drijven inloos Filmondertitels zijn straks véél beter leesbaar E HET GEHEIME DORP Programma's radio en tv. GOLDEN FICTION Brieven van een dichter fant HOOFDPIJNPOEDERS Doorgaan met Eurovisie festival! r werelddeel, 5.000 man in de cockpit et P.K. Opwekken-, de aandacht ver- et verantwoordelijk gebruiken bij voor- zèïf hoeveel beter Steek het bij u: de die er is! SYMBOOL VAN KWALITEIT ^verbetering lst-Graauw- oosterzande MARKTEN TOGWATER Vandaag Morgen N.T.S.-EXPERIMENT HAD SUCCES LÉ*ÜMËÉS I aa r Radio Televisie U kunt 'n Amerikaan roken U kunt ook 'n Virginia roken Waarom onvergelijkbaar? De tabakken van Golden Fiction zijn meer uitgerijpt, warmer van kleur en dus zachter van smaak. Ze worden niet gesausd. Geen extra aroma wordt toegevoegd. Alleen GF heeft deze aparte, pure melange. Voor rokers met een eigen smaak. Voor rokers met een eigen stijl Glagolitische mis op radio Wilde geruchten over reis naar de niaan DOOR H. v. N ij natte n- Doffegnies Lezers schreven: PLUIM VOOR ANNEKE TELEURGESTELD? EUROPESE EENHEID after shave lotion DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 13 APRIL 1964 19 Vrigley's 55 .ijzonder groot is zodat er geen iven te bestaan over het plot- allen van de ene grote toevoer- vanuit Slochteren door Neder- rorden geleid. cste aspect van het consumen- s volgens de inleider de aan- mtrale gasverwarming in de Thomassen ging verder o.m. amenstelling, de prijszetting, itie en de export van het aard- algemener gesproken herin- an de reeds vaak geuite vrees rgiebronnen. waaraan steeds fte bestaat, binnen afzienbare opdrogen. hten hierover zijn volgens de nasson duidelijk achterhaald. )g volop energiebronnen. Tot e toekomst zal er b.v. meer olie zijn. an onze verslaggever) :erde Staten hebben het ge- tuur van Clinge verzocht goed- hechten aan het ontwerp tot van het wegvak Zeegat in ilst - Graauw - Kloosterzande :meentelijk aandeel hierin te )e totale kosten kunnen wor- nd op f 961.500 en het aandeel bedraagt dan f 192.408. Ook >esturen hebben al eerder be- medewerking en bijgevolg zal iok aan hen ter goedkeuring rgelegd, evenals aan de ge- aauw. Het betreffende plan ning met een rijbaan van zes het Zeegat zal een rijwiel- aangelegd ter breedte van ls. BURG. 10 april Sla 1 21-33, 9-27. prei 22-70. witlof 98-129, spruiten 102-105. rabarber 1 14-23. and. 88-123, radijs 22- nazie 106-133, natuurspinazie rste natuurspinazie werd aan- oor de heer A.H. Geertse te dinsdag 14 april, gelden voor ie Zeeland de volgende hoog- en: Hans weert 4.10 en 16.4f) ■uzen 3.29 en 15.56 uur, Vlis- en 15.22 uur, Wemeldinge 4.5,1 Dijck 19.30 uur West Side GENT a 20 uur Lawrence of Arabia- EN uur De vloek van de prairie bouw 20 uur Slavinnen vooi GENT 20 uur Laurence of Arabia EN 3 uur De vloek van de prairi Hl 1—IIMMfflll sN Reeds eerder hebben wij uiteengezet hoe men bij de NTS te werk gaat om een op het t.v.-scherm te vertonen film kopie van ondertitels te voorzien. De acht a negenhonderd filmtitels namelijk, die u in anderhalf uur te lezen krijgt, wor den tijdens de uitzending, in het tv-beeld geprojecteerd. Thans vernemen wij, dat het de NTS-technici is gelukt om na ve le experimenten een elektronisch sys teem te ontwerpen, waardoor het straks mogelijk is deze witte letters op uw scherm nog beter leesbaar te maken. De thans gevolgde methode welke overigens ook al revolutionair in de tv- wereld is, had namelijk een groot na deel. Indien de ondertitels toevaLlig te gen een zeer lichte (witte) achtergrond werden vertoond, waren de woorden niet meer te onderscheiden. Na vele proeven slaagden de mensen van het NRU-NTS-laboratorium erin om door vertraging van het beeldsignaal bij het projecteren van de letters een geheel nieuw effect te bereiken. Daarom zult u straks de letters als het ware met een zwart randje op, uw scherm zien ver schijnen. Dit betekent dat dan ook witte letters met een zwarte kaderrand tegen een witte achtergrond leesbaar zullen zijn. T.V.