Vervoer en bedrijfsleven willen grens 24 uur open mÊÊÊ ar EUROPESE PRIMEERVAN WERNHOUT IS OMSTREDEN ZAAK, MAAR Dreigend personeelstekort bij douane-expediteurs U\ IIIERLO O zoon u. In veehouderij snel zijn met we rktijd verkorting m Verdubbel rijksbijdrage voor ontwikkelingshulp Tesamen het inflatie gevaar bestrijden daggeld nu 2,75 procent ze i en 12! 52?° 19: Tien vrachtwagens Weinig T.I.R. Een adres Spreiding Aanzet Gefraudeerd met cacaobonen —TER ZAKE— POLITIEKE COMMISSIE: DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 18 APRIL 1964 11 EDRIJF NV. an 56-58 5 - 23622 >50 75 IANN 8#3 WIJ LEGGEN ONS 00R TE LUISTEREN ALGEMEEN FONDSENBE/JT Prof. Tinbergen op NOVIB-symposion TEKORT Dividendvoorstellen Nederland krijgt een sportmuseum De la Beckwith nu op borgtocht vrij Amsterdamse Effectenbeurs 10 11 HRYSLER E N E L U X Deze ruime huizen vooncomfort. Aan- Dk zondags tussen TEL. 0.4900.2.22.19 Geschikt voor imer, etc. Mo od - cognac en 4.50 wij een onge- ef-tafelkleden, betere kwali- betere hand- stek geschikt streepdessins 12.75 5.50 29.75 OUT (Van onze verslaggever) Aan de doorlaatpost Wernhout-Wuustwezel, de grootste niet alleen in de Belgisch-Nederlandse grens maar sinds vele jaren al de drukste grenspost in West-Europa, zijn niet minder dan tweeëntwin tig kantoren van douane-agenten gevestigd. Douane-agenten, ook wel douane-expediteurs genoemd, verzorgen de papieren voor het vracht vervoer over de grens en tevens schieten zij het geld voor, dat de chauffeurs aan invoerrechten, taxen en omzetbelasting moeten betalen. Die voorschotten belopen aan de post Wernhout-Wuustwezel per week miljoenen guldens. Dit kapitale bedrag is, al klinkt het misschien merkwaardig, een van de redenen waarom de grote meerderheid der douane-agenten afwijzend staat tegen over de ministeriële beschikking om ingaande 19 mei o.a. de post Wernhout- Wuustwezel ook gedurende de nacht voor alle goederenvervoer open te stellen. Geldzaken zijn vaak vertrouwenszaken, geen moeilijkheden als het vaste klanten betreft, maar in veel andere gevallen moet de expediteur informaties inwinnen over de kredietwaardigheid van een klant. Wanneer het om grote bedragen gaat is dat heus geen formaliteit. En dat is 's nachts nu eenmaal niet mogelijk. De vrees bestaat bij sommige douane-expediteurs, dat er vervoerders zijn die van die situatie gebruik zullen maken. werk doet op de plaats waar de vracht wagens gelost en geladen worden. Voor het eigen vervoer waren die percentages resp. 86 en 4. Daaruit is af te leiden, dat het TIR-vcrvoer, dat lang niet alle grens- kantoren mag passeren, niet de oplossing kan bieden die de douane-agenten zou den wensen. Het rapport geeft ook antwoord op de vraag, waarom veel vervoerders weinig of geen gebruik maken van de TIR- regeling. Als bezwaren noemen zij de omslachtige procedure, tijdverlies op de kantoren van vertrek en bestemming, het gebonden zijn aan dergelijke kantoren voor laden en lossen en de onmogelijk heid tot laden en lossen buiten de kan tooruren. Bovendien wijzen zij op de ingewikkelde inhoud van de carnets TIR. Ook blijkt bij het overschrijden van slechts één grens het gebruik van carnets TIR niet lonend t.a.v. de tijden en de kosten. Deze overweging is slechts een van de redenen waarom de agenten er niets voor voelen om met ingang van 19 mei hun kantoren ook 's nachts open te hou den. Ze hebben, zoals wij al hebben ge schreven, meer argumenten. De decla ranten, zoals de personeelsleden van de agenten heten, lopen elkander niet voor de yoeten. Het is een vak dat grondige kennis vereist van alle officiële voor schriften op het gebied van import en export. Onder de huidige omstandig heden, nu de grens te Wernhout-Wuust wezel van 's morgens 6 tot 's nachts 12 open is, moeten de douane-agenten hun declaranten al in drie ploegen laten wer ken