THILO KOCH is Duitslands geliefdste t.v.-correspondent Het geval van de brutale portier HIJ WILDE NIET VERAMERIKANISEREN IGLO Muziekweekaandacht voor eigen componisten Stiefbeen en Zn. belangrijker Dat Is 'n Amstelman! GRAS Opa's krant SPIONNEN IN DE SCHADUW (I) Zijn reportages zijn boeiend als detectivespel Vergaderzalen leeg: Spinazie soufflé Geen eerste prijs in wedstrijd luisterspel T.v.-dociimentaire over Jehova 's getuigen 1 2 3 7 8 9 DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 29 APRIL 1964 Iedere keer weer hebben miljoenen Westduitsers geboeid gekeken en geluis terd naar de commentator op liet beeld scherm, die elke uitzending besloot met een „goedenavond kijkers in Duitsland!" Thilo Koch, Duitse Amerika-correspon- dent, begreep het als geen andere van zijn collega's, zo vele televisiekijkers te boeien, ook wanneer er geen spannend televisiespel gegeven werd, maar be richten en verslagen met in de meeste ge vallen een politiek tintje. Na drie en een half jaar in Washington te hebben gewerkt, keerde deze beroem de Duitse buitenlandse correspondent op 1 april naar zijn vaderland terug. Maar alleen zijn werkterrein is veranderd. Zijn vele vrienden en aanhangers behoeven ook in de toekomst zijn geprofileerde commentaren niet te missen. Nog dit jaar is hij van plan een groot aantal documen taire films te brengen. Thilo Koch's documentaire films en commentaren waren jarenlang een vast bestanddeel van het Westduitse televisie- en radioprogramma, bij actuele gebeur tenissen kwam hij ook op het scherm buiten de normale programma's om, dik wijls via een communicatiesatelliet, bij voorbeeld tijdens de crisis op Cuba, tij dens de bezoeken van de Duitse bonds kanseliers Adenauer en Erhard aan Ame rika en vooral na de moordaanslag op president Kennedy. Thilo Koch's werk zaamheden als correspondent in Ame rika waren toch al zeer nauw verbonden met het tijdperk-Kennedy. Hij heeft de ambtstijd van het begin tot het einde meegemaakt en begeleidde de Ameri kaanse president ook op al zijn buiten- Advertentie) l Alwéér geen ladder... dank- 2 *9 Libelle Non Ran, gebreid volgens het Rnnex procédé. ^*eze housen zijn werkelijk 3 lajldervrij. U herkent ze aan het Runex' HE embleem op J de verpakking. Koop dus 5 voortaan landse reizen: naar Wenen voor de eerste ontmoeting met Kroestjev, naar West- Duitsland in de zomer van 1963, waar John F. Kennedy door de Berlijnse be volking een waarlijk triomfale ontvangst bereid werd; naar Kennedy's vaderland Ierland, naar Parijs, Londen en Rome, naar Caracas en Bogota, Mexico en Costa Rica; voor de ontmoetingen van de pre sident met de Britse premier MacMillan op de Bermuda's en naar Nassau op de Bahama's. Wat Thilo Koch in de afgelopen drie en een half jaar gedaan heeft, was, zijn Duitse publiek met ieder bericht een stukje Amerika te tonen: belangwek kend, uitvoerig maar ook waarheidsge trouw. En door in één uitzending ver schillende onderwerpen te behandelen had hij steeds een stampubliek, dat zich nooit verveelde. Precies volgens dit re cept wil Thilo Koch ook in Duitsland te werk gaan. Zijn eerste onderwerpen zul len zijn: „Amerikanen in Duitsland", „Hoe zal het gaan met de NAVO?", Een jaar Erhard", „De wereld in 1964". Bo vendien heeft hij het plan voor 1965 een serie van zes documentaire films over Latijns-Amerika voor te bereiden. Tijdens de