gouda KLEURENFOTO'S KLEURENDIA'S NATUURLIJK: Het geval van de correcte chauffeur Programma's radio en f.v. N 65.- De Chinese Nachtegaal als ballet Mi Amigo, tweede piraten zender voor de Engelse kust week van def otografie veilige beschermende norac TOREN foto-mini-tips en film-mini-tips Opa's krant J. Nederhorst :s Nationaal program RADIOREPORTAGE UIT TILBURG Platenwensen van jonge toeristen Vraag aan uw fotohandelaar het Amateurs op t.v. in Toonladders Radio Televisie Openbaar Kunstbezit Penelope Je bent geen weesje 7 i HOOGSTE KLEUR-KWAUTÊIT! GEBIT DIRIGENT DROOM Spionnen in de schaduw V lTen die aaindd™hkt m DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 5 MEI 1964 dienen te worden. Gr 6 MEI AS., OMMERCE", l drie. L Zijn Vrij en blij in Drie levens... d van de Frans# org-stof met ver- voorjaarstinten. laar (Advertentie) Norac neotrali- seert veilig het over- tollige maagzuur. Norac legt een be- j schermend laagje op! Uwgevoeligemaagwand. De apotheker of drogist heeft Uw doosje Norac j op z'n toonbank staan. :5 j> l CM produkl van de N.V. Algemeene NORIT Maatschappij Vanavond wordt over de beide zen ders Hilversum in een nationaal pro gramma een radioreportage uitgezonden van een bijeenkomst in de St.-Jozefkerk te Tilburg, die daar is belegd ter gele genheid van bevrijdingsdag. Mr. C.J.G. Becht, burgemeester van Tilburg en mr. S.C.H. Aalders, voorzit ter van de vereniging van ex-politieke gevangenen, voeren tijdens deze bijeen komst het woord. Aan deze plechtigheid werken verder mee het Promenade-or kest en het groot omroepkoor onder lei ding van C.ijsbert Nieuwland, met solis tische medewerking van Jan Marinus, trompettist en J. Vastersavendts, orga nist. 1945 vindt in de St.-Jazefkerk te Tilburg een bijeenkomst plaats, welke over beide zenders zal worden uitgezonden. Van 2U.10 tot 21 uur hoort men het omroep orkest op Hilversum I (402 m), gevolgd om 21.45 uur door Arabeske o.l.v. Pi Scheffer. Voorts is er om 22 uur een ste- reolonische uitzending van het Neder' lands Strijkkwartet. De KRO zendt om 21 uur op Hilversum II (298 m) een concert uit door het Concertgebouworkest o.l.v. Bernard Hai tink Om 22 uur volgt het programma „de zingende kerk" en om 22.40 uur presen teert Leo Nelissen een aflevering van „Vreemd". Woensdag aanstaande komt het ballet „Be Chinese nachtegaal" op het scherm. Het is gemaakt naar het sprookje van Andersen op mu ziek van Werner Egk. Op de foto ziet men hoe Robert Fischer het keizerlijke hof een mechanische vogel (Sonja van Beers, midden aanbiedt. Het ligt in de bedoeling dat elke woens dagmiddag radiomedewerkers van de jeugdafdeling bij de VARA naar één van de drukke recreatie- of vakantiecentra in ons land trekken, waar zich vooral veel jongeren bevinden. Vanuit deze plaatsen komt de recht streekse uitzending „33-45", waarin op jeugdige publiek zijn platenwensen op velerlei gebied (van teenagermuziek en jazz tot het klassieke repertoire) kenbaar kan maken. Deze platen worden dan in de Hilversumse studio gedraaid. Verder vinden er in dit programma luchtige ge sprekjes plaats, waaruit een beeld moet verrijzen van het leven in de toeristen plaatsen. waaraan een bezoek wordt ge bracht. Een proef met een dergelijk pro gramma, die tijdens het vorig seizoen werd genomen, is met succes bekroond. De regie van deze uitzending hebben Co de Kloet en Kees Schoonenberg, terwijl Lieke van Bommel voor de presentatie zorgt. Zoals bekend is door de verschuiving van de „artistieke staalkaart" naar de woensdagavond, op de zaterdagavond om 19.10 uur