en dat vraagt de nodige organisatie. Nachtelijke openstelling zou het nu al bestaande personeelstekort nog nijpender maken en bovendien vrezen de expedi teurs, dat de nachturen, die uiteraard extra gehonnoreerd moeten worden, niet lonend te maken zijn door gebrek aan klanten. Daarmee zijp we op een kardinaal punt aangekomen. Want naast hun par ticuliere overwegingen, waarvan we er hierboven enkele hebben uiteengezet, nebben de douane-agenten hun afwijzen de houding o.a. gefundeerd op hun me ning. dat nachtelijke openstelling van de post Wernhout-Wuustwezel nodeloos en nutteloos is. Een der douane-expediteurs en be paald niet de kleinste heeft ons voor speld, dat er per nacht misschien tien vrachtwagens de grenspost zullen gaan passeren. Per dag zyn er dat aan Wern hout-Wuustwezel momenteel gemiddeld zevenhonderd. Zo'n cijfer van tien waarvoor meer dan twintig kantoren hun personeel s nachts bij de hand zouden moeten houden lijkt een reële grond om de waarde van de ministeriële bsechikking in twijfel te trekken. Maar de vraag is nu maar, hoe de vervoersbedrijven en de vervoersorganisaties er over denken En dat blijkt heel anders te zijn. situatie aan de grensstations. Tenslotte doet de Rotterdamse Kamer enkele voor stellen ter verbetering van die situatie. En behalve uniformering van diensturen en bevoegdheden van de douane-ambte naren en uitbreiding van die bevoegd heden wordt dan voorgesteld ,het bij wijze van proef openstellen gedurende dag en nacht van die grote doorgangs kantoren waar dat thans nog niet het geval is, en het open stellen van 6 tot 22 uur van enige kleinere kantoren aan beide zijden van de grenzen'. Verderop in het adres kan de Kamer intussen de minister haar dank betuigen ,voor de te nemen maatregelen die op 3 april jl. door uw ministerie zijn bekendgemaakt ten aanzien van de douanekantoren aan de Nederlands-Belgische grens'. Dit adres, aan de totstandkoming waar van ook de Bredase Kamer van Koop handel haar medewerking heeft gegeven, steunt o.m. op gegevens die de vervoer dersorganisaties EVO, KNVTO en NOB- Wegtransport twee jaar geleden door middel van een enquête onder hun leden in een rapport hebben bijeengebracht. Recentere gegevens zijn momenteel niet voorhanden, maar wanneer we putten uit een rapport dat intussen tweemaal verjaard is, dan lijkt het aannemelijk dat de daarin vermelde cijfers en per centages in werkelijkheid zijn achter haald door hogere en grotere, die het probleem van de grenspassage alleen nog maar klemmender maken. De drie orga nisaties die de enquête instelden hebben hun leden o.a. de vraag voorgelegd of zij hun internationaal vervoer in per centages en in soorten konden verdelen. Uit de antwoorden is gebleken, dat het beroepsvervoer 64 pet. fiscaal vrij maakt aan de grens en slechts 10 pet. onder TIR-dekking vervoert. TIR-dekking betekent, dat de goederen snel de grens kunnen passeren omdat de douane haar Kort na het verschijnen van de be schikking van de staatssecretaris van Financiën in Nederland en het Belgische ministerie van financiën verzond de Rot terdamse Kamer van Koophandel mede namens alle Nederlandse Kamers een adres aan de minister van Financiën over het grensoponthoud bij wegvervoer Daarin wordt erop gewezen, dat van de stagnatie aan de grens niet alleen het vervoer, maar heel het bedrijfsleven te lijden heeft. Het adres komt tot de con clusie, dat de ontwikkeling van het internationaal wegvervoer bij lange niet gevolgd is door verbeteringen in de (Advertentie) De Bank voor Brabant EFFECTEN - COUPONS verdere verkrapping van mede in verband met de worli ?p de recente staatsleningen, i fail glster.en het tarief van daggeld hnrvL111*01?0^ met half procent ver- hoogd tot 2 ,4 procent. Juist deze week, P id april, had reeds een verhoging met een half procent plaatsgevonden van l* tot 2v4 