Lezers menen: Doorgaan met Eurovisie-songfestival iAnneke „in j de bocht" Discussie over: de vrouw in het ambt in de Kerk „Spaanse Kerk is op de verkeerde weg SANOVITE Proficiat Rina en Chubby „PAULUS ZOU ONS STREVEN STEUNEN" |]g panty girdle Jeugdig met sAN0V|te Organisator van huwelijk aangehouden Tweede en laatste serie reacties: Veel te leuk Roerend eens maar op j Niet zo zeuren! Rita en Pim op tournee Noodlottige binding met de staat Johnny Jordaan zilveren artiest Zware dobber voor Rudi Pa Davis jr. ligt er uit bij zijn. kinderen Jumping Jewels naar Karachi In Liverpool Moeder in bijzijn van kinderen vermoord Twee jaar voor zeeman, die moeder neerstak (t lm. c<lawtt£mode.. Niet strijdig met wezen van christendom DUET IVYLOIVS met GRATIS spaarzegels MANIFEST VAN CATALAANSE PRIESTERS Wel naar de maan Erkenning de politie op»g 15 DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 17 APRIL 1964 15 Vandaag de tweede en laatste serie reacties van lezers op ons verzoek: „Schrijf eens of U vóór of tegen voortzetting van het Eurovisie-song festival bent". Afgelopen maandag publiceerden wij de eerste serie brieven, die alle een pleidooi voor handhaving van het festival waren. Liet songfestival zou in geen geval afgeschaft moeten worden. Ik vind het leuk om te zien hoe iedere zanger of zangeres het liedje brengt of voor draagt. Neem b.v. Anneke; ze kwam vlot het toneel opgestapt en bracht haar song echt zoals het bij dit liedje paste. Ik vind dat de juryleden daar wat meer op moeten letten en niet alleen op het uiterlijk van de artiest zoals bij Giorgi Giovanni (of hoe ze ook heten mag) het geval was. Ze moesten ook niet stemmen op het land, waarmee ze op goede voet staan, zoals dit jaar de Scandinavische landen. Al bij al mag het van mij gerust blijven bastaan. als ze voortaan maar evenveel zangeressen als zangers stu ren, die zingen voor hun eigen land en die eerlijk gehonoreerd worden. RIJEN JOSé DE HOON Tk kan niet nalaten te reageren op uw verhaal over het Eurovisie-song festival. Ik was eerst bang als enige volwassene te komen prijken tussen een stelletje tieners, maar ik heb ge merkt, dat gelukkig veel ouderen „Po dium" lezen. Nu durf ik er voor uit te komen! Het festival moet, geloof ik, niet afgeschaft worden. Er hapert nog wel veel aan, maar ik ben het met u eens, waar u schrijft, dat het veel flinker is het festival krachtiger te organiseren om zo de gebreken uit te roeien. Uw mening over de „opruiming" in Bussum van heel wat „onculturele" programma's deel ik ten volle. Wat zal er dan weinig overblijven! Zijn al die voetbaluitzendingen dan zo cultureel? Is het overigens waar. dat Denemar ken volgend jaar niet meer deelneemt aan het Eurovisie-songfestival? MIDDELBURG J. DE B. Noot van de redactie. Denemar ken heeft inderdaad gezegd volgend Jaar niet mee te zullen doen. Zwe den Het dit jaar ook al verstek gaan! IJet Eurovisie-songfestival afschaf- fen? Mij best hoor. Ik zal er geen traan om laten. Er komen steeds min der bekende artiesten. Alleen Anneke dan dit jaar. Die jury vertrouw ik ook voor geen halve cent. Die Scandinavische lan den stopten elkaar niet voor niets zo veel punten toe. En de Frans spre kende landen ook. Er zit ook geen een goed lied bij. Allemaal slijm- liedjes. Neen, ik geef er niets om. En de artiesten zijn er ook niet meer zo happig op. Het is net zoals me vrouw Grönloh al vertelde: „Het kan een ster alleen maar kapot maken." BREDA W. E. De twist-zanger Chubby Checker en Kina Lodders, uit Haarlem, voormalig „Miss World", zijn in een lutherse kerk in Pennsauken, New Jersey, in het huwelijk getreden. Toen zij het gebouw verlieten werden zij door een duizendtal mensen, voor een groot deel luidruchtige tieners, toegejuicht. Wij