GESPREK MET MGR. JAN DE REEPER Eerst doen, dan preken GOLDEN FICTION iMii SIGNALEMENT Prijzel 14 17 Voor rokers met een eigen stijl Waarom onvergelijkbaar? De tabakken van Golden Fiction zijn meer uitgerijpt, warnier van kleur en dus zachter van smaak. Ze worden niet gesausd. Geen extra aroma wordt toegevoegd. Alleen GF heeft deze aparte, pure melange. Voor rokers met een eigen smaak. DAGBLAD DL SIM -VAW AAi&ttüAc, z KCLl 190A Mgr. JAN DE REEPER ZOEKLICHT OP KENYA GISTEREN VERTROK mgr. Jan de Reeper, de nieuwe bisschop van Kisumu die hier vooral bekend is geworden vanwege zijn acties voor de hongerende Masai, na een verblijf van ruim een maand in Nederland naar Kenya, waar hij maandag aankomt. Enkele dagen voor zijn vertrek hebben wij in het college van Mill Hill te Tilburg een uitvoerig vraaggesprek met hem gehad. Aan de orde kwamen de politieke en sociaal-economische situatie in Kenya, de houding ten aanzien van de blanken, de invloed van het communisme, de ontwikkelingshulp en de positie van de kerk. Zijn zo openhartig mogelijke antwoorden op onze vragen, die wij op de band hebben vastgelegd en hieronder letterlijk weergeven, geven een verhelderende kijk op de situatie in een land dat de laatste jaren herhaal delijk in het nieuws is. Qntspannen in een gemakkelijke stoel zit tegenover ons de nieuwe bis schop die voor de moeilijke taak staat de kerk van Kisumu door de branding van ontwakend Afrika te loodsen. Zijn antwoorden komen zonder aarzeling, al drukt hij zich, na jaren lang verblijf in Kenya en Engeland, niet zo gemak kelijk uit in zijn moedertaal. Hij ver telt hoe een Kenyaan in zijn bisdom, gelegen aan het Victoria-meer, leeft. Om zes uur, half zeven staat hij op. Hij heeft een paar koeien, geiten en een stuk land. In het droge seizoen verzorgt hij alleen maar zijn vee. In het natte seizoen bewerken de vrou wen met een soort hak het land, Kenya is een agrarisch land, moet u weten. Is er groot- of kleingrondbezit? Kleingrondbezit. De Engelse farmers hadden stukken van 5000, 10.000 of wel 15.000 acres, maar dat is allemaal op gedeeld. Er zijn nog wel een paar thee plantages. Die vormen een belangrijke inkomstenfactor voor het land. Er zijn nog enkele farmers die onder de Afri kaanse regering gebleven zijn. Die heb ben nog farms van een paar honderd, misschien duizend ha. Merendeels vee teelt. Hoe staat het met de bevolkings dichtheid? Well, ik zou bijna zeggen: zo ongeveer als in Spanje of Turkije. Niet zo dicht als in Holland of Duitsland. De mensen wonen in hutten en die staan volgens familie gegroepeerd. Als je het land inkijkt zie je een paar groepjes hutten, twee, drie, vier misschien. Maar niet wat je hier een dorp zou noemen Ze wonen verspreid. Er zijn wel een paar conglomeraties. Kakamega bijvoorbeeld, dat 6000 of 7000 inwoners telt. Geldt dat al een flinke stad? Nee, dat is geen grote stad. Een flinke stad zou je Kisumu kunnen noemen. Daar wonen, nou, ik schat 50.000 men sen. Er zijn daar goede wegen, moskeeën een markt, scholen, bestuursgebouwen, een gevangenis, politie en noem maar op- Is het gezinsleven vergelijkbaar met dat in Nederland? Dat is heel anders als hier. De kin deren zijn erg onafhankelijk. Ze komen en gaan wanneer ze maar willen. Wat eet een Kenyaan? Well, de schoolkinderen krijgen ge kookte mais mee in een soort vaste brei. Die het een beetje kunnen beta len, hebben er ook vlees bij. Dat eten ze 's middags en 's avonds. Het is al een hele verbetering van het dieet. Toen ik er 30 jaar geleden kwam, aten ze maar één keer per dag. 