„Sabena'9 doet niet mee aan de snelheidsrage 't is weer tijd voor Ei werd met veel fantasie gelijmd Belgische artsen in Limburg Verlies van Kongo was doodsteek GEEN OPTIE OP DE CONCORDE Uitgelezen wapens Kongoeen strop Bezuinigen Air Union Braziliaans smokkelschip gezonken Musici geven geen gehoor aan oproep DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 7 APRIL 1964 Falcon is mode in Tergal Texturé. Die veel zijdige stof die zo licht is en praktisch. Snel gewassen, snel gedroogd en snel hersteld van kreukels. Falcon ontwierp hierin vele, vele jas sen. Van streng-chic tot en met |||||||||i||U^1 vlot-modieus. Kies! Ook uw I favoriet is erbij! Er zijn Falcon- 1 ifffffigpjli I Tergaljassenvan89.50tot109.-. I llllllmt® 1 zó zacht zó geurig Operatie „Drukknop" Ziekenhuizen in Zweden meer geautomatiseerd Met KLM en KNSM Retourreizen naar de West voordeliger Voor Surinaamse kust Conflict Ned. Opera PRIJZEN ROYAAL VERDIEND Heftige betogingen op de Malediven (Advertentie) (Eigen buitenlandse dienst* De Belgische luchtvaartmaatschap pij „Sabena", die tot voor kort mee de spits afbeet in Europa bfj het aankopen van de nieuwste vliegtuigtypes, denkt er nu ge woonweg niet aan, optie te nemen op de hypermoderne „Concorde" van Frans-Brits makelij. Integen deel, het lot van de Sabena in het supersonische tijdperk van de han delsluchtvaart, bezorgt de Raad van Beheer en trouwens ook de Belgische regering zware zorgen. De moeilijkheden van de K.L.M. alle verhoudingen in acht genomen zjjn ook de moeilijkheden van de Sabena. Het Sabena-net is niet zo uitgebreid als dat van de KLM en ook de dien sten zijn minder frequent. De Sabena vliegt naar de hoofdsteden van de meeste Europese landen Moskou incluis en naar enkele landen in het Nabije Oosten. De intercontinentale lij nen gaan over de Noord-Atlantische route naar New York en Mexico, en naar Afrika waar Johannesburg het verste punt is. De ruggegraat van de Sabena vormde in de naoorlogse jaren de verbinding met de toenmalige Bel gische Kongo. In de kolonie-zelf had Sabena een zeer uitgebreid net ontwik keld. De grote afstanden en de ontoerei kende verbindingswegen te land maak ten het vliegtuig in Kongo tot het aan gewezen verkeersmiddel voor amtena- ren, kolonisten, missionarissen enz. Sabena, een betrekkelijke kleine lucht vaartmaatschappij, streed altijd met uit gelezen wapens. Op de lijnen naar (Advertentie) Noord-Amerika en Belgisch-Kongo zette zij steeds het beste materiaal in dat de vliegtuigconstructeurs te bieden hadden. Zij was bij de eerste Europese maat schappijen die de DC-6 en de DC-7 in gebruik namen, en Sabena werd Dou glas zelfs ontrouw ten voordele van Boeing, omdat Boeing zijn viermotorig toestel waarmee het straaltijdperk in de handelsluchtvaart werd ingeluid, en kele maanden vroeger kon leveren dan Douglas zijn DC-8. Sabena was de eerste Europese maatschappij die met Boeings de Noord-Atlantische en de Afrikaanse route bevloog. Paradoxaal-tragisch kwam Sabena net op tijd in het bezit van de jets om een wekenlange lucht brug in te leggen naar Kongo, waar de onafhankelijkheid was uitgebroken". Voordien had Sabena ook als eerste en enige Europese luchtvaartmaatschappij een geregeld internationaal helikopter- net uitgebouwd. Haar verouderde toestellen trachtte Sabena te gelde te maken of in dienst te houden bij kleinere maatschappijen waarin Sabena geinterresseerd was (o.m. in de Libanon en in Iran) en vooral op de binnenlandse lijnen van het toenma lige Belgisch-Kongo, waar buitenlandse maatschappijen trouwens geen landings rechten en zeker geen exploitatievergun ning konden bekomen. Evenmin als de andere Europese luchtvaartmaatschappijen heeft Sabena echter dat ontstellende investerings tempo ongehinderd kunnen verwerken. Sabena moest de aankoop van straal vliegtuigen (zes Boeings en acht Cara- velles) helemaal door leningen finan cieren: een bedrag, onder waarborg van de Belgische staat, van meer dan 3,5 miljard BF (250 miljoen gulden), met