gouda
KLEURENFOTO'S
KLEURENDIA'S
NATUURLIJK:
Het geval van de
correcte chauffeur
Programma's radio en f.v.
N
65.-
De Chinese Nachtegaal als ballet
Mi Amigo, tweede piraten
zender voor de Engelse kust
week van def
otografie
veilige
beschermende
norac
TOREN
foto-mini-tips en film-mini-tips
Opa's krant
J. Nederhorst
:s
Nationaal program
RADIOREPORTAGE
UIT TILBURG
Platenwensen van
jonge toeristen
Vraag aan uw fotohandelaar het
Amateurs op t.v.
in Toonladders
Radio
Televisie
Openbaar Kunstbezit
Penelope
Je bent geen weesje
7 i
HOOGSTE KLEUR-KWAUTÊIT!
GEBIT
DIRIGENT
DROOM
Spionnen in
de schaduw V lTen die aaindd™hkt
m
DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 5 MEI 1964
dienen te
worden.
Gr 6 MEI AS.,
OMMERCE",
l drie. L Zijn
Vrij en blij in
Drie levens...
d van de Frans#
org-stof met ver-
voorjaarstinten.
laar
(Advertentie)
Norac neotrali-
seert veilig het over-
tollige maagzuur.
Norac legt een be- j
schermend laagje op!
Uwgevoeligemaagwand.
De apotheker of drogist
heeft Uw doosje Norac j
op z'n toonbank staan.
:5
j>
l CM produkl van de N.V. Algemeene NORIT Maatschappij
Vanavond wordt over de beide zen
ders Hilversum in een nationaal pro
gramma een radioreportage uitgezonden
van een bijeenkomst in de St.-Jozefkerk
te Tilburg, die daar is belegd ter gele
genheid van bevrijdingsdag.
Mr. C.J.G. Becht, burgemeester van
Tilburg en mr. S.C.H. Aalders, voorzit
ter van de vereniging van ex-politieke
gevangenen, voeren tijdens deze bijeen
komst het woord. Aan deze plechtigheid
werken verder mee het Promenade-or
kest en het groot omroepkoor onder lei
ding van C.ijsbert Nieuwland, met solis
tische medewerking van Jan Marinus,
trompettist en J. Vastersavendts, orga
nist.
1945 vindt in de St.-Jazefkerk te Tilburg
een bijeenkomst plaats, welke over beide
zenders zal worden uitgezonden. Van
2U.10 tot 21 uur hoort men het omroep
orkest op Hilversum I (402 m), gevolgd
om 21.45 uur door Arabeske o.l.v. Pi
Scheffer. Voorts is er om 22 uur een ste-
reolonische uitzending van het Neder'
lands Strijkkwartet.
De KRO zendt om 21 uur op Hilversum
II (298 m) een concert uit door het
Concertgebouworkest o.l.v. Bernard Hai
tink Om 22 uur volgt het programma „de
zingende kerk" en om 22.40 uur presen
teert Leo Nelissen een aflevering van
„Vreemd".
Woensdag aanstaande komt het
ballet „Be Chinese nachtegaal" op
het scherm. Het is gemaakt naar
het sprookje van Andersen op mu
ziek van Werner Egk. Op de foto
ziet men hoe Robert Fischer het
keizerlijke hof een mechanische
vogel (Sonja van Beers, midden
aanbiedt.
Het ligt in de bedoeling dat elke woens
dagmiddag radiomedewerkers van de
jeugdafdeling bij de VARA naar één van
de drukke recreatie- of vakantiecentra in
ons land trekken, waar zich vooral veel
jongeren bevinden.
Vanuit deze plaatsen komt de recht
streekse uitzending „33-45", waarin op
jeugdige publiek zijn platenwensen op
velerlei gebied (van teenagermuziek en
jazz tot het klassieke repertoire) kenbaar
kan maken. Deze platen worden dan in
de Hilversumse studio gedraaid. Verder
vinden er in dit programma luchtige ge
sprekjes plaats, waaruit een beeld moet
verrijzen van het leven in de toeristen
plaatsen. waaraan een bezoek wordt ge
bracht. Een proef met een dergelijk pro
gramma, die tijdens het vorig seizoen
werd genomen, is met succes bekroond.
De regie van deze uitzending hebben Co
de Kloet en Kees Schoonenberg, terwijl
Lieke van Bommel voor de presentatie
zorgt.
Zoals bekend is door de verschuiving
van de „artistieke staalkaart" naar de
woensdagavond, op de zaterdagavond om
19.10 uur tijd vrijgekomen voor de veel-
beluisterde rubriek „Tijd voor teenagers".
