drijven
inloos
Filmondertitels zijn straks
véél beter leesbaar
E
HET GEHEIME
DORP
Programma's radio en tv.
GOLDEN
FICTION
Brieven van een dichter
fant
HOOFDPIJNPOEDERS
Doorgaan met
Eurovisie
festival!
r werelddeel, 5.000
man in de cockpit
et P.K. Opwekken-,
de aandacht ver-
et verantwoordelijk
gebruiken bij voor-
zèïf hoeveel beter
Steek het bij u: de
die er is!
SYMBOOL VAN
KWALITEIT
^verbetering
lst-Graauw-
oosterzande
MARKTEN
TOGWATER
Vandaag
Morgen
N.T.S.-EXPERIMENT HAD SUCCES
LÉ*ÜMËÉS I
aa
r
Radio
Televisie
U kunt 'n Amerikaan roken U kunt ook 'n Virginia roken
Waarom onvergelijkbaar?
De tabakken van Golden
Fiction zijn meer uitgerijpt,
warmer van kleur en dus
zachter van smaak.
Ze worden niet gesausd.
Geen extra aroma wordt
toegevoegd. Alleen GF heeft
deze aparte, pure melange.
Voor rokers met een eigen
smaak.
Voor rokers met een eigen stijl
Glagolitische mis
op radio
Wilde geruchten over
reis naar de niaan
DOOR
H. v. N ij natte n-
Doffegnies
Lezers schreven:
PLUIM VOOR
ANNEKE
TELEURGESTELD?
EUROPESE
EENHEID
after
shave
lotion
DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 13 APRIL 1964
19
Vrigley's
55
.ijzonder groot is zodat er geen
iven te bestaan over het plot-
allen van de ene grote toevoer-
vanuit Slochteren door Neder-
rorden geleid.
cste aspect van het consumen-
s volgens de inleider de aan-
mtrale gasverwarming in de
Thomassen ging verder o.m.
amenstelling, de prijszetting,
itie en de export van het aard-
algemener gesproken herin-
an de reeds vaak geuite vrees
rgiebronnen. waaraan steeds
fte bestaat, binnen afzienbare
opdrogen.
hten hierover zijn volgens de
nasson duidelijk achterhaald.
)g volop energiebronnen. Tot
e toekomst zal er b.v. meer
olie zijn.
an onze verslaggever)
:erde Staten hebben het ge-
tuur van Clinge verzocht goed-
hechten aan het ontwerp tot
van het wegvak Zeegat in
ilst - Graauw - Kloosterzande
:meentelijk aandeel hierin te
)e totale kosten kunnen wor-
nd op f 961.500 en het aandeel
bedraagt dan f 192.408. Ook
>esturen hebben al eerder be-
medewerking en bijgevolg zal
iok aan hen ter goedkeuring
rgelegd, evenals aan de ge-
aauw. Het betreffende plan
ning met een rijbaan van zes
het Zeegat zal een rijwiel-
aangelegd ter breedte van
ls.
BURG. 10 april Sla 1 21-33,
9-27. prei 22-70. witlof 98-129,
spruiten 102-105. rabarber
1 14-23. and. 88-123, radijs 22-
nazie 106-133, natuurspinazie
rste natuurspinazie werd aan-
oor de heer A.H. Geertse te
dinsdag 14 april, gelden voor
ie Zeeland de volgende hoog-
en: Hans weert 4.10 en 16.4f)
■uzen 3.29 en 15.56 uur, Vlis-
en 15.22 uur, Wemeldinge 4.5,1
Dijck 19.30 uur West Side
GENT a
20 uur Lawrence of Arabia-
EN
uur De vloek van de prairie
bouw 20 uur Slavinnen vooi
GENT
20 uur Laurence of Arabia
EN
3 uur De vloek van de prairi
Hl 1—IIMMfflll sN
Reeds eerder hebben wij uiteengezet
hoe men bij de NTS te werk gaat om
een op het t.v.-scherm te vertonen film
kopie van ondertitels te voorzien. De acht
a negenhonderd filmtitels namelijk, die
u in anderhalf uur te lezen krijgt, wor
den tijdens de uitzending, in het tv-beeld
geprojecteerd. Thans vernemen wij, dat
het de NTS-technici is gelukt om na ve
le experimenten een elektronisch sys
teem te ontwerpen, waardoor het straks
mogelijk is deze witte letters op uw
scherm nog beter leesbaar te maken.
De thans gevolgde methode welke
overigens ook al revolutionair in de tv-
wereld is, had namelijk een groot na
deel. Indien de ondertitels toevaLlig te
gen een zeer lichte (witte) achtergrond
werden vertoond, waren de woorden niet
meer te onderscheiden.