laatste weken van zijn ver blijf in Amerika vroegen Amerikaanse collega's, vrienden en bekenden hem steeds weer, waarom hij naar Duitsland wilde terugkeren. Het is voor een Ame rikaan nu eenmaal moeilijk te begrijpen, dat iemand aan Europa als verblijfplaats de voorkeur geeft. „In de oude wereld is het op het ogenblik heel goed toeven" meent Thilo Koch en vooral West- Duitsland houdt hij voor bepaald „aan genaam". Maar nog een andere belangrijke re den ondersteunde zijn wens, naar Duits land terug te keren. Thilo Koch meent, dat een buitenlandse correspondent niet langer dan drie tot vier jaar in een land moet blijven, doet hij dat wel, dan wordt hij een immigrant, eerst half, later hele maal tenminste in Amerika. Maar dwang en neiging tot assimilatie vertroe belt volgens hem de critische blik, die een journalist voor zijn werk nodige heeft. In televisiekringen gaat het volgende verhaal, dat we toch wel de moeite waard vinden om het u te vertellen. Het bewijst hoe moeilijk de bestuurders van vele organisaties het tegenwoordig heb ben, om 's avonds nog leden en belang stellenden te trekken voor hun vereni gingsactiviteiten. Enkele maanden geleden hield een Amsterdamse school 'n ouderavond. Maar het bezoek was zó slecht, dat er meer onderwijzend personeel in de gymzaal liep dan ouders van leerlingen. Even werd nog verondersteld, dat er iets mis was gelopen met de convocaties, maar al ras kwam men tot de ontdekking, dat de televisie de schuldige was. Op die avond vertoonde de NCRV-tv namelijk een aflevering van „Stiefbeen en zoon". Dezelfde week werd een nieuwe uit nodiging verzonden voor een ouderavond in maart. Ook toen lieten de ouders ver stek gaan, omdat het hoofd der school, onkundig van het uitzendschema van de tv, weer de bijeenkomst had uitgeschre ven tijdens een vertoning van Stiefbeen. Plotseling kwam de hooofdonderwijzer op het lumineuze idee, om voor de vol gende avond de populaire voddenman uit te nodigen. U begrijpt wel: de zaal was toen te klein, want niet alleen de ouders, maar ook talrijke ongenodigden verschenen op het afgesproken uur. De avond werd een ongekend succes. Als dit idee navolging krijgt, dan staan spoedig Rien van Nu- nen, Piet Roemer, Joop Doderer, Willy Walden en Bueno de Mesquita meer op de planken bij de verenigingsavondjes dan in de Bussumse studio's Daxiny Kaye naar Nederland De Amerikaanse entertainer Danny Kaye komt heden naar Nederland. Hij zal in het AVRO-televisieprogramma Scala persoonlijk de „Danny Kaye-show" bij de kijkers inleiden. Thilo Koch bracht niet alleen ver slagen over politieke gebeurte nissen in de V.s., maar gaf ook een beeld van de cultuur aldaar. Hier ziet u hem in gesprek met Indi aanse beoefenaars van kunstnij verheid. (Advertentie) De verbazingwekkende verjaardag-spinazie Mariekewat witje eten op je ver jaardag?" "Pi...Pi...snazie" zegt Marieke. Dat weet ik van te voren. Ik vraag het alleen om het haar te horen zeggen. En dan is 't feest daar. Druk en gezellig. Familiekennissen. De tafel moet uitgeschoven. Als het deksel van de schaal feestelijke spi nazie gaat, roept lijn schoonzusje verbaasd: "Verse spinazie?! Hoe heb je 'm dat geleverd? Je bent amper een half uur in de keuken geweest. En dan' zó'n spinaziescho tel" Ik heb voor haar gauw even alle voordelen van verse Iglo spina zie opgesomd, 't Recept van mijn verjaardag-spinazie heeft ze over geschreven. Zo was het: meng door 700 g. ontdooide Iglo- spinazie een liter (door 500 g. 3 dl) gebonden witte saus. Doe het geheel in ingevette schotel. Leg er klontjes boter op, laat warm wor den in oven. Met geraspte kaas ^serveren. Iglo spinazie: schoongemaakt, slinkt niet ...zo klaar! 