Gesprek over vernieuwing van de liturgie der H. Mis Rowenta, HET GEHEIME DORP VANAVOND OM 10.05 UUR: Plasticolor halen! Lente...Plasticolor! Er is 'n Plasticolor verf voor elk doel! IPIasticolor! PrimaÜ Programma's radio en t.v. Terugbo - 65. Theo v. Eyck vandaag terug? I Verf? Plasticolóril IJVENHOOO! Sweet 16 in Japanse stijl Hockey België- Nederland Zuivel-c.a.o. springt af op twee kwartjes Opa's krant Educird van Beinum- herdenking Hoogmis volgens de Syro-Malabaarse ritus Radio Televisie automatische koffie - percolator] Proces legen Wennerström begonnen H. DOOR v. Nijnatten- Doffegnies DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 10 APRIL 1964 (Van onze radio- en tv-redacteur) Het eerste schema, dat tijdens de vo rige Concilie-zitting werd goedgekeurd, handelde over de liturgie. In een offi cieel schryven van Paus Paulus VI, het motu proprio, werd het schema van kracht en werden een aantal punten vastgesteld. Zo besliste de H. Vader o.m., dat op alle zon- en feestdagen moet wor den gepreekt, dat de huwelijkssluiting thans dient te geschieden onder de H. Mis en tenslotte dat tijdens het H. Offer de lezingen in de volkstaal mogen wor den gehouden, mits de vertaling de goed keuring van de bisschoppen en de in stemming van Rome hebben. Omdat de katholiek zich in zijn ge loofsleven voornamelijk op de H. Mis concentreert, was het een goede gedach te van de KRO-tv, om de liturgie van de H. Mis als uitgangspunt te nemen in een gesprek tussen prof. dr. L. Brink- hoff o.f.m. en dr. A.G. Weiier, beiden uit Nijmegen. Dr. Weiier. die waarschijnlijk als een van de weinige leken de constitutie in zake de H. Mis heeft gelezen, vond deze principiële verklaring uit Rome voor de leek maar een onduidelijke zaak. Vooral wat de H. Mis betreft, staat er niets in concreto in, waarop de leek heeft zitten wachten. Prof. Brinkhoff wees met nadruk op de onverbrekelijkheid van de twee grote delen van het H. Offer, namelijk de woorddienst en de eucharistieviering. Voor dr. Weiier betekende dit nog geen vernieuwing. Hij dacht speciaal aan een vorm in de H. Mis, die de leek in de 20e eeuw meer aanspreekt. Vele epistels en evangelies gaan tegenwoordig volko men langs de mensen heen. De taal, de toestanden en zelfs de beeldspraken zijn voor veel mensen irreëel, niet leefbaar. Prof. Brinkhoff was van mening dat de katholiek de H. Schrift nauwelijks kent. Bovendien hebben de exegese en de ver kondiging zich nog niet duidelijk eigen tijds ontwikkeld. De constitutie pleit voor bijbelstudie en duidelijke vertalin gen, zomede uitbreiding van de cyclus in de woorddienst van 1 tot 3 jaar. De gezangen Een ander punt van discussie vormen de gebeden en gezangen. De hoeveelheid alleen al maakt het gebed en het gezang weinig aansprekelijk. Prof. Brinkhoff dacht dat er heel wat ingeslopen gebed jes op de duur zullen verdwijnen, al kan men niet zo maar gaan schrappen, omdat voor het gevoel der gelovigen er teveel zouden zijn. Tijdens het gesprek over wat er dan gemist zou kunnen worden, wordt niet alleen de graduale en de tractus ge noemd, maar ook de hoeveelheid hande lingen. Men had het oog op het aantal keren, dat de priester het altaar kust, de pateen, het evangelieboek, de zelfbekrui- singen en kniebuigingen. Prof. Brinkhoff was van mening dat er misschien wel enkele handelingen kunnen verdwijnen, maar op de voorgrond moet blijven staan het feit, dat het H. Offer moet blijven aanspreken door zijn dramatische kracht. de leken zijn van mening, dat men te genwoordig bij de uitvoering van deze zang de schoonheid minder kan aan voelen. Volgens prof. Brinkhoff is het voorna melijk een kwestie van de taal, die er voor wordt gebruikt en niet zozeer een kwestie van het Gregoriaans. Maar goede vertalingen van psalmen en gebeden zijn niet alleen moeilijk, doch ook belangrijk. Dr. Weiier vond dat die