tijd vrijgekomen voor de veel- beluisterde rubriek „Tijd voor teenagers". Op beide zenders is er vanavond een nationaal programma van 19 tot 21 uur. Ter herdenking van die blijde dag in (Advertentie) In de onmiddellijke omgeving van de Britse etherpiraat „Radio Caroline" is vorige week aan de Engelse oostkust even buiten de territoriale wateren ter hoogte van Frinton-on-sea het schip „Mi Amigo" voor anker gegaan. Aan boord bevindt zich de scheepszender „Atlanta", welke schijnt toe te behoren aan een in Londen wonende Australische zakenman. Even als het schip waarop radio-Caroline uit zendt, dekt de Panamese vlag de luid ruchtige lading. Naar verwacht wordt zullen vijftien miljoen Britten in het zuid-oostelijk deel van Engeland dit station goed kunnen ontvangen. Men is dit weekend reeds ge start met proefuitzendingen, maar de golflengte werd nog niet bekend gemaakt. De manager van de Atlanta verklaarde, dat men nog deze week een definitieve keuze zal maken voor de golflengte. Men wil zo min mogelijk last veroorzaken aan andere stations, welke in de ether zijn. De Britse postmeester-generaal, mi nister Bevins, heeft verklaard, dat hij bmnen afzienbare tijd scherpe maatrege len tegen beide schepen zou nemen. Maar de heer Bevins had dat al tevoren kun nen doen toen het radioschip te Falmouth lag, omdat de aluminium antennemast op het schip moest worden aangebracht. Men liet de technici echter ongemoeid en evenmin werd de zender in beslag ge nomen, toen deze zich nog op het schip binnen de territoriale wateren bevond. Of de Britse zakenlieden nu wel zo happy zijn met de mogelijkheid om via een clandestiene zender etherreclame te maken, valt te betwijfelen. Radio-Caroline is al enkele weken in de lucht en tot '\V O1*4 Hl 4f r .«'ff' ff C'^C nu toe had men pas tien adverteerders weten te trekken. Als daar straks de concurrentie nog bij komt wordt de spoe ling nog dunner, om niet te zeggen on- exploiteerbaar. Alleen radio-Caroline kost de eigenaar twintig mille per week. Bovendien heeft hij bijna twee-en-èen- half miljoen in dit project gestoken. Engelse reclamemensen verklaren, dat beide schepen van dezelfde kongsi zijn, maar anderen spreken dat ten stelligste tegen. Een Londens ochtendblad wist nog te melden, dat er binnenkort nog een derde radioschip bijkomt. Waarschijnlijk vindt het een goede ligplaats aan de west kust in de Ierse zee. Dit blad vertelde voorts, dat ook radio- Atlanta van 's ochtends zes uur tot 's avonds zes uur te beluisteren zal zijn met uitsluitend lichte muziek. In de avonduren wordt er geen programma uit gezonden, omdat er in Engeland 's avonds weinig belangstelling voor de radio be staat. Iedereen kijkt dan naar de beeld buis. De kans wordt steeds groter dat de Europese landen rondom de Noordzee straks dezelfde bestrijdingsmiddelen voor deze etherpiraten gaan toepassen als in de Scandinavische landen. Daar is elke vorm van medewerking ook van de ad verteerders, ten strengste verboden op straffe van een grote dwangsom. Vier gevorderde amateurs treden mor gen, woensdagavond op in het muzikale televisieprogramma Toonladders. Bege leid door het orkest onder leiding van Juan Petro zullen zij hun kwaliteiten be wijzen. De eerste van de vier gasten is Henny Langeveld, van beroep taxichauf feur te Leiden. Hij bespeelt op virtuoze wijze de accordeon. Op elfjarige leeftijd was hij reeds kampioen in de afdeling amateurs. Vervolgens treedt op de zanger gitarist Cees Priem. Zijn voorkeur gaat uit naar de Spaanse muziek. De enige vrouwelijke gast is de zange res