700 gram f 1.27 500 gram f0.97 350 gram f0.72 De jury voor de wedstrijd in het schrij ven van een luisterspel, die in 1963 door de Belgische radio en televisie en de Nederlandse Radio Unie werd georgani seerd, heeft besloten geen eerste prijs toe te kennen. De jury kwam tot de con clusie dat dit niet verantwoord zou zjjn. De tweede prijs viel ten deel aan me vrouw Liana Bruylants te Antwerpen voor haar luisterspel „De vreemde aan bidding" en de derde prijs aan de heer Hendrik A. Sparreboom in Den Haag voor het spel „Zielen op drift". De tweede prijs bedraagt 1250 en de derde 750. Ze zullen binnenkort in Hilversum worden uitgereikt. De jury bestond uit mevrouw Emmy van Lokhorst, mevrouw C. v.d. Bosch- Mulder eii de heren Marcel Coole, Jos de Haes, Jan van Herpen, Ary van Nie- rop en Frans Roggen. (Advertentie) 'n Man die weet wat hJJ wil, die weet wat hJJ kan en weet wat hjj drinkt. PRACHTPILS! Altijd In huls. Amstelpils maakt van elke man een Amstelman. Van 3 tot en met 10 mei organiseert de „Stichting Nederlandse muziekbelan- gen" de Nederlandse muziekdagen 1964. Het doel van deze Muziekweek is, de aandacht van het publiek te vestigen op de ook zeer goede muzikale prestaties van eigen componisten, voor wie in de concertzalen doorgaans weinig belang stelling is. Dat er in de vaderlandse com posities tochM veel schoonheid schuilgaat, proberen deze muziekdagen aan te tonen. In deze manifestatie is een grote plaats ingeruimd voor de opdrachtwerken, die door Nederlandse componisten zijn ge daan, maar na een eerste uitvoering slechts zelden op concertprogramma's voorkomen. Het aandeel, dat de radio heeft in de verwezenlijking van het initiatief is bij zonder groot en ook de KRO wil er in haar programma veelvuldig aan mee werken. Zondag a.s. zingt het kleine radiokoor onder leiding van Carel Laout psalm 100' van Hendrik Andriessen. Meindert Boekei bespeelt het orgel. Dinsdag 5 mei is er een concert door het concertgebouworkest o.l.v. Bernard Haitink. Uitgevoerd wordt o.a. de .entra- te' van Oscar van Hemel, dat speciaal op verzoek van de KRO is gecompo neerd. In het concert nr. 2 voor viool en orkest van Sem Dresden is Jo Juda Vanavond zendt de AVRO-televisie van 21.15 tot 21.45 uur onder de titel .Jeho va's getuigen" een tv-documentaire uit, gewijd aan deze internationale godsdiens tige beweging, die omstreeks 1872 in de Verenigde Staten naar een idee van Charles Taze Russell werd gesticht. De secte, die in 1884 werd georgani seerd in de „Zion's Watch-tower Society" te Pittsburgh en Brooklyn, vervolgens in 1914 in de „International bible students association" en tenslotte in 1939 in de „Watch tower en tract society", is een der opmerkelijkste van deze tijd. De ieer van Jehova's getuigen, die een onkerke lijk karakter heeft, is over de gehele wereld verspreid. Ook in ons land wordt een intensieve propaganda gevoerd. In deze documentaire van Roelof Kiers zullen de kijkers kunnen kennismaken met de wijze, waarop de Jehova's getui gen worden gedoopt en voorts kunnen ze vernemen hoe de vergaderingen