KRO doet een boekje open over het financiële beleid SKODA Westinghouse 2000™ 20% 825k9 RADIOSERVICE VOOR DE BUITENLANDSE TOERIST koelkasten Zuiderlingen in de quiz „alle elf' Niet eens met winsten, maar toch Jeugd Opa's krant SPIONNEN IN DE SCHADUW (III) DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 2 MEI 1964 WEINIG RUIMTE VOOR ENORME UITGAVEN Zomerplannen N.C.R.V. produkt van wereldfaam IMP.: STULZ NEDERLAND NV AMSTELVEEN, TEL02964-194 54 Wedstrijden in jeugdprogramma ~'s Gehuwd of ongehuwd Pierre Jansen heeft greep op de kunst -puistjes Sonate-avond Hephzibah Menuhin domineerde boven broer Yehudi VOOR WIE GEZELLIG WIL FRITUREN 123456789 (Van onze radio- en tv-redacteur) De overheid heeft op aandrang van be paalde volksvertegenwoordigers de om roepen uitgenodigd tot opening van de boeken. Het gaat hier niet over de luis ter- en kijkgelden, die de overheid heft en toewijst aan de omroepen. Want deze gelden worden slechts toegewezen op een door de overheid goedgekeurde be groting. Het gaat hier om de zuiver par ticuliere inkomsten. Men wil weten hoe de vrijwillige bijdragen van de leden of begunstigers worden besteed. Principieel kan de KRO het niet met minister Bot eens zijn als hij zegt, dat de omroepen moreel* verplicht zijn tot vrijwillige, volledige opening van deze (particuliere) zaken. De aansporing komt van die volksvertegenwoordigers, die er hun welbewuste toeleg van maken om de „zuilen" te laten verdwijnen, zomede uit het verlangen om te weten of de omroepen zelf, uit hun eigen middelen voldoende voor radio en televisie over hebben. Niets te verbergen Aangezien onze katholieke gemeenschap groeit naar een grotere openheid en vraagt naar meer verantwoordelijkheid, besloot het KRO-bestuur enige tijd ge leden de begunstigers een inzicht te ge ven in de KRO-financiën. Wie zich daarbij afvraagt of de KRO wel uit eigen middelen iets voor radio en tv heeft over gehad, doet goed zich enkele feiten voor ogen te houden. Uit zuiver particuliere gelden hebben de omroepen hun studio's ge bouwd. Zij stellen deze studio's zon der vergoeding ter beschikking van het (Advertentie) gehele omroepbestel. Zonder overheids hulp verzorgden de omroepen 17 jaar lang de radioprogramma's. Daarna be kostigden zij bovendien nog eens uit eigen middelen de aanloopperiode van de televisie. De overheid keek de kat uit de boom en gaf er geen cent voor uit. Radio en tv zijn echter geldverslinden de communicatiemiddelen geworden. Daarom is het redelijk dat de overheid luister- en kijkgelden int en die volgens redelijke maatstaf over alle organisaties verdeelt voor de produktie van hun uit- zeedmgen. De particuliere middelen van de KRO kunnen slechts als aanvulling op deze programmagelden dienen. Ze worden vooral bestemd om de levensbe schouwelijke visie, die de KRO wil hel pen uitdragen, gestalte te geven. Zo heeft men grote bedragen uit eigen middelen aangetrokken voor de voorlichting over het concilie. Bovendien staat de KRO voor lasten, die niet voor vergoeding in aanmerking komen. Tenslotte is er de dwingende eis tot het bouwen van stu dio's en kantoorpanden, welke vele mil joenen zullen vergen. Allen, die de KRO goed gezind zijn, zullen uit onderstaande cijfers bemer ken, dat hun katholieke omroep finan cieel gezond is. In het verslagjaar 1962 kon ruim één miljoen gulden uit eigen inkomsten worden besteed aan de pro gramma's. Ruim een half miljoen werd toegevoegd aan de noodzakelijke reser veringen voor o.a. de