Prof temt wilde dieren EEUWENOUDE DROOM FASCINERENDE REALITEIT Van ballon tot straaljager Verhei „Studenten zijn véél lastiger Fraai boek over de geschiedenis der luchtvaart DAGBLAD DE STEM WATERSTOFGAS CONCORDE PIONIERS VOGELMANNEN Man overleden na besmetting met koepok-vaccin Nederlandse zeeman in Ierland verdronken Premier v vriJ regering* Senaat on^ over achtei Weinig verande George Jacob Keller, vroeger professor, in Madison Square Gardens met twee van zijn pupillen. Hij heeft zijn leraarschap opgegeven om aan zijn roeping dierentemmer bij Ringling Bros en het Barnum Baily-circus gehoor te geven. -.z- ..tilt*. GOOCHELAARS en circus-artiesten noemen zich nog ai eens gauw „professor" maar George Jacob Keller 62 jaar mag zich als beroemd die rentemmer inderdaad aanspraak maken op deze titel. Hij studeerde aan de Buckncli-universiteit en liet Teachers College in Columbia en boven dien was professor Keiler jarenlang lioofd van ,.Tlie Fina Arts Departement at State Teachers College in Bloom berg tot hij op een dag tot de conclusie kwam. dat hij als dierentemmer meer kon verdienen dan met het lesgeven aan studenten! Hoe hij over deze enorme overgang denkt? „Een kooi met twaalf wilde dieren is gemakkelijker te dresseren dan een klas met studenten", zo antwoordde hij. Of ik wel eens bang ben? „Ja, en of! Maar ik Iaat het de dieren nooit merken!" De wilde dieren zijn allemaal eigendom van prof. Kei ler en hun onderhoud vraagt nogal wat. „Zij eten In een week het vlees van twee paarden", zo vertelde hij ons. Prof. Keller is bij het dresseren van de leeuwen en tijgers heel wat keertjes aangevallen. Daar wijzen trouwens ook de littekens op aan zijn armen en zijn gezicht. Eens, zo vertelde hij, had hij zijn hoofd in de muil van een leeuw toen het beest vergat, wat het moest doen. Wanneer h jjniet op tournee is, woont prof. Keiler op zijn grote ranch in Cornell in Clifornië, met zijn wilde dieren en zijn vrouw Ginny. Twee vroegere leerlingen van prof. Keiler zijn nu zijn assistenten. Boven: een Bengaalse tijger oefent een „fles- sen-loop" met zijn trai nerdie hem met zijn witte handschoen de weg wijst. DaaronderKeiler ter wijl hij met zijn zwarte panter Zombi speelt. Tijgers en jaquars vindt prof. Keiler veel ge vaarlijker dan panters. Beneden: Prof. Keiler kookt zijn favoriete schotel, spaghetti, en laat zijn vrouw de saus proeven. Mevr. Keiler, een zangeres, en haar man, zijn in een leeu- wenkooi getrouwd. Hierboven: In de kleed kamer geeft de prof. les in het temmen van dieren aan twee van zijn vroegere leerlingen die nu zijn assistenten zijn geworden. Hij legt uit, hoe belangrijk het is witte handschoenen te dragen. ^/Ten kan de geschiedenis van de luchtvaart op twee verschillen de manieren bekijken: als een tech nische evolutie en dan is ze in deze tijd van supersonische vlieg tuigen nog zeer jong; maar ook als het verhaal van een oude wens droom die tenslotte werkelijkheid werd en dan is ze zo oud als de mens. Startfighters van de Nederlandse luchtmacht, gehouwd bij de Neder landse Vliegtuigindustrie Fokker zyn druk bezig ons te leren leven met „the Sound of Freedom" zoals de Amerika nen de mach-knallen noemen. Vrywel dagelijks leest men in dc kranten over supersonische vliegtuigen voor de burgerluchtvaart. Het oude Europa ligt in deze wedstrijd voorop met het Frans-Britse Concorde-project maar de Amerikanen die enkele tientallen jaren geleden de leiding in de vliegtuigbouw van de Europeanen overnamen hebben al aangekondigd dat zij nog snellere, nog grotere supersonische vliegtuigen gaan bouwen. In deze tijd, nu we op de drempel van de ruimte staan en een retourvlucht naar New-York of Tokio niet meer sensatie verschaft, of zelfs nog minder, dan een busreis over het contingent steekt de nostalgie naar de dagen va.n weleer de kop op. Boeken over de pionierstijd van de luchtvaart doen het weer goed en wij verwachten binnen niet al te lange tijd een tweede generatie" boeken over de luchtvaartprestaties van een Par- mentier, Smirnoff, Van Weerden Poel man, Plesman, Fokker