Lezers menen: Doorgaan
met Eurovisie-songfestival
iAnneke „in
j de bocht"
Discussie over: de vrouw in
het ambt in de Kerk
„Spaanse Kerk is op
de verkeerde weg
SANOVITE
Proficiat Rina en Chubby
„PAULUS ZOU ONS STREVEN STEUNEN"
|]g
panty girdle
Jeugdig met
sAN0V|te
Organisator
van huwelijk
aangehouden
Tweede en laatste serie reacties:
Veel te leuk
Roerend eens
maar op j
Niet zo zeuren!
Rita en Pim op tournee
Noodlottige
binding met
de staat
Johnny Jordaan
zilveren artiest
Zware dobber
voor Rudi
Pa Davis jr.
ligt er uit bij
zijn. kinderen
Jumping Jewels
naar Karachi
In Liverpool
Moeder in bijzijn
van kinderen
vermoord
Twee jaar voor
zeeman, die
moeder neerstak
(t lm. c<lawtt£mode..
Niet strijdig
met wezen van
christendom
DUET IVYLOIVS
met GRATIS spaarzegels
MANIFEST VAN CATALAANSE PRIESTERS
Wel naar de maan
Erkenning
de politie op»g
15
DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 17 APRIL 1964
15
Vandaag de tweede en laatste serie
reacties van lezers op ons verzoek:
„Schrijf eens of U vóór of tegen
voortzetting van het Eurovisie-song
festival bent". Afgelopen maandag
publiceerden wij de eerste serie
brieven, die alle een pleidooi voor
handhaving van het festival waren.
Liet songfestival zou in geen geval
afgeschaft moeten worden. Ik vind
het leuk om te zien hoe iedere zanger
of zangeres het liedje brengt of voor
draagt. Neem b.v. Anneke; ze kwam
vlot het toneel opgestapt en bracht haar
song echt zoals het bij dit liedje paste.
Ik vind dat de juryleden daar wat meer
op moeten letten en niet alleen op het
uiterlijk van de artiest zoals bij Giorgi
Giovanni (of hoe ze ook heten mag)
het geval was. Ze moesten ook niet
stemmen op het land, waarmee ze op
goede voet staan, zoals dit jaar de
Scandinavische landen.
Al bij al mag het van mij gerust
blijven bastaan. als ze voortaan maar
evenveel zangeressen als zangers stu
ren, die zingen voor hun eigen land
en die eerlijk gehonoreerd worden.
RIJEN JOSé DE HOON
Tk kan niet nalaten te reageren op uw
verhaal over het Eurovisie-song
festival. Ik was eerst bang als enige
volwassene te komen prijken tussen
een stelletje tieners, maar ik heb ge
merkt, dat gelukkig veel ouderen „Po
dium" lezen. Nu durf ik er voor uit
te komen!
Het festival moet, geloof ik, niet
afgeschaft worden. Er hapert nog wel
veel aan, maar ik ben het met u eens,
waar u schrijft, dat het veel flinker is
het festival krachtiger te organiseren
om zo de gebreken uit te roeien.
Uw mening over de „opruiming" in
Bussum van heel wat „onculturele"
programma's deel ik ten volle.
Wat zal er dan weinig overblijven!
Zijn al die voetbaluitzendingen dan zo
cultureel?
Is het overigens waar. dat Denemar
ken volgend jaar niet meer deelneemt
aan het Eurovisie-songfestival?
MIDDELBURG J. DE B.
Noot van de redactie. Denemar
ken heeft inderdaad gezegd volgend
Jaar niet mee te zullen doen. Zwe
den Het dit jaar ook al verstek
gaan!
IJet Eurovisie-songfestival afschaf-
fen? Mij best hoor. Ik zal er geen
traan om laten. Er komen steeds min
der bekende artiesten. Alleen Anneke
dan dit jaar.
Die jury vertrouw ik ook voor geen
halve cent. Die Scandinavische lan
den stopten elkaar niet voor niets zo
veel punten toe. En de Frans spre
kende landen ook. Er zit ook geen
een goed lied bij. Allemaal slijm-
liedjes. Neen, ik geef er niets om.
En de artiesten zijn er ook niet meer
zo happig op. Het is net zoals me
vrouw Grönloh al vertelde: „Het kan
een ster alleen maar kapot maken."
BREDA W. E.
De twist-zanger Chubby Checker en Kina Lodders, uit Haarlem, voormalig
„Miss World", zijn in een lutherse kerk in Pennsauken, New Jersey, in
het huwelijk getreden. Toen zij het gebouw verlieten werden zij door een
duizendtal mensen, voor een groot deel luidruchtige tieners, toegejuicht.