procent. Een andere conclusie in het rapport, die met name in dit verband belangrijk is, luidt, dat de twee waarschijnlijk meest gebruikte grensovergangen, Wernhout aan de Nederlands-Belgische grens en Keulse Barrière aan de Nederlands Duitse grens, ook de langste wachttijden vragen van de wegvervoerders. De enquête wijst uit, dat de gemiddelde wachttijd aan de post Wernhout-Wuust wezel maar liefst 100 minuten is en bij Nispen-Essen 85 minuten. Twee maatregelen worden aangegeven ter verbetering. Ten eerste een spreiding van de mogelijkheden van grenspassage bij de betreffende kantoren, te bereiken door een langere openstelling en ten tweede een geografische spreiding, waar bij o.a. gedacht wordt aan het verlenen van volledige bevoegdheid aan kantoren zoals b.v. Baarle-Nassau. een zaak die nog steeds de belangstelling heeft, niet alleen van vervoerders en hun organi saties, maar ook van verschillende auto riteiten. Intussen blijkt uit het hier steeds aan gehaalde rapport van de vervoersorgani saties duidelijk, dat langere openstelling van de grensposten en met name dag en nacht-openstelling van de post Wern hout-Wuustwezel een niet te ontkomen eis is als men geen steeds groeiende schade wil berokkenen aan vervoerders en bedrijfsleven. Geen wonder dus, dat dit een van de wensen is, die de Kamer van Koophandel te Rotterdam mede na mens alle Nederlandse Kamers in het adres heeft neergelegd. Het feit dat het Nederlandse en het Belgische ministerie van financiën deze wens al hebben voor komen hetgeen voor Wernhout-Wuust wezel een Europese primeur betekent wordt in vervoerderskringen overigens slechts gezien als een aanzet. Er is een speciale EEG-commissie werkzaam, die binnen de EEG-landen minstens één uit- valskantoor per land 24 uur per dag open wil hebben voor open douanevervoer. Men begrijpt dat een dergelijk streven niet op willekeur berust, maar dat er grote economische belangen achter staan, En tegen die achtergrond gezien maken de bezwaren van de douane-agenten niet zo bijzonder veel indruk meer. Zeker niet hun bewering, dat de nachtelijke bedrijvigheid de kosten en de moeite niet zal lonen. Op grond van de situatie tot nu toe is een prognose uiteraard niet te geven, eenvoudig omdat de grens van 24.00 uur tot 6.00 uur dicht is. Maar wie uitgaat van de verlangens die er kennelijk bij vervoerders en bedrijfsleven bestaan moet het wel eens zijn met de adjunct directeur van de Bredase Kamer van Koophandel, die ons zei een snelle ont wikkeling van het nachtelijk goederen vervoer over de grens te verwachten nu de mogelijkheid er eenmaal voor gescha pen wordt. De voorzitter van de algemene Ne-zes jaar nodig zijn, er nog maar weinig derlandse agrarische bedrijfsbond, de animo zal zijn om in de veehouderij te heer S. van der Ploeg, is van oordeel dat in de veehouderij haast moet wor den gemaakt met de arbeidstijdverkor ting, wil Nederland zijn naam als zui- velland kunnen handhaven. Tijdens een in Utrecht gehouden ver gadering van de vakgroep landbouw van dezie bond, die werd ingelicht over de stand van zaken betreffende het man telcontract voor de c.a.o. akker- en wei- debouw en veehouderij, zei de ANAB- voorzitter, dat in de veehouderij thans bijna de helft van de 900 uren achter stand per jaar is ingehaald. Voor de gemiddeld 460 uren die nog resten, al vorens de als doel gestelde arbeidstijd van 2.340 uur per jaar, ofwel de 45- urige werkweek in de veehouderij is be reikt, gaat volgens de heer Van der Ploeg de strijd nu beginnen. Hij ver moedt evenwel, dat, als daarvoor weer gaan werken. Er zijn volgens de ANAB- voorzitter al tekenen die erop wijzen dat men geen zin meer heeft zolang onder de koe te zitten." Overigens zijn in het nieuwe mantelcontract voor de veehou derij 26 vrije weekends verdisconteerd, In zes jaar was de arbeidstijdverkorting in de