Op beide zenders is er vanavond een
nationaal programma van 19 tot 21 uur.
Ter herdenking van die blijde dag in
(Advertentie)
In de onmiddellijke omgeving van de
Britse etherpiraat „Radio Caroline" is
vorige week aan de Engelse oostkust even
buiten de territoriale wateren ter hoogte
van Frinton-on-sea het schip „Mi Amigo"
voor anker gegaan. Aan boord bevindt
zich de scheepszender „Atlanta", welke
schijnt toe te behoren aan een in Londen
wonende Australische zakenman. Even
als het schip waarop radio-Caroline uit
zendt, dekt de Panamese vlag de luid
ruchtige lading.
Naar verwacht wordt zullen vijftien
miljoen Britten in het zuid-oostelijk deel
van Engeland dit station goed kunnen
ontvangen. Men is dit weekend reeds ge
start met proefuitzendingen, maar de
golflengte werd nog niet bekend gemaakt.
De manager van de Atlanta verklaarde,
dat men nog deze week een definitieve
keuze zal maken voor de golflengte. Men
wil zo min mogelijk last veroorzaken
aan andere stations, welke in de ether
zijn. De Britse postmeester-generaal, mi
nister Bevins, heeft verklaard, dat hij
bmnen afzienbare tijd scherpe maatrege
len tegen beide schepen zou nemen. Maar
de heer Bevins had dat al tevoren kun
nen doen toen het radioschip te Falmouth
lag, omdat de aluminium antennemast
op het schip moest worden aangebracht.
Men liet de technici echter ongemoeid
en evenmin werd de zender in beslag ge
nomen, toen deze zich nog op het schip
binnen de territoriale wateren bevond.
Of de Britse zakenlieden nu wel zo
happy zijn met de mogelijkheid om via
een clandestiene zender etherreclame te
maken, valt te betwijfelen. Radio-Caroline
is al enkele weken in de lucht en tot
'\V
O1*4
Hl 4f
r
.«'ff' ff C'^C
nu toe had men pas tien adverteerders
weten te trekken. Als daar straks de
concurrentie nog bij komt wordt de spoe
ling nog dunner, om niet te zeggen on-
exploiteerbaar. Alleen radio-Caroline
kost de eigenaar twintig mille per week.
Bovendien heeft hij bijna twee-en-èen-
half miljoen in dit project gestoken.
Engelse reclamemensen verklaren, dat
beide schepen van dezelfde kongsi zijn,
maar anderen spreken dat ten stelligste
tegen. Een Londens ochtendblad wist nog
te melden, dat er binnenkort nog een
derde radioschip bijkomt. Waarschijnlijk
vindt het een goede ligplaats aan de west
kust in de Ierse zee.
Dit blad vertelde voorts, dat ook radio-
Atlanta van 's ochtends zes uur tot
's avonds zes uur te beluisteren zal zijn
met uitsluitend lichte muziek. In de
avonduren wordt er geen programma uit
gezonden, omdat er in Engeland 's avonds
weinig belangstelling voor de radio be
staat. Iedereen kijkt dan naar de beeld
buis. De kans wordt steeds groter dat de
Europese landen rondom de Noordzee
straks dezelfde bestrijdingsmiddelen voor
deze etherpiraten gaan toepassen als in
de Scandinavische landen. Daar is elke
vorm van medewerking ook van de ad
verteerders, ten strengste verboden op
straffe van een grote dwangsom.
Vier gevorderde amateurs treden mor
gen, woensdagavond op in het muzikale
televisieprogramma Toonladders. Bege
leid door het orkest onder leiding van
Juan Petro zullen zij hun kwaliteiten be
wijzen. De eerste van de vier gasten is
Henny Langeveld, van beroep taxichauf
feur te Leiden. Hij bespeelt op virtuoze
wijze de accordeon. Op elfjarige leeftijd
was hij reeds kampioen in de afdeling
amateurs. Vervolgens treedt op de zanger
gitarist Cees Priem. Zijn voorkeur gaat
uit naar de Spaanse muziek.
De enige vrouwelijke gast is de zange
res Annie Engelberts uit Utrecht. Haar
grote liefde is niet alleen voor haar echt
genoot, Chris van der Plaats, drummer
bij de Blue Diamonds, maar ook voor de
gospelsongs. De 15-jarige violist Ronald
Hoogeveen uit Hilversum sluit de rij. Hij
is leerling van Oswald Kuhn en trad in
1961 al op met het symfonie-orkest van
Baden-Baden.
