SPORT
Motorcross te Hoeven
met klinkende
namen
PETER POST: „Ik
in Brabant gaan
zal nooit
wonen
orley-Morley en Greder-
Dela lande de favor ieten
In Breda voor MASAI
artiestenwedstrijd
Weinig
de
in
moeilijkheden
laatste nacht
Wim van Est
als kopman
98 équipes rijden j Motorduivels
Tulpenrallye uit j naar Hoeven
TULPENRALLYE
15
15
Nationale titels
staan op t spel
Verwachtingen
Kanshebbers
Internationalen
Leicester City
wint league-cup
Arbiter voor
Nederl.-Z weden
Enschedese Boys
gaat door met
fusie-bespreking
Om de
ere-klas
titel
libre
Er valt weer
een Zweed af
Ronde van Spanje
Nationale ontmoeting
lange afstand schutters
Baanrenners naar
het buitenland
MARKTEN
WATERSTANDEN
DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 24 APRIL 1961
(Van onze sportredacteur)
Twee van de vier motorterrein-
races, die zondag door de Westbra
bantse Motorclub nabij „Bosbad
Hoeven" worden georganiseerd,
tellen mee voor het nationale kam
pioenschap- Het zijn de wedstrij
den in de 50-cc klasse en de zij-
spanklasse. Zij zullen een bijzon
der spectaculair karakter krijgen.
De 25 renners in de 50-cc klasse
komen slechts éénmaal aan de
star'.tijn. Voor hen is het onmid
dellijk erop of eronder. De 20
motorduivels, die in de zijspan-
klasse aan bod komen verschijnen
tweemaal. Zij hebben gelegenheid
zich na een mislukte race te re
vancheren.
De wedstrijden in de 250 cc klasse en
350 cc klasse tellen niet mee voor de
nationale KNMV-titel. Overigens is de
deelneming aan deze' races zeer groot.
Op de terreinen van het Bosbad Hoe
ven" zullen op de 26e april niet minder
dan 120 renners hun geluk beproeven.
De Westbrabantse Motorclub" heeft
onder de energieke leiding van de heren
Leon de Bruijn. Kees van Haperen, Ma-
rinus van Staay, Marinus Gijzen en An
ton Klep een programma in elkaar ge
timmerd. dat financieel riskant is. De
voortvarende bestuurders zijn echter van
mening, dat de belangstelling voor het
evenement toeneemt. Kwamen er in de
eerste jaren niet meer dan 4000 kijkers,
het vorige jaar waren er 8000 en ver
wacht wordt, dat ditmaal voor het eerst
meer dan 10.000 dames en heren zullen
verschijnen aan de kassa's. Omdat deze
schatting reëel is hebben de organisators
naast een groot aantal junioren ook
senioren gecontracteerd: ja zelfs renners
van internationale klasse.
„Ik heb zeer grote verwachtingen van
de zijspanraces", zo zei de heer Jan
Timmers (Breda), de official van de
KNMV, die zeer veel heeft bijgedragen
tot de opbouw van de wedstrijden van
de „Westbrabantse Motorclub". „Het is
in de geschiedenis van de KNMV nog
niet eerder voorgekomen, dat niet minder
c\an 20 zijspannen tegelijk aan de start
kwamen. De internationaal kekwoteerde
renners rijden samen met de nationale
goden. Zij hebben bijna zonder uitzon
dering de beschikking over BSA's, die
zich uitstekend voor het zware werk op
het zware terrein van Hoeven lenen".
Jan Timmers gelooft, dat in deze titel
race Henk Steman, die reeds eerder op
het zelfde circuit won, een voorname rol
zal spelen. Verdere favorieten zijn voor
hem Jan Marcus, uit Amsterdam, Cor
van Heugten uit Amersfoort, Ben Snij
der uit Breda, Ivo Janssen uit yught en
Ad v. d. Goorbergh, eveneens uit Breda.
Zij hebben stuk voor stuk een behoorlijke
internationale ervaring.
Nog enkele streekfavorieten gaan hun
geluk in de zijspanwedstrijd beproeven.
De Kruislander Henk Uytdewilligen start
met een Matchless, terwijl de Steenber
genaar Jacques van Loenhout met zijn
BS A door de kuil zal gaan.
