Nederland een week in teken van de fotografie MARTIEN Op de grens van land en zee ..De Krant motief van film- en fotowedstrijd j Minitips Inruilactie 17 DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 2 MEI 1964 Prij zen Gouden Iris In de week van de Fotografie zal J J de Nederlandse fotohandel een ca- t i deautje uitreiken. f i Het is het systeempje „Minitips", J J een bundel kaartjes, samengehou- J den door een draainiet. Op elk i kaartje staat een onderwerp aan- gegeven voor foto of film en daar- J bij een paar korte tipsin feite i t een „uitgekookt bliksemrecept" t t voor een geslaagde opname. Elk J kaartje wordt naar buiten gedraaid J i op het moment dat dit nodig is, de i tip geraadpleegd en de opname ge- J maakt. Het systeempje is door zijn J J geringe omvang gemakkelijk in J i zak of fototas op te bergen. PRIJZEN NATIONALE FOTOWEDSTRIJD Groep Ieerste prijs van 150,— tweede prijs van 100,—, derde prijs van 75,—, 3 prijzen van 25,—; 10 prijzen van 10, Groep IIeerste prijs van 500,—; tweede prijs van 250,—; derde prijs van 100,2 prijzen van 80, 2 prijzen van 25,—; 10 prijzen van 10,—; 20 prijzen van 5,—. Groep IIIeerste prijsvan 500, tweede prijs van 250,—; derde prijs van 100,2 prijzen van 50,2 prijzen van 25,—; 10 prijzen van i 10,—; 20 prijzen van 5,—. Extra premie. De vereniging Nederlandse Dagblad Pers stelt bovendieneen extra-premie groot 300,ter beschikking voor de foto of die, welke het best de beteke nis van het „Dagblad in de Maat schappij" tot uiting doet komen. Van 2 tot en met 9 mei staat Nederland in het teken van de „Week van de Fotografie". Op dezelfde datum start een nationale foto- en filmwedstrijd, waarvan de organisatie berust bij de Vereniging de Nederlandse Dagbladpers en de Stichting ter Bevor dering van de Amateurfotografie. ,.De krant in Nederland": Zo luidt dit jaar het onderwerp van deze wedstrijd, die op 29 augustus aanstaande eindigt. De krant als wedstrijdmotief is een weinig gehanteerd onderwerp. Het biedt echter legio mogelijkheden voor de foto- en filmamateur. Daar het motto „De Krant" in de ruimste zin van het woord geldt, kunnen velerlei richtingen worden gekozen. We denken hierbij aan foto's of dia's van alledaagse onderwer pen als vader met zijn krantje, kinderen gebogen over het dage lijkse stripverhaal, een paar jochies met een wankel karretje met oude kranten of de krant als zonnewering op het hoofd van een toeschouwer bij een voetbalwedstrijd. Er kwamen reuzen uit een oudere eeuw. Zij bewaakten het water in alle aeizoenen. Zij groeiden zee- en hemelwaarts. Zij werden met water beslagen want de zee is hun kracht. De vloed ia hun nachtrust, hun voedende slaap. Zij ademen uit de longen van het water. Zij schoten wortel in de handen van de aarde. Zijn zij koeriers van de zee of torenwachters van de aarde T Welk is hun taal Hun vaderland Met land en zee zijn zij navelverbonden, zij leven in de weelde zonder woorden te spreken. Zij beheersen de onbeweeglijkheid. Na vier jaar wordt thans weer de gouden Iris uitgereikt. Dit is 'n jaar prijs voor hem of haar die zich in Nederland bijzonder verdienstelijk heeft gemaakt voor de amateurfoto grafie. De gouden Iris zal op de ope ningsavond van de Week van de Fo tografie worden uitgereikt. Daarnaast kan men de krant zelf in de zoeker nemen en de dynamiek van het bedrijf uitbeelden. Maar uit de inzendingen zal ongetwijfeld blij ken dat de amateurs vaak een ge heel andere, misschien verrassende visie op ,,De Krant" bezitten. Deze nationale fotowedstrijd kent vier groepen: 1. Jongeren tot en met 25 jaar; 2. 