(Advertentie)
De NTS zendt om half acht het inter
nationaal agrarisch journaal uit. Vervol
gens is er om 20 uur het journaal, om
20.20 uur gevolgd door een nationaal pro
gramma, waarin een documentaire wordt
uitgezonden onder de titel „In het spoor
der bevrijders". De VARA brengt om
21 uur een muziekprogramma onder de
titel „Muziek van Gershwin" en om 21.40
uur een nieuwe aflevering in de film
serie „Premier theatre" met Fred Astaire
in de hoofdrol.
Dinsdag 5 mei
vocaal
landb.
HILVERSUM I 402 m
AVRO: 12,00 Licht instr. en
ens. 12,20 Regeringsuitz.: V. d.
12,30 Land- en tuinb.meded. 12,33 Licht
instr. kwintet 12,50 Draaiorgelmuz. (opn.)
13,00 Nws. 13,15 Meded., event, act. of
gram. 13,25 Beursber. 13,30 Licht instr.
ens. en zangsol. 14,00 V.d. vrouw 14,40
Schoolradio 15,00 Ik hoor, ik hoor wat
u niet hoort, muz. lez. met gram. 15,45
Van mens tot mens, lez. 16.00 Jeugd en
ritme 16.30 V.d. jeugd 17,30 New York
calling 17,35 Lichte gram. v.d. jeugd 18.00
Nws. 18,15 Event, act. of gram. 18,20
Lichte orkestmuz. en zangsol. 18,55 V.d.
kleuters Nationaal progr.: 19.00 Die
vijfde dag in mei: herdenkings-bijeen-
komst in de St.-Josephkerk te Tilburg
20,00 Nws. 20,10 Omroepork., moderne
Ned werken AVRO: 21,00 Radar,
radioperiodiek 21.45 Amus.muz. 22.00 Ne
derlands striikkwart., klass. en moderne
muz. (stereofonische uitz.) 22.30 Nws. en
meded. 22.40 Act. 23.00 Moderne Ned
orkestwerken (opn.-) 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II 298 m
KRO: 12.00 Angelus 12.04 Licht ens.
1X30 Land- en tuinb.meded. 12.33 V.d.
boei\n 12,45 Platennws. 12.55 Kath. nws
13,00 mvs. 13,15 Lichte gram. 14.00 V.d.
plattelandsvrouwen 14,10 Rieleksen
gevar. progr. (herh. van zaterdag 11.)
15.10 Voordracht 15.30 Als de dag van
gisteren, klankb. 16.00 V.d. zieken 16.30
U hebt voorrang, godsd. progr. 17.00
V.d. jeugd 17,50 Regeringsuitz.: Typico-
muziek van Curacao, door G.D van
Wengen 18.00 V.d tieners 18.20 Uitz. van
de Boerenpartii: Tot u spreekt mr. dr
A- Zeegers 18.30 Licht ens. met zangsol
18,50 Van klanten en wanten weten, act
Nationaal progr.: Die viifde dag in
mei. herdenkingsbijeenkomst in de St.-
Josephkerk te Tilburg 20.00 Nws. 20.10
Metropole-ork. 20,30 Kunst in besloten
kring: een progr. over kunstenaars, die
j" oorlog huis-programma's gaven
KRO- 21.00 Nederlandse Muziekdagen:
Concertgebouwork. en sol., werken van
Ned. componisten 22.00 De zingende kerk.
bespr. van kerkmuz. 22 20 22.25
Boekbespr. 22.30 Nws. 22.40 Vreemd
een keuze uit woord, zang en dans 23,10
Lichte gram. 23 55-24.00 Nws.
BRUSSEL VLAAMS 324 m
12.00 Nws. 12.03 Gram. 12,10 Tuinbouw
kroniek 12,15 Lichte muz. 12,50 Beursber.
13,00 Nws. 13,20 Kamermuz. 14,00 Nws
14.03 Schoolradio 15,45 Lichte muz 16.00
Nws 16.03 Beursber. 16.09 Duitse les 16.24
Klass. en moderne muz. 17,00 Nws. 17,15
Amus.muz. 17,45 Volksmuz. 18,00 Nws.
18,03 V.d. sold. 18,28 Paardesportber.
118,30 Amus.muz. 19,00 Nws. 19,40 Amus.-
I muz. 19,50 Syndicale kroniek 20,00 Klass.
muz. 20,45 De charme van het chanson
21,30 De keuze van Elias 22,00 Nws. 22,15
Volksmuz. uit de Antillen 22,35 De zeven
kunsten 22,50 Absurd 23,00 Nws. 23,05
Muzikaal perspectief 23,55 Nws. 24,00-
0,10 Berichten v. d. zeevaart.