's Avonds. Een hele dag bleven ze nuchter. Ze dronken wat water misschien, maar voor de rest niets. Dat is natuurlijk on dermijnend voor de gezondheid. Wij hebben op onze kostscholen toen drie maaltijden per dag ingevoerd: maispap, maisbrei en maiskorrels met bonen. Dat is ook niet best, want er zit niet ge noeg proteïne in. Maar daarvoor is vlees of verse groenten en vruchten no dig. Op de scholen moedigen we nu een beter dieet aan. Wat doet een Kenyaan in zijn vrije tijd? Praten, familie en vrienden bezoeken, verre reizen maken, te voet, op de fiets of met de bus. Is er radio en televisie? Ja, maar lang niet elk gezin heeft een radio. Je ziet er nogal wat portables uit Japan. Men kan er alleen de uit zendingen van Nairobi ontvangen. Dat is dan binnenlands nieuws, poprecords of jazz. Je hoort nooit een stuk fatsoen lijke muziek. Er wordt zeer weinig buitenlands nieuws gegeven. Men is niet breed georiënteerd. Wonen er nog veel blanken? Nog enkele, niet veel. De meesten zijn voor de onafhankelijkheidsverkla ring al vertrokken, bang als ze waren voor een herhaling van wat er in Kongo gebeurd is. Ik zou zeggen dat ze terecht zijn weggegaan. Je moet re kenen: de Engelsen zijn al de jaren van het kolonialisme de grote heren ge weest. Om nu onder de zwarten te staan dat gaat niet. Ik zal een klein voor beeld geven. In het Masai-district. waar ik ook gewerkt heb, is na de onafhan kelijkheidsverklaring een verpleger die in het ziekenhuisje werkte, hoofd van de medische dienst geworden. De Euro pese dokter stond onder hem. Hij wei;d als loopjongen gebruikt. Nou ja, die man zei na een of twee maanden: ik ga. Hoe is de houding van de regering en de bevolking ten aanzien van de blanken? De catastrofen die zich in de om ringende landen hebben voorgedaan, hebben hem geleerd dat ze de blanken nodig hebben. Ze hebben dan ook dui delijk gemaakt dat de blanken welkom zijn, zolang ze maar gehoorzaam zijn aan hun wetten en ook bereid zijn on der de zwarten door Jte gaan. Steunt de overheid de kerk of werkt zij tegen? De overheid helpt de kerk niet mee. Definitief niet. Zij zullen ons ons werk laten doen, vooral op medisch, opvoed kundig en sociaal gebied, zolang zij maar zeggingsmacht bezitten in al die projecten. Dan mogen wij ze uitvoeren m ons geld erin stoppen. Het is riskant, maar zolang wij nu maar zonder al te veel interfere (inmenging) van de re gering ons werk volgens katholieke lijnen kunnen uitbouwen, dan hebben we reeds gewonnen dat er een "unde- ring is en dat de toekomstige leiders van dat gebied volgens onze principes geschoold zijn. Dat is wel ons streven. Kunt u deze houding van de rege ring concreet toelichten, bijvoorbeeld ten aanzien van het onderwijs? De regering is op het ogenblik een algemeen plan aan het uitwerken. Er is sprake van dat alle scholen genationa liseerd worden. Wel zou godsdienston derricht worden toegestaan. Maar een regeringsambtenaar zou de onderwij zers aanstellen. Er is nog geen beslis sing genomen. Hoe die zal uitvallen, hangt af van een proefproject dat men in Nairobi neemt. De topzeggenschap is daar in handen van de regering geko men, al behouden de kerken wel enige zeggenschap. Wij hebben onze voor stellen gedaan en gezegd dat de katho lieken op zijn minst gevraagd moet worden of ze deze teacher (onderwij zer) willen hebben, ja of nee. Betaalt de regering ook aan uw scholen? Elk kind moet 5 gulden per jaar schoolgeld betalen. Dat moet door ons kamega heeft 24 inlandse priesters af geleverd, maar toen het bisdom Kisii van Kisumu werd afgesneden, zijn de meesten naar dat diocees overgegaan, omdat daar een zwarte bisschop wercl benoemd. Ons hoofddoel blijft de kerk ook qua manpower self-supporting *e maken, zodat ze het op de duur zelf kunnen overnemen. Is de katholieke kerk in Kisumu een gevestigde kerk? De kerk in Kisumu