25 jaar én ouder; 3. Kleurendia's; 4. Smalfims. Ook de filmers kunnen zich wijden aan ,,De Krant in Nederland". Even als bij de fotografen is hier de krant onderwerp in de ruimste zin van het woord. De inzendingen mo gen bestaan uit speelfilms, docu mentaires, animations of abstracties, indien het motief duidelijk hoofdzaak en als zodanig herkenbaar blijft. Er zijn twee klassen: A films met geluid en B films zonder geluid. Door deze splitsing is bereikt dat ook de beginner een redelijke kans heeft op prijzen. Voor beide wedstrijden is voor meer dan vierduizend gulden aan prijzen beschikbaar gesteld. In het gehele land worden traditie getrouw weer fototentoonstellingen, dia-avonden en filmvertoningen ge organiseerd door de foto- en film clubs. Daarnaast worden flitsbals en foto- en filmrally's gehouden. Naar schatting worden jaarlijks 100.000 foto's ingezonden naar regio nale en nationale wedstrijden. Soms wordt dit aantal nog belangrijk over schreden. Per jaar worden ongeveer 12.000 filmcamera's verkocht. Toch is dit aantal nog zeer gering vergeleken bij de jaarlijkse verkoop van foto toestellen die ruim 200.000 stuks be draagt. Niettemin neemt het filmen een steeds grotere plaats in het le ven van de Nederlander in. De ver der gaande verbetering van het le venspeil heeft met zich meegebracht dat het aantal filmcamera's in Ne derland procentueel het hoogst is van alle E.E.G.-landen. Ons land volgt langzaam de ontwik keling die zich in de Verenigde Sta ten voordoet. In de vakantie wordt door velen uitsluitend in kleur ge filmd en gefotografeerd. Bij de foto grafie nemen de dia's vanwege hun sprankelende kleuren verreweg de eerste plaats op de ranglijst in. Mede door de voortdurende reclame acties is een andere vaak verguis de opnametechniek in opkomst. Iets wat de van aard nogal zuinige vaderlander vroeger klinklare onzin vond, schijnt het nu regelmatig te doen: filtsen bij volle zon. Door de zware schaduwen met filtslicht op te vullen worden namelijk betere op namen verkregen. Parallel hieraan loopt het sterk gestegen verbruik van blauwe filtslampjes, die als in- vulflits (bij kleur-opnamen) eveneens een rol spelen. Bijna onmerkvaar is een nieuwe hob by ontstaan. Uit twee oude liefheb beryen n.I. dia's maken en geluids- jagen, groeide een nieuw begrip: de klank-dia. De naam klank-dia is af komstig uit België en burgert lang zaam in. Het landelijk gemiddelde van het bandrecorderbezit komt bij onze be volking neer op 8 tot 10 procent. Bij de beoefenaars van de kleuren fotografie en de smalfilmers be draagt dit procent bijna 25. zodat hier gesproken kan worden van een samenhang. Een klank-dia is in fiete een beeld in kleuren dat bij projectie door be geleidende muziek aanzienlijk in zeg gingskracht moet toenemen. Vaak wordt een serie van klank-dia's ver toond. De eindindruk ontstaat dan slechts door de totaliteit van beeld, geluid en beeldopvolging. Het karak ter van de klank-dia's loopt hier vrijwel parallel met de geluidsfilm. Een actie die zich steeds meer in de gunst van het publiek verheugt is de jaarlijks terugkerende camera-inruil- actie. Dit jaar loopt deze actie van 2 mei tot en met 6 juni. Voor elke camera wordt een bepaald bedrag vergoed, afhankelijk van de prijs van de nieuwe aankoop. De legende der liefde. Het leven dat zich splitst in twee volmaakte helften, of langgeleden hout, in deze bruiloft krachtig en springlevend als de bomen. Zal hier de strandjutter knielen in het zand zoals de herders knielden voor het wonder der geboorte 5? In opdracht van de Chemische Fabriek L. van der Grinten n.v. te Venlo heeft de Eindhovense fotograaf Martien Coppens een fotoboek samengesteld met als titel „Op de grens van land en zee''. De Vlaamse dichter Paul Snoek schreef in nauw contact met Coppens de verbindende teksten. Martien Coppens hoeven wij niet te introduceren. Hij is een fotograaf, een kunstenaar, met een diepe verbondenheid met de natuur. Eerlijkheid en fijngevoeligheid kenmerken zijn visie. In het fotoboek „Op de grens van land en zee" herkent men on middellijk de paysagist, die reeds duidelijk naar voren trad in zijn werk „Monsters van de Peel". De foto's van Martien Coppens in zijn laatste fotoboek vallen moeilijk onder één bepaalde richting te rang- Een zwemmer is een ruiter Zwemmen is losbandig slapen »n spartelend water, is liefhebben