veehouderij driemaal groter dan in de industrie. Veel gunstiger noemde de heer Van der Ploeg de in de akker bouw bqreikte resultaten. De volledige vijfdaagse werkweek is in deze sector, met uitzondering van Limburg (45 vrije weekends) bereikt, alsmede een gemid delde werkweek van 45 uur. In de ak kerbouw en de veehouderij werd voor de 70.000 daarbij betrokken werknemers voorts een loonsverhoging bereikt van gemiddeld 28 tot 32 cent per uur, 3 cent minder dan de landarbeidersbonden hebben gevraagd. (Advertentie) (Van onze Haagse redacteur) I tot versterkte deelneming aan nieuwe vormen van internationale samenwer- Prof. dr. J. Tinbergen, expert op het king en internationale coördinatie, gebied van internationale hulpverlening Voorts wordt erop aangedrongen alle meent dat de Nederlandse overheidsbij- initiatieven van overheidswege tot sa- drage voor de ontwikkelingshulp snel menwerking en coördinatie te steunen, van 200 miljoen naar 400 miljoen gulden Tenslotte wordt erop aangedrongen als per jaar moet groeien. Op een door de nationale organisatie te bevorderen dat NOVIB georganiseerd symposion in particuliere organisaties overheid en be- Den Haag hield prof. Tinbergen een plei- drijfsleven tezamen hun ontwikkelings- dooi voor aanmerkelijk grotere inspan- werk coördineren ning dan tot heden is gedemonstreerd om tenminste de bescheiden doelstellin gen van de zogenaamde ontwikkelings decade 1960—1970 te bereiken. Het jaar 1965, dat door de Verenigde Naties tot ,,Jaar van de internationale samenwer king" is verklaard, kan hiertoe een goe de stimulans zijn, dacht prof. Tinbergen. Samenwerking tussen landen, regeringen, bedrijfsleven en deskundigen op veler lei gebied achtte hij van een allereerste belang voor de oplossing van het ont wikkelingsvraagstuk. Prof. Tinbergen zei ook, dat men de laatste jaren met de moeilijkheid kampt, dat de ingewikkeldheid van het hulpver leningsproces tot velerlei storingen leidt, waardoor kanalen verstoppen. Met an dere woorden: er is vaak wel geld, maar men kan er niets mee doen bij ge brek aan aangewezen projecten. Profa E. de Vries, waarnemend voor zitter van de NOVIB, zei dat een ernsti ge belemmering bij de ontwikkeling van landen gelegen is in de langzame en on regelmatige groei van het exportinko men. Hij zei te hopen dat de internatio nale handelsconferentie in Genève daar voor enige oplossingen zal weten aan te wijzen. Prof. de Vries waarschuwde te gen de neiging tot matheid in de hulp verlening, die ontstaat door al te over trokken verwachtingen en het relatief achterblijven van de produktie van voe dingsmiddelen bij sterke bevolkingsstij ging. De enorme zedelijke, sociale en op voedkundige vragen die hiermee samen vallen maken het urgent, dat de pogin gen tot verhoging van de voedselproduk- tie zullen slagen. Een van de allergrootste moeilijkheden bij de ontwikkeling noemde prof. De Vries het tekort aan bekwame, ervaren en gewillige mensen. In totaal schat prof. De Vries het aantal experts, dat thans in het veld is, op circa 100.000, terwijl 250.000 studenten uit de ontwik kelingslanden in de ontwikkelde wereld studeren. Tenslotte werd een resolutie aangenomen, waarin het algemeen be stuur van de NOVIB aanbevolen wordt de Nederlandse regering te stimuleren Emkes N.V. Machinefabriek10 pro cent (15, waarvan 5 procent in agio- aandelen». Krasnapolsky N.V., Amsterdam, 12 procent (12). Drentsch Overijselsche Houthandel, Coevorden 9 procent (8). Amstleven, Amsterdam 143 per aan deel over de verplichte stortingen (als vorig jaar) en eert rentevergoeding van 6,83 procent over de onverplichte stortin gen (6,71 procent). Amsterdamse Droogdokmaatschappij 8 procent (12). Van Nelle, Rotterdam 9 (9). Zinkwitmaatschappij, Maastricht 9 (8,5). Hollandse Melksuikerfabriek 12 (12) Van Ommeren 14 (14). De gearresteerde directeuren van