19,30
Radiokrant 19,50 Licht instr. trio 20.05
Yolanthe, savoy-opera (opn.) 22.00 Kerk
orgelconcert 22.30 Nws. en SOS-ber. 22,40
Avondoverd. 22.55 Boekbespreking 23.00
Rondom het.kind, pedagogische etherleer
gang 23,30 Operamuz. (gr.) 23,55-24,00
Nieuws.
BRUSSEL VLAAMS 324 m
12,00 Nws. 12.03 Gram. 12,15 Lichte
muz (om 12,25 Weerber.) 12,50 Beursber.
en progr.-overz. 13,00 Nws. 13,20 Ka-
mermuz. 14,00 Nws. 14,03 Schoolradio
(Om 15,00 Nws.) 15,45 En ook voor u!
16,00 Nws. 16.03 Beursber. 16.09 Franse
les 16,24 Liederen 16,55 Gram. 17.00 Nws,
17,15 V.d. kind. 17,50 Amus.muz. 18,00
Nws. 18,03 V.d sold. 18,28 Paardesport-
ber. 18,30 Klass. muz. 19.00 Nws. en ra
diokroniek 19,40 Gram. 19,50 Vrije poli-
tieke tribune 20,00 Moderne en klass.
muz. 21,30 Instr. muz. 22,00 Nws. 22,15
Israëlische godsd. uitz. 22,45 De zeven
kunsten 23,00 Nws. 23,05 Opera- en bel-
cantoconc. 23,55-24,00 Nws.
BRUSSEL FRANS 484 m
12,03 Gevar muz. en act. 14,03 Gevar.
progr. 16,08 Kamermuz. 17,00 Nws. 17,55
Gram. 18,03 V.d. sold. 18,30 Lichte muz.
19,30 Nws. 20.00 Chansons 20,30 Opera
muz. 20,53 Hoorspel 22,00 Wereldnws.
22,05 Hoorspel (verv.) 22,40 Pianomuz.
22,55 Nws.
Vrijdag 15 mei
HILVERSUM I 402 m
VARA: 7,00 Nws. 7,10 Ochtendgym.
7,20 Soc. strijdlied 7,23 Lichte gram (Om
ca. 7,30 V. d. voorpagina) 8,00 Nws
en soc. strijdlied 8,18 Lichte gram. 8,50
Ochtendgym. v. d. vrouw 9,00 Te land en
te water, informatief progr. voor weg- en
watergebruikers 9,35 Waterst. VPRO:
9,40 Morgenwijd. VARA: 10,00 School
radio 10,20 Cello en piano, moderne muz.
10.45 V.d. kleuters 11,00 V.d vrouw 11,40
Lichte gram.
HILVERSUM II 298 m
NCRV: 7,00 Nws. 7.10 Dagopening 7,20
Moderne gram. 7,45 Radiokrant 8,00
Nws. 8,15 Lichte gram. 8,30 Trektocht
door Europa (gr.) 9.00 V.d. zieken 9,35
Klass. orkestmuz. (gr.) 10,30 Leven naar
Pinksteren, godsd. uitz. 11,00 Klass ka
mermuz. (gr.) 11,15 V. oudere luisteraars.
Donderdag 14 mei
KRO: 15.00 V.d. vrouw 15.45 Pauze
16,00-16.15 V.d. kind. 19,30 De Flintstones,
tekenfilm (dl. 28) NTS: 20.00 Jour
naal KRO: 20,20 Act. NTS: 20.30
Hamlet at Elsinore, tragedie 23,20-23,25
Journaal.
Tweede net (kanaal 27) NCRV: 20.30
De kleine vijf. een filmrep. van de NBC
21,15-22,05 Geheime brigade, speelfilm.
FRANS BELGIë: 15.05 Schooltelevisie
18.30 Berichten 18.33 V.d .kleuters 19,00
De socialistische gedachte 19,30 Teken
films 19.40 Janique Aimée, tv-feuill. 20.00
Journaal 20.30 Les Fraises Sauvages,
speelfilm 22.00 Le carroussel aux Images
nieuwe films 22,30 Nws.
VLAAMS BELGIë: 19,00 Gastprogram-
ma: Het vrije woord: Lekenmoraal en
-filosofie 19,30 Tekenfilms voor jong en
oud: De Flintstones: 29. Pathologische ge
spletenheid 19,55 Sport 20,00 Nws. 20,20
Rapsody, een muz. lenteshow 21.10 V. d
vrouw 21.35 Veilig verkeer! 21.40 Première
progr. met filmnws. en fragm. uit owe
films 22,25 Medium 22,35 Nws.