BRUSSEL FRANS 484 m
12,03 Gevar. progr. en act. 14,03 Gevar.
progr. 16,08 Moderne muz. 17.00 Nws.
17,55 Gram. 18,03 V.d. sold. 18.40 Lichte
muz. 19.15 Nwe. gram. 19,30 Nws. 20,30
Gevar. muz. 22.00 Wereldnws. 22,15 Jazz-
muz. 22.55 Nws.
Woensdag 6 mei
HILVERSUM I 402 m
VARA: 7,00 Nws. 7,10 Ochtendgym.
7,20 Soc. strijdlied 7,23 Lichte gram. (7,30
V. d. voQrpagina. praatje) 8,00 Nws. en
soc. strijdlied 8,18 Lichte gram. 8.50 Gym.
v.d. vrouw 9,00 Kookpraatje 9,05 Klass.
orkestwerken (gr.) 9,35 Waterst. VPRO
'.40 Schoolradio VARA: 10,00 Lichte
gram. 11,00 V.d. vrouw 11,40 Viool en
piano, klass. muz. (stereofonische uitz.)
HILVERSUM II 298 m
NCRV: 7.00 Nws. 7,10 Dagopening 7,20
Klass. gram. 7.45 Radiokrant 8,00 Nws.
8.15 Lichte gram. 8.30 Tiroler muziek
(gr.) 8,45 Lichte gram. 9,00 V.d. zieken
9,35 Gram 9,40 V.d. vrouw 10,10 Klass.
gram. 10,30 Morgend. 11,00 Klass. gram.
11,15 Geeft acht op de jaren, klankschets
over de tweede wereldoorlog (herh. van
3 mei jl.) 11,40 Lichte gram.
De Madonna der zeven smarten, het
schilderij van Adriaan Isenbrandt hangt
in de Onze Lieve Vrouwekerk te Brugge
en wordt morgen om 19.15 uur besproken.
Na de dood van Memling in 1494 werd
Gerard David de leider van de Brugse
schilderschool. Een andere figuur was
Adriaan Isenbrandt, die in 1510 als mees-
ter-schilder in het ambacht wordt inge
schreven. De O.L. Vrouw van de zeven
smarten is een typisch werk voor deze
kunstenaar. In dezelfde stijl zijn ver
scheidene werken, waarschijnlijk uit het
atelier van Isenbrandt, in Europese mu
sea verspreid.
Dinsdag 5 mei
x.. 19,30 Intern, agrarisch journaal
20.00 Journaal Nationaal progr. 20,20
In het spoor der bevrijders 1944-1964: do
cumentaire NTS: 21,00 Muzikaal progr
VARA: 21,40 De niet gewenste buur.
film uit de filmserie Première théatre
NTS: 22.30-22.35 Journaal.
FRANS BELGIë: 14,15 Schooltelevisie
18,30 Berichten 18,35 Engelse les 19,00
De aarde en de jaargetijden, de verede
ling van het vee 19.30 Tekenfilms 19,40
Janique Aimée, filmfeuill. 20,00 Journaal
20,30 Age tendre et tête de bois 21,15 A la
recherche de l'homme 22,05 Métamor-
phoses 22,50 Journaal.
VLAAMS BELGIë: 14,05-14.40 School
televisie 19,00 De soc. gedachte en actie
19.30 De Flintstones, tekenfilm 19,55 Sport
20.00 Nws. 20,20 De kat op de koord: Mi
serie op tafel, tv-feuill. 20,50 Escuriaal,
opera 21,40 Steekproef: Diestmeisjes 22,10
Nieuws.
Zondag wordt moeder in de bloemen
gezet en wellicht kunnen vader en de
kinderen In geheime vergadering eens
extra-diep in de geldbeugel en de spaar
pot tasten. In een modern huisgezin kun
nen allerlei elektrische apparaten wor
den aangewend en „Penelope" komt mor
gen om 19.25 uur de huisgenoten ter hulp
om enkele ideeën voor een nuttig en
mooi geschenk voor moeder te sugge
reren.
De Sovjetrussische familiefilm van
Choukrat Abasoff „Je bent geen weesje"
wordt voor de eerste maal in België ver
toond. Het draaiboek is gebouwd op
authentieke feiten, die zich tijdens de
oorlogsjaren in Ouzbekistan afspeelden.
