SPORT Motorcross te Hoeven met klinkende namen PETER POST: „Ik in Brabant gaan zal nooit wonen orley-Morley en Greder- Dela lande de favor ieten In Breda voor MASAI artiestenwedstrijd Weinig de in moeilijkheden laatste nacht Wim van Est als kopman 98 équipes rijden j Motorduivels Tulpenrallye uit j naar Hoeven TULPENRALLYE 15 15 Nationale titels staan op t spel Verwachtingen Kanshebbers Internationalen Leicester City wint league-cup Arbiter voor Nederl.-Z weden Enschedese Boys gaat door met fusie-bespreking Om de ere-klas titel libre Er valt weer een Zweed af Ronde van Spanje Nationale ontmoeting lange afstand schutters Baanrenners naar het buitenland MARKTEN WATERSTANDEN DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 24 APRIL 1961 (Van onze sportredacteur) Twee van de vier motorterrein- races, die zondag door de Westbra bantse Motorclub nabij „Bosbad Hoeven" worden georganiseerd, tellen mee voor het nationale kam pioenschap- Het zijn de wedstrij den in de 50-cc klasse en de zij- spanklasse. Zij zullen een bijzon der spectaculair karakter krijgen. De 25 renners in de 50-cc klasse komen slechts éénmaal aan de star'.tijn. Voor hen is het onmid dellijk erop of eronder. De 20 motorduivels, die in de zijspan- klasse aan bod komen verschijnen tweemaal. Zij hebben gelegenheid zich na een mislukte race te re vancheren. De wedstrijden in de 250 cc klasse en 350 cc klasse tellen niet mee voor de nationale KNMV-titel. Overigens is de deelneming aan deze' races zeer groot. Op de terreinen van het Bosbad Hoe ven" zullen op de 26e april niet minder dan 120 renners hun geluk beproeven. De Westbrabantse Motorclub" heeft onder de energieke leiding van de heren Leon de Bruijn. Kees van Haperen, Ma- rinus van Staay, Marinus Gijzen en An ton Klep een programma in elkaar ge timmerd. dat financieel riskant is. De voortvarende bestuurders zijn echter van mening, dat de belangstelling voor het evenement toeneemt. Kwamen er in de eerste jaren niet meer dan 4000 kijkers, het vorige jaar waren er 8000 en ver wacht wordt, dat ditmaal voor het eerst meer dan 10.000 dames en heren zullen verschijnen aan de kassa's. Omdat deze schatting reëel is hebben de organisators naast een groot aantal junioren ook senioren gecontracteerd: ja zelfs renners van internationale klasse. „Ik heb zeer grote verwachtingen van de zijspanraces", zo zei de heer Jan Timmers (Breda), de official van de KNMV, die zeer veel heeft bijgedragen tot de opbouw van de wedstrijden van de „Westbrabantse Motorclub". „Het is in de geschiedenis van de KNMV nog niet eerder voorgekomen, dat niet minder c\an 20 zijspannen tegelijk aan de start kwamen. De internationaal kekwoteerde renners rijden samen met de nationale goden. Zij hebben bijna zonder uitzon dering de beschikking over BSA's, die zich uitstekend voor het zware werk op het zware terrein van Hoeven lenen". Jan Timmers gelooft, dat in deze titel race Henk Steman, die reeds eerder op het zelfde circuit won, een voorname rol zal spelen. Verdere favorieten zijn voor hem Jan Marcus, uit Amsterdam, Cor van Heugten uit Amersfoort, Ben Snij der uit Breda, Ivo Janssen uit yught en Ad v. d. Goorbergh, eveneens uit Breda. Zij hebben stuk voor stuk een behoorlijke internationale