WAAR BLIJFT DE TIJD? VOOR LIEFHEBBERS Hetfo Het geval van de dartele poedel 50 Programma's radio en t.v. Vlaamse t v.-reporter Julien Peeters ook bij ons geliefd WMÊÊÊÊÊmm Voor liet Vlaamse scherm TRAAN wr Opa's krant 9 >a het eerst de snsvlug dragen t élan van een Je Schot. Want zo zuinig is hij aatje heeft hij /oor wesp is!), nel optrekken, sorteren. De zit en op de duo Person. Voor e jacht-op-de- ie stoplichten- sn Vespa voor e buurt vertelt te!. 01100-6063 ff VAN EEN KLEINE EXQUISE DRONK Reportages uit een amfibievoertuig Mies Bouwman gaat voor YARA-t.v. werken Kees Brusse in de rol van Maigret Hoe prettig te leven Geen t.v.-reportage rest van Europa Spionnen in de schaduw (slot) Radio Televisie DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 14 MEI 1964 (Advertentie) lie), VLISSINGEN volgens afspraak Telefoon 01184-326 oor onderdelen HERO SPECIAAL U proeft het meteen: Hero Speciaal is 'n klasse apart. Fruitzuiver - puur genieten. Inderdaad 'het van het' voor de fijnproevers. Kies uw smaak: Jus d'Orange, Jus d'Ananas, Jus de Grape fruit, Zwarte bessen, Rode bessen, Frambozen en Meikersen, Appelsap (Jus de Pommes), Tomatensap (Jus de Tomates) cocktail en naturel. Jus d'Orange, Appelsap en Tomaten sap ook in voordelige gezinsflessen (party-bottles). Julien Peeters van de Vlaamse televisie wordt door sommigen de Vaticaan-repor- ter genoemd. Dat komt, vertelde hij, om dat zo'n onderwerp heel wat studie vergt en de televisie zich niet kan veroorloven daar meer mensen op te zetten, zodat hü toevallig dat etiket op zijn rug ge plakt kreeg. Peeters is niet alleen favoriet bij zyn landgenoten, maar geniet ook in onze contreien grote populariteit. Hij is in Merksem geboren op 13 ja nuari 1927 en woonde, toen hij nog heel klein was, drie jaar in Leuven. Toch voelt hij zich een zuivere Mechelaar, waar hij opgroeide. Hij studeerde er oude hu maniora in het college, waarna hij wijs begeerte en moderne geschiedenis ging volgen. Hierna volgde een periode waaraan l)ij heel aangename herinneringen heeft be houden: gedurende vier jaar gaf hij les aan het college van Ganshoren. Niette genstaande hij zich daar wel gelukkig voelde, stonden zijn zinnen toch op een andere carrière. Hij dacht reeds een hele tijd aan de journalistiek en kreeg een kans op het agentschap Belga „Daar heb ik vooral veel taaisubtiliteiten geleerd, verklaarde hij, trouwens dat was ook het geval toen ik daarna omroeper werd, want de radiovirus had me ook te pak ken". „In februari 1958 begon ik als om roeper bij de Werelddienst, waar ik me van een micro leerde bedienen. In okto ber van hetzelfde jaar werd ik overge heveld naar de nationale omroep, nog altijd als omroeper. In juni 1959 werd er een examen voor radio journalist en commentator uitgeschreven. Ik slaagde en verhuisde opnieuw naar de Wereld- dienst. Daar ben ik dan gebleven tot 1 januari 1961. In die periode ligt ook de Kongolese crisis, waarmee we op de Werelddienst een ha^de tijd hebben door gemaakt. Een harde, maar ook een leer rijke en aangename ftjd. We moesten er ontelbare uren makeii. maar we wisten dat we op dat ogenblik een tot dan toe ongekend aantal luisteraars hadden, waarvan we ontelbare brieven hebben gekregen. Het is om die reden dat ik zeg „een aangename tijd". Intussen had Peeters ook deelgenomen aan een examen voor televisiespeciali satie en op 1 januari ging hij over naar het scherm, waar hij dan ondertussen de ..Vaticaan-reporter" is geworden. Die naam heeft hij te danken aan de talrijke reportages, die hij verzorgde over de zittingen van het concilie en over de reis van Z.H. Paus Paulus VI naar het H. Land. „Daat laatste was een zware brok werk, zegt hij. In drie dagen tijd hadden ze er acht en een half uur uitzendingen op zitten. Daarbij bleven wij in Rome en moesten dus maar veel raden Ik had echter het geluk dat ik een tijdje tevoren