Vervoer en bedrijfsleven
willen
grens
24 uur
open
mÊÊÊ
ar
EUROPESE PRIMEERVAN WERNHOUT
IS OMSTREDEN ZAAK, MAAR
Dreigend personeelstekort
bij douane-expediteurs
U\ IIIERLO O zoon u.
In veehouderij snel zijn
met we rktijd verkorting
m
Verdubbel rijksbijdrage
voor ontwikkelingshulp
Tesamen het inflatie
gevaar bestrijden
daggeld nu
2,75 procent
ze
i en
12!
52?°
19:
Tien vrachtwagens
Weinig T.I.R.
Een adres
Spreiding
Aanzet
Gefraudeerd met
cacaobonen
—TER ZAKE—
POLITIEKE COMMISSIE:
DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 18 APRIL 1964
11
EDRIJF
NV.
an 56-58
5 - 23622
>50
75
IANN
8#3
WIJ LEGGEN ONS 00R
TE LUISTEREN
ALGEMEEN
FONDSENBE/JT
Prof. Tinbergen op NOVIB-symposion
TEKORT
Dividendvoorstellen
Nederland krijgt
een sportmuseum
De la Beckwith nu
op borgtocht vrij
Amsterdamse Effectenbeurs
10
11
HRYSLER
E N E L U X
Deze ruime huizen
vooncomfort. Aan-
Dk zondags tussen
TEL. 0.4900.2.22.19
Geschikt voor
imer, etc. Mo
od - cognac en
4.50
wij een onge-
ef-tafelkleden,
betere kwali-
betere hand-
stek geschikt
streepdessins
12.75
5.50
29.75
OUT
(Van onze verslaggever)
Aan de doorlaatpost Wernhout-Wuustwezel, de grootste niet
alleen in de Belgisch-Nederlandse grens maar sinds vele jaren al de
drukste grenspost in West-Europa, zijn niet minder dan tweeëntwin
tig kantoren van douane-agenten gevestigd. Douane-agenten, ook wel
douane-expediteurs genoemd, verzorgen de papieren voor het vracht
vervoer over de grens en tevens schieten zij het geld voor, dat de
chauffeurs aan invoerrechten, taxen en omzetbelasting moeten betalen.
Die voorschotten belopen aan de post Wernhout-Wuustwezel per week
miljoenen guldens.
Dit kapitale bedrag is, al klinkt het misschien merkwaardig, een van de
redenen waarom de grote meerderheid der douane-agenten afwijzend staat tegen
over de ministeriële beschikking om ingaande 19 mei o.a. de post Wernhout-
Wuustwezel ook gedurende de nacht voor alle goederenvervoer open te stellen.
Geldzaken zijn vaak vertrouwenszaken, geen moeilijkheden als het vaste klanten
betreft, maar in veel andere gevallen moet de expediteur informaties inwinnen
over de kredietwaardigheid van een klant. Wanneer het om grote bedragen gaat
is dat heus geen formaliteit. En dat is 's nachts nu eenmaal niet mogelijk. De vrees
bestaat bij sommige douane-expediteurs, dat er vervoerders zijn die van die situatie
gebruik zullen maken.
werk doet op de plaats waar de vracht
wagens gelost en geladen worden. Voor
het eigen vervoer waren die percentages
resp. 86 en 4. Daaruit is af te leiden, dat
het TIR-vcrvoer, dat lang niet alle grens-
kantoren mag passeren, niet de oplossing
kan bieden die de douane-agenten zou
den wensen.
Het rapport geeft ook antwoord op de
vraag, waarom veel vervoerders weinig
of geen gebruik maken van de TIR-
regeling. Als bezwaren noemen zij de
omslachtige procedure, tijdverlies op de
kantoren van vertrek en bestemming, het
gebonden zijn aan dergelijke kantoren
voor laden en lossen en de onmogelijk
heid tot laden en lossen buiten de kan
tooruren. Bovendien wijzen zij op de
ingewikkelde inhoud van de carnets TIR.
Ook blijkt bij het overschrijden van
slechts één grens het gebruik van carnets
TIR niet lonend t.a.v. de tijden en de
kosten.
Deze overweging is slechts een van de
redenen waarom de agenten er niets
voor voelen om met ingang van 19 mei
hun kantoren ook 's nachts open te hou
den. Ze hebben, zoals wij al hebben ge
schreven, meer argumenten. De decla
ranten, zoals de personeelsleden van de
agenten heten, lopen elkander niet voor
de yoeten. Het is een vak dat grondige
kennis vereist van alle officiële voor
schriften op het gebied van import en
export. Onder de huidige omstandig
heden, nu de grens te Wernhout-Wuust
wezel van 's morgens 6 tot 's nachts 12
open is, moeten de douane-agenten hun
declaranten al in drie ploegen laten wer
ken en dat vraagt de nodige organisatie.