nieuwbouw. De activa op de balans van de KRO per 31 december 1962 belopen een to taalbedrag van 18.529.411. Het eigen vermogen bedraagt 14.625.645. De boek waarde van de gebouwen voor radio en tv, zomede de auto's bedraagt 397.699. De radiotechnische installatie is tot op 1,- afgeschreven. De balanswaarde van beleggingen beloopt 16.619.459 tegen 15.415.969 in 1961. Deze beleggingen zijn in hoofdzaak bestemd om reeds ge maakte bouwplannen te realiseren. Programmalijsten De directe kosten van de radio-uitzen dingen bedroeg 2.775.860, waarvoor slechts 2.361.766 aan luistergeld werd ontvangen. De kosten van de tv-uitzen- dingen bedroegen 2.590.263, waarvoor de KRO, maar 2.182.067 ontving aan kijk geld. Voor de gids werd 6.374.772 uitgege ven en aan advertenties 1.973.182. zo mede aan bijdragen begunstigers 5.794.083. Na aftrek van bijzondere las ten blijft er een batig saldo van 662.955 over. Uit eigen middelen werd aan de programma's gespendeerd 1.075.605, om dat het toegewezen aandeel in luister en kijkgelden 4.543.833 bedroeg, terwijl de produktiekosten 5.619.438 beliepen. Indien men bedenkt, dat de nieuwe VARA-studio, welke nog niet is afge bouwd, reeds 20 miljoen heeft gekost en de KRO na al die jaren slechts een ka pitaal van ruim 16 miljoen aan beleg gingen bezit, dan kan een leek begrij pen, dat deze gezonde financiële positie weinig speelruimte biedt voor de enorme uitgaven voor nieuwbouw, welke door de omroepen zelf dienen te worden be taald. Zaterdagavond is op Hilversum I (402 m) om 20.05 uur cte bekercompetitie. De KRO presenteert op Hilversum II (298 m) om 20.30 uur „Rieleksen". Voorts is er om 21.50 uur het programma „Bric a brac" en om 22.40 uur de godsdienstige discussierubriek „Kruispunt". ZONDAG Zondag is er op Hilversum 1 om 14 uur een stereofonische uitzending voor com posities geïnspireerd op werken van Wil liam Shakespeare. Om 15.15 uur is er eveneens een stereo-uitzending van een recital door de Venezolaanse mezzo sopraan Morella Manuz. Zondagavond kunt u om 19 uur luisteren naar de jour nalistendiscussie in „Bij nader inzien" en om 19.40 uur verwelkomt Henk Elsink zijn collega Jules de Corte in „Vrij entree". Om 20.50 wordt het café-chan- tant „Adam en Eva" uitgezonden. Het- programma „Rijkdom der welluidend heid" begint om 21.20 uur en wordt om 21.45 uur gevolgd door het hoorspel „Ge boorte". Op Hilversum II zendt de KRO zondag ochtend om 10.05 uur de hoogmis uit, welke wordt opgedragen in de parochie kerk te Emmeloord. Om 15.05 uur is er het programma „zondagmiddagklanken" met muziek en sport. Zondagavond is er om 20.35 uur „Het geheim van de SUS- krant". Daarna volgt om 20.40 uur het seriehoorspel „Het geheim van de ge zonde slapers". (Advertentie) Cijfers die getuigen van de enorme trekkracht van de Skoda Super Combi Een ideale wagen voor caravanners Vraag het officiële overzicht van trek- krachtgegevens bij uw Skoda-dealer. een veilige keuze ook voor uw vaoantie H. ENGLEBERT N.V. - VOORSCHOTEN DEALERS: Fa. A. A. v. d. ZWAARD, Koninginnestraat 63, Breda, tel. 36084 Garage LIGTVOET ZN., Bredaseweg 23, Oosterhout, tel. 3880 Garage I. J. ADRIAANSEN, Oude Stad 16, Oostburg, tel. 2679 Fa. W. J. v. KAAM, Antwerpsestraat 373, Bergen op Zoom, tel. 4775 Autobedrijf IJ. T. WANDEL, Zuidstraat 10, Nieuwerkerk, tel. 482 KANTERS' Automobielbedrijf, Bredaseweg 36, Etten, tel. 2254 KANTERS' Automobielbedrijf, Markt 26-28, Standdaarbuiten, tel. 2145 Garage C. M. G. CAPPENDIJK, Axelsestraat 174, Terneuzen, tel. 2030 Gar. ZEELAND, J. Sukkel, Rotterd.kade 59-63, Middelburg, tel. 2057 Koelkasten vanaf 530.