Alec Issigonis de man achter de nieuwe BMC IGLO PALERMO ENORME invoer van kneusjes' uit Duitsland FORD MUS TANG MET DIVERSE MOTOREN Binnen tien jaar is verkeer één chaos Rowente. Rowenta, K5 BESCHUIT uit! 13 Reputatie Ruimte Origineel Wereldreputatie Zware straf voor veroorzaken van dodelijk ongeval Iglo geeft me tijd voor kokkerellen Afrikanen willen oorlog tegen Verwoerd ALS INGRIJPEN UITBLIJFT: Vier miljoen auto's in 1985 automatisch broodrooster Bisschoppen van Den Bosch naar Rome Togo's president bezocht Philips I DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 17 APRIL 1964 British Motor Corporation heeft met de 850- en 1100-modellen in de autowereld nieuwe construc tiebegrippen ingevoerd, die aller wegen worden geapprecieerd en hier en daar wat de carrosserie- lijnen betreft gekopieerd worden. BMC heeft een enorm grote sor tering: een zestig verschillende modellen. De rationalisatie van het concern is ver doorgevoerd. Motorisch bouwt de fabriek voort op een stuk of vijf basistypen, maar dan in diverse versies. De nieuwste BMC'ers, met dwars geplaatste A motor en voorwielaan- l|%H drijving, rubbcy vering Muil en biJ de "110°" het e?~ m heel nieuwe hydrolastic veersysteem, betekenen een technische revolutie in de autowereld. Ze ver- II IJ tegenwoordigen een nieuwe lijn in de auto mode. Uit de ,,850", die de eerste echt rationele l|j|l wagen van BMC is ge- B 111 weest, is de ,,1100" ge- I groeid: een groter, mo derner en vooral elegan ter model dan het basistype. Van beide modellen, in verschillende uit voeringen, bouwt BMC er thans onge veer 45.000 stuks per maand. Een jaar of v\jf geleden maakten we kennis met de Austin Seven: een vierkant hondehokje" met onder de stompe neus een dwarsgeplaatste mo tor met voorwielaandrijving en ex treme constructiedetails. Zou dit sim pele en nietige Britse produkt stand houden? Wat de ruimte en de rijkwaliteiten betrof konden we er niet veel tegen inbrengen. Vier volwassenen gingen er gemakkelijk in en de wagen bleek zulke goede rijeigenschappen te heb ben, dat we hem om zijn uiterlijke verschijning niet meenden te mogen afwijzen. Thans hebben de kleine wa gentjes van BMC hun reputatie ge vestigd. Er zijn snelle uitvoeringen op de markt gekomen: de Cooper en de Cooper S, met verschillende motoren, versnellingsbakken en eindoverbren- gingen. Het prestatievermogen en de wegligging van deze voor sportief rij den en wedstrijden geschikt gemaakte personenwagentjes zijn verbluffend. De BMC-Coopers hebben reeds talloze autosportevenementen gewonnen, zelfs de zware Monte Carlo-ralley (met Paddy Hopkirk achter het stuur). De hele opzet van het model en de in details scherp uitgedachte constructie kunnen dit schijnbaar hebben. Het brein, dat achter deze succes volle BMC-typen staat, is dat van Alec Issigonis. technisch-directeur en chef van BMC's nieuw technisch centrum in Longbridge. In vakkringen wordt Issigonis een der beste na-oorlogse automobielconstructeurs genoemd. Hij houdt er zijn eigen filosofie op na. Hij grijpt niet hoog maar blijft zo dicht mogelijk bij de begane grond. Issigonis is bij zijn ontwerpen altijd uitgegaan van de vraag: waarvoor dient een auto? Het antwoord was even eenvoudig: om mensen te ver voeren. Waarom is het dan nodig zo redeneerde Issigonis verder om de passagiers in een klein en laag compartment te persen, omdat de heersende -mode voldoende plaats ruimte beknot? Waarom moeten mo tor en nevenaggregaten meer ruimte innemen dan strikt noodzakelijk? Is sigonis dacht zuiver praktisch. Hij construeerde zijn modellen van bin nen naar buiten. Tussen de vier wie len maakte hij zoveel plaats als moge lijk vrij. De aandrijving en de wiel ophanging arrangeerde hij ergens on der de randen. De motor werd. ook al weer om ruimte te