Nachtelijke openstelling zou het nu al
bestaande personeelstekort nog nijpender
maken en bovendien vrezen de expedi
teurs, dat de nachturen, die uiteraard
extra gehonnoreerd moeten worden, niet
lonend te maken zijn door gebrek aan
klanten.
Daarmee zijp we op een kardinaal
punt aangekomen. Want naast hun par
ticuliere overwegingen, waarvan we er
hierboven enkele hebben uiteengezet,
nebben de douane-agenten hun afwijzen
de houding o.a. gefundeerd op hun me
ning. dat nachtelijke openstelling van
de post Wernhout-Wuustwezel nodeloos
en nutteloos is.
Een der douane-expediteurs en be
paald niet de kleinste heeft ons voor
speld, dat er per nacht misschien tien
vrachtwagens de grenspost zullen gaan
passeren. Per dag zyn er dat aan Wern
hout-Wuustwezel momenteel gemiddeld
zevenhonderd.
Zo'n cijfer van tien waarvoor meer
dan twintig kantoren hun personeel
s nachts bij de hand zouden moeten
houden lijkt een reële grond om de
waarde van de ministeriële bsechikking
in twijfel te trekken. Maar de vraag is
nu maar, hoe de vervoersbedrijven en
de vervoersorganisaties er over denken
En dat blijkt heel anders te zijn.
situatie aan de grensstations. Tenslotte
doet de Rotterdamse Kamer enkele voor
stellen ter verbetering van die situatie.
En behalve uniformering van diensturen
en bevoegdheden van de douane-ambte
naren en uitbreiding van die bevoegd
heden wordt dan voorgesteld ,het bij
wijze van proef openstellen gedurende
dag en nacht van die grote doorgangs
kantoren waar dat thans nog niet het
geval is, en het open stellen van 6 tot
22 uur van enige kleinere kantoren aan
beide zijden van de grenzen'. Verderop
in het adres kan de Kamer intussen de
minister haar dank betuigen ,voor de
te nemen maatregelen die op 3 april jl.
door uw ministerie zijn bekendgemaakt
ten aanzien van de douanekantoren aan
de Nederlands-Belgische grens'.
Dit adres, aan de totstandkoming waar
van ook de Bredase Kamer van Koop
handel haar medewerking heeft gegeven,
steunt o.m. op gegevens die de vervoer
dersorganisaties EVO, KNVTO en NOB-
Wegtransport twee jaar geleden door
middel van een enquête onder hun leden
in een rapport hebben bijeengebracht.
Recentere gegevens zijn momenteel niet
voorhanden, maar wanneer we putten
uit een rapport dat intussen tweemaal
verjaard is, dan lijkt het aannemelijk
dat de daarin vermelde cijfers en per
centages in werkelijkheid zijn achter
haald door hogere en grotere, die het
probleem van de grenspassage alleen nog
maar klemmender maken. De drie orga
nisaties die de enquête instelden hebben
hun leden o.a. de vraag voorgelegd of
zij hun internationaal vervoer in per
centages en in soorten konden verdelen.
Uit de antwoorden is gebleken, dat
het beroepsvervoer 64 pet. fiscaal vrij
maakt aan de grens en slechts 10 pet.
onder TIR-dekking vervoert. TIR-dekking
betekent, dat de goederen snel de grens
kunnen passeren omdat de douane haar
Kort na het verschijnen van de be
schikking van de staatssecretaris van
Financiën in Nederland en het Belgische
ministerie van financiën verzond de Rot
terdamse Kamer van Koophandel mede
namens alle Nederlandse Kamers een
adres aan de minister van Financiën over
het grensoponthoud bij wegvervoer
Daarin wordt erop gewezen, dat van de
stagnatie aan de grens niet alleen het
vervoer, maar heel het bedrijfsleven te
lijden heeft. Het adres komt tot de con
clusie, dat de ontwikkeling van het
internationaal wegvervoer bij lange niet
gevolgd is door verbeteringen in de
(Advertentie)
De Bank voor Brabant
EFFECTEN - COUPONS
verdere verkrapping van
mede in verband met de
worli ?p de recente staatsleningen,
i fail glster.en het tarief van daggeld
hnrvL111*01?0^ met half procent ver-
hoogd tot 2 ,4 procent. Juist deze week,
P id april, had reeds een verhoging
met een half procent plaatsgevonden van
l* tot 2v4 procent.
Een andere conclusie in het rapport,
die met name in dit verband belangrijk
is, luidt, dat de twee waarschijnlijk meest
gebruikte grensovergangen, Wernhout
aan de Nederlands-Belgische grens en
Keulse Barrière aan de Nederlands
Duitse grens, ook de langste wachttijden
vragen van de wegvervoerders.
De enquête wijst uit, dat de gemiddelde
wachttijd aan de post Wernhout-Wuust
wezel maar liefst 100 minuten is en bij
Nispen-Essen 85 minuten.