plaats vinden, de plechtigheden geschieden en waarom de ongeveer één miljoen aan hangers (in Nederland zijn er ongeveer dertienduizend) de thans bestaande sta ten als creaties van satan beschouwen en waarom zij zich tegen de dienstplicht, de belasting-wetten enzovoorts, verzet ten. solist. Het concert uit Amsterdam wordt besloten met de symfonie nr. 1 sym phonic carminum van Matthijs Vermeu len. De symfonische suite uit de muziek bij .Electra' van Alphons Diepenbrock door het Utrechts Stedelijk Orkest o.l.v. Paul Hupperts wordt vrijdag 8 mei uitgezon den. Prof. dr. E. Reeser stelde dit pro gramma samen. Zaterdag 9 mei kan men werken be luisteren van Wouter Paap, Hans Henke- mans en Leon Orthel. Onder leiding van Leo Driehuys speelt het radio kamer orkest „Guirlanden van muziek" van Wouter Paap. Vervolgens is Peter van Munster solist in het concert voor fluit en orkest van Hans Henkemans, dat het omroeporkest uitvoert o.l.v. Henk Spruit. Deze uitzending wordt door het radio- filharmonisch orkest o.l.v. Hein Jor- dans besloten met de symfonie nr. 2 op. 18 van Leon Orthel. De laatste uitzen ding op zondag 10 mei vermeldt: hymne voor viool en piano van Alphons Die penbrock, sonate nr. 1 voor fluit en piano van Piet Ketting, septet voor con certante viool, fluit, hobo, klarinet, fagot, hoorn en contrabas van Kees van Baaren en variaties en fuga op een thema van Kuhnau van Hendrik Andriessen. Het Radiokamerorkest van Beromuns- ter musiceert om 20 uur in het NCRV- programma op Hilversum I (402 m). Om 21.40 volgt de rubriek „Kanttekeningen" en om 21.55 een stereofonische uitzen ding van het orekst Willi Stech. Vervol gens is er om 22.55 uur een programma van romantische muziek en tot besluit speelt om 23.25 de pianist Hans Dercksen. Om 22.10 speelt 't beroemde CWS-Man- Chester fanfare-orkest op Hilversum II en om 22.40 volgt de rubriek „Balans". Ver volgens is er om 22.55 uur een muzikaal programma gewijd aan Duke Ellington, terwijl tot slot om 23.40 Herman Cleba- noff en zijn orkest musiceren. Van 10.5012.30 uur is er een recht streekse reportage van het huwelijk van prinses Irene en Don Carlos. De moge lijkheid bestaat bovendien dat de AVRO een wijziging in het avondprogramma brengt in verband met de uitzending van een samenvatting van deze plechtigheid. Onder voorbehoud geven wij dus hier een opgave van het avondprogramma. Om 19.30 uur is „Literaire ontmoetingen" gewijd aan de auteur Willem Walraven. Na het journaal volgt om 20.20 uur de rubriek „Televizier" en om 20.35 uur de Dick van Dyks-show. Om 21.15 volgt er een documentaire over Jehova's getui gen. ik De maand mei wordt een zeer belangrijke voor ons Nederlanders. Dan zal de Eindhovense kanton rechter uitmaken of een bewoner van een flatgebouw dat van ge meenschappelijke tuinen is voorzien, op het gazon achter zijn flatje mag lopen. Er is een proefproces gaande. Een meneer heeft zich laten verbalise ren op grond van de politieveror dening die zegt dat de gemeenschap pelijke tuinen achter die flats open bare plantsoenen zijn. Het is derL halve op grond van die verordening verboden zich op het gras te bevin den. Ik houd het hart vast, dat de kan tonrechter zal bepalen dat het wèl mag. We leven in een slappe tijd. Alles mag maar, zelfs dingen die je vroeger niet kon doen om niet uit de maatschappij gestoten te wor den, worden