Wij hebben al eerder melding gemaakt van deze gebeurtenis, maar deze
nagekomen foto willen we onze lezers toch niet onthouden.
Naar aanleiding van de kritiek, die
gegeven werd op het laatste „Song
Festival", wil ik hier ook mijn woord
je aan toevoegen.
We zijn het er zo ongeveer allemaal
over eens, dat het Italiaanse zangeresje
..Gigliola" niet onverdiend gewonnen
heeft, dit dank zij de leuke en toch
eenvoudige manier waarop zij het
liedje bracht.
Daarom begrijp ik niet, dat er zo
gezeurd wordt over Anneke Grönloh,
die toen zo in de put zat en het zich
zo vreselijk aangetrokken had. Ik heb
het idee dat ze heus haar eigen boon
tjes wel kan doppen. Maar wat ik nog
minder begrijp is wel, dat de z.g.n.
volwassenen die dikwijls zo afge
ven op de jeugd van tegenwoordig
(deze laatste zullen wel altijd het zelf
de zijn geweest, en zullen dat wel blij
ven ook) zich zo druk maken over zo'n
kleinigheid (waarover de juryleden
toch allang beslist hebben) en waar
wij, „teenagers", met geen woord over
reppen.
Gistermiddag heeft de Amster
damse troubadour Johnny Jor
daan zijn 25-jarig artiestenjubi-
leum eevierd in ziin cabaret te
Rotterdam.
Dudi Carrell krijgt het zwaar te ver-
duren op het filmfestival, dat van
avond in Montreux gehouden zal wor
den. Hij zal het o.a. op moeten nemen
tegen shows van de Beatles en Little
Richard.
Breda,
Een teenage.r
Cammy Davis jr., die voor hij in
Nederland kwam in Londen
was, verklaarde daar bij zijn aan
komst: „Het voornaamste doel van
mijn aanwezigheid hier is de hand
tekeningen van de Beatles te ver
krijgen voor mijn twee kinderen,
Mark en Tracey.
Ik heb ze uit en te na gezegd ,Kijk
eens jongens, ik ben een grote ster.
Ik verdien een miljoen dollar per
jaar.' Maar het interesseert hen
niet. Het enige wat ze zeggen is:
.Wij willen je handtekening niet,
pa. We willen die van de Beatles."
RITA REYS en Pim Jacobs gaan
in september vermoedelijk naar In
dia, Japan en Singapore voor een
langdurige tournee. Zeker is, dat ze
dit jaar naar de drie Scandinavische
landen, Duitsland, België en Frank
rijk gaan.
THE Jumping Jewels en Johnny
Lion raken zo lang zamerhand ver
trouwd met de internationale podia.
Van 23 tot en met 30 april gaan zij
naar Karachi, waarna hen ver-
rtioedelijk een toernee van drie we
ken door Singapore en een van een
maand door Japan te wachten staat.
Geen alledaags gezicht, Anneke
Grönloh en Willy Alberti in een
skelter, maar wel een van de
plechtighedenbij de opening
van het skelterseizoen 1964. Aan
de start verschenen onder meer
ook Siw Malmkvist. Joop de
Knegt, Aart Brouwer en wiel
renner Peter Post. Anneke won
de strijd, Willy Alberti werd
tweede en Siw Malmkvist legde
beslag op de derde plaats
Een onbekend gebleven man heeft in
Liverpool in Engeland een moeder op
haar vijfentwintigste verjaardag in het
bijzijn van haar drie kinderen met een
hamer doodgeslagen.
Het slachtoffer was mevrouw Maureen
Joyce, wier echtgenoot Frank op reis was
De aandacht van de buren werd getrok
ken door mevrouw Joyces driejarige
dochtertje Julie, dat schreeuwend uit het
huis kwam rennen, gevolgd door een man
in een bloedbevlekt overhemd. Men zette
de achtervolging in, maar de moordenaar
zag kans een lift van een voorbijrijdende
vrachtauto te krijgen.
De twee andere kinderen van mevrouw
Joyce, de tweejarige Carol en de twee
maanden oude baby, een jongen, werden
schreeuwend, maar zonder letsel in de ka
mer, waarin hun moeder vermoord werd
aangetroffen.
Tweehonderd agenten en rechercheurs
kammen op het ogenblik de omstreken
van Liverpool uit op zoek naar mevrouw
Joyces moordenaar. In de woning is een
bloedbesmeurde hamer gevonden.