Twee manches worden gereden, waarin
telkens het gehele veld wordt toegelaten.
De strijd, die de 50-cc'ers gewoonlijk
plegen te leveren, is boeiend. Zij krijgt
nu een bijzonder cachet omdat ook zij
punten kunnen vergaren voor de nationa
le titel, die op het einde van het seizoen
wordt uitgereikt. Er zijn enkele uitgespro
ken favorieten. Cees van Rijssel uit Den
Haag heeft een fabrieks-DKW op de
kop getikt, die hem in staat moet stellen
als nummer één te eindigen. Als voor
naamste tegenstrevers krijgt hij Fians
Sigmans uit Bakel op een Kreidler en
Gerard Odendaal uit Arnhem op een
Sachs Special. Ook voor dit nummer
schreven enkele jongens uit de streek in.
Zo Rien van der Veeken uit Sint Wille-
brord, die vroeger een voortreffelijk ren-
ner was en het nu in dit wereldje gaat
proberen. Ad Rombouts uit Breda is
eveneens van de partij.
Welgeteld 50 renners staan genoteerd
voor de 250-cc klasse. Zij zullen door Jan
Timmers in twee groepen worden ge
splitst. Aan de finale wordt door min
stens 20 man deelgenomen.
Favorieten? De beste papieren heeft
Tom Selling uit Koog aan de Zaan, die
met een Greeves op de proppen komt.
Ton van Heugten uit Amersfoort berijdt
een Husqvarna, terwijl Wim Haaker uit
Badhoevedorp met een Maico komt. Drie
grote kanshebbers met drie verschillende
machines. Frans Verbruggen uit Bever
wijk behoort tot de voornaamste outsi
ders. Als streekrijders fungeren H. Bo-
gers en J. Deckers uit Breda, N. Pols
uit Waalwijk en H. Doedel uit Drunen.
Als klapstuk van de motormiddag fun
geert de strijd van de 350-cc klassers en
zwaardere motoren. De KNMV heeft het
goed gevonden, dat de internationals
hierin aan de start komen.Voor de eerste
maal smaakt Hoeven daarom het genoe
gen een van de beroemde heren Dirkx
op visite te krijgen. Het is Piet, die met
een Litp door het zand zal daveren. An
dere grote namen? Joep Janssen, Rudi
Boon 'die de machine heeft gekocht van
wereldkampioen Stan Lundin) en Gerard
van Heugten. Deze heren zullen natuur
lijk de lakens uitdelen op en rond het
knusse circuit. Tot de deelnemers behoort
Wim Walravens uit Geertruidenberg: ook
Ad Phenincks uit Valkenswaa^d, die bij
een goede prestatie over zal gaan tot het
legertje van internationals.
In grote lijnen is dit het omvangrijke
programma, dat door Jan Timmers op
nieuw in een vlotte stijl zal worden af
gewerkt.
Jacques van Loenhout uit Steen
bergen is op weg een nieuwe crack
te worden in de zijspanwedstrij-
den. Hier rijdt hij met zijn partner
in de buurt van de Kloof bij Ber
gen op Zoom.
Door een 3-2 zege in de tweede wed
strijd tegen Stoke City heeft Leicester
City beslag gelegd op de league cup.
De eerste ontmoeting tussen beide clubs
was gelijk geëindigd: 1-1.
Voor de eerste divisie van de Engelse
league werd de wedstrijd Birmingham
City - Liverpool gespeeld. Liverpool,
dat zaterdag kampioen van Engeland
werd, verloor met 31.
De Westduitse scheidsrechter Gerhard
Schulenberg zal de wedstrijd Nederland-
Zweden leiden. Sir Stanley Rous, voorzit
ter van de FIFA zal de wedstrijd bijwonen
als gast van de KNVB.
AZPC heeft in Amsterdam in de finale
van het toernooi om de KNZB met 7-4
van DZV gewonnen.
Met geringe meerderheid hebben de
leden van de eerste divisieclub Ensche
dese Boys het bestuur gemachtigd de
onderhandelingen met de gemeente En
schede, de stichting voetbalbelangen en
Sportclub Enschede om tot een con
centratie van het betaalde voetbal m
de gemeente te komen, voort te zetten.