Annie Engelberts uit Utrecht. Haar grote liefde is niet alleen voor haar echt genoot, Chris van der Plaats, drummer bij de Blue Diamonds, maar ook voor de gospelsongs. De 15-jarige violist Ronald Hoogeveen uit Hilversum sluit de rij. Hij is leerling van Oswald Kuhn en trad in 1961 al op met het symfonie-orkest van Baden-Baden. (Advertentie) De NTS zendt om half acht het inter nationaal agrarisch journaal uit. Vervol gens is er om 20 uur het journaal, om 20.20 uur gevolgd door een nationaal pro gramma, waarin een documentaire wordt uitgezonden onder de titel „In het spoor der bevrijders". De VARA brengt om 21 uur een muziekprogramma onder de titel „Muziek van Gershwin" en om 21.40 uur een nieuwe aflevering in de film serie „Premier theatre" met Fred Astaire in de hoofdrol. Dinsdag 5 mei vocaal landb. HILVERSUM I 402 m AVRO: 12,00 Licht instr. en ens. 12,20 Regeringsuitz.: V. d. 12,30 Land- en tuinb.meded. 12,33 Licht instr. kwintet 12,50 Draaiorgelmuz. (opn.) 13,00 Nws. 13,15 Meded., event, act. of gram. 13,25 Beursber. 13,30 Licht instr. ens. en zangsol. 14,00 V.d. vrouw 14,40 Schoolradio 15,00 Ik hoor, ik hoor wat u niet hoort, muz. lez. met gram. 15,45 Van mens tot mens, lez. 16.00 Jeugd en ritme 16.30 V.d. jeugd 17,30 New York calling 17,35 Lichte gram. v.d. jeugd 18.00 Nws. 18,15 Event, act. of gram. 18,20 Lichte orkestmuz. en zangsol. 18,55 V.d. kleuters Nationaal progr.: 19.00 Die vijfde dag in mei: herdenkings-bijeen- komst in de St.-Josephkerk te Tilburg 20,00 Nws. 20,10 Omroepork., moderne Ned werken AVRO: 21,00 Radar, radioperiodiek 21.45 Amus.muz. 22.00 Ne derlands striikkwart., klass. en moderne muz. (stereofonische uitz.) 22.30 Nws. en meded. 22.40 Act. 23.00 Moderne Ned orkestwerken (opn.-) 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II 298 m KRO: 12.00 Angelus 12.04 Licht ens. 1X30 Land- en tuinb.meded. 12.33 V.d. boei\n 12,45 Platennws. 12.55 Kath. nws 13,00 mvs. 13,15 Lichte gram. 14.00 V.d. plattelandsvrouwen 14,10 Rieleksen gevar. progr. (herh. van zaterdag 11.) 15.10 Voordracht 15.30 Als de dag van gisteren, klankb. 16.00 V.d. zieken 16.30 U hebt voorrang, godsd. progr. 17.00 V.d. jeugd 17,50 Regeringsuitz.: Typico- muziek van Curacao, door G.D van Wengen 18.00 V.d tieners 18.20 Uitz. van de Boerenpartii: Tot u spreekt mr. dr A- Zeegers 18.30 Licht ens. met zangsol 18,50 Van klanten en wanten weten, act Nationaal progr.: Die viifde dag in mei. herdenkingsbijeenkomst in de St.- Josephkerk te Tilburg 20.00 Nws. 20.10 Metropole-ork. 20,30 Kunst in besloten kring: een progr. over kunstenaars, die j" oorlog huis-programma's gaven KRO- 21.00 Nederlandse Muziekdagen: Concertgebouwork. en sol., werken van Ned. componisten 22.00 De zingende kerk. bespr. van kerkmuz. 22 20 22.25 Boekbespr. 22.30 Nws. 22.40 Vreemd een keuze uit woord, zang en dans 23,10 Lichte gram. 23 55-24.00 Nws. BRUSSEL VLAAMS 324 m 12.00 Nws. 12.03 Gram. 12,10 Tuinbouw kroniek 12,15 Lichte muz. 12,50 Beursber. 13,00 Nws. 13,20 Kamermuz. 14,00 Nws 14.03 Schoolradio 15,45 Lichte muz 16.00 Nws 16.03 Beursber. 16.09 Duitse les 16.24 Klass. en moderne muz. 17,00 Nws. 17,15 Amus.muz. 17,45 Volksmuz. 18,00 Nws. 18,03 V.d. sold. 18,28 Paardesportber. 118,30 Amus.muz. 19,00 Nws. 19,40 Amus.- I muz. 19,50 Syndicale kroniek 20,00 Klass. muz. 20,45 De charme van het chanson 21,30 De keuze van Elias 22,00 Nws. 22,15 Volksmuz. uit de Antillen 22,35 De zeven kunsten 22,50 Absurd 23,00 Nws. 23,05 Muzikaal perspectief 23,55 Nws. 24,00- 0,10 Berichten v. d. zeevaart. BRUSSEL FRANS 484 m 12,03 Gevar. progr. en act. 14,03 Gevar. progr. 