tegenwoordig getole reerd alsof er geen wet en moraal meer bestaat. Nu die gazons weer. Als de verordening nu zegt dat het een openbaar platsoen is, wat moet die man dan in het gras? Het kan best zijn dat hij elke avond verlan gend van zijn balkonnetje naar het in dit jaargetijde opfleurende groen staart. En ik kan erin komen dat hij dan de neiging voelt groeien dat gras te betreden. En de jonge blaad jes van de struiken te strelen. Maar dat zijn puur-menselijke overwegingen, waar verordeningen niets mee te maken hebben. Ik voel voor 't standpunt van de officier van justitie. Die zegt: openbaar plant soen is openbaar plantsoen en daar mee uit. Dat is een uitspraak waar aan je houvast hebt. Het kan hem niets schelen dat de flatbewoners meebetalen aan het onderhoud van die gemeenschappelijke tuinen, alias openbare plantsoenen. Die bijdrage Horizontaal: 1. deel van een auto; 2. civiel-ingenl- eur (afk) - vreemde munt - winter- voertuig; 3. begin; 4. waardeloos (barg.) - paard;. 5. bloeiwijze - toe spraak; 6. voorzetsel - insekt; 7. ri vier in Frankrijk: 8. muzieknoot - be vel - water in Friesland; 9. deel van een plant. Verticaal: 1. paardmens; 2. onmeetbaar getal - tijdperk - boom; 3. schoonmaakarti kel; 4.bedorven - plaats in Gelder land; 5. schop - leeuw (Frans); 6. Europeaan - zelfkant; 7. deel van een trap; 8. dwarsmast - meisjesnaam - lengtemaat; 9. voorraad. 'OAiasaJ 'g - epo - bj 'g lapait 'l !3au - J9i •g !uoq - derf 'g !apa - loi !snods Z 'sd- Jd z J-mejuso t 'jeSuais '6 .'90 - aop 91 '8 .'3UT9S !-IBp UBB *9 :ap9i - soj; 'g !soj - dau 'Z .'J* 9JO - io z J-rail-iod 'T 'JOH iltqssoido „Ik zal het zo hangen, dan lykt het beter". levert geen eigendomsrechten op. Die is slechts bedoeld ter verfraaiing van het stadsbeeld, zegt de officier. Zo is het immers. De mensen, hun huizen, hun geld, het dient allemaal om stad en land een verantwoorde vorm te verlenen. Gras en struiken zijn om naar te kijken. Dat moet voldoende zijn. En daarom hoop ik op een ortho doxe uitspraak van de kantonrech ter. In de gevangenis met die man. Want hij loopt op het gras. Ons keurige Nederlandse gras. PRAET-MAECKER RECTIFICATIE De hoofdredacteur van een plaat selijke krant ln Melo (Uruguay) kreeg dezer dagen bezoek van een vrouw die zich beledigd achtte door een artikel in het blad. De vrouw eiste rectificatie van het artikel. Kreeg zjj haar zin niet, zo deelde ztf mee, dan eiste zij een duel. De uitgedaagde v hoofdredacteur had het recht om de wapens te kiezen. „Ik neem een roze- blaadje als wapen," zei hy inschik- keiyk. „Het artikel wordt gerectifi ceerd." SCHADE De directie van een vliegveld ln de Amerikaanse staat Washington moet schadevergoeding betalen, aan enkele honderden omwonenden. Deze men sen kunnen niet meer op normale toon met elkaar praten. Het gedaver van de startende en landende straal vliegtuigen overstem^ zelfs het geluid van radio en televisie. Jammer ge noeg kunnen we straalvliegtuigen niet verbieden." sprak de rechter die dit vonnis velde, „maar het minste wat we kunnen doen is, de gedupeerden een schadeloosstelling toekennen." Hoe groot deze zal zijn staat nog niet vast. V LEESPORTEFEUILLE Breda, 29 april 1914 Dit is de in- i houd van de „wekelijksche porte- i feuille" der r.k. bibliotheek, geves- tigd in De katholieke Kring te Bredar The Graphic, The strandmagazine, Buch für Allen, Fliegende