ervaring. Nog enkele streekfavorieten gaan hun geluk in de zijspanwedstrijd beproeven. De Kruislander Henk Uytdewilligen start met een Matchless, terwijl de Steenber genaar Jacques van Loenhout met zijn BS A door de kuil zal gaan. Twee manches worden gereden, waarin telkens het gehele veld wordt toegelaten. De strijd, die de 50-cc'ers gewoonlijk plegen te leveren, is boeiend. Zij krijgt nu een bijzonder cachet omdat ook zij punten kunnen vergaren voor de nationa le titel, die op het einde van het seizoen wordt uitgereikt. Er zijn enkele uitgespro ken favorieten. Cees van Rijssel uit Den Haag heeft een fabrieks-DKW op de kop getikt, die hem in staat moet stellen als nummer één te eindigen. Als voor naamste tegenstrevers krijgt hij Fians Sigmans uit Bakel op een Kreidler en Gerard Odendaal uit Arnhem op een Sachs Special. Ook voor dit nummer schreven enkele jongens uit de streek in. Zo Rien van der Veeken uit Sint Wille- brord, die vroeger een voortreffelijk ren- ner was en het nu in dit wereldje gaat proberen. Ad Rombouts uit Breda is eveneens van de partij. Welgeteld 50 renners staan genoteerd voor de 250-cc klasse. Zij zullen door Jan Timmers in twee groepen worden ge splitst. Aan de finale wordt door min stens 20 man deelgenomen. Favorieten? De beste papieren heeft Tom Selling uit Koog aan de Zaan, die met een Greeves op de proppen komt. Ton van Heugten uit Amersfoort berijdt een Husqvarna, terwijl Wim Haaker uit Badhoevedorp met een Maico komt. Drie grote kanshebbers met drie verschillende machines. Frans Verbruggen uit Bever wijk behoort tot de voornaamste outsi ders. Als streekrijders fungeren H. Bo- gers en J. Deckers uit Breda, N. Pols uit Waalwijk en H. Doedel uit Drunen. Als klapstuk van de motormiddag fun geert de strijd van de 350-cc klassers en zwaardere motoren. De KNMV heeft het goed gevonden, dat de internationals hierin aan de start komen.Voor de eerste maal smaakt Hoeven daarom het genoe gen een van de beroemde heren Dirkx op visite te krijgen. Het is Piet, die met een Litp door het zand zal daveren. An dere grote namen? Joep Janssen, Rudi Boon 'die de machine heeft gekocht van wereldkampioen Stan Lundin) en Gerard van Heugten. Deze heren zullen natuur lijk de lakens uitdelen op en rond het knusse circuit. Tot de deelnemers behoort Wim Walravens uit Geertruidenberg: ook Ad Phenincks uit Valkenswaa^d, die bij een goede prestatie over zal gaan tot het legertje van internationals. In grote lijnen is dit het omvangrijke programma, dat door Jan Timmers op nieuw in een vlotte stijl zal worden af gewerkt. Jacques van Loenhout uit Steen bergen is op weg een nieuwe crack te worden in de zijspanwedstrij- den. Hier rijdt hij met zijn partner in de buurt van de Kloof bij Ber gen op Zoom. Door een 3-2 zege in de tweede wed strijd tegen Stoke City heeft Leicester City beslag gelegd op de league cup. De eerste ontmoeting tussen beide clubs was gelijk geëindigd: 1-1. Voor de eerste divisie van de Engelse league werd de wedstrijd Birmingham City - Liverpool gespeeld. Liverpool, dat zaterdag kampioen van Engeland werd, verloor met 31. De Westduitse scheidsrechter Gerhard Schulenberg zal de wedstrijd Nederland- Zweden leiden. Sir Stanley Rous, voorzit ter van de FIFA zal de