vertalingen bo vendien eigentijdse teksten dienen te bevatten. Ook bracht hij de term „gemeenschap pelijke viering" ter sprake. In de meeste kerken volgt een groep mensen de Mis, terwijl ze elkaar in de meeste gevallen niet eens kennen. Kun je in zo'n groep het begrip ..gemeenschap in Christus" werkelijk beleven0 Prof. Brinkhoff vond de liturgie juist gemeenschapvormend. Grote nadruk leg de hij op de noodzakelijkheid dat de leek, in de zin van ondeskundige, en de vakman, de deskundige, elkaar moeten kunnen ontmoeten om naar elkaar te kunnen luisteren. Juist in deze periode van liturgische experimenten is dat van eminent belang. Kortom al deze vragen en antwoorden worden in het KRO-televisieprogramma van hedenavond aan de orde gesteld. Regisseur Hans Wortelboer verklaarde Advertentie) Een ander punt, dat in discussie werd gebracht was het Gregoriaans. De Kerk stelt het Gregoriaans vanwege de rijke schoonheid, als de kerkmu ziek bij uitstek ten voorbeeld, maar (Advertentie) Vijf jaar geleden, om precies te zijn op 13 april 1959, overleed tijdens een repe titie de dirigent van het Concertgebouw orkest. Eduard van Beinum. Ter herdenking van deze internationaal vermaarde musicus zendt de KRO op zondag 12 april de Negende Symfonie van Bruckner uit. Dit concert is een herhaling van de uitvoering, die destijds werd gegeven door het Concertgebouw orkest o.l.v. Eduard van Beinum. na afloop van de opname in de Bussemse Irenestudio, dat deze uitzending louter en alleen is bedoeld om te bewerkstelli gen dat de leek en de vakman in dit programma over de liturgie aan het woord komen en naar elkaar luisteren Natuurlijk is het onmogelijk om in dit gesprek alle problemen op te lossen of zelfs maar door te praten. Het gaat erom dat ter voorlichting van de kijkers en kele kwesties aan de orde zijn gesteld. (Advertentie) Op herenigingszondag, 12 april, zal de KRO via de radio een plechtige Hoog mis uitzenden, die wordt gecelebreerd volgens de Syro-Malabaarse ritus. Deze ritus, behorend tot een van de vele van de kerken in het oosten, ken merkt zich door een sterk gelatiniseerde vorm. Overeenkomst met de meer be kende Byzantijnse ritus bestaat er in zoverre, dat ook de Syro-Malabaarse kerkdienst te onderscheiden is in drie delen: 1 een getijdenachtig begin (gebe den en psalmen met tijd- en feesteigen teksten), 2 de liturgie van de doopleer lingen (schriftlezingen, litanieën) en 3 het eucharistische gedeelte (offerande, consecratie en communie). Ter verduidelijking van deze plechtig heid vanuit het Albertinum in Nijmegen zal de uitzending worden voorzien van een inleiding en toelichting. (Advertentie) Op zondag 12 april zal Leo Pagano in het KRO-programma een rechtstreekse reportage verzorgen van de laatste 25 minuten van de hockey-interland België Nederland. De Belgen worden, mét West-Duitsland gerekend tot de sterkste Europese tegen standers van Nederland, dat op Paasza terdag in Dublin een 3-1 overwinning op Ierland behaalde. De wedstrijd wordt gespeeld op het terrein van Racing Brus sel. De KRO viert om 19.30 uur op Hil versum I (402 m) de tienjarige herden king van het populaire programma voor de strijdkrachten „Vliegende schijven". Om 21.35 uur speelt het beroemde ensem- Vrijdag 10 april HILVERSUM 1 402 m KRO: 12,00 Angelus 12.04 Sterren van vroeger, muz. klankb. 12,30 Land- en tumb.meded. 12,33 Pianospel 12,50 Pla- tennws. 12,55 Kath. nws. 13,00 Nws. 13,15 Wissewassen;licht progr. 13,35 Wals- muz. 14,00 V.d. vrouw 14,15 St. Huber- tus-Mis (gr.) 15,00 Schoolradio 15,30 V. d. zieken 16,30 Kamermuz 17,00 Boek- bespr. v.d jeugd 17.20 Meisjeskoor 17.40 I" KG T ;,.i n sol. 18,15 Fanfaremuz. 18.50 Kinderlied- jes l!J.uü Nws. Ij .u boekbespr. v.d. jeugd 19,30 Tien iaar vliegende schijven, gevar. progr. v.d. mil 20,20 Wie het weet mag het zeggen: wed strijd in muziekliteratuurkennis 20,50 Treffers van overal, maandelijks over zicht van de wereld-hitparade 21,15 Kath. Parallellogram, klankb. 