Twee maatregelen worden aangegeven
ter verbetering. Ten eerste een spreiding
van de mogelijkheden van grenspassage
bij de betreffende kantoren, te bereiken
door een langere openstelling en ten
tweede een geografische spreiding, waar
bij o.a. gedacht wordt aan het verlenen
van volledige bevoegdheid aan kantoren
zoals b.v. Baarle-Nassau. een zaak die
nog steeds de belangstelling heeft, niet
alleen van vervoerders en hun organi
saties, maar ook van verschillende auto
riteiten.
Intussen blijkt uit het hier steeds aan
gehaalde rapport van de vervoersorgani
saties duidelijk, dat langere openstelling
van de grensposten en met name dag
en nacht-openstelling van de post Wern
hout-Wuustwezel een niet te ontkomen
eis is als men geen steeds groeiende
schade wil berokkenen aan vervoerders
en bedrijfsleven. Geen wonder dus, dat
dit een van de wensen is, die de Kamer
van Koophandel te Rotterdam mede na
mens alle Nederlandse Kamers in het
adres heeft neergelegd. Het feit dat het
Nederlandse en het Belgische ministerie
van financiën deze wens al hebben voor
komen hetgeen voor Wernhout-Wuust
wezel een Europese primeur betekent
wordt in vervoerderskringen overigens
slechts gezien als een aanzet. Er is een
speciale EEG-commissie werkzaam, die
binnen de EEG-landen minstens één uit-
valskantoor per land 24 uur per dag open
wil hebben voor open douanevervoer.
Men begrijpt dat een dergelijk streven
niet op willekeur berust, maar dat er
grote economische belangen achter staan,
En tegen die achtergrond gezien maken
de bezwaren van de douane-agenten niet
zo bijzonder veel indruk meer. Zeker
niet hun bewering, dat de nachtelijke
bedrijvigheid de kosten en de moeite niet
zal lonen. Op grond van de situatie tot
nu toe is een prognose uiteraard niet te
geven, eenvoudig omdat de grens van
24.00 uur tot 6.00 uur dicht is. Maar wie
uitgaat van de verlangens die er kennelijk
bij vervoerders en bedrijfsleven bestaan
moet het wel eens zijn met de adjunct
directeur van de Bredase Kamer van
Koophandel, die ons zei een snelle ont
wikkeling van het nachtelijk goederen
vervoer over de grens te verwachten nu
de mogelijkheid er eenmaal voor gescha
pen wordt.
De voorzitter van de algemene Ne-zes jaar nodig zijn, er nog maar weinig
derlandse agrarische bedrijfsbond, de animo zal zijn om in de veehouderij te
heer S. van der Ploeg, is van oordeel
dat in de veehouderij haast moet wor
den gemaakt met de arbeidstijdverkor
ting, wil Nederland zijn naam als zui-
velland kunnen handhaven.
Tijdens een in Utrecht gehouden ver
gadering van de vakgroep landbouw van
dezie bond, die werd ingelicht over de
stand van zaken betreffende het man
telcontract voor de c.a.o. akker- en wei-
debouw en veehouderij, zei de ANAB-
voorzitter, dat in de veehouderij thans
bijna de helft van de 900 uren achter
stand per jaar is ingehaald. Voor de
gemiddeld 460 uren die nog resten, al
vorens de als doel gestelde arbeidstijd
van 2.340 uur per jaar, ofwel de 45-
urige werkweek in de veehouderij is be
reikt, gaat volgens de heer Van der
Ploeg de strijd nu beginnen. Hij ver
moedt evenwel, dat, als daarvoor weer
gaan werken. Er zijn volgens de ANAB-
voorzitter al tekenen die erop wijzen dat
men geen zin meer heeft zolang onder
de koe te zitten." Overigens zijn in het
nieuwe mantelcontract voor de veehou
derij 26 vrije weekends verdisconteerd,
In zes jaar was de arbeidstijdverkorting
in de veehouderij driemaal groter dan
in de industrie. Veel gunstiger noemde
de heer Van der Ploeg de in de akker
bouw bqreikte resultaten. De volledige
vijfdaagse werkweek is in deze sector,
met uitzondering van Limburg (45 vrije
weekends) bereikt, alsmede een gemid
delde werkweek van 45 uur. In de ak
kerbouw en de veehouderij werd voor
de 70.000 daarbij betrokken werknemers
voorts een loonsverhoging bereikt van
gemiddeld 28 tot 32 cent per uur, 3 cent
minder dan de landarbeidersbonden
hebben gevraagd.