een reis had ondernomen door deze stre ken, zodat de vakantie, die ik daar heb doorgebracht van heel groot nut is ge weest bij die reportages". Julien Peeters is niet alleen bekend als Vaticaan-reporter, maar ook als nieuws- presentator. Dat is gewoon werk voor hem. Maar er zijn ook nog zijn reportages en documentaire programma's, die niets met het Vaticaan te maken hebben. In de rubriek „Problemen van nu" behandelde hij tiener-problemen, naar aanleiding van de herrie die ontstaan was in het Palais des Sports te Parijs bij een optreden van „twistkoningen". Dit filmpje lokte Belgische reacties uit tot in het Belgische parlement en hierop dacht hij aan een documentaire over de tieners. In dezelfde reeks „Problemen van nu" realiseerde hij een programma dat als de tegenvoeter van het eerste mag beschouwd worden en dat op het scherm kwam onder de titel „Oude dag, weldaad of verschrikking", waarbij een uitvoerig interview met Kam iel Huysmans te pas kwam. Binnenkort mogen wij van hem een reportage verwachten over Egypte. Onder leiding van Wim lbo gaat 15 mei de première van het caba retprogramma Waar blijft de tijd" in het Amsterdamse Tingel Tangel-theater. Hieraan werken oudere artiesten mee. Op de foto v.l.n.r. Silvain Poons, Wim lbo Henriëtte Davids, Herman Tho- len, Dora PaulsenBob Scholte, Joop de Leur en Pierre Collin SO JAAR TOPKWALITEIT 1914-1964 Tom Pauka en zijn medewerkers van de afdeling reportages en klankbeelden bij de VARA-radio hebben een nieuw plan uitgebroed. Deze zomer zullen zij een zwerftocht te land en te water ma ken met een amfibievoertuig. Zij hebben daarvoor de beschikking over een auto, waarvan de carrosserie hoog op de wie len is geplaatst en die in het water wordt voortgedreven door een schroef. Dank zij dit vervoermiddel is het hun straks mogelijk om vrijwel onbereik bare plaatsen op te zoeken. Achter in de wagen hebben zij een zendertje, dat -in verbinding staat met de grote reportage wagen, welke hen op veilige afstand tij dens de zwerftochten vergezelt. De afge lopen weken heeft Tom Pauka reeds en kele proefritten met dit vreemde vehi kel gemaakt. Daaruit bleek, dat de auto zich beter kan verplaatsen in diep wa ter, dan op de zachte bodem langs de kusten. Nadat Mies Bouwman had besloten zich terug te trekken uit de redactie van het veelomstreden programma „Zo is het" van de VARA, vernemen wij dat zij in het komende seizoen weer op de beeld buis zal terugkeren. Óok nu gaat zij bij de VARA-televisie werken, maar het staat nog niet vast in welk programma, omdat de planning voor het najaar nog niet gereed is. Er gaan in Hilversum geruchten dat Mies Bouwman en haar echtgenoot, de bekende televisie-regis seur Leen Timp, binnenkort een reis naar Amerika gaan maken. Het ligt in de bedoeling, dat gedurende deze reis het echtpaar Timp zich niet alleen gaat oriënteren bij de Amerikaanse tv, maar tevens een reisverslag zullen samenstel len, dat in het najaar zal worden ver toond. De televisiesectie van de VARA heeft een contract afgesloten met de Franse auteur Simenon voor de uitzending van zes detective-verhalen. De hoofdpersoon in deze serie is de over de gehele wereld bekende inspecteur Maigret. Regisseur Eimert Kruidhof is het gelukt om Kees Brusse te engageren voor deze titelrol. Mocht deze serie politieverhalen bij de kijkers in de smaak vallen, dan be staat de mogelijkheid om de serie uit te breiden tot twaalf afleveringen. Het ligt in de bedoeling van de VARA om met ingang van dit najaar éénmaal per maand een thriller van Simenon uit te zenden. Bij de BBC-t.v. heeft de Mai- gret-serie een groot succes geboekt. Voor de AVRO op Hilversum I (402 m) is er om 20,05 uur een stereofonische uit zending van het Radio Filharmonisch Or kest o.l.v. Willem van Otterloo met als soliste Shura Cherkassky, piano. Om 20.45 uur kunt u luisteren naar het hoor spel ,.Het