(Advertentie)
De rechtbank in Groningen veroordeel
de gisterochtend de 19-jarige zeeman H.B.
uit Groningen tot twee jaar gevangenis
straf met aftrek en voorwaardelijke ter
beschikkingstelling van de regering met
een proeftijd van drie jaar en onder toe-
zichtstelling.
Verdachte had zijn pleegmoeder in drift
en onder invloed van alcohol met een mes
aangevallen en haar daarbij ernstig ge
wond. Een zware operatie bracht de
vrouw weer op de been.
De officier van justitie had veertien da
gen geleden een gevangenisstraf van een
jaar geëist.
(Advertentie)
(Advertentie)
Twee vrouwelijke theologen uit Duits
land hebben aan tal van concilievaders
een memorandum toegezonden, waarin
zij pleiten voor toelating van de vrouw
tot het ambt in de kerk. Zy voeren daar
voor een reeks argumenten aan, die als
volgt zouden kunnen worden samengevat:
1. Degenen, die er op wijzen, dat Jezus
en Zijn apostelen allemaal mannen wa
ren, omzeilen de kwestie, omdat de so
ciale status van de vrouw ten tijde van
Christus het onmogelijk maakte voor de
vrouw ernstig in het lerend ambt te
worden aanvaard;
Enige honderden Catalaanse priesters
hebben een manifest ondertekend, waar
in zü aandringen op een totale ver
nieuwing van de kerk in Spanje. De
zielzorg in Spanje wordt bemoeilijkt, zo
verklaren zü, doordat de katholieke
kerk een staatskerk is en zaken van
(Advertentie)
^riGuUaCo
,<sS>° slips
kantslip3
breeches
•HELANCA- Sanitized
super elastisch volledig fleroindeid
kerk en staat te nauw met elkaar zijn
verbonden. Zü bepleiten by de Spaanse
bisschoppen, dat ook de kerk van Spanje
zich aansluit by de nieuwe richting bin
nen de wereldkerk.
„Wij kunnen ons niet onttrekken aan
het gewetensonderzoek, dat de hele
kerk omvat", zo zeggen de Catalaanse
priesters, die erop wijzen dat dit inzicht
overal in Spanje begint door te breken.
In tegenstelling tot vroegere kerke
lijke verklaringen, gaat deze uitsluitend
uit van pastorale overwegingen. Zij
houdt zich ver van politieke polemiek.
De Catalaanse priesters vallen het
traditie-geloof der Spanjaarden aan en
willen daarvoor in de plaats een per
soonlijk verantwoorde geloofsopvatting,
zoals die ook in de wereldkerk groeit.
Bovendien zijn zij er zich van bewust
dat de zich steeds meer seculariserende
wereld haar eisen stelt aan de ziel
zorg.
Zij gaan met deze opvatting rigoreus
in tegen de in Spanje nog wijd ver
spreide opvatting, welke de profane
wereld met argwaan beziet en een door
stroming van de godsdienstige visies in
het openbare leven verhindert De Cata
laanse priesters houden zich in het ma
nifest met name bezig met de geruis
loze geloofsafval der arbeiders en de
intellectuelen. Zij verwijten de Spaanse
kerk een struisvogelpolitiek. De gelovi
gen lopen gevaar als de Spaanse kerk
godsdienstige praktijken blijft huldigen
en volksvroomheid aanmoedigt, waar
aan het etiket der onwetendheid hangt.
Openlijk hekelt het manifest de houding
van bepaalde Spaanse bisschoppen die
de serieuze pogingen tot vernieuwing
van enkele vooraanstaande groepen ka
tholieken tracht te verijdelen en geen
begrip weet op te brengen voor hun
streven naar vernieuwing.
Venijnig scherp wordt het manifest,
waar het op 7 punten de confessionele
staat aanvalt in zijn tegenwoordige
Spaanse vorm.
Het manifest spreekt van godsdienst-
dwang, van geloofshypocrisie, van een
siviele wetgeving die in strijd is met de
zedenwet. Het wijst erop, dat de confes
sionele Spaanse staat de sociale leer der
kerk niet ernstig neemt en het aanzien
der kerk grote schade toebrengt. Aan de
sterke binding van kerk en staat wijt
het manifest de verzwakking van het
zedelijk besef bij de Spanjaarden, het
gebrek aan nieuwe politieke initiatie
ven en de misvorming van het geweten.