en tal van an deren. Niet alleen op het gebied van de luchtvaart, maar op vrijwel alle ter rein richt zich de belangstelling van de mens weer meer naar het ver leden, naar de wordingsgeschiedenis. Het is in dit kader dat de tijd is aan gebroken om de luchtvaartgeschiede nis te gaan beschrijven. Scheltema en Holkema te Amsterdam heeft een der gelijke geschiedschrijving nu doen ver schijnen in de zojuist onder leiding van de Zwitserse Amerikaan Erik Nitsche opgezette serie „Kennis en Vernuft." „Geschiedenis der luchtvaart", het eerste deel van de serie, is samenge steld door Courtland Canby. In uiterst beknopte, maar door de toon toch snel de aandacht aan zich bindende tekst vertelt Canby van het epos van de mens die vliegen wil en de technische wonderen jjdie hij toen de tijd rijp was en hem de hulpmiddelen verschaf te vanuit zijh wensdroom wrochtte. derdtwintig jaar vóór de gebroeders Wright met een mechaniek zwaarder dan de lucht, de zwaartekracht over wonnen. Het is merkwaardig dat het ook op het einde van de achttiende eeuw dieren waren die het eerst wer den blootgesteld aan de gevaren van de luchtvaart, zoals we in de twintig ste eeuw hebben gezien dat honden en apen de mens zijn voorgegaan in de ruimte. Op 4 juni 1783 steeg in Anno- nay, de geboorteplaats van Joseph en Etienne Montgolfier, boven de hoof den van een stomverbaasd publiek een warme luchtballon van linnen en pa pier op en bereikte een hoogte van on geveer tweeduizend meter. Enkele we ken later vond in Versailles op aan drang van de Akademie van Weten schappen een tweede vlucht plaats, mét passagiers... een schaap, een eend en een haan... Het was Pilatre de Ro- zier, in gezelschap van de markies d'Arlandes die op 21 november 1783 met een warme luchtballon ris eerste mens het luchtruim koos en tien kilo meter aflegde met een maximum hoogte van vijfentwintig meter. Echt werd het pas toen de natuur kundige Jacques Charles (die kort te voren het waterstofgas had ontdekt) met de jongste van de broers Bozier in aanwezigheid van half Parijs bij de Tuillerieën opsteeg in een waterstof ballon en in twee uur veertig kilometer aflegde. In Frankryk begon de geschiedenis van de luchtvaart en Frankryk zou jarenlang het toonaangevende land op dit gebied blijven en hoewel de Ame rikaanse gebroeders Wright ongetwij feld genieën zijn geweest, het toeval heeft ook een behoorlijk handje ge holpen opdat de eerste vliegtuigvlucht in Amerika kon plaatshebben. In Engeland werd de ballon in 1784 geïntroduceerd, in Amerika pas in 1793 door Blanchard. In 1785 al was Blan- chard in gezelschap van de Amerikaan Jeffries het Kanaal overgestoken! Het hoeft niet te verbazen dat de mens onmiddellijk al ging denken aan wat de ballon hem aan diensten kon bewijzen in een oorlog. In 1849 de ballon was toen behoorlijk ontwikkeld maar alle experimenten om hem be stuurbaar te maken waren tevergeefs geweest lieten de Oostenrijkers hon derd ballonnen opstijgen voor een bombardement op Venetië. De wind kwam er echter tussen en stuurde de luchtschepen terug naar de eigen li nies. Tijdens de Amerikaanse burger oorlog werden kabelballons gebruikt voor verkenningsdoeleinden en het heet dat zelfs Napoleon gespeelt heeft met de gedachte aan een invasie in Enge land per ballonvloot. Uit de luchtballon kwam tenslotte het luchtschip voort. Op dit terrein was het vooral de Duitser Zeppelin die de aandacht trok met zijn luxueuze trans-Atlantische „zeppelins". het Kanaal over en wordt het eerste legervliegtuig ter wereld aangeschaft; in Amerika! Het is de eerste wereldoorlog die de wereld de burgerluchtvaart verschaft! De grote bommenwerpers worden na i. de oorlog omgebouwd tot passagiers j vliegtuigen maar het zal toch nog ge« ruime tijd duren eer de eerste geregel- de luchtlijnen worden geopend en de ontwikkeling in deze sector van de luchtvaart is voorlopig gering. Nog al tijd wordt door miljoenen mensen de vliegerij beschouwd als een circusver- maak en veel vliegers maakten het daar naar in de jaren voor de oorlog. In 1920 opent Plesman's KLM de eerste luchtlijn ter wereld, van Amster dam naar Londen, 1924: twee Ameri kaanse „World Cruisers" maken in 15 dagen een tocht rond de wereld; Van der Hoop, van Weerden Poelman en Van den Broeke vliegen met een Fok ker F-7 naar Batavia. 