is gevestigd. Dat kun je wel zeggen. Er zijn 42 parochies die wij ten onrechte nog missie-staties noemen. Er zijn dus ongeveer 5000 gelovigen per parochie. Er zijn paro chies met 17.000 katholieken, maar er zijn er ook met minder. Werken er in Kenya behalve de katholieke kerk nog andere christe lijke kerken en richtingen? Jazeker! Anglikanen, baptisten, leger des heils, adventisten en nog tal van andere Amerikaanse secten. Zij zullen tezamen even veel of misschien iets meer volgelingen tellen dan de katho lieken. Is in Kenya communistische in vloed merkbaar? Laat ik eerst even dit stellen: ze staan open voor alle hulp, of deze nu van China, Rusland, Amerika of Duitsland komt. Maar ze zeggen: wij willen geen strings attached, geen politieke bindin gen, geen verplichtingen. Zo kunnen ze af en toe Rusland tegen Amerika uit spelen natuurlijk, evenals andere jonge staten. Deze houding zet een rem op een al te nadrukkelijke propaganda van het communisme. Dat er enkele lei ders, bijvoorbeeld Oginga Odinga, com munistisch gezind zijn, weet iedereen. Het wordt ook niet onder stoelen of banken geschoven. Maar tot nog toe hebben wij niet gemerkt dat zij een na delige invloed hebben op de politiek van de regering. worden opgehaald en overhandigd aan de regering. Die betaalt daaruit de on derwijzers en het schoolmateriaal. Hoeveel kinderen volgen onder wijs? Zeker 60 procent van de jeugd gaat naar school. Er zijn echter te weinig lagere scholen en nog minder secondary schools (middelbare scholen). Voor de secondary school worden de leerlingen geselecteerd via een vergelijkend exa men. Financiert de regering het middel baar onderwijs? Zij geeft een subsidie, ja. Het kan zijn dat aan een diocees vier middel bare scholen worden toegewezen, ter wijl er zes nodig zijn. Dan bouwen wij er twee bij. De regering vindt dat best. Er is een board (commissie) gevormd waarin de regering, de katholieken en de protestanten zitting hebben. Het is altijd touwtrekken om de beschikbare overheidsgelden. Het is van belang een goede voorvechter te hebben. Onze secretaris-generaal, een priester, zit ook in de commissie en doet het voortref felijk. Hoeveel katholieken zijn er in Kenya? Dat zou ik niet precies durven zeg gen. Ik schat: 2 miljoen. Er zijn 8 bis dommen en 1 prefectuur. Kisumu, dat een van de dichtst bevolkte streken is, telt 400.000 katholieken. Er werken daar 102 Mill Hill-priesters, 5 inlandse en er zijn 17 trappisten. Is dat aantal inheemse priesters niet gering? Ja, maar hier moeten we misver stand voorkomen. Het seminarie in Ka- JOMO KENYATTA Heeft het communisme een kans in Kenya? Er is zeer veel werkloosheid en dat schept ontevredenheid. Die stemming is een geschikte voedingsbodem voor het communisme. De mannen van middel bare leeftijd, de jonge mannen, staan open voor alles wat hen aan geld en werk kan helpen. Duizenden jongeman nen, die een beetje scholing gehad heb ben, trekken naar de steden, waar ook geen werk voor hen is Kenya is een democratisch inge richte staat. Hoe functioneert de de mocratie nu? Nog niet ideaal. Ze zijn eigenlijk aan het experimenteren. Dat bestaat hierin dat ze zoveel mogelijk het spoor van de Engelsen volgen. Ze hebben het land verdeeld in regions (provincies) en boven elke region staat een regional commission. Dat was geëist door de op positiepartij KADU om te voorkomen dat de twee meest ontwikkelde stam men, de Kikuyu en de Luo, over de andere zouden heersen en zichzelf zou den bevoordelen. Is er van die decentralisatie iets terecht gekomen, nu de KANU de verkiezingen gewonnen heeft? Ja, in zoverre dat de Kikuyu- en de Luo-stam buiten hun eigen regionen niet veel te zeggen hebben. Daar is