Het manifest verwijt de staat tenslotte
dat het een reeds scheef historisch beeld
nog verder vervalst voor politieke doel
einden.
Afschriften van het manifest zijn aan
alle Spaanse bisschoppen gezonden, aan
het pauselijk staatssecretariaat en de
pauselijke nuntiatuur in Spanje. De ruim
400 handtekeningen van ondertekenaars
berusten bij de aartsbisschop van Tar
ragona.
2. De Verlosser was een man, maar
Hij vertegenwoordigde de gehele mens
heid, en niet alleen de mannen. De mens
heid zou op dezelfde wijze verlost zijn
geweest, indien de Verlosser een vrouw
zou zijn geweest;
3. De apostel Paulus wordt onjuist ge
ïnterpreteerd door Thomas van Aquino
en anderen, wanneer dezen zeggen dat
de vrouw niet tot de wijdingen kan wor
den toegelaten. Er waren diaconessen in
de oer-kerk en als Paulus nu zou leven,
zou hij de idee van de vrouw in het
ambt ondersteunen;
4. Degenen, die de protestanten er van
beschuldigen de oecumenische bewéging
te schaden door vrouwen in het ambt
toe te laten, schaden de oecumenische
beweging zelf door de mogelijkheid der
vrouw in het ambt te weigeren.
De discussies over de positie van de
vrouw in de kerk werden twee jaar
geleden ingeluid door de katholieke ad
vocate dr. Gertrud Heinzelmann. Zij
richtte een petitie aan het tweede Vati
caanse concilie om het canoniek recht
te herzien voorzover dit discriminitorisch
is ten aanzien van de vrouw. Zij wijt
het aan een onjuist inzicht in de epistels
van de H. Paulus.
Een tijd lang sudderde de discussie
voort in de pagina's van theologische
tijdschriften, totdat zij de steun kregen
van dr. Haye van der Meer s.j., toenter
tijd onder Karl Rahner s.j. studerend
aan de universiteit van Innsbruck, thans
professor in de filosofie aan het Berch-
manium der jezuïeten in Nederland,
maar momenteel voor zijn „derde jaar'
in Spanje vertoevend. Dr. Haye van der
Meer schreef een thesis, met een reeks
overwegingen over de prepositie... „alleen
mannen kunnen de wijdingen ontvangen".
Pater Van der Meer betoogde, dat het
vrouwelijk priesterschap niet door god
delijk recht strijdig is met het wezen
van het christendom. Hij pleitte voor een
grondige herziening van deze kwestie
door de katholieke theologen teneinde
vast te stellen, „of alleen de mannen
op voldoende wijze de volheid van Chris
tus' goddelijkheid kunnen representeren".
Zonder definitieve conclusies te trekken,
pleitte pater Van der Meer er wel voor,
dat „aan de vrouw in de kerk grotere
mogelijkheden zouden worden gegeven".
Achter deze grotere mogelijkheden heb
ben vooraanstaande figuren in de kerk
zich gesteld. Met name kardinaal Sue-
nens, primaat van België, aartsbisschop
van Mechelen-Brussel en initiatiefnemei
van Schema 17 over de verhouding kerk-
wereld, heeft in het concilie verklaard,
dat „in onze tijd, waarin de vrouw bijna
naar de maan reist, het niet anders kan
dan haar een belangrijkere taak in de
kerk te geven".
Een andere stem komt uit Oostenrijk,
waarin pater J. Funk s.v.d. in „Kerk
rechtelijke Archieven" verklaart, dat
het priestertekort dwingt tot een be
roep op de vrouw. Teruggrypend op
de praktijken van de vroeg-christelijke
periode verklaart ook hy, dat de vrouw
minstens tot het diaconaat moet wor
den toegelaten.
Het debat over de vrouw in het ambt
is ontsnapt aan de theologische tijdschrif
ten door de kritiek van wijbisschop Wal
ter Kampe van Limburg in Duitsland
op protestantse groeperingen, vooral in
Scandinavië, die vrouwen tot het ambt
hebben toegelaten.
Behalve op de brieven van de H. Paulus
baseert mgr. Kampe zich ook op de sym
bolische relatie van de kerk als de bruid
van Christus een polariteit, welke de
positie van de man en de vrouw in de
kerk reflecteert. Zijn kritiek kreeg di
rect antwoord van dr. Heinzelmann in
het dagblad Tagesanzeiger in Zürich.