wedstrijd bijwonen als gast van de KNVB. AZPC heeft in Amsterdam in de finale van het toernooi om de KNZB met 7-4 van DZV gewonnen. Met geringe meerderheid hebben de leden van de eerste divisieclub Ensche dese Boys het bestuur gemachtigd de onderhandelingen met de gemeente En schede, de stichting voetbalbelangen en Sportclub Enschede om tot een con centratie van het betaalde voetbal m de gemeente te komen, voort te zetten. Vijf leden onthielden zich van een uitspraak, 126 waren voor en 102 tegen De uitslagen van de eerste ronde in het biljarttoernooi om het Nederlandse kampioenschap ere-klasse libre dat Callantsoog is begonnen, luiden: Jacobs (Amsterdam) 500 Van Leeuwen (A'dam) 127 10 232 10 55 50,— 12,70 (Van onze sportredacteur) Zondagmiddag voor de aanvang van de voetbalwedstrijd NAC DWS treden twee artiestenelftal len aan, die op hun manier en in hun stijl een komische match zul len spelen. Het geschiedt in het kader van de „Aktie Masai", die enige tijd geleden door dr. C. van Swol en Toon Hermans voor de t.v. werd ingeleid. In Den Haag en Rotterdam hadden de artiesten veel succes- Zij zorgden er voor, dat er in totaal reeds f 15000,in de Masai-kas vloeide. Om half één staan de artiesten reeds tussen de krijtlijnen. Zij hebben nu een maal op zich genomen een flink bedrag voor Masai te verzamelen. Zij hebben medelijden met het negervolk, dat in het Afrikaanse Kenya leeft onder de meest ellendige omstandigheden. Er is in Masai een totaal gebrek aan voedsel, water, kleding en medische verzorging. Zeven van de acht kinderen sterven vóór hun tiende jaar. Slechts geld, veel geld kan de oplossing brengen. De artiesten willen trachten het bijelkaar te brengen. „Wij speelden voor de eerste keet voor Masai ter gelegenheid van ADO Go Ahead. Normaal trekken de Hagenaars 12.000-15.000 mensen. Ofschoon de com petitiematch helemaal niet uitzonderlijk was zat het Zuiderpark vol en haalden wij f 10.000,-", zei Peter Vink, de orga nisator van de actie „Wij hebben het daarna in Rotterdam geprobeerd bij Xer- xes-Noad. Het werd eveneens 'n succes. Er was aanmerkelijk meer publiek en opnieuw kwam er f 5.000.- binnen. De teams die in Breda een komische wedstrijd zullen spelen bestaan uit: DEN IIAAG. doel: Jan Oradi (imitator), achter: Jan de Vries (King Seize Trio), Dick Zuidwijk (pianist). midden: Tonnie Eijck (begeleider), Fred Jaspers (zanger), Ad v. d. Gein (Cock tail Trio). voor: Wim van Beek (Trio Tom Kelling), Loek Snoek (King Seize Trio), Pipo de Clown (John Kanie), Thom Kelling (zan ger) en Peter Vink (accordeonsolsit). Beekman ('dam) 340 Vultink (Aalten) 500 Scholte (Eindhoven) 500 Ligthart (Alkmaar) 298 130 24.28 170 35,71 444 63.33 225 37,25 Roodenburg (D. Haag) 500 De Ruyter (Waalwijk) 105 13 241 13 40 38,47 8,07 IN DE EERSTE wedstrijd van de halve finale van de intertoto-competitie ver sloeg titelhouder Slovnaft Bratislava Rii4 met 5-0 het Franse Rouen. Bij de rust ba"«. linksbinnen Harry Bild, zich te- was de stand 3-0 voor Slovnaft. rugtrekken wegens een knie-blessure. De Zweedse selectieploeg van 16 voor de voetbalinterland tegen Nederland, woensdag in Rotterdam, is weer een man ontvallen. Het is reserve-doelman Zamora Nyholm, die geen vrij heeft kunnen krijgen van zijn