het algemeen controle bedrijf te Amsterdam zouden, zo is uit het eerste onderzoek naar voren gekomen, de afgelopen drie jaren voor naar schatting een bedrag van f 250.000,- hebben verdiend door de verkoop van verduisterde cacaobonen. Tegenover de recherche van de rijkspo litie te water geven de beide directeuren de verkoop wel toe: de verduistering niet. Uit de grote cliëntenkring van het A.C.B. zijn nog geen aangiften bij de po litie binnengekomen omdat de cliënten niet wisten dat zij benadeeld waren. Het bedrijf heeft ook klanten in Duitsland. De klanten hadden zo'n vertrouwen in het E.C.B., dat de ladingen cacao voor hen behandelde, woog, opsloeg en afle verde aan de fabrieken, dat zij de gele verde partijen zelfs niet nawogen. In ons land zijn vele musea met ver zamelingen dié ver buiten de grenzen bekendheid genieten en elk jaar grote belangstelling trekken. De sportbeoefe ning heeft zich in de laatste vijftig jaar sterk uitgebreid, en met recht kan men reeds spreken van sporthistorische gebeurtenissen. Dergelijke evenementen leven bijzonder sterk in vele lagen van de bevolking. Een museum, waarin een collectie voorwerpen zou kunnen worden ondergebracht, die een beeld geeft van de sport in oude, maar ook in de huidi ge tijd. ontbreekt echter in Nederland. Het lijkt nuttig en noodzakelijk tot de stichting van een dergelijk museum over te gaan. Bij het vijftigjarig bestaan van de N.V. Het Nederlandse Sportpark „Olym pisch Stadion" is een bedrag geschon ken om een begin te maken met een sporthistorische verzameling. Op het ter rein van het Stadion te Amsterdam is thans de gelegenheid geschapen om de te verzamelen voorwerpen te bewa ren ten tentoon te stellen Het voorbereidende werk bestaat uit het inventariseren van de voorwerpen, die in een dergelijke verzameling beho ren te worden ondergebracht. Te den ken valt aan vaandels, vignetten, speld jes, emblemen, affiches, maquettes, ouderwetse sportkledij, fietsen, ballen, boten, rackets, sticks, enz. Belangrijk zijn ook medailles, trofeeën, bekers, schalen en andere sportprijzen. Van belang is dat zoveel mogelijk men sen in kennis van dit streven worden gesteld, opdat de basis van het museum zo breed mogelijk kan worden opgezet. Het Comité van voorbereiding Natio naal Sportmuseum" bestaat uit verte genwoordigers van Het Nederlands Sportpark, Nederlandsch Olympisch Comité, ministerie van Onderwijs, Kun sten en Wetenschappen, Kon. Ned. Ver. voor Luchtvaart en de Nederlandse Sport Federatie. Correspondentie adres Directie Olympisch Stadion, Stadionplein 20, Amsterdam-9 DE N.V Koninklijke Nederlandsche Pe troleum Maatschappij zal een voorstel tot wijziging der statuten voorleggen, waardoor de directie niet meer uitslui tend doch voortaan in meerderheid uit Nederlanders zal moeten bestaan. DE OMZET van de Westduitse Grun- dig radio- en tv-£abrieken is in 1963 gestegen tot 1 miljard Mark. Veertig pro cent van de produktie is uitgevoerd. De gemiddelde dagproduktie is 2500 bandopnemers, 1200 televisietoestellen, 1200 draagbare radio's en 1500 grotere radiotoestellen. HET ONDERLING Levensverzekering Genootschap de Olveh van 1879 U.A., heeft besloten een bedrag van f 1.140.594 als premie-overschot onder de deelne mers te verdelen. Ook zij. die pensioen- o! rente-uitkeringen genieten, blijven delen in de winst. Aan iedere daartoe gerechtigde deel nemer wordt uit dit premie-overschot een bedrag op zijn rekening geboekt ge lijk aan 4 pet. van de voor hem vast gestelde maatstaf, in het algemeen gelijk aan de betaalde jaarpremie. IN DE AMERIKAANSE staat Georgia is gisteren de kunstmestfabriek, die de Pittsburgh plate glass company en de Nederlandse Staatsmijnen daar gezamen lijk hebben opgericht, officieel geopend. HET VOORDELIG saldo der exploita tierekening over 1963 van Van Wijk cn Heringa n.v. is, blijkens de