dodelijk' dilemma". De NCRV presenteert om 20.05 uur een uitzending van de Savoy-opera „Yolan- the" van Gilbert en Sullivan. Het KRO-programma brengt van 8.30 tot 11.20 uur een productie van de BBC- tv van de bekende tragedie „Hamlet van Shakespeare. Tweede net. De NCRV zendt om 20.30 uur de filmreportage van de NBC, geti teld „De kleine vijf" uit. Vervolgens wordt om 21.15 uur een aflevering ver toond uit de reeks Engelse televisiefilms onder de titel „Geheime brigade". De auteur van de film Hoe prettig te leven René Clément evenals de hoofd acteurs Alain Delon en Gino Cervi waarborgen vanavond om 20.20 uur een prettige filmavond. Hier is niet René Clément aan het werk, die het semi- documentaire genre wil beoefenen zoals in ,,La Bataille du Rail", „Le Père Tranquille" of „Les Maudits". Het is ook niet de aanklagende Clément uit „Jeux Interdits". De geschiedenis van Ulysse (Alain De lon) en Olinto (Gino Cervi) is een sa tirische komedie over anarchisme-op zijn-Italiaans. Na zijn legerdienst ge raakte Ulysse. aangetrokken door de aanwervingsprèmies, verzeild in de ran gen van de Italiaanse fascisten. Hij en zijn vriend krijgen als opdracht de druk kerij op te sporen waar een anti-fascis tische aanplakbrief werd gedrukt. Ulys se ontdekt het huis .Olinto Fossati en Zo nen", maar hij ontdekt ook de charmante dochter! De Fossati bedrijven een soort operette-anarchisme en, gebonden met de zoete band der liefde voor de dochter Franca, wordt Ulysse een „verschrikke lijk" anarchist. Op dit stramien zou een dramatisch verhaal geweven kunnen wor den, maar Clément verwerkte het met veel humor, want in het gezin Tossati is het „prettig te leven". Woensdag 20 mei a.s. zal een voetbal wedstrijd worden gespeeld tussen de „rest van Europa" en een team, sa mengesteld uit Scandinavische spelers. De Deense televisie heeft de aangesloten Eurovisielanden een rechtstreekse repor tage aangeboden. Naar verluidt heeft de J»TS besloten om geen gebruik te ma- kon van deze aanbieding. De redenen waarom konden nog niet worden meege deeld. 55 ZOMER 1958. Ik was (vertelde Arbet- ti) in Genève om een kleine opdracht uit te voeren. Daar ontving ik een te legram van mijn chef, luidende: VERZOEK GASTON BESPREKING VOORTZETTEN STOP ZELF ONMID DELLIJK TERUGKOMEN STOP OOM CESAR. Ik wist toen, dat ik een onzer mij bekende vertrouwensmannen in Zwit serland de Geneefse affaire moest la ten uitwerken, omdat mij elders een belangrijke opdracht wachtte, die geen uitstel gedoogde. „Belangrijk" en „geen uitstel" lagen namelijk besloten in de ondertekening oom César. Ik trof mijn maatregelen. Ik droeg de Geneefse zaak over aan „Gaston". Ik vloog naar de hoofdstad van mijn land. Ik arriveerde om tien uur. Ik belde de chef op. Hij zei: Ik verwacht je; kom direct naar mij toe. Zijn stem klonk ernstig. Mijn chef stak onmiddellijk van van wal. De zaak (zei hij) is uiterst belangrijk. Het geval ligt moeilijk- Wij verdenken 'n man van hoge rang, een ambtenaar van een onzer bond genoten, van hoogst bedenkelijke contacten. Het is vermoedelijk een geval van chantage, van politieke chantage. Tot voor kort gold de man als een toonbeeld van fatsoen en plichtsbesef, als een trouw dienaar van zijn land. De laatste maanden echter is er reden om te twijfelen aan zijn houding. Wij hebben een diepgaand onderzoek ingesteld naar zijn verleden. Er kwam aan het licht dat hij in de oorlog betrokken is geweest in verwikkelingen, die niet verkwikkelijk waren. Onmiddellijk na de oorlog kwam de zaak niet aan het licht. Onmiddellijk na de oorlog kwam de zaak niet aan het licht. Blijkbaar is het geval later bekend geworden aan een groepje mannen, die ik zal be stempelen als documentenhandelaren. Zij hebben de ambtenaar benaderd en hem de man is geen krachtfiguur gedreigd met openbaarmaking van alles, tenzij hij enige wensen van hen vervulde. Die wensen waren