21,35 Klass. ka mermuz. 22.15 Gram. 22,20 Het kon. be zoek aan Mexico 22,30 Nws. 22,40 Het beeld van de mens, hoorspel 23,55-24,00 Nieuws. HILVERSUM II 298 m VARA: 12.20 Regeringsuitz.: Uitz. v.d !*nc*b. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Tentoonstellingsagenda 12,38 Licht ens. AVRO: 13,00 Nws. 13,15 Meded., event, act. of gram. 13.25 Beursber. 13.30 Licht en? met zangsol. 14.00 Zang en piano, Indonesische volksliederen 14,20 V. d. vrouw - VPRO: 16.00 Solisten van wel- ffl o'a Ylollsten uit de 19e eeuw. klankb 16.-30 Inzicht en uitzicht, een halfuur voor wie tijd heeft om te luisteren 17,00 V.d. jeugd 17.30 Voor jonge mensen 18,00 Nws 18.15 Amus.muz. 18.30 Boekbespr. 18,35 Klass. gram 19.00 Kiosk, artikelen uit zojuist verschenen weekbladen 19,10 Jazz- rondo 19.30 Uit de kunst, een veertien daags magazine 20.00 Nws. 20.05 Radiaka- merork. en instr. trio, klass. muz. 20.50 Beta. nws. uit de wereld van de natuur wetenschappen VARA: 21.00 Promena- de-ork. 22.00 Machten in onze economie, documentaire 22.30 Nws. 22,40 Marimba, act. kroniek 23,10 Lichte gram 23.45 boe. nws. in Esperanto 23.55-24.00 Nws BRUSSEL VLAAMS 324 m 12.00 Nws. 12.03 Lichte muz. 12,50 Beursber. 13.00 Nws. 13.20 Variété-ork 14.00 Nws. 14.03 Kerkorgelspel 15,20 Lich te muz. 16,00 Nws 16.03 Beursber 16 09 Operettemuz. 17.00 Nws. 19.40 Gram. 19.45 Echo's uit de natuur 20.00 Liedjes 20 15 Theaterkroniek 20.40 Licht pianospel 21.00 Boekbespr. 21.15 Koorzang 21,45 Chinese folklore 22.00 Nws. 22.15 Lichte muz. ?Te zeven kunsten 22.50 Lichte muz 00 Nws. 23,04 Gevar. muz. 23,55-24,00 N leuws. BRUSSEL FRANS 484 m 12,03 Gevar. progr. en act. 14.03 Gevar muz. progr. 16,08 Gevar. muz. 17,00 Nws. 18,03 V.d. sold. 18.40 Lichte muz. 19 08 Nwe. gram. 19,30 Nws. 20,00 Spaanse lie deren met pianobegel. 20,45 Concertmuz 22,00 Wereldnws. 22,15 Jazzmuz. 22,55 Nws. Zaterdag 11 april HILVERSUM I 402 m KRO: 7,00 Nws. 7,10 Morgengeb. 7,15 Klass. kamermuz. (gr.) 7,45 Geest, lie deren 7,55 Overw. 8,00 Nws. 8,15 Strip v.d. jeugd 8,20 Djinn, gevar. progr. HILVERSUM II 298 m voYA^A: T'9" Nws- 7-10 Ochtendgym. n'in Toc strijdlied 7,23 Lichte gram. (Om '.30 Van de voorpagina) 8.00 Nws. en postduivenber. 8,18 Lichte gram. ca. 8,30 Dps voor trips en vakantie 9.00 Loon naar werken, lez. 9.10 Klass. gram. 9,20 Klass. £?"n CT Ü40 Bijbelse miniaturen. school van morgen, praatje VARA: 10,00 Buitenl. weekoverz. 10,15 Geknipt voor herhaling 11.00 Licht ork. en zangsol. met vocale ensembles 11,25 techniek en leven, discussie. rijdag 10 april KRO: 19,30 De drempel, progr, voor jonge studenten NTS: 20.00 Journaal en weeroverz. KRO: 20,20 Brandpunt 20,50 Berlin in Berlin, muz. progr. 21,15 Bonanza, tv-film 22.05 De liturgie van de H. Mis, documentaire NTS: 22.35- 22,40 Journaal. Experimentele uitzending op het tweede net (kanaal 27) VARA: 20,25 Concert, experimenteel Hongaars filmpje 20,40 Kettingreactie, speelfilm 21,30-21,50 Narciso Yepes, be- spr. over de verschillende aspecten van het gitaarspel. FRANS BELGIë: 18,30 Berichten 18,33 Engelse les 19.00 Kath. uitz. 19.30 Teken films 19.40 Janique Aimée, tv-feuill. 20,00 Journaal 20,30 L'enfance de Thomas Edi son, tv-spel 22,00 Kunstkron. 22,30 Journ VLAAMS BELGIë: 16.30 De trouwe Lassie, tv-feuill. 16,55-18.00 Faja Lobbi, filmrep. 19.00 Het geheim van de gesto len halssnoer, filmfeuill. 