Vijf leden onthielden zich van een
uitspraak, 126 waren voor en 102 tegen
De uitslagen van de eerste ronde in
het biljarttoernooi om het Nederlandse
kampioenschap ere-klasse libre dat
Callantsoog is begonnen, luiden:
Jacobs (Amsterdam) 500
Van Leeuwen (A'dam) 127
10 232
10 55
50,—
12,70
(Van onze sportredacteur)
Zondagmiddag voor de aanvang
van de voetbalwedstrijd NAC
DWS treden twee artiestenelftal
len aan, die op hun manier en in
hun stijl een komische match zul
len spelen. Het geschiedt in het
kader van de „Aktie Masai", die
enige tijd geleden door dr. C. van
Swol en Toon Hermans voor de
t.v. werd ingeleid. In Den Haag
en Rotterdam hadden de artiesten
veel succes- Zij zorgden er voor,
dat er in totaal reeds f 15000,in
de Masai-kas vloeide.
Om half één staan de artiesten reeds
tussen de krijtlijnen. Zij hebben nu een
maal op zich genomen een flink bedrag
voor Masai te verzamelen. Zij hebben
medelijden met het negervolk, dat in het
Afrikaanse Kenya leeft onder de meest
ellendige omstandigheden. Er is in Masai
een totaal gebrek aan voedsel, water,
kleding en medische verzorging. Zeven
van de acht kinderen sterven vóór hun
tiende jaar. Slechts geld, veel geld kan
de oplossing brengen. De artiesten willen
trachten het bijelkaar te brengen.
„Wij speelden voor de eerste keet voor
Masai ter gelegenheid van ADO Go
Ahead. Normaal trekken de Hagenaars
12.000-15.000 mensen. Ofschoon de com
petitiematch helemaal niet uitzonderlijk
was zat het Zuiderpark vol en haalden
wij f 10.000,-", zei Peter Vink, de orga
nisator van de actie „Wij hebben het
daarna in Rotterdam geprobeerd bij Xer-
xes-Noad. Het werd eveneens 'n succes.
Er was aanmerkelijk meer publiek en
opnieuw kwam er f 5.000.- binnen.
De teams die in Breda een komische
wedstrijd zullen spelen bestaan uit:
DEN IIAAG.
doel: Jan Oradi (imitator),
achter: Jan de Vries (King Seize Trio),
Dick Zuidwijk (pianist).
midden: Tonnie Eijck (begeleider), Fred
Jaspers (zanger), Ad v. d. Gein (Cock
tail Trio).
voor: Wim van Beek (Trio Tom Kelling),
Loek Snoek (King Seize Trio), Pipo de
Clown (John Kanie), Thom Kelling (zan
ger) en Peter Vink (accordeonsolsit).
Beekman ('dam) 340
Vultink (Aalten) 500
Scholte (Eindhoven) 500
Ligthart (Alkmaar) 298
130 24.28
170 35,71
444 63.33
225 37,25
Roodenburg (D. Haag) 500
De Ruyter (Waalwijk) 105
13 241
13 40
38,47
8,07
IN DE EERSTE wedstrijd van de halve
finale van de intertoto-competitie ver
sloeg titelhouder Slovnaft Bratislava Rii4
met 5-0 het Franse Rouen. Bij de rust ba"«. linksbinnen Harry Bild, zich te-
was de stand 3-0 voor Slovnaft. rugtrekken wegens een knie-blessure.
De Zweedse selectieploeg van 16 voor
de voetbalinterland tegen Nederland,
woensdag in Rotterdam, is weer een
man ontvallen. Het is reserve-doelman
Zamora Nyholm, die geen vrij heeft
kunnen krijgen van zijn werkgever.
Eerder moest de beste Zweedse voet-
ROTTERDAM
doel: J. Opgenhoeven (Meteoor-kwartet)
achter: Piet van Gorp (Three Jacksons)
en Denny Dukers (Oase Trio),
midden: Jaap Valkhof (Hand in Hand
componist), Jan Vuijk (Hotcha Trio) en
Geert van Dresten (Hotcha Trio),
voor: Jezu (Duo Jane), Joop Dukers
(Oase Trio), Henk Bukman (Rudi Carell-
show), Jackie v. Dam (Japie de portier)
en Simon Rosman (Meteoor Kwartet).