De kinderen, die toen de hoofdpersonen
waren in de tragische en soms ook ont
roerende gebeurtenissen, zijn nu volwas
senen die naar de vier windstreken van
hun onmetelijk land uitzwermden.
In 1941 beukten de Duitse legers op de
Russische stellingen en eindeloze kon
vooien met vluchtelingen en weeskindjes,
van wie de ouders bij bombardementen
gedood waren, trokken steeds dieper Rus
land in. Op duizenden kilometers achter
het front in het hartje van Aziatisch Rus
land werden de kleintjes bij families on
dergebracht. Een veilig dak en vooral
een warme genegenheid waren nodig om
de afschuwelijke oorlogsherinnering uit
de ontvankelijke geesten van de kinde
ren te verdrijven.
De dorpssmid Mahkam Aka en zijn
vrouw Fatima hebben maar één zoon, die
aan het front staat. Zij besluiten een
kleine vluchteling te adopteren, of twee.
of zelfs drie Weldra vult de frisse
lach van tien weeskindjes hun anders zo
stille huis. Natuurlijk heersen er in die
nieuwe familie, waarvan de leden uit
de meest verschillende streken en standen
komen, wel eens spanningen
i
AN
Het is eigenlijk onbegonnen werk
om je in zo'n kortademig ru
briekjes als dit dingen af te vragen
als: waarom halen mensen gevaar
lijke toeren uit? Want als je daar
diep over zou gaan zitten nadenken,
dan zou je er dikke boeken over
kunnen vol schrijven. Hebt u zon
dagmiddag die mannen de Eiffel-
toren zien beklauteren? Het was
best wel interessant, maar waarom
doen ze dat nou, denk ik altijd als
ik zoiets zie gebeuren.
Tenslotte is er in dat stalen ge
vaarte een lift aanwezig. Het kost
wat geld om je tot driehonderd me
ter te laten ophijsen, maar het is te
betalen. Bovendien zijn er ook nog
trappen. Waarom gaan vier man
nen dan langs de buitenkant naar
boven?
Het waren geen gewone toeristen.
Het waren bergbeklimmers. Maar
de Eiffeltoren is geen berg. Naar de
toppen der bergen voeren geen trap
pen of liften. Vandaar dat er ge
klauterd dient te worden als men
de top wil bereiken. Maar bij een
toren bestaat die noodzaak niet.
I Waarom men het dan tóch doet?
5 Om de mensen te laten griezelen.
Dat is het principe van alle halsbre
kende toeren. Circusartiesten be
staan ervan.
De mens ziet klaarblijkelijk
zijn medemens dolgraag dingen uit
halen die hij zelf niet aandurft. Ik
geloof niet dat ieder die ademstok
kend en hartvasthoudend naar de
waaghals zit te kijken, die ip zijn
hart hoopt dat er een ongeluk zal
gebeuren, neen, dat niet. Maar de
wetenschap dat één klein misgreepje
fatale gevolgen kan hebben, maakt
het zo boeiend. Voor de vier die
zondagmiddag langs de klinknagels
driehonderd meter tegen een sta
len toren opwandelden, is wellicht
de wetenschap dat enkele miljoenen
mensen hen gadesloegen een reden
tot voldoening geweest en de reden
tot het klimmen zelf.
Ze doen het, omdat wij ernaar
kijken. Als ze gevallen waren en
hun benen of zelfs hun nek gebro
ken hadden, dan zouden ze dat offer
gebracht hebben terwille van ons,
televisiekijkers die iets spannends
willen. Maar stelt dat het nu ge
beurd was. Ieder van ons, miljoe
nen beeldbuisstaarders, zou verze
kerd hebben dat het van hém niet
hoefde. Als die vier mannen bij mij
aangebeld zouden hebben en ge
zegd meneer, om u een boeiende
teeveemiddag te bezorgen moeten
wij langs de buitenkant tegen de
Eiffeltoren opklimmen en dat is
hondsgevaarlijk, staat u erop dat
we het doen?, dan zou ik gezegd
hebben: ben je gek, jongens, begin
er niet aan.
U zou, daarvan ben ik overtuigd,
hetzelfde gezegd hebben. Je gaat
toch als zinnig mens niet iemand
zijn nek laten breken.
Maar u en ik, en al die anderen
bij elkaar, vormen een menigte die
anders reageert, die wel degelijk
adembenemende toeren eist. Wie de
verveling van de langderig regen
achtige zondagmiddag wil verdrij
ven moet dingen die je doen grieze
len.
En als er een valt, dan wassen
tweemaal zoveel miljoen handen
zich in onschuld.