- diepvrieskasten vanaf 1300.- In het radioprogramma van 8 mei wordt de finale uitgezonden van de geo grafische quiz, die deelnemers en luister aars gedurende de afgelopen winter vele spannende uren heeft bezorgd. De deel nemers in „Alle elf", die om de eerste plaats strijden zijn de heren J. van Cal- denberg uit Heerlen en J. v.d. Bogaert uit Breda. Zij zullen beiden de vragen, die hun over hun woonplaatsen worden gesteld, trachten te beantwoorden. Om de derde en vierde plaats strijden de heer G. Rot teveel uit Assen en de heer O.F. Elselo uit Diever. Spelleider is Theo Eerdmans. Onder de titel „Prlx jeunesse" vindt van 5 tot 12 juni a.s. in München voor de eerste keer een wedstrijd voor kin- der- en jeugdprogramma's plaats, geor ganiseerd door de Bayerische Rundfunk, de staat Beieren en de stad München. De inzendingen worden in drie cate gorieën ingedeeld, nl. programma's voor kinderen tot 12 jaar, voor de jeugd van 12 tot 15 jaar en voor jongeren boven de 15 jaar. Nederland zendt voor de eerste ca tegorie in het VPRO-programma „Pino de pinguin", voor de tweede categorie „Kindercircus Haaren" (KRO), „Dans groep Zajednica" (AVRO) en 't Is een tour" (NCRV) en voor de laatste cate gorie het AVRO-programma „Jeugd en muziek'. Als eis wordt onder meer gesteld, dat elk deelnemend land zijn inzendingen reeds uitgezonden moet hebben. Speciaal voor deze wedstrijd vervaardigde pro- dukties komen niet in aanmerking. Voor de zesde keer spreekt dr. C. Trim bos in het KRO-televisieprogramma over, kwesties rond huwelijk en huisgezin. Za terdag 2 mei wil hij met enige ouders van gedachten wisselen over de lectuur, waarmee opgroeiende kinderen thuis ko men en die de ouders hoogst bedenkelijk voorkomt, gezien de materie die er in behandeld wordt. Welk standpunt moet men daarbij innemen? Waar ligt de grens, of het wel of geen litteratuur is? Dit zijn terecht gestelde vragen, waarop een antwoord moet worden gevonden. Dr. Trimbos probeert een fundament te vin den, waarop een gesprek tussen ouders en kinderen mogelijk wordt ook over deze zaken, waardoor dit programma een uit nodigend karakter draagt tot verder ge sprek in de huiskamer. Een noviteit in de zomerplannen van de NCRV vormt wel de radio-service, welke wordt geboden aan de buitenlandse bezoekers. In juli en augustus zal de NCRV-radio elke maandagmiddag van 12 tot 12.30 uur in het Frans, Duits en Engels een programma voor toeristen uitzenden met nieuwtjes, tips, korte over zichten van het nieuws in de Nederlandse kranten, muziek en dergelijke. „Transistor" heet een nieuwe woens dagmiddagserie, welke voor de Neder landse luisteraars is bestemd. Het wordt een uurtje met instructieve mededelin gen, wenken voor het verkeer, weer- praatje en grappige verhaaltjes. Ook de televisie blijft niet achter. Op 10 mei, 24 jaar na het begin van de oorlog, praat Kees van Langeraad in de rubriek „On der vier ogen" met de verzetsman ds. Slomp, beter bekend als „Frits de zwer ver". In de dagsluiting zal de Franse film „Vivre" worden uitgezonden, die een impressie geeft van de uitwerking van de oorlogsverschrikkingen op de mens. George Noordhof en Dick van Ruler zetten in de zomer hun tv-rubriek „Hoe bestaat het" voort. Op 3 juni wordt het ZATERDAG Zaterdagmiddag om 14.30 uur is er een rechtstreekse reportage van de cup- final tussen West Ham United en Preston North End. De