16,08 Moderne muz. 17.00 Nws. 17,55 Gram. 18,03 V.d. sold. 18.40 Lichte muz. 19.15 Nwe. gram. 19,30 Nws. 20,30 Gevar. muz. 22.00 Wereldnws. 22,15 Jazz- muz. 22.55 Nws. Woensdag 6 mei HILVERSUM I 402 m VARA: 7,00 Nws. 7,10 Ochtendgym. 7,20 Soc. strijdlied 7,23 Lichte gram. (7,30 V. d. voQrpagina. praatje) 8,00 Nws. en soc. strijdlied 8,18 Lichte gram. 8.50 Gym. v.d. vrouw 9,00 Kookpraatje 9,05 Klass. orkestwerken (gr.) 9,35 Waterst. VPRO '.40 Schoolradio VARA: 10,00 Lichte gram. 11,00 V.d. vrouw 11,40 Viool en piano, klass. muz. (stereofonische uitz.) HILVERSUM II 298 m NCRV: 7.00 Nws. 7,10 Dagopening 7,20 Klass. gram. 7.45 Radiokrant 8,00 Nws. 8.15 Lichte gram. 8.30 Tiroler muziek (gr.) 8,45 Lichte gram. 9,00 V.d. zieken 9,35 Gram 9,40 V.d. vrouw 10,10 Klass. gram. 10,30 Morgend. 11,00 Klass. gram. 11,15 Geeft acht op de jaren, klankschets over de tweede wereldoorlog (herh. van 3 mei jl.) 11,40 Lichte gram. De Madonna der zeven smarten, het schilderij van Adriaan Isenbrandt hangt in de Onze Lieve Vrouwekerk te Brugge en wordt morgen om 19.15 uur besproken. Na de dood van Memling in 1494 werd Gerard David de leider van de Brugse schilderschool. Een andere figuur was Adriaan Isenbrandt, die in 1510 als mees- ter-schilder in het ambacht wordt inge schreven. De O.L. Vrouw van de zeven smarten is een typisch werk voor deze kunstenaar. In dezelfde stijl zijn ver scheidene werken, waarschijnlijk uit het atelier van Isenbrandt, in Europese mu sea verspreid. Dinsdag 5 mei x.. 19,30 Intern, agrarisch journaal 20.00 Journaal Nationaal progr. 20,20 In het spoor der bevrijders 1944-1964: do cumentaire NTS: 21,00 Muzikaal progr VARA: 21,40 De niet gewenste buur. film uit de filmserie Première théatre NTS: 22.30-22.35 Journaal. FRANS BELGIë: 14,15 Schooltelevisie 18,30 Berichten 18,35 Engelse les 19,00 De aarde en de jaargetijden, de verede ling van het vee 19.30 Tekenfilms 19,40 Janique Aimée, filmfeuill. 20,00 Journaal 20,30 Age tendre et tête de bois 21,15 A la recherche de l'homme 22,05 Métamor- phoses 22,50 Journaal. VLAAMS BELGIë: 14,05-14.40 School televisie 19,00 De soc. gedachte en actie 19.30 De Flintstones, tekenfilm 19,55 Sport 20.00 Nws. 20,20 De kat op de koord: Mi serie op tafel, tv-feuill. 20,50 Escuriaal, opera 21,40 Steekproef: Diestmeisjes 22,10 Nieuws. Zondag wordt moeder in de bloemen gezet en wellicht kunnen vader en de kinderen In geheime vergadering eens extra-diep in de geldbeugel en de spaar pot tasten. In een modern huisgezin kun nen allerlei elektrische apparaten wor den aangewend en „Penelope" komt mor gen om 19.25 uur de huisgenoten ter hulp om enkele ideeën voor een nuttig en mooi geschenk voor moeder te sugge reren. De Sovjetrussische familiefilm van Choukrat Abasoff „Je bent geen weesje" wordt voor de eerste maal in België ver toond. Het draaiboek is gebouwd op authentieke feiten, die zich tijdens de oorlogsjaren in Ouzbekistan afspeelden. De kinderen, die toen de hoofdpersonen waren in de tragische en soms ook ont roerende gebeurtenissen, zijn nu volwas senen die naar de vier windstreken van hun onmetelijk land uitzwermden. In 1941 beukten de Duitse legers op de Russische stellingen en eindeloze kon vooien met vluchtelingen en weeskindjes, van wie de ouders bij bombardementen gedood waren, trokken steeds dieper Rus land in. Op duizenden kilometers achter het front in het hartje van Aziatisch Rus land werden de kleintjes bij families on dergebracht. Een veilig dak en vooral een warme genegenheid waren nodig om de