hebben al eerder melding gemaakt van deze gebeurtenis, maar deze nagekomen foto willen we onze lezers toch niet onthouden. Naar aanleiding van de kritiek, die gegeven werd op het laatste „Song Festival", wil ik hier ook mijn woord je aan toevoegen. We zijn het er zo ongeveer allemaal over eens, dat het Italiaanse zangeresje ..Gigliola" niet onverdiend gewonnen heeft, dit dank zij de leuke en toch eenvoudige manier waarop zij het liedje bracht. Daarom begrijp ik niet, dat er zo gezeurd wordt over Anneke Grönloh, die toen zo in de put zat en het zich zo vreselijk aangetrokken had. Ik heb het idee dat ze heus haar eigen boon tjes wel kan doppen. Maar wat ik nog minder begrijp is wel, dat de z.g.n. volwassenen die dikwijls zo afge ven op de jeugd van tegenwoordig (deze laatste zullen wel altijd het zelf de zijn geweest, en zullen dat wel blij ven ook) zich zo druk maken over zo'n kleinigheid (waarover de juryleden toch allang beslist hebben) en waar wij, „teenagers", met geen woord over reppen. Gistermiddag heeft de Amster damse troubadour Johnny Jor daan zijn 25-jarig artiestenjubi- leum eevierd in ziin cabaret te Rotterdam. Dudi Carrell krijgt het zwaar te ver- duren op het filmfestival, dat van avond in Montreux gehouden zal wor den. Hij zal het o.a. op moeten nemen tegen shows van de Beatles en Little Richard. Breda, Een teenage.r Cammy Davis jr., die voor hij in Nederland kwam in Londen was, verklaarde daar bij zijn aan komst: „Het voornaamste doel van mijn aanwezigheid hier is de hand tekeningen van de Beatles te ver krijgen voor mijn twee kinderen, Mark en Tracey. Ik heb ze uit en te na gezegd ,Kijk eens jongens, ik ben een grote ster. Ik verdien een miljoen dollar per jaar.' Maar het interesseert hen niet. Het enige wat ze zeggen is: .Wij willen je handtekening niet, pa. We willen die van de Beatles." RITA REYS en Pim Jacobs gaan in september vermoedelijk naar In dia, Japan en Singapore voor een langdurige tournee. Zeker is, dat ze dit jaar naar de drie Scandinavische landen, Duitsland, België en Frank rijk gaan. THE Jumping Jewels en Johnny Lion raken zo lang zamerhand ver trouwd met de internationale podia. Van 23 tot en met 30 april gaan zij naar Karachi, waarna hen ver- rtioedelijk een toernee van drie we ken door Singapore en een van een maand door Japan te wachten staat. Geen alledaags gezicht, Anneke Grönloh en Willy Alberti in een skelter, maar wel een van de plechtighedenbij de opening van het skelterseizoen 1964. Aan de start verschenen onder meer ook Siw Malmkvist. Joop de Knegt, Aart Brouwer en wiel renner Peter Post. Anneke won de strijd, Willy Alberti werd tweede en Siw Malmkvist legde beslag op de derde plaats Een onbekend gebleven man heeft in Liverpool in Engeland een moeder op haar vijfentwintigste verjaardag in het bijzijn van haar drie kinderen met een hamer doodgeslagen. Het slachtoffer was mevrouw Maureen Joyce, wier echtgenoot Frank op reis was De aandacht van de buren werd getrok ken door mevrouw Joyces driejarige dochtertje Julie, dat schreeuwend uit het huis kwam rennen, gevolgd door een man in een bloedbevlekt overhemd. Men zette de achtervolging in, maar de moordenaar zag kans een lift van een voorbijrijdende vrachtauto te krijgen. De twee andere kinderen van mevrouw Joyce, de tweejarige Carol en de twee maanden oude baby, een jongen, werden schreeuwend, maar zonder letsel in de ka mer, waarin hun moeder vermoord werd aangetroffen. Tweehonderd agenten en rechercheurs kammen op het ogenblik de omstreken van Liverpool uit op zoek naar mevrouw Joyces moordenaar. In de woning is een bloedbesmeurde hamer gevonden. (Advertentie) De rechtbank in Groningen veroordeel de gisterochtend de 19-jarige zeeman H.B. uit