19,15 Teken film 19.20 V.d. teenagers 19,50 De weer man 19.55 Sport 20,00 Nws. 20,20 Als de dag begint, psychologische film 21,55 Nws. 22,05-23,05 De geschiedenis van de atoombom, documentair progr. „Sweet Sixteen" is een NCRV- program dat er bij de kijker al tijd wel in wil. Het wordt steeds fris en origineel gebracht. Zondag avond 12 april kan men het groep je meisjes in enigszins Japanse stijl ontmoeten. ble „I virtuosi di Roma". Vervolgens is er om 22.20 uur een reportage van het staatsiebezoek aan Méfecico. De VPRO presenteert om 19.10 uur op Hilversum II (298 m) jazz-rondo. Om 20.05 uur musiceert het radiokameror kest, vervolgens speelt om 21 uur het Promenade-orkest voor de VARA. Het magazine „Marimba'' wordt om 22.40 uur uitgezonden. De KRO presenteert om half acht op het eerste net onder de titel „De drem pel" een voorlichtend programma over de overgang van de middelbare school naar de universiteit. Om 20.50 uur draait een muzikale film onder de titel „Berlin in Berlin". Vervolgens is er om 22.05 uur een instructief programma onder de titel „de liturgie van de H. Mis". Tweede net. Op kanaal 27 vertoont de Vara om 20.25 uur een nieuwe film uit de Fred Astaire-produktie, getiteld „Kettingreactie". Om 21.15 uur volgt' het experimenteel Hongaars filmpje „Concert". Boeien deed ons „De heldentenor" niet, waarin Ko van Dijk gisteravond de titel rol vervulde. Het stuk is te lang van adem. De dialoog voor deze tijd (het stuk is uit omstreeks 1900) te gezwollen. Ofschoon één ding is wel duide lijk gebleken. Idolen hebben altijd be staan en zij worden op eigentijdse ma nier benaderd en vereerd. De operazan ger van zo'n 60 jaar geleden had even goed zijn fanmail als onze Elvis Presley. En evengoed als de afgoden van deze »ijd worden zij geleid door publiriteits- mensen die desnoods over lijken gaan om het geld opbrengende idool in de pas te houden. En ook deze idolen worden tot egocentrische wezens, leven uitslui tend voor hun kunst of wat zij daarvoor aanzien, en wat die opbrengt, en sluiten zelfs de vrouw, in welke vorm die hen ook nadert, volkomen uit. Men kon dit stuk bovendien onmoge lijk een comedie noemen.- Deze toevoe ging was te cynisch voor een spel dat een totaal onbevredigende indruk achter liet. Ook al door de pathetische slot- scène- J.M. (Advertentie) In Stockholm is gisteren het proces te gen de Zweedse kolonel Stig Wenner ström begonnen, die ervan wordt be schuldigd militaire geheimen aan de Rus sen te hebben verkocht. Een minuut na de opening van de zitting verzocht rech ter Ingvar Aagren het publiek en de pers de zaal te verlaten. Wennerström is luchtmachtattaché in Washington en Moskou geweest. Nadien was hij in Stockholm werkzaam op de ministeries van defensie en buitenlandse zaken. De feiten die hem ten laste wor den gelegd vallen in de periode van 1949 tot 1963. Men verwacht in Stockholm dat Wennerström levenslang de zwaarste straf zal krijgen. (Van onze verslaggever) De kans bestaat dat Theo van Eyck vandaag met een K.L.M.-vliegtuig uit Benghazi terugkeert naar Nederland. Dit werd ons bevestigd door een woordvoer der van het ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag. De woordvoerder deed deze uitspraak op gezag van de Nederlandse ambassade in Cairo, die het contact met Van Eyck onderhoudt. De heer en mevr. Van Eyck vertelden ons echter donderdagavond in Riel. de woonplaats van Theo, dat zij hierover nog geen enkel bericht hebben ontvan gen. Wel verwachten zij dat Theo terug komt. Dit heeft hij nl. twee weken ge leden in een brief geschreven. Maar wan neer is hen totaal onbekend. Evenmin weten zij wat hun zoon te wachten staat als hij in Nederland zal zijn terugge keerd. Zij verwachten wel dat hij zich dan voor de krijgsraad zal hebben te ver antwoorden. Volgens de Nederlandse ambassade in Cairo maken de Libische autoriteiten geen enkel bezwaar tegen het vertrek van Van Eyck, die, zoals bekend, op 7 maart jl. met een Grumman Tracker van de Marine Luchtvaartdienst clandestien van Malta naar Benghazi vloog. De be slissing is nu dus aan Theo van Eyck zelf, die tot gisteren in ieder geval nog steeds in een militair kamp nabij Benghazi ver bleef. (Advertentie) SENOR1TAS ieuzeva/zdekettnerf Een verschil van mening over een verhoging