PRAET-MAECKER
Een 48-jarige automobilist uit Sal-
ford verloor tijdens een hoestbui zijn
kunstgebit op de m-6 autosnelweg. Hij
gehoorzaamde echter aan de wet en
reed door.
De gezondheidsraad in zijn woon
plaats meende, dat hier geen sprake
was van gebrek aan belangstelling
van de automobilist en keerde hem
vijf pond en 12 shillings uit voor een
nieuw stel tanden.
't ls jammer dat pappa zijn sala
risverhoging niet heeft gekregen
Jantje. Nu krijg je die trein volgend
jaar wel.
Om de kas van een pensioenfonds
voor musici te spekken, heeft de Ame
rikaanse komiek Danny Kaye orkes
ten gedirigeerd in Boston, Washing
ton, Detroit en Los Angeles. Hoe de
veelzijdige man het er in deze kwa
liteit heeft afgebracht is niet bekend.
Mevrouw Pam Tipper uit Southamp
ton droomde dat ze blootsvoets en 1
met een jas over haar pyjama buiten 1
rende. Toen ze wakker werd bemerkte i
zij dat ze blootsvoets, met een jas over i
haar pyjama buiten holde, omdat haar
buis in brand was gevlogen.
KIESRECHTWIJF
5 Mei: Gistermorgen heeft een kies
rechtwijf te Londen haar vernielzucht
weer botgevierd. Een bejaarde suf
fragette, Mrs. Wood, kwam daar een,
tentoonstelling binnen. Zij was gewa
pend met een slagersmes en liep op
een der mooie schilderijen toe. Het
was het portret van de beroemde
Amerikaanse schrijver Henri James,
geschilderd door Sargent. Zij verbrij
zelde het glas en gaf drie lange sne
den over het portret, waarvan twee
over het gelaat, zoodat het kunstwerk
onherstelbaar beschadigd is. Dames
raakten in woede, sprongen op de
banken en riepen: „Lynch haar". De
zaalwachters snelden toe en leverden
haar over aan de politie.
Horizontaal:
1. onverschillig - grondsoort; 2. ont
kenning; 3. graansoort; 4. paar - deel
van het gebit; 5. muzieknoot - boks-
term; 6. deel van een schip - graaf
schap in Engeland; 7. meubelstuk;
8. bloeiwijze; 9. dierenverblijf - Lon-
dense mist.
Verticaal:
1. deel van het oog - loopoefening; 1
speelbaan; 3. onstoffelijk persoonlijk
wezen; 4. vlug uitingsmogelijkheid;
5. daar - muzieknoot; 6. kledingstuk
vrucht; 7. hijswerktuig; 8. klooster
zuster; 9. voeg - vis.
*2uoT - peeu *6 iuou *8 'L isa»*
- isaA '9 - ja - pus
hsaas *g z jsjbui - suax '}j9a
•Souis - pns *6 '.jcc *8 'i huasï
- }scui *9 'o- ai 'q ;puc; - pis
jag "g .'aau -g luaaA - s^pt *i -joh
:2insso[do
Johan heette hij, mijn beste (ver
telde Arbetti). Ja, Johan was zijn
naam. Van beroep was hij chauffeur.
Hij had een innemend voorkomen. Zijn
manieren waren prettig, beleefd zonder
onderdanig te zijn. Hij was voorkomend
voor volwassenen. Hij was aardig voor
kinderen. Hij had hart voor dieren. Hij
was gezien bij de andere leden van het
personeel. Kortom, Johan leek in alle
opzichten een correcte, ja, misschien
wel een ideale chauffeur. En toch be
zorgde die Johan mij een tegenslag,
die ik niet licht zal vergeten.
Johan was, toen ik hem leerde ken
nen, een jaar in dienst van een gefor
tuneerde landedelman. Des winters had
hij zijn „baas" en diens vrouw naar het
zuiden gereden. Zijn vakantie genoot
hij in het voorjaar. Toen was hij alleen
op reis gegaan. Des zomers waren er
steeds veel gasten op het landgoed,
zodat Johan het druk h§d. Hij had
geen reden om zich daarover te bekla
gen, want de gasten waren mild. Ie
dereen mocht hem immers graag. Ik
ook, van het moment af, dat ik hem
ontmoette.
