ST.-KITTS: HET PEKELVAT VAN DE WEST OVERALLS Nieuw, uniform materieel voor ambulancedienst vakkleding -werkgroep ■Vlaanderen" OP DE BEVELANDEN: berging sgracht Zoutpionier Mooie tinten Export DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 13 APRIL 1964 55 orrespondent) it door het bergings- Akker uit Vlissingen men om het wrak van istvaarder „Looiers- ^heel te bergen. Dit 2 januari j.l. op de hoogte van Terneu- Dr het Zuidafrikaanse overvaren. Bij deze 2 opvarenden van de at leven. Het vermoe- sich in het wrak nog evinden van twee op ens de aanvaring in werden. öngerenwerkgroep Ne- opgericht door af- de belangrijkste rlandse jeugdorganisa- at deze conferentie op bijeen zal komen (8 1de te Brussel) om ratiegebied te bespre- jetrekking tot de jon- oprichting zijnde sta- or het tot stand bren- eau voor integratieza- iwoordiger van de Ne- jeugdorganisaties ont- eze werkgroep dr. Jan terpen) voorgedragen lgemeen voorzitter van Joord-Zuid, een organi- beurtelings in België antieweken voor jonge rt. Alle Nederlandse zijn overkoepeld door Teugdgemeenschap, die tencommissie vertegen- i voor in, op genoot, >eleefd maan- in de ena te i-kerk- vkapel Wie langer dan vijf uur per dag bij de zoutpannen werkt, zou zijn gezondheid ernstig schaden. Zon en zout tasten de huid aan. Blaren en koortsen zijn daarvan het gevolg. Een zoutmolen op het eiland „St.-Kitts". De mensen zijn gehard tegen het gepekelde leven dat zij 1 leiden, maar niettemin mogen zij niet lan ger dan vijf uur per dag werken. Schapen en geiten gedijen schitterend op het „zoutvat". De kudde op de foto zoekt het gras letterlijk tussen het zout. Aan auto's is op St.-Kitts een kort leven beschoren. De zilte lucht tast het metaal bin nen enkele maanden zodanig aan, dat de gaten erin vallen. HET eilandje ligt verloren in de Caraïbische wateren. Christoffel Columbus was de eerste Europeaan, die er voet aan land zette. Dat was in 1493. Hij gaf het zijn naam en noemde het St.-Christophe. onderddertig jaren lang na de ontdekking interesseerden de Europeanen zich nauwelijks voor St.-Christophe. In 1623 werd dit anders. Toen ves tigde zich een aantal Engelsen er. Een paar jaar later kwamen er ook Fran sen. Dat was in 1627, Tot 1713 bleef het eilandje omstreden bezit. Het was noch Frans noch Brits. De vrede van Utrecht (1713) maakte een einde aan die halfslachtige toestand. Engeland kreeg de soevereiniteit. Meer en meer werd sedertdien de tegenwoordige naam, St.-Kitts, gebruikelijk. St.- Kitts is tot op de huidige dag Brits gebleven, al herinnert de naam van de hoofdstad, Basseterre, nog aan de Franse invloeden van weleer. ST. KITTS is niet veel groter dan 170 km2. Op dit lapje grond wo nen ruim 33.000 mensen. Vlijtige, goedmoedige mensen, die van hun eilandje en hun werk houden. Somber zijn zij niet, ook al noem den zij de midden op hun eilandje liggende uitgedoofde vulkaan de ,Berg der Ellende' (Mount Misery). „Eigen lijk," zei een notabele van het eilandje, „moesten we die berg herdopen en hem ,Berg der Voorbije Ellende' Mount Past Misery, noemen..." Vruchtbaar is St. Kitts stellig. Suiker riet, katoen en enige andere gewassen gedijen er welig. Natuurlijk verbouwt men ze slechts op kleine schaal, maar toch voeren de eilandbewoners suiker en katoen uit. Een ander exportprodukt is zout. Het is niet overdreven om St. Kitts het Zoutvat van de Caraïbische Zee' te noemen. DE mens heeft door de eeuwen heen zowel het zout der aarde als het zout der zee begeerd. Wie wel eens een tijd lang zoutloos heeft moeten eten, beseft beter dan wie ook, hoe belangrijk zout voor de mens is en hoe gelukkig het is, dat natrium-chloride (NaCl keu kenzout) in vrijwel onuitputbare voor raden ter beschikking van de mens staat. De banden, die de mens me.t het zout verbinden, zijn misschien wel een der redenen geweest, waarom een ge neesheer, na dertig jaren op St. Kitts als arts te hebben gewerkt, besloot om ,in het zout' te gaan. Die arts dr. Arthur Wilkins nam een aantal ja ren geleden enige zoutpannen in exploi tatie. Hij vond de nodige werkkrachten. Zout was en is er op St. Kitts in grote hoeveelheden. Dr. Wilkins slaagde. Zijn .zoutproef' werd een groot succes. Een paar honderd mensen vinden werk en brood in de zoutindustrie. De zoutpannen liggen in het zuidelijk deel van het eilandje. Richt men daar de blik over zee, dan wordt men het naburige eilandje Nevis gewaar. Het is een verre van gemakkelijke taak, die de arbeiders en arbeidsters, in de zout pannen en in de zoutmolen op zich hebben genomen. Langer dan vier tot vijf uur per dag kunnen zij niet wer ken. De inwerking van zon en zout op de menselijke huid zou dan blaren en koortsen veroorzaken. Daarom be gint het werk bij het krieken van de dag om zes uur in de ochtend. Om tien uur leggen de mensen het bijltje er bij neer. Toch kan een ervaren