Na vele proeven slaagden de mensen
van het NRU-NTS-laboratorium erin om
door vertraging van het beeldsignaal bij
het projecteren van de letters een geheel
nieuw effect te bereiken. Daarom zult u
straks de letters als het ware met een
zwart randje op, uw scherm zien ver
schijnen. Dit betekent dat dan ook witte
letters met een zwarte kaderrand tegen
een witte achtergrond leesbaar zullen
zijn.
T.V.-scherm te klein
Het is al eens eerder gezegd. De ware
filmliefhebbers onder de f.v.-kijkers zul
len de vertoning van een speelfilm via
een televisiescherm altijd met een zeke
re ergernis ondergaan. De degradatie is
vaak zo ingrijpend, dat het voor velen
als het ware een soort cultuurschennis
betekent om films van formaat in een
t.v.-kastje te stoppen. Er komt vrijwel
niets terecht van de factoren, die aan
de f:imverbeelding haar eigen milieu,
zo'n pregnant leven kunnen geven. De
levensgrote beelden op het bioscoop
scherm worden gedegradeerd tot zielige
kleine poppetjes en door dit poppetjes
formaat kunnen de filmscènes enorm aan
kracht inboeten.
Bovendien zal het iedereen, die regel
matig naar de t.v. kijkt wel zijn opgeval
len, dat de kwaliteit van het t.v.-beeld
bij een filmvertoning aanzienlijk min
der is. dan bij een vertoning op het wit
te bioscoopdoek. Dit komt door de foto
grafische en elektronische omweg.
De grootste moeilijkheid hebben wij
echter nog niet besproken. Hoewel ons
volk bekend staat om zijn talenkennis,
is het zelfs in de bioscopen nodig de
films van ondertitels te voorzien. Maar
deze teksten van de bioscoopvoettitels
zijn erin geëtst en voor de tv onbruik
baar, omdat de teksten haast niet te
lezen zijn door de evenredige verkleining
op het scherm.
Daarom maakt de afdeling filmzaken
onder leiding van de heer Th. v. d. Hoe
ven gebruik van het elektronisch onder
titelen. De tekst wordt hiervoor op een
(Advertentie)
PER ETUIVAN 6 EN 12 S
kaartje getikt door een elektronische
i.b.m.-schrijfmachine met een speciaal
lettertype. Daarna wordt van al die
kaartjes met titels een soort projectie-
strook gemaakt, die in de t.v.-wereld de
titelband wordt genoemd. Deze titelband
plaatst men in een filmcamera en op het
moment dat in een vreemde taal de
tekst op de film uitgesproken wordt,
drukt de schakelteechnicus op een knop
je. waardoor de titel voor de lens van
de t.v.-camera verschijnt.
Als u daarbij in de veronderstelling
mocht verkeren dat de camera de beeld
tekst opneemt en dan uitzendt, hebt u
het mis. U ziet de tekst namelijk omdat
deze juist niet wordt uitgezonden, maar
als het ware uit het beeld wordt gehakt.
Op de plaats waar de tekst moet staan
wordt het normale beeld onderbroken en
alleen maar wit uitgezonden. Vandaar
die witte letters op uw scherm.
Door bij de nieuwe vervolmaking van
deze elektronische methode nu streepje
voor streepje de beeldlijnen van de titels
even vast te houden, krijgen ze een
zwart afstekend randje en worden dus
leesbaar tegen een lichte achtergrond.
Dit nieuwe systeem schijnt het ei van
Columbus op het gebied van t.v.-onder-
titeling te zijn en de belangstelling van
buitenlandse zijde voor deze puur Neder
landse vinding is enorm groot.
FILMS IN TREK
Het is bekend dat de filmavonden on
der de televisiekijkers erg in trek zijn.
Daarom wordt er dag-in, dag-uit naar
stig gespeurd naar goede rolprenten.
Tienduizenden guldens geven de omroe
pen per jaar uit, om de vele filmfesti
vals en t.v.-filmmanifestaties in Europa
en daarbuiten te bezoeken. Helaas, maar
anderszins erg begrijpelijk, wordt de t.v.
gehandicapt door een overeenkomst met
de Ned. bioscoopbond, waarin de clau
sule staat dat men alleen rolprenten, die
minstens 3 1/2 jaar oud zijn, op de
beeldbuis mag vertonen. Soms lukt het
om goede films te veroveren, welke om
economische redenen in de bioscopen
weinig kans maken. Maar de t.v.-mensen
letten niet alleen op de kwaliteit van het
filmprodukt, maar ook of er niet teveel
duistere scènes in voorkomen. Daarom
brengen vele Franse films het dan ook
niet tot een t. v.-vertoning, aangezien
men anders slechts schimmen op het
t.v.-venster zou zien. Ook de grote mas
sa-scènes lenen zich niet voor televisie.