afschuwelijke oorlogsherinnering uit de ontvankelijke geesten van de kinde ren te verdrijven. De dorpssmid Mahkam Aka en zijn vrouw Fatima hebben maar één zoon, die aan het front staat. Zij besluiten een kleine vluchteling te adopteren, of twee. of zelfs drie Weldra vult de frisse lach van tien weeskindjes hun anders zo stille huis. Natuurlijk heersen er in die nieuwe familie, waarvan de leden uit de meest verschillende streken en standen komen, wel eens spanningen i AN Het is eigenlijk onbegonnen werk om je in zo'n kortademig ru briekjes als dit dingen af te vragen als: waarom halen mensen gevaar lijke toeren uit? Want als je daar diep over zou gaan zitten nadenken, dan zou je er dikke boeken over kunnen vol schrijven. Hebt u zon dagmiddag die mannen de Eiffel- toren zien beklauteren? Het was best wel interessant, maar waarom doen ze dat nou, denk ik altijd als ik zoiets zie gebeuren. Tenslotte is er in dat stalen ge vaarte een lift aanwezig. Het kost wat geld om je tot driehonderd me ter te laten ophijsen, maar het is te betalen. Bovendien zijn er ook nog trappen. Waarom gaan vier man nen dan langs de buitenkant naar boven? Het waren geen gewone toeristen. Het waren bergbeklimmers. Maar de Eiffeltoren is geen berg. Naar de toppen der bergen voeren geen trap pen of liften. Vandaar dat er ge klauterd dient te worden als men de top wil bereiken. Maar bij een toren bestaat die noodzaak niet. I Waarom men het dan tóch doet? 5 Om de mensen te laten griezelen. Dat is het principe van alle halsbre kende toeren. Circusartiesten be staan ervan. De mens ziet klaarblijkelijk zijn medemens dolgraag dingen uit halen die hij zelf niet aandurft. Ik geloof niet dat ieder die ademstok kend en hartvasthoudend naar de waaghals zit te kijken, die ip zijn hart hoopt dat er een ongeluk zal gebeuren, neen, dat niet. Maar de wetenschap dat één klein misgreepje fatale gevolgen kan hebben, maakt het zo boeiend. Voor de vier die zondagmiddag langs de klinknagels driehonderd meter tegen een sta len toren opwandelden, is wellicht de wetenschap dat enkele miljoenen mensen hen gadesloegen een reden tot voldoening geweest en de reden tot het klimmen zelf. Ze doen het, omdat wij ernaar kijken. Als ze gevallen waren en hun benen of zelfs hun nek gebro ken hadden, dan zouden ze dat offer gebracht hebben terwille van ons, televisiekijkers die iets spannends willen. Maar stelt dat het nu ge beurd was. Ieder van ons, miljoe nen beeldbuisstaarders, zou verze kerd hebben dat het van hém niet hoefde. Als die vier mannen bij mij aangebeld zouden hebben en ge zegd meneer, om u een boeiende teeveemiddag te bezorgen moeten wij langs de buitenkant tegen de Eiffeltoren opklimmen en dat is hondsgevaarlijk, staat u erop dat we het doen?, dan zou ik gezegd hebben: ben je gek, jongens, begin er niet aan. U zou, daarvan ben ik overtuigd, hetzelfde gezegd hebben. Je gaat toch als zinnig mens niet iemand zijn nek laten breken. Maar u en ik, en al die anderen bij elkaar, vormen een menigte die anders reageert, die wel degelijk adembenemende toeren eist. Wie de verveling van de langderig regen achtige zondagmiddag wil verdrij ven moet dingen die je doen grieze len. En als er een valt, dan wassen tweemaal zoveel miljoen handen zich in onschuld. PRAET-MAECKER Een 48-jarige automobilist uit Sal- ford verloor tijdens een hoestbui zijn kunstgebit op de m-6 autosnelweg. Hij gehoorzaamde echter aan de wet en reed door. De gezondheidsraad in zijn woon plaats meende, dat hier geen sprake was van gebrek aan belangstelling van de automobilist en keerde hem vijf pond en 12 shillings uit voor een nieuw stel tanden. 