Als politieagent fungeert tijdens de
match Bromsnor (Lou Geels). De con
férence wordt verzorgd door Willy Al
fredo. Scheidsrechter is Joop van de
Marei (oud-NAC'er).
(Van onze sportredactie)
Wim van Est zal als kopman
van de Nederlandse ploeg in de
Ronde van Spanje fungeren. Ton
Visser, uit Rotterdam ploeglei
der, stelde de Willibrorder als zo
danig aan en daar zal Willem
wel bijzonder blij mee zijn.
Hij voert een equipe van tien man aan.
Zijn negen ..onderdanen": Werner Swan-
feld, Fons Steuten, Bart Solaro, Jos Lin-
ders, Cees Snepvangers, André van Aert,
Rein de Jongh, Gerrit de Wit en Leo Coe-
horst. Oorspronkelijk zou Cees van Am
sterdam meegaan, maar hij is door ziekte
verhinderd. Voor hem viel Leo Coehorst
in. De ronde wordt gereden van 30 april
tot 16 mei en men vertrekt zondagavond
26 april vanuit Breda bij „Houthandel
Brabant". Klaas Buchly gaf de Spaanse
invitatie door aan de Vereniging van Be
roepsrenners en Onafhankelijken.
Op het IJsbaanterrein (Rubensstraat)
te Amersfoort vindt zondag een nationa
le ontmoeting van Lange Afstand Schut
ters plaats. Er wordt verschoten de
enkele Fita-ronde. d.w.z. 36 pijlen op
elk der afstanden 70, 60, 50 en 30
meter voor de dames en 90, 70, 50 en
30 meter voor de heren.
Aanvang van het toernooi om 10.30
uur. In totaal zullen deelnemen 6 dames
en 30 heren afkomstig uit Amersfoort,
Amsterdam, Beek (L.), Breda. Doorn,
Enschede, Haarlem, Den Haag. Nijme
gen en Tilburg.
Nederlandse baanrenners zullen in de
komende maanden deelnemen aan een
groot aantal wedstrijden in liet buiten
land.
Piet van der Lans (Scheveningen) en
Dick Verdoorn (Rotterdam) rijden op
17 mei in Dudenhofen Pfalz (West-
Duitsland) en daags daarna in Schopp.
Pfalz. De Hagenaar Piet van der Touw
en de Rotterdammer Aad de Graaf
zijn uitgenodigd voor een aantal sprint-
wedstrijden in Engeland. Op 18 mei ko
men zij aan de start in Manchester,
een dag later in Coventry, op 11 juli
wederom in Manchester en op 12 juli
in Birmingham.
Twee Hagenaars, Joop Nolten en Chris
Kipping, behoren op 24 april tot de
deelnemers in München en starten twee
dagen later in Neurenberg
Vier leden van de Olympische selec
tieploeg van de KNWU zullen onder
leiding van coach Jan Derksen deel
nemen aan wedstrijden in Krefeld (26
april), Ostende (2 mei) en Rocourt
(3 mei). De renners zijn Piet van der
Touw, Aad de graaf. Piet van der Lans
en de Amsterdammer Gerard Koel.
Tenslotte vertegenwoordigen van der
Touw, de Graaf, Koel en Nolten Ne
derland in de wedstrijden om de grote
prijs van Oost-Duitsland. die worden
gehouden op 22 mei (Dresden), 24 mei
(Karl-Marxstadt) en 26 mei (Leipzig).
(Van onze sportredactie)
Peter Post is bezig met het af
werken van zijn agenda. Niets is er
veranderd in het leven van de
Amstelvener na zijn opmerkelijk
succes in Parijs-Roubaix. Hij gaat
gewoon door. En gewoon doorgaan
betekent voor hem: criteria rijden
(vooral in België) en deelnemen
aan twee klassiekers (Parijs-Brus
sel en de Waalse Pijl) dit alles als
voorbereiding op de Tour de
Francehet evenement waar Peter
dit jaar voor het eerst aan deel
neemt.
