Alec Issigonis de man
achter de nieuwe BMC
IGLO
PALERMO
ENORME invoer van
kneusjes' uit Duitsland
FORD MUS TANG MET
DIVERSE MOTOREN
Binnen tien jaar is
verkeer één chaos
Rowente.
Rowenta,
K5 BESCHUIT uit!
13
Reputatie
Ruimte
Origineel
Wereldreputatie
Zware straf voor
veroorzaken van
dodelijk ongeval
Iglo geeft me tijd
voor kokkerellen
Afrikanen willen
oorlog tegen
Verwoerd
ALS INGRIJPEN UITBLIJFT:
Vier miljoen
auto's in 1985
automatisch
broodrooster
Bisschoppen van
Den Bosch
naar Rome
Togo's president
bezocht Philips
I
DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 17 APRIL 1964
British Motor Corporation heeft
met de 850- en 1100-modellen in
de autowereld nieuwe construc
tiebegrippen ingevoerd, die aller
wegen worden geapprecieerd en
hier en daar wat de carrosserie-
lijnen betreft gekopieerd worden.
BMC heeft een enorm grote sor
tering: een zestig verschillende
modellen. De rationalisatie van
het concern is ver doorgevoerd.
Motorisch bouwt de fabriek voort
op een stuk of vijf basistypen,
maar dan in diverse versies.
De nieuwste BMC'ers,
met dwars geplaatste
A motor en voorwielaan-
l|%H drijving, rubbcy vering
Muil en biJ de "110°" het e?~
m heel nieuwe hydrolastic
veersysteem, betekenen
een technische revolutie
in de autowereld. Ze ver-
II IJ tegenwoordigen een
nieuwe lijn in de auto
mode. Uit de ,,850", die
de eerste echt rationele
l|j|l wagen van BMC is ge-
B 111 weest, is de ,,1100" ge-
I groeid: een groter, mo
derner en vooral elegan
ter model dan het basistype. Van
beide modellen, in verschillende uit
voeringen, bouwt BMC er thans onge
veer 45.000 stuks per maand.
Een jaar of v\jf geleden maakten
we kennis met de Austin Seven: een
vierkant hondehokje" met onder de
stompe neus een dwarsgeplaatste mo
tor met voorwielaandrijving en ex
treme constructiedetails. Zou dit sim
pele en nietige Britse produkt stand
houden?
Wat de ruimte en de rijkwaliteiten
betrof konden we er niet veel tegen
inbrengen. Vier volwassenen gingen
er gemakkelijk in en de wagen bleek
zulke goede rijeigenschappen te heb
ben, dat we hem om zijn uiterlijke
verschijning niet meenden te mogen
afwijzen. Thans hebben de kleine wa
gentjes van BMC hun reputatie ge
vestigd. Er zijn snelle uitvoeringen op
de markt gekomen: de Cooper en de
Cooper S, met verschillende motoren,
versnellingsbakken en eindoverbren-
gingen. Het prestatievermogen en de
wegligging van deze voor sportief rij
den en wedstrijden geschikt gemaakte
personenwagentjes zijn verbluffend.
De BMC-Coopers hebben reeds talloze
autosportevenementen gewonnen, zelfs
de zware Monte Carlo-ralley (met
Paddy Hopkirk achter het stuur). De
hele opzet van het model en de in
details scherp uitgedachte constructie
kunnen dit schijnbaar hebben.
Het brein, dat achter deze succes
volle BMC-typen staat, is dat van Alec
Issigonis. technisch-directeur en chef
van BMC's nieuw technisch centrum
in Longbridge. In vakkringen wordt
Issigonis een der beste na-oorlogse
automobielconstructeurs genoemd. Hij
houdt er zijn eigen filosofie op na.
Hij grijpt niet hoog maar blijft zo
dicht mogelijk bij de begane grond.