besparen, dwars geplaatst, en deze werd gecombineerd met een vernuftig aangebracht me chanisme, dat de voorwielen aan drijft. Het normale achterstuk van de gebruikte auto werd zonder meer ge ëlimineerd. Hiervan werd de koffer ruimte de dupe, omdat deze moest worden ingebouwd. Het was een kwes tie van stilering. De afmetingen moes ten harmonisch blijven. Hoewel de wagen slechts 3.05 meter lang werd, konden op de achterbank twee volwas senen personen zich nog gemakkelijk uitstrekken. Voor de benen cn de hoof den was voldoende speelruimte gela ten. Verder wist Issigonis nog ver rassend veel opbergplaatsen voor al lerlei reisspullen in het compartiment te versieren. Alles was geraffineerd en rationeel uitgedacht. Alec Issigonis is een even originele als spontane autoconstructeur. Het in teresseert hem weinig of zijn geestes- produkten verkoopsuccessen voor BMC worden. Hij gaat zijn eigen gang en hy is zeker van de technische merites van zijn ideeën. Dat men hem bij BMC hoog aanslaat en hem Praktisch ALEC ISSIGONIS ...knap werk... vrij spel heeft gegeven, is natuurlijk ook een gevolg van het feit dat Issigo nis' scheppingen ook worden gewaar deerd door het autorijdende publiek. Na de Morris Minor (ook van Issi gonis) werd de BMC 850 een sterk nummer en de recente „1100" is op weg een der grootste BMC-successen te worden. Issigonis komt oorspronkelijk uit Griekenland. Hij werd 58 jaar geleden in Smyrna geboren. Zijn vader was scheepsbouwer. Na studies aan de Londense universiteit en Battersea Polytechnic, waar hij het ingenieurs diploma behaalde, kreeg hij een baan tje bij Humber. Een paar jaar later kwam Issigonis bij Morris om zich te specialiseren in veersystemen. Hij kwam tot de conclusie dat men zich niet alleen met de vering bezig kan houden, als men zich niet voor de hele auto interesseert. Bij het ont werpen van een nieuw model moeten alle componenten worden aangepast. Het is Issigonis dan ook gelukt in een veel later stadium de verschillende constructie-afdelingen samen te voe gen onder een centraal bureau. Issigo nis heeft met eigen handen massa's modellen gemaakt. Hij heeft complete auto's gebouwd, zelfs racewagens, nog wel van aluminium. Met motoren heeft hij zich ook ijverig beziggehou den. In de oorlogsjaren deed hij be langrijk constructiewerk voor het Britse leger. Hij maakte een transportkarretje voor parachutisten, een amfibiewagen en andere voertui gen. Lang niet alle prototypen werden goedgekeurd, maar sommige werden in massaproduktie genomen. Na de oorlog kreeg Issiogonis op dracht van Morris om een kleine wa gen te ontwerpen. Hij maakte ver scheidene prototypen, waarvan een van tamelijk conventionele constructie werd goedgekeurd. Hoewel Issigonis de eindbeslissing van zijn superieuren maar matig kon waarderen, werd de Morris Minor Engelands meest ver kochte wagen. Met de BMC 850 heeft Issigonis zijn lange ervaring en per soonlijke idééën bekroond gezien. Met dit populair geworden wagentje heeft hij volkomen gebroken met alle tradi ties van de Britse automobielbouw. Evenals de 850 is de 1100 een geavan ceerde auto. bij welker constructie werd afgerekend met allerlei inge wortelde begrippen. Issigonis heeft door zijn revolutionaire constructies een wereldreputatie gekregen. We hebben behalve de Austin Seven naderhand de Austin Cooper en de Glider (met 1,1 liter dwarsgeplaatste motor, voorwielaandrijving, schijfrem men en hydrolastic-vering) uitvoerig getest, en kwamen tot de conclusie, dat deze wagens, zich op verscheidene punten onderscheiden van alles wat er in hun klasse op de weg is gekomen. Ze hebben een uitzonderlijk goede wegligging en een verrassende boch tentechniek. Men weet eigenlijk nog niet precies waar de grenzen liggen voor de kleine BMC-tjes met rubber vering. De