werkgever. Eerder moest de beste Zweedse voet- ROTTERDAM doel: J. Opgenhoeven (Meteoor-kwartet) achter: Piet van Gorp (Three Jacksons) en Denny Dukers (Oase Trio), midden: Jaap Valkhof (Hand in Hand componist), Jan Vuijk (Hotcha Trio) en Geert van Dresten (Hotcha Trio), voor: Jezu (Duo Jane), Joop Dukers (Oase Trio), Henk Bukman (Rudi Carell- show), Jackie v. Dam (Japie de portier) en Simon Rosman (Meteoor Kwartet). Als politieagent fungeert tijdens de match Bromsnor (Lou Geels). De con férence wordt verzorgd door Willy Al fredo. Scheidsrechter is Joop van de Marei (oud-NAC'er). (Van onze sportredactie) Wim van Est zal als kopman van de Nederlandse ploeg in de Ronde van Spanje fungeren. Ton Visser, uit Rotterdam ploeglei der, stelde de Willibrorder als zo danig aan en daar zal Willem wel bijzonder blij mee zijn. Hij voert een equipe van tien man aan. Zijn negen ..onderdanen": Werner Swan- feld, Fons Steuten, Bart Solaro, Jos Lin- ders, Cees Snepvangers, André van Aert, Rein de Jongh, Gerrit de Wit en Leo Coe- horst. Oorspronkelijk zou Cees van Am sterdam meegaan, maar hij is door ziekte verhinderd. Voor hem viel Leo Coehorst in. De ronde wordt gereden van 30 april tot 16 mei en men vertrekt zondagavond 26 april vanuit Breda bij „Houthandel Brabant". Klaas Buchly gaf de Spaanse invitatie door aan de Vereniging van Be roepsrenners en Onafhankelijken. Op het IJsbaanterrein (Rubensstraat) te Amersfoort vindt zondag een nationa le ontmoeting van Lange Afstand Schut ters plaats. Er wordt verschoten de enkele Fita-ronde. d.w.z. 36 pijlen op elk der afstanden 70, 60, 50 en 30 meter voor de dames en 90, 70, 50 en 30 meter voor de heren. Aanvang van het toernooi om 10.30 uur. In totaal zullen deelnemen 6 dames en 30 heren afkomstig uit Amersfoort, Amsterdam, Beek (L.), Breda. Doorn, Enschede, Haarlem, Den Haag. Nijme gen en Tilburg. Nederlandse baanrenners zullen in de komende maanden deelnemen aan een groot aantal wedstrijden in liet buiten land. Piet van der Lans (Scheveningen) en Dick Verdoorn (Rotterdam) rijden op 17 mei in Dudenhofen Pfalz (West- Duitsland) en daags daarna in Schopp. Pfalz. De Hagenaar Piet van der Touw en de Rotterdammer Aad de Graaf zijn uitgenodigd voor een aantal sprint- wedstrijden in Engeland. Op 18 mei ko men zij aan de start in Manchester, een dag later in Coventry, op 11 juli wederom in Manchester en op 12 juli in Birmingham. Twee Hagenaars, Joop Nolten en Chris Kipping, behoren op 24 april tot de deelnemers in München en starten twee dagen later in Neurenberg Vier leden van de Olympische selec tieploeg van de KNWU zullen onder leiding van coach Jan Derksen deel nemen aan wedstrijden in Krefeld (26 april), Ostende (2 mei) en Rocourt (3 mei). De renners zijn Piet van der Touw, Aad de graaf. Piet van der Lans en de Amsterdammer Gerard Koel. Tenslotte vertegenwoordigen van der Touw, de Graaf, Koel en Nolten Ne derland in de wedstrijden om de grote prijs van Oost-Duitsland. die worden gehouden op 22 mei (Dresden), 24 mei (Karl-Marxstadt) en 26 mei (Leipzig). (Van onze sportredactie) Peter Post is bezig met het af werken van zijn agenda. Niets is er veranderd in het leven van de Amstelvener na zijn opmerkelijk succes in Parijs-Roubaix. Hij gaat gewoon