Als men zulke scènes in het t.v.-formaat
van hoogstens 59 cm laat zien, lijkt het
vaak meer op een boerenkoolveld. Een
rolprent met veel close-ups is je ware.
Er komt dus enorm veel voor kijken om
u een prettige filmavond in de huiska
mer te bezorgen. Straks zult u zich rea
liseren, dat het juist de t.v.-technici
van dat door vele landgenoten gesmade
t.v.-bestel zijn. die het u mogelijk ma
ken om de elektronische ondertitels ge
makkelijk te lezen. U zult er misschien
niet van ondersteboven raken, maar het
is interessant te weten, wat er allemaal
in Bussum moet gebeuren voor een lees
bare ondertitel op uw beeldvenster ver
schijnt.
(Advertentie)
Ook voor alle fiscale
en. social# voordelen.
Vraag gratis prospectus
NUMIJ LEIDEN
Postbus 4, Tel. 33629
Om 12.20 uur is er een NCRV-reportage
over de veranderingen in het agrarisch
leven. De schoolradio (2.05 uur) behan
delt de figuur van Alexander Fleming,
de ontdekker van het geneesmiddel Pe
nicilline. Om 8 uur 's avonds wordt een
spel van Shakespeare opgevoerd n.l.
Twee edellieden van Verona.
Voor de VARA speelt op de 298 meter
de pianist Arthur Schnabel. Openbaar
Kunstbezit komt om 6.50 uur door de
luidspreker, terwijl om 8.05 uur het ra
dio Philharmonisch orkest
valt met
solist.
Henk<
te beluisteren
als piano-
Advertentie)
In het AVRO-programma van zater
dagavond was Sammy Davis de grote
man. Men behoeft niet per sé van het
genre te houden om vast te stellen dat
deze Amerikaanse showman een ware
virtuoos is. Hij is van alle markten thuis
en verstaat uitstekend de kunst zijn pu
bliek te bespelen. Talloze t.v.-kijkers zul
len het initiatief van de AVRO gewaar
deerd hebben.
Spannend en deze keer buitengewoon
animerend was de quiz van Nand Baert.
Het viertal dat er op een intelligente
manier naar raden moest waarvan voor
deze uitzending ook dokter Jan de Cler
deel uitmaakte, bleek ongewoon goed in
vorm. Bovendien kwam men soms zo
geestig uit de hoek, dat er in veel huis
kamers hartelijk meegelachen moet zijn.
Kostelijk was ook de Dick van Dyke-
show van deze zaterdag. Lachen om pure
kolder is per slot van rekening ook ge
zond.
Zondagavond werd de verhouding
Christendom—Jodendom, gezien vanuit
joods standpunt, voor de NCRV-t.v. be
licht door dr. J. Pilon. secretaris van het
project Nes Ammim, een christelijke ne
derzetting in Israël. Over deze verhou
ding zei dr. Pilon dat de joden tegenover
ons in deze tijd als aanklagers staan. On
der het teken van het kruis zijn de joden
vervolgd, de jood werpt ons nu voor, dat
de christenen, die de liefde kennen uit
het evangelie, de joden hebben vervolgd
tegen de leer van Christus in. Zodoende,
aldus dr. Pilon, moeten wij terug naar
onszelf, wij zullen moeten uitmaken of
wij schuld hebben t.a.v. het jodenvraag
stuk. En dit vraagt niet de jood. maar
Christus. Slechts in Israël is een ontmoe
ting tussen jodendom en christendom
mogelijk.
Daarvóór draaide een geestige Engel
se film: ,.Een kwestie van gezag". Het
enigszins navrante verhaal van een cor
rector. die om zich de illusie van maat
schappelijk gewichtig mens te scheppen,
voor dokter gaat spelen.
Vanavond draait de film (8.40 uur)
Young man with a horn. Het is een
biografisch verhaal naar een roman van
Dorothy Baker. Doris Day speelt er de
hoofdrol in. Voor 15-jarigen en ouderen.
Daarna kan men aanwezig zijn bij een
bruiloft bij de Jivaro-koppensnellers
(10.25 uur).
Maandag 13 april
HILVERSUM I 402 M
NCRV: 12.20 Zeven keer de boer op,
reportage over veranderingen in het
agrarisch leven. 12.30 Mededelingen t.b.v.
land- en tuinbouw. 12.33 Orgelspel. 12.53
Grammofoonmuziek, eventueel actuali
teiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Licht ensem
ble. 13.35 Lichte grammofoonmuziek.