(Advertentie)
(Van onze Haagse redacteur) I tot versterkte deelneming aan nieuwe
vormen van internationale samenwer-
Prof. dr. J. Tinbergen, expert op het king en internationale coördinatie,
gebied van internationale hulpverlening Voorts wordt erop aangedrongen alle
meent dat de Nederlandse overheidsbij- initiatieven van overheidswege tot sa-
drage voor de ontwikkelingshulp snel menwerking en coördinatie te steunen,
van 200 miljoen naar 400 miljoen gulden Tenslotte wordt erop aangedrongen als
per jaar moet groeien. Op een door de nationale organisatie te bevorderen dat
NOVIB georganiseerd symposion in particuliere organisaties overheid en be-
Den Haag hield prof. Tinbergen een plei- drijfsleven tezamen hun ontwikkelings-
dooi voor aanmerkelijk grotere inspan- werk coördineren
ning dan tot heden is gedemonstreerd
om tenminste de bescheiden doelstellin
gen van de zogenaamde ontwikkelings
decade 1960—1970 te bereiken. Het jaar
1965, dat door de Verenigde Naties tot
,,Jaar van de internationale samenwer
king" is verklaard, kan hiertoe een goe
de stimulans zijn, dacht prof. Tinbergen.
Samenwerking tussen landen, regeringen,
bedrijfsleven en deskundigen op veler
lei gebied achtte hij van een allereerste
belang voor de oplossing van het ont
wikkelingsvraagstuk.
Prof. Tinbergen zei ook, dat men de
laatste jaren met de moeilijkheid kampt,
dat de ingewikkeldheid van het hulpver
leningsproces tot velerlei storingen leidt,
waardoor kanalen verstoppen. Met an
dere woorden: er is vaak wel geld,
maar men kan er niets mee doen bij ge
brek aan aangewezen projecten.
Profa E. de Vries, waarnemend voor
zitter van de NOVIB, zei dat een ernsti
ge belemmering bij de ontwikkeling van
landen gelegen is in de langzame en on
regelmatige groei van het exportinko
men. Hij zei te hopen dat de internatio
nale handelsconferentie in Genève daar
voor enige oplossingen zal weten aan te
wijzen. Prof. de Vries waarschuwde te
gen de neiging tot matheid in de hulp
verlening, die ontstaat door al te over
trokken verwachtingen en het relatief
achterblijven van de produktie van voe
dingsmiddelen bij sterke bevolkingsstij
ging.
De enorme zedelijke, sociale en op
voedkundige vragen die hiermee samen
vallen maken het urgent, dat de pogin
gen tot verhoging van de voedselproduk-
tie zullen slagen.
Een van de allergrootste moeilijkheden
bij de ontwikkeling noemde prof. De
Vries het tekort aan bekwame, ervaren
en gewillige mensen. In totaal schat
prof. De Vries het aantal experts, dat
thans in het veld is, op circa 100.000,
terwijl 250.000 studenten uit de ontwik
kelingslanden in de ontwikkelde wereld
studeren. Tenslotte werd een resolutie
aangenomen, waarin het algemeen be
stuur van de NOVIB aanbevolen wordt
de Nederlandse regering te stimuleren
Emkes N.V. Machinefabriek10 pro
cent (15, waarvan 5 procent in agio-
aandelen».
Krasnapolsky N.V., Amsterdam, 12
procent (12).
Drentsch Overijselsche Houthandel,
Coevorden 9 procent (8).
Amstleven, Amsterdam 143 per aan
deel over de verplichte stortingen (als
vorig jaar) en eert rentevergoeding van
6,83 procent over de onverplichte stortin
gen (6,71 procent).
Amsterdamse Droogdokmaatschappij
8 procent (12).
Van Nelle, Rotterdam 9 (9).
Zinkwitmaatschappij, Maastricht 9
(8,5).
Hollandse Melksuikerfabriek 12 (12)
Van Ommeren 14 (14).
De gearresteerde directeuren van het
algemeen controle bedrijf te Amsterdam
zouden, zo is uit het eerste onderzoek
naar voren gekomen, de afgelopen drie
jaren voor naar schatting een bedrag
van f 250.000,- hebben verdiend door de
verkoop van verduisterde cacaobonen.
Tegenover de recherche van de rijkspo
litie te water geven de beide directeuren
de verkoop wel toe: de verduistering
niet. Uit de grote cliëntenkring van het
A.C.B. zijn nog geen aangiften bij de po
litie binnengekomen omdat de cliënten
niet wisten dat zij benadeeld waren. Het
bedrijf heeft ook klanten in Duitsland.
De klanten hadden zo'n vertrouwen in
het E.C.B., dat de ladingen cacao voor
hen behandelde, woog, opsloeg en afle
verde aan de fabrieken, dat zij de gele
verde partijen zelfs niet nawogen.
In ons land zijn vele musea met ver
zamelingen dié ver buiten de grenzen
bekendheid genieten en elk jaar grote
belangstelling trekken. De sportbeoefe
ning heeft zich in de laatste vijftig
jaar sterk uitgebreid, en met recht kan
men reeds spreken van sporthistorische
gebeurtenissen. Dergelijke evenementen
leven bijzonder sterk in vele lagen van
de bevolking.