door. En gewoon doorgaan betekent voor hem: criteria rijden (vooral in België) en deelnemen aan twee klassiekers (Parijs-Brus sel en de Waalse Pijl) dit alles als voorbereiding op de Tour de Francehet evenement waar Peter dit jaar voor het eerst aan deel neemt. We troffen hem in „De Congo" van Kees Dekkers waar zijn soig- neur Piet Liebrechts al eerder ge arriveerd was, op doorreis naar Antwerpen voor de rit vanuit deze stad naar Ougree. Liebrechts, Vlij- menaar van geboorte maar tegen woordig inwoner van Den Bosch, kent Peter Post beter dan wie ook. Zes jaar lang nu is hij in vaste dienst bij de Nederlandse groot meester. „Peter groeit naar zijn top" meent Liebrechts. Hij is momen teel dertig jaar en in de kracht van zijn leven. Nog een dikke drie jaar zal hij zich op dit niveau als wegrenner kunnen handhaven, dan (en dat is op zo'n leeftijd ook lo gisch) wordt het wellicht iets min der. Maar een klasseman is en blijft ie". En.Liebrechts kan het weten als soigneur van naam. Hij maakte vijf Tours de France mee, werd door de KNWU aangewezen voor de Olympische Spelen in Ro me en gaat dit jaar naar Tokio. Een man dus die zijn vak kent. Daarom twijfelden we geen mo ment aan zijn uitspraak met be trekking tot de winterse én zo merse activiteiten van Peter Post. Natuurlijk is het geen flauwekul. Maar iemand die zich voor de volle honderd procent inzet, serieus leeft en naar goede raad wil luis teren betekent het weinig. En zo'n kerel is Peter Post". Overigens heeft Post het deze winter iets kal mer aan gedaan. „Ik wilde dit sei zoen alles op de weg geven. Het is zo fascinerend en boeiend, maar ook zo zwaar. Daarom liet ik en kele wedstrijden vallen en heb twee keer vakantie genomen. Eenmaal twee weken en eens tien dagen ben ik heerlijk naar de wintersport geweest. Een vrij rus tig baanseizoen dus. Trouwens dat rijden op zich is niet zo verschrik kelijk. De pijn zit 'm in het reizen. Dat moet je verstandig aanpak ken". Post praat zoals altijd kalm en.veel. Niet over zichzelf, maar de sport in het algemeen. Eén mo ment kon hij zich niet inhouden Dat was toen er iemand de op merking maakte „nou zie je dat een baanrenner ook op de weg iets kan". Post repliceerde direct. ..O ja? Nou wacht dan maar 's af. Dit is het begin". Bedoelde lange Peter de Ronde van Frankrijk? „Hij kan bij de eerste vijf komen", verklaart Piet Liebrechts resoluut. De per soon in kwestie bleef vaag met de mededeling dat de Tour voor hem nog geheel nieuw is. Onze laatste vraag ging in een heel andere richting. Of Peter Post ooit in Brabant zou komen wonen, daarmee het voorbeeld van vele makkers volgend. „Nooit of te nim mer" was het korte commentaar. „Ik vind Brabanders enorm gezel lige, hartelijke mensen en ik heb graag met ze te doen, maar ik blijf een Amsterdamse jongen. Die streek verlaat ik beslist niet". Op de foto: Peter Post (midden) aan zijn ontbijt in „De Congo". Links Lambert van de Ven, rechts soigneur Piet Liesbrechts (Van onze speciale verslaggever) Dat de strijd in de zestiende tulpen rallye is gestreden, werd ook in de tweede sterritnacht duidelijk. De West- Duitse en Belgische wagen hadden nau welijks problemen voor het rallye-leger. Van de 110 equipes die de Frans-Duitse grens overschreden