13.45 Meisjeskoor en licht orkest (gr.).
14.05 Schoolradio. 14.30 Opera-aria's
(gr.). 15.00 Herhaling wedstrijd Op
sporing verzocht (van donderdag 2
april jl.). 15.40 Vocaal ensemole,
oude liederen. 16.00 Bijbeloverdenking.
16.30 Viool, fluit en piano: klassieke en
moderne muziek. 17.00 Voor de kleuters.
17.15 Voor de jeugd. 17.30 Grammofoon
muziek voor de tieners. 17.50 Regerings-
uitzending: Public relations in Suriname
en in de Nederlandse Antillen, door mr.
A. Seret. 18.00 Militair orkest: amuse
mentsmuziek. 18.20 Uitzending van het
Gereformeerd Politiek Verbond: Wel
vaart. Tot u spreekt de heer A. A. Ba-
soski. lid van de Provinciale Staten van
Groningen. 18.30 Operafragmenten (gr.).
19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Op de
man af, praatje. 19.15 Licht instrumen
taal kwartet (Stereofomsche uitzending).
19.30 Radiokrant. 19.50 Oude muziek (gr.)
20.00 Twee edellieden van Verona, blij
spel. 21.40 Hedendaagse Japanse koor
muziek (opn.). 22.05 Wereldpanorama.
22.15 Spaanse pianomuziek. 22.30 Nieuws.
22.40 Avondoverdenking. 22.55 Boekbe
spreking. 23.05 Vertolkers beluisterd, mu
zikale lezing. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II 298 M
VARA: 12.00 Lichte orkestmuziek. 12.30
Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw.
12.33 Voor het platteland. 12.38 Licht
instrumentaal kwintet. 13.00 Nieuws.
13.15 Voor de Middenstand. 13.20 Ka
mermuziek. 13.45 Wikken en wegen,
praatje. 14.00 Klassieke pianomuziek
15.00 Dit is Uw leven (herh. van 30
maart jl.). 16.00 Zestig minuten voor bo
ven de zestig. 17.00 Oude liedjes. 17.15
Lichte grammofoonmuziek. 17.30 Orgel
spel. 17.50 Militair commentaar. 18.00
Nieuws. 18.15 Instrumentaal ensemble.
18.35 Parlementair overzicht. 18.50 Open
baar Kunstbezit. 19.00 Licht instrumen
taal trio en solisten. 19.50 Regeringsuit
zending: Uitzending voor de Midden
stand - III. Ministerie van Sociale Za
ken 20.00 Nieuws. 20.05 Radio Philhar-
nionisch orkest en solist: Klassieke mu
ziek. 22.05 Licht ensemble en vocaal en
semble. (Om 21.50 Terug in de tijd, le-
jmg). 22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten.
22.55 Jazzmagazine. 23.40 Lichte gram
mofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL VLAAMS
324 m: 12.00 Nieuws. 12.03 Grammo
foonmuziek. 12.08 Landbuwkroniek. 12.15
Lichte muziek. 12.50 Beursberichten.
13.00 Nieuws, weerbericht en scheep-
vaartberichten. 13.20 Grammofoonmu
ziek, 15.45 Lichte muziek. 16.00 Nieuws.
16.03 Beursberichten. 16.09 Voor de zie
ken. 17.00 Nieuws en weerbericht, 17.15
Voor de kinderen. 17.40 Lichte muziek.
17.45 Franse les. 18.00 Nieuws. 18.03
Voor de soldaten. 18.28 Paardesportbe-
richten. 18.30 Protestantse Godsdienstige
uitzending. 18.45 Moderne muziek. 19.00
Nieuws en weerbericht. Daarna: radio
kroniek en correspondentie uit Neder
land. 19.40 Operamuziek. 20.00 Missie
klankbeeld. 20.15 Europese pianomuziek.
20.45 Muzikaal programma. 22.00 Nieuws
en berichten. 22.15 Volksdansen en -zan
gen. 22.35 De zeven kunsten. 22.50 Licht
programma. 23.00 Nieuws. 23.05 Lichte
muziek. 23.30 Showprogramma. 23.55
Nieuws. 24.00-0.45 Voor de zeelieden.
BRUSSEL FRANS
484 m: 12.03 Gevarieerd muzikaal pro
gramma en actualiteiten. 14.03 Geva
rieerd muzikaal programma. 16.08 Klas
sieke muziek. 17.00 Nieuws. 17.55 Gram
mofoonmuziek. 18.03 Voor de soldaten.