-scherm te klein Het is al eens eerder gezegd. De ware filmliefhebbers onder de f.v.-kijkers zul len de vertoning van een speelfilm via een televisiescherm altijd met een zeke re ergernis ondergaan. De degradatie is vaak zo ingrijpend, dat het voor velen als het ware een soort cultuurschennis betekent om films van formaat in een t.v.-kastje te stoppen. Er komt vrijwel niets terecht van de factoren, die aan de f:imverbeelding haar eigen milieu, zo'n pregnant leven kunnen geven. De levensgrote beelden op het bioscoop scherm worden gedegradeerd tot zielige kleine poppetjes en door dit poppetjes formaat kunnen de filmscènes enorm aan kracht inboeten. Bovendien zal het iedereen, die regel matig naar de t.v. kijkt wel zijn opgeval len, dat de kwaliteit van het t.v.-beeld bij een filmvertoning aanzienlijk min der is. dan bij een vertoning op het wit te bioscoopdoek. Dit komt door de foto grafische en elektronische omweg. De grootste moeilijkheid hebben wij echter nog niet besproken. Hoewel ons volk bekend staat om zijn talenkennis, is het zelfs in de bioscopen nodig de films van ondertitels te voorzien. Maar deze teksten van de bioscoopvoettitels zijn erin geëtst en voor de tv onbruik baar, omdat de teksten haast niet te lezen zijn door de evenredige verkleining op het scherm. Daarom maakt de afdeling filmzaken onder leiding van de heer Th. v. d. Hoe ven gebruik van het elektronisch onder titelen. De tekst wordt hiervoor op een (Advertentie) PER ETUIVAN 6 EN 12 S kaartje getikt door een elektronische i.b.m.-schrijfmachine met een speciaal lettertype. Daarna wordt van al die kaartjes met titels een soort projectie- strook gemaakt, die in de t.v.-wereld de titelband wordt genoemd. Deze titelband plaatst men in een filmcamera en op het moment dat in een vreemde taal de tekst op de film uitgesproken wordt, drukt de schakelteechnicus op een knop je. waardoor de titel voor de lens van de t.v.-camera verschijnt. Als u daarbij in de veronderstelling mocht verkeren dat de camera de beeld tekst opneemt en dan uitzendt, hebt u het mis. U ziet de tekst namelijk omdat deze juist niet wordt uitgezonden, maar als het ware uit het beeld wordt gehakt. Op de plaats waar de tekst moet staan wordt het normale beeld onderbroken en alleen maar wit uitgezonden. Vandaar die witte letters op uw scherm. Door bij de nieuwe vervolmaking van deze elektronische methode nu streepje voor streepje de beeldlijnen van de titels even vast te houden, krijgen ze een zwart afstekend randje en worden dus leesbaar tegen een lichte achtergrond. Dit nieuwe systeem schijnt het ei van Columbus op het gebied van t.v.-onder- titeling te zijn en de belangstelling van buitenlandse zijde voor deze puur Neder landse vinding is enorm groot. FILMS IN TREK Het is bekend dat de filmavonden on der de televisiekijkers erg in trek zijn. Daarom wordt er dag-in, dag-uit naar stig gespeurd naar goede rolprenten. Tienduizenden guldens geven de omroe pen per jaar uit, om de vele filmfesti vals en t.v.-filmmanifestaties in Europa en daarbuiten te bezoeken. Helaas, maar anderszins erg begrijpelijk, wordt de t.v. gehandicapt door een overeenkomst met de Ned. bioscoopbond, waarin de clau sule staat dat men alleen rolprenten, die minstens 3 1/2 jaar oud zijn, op de beeldbuis mag vertonen. Soms lukt het om goede films te veroveren, welke om economische redenen in de bioscopen weinig kans maken. Maar de t.v.-mensen letten niet alleen op de kwaliteit van het filmprodukt, maar ook of er niet teveel duistere scènes in voorkomen. Daarom brengen vele Franse films het dan ook niet tot een t. v.