kwamen er dan ook donderdag in alle vroegte 105 in België binnen. Dit is de Bredase équipe Ad van Dongen-Herman Stevens aan de start met een Mercedes 230 SL voor de klassementsproeven op het circuit van Zandvoort. Nadat Ben Pon, opnieuw de grote ver liezer van de sterrit, en de gebroeders Westerhuis hun wagens aan de kant had den moeten zetten, kwam in de nachte lijke uren het einde voor de Alfa-rijders Postma-Van der Lei, de Franse Volvo- equipe Thiry-Krause en de Britten Boul- den en Morris. Het Nederlandse legioen oorspronkelijk 49 teams sterk, moest 11 combinaties missen. Voor het enige probleem in deze laat ste rallyenacht zorgde ir. A. Paulen, oud voorzitter van de KNAU en de voorzitter van het NOC en de NSF. Kort na het passeren van de Nederland se grens is de combinatie Roestenburg- Roestenburg uitgeschakeld. De DKW van de Nedrlanders reed tegen een vracht wagen en werd zwaar beschadigd. Kort voor half tien kwam de voor hoede van de rallye-karavaan in het som bere Noordwijk aan Zee, waar de regen juist begon te vallen en maar enkele tien tallen toeschouwers aanwezig waren, aan Joop Hcidendahl, als tiende gestart, open de de rij met zijn snelle Mercedes 230 sl Enkele minuten later gevolgd door de rode Jaquar „E"-type van John Cuff en Douglas Anderson. Voor Rob Slotemaker kwam het einde van de Tulpenrallye in „eigen huis", op het circuit van Zandvoort. waar de anti slip specialist bijna dagelijks in actie is. De blonde rallye-rijder had teveel van ziin Simca 1000 speciaal gevergd zodat een gebroken klep hem op nog geen 20 km van de finish, in de laatste klasse mentsproef, uitschakelde. Donderdag, laat in de avond, wer den bij het rallye-hoofdkwartier te Noordwijk aan Zee de eerste voor lopige klassementen bekendgemaakt. (Van onze speciale verslaggever) „Moeilijk", zei Loek Heidcndahl stralend lachend, uit de grond van haar hart, om te laten volgen: „Maar wat hebben we genoten Spontaner kon het haast niet Ze vertolkte niet alleen de vrijwel unanieme mening van de vaderlandse equipes over de korte, maar zware zestiende luipenrallye, de buitenlanders dachten er nauwelijks anders over. „Wonderful", was het commentaar van Donald Morley, winnaar in 1959 met een privé-Jaguar, toen de rallye-karavaan donderdag weer bezit nam van hotel Huis ter Duin te Noordwijk aan Zee. „Magni- fique" zei „papa" Meur, nadat hij zijn Porsche in het pare fermé had achtergelaten -en mama Meur deelgenote had gemaakt in zijn vreugde. „Fabelhaft" Dit zijn twee kanshebbers: Henri Martial Delalande. Greder en onderstreepte Peter Ruby, toen zijn snelle DKW op het door regenbuien bijna verlaten en vrijwel tul- penloze voorplein tot stilstand was gekomen. Onder het motto „kort maar krachtig" heeft wedstrijdleider Piet Nortier de slechts 51 uur durende rit gelanceerd. De formule heeft zeker voldaan, zelfs meer dan dat. Ditmaal geen combines van fabrieksteams, doch felle strijd om elke tiende van seconden. Slechts één ding kan men tegen de 16e tulpenrallye aanvoeren. Op nieuw is gebleken dat een sterrit met een volkomen eerlijke algemene eindklassering tot de onmogelijk heden behoort. Het systeem om voor de vaststelling van het eindklassement de prestaties van elke rijder te vergelijken met de beste