Issigonis is bij zijn ontwerpen altijd
uitgegaan van de vraag: waarvoor
dient een auto? Het antwoord was
even eenvoudig: om mensen te ver
voeren. Waarom is het dan nodig
zo redeneerde Issigonis verder om
de passagiers in een klein en laag
compartment te persen, omdat de
heersende -mode voldoende plaats
ruimte beknot? Waarom moeten mo
tor en nevenaggregaten meer ruimte
innemen dan strikt noodzakelijk? Is
sigonis dacht zuiver praktisch. Hij
construeerde zijn modellen van bin
nen naar buiten. Tussen de vier wie
len maakte hij zoveel plaats als moge
lijk vrij. De aandrijving en de wiel
ophanging arrangeerde hij ergens on
der de randen. De motor werd. ook
al weer om ruimte te besparen, dwars
geplaatst, en deze werd gecombineerd
met een vernuftig aangebracht me
chanisme, dat de voorwielen aan
drijft. Het normale achterstuk van de
gebruikte auto werd zonder meer ge
ëlimineerd. Hiervan werd de koffer
ruimte de dupe, omdat deze moest
worden ingebouwd. Het was een kwes
tie van stilering. De afmetingen moes
ten harmonisch blijven. Hoewel de
wagen slechts 3.05 meter lang werd,
konden op de achterbank twee volwas
senen personen zich nog gemakkelijk
uitstrekken. Voor de benen cn de hoof
den was voldoende speelruimte gela
ten. Verder wist Issigonis nog ver
rassend veel opbergplaatsen voor al
lerlei reisspullen in het compartiment
te versieren. Alles was geraffineerd en
rationeel uitgedacht.
Alec Issigonis is een even originele
als spontane autoconstructeur. Het in
teresseert hem weinig of zijn geestes-
produkten verkoopsuccessen voor BMC
worden. Hij gaat zijn eigen gang en
hy is zeker van de technische merites
van zijn ideeën. Dat men hem bij
BMC hoog aanslaat en hem Praktisch
ALEC ISSIGONIS
...knap werk...
vrij spel heeft gegeven, is natuurlijk
ook een gevolg van het feit dat Issigo
nis' scheppingen ook worden gewaar
deerd door het autorijdende publiek.
Na de Morris Minor (ook van Issi
gonis) werd de BMC 850 een sterk
nummer en de recente „1100" is op
weg een der grootste BMC-successen
te worden.
Issigonis komt oorspronkelijk uit
Griekenland. Hij werd 58 jaar geleden
in Smyrna geboren. Zijn vader was
scheepsbouwer. Na studies aan de
Londense universiteit en Battersea
Polytechnic, waar hij het ingenieurs
diploma behaalde, kreeg hij een baan
tje bij Humber. Een paar jaar later
kwam Issigonis bij Morris om zich te
specialiseren in veersystemen. Hij
kwam tot de conclusie dat men zich
niet alleen met de vering bezig kan
houden, als men zich niet voor de
hele auto interesseert. Bij het ont
werpen van een nieuw model moeten
alle componenten worden aangepast.
Het is Issigonis dan ook gelukt in een
veel later stadium de verschillende
constructie-afdelingen samen te voe
gen onder een centraal bureau. Issigo
nis heeft met eigen handen massa's
modellen gemaakt. Hij heeft complete
auto's gebouwd, zelfs racewagens, nog
wel van aluminium. Met motoren
heeft hij zich ook ijverig beziggehou
den. In de oorlogsjaren deed hij be
langrijk constructiewerk voor het
Britse leger. Hij maakte een
transportkarretje voor parachutisten,
een amfibiewagen en andere voertui
gen. Lang niet alle prototypen werden
goedgekeurd, maar sommige werden
in massaproduktie genomen.
Na de oorlog kreeg Issiogonis op
dracht van Morris om een kleine wa
gen te ontwerpen. Hij maakte ver
scheidene prototypen, waarvan een
van tamelijk conventionele constructie
werd goedgekeurd. Hoewel Issigonis
de eindbeslissing van zijn superieuren
maar matig kon waarderen, werd de
Morris Minor Engelands meest ver
kochte wagen. Met de BMC 850 heeft
Issigonis zijn lange ervaring en per
soonlijke idééën bekroond gezien. Met
dit populair geworden wagentje heeft
hij volkomen gebroken met alle tradi
ties van de Britse automobielbouw.
Evenals de 850 is de 1100 een geavan
ceerde auto. bij welker constructie
werd afgerekend met allerlei inge
wortelde begrippen. Issigonis heeft
door zijn revolutionaire constructies
een wereldreputatie gekregen.
We hebben behalve de Austin Seven
naderhand de Austin Cooper en de
Glider (met 1,1 liter dwarsgeplaatste
motor, voorwielaandrijving, schijfrem
men en hydrolastic-vering) uitvoerig
getest, en kwamen tot de conclusie,
dat deze wagens, zich op verscheidene
punten onderscheiden van alles wat er
in hun klasse op de weg is gekomen.