een gemiddelde duur van negen jaren en vijf maanden. Maar, in de stormachtige evolutie van de handels luchtvaart, zullen die Boeings en Ca- ravelles over tien jaar reeds lang ver ouderd zijn, zodat de maatschappij dan nog leningen zal moeten delgen voor produktiematerieel dat er niet meer is of niet meer rendeert. De Sabena maakt zich dan ook geen illusies: aan de Mach. 2-wedloop zal zij niet deelnemen. Tenzij er grondige structuurwijzigingen komen, is er over enkele jaren voor haar geen plaats meer op de fel betwiste intercontinen tale lijnen. De Belgische minister van verkeers wezen heeft onlangs gewezen op de wei nig benijdenswaardige positie van de Sabena. Hij zei, dat het moeilijk is nog kopers te vinden voor verouderde toe stellen, tenzij met gevoelig verlies. Die toestellen worden gebruikt door maat schappijen die ongeregelde lijnen exploi teren en de grote maatschappijen een stevige concurrentie berokkenen. De aankoop van reactievliegtuigen gaf an derzijds aanleiding tot zeer grote in vesteringen en een verhoging van de financiële lasten die, aldus de minister, vooral voor de Europese maatschappijen moeilijk om te dragen is. Bij de algemene oorzaken van de crisis in de internationale luchtvaart, heeft de Sabena op de koop toe nog de weerslag ondervonden van de gebeurte nissen in Kongo, Zoals de strubbelingen in Indonesië een harde dobber waren voor de K.L.M., zo troffen de verwikke lingen na de onafhankelijkheidsverkla ring van Kongo de Belgische luchtvaart maatschappij zwaar. Heel haar financi eel evenwicht werd geschokt door het bevriezen van haar ontvangsten en door de devaluatie van de Kongolese frank. Een recente beslissing van de Kongo lese regering verplicht de maatschappij ertoe, een bijkomend verlies te boeken van 325 miljoen BF. De Sabena heeft gepoogd, in Kongo en op het Afrikaanse net te redden wat er te redden was, door haar participa tie in de nieuwe luchtvaartmaatschappij Air Congo, waarvan de Kongolese repu bliek 65 en Sabena 35 der aande len bezit. Tot nu toe heeft Air Congo echter niet deelgenomen aan .het exploi teren van de België-Kongolijn. Dit be lette haar, in het bezit te geraken van de nodige deviezen om de Sabena te vergoeden de technische bijstand die zij van de Belgische maatschappij voor haar binnenlandse lijnen ontvangt. Teneinde de financiële spanningen wat draaglijker te maken, voert de Sabena een drastische bezuiniginspoli- tiek. Personeelsleden die de maat schappij verlaten worden slechts ver vangen bij absolute noodzaak. Aldus kon de produktie per eenheid van de per soneelsleden worden opgevoerd van 27.088 K.T. in 1958 tot 42.209 K.T. in 1963. Maar inspanningen langs die kant zijn uiteindelijk ontoereikend om redding te brengen voor een niet zo grote lucht vaartmaatschappij van een klein land. Volgens de Belgische minister van ver keerswezen ligt die mogelijkheid tot red ding alleen in diepgaande structuurher vormingen, en met name in het oprich ten van Air Union. In 1961 gaven de betrokken maat schappijen Air France, Lufthansa, Alitalia., Suissair en Sabena reeds hun principiële instemming met een ontwerp van verdrag tot oprichting van Air Union. Op dat ogenblik besloot de K.L.M. zich afzijdig te houden, om dat zij van oordeel was dat het aan deel dat Air Union haar wilde toever trouwen, niet in overeenstemming was met haar werkelijke betekenis. Onder de druk van de omstandigheden heeft de K.L.M. inmiddels goeddeels van die weigerachtigheid afstand gedaan. In de schoot van Air Union zouden de inkomsten worden samengebracht en onderlinge concurrentie door fusie uit geschakeld. Air Union, zo wordt ge hoopt. zal gewapend zijn om met succes het steeds sterker wordende protectio nisme van de grote luchtvaartlanden te beantwoorden. In ieder geval wordt door de Belgische regering zulke concentratie was Westeuropese luchtvaartmaatschap pijen de enige uitkomst geacht, op de drempel van het tijdperk van de super sonische toestellen. Aangezien de Concorde in 