verrichtingen in de klasse onder en boven de betrokken deelnemers, is stellig een trouvaille. Helaas, voor de hoogste en de laagste klasse is dat onmogelijk. In die gevallen tellen twee maal de eigen prestaties en die in de enig aangren zende klasse. De twee grote favorieten, de 33-jarige tweeling broers Donald en Erie Morley en de combinatie Henri Greder en Martial Delalande, hebben daarvan zeker voordeel gehad. Beide equipes zijn ingedeeld in een klasse die maar aan één kant is „aangeleund, zodat ze beide dubbel profijt trokken van hun eigen pres taties. De gebroeders Morley, eigenaren van een grote boerderij in Ipswich, hadden voorts nog het geluk dat Ben Pon beste in de naaste lagere klasse, moest uitvallen, wat hen op slag favoriet nummer een maakte. Op dat punt behoeft het reglement stellig herziening. Al zullen er, volgens de oude rallyewaar heid, zolang er sterntten verreden worden, formules blijven die de toets der kritiek nimmer geheel kun nen doorstaan. Een sterke troef van het wedstrijdcomité vorm den de speciale etappes, waarin hoge gemiddelden moesten worden bereikt. Met opzet was, teneinde het klassement te vormen, die gemiddelde snelheid gekozen, dat ze haalbaar was, doch slechts voor en kele deelnemers in iedere klasse. In enkele gevallen was de marge misschien wat ruim, maar bij de col du Fouchi bijvoorbeeld bleek de theorie van de wed strijdleiding tot in de finesses juist. Wij zeiden het al: „kort maar hevig" was het motto. Ondanks de 51 uur die de sterrit duurde hebben van de 134 dins dagmorgen gestarte equipes er 36 de finish niet ge haald. Wel een bewijs dat ook een korte rallye zwaar en tegelijk interessant kan zijn. Inmiddels wacht Noordwijk, waar de rekenkamer zich heeft teruggetrokken achter een deur waarop in vijf talen dreigend „verboden toegang" staat. Morley, Greder en Delalande zullen nog vele uren de namen blijven die in de wandelgangen het meest de ronde doen. Of de profeten die brood eten en die Pat Moss de coupe des dames al hebben toe gekend ook werkelijk gelijk zullen krijgen blijft een vraag, zeker nu in deze sportief zo geslaagde tulpen- iallye de wijze van klassering bijna om computers smeekt. Heel veel wat niemand heeft voorzien is nog mogelijk. Outsiders als Porsche-rijders Berndt Jansson, de snelle Julien Verhaeve, Peter Ruby. Carl-Magnus Skogh, de Finse Cooperrijdcr Timo Makinen en Kurt Pfnier zullen daarom de slaap ook wel moeilijk heb ben kunnen vatten. En dat niet alleen omdat de 3688 kilometers van de 16e tulpensterrit hun regel maat van leven tjjdelgk hebben verstoord. Het betreft hier de voorlopige klasseringen per klasse. Klasse 13: Grand-tourisme boven 2500 cc: 1. Donald J. Morley-E. Mor ley (G.B.) Austin-Healy 30000 MK III, 4537,9 wedstrijdpunten; 2. John Cuff-Douglas Anderson (G.B.), Jaguar „E"type 4723, 4 w.p.. Klasse 12: Grand-Tourisme 1600-2500 cc: 1. B. Crone-Rawe - R. Crone-Rawe Did.), Porsche 2000 GS 4900,3 w.p.; cedes 230 SL 4940,4 w.p. Klasse 11 MG ,.B" 4903,6 w.p.; 3. Joop Hei- dendahl - Bob Boekhout (Ned.), Mer cedes 230 SL 4930, 4 w.p.. Klasse 11: G.T .1300 - 1600 cc: 1. B. Jansson- E. Petterson (Zweden), Porsche Abarth Carrera 4620.7 w.p.; 2. H. Taylor-B. Melia (G.B.), Ford Cor tina GT 4682,9 w.p.; 4. Rob