verlies- en winstrekening gedaald tot 1,32 min. (v.j. 1,43 min.). Na afschrijvingen ad f 821.432 718.887). betaalde minus ont vangen rente ad 409.162 385.651), als mede reorganisatiekosten ad 742.793, be draagt het verlies ten laste van de al gemene reserve 657.081 (v.j. winst 324 885). Er resteert nog een algemene reserve groot f 252.756. Er wordt geen dividend uitgekeerd. (Zoals bekend be zit de Zwolsmangroep verreweg het grootste deel van het aandelenkapitaal). HET OVERLEG van de directie van Saris-Jurgens n.v. te Venray met ver tegenwoordigers der erkende vakorgani saties. over het voorgenomen ontslag van een aantal werknemers, heeft vrijdag op alle ounten tot overeenstemming geleid. Tijdens de besprekingen kwam naar vo ren dat het aantal bij het ontslag be trokken werknemers wellicht beperkt kan worden, omdat de orderbezetting op korte termijn mogelijk in gunstige zin zal worden gewijzigd. Besprekingen hier over zijn gaande. Voor de tweede maal is een jury te Jackson er niet in geslaagd tot een uit spraak te komen in het proces tegen de 43-iarige blanke handelaar in kunstmest Byron de la Beckwith, die er van wordt beschuldigd de negerleider Evers te hebben doodgeschoten. Toen de geheel uit blanken bestaande jury aan de rechtbank had meegedeeld geen oordeel te kunnen vellen, werd her paald dat de verdachte op een borgtocht van 10.000 dollar vrij kon komen. Inder daad werd de la Beckwith op vrije voe-, ten gesteld. De politieke commissie van de raad gevende vergadering van de Raad van Europa meent, dat de regeringen van de aangesloten landen (dat wil zeggen alle niet-communistische Europese landen met uitzondering van Spanje, Portugal en Finland) hun monetaire en budgetai- re politiek moeten coördineren om het hoofd te kunnen bieden aan het inflatie gevaar. In een rapport, dat de Nederlandse af gevaardigde dr. C. L. Patijn volgende week namens de politieke commissie aan de raadgevende vergadering gaat voorleggen, wordt voorts gewaarschuwd tegen te sterke protectie van de Euro pese landbouwmarkt en-gepleit voor een NABEURSKOERSEN Telefonisch avondverkeer AKU Hoogovens 655, Kon Olie 153.70—154.00, Philips 158.30 gb—159.30. Unilever 144.50145.20. actief streven naar een snelle Invoering van een hecht deelgenootschap tussen Europa en de Verenigde Staten. De heer Patijn komt tot deze conclu sie na te hebben gewezen op de aanhou dende verwijdering tussen de E.E.G. en de E.V.A. Het ontbreken van eenheid in de buitenlandse politieke opvattingen der Europese landen en het stagneren van de pogingen om tot een Europese politie ke unie te komen. Zijn verslag kan de basis vormen van een algemeen econo mische politiek debat dat het voornaam ste agendapunt is voor de zitting dei- raadgevende vergadering (het parle ment van de Raad van Europa) die maandag in Straatsburg begint en die een volle week gaat duren. Zijn collega ir. H. Vos brengt op deze zitting verslag uit over het perspectief van de komende tariefonderhandelingen tussen Europa en de Verenigde Staten in Genève, de Kennedy-ronde. Hij komt tot de conclusie dat deze conferentie een uiterst belangrijke beproeving van de solidariteit van het vrije westen zal worden. Het Damrak heeft gistermiddag, voor de laatste dag van deze beursweek, bij de opening een licht verdeelde stem ming voor de internatinale waarden la ten zien. Hierbij zette Philips op f 158.70 (f 157.30) de vaste tendentie van de voorgaande beursdagen verder voort, terwijl Hoogovens een flinke veer moes ten laten op 653. Eergisteren verloor dit fonds zeven punten tot 662,5. Er vonden in de Hoogovenhoek hernieuwde verko pen voor Amerikaanse rekening plaats. Dit aanbod kwam in een zeer dunne markt. Het werd slechts op een sterk verlaagd niveau opgenomen Hoewel Philips aan de vaste kant was, kon toch het hoogste niveau van- donder dagavond, toen