van de fietsvergoeding van 2,50 tot 3,is er oorzaak van dat de nieuwe c.a.o. voor de ongeveer 25.000 arbeiders in de zuivelindustrie nog niet is afgesloten. De c.a.o. was reeds in kannen en kruiken, maar bij het redi geren van de gewijzigde en nieuwe arti kelen deden zich vorige week opeen moeilijkheden voor De voorzitter van de Algemene Neder landse Agrarische Bedrijfsbond, de heer S. van der Ploeg, zei dat hij die twee kwartjes verschil ook maar een piet luttigheid vindt, maar de manier waar op de werkgevers erop gereageerd heb ben is de A.N.A.B. niet bevallen en de N.V.V.-bond heeft daarom laten weten, niet bereid te zijn de c.a.o.-te onder tekenen. De katholieke en 'christelijke bonden hebben reeds gepubliceerd dat volledige overeenstemming is bereikt, maar volgens de heer Van der Ploeg staat de katholieke bond ook achter de eis van de A.N.A.B. De druppel die de emmer zou hebben doen overlopen, zou een opmerking van werkgeverszijde geweest zijn, dat zuivel- bewerkers aan dfe fietsvergoeding elk jaar een nieuwe tiets kunnen overhou den. De heer Van der Ploeg vond deze toon onjuist en hij wil niet met zich laten sollen.„Dan maar een jaar een c.a.o. zonder A.N.A.B.", oordeelde hij. (Advertentie) 44) En waar overbrenging te riskant was. wist hij door zijn welsprekendheid en gloeiend enthousiasme de mensen te bewegen hun gevaarlijke gast nog een poosje langer te verbergen. De oorlog was nu immers toch zo voorbij? Op een dag, het was eind september, kreeg hij bericht, dat er een zweefvlie- ger was komen aanlopen bij een familie Duitser was: ik kan al die spullen met een eindje buiten het dorp. Ult mekanderhouden. ,,'t Is goed zei Bonsma ongeduldig Hij zat daar erg gevaarlijk, want de buurhuizen waren door de Duitsers ge vorderd en met het hunne kon ieder ogenblik hetzelfde gebeuren. Ze waren er al een paar keer geweest om de ruimte op te nemen ze konden ieder ogenblik terugkomen. Het was nog ta melijk vroeg op de morgen en Bonsma besloot er maar meteen op af te gaan. Hij had nog wel geen ander adres, maar als het erg dringend was, kon hij hem zolang in het Geheime Dorp onderbren gen en daarna oom Chris waarschuwen. Het was mooi herfstweer, niet koud, maar toch al wat kil en mistig. Herfst draden en spinnewebben werden als zil veren kunstwerken nu de zon erop scheen; uit het ruige gras onder de ber ken staken koppels rode vliegenzwam- men de hoeden op. Het huisje, waar Bonsma naar toe moest, lag tussen wat grotere dorpshuizen aan de hoofdweg. Hij werd opengedaan door een zenuw achtige en opgewonden vrouw, die schichtig naar het buurhuis loerde, waar een paar Duitsers een reparatiewerk plaats ingericht hadden. In de kleine overvolle achterkamer vond hij de pi loot, zorgzaam in de enige luie stoel ge ïnstalleerd met een enorm geruit kus sen in zijn rug en een enorm bord met eten op zijn schoot. Hello!" zei hij laconiek, maar toen Bonsma hem in het Engels naar zijn be vindingen vroeg, deed hij moeite om op te staan. Bonsma hield hem tegen, trok een stoel bij en ging zitten. Spoedig wa ren ze in een opgewekt gesprek gewik keld. De piloot was klein van stuk, hij had een soort beleefde vrijmoedigheid over zich. Tot Bonsma's grenzeloze verbazing was hij nog in vol uniform van staf-ser geant gekleed en hij vroeg, omkijkend naar de vrouw, die er met de handen onder haar schort vol ontzag bijstond: „Als u zo bang bent voor ontdekking waarom hebt u hem dan niet onmiddel lijk dat uniform uit laten trekken?" Maar ze antwoordde: ,,De kleren van de baas. daar verzuupt hij in en het goed van de jongens is hem veel te krap". ,,Hij is toch ook niet zo over straat gegaan?" Jawel", antwoordde de vrouw nu ijverig, ,,hij kwam in dat pakkie achter om lopen. Ik dacht eerst, dat het een ,,ik zal zorgen, dat hij wat anders krijgt" Gaat u nu maar zolang naar de keuken en pas op, dat er hier geen