Die ontmoeting was geen toeval. In
Parijs ontving ik van mijn chef de
schriftelijke opdracht om mij onmid
dellijk te begeven naar de Hollands-
Belgische grensstreek en daar te gaan
logeren bij baron der Kralingue. Kra-
lingue wist van mijn komst Voor een
introductie was gezorgd. De reden van
mijn reis was, dat er aanleiding be
stond om aan te nemen, dat zich die
maand het was juli 1953 onder
Kralingue's gasten iemand zou bevin
den, die een „ongezonde" belangstel
ling koesterde voor alles wat te ma
ken had met wapenfabrieksgeheimen.
Ik was blij met die opdracht. Het
leek me een kolfje naar mijn hand.
Kralingue was, naar ik van Parijse
vrienden hoorde, een uitstekend gast
heer De streek was mooi. Het was
daar op het buiten goed leven in de
zomer, n zo heel moeilijk leek mij
de opdracht niet. Meer een vakantie
taakje voor de komkommertijd en om
in training te blijven.
Ik ging met de trein naar Antwerpen.
Daar kwam Kralingue mij afhalen. Jo
han stond naast de auto. Zoals ik
reeds zeide, nam hij mij dadelijk voor
zich in. Kralingue wist iets af van het
doel van mijn komst. Terwijl wij sa
men déjeuneerden. vertelde mijr gast
heer mij een en ander over de reeds
aanwezige en de nog op komst zijnde
gasten. Ik ging na, wie eventueel in
aanmerking kwam voor de rol van
„booswicht". Kralingue lachte en zei:
Niemand, het wordt een vossejacht
zonder vos. Ik zei: Dat weet men nooit
tevoren, maar in ieder geval ga ik
graag mee. En ik voegde er aan toe:
Denk er aan, geen woord over dit alles.
Kralingue zei: Vanzelfsprekend zwijg
ik.
Een week lang reeds was ik de gast
van Kralingue geweest. Ik had mij
uitstekend geamuseerd én tevens met
veel mensen gesproken. Ik had de back-
ground van sommigen hunner laten na
gaan. Het resultaat was nihil. Ik dreig
de in te dommelen en weg te zwijme
len in een dolce far niente, toen een
telegram mij opschrikte uit mijn rust-
neigingen. Het was afkomstig van een
onzer ambassades, dat is te zeggen,
was doorgezonden door een onzer di
plomaten op verzoek van mijn chef.
Dit was een weg, die mijn chef slechts
koos, als hij op de plaats van ontvangst
onraad en nieuwsgierigheid vermoedde.
Het telegram luidde:
Vakantie spoedt
ten einde stop Ge
niet maar flink
stop Verwacht je
gezond volgende
week terug stop
Neef Constant.
Als mijn chef een telegram onderte
kende met „Neef Constant" in plaats
van met het gebruikelijke „Armand"
betekende dit: Wees constant op je
hoede. De rest van het telegram was
(voor mij) duidelijk. Het kwam er op
neer, dat er (naar de mening en
die was steeds gefundeerd van mijn
chef) ernstige dingen op he* buiten
stonden te gebeuren, en dat ik flink
moest aanpakken en goede resultaten
moest boeken.
Dit laatste was gemakkelijker getele
grafeerd dan gedaan. Want waar en bij
wie te beginnen? Ik pluisde alles en
allen nogmaal na. Sprak nog eens met
Kralingue, maar die bleef bij zijn me
ning van loos alarm. Maar misschien
heb je vanavond beet, zei hij. Van
avond, waarom vanavond?, vroeg ik.
Nu, vanavond komt er een Zuidameri
kaan in Antwerpen aan. Johan zal hem
om zeven uur afhalen. Zijn naam is
Juan d'Alveira. D'Alveira zei je? Ja,
mijn beste, dat is de naam Hij is
schatrijk, zo'n internationale plezier-
zoeker, je kent het type. Nu, ik kende
het type inderdaaden de naam
was mij evenmin onbekend.
Vind je goed (vroeg ik), dat ik met
Johan meerijd naar Antwerpen? Ik h$b
daar een paar boodschappen te doen
en dan kan ik op de thuisrit alvast
eens met die nieuwe gast van je pra
ten. Uitstekend, zei Kralingue als je
er enig heil in ziet, dan ga j'e maar
mee naar Antwerpen.
Om zeven uur precies waren wij in
Antwerpen nabij de kade. De ontsche
ping duurde lang, zodat wij d'Alveira
pas om acht uur konden laten instap
pen. Zodra ik de man zag, wist ik, dat
hij een van de „bekenden" was. Éven
had ik de indruk, dat Johan een flits
van verstandhouding met hem wisselde.
Doch het beeld
van Johan als de
Correcte Chauffeur
- .a was zó gaaf, dat ik
schonk.