Een museum, waarin een collectie
voorwerpen zou kunnen worden
ondergebracht, die een beeld geeft van
de sport in oude, maar ook in de huidi
ge tijd. ontbreekt echter in Nederland.
Het lijkt nuttig en noodzakelijk tot de
stichting van een dergelijk museum
over te gaan.
Bij het vijftigjarig bestaan van de
N.V. Het Nederlandse Sportpark „Olym
pisch Stadion" is een bedrag geschon
ken om een begin te maken met een
sporthistorische verzameling. Op het ter
rein van het Stadion te Amsterdam
is thans de gelegenheid geschapen om
de te verzamelen voorwerpen te bewa
ren ten tentoon te stellen
Het voorbereidende werk bestaat uit
het inventariseren van de voorwerpen,
die in een dergelijke verzameling beho
ren te worden ondergebracht. Te den
ken valt aan vaandels, vignetten, speld
jes, emblemen, affiches, maquettes,
ouderwetse sportkledij, fietsen, ballen,
boten, rackets, sticks, enz.
Belangrijk zijn ook medailles, trofeeën,
bekers, schalen en andere sportprijzen.
Van belang is dat zoveel mogelijk men
sen in kennis van dit streven worden
gesteld, opdat de basis van het museum
zo breed mogelijk kan worden opgezet.
Het Comité van voorbereiding Natio
naal Sportmuseum" bestaat uit verte
genwoordigers van Het Nederlands
Sportpark, Nederlandsch Olympisch
Comité, ministerie van Onderwijs, Kun
sten en Wetenschappen, Kon. Ned. Ver.
voor Luchtvaart en de Nederlandse
Sport Federatie. Correspondentie adres
Directie Olympisch Stadion, Stadionplein
20, Amsterdam-9
DE N.V Koninklijke Nederlandsche Pe
troleum Maatschappij zal een voorstel
tot wijziging der statuten voorleggen,
waardoor de directie niet meer uitslui
tend doch voortaan in meerderheid uit
Nederlanders zal moeten bestaan.
DE OMZET van de Westduitse Grun-
dig radio- en tv-£abrieken is in 1963
gestegen tot 1 miljard Mark. Veertig pro
cent van de produktie is uitgevoerd.
De gemiddelde dagproduktie is 2500
bandopnemers, 1200 televisietoestellen,
1200 draagbare radio's en 1500 grotere
radiotoestellen.
HET ONDERLING Levensverzekering
Genootschap de Olveh van 1879 U.A.,
heeft besloten een bedrag van f 1.140.594
als premie-overschot onder de deelne
mers te verdelen. Ook zij. die pensioen-
o! rente-uitkeringen genieten, blijven
delen in de winst.
Aan iedere daartoe gerechtigde deel
nemer wordt uit dit premie-overschot
een bedrag op zijn rekening geboekt ge
lijk aan 4 pet. van de voor hem vast
gestelde maatstaf, in het algemeen gelijk
aan de betaalde jaarpremie.
IN DE AMERIKAANSE staat Georgia
is gisteren de kunstmestfabriek, die de
Pittsburgh plate glass company en de
Nederlandse Staatsmijnen daar gezamen
lijk hebben opgericht, officieel geopend.
HET VOORDELIG saldo der exploita
tierekening over 1963 van Van Wijk cn
Heringa n.v. is, blijkens de verlies- en
winstrekening gedaald tot 1,32 min. (v.j.
1,43 min.). Na afschrijvingen ad
f 821.432 718.887). betaalde minus ont
vangen rente ad 409.162 385.651), als
mede reorganisatiekosten ad 742.793, be
draagt het verlies ten laste van de al
gemene reserve 657.081 (v.j. winst
324 885). Er resteert nog een algemene
reserve groot f 252.756. Er wordt geen
dividend uitgekeerd. (Zoals bekend be
zit de Zwolsmangroep verreweg het
grootste deel van het aandelenkapitaal).
HET OVERLEG van de directie van
Saris-Jurgens n.v. te Venray met ver
tegenwoordigers der erkende vakorgani
saties. over het voorgenomen ontslag van
een aantal werknemers, heeft vrijdag op
alle ounten tot overeenstemming geleid.
Tijdens de besprekingen kwam naar vo
ren dat het aantal bij het ontslag be
trokken werknemers wellicht beperkt
kan worden, omdat de orderbezetting op
korte termijn mogelijk in gunstige zin
zal worden gewijzigd. Besprekingen hier
over zijn gaande.
Voor de tweede maal is een jury te
Jackson er niet in geslaagd tot een uit
spraak te komen in het proces tegen de
43-iarige blanke handelaar in kunstmest
Byron de la Beckwith, die er van wordt
beschuldigd de negerleider Evers te
hebben doodgeschoten.
Toen de geheel uit blanken bestaande
jury aan de rechtbank had meegedeeld
geen oordeel te kunnen vellen, werd her
paald dat de verdachte op een borgtocht
van 10.000 dollar vrij kon komen. Inder
daad werd de la Beckwith op vrije voe-,
ten gesteld.