18.40 Lichte muziek. 19.15 Nieuwe gram
mofoonplaten. 19.30 Nieuws. 20.00 Hoor
spel. 22.00 Wereldnieuws. 22.15 Jazzmu
ziek. 22.55 Nieuws.
Dinsdag 14 april
HILVERSUM I 402 M
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed.
7.15 Lichte grammofoonmuziek. 7.55
Overweging. 8.00 Nieuws. 8.15 Voor de
jeugd. 8.20 Lichte grammofoonmuziek.
8.50 Vor de huisvrouw. 9.35 Nieuws. 9.40
Schoolradio. 10.00 Voor de kinderen. 10.15
Lichtbaken, lezing. 10.25 Moderne gram
mofoonmuziek. 11.00 Voor de vrouw.
11.30 Lichte grammofoonmuziek. 11.50
Volaan.. vooruit, lezing.
HILVERSUM II, 298 M
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek.
VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00
Nieuws. 8.15 Programma-overzicht. Aan
sluitend: lichte grammofoonmuziek. 9.00
Gymnastiek. 9.10 De groenteman. 9.15
Gewijde muziek (gr.). 9.40 Morgenwij
ding. 9.55 Boekbespreking. 10.00 Arbeids
vitaminen. 10.50 Voor de kleuters. 11.00
Voor de zieken.
Maandag 13 april
CVK-IKOR-RKK: 19.30 Jeugdprogram-
ma overd e Bijbel. 19.45 Kenmerk, veer
tiendaags magazine van de kerken. NTS:
20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.20
Uitzending van de Boerenpartij. 20.30
Variété, TV-filmpje 20.40 De jongen
met de trompet, speelfilm. 22.25 Jivaro,
documentaire film. 22.55-23.00 Journaal.
VLAAMS-BELGIë: 19.00 Programma
voor de teenagers. 19.25 Zoeklicht op de
culturele actualiteit. 19.45 De weerman.
19.50 Sport. 20.00 Nieuws. 20.20 Filmver-
slag van de tweede rit van de Ronde van
België. 20.30 Mensenjacht, (Bounty hun-
ter), film. 21.45 Panorama. 22.30 Me
dium. 22.40 Nieuws.
FRANS-BELGIë: 14.15 Schooltelevisie.
18.30 Berichten. 18.33 Voor de kinderen.
19.00 Voor de vrouw. 19.30 Sport. 20.00
Journaal. 20.30 Une nuit orageuse, spel.
21.45 Lectures pour tous, literair pro
gramma. 22.35 Journaal.
Maar u kunt ook een eigen
stijl kiezen: de onvergelijkbare
Golden Fiction melange...
EEN LAURENS PRODUKT
De KRO-televisie brengt 16 april a.s.
het door Harry James geschreven spel
„The anspern Papers" (Nederlandse titel:
„De brieven van een dichter") op het
scherm. Dit spel is voor de televisie be
werkt door John O'Toole en in het Ne
derlands vertaald door Else Wout.
In ..De brieven van een dichter" wordt
de kijker geconfronteerd met een vreem
de, oude dame. gespeeld door Jacqueline
Royaards-Sandberg is een vreemde at
mosfeer. De oude dame was in haar jon
ge jaren de minnares van een beroemd,
jong gestorven dichter. Vele liefdesbrie
ven uit deze periode worden door haar
met zorg bewaard.
Een schrijver (Jan Retèl) is geinteres-
seerd in de „brievenschat" van de oude
dame en tracht op slinkse wijze bij haar
door te dringen. De oude dame heeft
hem echter door en zij weet het zo aan
te leggen, dat de schrijver belangstelling
gaat tonen voor haar nicht. De rol van
deze nicht speelt Caro van Eijk.
Het spel „De brieven van een dichter"
wordt voor de camera's gebracht onder
regie van Luc van Gent.
Op dinsdag 14 april zendt de AVRO van
9.15 tot 9.40 uur in haar radioprogramma
het Gloria, het Credo en het Sanctus uit
de Glagolitische mis van Leos Janacek
uit.
Deze gedeelten worden in deze opna
me gezongen door het Tsjechisch Natio
naal Koor en de solisten Libuse Doma-
ninska, sopraan, Vera Soukupova, alt,
Beno Blachut, tenor, en Eduard Haken,
bas. Zij worden begeleid door de organist
Jaroslav Vodrazka, en het Tsjechisch Fil
harmonisch Orkest. De uitvoering staat
onder leiding van Karei Ancerl.