de ge bruikelijke: onthulling van ambtelijke geheimen, levering van papieren en wat dies meer zij. De man in kwestie verdient natuur lijk oneervol ontslag en eventueel een fikse straf. Toch hebben wij zijn re gering niet verwittigd van een en an der, omdat voor ons het oprollen van die documentenbende heel wat belang rijker is dan de val van die ambte naar. Jouw taak, Arbetti, is het om de bende op te blazen. Ik raad je aan om die ambtenaar (en mijn chef noemde een naam, die een goede klank had in de kring der Verenigde Na ties) op te zoeken en uit hem te per sen wat je maar kunt. De man, dat is gebleken, wijkt voor bedreigingen. Het is natuurlijk voor hem niet pret tig om nogmaals gemangeld te wor den, maar de zaak is in dit hoogst ernstige geval veel belangrijker dan de man. Begrepen? Ik reisde de volgende dag naar de stad (Neen. zei Arbetti, toen ik hem vroeg, welke stad, neen, in dit geval noem ik de stad niet!), waar „de man" woonde. Ik begaf mij naar zijn woning. Ik liet mij aandienen. Hij ont ving mij beleefd, doch koeltjes. Ik nam mijn toevlucht tot de directe methode. Ik zei, wat mijn vak was en met welk doel ik bij hem was geko men. Ik vertelde hem, dat wij het een en ander van zijn eigenaardige gedragingen wisten. Ik sommeerde hem. mij alles te vertellen. Zou hij dit niet doen, ja, dan.. De man poogde een kort ogenblik te schermen en de onschuldige te spelen. Hij was een slecht acteur. Ik zei: Heel goed. U weigert medewer king. Dan ga ik onmiddellijk naar uw hoogste chef, de minister. Ik heb alle introducties. Toen ging de man door de knieën. Hij vertelde. Het was een lang, weinig verheffend, soms zelfs laf verhaal. Ik volsta met je te zeggen, dat het belangrijkste voor mij was: Den Haag centrum van activiteit van de groep, naam van de leider Pietro Del- lunzia. Ik nam afscheid. Demonstratief wei gerde ik de hand van de man. Ik zei: In uw plaats zou ik een maandje met ziekteverlof gaan. Die Dellunzia kan gevaarlijk worden, als hij hoort, dat u loslippig bent geweest. Misschien moet ik hem dat wel laten weten. De zaak is voor mij belangrijker dan uw rust. De man werd bleek om de neus en liet zich imponeren. Twee dagen later hoorde ik, dat hij inderdaad ziektever lof had gekregen. Ik had hem een buisje kalme rende middelen willen sturen, doch be heerste mijn neiging tot ironie. Ik ging naar Den Haag. Ik had tele fonisch toestemming gevraagd om de Nederlandse in stanties om assi stentie te verzoe ken. Ik kreeg die toestemming met de toevoeging zo weinig mogelijk. In Den Haag zocht ik een onzer vertrouwensmannen op. Ik zei bem, informaties in te winnen betref fende de verblijfplaats van Pietro Del lunzia en verdere bijzonderheden om trent deze man te verzamelen. Mijn naam mocht niet genoemd worden. Gooi het bij de politie maar op ille gale grensoverschrijding, zei ik. Twee dagen later kreeg ik de gevraagde in lichtingen. Ik bekeek de gegevens. Dellunzia woonde in de Riouwstraat, samen met een helper, Albert Parago. Papieren in orde. Gedrag in huis correct. Des avonds veel weg. Vertoefde dan in de regel in een der cafés op het Buiten hof. Veel gezien in gezelschap van een jonge vrouw (ruim dertig jaar), Bel- gisehe van geboorte, sedert 1949 in Den Haag woonachtig. Deze jonge vrouw bezat een poedel, zodat zij ge makkelijk te herkennen'was. Zij stond bij de politie gunstig bekend. Politie ke betrouwbaarheid in orde. Naam: Marie-Josée Delabarre. Andere vaste contacten van Dellunzia en Parago niet bekend. Wel losse kennissen, kof fiehuisbekenden, „klein gewas" (zoals mijn vertrouwensman hen bestempel de). Drie avonden bracht ik zoek in de cafés op het Buitenhof. Op twee van die drie avonden zag ik het drietal op de terrasjes of binnen zitten. Del lunzia maakte een nette indruk. Para go was minder gunstig. Marie-Josée was aantrekkelijk en levendig. Ik over woog: Wat te doen? Ik