mens bin nenkomt." De vrouw ging en Bonsma vroeg aan de zweefvlieger, die Geoffry heette, om nu eens precies te vertellen hoe hij ont snapt was en hier verzeild geraakt, een eeuwig eind uit de buurt van Arnhem. De jongen zag er doodvermoeid uit; het werd tijd, dat hij ergens kwam waar hij veilig was en kon uitslapen. Het verhaal, dat hij te horen kreeg, sloeg Bonsma misschien voor het eerst van zijn leven met stomheid. ,,You want me to believe that you walked in uniform all the way from Apeldoorn, from te hospital to this place? And nobody was looking at you?" riep Bonsma uit. ,,Wel, I can't understand it myself, but it is the truth". „You walked from the hospital, trough the village of Apeldoorn without meeting one German soldier?" ,,Oh no, I met a lot of them, but no body looked at me. I agree, it was a rather funny sensation". Bonsma zat paf. Hij was niet voor een kleintje vervaard, maar dit kon toch alleen maar een laconieke koele klant van een Engelsman presteren. Kalm uit een Duits hospitaal wandelen in Engels uniform, door de straten van een zwaar bezette stad lopen om ten slotte hier te belanden in het enige huis, dat niet dooi de Duitsers bezet was, en dat alles met een Duitse granaatscherf nog in je schouder! Bij Bonsma groeide de vaste wil om deze jonge kerel te helpen, deze, nee, speciaal deze zouden de Duitsers niet in handen krijgen als hij er wat aan kon doen, maar daarvoor moest hij snel handelen. Het was werkelijk geen won der, dat de vrouw zenuwachtig was. Van hieruit kon je de soldaten achter in de tuin zien lopen. Hij overwoog om eerst naar huis te gaan en een burgerpak te halen, maar op dat moment kwam de vrouw handenwringend binnen en zei half huilend: sj< De paasvakantie is lang, maar dank zij Lassie en Ivanhoe is er wel doorkomen aan voor twee jon getjes die nog steeds maar niet naar school hoeven. Lassie komt. op Bel gië, iedere middag en ook al wil de zon toevallig juist een beetje schijnen en is het eigenlijk wel weer om buiten te spelen, dan moet de kijkkast aan. om twee ademloos toekijkende jochies met hart en ziel te betrekken bij alweer een nieuw avontuur van de Hond met het Nobele Karakter. Soms krijg ik na afloop een op gewonden verslag te horen van wat Lassie en haar baas Jeff nu weer beleefd hebben. Het is altijd bijzon- der spannend, zelfs zó dat mijn twee jeugdige zonen de tijd die hen nog schort van de volgende afleve ringen korten met het spelen van Lassie en Jeff. De ene is hond. de andere jongen. Dat moet wel eerlijk op de beurt geschieden. Wie Lassie is. rent dan viervoetig door de kamer, luid blaffend, terwijl de ander in een waarachtig al bijna op kauwgom-Amerikaans lijkend taal- 'f tje bevelen schreeuwt, daarbij het genoegen smakend die orders on middellijk te zien uitgevoerd. Want zo is Lassie: gehoorzaam als de ware soldaat. Ivanhoe is trouwens óók een heerlijk spel. De ene is de sympa thiek glimlachende jonge ridder, de ander de schurk, die onschuldigen verdrukt en rooft en moordt. De namaak-lvanhoe stormt met gehe ven zwaard, gemeenlijk in plastic uitgevoerd, maar ook wel in de vorm van een pook of wat er ver der bij de hand is. door de kamer om dood en verderf te zaaien onder het geboefte. Het gaat daarbij, precies zoals op de teevee, rumoerig toe, vooral wanneer de schurk even voor paard moet spelenteneinde Ivanhoe van zijn onder de tafel gevestigde hoofd kwartier naar een nieuw strijd toneel te vervoeren. Daar aange komen, wordt het ros snel gemeta morfoseerd in een leger ellendelin gen, dat tot de laatste man wordt uitgeroeid. Mijn jongste, van vier, is zeer overtuigend in de rol van Ivanhoe. Hij mag die meestal spe len, omdat hij nog te klein is om paard te zijn. Soms kijkt hij dromerig voor zich uit en ik neem aan dat hij zich dan, in een verre toekomst, een échte televisie-ridder waant, die al dit spannends