Leos Janacek schreef zijn Glagolitische
mis in 1926 op tweeënzeventigjarige leef
tijd. De eerste uitvoering vond op 5 de
cember te Brno plaats, niet in de kathe
draal. doch in de concertzaal en met me
dewerking van solisten, koor en orkest
van de stedelijke opera onder leiding van
Jaroslav Kvapil. Leos Janacek, die het
Latijn ongeschikt achtte voor zijn muziek,
koos het Glagolitica, dit wil zeggen de
oud-Bulgaarse kerk-Slavische taal, die de
inhoud van zijn hevig bewogen muziek
beter benadert. Opvallend zijn de voor-,
tussen- en naspelen voor orkest of orgel.
(Advertentie)
De laatste tijd doen nog al eens geruchten
de ronde, dat invloedrijke personen zich
daadwerkelijk bezig houden met de ver
wezenlijking van een tocht naar de
maan. Deze geruchten moeten met stel
ligheid worden tegengesproken. De ver
onderstelling lijkt gewettigd dat hier de
door vrijwel iedereen gebruikte woorden
„hij komt overal" - ter karakterisering
van de straathandelaar - enige verwar
ring hebben gesticht. De straathande
laar komt inderdaad tot in alle uithoe
ken van steden en dorpen, maar hij komt
niet op de maan en evenmin is dat zijn
bedoeling. Wèl is hij, om wat „aardser"
te blijven, de voordelige rijdende ver
koper, de betrouwbare huis-aan-huis
leverancier, die het leven van de huis
vrouw heel wat makkelijker en goedko
per maakt. Hij heeft een fijne neus voor
goede waar, die hij zo voordelig moge
lijk inkoopt en hij kan zijn prijzen laag
houden omdat hij weinig onkosten heeft.
Vandaar de ware woorden:
OOK BIJ DE
STRAATHANDELAAR
IS UW GULDEN
EEN DAALDER WAARD
OP HOL geslagen circcusolifanten liepen
zondag in de Franse stad Beziers een
klein jongetje onder de voet, dat daarbij
op slag gedood werd. De drie olifanten
veroorzaakten paniek in de stad. Later
werden zij door oppassers gekalmeerd
en meegenomen naar het circus. Ver
schillende personen liepen verwondin
gen op.
46)
Eigenlijk waren er maar weinigen, die
niet op een of andere manier meewerk
ten, al was het alleen maar door zich
van den domme te houden, boodschappen
over te brengen, te waarschuwen, com
promitterende dingen te verstoppen of
in het nauw gedreven K.P.'ers van on
veilig adres naar veilig adres door te lerijl de plannen gemaakt. Oom Chris en
sturen. Zo was de boer van de Iemenhof tante Christina stonden in hun nachtgoed
om de uitgeputte jongen heen. Hij wou
niet alleen een medewerker, maar ook
een strijdvaardig man; bij hem kon een
ieder terecht. De bossen waren geduldig,
ze slokten alles op. Nu had hij weer een
auto, die joden en Engelsen vervoerd had
en die teveel in de gaten liep, laten ver
dwijnen. Hij scheen nooit gevaar te zien
en oom Chris, die roekeloosheid in de
richting van het Geheime Dorp niet dul
den kon, maar aan de andere kant ont
zaglijk veel te danken had aan de altijd
bereidwillig gegeven hulp als erom ge
vraagd werd, waarschuwde steeds drin
gender en maande tot grotere voorzichtig
heid. Niet alleen de boer van de Iemen
hof, maar ook de hele verzetsgroep, tiet
zou niet veel helpen, dat wist hij wel.
De steen opde helling der illegaliteit
aan het rollen gebracht, kon niet alleen
niet meer in zijn vaart gestuit, maar ook
niet meer teruggebracht worden naar zijn
uitgangspunt. Gewaagde ondernemingen
moesten door nog gewaagder onderne
mingen gedekt worden en zo raakten er
steeds meer mensen in de klem.
Op de een of andere manier kreeg de
S.D. lucht van de verzetsgroep, die de
wijk genomen had naar de villa aan de
bosrand, binnendoor niet zover verwij
derd van het dorp, waar Bonsma woonde.
En daar de Duitsers langzamerhand leer
geld betaald hadden, gingen ze geheim
zinniger te werk. Pas de nacht van te
voren lekte er het een en ander van hun
plannen uit en toen was het ook al te
laat om iedereen te waarschuwen. Wel
ontsnapten bijna alle ondergrondse wer
kers, maar hun hoofdman werd gegre
pen. Bij de huiszoeking werden aanwij
zingen gevonden, die regelrecht leidden
naar de boer van de Iemenhof en de
expediteur in het dorp. Nog voor het
licht werd, raasden de motoren over de
grote weg in de richting der bossen.
Maar een ander was hun voor, Heintje!