1970 reeds de afstand van West-Europa naar New York tot 2 vlieguren zal reduceren, is de tijd die nog rest om Air Union ge stalte en stevigheid te geven, niet zo overdreven lang meer. Luister naar ,,'t Is weer tijd voor North State", met do Dutch Swing College Band o.l.v. Peter Schilperoort via Radio Veronica- za. 11.15, zo. 10.30, dl. 19.00, do. 18.45 u. In Zweden is men plannen aan het ont werpen voor de bouw van ziekenhuizen die met minder personeel dan tot nog toe benodigd gedreven zullen kunnen worden. In deze „drukknop"-ziekenhui- zen zullen de binnenkomende patiënten meteen al geconfronteerd worden met een inschrijfautomaat die alle persoonlijke gegevens noteert. De dokters zullen maar op een knopje behoeven te drukken om tegelijk de gehele „staat van behande ling" van een patiënt onder ogen te krij gen. Men peinst verder over een ver doorgevoerd automatisch transport systeem, gesloten televisie-kringen, appa raten voor mechanische laboratorium proeven en een zodanig geautomatiseer de keuken dat kant en klare maaltijd- schotels door middel van een druk op de knop rechtstreeks naar de patiënten toe- geleid kunnen worden. De gezondheidsautoriteiten in Stock holm zullen ongeveer 500 miljoen gulden steken in modernisering van bestaande ziekenhuizen en nieuwe projecten in de eerstkomende tien jaren. Naar bereke ning zal in 1990 twintig procent van de bevolking van de Zweedse hoofdstad ouder dan 65 jaar zijn, vergeleken met 12 procent thans, hetgeen een grotere be hoefte aan verpleeginrichtingen met zich mee zal brengen. (Advertentie) De KLM heeft met de Koninklijke Ne derlandse Stoombaat Maatschappij n.v. te Amsterdam een zgn. air/sea-overeen- komst gesloten, voor het vervoer van passagiers tussen Europa en plaatsen in het Caribisch gebied. Dit houdt in, dat passagiers, die in de ene richting per boot reizen en terug per vliegtuig of andersom, in beide gevallen van de retourreducties kunnen profite ren, aldus een communiqué van de KLM. Beide maatschappijen zullen voor een dergelijke gecombineerde retour- of rond reis het halve retourtarief in rekening brengen. Het Braziliaanse schip, dat vermoede lijk koffie heeft gesmokkeld naar Su riname, de „Garany" en maandag door een sleepboot uit Trinidad naar Brits- Guyana werd gesleept, is even buiten de Surinaamse kust gezonken. Het ver moeden bestaat dat hierbij opzet in het spel is geweest. De Garany kwam eind maart met een lading koffie uit Brazilië in Suriname aan, waar de lading onmiddellijk werd overgeladen in andere schepen en ver voerd naar de V.S. en Europa. Het ver moeden bestond dat deze koffie uit Bra zilië was gesmokkeld. Daarna heeft de bemanning het schip verlaten en vertrok uit Suriname. In Paramaribo was intus sen een missie van drie Braziliaanse amb tenaren aangekomen, die met de rege ring daar overleg pleegde over het op richten van een controlepost in Suriname, om toezicht te houden op eventuele smokkelhandel. Deze missie zou zondag naar Nederland vertrekken om daar de medewerking in te roepen van de Neder landse autoriteiten. Alle leden van het opera-orkest die een beroep hebben ontvangen om voor een commissie voor te spelen, hebben, volgens een communiqué van de samen werkende vakorganisaties (federatie, CNV, NKV en NVV), het advies opge volgd en aan de directie bericht dat zij aan deze oproep geen gevolg zullen ge ven. De betrokken musici achten de ten opzichte van ieder hunner niet gemoti veerde oproep van de directie een aan tasting van hun essentiële, artistieke en bestaanszekerheden en in strijd met wat in hun oproep door de billijkheid en het gebruik wordt gevorderd. In een zaterdag gehouden vergadering van hun leden-orkestmusici, waar 60 van de ruim 70 leden van het opera-orkest aanwezig waren, is, aldus het communi qué, een motie aangenomen waarin de musici zich solidair verklaren met de collega's die een oproep hebben ontvan gen en waarin zij hun ernstige afkeuring en verontrusting uitspreken over het door bestuur en