We troffen hem in „De Congo"
van Kees Dekkers waar zijn soig-
neur Piet Liebrechts al eerder ge
arriveerd was, op doorreis naar
Antwerpen voor de rit vanuit deze
stad naar Ougree. Liebrechts, Vlij-
menaar van geboorte maar tegen
woordig inwoner van Den Bosch,
kent Peter Post beter dan wie ook.
Zes jaar lang nu is hij in vaste
dienst bij de Nederlandse groot
meester.
„Peter groeit naar zijn top"
meent Liebrechts. Hij is momen
teel dertig jaar en in de kracht
van zijn leven. Nog een dikke drie
jaar zal hij zich op dit niveau als
wegrenner kunnen handhaven, dan
(en dat is op zo'n leeftijd ook lo
gisch) wordt het wellicht iets min
der. Maar een klasseman is en
blijft ie". En.Liebrechts kan het
weten als soigneur van naam. Hij
maakte vijf Tours de France mee,
werd door de KNWU aangewezen
voor de Olympische Spelen in Ro
me en gaat dit jaar naar Tokio.
Een man dus die zijn vak kent.
Daarom twijfelden we geen mo
ment aan zijn uitspraak met be
trekking tot de winterse én zo
merse activiteiten van Peter Post.
Natuurlijk is het geen flauwekul.
Maar iemand die zich voor de volle
honderd procent inzet, serieus
leeft en naar goede raad wil luis
teren betekent het weinig. En zo'n
kerel is Peter Post". Overigens
heeft Post het deze winter iets kal
mer aan gedaan. „Ik wilde dit sei
zoen alles op de weg geven. Het
is zo fascinerend en boeiend, maar
ook zo zwaar. Daarom liet ik en
kele wedstrijden vallen en heb
twee keer vakantie genomen.
Eenmaal twee weken en eens
tien dagen ben ik heerlijk naar de
wintersport geweest. Een vrij rus
tig baanseizoen dus. Trouwens dat
rijden op zich is niet zo verschrik
kelijk. De pijn zit 'm in het reizen.
Dat moet je verstandig aanpak
ken". Post praat zoals altijd kalm
en.veel. Niet over zichzelf, maar
de sport in het algemeen. Eén mo
ment kon hij zich niet inhouden
Dat was toen er iemand de op
merking maakte „nou zie je dat
een baanrenner ook op de weg iets
kan". Post repliceerde direct. ..O
ja? Nou wacht dan maar 's af. Dit
is het begin". Bedoelde lange Peter
de Ronde van Frankrijk? „Hij kan
bij de eerste vijf komen", verklaart
Piet Liebrechts resoluut. De per
soon in kwestie bleef vaag met de
mededeling dat de Tour voor hem
nog geheel nieuw is.
Onze laatste vraag ging in een
heel andere richting. Of Peter Post
ooit in Brabant zou komen wonen,
daarmee het voorbeeld van vele
makkers volgend. „Nooit of te nim
mer" was het korte commentaar.
„Ik vind Brabanders enorm gezel
lige, hartelijke mensen en ik heb
graag met ze te doen, maar ik blijf
een Amsterdamse jongen. Die
streek verlaat ik beslist niet".
Op de foto: Peter Post (midden)
aan zijn ontbijt in „De Congo".
Links Lambert van de Ven, rechts
soigneur Piet Liesbrechts
(Van onze speciale verslaggever)
Dat de strijd in de zestiende tulpen
rallye is gestreden, werd ook in de
tweede sterritnacht duidelijk. De West-
Duitse en Belgische wagen hadden nau
welijks problemen voor het rallye-leger.
Van de 110 equipes die de Frans-Duitse
grens overschreden kwamen er dan ook
donderdag in alle vroegte 105 in België
binnen.
Dit is de Bredase équipe Ad van
Dongen-Herman Stevens aan de
start met een Mercedes 230 SL
voor de klassementsproeven op het
circuit van Zandvoort.
Nadat Ben Pon, opnieuw de grote ver
liezer van de sterrit, en de gebroeders
Westerhuis hun wagens aan de kant had
den moeten zetten, kwam in de nachte
lijke uren het einde voor de Alfa-rijders
Postma-Van der Lei, de Franse Volvo-
equipe Thiry-Krause en de Britten Boul-
den en Morris. Het Nederlandse legioen
oorspronkelijk 49 teams sterk, moest 11
combinaties missen.