Op het hoofdkwartier bij oom Chris en
tante Christina was in het holst van de
nacht Gert komen aanhollen. Ternauwer
nood zelf ontsnapt uit de omsingelde vil
la, sloop hij dwars door de bezetting
naar hier. Zijn kleren waren gescheurd,
zijn gezicht door takken geschramd. Zijn
fiets had hij moeten prijsgeven. Er moest
gewaarschuwd worden, zo vlug en zo
veel mogelijk. In de kamer werden in al-
van geen rust, geen eten of drinken we
ten. Het was onmogelijk alle betrokkenen
te bereiken en de Duitsers hielden be
langrijke draden in handen. Onderduiken
was voor het moment het enige wat er
voor Gert op zat. Binnen een kwartier
lag het huisje verlaten. De bewoners wa
ren naar alle vier de windstreken weg
gevlogen.
Over de bospaden joeg Heintje naar de
Iemenhof. Vandaar zou hij doorgaan naar
het Geheime Dorp( daar de wacht hou
den en alles klaar maken voor groot
alarm.
Hij dankte de hemel dat de boer van de
Iemenhof en die van het vroegere hoofd
kwartier aan de dringende raad van
oom Chris gehoor hadden gegeven en hun
vrouwen en kinderen al na het grijpen
van de jongen uit het Geheime Dorp
hadden laten onderduiken. Heintje had
geen tijd om op of om te kijken. Het be
gon te schemeren, maar het was toch nog
niet licht genoeg om te zien waar hij
reed. Hij bonkte en hotste over boom
wortels, sloeg alleen op z'n richtingsge-
voel de juiste paden in en laveerde als
bij instinct langs de paaltjes, die de weg
afbakenden. Als hij nog maar op tijd
kwam, als hij die Duitsers maar vóór
kon blijven. Een overhangende tak van
een den gaf hem een gevoelige tik tegen
zijn voorhoofd en schudde een regen
van dauwdruppels over hem uit. Zijn
wiel sneed door een plas en goot een
ijskoude scheut water over zijn voeten.
Overbodige dingen als spatborden, ket-
tingkast en jasbeschermers bezat zijn
fiets al lang niet meer.
Het fietspad eindigde op de grote weg
en hij moest een honderd meter dwars
door het bos lopen om ongezien het an
dere fietspad te bereiken, dat naar de
Iemenhof voerde. Voor hij verder ging
stond hij misschien twee seconden te
Wat het jongste Eurovisie-Song
festival betreft, meen ik, dat Anneke
het voortreffelijk deed. Mijn persoon
lijke mening is dat zij een van de
beste vocalisten is, die Nederland rijk
is. Haar liedje was waardeloos, de
melodie was aardig en de tekst had
geen inhoud.
Maar de contracten zullen er voor
Anneke beslist niet minder om zijn.
Iedere deelnemer of deelneemster
moet sportief blijven, ongeacht de uit
slag. Rudi Carrell is ons aller voor
beeld Hij bleef in alle opzichten een
heer. Er kan maar één persoon win
nen, en één persoon moet onder aan
de lijst hangen. Mijn mening: Door
gaan met het Eurovisie-Songfestival
en kijken, wie op zo'n dag geluk
heeft, 't Doet niets af aan het talent,
de grootste boer kan daar winnen.
Je moet eenvoudig maar geluk heb
ben
Breda, Mevr. R.
Waarom zou (volgens 40% van de
Nederlanders) het Eurovisie-Song
festival aan de kant moeten worden
gezet!
Zijn ze teleurgesteld, omdat Neder
land al enkele jaren 'n blunder heeft
gemaakt, of zjjn ze soms jaloers op
het winnende land?
Ik vraag me af: „Als Nederland
dit jaar eens gewonnen zou hebben,
zou dan ook 40% van de Nederlan
ders voor afschaffing van het Song
festival geweest zijn".
Ik geloof, dat de teleurstelling de
laatste jaren te groot is geweest, om
nog enthousiast naar het festival uit
te zien Maar wat dan nog!! Het
Songfestival is toch niet alleen voor
Nederland. Er zijn toch 16 landen die
deelnemen.
Ulvenhout, K. v. d. A.
ledereen is het er geloof ik, wel
over eensdat hei songfestival de
laaste jaren niet bepaald „hoog
vliegf\ Aangezien afbreken nog
steeds gemakkelijker is dan op
bouwen, lijkt het inderdaad het
eenvoudigst het songfestival maar
af te schaffen.