Austin Cooper rijdt met gemak boven 140 km h en de ,,S"- versie haalt royaal 150 km/h. Maar dit is toch gekkemanswerk. hoort men hier en daar opmerken. Dit is het be slist niet. Het wonderlijke is dat men zich in een snelle Cooper volkomen safe voelt. De wagen laat zich correct en beheerst in het snelverkeer ma- noeuVrer-ën. Hij toont, veel tempera ment, maar geen uitbundigheid. Moto risch is hij zeer elastisch en hij ver toont in de hogere snelheidsregionen 'n aangename loopcultuur. En de kleine en 'ichte auto kan het allemaal best hebben. Intussen is de Austin Cooper- serie uitgebreid met de typen ,,1000" en .,1275", resp. met 68 en 78 pk, de laatste goed voor ruim 160 km/h, De rechtbank in Haarlem heeft de 38- jarige betonwerker A. V. E. uit Haar lem, tegen wie een gevangenisstraf van twee jaar en intrekking van het rijbewijs gedurende vijf jaar was geëist, gisteren veroordeeld tot een gevangenisstraf van een jaar, waarvan drie maanden voor waardelijk en Intrekking van het rijbe wijs gedurende vijf jaar, wegens het ver oorzaken van een dodelijk verkeerson geluk onder invloed van drank. Op zondag 2 februari bestuurde ver dachte in Haarlem een bestelauto, die aanraking kwam met een fietser (de 52-jarige losarbeider J. Gaaikema), die aan de gevolgen overleed. De verdachte was doorgereden, maar is een dag later op zijn werk in Amsterdam aangehou den Hij had op zondagavond een aantal café's bezocht en daar zes glazen cog nac en een aantal glazen bier gedronken. (Advertentie) Vindt u kokkerellen ook zo leuk Ik bedoel natuurlijk niet het gewone groenten schoonmaken en aardap pelen schillen. Nee, kokkerellen, dat is je gezin verrassen met iets aparts. Dat kun je zélfs met spinazie. Zou u daar geen tijd voor hebben Welja Verse Iglo spinazie zit gewassen, schoongemaakt en gehakt in 't pak. Is bovendien voordelig, doordat het niet slinkt. Vorige keer heb ik er Franse spinazievan gemaakt. Heerlijk! Moet u echt ook eens proberen l f Hebt u Iglo spinazie al eens zo gegeten? Franse spinazie: Fruit in hete olie uiesnippers met beetje knoflook goudgeel. Roer er toma tenpuree doorheen met ontdooide IGLO-spinazie, rauwe eieren en paneermeel. Iglo spinazie', schoongemaakt, slinkt niet ...zo klaar! 700 gram f 1.27 500 gram f0.97 350 gram f0.72 Ruim duizend Afrikanen hebben in Kampala. Oeganda, een bijeenkomst bijge woond waarop ze werden opgewekt tot 'n oorlog tegen Zuid-Afrika, en steun van de wereld voor Afrika's strijd tegen het bewind van dr. Hendrik Verwoerd. De bijeenkomst was georganiseerd door de politieke partijen en het vakverbonds- cong'res, naar aanleiding van de terdood veroordeling van drie Afrikanen in de republiek op beschuldiging van sabotage. De Oegandese minister van Buitenland se Zaken, Felix Onama. deed een beroep op de grote mogendheden om een Afri kaanse oorlogsverklaring tegen Zuid-Afri ka te steunen. 55 „Alleen al over de grenspost Bergh worden 2500 tweedehandsauto's per maand van Duitsland in Nederland ingevoerd en de meeste hiervan zijn „kneusjes" in Kerkrade worden er nog meer geïmporteerd. De prijzen van deze auto's zyn in Duitsland aan de hoge kant, maar toch wordt aan de invoer in Neder land stevig verdiend, want de im porteurs ontduiken door middel van valse facturen en kwitanties de in voerrechten en de omzetbelasting". Dit merkte de heer J Muijsson van de douanerecherche op als getuige bij de behandeling van gevallen van zulke frauduleuze invoer door de rechtbank te Arnhem. Hiervoor stond terecht de 36-jarige koopman C. G. (Goeree) te Utrecht die wordt verdacht van de invoer van zeven auto's met be hulp van valse invoerdocumenten. Hij kocht onder meer vijf auto's voor 7300 DM in Duitsland en gaf ze aan voor een waarde van 1700 DM. Hij tekende de kwitantie met de naam „von