zond mijn ver- trouwensman naar de chef met een kort rapport. Daags nadien ontving ik een telegram, luidende: Aandelen Belgische maatschappij stij gende stop adviseer koers nauwlettend volgen stop morgen nader bericht stop oom César. Ik wist toen, dat ik de Belgische vrouw niet uit het oog mocht verlie zen, dat mijn chef omtrent haar bij zonderheden wist en dat ik de volgen de dag nadere instructies zou krijgen. Die avond ging ik weer naar het Buitenhof. Ik zette mij in de buurt van het drietal aan een tafeltje. De hond, een dartele poedel, gaf mij de gewenste aanleiding om een gesprek te beginnen. Dellunzia en Parago waren beleefd, doch terughoudend. Marie-Jo sée deed een beetje uitdagend. Ik maakte haar een conpliment over de poedeL Ik maakte voorts een af spraak met het drietal voor de vol gende avond. Het is immers prettig, weer eens echt Frans te kunnen spre ken, zei ik tot Marie-Josée. Zij be aamde dit van harte. De volgende ochtend kwam mijn vertrouwensman bij mij. Hij gaf mij een briefje van de chef. Op het eer ste gezicht was het een gezellig brief je van een oom aan een neef. Daar ik de situatie ken den, begreep ik er uit, dat de chef die middag zelf in Den Haag zou arriveren en dat ik moest zorgen, Marie-Josée des avonds zo lang mogelijk bezig en in mijn buurt te houden. Des avonds ontmoette ik het drie tal. Na korte tijd vertrok Dellunzia. Een conférence rouge, zei hij. Liefde of politiek? vroeg ik. Gaan wel eens samen, zei Dellunzia. Het was tien uur. Marie-Josée was opgewekt. Het ge sprek vlotte bijzonder. Vóór wij het be seften, was het sluitingstijd. Wij ver lieten het café. Bij de uitgang stond mijn vertrouwensman. Hij zei tamelijk luid: Arbetti, de chef is in de buurt. Hij verwacht je onmiddellijk. Ik zei: Een ogenblik, dan ga ik mee. Marie-Josée vroeg: Zo'n haast? Ik zei: Ja, ik moet een bevel opvol gen. O-la-la, zei ze. Ze greep in haar tasje- Aaide haar poedel. Vatte het dier bij de halsband. Een schelle fluit toon klonk. De poedel rende weg. Ondeugende hond!" riep Marie-Jo sée. Ergens op het Buitenhof vloek te iemand luid. Marie-Josée keek op. In haar blik lag iets van verrassing en onrust. Ik hield haar, conform mijn instructie, aan de praat. Parago ech ter had haast om weg te gaan en zei dat ook. Iemand kwam naderbij. Hij had de poedel aan de halsband. Het was de chef. Is dit uw hond, madame Du- pré? vroeg hij. Marie-Josée antwoord de: Ja, dank u. De chef nam haar ter zijde. Hij sprak heel kort met haar. Ik hoorde Marie-Josée mompelen: Goed, zoals u wilt. Toen verdween zij met Parago en haar poedel in de rich ting van de Lange Vijverberg. De chef riep een taxi. Wij reden naar Scheveningen. Wij zetten ons in een hoek van een der bars. Heren (zei de chef), onze opdracht is ge slaagd. En hij toonde ons een meta len kokertje. Dat heb ik (vertelde hij) van de halsband van de poedel ge nomen. Met een clips bevestigd. De zaak was eenvoudig, Arbetti, toen ik jouw informatie eenmaal had. Een Belgische vrouw met een poedel, dat zette mij aan het denken. In 1945 kort na de wapenstilstand, was er ook een jonge Belgische vrouw. Zij opereerde met een andere hond, 'n Groenendaler. Ik wist spoedig, dat Marie-Josée De labarre en die vrouw uit 1945 zij heette toen Dupré dezelfde waren. Ik besloot te handelen. Ik liet Dellun zia weten, dat jij „verdacht" was en met de politie samenwerkte. Daarom ging hij vanavond vroeger weg. Hij bleef echter in de buurt van het café. Ik was ook in de buurt. Ik wachtte op de „honden-truc". Ik instrueerde onze vertrouwensman. Daarom zei hij luid, zodat Marie-Josée het kon horen, ,,dat de chef in de buurt was en jou on middellijk verwachtte". Toen Marie- Josée die woorden hoorde, gaf ze een teken, in dit geval een zwaai met haar arm. Zij bevestigde het kokertje met twee micro-foto's aan de halsband van de poedel. Zij wist, dat Dellunzia een