De politieke commissie van de raad
gevende vergadering van de Raad van
Europa meent, dat de regeringen van de
aangesloten landen (dat wil zeggen alle
niet-communistische Europese landen
met uitzondering van Spanje, Portugal
en Finland) hun monetaire en budgetai-
re politiek moeten coördineren om het
hoofd te kunnen bieden aan het inflatie
gevaar.
In een rapport, dat de Nederlandse af
gevaardigde dr. C. L. Patijn volgende
week namens de politieke commissie
aan de raadgevende vergadering gaat
voorleggen, wordt voorts gewaarschuwd
tegen te sterke protectie van de Euro
pese landbouwmarkt en-gepleit voor een
NABEURSKOERSEN
Telefonisch avondverkeer
AKU Hoogovens 655, Kon Olie
153.70—154.00, Philips 158.30 gb—159.30.
Unilever 144.50145.20.
actief streven naar een snelle Invoering
van een hecht deelgenootschap tussen
Europa en de Verenigde Staten.
De heer Patijn komt tot deze conclu
sie na te hebben gewezen op de aanhou
dende verwijdering tussen de E.E.G. en
de E.V.A. Het ontbreken van eenheid in
de buitenlandse politieke opvattingen der
Europese landen en het stagneren van
de pogingen om tot een Europese politie
ke unie te komen. Zijn verslag kan de
basis vormen van een algemeen econo
mische politiek debat dat het voornaam
ste agendapunt is voor de zitting dei-
raadgevende vergadering (het parle
ment van de Raad van Europa) die
maandag in Straatsburg begint en die
een volle week gaat duren.
Zijn collega ir. H. Vos brengt op deze
zitting verslag uit over het perspectief
van de komende tariefonderhandelingen
tussen Europa en de Verenigde Staten
in Genève, de Kennedy-ronde. Hij komt
tot de conclusie dat deze conferentie
een uiterst belangrijke beproeving van
de solidariteit van het vrije westen zal
worden.
Het Damrak heeft gistermiddag, voor
de laatste dag van deze beursweek, bij
de opening een licht verdeelde stem
ming voor de internatinale waarden la
ten zien. Hierbij zette Philips op f 158.70
(f 157.30) de vaste tendentie van de
voorgaande beursdagen verder voort,
terwijl Hoogovens een flinke veer moes
ten laten op 653. Eergisteren verloor dit
fonds zeven punten tot 662,5. Er vonden
in de Hoogovenhoek hernieuwde verko
pen voor Amerikaanse rekening plaats.
Dit aanbod kwam in een zeer dunne
markt. Het werd slechts op een sterk
verlaagd niveau opgenomen
Hoewel Philips aan de vaste kant was,
kon toch het hoogste niveau van- donder
dagavond, toen f 159,20 voor de stukken
werd betaald, niet worden geëvenaard.
AKU. Unilever en Kon. Olie schommel
den rond het voorgaande slotniveau. Het
zeer uitgebreide verslag van de Kon.
Shellgroep over 1963 hield voor de beurs
geen verrassingen meer in. De handel in
dehoofdfondsen was, mede in verband
met het naderende weekeinde stil. Ook
in de Philipshoek was het een stuk kal
mer vergeleken met de voorgaande
beursdagen. Later op de middag brok
kelden de koersen af als gevolg van
licht aanbod in een zeer dunne markt.
Philips daalde tot f 158 en Unilever tot
f 144.40 na e§n opening op f 144.90. Ver
geleken met de slotprijs van de vorige
week boekte Philips deze beursweek
een koerswinst van bijna vijf gulden.
Daartegenover daalden Hoogovens circa
achttien punten. AKU bleef praktisch
onveranderd. Unilever verbeterde een
paar dubbeltjes, terwijl Kon. Olie circa
een gulden moest prijsgeven.
De staatsfondsen lagen zwaar in de
markt. Men verwacht in deze hoek bin
nen niet al te lange tijd een nieuwe le
ning van de Bank voor Ned. Gemeenten.
In de lokale afdelingen ging weinig om.
Aandelen Kon. Zout-Ketjen werden we
derom hoger geadviseerd als nawerking
op het verschenen jaarverslag. Belang
rijke veranderingen voor de fondsen in
de lokale afdelingen in welke richting
dan ook kwamen niet voor. Hero Con
serven noteerde gisteren 273.