om zo te zeggen het regionalisme erkend. Maar dan zo dat ze toch op de cen trale overheid afgestemd zijn. Het po litietoezicht wordt centraal geregeld U3 'SOEDAH -S r- ISM K*E N A XvX/ïïKitfile gty-'^S&Cldortt Lomoe ög'adL ^TAKGAHJlU^vSsX 0' 'km' '3QÓ;/y> BETWISTE GRENS EUROPESE NEDER- E23 ZETTINGEN SPOORWEGEN bijvoorbeeld, evenals het onderwijs, hoewel ze het lager onderwijs willen overlaten aan het regionaal bestuur. Maar er zijn regionen die geen geld hebben en dus met handen en voeten gebonden zijn aan de centrale overheid. In sommige arme streken bijvoorbeeld gaan de wegen nu al kapot, omdat het regionaal bestuur geen geld heeft om machines voor het onderhoud te kopen. Regeert Kenyatta daadwerkelijk met het parlement? Ja. Maar hij heeft altijd de meerder heid. De oppositie heeft weinig te zeg gen. Is de gewone man gelukkig met de democratie? Betrekkeliik. Als er wetten ten uit voer moeten worden gelegd, rijst er verzet, vooral in die regionen waar die wet, well, ik zou zeggen, druk uitoefent op het vrije leven dat de mensen ge wend zijn. In het Masai-gebied bijvoor beeld willen ze hun eigen bestaan voort leven./Niet aanpassen aan de regering. De belastingen vinden ze te hoog. Ze willen nog geen scholen invoeren. Maar de regering zegt: er MOETEN scholen opgericht worden. Hoe liggen in Kenya de kansen van de kerk? De kerk heeft zeer grote kansen. De laatste jaren is de toeloop van be keerlingen zo groot geweest, dat we moeten consolideren. Bovendien moeten we de sacristie uittreden. De caritas in praktijk brengen, dan pas liefde gaan preken. We moeten eerst mogelijkhe den scheppen tot menselijke ontplooiing. Wat doet de kerk op het stuk van ontwikke lingshulp We hebben dus lagere en middelbare scholen. Verder een landbouwschool. Die staat onder leiding van frater Leo pold van de Fraters van Utrecht. Hier in Nederland was hij de hoofdredacteur van het jonge boeren- en tuindersblad. We zijn nu ook bezig met mechanise ring van de landbouw. Er zijn er al die samen een coöperatie hebben gevormd en samen een tractor en een ploeg heb ben gekocht. In Kisumu hebben we twee coöperaties, die ook geleid wor den door frater Leopold. We leren ze een betere verkaveling maken, een bouwplan opstellen, kunstmest aanko pen en zo. We hebben ook een proef - boerderij, die onder leiding staat van een Mill Hill-broeder. Dan hebben we twee Duitsers die een technische school bouwen. Die zijn uitgezonden door de Duitse vastenactie „Mïsereor". Het bisdom Kisumu is door Tilburg geadopteerd. Heeft dat nog resultaat gehad? Ja. Tilburg heeft meisjes gestuurd. Op hun kosten natuurlijk. Een paar ver pleegsters. Binnenkort vertrekken er weer een paar onderwijzeressen om de ene die er al is te helpen. Ze hebben ook een sociaal werkster gezonden." Tenslotte hebben we twee graaldames, die een school zijn begonnen voor de opleiding van sociaal leidsters. Wat wordt hun taak? Ze moeten de inlandse vrouwen straks leren hoe hun baby's te verzorgen, hoe te koken, te naaien, te wassen en meer van die dingen. De vrouwen vormen een apart probleem. Het middelbaar onderwijs levert steeds meer ontwikkel de katholieke jongens af. We moeten zorgen dat die ook een katholiek meisje kunnen trouwen dat een beetje ontwik keld is. In het algemeen kun je zeg gen dat ons werk steeds duurder wordt. Vroeger hadden die meisjes alleen maar een lapje aan, nu moeten ze een aardig jurkje hebben. We moeten dus coupeuse cursussen gaan geven. Zo is het op alle gebied. We moeten een blindeninstituut en een school voor doofstommen begin nen. In een gevestigd diocees wordt de caritas-beoefening gecompliceerder en dus duurder. Krijgt u geld in het kader van hulpprogramma's? We