jeugd kan om 17 uur het laatste deel zien van „Flip de tovenaars leerling". Na het journaal volgt om 20,20 uur de rubriek „Brandpunt". Vervol gens is er om 20.50 uur de Johnny Kraay- kampshow. Dr. C. Trimbos leidt om 22.20 uur de zesde en laatste reportage van bijeenkomsten in de serie „Gehuwd en ongehuwd". Tweede net. De NTS geeft om 20.15 uur op kanaal 27 een rechtstreekse uit zending van de Europa-quiz „Einer wird gewinnen". ZONDAG Om 18 uur wordt een rechtstreekse re portage gegeven van het laatste deel van de wielerklassieker Luik-Bastenaken- Luik. Zondagavond biedt de AVRO om 20.30 uur de rubriek „Kunstgrepen" en om 21 uur een aflevering van „De ver dedigers". Voorts is er om 21.50 uur een documentaire „Van heren en kleren" in de loop der tijden. Het tweede journaal wordt om 22.30 uur uitgezonden. (Advertentie) PUROL-POEDER Zondagavond is Pierre Jansen om half negen te zien in het program ma Kunstgrepen. De aankondiging dat Yehudi Menuhin met zijn zuster Hephzibah zou optreden heeft het gebouw voor K. en W. te Den Haag voor het grootste deel doen bezet ten. Zuster en broer vormden muzikaal gesproken een ideale twee-eenheid en qua ensemblespel was dit een genot om naa-r te luisteren. Als ik hier Hephzibah Menuhin het eerst noem, is dit niet alleen maar uit hoffelijkheid, doch veel meer omdat haar musiceren ons zo bijzonder ge troffen heeft. Zij is zonder meer de mu zikaal dominerende figuur, een groot kunstenaresse, die de muziek van bin nen uit benadert, zich telkens weer met volle overgave aan een interpretatie zet, voor wie de techniek slechts middel tot het doel is. namelijk om schoonheid te schenken. Daartoe is zij tenvolle in staat, dank zij een perfecte en parelende techniek en een rijk en gevoelig toucher. Zij stimuleerde haar vermaarde broer in niet geringe mate door haar stijl zuivere begeleidingen in de sonates van Mozart, Debussy en Van Beethoven. Debussy's zwanezang, de sonate voor viool en piano, waarin de beide instru menten volkomen gelijkwaardige par tijen hebben, werd het hoogtepunt van de avond. Hierin steeg ook Menuhin tot een hoogte, die men van een groot vio list als hij is, mag verwachten. Beethovens sonate op. 96 in g vormde het slot van het programma. Ook hier werd op hoog niveau gemusiceerd, voor al het tweede deel (adagio espressivo) werd met grote innigheid, bezonkenheid en edel van klank door beiden uitge voerd. Over de vertolking van de solo sonate in c van J. S. Bach door Yehudi Menuhin kunnen we helaas niet enthou siast zijn. Toonzuiverheid en stijlzuiver heid lieten veel te wensen over. De fuga kwam er wel het slechtste af en hij weet zelf maar al te goed wat wij hier mee bedoelen. Reeds eerder constateer den wij dat zijn spel te geroutineerd klinkt om werkelijk te kunnen boeien en ontroeren. Dit was ook thans weer het geval, COR BACKERS. eerste van een serie filmpjes over de autosport vertoond, terwijl op 8 augus tus een Amerikaanse documentaire over de eerste atoombom wordt uitgezonden. De afdeling drama zal in de zomer verschillende eigeh programma's op het scherm brengen, waaronder het blijspel „Soubrette" van Jacques Deval. Er komt ook weer een Fedder-mysterie, dat zich ditmaal afspeelt in het bekende spoor wegmuseum te Utrecht. Ook de afleve ring van de.serie „Arthur en Eva" ver schijnen tot september weer regelmatig op het scherm. Als voorspel tot de jubileumweek van de NCRV zal een compilatie van twee vrij onbekende werken van Joost van den Vondel worden