't ls jammer dat pappa zijn sala risverhoging niet heeft gekregen Jantje. Nu krijg je die trein volgend jaar wel. Om de kas van een pensioenfonds voor musici te spekken, heeft de Ame rikaanse komiek Danny Kaye orkes ten gedirigeerd in Boston, Washing ton, Detroit en Los Angeles. Hoe de veelzijdige man het er in deze kwa liteit heeft afgebracht is niet bekend. Mevrouw Pam Tipper uit Southamp ton droomde dat ze blootsvoets en 1 met een jas over haar pyjama buiten 1 rende. Toen ze wakker werd bemerkte i zij dat ze blootsvoets, met een jas over i haar pyjama buiten holde, omdat haar buis in brand was gevlogen. KIESRECHTWIJF 5 Mei: Gistermorgen heeft een kies rechtwijf te Londen haar vernielzucht weer botgevierd. Een bejaarde suf fragette, Mrs. Wood, kwam daar een, tentoonstelling binnen. Zij was gewa pend met een slagersmes en liep op een der mooie schilderijen toe. Het was het portret van de beroemde Amerikaanse schrijver Henri James, geschilderd door Sargent. Zij verbrij zelde het glas en gaf drie lange sne den over het portret, waarvan twee over het gelaat, zoodat het kunstwerk onherstelbaar beschadigd is. Dames raakten in woede, sprongen op de banken en riepen: „Lynch haar". De zaalwachters snelden toe en leverden haar over aan de politie. Horizontaal: 1. onverschillig - grondsoort; 2. ont kenning; 3. graansoort; 4. paar - deel van het gebit; 5. muzieknoot - boks- term; 6. deel van een schip - graaf schap in Engeland; 7. meubelstuk; 8. bloeiwijze; 9. dierenverblijf - Lon- dense mist. Verticaal: 1. deel van het oog - loopoefening; 1 speelbaan; 3. onstoffelijk persoonlijk wezen; 4. vlug uitingsmogelijkheid; 5. daar - muzieknoot; 6. kledingstuk vrucht; 7. hijswerktuig; 8. klooster zuster; 9. voeg - vis. *2uoT - peeu *6 iuou *8 'L isa»* - isaA '9 - ja - pus hsaas *g z jsjbui - suax '}j9a •Souis - pns *6 '.jcc *8 'i huasï - }scui *9 'o- ai 'q ;puc; - pis jag "g .'aau -g luaaA - s^pt *i -joh :2insso[do Johan heette hij, mijn beste (ver telde Arbetti). Ja, Johan was zijn naam. Van beroep was hij chauffeur. Hij had een innemend voorkomen. Zijn manieren waren prettig, beleefd zonder onderdanig te zijn. Hij was voorkomend voor volwassenen. Hij was aardig voor kinderen. Hij had hart voor dieren. Hij was gezien bij de andere leden van het personeel. Kortom, Johan leek in alle opzichten een correcte, ja, misschien wel een ideale chauffeur. En toch be zorgde die Johan mij een tegenslag, die ik niet licht zal vergeten. Johan was, toen ik hem leerde ken nen, een jaar in dienst van een gefor tuneerde landedelman. Des winters had hij zijn „baas" en diens vrouw naar het zuiden gereden. Zijn vakantie genoot hij in het voorjaar. Toen was hij alleen op reis gegaan. Des zomers waren er steeds veel gasten op het landgoed, zodat Johan het druk h§d. Hij had geen reden om zich daarover te bekla gen, want de gasten waren mild. Ie dereen mocht hem immers graag. Ik ook, van het moment af, dat ik hem ontmoette. Die ontmoeting was geen toeval. In Parijs ontving ik van mijn chef de schriftelijke opdracht om mij onmid dellijk te begeven naar de Hollands- Belgische grensstreek en daar te gaan logeren bij baron der Kralingue. Kra- lingue wist van mijn komst Voor een introductie was gezorgd. De reden van mijn reis was, dat er aanleiding be stond om aan te nemen, dat zich die maand het was juli 1953 onder Kralingue's gasten iemand zou bevin den, die een „ongezonde" belangstel ling koesterde voor alles wat te ma ken had met