hebben dus van Misereor een school gehad. En dan hebben we de Nederlandse vastenactie. Dat is heel fijn. Die geven een som geld en zeg gen: bisschop asjeblief, u weet wat er nodig is! Krijkt u ook hulp via Unesco en dergelijke organisaties? Daar hebben we niets mee te maken. Dat gaat via de staat. De laatste tijd gaan er hier stem men op om missie en zending in te schakelen bij de ontwikkelingshulp die uit de rijkskas wordt gegeven. De tegenstanders voeren als bezwaar aan dat de staat geen enkele gods dienstige richting mag bevoordelen. Is dat een reëel bezwaar? Volstrekt niet. Zending en missie doen er zelf nog geld bij! Er blijft niets aan de strijkstok hangen. Boven dien zeggen wij echt niet: alleen katho lieke jongens op onze landbouwschool. Die staat voor iedereen open. Tonen de Afrikanen dankbaarheid vanwege allerlei hulp? Helemaal niet. Geen blijken van waar dering. Hij is eigenlijk te primitief om gevoelens als dankbaarheid nadrukke lijk te uiten. Wat zijn de grootste moeilijkheden voor een missionaris? Psychisch gezond te blijven. Daarvoor moet hij cultureel op peil zien te blij ven. In een primitieve omgeving kan dat alleen door middel van lectuur. We hebben goede litteratuur nodig. Het is bij ons bovendien om half zeven donker! ïk wil proberen alle eenmans posten, voor zover mogelijk, op te heffen. Wat verwacht en hoopt u van het concilie? Ik zou willen dat de collegialiteits- gedachte in praktijk werd omgezet. Alle bisschoppen zijn verantwoordelijk voor de hele kerk. De discussie daarover is op dood spoor gekomen. Die moet her vat worden. KEES BASTIANEN i >- JWJgr. Jan de Reeper, de Neder- 1 landse bisschop van Kisumu in de Afrikaanse staat Kenya, werd op 19 november 1902 geboren in 's-Her- togenbosch. Hij studeerde aan de colleges van Mill Hill in Tilburg, Roosendaal en Engeland. Hij werd in Mill Hill priester gewijd op 17 juli 1927. Tot 1933 was hij leraar aan het missiebuis Sint Bonifatius te Hoorn. Als missionaris ging bij daarna naar het bisdom Kisumu In Kenya. Hij begon in 1935 een missie on der de Kipsigis. Twee jaar later bouwde hij een klein seminarie, waar tot nog toe 24 inheemse pries ters zijn opgeleid. In 1940 richtte hij een congregatie op van inheemse broeders. Twee jaar na de oorlog, in 1947, stuurden de missionarissen van Kisumu hem naar het algemeen kapittel van de congregatie in Mill Hill. Hij werd daar gekozen tot raadsheer van de algemeen overste, een functie die hem tot 1960 noopte in Engeland te blijven. Hij bleef overigens niet werkloos, in 1949 richtte hij in Londen het instituut voor „overseas students" op. In 1957 begon hij in de Engelse hoofdstad het Africa Centre, een instelling die de publiciteit behartigt en informa ties verstrekt ten behoeve van Afri kaanse studenten in Engeland. Tus sen de bedrijven door stichtte hij nog het „Netherlands House", een tehuis voor Nederlandse meisjes die in Londen wonen en werken. Hier voor werd hij door de koningin geridderd. In 1960 kwam er een eind aan zijn Engelse jaren. De paus be noemde hem tot apostolisch prefect van een nieuwe prefectuur te Ngong in het land van de Masai in Kenya. Ten behoeve van deze in ontwik keling sterk achtergebleven stam boorde hij bronnen, bouwde zieken huizen en bewoog hij Nederland tot ruime hulp, nadat een natuur ramp de Masai op de rand van de hongerdood bracht. Op 27 januari van het vorige jaar werd hij benoemd tot bisschop van Kisumu. Hij volgde in dat ambt mgr. F. Hall op, die om gezond heidsredenen ontslag had gevraagd. Op 19 maart van dit jaar .werd hij in de Sint Janskerk van zijn ge boortestad tot bisschop gewijd. Consecrator was mgr. W. Bekkers. Mede-consecratoren waren mgr. Frederick