Voor het enige probleem in deze laat
ste rallyenacht zorgde ir. A. Paulen, oud
voorzitter van de KNAU en de voorzitter
van het NOC en de NSF.
Kort na het passeren van de Nederland
se grens is de combinatie Roestenburg-
Roestenburg uitgeschakeld. De DKW van
de Nedrlanders reed tegen een vracht
wagen en werd zwaar beschadigd.
Kort voor half tien kwam de voor
hoede van de rallye-karavaan in het som
bere Noordwijk aan Zee, waar de regen
juist begon te vallen en maar enkele tien
tallen toeschouwers aanwezig waren, aan
Joop Hcidendahl, als tiende gestart, open
de de rij met zijn snelle Mercedes 230 sl
Enkele minuten later gevolgd door de
rode Jaquar „E"-type van John Cuff en
Douglas Anderson.
Voor Rob Slotemaker kwam het einde
van de Tulpenrallye in „eigen huis", op
het circuit van Zandvoort. waar de anti
slip specialist bijna dagelijks in actie is.
De blonde rallye-rijder had teveel van
ziin Simca 1000 speciaal gevergd zodat
een gebroken klep hem op nog geen 20
km van de finish, in de laatste klasse
mentsproef, uitschakelde.
Donderdag, laat in de avond, wer
den bij het rallye-hoofdkwartier te
Noordwijk aan Zee de eerste voor
lopige klassementen bekendgemaakt.
(Van onze speciale verslaggever)
„Moeilijk", zei Loek Heidcndahl stralend lachend,
uit de grond van haar hart, om te laten volgen:
„Maar wat hebben we genoten Spontaner kon
het haast niet Ze vertolkte niet alleen de vrijwel
unanieme mening van de vaderlandse equipes over
de korte, maar zware zestiende luipenrallye, de
buitenlanders dachten er nauwelijks anders over.
„Wonderful", was het commentaar van Donald
Morley, winnaar in 1959 met een privé-Jaguar, toen
de rallye-karavaan donderdag weer bezit nam van
hotel Huis ter Duin te Noordwijk aan Zee. „Magni-
fique" zei „papa" Meur, nadat hij zijn Porsche in
het pare fermé had achtergelaten -en mama Meur
deelgenote had gemaakt in zijn vreugde. „Fabelhaft"
Dit zijn twee kanshebbers: Henri
Martial Delalande.
Greder en
onderstreepte Peter Ruby, toen zijn snelle DKW op
het door regenbuien bijna verlaten en vrijwel tul-
penloze voorplein tot stilstand was gekomen. Onder
het motto „kort maar krachtig" heeft wedstrijdleider
Piet Nortier de slechts 51 uur durende rit gelanceerd.
De formule heeft zeker voldaan, zelfs meer dan dat.
Ditmaal geen combines van fabrieksteams, doch felle
strijd om elke tiende van seconden. Slechts één ding
kan men tegen de 16e tulpenrallye aanvoeren. Op
nieuw is gebleken dat een sterrit met een volkomen
eerlijke algemene eindklassering tot de onmogelijk
heden behoort. Het systeem om voor de vaststelling
van het eindklassement de prestaties van elke rijder
te vergelijken met de beste verrichtingen in de klasse
onder en boven de betrokken deelnemers, is stellig
een trouvaille. Helaas, voor de hoogste en de laagste
klasse is dat onmogelijk. In die gevallen tellen twee
maal de eigen prestaties en die in de enig aangren
zende klasse.
De twee grote favorieten, de 33-jarige tweeling
broers Donald en Erie Morley en de combinatie Henri
Greder en Martial Delalande, hebben daarvan zeker
voordeel gehad. Beide equipes zijn ingedeeld in een
klasse die maar aan één kant is „aangeleund, zodat
ze beide dubbel profijt trokken van hun eigen pres
taties. De gebroeders Morley, eigenaren van een
grote boerderij in Ipswich, hadden voorts nog het
geluk dat Ben Pon beste in de naaste lagere klasse,
moest uitvallen, wat hen op slag favoriet nummer
een maakte. Op dat punt behoeft het reglement stellig
herziening. Al zullen er, volgens de oude rallyewaar
heid, zolang er sterntten verreden worden, formules
blijven die de toets der kritiek nimmer geheel kun
nen doorstaan.