1927:: Charles Lindbergh maakt met zijn Spirit of Saint Louis de eerste solo-non-stop- vlucht over de Atlantische Oceaan en een jaar later overwint Kingsforth Smith met zijn driemotorige Fokker „Southern Cross" de Pacific. Hitier begint in het geheim een for midabele luchtmacht op te bouwen. De Amerikanen en Engelsen de Fransen hadden toen nog een reputatie maar begonnen toch achter te raken volg den en steeds sneller ging de ontwik- keling. De grootste stoot heeft de twee de wereldoorlog gegeven. De straalmo toren deden hun intrede in Engeland en Duitsland welk laatste land als eerste raketten (V2) in massa's produ ceerde. Thans staan we op de drempel van de ruimte. We zijn het verleerd om stomverbaasd kennis te nemen van de nieuwste ontwikkelingen op lucht- en ruimtevaartgebied. Zo'n Concorde is maar heel gewoon niet waar?Het is fascinerend om in vogelvlucht de geschiedenis van de luchtvaart nog eens na te lopen, zeker wanneer men dat doet aan de hand van Courtland Canby. „Geschiedenis der Luchtvaart" 's daarbij een met zorg vervaardigd boek met kostbare kleurenprenten, tal van foto's, een uiterst moderne en smaak volle layout. De prijs van dit soort boeken is over het algemeen niet gering in dit geval echter zeker aanvaard baar. In de geschiedenis der luchtvaart blijkt Nederland in de ogen van buiten landers maar een zeer gering aandeel te hebben gehad maar wat dit betreft is voor de nodige aanvulling gezorgd, zowel in de tekst als in het chronolo gische historische overzicht. Voor ieder die belang stelt in de luchtvaart, *s dit boek een kostbaar bezit. Het super sonische tijdperk en de verticaal op stijgende en landende vliegtuigen Ko men nauwelijks aan bod overigens, maar tenslotte is dat ook nog geen Se' schiedenis! WIM KOCK Het is wonderlijk met de neus ge drukt te worden op het feit dat tal van pioniers nog in leven zijn, dat Henri Wijnmalen, de eerste Neder lander die zijn vliegbrevet haalde, nog maar enkele maanden geleden in En geland is gestorven, dat zelfs Orville Wright, met zijn broer Wilbur de eer ste die een motorvliegtuig in de lucht kreeg, de tweede wereldoorlog over leefde. Maar ouder dan de geschiedenis van het vliegtuig is het verhaal van de luchtvaart die begon met de warme luchtballonnen. Tenminste als men het ontroerende verhaal van Icarus, die zich vleugels van veren aanmat en neerstortte omdat de zon de was waar mee de veren aan elkaar bevestigd za ten, deed smelten, buiten beschouwing laat. Montgolfier, een Franse papierfabri kant uit Avignon werd op een dag in november 1782 gefascineerd door de rook die boven zijn brandende kachel omhoog kringelde en hij was de eerste die het spelletje speelde dat misschien sommige kinderen nu nóg spelen. Hij maakte van papier een parachute-ach- tig ballonnetje en zie: het verhief zich boven de kachel naar het plafond! De luchtballon was „uitgevonden". Hon- De geschiedenis van het vliegtuig, het meest fascinerende deel van de luchtvaartgeschiedenis, begon ook al lang voordat de eerste vliegmachine zich in de lucht verhief in Kittyhawk USA op 17 december 1903. De geniale Leonardo da Vinei maakte in 1505 de eerste uitvoerige analyse van de vlieg mechanica. Tal van „vogelmannen", waarvan de beroemdste wel de in 1896 te pletter gevallen Duitser Otto Lilien- thal was, duiken op in de eeuwen die de twintigste voorafgaan. In Frankrijk beginnen geniale en fantasierijke man nen met ernst te werken aan de ver vaardiging van het vliegtuig. De tra giek van deze generatie pioniers is geweest dat zij er te vroeg mee begon. De techniek die zich schuchter aan het ontwikkelen was, leverde eenvoudig weg de middelen nog niet. Toch is het voornamelijk aan het werk van deze mannen te danken dat in 1903 de ge broeders Wright vlogen. Door alles wat die mannen hadden geprobeerd en