fluittoon zou geven, waarop de poe del was afgericht. De hond snelde weg met de kostbare foto's- Stellig zou Dellunzia ze in veiligheid hebben gebracht, als ik niet in de buurt was geweest. Ik ving de hond hij beet me bijna! en ik maakte mij mees ter van het kokertje. Toen Dellunzia dat zag, vloekte hij luid. Dat hoorden de heren. Nu, ik verzeker u, dat die Dellunzia niet ver is gekomen. Ik had ervoor gezorgd, dat iemand de Neder landse autoriteiten wees op de ante cedenten van die schooier. Hij is nu wel opgepakt. Parago gaat in dit ge val vrij uit. Hij heeft wel eens lelijke dingen gedaan in het leven, doch van die documentenzwendel wist hij niets. Hij was lijfwacht en „sterke hand" van Dellunzia. Ja, heren, zo lag het geval. Toen Arbetti zweeg, zei ik: Je ver geet het belangrijkste. Wat gebeurde er met Marie-Josée? Begrijp je dat niet? zei Arbetti. Maar ik heb je toch gezegd, dat de chef met haar een kort gesprek had? Ja, dat heb je verteld. En..? Man (zei Arbetti), hij wist, dat zij het denkende deel van die bende was. Hij wist ook, dat zij heel kwetsbaar was. En hij zei: U bezorgt mij alle gegevens, die ik wens, anders.. Marie- Josée was intelligent genoeg om te begrijpen, dat mijn chef niet schertste of blufte. Daarom stemde zij toe. „Goed, zoals u wilt" waren haar slot woorden. Jij (zei Arbetti tot mij) vindt natuurlijk, dat we haar hadden moeten laten arresteren. Doch je miskent onze stelregel: De zaak is belangrijker dan de mens in gevallen als dat van „De Dartele Poedel". Een vrije Marie-Josée was voor ons als inlichtingenbron veel waardevoller dan een Marie-Josée achter de tralies. En die ambtenaar, Arbetti? Die keerde niet terug van ziektever lof. Ik had, op last van mijn chef, een tweede gesprek met hem in zijn vakantieverblijf. Ik zei een paar har de dingen. Een week later diende hij een aanvraag in om eervol ontslag. Zijn regering willigde die aanvraag in. Hij kreeg een ridderorde als af- afscheidsgeschenk. NIVANO (Nadruk verboden) Meen 'niet dat de waarlijk be langrijke dingen alleen gebeuren in de steden waar, zoals nu weer in Den Haag, lieden met klinkende namen en met goudbestikte petten op de zorgenvolle hoofden confe renties houden. Laat ons niet uit het oog verliezen dat zich schier onopgemerkt dingen voordoen die toch wel tot de Tekenen des Tijds gerekend mogen worden. U voelt al wel dat ik aan Johnny Halliday denk. Juist, Johnny is. in weerwil van zijn naam, als dienst plichtige in het Franse leger op genomen. Een simpel feitje, zal iemand zeggen die geen oog voor die dingen heeft. Maar voel de tragiek even aan: Johnny was een wereldberoemd twistfenomeen, die miljoenen fervente aanhangers tel de. En nu is hij een naamloos sol daat, in een pak zoals honderd duizenden anderen dragen. En hij, die stampvolle zalen tot hysterie bracht en met een publiek van duizenden tieners kon doen wat hij wilde (en het ook deed), die staat nu stram in de houding voor een of andere jongeman die toevallig een jaar eerder in dienst gekomen is en die enkele strepen op zijn mouwen heeft. Want zo gaat het in het leger: twistheld is daar geen rang. En korporaal wel. Die korpo raal mag dan enige tijd geleden nog deel uitgemaakt hebben van het publiek in zo'n zaal waar Johnny optrad, hij mag hem hees toegejuicht hebben, geslagen en gedrongen om Johnny's handteke ning te bemachtigen en 's avonds heeft hij misschien gezwijmeld voor de tientallen foto's van zijn held Johnn\f die de wanden van zijn slaapkamer bedekten, maar nü is hij korporaal en Johnny soldaat. Tot zo ver zou er ook niets bij zonders aan de hand zijn. Ik zou er hier geen woord aan verspillen. Maar ik las ergens hoe het verder ging: de korporaal, zo berichtte een krant die een speciale verslaggever naar Johnny's legerplaats gestuurd had, kreeg tranen in de ogen toen soldaat Halliday voor het eerst voor hem salueerde. Kijk, dat is nu wat ik bedoelde met het Teken des Tijds. Johnny Horizontaal: 1. uitgedorste halmen plezier 2. jongensnaam 3. ternauwernSod 4. vernis tijdperk 5. grote bijl ik (Latijn) 6. voor (in samenstellin gen) kunstprodukt 7. pook 8. re gister 9. metselspecie deel van Brabant. Vertikaal: 1. dierenverblijf wandelplaats 2. bloeiwijze 3. bouwland 4. boom vaartuig 5. plaats in Gelderland krantenjongen 6. schrijver van grie zelverhalen ivoor 7. orde 8. be dorven 9. ambtsgewaad paar. 