-vertoning, aangezien men anders slechts schimmen op het t.v.-venster zou zien. Ook de grote mas sa-scènes lenen zich niet voor televisie. Als men zulke scènes in het t.v.-formaat van hoogstens 59 cm laat zien, lijkt het vaak meer op een boerenkoolveld. Een rolprent met veel close-ups is je ware. Er komt dus enorm veel voor kijken om u een prettige filmavond in de huiska mer te bezorgen. Straks zult u zich rea liseren, dat het juist de t.v.-technici van dat door vele landgenoten gesmade t.v.-bestel zijn. die het u mogelijk ma ken om de elektronische ondertitels ge makkelijk te lezen. U zult er misschien niet van ondersteboven raken, maar het is interessant te weten, wat er allemaal in Bussum moet gebeuren voor een lees bare ondertitel op uw beeldvenster ver schijnt. (Advertentie) Ook voor alle fiscale en. social# voordelen. Vraag gratis prospectus NUMIJ LEIDEN Postbus 4, Tel. 33629 Om 12.20 uur is er een NCRV-reportage over de veranderingen in het agrarisch leven. De schoolradio (2.05 uur) behan delt de figuur van Alexander Fleming, de ontdekker van het geneesmiddel Pe nicilline. Om 8 uur 's avonds wordt een spel van Shakespeare opgevoerd n.l. Twee edellieden van Verona. Voor de VARA speelt op de 298 meter de pianist Arthur Schnabel. Openbaar Kunstbezit komt om 6.50 uur door de luidspreker, terwijl om 8.05 uur het ra dio Philharmonisch orkest valt met solist. Henk< te beluisteren als piano- Advertentie) In het AVRO-programma van zater dagavond was Sammy Davis de grote man. Men behoeft niet per sé van het genre te houden om vast te stellen dat deze Amerikaanse showman een ware virtuoos is. Hij is van alle markten thuis en verstaat uitstekend de kunst zijn pu bliek te bespelen. Talloze t.v.-kijkers zul len het initiatief van de AVRO gewaar deerd hebben. Spannend en deze keer buitengewoon animerend was de quiz van Nand Baert. Het viertal dat er op een intelligente manier naar raden moest waarvan voor deze uitzending ook dokter Jan de Cler deel uitmaakte, bleek ongewoon goed in vorm. Bovendien kwam men soms zo geestig uit de hoek, dat er in veel huis kamers hartelijk meegelachen moet zijn. Kostelijk was ook de Dick van Dyke- show van deze zaterdag. Lachen om pure kolder is per slot van rekening ook ge zond. Zondagavond werd de verhouding Christendom—Jodendom, gezien vanuit joods standpunt, voor de NCRV-t.v. be licht door dr. J. Pilon. secretaris van het project Nes Ammim, een christelijke ne derzetting in Israël. Over deze verhou ding zei dr. Pilon dat de joden tegenover ons in deze tijd als aanklagers staan. On der het teken van het kruis zijn de joden vervolgd, de jood werpt ons nu voor, dat de christenen, die de liefde kennen uit het evangelie, de joden hebben vervolgd tegen de leer van Christus in. Zodoende, aldus dr. Pilon, moeten wij terug naar onszelf, wij zullen moeten uitmaken of wij schuld hebben t.a.v. het jodenvraag stuk. En dit vraagt niet de jood. maar Christus. Slechts in Israël is een ontmoe ting tussen jodendom en christendom mogelijk. Daarvóór draaide een geestige Engel se film: ,.Een kwestie van gezag". Het enigszins navrante verhaal van een cor rector. die om zich de illusie van maat schappelijk gewichtig mens te scheppen, voor dokter gaat spelen. Vanavond draait de film (8.40 uur) Young man with a horn. Het is een biografisch verhaal naar een roman van Dorothy Baker. Doris Day speelt er de hoofdrol in. Voor 15-jarigen en ouderen. Daarna kan men aanwezig zijn bij een bruiloft bij de Jivaro-koppensnellers (10.25 uur). Maandag 13 april HILVERSUM I 402 M NCRV: 12.20 Zeven keer de boer op, reportage over veranderingen in het agrarisch leven. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Orgelspel. 