wapenfabrieksgeheimen. Ik was blij met die opdracht. Het leek me een kolfje naar mijn hand. Kralingue was, naar ik van Parijse vrienden hoorde, een uitstekend gast heer De streek was mooi. Het was daar op het buiten goed leven in de zomer, n zo heel moeilijk leek mij de opdracht niet. Meer een vakantie taakje voor de komkommertijd en om in training te blijven. Ik ging met de trein naar Antwerpen. Daar kwam Kralingue mij afhalen. Jo han stond naast de auto. Zoals ik reeds zeide, nam hij mij dadelijk voor zich in. Kralingue wist iets af van het doel van mijn komst. Terwijl wij sa men déjeuneerden. vertelde mijr gast heer mij een en ander over de reeds aanwezige en de nog op komst zijnde gasten. Ik ging na, wie eventueel in aanmerking kwam voor de rol van „booswicht". Kralingue lachte en zei: Niemand, het wordt een vossejacht zonder vos. Ik zei: Dat weet men nooit tevoren, maar in ieder geval ga ik graag mee. En ik voegde er aan toe: Denk er aan, geen woord over dit alles. Kralingue zei: Vanzelfsprekend zwijg ik. Een week lang reeds was ik de gast van Kralingue geweest. Ik had mij uitstekend geamuseerd én tevens met veel mensen gesproken. Ik had de back- ground van sommigen hunner laten na gaan. Het resultaat was nihil. Ik dreig de in te dommelen en weg te zwijme len in een dolce far niente, toen een telegram mij opschrikte uit mijn rust- neigingen. Het was afkomstig van een onzer ambassades, dat is te zeggen, was doorgezonden door een onzer di plomaten op verzoek van mijn chef. Dit was een weg, die mijn chef slechts koos, als hij op de plaats van ontvangst onraad en nieuwsgierigheid vermoedde. Het telegram luidde: Vakantie spoedt ten einde stop Ge niet maar flink stop Verwacht je gezond volgende week terug stop Neef Constant. Als mijn chef een telegram onderte kende met „Neef Constant" in plaats van met het gebruikelijke „Armand" betekende dit: Wees constant op je hoede. De rest van het telegram was (voor mij) duidelijk. Het kwam er op neer, dat er (naar de mening en die was steeds gefundeerd van mijn chef) ernstige dingen op he* buiten stonden te gebeuren, en dat ik flink moest aanpakken en goede resultaten moest boeken. Dit laatste was gemakkelijker getele grafeerd dan gedaan. Want waar en bij wie te beginnen? Ik pluisde alles en allen nogmaal na. Sprak nog eens met Kralingue, maar die bleef bij zijn me ning van loos alarm. Maar misschien heb je vanavond beet, zei hij. Van avond, waarom vanavond?, vroeg ik. Nu, vanavond komt er een Zuidameri kaan in Antwerpen aan. Johan zal hem om zeven uur afhalen. Zijn naam is Juan d'Alveira. D'Alveira zei je? Ja, mijn beste, dat is de naam Hij is schatrijk, zo'n internationale plezier- zoeker, je kent het type. Nu, ik kende het type inderdaaden de naam was mij evenmin onbekend. Vind je goed (vroeg ik), dat ik met Johan meerijd naar Antwerpen? Ik h$b daar een paar boodschappen te doen en dan kan ik op de thuisrit alvast eens met die nieuwe gast van je pra ten. Uitstekend, zei Kralingue als je er enig heil in ziet, dan ga j'e maar mee naar Antwerpen. Om zeven uur precies waren wij in Antwerpen nabij de kade. De ontsche ping duurde lang, zodat wij d'Alveira pas om acht uur konden laten instap pen. Zodra ik de man zag, wist ik, dat hij een van de „bekenden" was. Éven had ik de indruk, dat Johan een flits van verstandhouding met hem wisselde. Doch het beeld van Johan als de Correcte Chauffeur - .a was zó gaaf, dat ik schonk. Daar het toch te laat was voor het diner op het landgoed, nodigde ik d'Al veira uit. een hapje met mij in Ant werpen te