'I3)S aSoi '6 10J '8 I33a.i d(a aod 9 03(B ada 'Q ure uqo 'f> Ja>i -rte '8 ZBB Z V®"3 IE1S T 't»A 'laad 3ITE21 '6 TOI "8 185(04 'i sps aud '9 oSa sjjb 'g era 5(bi jaduiB -g oa( z t^d oj;s t -joh :Sinssoido Zonde van de moeite. De TV Is nog steeds waardeloos! moet stram staan en salueren voor een vroegere fan; daar is niets aan te doen, zo luiden de voorschriften. Maar de. tijden zijn wèl veranderd- De korporaal zwelgt niet meer, zoals in de onbeschaafde tijden toen wij ons nog vermeiden in militarisme, in machtswellust. Hij buldert Johnny niet toe. Hij rea geert de jaloezie, die hij vroeger wellicht gevoeld heeft omdat niet hij maar Johnny de Grote Held was, niet af door het gewezen idool te vernederen. Neen, hij accepteert Johnny's disciplinaire groet met tranen in de ogen. En het is goed dat er kranten zijn die daarover nauwgezet be richten. PRAET-MAECKER HLOSOFIE Kroestjev heeft onlangs een bezoek aan Egypte gebracht en daar onder meer de pyramiden bezichtigd. Nikita was zo welwillend om de spot te drijven met de Russische manie om uitvindingen voor zich op te eisen. „Wij geven graag toe, dat de Egypte- naren de pyramiden het eerst hadden,*' zei hij, „maar wij bereikten het eerst de kosmos, terwijl de Egyptenaren nog op de aarde staan." Een atleet, die als attractie voor Kroestjev in recordtempo de pyramide van Cheops moest beklimmen, hoorde dat en zei beleefd: „Wij staan inderdaad op de grond, maar dan ook met beide benen." ORTHODOX Meppel praat opgewonden na over een incident dat zich in de Ned. her vormde kerk aldaar heeft voorgedaan. De predikant, ds. G. van Estrik uit Genemuiden, weigerde het huwelijk van een jong paartje in te zegenen, omdat hjj onder de aanwezigen in het gebouw een vrouwelijke ouderling had opgemerkt. Volgens de predikant is het ambt van ouderling volgens de H. Schrift alleen gereserveerd voor mannen. Hij wenste dan ook niet in on-evangelische situaties een huwelijk in te zegenen. Het feest ging eenvou dig niet door. Bruid en bruidegom hebben toen maar van een kerkelijke inzegening afgezien. DE ZIEKTE VAN ONZEN BISSCHOP 14 Mei 1914 Met leedwezen ver nemen wij, dat de ongesteldheid, wel ke onzen beminden Bisschop Z.D.H. Mgr. Petrus Leijten sinds langen tijd heeft aangegrepen, niet wijkt. Uit voorzorg is daarom aan Z.D.H. hedenmorgen door de H.E. heer Ple baan A. Schellekens het H. Oliesel toegediend. Direkt stervensgevaar is er niet; Monseigneur heeft hedenmor gen nog de H. Mis opgedragen. Onze Bisschop geeft ook in dit op zicht wederom een voorbeeld, dat men het H. Oliesel, zoo mogelijk, ontvange bij volle verstand, in kalme overgave 1 aan den H. Wil Gods en niet op het allerlaatste oogenblik. Donderdag 14 mei HILVERSUM I 402 m AVRO: 12,00 Licht ens. en zangsol. 12,30 Land- en tuinb.meded. 12,33 Uit het be drijfsleven, lez. 12,40 Licht ens. en zang sol. 13,00 Nws. 13,15 Meded., event, act. of gram. 13,25 Beursber. 13,30 Licht ens. met zangsol 14,00 Stereofonische uitz.: sopraan en piano, moderne liederen 14,30 Hou je aan je woord, een progr. vol speelse invallen en literaire spitsvondig heden (herh. van 12 mei jl.) 15,10 Oude gram. 15,30 Stereofonische uitz.: Piano a quatre mains: klass. en moderne muz. 16,00 Voordracht 16,20 Lichte gram. 17,00 V.d. jeugd 17,55 Gespr. brief 18,00 Nws. 18,15 Event, act. 18,20 Uitz. van de PvdA. Partijdig, een progr. van de PvdA, waar in iedere luisteraar wel ongeveer wee! wat hij waagt met presentator Theo Eerd mans 18,30 Licht ork en zangsol. 