12.53 Grammofoonmuziek, eventueel actuali teiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Licht ensem ble. 13.35 Lichte grammofoonmuziek. 13.45 Meisjeskoor en licht orkest (gr.). 14.05 Schoolradio. 14.30 Opera-aria's (gr.). 15.00 Herhaling wedstrijd Op sporing verzocht (van donderdag 2 april jl.). 15.40 Vocaal ensemole, oude liederen. 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30 Viool, fluit en piano: klassieke en moderne muziek. 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Voor de jeugd. 17.30 Grammofoon muziek voor de tieners. 17.50 Regerings- uitzending: Public relations in Suriname en in de Nederlandse Antillen, door mr. A. Seret. 18.00 Militair orkest: amuse mentsmuziek. 18.20 Uitzending van het Gereformeerd Politiek Verbond: Wel vaart. Tot u spreekt de heer A. A. Ba- soski. lid van de Provinciale Staten van Groningen. 18.30 Operafragmenten (gr.). 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Op de man af, praatje. 19.15 Licht instrumen taal kwartet (Stereofomsche uitzending). 19.30 Radiokrant. 19.50 Oude muziek (gr.) 20.00 Twee edellieden van Verona, blij spel. 21.40 Hedendaagse Japanse koor muziek (opn.). 22.05 Wereldpanorama. 22.15 Spaanse pianomuziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondoverdenking. 22.55 Boekbe spreking. 23.05 Vertolkers beluisterd, mu zikale lezing. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II 298 M VARA: 12.00 Lichte orkestmuziek. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Voor het platteland. 12.38 Licht instrumentaal kwintet. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de Middenstand. 13.20 Ka mermuziek. 13.45 Wikken en wegen, praatje. 14.00 Klassieke pianomuziek 15.00 Dit is Uw leven (herh. van 30 maart jl.). 16.00 Zestig minuten voor bo ven de zestig. 17.00 Oude liedjes. 17.15 Lichte grammofoonmuziek. 17.30 Orgel spel. 17.50 Militair commentaar. 18.00 Nieuws. 18.15 Instrumentaal ensemble. 18.35 Parlementair overzicht. 18.50 Open baar Kunstbezit. 19.00 Licht instrumen taal trio en solisten. 19.50 Regeringsuit zending: Uitzending voor de Midden stand - III. Ministerie van Sociale Za ken 20.00 Nieuws. 20.05 Radio Philhar- nionisch orkest en solist: Klassieke mu ziek. 22.05 Licht ensemble en vocaal en semble. (Om 21.50 Terug in de tijd, le- jmg). 22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten. 22.55 Jazzmagazine. 23.40 Lichte gram mofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL VLAAMS 324 m: 12.00 Nieuws. 12.03 Grammo foonmuziek. 12.08 Landbuwkroniek. 12.15 Lichte muziek. 12.50 Beursberichten. 13.00 Nieuws, weerbericht en scheep- vaartberichten. 13.20 Grammofoonmu ziek, 15.45 Lichte muziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Voor de zie ken. 17.00 Nieuws en weerbericht, 17.15 Voor de kinderen. 17.40 Lichte muziek. 17.45 Franse les. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesportbe- richten. 18.30 Protestantse Godsdienstige uitzending. 18.45 Moderne muziek. 19.00 Nieuws en weerbericht. Daarna: radio kroniek en correspondentie uit Neder land. 19.40 Operamuziek. 20.00 Missie klankbeeld. 20.15 Europese pianomuziek. 20.45 Muzikaal programma. 22.00 Nieuws en berichten. 22.15 Volksdansen en -zan gen. 22.35 De zeven kunsten. 22.50 Licht programma. 23.00 Nieuws. 23.05 Lichte muziek. 23.30 Showprogramma. 23.55 Nieuws. 24.00-0.45 Voor de zeelieden. BRUSSEL FRANS 484 m: 12.03 Gevarieerd muzikaal pro gramma en actualiteiten. 14.03 Geva rieerd muzikaal programma. 16.08 Klas sieke muziek. 17.00 Nieuws. 17.55 Gram mofoonmuziek. 18.03 Voor de soldaten. 18.40 Lichte muziek. 19.15 Nieuwe gram mofoonplaten. 19.30 Nieuws. 20.00 Hoor spel. 22.00 Wereldnieuws. 22.15 Jazzmu ziek. 22.55 Nieuws. Dinsdag 14 april HILVERSUM I 402 M KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed. 7.15 Lichte grammofoonmuziek. 