eten. D'Alveira zei: Graag. Johan reed ons naar de Keizerlei. Ik vroeg hem, ons na drie kwartier te komen afhalen en intussen op te bellen, dat wij wat later thuis zouden komen. Drie kwartier later reed Johan, als immer stipt op tijd. voor. Wij gingen terug. Het gesprek was mat. De weg was verlaten. Wij reden door een bos achtige streek. Johan minderde vaart. Iets met de motor niet in orde, zei hij. Hij bracht de wagen tot staan. D'Al veira en ik stapten uit. Johan morrelde wat aan de motor. D'Alveira zei: ik heb geen sigaretten meer, wilt u er mij een geven? Ik dook met mijn handen in mijn zakken..., en zag de revolver in d'Alveira's hand. Johan!, zei ik half luid. De Correcte Chauffeur glimlachte. Draai u om, loop het bos in. zei d'Al veira. Ik draaide mij om. Voelde een zware klap op het hoofd. Ik zakte ineen. Toen ik het bewustzijn herkreeg, lag ik een meter of twintig van de bosweg tussen de bomen. Naast mij lag,,.. d'Alveira. Ik had een heel naar gevoel in het hoofd. En d'Alveira? Ik door zocht zijn zakken. Geen revolver. Geen stukje papier. Ik begreep de toedracht. Ik zag, dat de man niet dood was. Me delijden had ik niet met hem. Ik keek op mijn horloge. Half twaalf. De tik op het hoofd was 'dus raak ge weest. Ik strompelde naar de kant van de weg. Ik wachtte. Eindelijk kwam er een auto aan. De wagen stop te. Kralingue stapte uit. Ontdaan. Wat? Een ongeluk gebeurd?, vroeg hij. Twee, zei ik. En ik wees naar het bos, waar de nog bewusteloze d'Alveira lag. We kwamen op het landgoed. Dank zij goede verzorging en dank zij ook de dorpsdokter kwamen wij beiden op streek. Ik zag tot mijn genoegen, dat d'Alveira een heel wat „zwaarder" be handeling had ondergaan dan ik. Voor mij had Johan met een „lichte verdo ving" volstaan. D'Alveira had hij het volle pond gegeven, bloedende hoofd wonde en gekneusde ribben incluis. Noch d'Alveira noch ik vertelde Kra lingue de volle waarheid. We hebben eendrachtig alle schuld op Johan ge worpen. Johan. de Correcte Chauffeur, had de wagen dat bleek de volgende dag een kilometer of veertig verder geparkeerd en was spoorloos verdwe nen. „Politie?", vroeg Kralingue. „Neen", antwoordden d'Alveira en ik gelijktijdig. Wat er gebeurd was is duidelijk. D'Alveira was de verwachte gast, van wie Johan de fabrieksgeheimen had moeten ontvangen. Ik had de flits van verstandhouding op de kade immers gezien! Na die flits begreep d'Alveira, dat ik ongewenst en op een spoor was. Hij wist niet, dat Johan nog energieker was dan hij en ons beiden zou uitscha kelen. Natuurlijk geen politie. Opzien baren is in mijn vak altijd verkeerd. En die revolverrekening met d'Alveira zou ik later zelf wel vereffenen. Bij slot van rekening is mijn wereldje een klein wereldje!! Dit bleek ook uit een brief, die ik een jaar later ontving van Johan. De brief luidde: „Mijn waarde Arbetti, Je wilt naar ik hoop, mijn verontschuldigingen aan vaarden voor de vrijmoedige behan deling, die ik je liet ondergaan na de aankomst van die vulgaire figuur uit Zuiid-Amerika. Het was weinig ridder lijk, maar ja, de concurrentie is zwaar en ik moest het cadeautje, dat hy bij zich had. spoedig in handen krijgen. Ik had dus geen keuze. Misschien wer ken we binnenkort wel eens samen. Hartelijke groeten, steeds je Ernst". De familienaam was een ridderlijke naam. Ik wist toen meteen, dat ik Jo han de Correcte wel eens eerder had ontmoet, maar toen was hij ritmeester in een bekend regiment huzaren. En ik vergaf hem daarom de tik op het hoofd.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 5