werkelijk beleeft. Dan geen plastic meer, maar een scherp geslepen zwaard. Geen bereidwillige broer die op handen en voeten over het linoleum draaft, maar een wer kelijk paard. En duizenden kinde ren die dan op het scherm naar hém kijken. Een mooie droom. Zo heb ik t vroeger wel naar Tarzan gekeken. Niet op de televisie, want ik groeide op in het achterlijke teeveeloze tijd- perk. Op de film. Daar slingerde hij van boom naar boom, behendig de lianen als snelverkeersmiddelen t aanwendend. Nu las ik ergens dat Tarzan, nu gewoon weer Johnny Weismuller geheten, en zestig jaar oud zijnde, met graagte en uit armoede, een baantje heeft aangenomen in een luxueus zwembad in Hollywood, i Als daar iemand kramp krijgt, of i als er een juffrouw die publiciteit i nodig heeft een flauwte in het I midden van het diepe organiseert, I dan mag hij, de dappere Tarzan, voor redder spelen. Misschien moet Ivanhoe later wel papier prikken, in een park. En brengen ze Lassie naar het asiel, om haar te laten afmaken. Het leven is triest, voor helden. 1 PRAET-MAECKER AANZOEK In een Zuidafrikaanse krant stond onlangs de foto van een Engels meisje, dat er een eigenaardig beroep op na houdt. Deze juffrouw, Linda Dean, bestuurt een stoomwals in het Engelse stadje Castleford. De in Zuid-Afrika wonende meneer Meyers werd bjj het zien van de foto smoorverliefd. Hij schreef een brief naar Linda, luidend: „Zou je met mij willen trouwen? Ik heb hier in Zuid-Afrika een aanne mersbedrijf en daar zou ik je best kunnen gebruiken. Je wordt wel drin gend verzocht de stoomwals mee te nemen. Ik heb namelijk nog niet vol doende geld om zo'n ding te kopen". Linda zei tegenover de redacteur van een krant in haar woonplaats: „Ik kon mijn ogen niet geloven. Ik heb meneer Meyers afgewezen". ALARM In Halstead (Engeland) kreeg de politie een alarmmelding welke was f doorgegeven vanuit een publieke tele- r fooncel. De politiewagen snorde er op af, met twee man aan boord. Toen de 4 auto bij de .telefooncel arriveerde tra- i den er twee kleine jongens naar bui- a ten, die zeiden: „Oom agent, wilt u de jongen arresteren die onze voetbal heeft afgepakt?" Horizontaal: 1. voorzetsel alle dingen. 2. monster. 3. indien. 4. zuivelprodukt voetbalpool 5. kunstprodukt honingdrank. 1 6. vogelverblijf ijzeren spoorstaaf 7. strafwerktuig 8. voetpunt 9. Griekse letter Eng. herberg. Vertikaal: 1. titel kippenloop militair. 2. zuivelprodukt. 3. Tech. Dienst pl. in Brab. maanstand 4. mannelijk schaap verv. middel. 5. vis meisjesnaam. 6 drukkende zorg koordans. 7. maanst. familielid het Ro meinse Rijk. 8. zich recht verheffend of dalend. 9. selenium gek niet even. •uo \90 as *6 -nets 8 '\i euio 3fr 'i 'i3i *sbj '9 *epo jee -g •UIBJ; UI EI 'UIU SSO pi 'g lajoq z 'Sl uai iui 'XH3A •uut EuiuieS '6 Jipeu '8 aoi i *itei isau '9 •33UI S}3 -g -OlOl UlOOI 'SJE "SfBBJp Z S9RB *3UI T UROH tSuissojdo NACHTMERRIE (advertentie 11 april 1914) Er is geen direct middel tegen de nachtmerrie, dat is begrijpelijk; en men kan zich van die zoo lastige 1 kwaal niet verlossen dan door de oor zaak er van te vernietigen, dat wil 1 zeggen het spijsverteringsgebrek of de neurasthenie. De Pink-pillen, beve- i len zich aan door de talrijke genezin- gen, die zij bezorgd hebben aan al degenen, die er gebruik van hebben gemaakt. De Pinkpillen genezen de maagkwalen en verlossen van de zenuwellenden, dank zij hunne eigenschappen van wederopwekker van het bloed en i versterker der zenuwen. De behande- i ling is gemakkelijk en niet zeer kost- i baar. Verkrijgbaar voor Breda en omstre- ken bij de firma H. Sijpesteijn. Haag- dijk 52, Breda: te Oudenbosch M.A. de Wit; te Bergen op Zoom bij H.G. 1 van Kroon, Kortemee-straat; te Steen- 1 bergen bij firma W. van de Leur, Kaaistraat; te Zevenbergen bij Th. van Dorst en in alle goede apotheken en drogisterijen. ,,Daar komen dezelfde kerels