7.55 Overweging. 8.00 Nieuws. 8.15 Voor de jeugd. 8.20 Lichte grammofoonmuziek. 8.50 Vor de huisvrouw. 9.35 Nieuws. 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor de kinderen. 10.15 Lichtbaken, lezing. 10.25 Moderne gram mofoonmuziek. 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Lichte grammofoonmuziek. 11.50 Volaan.. vooruit, lezing. HILVERSUM II, 298 M AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Programma-overzicht. Aan sluitend: lichte grammofoonmuziek. 9.00 Gymnastiek. 9.10 De groenteman. 9.15 Gewijde muziek (gr.). 9.40 Morgenwij ding. 9.55 Boekbespreking. 10.00 Arbeids vitaminen. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Voor de zieken. Maandag 13 april CVK-IKOR-RKK: 19.30 Jeugdprogram- ma overd e Bijbel. 19.45 Kenmerk, veer tiendaags magazine van de kerken. NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.20 Uitzending van de Boerenpartij. 20.30 Variété, TV-filmpje 20.40 De jongen met de trompet, speelfilm. 22.25 Jivaro, documentaire film. 22.55-23.00 Journaal. VLAAMS-BELGIë: 19.00 Programma voor de teenagers. 19.25 Zoeklicht op de culturele actualiteit. 19.45 De weerman. 19.50 Sport. 20.00 Nieuws. 20.20 Filmver- slag van de tweede rit van de Ronde van België. 20.30 Mensenjacht, (Bounty hun- ter), film. 21.45 Panorama. 22.30 Me dium. 22.40 Nieuws. FRANS-BELGIë: 14.15 Schooltelevisie. 18.30 Berichten. 18.33 Voor de kinderen. 19.00 Voor de vrouw. 19.30 Sport. 20.00 Journaal. 20.30 Une nuit orageuse, spel. 21.45 Lectures pour tous, literair pro gramma. 22.35 Journaal. Maar u kunt ook een eigen stijl kiezen: de onvergelijkbare Golden Fiction melange... EEN LAURENS PRODUKT De KRO-televisie brengt 16 april a.s. het door Harry James geschreven spel „The anspern Papers" (Nederlandse titel: „De brieven van een dichter") op het scherm. Dit spel is voor de televisie be werkt door John O'Toole en in het Ne derlands vertaald door Else Wout. In ..De brieven van een dichter" wordt de kijker geconfronteerd met een vreem de, oude dame. gespeeld door Jacqueline Royaards-Sandberg is een vreemde at mosfeer. De oude dame was in haar jon ge jaren de minnares van een beroemd, jong gestorven dichter. Vele liefdesbrie ven uit deze periode worden door haar met zorg bewaard. Een schrijver (Jan Retèl) is geinteres- seerd in de „brievenschat" van de oude dame en tracht op slinkse wijze bij haar door te dringen. De oude dame heeft hem echter door en zij weet het zo aan te leggen, dat de schrijver belangstelling gaat tonen voor haar nicht. De rol van deze nicht speelt Caro van Eijk. Het spel „De brieven van een dichter" wordt voor de camera's gebracht onder regie van Luc van Gent. Op dinsdag 14 april zendt de AVRO van 9.15 tot 9.40 uur in haar radioprogramma het Gloria, het Credo en het Sanctus uit de Glagolitische mis van Leos Janacek uit. Deze gedeelten worden in deze opna me gezongen door het Tsjechisch Natio naal Koor en de solisten Libuse Doma- ninska, sopraan, Vera Soukupova, alt, Beno Blachut, tenor, en Eduard Haken, bas. Zij worden begeleid door de organist Jaroslav Vodrazka, en het Tsjechisch Fil harmonisch Orkest. De uitvoering staat onder leiding van Karei Ancerl. Leos Janacek schreef zijn Glagolitische mis in 1926 op tweeënzeventigjarige leef tijd. De eerste uitvoering vond op 5 de cember te Brno plaats, niet in de kathe draal. doch in de concertzaal en met me dewerking van solisten, koor en orkest van de stedelijke opera onder leiding van Jaroslav Kvapil. Leos Janacek, die het Latijn ongeschikt achtte voor zijn muziek, koos het Glagolitica, dit wil zeggen de oud-Bulgaarse kerk-Slavische taal, die de inhoud van zijn hevig bewogen muziek beter benadert. Opvallend zijn de voor-, tussen- en naspelen voor orkest of orgel. (Advertentie) De laatste tijd doen