16/4 17/4
Staatsleningen
Nederland oö 4%
Nederland aa
Nederl 60/i 4 te
Nederi. 60/i 4y2
Nederland ot> 4%
Nederland 60 4y4
Nederland 61 4%
Nederland 63 iy4
Nederland 53 3%
Grootboek 3 te
idem Stal 3te
Nederland al 3 te
Nederland 53 3 te
Nederland 66 3Va
Nederland 48 3%
Nederl. Bel. 3%
Nederland 60 3%
Nederland 64 3%
Nederland 65 3%
Nederl. 55/2 3y4
Nederland 37 3
Grootboek 46 3
lening 47 3
Ned, Invest,
Ned. 62/64 3
In dié 37 3
indië 37a 3
97
96H
96h
96%
95
94
94
93
89
86%
904e
89
83%
83%
85iJt
84H
87%
88
87%
92
97
96%
96%
96%
94H
93%
93%
93%
89%
74%
86A
94
90%
89%
85%
85
87%
88%
87%
92%
8 97% 97%
I 91%
Bank. en kredietwezen
tl. Ned. U 37 3
B. 38/59 30 J4%
Idem 25 J. 6o 4%
104%
95%
96%
104%
95%
Aandelen industriële
ondernemingen
Cultures
A dan. tiubber
dVA-mUnen
118% 118%
164% 164%
industriële ondernemingOD
AJ4..U. 535% 535%
Dell Mfl. 128 126.80
Hooguvene 662 653
Philips üem Bez 157.10 158
c.v.a. (JuJevu 144.90 144,50
16/4
17/4
Scheepvaart en Luchtvaart
H A. JL.
i2ü y* -
119
Java-Chlna
161 te
161
HTiil.
75
74.10
H_N.S_M,
155
153
Hon Paketvrt.
163
164 V4
Stv. Ml] Ned,
143
142
Nievelt Goudr
116 te
116y8
v. Ommeren
282
Rott. Lloyd
149V4
149 y4
Scheepv Unie
145
144
Premieienmgen
Alkmaar 56 2%
93 te x
80
A dair C-A 33 3
82 x
ld. prem 51 2^
84
Ld 56-1
84-/8
80 te
ld. 06-1 2V*j
803/4
94 x
ld. 56-3 2te
93 te
92
Breda 54
92
82
Dordrecht 56 2
81 te
81 te
Eindh. 54 2y2
81 Va
82%
Enschede 54 2^
82%
86
s-Gr-hag. 52 2y2
87 b
89%
Ld. 52-2 2te
89%
Rotterd. 52-1 2%
94 te
90%
ld. 52-2 2te
91
90%
ld. 5? 2te
91 te
88
Utrecht 52 2ya
88 te
88
Z.-Holl. 57 2te
89%
Z.-Hoil. 59 2 te
89'*
91
Converteerbare obligaties
A-HU 1000 4te
141 te
141%
Büliton
191
Borsunuj. 3%
88
Geiüei Zn. 4%
105
105
KLM subord. 4%
91 te
91 te
B. Ned. Bakk 4%
191 b
191
Sanders ben 5
270 b
270 b
Schokbeton 3te
229 te
Scholten Foxb 4 te
124
124 te
Utermohlen 4 te
198 x
Aand. in belegg. mij en
A'dam b.m 50
169.50
170
Interlinie
202
202
M. Fonds mij Neto
113
113
16/4
17/4
Robeco
229
229
Urn tas
535.5U
535.50
Ver. Bezit.
135
135
Europatonds
537
537
A'damse Bank
375 te
375
Jultuurbank
28
27 te
Gron Ind Cr. B
189
190 te
238%
Holl. Bank U.
238 y4
Kasassociatie
151
153
Nat. Nederl.
921 te
930
Ned. Gredietb.
228 te
228
Ned. Handel Mu
361
362
Ned. Mldd.st.b.
211%
211 te
Ned. Overzee B
218 y2
219
R'damse B.
331 y4
333
Slavenburg's B
211
209
Twentse B.
304 te
305
industriële ondernemingen
Aib. Heqn
099
0991/4
Alg. Mij Onr. G.
272
270
A.l.M.E.
170
172
Alg Norit.
AmsteJ
423 te
425
A dam Ballast
533
A'dam Droogd
179
178 te
A dam Ry tuig
380 b
385 b
A.NGJÜJV1
75te
75%
Beent en Dysei
204
Ëeeren trico
137
Bensdorp intern
519
o20
Bergn Jurgena
280 te
280%
j. Berkels-Pat.
239
240
Maauwhoed
495
497
Mijdenst, Will,
144%
144
Bols Lucas
1089 Va
Borsunuj Wehry
78
79 te
Braat mach.
82
80
Breda Machines
229
235
Bredero's Bouw
764 te
768
Brocades
806
809 te
Bronswerk
169 te
169
Buhrm.-TET
768
765
Calvé Delft
98o
9bo%
Carps Garenfabr
445
447 te
Jentr. Suiker
283
DaaJderop
276
281 te
Dagra
259 te
259%
Demka
169
170
Dess tapljtfabi
335
331
Dikkers en Co.
221
221
Drie Hoefijzers
360
360
D.R.U.
240
250
16/4 17/4
Duyvls Jz.
Enthoven PletteriJ
Erdai
Excelsior
Fittingfabr.