Veel beter echter is uw suggestie
te trachten door verbetering van de
organisatie en het aantrekken van
meer befaamde artiesten van het
songfestival een culturele belevenis
te maken. Er is echter nog een re
den om dit festival van het lichte
lied te handhaven, namelijk 't groei
en naar de Europese eenheid. Hier
voor is het noodzakelijk dat niet al
leen op politiek terrein, maar vooral
juist in alle andere takken van ons
maatschappelijk bestel een intense
samenwerking tot stand komt, die
logischerwijze een beter begrip zal
brengen voor de nog grote verschil
len in cultuur in de Europese landen.
Ook hieraan kan het songfestival een
belangrijke steen bijdragen.
Vlissingen, H. v. D.
(Advertentie)
Veroverend fris
Exclusief verkrijgbaar bij de kapper!
luisteren, maar hij hoorde niets; alleen
het wilde bonzen van zijn eigen hart en
zijn snelle ademhaling. Een duif sloeg
de vleugels uit en er kraakten wat tak
jes onder zijn voeten, toen hij verdel
ging, Alom was de vredigheid van de
wijkende nacht, die plaatsmaakte voor
een windstille vochtige oktobermorgen.
Op de Iemenhof rammelde hij onge
duldig aan de klink van de achterdeur,
maar de roep van de boer kwam van de
weide achter het huis, waar hij al begon
nen was met het melken van de koeien,
Heintje slaakte een zucht van verlich
ting; overvallen konden de Duitsers hen
nu niet zo gemakkelijk meer.
De boer zat op z'n melkstoeltje en de
stralen melk sidderden geen ogenblik,
toen Heintje hem de noodlotstijding ge-'
bracht had. Hij repte zijn handen nog
wat harder om althans deze koe nog van
haar melk af te helpen en zei:
„Zo, dat is lelijk, de boel is dus goed
verkeerd?"
„Kerel, schiet op", zei Heintje geër
gerd. „Als je leven je lief is smeer 'm
dan zo gauw mogelijk de bossen in. We
gaan naar het Geheime Dorp, daar lopen
we vooreerst geen gevaar, vooruit nu!
Eenieder die ze te pakken krijgen is er
éen teveel!"
Hij greep de boer bij de schouder om
hem op te trekken, liet los en stond te
luisteren. Het angstzweet brak hem
uit want in de verte was duidelijk
het gegier van motoren te horen, het
stoppen en weer aantrekken bij de on
bewaakte spoorovergang. Nu stond de
boer eindelijk op, schopte het melkstoeltje
weg. liet de melk voor zijn voeten in het
gras lopen, keilde de lege emmer met
een nijdige zwaai van zich af.
Heintje had zich al naar zijn fiets ge
bukt, Nu reed hij hobbelend en bonkend
door het gras naar de zandweg. De boer
kwam op een sjokkerig drafje achter
hem aan.
„Klim op de bagagedrager", fluisterde
Heintje gejaagd, maar de boer liep hem
voorbij, de hof in en schreeuwde:
„Ik moet m'n goed en m'n fiets nog
even pakken; ik geef ze niks cadeau, die
smeerlappen! Ze vinden al zat genoeg:
ga maar vast, ik kom je wel achterna".
Hij dook tot Heintjes wanhoop het huis
binnen.
Een ogenblik besluiteloos en de boer
hartgrondig verwensend, stond Heintje
te wachten. Het was een geluk voor hem
dat de Duitsers, hun oude gewoonte ge
trouw, als een troep lawaaierige wilden
op hun doel afgingen en pas hun beest
achtig brullende motoren afzetten, toen
ze de zandweg bereikt hadden. Op het
zelfde ogenblik wist Heintje wat hem te
doen stond. Hij glipte er tussenuit, het
hart zwaar van zorg over de boer, die
door eigen schuld verloren was als hij
niet verschrikkelijk vlug wegsloop en
die weet hoeveel mensen weer zou mee
sleuren in zijn val. Om zich tegen achter,
volging te dekken, sloeg hij kleine zij
paadjes in en na een poosje, toen hij
vermoedde dat hij op een behoorlijke af
stand ongeveer achter de weilanden van
de Iemenhof was, stapte hij at. Het was
nu zo licht, dat hij de grazende koeien
kon zien en het dak van de boerderij,
dat als een driehoek van donkere valkken
tegen de nog zwartere muur van het bos
te onderscheiden viel. Aan de geluiden,
die zwakjes tot hem kwamen, wist hij
dat de Duitsers het erf omsingeld had
den en nu het huis binnengedrongen
waren. Het sloeg hem eensklaps met wan
hoop en machteloosheid. Hij liet zijn
fiets vallen, legde de handen over de
ogen. Z'n benen trilden zo, dat hij ileh
(Wordt vervolgd)