nog al eens geruchten de ronde, dat invloedrijke personen zich daadwerkelijk bezig houden met de ver wezenlijking van een tocht naar de maan. Deze geruchten moeten met stel ligheid worden tegengesproken. De ver onderstelling lijkt gewettigd dat hier de door vrijwel iedereen gebruikte woorden „hij komt overal" - ter karakterisering van de straathandelaar - enige verwar ring hebben gesticht. De straathande laar komt inderdaad tot in alle uithoe ken van steden en dorpen, maar hij komt niet op de maan en evenmin is dat zijn bedoeling. Wèl is hij, om wat „aardser" te blijven, de voordelige rijdende ver koper, de betrouwbare huis-aan-huis leverancier, die het leven van de huis vrouw heel wat makkelijker en goedko per maakt. Hij heeft een fijne neus voor goede waar, die hij zo voordelig moge lijk inkoopt en hij kan zijn prijzen laag houden omdat hij weinig onkosten heeft. Vandaar de ware woorden: OOK BIJ DE STRAATHANDELAAR IS UW GULDEN EEN DAALDER WAARD OP HOL geslagen circcusolifanten liepen zondag in de Franse stad Beziers een klein jongetje onder de voet, dat daarbij op slag gedood werd. De drie olifanten veroorzaakten paniek in de stad. Later werden zij door oppassers gekalmeerd en meegenomen naar het circus. Ver schillende personen liepen verwondin gen op. 46) Eigenlijk waren er maar weinigen, die niet op een of andere manier meewerk ten, al was het alleen maar door zich van den domme te houden, boodschappen over te brengen, te waarschuwen, com promitterende dingen te verstoppen of in het nauw gedreven K.P.'ers van on veilig adres naar veilig adres door te lerijl de plannen gemaakt. Oom Chris en sturen. Zo was de boer van de Iemenhof tante Christina stonden in hun nachtgoed om de uitgeputte jongen heen. Hij wou niet alleen een medewerker, maar ook een strijdvaardig man; bij hem kon een ieder terecht. De bossen waren geduldig, ze slokten alles op. Nu had hij weer een auto, die joden en Engelsen vervoerd had en die teveel in de gaten liep, laten ver dwijnen. Hij scheen nooit gevaar te zien en oom Chris, die roekeloosheid in de richting van het Geheime Dorp niet dul den kon, maar aan de andere kant ont zaglijk veel te danken had aan de altijd bereidwillig gegeven hulp als erom ge vraagd werd, waarschuwde steeds drin gender en maande tot grotere voorzichtig heid. Niet alleen de boer van de Iemen hof, maar ook de hele verzetsgroep, tiet zou niet veel helpen, dat wist hij wel. De steen opde helling der illegaliteit aan het rollen gebracht, kon niet alleen niet meer in zijn vaart gestuit, maar ook niet meer teruggebracht worden naar zijn uitgangspunt. Gewaagde ondernemingen moesten door nog gewaagder onderne mingen gedekt worden en zo raakten er steeds meer mensen in de klem. Op de een of andere manier kreeg de S.D. lucht van de verzetsgroep, die de wijk genomen had naar de villa aan de bosrand, binnendoor niet zover verwij derd van het dorp, waar Bonsma woonde. En daar de Duitsers langzamerhand leer geld betaald hadden, gingen ze geheim zinniger te werk. Pas de nacht van te voren lekte er het een en ander van hun plannen uit en toen was het ook al te laat om iedereen te waarschuwen. Wel ontsnapten bijna alle ondergrondse wer kers, maar hun hoofdman werd gegre pen. Bij de huiszoeking werden aanwij zingen gevonden, die regelrecht leidden naar de boer van de Iemenhof en de expediteur in het dorp. Nog voor het licht werd, raasden de motoren over de grote weg in de richting der bossen. Maar een ander was hun voor, Heintje! Op het hoofdkwartier bij oom Chris en tante Christina was in het holst van de nacht Gert komen aanhollen. Ternauwer nood zelf ontsnapt uit de omsingelde vil la, sloop hij dwars door de bezetting naar hier. Zijn kleren waren gescheurd, zijn gezicht door takken geschramd. Zijn