zout- oogster in die paar uur tijd twintig vaatjes zout in totaal circa 250 kg vergaren. Maar dan is het ook wel letjes geweest! LANGER dan een eeuw reeds is St. Kitts de zoutproducent van de Cara- ibisehe gebieden. Dr. Wilkins was de man, die de zoutwinning nieuw leven inblies. Zó hoog is het zout gehalte van de lucht op het eilandje, dat het heel moeilijk is om een auto in rijdbare staat te houden. Wie niet bekend is met de .gezouten' eigenaar digheden van de dampkring op St. Kitts, riskeert, dat hjj na een paar dagen zyn auto niet meer kan starten. Veel beter dan de auto's zijn de gelten en schapen op het eilandje bestand tegen de .pekellucht'. Zij grazen er lustig tot by de rand van de zoutpannen en leveren braaf hun eiland en zijn zoutbedrijf. Zijn bunga low lag boven op een heuvel, die een ruim uitzicht bood op de zoutpannen. Dat wij niet zoutloos aten, spreekt wel vanzelf. Doch behalve over keukenzout bleek de .Zoutkoning' ook te beschik ken over een andere, minder voorko mende zoutsoort, te weten Attisch zout. Trouwens, Attisch zout vonden wij ook in de gesprekken met andere bewoners van St. Kitts. Zou het kunnen zijn, dat een hoog zoutgehalte van de lucht de mensen geestig en ad rem maakt? Wij weten het niet. Misschien kunnen som mige geleerden het antwoord op die vraag geven. Deze gebronsde in woner van St.-Kitts laat het voornaam ste exportartikel van het eiland zien. On gezuiverd zout is zwart Het geraffi neerde zout fonkelt als kristal. wol en melk. De palmen en de moes tuintjes gaan al evenmin gebukt on der het hoge zoutgehalte! De zoutpannen bieden een prachtige aanblik. Zacht-rose weerkaatsen zij het zonlicht. Het ruwe zout is heel donker, bijkans zwart van kleur. Het gezui verde zout is nagenoeg blank. Om het blank te krijgen, wassen de arbeiders het zout net zo lang tot het ,wit' is. De ,groeitijd' van het zout bedraagt ongeveer zes weken. Is een zoutpan .afgeoogst', dan kunnen na anderhalve maand de arbeiders in die pan opnieuw aan de slag. De zoutwinning is dus een bedrijf, dat het gehele jaar door kan draaien. Het ruwe zout wordt in de zoutmolens tot fijn-zout vermalen. EEN tijd lang namen de onder Franse soevereiniteit staande Westindische eilanden veel zout van St. Kitts af. Sedert men in die Franse gebieden zelf de zoutwinning ter hand heeft geno men. zijn Brits-Guyana, Trinidad en Barbados de voornaamste kopers. Bo vendien gebruiken de bewoners van St. Kitts vrijwel uitsluitend vinheems' zout. Ondanks de Franse tegenslag bleef het zoutbedrijf op St. Kitts dus lonend. Jaren geleden bezochten wij dr. Wil kins op zijn eilandje. De mensen noem den hem wel schertsend de .zoutkoning'. Hij bleek een joviaal en gemoedelijk man te zijn, wiens hart hing aan zijn Daar de huidige gemeenschappelijke regeling voor de ambulancedienst per 31 december 1964 afloopt, is reeds voorna melijk op aandringen van medische zijde overlegd, op welke wijze een reorganisa tie van de ambulancedienst zou kunnen worden bereikt. Met deze reorganisatie bedoelt men een uitbreiding en verbetering van de dienst verlening. Het hiervoor ontworpen plan, zoals vermeld in het rapport van het bestuur der vereniging van burgemees ters en gemeentesecretarissen op Zuid en Noord-Beveland, stelt voor de ambu lancedienst samen te stellen uit zes wa gens, die a.v. gestationeerd worden: 1 wagen bij het ziekenhuis St. Joan na te Goes, 1 wagen bij het Prot. Chr. Streekziekenhuis te Goes. 1 reservewa gen te Goes, 1 wagen te Krabbendijke. 1 wagen te 's Heerenhoek en 1 wagen te Kamperland. De reservewagen is be doeld voor het maken van lange afstan den vanuit rayon Goes en zal tevens dienen als algemene reserve om in te vallen voor een reeds uitgerukte wagen. Bij de opzet van dit plan is men uitge gaan van volkomen nieuw en uniform materieel, voorzien van twee brancards en volledige uitrusting. Voor de gemeente Goes zal de nieuwe regeling een uitgave vergen van ongeveer f 4300, per jaar. De huidige regeling vergt jaarlijks onge veer f 2200.minder. Het is de bedoe ling dat voor de uitvoering van de re geling een rechtspersoonlijkheid bezit tend lichaam in het leven zal worden geroepen, waarmee een zelfstandige dienst zal worden gevormd. Daar b. en w. van Goes van mening ziin dat het ambulancevervoer met de nieuwe regeling zeer zou worden ge diend, stellen zij de raadsleden die woens dag 15 april in vergadering bijeen ko men voor de nieuwe regeling vast te stel len. (Advertentie) Torenstraat 14 Breda Tel. 37789 J'' I and de L l-produkten f en Er zijn Europa, •h* ten der zoutmeren aan de zuidpunt van het eiland St.-Kitts. De zwemmer heeft het gemakkelijk, want door het hoge zoutgehalte .van het water blijft men zonder inspanning drijven. Een kijkje op de bescheiden, doch florerende zoutindustrie van St.-Kitts. i

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 7