Blatter, Alte und neue Welt, Katholieke Illustratie, Roskam, Zondagsblad van De Tijd, Idem van De Maasbode, Ons volk ont- waakt, Wereldkroniek, Katholiek so. ciaal weekblad, De Lelie (damestijd- schrift), Kinder krantje, Van Onzen Tijd, De levende natuur. Katholiek i Stuiversmagazijn, De Katholiek, Onze Vloot, Het dompertje van Valentijn, Geloof en Wetenschap, Patriote Hlu- stré. Daarenboven wekelijks gratis een 1 leesboek naar eigen keuze. Een jaar-abonnement kostte zes gul den. Een jaar-abonnement op de r.-k. bibliotheek twee gulden. Een lauwe zomeravond een paar jaar geleden. Ik zat op een terrasje aan een der Pa- rijse boulevards. Ik neusde wat in de kranten. Een kort bericht, weggestopt op een binnenpagina van een groot buitenlands blad, trok mijn aandacht: Het luidde: „Tijdens een inval in een sedert lang verdachte villa nabij Parijs be trapte de politie een aantal roulette spelers op heterdaad. Toen de re chercheurs tot arrestatie wilden over gaan, verzette een der aanwezigen zich heftig. Zij was een vreemdelin ge, wier nationaliteit tot dusver niet kon worden vastgesteld. Toen zij de inspecteur, die de inval leidde, met een revolver bedreigde, vielen er enige schoten. Twee geivonden wer den naar e enziekenhuis gebracht. Bij aankomst aldaar bleek de vreemde linge reeds overleden. Kort nadien blies ook de inspecteur de laatste adem uit. De politie verstrekte geen bijzonderheden. Nader vernemen we evenwel uit goede bron, dat devreem- delinge madame de Z. heette en dat zij wegens deviezensmokkel door de Duitse, Deense en Nederlandse po litie werd gezocht". Ik herlas het bericht. Er klopte iets niet. Het bericht was (voor twee do den) te kort. En die naam? Madame de Z.? Waar had ik die naam de Z. eer der gehoord? En wanneer? Eensklaps wist ik het. Het was in München, in de zomer van 1938. Ik was de hal van een groot hotel binnengestapt. Een dame was gewikkeld in een twistge sprek met de portier. De directeur stond er bij. Ik herkende de vrouw. De vorige avond was ik aan haar voor gesteld. Madame de Zaville heette zij. Ik trad naderbij. Toen ik de portier een hoogst onbetamelijk woord hoorde zeggen, wees ik de man. op zijn on beschaamdheid. Even later bedankte madame de Zaville mij voor mijn in terventie. Zij was opgewonden en be groef mij onder een lawine van woor den. De volgende ochtend vertelde zij mij triomfantelijk, dat de portier op staande voet ontslagen er? reeds ver trokken was. Iiets in haar toon had mij getroffen. Wat was het geweest. Ik had er verder niet over nagedacht. Madame de Zaville vertrok een dag later. Mijn journalistieke taak eiste mij geheel op, want de Tsjechoslowaakse crisis, die bijna tot oorlog zou leiden, doemde op. Toen ik mij dat hotel-incident herin nerde, besloot ik om te pogen iets na ders te vernemen. Ik belde een be vriende politie-commissaris op. Ma dame de Z.? zei hij. Ja, inderdaad, de Zaville is de naam. Een merkwaardig geval. Ik mag U geen bijzonderheden geven.... maar belt U Uw vriend Arbetti eens op. Die kaï jU misschien wijzer maken. Hij is in de stad, logeert in het hotel des Trois Villes. Succes er? au revoir! Ik belde de Trois Villei op. Arbetti was aanwezig. Zeker (zei hij met zijn luie stem), dat geval-Zaville ken ik. Zij is nu dood, die vrouw. Kan geen kwaad meer. Zullen we morgenavond dineren.? Uitstekend. Dan vertel ik je wel