van gis teren weer aan. Wat moet ik doen, wat moet ik doen?" Bonsma was op slag van een strakke zelfbeheersing, hij trok zijn overjas uit. beval Geoffry op te staan, de jas aan te trekken en hoog aan de hals te sluiten, greep de trillende vrouw bij de arm en beet haar toe: ,,U gaat naar de deur, maar probeer ze zo lang mogelijk aan de praat te hou den, In die tijd glip ik met de piloot de achterdeur uit. Zodra de Duitsers bin nen zijn, gooit u de deur met een bons dicht, ik grijp de fiets en smeer hem. U hoeft verder niet bang te zijn als u maar doet wat ik zeg!" De vrouw, nu het erop aankwam, wist zich te beheersen. „Goed," zei ze en op dat moment klepte de bel met een vals geluid. De vrouw slikte een paar keer, streek haar schort glad en ging op een handbeweging van Bonsma langzaam de gang in. Geoffry. die het gesprek niet had kunnen volgen, maar wel begreep dat er iets niet in orde was, vroeg: „Jerries?" „Yes," zei Bonsma greep hem bij de hand, trok hem mee de gang in en vandaar door de keuken naar buiten. Daar tegen de zijkant stonden ze een poosje stil. Achter de heg hoorden ze de Duitsers in het buurhuis praten Bons ma fluisterde tegen Geoffry: ,,My bike is near the frontdoor When the Germans are inside, w'll try to es cape." „Allright," antwoordde Geoffry laco niek, „but I don't want to bring you in danger, let me go. I have learned to hide myself, let me go. I'll find my way." „No question about," siste Bonsma tussen zijn tanden en greep hem steviger dij de hand. „I know an excellent hiding- place quite near." De deur sloeg dicht en inéén ren be reikten ze de fiets. Daar verviel Bons ma meteen weer in zijn rol. Hij nam bedaard z'n fiets en liep ermee het paadje af en het hekje uit. beduidde Geoffry onder het oog der soldaten, die juist met gerepareerde schoenen het tuinhekje uitkwamen, om achter op de bagagedrager te gaan zitten en reed weg met een: „Pas op de kuilen!" en „Zit je goed?" tegen zijn passagier, die hem toch niet verstaan kon, maar zoals Bonsma hem bevolen had stijf zijn mond hield. Zo peddelden ze het dorpje door en sloegen de veilige zandweg in dwars door de bossen naar het Geheime Dorp zonder dat één Duitser hem met een blik verwaardigd had. De eerste oktober bracht voor de lei- ding van het Geheime Dorp nieuwe schrik en ontsteltenis. Ondanks al oom Chris waarschuwingen waagden vijf jon gens zich uit het kamp om aan de gro te weg te gaan kijken of het gerucht als zouden de Duitsers nu werkelijk de vlucht nemen, waar was. Hoe ze aan die ?nzin kwamen? De piloten, die de hel in Arnhem meegemaakt hadden, wisten wel beter, maar het was ten slotte wel mogelijk, dat het Tweede Leger intussen redding gebracht had. Van „mogelijk" naar ..waarschijnlijk" was maar een paar woorden verder voor een gerucht en vandaar naar „zeker" besloeg niet veel langer afstand in een vluchtelin genkamp, waar iedereen zit te haken naar verlossing. Zo hadden dan de jong- lui de stoute en zeer verboden schoe nen aangetrokken en waren tamelijk la waaiig en opgewonden op stap gegaan. Aan de grote weg werden ze al spoe dig uit de droom geholpen; van in wan- \tt t teruëtrekkende Duitsers geen spoor. Wel kwam er een tot de tanden gewa pende patrouille SS'ers aan, op jacht naar ontsnapte luchtlandingstroepen. On der de jongelui, die daar nogal opval lend stonden in hun bij elkaar geraapte kleren, brak een paniek uit. Ze deden net stomste wat ze doen konden, ze gingen er vandoor. Een van de twee studenten, die in het kamp de naam hadden niet tot de snuggersten te beho ren, bleek nu bovendien ook nog te langzaam te reageren; hij draalde, Vloog de weg over en bleef aan de o- verkant onder een den zitten en werd gemakkelijk door de Duitsers ingerekend De anderen kwamen na veel omzwerf vingen weer behouden in het kamp te rug. (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 5