Gorris- Oscar Rosenblatt (Ned.), Porsche S 90 4935,1 w.p. Klasse 10: G.T. 1000- 1300 cc: 1. J. Vernave-Y. Deprez Belg), Morris Cooper S 4677,2 w.p.; 2. P. Easter-D. Thompson (G.B.) Morris Cooper S 4871,7 w.p.; 4. Re- nee Borgerhoff Mulder-Hans Maas land (Ned.), Alfa-Romeo SV 5037.5 w.p. Klasse 9: G.T. tot 1000 cc: 1. P. Ruby-G. Raschig (Duitsland), DKW F 12 4819,5 w.p.; 2. A. Andersson- P. G. Axdahl (Zw.), Saab 96 Sport 4903,1 w.p. Klasse 7-8: toerwagens boven 2000 cc: 1. H. Greder-M. De lalande (Fr.), Ford Falcon Sprint 4576,3 w.p.; 2. P. Andersen-C. Niel sen (Denemarken). Ford Falcon Sprint 5149,5 w.p Klasse 6: toerwa gens 1600-2000 cc: 1. C. M. Skogh- L. Berggren (Zw.), Volvo 122S 4741,4 w.p.; 2. C. Syberg-E. Syberg (De- nem.), Volvo PV 544 4904,5 w.p.; 5. Johan Linschoten-Kees van Grieken Ned.), Volvo 122S 4938,5 w.p. Klasse 5: toerwagens 1300-1600 cc: 1. J. Nielsen (Denem.), For Cortina GT 4978,6 w.p.; 2. A. Doble-K. Watkin- son (G.B.), Ford Cortina GT 5002,9 w.p.; 3. Dries Jetten-Mathieu Hen- drikx (Ned.), Vauxhal vx-90 5151,4 w.p. Klasse 4: toerwagens 1000-1300 cc: 1. T. Makinen-T. Ambrose (Finl.- G.B.), Morris Cooper 4917,6 w.p.; 6. B. Culchet-J. Davenport (G.B.), Morris Cooper S 4912,4 w.p. 6. Klaas Nierop-Kees Zeeman (Ned.), Morris Cooper s 5388,9 w.p. Klasse 3: toerwagens 850-1000 cc: 1. P. Gelc- C. Laurent (Fr.), DKW F 12 4843.8 w.p.; 2. N. Koob-A. Wies (Lux.), DKW F 12 4851,4 w.p.; 3. P. Riley-A. Riley G.B.), Morris Cooper 4917,6 w.p.; 6. Ant. Verschoor-Jantje van Jaars veld (Ned.), Austin Cooper 5343,5 w.p. Klasse 1/Z-. toerwagens tot 850 cc: 1. K. Pfnier-W. Berns (Did.) DKW F 11 4838,8 w.p.; 2. E. Carls- son-G. Palm (Zw.), Saab 96 4369.1 w.p.; 3. Pat Carlsson-Moss-Elisabeth Nystroem (G.B./Zweden) Saab 96 4884,7 w.p.; 6. Maarten Jonker-Da- vid van Lennep (Ned.) DKW F 11 5125,6 w.p. Teneinde het toezicht op het verloop der draverijen doeltreffender te doen geschieden heeft het bestuur van de stichting Nederlandse draf- en rensport na een aantal proefnemingen besloten op de banen waar dit mogelijk is, tij dens de courses een auto te laten mee rijden. De toeziende commissaris in de auto staat in draadloze verbinding met de leden van het draverij-comité in de zgn rechterstoel. Vooral bij het onder zoeken van klachten over hinderlijk rij den heeft de nieuwe maatregel zijn nut reeds bewezen. MIDDELBURG, 22 april, fruit: aard beien per doos van 2 ons: extra 3,20. 1 3,02, 2 1,91, Jonathan 2 70-75 47, 65-70 46 60-65 44-45, Winston 2 55-60 38-40, groen ten: sla 6-22, C 6-18, spinazie 20-50, afw. 15-20, witlof 42-76, rabarber 5-16, prei 30- 14, rode kool 13-22, komkommers groen 2 40-50 38-46, 50-60 51-56, 30-40 27-38 35- 40 31, andijvie 50-89, radijs 11-20 Konstanz 310 (onv.); Rheinfclden 224 <-2V Ottenheim 285 (+9); Straatsburg 4)i Maxau 410 (—4); Plochingen 133 (onv.); Mannheim 250 (H-4); Stein- ?ach 127 (+8); Mainz 238 (+6); Bingen 163 (+3); Kaub 168 (+3). Kochem 229 (—2); Koblenz 185 (+3); Keulen 138 )+2)' RHhrort 312 (—2); Lobith 923 (—7); Nijmegen 708 (—7); Arnhem 745 v 7); Eefde IJssel 280 7); Deventer 180 (—6); Monsin 5450 (—12): Borgha ren 3913 (—21); Belfeld 1109 (+7); Grave 'beneden de sluis 505 4).

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 17