Ze hebben een uitzonderlijk goede
wegligging en een verrassende boch
tentechniek. Men weet eigenlijk nog
niet precies waar de grenzen liggen
voor de kleine BMC-tjes met rubber
vering. De Austin Cooper rijdt met
gemak boven 140 km h en de ,,S"-
versie haalt royaal 150 km/h. Maar
dit is toch gekkemanswerk. hoort men
hier en daar opmerken. Dit is het be
slist niet. Het wonderlijke is dat men
zich in een snelle Cooper volkomen
safe voelt. De wagen laat zich correct
en beheerst in het snelverkeer ma-
noeuVrer-ën. Hij toont, veel tempera
ment, maar geen uitbundigheid. Moto
risch is hij zeer elastisch en hij ver
toont in de hogere snelheidsregionen 'n
aangename loopcultuur. En de kleine
en 'ichte auto kan het allemaal best
hebben. Intussen is de Austin Cooper-
serie uitgebreid met de typen ,,1000"
en .,1275", resp. met 68 en 78 pk, de
laatste goed voor ruim 160 km/h,
De rechtbank in Haarlem heeft de 38-
jarige betonwerker A. V. E. uit Haar
lem, tegen wie een gevangenisstraf van
twee jaar en intrekking van het rijbewijs
gedurende vijf jaar was geëist, gisteren
veroordeeld tot een gevangenisstraf van
een jaar, waarvan drie maanden voor
waardelijk en Intrekking van het rijbe
wijs gedurende vijf jaar, wegens het ver
oorzaken van een dodelijk verkeerson
geluk onder invloed van drank.
Op zondag 2 februari bestuurde ver
dachte in Haarlem een bestelauto, die
aanraking kwam met een fietser (de
52-jarige losarbeider J. Gaaikema), die
aan de gevolgen overleed. De verdachte
was doorgereden, maar is een dag later
op zijn werk in Amsterdam aangehou
den Hij had op zondagavond een aantal
café's bezocht en daar zes glazen cog
nac en een aantal glazen bier gedronken.
(Advertentie)
Vindt u kokkerellen ook zo leuk
Ik bedoel natuurlijk niet het gewone
groenten schoonmaken en aardap
pelen schillen. Nee, kokkerellen, dat
is je gezin verrassen met iets aparts.
Dat kun je zélfs met spinazie. Zou
u daar geen tijd voor hebben Welja
Verse Iglo spinazie zit gewassen,
schoongemaakt en gehakt in 't pak.
Is bovendien voordelig, doordat het
niet slinkt. Vorige keer heb ik er
Franse spinazievan gemaakt.
Heerlijk! Moet u echt ook eens
proberen l
f Hebt u Iglo spinazie
al eens zo gegeten?
Franse spinazie: Fruit in
hete olie uiesnippers met beetje
knoflook goudgeel. Roer er toma
tenpuree doorheen met ontdooide
IGLO-spinazie, rauwe eieren en
paneermeel.
Iglo spinazie', schoongemaakt,
slinkt niet ...zo klaar!
700 gram f 1.27 500 gram f0.97
350 gram f0.72
Ruim duizend Afrikanen hebben in
Kampala. Oeganda, een bijeenkomst bijge
woond waarop ze werden opgewekt tot 'n
oorlog tegen Zuid-Afrika, en steun van
de wereld voor Afrika's strijd tegen het
bewind van dr. Hendrik Verwoerd.
De bijeenkomst was georganiseerd door
de politieke partijen en het vakverbonds-
cong'res, naar aanleiding van de terdood
veroordeling van drie Afrikanen in de
republiek op beschuldiging van sabotage.
De Oegandese minister van Buitenland
se Zaken, Felix Onama. deed een beroep
op de grote mogendheden om een Afri
kaanse oorlogsverklaring tegen Zuid-Afri
ka te steunen.
55
„Alleen al over de grenspost Bergh
worden 2500 tweedehandsauto's per
maand van Duitsland in Nederland
ingevoerd en de meeste hiervan zijn
„kneusjes" in Kerkrade worden er
nog meer geïmporteerd.
De prijzen van deze auto's zyn in
Duitsland aan de hoge kant, maar
toch wordt aan de invoer in Neder
land stevig verdiend, want de im
porteurs ontduiken door middel van
valse facturen en kwitanties de in
voerrechten en de omzetbelasting".
Dit merkte de heer J Muijsson van
de douanerecherche op als getuige
bij de behandeling van gevallen van
zulke frauduleuze invoer door de
rechtbank te Arnhem.
Hiervoor stond terecht de 36-jarige
koopman C. G. (Goeree) te
Utrecht die wordt verdacht van
de invoer van zeven auto's met be
hulp van valse invoerdocumenten. Hij
kocht onder meer vijf auto's voor
7300 DM in Duitsland en gaf ze aan
voor een waarde van 1700 DM. Hij
tekende de kwitantie met de naam
„von Hagen". Dergelijke frauduleuze
invoer is immoreel, niet alleen om
dat deze verdachte 's rijks schat
kist benadeelde, maar ook door de
ongelukken die kunnen gebeuren met
deze onbetrouwbare auto's. Van zul
ke kneusjes worden vaak de lasna
den onzichtbaar gemaakt
Dit zei de officier van justitie Mr.