uitgezonden onder de titel „Koning David". Voorts staan op het programma vier af leveringen van de Lucille Ball-show, twee quizzes voor kijkers en vier programma's van Pim Jacobs onder de titel „Jazz zien". Een nieuw programma is „Auditie' waarin zaterdagsmiddags amateurs voor de televisiecamera's zullen worden ge haald. Tot slot in deze opsomming noe men wij het programma „Wie heeft er wat?" speciaal bedoeld voor uitvinders en hobbyisten. (Advertentie) ZONDER SPATTEN - ZONDER WALM GEVANGENIS i Het Braziliaanse passagiersschip i Raul Sogres, dat „in de mottenballen" i was gezet, is opzettelijk in de baai van Santos aan de grond gezet om te dienen als gevangenis voor 500 poli tieke arrestanten. De gewone gevangenissen zijn over- vol vanwege de grote toevloed van politieke gevangenen na de staats- i greep tegen president Joao Goulart. WINNAAR Een bezoeker van de Roosevelt-ren- baan in New York heeft het aardige sommetje van 132.232 dollar (ca f 460.000) gewonnen door vier maal een winnend paard te spelen. In de negende course had hij ook de „out sider" getipt, die won doordat de drie paarden die de leiding hadden met elkaar in botsing kwamen. "Voor zover bekend is in de Verenig de Staten nimmer een dergelijk be drag op de paarderennen aan één per soon uitbetaald. SLANGEN De biologiestudenten van het colle ge van St. Cloud in de Amerikaanse staat Minneapolis, hebben met het schaamrood op de kaken de namen Horizontaal: 1. meubelstuk 2. meterton groente het Romein se Rijk 3. voorzetsel soort onderwijs 4. pausenaam godin van de dage raad 5. rivier in Spanje insekt 6. onheilsgodin bevel 7. voegwoord voorzetsel 8. aardrijkskundige aanduiding kuns-tprodukt jongensnaam 9. meubelstuk Verticaal: 1. maanstand bijbelse figuur rund 2. instrument 3. deel van Europa 4. spil voor de vuist 5. van boven nauw toelopend vat evenredigheid 6. en andere selenium 7. schoenmakersgerei 8. raamwerk van evenwijdige staven 9. muzieknoot schop klein kind •^n uds im 'g Jjaisooi *8 lisaai 'l las sa -9 loiBvi saiï*'S Ija se luajod 'g Ipisaoj z -so B91 111111 T *iao}s *6 lm s}3 10 *8 la; ua '1 ap> '9 IdsaAL ejsa g Isoa oaj 'f loi do g ItJ eis ;ui z 'I :,J0H :2uissoido „Pap, ik heb een ruit ingegooid" moeten verwisselen van hun twee J- huisslangen Toby en Tilly. Na twee i jaar met elkaar te zijn opgetrokken heefst één van de slangen, Toby, een l nest van vijftien eieren gelegd. APESTREEK De politie in Lakeiand, Califomië kreeg de schrik van haar leven toen zij een snelle personenwagen over de plaatselijke hoofdweg zag rijden met een aap aan het stuur. Onmiddel. lijk werd de achtervolging ingezet. Toen de wagen ingehaald"was, bleek dat naast de aap de circusartiest Sto ver zat, die het dier had leren rijden. Hoewel de aap voortreffelijk reed kreeg zijn baas niettemin een proces verbaal. HAMBURGERS Een nieuwe organisatie van chefs van de keukens van vooraanstaande hotels en restaurants in Engeland, de „Conseil culinaire Francaise de Gran de Bretagne" heeft een diner gehou den in Lyons corner house, dat hoofd zakelijk bekend staat om zijn goed kope Hamburgers. ZEEMEERMINNEN Het Londense dagblad de „Daily j mail" heeft een tekening gepubliceerd met twee zeemeerminnen. De een geeft de ander de raad en blijf uit de buurt van Kopenhagen". DE VLIEGMACHINE DER TOEKOMST Breda, 2 mei 1914 Wijlen de Amerikaanse vliegtuigbouwer Wilbur Wright heeft een testament nagelaten, i waarin hij uitspreekt, dat de tegen- woordige vliegmachine op verkeerde