Hall en mgr. Maurice Otunga, de zwarte bisschop van Kisii, zoon van een machtig stam hoofd die door zijn toedoen priester werd. Met het oog op het Afrikaans nationalisme achtte men het oppor tuun de wijding in Den Bosch te doen plaatsvinden. Mgr. De Reeper heeft ook een belangrijke stem in het Tweede Va ticaans Concilie. In 1963 werd hij als expert op missiegebied recht streeks bij het werk der Vaders betrokken. Hij is thans ook lid van de conciliecommissie voor de sacra menten. Mgr. De Reeper schreef boeken en artikelen over kerkelijk recht en zielzorg in de missies, hield lezingen in Nederland, Engeland en de Verenigde Staten en was meer malen gastlector aan de katholieke universiteit te Nijmegen. L^enya, dat na 68 jaar Britse over- heersing op 12 december 1963 onafhankelqkheid verwierf, is ruim 14 keer zo groot als Nederland en telt ongeveer 8 miljoen inwoners. Het land wordt begrensd door Tanganyika, Oeganda, Soedan, Ethi opië, Somalia en de Indische Oce aan. De hoofdstad is Nairobi met 267.000 inwoners. De handelsbalans van de jonge staat is niet in even wicht. In 1961 werd er voor 35 mil joen pond uitgevoerd, waarvan een waarde van 26 miljoen naar West- Europa en Amerika. De exportpro- dukten zijn koffie, sisal, thee, hui den en leer. Tegenover de export stond een invoer van 68 miljoen pond. De voornaamste importpro- dukten zijn metalen, olieprodukten, papier en geneesmiddelen. Het land wordt democratisch be stuurd door een regering onder lei ding van de vroegere Mau-Mau- leider Jomo Kenyatta, een Huis van Afgevaardigden en een Senaat. De grondwet werd in 1962 op de constitutionele conferentie over Kenya opgesteld door de toenmalige Britse minister van Koloniën, Dun can Sandys. Op 1 juni 1963 werd Kenya bij proclamatie van gouver- neer MacDonald zelfbesturend. Op 12 december 1963 volgde de onaf hankelijkheidsverklaring. De belangrijkste stammen zijn de Kikuyu (19,5 procent) en de Luo (14,4 procent). Op deze stammen steunt de Kenya African National Union (KANU) van Kenyatta, die bij de verkiezingen in mei 1963 de Kenya African Democratie Union (KADU) van Robert Ngala versloeg. De overwinning van de KANU be tekende een zo sterk mogelijk cen tralistisch bestuur, al wist de fede ralistisch ingestelde KADU een al te dominerende positie van de Ki kuyu- en de Luo-stam te voorko men. Een van Kenyatta's uitspraken ls: „Men moet alle rassenhaat van hef verleden vergeten en de weg /in slaan van een democratisch Afri kaans socialisme". In de praktijk betekent dit dat de regering op de eerste plaats de welvaart wil ver groten, het onderwijs wil bevorde ren en de medische zorg verbète- j ren. Kenyatta staat met andere lei ders van Afrikaanse staten op het standpunt dat hulp uit het buiten land de onafhankelijkheid niet in gevaar mag brengen. (Advertentie) U kunt 'n Amerikaan roken U kunt ook 'n Virginia roken EEN LAURENS PRODUKT Maar u kunt ook een eigen stijl kiezen: de onvergelijkbare Golden Fiction melange... N td In de wd J de Nederf i deautje i i Het is hl J een bundj' f den door t kaartje sf gegeven J bij een t een „uitl voor een I J kaartje wl J op het mcP i tip geraad! maakt. Hel J geringe on I 0 zak of fotc I PRIJZEN NI FOTO WED: Groep Iee tweede prijs f van 75,—. I prijzen van Groep II: el tweede prijs I van 100,—;! 2 prijzen var 10,—; 20 prl Groep IIIe tweede prijs van 100,—;! prijzen van I i 10,—; 20 prl Extra premie. De verenigin Pers stelt bo- groot 300,- foto of die, nis van het schappij" tot Er kwamen Zij bewaaktt Zij groeiden Zij werden De vloed is Zij ademen Zij schoten Zijn zij koeri Welk is Hun Met land en zonder woor Zij beheersetl

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 8