F. O. Leusink en hij eiste wegens
frauduleuze invoer en valsheid in ge
schrifte tien maanden gevangenis
straf waarvan vier maanden voor
waardelijk met een proeftijd van
drie jaar.
Uitspraak over veertien dagen.
Verdachte was niet verschenen,
maar juist was de zaak behandeld
toen hij binnenkwam. Hij was per
taxi en niet per ingevoerde auto
van de grens naar Arnhem gereden!
FORD heeft thans met de Mus
tang een sportieve wagen geïn
troduceerd. Het is een elegante
2-|-2-auto, d.w.z. dat er plaats is
voor twee volwassenen en twee
kinderen, resp. op de kuipzittin-
gen vóór en de achterbank. De
wagen is laag gehouden: 1.28 me
ter en de wielbasis is 2.70 meter.
De lengte is 4.54 en de breedte
1.70 meter. De Mustang komt op
de markt in een cabriolet- en een
hardtopuitvoering. Bij de cabrio
let behoort een met de hand be-
dienbare kap. Een elektriscch
manoeuvreerbare kap is als extra
verkrijgbaar.
De sportieve lijn wordt geaccen
tueerd door de naar voren aflopende
motorkap, een aparte bumpervorm,
enkel gemonteerde koplampen en
een „verdieping" in de zijpanelen.
Wat de krachtbron betreft heeft de
klant de keus uit vier motoren en drie
transmissies. De standaard is de 101 pk
6 cilinder met handgeschakelde 3-
versnellingsbak. De drie andere mto-
ren zijn een 164 pk V8, 210 pk V8
en een 271 pk V8. Met uitzonder-
ring van de knapen van 210 en 271
kunnen de beide andere motoren
worden geleverd met de 3-speed
Cruise-O-Matic automatische trans
missie. Ook kan men een geheel ge
synchroniseerde 4-bak in combinatie
met alle motoren krijgen, dit voor
de sportieve rijders. Dit geldt echter
niet voor de 164 pk V8. De 6-
cilinder 101 pk en de V-8 164 pk
hebben als standaarduitrusting de
handgeschakelde 3-versneliingsbak.
De Mustang lijkt een aantrekkelij
ke, sportief gestileerde wagen en ge
zien de motorische voorzieningen zul
len de acceleratie en de topsnel
heid ongetwijfeld op „Europees ni
veau" liggen. De zwaarste versie,
met 211 pk onder de kap moet
royaal boven 200 km/h kunnen
gaan. Dat Ford de Mustang niet
van schijfremmen heeft voorzien, vin
den we een positief nadeel. Of hij
in Europa opgang zal maken, durven
we nog niet te zeggen. De prijs van
de 6-cilinder komt ongeveer in de
buurt van die van de geroutineerde
Engelse Austin Healy 3000, de
Pórsche en de Alfa-Romeo-sports te
liggen, dus circa 16 mille.
In de Verenigde Staten werden het
afgelopen jaar rond 8 miljoen auto
mobielen verkocht. Van de geïmpor
teerde wagens nam VW 277000 voor
zijn rekening, waaronder 240.000 VW
1200 en Karman-Ghia's, tegen
192.500 het voorafgaande jaar. Bui
tenlandse wagens legden beslag op
5,1 percent van de Amerikaanse
markt.
De modellen Rekord Coupé en de
4-deurs Sedan ,,L", die met een
4-cil. 1,7 liter motor worden gekeverd
zullen ook met de 6-cilinder van 2,6
liter kunnen worden uitgerust. Dit in
combinatie met een 4-versnellingsbak,
bekrachtigde schijfremmen. Deze 6-
cilinder levert 117 bij 4700 t.p.m. en
de top ligt bij 170 km/h.
t De Glas 1300 GT is intussen in
seriebouw gekomen. Het prototype,
dat vorig jaar in Frankfort werd
gepresenteerd, heeft nog enkele ver
beteringen ondergaan. De schijfrem
men werden versterkt en de tank-
inhoud werd vergroot tot 60 liter.
De 1300 GT kan met. zijn 75 pk een
topsnelheid van 170 km/h bereiken
De prijs in Duitsland is DM 11.600.
Binnenkort wordt ook een begin ge
maakt met de produktie van de Glas
1500.
Skoda heeft de nieuwe 1000 MB uitge
bracht, die in de nieuwe fabriek in
Mlada Boleslaw in produktiee komt.