fiets had hij moeten prijsgeven. Er moest gewaarschuwd worden, zo vlug en zo veel mogelijk. In de kamer werden in al- van geen rust, geen eten of drinken we ten. Het was onmogelijk alle betrokkenen te bereiken en de Duitsers hielden be langrijke draden in handen. Onderduiken was voor het moment het enige wat er voor Gert op zat. Binnen een kwartier lag het huisje verlaten. De bewoners wa ren naar alle vier de windstreken weg gevlogen. Over de bospaden joeg Heintje naar de Iemenhof. Vandaar zou hij doorgaan naar het Geheime Dorp( daar de wacht hou den en alles klaar maken voor groot alarm. Hij dankte de hemel dat de boer van de Iemenhof en die van het vroegere hoofd kwartier aan de dringende raad van oom Chris gehoor hadden gegeven en hun vrouwen en kinderen al na het grijpen van de jongen uit het Geheime Dorp hadden laten onderduiken. Heintje had geen tijd om op of om te kijken. Het be gon te schemeren, maar het was toch nog niet licht genoeg om te zien waar hij reed. Hij bonkte en hotste over boom wortels, sloeg alleen op z'n richtingsge- voel de juiste paden in en laveerde als bij instinct langs de paaltjes, die de weg afbakenden. Als hij nog maar op tijd kwam, als hij die Duitsers maar vóór kon blijven. Een overhangende tak van een den gaf hem een gevoelige tik tegen zijn voorhoofd en schudde een regen van dauwdruppels over hem uit. Zijn wiel sneed door een plas en goot een ijskoude scheut water over zijn voeten. Overbodige dingen als spatborden, ket- tingkast en jasbeschermers bezat zijn fiets al lang niet meer. Het fietspad eindigde op de grote weg en hij moest een honderd meter dwars door het bos lopen om ongezien het an dere fietspad te bereiken, dat naar de Iemenhof voerde. Voor hij verder ging stond hij misschien twee seconden te Wat het jongste Eurovisie-Song festival betreft, meen ik, dat Anneke het voortreffelijk deed. Mijn persoon lijke mening is dat zij een van de beste vocalisten is, die Nederland rijk is. Haar liedje was waardeloos, de melodie was aardig en de tekst had geen inhoud. Maar de contracten zullen er voor Anneke beslist niet minder om zijn. Iedere deelnemer of deelneemster moet sportief blijven, ongeacht de uit slag. Rudi Carrell is ons aller voor beeld Hij bleef in alle opzichten een heer. Er kan maar één persoon win nen, en één persoon moet onder aan de lijst hangen. Mijn mening: Door gaan met het Eurovisie-Songfestival en kijken, wie op zo'n dag geluk heeft, 't Doet niets af aan het talent, de grootste boer kan daar winnen. Je moet eenvoudig maar geluk heb ben Breda, Mevr. R. Waarom zou (volgens 40% van de Nederlanders) het Eurovisie-Song festival aan de kant moeten worden gezet! Zijn ze teleurgesteld, omdat Neder land al enkele jaren 'n blunder heeft gemaakt, of zjjn ze soms jaloers op het winnende land? Ik vraag me af: „Als Nederland dit jaar eens gewonnen zou hebben, zou dan ook 40% van de Nederlan ders voor afschaffing van het Song festival geweest zijn". Ik geloof, dat de teleurstelling de laatste jaren te groot is geweest, om nog enthousiast naar het festival uit te zien Maar wat dan nog!! Het Songfestival is toch niet alleen voor Nederland. Er zijn toch 16 landen die deelnemen. Ulvenhout, K. v. d. A. ledereen is het er geloof ik, wel over eensdat hei songfestival de laaste jaren niet bepaald „hoog vliegf\ Aangezien afbreken nog steeds gemakkelijker is dan op bouwen, lijkt het inderdaad het eenvoudigst het songfestival maar af te schaffen. Veel beter echter is uw suggestie te trachten door verbetering van de organisatie en het aantrekken van meer befaamde artiesten van het songfestival een culturele belevenis te maken. Er is echter nog een re den om dit festival van het lichte lied te handhaven, namelijk 't groei en naar de Europese eenheid. Hier voor