Groningen tot twee jaar gevangenis straf met aftrek en voorwaardelijke ter beschikkingstelling van de regering met een proeftijd van drie jaar en onder toe- zichtstelling. Verdachte had zijn pleegmoeder in drift en onder invloed van alcohol met een mes aangevallen en haar daarbij ernstig ge wond. Een zware operatie bracht de vrouw weer op de been. De officier van justitie had veertien da gen geleden een gevangenisstraf van een jaar geëist. (Advertentie) (Advertentie) Twee vrouwelijke theologen uit Duits land hebben aan tal van concilievaders een memorandum toegezonden, waarin zij pleiten voor toelating van de vrouw tot het ambt in de kerk. Zy voeren daar voor een reeks argumenten aan, die als volgt zouden kunnen worden samengevat: 1. Degenen, die er op wijzen, dat Jezus en Zijn apostelen allemaal mannen wa ren, omzeilen de kwestie, omdat de so ciale status van de vrouw ten tijde van Christus het onmogelijk maakte voor de vrouw ernstig in het lerend ambt te worden aanvaard; Enige honderden Catalaanse priesters hebben een manifest ondertekend, waar in zü aandringen op een totale ver nieuwing van de kerk in Spanje. De zielzorg in Spanje wordt bemoeilijkt, zo verklaren zü, doordat de katholieke kerk een staatskerk is en zaken van (Advertentie) ^riGuUaCo ,<sS>° slips kantslip3 breeches •HELANCA- Sanitized super elastisch volledig fleroindeid kerk en staat te nauw met elkaar zijn verbonden. Zü bepleiten by de Spaanse bisschoppen, dat ook de kerk van Spanje zich aansluit by de nieuwe richting bin nen de wereldkerk. „Wij kunnen ons niet onttrekken aan het gewetensonderzoek, dat de hele kerk omvat", zo zeggen de Catalaanse priesters, die erop wijzen dat dit inzicht overal in Spanje begint door te breken. In tegenstelling tot vroegere kerke lijke verklaringen, gaat deze uitsluitend uit van pastorale overwegingen. Zij houdt zich ver van politieke polemiek. De Catalaanse priesters vallen het traditie-geloof der Spanjaarden aan en willen daarvoor in de plaats een per soonlijk verantwoorde geloofsopvatting, zoals die ook in de wereldkerk groeit. Bovendien zijn zij er zich van bewust dat de zich steeds meer seculariserende wereld haar eisen stelt aan de ziel zorg. Zij gaan met deze opvatting rigoreus in tegen de in Spanje nog wijd ver spreide opvatting, welke de profane wereld met argwaan beziet en een door stroming van de godsdienstige visies in het openbare leven verhindert De Cata laanse priesters houden zich in het ma nifest met name bezig met de geruis loze geloofsafval der arbeiders en de intellectuelen. Zij verwijten de Spaanse kerk een struisvogelpolitiek. De gelovi gen lopen gevaar als de Spaanse kerk godsdienstige praktijken blijft huldigen en volksvroomheid aanmoedigt, waar aan het etiket der onwetendheid hangt. Openlijk hekelt het manifest de houding van bepaalde Spaanse bisschoppen die de serieuze pogingen tot vernieuwing van enkele vooraanstaande groepen ka tholieken tracht te verijdelen en geen begrip weet op te brengen voor hun streven naar vernieuwing. Venijnig scherp wordt het manifest, waar het op 7 punten de confessionele staat aanvalt in zijn tegenwoordige Spaanse vorm. Het manifest spreekt van godsdienst- dwang, van geloofshypocrisie, van een siviele wetgeving die in strijd is met de zedenwet. Het wijst erop, dat de confes sionele Spaanse staat de sociale leer der kerk niet ernstig neemt en het aanzien der kerk grote schade toebrengt. Aan de sterke binding van kerk en staat wijt het manifest de verzwakking van het zedelijk besef bij de Spanjaarden, het gebrek aan nieuwe politieke initiatie ven en de misvorming van het geweten. Het manifest verwijt de staat tenslotte dat het een reeds scheef historisch beeld nog verder vervalst voor politieke doel einden. Afschriften van het manifest zijn aan alle Spaanse bisschoppen gezonden, aan het pauselijk staatssecretariaat en de pauselijke nuntiatuur in Spanje. De ruim 400 handtekeningen van ondertekenaars berusten bij de aartsbisschop van Tar ragona. 