De 988 cc motor levert 45 pk en de top-
snelteid is 120 km/h. Tegen de zomer
hoopt Skoda de eerste 10000 gereed te
hebben.
(Advertentie)
Indien niet op korte termijn tot ingrij
pende maatregelen wordt overgegaan, zal
binnen tien jaar een enorme verkeers
chaos met eindeloze opstoppingen op
kruispunten ontstaan, waarbij de huidige
verkeersmoeilijkheden in het niet zinken.
Dit toekomstbeeld schetste gisterochtend
ir. J.D. Spaargaren, adjunct-directeur van
gemeentewerken in Arnhem, tijdens de
zevende nationale verkeerstechnische
leergang van de A.N.W.B., die de afge
lopen dagen in Utrecht is gehouden.
Ir. Spaargaren taxeert het Nederlandse
autopark in 1985 op vier miljoen. Nu is er
reeds één auto op de 12 inwoners, maar
volgens een voorzichtige prognose zal het
verkeer bij voortduren van de conjunc
tuur voor 1970 zijn verdubbeld.
De voorbereidingstijd van een uitbrei
dingsplan bedraagt gemiddeld zeven jaar
alvorens met de uitvoering kan worden
begonnen. Deze termijn wordt ongetwij
feld langer gezien de toenemende bemoei
enis van steeds meer instanties. De be
bouwing in een dergelijk uitbreidings
plan zal toch wel 40-50 jaar meegaan,
maar, maar de levensduur van de nu op
gestelde plannen, ook saneringsplannen,
zal volgens ir. Spaargaren ongeveer 50-60
jaar worden. Deze termijn, wettigt de
vraag of wij met onze stedebouw niet vol
komen op de verkeerde weg zijn en of er
voor het verkeer niet meer plaats in onze
steden moet worden ingeruimd, aldus ir.
Spaargaren.
Ir. Spaargaren meent, dat in hoofdstra
ten ongelijkvloerse kruisingen de enige
juiste oplossing zullen zijn. De nodige
ruimte zal hiervoor vrijgemaakt moeten
worden en het is een dringende noodzaak
er nu mee te beginnen. Daar. waar geen
ongelijkvloerse kruispunten mogelijk zijn.
zal de afwikkeling van het verkeer met
op uiterst deskundige wijze afgestelde
verkeerslichten geregeld moeten worden,
met in alle hoofdrichtingen groen golven.
Waar mogelijk zal ter vereenvoudiging in
de verkeersafwikkeling bij deze kruis
punten eenrichtingsverkeer in de verschil
lende straten ingevoerd moeten worden
om de afvoercapaciteit zoveel mogelijk op
te voeren en om de doorstroming te be
vorderen, aldus ir. Spaargaren.
-(•Advertentie)
wV??Uio ®russel zijn gisterochtend mgr.
W. M. Bekkers, bisschop van Den Bosch
en zijn hulpbisschop, mgr J Bluyssen
naar Rome vertrokken. De bisschop van'
Den Bosch neemt deel aan de vergade-
ring van de raad voor liturgie die de be
sluiten van het concilie praktisch uit
werkt. Mgr. Bluyssen gaat naar Rome
om zich op de hoogte te stellen van de
concrete vernieuwingsmogelijkheden in
de liturgie.
Mgr. Bluyssen is namelijk door het
episcopaat aangewezen als contactman
tussen de bisschoppen en de landelijke
liturgiecommissie waar momenteel een
reeks vernieuwingsplannen worden uit
gewerkt, zoals die bij de bisschoppen
leven. Vandaag vertrekt mgr. Dodewaard
naar Rome.
Voor een bezoek aan de Philipsfabrie
ken in Eindhoven is gisteren met het
vliegtuig uit Parijs op Schiphol aangeko
men de president van Togo (Zuid-West-
Afrika), de heer Grunitsky. Op zijn reis
wordt hij vergezeld van een aantal ad
viseurs. Op Schiphol stapte de president
met zijn gevolg over op de Friendship
van Philips, die hem naar Eindhoven
bracht, waar hij werd opgewacht door
o.a. de president-directeur van -Philips
N.V.. ir. F. J. Philips.
President Grunitsky werd gisteren
rondgeleid door de televisiebuizen-fabriek
en de machinefabriek van Philips. Van
daag zal het Afrikaanse gezelschap de
gebouwen van de telecommunicatie-in-
dustrie in Hilversum bezichtigen. Mor
gen zal de president ons land verlaten.
(Advertenties)
li?
HET HUIS VAN
ST. ELOY
J. van der Loo
Juwelier
Lijnbaan 69 Rotterdam