het een en ander. Arbetti voluit Arnold baron di Ar betti is een merkwaardig man. Vóór, tijdens en na de laatste oorlog was hij achter de schermen een belangrijke figuur van de contra-spionagedienst van zijn land. Wat hij nu doet? Aan vermoedens bestaat geen behoefte. In ieder geval behoort nog steeds tot de kleine groep insiders, die weten, wat er aan en achter de Europese spiona- ge-fronten gebeurt. Hij is koel en nuchter. Zijn „vak" (pleegt hij te zeg gen») maakt iemand koel en nuchter. De volgende avond ontmoette ik Ar betti in een der beste Parijse restau rants. Nooit .onder duiken' in stille ca fés of eethuizen, is een van zijn stelre gels. In zo'n omge ving valt iedereen op, die niet tot ha bitués behoort. Om rustig je gang te kunnen gaan, moeten type en omgeving harmoniëren. Dit is een van de grondbeginselen van de camouflage in Arbetti's vak. Madame de Z. die je in München ontmoette (vertelde Arbetti mij), was een vrouw van internationale allure. Thuis in alle Europese hoofdsteden. Bekend met de grote wereld en ook met sommige figuren uit de onderwe reld. Weet je, dat je haar in München geholpen hebt? Ik?.... Ik? Ja, jij. Daarom liet ik je daar nog enige weken schaduwen. Later bleek mij, dat je daar inderdaad toevallig was opgetreden, toen je die portier op zijn nummer zette. Je ziet, ik ken dat incident. Een paar uur na het vertrek van de portier hoorde ik van die twist. Ik liet toen alles uitpluizen. Dus je wantrouwde mij? In beginsel wantrouw ik iedereen. Dat moet ik doen. Maar ik zal je het geval-Zaville vertellen. Die Zaville- dame was in München gewikkeld in een spionage-complot. Ik wist het en sommige buitenlandse collega's van mij wisten het ook. Maar hoe zij er in betrokken was, dat wisten we toen niet. Natuurlijk lieten wjj scherp letten op alles wat er in het hotel gebeurde. De portier echter gold als een ouwe getrouwe. Hij had mij wel eens een kleine dienst bewezen. Op hem letten wij niet. Dat is te zeggen, we begonnen pas op hem te letten, toen het te laat was. Na zijn vertrek dus. Als we op die fatale vertrek-ochtend zijn bagage hadden kunnen inspecteren, was de gang van zaken in Europe in 1938 ver moedelijk een andere geweest. Ja, Arbetti, maar ik.... en wat had madame de Zaville Rustig aan, mijn beste. Madame de Zaville was in het bezit van waarde volle micro-foto's. Zij begreep, dat zij en het hotel aandachtig bekeken wer den. Zij zicht een uitvalspoort voor die foto's. Daarom speelde zij die ruzie met de portier. De man was namelijk ook in het complot. Toen ze jou zagen binnenkomen, werd de por tier bijzonder grof. Psychologisch goed gezien. Hij rekende op de interventie van jou. Toen je tussenbeide kwam, schrok de directeur. Die dacht aan de ïaam van zijn ho tel en was bang voor „een slechte pers". Je herinnert je toch, hoe over tuigend het inci dent gespeeld werd Ja. En toch had ik even het gevoel, dat er iets niet klopte, iets vreemds.. Voelde je dat? Best mogelijk. Zeg liever, dat je vingertoppen het wisten, maar je besefte niet wat het was. Ik zal je nu zeggen, wat het was. Ik be greep het onmiddellijk, toen ik enige uren na de aftocht van de portier hoorde van het incident. Kijk, een portier in een deftig hotel bedient zich niet van hoe zei je het ook weer? o-ja, van hoogst onbetamelijke woor den tegen een vrouwelijke gast maar ja, je kunt niet nadenken