met elke nog bruikbare porie, is eindeloos vrij zijn en inwendig zegevieren. En zwemmen is de eenzaamheid betasten met vingers, is met armen en benen aloude geheimen vertellen aan het altijd aHesbegrijpende water. schikken. Meestal is hij zuiver im pressionist, soms neigt hij tot ex pressionisme, maar dan blijkt weer een toegankelijkheid tot het onbewus- j zijn rijke visie op zijn motief; ver* geestenlandschap vol fantasieën en hallucinerende beelden. ONTWIKKELING De manier waarop Coppens zijn on derwerp benadert getuigt van een diepe beleving, een herkenning van symbolen en een ontmoeting met het onderbewuste. Het is een beleving die grenst aan de wetenschappelijke analyse. Coppens beheerst zijn materie vol strekt en mede daardoor bereikt hij dat zijn individuele impressies en ex pressies vrijwel onmiddellijk op de toeschouwer worden overgebracht. Toch eisen zijn foto's een langere beschouwing wil men al hun facet ten doorgronden. ,,Op de grens van land en zee" is een verzameling foto's gemaakt langs de Nederlandse kust in de jaren tus sen 1950 en 1963. Duidelijk bemerkt men daarin de ontwikkeling welke Coppens heeft ondergaan. Coppens gebruikt verschillende tech nieken. variërend van massieve low- key tot vlinderlichte toetsen in high- key. Op de grens van land en zee ont dekt Martien Coppens onderwer pen waar een minder begaafd fo tograaf aan zou voorbijgaan. Mar tien Coppens onderscheidt zich dooi te, die zonder meer surrealistisch is. En de symboliek van de surealist is veelvuldig in Coppens' laatste oeuvre terug te vinden. Zij blijkt ook uit de verbindende teksten die Paul Snoek in nauw overleg met Martien Coppens heeft geschreven. Beiden vertonen een overeenkomst. Zij slechten de grensmuren tussen het onbewuste en het bewuste en scheppen een wereld waarin contem platie en actie zich vermengen. Een weerde, met mosselen en wier ovêr- dekte golfbrekers, scheepswrakken, door zeewater en wind aangevreten boomstronken, verspreid in 't zand liggende basaltblokken, een een zaam groepje palen dat staande in de branding nog iets van een ze kere slagorde heeft bewaard, weid se landschappen in het niemandsland tussen zee en duinen, dode vogels, half begraven onder het stuifzand. Een apart exploratiegebied van Mar tien Coppens is het strand, dat bij het invallen van de eb wordt ge groefd en getekend door het terug- stromende water. RUIMTE Coppens weet ruimte te scheppen in even grandioze als subtiele compo sities door het suggestief plaatsen van zwart en wit en een juiste scherp. 1 tedosering. Waar de Eindhovenaar ruimte wil suggereren, toont hy zich daarin 'n meester. Om zware naar hoge lich ten oprijzende palen, legt Martien Coppens een ruimte, die reminiscen ties oproept aan gotische kathedra len. In het uitgeslepen en door groefde zand roept hij taferelen op die, zo men ook de laatste geringe afbeeldingsmaatstaf wil vergeten, doen denken aan een majestueus, door erosie aangetast landschap. De talrijke opnamen van dode vo gels zouden macaber lijken, indien men Coppens' ware bedoelingen, niet kende. Hier tekent hij de wisseling der seizoenen, de opeenvolging van leven en sterven, de tragiek van de natuur, waarin de dood een even vertrouwde als vanzelfsprekende rol speelt. Coppens is tènslotte een meester van de compositie, die hij graag ritmisch opbouwt met een herhaling van het hoofdmotief. ,Op de grens van land en zee" is een kostelijk boekwerk, een kostbaar bezit voor degenen die Coppens al van vroeger kenden en een openba ring voor hen, die nu met hem ken nismaken. Martien Coppens zorgde ook voor de samenstelling en de lay-out van het plaatwerk. De lay-out voor 't tekst gedeelte en de band werden ver zorgd door Jacques Peeters. Venlo. De uitgave werd gedrukt door de drukkerij H. C. van Grinsven N W te Venlo en gebonden door N V binderij P. de Wit te Eindhoven. ID® oplage bedraagt 1500 genunmmöamfof exemplar». W. J. 4

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 9