grondslagen is gebouwd. Een der hoofdkenmerken van de tegenwoor- dige aeroplane, de schroef, zal aan het nieuwe vliegtuig ontbreken. In stede daarvan zullen zij-vleugels ko- men, die, evenals insektenvleugels, op f en neer bewogen kunnen worden. De nieuwe machine zal veel sneller zijn dan de tegenwoordige omdat de 1 stuwende kracht der vleugels veel groter is. Het grootste voordeel is echter, dat men de snelheid van het vliegtuig geheel naar behoefte zal kunnen regelen. Zo zal het ook vol- komen stil kunnen staan, recht om- hoog en omlaag kunnen vliegen enz. 1 Zware ongevallen zullen welhaast uit- l gesloten zijn. Weken, ja maanden lang hebben wij (vertelde Ar- betti) de gangen van die man laten nagaan. Die man, dat was de secretaris van een bekende kunstenares, Charlotte W. N. geheten, die toen in Brussel woonde. En hij, de secretaris dus, heette nu ja, we noemden hem de Telegrafist, omdat hij veel telegrammen verstuur de. Lange, in de regel on belangrijk schijnende tele- grammlen aan kennissen en vrienden in enige Europese landen. Een colega van een tamelijk bevriende Dienst had onze aandacht op de Telegrafist gevestigd. De man had zei de collega merkwaardige vriendjes. Het is een van onze stelregels om nooit een tip, en zeker geen tip van goed-ingelichte zijde, te verwaarlozen. Daarom concentreerden wij onze aan dacht op de Telegrafist. Al spoedig kenden wij zijn correspondentie, zijn vrienden, zijn vriendinnen en zijn eigenaardigheden. Wij wisten, dat hij vrij royaal omsprong met gelJ. Wij gingen de gangen na van allen, die hij kende. Daaronder waren enige figuren, die wel eens vreemde bokkesprongen hadden gemaakt. Twee maanden nadat onze belangstel ling was gewekt, meenden wij beet te hebben. Op een ochtend vertrok de Telegrafist zonder zijn kunstenares per auto uit Antwerpen in de richting van Nederland. Hij passeerde de grens bij Roosendaal. Toen raakten wij zijn spoor bijster. Wij verzochten onze legatie in Den Haag, de Nederlandse autriteiten om discrete steun te vragen. Doch de Telegrafist bleef spoorloos. Mijn chef kwam zelfs naar Antwerpen en Den Haag. De Telegrafist had vermoedelijk vertelde de chef geheime gege vens omtrent plannen tot herbewape ning van onze vijanden uit de oorlog onder zijn hoede. Zouden die gegevens in verkeerde handen vallen, dan kon dat geval zeer gevaarlijk zijn. Mijn chef en ik bespraken het geval met burgerlijke en militaire autoritei ten. De Telegrafist bleef echter on vindbaar. Ik ging eens ernstig praten met Charlotte W. N. en stak niet onder stoelen of banken dat het ging om een belangrijke zaak. Zij had (zei ze) een open oog voor de ernst van het geval Zij maakte een fatsoenlijke indruk. Zij vertelde my bijzonderheden omtrent haar secretaris. Sommige hadden mijn belangstelling, daar zij aanwijzingen konden zijn voor een spoor. Opnieuw begon de speurtocht. Zonder succes. Ik had in Parijs, een tweede bespreking met mijn chef. „Als je faalt, Arbetti" kreeg ik te horen „doe je er beter aan om je terug te trekken op het platteland!" gië. Daar had hij in een stad bü par ticulieren een kamer gehuurd. Toen hij dacht, dat het gevaar geweken was. Het gevaar geweken? Welk gevaar dan?, vroeg ik hem. Ik moest hem verhoren. Toen kwam zyn verhaal. Zijn „bazin" had hem opdracht gege ven om iets te doen, waarvan hy be greep, dat het niet in de haak was. Toen hij weigerde, had zy hem met de politie gedreigd en hem de namen van enige kennissen genoemd onder toevoe ging van