over alle dingen in het leven, die een beet je vreemd aanvoelen. Dat kan ik van jou, dat kan ik van MEN niet ver wachten. IK moet het wel doen. IK weet, dat spionnen overal KUNNEN zijn. ook al ziet MEN ze niet. Trou wens, dat MEN ze niet ziet, is maar goed ook! Goed? Waarom goed? Omdat, mijn beste, de blindheid van MEN de basis is van mijn broodwin ning. Als MEN ze zag, was er aan mannen van mijn vak ja, het is een vak! geen behoefte. Maar ook de „mannen van mijn vak" zien niet al les. En soms, als ze het wel zien. zien ze het te laat! Denk aan die Mün- chense portier. Dus Madame de Zaville was eer? spionne? Ja, dat was zij. Geen Matahari of andere befaamde vrouw, maar een vau die paar dozijn, die wat leven brengen in de internationale brouwerij. Haar slag in München was goed. De portier exporteerde gegevens, waarvan de ge nerale staven van twee landen hebben, gesmuld. De prijs was hoog. De portier was verstandiger dan die Zaville. Hij trok zich terug uit „zaken" en fokt nog steeds ergens op het platteland kippen. Ik heb hem onlangs gespro ken. Sans rancune. Hij vertelde mij leerzame bijzonderheden over vroeger. Madame de Zaville speelde verder. Zij kon het niet laten. Zij was tot voor kort een vrij zware „schakel". Trou wens. dat was zij in München ook. Natuurlijk geen enkel officieel bewijs tegen haar. Bovendien invloedrijke vrienden in twee hoofdsteden. Wie haar die foto's in München leverde, weet ik nog niet. Dat gebeurt meer. Daarom gaan we zelden over tot de arrestatie van „schakels". Zij zijn vaak de enige weg naar de bronnen! Be grijp je? Begrepen. Arbetti, maar nu staat toch in dat krantenbericht over haar dood. dat zij wegens deviezensmokkel.. Zeker, dat staat er. Die bijzonder heid fluisterde de politie de pers in. Natuurlijk na overleg met een of meer „stille instanties". Zij gaf inderdaad voor aan deviezensmokkel te doèn. Maar ik weet uit de beste bron, dat het allemaal verstoppertje spelen en aandacht afleiden was. Zij was ditmaal een lokvinkje. Op haar moest de aan dacht vallen, zodat andere geheime agenten in de schaduw konden blijven. Vandaar ook haar melodramatisch ge doe met die revolver, 't Was nergens voor nodig. Dat is te zeggen, het was nodig, vond zij, om op te vallen. Haar dood was werkelijk eer? ongelukkig toeval voor mij althans. Misschien denken sommige buitenlandse collaga's daar anders over. Maar de zaak is nog ..heet". Ik klap dus niet verder uit de school. Wel zal ik je (vervolgde Arbetti) binnenkort een aantal andere geval len van „Spionage in de Schaduw" vertellen. Gevallen, waarin ik en mijn staf soms aan het kortste eind trok ken. Zo van die „onschuldigen", van die „naamlozen", van die „onopvollen- de mensen", weet je. Een blinde be delaar, een verstrooide geleerde een spelend. Je moet me beloven, de per- soons- en plaatsnamen niet naar volle waarheid te vermelden. Namen zijn in mijn vak nu eenmaal gevaarlijke en soms verraderlijke dingen, zelfs al de dragers dood zijn. Dit is het eerste van een reeks spionageverhalen, die weliswaar authentiek zijn. maar waarin na men van plaatsen en vooral van personen soms wat veranderd zijn. Want in het spionagevak zijn na men. zoals Arbetti zijn journalis- tieke ^vriend vaak voorhield, ge vaarlijk. zelfs nog wanneer hun dragers reeds lang gestorven zijn..

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 5