Een sterke troef van het wedstrijdcomité vorm
den de speciale etappes, waarin hoge gemiddelden
moesten worden bereikt. Met opzet was, teneinde het
klassement te vormen, die gemiddelde snelheid
gekozen, dat ze haalbaar was, doch slechts voor en
kele deelnemers in iedere klasse. In enkele gevallen
was de marge misschien wat ruim, maar bij de col
du Fouchi bijvoorbeeld bleek de theorie van de wed
strijdleiding tot in de finesses juist. Wij zeiden het
al: „kort maar hevig" was het motto. Ondanks de
51 uur die de sterrit duurde hebben van de 134 dins
dagmorgen gestarte equipes er 36 de finish niet ge
haald. Wel een bewijs dat ook een korte rallye zwaar
en tegelijk interessant kan zijn.
Inmiddels wacht Noordwijk, waar de rekenkamer
zich heeft teruggetrokken achter een deur waarop in
vijf talen dreigend „verboden toegang" staat.
Morley, Greder en Delalande zullen nog vele
uren de namen blijven die in de wandelgangen het
meest de ronde doen. Of de profeten die brood eten
en die Pat Moss de coupe des dames al hebben toe
gekend ook werkelijk gelijk zullen krijgen blijft een
vraag, zeker nu in deze sportief zo geslaagde tulpen-
iallye de wijze van klassering bijna om computers
smeekt. Heel veel wat niemand heeft voorzien is
nog mogelijk.
Outsiders als Porsche-rijders Berndt Jansson, de
snelle Julien Verhaeve, Peter Ruby. Carl-Magnus
Skogh, de Finse Cooperrijdcr Timo Makinen en Kurt
Pfnier zullen daarom de slaap ook wel moeilijk heb
ben kunnen vatten. En dat niet alleen omdat de
3688 kilometers van de 16e tulpensterrit hun regel
maat van leven tjjdelgk hebben verstoord.
Het betreft hier de voorlopige
klasseringen per klasse.
Klasse 13: Grand-tourisme boven
2500 cc: 1. Donald J. Morley-E. Mor
ley (G.B.) Austin-Healy 30000 MK
III, 4537,9 wedstrijdpunten; 2. John
Cuff-Douglas Anderson (G.B.),
Jaguar „E"type 4723, 4 w.p.. Klasse
12: Grand-Tourisme 1600-2500 cc:
1. B. Crone-Rawe - R. Crone-Rawe
Did.), Porsche 2000 GS 4900,3 w.p.;
cedes 230 SL 4940,4 w.p. Klasse 11
MG ,.B" 4903,6 w.p.; 3. Joop Hei-
dendahl - Bob Boekhout (Ned.), Mer
cedes 230 SL 4930, 4 w.p.. Klasse 11:
G.T .1300 - 1600 cc: 1. B. Jansson-
E. Petterson (Zweden), Porsche
Abarth Carrera 4620.7 w.p.; 2. H.
Taylor-B. Melia (G.B.), Ford Cor
tina GT 4682,9 w.p.; 4. Rob Gorris-
Oscar Rosenblatt (Ned.), Porsche
S 90 4935,1 w.p. Klasse 10: G.T. 1000-
1300 cc: 1. J. Vernave-Y. Deprez
Belg), Morris Cooper S 4677,2 w.p.;
2. P. Easter-D. Thompson (G.B.)
Morris Cooper S 4871,7 w.p.; 4. Re-
nee Borgerhoff Mulder-Hans Maas
land (Ned.), Alfa-Romeo SV 5037.5
w.p. Klasse 9: G.T. tot 1000 cc: 1. P.