onprettige bijzonderheden. Kortom, zy chanteerde hem. Een flinke vent had natuurlijk anders gereageerd, maar hy, de Telegrafist, werd bang en nam de benen. Dit was verdacht en vestigde de aandacht natuurlijk zeer sterk op hem. En dat was het juist, wat Charlotte beoogd had. Ik liet hem verder vertellen. Over mevrouw W. N. en zijn verhouding tot haar. Toen bleek mij, dat hij al zijn verdachte kennis sen aan haar te danken had. Ook, dat zij hem veel beloofd en soms zelfs gegeven had. Hij was daarop komt 't neer, 'n beetje erg verliefd 0p d'r. En zy had z'n ver liefdheid en bangheid gebruikt om haar fifen T,"andelingen in de schaduw te laten. Ik zei tot hem: Ik zal je weer laten onderduiken in het belang van je eigen veiligheid. Je hebt een aantal kennissen, die drastisch ingrijpen, als e.n\i*at mij het cen en ander hebt verteld. Ik wilde hem namelijk met direct voor het voetlicht brengen. Ik maakte hem bang en liet hem tijde lijk opbergen. Na het verhoor van de Telegrafist gaf ik opdracht, alle gangen van de kunstenares scherp te bewaken. Ik schakelde de politie en andere instan ties in. Ditmaal was het geen persoon lijk spel, doch in de ware zin des woords een internationaal belang waarom het ging. Ik verzond een uit! gebreid code-telegram aan mijn chef Een paar uur later kwam het ant woord. Het luidde Hele familie zou verloving met rijke bruid toejuichen, stop, Armand. Ik wist toen, dat ik koste wat het kost, de kunstenares rchaakmat moest zetten en verder onheil moest voorko men. Het bericht van de terugkeer van de Telegrafist was zorgvuldig geheim gehouden. Die heugelyke tyding wilde ik zijn „bazin" zelf mededelen. Ik ge loof in veel gevallen in de directe me thode. Daarom zocht ik haar in Brussel op. Ik nodigde haar uit om met my te gaan eten, daar ik belangrijk nieuws (zei ik) voor haar had. Zy aanvaardde de. uitnodiging. Een uur lang spraken wij over koetjes en kalfjes. Zy was innemend. Onverhoeds vertelde ik haar, dat haar secretaris terecht was en dat ik met hem had gesproken. Even keek zij nadenkend. Ik voelde, dat ik op de goede deur geklopt had. Ik be greep, dat zij nu snel zou handelen. Zij wist immers wie ik was. En de inzet had ik haar zelf verteld. Trou wens, ik had reeds maatregelen ge troffen om haar kamers te laten in specteren en te doen letten op haar post en telefoontjes. Natu„.lijk liet ik haar niet arresteren. Het ging mij om de stukken en niet om haar. Voor mij was het zaak, haar niet uit het oog en niet uit het oor te verliezen, omdat ik haar contacten wilde leren kennen. Twee dagen gebeurde er niets. De derde dag maakte de kunstenares een afspraak met een vriendin in de Lai- terie. Vanzelfspre kend waren twee van mijn assisten ten op 't afspraak uur eveneens in de Laiterie. Zelf was ik ook in de buurt. Eerst kwam de kunstenares Even later de vriendin. Deze had twee meisjes van een jaar of acht by zich. Het viertal nam plaats aan een tafeltje in de tuin Thee voor de dames, limonade voor de kinderen. Na een kwartiertje gingen de meisjes Eindelijk, na een maand, dook de Telegrafist op. Hij had zyn auto er gens in Noord-Brabant geparkeerd en was clandestien teruggegaan naar Bei- spelen Ik zag de vriendin van de kunstenares bukken. Even later bukte de kunstenares zich en raapte zij iets op. Mijn assistenten zagen het ook. Zij stapten op het tafeltje toe. Zij wenkten een (bestelde) rechecheur. Er stond een auto gereed. Zonder protest gingen de dames mee. „Wachten jullie hier maar", zei