Hagen". Dergelijke frauduleuze invoer is immoreel, niet alleen om dat deze verdachte 's rijks schat kist benadeelde, maar ook door de ongelukken die kunnen gebeuren met deze onbetrouwbare auto's. Van zul ke kneusjes worden vaak de lasna den onzichtbaar gemaakt Dit zei de officier van justitie Mr. F. O. Leusink en hij eiste wegens frauduleuze invoer en valsheid in ge schrifte tien maanden gevangenis straf waarvan vier maanden voor waardelijk met een proeftijd van drie jaar. Uitspraak over veertien dagen. Verdachte was niet verschenen, maar juist was de zaak behandeld toen hij binnenkwam. Hij was per taxi en niet per ingevoerde auto van de grens naar Arnhem gereden! FORD heeft thans met de Mus tang een sportieve wagen geïn troduceerd. Het is een elegante 2-|-2-auto, d.w.z. dat er plaats is voor twee volwassenen en twee kinderen, resp. op de kuipzittin- gen vóór en de achterbank. De wagen is laag gehouden: 1.28 me ter en de wielbasis is 2.70 meter. De lengte is 4.54 en de breedte 1.70 meter. De Mustang komt op de markt in een cabriolet- en een hardtopuitvoering. Bij de cabrio let behoort een met de hand be- dienbare kap. Een elektriscch manoeuvreerbare kap is als extra verkrijgbaar. De sportieve lijn wordt geaccen tueerd door de naar voren aflopende motorkap, een aparte bumpervorm, enkel gemonteerde koplampen en een „verdieping" in de zijpanelen. Wat de krachtbron betreft heeft de klant de keus uit vier motoren en drie transmissies. De standaard is de 101 pk 6 cilinder met handgeschakelde 3- versnellingsbak. De drie andere mto- ren zijn een 164 pk V8, 210 pk V8 en een 271 pk V8. Met uitzonder- ring van de knapen van 210 en 271 kunnen de beide andere motoren worden geleverd met de 3-speed Cruise-O-Matic automatische trans missie. Ook kan men een geheel ge synchroniseerde 4-bak in combinatie met alle motoren krijgen, dit voor de sportieve rijders. Dit geldt echter niet voor de 164 pk V8. De 6- cilinder 101 pk en de V-8 164 pk hebben als standaarduitrusting de handgeschakelde 3-versneliingsbak. De Mustang lijkt een aantrekkelij ke, sportief gestileerde wagen en ge zien de motorische voorzieningen zul len de acceleratie en de topsnel heid ongetwijfeld op „Europees ni veau" liggen. De zwaarste versie, met 211 pk onder de kap moet royaal boven 200 km/h kunnen gaan. Dat Ford de Mustang niet van schijfremmen heeft voorzien, vin den we een positief nadeel. Of hij in Europa opgang zal maken, durven we nog niet te zeggen. De prijs van de 6-cilinder komt ongeveer in de buurt van die van de geroutineerde Engelse Austin Healy 3000, de Pórsche en de Alfa-Romeo-sports te liggen, dus circa 16 mille. In de Verenigde Staten werden het afgelopen jaar rond 8 miljoen auto mobielen verkocht. Van de geïmpor teerde wagens nam VW 277000 voor zijn rekening, waaronder 240.000 VW 1200 en Karman-Ghia's, tegen 192.500 het voorafgaande jaar. Bui tenlandse wagens legden beslag op 5,1 percent van de Amerikaanse markt. De modellen Rekord Coupé en de 4-deurs Sedan ,,L", die met een 4-cil. 1,7 liter motor worden gekeverd zullen ook met de 6-cilinder van 2,6 liter kunnen worden uitgerust. Dit in combinatie met een 4-versnellingsbak, bekrachtigde schijfremmen. Deze 6- cilinder levert 117 bij 4700 t.p.m. en de top ligt bij 170 km/h. t De Glas 1300 GT is intussen in seriebouw gekomen. Het prototype, dat vorig jaar in Frankfort werd gepresenteerd, heeft nog enkele ver beteringen ondergaan. De schijfrem men werden versterkt en de tank- inhoud werd vergroot tot 60 liter. De 1300 GT kan met. zijn 75 pk een topsnelheid van 170 km/h bereiken De prijs in Duitsland is DM 11.600. Binnenkort wordt ook een begin ge maakt met de produktie van de Glas 1500. Skoda heeft de nieuwe 1000 MB uitge bracht, die in de nieuwe fabriek in Mlada Boleslaw