19,00 V.d. kleuters 19,05 Sportparade 19.30 Dansorkest en zangsol. 20.00 Nws. 20.05 Stereofonische uitz.: Pianosoliste met Radiofilharm. ork„ klass. muz. 20.45 Het dodelijk dilemma, hoorspel 22,30 Nws, en meded. 22,40 Act. 23,05 Nwe. gram. 23,55- 24,00 Nws HILVERSUM II 298 m KRO: 12,30 Land-en tuinb.meded. 12,33 Deze week, act kroniek 13,00 Nws. 13,15 Klass. gram. 13,45 V.d. vrouw NCRV. 14.15 Marsmuz. (gr.) 14,35 Lichte orkest- muz. (gr.) 14,45 Pianorec., klass. muz. 14,55 Klass. gram. 15,35 NCRV-vocaai ens., oude en moderne liederen 16,00 Le ven naar Pinksteren, godsd. uitz. 16,30 Viool, fluit en piano, klass. en moderne muz 17,00 V.d. jeugd 17,20 Lichte gram. 17,30 Schoolzang 17,45 Metropole-ork. 18,15 Sportrubr. 18,30 Licht instr. kwintet 18,50 Sociaal perspectief, lez. 19,00 Nws. en weerpraatje 19,10 Op de man af, praatje 19,15 Mannenkoor, geest, liederen 19,30 Radiokrant 19,50 Licht instr. trio 20.05 Yolanthe, savoy-opera (opn.) 22.00 Kerk orgelconcert 22.30 Nws. en SOS-ber. 22,40 Avondoverd. 22.55 Boekbespreking 23.00 Rondom het.kind, pedagogische etherleer gang 23,30 Operamuz. (gr.) 23,55-24,00 Nieuws. BRUSSEL VLAAMS 324 m 12,00 Nws. 12.03 Gram. 12,15 Lichte muz (om 12,25 Weerber.) 12,50 Beursber. en progr.-overz. 13,00 Nws. 13,20 Ka- mermuz. 14,00 Nws. 14,03 Schoolradio (Om 15,00 Nws.) 15,45 En ook voor u! 16,00 Nws. 16.03 Beursber. 16.09 Franse les 16,24 Liederen 16,55 Gram. 17.00 Nws, 17,15 V.d. kind. 17,50 Amus.muz. 18,00 Nws. 18,03 V.d sold. 18,28 Paardesport- ber. 18,30 Klass. muz. 19.00 Nws. en ra diokroniek 19,40 Gram. 19,50 Vrije poli- tieke tribune 20,00 Moderne en klass. muz. 21,30 Instr. muz. 22,00 Nws. 22,15 Israëlische godsd. uitz. 22,45 De zeven kunsten 23,00 Nws. 23,05 Opera- en bel- cantoconc. 23,55-24,00 Nws. BRUSSEL FRANS 484 m 12,03 Gevar muz. en act. 14,03 Gevar. progr. 16,08 Kamermuz. 17,00 Nws. 17,55 Gram. 18,03 V.d. sold. 18,30 Lichte muz. 19,30 Nws. 20.00 Chansons 20,30 Opera muz. 20,53 Hoorspel 22,00 Wereldnws. 22,05 Hoorspel (verv.) 22,40 Pianomuz. 22,55 Nws. Vrijdag 15 mei HILVERSUM I 402 m VARA: 7,00 Nws. 7,10 Ochtendgym. 7,20 Soc. strijdlied 7,23 Lichte gram (Om ca. 7,30 V. d. voorpagina) 8,00 Nws en soc. strijdlied 8,18 Lichte gram. 8,50 Ochtendgym. v. d. vrouw 9,00 Te land en te water, informatief progr. voor weg- en watergebruikers 9,35 Waterst. VPRO: 9,40 Morgenwijd. VARA: 10,00 School radio 10,20 Cello en piano, moderne muz. 10.45 V.d. kleuters 11,00 V.d vrouw 11,40 Lichte gram. HILVERSUM II 298 m NCRV: 7,00 Nws. 7.10 Dagopening 7,20 Moderne gram. 7,45 Radiokrant 8,00 Nws. 8,15 Lichte gram. 8,30 Trektocht door Europa (gr.) 9.00 V.d. zieken 9,35 Klass. orkestmuz. (gr.) 10,30 Leven naar Pinksteren, godsd. uitz. 11,00 Klass ka mermuz. (gr.) 11,15 V. oudere luisteraars. Donderdag 14 mei KRO: 15.00 V.d. vrouw 15.45 Pauze 16,00-16.15 V.d. kind. 19,30 De Flintstones, tekenfilm (dl. 28) NTS: 20.00 Jour naal KRO: 20,20 Act. NTS: 20.30 Hamlet at Elsinore, tragedie 23,20-23,25 Journaal. Tweede net (kanaal 27) NCRV: 20.30 De kleine vijf. een filmrep. van de NBC 21,15-22,05 Geheime brigade, speelfilm. FRANS BELGIë: 15.05 Schooltelevisie 18.30 Berichten 18.33 V.d .kleuters 19,00 De socialistische gedachte 19,30 Teken films 19.40 Janique Aimée, tv-feuill. 20.00 Journaal 20.30 Les Fraises Sauvages, speelfilm 22.00 Le carroussel aux Images nieuwe films 22,30 Nws. VLAAMS BELGIë: 19,00 Gastprogram- ma: Het vrije woord: Lekenmoraal en -filosofie 19,30 Tekenfilms voor jong en oud: De Flintstones: 29. Pathologische ge spletenheid 19,55 Sport 20,00 Nws. 20,20 Rapsody, een muz. lenteshow 21.10 V. d vrouw 21.35 Veilig verkeer! 21.40 Première progr. met filmnws. en fragm. uit owe films 22,25 Medium 22,35 Nws.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 5