directie van de Neder landse Opera gevoerde beleid. In de mo tie wordt voorts hun verontwaardiging uitgesproken over de smaad, publiekelijk door de directie op het gehele orkest en de opera in zijn totaliteit gelegd. De samenwerkende organisaties heb ben zich tot de staatssecretaris drs. L. J. M. van de Laar en de Amsterdamse wethouder mr. R. van den Bergh ge wend met het verzoek om een spoedig onderhoud teneinde over de bij de opera ontstane toestand overleg te plegen. In Valkenburg, het Limburgse va kantieoord zaten ook gisteren nog steeds stakende Belgische artsen. Ze verveelden er zichzelf en.... de burgemeester van de stad die an ders toch geen drukte schuurt. In een van de hotels luistert een grote groep naar radio-Brussel naar nieuius over hun actie. Met veel animo heeft de jeugd van vier tot zestien jaar ons het gebroken paasei heipen lijmen, gemakkelijk was dit niet. Toch waren er een aantal goede oplos singen. „Zalig en zonnig paas feest" luidde de gevraagde tekst. De meeste inzenders hebben het niet bij puzzelen gelaten. Ze hebben het lijmde ei ook nog gekleurd en van geestige tekeningen voorzien. De jury kwam na veel wikken en wegen met de volgende uitslag uit de bus: Autopeds krijgen: Rob van der Pas, Duivelsbruglaan 24, Breda: Adje Hei- mans, Haanbergseweg 8, Rijen; Jolande Modderman, Lijsterbesstraat 22, Ber gen op Zoom en Miriam Haverbeke, Molentje A 19 IJzendijke. De dozen Fanda-oliepastels gaan naar Ad v.d. Maden, Moerdijkseweg 19, Moerdijk: Freddie Huisman, Keizers- veer 5, Raamsdonksveer; Henny Rek kers, Stadhoudersdijk 25, Waspik; Pietje Oomens, Rubenspark 8. Rijen; Dimphy Modderman, Lijsterbesstraat 22. Bergen op Zoom; Nico Mennes, Prins öernhardlaan 77, Bergen op Zoom: A. Persijn, Singelstraat 15, Sas van Gent en Ronny Pieters, Putwijkstraat 11, Oost-Souburg. De Suske en Wiske-boeken krijgen: \nneke van Zundert, Galgestraat 10, Teteringen; Toontje Joosen, Driehoef- jzersstraat 14a, Breda; Antoinette van Ier Zanden, Magnoliastraat 53, Breda; Poosje Kools, Broekstraat 15b, Molen schotIni Godrie, Doorpsstraat 18, Dhaam; Leo Jansen, Van Vlietstraat 25, Dreda; Johan Bossers, Gaite 9, Lage 7,waluwe; Giny Oomens, Rubenspark 8, Rijen; Nanny Goos, Kerkstraat 52e, Dongen; Lilly Spin, St. Ontcommer- straat 42, Steenbergen; Erik Spin, St. Ontcommerstraat 42, Steenbergen; Djer- ry Berg, Koevoetstraat 13, Bergen op Zoom; Jozef van den Broek, Plataan molen: Louise van Gisteren, Parallel weg 15, Bergen op Zoom; Marjan van Gisteren, Parallelweg 15, Bergen op Eén van de meest geslaagde in zendingen. En het kuikentje kon nog bewegen ook! Zoom; Jozef van den Briek, Plataan" straat 22, Bergen op Zoom; Adriaan Pat- tinama, Woordweg 1, Groede; Johny van de Waeter, Hogeweg 114, Vlis* singen; Peter de Jonge, Vrouwenweg C22, Hoedekenskerke; Carlo Ultee, Hoogstraat 24, Sluis; Jacinta Kieboom. Poeldijn 30, Sas van Gent; Annelies Loonen, Noordstraat 33, Axel: Mifiam Blommaert, Grote Bagijnestraat 9, Hulst. Het is allemaal tenvolle verdiend! Op de onder Brits beheer staande Ma lediven zijn heftige betogingen uitge broken. De betogers op de Malediven, die vierhonderd mijl van Ceylon liggen ver wijderd, willen onmiddellijke onafhan kelijkheid. De Britse hoge commissaris in Colom bo heeft geweigerd commentaar op de berichten te geven. Volgens de berichten is de landings baan van het vliegveld te Hoeloee door de betogers vernield en zijn er voedsel pakketten afgeworpen voor de Britse vertegenwoordiger op de eilanden, Ar- thington Davy. De premier van de Malediven, Ibrahim Nasair, heeft Engeland ervan beschul digd de verlening van onafhankelijkheid aan de eilanden uit te stellen. Hij ver klaarde tegenover de Britse vertegen woordiger dat pas over de betogingen zal worden gesproken als volledige onaf hankelijkheid is verleend. De Britse ver tegenwoordiger had met de premier ook gesproken over de vestiging van een Engels doorzendradiostation op de eilan den.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 10