Daar het toch te laat was voor het
diner op het landgoed, nodigde ik d'Al
veira uit. een hapje met mij in Ant
werpen te eten. D'Alveira zei: Graag.
Johan reed ons naar de Keizerlei. Ik
vroeg hem, ons na drie kwartier te
komen afhalen en intussen op te bellen,
dat wij wat later thuis zouden komen.
Drie kwartier later reed Johan, als
immer stipt op tijd. voor. Wij gingen
terug. Het gesprek was mat. De weg
was verlaten. Wij reden door een bos
achtige streek. Johan minderde vaart.
Iets met de motor niet in orde, zei hij.
Hij bracht de wagen tot staan. D'Al
veira en ik stapten uit. Johan morrelde
wat aan de motor. D'Alveira zei: ik
heb geen sigaretten meer, wilt u er mij
een geven? Ik dook met mijn handen
in mijn zakken..., en zag de revolver
in d'Alveira's hand. Johan!, zei ik half
luid. De Correcte Chauffeur glimlachte.
Draai u om, loop het bos in. zei d'Al
veira. Ik draaide mij om. Voelde een
zware klap op het hoofd. Ik zakte
ineen.
Toen ik het bewustzijn herkreeg, lag
ik een meter of twintig van de bosweg
tussen de bomen. Naast mij lag,,..
d'Alveira. Ik had een heel naar gevoel
in het hoofd. En d'Alveira? Ik door
zocht zijn zakken. Geen revolver. Geen
stukje papier. Ik begreep de toedracht.
Ik zag, dat de man niet dood was. Me
delijden had ik niet met hem.
Ik keek op mijn horloge. Half twaalf.
De tik op het hoofd was 'dus raak ge
weest. Ik strompelde naar de kant
van de weg. Ik wachtte. Eindelijk
kwam er een auto aan. De wagen stop
te. Kralingue stapte uit. Ontdaan. Wat?
Een ongeluk gebeurd?, vroeg hij. Twee,
zei ik. En ik wees naar het bos, waar
de nog bewusteloze d'Alveira lag.
We kwamen op het landgoed. Dank
zij goede verzorging en dank zij ook
de dorpsdokter kwamen wij beiden op
streek. Ik zag tot mijn genoegen, dat
d'Alveira een heel wat „zwaarder" be
handeling had ondergaan dan ik. Voor
mij had Johan met een „lichte verdo
ving" volstaan. D'Alveira had hij het
volle pond gegeven, bloedende hoofd
wonde en gekneusde ribben incluis.
Noch d'Alveira noch ik vertelde Kra
lingue de volle waarheid. We hebben
eendrachtig alle schuld op Johan ge
worpen. Johan. de Correcte Chauffeur,
had de wagen dat bleek de volgende
dag een kilometer of veertig verder
geparkeerd en was spoorloos verdwe
nen. „Politie?", vroeg Kralingue.
„Neen", antwoordden d'Alveira en ik
gelijktijdig.
Wat er gebeurd was is duidelijk.
D'Alveira was de verwachte gast, van
wie Johan de fabrieksgeheimen had
moeten ontvangen. Ik had de flits van
verstandhouding op de kade immers
gezien! Na die flits begreep d'Alveira,
dat ik ongewenst en op een spoor was.
Hij wist niet, dat Johan nog energieker
was dan hij en ons beiden zou uitscha
kelen. Natuurlijk geen politie. Opzien
baren is in mijn vak altijd verkeerd.
En die revolverrekening met d'Alveira
zou ik later zelf wel vereffenen. Bij
slot van rekening is mijn wereldje een
klein wereldje!! Dit bleek ook uit een
brief, die ik een jaar later ontving
van Johan. De brief luidde:
„Mijn waarde Arbetti, Je wilt naar
ik hoop, mijn verontschuldigingen aan
vaarden voor de vrijmoedige behan
deling, die ik je liet ondergaan na de
aankomst van die vulgaire figuur uit
Zuiid-Amerika. Het was weinig ridder
lijk, maar ja, de concurrentie is zwaar
en ik moest het cadeautje, dat hy bij
zich had. spoedig in handen krijgen.
Ik had dus geen keuze. Misschien wer
ken we binnenkort wel eens samen.
Hartelijke groeten, steeds je Ernst".
De familienaam was een ridderlijke
naam. Ik wist toen meteen, dat ik Jo
han de Correcte wel eens eerder had
ontmoet, maar toen was hij ritmeester
in een bekend regiment huzaren. En ik
vergaf hem daarom de tik op het hoofd.