uitgevonden te combineren en aan te vullen met eigen ideeën en vindingen slaagden de WrighTs tenslotte in hun opzet. Vanaf die donkere decemberdag in 1903 is de ontwikkeling van het vlieg tuig in versneld tempo doorgegaan. In 1908 maakte Henri Farman te Issy les Moulinaux de eerste officiële vlucht in een gesloten baan. In 1909 wint de Antwerpse duivel Jan Olieslagers een vliegwedstrijd in zijn geboortestad en in het zelfde jaar, vliegt de Belg graaf de Lambert bij Etten-Leur, als eerste boven Nederland, steekt Blérot De 34-jarige plaatwerker R.J- Dekke uit Ridderkerk is in het Rotterdams Bergweg-ziekenhuis na een besmetting met koepokvaccin overleden. Zijn 38-ja- rige echtgenote, die ook besmet ligt nog in hetzelfde ziekenhuis, zdj maakt het thans goed. De heer Dekker werd besmet doordat hij verband opi de plek waar zijn ander half jaar oude zoontje tegen pokken wa ingeënt, vernieuwde. Het gebeuren is voor de geneeskundige dienst geen aanleiding in enigerlei vorm maatregelen te treffen. De 30-jarige zeeman J.A.W. Marsyla ui' Delftzijl is in de Ierse haven Cork ver dronken. Bij het van boord gaan van kustvaarder Alderd-1 (384 ton) is M tussen het schip en de wal gevallen. Zijn lijk is intussen gedregd. 104e JAARGANG Uitgave: N. V. Uit Directeur: Drs. Hoofdredacteur: J.' Redactieraad: J. C. J. v. Hootegem,"1 Mes, mr. H. M. L. o Vercauteren, L. J. v| Bureau: Breda - Tel. 22341 (5 lijnen)] Bureau voor de Zei Prins Soevanna Phcj recente staatsgreep geal aanse premier, is gil rechtse opstandelingen heeft zich op verzoek aan het hoofd geplaatst regering, die bestaat neutralisten. De links I werden van deelneming fl kabinet uitgesloten. Soevanna Phoema is j| ijl naar koning Savan Vel om hem de nieuwe mi| te leggen. Hij was in enkele vooraanstaande recente staatsgreep. Del ten stelligste ontkend o| te zijn afgetreden, daaJ rede van de rebellen onrl machtsovername logenstif In Laos schijnt de toe* maal te zijn. Alle dienstl weer bealve het telegra^ Het Russische regerin| tia", dat gelooft, dat An heeft gehad in de staats! Verenigde Staten ervan b| nieuwe campagne" te nomen tegen het zuidoost tralisme Rood-China spj veer dezelfde termen, „f denkbaar, dat de putsch| kunnen worden zonder aanmoediging van de zijdl nen", zo wordt daar b| Amerikaanse pers word coupe scherp veroordeel minister van buitenlands^ heeft de hoop uitgesproken tiaanse regering „van nati gevormd zal kunnen wordl eenstemming is met hef Genève. Telefoonaanslu (Van onze parlementair De Eerste Kamer heeft ir verslag op de PT.T.-begro haar ernstige verontrusting enorme lijst van gegadigde: lefoonaansluiting. Temeer i leurgesteld, omdat de te geen uitzicht openen op e lijke verbetering van de loop van 1964. Men acht pelijk en onzakelijk di winstgevend dat men d zo zeer heeft laten oplopen, den er geen hogere bedra tot stand brengen van nit tingen opgevoerd?, zo vraai ter Van Aartsen. Is er een steld voor het wegwerken stand of verwacht de mini* door het gebrek aan beschi len nog groter zal worden NA EEN EXPLOSIE is gist» liaans vliegtuig bij Pisa in Hoeveel van de zes inzitten overleefd hebben is niet bel IN ZUID-KOREA zijn 57, de andige studenten gearresteer EDWARD, Anthony, Richan de namen van het zes wekei kind van koningin Elizabet land. Zijn roepnaam is Edwi ACHTTIENDUIZEND ne van de mijnbouwmaatschapp nière in Katanga hebben hel gelegd. Zij willen een loons ZESDUIZEND Poolse arbe: binnen enkele dagen in Ts; kije te werk gesteld worder komst zullen er nog wel me< EEN STAKING heeft, volge Damascus lam gelegd. Ook staatsgreep op til zijn, die de uit het zadel moet lichten. ZEVENTIEN Oostduitsers, twee vopo's, zijn dezer dagi Westen gevlucht. Een grensv twee verpleegsters over d vroeg daarna zelf ook asiel.. Weersverwachting van hel geldig tot vanavond: Veranderlijke bewolking b selijk enkele buien. M krachtige wind tussen zuid west. Ongeveer dezelfde turen als gisteren. Vandaag: zon onder 1! Maan op 13.39 uur. Morgen: zon op 5.28 uur. der 4.33 uur.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 8