de „Kunstenares tegen de kinderen. „Mamma en ik moeten even een „boodschap doen. Braaf zijn hoor., „en denkt aan wat ik gezegd heb!" Ik zag het vijftal in de auto stappen. Geknipt en geslaagd, dacht ik. Ik zag. dat een jongmens met de kinderen sprak. Zy schaterden van het lachen ,rfed.. teruS naar m()n hotel Toch voelde ik my niet helemaal tevreden Had er dan toch iets niet geklopt? Plotseling zag ik, wat het was! De kinderen waren niet verbaasd en veel te gedwee geweest. Ik reed in snelle vaart terug naar de Laiterie. Van de kinderen en het jongmens geen spoor. In myn hotel vond ik mijn assistenten. Niets gevonden bij de fouillering, ver nam ik. De mislukking leek my zeker. Het bukkend gebaar en het oprapen waren geschied met voorbedachte rade om mij uit mijn tent te lokken en voor anderen de baan vrij te maken. Ik telegrafeerd mijn chef, dat de „ver loving" niet was doorgegaan. Ik kreeg ten antwoord Minnaar vaak te snel wanhopig, stop, Armand. Ik begreep toen, dat myn chef meer wist en dat ik wachten moest. Tk wach- te drie dagen. Toen werd ik opge beld. Een prettige Engelse stem ver zocht om een onderhoud. Ik zei: Uit stekend, vanmiddag om vyf uur. Om vijf uur liet een jongmens zich aan dienen. Ik herkende hem Het was de jongeman, die in de Laiterie met de meisjes had gepraat Hy glimlachte en zei: U bent toch niet wanhopig? Toen glimlachte ik ook, want ik hoorde 'n bekende klank Hij vervolgde: De stukken zyn gered. De vriendin van Uw kunstenares had ze in de voering van het manteltje van haar dochtertje genaaid. Zij, die vrien din, had ze namelyk onder haar be rusting. De kinderen waren goed ge ïnstrueerd. Na de aftocht van de moe der nam ik de kinderen onder myn hoede en hoorde ze uit. Pijnlijk zaak, een kind te verhoren! Maar ik wist, dat die vriendin vroeger al eens een kind had gebruikt in een spionage-af- faire. Het kind in de Laiterie had op dracht om, als haar moeder- weg zou gaan en niet spoedig terugkeerde, zich te begeven naar het huis van iemand, die „Oom Henri" heette. Waren wy niet tussenbeide gekomen dan waren de kunstenares en de vriendin eigener beweging wei aan de wandel waren gegaan, want het kind moest fungeren als koerier! Ik zei (vervolgde het jongmens): Dan gaan we samen naar oom Henri. Zo leerde ik het adres van die brave Hercri kennen. Ik speelde verstoppertje met de kinderen. Ze trokken de man teltjes uit. Ik ontdekte waar de buit zat: In de voering. Ik nam de kleine enveloppe uit de voering Kyk, Arbetti, ik had opdracht om op de vriendin te letten. En op het dochtertje. U moest op de kunstenares en de secretaris letten. Ik mocht geen contact met U opnemen om geen verdenking te wek ken. Ik had een kamer dicht bij de woning van de vriendin. Ik kende het dochtertje daardoor. Alles was dus „natuurlyk" en „gewoon". En de kans van slagen was door dit gescheiden spe len natuurlijk aanmerkelijk groter ge worden. En de stukken? vroeg ik. In veilige handen bij uw en mijn regering. Oom Henri en de vriendin zyn ingerekend. De kunstenares is vry. Zy was de „scnakel Op speciaal verzoek liet men haar gaan. Een „schakel" in vrU- heid is immers waardevoller dan een „schakel" in de gevangenis! Misschien leidt zy ons naar andere contacten. Ik beaamde dat. Mijn Engelse collega had geluk. De politie zoekt misdadigers Voor ons is de buit in de meeste ge vallen belangryker dan de dader. Voor ons, dat is dus voor de mannen van «ons va k"„

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 5