Zij wees er op, dat mgr. Kampe het
interconfessioneel gesprek alleen maar
moeilijker maakt. Dr. Heinzelmann re
pliceerde verder, dat de mosaïsche wet
ten tijde van de H. Paulus de vrouw
in een inferieure positie plaatste, nl. op
gelijke voet met de slaven. Die tijd is
nu voorbij, zegt ze.
In een brief in hetzelfde dagblad schrijft
een andere advocate, dr. Lotti Ruckstuhl,
dat Paulus geen revolutionair was. Hij
wilde de bestaande orde niet omver
werpen, maar leerde dat ieder in zijn
eigen situatie het eeuwig heil kon ver
werven. De Romeinse wetgeving was dis
criminerend ten aanzien van vrouwen,
kinderen en slaven. Wanneer Paulus nu
leefde zou hij net als in zijn eigen tijd
er op aandringen, dat de mannen hun
vrouw moeten liefhebben. Maar liefde
impliceert erkenning en volkomen aan
vaarding van de geliefde. En dit heeft
zijn praktische consequenties, anders is
de liefde niet oprecht."
De eerste Amerikaanse theologe Mary
Daly onderschrijft deze argumenten vol
komen. Zij wijst er op, dat het verwijt
dat de acceptatie van de vrouw in het
ambt de oecumene schaadt, evenzeer op
gaat voor de weigering de vrouw in het
ambt te aanvaarden.
Twee meisjes-theologiestudenten in
Münster, Iris Müller en Ida Raming, heb
ben de argumenten samengevat in een
uitvoerig memorandum en gezonden aan
het Concilie-secretariaat in Rome, aan
het Secretariaat voor de Christelijke
Eenheid, aan kardinaal Suenens en aan
de Duitse bisschoppen. Het memorandum
voert nog aan, dat de discriminatie van
de vrouw in het kerkelijk recht ook
strijdig is met de encycliek Pacem in
Terris van paus Joannes, die zegt dat
alle mensen gelijke rechten hebben, on
geacht sekse, ras of maatschappelijke
positie. Verwacht wordt dat het memo
randum de steun krijgt van de Inter
nationale Alliantie Jeanne d'Arc, die de
komende zomer in Antwerpen vergadert.
55
55
(Advertentie)
Sanovite bevat o.m. de vitaliserende
E-vitaminen en Cholesterol-verlagen-
de factoren (tegen aderverkalking).
Eet dagelijks enkele Sanovietjes!
Heerlijk! Sanovite combineert voor
treffelijk met "zóet" en "hartig".
Regelt de spijsvertering, bestrijdt
"overwicht". Hoge voedingswaarde.
l
V \V.
(Ook zoutarm overal verkrijgbaar).
De 48-jarige caféhouder W.H.A. uit Den
Haag is door de politie aangehouden, om
dat hij heeft bewerkt, dat een 16-jarig
meisje, dat bij hem in de zaak werkte,
in Schotland is getrouwd met de 53-jarige
chauffeur P. de O. uit Den Haag. De café
houder, die getrouwd is en zes kinderen
heeft, wilde het meisje op deze wijze aan
de ouderlijke macht onttrekken, om haar
bij zich te kunnen houden.
Hij heeft toegegeven, dat hij een ver
houding met haar heeft. De 53-jaar oude
chauffeur diende als „stroman" Door het
huwelijk zou het kind meerderjarig wor
den en de ouders zouden niets meer over
haar te zeggen hebben, zo meende de ca
féhouder. Het huwelijk is op 6 april in
Edenburg in Schotland voltrokken.
De caféhouder is aangehouden, verdacht
van onttrekking van een minderjarig kind
aan het wettelijk gezag. De chauffeur een
dag later wegens medeplichtigheid.
Het meisje heeft zonder bezwaren aan
de vreemde plannen van de caféhouder
voldaan. De „echtgenoot" had wel enige
bezwaren gemaakt en onder meer de
vraag gesteld „Kan ik er kwaad mee?".
De caféhouder had hem verzekerd, dat
dit niet het geval was. Hij vertrok op kos
ten van zijn opdrachtgever tijdig naar
Schotland, omdat hij daar drie weken
voor het huwelijk moest wonen. Op 6
april volgde het meisje.
Het huwelijk werd voltrokken en nog
i +dag kee,r,den z« gezamelijk op
Sho1, te.rug- Vrijwel onmiddellijk
keerde de jonggetrouwde vrouw haar
echtgenoot de rug toe, zoals overigens ook
was afgesproken. De ouders van het
meisje hebten de zaak aan het rollen ge-
kwam udidat zij die avond niet thu!s