f 159,20 voor de stukken werd betaald, niet worden geëvenaard. AKU. Unilever en Kon. Olie schommel den rond het voorgaande slotniveau. Het zeer uitgebreide verslag van de Kon. Shellgroep over 1963 hield voor de beurs geen verrassingen meer in. De handel in dehoofdfondsen was, mede in verband met het naderende weekeinde stil. Ook in de Philipshoek was het een stuk kal mer vergeleken met de voorgaande beursdagen. Later op de middag brok kelden de koersen af als gevolg van licht aanbod in een zeer dunne markt. Philips daalde tot f 158 en Unilever tot f 144.40 na e§n opening op f 144.90. Ver geleken met de slotprijs van de vorige week boekte Philips deze beursweek een koerswinst van bijna vijf gulden. Daartegenover daalden Hoogovens circa achttien punten. AKU bleef praktisch onveranderd. Unilever verbeterde een paar dubbeltjes, terwijl Kon. Olie circa een gulden moest prijsgeven. De staatsfondsen lagen zwaar in de markt. Men verwacht in deze hoek bin nen niet al te lange tijd een nieuwe le ning van de Bank voor Ned. Gemeenten. In de lokale afdelingen ging weinig om. Aandelen Kon. Zout-Ketjen werden we derom hoger geadviseerd als nawerking op het verschenen jaarverslag. Belang rijke veranderingen voor de fondsen in de lokale afdelingen in welke richting dan ook kwamen niet voor. Hero Con serven noteerde gisteren 273. 16/4 17/4 Staatsleningen Nederland oö 4% Nederland aa Nederl 60/i 4 te Nederi. 60/i 4y2 Nederland ot> 4% Nederland 60 4y4 Nederland 61 4% Nederland 63 iy4 Nederland 53 3% Grootboek 3 te idem Stal 3te Nederland al 3 te Nederland 53 3 te Nederland 66 3Va Nederland 48 3% Nederl. Bel. 3% Nederland 60 3% Nederland 64 3% Nederland 65 3% Nederl. 55/2 3y4 Nederland 37 3 Grootboek 46 3 lening 47 3 Ned, Invest, Ned. 62/64 3 In dié 37 3 indië 37a 3 97 96H 96h 96% 95 94 94 93 89 86% 904e 89 83% 83% 85iJt 84H 87% 88 87% 92 97 96% 96% 96% 94H 93% 93% 93% 89% 74% 86A 94 90% 89% 85% 85 87% 88% 87% 92% 8 97% 97% I 91% Bank. en kredietwezen tl. Ned. U 37 3 B. 38/59 30 J4% Idem 25 J. 6o 4% 104% 95% 96% 104% 95% Aandelen industriële ondernemingen Cultures A dan. tiubber dVA-mUnen 118% 118% 164% 164% industriële ondernemingOD AJ4..U. 535% 535% Dell Mfl. 128 126.80 Hooguvene 662 653 Philips üem Bez 157.10 158 c.v.a. (JuJevu 144.90 144,50 16/4 17/4 Scheepvaart en Luchtvaart H A. JL. i2ü y* - 119 Java-Chlna 161 te 161 HTiil. 75 74.10 H_N.S_M, 155 153 Hon Paketvrt. 163 164 V4 Stv. Ml] Ned, 143 142 Nievelt Goudr 116 te 116y8 v. Ommeren 282 Rott. Lloyd 149V4 149 y4 Scheepv Unie 145 144 Premieienmgen Alkmaar 56 2% 93 te x 80 A dair C-A 33 3 82 x ld. prem 51 2^ 84 Ld 56-1 84-/8 80 te ld. 06-1 2V*j 803/4 94 x ld. 56-3 2te 93 te 92 Breda 54 92 82 Dordrecht 56 2 81 te 81 te Eindh. 54 2y2 81 Va 82% Enschede 54 2^ 82% 86 s-Gr-hag. 52 2y2 87 b 89% Ld. 52-2 2te 89% Rotterd. 52-1 2% 94 te 90% ld. 52-2 2te 91 90% ld. 5? 2te 91 te 88 Utrecht 52 2ya 88 te 88 Z.-Holl. 57 2te 89% Z.-Hoil. 59 2 te 89'* 91 Converteerbare obligaties A-HU 1000 4te 141 te 141% Büliton 191 Borsunuj. 3% 88 Geiüei Zn. 4% 105 105 KLM subord. 4% 91 te 91 te B. Ned. Bakk 4% 191 b 191 Sanders ben 5 270 b 270 b Schokbeton 3te 229 te Scholten Foxb 4 te 124 124 te Utermohlen 4 te 198 x Aand. in belegg. mij en A'dam b.m 50 169.50 170 Interlinie 202 202 M. Fonds mij Neto 113 113 16/4 17/4 Robeco 229 229 Urn tas 535.5U 535.50 Ver. Bezit. 135 135 Europatonds 537 537 A'damse Bank 375 te 375 Jultuurbank 28 27 te Gron Ind Cr. B 189 190 te 238% Holl. Bank U. 238 y4 Kasassociatie 151 153 Nat. Nederl. 921 te 930 Ned. Gredietb. 