Ruby-G. Raschig (Duitsland), DKW
F 12 4819,5 w.p.; 2. A. Andersson-
P. G. Axdahl (Zw.), Saab 96 Sport
4903,1 w.p. Klasse 7-8: toerwagens
boven 2000 cc: 1. H. Greder-M. De
lalande (Fr.), Ford Falcon Sprint
4576,3 w.p.; 2. P. Andersen-C. Niel
sen (Denemarken). Ford Falcon
Sprint 5149,5 w.p Klasse 6: toerwa
gens 1600-2000 cc: 1. C. M. Skogh-
L. Berggren (Zw.), Volvo 122S 4741,4
w.p.; 2. C. Syberg-E. Syberg (De-
nem.), Volvo PV 544 4904,5 w.p.; 5.
Johan Linschoten-Kees van Grieken
Ned.), Volvo 122S 4938,5 w.p. Klasse
5: toerwagens 1300-1600 cc: 1. J.
Nielsen (Denem.), For Cortina GT
4978,6 w.p.; 2. A. Doble-K. Watkin-
son (G.B.), Ford Cortina GT 5002,9
w.p.; 3. Dries Jetten-Mathieu Hen-
drikx (Ned.), Vauxhal vx-90 5151,4
w.p. Klasse 4: toerwagens 1000-1300
cc: 1. T. Makinen-T. Ambrose (Finl.-
G.B.), Morris Cooper 4917,6 w.p.; 6.
B. Culchet-J. Davenport (G.B.),
Morris Cooper S 4912,4 w.p.
6. Klaas Nierop-Kees Zeeman (Ned.),
Morris Cooper s 5388,9 w.p. Klasse 3:
toerwagens 850-1000 cc: 1. P. Gelc-
C. Laurent (Fr.), DKW F 12 4843.8
w.p.; 2. N. Koob-A. Wies (Lux.), DKW
F 12 4851,4 w.p.; 3. P. Riley-A. Riley
G.B.), Morris Cooper 4917,6 w.p.; 6.
Ant. Verschoor-Jantje van Jaars
veld (Ned.), Austin Cooper 5343,5
w.p. Klasse 1/Z-. toerwagens tot 850
cc: 1. K. Pfnier-W. Berns (Did.)
DKW F 11 4838,8 w.p.; 2. E. Carls-
son-G. Palm (Zw.), Saab 96 4369.1
w.p.; 3. Pat Carlsson-Moss-Elisabeth
Nystroem (G.B./Zweden) Saab 96
4884,7 w.p.; 6. Maarten Jonker-Da-
vid van Lennep (Ned.) DKW F 11
5125,6 w.p.
Teneinde het toezicht op het verloop
der draverijen doeltreffender te doen
geschieden heeft het bestuur van de
stichting Nederlandse draf- en rensport
na een aantal proefnemingen besloten
op de banen waar dit mogelijk is, tij
dens de courses een auto te laten mee
rijden. De toeziende commissaris in de
auto staat in draadloze verbinding met
de leden van het draverij-comité in de
zgn rechterstoel. Vooral bij het onder
zoeken van klachten over hinderlijk rij
den heeft de nieuwe maatregel zijn nut
reeds bewezen.
MIDDELBURG, 22 april, fruit: aard
beien per doos van 2 ons: extra 3,20. 1
3,02, 2 1,91, Jonathan 2 70-75 47, 65-70 46
60-65 44-45, Winston 2 55-60 38-40, groen
ten: sla 6-22, C 6-18, spinazie 20-50, afw.
15-20, witlof 42-76, rabarber 5-16, prei 30-
14, rode kool 13-22, komkommers groen
2 40-50 38-46, 50-60 51-56, 30-40 27-38 35-
40 31, andijvie 50-89, radijs 11-20
Konstanz 310 (onv.); Rheinfclden 224
<-2V Ottenheim 285 (+9); Straatsburg
4)i Maxau 410 (—4); Plochingen
133 (onv.); Mannheim 250 (H-4); Stein-
?ach 127 (+8); Mainz 238 (+6); Bingen
163 (+3); Kaub 168 (+3). Kochem 229
(—2); Koblenz 185 (+3); Keulen 138
)+2)' RHhrort 312 (—2); Lobith 923
(—7); Nijmegen 708 (—7); Arnhem 745
v 7); Eefde IJssel 280 7); Deventer
180 (—6); Monsin 5450 (—12): Borgha
ren 3913 (—21); Belfeld 1109 (+7); Grave
'beneden de sluis 505 4).