2. De Verlosser was een man, maar Hij vertegenwoordigde de gehele mens heid, en niet alleen de mannen. De mens heid zou op dezelfde wijze verlost zijn geweest, indien de Verlosser een vrouw zou zijn geweest; 3. De apostel Paulus wordt onjuist ge ïnterpreteerd door Thomas van Aquino en anderen, wanneer dezen zeggen dat de vrouw niet tot de wijdingen kan wor den toegelaten. Er waren diaconessen in de oer-kerk en als Paulus nu zou leven, zou hij de idee van de vrouw in het ambt ondersteunen; 4. Degenen, die de protestanten er van beschuldigen de oecumenische bewéging te schaden door vrouwen in het ambt toe te laten, schaden de oecumenische beweging zelf door de mogelijkheid der vrouw in het ambt te weigeren. De discussies over de positie van de vrouw in de kerk werden twee jaar geleden ingeluid door de katholieke ad vocate dr. Gertrud Heinzelmann. Zij richtte een petitie aan het tweede Vati caanse concilie om het canoniek recht te herzien voorzover dit discriminitorisch is ten aanzien van de vrouw. Zij wijt het aan een onjuist inzicht in de epistels van de H. Paulus. Een tijd lang sudderde de discussie voort in de pagina's van theologische tijdschriften, totdat zij de steun kregen van dr. Haye van der Meer s.j., toenter tijd onder Karl Rahner s.j. studerend aan de universiteit van Innsbruck, thans professor in de filosofie aan het Berch- manium der jezuïeten in Nederland, maar momenteel voor zijn „derde jaar' in Spanje vertoevend. Dr. Haye van der Meer schreef een thesis, met een reeks overwegingen over de prepositie... „alleen mannen kunnen de wijdingen ontvangen". Pater Van der Meer betoogde, dat het vrouwelijk priesterschap niet door god delijk recht strijdig is met het wezen van het christendom. Hij pleitte voor een grondige herziening van deze kwestie door de katholieke theologen teneinde vast te stellen, „of alleen de mannen op voldoende wijze de volheid van Chris tus' goddelijkheid kunnen representeren". Zonder definitieve conclusies te trekken, pleitte pater Van der Meer er wel voor, dat „aan de vrouw in de kerk grotere mogelijkheden zouden worden gegeven". Achter deze grotere mogelijkheden heb ben vooraanstaande figuren in de kerk zich gesteld. Met name kardinaal Sue- nens, primaat van België, aartsbisschop van Mechelen-Brussel en initiatiefnemei van Schema 17 over de verhouding kerk- wereld, heeft in het concilie verklaard, dat „in onze tijd, waarin de vrouw bijna naar de maan reist, het niet anders kan dan haar een belangrijkere taak in de kerk te geven". Een andere stem komt uit Oostenrijk, waarin pater J. Funk s.v.d. in „Kerk rechtelijke Archieven" verklaart, dat het priestertekort dwingt tot een be roep op de vrouw. Teruggrypend op de praktijken van de vroeg-christelijke periode verklaart ook hy, dat de vrouw minstens tot het diaconaat moet wor den toegelaten. Het debat over de vrouw in het ambt is ontsnapt aan de theologische tijdschrif ten door de kritiek van wijbisschop Wal ter Kampe van Limburg in Duitsland op protestantse groeperingen, vooral in Scandinavië, die vrouwen tot het ambt hebben toegelaten. Behalve op de brieven van de H. Paulus baseert mgr. Kampe zich ook op de sym bolische relatie van de kerk als de bruid van Christus een polariteit, welke de positie van de man en de vrouw in de kerk reflecteert. Zijn kritiek kreeg di rect antwoord van dr. Heinzelmann in het dagblad Tagesanzeiger in Zürich. Zij wees er op, dat mgr. Kampe het interconfessioneel gesprek alleen maar