228 te 228 Ned. Handel Mu 361 362 Ned. Mldd.st.b. 211% 211 te Ned. Overzee B 218 y2 219 R'damse B. 331 y4 333 Slavenburg's B 211 209 Twentse B. 304 te 305 industriële ondernemingen Aib. Heqn 099 0991/4 Alg. Mij Onr. G. 272 270 A.l.M.E. 170 172 Alg Norit. AmsteJ 423 te 425 A dam Ballast 533 A'dam Droogd 179 178 te A dam Ry tuig 380 b 385 b A.NGJÜJV1 75te 75% Beent en Dysei 204 Ëeeren trico 137 Bensdorp intern 519 o20 Bergn Jurgena 280 te 280% j. Berkels-Pat. 239 240 Maauwhoed 495 497 Mijdenst, Will, 144% 144 Bols Lucas 1089 Va Borsunuj Wehry 78 79 te Braat mach. 82 80 Breda Machines 229 235 Bredero's Bouw 764 te 768 Brocades 806 809 te Bronswerk 169 te 169 Buhrm.-TET 768 765 Calvé Delft 98o 9bo% Carps Garenfabr 445 447 te Jentr. Suiker 283 DaaJderop 276 281 te Dagra 259 te 259% Demka 169 170 Dess tapljtfabi 335 331 Dikkers en Co. 221 221 Drie Hoefijzers 360 360 D.R.U. 240 250 16/4 17/4 Duyvls Jz. Enthoven PletteriJ Erdai Excelsior Fittingfabr. Fokker Ford Gazelle rjjw.fabr Van Gelder Pap. Gelderl.-Tielens Gero Geveke en Co. Gist- en Ptr. Grinten v. d. Gruyter en Zn. Hagemeqer v. Hart Havenwerken Heem van dei Heweken's tiey broek Hoek s machjEabr Holl. Kattenb. Holl. Beton Holl. Construct Holl. Melksuik Homburg Hoogenboscb Hooimeyer Indola ln ter las internatio int. Gew. Bete.. inventum Houth. Jongeneej Kemo Hempen Begeei Key houthandel Kied.-lnu. Smits Kiene Suikerw Hon. Ned. Pap. Hon Zout Eetjei Horenschool KoudJjs Kromhout Hon. Ver. Tapijt Geeuw Papierw Leldsche Wol Lindeteves Macintosh n.v. M. Ned. BaXk. Mees Bouwm. 63 265 284 677 221 127 392% 970 34U 200 560 275 700 335 1016 163 455 180 X 425 345 020 385 770 123 433 503 289 Vz 441 341 175 x 4750 b 370 285 te 435 482 403 880 144 275 234 380 297 te 889 te 244 b 219 145 513 322 622 168 te 500 490 285 b 275% 222 127% 392 960 x 341 b 199 Vi 570 278 703 334 1015 160 456 182 420 345 385 762 123 te 433 499 290 444 343 174 477 288 te 435 485 400 144% 275 238 te 300 298 895 218 147 511 321 624 167 500 490 Menko Meteoor Beton Misset Uitg. Mij. Mosa Mjjnbouwk. Naarden Chem Nedap Ned. Dok. M. N. exp. pap.iabi Ned. Habeitabr. Ned. Melkume Ned. Scheepsb Nelle v. Netam Ny verdal Oranjeboom Overzeese Gas Palemb. Ind mij Pal the Philips 6u/« cumpi Pietersen auto's Keesuik Keineveid Hl va Holl. Droogd. M Kuhaak en Co Rijnstaal Schelde B. v. A Schev expl. Mij Schokbeton Scholten Carton Scholten Foxho Schuttersveld Simon de Wit Simons emb Simplex mach Smit transform Spaarnestad Stokvis Zn. Stouinp Lwenthi Swaay van Tabakin Philips Thomsec ver Unilever 1% idem 6% Idem 4% Utermohlen Utr. asfaltt. A. Varossleau Veenena Spinn Ver. Bliklabr. Ver. Glasfa. nat. 16/4 17/4 154 154 303 te 304 521 523 416 418 516 528 154 te 155 265 b 270 b 435 435 288 b 288% 138 139 237 340 341 207 396 397 te 391 392 129 128 te 122 122 70 55.50 143 144 169 169 218 220 347 te 347 te 331 te 333 te 173 171 117% 122 245 248 350 350 338 340 559 558 719 te 719te 232 232 281 te 280 141 te 141 te 165V4 165% 291 291 890 888 198 197 91% 91% 362 te 357 147 146 te 323 323 142te 142 1211/4 121 te 83 83 460 x 303 304 314 314 314 309 272 275 Ver. Machine!. Ver Touwfabr. Vette winkel Vezel verwerking Vlissingen katoen Vorsten! Cult V redestein Vries lJzerh. Vuicaansoord Walvisvaart Wernmk's Beton Wessanen Wilt Feyenoord De Wit's textiel Wyers Ind H Zaalberg Zeeuwse Coni. Zwanenb Org ZwitsaJ Mijnbouw en petr Alg Exploratie Bilii ton le rubr Billi ton Ze ruljr H. Ptr. a t zo H. Ptr 5 a i to Moeare Emm ld. eert l/io opr ld. 1 winstbew Ld. 4 winstbew. Oost-Borneo tnlj. Scheepvaart Furness Oostzee luiidsen Anaconda Bethlehem Steel General Eiectnc General Motor Jroct. and Gamble Kepublic SteeJ Shell OU 16/4 17/4 206 te 205% 433 430 364 te 365 168 167% 255 260 228 226 223 te 220% 155 155 110 x 110 57 56% 259% 260 452 456 240 te 240 221 221 495 484 127 te 128 380 348 980 987 315 314 b oleum 57 b 57.50 460 153 50 153 153.80 .5370 1950 3050 3050 3445 3425 3215 3225 78 482 111% 44 43f? 37 361a 86 8514 81% 81% 83% 45% 46% 48% 48,1, gedaan en bieden 5 gedaan en laten b bieden x laten d ex dividend o ex claim

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 19