in produktiee komt. De 988 cc motor levert 45 pk en de top- snelteid is 120 km/h. Tegen de zomer hoopt Skoda de eerste 10000 gereed te hebben. (Advertentie) Indien niet op korte termijn tot ingrij pende maatregelen wordt overgegaan, zal binnen tien jaar een enorme verkeers chaos met eindeloze opstoppingen op kruispunten ontstaan, waarbij de huidige verkeersmoeilijkheden in het niet zinken. Dit toekomstbeeld schetste gisterochtend ir. J.D. Spaargaren, adjunct-directeur van gemeentewerken in Arnhem, tijdens de zevende nationale verkeerstechnische leergang van de A.N.W.B., die de afge lopen dagen in Utrecht is gehouden. Ir. Spaargaren taxeert het Nederlandse autopark in 1985 op vier miljoen. Nu is er reeds één auto op de 12 inwoners, maar volgens een voorzichtige prognose zal het verkeer bij voortduren van de conjunc tuur voor 1970 zijn verdubbeld. De voorbereidingstijd van een uitbrei dingsplan bedraagt gemiddeld zeven jaar alvorens met de uitvoering kan worden begonnen. Deze termijn wordt ongetwij feld langer gezien de toenemende bemoei enis van steeds meer instanties. De be bouwing in een dergelijk uitbreidings plan zal toch wel 40-50 jaar meegaan, maar, maar de levensduur van de nu op gestelde plannen, ook saneringsplannen, zal volgens ir. Spaargaren ongeveer 50-60 jaar worden. Deze termijn, wettigt de vraag of wij met onze stedebouw niet vol komen op de verkeerde weg zijn en of er voor het verkeer niet meer plaats in onze steden moet worden ingeruimd, aldus ir. Spaargaren. Ir. Spaargaren meent, dat in hoofdstra ten ongelijkvloerse kruisingen de enige juiste oplossing zullen zijn. De nodige ruimte zal hiervoor vrijgemaakt moeten worden en het is een dringende noodzaak er nu mee te beginnen. Daar. waar geen ongelijkvloerse kruispunten mogelijk zijn. zal de afwikkeling van het verkeer met op uiterst deskundige wijze afgestelde verkeerslichten geregeld moeten worden, met in alle hoofdrichtingen groen golven. Waar mogelijk zal ter vereenvoudiging in de verkeersafwikkeling bij deze kruis punten eenrichtingsverkeer in de verschil lende straten ingevoerd moeten worden om de afvoercapaciteit zoveel mogelijk op te voeren en om de doorstroming te be vorderen, aldus ir. Spaargaren. -(•Advertentie) wV??Uio ®russel zijn gisterochtend mgr. W. M. Bekkers, bisschop van Den Bosch en zijn hulpbisschop, mgr J Bluyssen naar Rome vertrokken. De bisschop van' Den Bosch neemt deel aan de vergade- ring van de raad voor liturgie die de be sluiten van het concilie praktisch uit werkt. Mgr. Bluyssen gaat naar Rome om zich op de hoogte te stellen van de concrete vernieuwingsmogelijkheden in de liturgie. Mgr. Bluyssen is namelijk door het episcopaat aangewezen als contactman tussen de bisschoppen en de landelijke liturgiecommissie waar momenteel een reeks vernieuwingsplannen worden uit gewerkt, zoals die bij de bisschoppen leven. Vandaag vertrekt mgr. Dodewaard naar Rome. Voor een bezoek aan de Philipsfabrie ken in Eindhoven is gisteren met het vliegtuig uit Parijs op Schiphol aangeko men de president van Togo (Zuid-West- Afrika), de heer Grunitsky. Op zijn reis wordt hij vergezeld van een aantal ad viseurs. Op Schiphol stapte de president met zijn gevolg over op de Friendship van Philips, die hem naar Eindhoven bracht, waar hij werd opgewacht door o.a. de president-directeur van -Philips N.V.. ir. F. J. Philips. President Grunitsky werd gisteren rondgeleid door de televisiebuizen-fabriek en de machinefabriek van Philips. Van daag zal het Afrikaanse gezelschap de gebouwen van de telecommunicatie-in- dustrie in Hilversum bezichtigen. Mor gen zal de president ons land verlaten. (Advertenties) li? HET HUIS VAN ST. ELOY J. van der Loo Juwelier Lijnbaan 69 Rotterdam

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 13