moeilijker maakt. Dr. Heinzelmann re pliceerde verder, dat de mosaïsche wet ten tijde van de H. Paulus de vrouw in een inferieure positie plaatste, nl. op gelijke voet met de slaven. Die tijd is nu voorbij, zegt ze. In een brief in hetzelfde dagblad schrijft een andere advocate, dr. Lotti Ruckstuhl, dat Paulus geen revolutionair was. Hij wilde de bestaande orde niet omver werpen, maar leerde dat ieder in zijn eigen situatie het eeuwig heil kon ver werven. De Romeinse wetgeving was dis criminerend ten aanzien van vrouwen, kinderen en slaven. Wanneer Paulus nu leefde zou hij net als in zijn eigen tijd er op aandringen, dat de mannen hun vrouw moeten liefhebben. Maar liefde impliceert erkenning en volkomen aan vaarding van de geliefde. En dit heeft zijn praktische consequenties, anders is de liefde niet oprecht." De eerste Amerikaanse theologe Mary Daly onderschrijft deze argumenten vol komen. Zij wijst er op, dat het verwijt dat de acceptatie van de vrouw in het ambt de oecumene schaadt, evenzeer op gaat voor de weigering de vrouw in het ambt te aanvaarden. Twee meisjes-theologiestudenten in Münster, Iris Müller en Ida Raming, heb ben de argumenten samengevat in een uitvoerig memorandum en gezonden aan het Concilie-secretariaat in Rome, aan het Secretariaat voor de Christelijke Eenheid, aan kardinaal Suenens en aan de Duitse bisschoppen. Het memorandum voert nog aan, dat de discriminatie van de vrouw in het kerkelijk recht ook strijdig is met de encycliek Pacem in Terris van paus Joannes, die zegt dat alle mensen gelijke rechten hebben, on geacht sekse, ras of maatschappelijke positie. Verwacht wordt dat het memo randum de steun krijgt van de Inter nationale Alliantie Jeanne d'Arc, die de komende zomer in Antwerpen vergadert. 55 55 (Advertentie) Sanovite bevat o.m. de vitaliserende E-vitaminen en Cholesterol-verlagen- de factoren (tegen aderverkalking). Eet dagelijks enkele Sanovietjes! Heerlijk! Sanovite combineert voor treffelijk met "zóet" en "hartig". Regelt de spijsvertering, bestrijdt "overwicht". Hoge voedingswaarde. l V \V. (Ook zoutarm overal verkrijgbaar). De 48-jarige caféhouder W.H.A. uit Den Haag is door de politie aangehouden, om dat hij heeft bewerkt, dat een 16-jarig meisje, dat bij hem in de zaak werkte, in Schotland is getrouwd met de 53-jarige chauffeur P. de O. uit Den Haag. De café houder, die getrouwd is en zes kinderen heeft, wilde het meisje op deze wijze aan de ouderlijke macht onttrekken, om haar bij zich te kunnen houden. Hij heeft toegegeven, dat hij een ver houding met haar heeft. De 53-jaar oude chauffeur diende als „stroman" Door het huwelijk zou het kind meerderjarig wor den en de ouders zouden niets meer over haar te zeggen hebben, zo meende de ca féhouder. Het huwelijk is op 6 april in Edenburg in Schotland voltrokken. De caféhouder is aangehouden, verdacht van onttrekking van een minderjarig kind aan het wettelijk gezag. De chauffeur een dag later wegens medeplichtigheid. Het meisje heeft zonder bezwaren aan de vreemde plannen van de caféhouder voldaan. De „echtgenoot" had wel enige bezwaren gemaakt en onder meer de vraag gesteld „Kan ik er kwaad mee?". De caféhouder had hem verzekerd, dat dit niet het geval was. Hij vertrok op kos ten van zijn opdrachtgever tijdig naar Schotland, omdat hij daar drie weken voor het huwelijk moest wonen. Op 6 april volgde het meisje. Het huwelijk werd voltrokken en nog i +dag kee,r,den z« gezamelijk op Sho1, te.rug- Vrijwel onmiddellijk keerde de jonggetrouwde vrouw haar echtgenoot de rug toe, zoals overigens ook was afgesproken. De ouders van het meisje hebten de zaak aan het rollen ge- kwam udidat zij die avond niet thu!s

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 17