is het noodzakelijk dat niet al leen op politiek terrein, maar vooral juist in alle andere takken van ons maatschappelijk bestel een intense samenwerking tot stand komt, die logischerwijze een beter begrip zal brengen voor de nog grote verschil len in cultuur in de Europese landen. Ook hieraan kan het songfestival een belangrijke steen bijdragen. Vlissingen, H. v. D. (Advertentie) Veroverend fris Exclusief verkrijgbaar bij de kapper! luisteren, maar hij hoorde niets; alleen het wilde bonzen van zijn eigen hart en zijn snelle ademhaling. Een duif sloeg de vleugels uit en er kraakten wat tak jes onder zijn voeten, toen hij verdel ging, Alom was de vredigheid van de wijkende nacht, die plaatsmaakte voor een windstille vochtige oktobermorgen. Op de Iemenhof rammelde hij onge duldig aan de klink van de achterdeur, maar de roep van de boer kwam van de weide achter het huis, waar hij al begon nen was met het melken van de koeien, Heintje slaakte een zucht van verlich ting; overvallen konden de Duitsers hen nu niet zo gemakkelijk meer. De boer zat op z'n melkstoeltje en de stralen melk sidderden geen ogenblik, toen Heintje hem de noodlotstijding ge-' bracht had. Hij repte zijn handen nog wat harder om althans deze koe nog van haar melk af te helpen en zei: „Zo, dat is lelijk, de boel is dus goed verkeerd?" „Kerel, schiet op", zei Heintje geër gerd. „Als je leven je lief is smeer 'm dan zo gauw mogelijk de bossen in. We gaan naar het Geheime Dorp, daar lopen we vooreerst geen gevaar, vooruit nu! Eenieder die ze te pakken krijgen is er éen teveel!" Hij greep de boer bij de schouder om hem op te trekken, liet los en stond te luisteren. Het angstzweet brak hem uit want in de verte was duidelijk het gegier van motoren te horen, het stoppen en weer aantrekken bij de on bewaakte spoorovergang. Nu stond de boer eindelijk op, schopte het melkstoeltje weg. liet de melk voor zijn voeten in het gras lopen, keilde de lege emmer met een nijdige zwaai van zich af. Heintje had zich al naar zijn fiets ge bukt, Nu reed hij hobbelend en bonkend door het gras naar de zandweg. De boer kwam op een sjokkerig drafje achter hem aan. „Klim op de bagagedrager", fluisterde Heintje gejaagd, maar de boer liep hem voorbij, de hof in en schreeuwde: „Ik moet m'n goed en m'n fiets nog even pakken; ik geef ze niks cadeau, die smeerlappen! Ze vinden al zat genoeg: ga maar vast, ik kom je wel achterna". Hij dook tot Heintjes wanhoop het huis binnen. Een ogenblik besluiteloos en de boer hartgrondig verwensend, stond Heintje te wachten. Het was een geluk voor hem dat de Duitsers, hun oude gewoonte ge trouw, als een troep lawaaierige wilden op hun doel afgingen en pas hun beest achtig brullende motoren afzetten, toen ze de zandweg bereikt hadden. Op het zelfde ogenblik wist Heintje wat hem te doen stond. Hij glipte er tussenuit, het hart zwaar van zorg over de boer, die door eigen schuld verloren was als hij niet verschrikkelijk vlug wegsloop en die weet hoeveel mensen weer zou mee sleuren in zijn val. Om zich tegen achter, volging te dekken, sloeg hij kleine zij paadjes in en na een poosje, toen hij vermoedde dat hij op een behoorlijke af stand ongeveer achter de weilanden van de Iemenhof was, stapte hij at. Het was nu zo licht, dat hij de grazende koeien kon zien en het dak van de boerderij, dat als een driehoek van donkere valkken tegen de nog zwartere muur van het bos te onderscheiden viel. Aan de geluiden, die zwakjes tot hem kwamen, wist hij dat de Duitsers het erf omsingeld had den en nu het huis binnengedrongen waren. Het sloeg hem eensklaps met wan hoop en machteloosheid. Hij liet zijn fiets vallen, legde de handen over de ogen. Z'n benen trilden zo, dat hij ileh (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 3