Fokker
Ford
Gazelle rjjw.fabr
Van Gelder Pap.
Gelderl.-Tielens
Gero
Geveke en Co.
Gist- en Ptr.
Grinten v. d.
Gruyter en Zn.
Hagemeqer
v. Hart
Havenwerken
Heem van dei
Heweken's
tiey broek
Hoek s machjEabr
Holl. Kattenb.
Holl. Beton
Holl. Construct
Holl. Melksuik
Homburg
Hoogenboscb
Hooimeyer
Indola
ln ter las
internatio
int. Gew. Bete..
inventum
Houth. Jongeneej
Kemo
Hempen Begeei
Key houthandel
Kied.-lnu. Smits
Kiene Suikerw
Hon. Ned. Pap.
Hon Zout Eetjei
Horenschool
KoudJjs
Kromhout
Hon. Ver. Tapijt
Geeuw Papierw
Leldsche Wol
Lindeteves
Macintosh n.v.
M. Ned. BaXk.
Mees Bouwm. 63
265
284
677
221
127
392%
970
34U
200
560
275
700
335
1016
163
455
180 X
425
345
020
385
770
123
433
503
289 Vz
441
341
175 x
4750 b
370
285 te
435
482
403
880
144
275
234
380
297 te
889 te
244 b
219
145
513
322
622
168 te
500
490
285 b
275%
222
127%
392
960 x
341 b
199 Vi
570
278
703
334
1015
160
456
182
420
345
385
762
123 te
433
499
290
444
343
174
477
288 te
435
485
400
144%
275
238 te
300
298
895
218
147
511
321
624
167
500
490
Menko
Meteoor Beton
Misset Uitg. Mij.
Mosa
Mjjnbouwk.
Naarden Chem
Nedap
Ned. Dok. M.
N. exp. pap.iabi
Ned. Habeitabr.
Ned. Melkume
Ned. Scheepsb
Nelle v.
Netam
Ny verdal
Oranjeboom
Overzeese Gas
Palemb. Ind mij
Pal the
Philips 6u/« cumpi
Pietersen auto's
Keesuik
Keineveid
Hl va
Holl. Droogd. M
Kuhaak en Co
Rijnstaal
Schelde B. v. A
Schev expl. Mij
Schokbeton
Scholten Carton
Scholten Foxho
Schuttersveld
Simon de Wit
Simons emb
Simplex mach
Smit transform
Spaarnestad
Stokvis Zn.
Stouinp Lwenthi
Swaay van
Tabakin Philips
Thomsec ver
Unilever 1%
idem 6%
Idem 4%
Utermohlen
Utr. asfaltt. A.
Varossleau
Veenena Spinn
Ver. Bliklabr.
Ver. Glasfa. nat.
16/4
17/4
154
154
303 te
304
521
523
416
418
516
528
154 te
155
265 b
270 b
435
435
288 b
288%
138
139
237
340
341
207
396
397 te
391
392
129
128 te
122
122
70
55.50
143
144
169
169
218
220
347 te
347 te
331 te
333 te
173
171
117%
122
245
248
350
350
338
340
559
558
719 te
719te
232
232
281 te
280
141 te
141 te
165V4
165%
291
291
890
888
198
197
91%
91%
362 te
357
147
146 te
323
323
142te
142
1211/4
121 te
83
83
460 x
303
304
314
314
314
309
272
275
Ver. Machine!.
Ver Touwfabr.
Vette winkel
Vezel verwerking
Vlissingen katoen
Vorsten! Cult
V redestein
Vries lJzerh.
Vuicaansoord
Walvisvaart
Wernmk's Beton
Wessanen
Wilt Feyenoord
De Wit's textiel
Wyers Ind H
Zaalberg
Zeeuwse Coni.
Zwanenb Org
ZwitsaJ
Mijnbouw en petr
Alg Exploratie
Bilii ton le rubr
Billi ton Ze ruljr
H. Ptr. a t zo
H. Ptr 5 a i to
Moeare Emm
ld. eert l/io opr
ld. 1 winstbew
Ld. 4 winstbew.
Oost-Borneo tnlj.
Scheepvaart
Furness
Oostzee
luiidsen
Anaconda
Bethlehem Steel
General Eiectnc
General Motor
Jroct. and Gamble
Kepublic SteeJ
Shell OU
16/4
17/4
206 te
205%
433
430
364 te
365
168
167%
255
260
228
226
223 te
220%
155
155
110 x
110
57
56%
259%
260
452
456
240 te
240
221
221
495
484
127 te
128
380
348
980
987
315
314 b
oleum
57 b
57.50
460
153 50
153
153.80
.5370
1950
3050
3050
3445
3425
3215
3225
78
482
111%
44
43f?
37
361a
86
8514
81%
81%
83%
45%
46%
48%
48,1,
gedaan en bieden
5 gedaan en laten
b bieden
x laten
d ex dividend
o ex claim